40. schôdza

14.10.2025 - 28.10.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie

16.10.2025 o 20:29 hod.

JUDr. Ing.

Jozef Ráž

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 20:21

Marián Viskupič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Dobre, ja v podstate len pár myšlienok. Vážený pán predseda, vážený pán, vy ste tiež predseda, že. (Reakcia z pléna.) Generálny riaditeľ, pardon, jasné. Kolegyne, kolegovia, no máme tu jedného z najväčších firiem, hej, na Slovensku. Skutočne ten rozpočet, rozpočet Sociálnej poisťovne je obrovský a ja chcem len jednu vec povedať, že ono to tak dobre znie ten rozpočet je vlastne vyrovnaný až prebytkový napohľad, hej. Len treba, prvé to treba vždy opakovať, pán generálny riaditeľ to povedal, hej, 2,3 necelé 2,3 mld. je zo štátneho rozpočtu transfer, hej, čiže ten dobre vyzerajúci rozpočet Sociálnej poisťovne dobre vyzerá preto, lebo jednoducho sa na to všetci skladáme a treba teda dodatočných cca 2,3 mld. aby sme boli schopní zaplatiť všetky dôchodky ktoré teda sa vyplácajú. To je to prvé čo chcem aby tu zaznelo. Je fakt veľa hodín, už aj ja tie čísla ledva vnímam. To je jedna vec.
Druhá vec je tá, že veľmi často to zaznieva, hej, keď aj toto poviem, no jasné, keby nebol II. pilier však vlastne je to celé v pohode. Nie je, hej, II. pilier je veľmi dôležitý a jeho budúcnosť bude ešte dôležitejšia. Áno, dnes je ten transfer 1,1 mld. cca do druhého piliera (Reakcia z pléna.) 1,2 dobre, okej, čiže áno, 1,2 mld. sa vlastne posúvajú peniaze, to sú tie, to sú tie osobné dôchodkové úspory sporiteľov, hej, tie tam idú. A niekto povie, no jasné, keby sme zrušili II. pilier, tak to bude v prvom a už to bude dobre. Nebude, hej, ešte stále by chýbala miliarda, ale, a to je b) a to poprosím pána riaditeľa, lebo si fakt nepamätám presne to číslo, dnes už ale aj II. pilier vypláca dôchodky, čiže už to nie je že čistá 1,2 mld. ktoré tam odchádzajú, ale ten II. pilier koľko vyplatí. (Reakcia z pléna.) Tak presne toto si pamätám aj aj, áno, okolo 250 mil. je vlastne čo už II. pilier vypláca dôchodky. A toto číslo bude samozrejme s každým rokom rásť. A toto číslo bude samozrejme s každým rokom rásť. Takže to je tá druhá vec, ktorá chcem aby tu zaznela. To riešenie nie je II. pilier decimovať, likvidovať, znižovať čokoľvek. Ten II. pilier treba chrániť, ideálne jeho veľkosť posilnovať a toto je to, to si odkladáme peniaze do budúcna. Všetko čo dnes odíde do II. piliera sme si áno odložili dnešnú spotrebu a o to ľahšie sa bude dýchať nám a našim deťom, a našim vnukom. Takže toto som chcel tiež aby zaznelo.
A ešte jedna vec poviem, tak možno na úsmev, pán generálny riaditeľ nebol na výbore, bol na služobne. Však áno, lebo celé sa to deje tak rýchlo, že to proste nejak nevyšlo, ale nevadí. Ja to chcem pochváliť, že aj nabudúce pošleme pána generálneho riaditeľa na služobku. Mal tam troch kolegov, myslím že pána ekonomického riaditeľ, alebo finančného riaditeľa, aby som bol presný, a ďalších dvoch kolegov. Skutočne bola výborná debata na finančnom výbore. Padlo kopu informácií, páni mali skutočne všetky informácie. Bavili ste sa aj o tých PN-kách kde som som presvedčený že sa robí dobrá robota, zasa aby som aj pochválil tam kde je čo. A skutočne tá diskusia bola fakt dobrá, bavili sme sa zodpovedajúco a som rád, že to tak bolo tak nadnesene, hej, že teda, že tam vlastne mali ste tam dobrých zástupcov, to som chcel povedať. Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2025 o 20:21 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:25

Martin Šmilňák
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Pozdravujem pán predseda, pán generálny riaditeľ, pán kolega, ešte jedna vec, ešte jedna poľahčujúca okolnosť pre Sociálnu poisťovňu je, a to sú predčasní dôchodcovia, ktorí zaťažujú systém. A ak som tomu dobre porozumel až do roku 2031. Tiež v stovkách miliónov, keď sa nemýlim, tak až v objeme 800 mil. eur. Takže toto je taká trošku poľahčujúca okolnosť pre Sociálnu poisťovňu, ale ako vravíte, ten II. pilier je síce výhovorka, že nám odchádzajú peniaze, ale on už sa zapája do plnenia a postupne každým rokom bude narastať. Takže ešte stále nie sme, ešte stále nie sme v Sociálnej poisťovni v nejakom vyrovnanom rozpočte a bude treba trošku pridať aj v budúcich rokoch.
Toľko som chcel, ďakujem pekne. Dúfam, že som sa nemýlil v tých stovkách miliónov a tých predčasných dôchodcoch. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.10.2025 o 20:25 hod.

Mgr.

Martin Šmilňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:26

Marián Viskupič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Pardon, ďakujem pekne za faktickú. A ďakujem pekne kolega Martin že si to pripomenul. Áno, to je ďalšia vec a aj o tomto bola debata na finančnom výbore. Skutočne o predčasných dôchodcoch a tam sme to uzavreli. A ja to tu takto poviem, áno, je to politická otázka jedna z možností konsolidácie takého, že by sme nikomu nič nebrali, ale pomohli ak krajine a koniec-koncov aj tým samotným ľuďom. Ja sa uchádzam o to, aby koalícia, ktoré má tu možnosť, napríklad umožnila pracovať tým existujúcim predčasný dôchodcom. Je to náročné urobiť, chápem, rozumiem. Hovorím, mali sme tam tú debatu, ale chyba sa už stala, jednoducho Slovensko nemá na to, aby bol ten systém taký aký bol v minulosti, čo sa týka možného odchodu do predčasného dôchodku. To bola veľká chyba, áno. Ale takto by sa to dalo akoby nahradiť, alebo respektíve aspoň trochu tú chybu zmierniť ak by tí ľudia mohli pracovať. Áno, poberali by predčasný dôchodok, ale zároveň by mohli pracovať, platili by zdravotné odvody, sociálne odvody a ten problém by sa aspoň takto znižovalo. A navyše samozrejme ešte to, že tí ľudia chýbajú proste hospodárstvu. To boli rušňovodiči, strojári, proste ľudia, ktorí fakt akože boli ešte schopní robiť a v podstate boli pripravení robiť. Len teda tie podmienky boli tak výhodné, že sa rozhodli ísť do predčasného dôchodku. A dnes si možno oddýchli a vedeli by ešte pomôcť, a vedeli by ten problém aj svojimi vlastnými odvodmi zmenšiť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.10.2025 o 20:26 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 20:29

Jozef Ráž
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, na rokovanie Národnej rady vláda predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme na základe plánu legislatívnych úloh vlády SR.
Cieľom je pokračovanie v elektronizácii zdravotníctva a znižovanie administratívnej záťaže, zabezpečenie lepšej dostupnosti
údajov podľa projektoch životné situácie. Zavedenie administratívneho registra a elektronického výkazníctva. Zavedenie registra potvrdení, ktoré umožní elektronické vydávanie potvrdení o zdravotnej spôsobilosti, aktualizácia prístupu do elektronickej zdravotnej knižky, ďalšie drobné úpravy textu zákona.
Vážený pán predseda Národnej rady, vážené pani poslankyne, páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o podporu predloženého vládneho návrhu zákona. aktualizácia prístupovej elektronickej zdravotnej knižky, ďalšie drobné úpravy textu zákona.
Vážený pán predseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o podporu predloženého vládneho návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie

16.10.2025 o 20:29 hod.

JUDr. Ing.

Jozef Ráž

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 20:30

Zdenko Svoboda
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predseda.
Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, páni poslanci, ako spoločný spravodajcu výboru predkladám spoločnú správu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníctvom informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Uvedený vládny návrh bol pridelený na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre zdravotníctvo ako gestorskému.
Ústavnoprávny výbor a výbor pre zdravotníctvo súhlasili s návrhom zákona a odporučili Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi návrhmi, ktoré sú obsiahnuté v štvrtej časti spoločnej správy. Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborom, ktorým bol návrh zákona pridelený. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, tlač 918, vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom 3 tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa obsahuje 67 pozmeňujúcich návrhov, gestorský výbor súčasne navrhol, aby sa o bodoch 1 až 67 hlasovalo spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť. Spoločná správa výborov bola schválená uznesením č. 146 zo 14. októbra 2025, kde ma výbor poveril za spoločného spravodajcu k predloženému návrhu zákona a pána Janasa za náhradníka v prípade neúčasti.
Pán predseda, skončil som, môžete otvoriť rozpravu a zároveň sa do rozpravy hlásim ako prvý.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

16.10.2025 o 20:30 hod.

Mgr. MBA

Zdenko Svoboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 20:32

Zdenko Svoboda
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Ďakujem za slovo. Dovolím si požiadať o vyňatie bodu 59 a 66 zo spoločnej správy na osobitné hlasovanie.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2025 o 20:32 hod.

Mgr. MBA

Zdenko Svoboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 20:32

Tomáš Szalay
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Krásny večer, dámy a páni, ďakujem za možnosť v túto pokročilú nočnú hodinu vystúpiť k návrhu zákona, ktorým sa mení a upravuje zákon o národnom zdravotnom informačnom systéme. Ospravedlňujem sa za to, ako som oblečený, som oblečený núdzovo, nepočítal som s tým, že budeme predsa len rokovať, že niekto si bude naozaj doslovne vykladať to, čo sme tu včera schválili v rámci procedurálneho návrhu.
Škoda, že tu nie je pán minister Šaško, lebo myslím si, že jemu by som chcel adresovať tie slová. Pánovi ministrovi Rážovi ja síce môžem, ale predsa len iný sektor, iná, iný betón.
Národné centrum zdravotníckych informácií pravidelne označujem za inštitúciu, ktorú treba spáliť plameňometom do tla a až potom môžeme začať rozmýšľať o tom, ako upratať zdravotnícku informatiku, digitalizáciu slovenského zdravotníctva a ako sa naozaj dostať do pozície, že budeme robiť zdravotnú politiku založenú naozaj na dôkazoch, na dátach, na dobrých dátach, ešte dodávam, lebo tak šuntových dát zbierame veľké množstvo. A tento zákon dáva národnému centru zdravotníckych informácií ďalšie kompetencie, upravuje hromadu ďalších znení zákona. Ja a priori nedôverujem tomu, že NCZI dokáže tieto veci uchopiť a použijem také cudzie slovo, že deliverovať to, čo má, či už ide o RISEZ alebo o úpravu tých životných situácií, aby sme sa kvalifikovali na čerpanie plánu obnovy.
Začnem hneď s prvými ustanoveniami tohto zákona, ktoré hovoria, že sa upravujú veci, ktoré upravujú elektronické recepty. Ak si myslíte, že sa podarilo vyriešiť problém s elektronickými receptami, ktorý spôsobila táto snemovňa v decembri minulého roku tým, že sa schválil pozmeňovák v druhom čítaní v rámci legislatívnych úprav, a zároveň sa vypli elektronické recepty pre celú krajinu pre nezmluvných poskytovateľov, tak ste na omyle. Pán minister Šaško keby tu bol, tak by si znovu vypočul, že z jeho tlačovej správy z januára tohto roku, keď sľúbil, že do troch mesiacov vyrieši problémy s e-receptami, ako je len trhací kalendár. Pretože ani nie po troch, ani nie po šiestich, ani nie po deviatich mesiacoch stále neprišiel s riešením elektronických receptov. Do dnešného dňa lieky, ktoré nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia, sú predpisované elektronickými receptami v rozpore so zákonom, len na základe metodického usmernenia ministerstva zdravotníctva z januára tohto roku, ktoré vo svojom tele konštatuje, že toto zrejme je v rozpore so zákonom a treba ten zákon čo najskôr novelizovať. Je október a ten zákon sa stále nenovelizuje, je otvorený ten zákon. Bavíme sa o stopäťdesiat trojke napriek tomu, napriek tomu sa e-recepty neopravujú.
A potom je tu druhá skupina poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, nezmluvní poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, tí, ktorí nemajú uzatvorenú zmluvu so žiadnou alebo s niektorou zdravotnou poisťovňou. Povedzme, že má s Dôverou a so Všeobeckou a nemá s Unionom. Takí sú lekári. A pacient, ktorý príde k takémuto lekárovi z Dôvery alebo zo Všeobecky, dostane predpísaný elektronický recept, pretože je poistenec zmluvnej poisťovne, ale keď tam príde pacient z Unionu, ten lekár mu nemôže vystaviť elektronický recept, pretože je to vypnuté. Musí napísať papierový recept. A teraz si predstavte, že veľká časť tej zdravotnej starostlivosti dnes prebieha telemedicínskym spôsobom, to znamená, že zavolá alebo napíše pacient, že by potreboval recept. No papierový recept vám len tak mailom nepošlem. Ten musí prísť ako originál, ako cenina, opečiatkovaný. Teraz keď máte pacientov na druhom konci republiky, lebo sú aj takí špecialisti, že pacienti vyhľadávajú cez celú republiku a sú chronickí pacienti a pravidelne sú im predpisované tie recepty, tak oni, on ten lekár toho pacienta nepotrebuje osobne vidieť. No ale ten recept mu čo? Pošle teda, vloží do obálky, ofrankuje, odnesie na poštu a pošle mu to normálnou poštou? Do konca minulého roku fungovali elektronické recepty. Do konca minulého roku fungovali normálne elektronické recepty. Od januára nefungujú, lebo sme ich tu, vy ste ich zrušili. Omylom vraj. Všetci ste to povedali, že omylom. No tak keď omylom, tak to omylom, prosím pekne, opravme. A tento návrh zákona síce rieši elektronické recepty, ale ako ani dvojmetrovou tyčou sa nechytá tejto problematiky. Stále neopravuje otázku nezmluvných poskytovateľov. A prečo o tom hovorím tak strašne dlho? Pretože nezmluvných poskytovateľov je stále viac.
Ja som si robil minule analýzu v Bratislavskom samosprávnom kraji. Vznikajú nové ambulancie, ktoré a priori nejdú do zmluvného vzťahu so zdravotnými poisťovňami, lebo si myslia, ako nezmluvné zarobíme viac. Môžeme pýtať akékoľvek platby, nebude nás nikto naháňať, že vyberáme nelegálne poplatky, lebo nezmluvný poskytovateľ môže pýtať trhovú cenu, akú chce. Desiatky percent ambulancií v Bratislavskom kraji nemajú zmluvu so zdravotnou poisťovňou. A teraz to má ďaleko hlbšie, vážnejšie dôsledky. Keď nezmluvný poskytovateľ nevykazuje do elektronického zdravotníctva, všetci by mali vykazovať, ale keď nevykazuje, nič sa mu nestane.
Tento návrh zákona, ktorý sa tu predkladá, robí veľmi dôležitú vec. Dávam vám to do pozornosti, keďže ma počúvate, tak aspoň na vás budem, budem rozprávať. Dáva veľmi dôležitú vec, a ktorú idem chváliť, lebo je tam aj veľa pozitívnych vecí. Dôležitú vec - keď nebudete vykazovať ako doktor do elektronického zdravotníctva, poisťovňa vám nezaplatí za ten výkon. Je to obrovská motivácia, aby sa konečne do toho e-healthu začalo niečo vykazovať, lebo si z toho robia tí doktori holubník. Tie softvéry v ambulanciách umožňujú neposlať dáta. Tým pádom tie dáta máme v e-healthe deravé, neúplné, nekompletné a keď sa na to niekto chce pozerať a na základe toho robiť rozhodnutia, nevie ich urobiť spoľahlivo, lebo tam nie sú všetky informácie. Takže sa bude podmieňovať, že keď nebudete zapisovať, nedostanete zaplatené. Fér. Podobne by sme to mohli riešiť aj pri elektronických receptoch, bola podmienka, že keď budete robiť elektronické recepty, dostanete trošku vyššiu úhradu. Super, motivačné.
A teraz mi povedzte, prečo by to mal robiť nezmluvný poskytovateľ? Taký, čo nemá zmluvu s poisťovňou, prečo by mal posielať dáta do elektronického zdravotníctva? Od poisťovne nechce žiadnu úradu, takže mu to je ukradnuté, či to, či to dostane naspäť a možno by to aj vykazoval a využíval by ten e-health, keby tam aspoň ten elektronický recept vedel vystaviť. Ale ani ten nevie vystaviť, ten vystavuje na papieri. A teraz si predstavte, že existuje obrovské množstvo pacientov, možno aj vy medzi nich patríte, čo navštívi občas nezmluvného lekára. Vykešujete ho. On vám niečo predpíše, predpíše to na papieri. Ten papier, keďže je to recept od nezmluvného lekára, nikto vám to neprepláca, ten liek, ten papierik sa nikam nedostane. O tom recepte nikto v tejto republike ďalej nevie, okrem vášho lekárnika. Lekárnik to dá do krabice, málokedy naskenuje, lebo načo by to skenoval, kto mu to preplatí? Nikto. A keď je koniec archivačnej doby, odnesie všetko do skartácie. Výsledkom je, že o vašom predpísanom lieku od nezmluvného poskytovateľa sa nikto v tejto krajine nedozvie, ani váš iný ošetrujúci lekár. A keď sa niekto chce pozrieť na vašu kartu, zdravotnú, tak ju vidí a priori neúplnú, pretože nefunguje e-recept. A keď nefunguje e-recept, nezmluvní lekári nemajú záujem používať celé elektronické zdravotníctvo. A čím viac percent nezmluvných lekárov budeme mať, tým deravejšie dáta budeme mať. Pointa, ak si otvoríte zdravotnícku ročenku teraz, konečne vyšla na NCZI, je nová zdravotnícka ročenka za rok 2023, hej, tak budete tam listovať tie grafy, návštevy, počty, vizity a podobne, pozriete sa na to a poviete si okej, na Slovensku máme v priemere, ja neviem, desať-dvanásť návštev u doktora za rok. Tudle. To sú návštevy u zmluvných poskytovateľov. To nie sú návštevy u nezmluvných poskytovateľov. NCZI ani netuší o tých návštevách u nezmluvných poskytovateľoch vôbec nič. My vidíme len špičku ľadovca. To obrovské teleso toho ľadovca je pod hladinou, lebo dáta o nezmluvnej zdravotnej starostlivosti nepreplácané z verejného zdravotného poistenia sa nikam nezapisujú. Toto je moja výhrada. Toto je moja výhrada voči tomuto zákonu. Toto je moja výhrada voči NCZI.
Keďže som pánovi ministrovi Šaškovi minule vykrikoval, že NCZI si neplní ani elementárnu povinnosť, že nezverejňuje čakacie doby, ktoré od 1. januára je vaša vlajková loď, ktorou by ste sa mali chváliť ako koalícia, že ste presadili maximálne čakačky v ambulan... v nemocničnom sektore a v jednodňovkách. Od januára to nefungovalo. No minulý týždeň alebo tento týždeň to konečne NCZI zaplo. Po deväť a pol mesiacoch to konečne obsahuje iné čísla ako jednotky a nuly. Ešte nie sú úplne asi najlepšie tie čísla, ale ko-neč-ne! Takže to som chcel pánovi ministrovi aktualizovať.
No a prejdime k téme, ktorú som chcel trošku detailnejšie rozoberať, ale bude ešte po mne nasledovať Janka Bittó Cigániková, takže snáď, snáď sa rozohní ešte aj ona. Komory. Dlhodobo viete, že nie som veľký fanúšik komôr. V Zajacovej reforme vzniklo alebo bolo založených päť zdravotníckych komôr, aj to považujem za veľa, ale dobre, bolo ich päť. Lekárska, zubno-lekárska, lekárnická, komora sestier a pôrodných asistentiek a potom všetky ostatné povolania boli združené v jednej komore. A táto komora sa za posledných dvadsať rokov množila delením. Dnes máme, prosím vás pekne, jedenásť zdravotníckych komôr. Je to asi európsky unikát. Neexistuje krajina v Európskej únii, ktorá by mala jedenásť zdravotníckych komôr. A keď vám to mám povedať priamo, tak je to jedenásť prezidentov tých komôr. Dvadsať neviem koľko viceprezidentov tých komôr, lokálne štruktúry, skrátka veľa náčelníkov, málo indiánov. A prichádza k tomu, že tieto komory ako keby okrem toho, že sú napísané v zákone, nemajú inú legitimitu. Tá členská základňa, hoci to nie sú vždy členovia, ale to, teda tá zastupovaná profesia neraz vôbec nesúhlasí s tým, čo rozpráva to vedenie tej komory. Janka o tom asi bude rozprávať viac, aký je rozdiel vo svete medzi sestrami a komorou sestier, sestrami v praxi, ktoré žijú každý deň a ťahajú dvanástky, a potom komorou sestier, ktorá funkcionárči a vypaľuje ich rôznym, rôznym udeľovaním kreditov za sústavné vzdelávanie. A ten rozptyl alebo teda rozpor medzi členskou základňou alebo stavovskou základňou a tým vedením komory je obrovský. Je to aj dôvod, pre ktorý významná časť zdravotníkov nechce byť členmi komory. Našťastie členstvo v komorách je na Slovensku dobrovoľné, v zdravotníckych komorách, takže ani v tých komorách často nie sú. Neplatia členské príspevky a teda komora nemá od nich peniaze.
No len komora potrebuje peniaze, pretože plní prenesený výkon štátnej správy v istej časti svojej činnosti, robí registráciu zdravotníckych pracovníkov a zodpovedá za to sústavné vzdelávanie. A zdá sa, že tých peňazí teda vyberá dosť málo, tak sa tu objavil pozmeňovák na to, aby tých peňazí mohla vyberať viac. Tak som sa pozeral historicky, že ako to vlastne bolo. Za Zajaca až do roku 2014 bola cena registrácie pre jedného zdravotníckeho pracovníka, a zdravotníckych pracovníkov máme na Slovensku asi 100-tisíc, to nie sú len lekári a lekárnici a zubní lekári a farmaceuti, sestry, ale to sú dentálne hygieničky, sanitári, radiologickí laboranti, ortopedickí technici a tak ďalej. Tak týchto 100-tisíc ľudí platilo vtedy štyri eurá ročne. Potom sa tá cena zvýšila na päť eur ročne. A vravím si, okej, tak to...
=====
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2025 o 20:32 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 20:50

Tomáš Szalay
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
...lekárnici, zubní lekári a farmaceuti, sestry, ale to sú dentálne hygieničky, sanitári, rádiologickí laboranti, ortopedickí technici a tak ďalej. Tak týchto 100 000 ľudí platilo vtedy 4 eurá ročne. Potom sa tá cena zvyšovala na 5 eur ročne a vravím si, „oékay, tak to asi ide s infláciou“ a v roku 2016-15 to bolo, to stúplo náhle späť na 15 a tiež bolo také tvrdenie, že maximálne 15 eur budú tieto komory vyberať. Nebojte sa, nie všetky budú vyberať 15, však doteraz vyberali päť. No, všetky skupiny vstúpili na 15. Ak dnes hovoríme o tom, že sa zvýši táto hranica na 45 eur, ale že maximálne 45 eur, že tie komory nemusia siahnuť po 45 eurách. Garantujem vám, že každá komora chňapne po tých 45 eurách. Dostal som veľa listov od viacerých komôr, ktoré podporujú ten pozmeňovací návrh, aby sa tie poplatky za registráciu zvýšili, ale srandičky bokom. Či sa bavíme o 15 alebo 45 eurách, to je ešte nič oproti tomu, že v zákone je dnes napísané, že ak dvakrát nezaplatíte tento registračný poplatok, nemôžete vykonávať svoje povolanie. To je neprimerané obmedzenie prístupu k regulovanému povolaniu. Ak ste advokáti a nezaplatíte do svojej advokátskej komory dva roky členské, v poriadku, nebudete môcť robiť advokáta, ale môžete robiť iného právnika. Tých právnych profesií je obrovské množstvo, nie je len advokát, ale keď lekár alebo sestra alebo sanitár, preboha živého, nezaplatí tento poplatok, tak po dvoch rokoch stratí možnosť ako robiť toho lekára, sestru, sanitára? Ako toto chceme? Ja som rozmýšľal nad nejakou paralelou, tak som našiel takú paralelu, že máme ten "zástrčkový zákon", keď sa platili tie koncesionárske poplatky, že? Bohu vďaka, už sme sa z tohto dostali, tak ako keby ste nezaplatili koncesionárske poplatky, oni by vám rovno vypli aj elektriku s tým. Nie, tie dlhy voči komorám sa majú vymáhať. Máme na to procesy, ako sa vymáhajú nezaplatené pohľadávky, ale trest v podobe toho, že ten zdravotník už nemôže vykonávať ďalej svoje povolanie, považujem za extrémne prísny a preto aj s kolegyňou Cigánikovou budeme dávať pozmeňovací návrh, aby sa eh toto ustanovenie zo zákona vypustilo, aby tento prísny trest pre zdravotníkov nebol uvedený v našej legislatíve, nebol možnosťou ako ešte viac decimovať zdecimovaný stav počtu slovenských zdravotníkov v jednotlivých zdravotníckych povolaniach. Ten pozmeňovací návrh prečíta potom Janka, ja sa s ním teraz už nejdem ďalej zabávať. Chcel by som teraz ešte podporiť zmysluplné veci, ktoré v tomto zákone sú. Vravím, že tým, že ich robí NCZI sa bojím, ako to celé skončí, ale sú tam dobré myšlienky. Jednu som spomínal. Podmieniť úhradu zo zdravotného poistenia vykazovaním do elektronického zdravotníctva a druhú veľmi dôležitú a pozitívnu vec by som chcel vyzdvihnúť, výmenu informácií so sociálnou poisťovňou. Zdravotníctvo a sociálne veci sú dva odlišné vesmíry oddelené akože čínskou, čínskym firewallom. Zdravotníctvo sa snaží svoje problémy prehodiť cez plot sociálom, sociáli sa snažia prehodiť svoj problém cez plot na zdravotníctvo. Každý má svoje budgety, svoje kompetencie a tak ďalej, ale to, že by sme spolupracovali medzi tými rezortami, to nehrozí. My nemáme ani len výmenu dát medzi tými dvoma rezortami. Konečne sa budú vymieňať o tom dáta. Konečne budeme môcť počítať aj nepriame náklady zdravotnej starostlivosti. Nepriame náklady diagnóz, pretože to už nebudú len náklady zdravotníctva, ale aj náklady sociálov. Budeme vedieť prepojiť dáta o PN-kách, budeme vedieť, že keď sa zaočkujete proti chrípke, pozývam vás všetkých na ten utorok, aby ste si sa prišli zaočkovať v Národnej rade proti chrípke. Keď sa dáte zaočkovať proti, proti tej chrípke, aký je potom výsledok, čo sa týka PN-kovosti? Budete mať "práceneschopenku", v akom percente prípadov? Do akej miery vás to chráni alebo to pomáha zamestnávateľovi, aby nemal výpadky vo výrobe? Čiže ja osobne vnímam ako veľmi, ako analytik dátový a zdravotnícky analytik vnímam pozitívne možnosť prepájaného databáze sociálnej poisťovne a verejného zdravotného poistenia a dúfam, že teda to dopadne dobre a nie tak ako vždy a na záver môjho vystúpenia za tento zákon asi hlasovať náš klub nebude s veľkou pravdepodobnosťou, najmä preto, že máme veľké podozrenie, že sa ten zákon, v tom zákone môžu nachádzať veci, ktoré nechceme, aby v tom zákone boli. Tak ako v tom boli napríklad minule tie e-recepty. Nikto si to tu nevšimol. Nikto v celej snemovni si to nevšimol, že sú tam zašmodrchané e-recepty. Takisto sa sľúbilo, že bude tam elektronický eLab, že budeme vidieť elektronické žiadanky a výsledky a bude sa to všetko posielať medzi poskytovateľmi a laboratóriami a tak ďalej, eLab nefunguje do dnešného dňa. NZCI tvrdí, že funguje, ale nefunguje. Nevidel som lekára, ktorý by povedal, že vidí výsledky. Funguje DôveraLab, lebo si to urobila poisťovňa Dôvera, ale nefunguje štátny eLab, o ktorom NZCI hovorí, že bude fungovať a schvaľovali sme tu v decembri minulého roku, kvôli tomu špeciálne osobitný zákon, čiže ja mám obrovskú nedôveru v tom, čo je v tých paragrafoch napísané a či to vôbec to NZCI bude schopné uplatniť. Preto tvrdím, NZCI treba spáliť plameňometom do tla a vybudovať znovu na zelenej lúke, na normálnych základoch. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2025 o 20:50 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:51

Martin Šmilňák
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Chcem veľmi oceniť outfit pána kolegu Szalaya, ktorý prišiel veľmi netradične medzi nás, aj kvôli tomu, že eh toto rokovanie je pomerne prekvapivé a my sme sa vrátili niektorí z pol cesty do aby sme, aby sme teda zachytili aspoň časť rokovania. Nevnímam to veľmi, veľmi rozumne, pán predseda a keď príde na na školské zákony, tak sa k tomu ešte patrične vyjadrím. Ďakujem pekne, pán Szalay.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.10.2025 o 20:51 hod.

Mgr.

Martin Šmilňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 20:59

Jana Bittó Cigániková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem, ja skúsim byť stručnejšie ako môj najmilovanejší predrečník a lebo však aj tak tu nie je nejaké plénum veľké. Poďme k tomuto návrhu zákona. Ja teda si dovolím tuto s mojím predrečníkom v tomto nesúhlasiť a tento návrh zákona považujem za dobrý, ako pôvodný, bez tých pozmeňovákov. Je tam elektronizácia, je tam tehotenská zdravotná knižka, elektronická a tak ďalej, a tak ďalej. Druhá vec, Tomáš Szalay má pravdu s tým, kto to bude potom páchať, no ale to už nie je problém zákona. Zákon ako taký, pôvodný, považujem za napísaný dobre, až na dve veci. Jedna je pozmeňovák, ktorý Tomáš hovoril, a to je teda to trojnásobné zvýšenie poplatkov do komôr, ktoré tam bolo strčené v druhom čítaní. Nebudem okolo toho nejako tancovať, lebo však asi už o tom všetci viete svoje. Považujem to za nesprávne z pohľadu najmä tých komôr, ktoré absolútne neupozornili svojich členov, mali by ich zastupovať. Členovia by sa to určite nemali dozvedieť odo mňa, že sa niečo takéto deje, hej? Mali by zastupovať svojich členov, mali by to s nimi prerokovať, oznámiť to a tak ďalej. No odsúhlasili to takýmto spôsobom. Dostalo sa, dobre, stalo sa. Ja to považujem za absolútne nesprávne a zlé. Komory by mali byť dobrovoľné, mali by slúžiť svojim svojim členom tak dobre, že tí členovia si chcú platiť. Veď je tam aj možnosť. Ten poplatok sú dva, je registračný, ten je povinný pre každého jedného, nielen pre člena. Ten je za registráciu, ktorú mimochodom máme na NCZI, máme tam register zdravotníckych pracovníkov, to si samozrejme toto nerobí a teda, miesto toho, aby sme dali pokoj tým zdravotníkom, že by sme boli radi, že teda pracujú v tom kolabujúcom zdravotníctve, tak my im dávame platiť a ešte si teraz zmyslíme niekde v druhom čítaní, že ideme im dávať platiť viac. Samozrejme, nejde tam až tak o tie peniaze, oni to vnímajú ako krivdu, že si to nezaslúžia, že keď štát teda dal niečo na komory, tak asi by si to mal vo vlastnej réžii zaplatiť, respektíve komory by si to mali pýtať od štátu, zo štátneho rozpočtu a nie od tých pracujúcich ľudí. Čiže toto je jedna vec. Tu chcem povedať, že oceňujem to vyňatie zo zákona. Naozaj, pán spravodajca, úplne úprimne, frajerina za mňa, že vôbec akože ste, aj my musíme pochváliť aj pána predsedu výboru v tomto. Nechcem okolo toho nejako tancovať, ale málokedy sa stáva, viem, že si vypočul, že mu na tom záleží, že si vypočúva aj ďalších. Takže toto ja veľmi oceňujem a nemám k tomu žiadnu kritiku. Čo je druhá vec a to je škoda, lebo ja by som tento návrh zákona podporila, je to ten bod, ktorý tam hovorí, nezobrala som si telefón, mám to tam, ale presné znenie toho ustanovenia je v tom, že nie člen komory, pozor, ale registrovaný zdravotník komore, čiže každý jeden z tých 100-tišíc. Počúvajte toto, ak dva roky po sebe neuhradí akýkoľvek poplatok alebo členské komore, prestáva byť registrovaný a v inej časti našej legislatívy sa hovorí, ten, kto nie je registrovaný, nesmie vykonávať zdravotnícke povolanie. Akože, ľudia, ja už neviem ako. Nechcem akože zbytočne vás budem prosiť. Poznám koalícia, opozícia, prosím vás, ak niekto máte ešte trošku nejakú nejakú možnosť apelovať na kolegov, zamyslite sa nad tým, fakt to nie je rozumné, že teraz my ideme, ja vám poviem príbehy, čo poznám ja, keď som teda začala upozorňovať a opakujem naozaj, niekto to tým členom však povedať musí, však to musíte aj vy chápať, že to je fér, že im to niekto povie. Keby že nie je mňa, tak tie komory im to nepovedia, samozrejme, hej? Tak začali mi tie sestry písať svoje príbehy. Tak si predstavte, že máme, koľko mám času, dobre? Že máme sestru, ozval sa mi sestra, ktorá bola šesť rokov na materskej dovolenke s dvoma deťmi, hej? A zabudla to samozrejme nahlásiť komore, po šiestich rokoch jej prišla pokuta 600 euro za to, že teda nezbiera kredity, ktoré musí za päťročné obdobie zozbierať. Prišla jej pokuta a ona im hovorí, že: "Jáj, prepáčte, že ja som vám zabudla nahlásiť. Ja som doma, však ja som s deťmi dvoma doma, tak, prosím vás, nedávajte mi tú pokutu." Nás to nezaujíma. Vy ste porušili ustanovenie, hotovo. Vybavené 600 euro má doteraz. Ona povedala, nezaplatím. Mám ďalšiu kolegyňu, ktorá mi to keď chcete, ja vám to viem poposielať. Normálne mi posielajú fotky tých pokút, 200 euro, 600 euro, 800 euro, úplne bežné, dostávajú tie baby za to. Jedna kolegyňa mi poslala pokutu 200 euro za to, že jej chýbajú dva kredity. Za päť rokov a teraz my vlastne spravíme to, že nejde o to, jasné, ja úplne chápem aj ten mechanizmus, však keď niekde si registrovaný, máš si to platiť. Jasné, nie je o čom. Odchádzajú nám tu ľudia do zahraničia, nenahlasujú to a tie komory ich nevedia vylúčiť. Však, ale to sa dá aj inak, iným mechanizmom, lebo ja iba apelujem na to. Preto sa to aj snažíme vyňať, aby sa nestalo to, že všetky tie, napríklad sestry, moje kolegyne, ale budú to mať naprieč všetky zdravotnícke povolania, keď už dnes majú vystavenú nejakú pokutu, tak tých sa to bude týkať a oni v roku 2028, keď to začne akože, keď sa to už bude dať uplatniť po tých dvoch rokoch, oni nám všetci vypadnú zo zdravotného systému. Akože fakt. Teraz v tomto, v tomto čase, keď máme tak málo zdravotníkov. Ja vám to, ako úplne ľudsky, priateľsky hovorím, prosím vás pekne, zamyslite sa nad tým. Ponúkame akúkoľvek alternatívu. Ja ten pozmeňovák teraz podám. Kľudne ho stiahnem. Kľudne to otvorte znova, lebo chápem a ctím, koaličná dohoda, ja tomu rozumiem, že nemôžete hlasovať s opozíciou. Nejdem vám to, bola by som samozrejme rada. Prosím vás, nájdime nejaký spôsob, ak sa bude dať, skúste sa nad tým ešte zamyslieť. Idem teda na samotný pozmeňovák, idem ho prečítať, kde sa s Tomášom pokúšame vyňať to dvojročné ustanovenie z toho zákona. Takže odôvodnenie prečítam ako, prvé. Vládny návrh dopĺňa § 63... (Výkriky v sále.) Nie, až pri čítaní, pri odôvodnení nie. Vládny návrh dopĺňa §63b odsek 1 o nové písmeno e), podľa ktorého komora zruší registráciu tomu, kto neuhradil poplatok v kalendárnom roku za vedenie registra komory za dva predchádzajúce po sebe nasledujúce kalendárne roky. Predložený pozmeňovací návrh toto ustanovenie vypúšťa, pretože stanovuje neprimerané obmedzenia pre výkon určitého povolania, ktoré nie sú úmerné miere nesplnenej povinnosti. Ešte raz, keď mám dlh, pošlite na mňa exekútora, ale preboha, zakázať mi robiť povolanie, čo som študovala celý život, ak, keď, kde mám prax dlhé roky, teraz samotný pozmeňujúci návrh, prosím zastaviť čas, ďakujem. tunajšieho odboru tunajšej legislatívy javí ako nesúladná s článkom 35 Ústavy Slovenskej republiky a to z dôvodu proporcionality navrhovaného ustanovenia. Okrem toho, že navrhnutý dôvod na obligatórne zrušenie registrácie v nepomere k ostatným dôvodom zrušenia registrácie v platnom zákone, ktoré sú oveľa závažnejšieho charakteru v spojitosti so stratou podmienky na výkon zdravotníckeho povolania, čo má fakticky za následok znemožnenie jeho vykonávania na území celej Slovenskej republiky. Navrhované ustanovenie by v niektorých prípadoch mohlo pôsobiť ako obmedzujúce na voľný pohyb pracovníkov a právo usadiť sa na území iného členského štátu. Nakoľko podľa čl. 4 smernice 2005 36 Európskych spoločenstiev o uznávaní odborných kvalifikácií v platnom znení, uznanie odbornej kvalifikácie umožňuje príslušným osobám získať v hostiteľskom členskom štáte prístup k rovnakému povolaniu, ako je povolanie pre ktoré sú kvalifikovaní v domovskom členskom štáte a vykonávať ho za tých istých podmienok ako domáci štátni príslušníci. Opakujem, citujem stanovisko parlamentnej legislatívy, ktorá takisto vyjadruje dôvodné podozrenie, že takéto ustanovenie je potenciálne protiústavné, ktorým vlastne znevýhodňujeme slovenských zdravotníckych pracovníkov na trhu práce. Čiže opakujem, Janka veľmi pekne ďakujem za tento pozmeňovací návrh, rozhodne zaňho budem hlasovať a dúfam, že sa k nemu pripoja aj ostatní členovia tejto snemovne. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2025 o 20:59 hod.

Mgr. MBA

Jana Bittó Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom