39. schôdza

9.9.2025 - 1.10.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

30.9.2025 o 11:53 hod.

JUDr. Ing.

Igor Dušenka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

11:11

Zdenka Mačicová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Vážený pán predseda, kolegyne, kolegovia. V rozprave k návrhu uznesenia vystúpilo 9 poslancov, pričom pán poslanec Vážny podal pozmeňujúci a doplňujúci návrh. Prosím vás, pán predseda, dajte preto hlasovať o pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu pána poslanca Vážneho.
Skryt prepis

30.9.2025 o 11:11 hod.

Mgr.

Zdenka Mačicová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:12

Zdenka Mačicová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Pán predseda, teraz dajte hlasovať o uznesení Národnej rady v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
Skryt prepis

30.9.2025 o 11:12 hod.

Mgr.

Zdenka Mačicová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:12

Viliam Zahorčák
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Pán predseda, prosím, dajte hlasovať o tom, že Národná rada sa uzniesla v súlade s paragrafom 73 odstavec 3 písmena C zákona o rokovacom poriadku prerokovať predložený návrh zákona v 2. čítaní.
Skryt prepis

30.9.2025 o 11:12 hod.

Viliam Zahorčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:12

Viliam Zahorčák
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Pán predseda, prosím, dajte hlasovať o tom, že Národná rada v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady prideľuje predložený návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Ďalej, aby za gestorský výbor určila hlasovanie výboru Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj a aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v 1. čítaní.
Skryt prepis

30.9.2025 o 11:12 hod.

Viliam Zahorčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:12

Peter Kalivoda
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Ďakujem pekne, pán predseda.
Chcel by som poprosiť o presunutie hlasovania o tlačí číslo 991 na zajtra na 11. hodinu.
Ďakujem.
Skryt prepis

30.9.2025 o 11:12 hod.

Mgr.

Peter Kalivoda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:12

Marián Saloň
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Ďakujem pekne.
Prosím, pán predseda, aby ste dali hlasovať o tom, že Národná rada sa uzniesla v súlade s paragrafom 73, ods. 3 písmena C zákona o rokovacom priadku prerokovať predložený návrh zákona v 2. čítaní.
Skryt prepis

30.9.2025 o 11:12 hod.

Ing. PhD.

Marián Saloň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:12

Marián Saloň
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Pán predseda, prosím, dajte hlasovať o tom, že Národná rada v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady prideľuje predložený návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru Národnej rady SR, výboru NR SR pre zdravotníctvo a výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade SR v prvom čítaní. Prosím, dajte hlasovať o mojom návrhu.
Skryt prepis

30.9.2025 o 11:12 hod.

Ing. PhD.

Marián Saloň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 11:53

Igor Dušenka
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážená pani ministerka, milé kolegyne, kolegovia, niet strany ktorá viac rozprávala o adresnej energopomoci ako strana HLAS. Od roku 2002 a od roku 2003, kedy boli ceny energií na svojich historických maximách, v zásade dosahovali výšku až 1000 eur za megawatthodinu, v takom čase strana a predstavitelia HLAS rozprávali o adresnosti energopomoci. Prešli dva roky odkedy vedú rezort hospodárstva, tak sa poďme pozrieť čoho sme sa dočkali. Prvé dva roky sa v zásade len viezli na tom čo dosiahli, čo dosiahla vláda Igora Matoviča a Eda Hegera. Dohoda so Slovenskými elektrárňami, to bola prvá vec. A druhá vec, dodnes sa vezú na cene plynu, ktorú zastropovala ešte vláda Igora Matoviča a Eda Hegera. Po dvoch rokoch, keď ich už verejnosť aj sám premiér nabádal, že čo s energopomocou, tak na jar vyrukovali so zákonom, ktorý možno bez preháňania označiť za zberák osobných údajov. Lebo nie sú dáta, ideme si vyzbierať v zásade osobné údaje o všetkých obyvateľov na Slovensku zo všetkých dostupných registrov, výborne, v skrátenom legislatívnom konaní.
Po ďalšom polroku, v ďalšom skrátenom legislatívnom konaní tu vraj máme nejaký rámec. Rámec, ktorý má určovať to, aká energopomoc sa vlastne ľuďom bude poskytovať. Ale akýmkoľvek spôsobom na ten návrh zákona nahliadate spredu, odzadu, tak nie je žiaden rámec. Lebo rámec to sú mantinely, to sú limity aká najvyššia energopomoc bude ľuďom poskytovaná. To sú limity aká je najnižšia miera energopomoci. To je limit na to, od akého príjmu bude mať domácnosť nárok na energopomoc a to je aj limit nad akým príjem domácností už táto domácnosť nebude mať nárok na energopomoc. Ani tieto základné veci tento návrh neobsahuje. Neobsahuje absolútne nič. A aby toho nebolo málo, človek by si povedal, že v poriadku, tak si ministerstvo nastaví nejakú vyhlášku a tam určí tie technikálie. Ale nie, svoju nosnú tému, nosnú tému, ktorej tento rezort toto volebné obdobie mal riešiť, zveruje úradu vlády, úradu vlády. Tak ako pred, koľkým, rokom zverilo HLAS-om zverené ministerstvo zdravotníctva stavbu nemocnici v Prešove Robertovi Kaliňákovi. Tak, ako Robert Kaliňák zachraňuje Matúša Šutaja Eštoka so žandárskym zborom, tak, tak ide teraz úrad vlády zachraňovať ministerstvo hospodárstva za to, že si nevie spraviť ani len základnú úlohu v tomto volebnom období. V zásade od začiatku tohto volebného obdobia smerovali na rezort hospodárstva v zásade dva druhy otázok. Prvá, čo s ruským plynom a s rukou ropou. A druhá, čo s energopomocou. O ruskej rope a plyne teraz nebudem hovoriť, lebo to nie je predmetom debaty. Ale o cenách energií hovorí, že my vlastne nevieme. To kto má nárok a v akej výške to určí nariadenie vlády. Ten návrh zákona je tak prázdny, že ak by neprevzal zákon 71/2005 ten zberák osobných údajov z jari, ten zákon by mal dve strany. To má 15 paragrafov a z toho 1/3 je v zásade skopírovanie jarného návrhu zákona, jarný zberák osobných údajov. V tom zákone nie je fakticky nič, aleže zhola nič.
Je to veľké zlyhanie a nemohúcnosť celého rezortu hospodárstva, najmä vedenia. Čo si má o tom človek myslieť keď rezort možno s tisíckou zamestnancov nie je schopný určiť ani len základné limity. Najnižšia a najvyššia pomoc. Najnižší príjem domácností, najvyšší. Aspoň tieto štyri základné atribúty aby ste to mohli nazvať rámcom. Ani na toto ste sa nezmohli, ani na to.
Na druhú stranu 17 miliónov si idete narozpočtovať na nejaký informačný systém. To mi úplne pripomína e-kasu spred niekoľkých rokov digitálny líder za 50 miliónov informačný systém, respektíve virtuálna pokladňa. Počas našich vlád zamestnanci ministerstva financií naprogramovali za necelých 300 tis. eur.
=====
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.9.2025 o 11:53 hod.

JUDr. Ing.

Igor Dušenka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 11:59

Igor Dušenka
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
digitálny líder za 50 miliónov informačný systém, resp. virtuálna pokladňa. Počas našich vlád zamestnanci ministerstva financií naprogramovali za necelých 300-tisíc eur.
Sami si v dôvodovej správe, ministerstvo, píše tak honosne, že je, že kompetenčne zastrešuje oblasť poskytovania pomoci zraniteľným odberateľom energie. Vraj kompetenčne. Ani kompetenčne, ani, ani odborne. A zdôrazňujem slovo zraniteľným odberateľom energií. Ministerstvo sa tu samo usvedčuje, že aj, aj v súvislosti so slovami premiéra, aj pani ministerky, že pomoc má smerovať voči 90, resp. deväťdesiatim piatim percentám domácností. Tak sa naozaj pýtam, že na Slovensku máme 90 až 95 % zraniteľných domácností. To je výsledok štrnásťročného vládnutia strany SMER a odnože strany HLAS, že tu, že sami sa priznajú, že tu máme 90 %, možno 95 % zraniteľných domácností. A to, že to zastrešuje. Ja som veľmi zvedavý a ešte znova sa vrátim aj k tomu informačnému systému, lebo informačné systémy by mali ľuďom pomáhať, zjednodušovať prácu a šetriť verejné zdroje. Ale toto je presný opak. To je presný opak. Tu sa na informačnom systéme ide, zdá sa, zarobiť si.
A ďalšia vec, keď si niekto prešiel ten návrh zákona, tam je množstvo úloh, ktoré za ministerstvo budú robiť samotní dodávatelia energií. Ministerstvo má rozoslať listy domácnostiam, ale aj dodávateľom energií. A ja sa pýtam, kto bude posielať tie znížené šeky napríklad? Alebo účty teda za energiu? Nie tí dodávatelia energií? Nebudú si oni sami musieť vytvárať informačný systém? Nebudú mať oni tú administratívu, že im príde list z ministerstva alebo z nejakého okresného úradu a povie sa, že domácnosť pána XY má nárok na zľavu neviem koľko eur alebo percent zo sumy. Nebudú to práve tí dodávatelia energií, ktorí to budú musieť preratúvať? Tak kde je ten informačný systém? Lebo dnes ani nevieme, či to bude forma energošekov alebo, že už domácnostiam prídu znížené účty za energie. Tu si nádherne akože vláda nakreslí, aký, koľko peňazí potrebuje na informačný systém, ale to, akú sekeru zrejme utnú aj dodávateľom energie a ďalším zainteresovaným subjektom, tak tuto už nie je ani slovo. Ale stavím sa, že množstvo administratívy budú robiť práve dodávatelia energií.
Ten prílepok, o ktorom sa tu rozprávalo dopoludnia, to je zlatý klinec. A ako som aj hovoril vo faktickej poznámke, tu netreba mať ilúzie. Predseda, čestný predseda HLAS-u pred necelými desiatimi rokmi v roku 2015 sám predkladal z pozície predsedu Národnej rady novelu zákona o rokovacom poriadku, že zákaz prílepkov. Dnes ich rad-radom podpisuje. A toto bude ďalší návrh zákona, ktorý s úsmevom podpíše. Že to nemá nič spoločné s adresnosťou? Že je to paródia na adresnosť? Nevadí. Nevadí, nech to ide, veď keď to zaplatí, preplatí Európska únia, Európska komisia, nech sa páči.
Takže asi toľko v skratke k tomuto návrhu zákona.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.9.2025 o 11:59 hod.

JUDr. Ing.

Igor Dušenka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:06

Jozef Pročko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem. Hovoril si o cenách energií a naozaj k tomu chcem reagovať a na to chcem reagovať aj ja na teba.
My sme mali na hospodárskom výbore pána Holjenčíka, predsedu Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, a začal tam rozprávať o tom, že ako sú, ako stanovili ceny veľmi spravodlivé a tie ceny sú určené tak, že naozaj sú spravodlivé. A ja som sa spýtal, že aké sú to tie spravodlivé ceny energií. A on mi povedal, že no to sú také spravodlivé, ktoré sa určia. Mne skoro spadla sánka, spravodlivé ceny sú tie, ktoré sa určia. A kto to určuje? Fico? Pani ministerka? Kto určuje tú spravodlivosť na Slovensku? Holjenčík povedal, že spravodlivé ceny sú tie, ktoré sa určia. A takto si my tu žijeme. Určujú nám, čo je spravodlivé a čo je dobré.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.9.2025 o 12:06 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom