9. schôdza

30.11.2010 - 15.12.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

2.12.2010 o 9:36 hod.

Ing. PhD.

Jozef Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 9:06

Jozef Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Dovoľte, aby som predniesol pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 170/2001 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkoch a o riešení stavu ropnej núdze, tlač 125.
V návrhu zákona navrhujem vykonať nasledovné zmeny.
1. V čl. I. bod 1 v § 7 písm. a) ods. 6 sa na konci prvej vety pripájajú tieto slová: "a za ktoré bol správe rezerv preukázateľne akýmkoľvek spôsobom zaplatený príspevok", koniec vety.
Odôvodnenie tejto zmeny. Doplnenie úpravy sa navrhuje s cieľom zamedziť špekuláciám a neoprávnenému zisku podnikateľa z dôvodu požiadania o vrátenie príspevku na vyvezený tovar, za ktorý akýmkoľvek spôsobom nebol uhradený príspevok.
2. V čl. I. v bode 1 § 7a ods. 12 znie: "Správa rezerv sústreďuje príjmy z príspevku na samostatnom mimorozpočtovom účte. Do siedmych pracovných dní od ukončenia kalendárneho štvrťroka odvedie správa rezerv do príjmov štátneho rozpočtu zostatok na účte z príspevku za predchádzajúci kalendárny rok. Pardon opravujem, kalendárny štvrťrok. Zostatkom na účte z príspevku za predchádzajúci kalendárny štvrťrok sa rozumie rozdiel medzi sumou vybratého príspevku a sumou vráteného príspevku. Zostatok na účte z príspevku za posledný štvrťrok odvedie správa rezerv do príjmov štátneho rozpočtu do 31. decembra príslušného kalendárneho roka.
Výdavky na tvorbu, obmenu, zámenu, pôžičku, skladovanie, ochraňovanie, udržiavanie a financovanie núdzových zásob realizuje správa rezerv z výdavkov štátneho rozpočtu", koniec vety.
Odôvodnenie tohto bodu. Navrhovanou úpravou sa vymedzuje spôsob nakladania s príspevkami, ktoré uhrádzajú povinné osoby podľa § 7 písm. a) ods. 1 zákona. Prijaté úhrady príspevku bude správa rezerv sústreďovať na samostatnom mimorozpočtovom účte, z ktorého bude priebežne realizovať aj vratky príspevku. Každý kalendárny štvrťrok sa zostatky na účte v stave ku koncu kalendárneho štvrťroka odvedú do príjmov štátneho rozpočtu a za posledný kvartál kalendárneho roka bude zostatok k 31. decembru automaticky odvedený do príjmov štátneho rozpočtu.
Zároveň sa upravuje, že všetky výdavky, na ktoré sa príspevok účelovo vyberá podľa § 7 písm. a) ods. 1 zákona, budú hradené z výdavkov štátneho rozpočtu.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.12.2010 o 9:06 hod.

Ing. PhD.

Jozef Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:09

Ľubomír Jahnátek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobré ráno. Vážené dámy, páni, vážený pán predseda parlamentu, vážený pán minister, štátne hmotné rezervy a vláda Slovenskej republiky nám predložila na rokovanie zákon č. 170/2001 Z. z. o núdzových zásobách ropy, ropných výrobkoch a riešení stavu ropnej núdze.
Keď by som mal jednou vetou charakterizovať, vlastne čo štátne hmotné rezervy robia, tak by som povedal, že zdržiavajú parlament. Zdržiavajú parlament preto, že dávajú na posúdenie zákon, ktorý momentálne nie je vôbec aktuálny a vôbec potrebný.
Prečo hovorím toto konštatovanie. V roku 2010 bola v Európskej komisii a v Európskom parlamente schválená nová smernica, ktorá bude pojednávať o hmotných rezervách členských štátov Európskej únie, ktoré sa budú týkať plynu, ropy, ropných derivátov, kde sú jasne definované pravidlá, za ktorých bude potrebné riešiť túto problematiku na národnej úrovni.
My sme získali ešte za vlády Roberta Fica takú kvótu, ktorú Slovensko v súčasnosti bez problémov pokrýva, čiže aj po nadobudnutí právoplatnosti tejto novej smernice pre Slovensko zostáva naďalej deväťdesiat dní v kombinácii ropa, ropné produkty.
Pani kolegyňa z KDH sa usmieva, ale je to tak, ten lobing jednoducho je potrebný a nebyť lobingu v Bruseli, tak by sa pre členské štáty niekedy stanovovali kvóty, ktoré môžu byť dosť problematické.
Dámy, páni, my deväťdesiat dní máme. A máme ho ešte v lepšej kondícii, vzhľadom na to, že máme pomerne vysoký podiel ropných produktov, derivátov, to znamená, že sme okamžite schopní zásobovať a saturovať trh potrebnými pohonnými hmotami, keby skutočne k nejakej kríze prišlo a nemusíme čakať ani na proces spracovania v našej rafinérii alebo na dovoz takýchto produktov zo zahraničia. Čiže, ešte raz opakujem, pre Slovensko sa objem štátnych hmotných rezerv ani podľa novej smernice navyšovať nebude.
Za druhé, tento zákon hovorí skôr o nejakej technike ako sa bude nakladať s obchodníkmi s ropou a ropnými produktmi na Slovensku, ako sa budú kontrolovať, s čím nemám v podstate problém. Pokiaľ je vylepšená technika evidencie obchodníkov s ropou a ropnými produktmi, nemám žiadny problém. Myslím si, že je to až príliš byrokraticky nastavené, ale je to želanie nového vedenia štátnych hmotných rezerv. Dajme im príležitosť, nech si robia tento mechanizmus, tak ako si ho nastavili.
Čo je však zarážajúce, ten finálny efekt, ktorý vznikne z návrhu tejto mechaniky, ktorá je v zákone definovaná je, že každý liter nafty alebo petroleja, alebo benzínu sa automaticky navyšuje o 50 halierov. Štátne hmotné rezervy neprišli s ničím novým geniálnym, takéto pokusy boli v predchádzajúcej vláde každý rok. Neprijali sme to, nechceli sme to prijať, vzhľadom na to, že celé to bremeno, tých 50 halierov, by sa automaticky prenieslo na konečného spotrebiteľa. Na konečného spotrebiteľa preto, lebo štátne hmotné rezervy chceli mať v tom čase väčší zdroj peňazí, napríklad na obmenu, resp. na navýšenie toho povinného množstva, ktoré musia evidovať ako štátne hmotné rezervy. Ale vzhľadom na to, že Slovensko má stále vysoké spotrebné dane na pohonné hmoty, vláda Roberta Fica s takýmto stanoviskom nesúhlasila. Plus k tomu, keď prirátame navýšenie DPH na 20 %, ktoré je pripravené a ktoré spadne každú chvíľu, to znamená, že o ďalších 0,2 centu sa navyšuje každý liter pohonnej hmoty.
Čiže to, čo si kamionisti v januári roku 2010 vydobyli, aby došlo k zníženiu konečnej ceny nafty a vyrovnali sme sa s touto cenou okolitým krajinám, páni zo súčasnej koalície, ktorí ste v januári veľmi vehementne zastupovali kamionistov a predstavitelia hlavne SDKÚ a KDH sa premávali pred kamionistami a nechali sa brať kamerami a fotografovať ako chcú pomôcť a znížiť ceny pohonných hmôt pre prepravcov na Slovensku, tak týmto krokom ste im to, dámy a páni, znegovali, dokonca navýšili. Čiže je to určitý prvok farizeizmu, ktorý jednoducho sa nedá ospravedlniť, že v čase, keď to bolo výhodné ako politický nástroj, ste vehementne obhajovali zníženie cien ropy a ropných produktov, a teraz to cez dane navyšujete naspäť.
Dal by sa ospravedlniť aj tento krok, pokiaľ by samozrejme toto zvýšenie bolo potrebné. Ono však potrebné nie je. Ja som si veľmi dobre vypočul úvodné slovo pána ministra, aj svojho predrečníka, ktorý dával doplňujúci, doplňujúci pozmeňovák, ale ani z jedného som nevycítil, a nie je to definované ani v tejto novele zákona, že prostriedky, ktoré vzniknú z tohto navýšenia, z tých poplatkov za transfer, či dovoz, vývoz ropy a ropných produktov na Slovensku, či bude skutočným zdrojom pre štátne hmotné rezervy.
Dámy, páni, nie je to tak. Sám predkladateľ, pán Kollár, teraz povedal, každý kvartál sa to bude odvádzať do štátneho rozpočtu. Tak mi prosím vás pekne povedzte, ako idete zabezpečiť navýšenie prostriedkov a tým pádom, navýšenie štátnych hmotných rezerv, keď každý štvrťrok odvediete tieto peniaze Miklošovi do kasy a ten ich tam spapká a rozdelí si ich tam, kde bude potrebovať, pokiaľ to vy, môžete argumentovať, že takáto je dohoda.
Takto argumentovali štátne hmotné rezervy na hospodárskom výbore, ale pokiaľ to nemáte v zákone, garantujem vám, že tieto prostriedky štátne hmotné rezervy nikdy neuvidia. Čiže ešte raz, robíme zlú vec voči spotrebiteľom na Slovensku. Znegovali ste celý výsledok toho niekoľkotýždňového vyjednávania kamionistov, dokonca ste im teraz zvýšili cenu a všetko robíte len preto, aby mal pán minister financií oveľa viac prostriedkov na úplne iné použitie ako v skutočnosti tento zákon mal zámer, t. j. posilniť a zvýšiť štátne hmotné rezervy.
Dámy, páni, záverom, povedal som vám jasné argumenty, prečo si myslím, že tento zákon je zbytočný. Osobne si myslím, počkajme na Európsku komisiu, pokiaľ dá záväzné limity na transpozíciu Európskej smernice pre členské štáty Európskej únie a potom sa vráťme, ale komplexne k tomuto materiálu. Nerobme paškvily, ktoré znamenajú znovu len zaťaženie peňaženky bežného občana, ktoré znamenajú zvýšenie prevádzkových nákladov pre všetkých dopravcov a prepravcov, a ktoré v konečnom dôsledku vôbec nepomôžu štátnym hmotným rezervám, ale pomôžu pánu ministrovi Miklošovi, aby mohol šafáriť ďalej.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.12.2010 o 9:09 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:18

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda. Ja len takú rekapituláciu, čo sa deje v oblasti cien pohonných hmôt. V podstate tento poplatok, by sa mohol preniesť do koncových cien benzínu a nafty až vo výške 1,7 centa, takú sme dostali informáciu zo štátnych hmotných rezerv. K tomu, k tomu si prirátajte včera schválenú DPH na 20 %, čiže s DPH sú to cez 2 centy alebo po našom cez 60 halierov.
Pohrali ste sa so zdaňovaním biopalív. Ďalší priestor na zvýšenie cien benzínu v tomto prípade a zrušili ste červenú naftu, čo je 17 centov na liter. Samotný dopad, zrušenie nafty, k tomu tieto ďalšie poplatky, to znamená DPH, a hlavne teda poplatok do štátnych hmotných rezerv, a na to ešte DPH, čiže u tých poľnohospodárov vám to vybehne na vyše 22 centov, na skoro 7 korún.
Toto je rekapitulácia toho, čo sa deje cez túto schôdzu v oblasti cien palív, samozrejme s automatickým dopadom na ďalšie ceny služieb a tovarov. Takže darmo sa vám nepáči naše neustále pripomínanie toho, že celý tento balík sa naakumulovaný prenesie do cien a tým pádom aj do životnej úrovne ľudí.
Takisto musím pripomenúť, že sedia tu ľudia, ktorí v januári roznášali teplý čaj štrajkujúcim kamionistom, tak aj po tejto novele zákona si myslím, že ten čaj im naozaj zhorkne. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2010 o 9:18 hod.

Ing.

Peter Kažimír

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:20

Pavol Pavlis
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predseda. Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, trošku z iného súdku ako je zákon o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov.
K predloženiu môjho pozmeňovacieho návrhu ma viedli skutočnosti, ktoré boli medializované v súvislosti s predajom Nováckych chemických závodov a sú jednoznačne uvedené v liste Výkonného výboru Fondu národného majetku, ktorý bol adresovaný vláde premiérky Ivety Radičovej. Som si plne vedomý toho, že sa jedná o nepriamu novelu zákona o strategických podnikoch, ale zároveň si plne uvedomujem, že v prípade nepredloženia, nepredloženia, či účinnosti zákona hrozia štátu značné hospodárske straty.
Ale späť k spomenutému listu. List je adresovaný vláde Slovenskej republiky z 10. 11. 2010 pod titulom: Upozornenie na dôsledky konkurzu v spoločnosti Novácke chemické závody v konkurze z hľadiska zamestnanosti v regióne. A budem citovať z listu: "Znalecká organizácia PP Consult vypracovala znalecký posudok č. 25 z roku 2010, ktorým stanovila všeobecnú hodnotu majetku podniku úpadcu k 30. 5. 2010 na sumu 127 229 241 mil. EUR." Ďalej citát: "Fond národného majetku disponuje informáciami, z ktorých vyplýva podozrenie, že priebeh konkurzu na úpadcu môže byť riadený a ovplyvňovaný veriteľmi." Ďalší citát z listu premiérky vlády Slovenskej republiky: "Skutočnosti zistené Fondom národného majetku by mohli nasvedčovať k tomu, že títo veritelia konajú vo vzájomnej zhode, predovšetkým z toho dôvodu, že sú navzájom majetkovo prepojení a ich vnútorná vlastnícka štruktúra sa prekrýva. Fond národného majetku tiež disponuje informáciami, že takéto majetkové prepojenie a prekrývanie vnútornej vlastníckej štruktúry existuje nielen medzi niektorými členmi veriteľského výboru navzájom, ale dokonca aj medzi týmito členmi veriteľského výboru a samostatným úpadcom." Tieto skutočnosti by mohli nasvedčovať tomu, že úpadca za určitých okolností môže manažovať svoj vlastný konkurz cez svojich vlastnícky prepojených veriteľov.
Ďalej z listu: "Podľa vyjadrení správcu, podnik úpadcu funguje v plnej prevádzke, v plnom výrobnom režime. Na druhej strane však Fond národného majetku má informácie o tom, že správca manažuje prevádzku podniku úpadcu tak, že výrobné vstupy obstaráva a nakupuje za vyššie ceny ako pred konkurzom a súčasne tak, že ceny výstupov predáva za nižšie ceny ako pred konkurzom." A na záver z listu: "Uvedené skutočnosti a ich závažné dôsledky, ktoré môžu nastať v krátkom čase už v blízkej budúcnosti kladieme do vašej pozornosti a so zreteľom na možnosť odvrátenia týchto negatívnych dôsledkov vám dávame na zváženie, promptne vykonať príslušné kroky smerujúce k legislatívnej zmene, ktorá by primerane predložila účinnosť zákona o strategických spoločnostiach." Toto je koniec citácie z listu, ktorý poslal Fond národného majetku na vládu Slovenskej republiky.
Dámy a páni, toto nie je oznámenie vláde, ale predsa toto má byť trestné oznámenie a tomuto sa prizeráme my v priamom prenose. Pod kontrolou vlády, pod kontrolou ministerstva a pod kontrolou Fondu národného majetku. Pýtam sa, aký lepší dôkaz potrebujete, aby ste konali?
Je zarážajúce, že tí, ktorí tento podnik priviedli do konkurzu, si očistenie od všetkých dlhov kúpia za symbolické euro, pretože kúpna cena 2 mil. EUR je vo výške peňažnej zábezpeky, a to je 1/60 znaleckého posudku. Je paradoxom, že Fond národného majetku, ktorý v tomto podniku má pohľadávku vo výške viac ako 17 mil. EUR nekonal. Kúpou podniku za 2 mil. EUR a následným transparentným predajom, by si štát vysporiadal svoju pohľadávku a ešte by pri predaji získal pre štát nemalý benefit.
Skúste sa spýtať súkromného sektoru, či takýto biznis nespraví. Určite sa vám vysmeje. Ak tvrdíte, že štát je najhorší vlastník, tak sa pýtam, akých manažérov dávate do štátnych podnikov? Tých neschopných? Veď potenciálny kupca je slovenský subjekt, takže predpokladám, že tento podnik budú riadiť slovenskí manažéri alebo jedine, že by potenciálny kupca, slovenský subjekt, by poslal sem niekoho z Cypru.
Preto po zvážení všetkých uvedených skutočností, ak vám záleží na osude jedného a možno niekoľko ďalších podnikov Slovenska s podobným osudom, vás žiadam o podporu nasledujúceho pozmeňujúceho návrhu.
Pozmeňujúci návrh v súlade s ustanovením zákona č. 350/1996 o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákona č. 170/2001 o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a doplnenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov (parlamentná tlač 125).
Navrhujem zmenu čl. III a doplnenie nového čl. IV nasledovným znením.
"Čl. III: Zákon č. 493/2009 o niektorých opatreniach týkajúcich sa strategických spoločností a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa dopĺňa takto:
Čl. IV znie: "Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia." Čl. I stráca účinnosť 31. decembra 2012. Čl. IV Tento zákon nadobúda účinnosť 30. decembra 2010."."
Vážené dámy a páni, verím, že zdravý rozum zvíťazí a tento návrh podporíte. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.12.2010 o 9:20 hod.

Ing.

Pavol Pavlis

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:27

Juraj Miškov
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi, zaujať aspoň krátke stanovisko k pánom poslancom. Z rozpravy k pánovi Pavlisovi sa nebudem vyjadrovať, ja som vôbec nepochopil vlastne, čo to pán Pavlis rieši, pretože návrh zákona rieši úplne inú podstatu.
K pánovi Jahnátkovi by som sa veľmi krátko vyjadril týmto spôsobom. Pán, vážený poslanec, vládny návrh zákona nerieši nijakým spôsobom dobu uskladňovania ropy a ropných produktov, čiže to som veľmi nepochopil. Vládny zákon rieši zabezpečovanie financovania tvorby núdzových zásob ropy a ropných produktov. O tom je tento návrh zákona.
Navrhovaný zákon považujeme za spravodlivejší ako doterajší systém, pretože je adresnejší a náklady na tvorbu týchto núdzových zásob budú znášať tí, ktorí tieto produkty v prvom rade využívajú, to znamená, že ich nebudú znášať všetci občania Slovenskej republiky. V tom je podstata toho zákona.
Ďalšia podstata toho zákona spočíva v tom, že budeme tvoriť tento príspevok na mimorozpočtovom účte Správy štátnych hmotných rezerv. V návrhu zákona je napísané, že bude príjmom štátneho rozpočtu, ale je určený vyslovene na tvorbu týchto núdzových zásob. Je to napísané v návrhu zákona, takže k tomuto by som sa možno viac nevyjadroval.
Vzhľadom na to, teda, že vo vašom vystúpení nezaznel z môjho pohľadu ani jeden relevantný argument, nevidím najmenší dôvod, prečo by poslanci nemali s navrhovaným vládnym návrhom zákona súhlasiť a hlasovať za.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

2.12.2010 o 9:27 hod.

PhDr.

Juraj Miškov

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:29

Jozef Mikuš
Skontrolovaný text
Ja by som chcel... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

2.12.2010 o 9:29 hod.

Ing.

Jozef Mikuš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:31

Jozef Mikuš
Skontrolovaný text
Vážené kolegyne, kolegovia, ja by som si chcel len splniť povinnosť spravodajcu a podľa zákona o rokovacom poriadku § 83 ods. 2 chcem len upozorniť na to, čo vlastne povedal aj sám predkladateľ, že pozmeňujúci návrh pána Pavlisa sa nedotýka predloženého návrhu zákona, a je to novelizácia úplne iného zákona, čiže ide o tzv. nepriamu novelu. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.12.2010 o 9:31 hod.

Ing.

Jozef Mikuš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:31

Pavol Pavlis
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo, pán predseda. Je v kompetencii vašej zmeniť program a to musíme odhlasovať. To znamená, že dajte o tom hlasovať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.12.2010 o 9:31 hod.

Ing.

Pavol Pavlis

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:34

Ivan Mikloš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predkladaným návrhom zákona sa navrhuje predĺžiť obdobie, počas ktorého môžu podnikatelia používať doterajšie elektronické registračné pokladnice o dva roky, čím sa vytvorí podnikateľom väčší časový priestor na zaobstaranie nových pokladníc, resp. na úpravu doterajších pokladníc.
Zároveň sa navrhuje, aby podnikatelia, ktorým vznikne v tejto predĺženej lehote prvýkrát povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu, používali už len nové elektronické registračné pokladnice spĺňajúce požiadavky stanovené zákonom 289/2008 Z. z. V záujme zamedzenia predaja tovaru v prihraničných oblastiach zahraničnými podnikateľmi bez elektronických registračných pokladníc sa navrhuje, aby aj títo mali povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu. Uvedeným sa potlačí čas nelegálneho predaja na území Slovenskej republiky a zrovnoprávnia sa podmienky predaja domácich podnikateľov so zahraničnými. Nadväzne na úpravu zákona č. 289/2008 Z. z. sa v čl. II navrhuje zmena a doplnenie zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov. Súčasne sa novelizujú niektoré ustanovenia tohto zákona, ktorých úpravu si vyžiadala prax.
Medzitým na základe politických rokovaní v rámci koalície bola dohodnutá zmena, ktorou by sa skrátilo pôvodne dvojročné odsunutie platnosti nových povinností používania nových elektronických registračných pokladní a bude predložený návrh na skrátenie tejto doby na jeden rok, s čím odporúčam Národnej rade súhlasiť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

2.12.2010 o 9:34 hod.

Ing.

Ivan Mikloš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:36

Jozef Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, vážený pán minister, dovoľte, aby som predložil spoločnú správu gestorského výboru o používaní elektronickej registračnej pokladnice.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský podáva túto správu Národnej rade prerokovanú.
Národná rada svojím uznesením č. 96 z 13. októbra 2010 pridelila vládny návrh týmto výborom: Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu. Uvedené výbory prerokovali predmetný návrh v stanovenom termíne. Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona stanoviská poslancov Národnej rady.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská. Odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, toto prijal Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet uznesením č. 51 z 18. novembra tohto roku a výbor pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu uznesením č. 66 tiež z 18. novembra tohto roku. Ústavnoprávny výbor neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal podporu potrebnej nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov.
Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom III. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy.
1. K čl. I. bod 3. V bode 3 sa v § 18 slová "31. december 2012" nahrádzajú slovami "30. jún 2011".
K lehote zmeny sa pristúpilo z dôvodu, že nové pokladnice z hľadiska svojich technických možností sú nastavené na elimináciu krátenia tržieb, čo v konečnom dôsledku bude mať pozitívny vplyv na výšku daňových únikov. Gestorský výbor, v tomto prípade výbor pre financie a rozpočet, odporúča neschváliť tento pozmeňujúci návrh.
2. K čl. II. bod 4. Bod 4. V § 23 písm. b) ods. 2 sa slová „príslušný zoznam daňových dlžníkov“ nahrádzajú slovami „aktuálny zoznam daňových dlžníkov" podľa stavu k 31. decembru predchádzajúceho roka“. Významovo sa predložený návrh zákona nemení, len sa navrhuje použitie inej legislatívnej techniky. Gestorský výbor odporúča tento návrh schváliť.
3. K čl. II. bod 10. V bode 10 sa v § 110 písm. j) ods. 1 slová "31. december 2012" nahrádzajú slovami "30. jún 2011".
Gestorský výbor opäť odporúča tento pozmeňujúci návrh neschváliť.
4. K čl. II. bod 11.
"11.  Za § 110 písm. j) sa vkladá § 110 písm. k), ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 110k Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 30. decembra 2010."
1. Ustanovenie § 15 ods. 1 prvej vety sa uplatní aj na daňovú kontrolu neukončenú do 29. decembra 2010.
2. Ak od 1. januára 2010 do 29. decembra 2010 nastala skutočnosť pre uloženie pokuty podľa § 35, postupuje sa podľa zákona účinného do 29. decembra 2010. Gestorský výbor odporúča neschváliť tento návrh.
Gestorský výbor tak isto odporúča o návrhoch výborov Národnej rady, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto: o bode spoločnej správy č. 2 hlasovať s návrhom gestorského výboru schváliť, o bodoch spoločnej správy č. 1, 3, 4 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru neschváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 o používaní elektronickej registračnej pokladnice, nedostal tak isto žiadne stanoviská poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona. Odporúča Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi tak, ako som ich pred chvíľočkou uviedol, určil poslanca Kollára za spoločného spravodajcu a súčasne ho poveril predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a navrhnúť Národnej rade postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

2.12.2010 o 9:36 hod.

Ing. PhD.

Jozef Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video