35. schôdza

27.5.2025 - 18.6.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 14:36 hod.

Mgr. PhD.

Tina Gažovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 11:53

Darina Luščíková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážení kolegovia, vážené kolegyne, teraz by som vám rada tak ľudskou rečou vysvetlila dôležitosť tohto návrhu zákona a zároveň vás požiadala o podporu tohto zákona.
Tento zákon predkladám ako poslankyňa, ktorá sa venuje podnikaniu a stojím za podnikateľmi, ktorí naozaj v tomto čase, neľahkom čase pre podnikateľov trpia jednak transakčnou daňou, ktorú, gratulujem, že sa podarilo posunúť do druhého čítania, ale jednak aj ostatnými reštriktívnymi zákonmi, ktoré dopadajú na podnikateľov veľmi ťaživo.
Stojím za obyčajnými, poctivými podnikateľmi, nie za oligarchami, nie za podnikateľmi, ktorí doja tento štát, ktorí zneužívajú eurofondy, ktorí zneužívajú štátny rozpočet pri verejných obstarávaniach. Stojím za tými, ktorí podnikajú poctivo a ktorí čoraz častejšie narážajú na systém, ktorý im hádže polená pod nohy. S kolegami chodíme po regiónoch, bavíme sa s podnikateľmi a počúvame ich a najčastejšie od podnikateľov zaznieva to, že nemajú žiadnu podporu od štátu. Dokonca hovoria o tom, že bez známostí a bez vybavovačov sa nedostanú ani k eurofondom alebo k štátnym zákazkám. Všetko si musia platiť zo svojho alebo si musia na to požičať. A títo ľudia nežiadajú žiadne výhody, žiadajú len spravodlivé podmienky. Preto prichádzam s návrhom, ktorý by im mohol pomôcť.
Navrhujem predložiť možnosť odpočtu daňovej straty a výdavkov na výskum a vývoj z piatich na pätnásť rokov. Nie je to vôbec žiadna revolúcia, pretože v Európe je takáto doba úplne bežná, dokonca sú štáty a dokonca väčšina štátov Európskej únie, ktoré majú odpočet straty na dobu neobmedzenú. Slovensko je dnes jednou z najprísnejších krajín, pokiaľ ide o tieto odpočty. To demotivuje firmy, aby rástli, aby investovali a inovovali do svojho a investovali do svojho rastu.
Toto opatrenie podporí dlhodobé investície a inovácie, ktoré sú nevyhnutné na dobehnutie ekonomického náskoku krajín Európskej únie. Toto opatrenie zvýši konkurencieschopnosť Slovenska a zatraktívni ho pre investorov. Taktiež pomôže firmám zvládnuť prechod na zelené a digitálne investície a technológie. A zároveň, čo je veľmi dôležité povedať, tak toto opatrenie nezníži príjmy štátneho rozpočtu na najbližších päť rokov. A to je práve to, čo potrebujeme, ale zároveň pomôže zvýšiť ekonomický rast, pretože firmy budú ochotné viac investovať do svojho rastu a do modernizácie.
Minulý týždeň, ako dobre všetci viete, tu bola delegácia Európskeho parlamentu a jej poslanci vrátane Tomáša Zdechovského jasne povedali, že Slovensko zaostáva v čerpaní fondov. Ono by to bolo fajn, keby sme len zaostávali, ale jasne bolo povedané, a je to veľká hanba, že to muselo byť povedané z úst europoslanca z cudzieho štátu, že my rozkrádame eurofondy. Teda nie my, ale nepoctiví podnikatelia.
Ale my máme riešenie. Ak sa k fondom bežné firmy nevedia dostať, musíme im dať aspoň férové podmienky na to, aby mohli investovať zo svojho, a to bez trestu v podobe daňovej nespravodlivosti.
Tento návrh naozaj nie je o ideológii. Je to o zdravom rozume. Pomôžte tým, ktorí skutočne tvoria hodnoty na Slovensku, poctivým podnikateľom.
Ďakujem pekne za podporu tohto zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie

3.6.2025 o 11:53 hod.

Ing. PhD.

Darina Luščíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
35. schôdza NR SR - 5.deň - B. popoludní
 

Vystúpenie v rozprave 14:01

Tomáš Drucker
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne a pekné popoludnie.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne a páni poslanci, dovoľte mi uviesť návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a tiež, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancoch.
Návrh tohto zákona sa predkladá na základe uznesenia vlády č. 88 z 19. februára 2025, ktorého cieľom je reagovať na potrebu vytvorenia atraktívneho a stabilného pracovného prostredia pre všetkých zamestnancov vzdelávacieho systému. Rada odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku vyhlásila dňa 17. decembra 2024 štrajkovú pohotovosť a následne vláda Slovenskej republiky aj na základe štrajkovej pohotovosti schválila zámer zvýšenia platov v školstve do roku 2026 a na tohto 19. februára týmto uznesením a následne bolo 26. marca 2025 podpísané memorandum o spolupráci o sociálnom zmiery v rezorte školstva medzi odborovým zväzom pracovníkov školstva a vedy na Slovensku a ministerstvom školstva. Týmto sa skončila aj štrajková pohotovosť.
Hlavnými dôvodmi na schvaľovanie tohto návrhu v skrátenom legislatívnom konaní je urýchlená potreba novely týchto zákonov tak, aby mohlo dôjsť k zvýšeniu platov všetkých zamestnancov v školstve k 1. septembru 2025. Tým sú splnené podmienky, ktoré vyžaduje § 89 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, na prerokovanie návrhu zákona v skrátenom legislatívnom konaní.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne a páni poslanci, ďakujem za vašu pozornosť a dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie tohto predloženého materiálu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.6.2025 o 14:01 hod.

JUDr. Ing.

Tomáš Drucker

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:04

Erik Vlček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 853 z 12. mája 2025 pridelil návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone prác vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 809, na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch s tým, že o výsledku prerokovania uvedeného návrhu bude informovať Národnú radu Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež, šport a cestovný ruch prerokoval návrh vlády na skrátené legislatívne konanie na svojej 23. schôdzi dňa 22. mája 2025 a prijal uznesenie č. 78, ktorým odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vysloviť súhlas s prerokovaním vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 809, v skrátenom legislatívnom konaní na 35. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Vážený pán predseda, prosím, otvorte rozpravu. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.6.2025 o 14:04 hod.

Erik Vlček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:04

Tibor Gašpar
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán spravodajca.
Otváram rozpravu. Do rozpravy sa písomne prihlásili za kluby dvaja poslanci – za klub Progresívne Slovensko pani poslankyňa Gažovičová, po nej sa pripraví za klub KDH pán poslanec Horecký.
Udeľujem slovo pani poslankyni, nech sa páči.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.6.2025 o 14:04 hod.

gen. v. v. PaedDr.

Tibor Gašpar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:06

Tina Gažovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, vážení kolegovia, kolegyne, nachádzame sa tu teda pri rokovaní... prepáčte, pán kolega, ale asi tu nenahrávame mobilom v sále. Ďakujem. Je to celé na kameru, samozrejme. Nachádzame sa tu pri rokovaní o zvyšovaní platov učiteľov v skrátenom legislatívnom konaní a teda ako prvé by som sa rada nachvíľu pristavila pri tomto formáte skráteného legislatívneho konania, lebo je to teda nejaký legislatívny nástroj, ktorý rokovací poriadok umožňuje v hraničných prípadoch.
Tuto sme približne už skoro dva roky po voľbách a vidíme, že táto vláda zatiaľ najviac využíva skráteného legislatívne konania zo všetkých vlád, ktoré sme tu doteraz mali. Pozerali sme sa na to, na štatistiky a naozaj za posledných teda 30 rokov od fungovania tohto parlamentu zo všetkých vlád najvyšší podiel zákonov bolo schválených cez SLK v tomto volebnom období. Bavíme sa tu asi o 27 %, to znamená, že každý štvrtý zákon, ktorý táto vláda predložila parlamentu a prešiel, bol cez skrátené legislatívne konanie. Považujem to za taký veľký výkričník a také, taká alarmujúca známka toho, že ako často táto vláda obchádza riadny legislatívny proces. Lebo pripomeňme si, skrátené legislatívne konanie vždy znamená obmedzenie pripomienkových konaní, obmedzenie účasti verejnosti a menej času na to, aby tá legislatíva bola robená poctivo.
Väčšinou pritom tie zákony nijakým spôsobom, by som povedala, že sa ani nedotkli tých naozaj zákonných dôvodov, ktoré rokovací poriadok umožňuje, a tu len za všetky pripomeniem, keď sme tu cez skrátené legislatívne konanie schvaľovali novelu Trestného zákona. V tomto prípade uznávame, že skrátené legislatívne konanie je opodstatnené a sme pripravení ho aj v Progresívnom Slovensku podporiť, lebo v konečnom dôsledku tu ide o to, aby sa učiteľom v tejto krajine zvýšili platy, a ide tu aj o to, aby sa v septembri po letných prázdninách otvorili školy a aby sa deti mohli znovu vzdelávať. Je to napísané aj v zdôvodnení tohto predloženého návrhu na skrátené legislatívne konanie, že je potrebné vyhnúť sa štrajku, ktorý by, ktorý by inak hrozil, a je potrebné naplniť programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky. A tu citujem priamo z tohto materiálu, o ktorom teraz rokujeme, v ktorom sa vláda Slovenskej republiky zaviazala zabezpečiť každoročný rast miest pedagógov a odborných zamestnancov a zlepšiť odmeňovanie nepedagogických pracovníkov škôl.
A tu sa teda dostávame k tej podstate, ktorú by som rada v tejto rozprave vyzdvihla, že toto skrátené legislatívne konanie sem nikdy nemalo do parlamentu prísť, pretože sme presvedčení, že o zvyšovaní platov učiteľov sme tu mali rokovať pred vyše pol rokom, keď sa schvaľoval rozpočet. To je tá podstata, áno, teraz, tri týždne pred letnými prázdninami už, a po tom, ako tu bola štrajková pohotovosť, a po tom, ako mesiace pán minister väčšinu svojej kapacity, aspoň to tak pôsobilo, musel venovať rokovaniu s odborármi, a po tom, ako už teraz vieme, že takmer trištvrte roka, osem mesiacov z tohto roku sa teda učiteľom nenavýšili platy a väčšine učiteľov v krajine ešte sa aj zobral ten regionálny, regionálny príspevok, ktorý mali za minulý rok. V tejto situácii už teraz nám nezostáva nič iné ako pristúpiť na skrátené legislatívne konanie. Ale do tohto bodu sme sa nikdy nemali ani dostať. Pretože práve táto vláda si tu pred takmer dvoma rokmi vypýtala dôveru a nielen dôveru od tohto pléna, ale nepriamu dôveru od občanov so svojím programovým vyhlásením, kde bol prísľub na každoročné zvyšovanie, a nakoniec ho učitelia vybojovali až pod hrozbou štrajku, a to považujeme za najsmutnejšie na tomto príbehu, v ktorom sa tu teraz nachádzame.
Všetci vieme, že platy učiteľov sú neadekvátne nízke, preto sa to dostalo do programového vyhlásenia vlády, preto vyhlásili štrajkovú pohotovosť, preto s nimi pán minister rokoval, a preto aj teraz aj zo strany opozície sme pripravení podporiť zvyšovania platov učiteľov. Nástupný plat na pozíciu predavač pokladník v Lidli je momentálne vyše 1 400 eur. Začínajúci učiteľ s vysokoškolským vzdelaním zarobí v tejto krajine menej, keď nastupuje do škôl. Bavíme sa o 1 200, prípadne o niečo viac, ak má, je niekde napríklad v Bratislave a má regionálny príspevok. Čiže predavač pokladník v Lidli, keď nastupuje, tak dostane viac ako učiteľ, ktorý si absolvoval vysokú školu, ktorému zverujeme obrovskú zodpovednosť a ktorý má dennodenne vychovávať a vzdelávať deti. To je vizitka krajiny v súčasnosti. A počúvame to všade po Slovensku. My naozaj keď cestujeme aj po výjazdoch, všade sa stretávame s učiteľmi, s riaditeľmi a nedávno na Orave mi hovorila jedna pani riaditeľka, že teda u nich na škole je minimum mužov, lebo od mužov sa tam väčšinou očakáva, aby rodinu uživili, väčšina z nich pracuje v zahraničí a tí, ktorí pracujú v školstve, tak cez leto chodia brigádovať so svojimi žiakmi na stavbu. Toto je tá vizitka krajiny, v ktorej sme.
Najvypuklejší problém je pochopiteľne v Bratislave z dôvodu najvyšších cien bytov. V Petržalke začínajúcim učiteľom ponúkajú bývanie na stredoškolských internátoch. Tak na Orave počúvame, že chodia v lete brigádovať so svojimi stredoškolskými žiakmi a tu v Bratislave im dokonca ponúkajú bývanie na stredoškolských internátoch. Toto naozaj nie je hodné učiteľov na Slovensku, v Európskej únii v 21. storočí. Rovnako včera som akurát bola na školskej komisii v mestskej časti Bratislava – Staré Mesto, aj tam sme diskutovali o nájomných bytoch a najvypuklejšia téma bola, koľko bytov vieme dať začínajúcim učiteľom, aby nám neodchádzali odtiaľto, aby tu ešte mal kto učiť, lebo nám tu v krajine chýba vyše tisíc učiteľov a to ešte mnohí ďalší vlastne zastupujú odbory, ktoré ani nemajú vyštudované.
Čiže vláda túto kritickú situáciu pozná, všetci, ktorí sa venujeme školstvu, všetci o nej vieme. Napriek tomu to trvalo skoro dva roky od nástupu, kedy pristúpila ku kroku, aby predložila tomuto parlamentu plošné zvýšenie tabuľkových platov. Medzi tým, medzi prvými krokmi, spomeňme si, ktoré táto vláda urobila, bolo sebe zdvojnásobiť, zdvojnásobiť svoje platy, ale na učiteľov si spomenuli v tejto podobe až po tom, ako vyhlásili štrajkovú pohotovosť, až po tom, ako toto plénum schválilo rozpočet na tento rok bez toho, aby sa zvýšili tabuľkové platy učiteľov. A až teraz, po takmer dvoch rokoch, tu skrátene rokujeme o navýšení platov. Do tohto bodu sme sa nikdy nemali dostať.
To, že rokujeme skrátene, má, samozrejme, aj ďalšie nevýhody. Nielen to, že teda to navýšenie nezačalo platiť v januári, tak ako by malo, ale že začne platiť až v septembri, ale aj to, že sú na to napojené aj ďalšie legislatívne zmeny, ku ktorým aj stavovské organizácie v školstve vyjadrili svoje kritické reakcie, ale keďže konáme skrátene, keďže sa nešlo do medzirezortného pripomienkového konania, tak nemali možnosť ich predložiť a teraz pravdepodobne... (Reakcia navrhovateľa.) Toto bola len taká? (Reakcia navrhovateľa.) Dobre, tak beriem vašu výhradu. V každom prípade to asi znamená, že neboli prijaté ich výhrady vzhľadom na to, že i nám ich aj teraz znovu, ja viem, že sme o tom hovorili aj na školskom výbore a viem, že ste hovorili, že ste s nimi rokovali, to, že nám aj teraz ešte pár dní pred schvaľovaním prichádzajú e-maily s výhradami, považujem za známku toho, že nie sú spokojní s tým legislatívnym znením. A nechcela som ísť do detailov toho, len viem, že sa teraz nachádzame v skrátenom legislatívnom konaní, čiže k tomu sa ešte môžme dostať, ale je to tiež ukážka toho, že tam boli výhrady voči spôsobu, ako sa tieto peniaze budú, budú učiteľom vyplácať.
Myslím si, že aj vzhľadom na to programové vyhlásenie vlády je tu evidentné, že na tej úrovni sľubov, lebo sľuby nič nestoja, sa tu, aj tuto od tejto vlády bolo od začiatku deklarované, že si učitelia zaslúžia adekvátne ohodnotenie za svoju prácu, že si zaslúžia zvýšenie mzdy nielen jednorazovým regionálnym príspevkom, ale ako záruku toho, že na výplatnej páske dostanú vyššiu mzdu. Pretože keď mladý, keď mladého učiteľa chceme dostať, aby išiel pracovať do škôl, aby neskončil v tom Lidli alebo v hocakej inej, v hocakom inom zamestnaní, v hocakej inej firme, aby keď aj vyštudoval pedagogickú alebo nejaký učiteľský odbor, aby sa išiel venovať žiakom, aby týmto spôsobom investoval aj do budúcnosti svojej krajiny. Tento mladý človek potrebuje mať istotu, že z tej výplatnej pásky vyžije a potrebuje mať istotu, že si bude môcť na to zobrať hypotéku. Toto regionálny príspevok nezaručí.
A vidíme to aj teraz, keď minulý rok sa nejaký regionálny príplatok zaviedol, tento rok sa to znovu zmenilo. My potrebujeme také platy učiteľov, aby toto povolanie bolo konkurencieschopné pre absolventov vysokých škôl, aby si povedali, že áno, nejdem to robiť napriek svojmu vlastnému životu. To nemá byť obeta ako rehoľa, to má byť slušné povolanie, ktoré človek má robiť aj so vzdelaním, aj s odhodlaním, ale aj mu má zabezpečiť slušný život.
My sme preto presvedčení, že zdvíhanie platov učiteľov by malo byť predvídateľné. A toto, čo tu vidíme, celý ten proces posledné skoro dva roky, a to, kde sme sa dneska dostali, je presný opak predvídateľnosti. Jediná predvídateľnosť, ktorá tuto nastala, je, že učitelia musia ísť do štrajkovej pohotovosti, aby sa dočkali zvýšenia platov. A aj to zvýšenie platov v dnešnej dobe, v čase inflácie, v čase stúpajúcich cien, je nedostatočné, lebo im ledva vykryje ten nárast cien. To znamená, že ani sa tu nemôžme baviť o nejakom kvalitatívnom skoku, nemôžme sa tu baviť o reálnom, citeľnom navýšení životnej úrovne. Bavíme sa o základnom navýšení v čase, v čase inflácie, ktoré si vybojovali až po, až po štrajkovej pohotovosti.
Aby som teda zhrnula postoj za Progresívne Slovensko, v tomto bode, v ktorom už sme sa ocitli, samozrejme podporujeme vyššie platy pre učiteľov, lebo aj v čase ťažkých verejných financií sme hlboko presvedčení, že školstvo je oblasť, do ktorej treba investovať a že je to investícia do budúcnosti našej krajiny. Ale považujeme za veľké zlyhanie tejto vlády, že sme sa do tohto bodu dostali až po tom, ako bol schválený rozpočet, v ktorom sa na učiteľov nemyslelo, až po tom, ako museli ísť do štrajkovej pohotovosti, a riešime to v skrátenom konaní tuto na poslednej schôdzi pred letnými prázdninami. Do tohto bodu sme sa nemali dostať.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.6.2025 o 14:06 hod.

Mgr. PhD.

Tina Gažovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:26

Jozef Habánik

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:26

Tina Gažovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo a ďakujem za reakciu. Ale my sme sa nie úplne pochopili v mojej kritike. Moja kritika nebola zameraná na to, že sa zvyšujú platy od septembra, lebo by som to považovala za nekoncepčné. Moja kritika smerovala k tomu, že posledné zvyšovanie tabuľkových platov bolo v septembri 2023, ešte pred zvolením tejto vládnej koalície, a trvalo dva roky, kým táto vládna koalícia schválila ďalšie zvyšovanie tabuľkových platov. V tom je tá kritika, že na jednej strane ste si tu schválili programové vyhlásenie vlády, ktoré hovorilo o každoročnom zvyšovaní, a na druhej strane ale trvalo dva roky, kým sa to naplnilo a aj to až pod hrozbou štrajku. A ja viem, že môžte spomínať 800-eurový jednorazový alebo regionálne príplatky, ja viem, že aj tá priemerná mzda tým pádom nejakým spôsobom sa navyšovala.
Problém je v tom, že všetky tieto jednorazové príspevky sú, za prvé, nepredvídateľné, to znamená, že učitelia sa na ne nemôžu spoľahnúť, a to vidíme presne na tom, že v decembri ešte regionálne príplatky dostali a v januári mnohí už nedostali, pretože sa to menilo. A za druhé, tá valorizácia, pardon, tá valorizácia ide percentuálne aj teraz, ide sa zvyšovať o 7 % a potom o ďalších v priemere 7 %. Tie jednorazové príspevky sa do tej valorizácie nezapočítajú. Rovnako ako keď mladý učiteľ príde do banky s tým, že potrebuje hypotéku a má vo svojej pracovnej zmluve nejakú sumu, tak tá sa tiež odvíja od tabuľkových platov.
To znamená, že všetky tieto jednorazové príspevky v konečnom dôsledku nejako zvýšia priemer, ale nezabezpečia tú finančnú istotu, ktorú učitelia potrebujú... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 14:26 hod.

Mgr. PhD.

Tina Gažovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:26

Ján Horecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán podpredseda, ďakujem za slovo.
Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, v tejto chvíli sa v rozprave vyjadrím k okolnostiam skráteného legislatívneho konania k tomuto návrhu vládneho zákona a potom následne v rozprave budem hovoriť aj k meritu veci. Poďme sa pozrieť teda na tie okolnosti.
V programovom vyhlásení vlády sa hovorí o každoročnom zvyšovaní atraktivity učiteľského povolania v očakávaní asi desiatich percent. O mne sa vie, že 32 rokov, celý svoj dospelý život, sa venujem oblasti vzdelávania a edukácie, manažovania škôl, to od školníka až po ministra školstva na všetkých pozíciách. A preto môže niekto nadobudnúť dojem, že keď hovorím o potrebe zvyšovania atraktivity práce v školstve, keď hovorím o potrebe zvyšovania odmeňovania miest pedagogických odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov, že to vyplýva z prirodzeného vzťahu k mojim, k mojej profesii, k mojim kolegom i exkolegom.
Znovu a znovu vás chcem všetkých ubezpečiť, a osobitne by som bol veľmi rád, keby nejako cez túto prakticky prázdnu sálu prešiel, prešla táto idea do spoločnosti a pozývam vás k tomu všetkých, ktorí ste tu, aj ktorí tu nie ste, aby sme sa pokúsili pootvoriť oči spoločnosti, že toto je strategický záujem Slovenskej republiky. Dovoľte mi znovu zopakovať, že my nemáme iný zdroj pokroku a zvyšovania kvality života a zvyšovania všetkých ukazovateľov ekonomického, hospodárskeho rastu služieb v tejto krajine na Slovensku než ľudské zdroje. Nemáme urán, nemáme ropu, nemáme drahé kamene, nie je nás 80 miliónov, že by 50 miliónov mohla byť lacná pracovná sila. Jediné, čo máme a čo, žiaľ, strácame, sú perspektívni ľudia, ktorí sú schopní posunúť našu krajinu ďalej.
Preto ja vítam a dokonca vidím dobrý úmysel v tom zdvihnúť platy učiteľom i nepedagogickým zamestnancom v školstve. Ale ako sa to deje? Musím povedať, že sa to deje nesystematicky a deje sa to takým veľmi komplikovaným a neprehľadným spôsobom. Čo tým presne myslím?
Učitelia boli nedávno, a manažmenty, stavovské organizácie, nedávno - tým myslím roky ´22, ´23, pozvaní k historickej zmene, k posunu školstva na riadne vyššiu úroveň, a to bez toho, že by sa im nejak dramaticky zlepšovali podmienky. Oni prijali toto pozvanie a začali pracovať na kľúčových školách, ktoré sú nositeľmi know-how na kurikulárnej reforme, na mnohých ďalších veciach, ktoré, čo znamená byť školou. Medzi to patrí aj hodnotenie, sprevádzanie učiteľov, odmeňovanie a tak ďalej.
Nuž, aby toto bolo možné, tak som využil tú krátku misiu byť ministrom školstva, hoci vo vláde v demisii, hoci bez politického krytia a dal som do zákona pozíciu supervízora, ľuďom, ktorí veľmi chýbali, stredný manažment v školstve desiatky rokov, aby sa mohli podeliť o tie úlohy, ktoré sa znásobili od, spred roka 1989. Títo supervízori, to znamená, že päť hodín úľavy úväzku podľa nejakého nápočtu pre kľúčových ľudí na škole majú plniť tie rozhodujúce úlohy v oblasti kvality, implementácie a inklúzie, implementácie nového kurikula. Nuž a práve títo supervízori nežijú z lásky, nemôžeme im na školách znížiť úväzok a dať menej peňazí za najviac práce. Preto tam bol aj mechanizmus financovania. Tento, tieto financie im boli, dúfam, že dočasne odňaté. Takže tu sme im peniaze zobrali. Taktiež nebudem tu prednášať o tom, aký úmysel bol pri zavádzaní regionálneho alebo teda vyrovnávacieho, regionálneho príspevku hovorme, je tam viacero funkcií, tiež boli zredukované. Rozumiem tým dôvodom, o ktorých hovoril pán minister Drucker, o konsolidácii, o tom, že sa musí vysporiadať s tým, čo mu vláda nechala alebo dala k dispozícii na rezort školstva. A čo sú to za peniaze? V nominálnych hodnotách je to nárast, ale v relatívnych číslach sme išli zo 4,6 % HDP na 4,5 % HDP.
No, ďalším prvkom nesystémového riešenia sú 800-eurové odmeny. Nikto na Slovensku v tej našej parite kúpnej sily nebude protestovať proti tomu, keď mu chcete dať 800-eurovú odmenu. Proti tomu sa učitelia búriť nebudú. Zvlášť tí učitelia, ktorí na Slovensku sú spolu s albánskymi učiteľmi úplne na dne z toho, čo si môžu dovoliť zo svojho platu podľa parity kúpnej sily. Celá Európa je pred nami. Takže učitelia proti tomu protestovať nebudú, ale protestujem ja. Nie proti tomu, že dostali tie peniaze, ale že robíme takéto ad hoc veci, niekde zobereme, niekde dáme. Pre školy a pre aj štátne orgány to znamená zbytočnú administratívu, neefektívne manažovanie financovania školstva. A napokon ani nie je pravda, že tieto odmeny dostanú všetci. Dodnes, prečo o tom hovorím, lebo teraz sa to deje, dodnes nedostali prostriedky zriaďovatelia súkromných a cirkevných škôl a školských zariadení, ktorí sú financovaní v rámci originálnych kompetencií samospráv. Lebo samosprávy ich nedostali. Prosím, pozrite sa napríklad na pani učiteľku cirkevnej alebo súkromnej základnej umeleckej školy. Jej kolegyňa dostane 800 euro a ona nie, pretože slúži deťom na cirkevnej ZUŠ-ke? To predsa nemôžeme myslieť vážne takýto prístup k ľuďom, ktorí naozaj dedikujú svoj život za mimoriadne skromných podmienok službe deťom a snažia sa zdola budovať kultúru v tejto krajine. Alebo kuchárka? Pretože varí pre, ja neviem, deti, ktorých rodičia sa rozhodli navštevovať cirkevnú škôlku? Tak tá nedostane tieto peniaze? Napriek tomu, že podľa nariadenia vlády je aj odmeňovaná podľa P3 a má na to nárok aj morálny, aj podľa nariadenia vlády povedzme procesný alebo teda touto normou daný? Nie je to fér, nie je to spravodlivé a potom nehovorme o odmenách. Ako nepohŕdajme vlastným, sme zákonodarci, ste členovia vlády, nepohŕdajme piliermi právneho štátu. Keď sa pozriete na tie rozhodnutia, na tie usmernenia úradu vlády a ministerstva financií, čo sa tam píše? Že je to odmena pri príležitosti letných dovoleniek vyplácaná v máji. Naozaj odmena? Tak teraz si vypočujte ďalší fakt.
Podľa kritérií podľa tohto usmernenia každý, kto od 1. januára 2025 po 31. máj 2025 odpracoval čo len jeden deň, čo len jeden deň v tejto práci vo verejnom záujme a má tam zmluvu na plný úväzok, dostane celých 800 eur. Ale ak to porovnáme s nejakou ženou, ktorá, alebo mužom, teraz poviem o žene, lebo mám na mysli konkrétnych ľudí, ktorá má malé deti a preto prijala dvojtretinový úväzok, 60-percentný úväzok, tak dostane presne 480 eur, aj keby odpracovala všetky dni, ktoré boli vo fonde pracovného času od 1. januára po 31. máj 2025. To nie je odmena. To nie je o zásluhovosti, je to valorizácia. Valorizácia toho, lebo tí ľudia reálne keby sme neprišli, keby vláda neprišla aspoň s takýmto opatrením, tak by na reálnych platoch klesali.
Tak tu poukazujem na to, že ak na jednej strane berieme, na druhej strane dávame nesystémovo, potom prídeme v SLK, lebo nič iné nezostáva, keďže je tá dohoda s odborármi a učitelia na to čakajú a naozaj nám ich viacej odchádza ako prichádza a september je blízko, tak potom logicky musí prísť minister, a ja ho chápem, z SLK s týmto, s týmto návrhom zákona. A takto lepíme situáciu na poslednú chvíľu a takto lepíme školstvo už desiatky rokov. Ak s tým neprestaneme, budeme lepiť túto republiku dokopy, lebo sa nám začína rozpadať na kusy. Viacej potom budem hovoriť v rozprave k meritu zákona.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.6.2025 o 14:26 hod.

Mgr.

Ján Horecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:36

Tina Gažovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Ja plne súhlasím s tým, čo povedal kolega, nebudem sa opakovať, ale pán Horecký upozornil na to, že nie všetci dostanú odmeny, a tu by som chcela, teda upozornil na pracovníkov súkromných a cirkevných základných umeleckých škôl a centier voľného času a ja by som chcela upozorniť na ešte jednu kategóriu zamestnancov v školstve, ktorí taktiež nedostanú odmeny, a to sú ľudia, ktorí sú platení z eurofondových projektov a teda predovšetkým Národný projekt POP III, kde ešte stále, pokiaľ, viem máme niekoľko stoviek, ak nie tisícov zamestnancov, sú to asistenti pedagogickí, sú to školskí psychológovia, špeciálni pedagógovia a ďalší, ktorí taktiež vykonávajú presne rovnakú prácu ako všetci ostatní v tých školách, robia nesmierne dôležitú prácu, tak či tak už sú v sťaženej pozícii, pretože majú zmluvu na dobu určitú, čiže nemajú, nemajú tú istotu pracovnej pozície a k tomu všetkému teraz keďže nie sú platení zo štátneho rozpočtu, tak taktiež nedostanú ani túto jednorazovú odmenu, ani tie regionálne príspevky. Čiže naozaj práve cez tieto často nekoncepčné jednorazové alebo nesystémové nové spôsoby príspevkov nám potom vznikajú presne takéto nespravodlivosti.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 14:36 hod.

Mgr. PhD.

Tina Gažovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:37

Jozef Habánik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Musím len súhlasiť, pán poslanec, že v prípade 800-eurovej odmeny, aj ja to volám odmena, pretože tak je to zapísané aj v rámci toho usmernenia z ministerstva financií, aj vrátane uvedenia dôvodov, za ktoré sa má táto odmena poskytnúť aj s tým odpracovaným jedným dňom od 1. januára do 31. mája tohto roku. Preto skutočne súhlasím s tým, že skôr ide o dvojpercentnú valorizáciu tarifných platov, v pravom slova zmysle určite to je lepší termín ako 800-eurová odmena alebo použiť termín odmena. Prečo sa to takto spravilo, ja úplne presne neviem, myslím si, že nakoniec to bola dohoda všetkých zainteresovaných strán a že tie rokovania určite neboli jednoduché a z hľadiska aj konsolidácie a prijímania rozpočtu, štátneho rozpočtu a rozpočtu verejnej správy na tento rok bolo toto zrejme dohodnuté aj na úrovni konfederácie odborového zväzu alebo odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy s tým, že sa potom pôjde vyjednávať o raste tarifných platov pre roky ´25 až ´26.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.6.2025 o 14:37 hod.

doc. Ing. PhD.

Jozef Habánik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom