18. schôdza

17.5.2011 - 2.6.2011
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.5.2011 o 15:16 hod.

Ing.

Marián Saloň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 14:57

Pavol Hladký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predseda. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 345). V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že uvedený návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 29. apríla 2011 č. 338 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali tieto výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci, Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť.
Odporúčam, aby výbory predmetný vládny návrh zákona prerokovali v lehote do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, ďakujem za slovo, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

17.5.2011 o 14:57 hod.

Mgr.

Pavol Hladký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 14:59

Július Stanko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Milé dámy, vážení páni, veľmi krátko. Ja plne chápem snahu o elimináciu alkoholu na cestách, avšak myslím si, že tento návrh zákona obsahuje niekoľko bodov, ktoré sú minimálne diskutabilné. Myslím si, že do druhého čítania bude potrebné o nich rozprávať a snažiť sa o nejakú nápravu.
Dneska by som chcel dať do pozornosti len jeden bod, a to je ustanovenie, ktoré hovorí o tom, že prekročenie rýchlosti o 20 až 30 kilometrov má byť obzvlášť závažné porušenie zákona. Toto, si myslím, už nie je ani šikanovanie občanov, ale je to priam štátny teror voči obyvateľstvu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

17.5.2011 o 14:59 hod.

MVDr.

Július Stanko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 15:00

Gábor Gál

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:03

Marián Saloň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Pán kolega Gál, by som vás doplnil, možno jedna zaujímavá vec sa tu mení, a to je v bode 9 § 35 ods. 5, že "bezpečná vzdialenosť sa mení v závislosti na rýchlosti a nemení sa v závislosti na čase. Vodiči pri bežnej jazde nemajú možnosť zmerať vzdialenosť, ale môžu odhadnúť čas, za ktorý prekonalo ich vozidlo vzdialenosť od vozidla jazdiaceho pred ním. Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo tá sa mení v závislosti od rýchlosti". Čiže predpokladám, že hovoríme aj o nezmyselnej sedemdesiatmetrovej značke medzi Trnavou a Bratislavou.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.5.2011 o 15:03 hod.

Ing.

Marián Saloň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:04

Gábor Gál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Jeden z tých bodov, ktoré som vytkol tomu návrhu, je to, že tam sú zas sekundové, čiže časové odstupnosti. No ako to budeme merať, že áno, jedna sekunda, dve sekundy, ako som vzdialený. Áno, je to na nás, aby sme vodiči, aby sme sa k tomu zodpovedne postavili, že nepôjdem na krk toho auta, ktoré chodí predo mnou, ale je to veľmi individuálne, že ako to posúdim. A hlavne všetko je také subjektívne, na subjektívnom posúdení, že kto ako poruší tento zákon, alebo nie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.5.2011 o 15:04 hod.

Mgr.

Gábor Gál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:05

Ľubica Rošková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predseda, kolegyne, kolegovia, pán minister, dovoľte mi trošku sa pripojiť k tejto debate skôr tak, akože čo všetko nás čaká v tom druhom čítaní, pretože táto novela zákona vlastne rozširuje na jednej strane možnosti pre tých 17-ročných, na druhej strane nám sprísňuje určité pravidlá, ku ktorým si môžeme vytvoriť rôzny názor.
Prikláňam sa k názoru, že zníženie veku na tých 17 rokov je možno aj dobré z hľadiska toho, že eliminujeme ľudí, ktorí nám jazdili, ale na druhej strane si myslím, že títo mladí vodiči spôsobujú často tie najtragickejšie nehody. A sme svedkami toho, že minimálne jedenkrát v týždni máme nejakú informáciu o tom, že havaroval mladý človek a spôsobil nejakú nehodu.
Na základe týchto informácií sa domnievam, že mnohí si myslia, že by mladí ľudia nemali jazdiť a že povoliť to tým 17-ročným nie je správne. Na druhej strane sú tie opačné názory, kde je vhodné, aby jazdili títo mladí ľudia v prítomnosti osoby sediacej na mieste spolujazdca, teda vedľa vodiča, a tento spolujazdec by mal mať vodičské oprávnenie skupiny B najmenej s desaťročnou praxou.
Domnievam sa, že toto bude pre mladého začínajúceho vodiča prospešné. Ja by som bola za to, aby tí 17-roční mali možnosť jazdiť s tým, že moja prax ukazuje, že vlastne po absolvovaní tej autoškoly v sprievode skúseného vodiča vlastne je to blízky človek, ktorý, by som mohla povedať, že je akýmsi pokračovateľom inštruktora v tej autoškole. Určite získa a upevní si väčšiu istotu a motorické zručnosti pri šoférovaní.
Možno by stálo niekedy aj za úvahu, aby určitý čas jazdili všetci začínajúci šoféri bez ohľadu na vek a skupinu so spolujazdcom, aby tak získali širšiu mieru informovanosti z praxe. Nevieme totiž zabrániť skutočnosti, aby si za volant nesadali osoby mladšie ako 18 rokov bez vodičského oprávnenia. Mnohých mladých ľudí to láka sadnúť si za volant a možno práve preto, že je to aj zakázané. Niekedy aj samotný rodič povie tým 16-, 17-ročným mladým svojim deťom, aby dali auto do garáže, aby ho odviezli na dvor, k susedovi, kdekoľvek.
Myslím si, že týmto návrhom zákona dávame možnosť, aby tí, ktorí chceli jazdiť, jazdili legálne. A dá sa predpokladať, že spolujazdcami týchto 17-ročných vodičov budú najčastejšie rodičia alebo blízki príbuzní a tí určite budú chcieť pôsobiť na svoje dieťa výchovne a pozitívne.
Podobné skúsenosti, ako tu bolo už aj spomínané, majú aj v susedných krajinách, v Rakúsku, v Nemecku, v Česku. V Nemecku to kleslo, ako vieme, o 30 % v priebehu piatich rokov, keď sledovali týchto mladých vodičov.
Čo si myslím, že je však veľmi dôležité, aby to bolo dostatočne kontrolované a aby sa spolujazdec, aby za spolujazdca nebola vytypovaná len nejaká osoba, ktorá tam bude formálne, aby sa z toho nemohol stať nejaký nástroj na to, aby dieťa doviezlo domov rodiča, ktorý je v podnapitom stave, aby to nevyužívali a nezneužívali práve takíto rodičia.
Domnievam sa, že výchova je oveľa dôležitejšia a účinnejšia ako trest. V autoškole sa totiž naučia základné zručnosti, ale aké to je skutočne, keď na aute nemajú označenie autoškola, sa učia potom až priamo v premávke. Týmto sa aj do radov rodičov možno vnáša viac zodpovednosti, aby vysvetľovali svojim deťom, teda začínajúcim vodičom, že na ceste sa treba správať zodpovedne, predvídavo a nedať sa vyprovokovať k agresívnej jazde.
Podobným problémom, ja sa dotknem v svojom vystúpení iba dvoch, je alkohol na cestách. Nechcem teraz vyvolávať polemiku, myslím si, že je to na dlhšie, či doživotné odobratie vodičského oprávnenia za alkohol u recidivujúceho vodiča je to najsprávnejšie riešenie, aj keď všetci dobre vieme, že miera vodičov jazdiacich pod vplyvom alkoholu je vysoká. Treba sa zamyslieť aj nad skutočnosťou, že títo vodiči budú jazdiť, tak ako doteraz tí 17-roční, aj naďalej, avšak bez vodičského oprávnenia, a tým ich z cestnej premávky vlastne neodstránime, čo by malo byť cieľom tohto opatrenia.
Prikláňam sa možno k názoru alebo k takému lepšiemu využitiu tohoto inštitútu, ktorý tu sa zavádza, a to je to odborné poradenstvo, a takíto vodiči by sa museli povinne najprv podrobiť odbornému poradenstvu, ktoré by mohlo mnohé odstrániť a dať tým vodičom určitý čas na nápravu. A potom, ak dôjde k opakovaniu porušenia pravidiel cestnej premávky, uplatniť daný paragraf s odobratím vodičského oprávnenia bez možnosti získať ho v budúcnosti späť.
Odborné poradenstvo podľa toho, ako je v zákone uvedené, sa snaží vodičovi pomôcť hľadať odpovede na otázky, prečo porušuje pravidlá cestnej premávky, a dáva možno riešenia a návod na riešenie, ako si svoje zlozvyky odstrániť, ako redukovať. Využitím tohto inštitútu sa bude snažiť sám možno pochopiť vodič svoje návaly agresivity, sklon k rizikovému správaniu počas jazdy, či prečo si sadá za volant aj napriek tomu, že má vypité. Naučené vzorce správania potom ovplyvňujú jeho správanie na ceste a dalo by sa možno veľa v tejto veci urobiť.
Domnievam sa, že v oboch skupinách rizikových vodičov, teda tých mladých, aj tých, ktorí jazdia pod vplyvom alkoholu, ide hlavne o úlohu osobnosti a ku každému treba pristupovať individuálne. Veľa sa tu hovorí o psychotestoch a o tom, či to je správne, alebo nesprávne. Nebudem sa k tomu ako psychológ vyjadrovať, lebo každý by povedal, že je to v súvislosti s tým, že si chceme nejako prihriať polievočku alebo niečo podobné. Ale musím povedať, že z praxe, že každý vodič je posudzovaný ako osobnosť a každý má určité vnútorné danosti, určité fyzické a psychické predispozície na to, či je jeho správanie relatívne stále, to znamená, či nejde o momentálne vyvolávanie nejakej situácie a či tie jeho správania sa dajú aj nejakým spôsobom prenášať a v kolíznych situáciách tak, aby tá reakcia, ktorá bude po kolízii, bola pre neho ako pozitívna skúsenosť a ďalej sa jej vyvaroval.
Ako východiskový rámec považujem, aby sme pri tejto novele zákona aj pri všetkých ďalších, ktoré sa budú dotýkať dopravy, pozerali na vodiča ako na človeka, ktorý má tú určitú zdravotnú a psychickú vybavenosť, v rámci štruktúry osobnosti určitý temperament, charakterové vlastnosti, schopnosti a manuálne zručnosti. Tieto potom spolu ovplyvňujú jeho správanie sa vodiča na ceste. Musíme si uvedomiť, že dopravné správanie sa vodiča je výslednicou vždy troch faktorov: vodiča, vozovky a vozidla, v ktorom jazdí, a na to by sme nemali zabúdať.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.5.2011 o 15:05 hod.

PhDr.

Ľubica Rošková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:13

Anton Marcinčin
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja by som nemal nič proti tomu, ak 17-roční budú dovážať svojich rodičov, ktorí užijú pohár, dva a viac vína, piva alebo iného alkoholického nápoja.
Chcem však povedať niečo podstatnejšie, a síce, samozrejme, veľmi sa teším a vítam, že ministerstvo vnútra predložilo tento veľmi dôležitý návrh zákona. Chcem však upozorniť, že ten bude účinný a bude mať zmysel len vtedy, ak aj polícia sa bude viac sústrediť(sústreďovať) na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, viac než snáď na napĺňanie štátnej kasy.
Čiže určite tento zákon prejde možno nejakými malými zmenami. Je výborné, že je tu, ale len v súčinnosti aj s inými dôležitými zmenami ho privítajú, myslím, aj občania.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.5.2011 o 15:13 hod.

Ing. Ph. D.

Anton Marcinčin

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:14

Pavol Hrušovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Kolegyne, kolegovia, chcel by som len stručne vyjadriť svoj postoj a názor na predkladaný vládny návrh zákona, ktorý sprísňuje podmienky na cestách aj pre vodičov. A ja vítam iniciatívu pána ministra aj navrhovanú úpravu pravidla trikrát a dosť.
Ale keď som študoval ten návrh zákona, predsa len mi pri tejto sankcii niečo chýba. Častokrát sme svedkami vážnych dopravných nehôd, ktoré vodiči spôsobili pod vplyvom alkoholu, pri ktorých vznikajú trvalé následky na zdraví alebo, nedajbože, aj smrť na ceste spôsobenej dopravnou nehodou pod vplyvom alkoholu.
Preto zvažujem sprísniť ustanovenie tohoto zákona v druhom čítaní o doplnenie v tom, že ak niekto spôsobí dopravnú nehodu pod vplyvom alkoholu, následkom ktorej budú trvalé, ťažké následky na zdraví alebo, nedajbože, smrť, tak nie trikrát a dosť, ale, priatelia, raz a dosť. Aj napriek tomu, že bude trestnoprávne postihnutý, aj napriek tomu, že mu doteraz bolo zakázané na nejaký čas riadiť motorové vozidlo, myslím si, že táto zmena je žiaduca.
A chcel by som poprosiť všetkých kolegov, nechcem byť nejak primárne v tom ako sám poslanec, skúsme zvážiť takýto návrh, a ak bude vôľa, poprosil by som o podporu. Ale zdá sa mi to byť celkom normálne a samozrejmé, že ľudia sú viacej nahnevaní na tých vodičov, ktorí spôsobujú takýto druh dopravných nehôd, ako na tých, ktorí idú zo svadby a ich hliadka pristihne a tak ďalej atď. Nechcem znižovať vážnosť riadenia motorových vozidiel pod vplyvom alkoholu, ale toto opatrenie sa mi zdá byť teraz namieste.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.5.2011 o 15:14 hod.

JUDr.

Pavol Hrušovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:16

Marián Saloň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Rozbehla sa tu zaujímavá debata, čo sa týka jazdy pod vplyvom alkoholu a trikrát a dosť, ale možno či by nebolo na zváženie, pán minister, aj pri tejto vlastne trikrát a dosť zaviesť nejakú aspoň minimálnu hranicu toho alkoholu, lebo ako ja osobne vítam sprísnenie, lebo neuznávam jazdu pod vplyvom alkoholu, ale či by to nebolo prísne, ak niekomu sa zadarí, že v priebehu tých desiatich rokov trikrát pôjde zo svadby a trikrát nafúka 0,2 a príde o vodičák. (Reakcia z pléna.) A, no tak dobre, 0,31, no. Len o to ide.
A čo sa týka vozenia tých opitých rodičov, tak tu sa, keď som to správne prečítal, tak aj spolujazdec by mal byť povinný dodržiavať v týchto prípadoch to, že má mať pri sebe vodičský preukaz a má byť triezvy, aspoň keď som to správne pochopil, takže...
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.5.2011 o 15:16 hod.

Ing.

Marián Saloň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:17

Martin Pado
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Ja chcem reagovať na vystúpenie pána podpredsedu Hrušovského a ani nie tak o tom, čo hovoril, len chcem k tomu dodať jednu, jednu poznámku. Trikrát a dosť, pán podpredseda, by sa malo vzťahovať aj na zodpovedných za stav ciest. Pretože ak na určitom úseku ciest dôjde k viacerým dopravným nehodám, pretože je v katastrofálnom stave, že sa tam dá pohybovať rýchlosťou možno 10-15 km/h, a nie všade je možné uplatňovať gumený paragraf, že vodič je povinný prispôsobiť rýchlosť jazdy stavu a povahe vozovky, takže v takom by možno, v takých prípadoch by možno bolo dobré takýto prístup zaujať aj k tým, ktorí sú zodpovední za stav komunikácie. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.5.2011 o 15:17 hod.

Ing.

Martin Pado

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video