40. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
14.10.2025 o 15:53 hod.
Ing.
Július Jakab
Videokanál poslancaĎakujem, pán Muňko, ja viem, že proste tie počty sú zložité, ale zoberte si čistý dlh. Čisté zadlženie za tej vlády Igora Matoviča, ktoré spomínate bolo 12 miliárd eur. Vy, v troch konsolidáciách od ľudí vyberáte 7,4 miliardy eur, v budúcom roku. A to povedal sám minister financií. Tak si dajte, že 12 deleno 7,4 a zistíte, že za rok a pol by bolo všetko splatené, keby vám už o to tak išlo. Ale vy namiesto toho ste urobili 16 miliárd nového dlhu, za to obdobie, čo ste tam a nemienite v tom prestať ani v tom tempe ako zadlžujete krajinu. Pán Blcháč, prepáčte, ale k vám sa vyjadrovať, veď vy ani nerozumiete tomu, že sú tri konsolidácie a že prvá a druhá stále trvajú a že tie miliardy tým ľuďom stále vyťahujete. Že to nebola jednorazová záležitosť, pretože tie poplatky nezlacneli na ďalší rok. Stále sú také drahé, ani odvod do druhého piliera sa nevrátil na pôvodné hodnoty, stále je znížený. Čiže tie miliardy z prvej, druhej konsolidácie proste stále tým ľuďom beriete a vy nechcete tejto pravde čeliť. Takže vám nejdem ani rozprávať o 24 miliardovom hrubom dlhu a 12 miliardovom čistom dlhu a koľko peňazí sa požičalo miliárd za 0% úrok, ktoré vám doteraz sedia v štátnej pokladnici a dobre na nich zarábate, lebo ich dávate na úložky. Kolegovia z SaS vy sa proste bohužiaľ z môjho pohľadu sa pozeráte na zlú stranu, ako hospodáriť s peniazmi. Tak ja sa pýtam, že teda obmedziť sociálne transfery, ako hovorí pán Dostál, no nie sú už obmedzené dosť? Neošklbali už tie rodiny dosť o tie daňové bonusy? Tie tri konsolidácie za 7,4 miliardy nebolo už dosť obmedzenia sociálnych transferov? Čo si ten národ odnáša, čo si tí ľudia na Slovensku odnášajú od tejto vlády? To je proste, ja mám pocit, že už dosť, tak chváliť ich iba za ďalšie opatrenie, kde idú zase šetriť na ľuďoch, takže mi príde úplne mimo misy, keď vidíme, že stovky miliónov nechávajú biznismanom.
Rozpracované
Vystúpenia
15:51
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:51
Jozef PročkoVystúpenie s faktickou poznámkou
14.10.2025 o 15:51 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslancaĎakujem veľmi pekne, no štát zarába na nás pekné peniaze, na daniach, na poplatkoch. Keď sa ťa niekto spýta, že ako má štát šetriť? No, štát nemá mať väčšie výdavky ako má väčšie príjmy. Štát nemá dávať 800 mil. navyše na záchranky. Štát nemá dávať na kávové košele. Štát nemá dávať na lietadlo, trojnásobne predražené peniaze. To je to šetrenie. To je to šetrenie. Takto sa má správať štát, ktorý pre svojich ľudí dáva to, čo mu ľudia dávajú, oni na daniach. Ale kde sú tie peniaze z tých konsolidácií, to nikto neodpovie. A dostanú sa do takých úzkych, že na výbore nadávajú ľuďom do psychopatov, lebo nevedia na to odpovedať. Dobrá otázka je, čo za to kto dostal, keď ušetril biznismanom 50 mil. na výherných automatoch? Kto a čo za to dostal? 50 mil. ktoré mali ísť ľuďom, tak takto dostanú nejakí oligarchovia, biznismani, ktorí zarábajú na tom, že ľudia prichádzajú o svoje príbytky, prichádzajú o financie, pretože hrajú automaty. Kto a čo za to dostal? Toto je Julo najhoršia vláda v dejinách Slovenska. Toto je katastrofa. Každý jeden deň kradnú. Každý jeden deň kšeftujú. Každý jeden deň zarábajú. To, že niekto v minulosti dostal za nejakú cestovnú kanceláriu milióny, to je minulosť, ale teraz každý deň kradnú.
Rozpracované
15:53
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:53
Július JakabVystúpenie s faktickou poznámkou
14.10.2025 o 15:53 hod.
Ing.
Július Jakab
Videokanál poslancaĎakujem, pán Muňko, ja viem, že proste tie počty sú zložité, ale zoberte si čistý dlh. Čisté zadlženie za tej vlády Igora Matoviča, ktoré spomínate bolo 12 miliárd eur. Vy, v troch konsolidáciách od ľudí vyberáte 7,4 miliardy eur, v budúcom roku. A to povedal sám minister financií. Tak si dajte, že 12 deleno 7,4 a zistíte, že za rok a pol by bolo všetko splatené, keby vám už o to tak išlo. Ale vy namiesto toho ste urobili 16 miliárd nového dlhu, za to obdobie, čo ste tam a nemienite v tom prestať ani v tom tempe ako zadlžujete krajinu. Pán Blcháč, prepáčte, ale k vám sa vyjadrovať, veď vy ani nerozumiete tomu, že sú tri konsolidácie a že prvá a druhá stále trvajú a že tie miliardy tým ľuďom stále vyťahujete. Že to nebola jednorazová záležitosť, pretože tie poplatky nezlacneli na ďalší rok. Stále sú také drahé, ani odvod do druhého piliera sa nevrátil na pôvodné hodnoty, stále je znížený. Čiže tie miliardy z prvej, druhej konsolidácie proste stále tým ľuďom beriete a vy nechcete tejto pravde čeliť. Takže vám nejdem ani rozprávať o 24 miliardovom hrubom dlhu a 12 miliardovom čistom dlhu a koľko peňazí sa požičalo miliárd za 0% úrok, ktoré vám doteraz sedia v štátnej pokladnici a dobre na nich zarábate, lebo ich dávate na úložky. Kolegovia z SaS vy sa proste bohužiaľ z môjho pohľadu sa pozeráte na zlú stranu, ako hospodáriť s peniazmi. Tak ja sa pýtam, že teda obmedziť sociálne transfery, ako hovorí pán Dostál, no nie sú už obmedzené dosť? Neošklbali už tie rodiny dosť o tie daňové bonusy? Tie tri konsolidácie za 7,4 miliardy nebolo už dosť obmedzenia sociálnych transferov? Čo si ten národ odnáša, čo si tí ľudia na Slovensku odnášajú od tejto vlády? To je proste, ja mám pocit, že už dosť, tak chváliť ich iba za ďalšie opatrenie, kde idú zase šetriť na ľuďoch, takže mi príde úplne mimo misy, keď vidíme, že stovky miliónov nechávajú biznismanom.
Rozpracované
15:55
Vystúpenie v rozprave 15:55
Ondrej Dostál===== ...ekonómovia dlhodobo, alebo už v minulosti odporúčali ako adepta na zrušenie neadresného transferu, neadresného sociálneho transferu. A opakujem aj to čo som povedal vo faktickej poznámke, je nepoctivé tvrdiť, že štát môže šetriť iba tak, aby sa to nijako nedotklo ľudí. A je potrebné urobiť zmeny aj v sociálnej politike, je potrebné zmeniť, zrušiť neadresné sociálne transfery. Keď na jednej strane od ľudí peniaze vyberáme, na druhej strane tým istým ľuďom ťažko tie peniaze potom dávame miesto toho, aby sme im ich nechali.
Na predchádzajúcej schôdzi sme celá opozícia kritizovali takzvanú adresnú energopomoc, ktorá v skutočnosti nebola adresnou a nebude adresnou, bude neadresnou. Bude plošnou tak, ako doteraz, lebo keď miesto 100 % dostane 95 % domácností energopomoc, tak to nie je žiadna adresná energopomoc. Takže áno, ja úplne rozumiem tej politickej logike vyhadzovať vláde a vládnej koalície na oči, že niečo sľubovali a teraz idú robiť niečo iné. Niečo zaviedli a teraz to idú rušiť, ale z vecného hľadiska je toto opatrenie, ktoré si zaslúži podporu a ktorú, ak budeme stabilizovať verejné financie, až raz budeme mať k tomu príležitosť, až raz sa budeme podieľať na vládnej moci, tak budeme musieť šetriť a budeme musieť šetriť aj takýmto spôsobom. Lebo krajiny, ktoré boli vo finančných problémoch a dokázali konsolidovať svoje verejné financie, tak ich nekonsolidovali iba cez zvýšenie príjmov, ale aj cez zníženie výdavkov a samozrejme sa to dotklo aj ľudí, ktorí poberali nejaké formy dávok, sociálnych dávok, alebo iných dávok, či benefitov od štátu. Takže ja zotrvávam na tom, čo som povedal v rámci prvej faktickej poznámky k tej zmene, ktorá prešla cez finančný výbor a ktorá je obsiahnutá v spoločnej správe a možno je teda dobré, že sme tomu vďaka prvému vystúpeniu pána poslanca Viskupiča tomu urobili aj reklamu, lebo je dobré, aby sa ľudia dozvedeli, čo sa mení a je teda na nich, ako si to vyhodnotia, keď budú nespokojní s tým, že nejakí ľudia prídu o peniaze od štátu, ktoré im doteraz sľubovala a dávala súčasná vláda. Alebo je dobré že sa šetrí a že sa šetrí vo verejných výdavkoch a že sa konečne nekonsoliduje len cez zvyšovanie príjmov, ale aj cez zníženie výdavkov.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
14.10.2025 o 15:55 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, nemal som v pláne prihlásiť sa do rozpravy, ale veľmi zaujímavá diskusia sa tu vyvinula o pozmeňujúcom návrhu, ktorý bol schválený vo Výbore pre financie a rozpočet a súvisí so zrušením tej štátnej podpory hypoték. Teraz škoda, že prebieha najmä vnútri opozície, ale veď nevadí. Ale teda zapojili sa doňho, aj do tej debaty aj koaliční poslanci. A mňa teraz zarazili slová predsedu finančného výboru, pána Blcháča, ktorý povedal, že konsolidácia nie je šetrenie a že to si nejako pletieme. Tak konsolidácia je znižovanie deficitu verejných financií a v zásade možno konsolidovať troma spôsobmi. Jeden spôsob je, že znižujete výdaje, čiže šetríte. Druhý je, že zvyšujete príjmy štátu, verejného sektora. To znamená, že vyššie dane, vyššie odvody, vyššie poplatky alebo nejakým spôsobom použijete obe tieto metódy a skombinujete to. To je konsolidácia. Čiže áno, šetrenie je konsolidácia, šetrenie je dokonca zdravá forma konsolidácia na rozdiel od toho zvyšovania daňového a odvodového zaťaženia. Pretože zvyšovanie daňového a odvodového zaťaženia brzdí ekonomický rast a tým v konečnom dôsledku aj brzdí aj nárast príjmov. Lebo niečo si naprojektujete, tým že zvýšite daňové sadzby zvýšite odvodové sadzby ale reálne to nedosiahnete. Veď tento rok je toho dobrým príkladom. Mali ste nejaké očakávania, tie očakávania sa nenaplnili. A keď sa už rozprávame o tom, čo je a čo nie je konsolidácia, tak konsolidácia nie je to, že zvýšite dane, odvody a poplatky, a potom následne to, čo z toho viac štát získa tak to viac minie. To nie je konsolidácia. Konsolidácia má viesť k tomu, že sa znižuje dlh, že sa znižuje deficit. Nie k tomu, že sa viacej minie. Že sa viacej prerozdelí alebo že štát minie viacej na svoju spotrebu. To, čo ste robili uplynulé dva roky, tie uplynulé dve alebo minulé dve tzv. konsolidácie v skutočnosti konsolidáciami neboli. Lebo sa konsolidovalo iba na príjmovej stránke. Teda viacej peňazí ste brali od ľudí, nešetrili ste a ani to, čo ste viac vybrali ste nepremietli do zníženia deficitu, ale do väčšej spotreby, lebo ste viacej minuli. To nie je konsolidácia. To je fingovanie konsolidácie. Čiže pán poslanec a predseda finančného výboru Blcháč, nie nemáte pravdu, že šetrenie nie je konsolidácia. Šetrenie je tá dobrá forma konsolidácie, nie jediná, ale je to jedna z foriem konsolidácie a podľa môjho názoru tá lepšia. A to, čo ste vyrobili tie uplynulé alebo minulé dve konsolidácie to nie je skutočná konsolidácia. Lebo výsledkom toho nie je znižovanie deficitu, nie je reálne znižovanie dlhu, ale iba väčšie prerozdeľovanie. A teraz k tomu šetreniu, lebo to zrušenie štátnej podpory hypoték je príkladom šetrenia. Je to jedno z opatrení, ktoré odborníci, ekonómovia dlhodobo alebo už v minulosti odporúčali ako adepta na zrušenia na neadresného transferu, neadresného sociálneho transferu a opakujem aj to, čo som povedal vo faktickej poznámke, je nepoctivé tvrdiť, že štát....
===== ...ekonómovia dlhodobo, alebo už v minulosti odporúčali ako adepta na zrušenie neadresného transferu, neadresného sociálneho transferu. A opakujem aj to čo som povedal vo faktickej poznámke, je nepoctivé tvrdiť, že štát môže šetriť iba tak, aby sa to nijako nedotklo ľudí. A je potrebné urobiť zmeny aj v sociálnej politike, je potrebné zmeniť, zrušiť neadresné sociálne transfery. Keď na jednej strane od ľudí peniaze vyberáme, na druhej strane tým istým ľuďom ťažko tie peniaze potom dávame miesto toho, aby sme im ich nechali.
Na predchádzajúcej schôdzi sme celá opozícia kritizovali takzvanú adresnú energopomoc, ktorá v skutočnosti nebola adresnou a nebude adresnou, bude neadresnou. Bude plošnou tak, ako doteraz, lebo keď miesto 100 % dostane 95 % domácností energopomoc, tak to nie je žiadna adresná energopomoc. Takže áno, ja úplne rozumiem tej politickej logike vyhadzovať vláde a vládnej koalície na oči, že niečo sľubovali a teraz idú robiť niečo iné. Niečo zaviedli a teraz to idú rušiť, ale z vecného hľadiska je toto opatrenie, ktoré si zaslúži podporu a ktorú, ak budeme stabilizovať verejné financie, až raz budeme mať k tomu príležitosť, až raz sa budeme podieľať na vládnej moci, tak budeme musieť šetriť a budeme musieť šetriť aj takýmto spôsobom. Lebo krajiny, ktoré boli vo finančných problémoch a dokázali konsolidovať svoje verejné financie, tak ich nekonsolidovali iba cez zvýšenie príjmov, ale aj cez zníženie výdavkov a samozrejme sa to dotklo aj ľudí, ktorí poberali nejaké formy dávok, sociálnych dávok, alebo iných dávok, či benefitov od štátu. Takže ja zotrvávam na tom, čo som povedal v rámci prvej faktickej poznámky k tej zmene, ktorá prešla cez finančný výbor a ktorá je obsiahnutá v spoločnej správe a možno je teda dobré, že sme tomu vďaka prvému vystúpeniu pána poslanca Viskupiča tomu urobili aj reklamu, lebo je dobré, aby sa ľudia dozvedeli, čo sa mení a je teda na nich, ako si to vyhodnotia, keď budú nespokojní s tým, že nejakí ľudia prídu o peniaze od štátu, ktoré im doteraz sľubovala a dávala súčasná vláda. Alebo je dobré že sa šetrí a že sa šetrí vo verejných výdavkoch a že sa konečne nekonsoliduje len cez zvyšovanie príjmov, ale aj cez zníženie výdavkov.
Ďakujem.
Rozpracované
16:02
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:02
Marián ViskupičVystúpenie s faktickou poznámkou
14.10.2025 o 16:02 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslancaĎakujem pekne kolega Ondrej Dostál za tvoje vystúpenie. Som rád, že si vystúpil, pretože skutočnej aj mňa posadilo do stoličky slová pán predsedu finančného výboru, že teda konsolidácia nie je šetrenie. Myslím si, že si to veľmi jasne vysvetlil. Je to presne tak, ako hovoríš a ja som tiež presvedčený, že tá najbezpečnejšia, najzdravšia forma konsolidácie je skutočne šetrenie. Áno a bolí, proste šetriť je vždy ťažké, či v domácom rozpočte, alebo aj v tom štátnom. Ale to je tá cesta pre budúcnosť. To je to, aby sme budovali pre budúcnosť. Budúcnosť pre naše deti. Nie, aby sme im tú budúcnosť dnešným rozhadzovaním brali.
Rozpracované
16:03
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:03
Július JakabVystúpenie s faktickou poznámkou
14.10.2025 o 16:03 hod.
Ing.
Július Jakab
Videokanál poslancaĎakujem. Ďakujem aj za to pripomenutie, čo povedal predseda finančného výboru, že konsolidácia nie je šetrenie. Fakt som sa na tom dobre pobavil. Pán predseda, on hlavne že je predseda, tak by som to povedal. A čo sa týka tej druhej veci, šetrenie na strane výdavkov, sociálnych transferov, toho čo ľudia naozaj dostávajú od štátu. Podľa mňa toto je diametrálne odlišný pohľad, ktorý máme na vec. Lebo náš pohľad je ten, že najprv sa treba pozrieť na to, kde už konečne tí ľudia nebudú doplácať na rozhodnutia politikov. Pretože títo politici, ktorí sú momentálne pri moci zdania všetkých tých najchudobnejších okrem seba, lebo sebe dajú dvojnásobný plat, doživotnú rentu. Zdania všetko možné, zvýšia DPH-áčku, hovoria ľuďom, že mi majú variť džemy a piecť keksy, ale pritom nezdania vysokoziskový zbrojársky priemysel, ktorý má rekordné tržby za ich vlád, alebo že nezdania ten hazard po vzore Poľska, alebo Rakúska na ktoré sa odvolávajú. Proste hľadajú peniaze stále len medzi obyčajnými ľuďmi. A toto je podľa mňa ten rozdiel v pohľade, že my hovoríme, najprv sa treba pozerať na riešenia v tom štáte a ktoré ponúkli aj odborári, ktoré ponúkli aj najväčší zamestnávatelia, kde ten štát vie šetriť na všetkých tých nákupoch o ktorých aj vy upozorňujete, pomerne často. A denno-dennej báze je nejaká kauza, kde sa proste ukradli desiatky miliónov, stovky miliónov eur a kde Migaľ hovorí o svojom predchodcovi Rašimu, že tam kradol ako po nebohom. No podľa nás je povinnosť najprv sa pozerať na výdavky štátu a nie do peňaženiek ľudí. Áno, nie na tie dávky, ktoré dostávajú, ale najprv na to, kde ten štát môže šetriť sám sa sebe a na tom, ako prejedá podľa predsedu Najvyššieho kontrolného úradu všetky peniaze obyčajných ľudí.
Rozpracované
16:05
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:05
Jozef PročkoVystúpenie s faktickou poznámkou
14.10.2025 o 16:05 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslancaĎakujem. Ondrej spomínal si, teda pána Blcháča s tým, že povedal, že konsolidácia nie je šetrenie a ja s ním súhlasím. Ich konsolidácia nie je šetrenie, to je bohapustá rabovačka na tomto národe. Oni od ľudí vyberajú dane, vyberajú poplatky. Ľudí nútia šetriť, no a oni to míňajú. Podľa koalície tu máme konsolidáciu, ktorá nie je šetrenie a ja súhlasím. Oni rabujú, oni sú taký Jánošík, ktorý chudobným berie a bohatým dáva. Vďaka tejto koalícii máme chorý systém. Ale ten systém je chorý preto, lebo nám vládnu ľudia, ktorí najprv sebe udelia beztrestnosť. Najprv sami sebe a svojim kšeftárom znížia tresty a potom tento chorý systém riadi naozaj človek, ktorý nemá problém s tým, že rozdeľuje naše peniaze svojim blízkym. Ja súhlasím naozaj s pánom Blcháčom, konsolidácia tejto vlády nie je šetrením. Je to rabovačka. A krásne o tom hovorí aj naše logo, ktoré máme na tričkách "Zvýšili ľuďom dane a sebe zvýšili platy". Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
16:07
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:07
Ján Blcháč(prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, pán poslanec, nevykrikujte.
Blcháč, Ján, poslanec NR SR
...vyjadrenie pána podpredsedu Ústavnoprávneho výboru...
(prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, pán poslanec, nevykrikujte.
Blcháč, Ján, poslanec NR SR
...vyjadrenie pána podpredsedu Ústavnoprávneho výboru Ondreja Dostála, ktorý je iste odborník vo svojom odbore a ja si nedovolím posudzovať výrazy právneho charakteru, ale stačí si pozrieť do nejakého slovníka a tam zistíte, že konsolidácia nerovná sa šetrenie. Vy si to môžeme myslieť. Šetrenie môže byť súčasť konsolidačných opatrení, to s tým súhlasím, ale konsolidácia sa nerovná šetrenie. Vy aj pán Jakab, ktorý tu teraz nie je, ste uverili nejkým mediálnym vyjadreniam, ktoré sa takto ako deklarujú, že konsolidácia má byť šetrenie. No nie je to tak, lebo potvrdzujete to aj svojím vlastným vyjadrením. Tu, pred týmto pultom ste rozprávali pred chvíľočkou, keď ste povedali, že nešetrí sa, čiže sa akoby nekonsoliduje. Napriek tomu sa dosahujú výsledky. Rada pre rozpočtovú zodpovednosť už druhýkrát po sebe uznala, že vďaka konsolidácii, nešetreniu, hovoríte, že sa nešetrí, sa zlepšuje dlhodobá udržateľnosť verejných financií. Ak tomu rozumiete, lebo vy ste z tej právnickej brandže, ale skúste tomu porozumieť. Čiže rada pre rozpočtovú zodpovednosť napriek tomu, že vy hovoríte, že sa nešetrí, konštatuje, že vďaka konsolidácii, vďaka konsolidačným opatreniam, ktoré tu sa schvaľujú a platia sa rok, čo rok zlepšuje dlhodobá udržateľnosť verejných financií. Skúste to pochopiť a skúste sa trošku možno že, ja chápem, rozumiem vášmu postoju, že si myslíte, že konsolidácia je šetrenie, ale to nie je len šetrenie.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
14.10.2025 o 16:07 hod.
Ing. PhD.
Ján Blcháč
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, ďakujem Jožko Pročko, si mi to trošku uľahčil, lebo tu si už naozaj, a tu si už naozaj každý môže povedať čo chce. Ja....
(prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, pán poslanec, nevykrikujte.
Blcháč, Ján, poslanec NR SR
...vyjadrenie pána podpredsedu Ústavnoprávneho výboru Ondreja Dostála, ktorý je iste odborník vo svojom odbore a ja si nedovolím posudzovať výrazy právneho charakteru, ale stačí si pozrieť do nejakého slovníka a tam zistíte, že konsolidácia nerovná sa šetrenie. Vy si to môžeme myslieť. Šetrenie môže byť súčasť konsolidačných opatrení, to s tým súhlasím, ale konsolidácia sa nerovná šetrenie. Vy aj pán Jakab, ktorý tu teraz nie je, ste uverili nejkým mediálnym vyjadreniam, ktoré sa takto ako deklarujú, že konsolidácia má byť šetrenie. No nie je to tak, lebo potvrdzujete to aj svojím vlastným vyjadrením. Tu, pred týmto pultom ste rozprávali pred chvíľočkou, keď ste povedali, že nešetrí sa, čiže sa akoby nekonsoliduje. Napriek tomu sa dosahujú výsledky. Rada pre rozpočtovú zodpovednosť už druhýkrát po sebe uznala, že vďaka konsolidácii, nešetreniu, hovoríte, že sa nešetrí, sa zlepšuje dlhodobá udržateľnosť verejných financií. Ak tomu rozumiete, lebo vy ste z tej právnickej brandže, ale skúste tomu porozumieť. Čiže rada pre rozpočtovú zodpovednosť napriek tomu, že vy hovoríte, že sa nešetrí, konštatuje, že vďaka konsolidácii, vďaka konsolidačným opatreniam, ktoré tu sa schvaľujú a platia sa rok, čo rok zlepšuje dlhodobá udržateľnosť verejných financií. Skúste to pochopiť a skúste sa trošku možno že, ja chápem, rozumiem vášmu postoju, že si myslíte, že konsolidácia je šetrenie, ale to nie je len šetrenie.
Rozpracované
16:09
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:09
Ondrej DostálA k tomu, čo hovoril pán poslanec Jakab. No áno, máme diametrálne odlišný pohľad na to, čo znamená konsolidovať. Lebo je to aj otázka, že či sme ochotní ísť aj do nepopulárnych opatrení, ktoré sú ale potrebné a správne z hľadiska toho, aby sme konsolidovali verejné financie a sú zodpovedné voči budúcnosti.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
14.10.2025 o 16:09 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Ďakujem kolegom za reakcie a pán poslanec a predseda Finančného výboru Blcháč, keby ste povedali, že konsolidácia nie je len šetrenie, tak by som možno ani nevystúpil. To, čo ma zdvihlo zo stoličky je, keď ste povedali konsolidácia, alebo šetrenie nie je konsolidácia. Lebo ako som sa snažil vysvetliť a napriek tomu, že ja nemám ekonomické vzdelanie, toto viem, že konsolidovať možno rôznymi spôsobmi a tie základné spôsoby sú šetrenie, znižovanie výdavkov a druhý spôsob je zvyšovanie príjmov, alebo ich kombinácia. A ja chápem, že keď tu ste schválili a presadili dva konsolidačné balíčka, ktoré takmer vôbec nešetrili a navyše tie peniaze, ktoré sa získali zvyšovaním daňového a odvodového a poplatkového zaťaženia ste v zásade rozhádzali na vyššiu spotrebu, tak sa vám zdá, že šetrenie nie je konsolidácia. Ale áno, konsolidácia môže vyzerať tak, že sa aj šetrí a vo väčšine krajín, ktoré úspešne konsolidovali svoje verejné financie, mala konsolidácie podobu aj šetrenia. Ja nevravím, že iba šetrenia, ale aj šetrenia. A teraz sme sa tu bavili o jednom konkrétnom šetriacom opatrení. A teda keby sme citovali Radu pre rozpočtovú zodpovednosť, tak aj nelichotivejšie veci na adresu tých konsolidácii by sme tam našli. Snáď na to bude priestor v diskusii o rozpočte.
A k tomu, čo hovoril pán poslanec Jakab. No áno, máme diametrálne odlišný pohľad na to, čo znamená konsolidovať. Lebo je to aj otázka, že či sme ochotní ísť aj do nepopulárnych opatrení, ktoré sú ale potrebné a správne z hľadiska toho, aby sme konsolidovali verejné financie a sú zodpovedné voči budúcnosti.
Rozpracované
16:11
Vystúpenie 16:11
Ladislav KamenickýTakže nikto nič neruší a môžete si hovoriť, čo chcete. My zabezpečujeme, aby štyri roky, to...
Takže nikto nič neruší a môžete si hovoriť, čo chcete. My zabezpečujeme, aby štyri roky, to znamená počas nášho vládnutia, tu bolo zabezpečené, že ľudia dostanú hypotekárnu pomoc. Tak ako to bolo doteraz dva roky, tak to bude aj odteraz. Čo je na tom zlé, že to nezaplatí štát, ale zaplatia to banky. Čo je na tom zlé? A garantujem jedno, ja sa postarám o tom, aby tí ľudia, ktorí to mali doteraz, to dostali aj odteraz. A myslíte si, že toto sa dá zaviesť bez toho, aby sme komunikovali, aby moji kolegovia aby komunikovali s bankami? No nedá. Samozrejme, že tam boli úrady práce, ktoré zabezpečovali, boli tam tí ľudia o ktorých sa bavíme. A keď si pozriete, nikto to tu nerobí potichu, pán Dostál. Nie je to pravda. Ani pán Viskupič, ani kto to tu rozpráva. To sú táraniny. Pozrite si moju tlačovú konferenciu, ktorú som tu robil ku konsolidácii číslo tri, tam som to vtedy úplne otvorene hovoril, že zaplatia to banky. Opakovali sme to xkrát. Takže nikto nič neruší. Bola tlačová konferencia, na ktorej som to jasne povedal. Nikto tým pádom neporušil žiadny predvolebný sľub. Dôležité je, či ľudia to dostanú, alebo nedostanú. A vy sa tu musíte dohodnúť, lebo v opozícii jedni hovoria, že zrušte to úplne, že to netreba a druhí, že to treba, lebo sme to sľúbili. Ja hovorím, že sme to sľúbili a kto to zaplatí nie je podstatné. Podstatné, či ľudia, ktorí to majú na to nárok to dostanú, alebo nedostanú. Buď to zaplatí štát a my hovoríme, že odteraz to zaplatia banky. Nie je žiadny problém. Nič potichu.
Čo sa týka celkovej sumy 41 miliónov, áno, je to dosť veľká suma a banky tak ako sme ich, ja som dal dvojnásobný bankový odvod. Všimnite si, tie banky stále majú dostatok zisku, aby nám mohli nejak pomôcť aj pri tej konsolidácii. V čom je problém? V čom je problém? A zoberieme si aj tých 12 miliónov z tých poplatkov za hazard. V čom je problém? Ja v tom nevidím žiaden problém. Šetríme 8 miliónov na tých ľudí, ktorí doteraz to robili, áno. Že aj tých 8 miliónov, ktoré bude možno niekde nejakú banku stáť niečo, že budú musieť...
=====
Ďakujem pekne, všeličo som sa tu dozvedel, vypočul som ti. Musím povedať, že špeciálne sa budem venovať pánu Jakabovi a jeho klamstvám v úvodnom slove do rozpočtu. A pán Pročko tiež pochopí o dvanástich miliardách, o ktorých tu rozpráva, aká je realita. Takže k tomuto zákonu, nebudem teda zahlcovať túto snemovňu potom, keď budeme k rozpočtu.
Takže nikto nič neruší a môžete si hovoriť, čo chcete. My zabezpečujeme, aby štyri roky, to znamená počas nášho vládnutia, tu bolo zabezpečené, že ľudia dostanú hypotekárnu pomoc. Tak ako to bolo doteraz dva roky, tak to bude aj odteraz. Čo je na tom zlé, že to nezaplatí štát, ale zaplatia to banky. Čo je na tom zlé? A garantujem jedno, ja sa postarám o tom, aby tí ľudia, ktorí to mali doteraz, to dostali aj odteraz. A myslíte si, že toto sa dá zaviesť bez toho, aby sme komunikovali, aby moji kolegovia aby komunikovali s bankami? No nedá. Samozrejme, že tam boli úrady práce, ktoré zabezpečovali, boli tam tí ľudia o ktorých sa bavíme. A keď si pozriete, nikto to tu nerobí potichu, pán Dostál. Nie je to pravda. Ani pán Viskupič, ani kto to tu rozpráva. To sú táraniny. Pozrite si moju tlačovú konferenciu, ktorú som tu robil ku konsolidácii číslo tri, tam som to vtedy úplne otvorene hovoril, že zaplatia to banky. Opakovali sme to xkrát. Takže nikto nič neruší. Bola tlačová konferencia, na ktorej som to jasne povedal. Nikto tým pádom neporušil žiadny predvolebný sľub. Dôležité je, či ľudia to dostanú, alebo nedostanú. A vy sa tu musíte dohodnúť, lebo v opozícii jedni hovoria, že zrušte to úplne, že to netreba a druhí, že to treba, lebo sme to sľúbili. Ja hovorím, že sme to sľúbili a kto to zaplatí nie je podstatné. Podstatné, či ľudia, ktorí to majú na to nárok to dostanú, alebo nedostanú. Buď to zaplatí štát a my hovoríme, že odteraz to zaplatia banky. Nie je žiadny problém. Nič potichu.
Čo sa týka celkovej sumy 41 miliónov, áno, je to dosť veľká suma a banky tak ako sme ich, ja som dal dvojnásobný bankový odvod. Všimnite si, tie banky stále majú dostatok zisku, aby nám mohli nejak pomôcť aj pri tej konsolidácii. V čom je problém? V čom je problém? A zoberieme si aj tých 12 miliónov z tých poplatkov za hazard. V čom je problém? Ja v tom nevidím žiaden problém. Šetríme 8 miliónov na tých ľudí, ktorí doteraz to robili, áno. Že aj tých 8 miliónov, ktoré bude možno niekde nejakú banku stáť niečo, že budú musieť...
=====
Rozpracované
16:17
Počúval som...
Počúval som tu rôzne veci, myslím si, že budem sa ku všetkému vyjadrovať pri štátnom rozpočte, chcem si ušetriť čas, o piatej hlasujete a moje úvodné slovo bude veľmi, veľmi dlhé. Ja za seba môžem povedať, že čo sa týka pomoci pri hypotekárnych úveroch, na záver, nikto nič neruší, všetko sme veľmi transparentne oznámili a zatiahnu to banky za štát a ľudia, ktorí na to majú nárok, dostanú tento príspevok, ak by, hovorilo sa o dobrovoľnosti, samozrejme, že kolegov som sa pýtal, čo sa týka, oni hovoria, že banky velice radi to zaplatia, aby nestratili klienta. Čiže kto tu rozprával niečo iné, to sú nezmysly. Ak by sa čokoľvek stalo, že by to bolo nejak ináč, tak ja sa o to postarám, že to bude obligatórne, to znamená povinné. Takže banky nebudú chcieť stratiť klienta na to, aby hypotekárny úver zobrala nejaká iná banka, ak druhá banka mu tento, túto výhodu poskytne, automaticky ten klient od nej odíde a stratia klientov. Takže je to nastavené tak, aby to fungovalo, tak ako doteraz a robíme to, samozrejme, až za horizont, za horizont tejto vlády a ďalšia vláda, neviem, ak budete niekto z vás, tak vy sa budete rozhodovať, čo všetko pomôžete ľuďom na Slovensku. Hypotekárne úvery boli a pomoc s hypotekárnymi úvermi v tom čase, keď sa zvyšovali úrokové sadzby z 1 % vyše 5 %, boli hypotéky. Dnes sa znižujú aj vzhľadom na politiku ECB a nie pán Matovič, ani pán Pročko neurčuje sadzbu, ktorá sa bude vyberať, za ktorú budú poskytované hypotekárne úvery, je to Európska centrálna banka. A my sa snažíme aj tou konsolidáciou robiť všetko preto, aby tie prirážky a to, čo sa deje na finančných trhoch, boli čo najnižšie. A naprávame, ja hovorím, konsolidácia u mňa, bola tu veľká debata, čo je konsolidácia, u mňa je to upratovanie špiny po predchádzajúcej vláde.
Ďakujem pekne. tým splácať dlhy, ja som tu teda nepočul obrovské kritiky, ktoré by tu zaznievali za bývalej vlády, ale všetko, čo my robíme, to je všetko zlé, a všetko sa zdôvodňuje a zneužívať sa Rada pre rozpočtovú zodpovednosť na politické ciele, pán Tóth, pozdravujem vás.
A teraz vám zacitujem pána Tótha, ktorý sa vyjadroval, vyjadroval sa k tomuto draft budgetary plans, že to je nejaký nástrel rozpočtu a hovorí o tom, že čo bude budúci rok. Takže pán Tóth z dokumentu k stanovisku návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2024 až 2026 Rada pre rozpočtovú zodpovednosť a citujem: "Zároveň uvádzať, že podľa aktuálnej prognózy Rady deficit v scenári nezmenených politík vzrastie nad úroveň 6 %, zotrvá nad ňou na celom strednodobom horizonte. Už v roku 2024 dosiahne schodok verejnej správy 6,4 % HDP, 6,4, pán Jakab! V roku ´25 dodatočne vzrastie na 6,6 %, následne v rokoch 2026 a 2027 mierne klesne na úroveň 6,2 %." Toto hovorí Rada pre rozpočtovú zodpovednosť. A dnes mi pošlú list, kde zapichne pánovi Ódorovi zástavku 4,8 a tu sa asi zabudlo, že v roku 2023 tu bola nejaká legislatívna smršť, o ktorej sme tu hovorili, a pán Tóth úplne vymaže, vymaže čokoľvek, len aby pomohol terajšej opozícii, lebo však bude voľba predsedu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť v roku ´27, treba si zabezpečiť politikov, aby ste tu zaňho zahlasovali. Ja vám garantujem, že my zaňho hlasovať nebudeme. (Potlesk. Reakcie z pléna.)
Ja som bol na vypočutí, nekričte tu! Nehulákajte! Ja, ja si vás vypočujem, môžete tu päť dní rozprávať, tak mi nepre... neprerušujte.
Ja som bol na vypočutí pána Tótha, osobne, boli všetci kandidáti a môžem vám povedať, že pán Tóth nebol kandidát, ktorého by ktokoľvek z toho výboru vybral. Ja sa teda čudujem, ako bol vybraný. Pán Heger ukázal prstom na pána Tótha a povedal, vy budete predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť s platom, ja neviem, pätnásťtisíc euro. Neviem, koľko zarába. Nech sa prizná pán Tóth, nech to povie! Nech to povie, koľko zarába. Keď my teda môžeme povedať, nech to povie aj pán Tóth. (Ruch a reakcie v sále.) Nekričte, pán Jakab!
No poďme, poďme k, poďme k tomu dlhu, o ktorom tu toľko rozprávame. Najprv ešte si zopakujeme deficit. Kde mám deficit? (Rečník listuje v podkladových materiáloch.) Tu mám deficit. Takže poďme k deficitu najskôr. Povedal som jedno, jedna miliarda, 1,2 % HDP v roku 2019. V roku 2023 5,19, hej? A toto si vy dávate, že vy ste, vy dokonca, pán Jakab a pán Matovič, tí zabudli, že v roku ´23 tu nebola vláda SMER-u. Všetky čísla, čo ukazujete, a budem sa venovať špeciálne vašim tabuľkám, kde zavádzate. Vy zavádzate a klamete ľudí! "V 2023 vy ste tu vôbec neboli, tu bol SMER vtedy, hej, v 2023, kolegovia, hej? Čiže sme tu boli celý rok."
Na rok 2024, jak som ukázal, alebo teda povedal o tých dvoch dokumentoch, ktoré potvrdzuje Rada pre rozpočtovú zodpovednosť 6,5 %, a my sme sľúbili, že behom dvoch rokov znížime deficit na úrov... najprv sme hovorili o 0,5 percentách a potom že ešte o jedno percento ďalší rok, 1,5 %. Očakávačka, to znamená to, čo sa očakáva deficit na tento rok, je na úrovni 5,01 % HDP, čiže o 1,5 percenta menej a v roku 2026 sme nastavili deficit na úrovni 4,1 %, to znamená ešte skoro o celé percento menej. To sme aj sľúbili a to aj dodržiavame. Čiže ideme s takýmito číslami. Máme to aj v programovom vyhlásení vlády.
No mám tu jednu tabuľku, ktorú nemôžem ukázať, je to tabuľka Oľaňákov, zakázaná tabuľka, a pozrite sa na zakázanú tabuľku. Štvrtá vláda SMER-u, rok 2023, deficit 5,2 %. My sme tu zanechali 5,2-percentný deficit. Klamstvo, páni, klamstvo. V 2019 1,3, samozrejme červenou, 1,3 je červenou, ale v roku 2020 5,2 je zelenou, lebo to je super, hej? A v roku 2023 opäť červenou, 5,2, lebo to je SMER. V roku 2023 tu bol SMER. Zakázaná tabuľka je klamstvo, obyčajná demagógia, obyčajné, ja neviem, čo už, jak to nazvať. Vy chcete tisíckrát opa..., pán, pán Jakab, môžete tisíckrát na tých svojich videách a živých vstupoch opakovať tie lži, môžete to robiť. Ale otázka, ja viem, že vy spoliehate na to, že vám niekto aj uverí, keď to budete tisíckrát opakovať.
Poďme na dlh. Dlh v roku 2019 45 miliárd a štyri celá, 48 % HDP mimo sankčných pásiem dlhovej brzdy. Viete, prečo my tu bojujeme a musíme takto rýchlo schvaľovať rozpočet?! Kvôli vám, páni, kvôli vám! Lebo sme sa dostali mimo sankčných pásiem dlhovej brzdy, kde sú tie najväčšie, najväčšie sankcie, ktoré sa nás týkajú. A týkajú sa aj toho, že napríklad vláda by mala o sebe hlasovať, čiže o dôvere sama sebe. Vy ste to spôsobili! Vy ste spôsobili to, že dlh nám narástol tak, že my musíme doručiť vyrovnaný rozpočet po dátume 21. novembra. Tam ste to dobačovali, pán Jakab! Ja zakaždým, jak tu počúvam vaše vystúpenia, čo počúvam? Jak ste tu zachovali super verejné financie! Ja si pamätám, keď sme sa o tom bavili a to uznala aj opozícia, že tie verejné financie neboli v dobrom stave, neboli.
Jak ste nastavili dlh, že 24 miliárd. A opäť nemôžem ukazovať tabuľky. Ale, lebo vďaka vám zase, lebo ste tu vyvádzali, mohol by som tu ukázať aj názorne niektoré veci. Dlh nám stúpa podľa toho, ako sa vám vyvíja deficit. A keď som pre... keď som prevzal 8,5-miliardový deficit, a znižujeme ho na 7,5, 6,5, 5,5 a podobne, tak všetko toto, čo som povedal, sa vám narátava do deficitu, do dlhu a o to vám rastie dlh Slovenskej republiky. Keby som tu zdedil jednomiliardový dlh, tak ešte mám priestor do troch percent HDP, keby sme mali deficit, že by nám klesal percentuálne dlh voči HDP, pán Jakab, taká je pravda. Ja ten komfort nemám. Keby ste tu vy neboli, sme nemuseli nič konsolidovať, nič! Vy tu idete tárať o tom, že čo všetko my tu robíme zle ľuďom!
Tá konsolidácia, opakujem, je upratovanie špiny po predchádzajúcej vláde! A budem na tom trvať a budem to opakovať.
Vy ste tu, vy tu stále niečo prepočítavate a budem sa tomu venovať, a ešte sa budem venovať tomu vášmu čistému dlhu, pán, pán Jakab, za chvíľu. Vy tu prepočítavate, čo všetko, koľko konsolidácia, na koho jako dopadne. Viete, koľ... ja vám poviem jednu vec, pán Jakab. V roku 2022 ste mali 12,8-percentnú infláciu. Potravinová inflácia 19 %. V roku ´23 ste mali 10,5-percentnú infláciu. Viete, koľko dopadol, jaký je dopad inflácie v roku? To znamená, že za dva roky, keď zoberieme potraviny, tak to, čo ste kúpili predtým za sto euro, tak zrazu stojí 140 euro. Viete, aký to má, viete, aký má dopad toto na rodiny na Slovensku?! Rok ´22, 2022 - štyritisíc euro na jednu rodinu, pán Jakab, som vám to prepočítal. A na jednu rodinu v roku ´23 ďalších 3,5 tisíca euro! Toto ste zabezpečili pre Slovákov na Slovensku, keď teda sa o tom bavíme.
Poďme sa baviť o tom vašom čistom dlhu, čo tu vy tárate furt o tých dvanástich miliardách, lebo zavádzate. Vy si niečo vytiahnete, pána Pročka tu tisíckrát som počul, tých 12 miliárd, ja som sa tomu nevenoval, lebo vám, vám sa venovať, to je niekedy úplne zbytočné. Ale mám tu čísla, tak som sa na to pozrel. V roku ´23 a trvám na tom, že ste odovzdali verejné financie v roku ´23 a nie v roku ´22, lebo číslo 11 miliárd alebo 11,1, rozdiel medzi hrubým dlhom a čistým dlhom je 11 miliárd. V roku ´23 to bolo 9,5, pán Jakab! Tak si to naštudujte, keď tu teraz robíte demagógiu. Deväť a pol! Zapamätajte si. Rok ´23 9,5 miliárd, rozdiel je v podstate hotovosť, ktorú drží štát medzi hrubým a čistým dlhom. Likvidné aktíva. V roku ´24 10,7 miliardy, pán Jakab. Desať celé sedem. Viac ako to, čo vy tu vykrikujete, tých 12 miliárd, bolo, to nebolo 12 miliárd, ale bolo to 9,5. V roku ´25 10,8 miliardy, kolegovia, a v roku ´26 to bude 9,3. To je na úrovni toho vášho roku ´23.
Takže čo tu vy rozprávate národu?! A vydeľujete to 12 miliárd delené štyri roky a ja neviem, aké výpočty tu robíte, to, čo ste robili včera na finančnom výbore, a to bola teda veľká hanba, pán Jakab, veľká hanba. (Reakcia z pléna.) A musím sa, musím sa zastať predsedu finančného výboru, lebo vy robíte brajgel v tejto, v tomto pléne a robíte ten istý brajgel aj na tom výbore. Ten výbor bol vždycky odborný, ja som bol podpredsedom, predsedom toho výboru a mohli sme tam mať rôzne názory a ja, ja stále hovorím, sme debatovali k podstate veci. Ale včera ste tu zase urobili cirkus. Humberto. (Reakcia z pléna.) Hej. Hej.
Takže to je pravda o tom vašom, o tej vašej obrovskej hotovosti. Tá obrovská hotovosť je aj dneska. A keď sa tu oháňate čistým dlhom, tak ten hrubý dlh narástol o 24 miliárd a viete, kde by ten dlh skončil v roku 2028? To je na konci tohto obdobia, kedy teda máme tento rozpočet na 74,3 % HDP. My máme, my máme 63,9. Samozrejme ešte je tam potrebná ďalšia konsolidácia. A keby sa nič nerobilo, že tu žiadna vláda Roberta Fica nie je, tak v roku 2036 100 % HDP. To už by sme boli ako, Gréci mali 180, Francúzi majú 115, to už by sme neboli ďaleko, ďaleko od nich. Čiže preto konsolidujeme. A konsolidujeme aj kvôli tomu, aby sme mali menšie náklady na ten dlh, o ktorom sa budeme baviť. Takisto ešte aj k tomu sa dostanem, lebo tam tiež klamete.
Dlhodobá udržateľnosť. Iste, my sme zastropovali vek odchodu do dôchodku a vtedy sa zhoršila dlhodobá udržateľnosť. Áno, lebo sme chceli, aby dôchodci išli skorej do dôchodku. Viete, čo ste vy urobili? Vy ste to zrušili, počúvajte, nie, nekričte, vy ste to zrušili a ešte aj tak ste dostali verejné financie do najvyššieho pásma rizika z hľadiska dlhodobej udržateľnosti. To ste urobili! Sa smejete, jak blázni. My sme znížili dlhodobú udržateľnosť do stredného pásma, ale, samozrejme, ja očakávam, že RRZ zase niečo vymyslí, že budeme zase najhorší, však to býva.
Opakujem, keby nebolo bývalej vlády, dnes nemusíme konsolidovať. Konsolidácia je účet Matoviča, Hegera, Ódora a čo sa týka ekonomickej a politickej stability, my potrebujeme zabezpečiť ekonomickú a politickú stabilitu na Slovensku. Ja nechcem, aby sme sa dostali do štádia, to, čo máme, čo dnes vidíme vo Francúzsku. My to nechceme dať na Francúzov, tak jak to hovorí predseda, lebo sme zodpovední a snažíme sa niečo s verejnými financiami robiť. Keď tu bude debata o tom, že ako by ste to robili všetci vy, tak niečo mi dodajte, ešte aj k tomu sa budem vyjadrovať, čo tu všetko máme a nemáme, ale ja poviem jedno, ja nevidím alternatívu. Ja som nevidel jeden seriózny konsolidačný plán, ktorý by tu niekto predstavil, okrem vlády, ktorý tu máme. A nie je to jednoduché. Ja poviem jedno, konsolidácia je o tom, že musíme nájsť konsenzus v rámci vlády a snažíme sa, aby sme aj mali maximálny ohľad na najzraniteľnejšie skupiny. To sme urobili, to, čo sme aj sľúbili, a za to nás môžete kritizovať, koľko chcete. Zabezpečili sme, že ľudia majú plnohodnotné trináste dôchodky. Zabezpečili sme, že im pomáhame s energopomocou, znížili sme DPH na lieky, potraviny, zdravotnícke pomôcky, učebnice, gastro, ubytovanie na 5 %. A netvrdím, že všade sa to, že všade to malo úspech, lebo myslím si, že čo sa týka ubytovania, gastra, tam skutočne máme aj veľké daňové úniky a na druhej strane niektorí si to strčili do vrecka, tú dépeháčku, neurobili absolútne nič a neplatia ani dane z príjmu právnických osôb.
Poďme sa ďalej pozrieť, čiže ja nepovažujem za alternatívu v tejto vláde veľký tresk, ja som tam teda nevidel žiadny ucelený konsolidačný plán, alebo to, čo by sa bolo treba urobiť s verejnými financiami, všeobjímajúce frázy. SaS-ka, beriem, chcete zrušiť trináste dôchodky, zrušte, znížte dane, urobte, čo chcete, len vás upozorňujem na jednu vec, keď Liz Trussová išla znížiť dane v Británii, tak do dvoch týždňov skončila, lebo my potrebujeme zabezpečiť príjmy a vám musia uveriť, príjmy štátu vám musí uveriť, uveria, musia vám uveriť finančné trhy. To je asi to najdôležitejšie. KDH, ešte k SaS-ke, adresnosť na sociálnych dávkach a pomoci. No tak áno, tak oznamujem v preklade to znamená, že sociálne dávky sa budú v mnohých prípadoch rušiť. Nebudú. Dobre. Však keď je to vaša vízia, jak to má vyzerať, v poriadku. Hovoríte o tom, že by ste zaviedli, ja už som to počul, myslím z úst pána Gröhlinga, že treba zvýšiť niektoré, teda sadzbu dane na niektoré, tie znížené sadzby treba dať na vyššie sadzby. Keď to chcete urobiť, nemám tiež problém, ale je to vaše rozhodnutie, my to robiť nebudeme.
Čo sa týka KDH, a poviem jedno, vystupujem preto takto, ako vystupujem, nie preto, že vás tu chcem zabávať. Chcem tu, berte to ako vystúpenie v rozprave. Ja viem, všetci čo tu budete rozprávať. Ja som tu počúval päť dní posledných, nemal som možnosť dokončiť svoje záverečné slovo. Čiže každý z vás môže na mňa reagovať, môže tu vystu...
=====
... konsolidácii. V čom je problém? V čom je problém? A zoberieme si aj tých 12 mil. z tých poplatkov za hazard, v čom je problém? Ja v tom nevidím žiaden problém. Šetríme 8 mil. na tých ľudí, ktorí doteraz to robili, áno, čiže aj tých 8 mil., ktoré bude možno niekde nejakú banku stáť niečo, že budú musieť mať nejakého pracovníka, ktorý to celé spracuje, aj to zatiahnu banky, to je 8 mil., ktoré štát ušetrí. V čom je problém?
Počúval som tu rôzne veci, myslím si, že budem sa ku všetkému vyjadrovať pri štátnom rozpočte, chcem si ušetriť čas, o piatej hlasujete a moje úvodné slovo bude veľmi, veľmi dlhé. Ja za seba môžem povedať, že čo sa týka pomoci pri hypotekárnych úveroch, na záver, nikto nič neruší, všetko sme veľmi transparentne oznámili a zatiahnu to banky za štát a ľudia, ktorí na to majú nárok, dostanú tento príspevok, ak by, hovorilo sa o dobrovoľnosti, samozrejme, že kolegov som sa pýtal, čo sa týka, oni hovoria, že banky velice radi to zaplatia, aby nestratili klienta. Čiže kto tu rozprával niečo iné, to sú nezmysly. Ak by sa čokoľvek stalo, že by to bolo nejak ináč, tak ja sa o to postarám, že to bude obligatórne, to znamená povinné. Takže banky nebudú chcieť stratiť klienta na to, aby hypotekárny úver zobrala nejaká iná banka, ak druhá banka mu tento, túto výhodu poskytne, automaticky ten klient od nej odíde a stratia klientov. Takže je to nastavené tak, aby to fungovalo, tak ako doteraz a robíme to, samozrejme, až za horizont, za horizont tejto vlády a ďalšia vláda, neviem, ak budete niekto z vás, tak vy sa budete rozhodovať, čo všetko pomôžete ľuďom na Slovensku. Hypotekárne úvery boli a pomoc s hypotekárnymi úvermi v tom čase, keď sa zvyšovali úrokové sadzby z 1 % vyše 5 %, boli hypotéky. Dnes sa znižujú aj vzhľadom na politiku ECB a nie pán Matovič, ani pán Pročko neurčuje sadzbu, ktorá sa bude vyberať, za ktorú budú poskytované hypotekárne úvery, je to Európska centrálna banka. A my sa snažíme aj tou konsolidáciou robiť všetko preto, aby tie prirážky a to, čo sa deje na finančných trhoch, boli čo najnižšie. A naprávame, ja hovorím, konsolidácia u mňa, bola tu veľká debata, čo je konsolidácia, u mňa je to upratovanie špiny po predchádzajúcej vláde.
Ďakujem pekne. tým splácať dlhy, ja som tu teda nepočul obrovské kritiky, ktoré by tu zaznievali za bývalej vlády, ale všetko, čo my robíme, to je všetko zlé, a všetko sa zdôvodňuje a zneužívať sa Rada pre rozpočtovú zodpovednosť na politické ciele, pán Tóth, pozdravujem vás.
A teraz vám zacitujem pána Tótha, ktorý sa vyjadroval, vyjadroval sa k tomuto draft budgetary plans, že to je nejaký nástrel rozpočtu a hovorí o tom, že čo bude budúci rok. Takže pán Tóth z dokumentu k stanovisku návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2024 až 2026 Rada pre rozpočtovú zodpovednosť a citujem: "Zároveň uvádzať, že podľa aktuálnej prognózy Rady deficit v scenári nezmenených politík vzrastie nad úroveň 6 %, zotrvá nad ňou na celom strednodobom horizonte. Už v roku 2024 dosiahne schodok verejnej správy 6,4 % HDP, 6,4, pán Jakab! V roku ´25 dodatočne vzrastie na 6,6 %, následne v rokoch 2026 a 2027 mierne klesne na úroveň 6,2 %." Toto hovorí Rada pre rozpočtovú zodpovednosť. A dnes mi pošlú list, kde zapichne pánovi Ódorovi zástavku 4,8 a tu sa asi zabudlo, že v roku 2023 tu bola nejaká legislatívna smršť, o ktorej sme tu hovorili, a pán Tóth úplne vymaže, vymaže čokoľvek, len aby pomohol terajšej opozícii, lebo však bude voľba predsedu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť v roku ´27, treba si zabezpečiť politikov, aby ste tu zaňho zahlasovali. Ja vám garantujem, že my zaňho hlasovať nebudeme. (Potlesk. Reakcie z pléna.)
Ja som bol na vypočutí, nekričte tu! Nehulákajte! Ja, ja si vás vypočujem, môžete tu päť dní rozprávať, tak mi nepre... neprerušujte.
Ja som bol na vypočutí pána Tótha, osobne, boli všetci kandidáti a môžem vám povedať, že pán Tóth nebol kandidát, ktorého by ktokoľvek z toho výboru vybral. Ja sa teda čudujem, ako bol vybraný. Pán Heger ukázal prstom na pána Tótha a povedal, vy budete predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť s platom, ja neviem, pätnásťtisíc euro. Neviem, koľko zarába. Nech sa prizná pán Tóth, nech to povie! Nech to povie, koľko zarába. Keď my teda môžeme povedať, nech to povie aj pán Tóth. (Ruch a reakcie v sále.) Nekričte, pán Jakab!
No poďme, poďme k, poďme k tomu dlhu, o ktorom tu toľko rozprávame. Najprv ešte si zopakujeme deficit. Kde mám deficit? (Rečník listuje v podkladových materiáloch.) Tu mám deficit. Takže poďme k deficitu najskôr. Povedal som jedno, jedna miliarda, 1,2 % HDP v roku 2019. V roku 2023 5,19, hej? A toto si vy dávate, že vy ste, vy dokonca, pán Jakab a pán Matovič, tí zabudli, že v roku ´23 tu nebola vláda SMER-u. Všetky čísla, čo ukazujete, a budem sa venovať špeciálne vašim tabuľkám, kde zavádzate. Vy zavádzate a klamete ľudí! "V 2023 vy ste tu vôbec neboli, tu bol SMER vtedy, hej, v 2023, kolegovia, hej? Čiže sme tu boli celý rok."
Na rok 2024, jak som ukázal, alebo teda povedal o tých dvoch dokumentoch, ktoré potvrdzuje Rada pre rozpočtovú zodpovednosť 6,5 %, a my sme sľúbili, že behom dvoch rokov znížime deficit na úrov... najprv sme hovorili o 0,5 percentách a potom že ešte o jedno percento ďalší rok, 1,5 %. Očakávačka, to znamená to, čo sa očakáva deficit na tento rok, je na úrovni 5,01 % HDP, čiže o 1,5 percenta menej a v roku 2026 sme nastavili deficit na úrovni 4,1 %, to znamená ešte skoro o celé percento menej. To sme aj sľúbili a to aj dodržiavame. Čiže ideme s takýmito číslami. Máme to aj v programovom vyhlásení vlády.
No mám tu jednu tabuľku, ktorú nemôžem ukázať, je to tabuľka Oľaňákov, zakázaná tabuľka, a pozrite sa na zakázanú tabuľku. Štvrtá vláda SMER-u, rok 2023, deficit 5,2 %. My sme tu zanechali 5,2-percentný deficit. Klamstvo, páni, klamstvo. V 2019 1,3, samozrejme červenou, 1,3 je červenou, ale v roku 2020 5,2 je zelenou, lebo to je super, hej? A v roku 2023 opäť červenou, 5,2, lebo to je SMER. V roku 2023 tu bol SMER. Zakázaná tabuľka je klamstvo, obyčajná demagógia, obyčajné, ja neviem, čo už, jak to nazvať. Vy chcete tisíckrát opa..., pán, pán Jakab, môžete tisíckrát na tých svojich videách a živých vstupoch opakovať tie lži, môžete to robiť. Ale otázka, ja viem, že vy spoliehate na to, že vám niekto aj uverí, keď to budete tisíckrát opakovať.
Poďme na dlh. Dlh v roku 2019 45 miliárd a štyri celá, 48 % HDP mimo sankčných pásiem dlhovej brzdy. Viete, prečo my tu bojujeme a musíme takto rýchlo schvaľovať rozpočet?! Kvôli vám, páni, kvôli vám! Lebo sme sa dostali mimo sankčných pásiem dlhovej brzdy, kde sú tie najväčšie, najväčšie sankcie, ktoré sa nás týkajú. A týkajú sa aj toho, že napríklad vláda by mala o sebe hlasovať, čiže o dôvere sama sebe. Vy ste to spôsobili! Vy ste spôsobili to, že dlh nám narástol tak, že my musíme doručiť vyrovnaný rozpočet po dátume 21. novembra. Tam ste to dobačovali, pán Jakab! Ja zakaždým, jak tu počúvam vaše vystúpenia, čo počúvam? Jak ste tu zachovali super verejné financie! Ja si pamätám, keď sme sa o tom bavili a to uznala aj opozícia, že tie verejné financie neboli v dobrom stave, neboli.
Jak ste nastavili dlh, že 24 miliárd. A opäť nemôžem ukazovať tabuľky. Ale, lebo vďaka vám zase, lebo ste tu vyvádzali, mohol by som tu ukázať aj názorne niektoré veci. Dlh nám stúpa podľa toho, ako sa vám vyvíja deficit. A keď som pre... keď som prevzal 8,5-miliardový deficit, a znižujeme ho na 7,5, 6,5, 5,5 a podobne, tak všetko toto, čo som povedal, sa vám narátava do deficitu, do dlhu a o to vám rastie dlh Slovenskej republiky. Keby som tu zdedil jednomiliardový dlh, tak ešte mám priestor do troch percent HDP, keby sme mali deficit, že by nám klesal percentuálne dlh voči HDP, pán Jakab, taká je pravda. Ja ten komfort nemám. Keby ste tu vy neboli, sme nemuseli nič konsolidovať, nič! Vy tu idete tárať o tom, že čo všetko my tu robíme zle ľuďom!
Tá konsolidácia, opakujem, je upratovanie špiny po predchádzajúcej vláde! A budem na tom trvať a budem to opakovať.
Vy ste tu, vy tu stále niečo prepočítavate a budem sa tomu venovať, a ešte sa budem venovať tomu vášmu čistému dlhu, pán, pán Jakab, za chvíľu. Vy tu prepočítavate, čo všetko, koľko konsolidácia, na koho jako dopadne. Viete, koľ... ja vám poviem jednu vec, pán Jakab. V roku 2022 ste mali 12,8-percentnú infláciu. Potravinová inflácia 19 %. V roku ´23 ste mali 10,5-percentnú infláciu. Viete, koľko dopadol, jaký je dopad inflácie v roku? To znamená, že za dva roky, keď zoberieme potraviny, tak to, čo ste kúpili predtým za sto euro, tak zrazu stojí 140 euro. Viete, aký to má, viete, aký má dopad toto na rodiny na Slovensku?! Rok ´22, 2022 - štyritisíc euro na jednu rodinu, pán Jakab, som vám to prepočítal. A na jednu rodinu v roku ´23 ďalších 3,5 tisíca euro! Toto ste zabezpečili pre Slovákov na Slovensku, keď teda sa o tom bavíme.
Poďme sa baviť o tom vašom čistom dlhu, čo tu vy tárate furt o tých dvanástich miliardách, lebo zavádzate. Vy si niečo vytiahnete, pána Pročka tu tisíckrát som počul, tých 12 miliárd, ja som sa tomu nevenoval, lebo vám, vám sa venovať, to je niekedy úplne zbytočné. Ale mám tu čísla, tak som sa na to pozrel. V roku ´23 a trvám na tom, že ste odovzdali verejné financie v roku ´23 a nie v roku ´22, lebo číslo 11 miliárd alebo 11,1, rozdiel medzi hrubým dlhom a čistým dlhom je 11 miliárd. V roku ´23 to bolo 9,5, pán Jakab! Tak si to naštudujte, keď tu teraz robíte demagógiu. Deväť a pol! Zapamätajte si. Rok ´23 9,5 miliárd, rozdiel je v podstate hotovosť, ktorú drží štát medzi hrubým a čistým dlhom. Likvidné aktíva. V roku ´24 10,7 miliardy, pán Jakab. Desať celé sedem. Viac ako to, čo vy tu vykrikujete, tých 12 miliárd, bolo, to nebolo 12 miliárd, ale bolo to 9,5. V roku ´25 10,8 miliardy, kolegovia, a v roku ´26 to bude 9,3. To je na úrovni toho vášho roku ´23.
Takže čo tu vy rozprávate národu?! A vydeľujete to 12 miliárd delené štyri roky a ja neviem, aké výpočty tu robíte, to, čo ste robili včera na finančnom výbore, a to bola teda veľká hanba, pán Jakab, veľká hanba. (Reakcia z pléna.) A musím sa, musím sa zastať predsedu finančného výboru, lebo vy robíte brajgel v tejto, v tomto pléne a robíte ten istý brajgel aj na tom výbore. Ten výbor bol vždycky odborný, ja som bol podpredsedom, predsedom toho výboru a mohli sme tam mať rôzne názory a ja, ja stále hovorím, sme debatovali k podstate veci. Ale včera ste tu zase urobili cirkus. Humberto. (Reakcia z pléna.) Hej. Hej.
Takže to je pravda o tom vašom, o tej vašej obrovskej hotovosti. Tá obrovská hotovosť je aj dneska. A keď sa tu oháňate čistým dlhom, tak ten hrubý dlh narástol o 24 miliárd a viete, kde by ten dlh skončil v roku 2028? To je na konci tohto obdobia, kedy teda máme tento rozpočet na 74,3 % HDP. My máme, my máme 63,9. Samozrejme ešte je tam potrebná ďalšia konsolidácia. A keby sa nič nerobilo, že tu žiadna vláda Roberta Fica nie je, tak v roku 2036 100 % HDP. To už by sme boli ako, Gréci mali 180, Francúzi majú 115, to už by sme neboli ďaleko, ďaleko od nich. Čiže preto konsolidujeme. A konsolidujeme aj kvôli tomu, aby sme mali menšie náklady na ten dlh, o ktorom sa budeme baviť. Takisto ešte aj k tomu sa dostanem, lebo tam tiež klamete.
Dlhodobá udržateľnosť. Iste, my sme zastropovali vek odchodu do dôchodku a vtedy sa zhoršila dlhodobá udržateľnosť. Áno, lebo sme chceli, aby dôchodci išli skorej do dôchodku. Viete, čo ste vy urobili? Vy ste to zrušili, počúvajte, nie, nekričte, vy ste to zrušili a ešte aj tak ste dostali verejné financie do najvyššieho pásma rizika z hľadiska dlhodobej udržateľnosti. To ste urobili! Sa smejete, jak blázni. My sme znížili dlhodobú udržateľnosť do stredného pásma, ale, samozrejme, ja očakávam, že RRZ zase niečo vymyslí, že budeme zase najhorší, však to býva.
Opakujem, keby nebolo bývalej vlády, dnes nemusíme konsolidovať. Konsolidácia je účet Matoviča, Hegera, Ódora a čo sa týka ekonomickej a politickej stability, my potrebujeme zabezpečiť ekonomickú a politickú stabilitu na Slovensku. Ja nechcem, aby sme sa dostali do štádia, to, čo máme, čo dnes vidíme vo Francúzsku. My to nechceme dať na Francúzov, tak jak to hovorí predseda, lebo sme zodpovední a snažíme sa niečo s verejnými financiami robiť. Keď tu bude debata o tom, že ako by ste to robili všetci vy, tak niečo mi dodajte, ešte aj k tomu sa budem vyjadrovať, čo tu všetko máme a nemáme, ale ja poviem jedno, ja nevidím alternatívu. Ja som nevidel jeden seriózny konsolidačný plán, ktorý by tu niekto predstavil, okrem vlády, ktorý tu máme. A nie je to jednoduché. Ja poviem jedno, konsolidácia je o tom, že musíme nájsť konsenzus v rámci vlády a snažíme sa, aby sme aj mali maximálny ohľad na najzraniteľnejšie skupiny. To sme urobili, to, čo sme aj sľúbili, a za to nás môžete kritizovať, koľko chcete. Zabezpečili sme, že ľudia majú plnohodnotné trináste dôchodky. Zabezpečili sme, že im pomáhame s energopomocou, znížili sme DPH na lieky, potraviny, zdravotnícke pomôcky, učebnice, gastro, ubytovanie na 5 %. A netvrdím, že všade sa to, že všade to malo úspech, lebo myslím si, že čo sa týka ubytovania, gastra, tam skutočne máme aj veľké daňové úniky a na druhej strane niektorí si to strčili do vrecka, tú dépeháčku, neurobili absolútne nič a neplatia ani dane z príjmu právnických osôb.
Poďme sa ďalej pozrieť, čiže ja nepovažujem za alternatívu v tejto vláde veľký tresk, ja som tam teda nevidel žiadny ucelený konsolidačný plán, alebo to, čo by sa bolo treba urobiť s verejnými financiami, všeobjímajúce frázy. SaS-ka, beriem, chcete zrušiť trináste dôchodky, zrušte, znížte dane, urobte, čo chcete, len vás upozorňujem na jednu vec, keď Liz Trussová išla znížiť dane v Británii, tak do dvoch týždňov skončila, lebo my potrebujeme zabezpečiť príjmy a vám musia uveriť, príjmy štátu vám musí uveriť, uveria, musia vám uveriť finančné trhy. To je asi to najdôležitejšie. KDH, ešte k SaS-ke, adresnosť na sociálnych dávkach a pomoci. No tak áno, tak oznamujem v preklade to znamená, že sociálne dávky sa budú v mnohých prípadoch rušiť. Nebudú. Dobre. Však keď je to vaša vízia, jak to má vyzerať, v poriadku. Hovoríte o tom, že by ste zaviedli, ja už som to počul, myslím z úst pána Gröhlinga, že treba zvýšiť niektoré, teda sadzbu dane na niektoré, tie znížené sadzby treba dať na vyššie sadzby. Keď to chcete urobiť, nemám tiež problém, ale je to vaše rozhodnutie, my to robiť nebudeme.
Čo sa týka KDH, a poviem jedno, vystupujem preto takto, ako vystupujem, nie preto, že vás tu chcem zabávať. Chcem tu, berte to ako vystúpenie v rozprave. Ja viem, všetci čo tu budete rozprávať. Ja som tu počúval päť dní posledných, nemal som možnosť dokončiť svoje záverečné slovo. Čiže každý z vás môže na mňa reagovať, môže tu vystu...
=====
Rozpracované
