16. schôdza

22.3.2011 - 6.4.2011
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

22.3.2011 o 18:53 hod.

JUDr.

Martin Glváč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vstup predsedajúceho 18:52

Pavol Hrušovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Panie poslankyne, páni poslanci, téma je vážna, prihlásených do diskusie ešte veľa. Dávam slovo pánovi poslancovi Glváčovi, ale chcem sa spýtať, či jeho vystúpenie bude dlhšie ako čas, ktorý nám, (Hlasy v sále.) no, nie, ja chcem byť korektný navzájom voči jeden druhému. Využime čas ešte, ale ak, prosím? (Hlasy v sále.) Tak, nech sa páči, pán poslanec Glváč. Ak vaše vystúpenie bude presahovať čas 19.00 hodiny, tak vás preruším a zajtra ráno by ste pokračovali.
Nech sa páči.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

22.3.2011 o 18:52 hod.

JUDr.

Pavol Hrušovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 18:53

Martin Glváč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, pani ministerka, kolegyne, kolegovia, k obsahu a k jednotlivým návrhom a zmenám, myslím, že bude dosť času v druhom čítaní, a chcel by som sa možno vo svojom vystúpení v prvom rade zamerať na niektoré medzinárodné dokumenty, ktoré sa týkajú súčasného postavenia prokuratúry v Slovenskej republike.
1. Niekoľkokrát tuná opakujúca sa zmieňovaná Benátska komisia vo svojej správe o európskych normách týkajúcich sa nezávislosti justičného systému uvádza, citujem: "Politické zasahovanie do činnosti prokuratúry je pravdepodobne také staré ako spoločnosť sama. Moderná Západná Európa sa vari dokázala v nedávnej minulosti v širokom rozsahu vyhnúť problému zneužívania prokuratúry, ale ak je to tak, tak hlavne preto," a teraz to dôležité, "lebo boli vytvorené mechanizmy zabezpečujúce, že nie je možné vyvíjať nenáležitý politický nátlak vo veciach týkajúcich sa trestného stíhania. V totalitných štátoch alebo v súčasných diktatúrach prokuratúra bola a naďalej je využívaná ako nástroj represie a korupcie. Existencia systémov demokratickej kontroly nie je dostatočnou odpoveďou na problém politicky motivovaného stíhania."
Teraz trošku o vás, poslanci koalície a predkladatelia, tyrania väčšiny môže siahať až k využívaniu prokuratúry ako nástroja útlaku. Väčšina sa môže stať predmetom manipulácie a demokratickí politici sa môžu dostať pod populistický nátlak, ktorému sa boja čeliť, najmä ak je to tlak podporovaný kampaňou v médiách.
2. Zacitujem z posudku Rady Európy, ktorý bol zameraný na preskúmanie návrhov súčasných zákonov o prokuratúre a prokurátoroch z hľadiska ich súladu s európskymi pravidlami vo veci ochrany ľudských práv, zásad právneho štátu a demokratického usporiadania spoločnosti s prihliadnutím na odporúčania Rady Európy: "Tieto zákony sú v súlade s tým, čo možno očakávať od legislatívy demokratického štátu. Nenachádza sa v nich nič, čo by odporovalo ľudským právam, a možno povedať, že práva a povinnosti prokurátorov sú stanovené so zvláštnym rešpektom voči právam jednotlivcov spolu s ustanoveniami zabezpečujúcimi riadne fungovanie prokuratúry."
3. Magna charta sudcov prijatá v novembri 2010 uvádza: "Nezávislé postavenie prokurátorov je základnou požiadavkou pre právny štát."
Vy, vážená pani ministerka, vo svojom návrhu popierate všetko, čo som doteraz citoval. Popierate aj ústavný princíp samostatnosti prokuratúry v systéme štátnych orgánov Slovenskej republiky. V tomto štádiu sa nechcem venovať jednotlivým ustanoveniam návrhu zákona, pretože koaličná mašinéria ako predĺžená ruka Koaličnej rady ho určite posunie do druhého čítania. Najhoršie na tom je, že novelizáciou zákona o prokuratúre a ďalších nadväzujúcich zákonov nesledujete žiadny legitímny cieľ. Príčinou tohto cirkusu je len a len vaša neschopnosť zvoliť si v Národnej rade svojho kandidáta na generálneho prokurátora. Akýkoľvek iný dôvod je vyfabulovaný a slúži výlučne na zakrytie pravej podstaty veci - mocenské ovládnutie a spolitizovanie prokuratúry. Novelizácia zákona o prokuratúre a následne teda aj rokovacieho poriadku v zmysle zavedenia verejnej voľby sú znásilňovaním ústavy a jej princípov ako princípov právneho štátu.
Vážení koaliční poslanci, pani ministerka, týmto legislatívnym návrhom plne dokazujete, ako vám je úplne jedno, čo je a čo nie je v súlade s ústavou, medzinárodnými chartami a zákonmi. Dvojica bývalého ministra spravodlivosti a dnešného ministra vnútra a dnešnej ministerky spravodlivosti, teda dvojica Lipšic - Žitňanská, už nám jeden právny experiment predviedla ešte v čase ministrovania na ministerstve spravodlivosti pánom Lipšicom a vami, keď ste boli štátna tajomníčka. Urobili ste si vzorec na ovládnutie súdnictva, pre ktorý ste boli, pani ministerka, ochotná, ako tu už bolo spomínané, odísť aj ako odborníčka z KDH a za ministerské kreslo prejsť do SDKÚ. A akurát, že do tohto vzorca vám nevyšlo a prišli vám do toho voľby a po voľbách si do toho vzorca, ktorý ste si vy dvaja pripravili, vám do toho sadol Harabin a ten si za vaše XY dosadil čísla. A dnes je Harabin tou najväčšou, najhoršou personou v súdnictve, ale pritom len dosadil čísla do vášho vzorca.
Tandem Lipšic - Žitňanská pokračuje aj ďalej a v tomto kontexte vám oprášim starú hádanku alebo možno vtip, len trošku ju obmedzím, pretože nie je to len váš návrh, ale určite veľkou mierou minister vnútra, alebo napĺňate predstavy ministra vnútra a on určite má tuná svoje predstavy prenesené. Polícia za Kaliňáka. Aký bol rozdiel medzi políciou za Kaliňáka a za Lipšica? No asi taký, ako za niekedy hovorilo, aký je rozdiel medzi políciou a Štátnou bezpečnosťou, že za Kaliňáka sme mali trestný čin a hľadali sme páchateľa, za Lipšica máme páchateľa a hľadáme trestný čin.
A, vážení koaliční poslanci, hlavne na vás chcem apelovať, že bude to len dovtedy, kým vy sa neuvidíte v tej kolónke páchateľ a nebudete mať s týmto problém. Uvedomte si, že raz to môže byť aj inak.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.3.2011 o 18:53 hod.

JUDr.

Martin Glváč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 18:53

Pavol Hrušovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Panie poslankyne, páni poslanci, čas určený na rokovanie schôdze Národnej rady vypršal, preto prerušujem rokovanie o vládnom návrhu zákona o prokuratúre. Ďakujem pani ministerke a pani spoločnej spravodajkyni za trpezlivý prístup k názorom poslancov.
Zajtra ráno o 9.00 hod. budeme pokračovať v rokovaní vystúpením poslancov v poradí, tak ako sú prihlásení do rozpravy: pani poslankyňa Dubovcová, Číž a pán poslanec Mamojka.
Prajem vám príjemný večer. Dovidenia zajtra.

(Prerušenie rokovania o 19.00 hodine.)
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

22.3.2011 o 18:53 hod.

JUDr.

Pavol Hrušovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
16. schôdza NR SR - 2.deň - B.dopoludnia
 

Vstup predsedajúceho 8:56

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dámy a páni, poprosím vás, aby ste sa dostavili do rokovacej miestnosti, budeme pokračovať 16. schôdzou Národnej rady.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, otváram 2. rokovací deň 16. schôdze Národnej rady. Na dnešnom rokovacom dni o ospravedlnenie nepožiadal žiaden poslanec. V rokovaní pokračujeme v prerušenej rozprave v prvom čítaní o

vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Tlač 279.

Poprosím ministerku spravodlivosti, aby zaujala miesto určené pre navrhovateľov a spravodajkyňu, ako vidím už je na mieste pre spravodajcov. Do rozpravy sú ešte ústne prihlásení pani poslankyňa Dubovcová, pán poslanec Číž a pán poslanec Mamojka. Dávam slovo pani poslankyni Dubovcovej. Nie je tu. Stráca poradie. Pán poslanec Číž. Pán poslanec Číž tiež nie je, stráca poradie. Pán poslanec Mamojka už raz poradie stratil, opätovne tu nie sú. Vyhlasujem všeobecnú rozpravu za skončenú.
Chce zaujať stanovisko navrhovateľka? Spravodajkyňa? Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Nasledujúcim bodom programu je prvé čítanie o

vládnom návrhu zákona o Obchodnom vestníku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Vládny návrh zákona je pod tlačou 280, návrh na jeho pridelenie na prerokovanie výborom je v rozhodnutí č. 279. Odovzdávam slovo pani ministerke spravodlivosti, aby vládny návrh zákona uviedla. Poprosím, pani poslankyňu Laššákovú.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

23.3.2011 o 8:56 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 8:56

Richard Sulík
 

Vstup predsedajúceho

23.3.2011 o 8:56 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 8:56

Lucia Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda za slovo. Vážený pán predseda, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, vláda Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady vládny návrh zákona o Obchodnom vestníku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Návrh zákona bol vypracovaný v súvislosti s plnením Legislatívneho plánu úloh vlády Slovenskej republiky na I. štvrťrok roku 2011 v súlade s programovým vyhlásením vlády v časti podnikateľské prostredie, malé a stredné podniky zameraný na rozvoj podnikateľského prostredia formou zefektívnenia procesov elektronickej komunikácie podnikateľov s Obchodným vestníkom ako orgánom verejnej správy.
Účelom predkladaného návrhu zákona je nahradiť doterajšiu právnu úpravu Obchodného vestníka obsiahnutú v nariadení vlády Slovenskej republiky č. 42/2004 Z. z. o Obchodnom vestníku v znení neskorších predpisov a poskytnúť koncovému užívateľovi, podnikateľom, ľahko dostupné informácie týkajúce sa určitého subjektu alebo určitej činnosti, ktoré sú relevantné pre rozhodovanie a konanie koncového užívateľa výlučne v elektronickej podobe.
Proces elektronizácie sa pritom nedotkne len podoby zverejňovaných údajov v Obchodnom vestníku, ale rovnako aj podoby, v ktorej budú údaje zasielané Obchodnému vestníku na zverejnenie. Výnimkou zo zákonnej povinnosti elektronickej komunikácie povinnej osoby s vydavateľom Obchodného vestníka je skupina osôb podľa § 5a zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a ktoré sú oprávnené zasielať žiadosť o zverejnenie údajov v Obchodnom vestníku v písomnej podobe.
Ja veľmi zjednoduším to, čo som teraz povedala. Ministerstvo spravodlivosti vydáva Obchodný vestník, v ktorom sa povinne zverejňujú údaje potrebné pre podnikateľov z Obchodného registra o stave a vývoji konkurzného konania a ďalšie informácie, ktoré podnikatelia potrebujú pre svoju podnikateľskú činnosť vedieť o svojich obchodných partneroch. Elektronický Obchodný vestník, ktorý pripravujeme, bude znamenať, že poviem to tak z jednej dnes možno nie veľmi užitočnej formy tlačeného Obchodného vestníka a síce na internete Ministerstva spravodlivosti zverejneného Obchodného vestníka, ale s veľmi náročným vyhľadávaním údajov, pripravujeme jednu veľmi efektívnu formu Obchodného vestníka s fulltextovým vyhľadávaním tak, aby podnikatelia, keď sa budú chcieť niečo dozvedieť o svojom obchodnom partnerovi, tak veľmi jednoducho si našli všetky verejne dostupné informácie na jednom mieste v elektronickej podobe, ako som povedala s fulltextovým vyhľadávaním.
Verím, že je to taký krôčik alebo jeden z viacerých krôčikov, ktorý môže prispieť k zlepšeniu podnikateľského prostredia na Slovensku. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

23.3.2011 o 8:56 hod.

doc. JUDr. PhD.

Lucia Žitňanská

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:04

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Ďakujem. Dávam slovo spravodajkyni, pani poslankyni Laššákovej.
Skryt prepis

23.3.2011 o 9:04 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 9:08

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predseda, pani ministerka, kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som ako poverená spravodajkyňa predniesla spravodajskú informáciu. Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ma uznesením z 8. marca 2011 určil za spravodajkyňu k vládnemu návrhu zákona o Obchodnom vestníku a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktoré máte ako tlač 280.
Podľa § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu. Vládny návrh zákona sa predkladá na základe plánu Legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011. Poslancom bol doručený v zákonom stanovenej 15-dňovej lehote pred schôdzou Národnej rady, na ktorej sa uskutočňuje prvé čítanie.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálno–právnej stránke náležitosti, ktoré sú uvedené v § 67 a 68 zákona o rokovacom poriadku ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Z dôvodovej správy možno usudzovať, že návrh zákona je v súlade s ústavou, s ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Doložka vybraných vplyvov obsahuje informácie o predpokladaných dopadoch na verejné financie, pozitívne charakterizuje očakávané vplyvy na podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti. Konštatuje, že návrh zákona nevyvoláva sociálne a ani vplyvy na životné prostredie.
Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie ustanovení navrhovaného zákona. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z rokovacieho poriadku odporúčam, aby Národná rada Slovenskej republiky sa podľa § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku rozhodla na tom, že po rozprave odporučí uvedený vládny návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky zo dňa 4. marca tohto roku č. 279 navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a odporúčam, aby výbory predmetný vládny návrh zákona prerokovali v druhom čítaní do 11. mája 2011 a gestorský výbor do 13. mája 2011. Podala som spravodajskú informáciu.
Prosím, pán predseda, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

23.3.2011 o 9:08 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:08

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Otváram rozpravu. Do rozpravy som nedostal žiadnu písomnú prihlášku. Pýtam sa, či sa niekto chce prihlásiť ústne. Nie. Vyhlasujem všeobecnú rozpravu za skončenú. Chce zaujať stanovisko navrhovateľka, pani spravodajkyňa? Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Nasledujúce štyri body, pri nasledujúcich štyroch bodoch je navrhovateľ minister hospodárstva Juraj Miškov, ktorý v tomto momente má stretnutie s premiérkou a jedným potenciálnym investorom, kde je nezastupiteľný aj z toho dôvodu, že nový štátny tajomník nastúpi až 1. apríla. Dúfam, že pán minister Miškov sa čoskoro dostaví. Hneď po ňom nasleduje, je navrhovateľ pán minister Figeľ, ktorý je na ceste sem, z tohto dôvodu vyhlasujem 15-minútovú prestávku. Pokračujeme ďalej o 9.26 hodine.

(Prestávka.)

(Po prestávke.)

Dámy a páni, budeme pokračovať po prestávke. Medzičasom dorazil minister dopravy a pýtam sa, či je všeobecný súhlas, aby sme teraz pokračovali s bodom 14. (Súhlasná reakcia pléna.) Ďakujem pekne. Pre vašu informáciu body 10 až 13, kde je navrhovateľ minister Miškov budeme riešiť o 9.45 hodine, kedy by sa on mal dostaviť.
Pristúpime teda k prvému čítaniu o

vládnom návrhu zákona o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Vládny návrh zákona je uverejnený ako tlač 283, návrh na jeho pridelenie na prerokovanie výborom je v rozhodnutí číslo 271.
Prosím, prvého podpredsedu vlády a ministra dopravy Jána Figeľa, aby vládny návrh zákona uviedol. Nech sa páči.
Skryt prepis

23.3.2011 o 9:08 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 9:29

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Čísla sedia. Vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky, vážené panie poslankyne a páni poslanci, dovoľte mi, aby som uviedol v prvom čítaní vládny návrh zákona o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktoré sú predložené ako tlač 283.
Vláda Slovenskej republiky návrh zákona prerokovala dňa 2. marca 2011 a prijala k nemu uznesenie č. 151. Týmto predkladaným návrhom zákona sa do právneho poriadku Slovenskej republiky preberá smernica Európskeho parlamentu a Rady č. 2009/33/ES z 23. apríla 2009 o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy.
Cieľom návrhu zákona je podporovať uvádzanie čistých a energeticky úsporných motorových vozidiel na trh, čím sa prispeje k energetickej účinnosti vozidiel cestnej dopravy znížením spotreby paliva, ochrane klímy znížením emisií CO2 a k zlepšeniu kvality ovzdušia znížením emisií ďalších znečisťujúcich látok.
Návrh zákona ukladá povinnosť pre verejného obstarávateľa, obstarávateľa a dopravcu poskytujúceho služby vo verejnom záujme pri nákupe určitých kategórií motorových vozidiel nad ustanovenými finančnými prahmi zohľadniť energetické a environmentálne dopady prevádzky motorového vozidla počas jeho životnosti. Súčasne sa ustanovuje metodika výpočtu takýchto nákladov z prevádzky motorových vozidiel počas ich životnosti.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s platným právnym poriadkom Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Tento návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, na zamestnanosť, ani na podnikateľské prostredie. Návrh zákona môže mať pozitívny dopad samozrejme na životné prostredie.
Dovoľujem si vás požiadať o podporu pri prerokovaní predloženého návrhu zákona, ktorý predkladá vláda a o jeho schválenie v prvom čítaní. Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.3.2011 o 9:29 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom