16. schôdza

13.3.2013 - 27.3.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

26.3.2013 o 18:40 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:22

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
No nuž neavizoval som to. Ja mám normálne veštecké schopnosti. Ja som tu pred pol hodinou hovoril, že kolega Martvoň sa venuje poslaneckej práci v tom, že doluje, doluje, ako besný pes pátra, neviem, koho ste našli, nenašli. Pán kolega môj zlatý, niet väčšej úbohosti ako to, čo vy tu predvádzate, ale ja sa čudujem tým ľuďom, že okolo vás sedia. Ale možno nemá zmysel tu apelovať, ja poviem tak, ja sa čudujem tomu hrkútaniu tu s klubom OĽaNO v tej spoločnosti. To, čo vy tu predvádzate, má určite parametre, dá sa to nazvať. Ale ja už keďže som v takom predsviatočnom duchu, zajtra mám zabíjačku, ja už sa rozčuľovať nad vami, vážený kolega, nebudem. Vy keď máte, čo máte, vy to riešte tak, ako to máte riešiť. Vedzte, že ale v zmysle toho, čo som povedal, nebudem sa rozčuľovať. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.3.2013 o 18:22 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:23

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Len zareagujem na to, čo odznelo, veľmi krátko.
Pani kolegyňa poslankyňa Kučerová mala pár poznámok, tak chcel by som predovšetkým k tomuto povedať niečo. Ja myslím, že je to tam úplne zjavné, aby som teda bol v kontexte, aká bude sankcia, keď skutok spácha maloletý, prenesená na toho rodiča alebo na zákonného zástupcu. No bude presne taká istá, ako keby sám ten skutok spáchal. Máme tu analógiu v dopravných priestupkoch. Akú sankciu dostane majiteľ auta, keď na jeho aute je spáchaný dopravný priestupok. Bude presne taká, ako keby v tom aute sedel. Takže to je to isté. A nastanú dve situácie. Rodič je človek, ktorý nie je poberateľom sociálnych dávok. V tom prípade pokutu, ktorá za niečo, ja neviem, čo spáchal jeho syn alebo dcéra, mu bude udelená, tak zaplatí a vec je vybavená. V prípade, že je poberateľom sociálnych dávok, tak pokiaľ nemá možnosť zaplatiť tú sankciu, nie je to možné vymôcť ani v exekučnom konaní, tak text toho ustanovenia v tom prípade mu udelí sankciu vykonať verejnoprospešné práce v rámci malých obecných prác. To znamená tri eurá za hodinu, tak je to ocenené už dnes v platnom zákone, bude pracovať podľa toho, aká vysoká tá pokuta bola, až kým si tú pokutu neodpracuje. Takto to jednoducho by fungovalo. To je na vysvetlenie.
Máte pravdu, že je tam zahrnutá aj škoda, ktorá, inak, sa vzťahuje na samotného poškodeného. Áno, som si vedomý tejto istej disproporcie. Ale vychádzam z toho, že súčasný stav je, že ten človek je nepotrestaný, škoda je nijako nevymožená a je nevymožiteľná. V tomto prípade to nebude znamenať, že by tá škoda bola nahradená tomu poškodenému, ale aspoň bude ten páchateľ potrestaný. Ale priznávam, že o tomto je možná diskusia. A druhé čítanie je práve na to, aby sme prípadne to vyladili a povedali si, toto asi nie je ono, možno preváži nejaký taký ten iný pohľad. Ale poďme do druhého čítania a hľadajme nejaké optimálne riešenia.
K tomu, že ako sa stane z daného priestupku marenie výkonu úradného rozhodnutia. No tá podstata toho trestného činu je zachytená v príslušnom paragrafe. Hovorí o tom, že keď niekto marí výkon úradného rozhodnutia, tak pácha trestný čin. A toto je presne to. Keď ten páchateľ, ktorý má zaplatiť pokutu alebo si ju odpracovať, to ignoruje prvý raz, dostane náhradnú lehotu, ignoruje to druhýkrát, dostane znova náhradnú lehotu, ignoruje to tretíkrát, to znamená, že marí výkon toho úradného rozhodnutia, no napĺňa, doslova napĺňa tú podstatu trestného činu, ktorá je v Trestnom zákone popísaná. Takže ja myslím, že tam by sme problém nevideli.
Neviem, už čo k tým exekúciám malo zaznieť, lebo už časový limit vypršal, ale moji kolegovia, ktorí sa k tomu veľmi obšírne vyjadrovali, myslím, ešte rozšírili naliehavosť toho problému. Naozaj možno pred mesiacom, pred dvoma mesiacmi ešte ste tak necítili tú celospoločenskú naliehavosť daného problému. Ale ona tu naozaj je. Tí ľudia naozaj trpia, mnohokrát naozaj za bezvýznamné alebo málo významné veci a neadekvátne. Vymklo sa to z rúk, vymklo sa to spod kontroly, vymklo sa to z toho, čo si určite zákonodarca kedykoľvek predstavoval. A teraz máme dve možnosti, hrať sa tu na komplexnosť, hrať sa tu na to, že len vládna strana má patent na rozum a ona len môže prísť s riešeniami a všetko, čo my opoziční navrhneme, treba zmiesť zo stola, ale to znamená, že keďže nič nie je na stole, že ďalšie mesiace bude súčasný dnešný nelichotivý stav pokračovať, alebo si povieme, aby sme sa prestali už hrať na takéto rozdelenie, na silu, ideologické, a vidíme, že tu je reálny problém, no tak máme tu niečo otvorené, pustíme to do druhého čítania, prerobíme to, poopravíme to, doplníme to. Ešte by bola možnosť doplniť to ďalšími návrhmi, ktoré dnes tu exekučnú časť neriešia, tá sa sústreďuje len na jednu z vecí, ktorá pomôže.
Ale určite by sa tam dali doplniť ďalšie veci, ale hlavne by sme pomohli ľuďom, vašim voličom, predovšetkým vašim voličom, si dovolím povedať, lebo to dopadá naozaj na tých sociálne slabších, dôchodcov. A nemyslím to nejako v zlom, ale vieme z toho sociologického rozloženia, že to je vaša skupina voličov, dominantne. Tak veď prečo im nepomôcť? Naozaj keď tuto dokázal pán minister Kaliňák pred týždňom či kedy akceptovať niekoľko pozmeňujúcich návrhov v zložitom zákone zo strany opozície a svet sa nezrútil, naopak, ten produkt je lepší a kvalitnejší, tak prečo to neurobiť znova?
Veď naozaj už prestaňme sa tu zbytočne tĺcť po hlavách len preto, že vy ste zo strany SMER a ja som z SDKÚ – DS. Veď keď viem, že tá vec je naozaj problematická, no tak sa dohodnime. Veď čo je na tom? Za to ani predseda Fico vám hlavu neodtrhne, ani my nebudeme neviem čo stvárať na základe toho. Fakt, ukážme ľuďom, že trošku môže byť aj iná politická kultúra. Takže dúfam, že tak budete zajtra rozhodovať. Máte celú noc na to, aby ste sa na to dobre vyspali a dobre si to rozmysleli, a budem veľmi rád, keď naozaj ukážeme, že dá sa to. Veď sa ešte o ničom v konečnom dôsledku definitívne nerozhoduje, je to len prvé čítanie, vždy je možné nakoniec vyhodnotiť, že sa vám to nepáči, a v druhom čítaní sa k tomu postaviť ináč. Otvoriť priestor na to, aby sme umožnili riešiť problém, je naozaj vec, za ktorú vás nikto nebude môcť kritizovať. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

26.3.2013 o 18:23 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:31

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, potvrdzujem, ráno býva múdrejšie večera.
Pán spravodajca? (Reakcia spravodajcu.) Oceňujem to.
Ďakujem pekne.
Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Pokračujeme prvým čítaním o

návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Józsefa Nagya, Tibora Bastrnáka a Eleméra Jakaba na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov. Návrh zákona má parlamentnú tlač 421 a návrh na jeho pridelenie je v rozhodnutí č. 402.

Dávam teraz slovo poslancovi Tiborovi Bastrnákovi, aby návrh uviedol.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

26.3.2013 o 18:31 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:32

Tibor Bastrnák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
Novela je vypracovaná na základe skúseností s likvidáciou ambrózie palinolistej a ďalších inváznych druhov rastlín u nás a v zahraničí. Navrhované zmeny pomôžu vytvoriť podmienky pre systematické obmedzovanie šírenia ambrózie palinolistej a ďalších inváznych druhov rastlín na území Slovenskej republiky. V porovnaní s výlučne represívnym systémom, akým sa problematika rieši napríklad v Maďarskej republiky, návrh zákona vytvára väčší priestor na výchovu verejnosti a predovšetkým vlastníkov (správcov, nájomcov) pozemkov, keďže orgán štátnej ochrany prírody a obec umožňuje a vyzýva zodpovednú osobu k činnosti. Dobre osvedčenou formou je aj pravidelná všeobecná propagačná činnosť zo strany orgánov ochrany prírody a obcí v čase, keď je jej odstraňovanie aktuálne. Navrhnutý systém bude súčasne pre štát menej nákladný, nakoľko odstraňovanie inváznych rastlín sa bude uskutočňovať na náklady vlastníkov (správcov, nájomcov) pozemkov. K odstráneniu inváznych rastlín na základe nariadenia orgánu ochrany prírody dôjde až v poslednom stupni, aj to na náklady vlastníka. Výhodou navrhnutého systému je najmä možnosť flexibilne ho využívať v rámci jednotlivých regiónov Slovenska a zohľadňovať tak rozšírenie jednotlivých druhov inváznych rastlín.
Navrhovaná novela má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, keďže plošná ochrana znižuje náklady poľnohospodárov a intenzívnu ochranu na obhospodarovaných pôdach. Na druhej strane povinnosť odstraňovania nežiaducich rastlín nie je novou povinnosťou, je len spresnením platnej všeobecnej povinnosti vlastníkov riadne sa starať o vlastný pozemok a svojou nečinnosťou neohrozovať vlastnícke práva, nespôsobovať škodu druhým osobám (susedným vlastníkom) a neohrozovať zdravie obyvateľstva (v prípade alergogénnych rastlín).
Vplyv návrhu na rozpočet verejnej správy je vyrovnaný, keďže náklady na prípadné konanie a kontroly sa pokryjú vybranými pokutami za priestupky. Prerozdelenie týchto príjmov je úlohou zákona o štátnom rozpočte a je v kompetencii vládnych orgánov. Poskytnutá kompetencia vytvára obciam a orgánom ochrany prírody príležitosť čerpať prostriedky zo štrukturálnych fondov pre osvetovú činnosť v oblasti prevencií a odstraňovania inváznych druhov rastlín.
Návrh zákona predkladáme s vedomím, že v tomto roku sa už nestihne schváliť veľká vládna novelizácia alebo nový zákon o ochrane prírody a krajiny, ktorého súčasťou by mohli byť aj nižšie uvedené ustanovenia. Avšak prijatím tejto novelizácie veľmi výrazne pomôžeme obmedziť ďalšie šírenie inváznych rastlín, najmä ambrózie palinolistej, ktorá je veľmi silným alergénom, na ktorú je citlivých 80 % populácie postihnutej alergiami dýchacích ciest. Vďaka tejto novele sa alergikom výrazne zlepší zdravotná situácia, čo predstavuje ekonomické úspory aj pre štát v miliónoch eur ročne. Všeobecne všetky invázne rastliny spôsobujú v poľnohospodárstve viacmiliónové škody na úrode a na nákladoch vynaložených na ich ničenie v obrábanej pôde, preto plošné zabezpečenie ich likvidácie aj na nevyužívaných plochách bude mať vysoký hospodársky prínos aj pre poľnohospodárstvo a lesníctvo.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie. Návrh je v súlade s Európskou stratégiou pre invázne nepôvodné druhy, ktorá bola schválená Stálym výborom Bernského dohovoru 5. decembra 2003 v Štrasburgu, a takisto je v súlade s návrhom Národnej stratégie pre invázne nepôvodné druhy pripravené Ministerstvom životného prostredia SR.
Vážené pani poslankyne, páni poslanci, žiadam vás o schválenie predloženého návrhu zákona. Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.3.2013 o 18:32 hod.

MUDr.

Tibor Bastrnák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:36

Svetlana Pavlovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods.1 zákona o rokovacom poriadku, t. j. doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods.1 zákona NR SR o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel a zaradil ho v súlade s § 72 ods.2 rokovacieho poriadku na rokovanie dnešnej, 16. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia poslaneckého návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje všetky zákonom požadované informácie.
Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení.
Problematika poslaneckého návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie a nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods.3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený poslanecký návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 11. januára 2013 č. 345 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby poslanecký návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhuje Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby určené výbory predmetný poslanecký návrh zákona prerokovali v termíne do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, skončila som, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

26.3.2013 o 18:36 hod.

Ing.

Svetlana Pavlovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:40

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Pán navrhovateľ, pani spravodajkyňa, kolegyne a kolegovia, budem krátky. Samozrejme, som za to, aby sme invázne rastliny tlmili, tak ako je to vo vykonávacej vyhláške k zákonu o ochrane prírody a krajiny. A musím povedať jedno, znovu budeme narážať na to, čo som v zákone o ochrane pôdneho fondu navrhoval, aby sa v našej republike začala konečne viesť evidencia užívateľov, pretože aj v tomto predloženom návrhu zákona hovoríme, že v prvom rade bude postihnutý vlastník, potom správca a nájomca. Žiaľ, v 510 katastrálnych územiach Slovenskej republiky nemáme vlastníka ešte, lebo ROEP-y nie sú ukončené, evidenciu užívateľov nemáme. Keď mi niekto povie, že ju máme, tak ju máme iba na tú pôdu, na ktorú sa čerpajú subvencie. A vlastne tie nepôdne druhy invázne nerastú priamo na tom obilnom láne, ktorý sa intenzívne obhospodaruje, ale rastú medzi tým obilným lánom a tou prelukou, či už potokom alebo tou nejakou roklinou. A tam ich máme, vážení. A kto je tam vlastník, kto je tam správca, kto je tam nájomca? Kde máme tie katalógy týchto, by som povedal, nájomcov a správcov? Neviem, kto ich to má. Takže, vážení, tu bojím sa, tretina vlastníkov je neznámych. To znamená Slovenský pozemkový fond. To znamená, v návrhu zákona hovoríme, že orgán ochrany prírody a obec to môže nariadiť odstrániť na náklady vlastníka, správcu, nájomcu. To znamená, že my budeme teda na náklady, trovy štátu odstraňovať tieto invázne rastliny, pretože toho správcu, nájomcu bude robiť v mnohých prípadoch Slovenský pozemkový fond. To znamená, vážení, to je celá spleť, ako som povedal, keď nedáme dokopy majetok, pozemky, vlastníkov, užívateľov, nebudeme mať tu nič. A tu vidíte konkrétny príklad, choďte to odstraňovať, keď neviete, komu máte dať pokutu.
Ešte aspoň zacitujem, ktoré sú to vlastne rastliny, aby ste boli v obraze, o čo kráčí. Škoda, že tu nie je pani Košútová, pretože pani Košútová je v tom nejaká, by som povedal, taká ako zanietená odborníčka. Bol by som rád, keby aj ona nejakým spôsobom k tomu prispela možnože v druhom čítaní, dúfam, že to bude postúpené do druhého čítania. Takže jedná sa o ambróziu palinolistú, pohánkovec, slnečnicu hľuznatú takzvaný topinambur, pri ktorom by som sa zastavil. Je to akože sladidlo pre diabetikov. Že? Pred nejakými desiatimi rokmi to bolo uznávané: „Super, poďme, diabetici, môžete to pestovať.“ Ja osobne tiež som to pestoval. A teraz sa pozrite, máme to ako inváznu rastlinu. Je to tlmené, nedá sa s tým proste robiť, je to invázne. a máme s tým problém. Potom je tu boľševník obrovský, netýkavka žľaznatá, zlatobyľ kanadská, zlatobyľ obrovská. To viete, čo sú zlatobyle. Sú krásne, dávali sme ich do predzáhradiek. A teraz to máme na poli a všade, kde len sa pozrieme.
Takže, vážení, dúfam, že budeme vedieť sa vysporiadať aj s týmito nástrahami správcov a užívateľov, hoci neviem, akým spôsobom by sa dal reálny výkon v teréne urobiť, ale, samozrejme, vítam tento návrh, pretože nemôžeme naďalej podporovať dovoz, distribúciu týchto inváznych rastlín, pretože naše biotopy budú ťahať za kratší koniec v tomto prípade. A myslím, že tú našu biotu by sme si chrániť mali, pričom to je jedno, či je to fyto alebo zoo. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.3.2013 o 18:40 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:43

Eva Horváthová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Ja sa chcem poďakovať pánom predkladateľom, ktorí predložili tento zákon. Je podľa mňa veľmi dobrý. Nie som tu dlho a nepamätám sa, že by sa už niekto týmto zaoberal. A ja sama som alergológ. Alergií výrazne stúpa. Je to chronické ochorenie, dalo by sa povedať, civilizačné. O chvíľočku bude až polovica populácie postihnutá nejakou formou alergie. Trávy sú jedným a buriny sú jedným z najťažších a najagresívnejších alergénov. Čiže veľmi vám pekne ďakujem za túto novelu. A dúfam, že bude podporená, a plne sa stotožňujem aj s tým, čo povedal Martin Fecko v rozprave. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.3.2013 o 18:43 hod.

prof. MUDr. PhD. MPH

Eva Horváthová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:45

Pavol Abrhan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Pani poslankyne, páni poslanci, podľa doterajšej právnej úpravy ustanovenie § 3 ods.1 zákona o spotrebiteľských úveroch a o iných úveroch a pôžičkách pre spotrebiteľov stanovuje povinnosť uvádzať v reklame alebo v ponuke, ktorá obsahuje úrokovú sadzbu alebo akýkoľvek údaj týkajúci sa nákladov spotrebiteľa spojených so spotrebiteľským úverom, informácie týkajúce sa úrokovej sadzby spotrebiteľského úveru, fixnej alebo variabilnej, alebo obidve, podrobnosti o poplatkoch zahrnutých do celkových nákladov spotrebiteľa spojených so spotrebiteľským úverom.
Uvedená právna úprava rozšírila zoznam informácií, ktoré musí reklama alebo ponuka o spotrebiteľskom úvere obsahovať, pokiaľ reklama obsahuje úrokovú sadzbu alebo iný údaj o nákladoch.
Napriek tejto skutočnosti často dochádza k negatívnemu stavu, že reklama alebo ponuka, ktorá obsahuje úrokovú sadzbu alebo akýkoľvek údaj týkajúci sa nákladov spotrebiteľa, síce uvádza tzv. štandardné informácie obsiahnuté v ustanovení § 3 ods. 1, ale nedostatočne jasne a nie čitateľne pre spotrebiteľa.
Predložený návrh zákona rieši uvedený problém jednoznačnou požiadavkou, aby informácia o ročnej percentuálnej miere nákladov spotrebiteľského úveru bola v pomere k celej reklame výrazne odlíšená veľkosťou a tvarom písma. Zakotvuje požiadavku, aby zaberala čo najväčšiu časť plochy reklamy alebo akejkoľvek ponuky o spotrebiteľskom úvere a bola pre spotrebiteľa čitateľná voľným okom, čím sa stáva pre spotrebiteľa dostatočne zreteľnou a zrozumiteľnou.
Dôvodom tohto návrhu je posilnenie ochrany spotrebiteľa, najmä tým, že sa zvýši jeho informovanosť a eliminuje sa riziko mylných a skreslených informácií obsiahnutých v reklame.
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny dopad na informovanosť spotrebiteľa, zvýši sa miera ochrany spotrebiteľa, čo bude mať v konečnom dôsledku pozitívny efekt aj na hospodárenie obyvateľstva.
Týmto sa uchádzam o podporu tohto návrhu novely zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

26.3.2013 o 18:45 hod.

Ing.

Pavol Abrhan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:51

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Mojím záujmom nie je vás nejako zdržiavať. Vážení prítomní poslanci, pani predsedajúca, samozrejme, s týmto návrhom zákona sa nedá nič iné urobiť, iba ho podporiť, pretože dostatočných zrozumiteľných jednoznačných informácií práve na finančnom trhu, na ktorom nie je dostatočne obzvlášť pri ponuke spotrebiteľských úverov spotrebiteľ chránený, nikdy nie je dosť.
Jedna vec, nad ktorou som sa zamyslela pri tomto návrhu, ako som si čítala aj dôvodovú správu, je to, čo mi chýba, akým spôsobom budú zabezpečené výkonné, opravné a kontrolné mechanizmy na to, ak sa naozaj preukáže, že všetky uvedené informačné povinnosti, ktoré by boli uložené týmto zákonom, neboli naplnené, neboli splnené, pretože už dlhodobo pociťujeme práve na finančnom alebo na spotrebiteľskom úverovom trhu deficit dostatočnej kontroly a vyvodenia dôsledkov práve z porušenia zákona z nepresne uvádzaných informácií.
Dnes tu niekoľkokrát opakovane vystúpil aj pán Hlina s tým, že beží reklama. Ja som si ju zatiaľ nemala možnosť pozrieť. Ale pokiaľ je to tak, ako to tam je, už napríklad ak by sa potvrdili tieto jeho indície alebo tieto jeho dohady o tom, že naozaj ide o neférovú a nekorektnú reklamu, tak mám za to, aby Slovenská obchodná inšpekcia, obzvlášť ak dochádza k takémuto možnému celoplošnému poškodeniu spotrebiteľov v dôsledku nesprávnych, nekorektných informácií, tak je potrebné, zasiahla formou predbežného opatrenia. Takže toto je to, čo ja považujem v tomto návrhu za nedostatok. Ak by sa, samozrejme, dostal do druhého čítania, čo neviem posúdiť, tak tam je priestor pre to, aby sme spoločne spolupracovali, aj na základe mojich skúseností z aplikačnej praxe a, to tu aj dnes niekoľkokrát odznelo, možno aby sme to v tom druhom čítaní spoločne predostreli. Toľko len z mojej strany. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.3.2013 o 18:51 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:53

Martin Fronc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Veľmi krátko. Pani kolegyňa, chcem oceniť, že ste vystúpili a diskutovali k tomuto návrhu zákona. Ja si myslím, že je to presne zákon, ktorý sa bezprostredne dotýka ľudí. A toto je hlavne naša úloha. A ak predtým sme hodiny diskutovali alebo sa tu diskutovalo v pléne o iných veciach, tak myslím, že toto je podstatnejšie, aj keď ste mne ako predkladateľovi povedali a upozornili ste ma podľa vás, čo je nedostatkom návrhu. Ja si myslím, že by sme mali o tom diskutovať a snažiť sa prípadne nájsť dobré riešenie. Takže toľko z mojej strany ocenenie vášho vystúpenia. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.3.2013 o 18:53 hod.

doc. Mgr. PhD.

Martin Fronc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video