39. schôdza

9.9.2025 - 1.10.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

17.9.2025 o 18:59 hod.

Mgr. art.

Zora Jaurová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 18:57

Zora Jaurová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážené kolegyne, kolegovia, už tu v tejto rozprave bolo celkom veľa povedané o dopade konsolidácie na tie obidve najväčšie skupiny pracujúcich ľudí, čiže na zamestnancov a na živnostníkov, ale samozrejme tá konsolidácia nemá len všeobecné dopady na ekonomiku, ale má aj sektorové dopady na ekonomiku a to je veľmi dôležité si uvedomiť, ako by mohla ovplyvniť jednotlivé sektory ekonomiky a spoločnosti s prihliadnutím napríklad na špecifickú štruktúru zamestnanosti a podobné veci. V praxi totiž navrhované opatrenia zasiahnu veľmi kruto ľudí v celej ekonomike, ale sú isté segmenty ekonomiky, pre ktoré môže byť množstvo týchto opatrení doslova likvidačné. Ja som v minulosti veľmi veľa z tohto miesta už hovorila o tom, že súčasná vláda vďaka činnosti ministerky kultúry a pôsobeniu nominantov SNS systematicky likviduje kultúru na Slovensku, ale po tom ako som si pozrela tie konsolidačné opatrenia, tak sa mi trocha zdá, že kultúru už berie naozaj frontálnym útokom a do jej likvidácie sa zapája už aj minister financií, čo ma teda trocha prekvapuje, lebo pán minister pri svojich koníčkoch na mňa vždy pôsobil ako človek, ktorý si kultúru váži. Neviem, či si to vlastne uvedomujete na ministerstve financií, ale tie navrhované opatrenia budú nielen pre kultúrny a kreatívny sektor, ale aj pre množstvo nadväzujúcich profesií v podstate likvidačné. A keď hovorím o kultúrnom a kreatívnom sektore, tak to je v tomto prípade iba akési pars pro toto, pretože mnohé z toho, čo budete odo mňa počuť sa týka oveľa širšieho ekonomického segmentu. Skúsme si teda urobiť takéto cvičenie, ktoré si podľa mňa mali urobiť na ministerstve financií a pozrime sa na to, ako ovplyvní navrhovaná konsolidácia kultúrny a kreatívny sektor a nadväzujúce segmenty ekonomiky, ale opäť podotýkam, že to platí aj pre oveľa širší okruh pracujúcich ľudí na Slovensku. Štruktúra zamestnanosti v kultúrnom a kreatívnom sektore je relatívne špecifická, pretože jeho veľkú časť tvoria
=====
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.9.2025 o 18:57 hod.

Mgr. art.

Zora Jaurová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 18:59

Zora Jaurová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
.. segmenty ekonomiky. Ale opäť podotýkam, že to platí aj pre oveľa širší okruh pracujúcich ľudí na Slovensku. Štruktúra zamestnanosti v kultúrnom a kreatívnom sektore je relatívne špecifická, pretože jeho veľkú časť tvoria samostatne zárobkovo činné osoby. Keď si zoberieme údaje z Eurostatu tak v kultúre v Európskej únii pracuje až 32 % ľudí ako samostatne zárobkovo činné osoby. Zatiaľ čo vo všeobecnej populácii je to len 14 %. A keď sa pozrieme na slovenskú situáciu tak tento podiel je ešte vyšší. Konzervatívne odhady hovoria o viac ako tretine pracovníkov ale reálne môže ísť až o 40 až 50 %. Kultúrny a kreatívny priemysel sa na celoeurópskej úrovni vyznačuje vysokou mierou prekarity práce, pretože aj pracovníci v tomto sektore sú samostatne zárobkovo činné osoby, ale sú to aj freelanseri alebo sú to ľudia, ktorí pracujú na základe nepravidelných alebo dočasných zmlúv. Často bez adekvátnej sociálnej a zdravotnej ochrany. A veľká časť ľudí, ktorí v kultúrnom sektore pracujú, kombinujú rôzne formy zamestnania. Ako závislé a nezávislé činnosti, autorské zmluvy, zmluvy o dielo a podobne. A preto je to dobré cvičenie pre ministerstvo financií, urobiť si vlastne tie sektorové analýzy, pretože otázka znie, že zamyslela sa vláda ako tieto konsolidačné plány dopadnú na isté špecifické a už dnes prekarizované segmenty ekonomiky? Pretože je očividné, že nie a týmito návrhmi im pridáva ešte väčšie bremeno. A poviem vám niekoľko príkladov, ktoré by ste mali pán minister počúvať, pretože na ne veľmi skoro narazíte, keď túto konsolidáciu prijmete. Napríklad pre živnostníkov s mesačnými príjmami v rozpätí 1000 až 1600 eur prinesie konsolidácia zvýšenie zdravotných odvodov o jeden percentuálny bod a zároveň zvýšenie minimálneho vymeriavacieho základu na sociálne poistenie. Bude to znamenať pre tých ľudí takmer 1000 euro ročne oproti roku 2025. Ale tie najtvrdšie opatrenia paradoxne dopadnú na tých, ktorí majú najnižšie príjmy. Napríklad živnostníci v príjmovej skupine 800 eur na mesiac budú mať celkové odvody 425 eur. Ešte raz. Ak niekto zarobí 800 eur, z toho 425 eur odvedie na odvodoch, 53 % príjmov. To je násobne viac ako na daniach a odvodoch zaplatí zamestnanec porovnateľnou cenou práce, kde napríklad je to daňovo odvodové zaťaženie asi 40 %. Samozrejme drobný živnostník, ktorý bude odvádzať tých 53 % príjmov, nebude mať nárok na dovolenku, návštevy lekára, stravné, istoty pracovného pomeru, ktoré by mu garantoval zákonník práce. Ale to nie je vôbec všetko. Tým, že sa ruší tá hranica platenie sociálnych odvodov, prestáva platiť doterajší limit ročných príjmov vo výške 9144 euro, pod ktorými vlastne živnostníci neplatili odvody a po novom budú povinný platiť minimálny sociálny odvod 131,34 eur a mesačne aj tí, ktorých príjmy nedosahujú túto hranicu. Čiže v praxi ak si niekto privyrábal okolo povedzme 250, 300 eur príležitostnými malými zákazkami, po novom bude z nich odvádzať 131 eur do sociálnej poisťovne. A ešte aj 10,80 do zdravotnej. Čiže z 250 eur mesačných tržieb podotýkam zaplatí na odvodoch 142 eur. Čiže viac ako polovicu príjmu. Konkrétne je to 57 %. Samozrejme to je likvidačná záťaž, ktorá mnohých prinúti ukončiť živnosti. Ale to ešte stále nie je všetko. Poviem vám ďalší príklad. Ako som povedala v kultúrnom a kreatívnom sektore veľmi veľa ľudí pracuje na princípe kombinovaného príjmu. To znamená, že majú z časti príjem zo závislej činnosti, časti zo živnosti a z časti z ďalších typov príjmov. Vďaka tomu sú napríklad títo ľudia flexibilní, vedia sa lepšie adaptovať na výkyvy ekonomiky a v podstate nespôsobujú štátu až také veľké problémy. No ale podľa tých ustanovení v konsolidačnom návrhu bude dnes, bude budúci rok platiť, budú minimálne odvody 131 eur 35 centov do sociálnej poisťovne všetky SZČO a síce ten návrh umožňuje podať čestné vyhlásenie o nevykonávaní činnosti ale to v praxi je nerealizovateľné, pretože napríklad umelec s nepravidelným príjmom nevie povedať kedy bude mať príjem a kedy nebude mať príjem. To znamená, že SZČO, ktorí budú mať príjmy pár sto eur ročne väčšinou popri zamestnaní, budú musieť platiť odvody, ktoré násobne budú prevyšovať ich príjmy. To znamená, že buď budú nútení ukončiť opäť tú živnosť alebo budú platiť odvody zo závislej činnosti pričom ale si tieto nebudú vedieť uplatniť ako nákladovú položku v daňovom priznaní. Pretože podľa zákona 595/2003 sa príjmy zo závislej činnosti a z podnikania zdaňujú oddelene. To znamená, že ten človek, keď si bude podnikať popri zamestnaní na odvodoch, zaplatí viac ako zarobí a nebude si môcť odrátať tú mínusovú položku z iných príjmov, ktoré má zo závislej činnosti. Okrem toho, že toto úplne evidentne komplikuje a až znemožňuje výkon práce pre mnohých ľudí nie len v kultúrnom a kreatívnom sektore, vzniká napríklad týmito ustanoveniami celkom výrazný nesúlad navrhovaných úprav zo zákonom o dani z príjmu, pretože podľa zákona o dani z príjmu fyzické osoby nemusia podať daňové priznanie ak ich príjem za rok nepresiahne teda 50 % nezdaniteľnej časti základu dane, čo je tento rok niečo okolo 2560 eur. Ale zároveň vládny návrh neobsahuje žiadnu výnimku pre odvody do sociálnej poisťovne. Čiže v praxi nám vzniknú situácie, že osoba, ktorá nemá povinnosť podať daňové priznanie by paradoxne mala platiť odvody do sociálnej poisťovne. A máte možno pocit, že toto je len taký anekdotický príklad, ktorý sa nikdy nestane ale ja poznám desiatky a stovky takých ľudí, na ktorých sa toto bude vzťahovať. A samozrejme to už nehovorím o tom, že vymožiteľnosť takýchto platieb je minimálne, keďže ten človek neplatí dane a bude sa to napríklad vo veľkej miere týkať študentov alebo dôchodcov. Čiže viete. Ja by som takýchto problematických momentov v tom zákone vedela nájsť ešte oveľa viac a našli by sme ich vtedy, keby sme sa pozreli na ten konsolidačný návrh jednak sektorovou optikou s prihliadnutím na špecifiká rôznych typov zamestnaní ale prišli by sme na tie problematické body aj vtedy, keby sme o tom diskutovali v nejakom riadnom legislatívnom procese. Keby ten návrh bol v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Kde by sa k nemu vyjadrili tie profesné zväzy a keby sme ho tu nemali v skrátenom legislatívnom konaní na stole v septembri. Čiže aký bude dopad týchto konsolidačných opatrení? V praxi bude nútiť ľudí opäť len k sivej ekonomike. Povedie k masívnemu návratu práce na čierno a k používaniu nepriznaných hotovostných platieb. Podobne ako sa to stalo pri transakčnej dani. A to už dnes vieme povedať, že sa to reálne stalo. A že transakčná daň ani zďaleka nepriniesla taký výnos aký sa očakával. Živnostníkom nie len v kultúre ale naprieč celou ekonomikou sa prestane vyplácať mať oficiálnu živnosť a poctivo odvádzať dane a odvody. Sa vrátime istým spôsobom do turbulentných 90-tych rokov. Do tej povestnej doby kešu, ktorá je niektorým predstaviteľom tejto vládnej koalície očividne veľmi drahá. Opäť naučíme ľudí s nízkym príjmom obchádzať platenie odvodov, pretože ak ich zákon núti k tomu, aby zaplatili viac ako zarobia, nebude mať pre nich pochopiteľne žiadny zmysel ten zákon dodržovať. Namiesto legálnej práce sa jednoducho vrátia k práci na ruku. A toto bude ďalej len výraznejšie erodovať kultúru daňovej zodpovednosti a poctivého podnikania, ktoré sa na Slovensku rodili veľmi ťažko a tí z vás, ktorí podnikajú to určite vedia. Ľudia si proste jednoducho povedia, že ak štát trestá poctivosť a odmeňuje len tých čo obchádzajú systém nemá zmysel ďalej hrať podľa pravidiel. Výsledkom bude samozrejme aj to, že tí, ktorí doteraz prinášali do toho systému aspoň minimálne odvody, podotýkam 78 % SZČO platí minimálne odvody. Čiže sa to týka takmer 80 % všetkých živnostníkov. Títo budú zo systémov úplne vypadávať a ekonomika sa ešte viacej prepadne do neformálnych a nelegálnych foriem práce. Samozrejme, keď sa opäť sústredíme na ten kultúrny a kreatívny sektor, ktorý je teda ale oveľa väčší ako by ste si možno mysleli. Daňové a odvodové opatrenia sú len časťou tej gilotíny, ktorá na tento sektor s hlasitým svišťaním dopadne, pretože vláda okrem týchto opatrení pre živnostníkov plánuje znížiť počty zamestnancov ministerstiev o 10 % čo si teda na ministerstve kultúry podľa medializovaných informácií vysvetlili tak, že to má urobiť každá organizácia v ich pôsobnosti, aj im to už oznámili. A nie len to. Oznámili im aj ešte aj to, že budú zlučovať inštitúcie a organizácie v tomto rezorte podľa bližšie neurčeného kľúča. Vzhľadom k tomu, že v minulosti už na ministerstve kultúry prišli napríklad s fantastickým príkladom zlúčiť Slovenské národné múzeum a Slovenskú národnú galériu, tak si vieme asi približne predstaviť aké katastrofické dopady by malo akékoľvek zlučovanie odborných, roky existujúcich inštitúcií, ktoré pôsobia pod ministerstvom kultúry na umeleckú a odbornú činnosť a kultúrnu infraštruktúru. Konsolidácia sa tu bude opäť ako minulý rok používať na odstraňovanie nepohodlných ľudí, rozbíjanie neposlušných. Rozumej teda autonómnych inštitúcií a likvidáciu rokmi budovaných kultúrnych statkov. Neviem pán minister, vám nevadí? Ako si napríklad vaša kolegyňa na ministerstve kultúry vysvetľuje konsolidáciu? Lebo to asi nie je úplne to čo vy ste mali na mysli, keď ste to písali. Nevadí vám, že na ministerstve kultúry síce pod zámienkou konsolidácie, ale zásadne to robia aj bez nej, škrtia kultúru ale to im na druhej strane nebráni v bezbrehom míňaní verejných prostriedkov. Napríklad na limuzíny alebo na ničím neodôvodnené výlety pani ministerky? A to sú samozrejme len také čerešničky na torte, pretože v skutočnosti rezort kultúry za uplynulé dva roky podpísal desiatky ak nie stovky veľmi pofiderných zmlúv s externými poskytovateľmi služieb na rôzne analýzy, posudky, služby, ktoré nikdy nikto nevidel. Ja neviem kto z vás videl to logo STVR, ktoré si napríklad dalo ministerstvo kultúry vyrobiť a aby toho nebolo dosť, tak v súčasnosti ministerstvo kultúry reálne nemá ekonomické oddelenie, pretože väčšina zamestnancov vrátane riaditeľky dali výpoveď. A celú ekonomickú agendu ústredného orgánu štátnej správy zabezpečuje externá účtovná firma J&J audit z Považskej Bystrice a teda predpokladám, že táto firma zostavuje aj návrh štátneho rozpočtu na budúci rok. Tak ja neviem, ja úprimne, že takúto absurdnú prax som ja vo svojom živote nezažila, že by ekonómiu ústredného orgánu štátnej správy robila externá firma. Ale hlavne je to veľmi nehospodárne narábanie s verejnými prostriedkami. A tu sa pýtam, že na takéto veci ste sa na ministerstve financií nepozreli? Nevadia vám tie obrovské čiastky odstupného, ktoré muselo ministerstvo kultúry vyplatiť všetkým, ktorých vyhodili? A ďalšie prostriedky, ktoré budú musieť zrejme vyplatiť na základe súdnych rozhodnutí? Nevadí vám napríklad to, že ministerstvo kultúry nedávno kúpilo pozemok za 3 a pol milióna eur, čo je približne trojnásobok jeho reálnej trhovej hodnoty a keď potom po medializácii tohto nákupu tá úradníčka nejaká odstúpila, tak tá zmluva stále platí a štát tých 3 a pol milióna musí zaplatiť. Nehovoriac o tom, že ak teda ministerstvo tvrdí, že to bolo
=====
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.9.2025 o 18:59 hod.

Mgr. art.

Zora Jaurová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 19:14

Zora Jaurová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
...jeho reálnej trhovej hodnoty, a keď potom po medializácii tohto nákupu tá úradníčka nejaká odstúpila, tak tá zmluva stále platí a štát tých 3,5 mil. musí zaplatiť. Nehovoriac o tom, že ak teda ministerstvo tvrdí, že to bolo rozhodnutie nejakej úradníčky a oni s tým nič nemajú, tak si myslím, že by ministerstvo financií malo urobiť okamžite dôslednú kontrolu finančných tokov a finančného managementu na ministerstve kultúry. Lebo ja si neviem predstaviť, že by v akomkoľvek rezorte, ktokoľvek podpísal niečo za 3,5 mil. bez toho, aby o tom nevedeli ďalší ľudia. Čiže očividne na ministerstve kultúry a v jeho systéme finančnej kontroly je niečo veľmi zhnité. A myslím si, že tu treba hľadať úspory, pán minister a nie u tých živnostníkov, s tým príjmom 400 až 800 eur, ktorí prežívajú v neistote a s nízkymi príjmami. My všetci dobre vieme, že kultúra na Slovensku je dlhodobo pod financovaná, že vždy sa na nej šetrí, že nikdy v skutočnosti nebola vládnou prioritou. Tak isto sa to prejavilo počas covidu, kedy kultúrni pracovníci patrili medzi posledných, ktorým prišla pomoc a vtedy sa ukázalo koľko ich v skutočnosti je. Vtedy sa až ukázalo, koľko je tam živnostníkov vo veľmi špecifických podmienkach, na ktoré nikto nemyslel pri covidových opatreniach a vtedy sa ukázalo, že mnohí z nich ostali bez príjmu, bez sociálnej ochrany a s pocitom, že ich štát úplne opustil. Ten investičný dlh, ktorý je v kultúrnom sektore je samozrejme obrovský, a ľudia pracujúci v tomto sektore často prežívajú len vďaka vlastnej kreativite, flexibilite a schopnosti sa adaptovať na rôzne ťažké podmienky. Bohužiaľ, s nástupom tejto vlády, s nástupom ministerky Šimkovičovej a jej pána Machalu sa táto situácia zmenila na absolútny marazmus, aký sme si nevedeli predtým nikdy predstaviť. Nechcem tu opakovať čo všetko sa udialo, to budem opakovať asi keď budeme konečne odvolávať pani ministerku, už to tu máme trištvrte roka v programe schôdze, ale práve v tomto kontexte úplného rozvratu rezortu kultúry je navrhovaná konsolidácia pre kultúru absolútne devastačná.
Pretože zasiahne naozaj veľkú časť ľudí, ktorí v tomto sektore pracujú a neodborné snahy o reštrukturalizáciu kultúrnych inštitúcií pod rúškom konsolidácie budú naozaj posledným klincom do rakvy slovenskej kultúry, z toho čo generácie budovali ostane len spálenisko. A ja si vlastne celkom často kladiem takú otázku, lebo ma to tak aj ľudsky zaujíma, že prečo vaša vláda vyhlásila takú frontálnu vojnu kultúrnemu a kreatívnemu sektoru? Lebo je to naozaj ťažké pochopiť prečo sa všetci mlčky prizeráte na to, ako jedna arogantná a nekompetentná moderátorka a jej revanšistický Rasputin proste rozkopávajú všetko pozitívne, krásne, múdre a inšpiratívne. Len bohužiaľ takýmito nepremyslenými takzvane konsolidačnými návrhmi im v tejto tupej a deštruktívnej misii síce možno nechtiac, ale pomáhate. Aj táto konsolidácia bude ďalej len rozvracať kultúru a brať nám všetkým budúcnosť. Samozrejme kultúra prežije, tak ako prežila vojny, totality aj ekonomické krízy, ale otázka je prežijeme aj my? Prežije tento štát Slovensko dobrý nápad Good idea ako hlása tá brandingová kampaň? Prežijeme bez tých tvorivých a talentovaných ľudí, ktorí už dnes húfne odchádzajú do zahraničia? Prežijeme bez mladých ľudí, ktorí nebudú mať, ale vôbec žiaden dôvod budovať si svoju budúcnosť tam kde ich nikto nechce? Otázka naozaj znie, že aký dobrý nápad ešte Slovensku ostane bez kultúry, bez tvorivých myslí a bez vízie budúcnosti? A viete, už aj Ľudovít Štúr hovoril, že: "Menej troviť, viac tvoriť.". Takže možno keby ste si toto dali do záhlavia tohto dokumentu, ktorý máme dnes pred sebou by vyzeral inak. Pretože táto konsolidácia v takejto podobe naozaj nie je dobrý nápad. A ja by som teda ešte na záver chcela predniesť procedurálny návrh.
Chcela by som navrhnúť, aby predseda Národnej rady pridelil po prvom čítaní tento návrh zákona na prerokovanie aj výboru pre kultúru a médiá a odôvodnenie tohto procedurálneho návrhu je asi jasné z toho, čo som tu 20 minút hovorila. Pretože vo svetle tých skutočností, ktoré som uviedla je zrejmé, že konsolidácia sa zásadne dotkne kultúrneho sektora a je preto podľa mňa veľmi dôležité, aby sme mali možnosť diskutovať o dopadoch a riešeniach s príslušnou ministerkou a kolegami na výbore pre kultúru a médiá. Ďakujem. (Potlesk v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.9.2025 o 19:14 hod.

Mgr. art.

Zora Jaurová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 19:20

Tibor Gašpar
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Ďakujem, ďalší v poradí je v rozprave prihlásený pán poslanec Horváth, konštatujem, že nie je prítomný v sále, prepadá mu poradie. Pán poslanec Krúpa nasleduje, ten tiež nie je prítomný v sále, aj jemu prepadá poradie. A potom je tam pani poslankyňa Veslárová. Je prítomná, ste tu, hej, nech sa páči máte slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.9.2025 o 19:20 hod.

gen. v. v. PaedDr.

Tibor Gašpar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 19:20

Veronika Veslárová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pán predsedajúci za slovo, ja asi poruším rokovací poriadok, lebo nebudem prednášať spred rokovacieho pultu, ako povedal pán Dostál a pán predsedajúci Žiga, lebo nie je žiaľ bezbariérový, ale možno že o jednu limuzínu menej keby bolo nakúpených, tak by ten rečnícky pult aj bezbariérový bol. Ale teraz krátko sa dotnem sociálnej spravodlivosti. Vláda Roberta Fica, premiéra zdražovania žmýka tých, čo poctivo pracujú. V čase kedy by sme mali ekonomiku naštartovať idete živnostníkom pridať na odvodoch, zaviesť vyššie zdravotné odvody pre všetkých, daň z príjmu až do 35% a ukradnúť ľuďom ďalšie tri dni pracovného pokoja. 13.3 bol protest pracovníkov v sociálnych službách. Títo ľudia pracujú 12 hodinové služby, počas sviatkov, piatkov, soboty, nedieľ a starajú sa o našich najzraniteľnejších o seniorov a zdravotne znevýhodnených. A vy im beriete ešte aj dni pokoja, ktorých majú už teraz málo, ako to na tomto proteste deklarovali. Na výplatnej páske uvidia ešte menej peňazí. Sociálni pracovníci s vysokoškolským vzdelaním zarábajú 800 eur. Nemôžu si dovoliť ani zobrať hypotéku, pretože im to z tohto príjmu nevychádza a žijú v najlepšom prípade tak, že si prenajmú jednu izbu v nejakom byte. A 40-50 roční ľudia žijú ako študenti. Útočíte na neziskovky. Ja chodievam po celom Slovensku a stretávam sa s neziskovými organizáciami, ale nikoho z SNS, Hlasu, ani Smeru tam ešte nevideli. Vy, pán minister hovoríte, že sa staráte o tých najzraniteľnejších, ale prečo potom zdravotne znevýhodnení nemajú vytvorené podmienky na prácu, sú im odopierané sprievody v nemocniciach a nemajú na pomôcky? Kde ste, keď títo ľudia potrebujú pomoc? Vtedy im pomáhajú práve tieto neziskovky a platia im zdravotné pomôcky, rehabilitácie a mnohé iné veci, ktoré potrebujú k svojmu životu a nemajú na to dostatok financií. Po schválení konsolidačného balíka čaká Slovákov a Slovenky len Ficova chudoba. Ešte doplním, konsolidácia sa týka aj zdravotne znevýhodnených, pretože sú teraz pre posudzovaní na úradoch práce, aj tí ktorí majú 100% mieru funkčnej poruchy, majú nemenný trvalý stav, aj tí sú pre posudzovaní a sú im odopierané a odobraté niektoré príspevky. Preto navrhujem a prosím, aby tento konsolidačný zákon nebol schválený. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.9.2025 o 19:20 hod.

Mgr.

Veronika Veslárová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 19:20

Tibor Gašpar
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Ďakujem, ďalej by mal nasledovať pán poslanec Podmanický, konštatujem, že nie je prítomný v sále, prepadá mu poradie. Pani poslankyňa Kolíková, nie je prítomná v sále, prepadá poradie. A nasleduje pani poslankyňa Luščíková, tá je prítomná, nech sa páči máte slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.9.2025 o 19:20 hod.

gen. v. v. PaedDr.

Tibor Gašpar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 19:24

Darina Luščíková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne, vážení kolegovia dnes tu znova počúvame, ako sa vláda a minister financií Kamenický bijú do pŕs a hovoria, že vraj zodpovedne hospodária. Tak sa na to poďme pozrieť. Ak niekto tvrdí, že je zodpovedný hospodár musí vedieť vysvetliť, prečo robí rozhodnutia, ktoré nás stoja stovky miliónov eur a pritom neprinášajú žiadne ozdravenie verejných financií, neprinášajú pokles dlhu, ani rast prosperity, ani lepší život ľuďom na Slovensku. Práve dnes sme dostali potvrdené, že vaša energo pomoc zostáva v podstate plošná. Mali ste teraz možnosť ju zrušiť plošnú podporu a nahradiť ju adresnou. Neurobili ste to. A naďalej platí, že všetci ľudia, tí čo odvádzajú vyššie dane platia vyššie odvody a ešte vyššiu DPH-čku v cenách v obchodoch sa už dva roky skladajú na lacnejšiu energiu, pre tých ktorí ju objektívne nepotrebujú. Áno, aj pre tých ktorí s elektrinou vykurujú svoje bazény, dokonca aj príjazdové cesty. Toto je vaša definícia zodpovedného hospodárenia? Vy sa nás stále pýtate, čo by sme urobili my. A my vám trpezlivo opakujeme, že pomoc má byť adresná. Dnes sme sa dozvedeli, že vraj hovorím cudzie slová, preto aby tomu nikto nerozumel. Tak ja vám to vysvetlím. Pomoc patrí tým, ktorí ju skutočne potrebujú. Patrí domácnostiam, ktoré by bez nej padli do biedy, seniorom s nízkym dôchodkom, rodinám, ktoré si inak svoje účty nezaplatia bez toho, aby si odopreli základné potreby. Toto je adresná pomoc. A to nie je žiadna veda, je to elementárny základ udržateľnosti verejných financií a úplný základ spravodlivosti, a dokonca je to aj princíp sociálnej demokracie. A to vám musíme vysvetľovať my, po vašich 15 rokoch vlády sociálnej demokracie. Pán minister vy, ste nás obvinili, že by sme dali energo pomoc možno 5 alebo 10%, ďakujem že ma počúvate, na Slovensku. Prepáčte, ale my si dáta naozaj necucáme z prsta. My sa opierame o fakty a princíp adresnosti. Vy ste sa síce pokúsili upraviť energo pomoc, ale vyšlo vám z toho tak babrácky, že ju vraj potrebuje 90% ľudí na Slovensku. To si naozaj skutočne stojíte za týmto tvrdením? Pán minister, ja som sa chcela opýtať naozaj na tú energo pomoc, lebo ste nás obvinili z niečoho, tak budem rada keď ma budete počúvať. Ja rozumiem, ale vy vravíte, že 9 z 10 domácností na Slovensku je odkázaných na pomoc štátu a potrebuje dostávať energo pomoc. Tak sa pýtam, že ako vy vlastne ekonomicky riadite túto krajinu, keď vravíte, že 9 z 10 ľudí na Slovensku je odkázaných na vašu energo pomoc? A toto by ma naozaj zaujímalo. Ak by to bola pravda, priznávate tým vlastne úplný krach vašej hospodárskej politiky. Pretože 9 z 10 ľudí si nedokáže zaplatiť účty za elektrinu. Ak to je pravda, tak sa potom pýtam prečo? Prečo dostavajú pomoc tí, ktorí ju nepotrebujú? Dovoľte jednoduchý obraz, aby ste pochopili tú adresnosť. Na jednej strane ľuďom tlačíte do vrecka peniaze, mnohým, ktorí ich ani nepotrebujú a ani nechcú a to naozaj počúvam na Slovensku. Že oni nechcú vašu pomoc, ktorú vy im dávate, lebo sa chcú správať zodpovedne, ale na druhej strane tým istým ľuďom z druhého vrecka vyťahujete peniaze, cez dane a odvody, aby ste ich následne mohli naozaj teaterálne znova tlačiť do toho prvého vrecka. A aký to má zmysel? Kde je v tom ozdravenie, kde je v tom efektívnosť, kde je v tom elementárna spravodlivosť? Hýbete stovkami miliónov eur, presúvate ich z kôpky na kôpku, a výsledok? Peniaze sa v našom štáte prejedajú. Poviem to slušne, že sa prejedajú. Ekonomike to škodí a najzraniteľnejším to vôbec nijako nepomáha. V prípade energo pomoci hovoríme o viac ako 200 miliónoch euro. Toľko stála plošná schéma minulý rok a je predpoklad, že bude stáť aj ten nasledujúci, a stál aj tento. Keby ste namiesto plošnej podpory zaviedli adresnú pomoc a ušetrili čo i len polovicu, tak by ste dnes napríklad nemuseli žiadať od podnikateľov, aby platili náhradu príjmu svojim zamestnancom za práceneschopnosť až 14 dní namiesto 10 a pritom ich nechali odvádzať rovnaké vysoké nemocenské poistenie. A zároveň by ste nemuseli zdvíhať odvody živnostníkom, niektorí by nemuseli ročne prichádzať o tisícky eur. A tak ako povedala moja kolegyňa Zora Jaurová v zvláštnych prípadoch naozaj o množstvo peňazí a dokonca o peniaze, ktoré ani nezarobia. To sú konkrétne dve opatrenia za vyše 100 mil. eur, ktoré nemuseli byť, ak by tá energo pomoc bola adresná. Povedané inak, nezmyselná, neadresná a plošná energo ...
===== ... kolegyňa Zora Jaurová v zvláštnych prípadoch naozaj o množstvo peňazí a dokonca o peniaze, ktoré ani nezarobia. To sú konkrétne dve opatrenia za vyše 100 miliónov eur, ktoré nemuseli byť, ak by tá energopomoc bola adresná. Povedané inak. Nezmyselná, neadresná a plošná energopomoc otvorila dvere novým zaťaženiam pre podnikateľov a živnostníkov. Ja sa pýtam. Toto je váš recept na konkurencieschopnosť našej krajiny? Toto je vaša zlepšovanie podnikateľského prostredia? Poďme ďalej. Zvyšujete zdravotné odvody, čím zvyšujete cenu práce. A nie. Nerobíte to preto, aby malo zdravotníctvo a nemocnice viac peňazí na kvalitnejšie služby. Nerobíte to preto, aby pacientom nepadala na hlavu omietka, nerobíte to ani preto, aby holuby nelietali po, aké to bolo prenatálne nejaké alebo postnatálne, alebo aké to mi pán kolega Szalay možno pomôže, oddelenie v Košiciach. To je stav, kde takto koncové nemocnice dnes dlhujú vyše jednej miliardy eur a vy tieto peniaze idete znova prejesť. Toto je stav, kedy by každý zodpovedný hospodár smeroval nové zdroje do ozdravenia systému, do výkonu a kvality, pretože naše zdravotníctvo to naozaj potrebuje. Vy však jednoducho 385 miliónov eur jednoducho a použijem zase to slušnejšie slovo, prejete. Nepôjdu tam, kde by mali alebo by sa mali prejaviť v kvalite a dostupnosti zdravotnej starostlivosti, ktorú potrebujú naši ľudia, naši občania našej republiky, lebo naši ľudia je také sprofamované no. A prečo hovorím o prejedaní? Pretože oni nielenže nepôjdu do zdravotníctva, ale tieto vybraté peniaze nejdú ani na výdavky, ktoré by podporili produktivitu a rast. Nebudú podporovať inovácie, nebudú podporovať digitalizáciu, výskum, nebudú pomáhať zvyšovať konkurencieschopnosť krajiny, ktorá upadá a je jednou z najhorších v Európskej únii. Áno v konkurencieschopnosti nás už predbehlo aj také Rumunsko. To je skutočne varovný signál pre našu krajinu. Tieto výdavky nejdú ani na to, aby sa skvalitnilo školstvo, aby nám naše deti neutekali do zahraničia, ani aby sme tie mozgy, ktoré nám už raz odišli, dotiahli naspäť domov na Slovensko a dali deťom budúcnosť v krajine, ktorá si ich váži. Tieto deti odchádzajú a starí ľudia zostávajú osamelí vo svojich veľkých domoch v regiónov v Snine či Veľkých Kapušanoch alebo v Medzilaborciach. Nejdú tieto peniaze ani do infraštruktúry, ani do diaľnic na východe, ani do vodovodov a kanalizácií v mestách a obciach a pritom dosluhuje aj to, čo bolo postavené desaťročia naspäť. Vodovody a kanalizácie sú časovaná bomba. Starostovia a primátori vám to hovoria roky. Nie je za čo opravovať, nie je z čoho plánovať. Vaša odpoveď. Plošné neadresné míňanie a rast záťaže pre tých, ktorí tvoria hodnoty. Je nutné opakovať, že za vládnutia Ficovej vlády dlh rastie. Narástol o 15 miliárd za dva roky. Perspektíva jeho poklesu je v nedohľadne a nepomáha ani to, že beriete viac od tých, ktorí tvoria a pracujú. Pretože súčasne míňate na opatrenia, ktoré sa tvária ako sociálne, no v skutočnosti sú len pre vás politicky výhodné, ale ekonomicky neúčinné a dokonca pre krajinu deštruktívne. Zodpovedný hospodár vie, že ozdravenie verejných financií stojí na dvoch nohách. Na výdavkovej disciplíne a na raste ekonomiky. Vy oslabujete obe. Zvyšujete cenu práce, zvyšujete neistotu, meníte pravidlá na poslednú chvíľu a zároveň neinvestujete tam, kde sa každý vynaložený eurocent vrátil, kde by sa každý vynaložený eurocent vrátil v podobe vyššej produktivity. Dnes ste, pán minister, hovoril, že štandardizujete podnikateľské prostredie. No ja mám pocit, že to vidíte len vy. Nevidia to zamestnávateľské zväzy, nevidia to profesijné organizácie, nevidia to firmy. Nepoznám podnikateľa, ktorý by pochválil vaše kroky za tieto dva roky. My chodíme po Slovensku a počúvame len to, ako hádžete podnikateľom polená alebo celé už lesy pod nohy. Meníte pravidlá hry na poslednú chvíľu, robíte podnikanie ťažším a nepredvídateľným. Vidia to aj investori. Sme najhorší v regióne, krajina s najmenšími investíciami. Toto je vaša stabilita? Toto je vaša predvídateľnosť? Rozkrútili ste špirálu úpadku a v tejto špirále vás krajina a ľudia vôbec nezaujímajú. Dlh rastie, kvalita verejných služieb klesá a vy namiesto ozdravenia posúvate peniaze tam, kde prinášajú len krátkodobý pre vás výhodný politický efekt. Naša krajina dlhodobo klesá vo všetkých rebríčkoch, ktoré hovoria o kvalite života obyvateľov Slovenska. Ak chceme dobehnúť zaostávanie, musíme investovať do toho, čo zvyšuje našu produktivitu. Školstvo, veda, výskum, digitalizácia, infraštruktúra, moderné služby pre ľudí. Voda a kanalizácie v regiónoch, cesty. Toto sú investície, ktoré rozhodujú, či budeme krajina, ktorá sa posúva dopredu alebo len krajina, ktorá sa už dnes zmierila s úpadkom. A my naozaj nepoznáme žiadne, žiadne opatrenia, ktoré by táto vláda predstavila, aby sa tieto veci dobehli. Pán minister v záverečnej reči k skrátenému legislatívnemu konaniu ste povedali, že sa správate ako zodpovední hospodári. Skutky však hovoria niečo iné. Plošná energopomoc namiesto adresne, zvyšovanie odvodov a ceny práce, záťaž podnikateľov predlženou PN-kou, dvíhanie odvodov živnostníkom, vyššie dane pre strednú triedu, rast dlhu bez perspektívy ozdravenia, najslabšie investície v regióne. Takto sa naozaj nespráva zodpovedný hospodár. Zodpovedná politika má chrániť dôstojnosť ľudí. Ten kto si nevie zaplatiť základné účty, má dostať pomoc rýchlo, adresne a účinne. Ten kto ju nepotrebuje, ju dostať nemá. Nie je spravodlivé brať všetkým viac a potom im úplatkovo niečo vracať v plošných schémach. Nie je spravodlivé zvyšovať zdravotné odvody tým, ktorí tvoria hodnoty a zároveň nedať to naspäť do zdravotníctva, aby došlo k ozdraveniu zdravotníctva. Je veľmi ironické sľubovať podnikateľom štandardizáciu, keď im v skutočnosti hádžete pod nohy nie polená, ale fakt tie celé lesy. A preto kritizujeme tento návrh konsolidácie. Nie preto, že by sme boli proti zodpovednosti. Nie preto, že by sme odmietali konsolidáciu. Práve naopak. Kritizujeme ho preto, že je to len predstieraná konsolidácia. Neozdraví verejné financie, nezvýši konkurencieschopnosť našej krajiny, nepomôže rodinám naopak zoberie ľuďom nádej a krajine budúcnosť. Vážení občania nedajte sa oklamať slovami o zodpovednosti. Pozrite sa na čísla, na dôsledky a na to, ako sa míňajú naše spoločné peniaze. Ak má konsolidácia zmysel, ak má mať konsolidácia zmysel, musí byť skutočná, musí ozdravovať, nie financovať prejedanie. Musí motivovať, nie trestať tvorcov hodnôt. Musí chrániť zraniteľných nie dotovať luxus. A to nehovoríme len my s v opozícii, to hovoria všetci odborníci. Nikto sa za vás z odborníkov nepostavil, ale vy radšej s nikým nediskutujete, lebo vy nepotrebujete počuť pravdu. Ale dnes chcem povedať niečo aj ostatným ľuďom na Slovensku. Že viem, že mnohí z vás už strácajú vieru v túto krajinu. Počúvame to stále. Rozmýšľate, či má zmysel zostať. A ja vás prosím, zostaňte. Slovensko má šancu. Má ju vtedy, keď pošleme túto vládu preč a nahradíme jej chaotické a škodlivé rozhodnutia rozumnou, odbornou a férovou politikou. V Progresívnom Slovensku vieme, kde ušetriť, tak aby to ľudí bolelo čo najmenej, aby za svoju obetu dostali výsledky v podobe lepšej krajiny. Vieme, ako investovať, aby krajina rástla, vieme, ako vrátiť dôveru a istotu, ale na to musí táto vláda odísť. Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.9.2025 o 19:24 hod.

Ing. PhD.

Darina Luščíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:40

Dana Kleinert
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem ti, Darina, za tvoje vystúpenie. Ja by som chcela povedať, že táto konsolidácia sa naozaj nestane. A keď sa pozerám na to z pohľadu napríklad krokov ministerstva kultúry, tak naozaj by som chcela dať do pozornosti to, že je to spôsob života ako ministerka kultúry neuveriteľným spôsobom vyhadzuje peniaze do luftu a určite v tom nemieni prestať. Konsolidáciu reálne zamieňa za vyhadzovanie nepohodlných ľudí a vidíme to v tom, že neprichádzajú, nestáva sa to, že by sa šetrilo na peniazoch. Naopak. Vzniká nová organizačná štruktúra a sú prijatí v rovnakých a možno aj viacej množstvách ľudia a rôzne kamarátky a zároveň v státisícoch eur sa platí odstupné, nehovoriac potom o prehratých súdnych sporoch. Ten spôsob života je aj v tom, že ministerka potrebuje novú limuzínu alebo odletieť si do Talianska a ešte aj ochranka s inou limuzínou musí prísť zo Slovenska. Jej cesty do USA, so Ázie, do Talianska, Abu Dabí a ja neviem kam všade, tak to je akurát tak hanba a minuté peniaze daňových poplatníkov. Máme tu rôzne audity, ktoré robia externé firmy, nevraviac o tom, že externá firma robí účtovníctvo a ekonomické veci ministerstva kultúry, čo je teda naozaj vec nevídaná. STVR nás stojí 600 000 eur iba tá transformácia z RTVS. Milióny už podpísal minulý riaditeľ Slanina a to sú naozaj veľa miliónov, ktoré on rozložil do 56 zmlúv, pretože zákon mu hovoril, že môže podpisovať do 200 000. Pozemok za 3,5 milióna, ktorý mal stáť trikrát menej a je to ešte podpísané firmou alebo organizáciou ministerstva kultúry, ktorá predtým nebola a nás stála 12 miliónov. Slovenské národné múzeum, Slovenské národné divadlo prejedené a minutá energia na peniaze, ktoré už sme mali aj z Európskej únie, a že nebude napríklad stavba divadla Slovenského národného divadla, respektíve rekonštrukcia. Tých vecí je veľa a mohla by som to ešte takto dávať minúty, a minúty a minúty a išla by som pritom veľmi ... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.9.2025 o 19:40 hod.

Mgr. art.

Dana Kleinert

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:40

Darina Luščíková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Kolegyňa Kleinert veľmi pekne ďakuje. Ja verím, že pán minister financií si zapisoval to, čo si doručila miesto ministerstva kultúry, kde sa dá ušetriť na ministerstve kultúry, pretože neviem, či takto odborne vôbec on dostane nejaké podklady. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.9.2025 o 19:40 hod.

Ing. PhD.

Darina Luščíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 19:44

Veronika Šrobová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne a kolegovia. Skutočne som si, som dúfala, že aspoň tentokrát budeme v Národnej rade rokovať o skutočnom konsolidačnom pláne, ktorý má šancu uzdraviť finančnú situáciu našej krajiny ...
===== Ďakujem veľmi pekne.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne a kolegovia, skutočne som si, som dúfala, že aspoň tentokrát budeme v Národnej rade rokovať o skutočnom konsolidačnom pláne, ktorý má šancu uzdraviť finančnú situáciu našej krajiny, ale ak sa na návrh vlády Roberta Fica pozrieme bližšie, môžeme konštatovať jediné. Dostali sme len ďalší dôkaz, že táto vláda urobila z poctivých, pracovitých ľudí obyčajný bankomat a dokonca nám ten dôkaz dala sama vláda a minister v dôvodovej správe ku tzv. konsolidačným zákonom, miliardy, ktoré mali priniesť dve predošlé konsolidácie, sú nevedno kde, a preto treba opäť takto masívne konsolidovať, teda vybrať peniaze z občanov ako z bankomatu. Vláda rieši svoju dlhoročnú neschopnosť riadiť verejné financie a zabezpečovať tým ekonomický rast Slovenska tak, že ožobračuje tých, ktorí denne vstávajú do práce, odvádzajú dane a udržiavajú túto krajinu v chode. Namiesto spravodlivej a premyslenej konsolidácie vidíme frontálny útok na pracujúcich a aktívnych občanov. Vidíme pokračovanie drahoty, nárast chudoby a chaos a to preto, že vláda neurobila správne opatrenia včas. Keby vláda Roberta Fica, vláda odborníkov, začala s konsolidáciou verejných financií hneď po nástupe a rozumne, teda aj na strane výdavkov štátu, dnes by si ľudia na Slovensku nemuseli siahať na dno. Ale ministri a ministerky sa správali ako nákupné maniačky, nové ministerstvo, historicky najviac štátnych tajomníkov, predražené tendre, utajené nákupy, luxusné tryskáče, doživotná renta pre pána premiéra. A čerešničkou na tejto smutnej torte je dvojnásobné zvýšenie platov ministrov a premiéra.
A teraz, kto to celé zaplatí? Nie oligarchovia, nie tí, ktorí si z tohto štátu urobili dojnú kravu, zaplatia to pracujúci, aktívni a poctiví ľudia zvýšenými odvodmi, vyšším daňovým zaťažením, nižšími čistými mzdami, zaplatia to samostatne zárobkovo činné osoby, ktorým sa berú daňové úľavy, skracujú daňové prázdniny a zvyšujú odvody. Zaplatia to aj tí, ktorí sa tešili na vyššiu minimálnu mzdu, lebo jej časť im okamžite zoberú vyššie odvody. Jednoducho prehlbovanie Ficovej chudoby v priamom prenose. Pán minister, ešte aj ten hazard ste mohli zdaniť ambicióznejšie alebo aspoň aby to čiastočne kompenzovalo účinky, ničivé účinky na slovenské rodiny, čo naozaj tomu nerozumiem, že prečo aspoň tam nevidíte nejaký, nejakú možnosť.
Osobitne chcem upozorniť na ženy, mamy, matky samoživiteľky, mamy po materskej či rodičovskej dovolenke, tie hľadajú spôsob, ako zladiť starostlivosť o deti a prácu. V krajine, kde sa vláda tvári, že robí prorodinné opatrenia, by niečo také malo byť aj podporované. Práve takéto ženy sa často pre nedostatok flexibility v pracovných úväzkoch vydávajú na dráhu podnikania, stavajú sa napr. živnostníčkami. Podľa prieskumu portálu Akčné ženy sa tak rozhodne až 16 % z nich a to je dobré a v normálnej krajine by sme to mali podporovať, aby ich bolo ešte viac, pretože malí a strední podnikatelia sú nosnou kostrou našej ekonomiky, teda v normálnej krajine by mali byť. Ale čo robí táto vláda? Marí im ešte aj túto možnosť. A čo sa dá čakať od vlády, ktorej konanie napovedá, že o podnikateľskom prostredí ako nástroji zlepšovania ekonomiky zrejme nikdy nepočula.
Pozrime sa ešte na jeden konkrétny príklad z prostredia slovenských rodín. Jednorodičovská rodina, je ich na Slovensku viac ako 190-tisíc. Už dnes žije polovica na hranici chudoby. 84 % týchto rodín vedú ženy matky, ktoré v priemere majú aj nižší príjem, často si berú menej kvalifikovanú prácu, aby mali istotu aspoň nejakého príjmu. Po vašej konsolidácii bude mať táto mama vyššie odvody, nižšiu čistú mzdu, drahšie služby a slabšiu, resp. žiadnu adresnú pomoc. Každá rodina sa stala bankomatom tejto vlády, ale tá jednorodičovská je tým najvyťaženejším bankomatom zo všetkých.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, tento návrh konsolidácie nie je cestou k zdravým verejným financiám. Priznávate to sami v dôvodovej správe, ako sme sa dozvedeli dnes od kolegu Jakaba. Je to len ďalší dôkaz, že vláda nemá odvahu šetriť tam, kde treba, na svojich vlastných výdavkov, v predražených zákazkách, v neefektívnych a zbytočných nákupoch a na svojich platoch. Namiesto toho sa opäť obrátila na pracujúcich a povedala im zaplatíte to vy. Ja sa chcem obrátiť ešte na chvíľu na občanov tejto krajiny a naozaj ja chcem vám sľúbiť aj z tohto pultíka za mojich kolegov a kolegyne, že vám nenecháme zobrať si budúcnosť.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.9.2025 o 19:44 hod.

Ing.

Veronika Šrobová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom