18. schôdza

30.4.2013 - 30.4.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.4.2013 o 16:01 hod.

Ing.

László Solymos

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:43

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pán poslanec, vy ste spomínali viackrát vo svojom príhovore, že aby sme sa na vás nehnevali. Ja si myslím, že my sa na vás nemôžeme hnevať. Na vás sa podľa vás nedá hnevať. Fakt, nedá. A tento príhovor váš ma v tom ešte tak utvrdil. (Smiech v sále a potlesk.)
No, ale chcel som povedať iné, že to, čo povedal pán poslanec Viskupič, že argumentovať, kto dal prvú námietku zaujatosti, kto vlastne začal, je trošku ten typ argumentácie v materskej škôlke. To mi hovorí môj starší syn, že proste kto začal a či ho potom môže udrieť, keď začal niekto iný.
Namietnuť sudcu, ktorý, napríklad sudcu Brňáka, ktorý sedel vedľa pána prezidenta Gašparoviča na ústavnoprávnom výbore za HZDS, spolu v tom výbore sedeli vedľa seba za jednu stranu, asi dáva nejakú logiku a nejde teraz o to, že kto začal.
Vy ste hovorili, samozrejme, ako povedal pán kolega Šebej, pomerne obšírne, to znamená, že predpokladám, že aj my budeme hovoriť pomerne obšírne v rámci rozpravy, že už nie je obmedzená na skrátené legislatívne konanie, čo je fajn, za čo ďakujem veľkorysosti pani predsedajúcej. My, samozrejme, to zoberieme na vedomie.
Posledná poznámka, o ktorej budem hovoriť potom aj v rozprave. Pán poslanec, ste citovali Kočnera, Sulíka, všeličo možné. Tí šiesti poslanci, ktorí v tom decembri 2010 z koalície vtedajšej dali v tajnej voľbe hlas pánovi Trnkovi, podľa takého vášho logického úsudku, aký mohli mať motív? A teraz dám nabok motív všetkých ostatných poslancov vtedajšej opozície, vrátane vášho, pri hlasovaní za pána Trnku. Beriem, že bol možno dobromyseľný, že ste ho brali, že bol lepší z tých kandidátov, taký proste je vtipnejší, všeličo má rád a tak. Ale tí šiesti poslanci opozície, tí mali aký motív? Tiež boli ochotní položiť vlastnú vládu kvôli zmyslu pre záhorácke vtipy? Ja by som o tom pochyboval, pán poslanec, a o tom budem potom v rozprave hovoriť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.4.2013 o 15:43 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:45

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja mám toho trošku viacej a dúfam, že to stihnem.
Povedali ste, že "vláda uplynutím času prišla na to, že je to treba riešiť". A to 20 mesiacov nebolo treba riešiť generálneho prokurátora? To nemyslíte vážne?! Tak dôležitú funkciu ste neriešili, až teraz ste na to prišli. Heuréka!
Pozrite, nebudete nikoho naháňať po chodbách, no, ale vy ste spravili to, že niektorí poslanci sa o tom ani nedozvedeli, o tej schôdzi, nemali sa ako. Vy ste povedali, že poslal som mail, 10.53. Výborne!
Vy máte jednu veľkú výhodu, smeráci, že vaši voliči majú krátku pamäť. Zisťujem, že ten minimálny limit je 6 dní, od stredy dodnes. Uvidíme, ako vám to spočítajú. Ak toto nespočítajú, tak ja už naozaj neviem.
Namietali ste, že som povedal, že mám pochybnosti o náhodnosti výboru sudcov Ústavného súdu, a potom ste povedal: "Pokiaľ ja mám vedomosť, verejne sa prerozdeľujú veci." Verejne sa prerozdeľujú veci. Kde tam vidíte náhodnosť? Kde tam vidíte náhodnosť? Ja tú náhodnosť nevidím, ja snažím sa, nevidím ju tam. Nie je to, podľa vašich vyjadrení to nie je náhodné. Čo je toto za argumentáciu?! Ja tomu nerozumiem, že voľba bola zlá, teda my sme boli zlí, tak aj vy budete zlí. To je také detinské, detské. A priznám sa, že bez toho, aby som spochybňoval vaše odborné skúsenosti alebo vedomosti, ja by som veľmi rád sa s vami stretol na súde pri nejakom spore, kedy ja budem žalovať niekoho, kto mi spôsobil nejakú zlú skutočnosť, a vy ako jeho právny zástupca poviete: Však, ale aj vy ste to niekedy spravili. Však, ale aj vy ste to robili. No ja by som takého právneho zástupcu nechcel. Nechcel by som takého zástupcu, keby som bol ľud.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.4.2013 o 15:45 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:47

Róbert Madej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Myslím si, že nie je predmetom tejto diskusie, aby sme hovorili o podateľni, ale keď, tak ja si dovolím citovať z verejne dostupného zdroja, ktorou je zverejnená odpoveď na internete predsedníčky Ústavného súdu pani poslankyni Žitňanskej adresovaná: "Podľa čl. 131 Ústavy Slovenskej republiky rozhoduje Ústavný súd v pléne aj o úprave svojich vnútorných pomerov. Spôsob prideľovania podaní sudcom medzi vnútorné pomery nepochybne patrí. Plénum Ústavného súdu 3. júna 2004 rozhodlo a v novom zložení 28. februára 2007 jednomyseľne potvrdilo spôsob prideľovania vecí tak, aby tento bol transparentný a nespochybniteľný, rešpektujúc pritom § 29 ods. 1 zákona o organizácii Ústavného súdu, podľa ktorého sa návrhy prideľujú sudcovi ako spravodajcovi náhodným výberom pomocou technických a programových prostriedkov schválených plénom Ústavného súdu. Rozhodlo, že veci sú pomocou technických prostriedkov zaevidované v poradí, v akom došli Ústavnému súdu. Následne sú roztriedené zamestnancami kancelárie súdu a podľa ich obsahov sa rozdeľujú náhodným výberom pri každom delení podľa iného kľúča jednotlivým sudcom v prítomnosti všetkých sudcov."
Pán poslanec Kadúc, keď budete sa naozaj vyjadrovať, naštudujte si hoc aj z verejne dostupných zdrojov, akým spôsobom fungujú súdy, a potom budem rád, keď sa na niektorom stretneme.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.4.2013 o 15:47 hod.

JUDr.

Róbert Madej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:49

Gábor Gál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pani podpredsedníčka. Vážené kolegyne, kolegovia, vážený pán minister, pán poslanec, pán spravodajca ma predbehol, už som bol v poradí s odôvodnením, že musím reagovať na predrečníka pána poslanca Kadúca. Okej, má na to právo, je to v zmysle rokovacieho poriadku.
Ale pri všetkej úcte, pán poslanec Madej, vaše počínanie je a bolo a je také ako samotná táto schôdza a samotný tento programový bod. Chceli ste reagovať, ale vaša reakcia vôbec nebola reakciou, vy ste obhajovali neobhájiteľné. Slovo chlapa v SMER-e asi znamená toľko ako táto schôdza, že nebude skrátené konanie a nebude bez súhlasu opozície. Viete, pán poslanec, niekedy je lepšie byť ticho. U mladých je to dosť ťažko očakávateľné, ale fakt, to je aj také avízo do pléna pánovi poslancovi, ktorého mám veľmi rád, ale niekedy takáto domáca úloha, že obhajujete niečo a la štýl, kolegovia už vám to vyčítali, že to skôr je také nedôstojné na poslanca Národnej rady. Ale aj toto patrí k demokracii, že vypočujeme názor druhého, je to demokratické, je to v poriadku.
V poriadku ale nie je táto schôdza. Pán podpredseda Národnej rady Figeľ povedal, že toto už tu dávno nebolo. Dovolím si nesúhlasiť s touto replikou, lebo toto tu ešte nebolo. Táto schôdza je úplne zbytočná, lebo všetky tieto body mohli byť prerokované na májovej riadnej schôdzi. Neviem, či má niekto v SMER-e narodeniny alebo inú oslavu, že ste sa chceli zísť, ale toto sa mohlo kľudne udiať na riadnej májovej schôdzi. Všetky tieto body, ktoré máme na programe tejto schôdze.
Keď som dostal pozvánku na túto schôdzu, som nechápal, čo sa deje, tak ma napadlo, asi budete mať nejaké mecheche potom večer, lebo žiaden dôvod na to nebol. Tri prezidentom vrátené zákony, hm. Ešte som chcel prísť tak ležérne oblečený, že nedám si ani viazanku, však načo, však to tie tri body hádam preberieme za tri minúty. Ale predsa len som si dal kravatu aj oblek, lebo v človeku už niečo už v tom pozadí už narába s tým, že, uh, všetko nebude asi kóšer. Niečo tam bude. A je to, pani poslankyne, páni poslanci, hanebné. Hanebné, je to vlastne zámienka, podvrh a oklamanie poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, čo sa tu teraz udialo.
Dostali sme v nedeľu pozvánku na túto schôdzu, že budú prerokované tri zákony vrátené prezidentom. Ideme na ústavnoprávny výbor, odborne sa vyjadrujeme k témam, beží schôdza výboru a zrazu nám dôjde pozvánka na ďalší výbor. Pán poslanec Kadúc presne povedal, 10.53. O 11.15 sme mali mať ďalšiu schôdzu k tomuto bodu.
Čo sa udialo? A budem citovať: "Nevidím priestor, že by SMER sám zmenil zákon. Veď by ste prví v denníku SME mali titulky Koniec demokracie." Citujem pána predsedu SMER-u. Asi je koniec demokracie potom.
Ďalšie: "Žiadne zrýchlené konanie. Pôjde to normálneho prvého čítania na májovej schôdzi." Zázrak sa stal, je máj, keďže je ešte apríl, ale už máme máj. Toto je slovo chlapa, toto dá asi za vzor aj pán spravodajca, keď povedal, že musí vystúpiť, lebo musí reagovať na pána poslanca Kadúca, a rozpráva tu o všetkom, len nie o skrátenom legislatívnom konaní k tomuto bodu.
Nič sa neudialo, 20 mesiacov vieme, aký je stav. Patová situácia na Ústavnom súde nie je. Nie je patová situácia, lebo Ústavný súd stále má možnosti, ako vyriešiť túto situáciu. Bangalórske zásady môže použiť Ústavný súd aj bez tohto zákona. A aj sám Ústavný súd povedal, že hľadajú riešenia v rámci svojej inštitúcie a tie riešenia aj v zmysle Bangalórskych zásad vedia použiť oni sami. A vtedy by bol kóšer, lebo by sme nemenili pravidlá počas rozohratej hry. Už dvaja ústavní sudcovia boli právoplatne vyhlásení za zaujatých. Týmto zákonom zasahujeme do rozohratej hry, do procesných úkonov, zákonom negujeme jedno rozhodnutie Ústavného súdu, právoplatné rozhodnutie Ústavného súdu.
Ale keď už ste avizovali, že, áno, máte pripravený nejaký návrh zákona, prečo to skrátené legislatívne konanie? Pán poslanec Martvoň povedal, že, dobre, sú ohrozené nejaké práva, áno, práva niekoho, áno, presne opačne, ako si myslíte vy. Poďme odborne k tomu debatovať, poďme, ale v skrátenom legislatívnom konaní tu odbornosť ide naprieč, lebo nie je na to priestor, však o chvíľu bude zasadať ústavnoprávny výbor, keď prejde tento návrh zákona do druhého čítania. Asi prejde, je vás tu dosť. Aká odborná debata?
Aj kebyže máme možnosť debatovať a mohli sme mať, keď tu nie je to skrátené legislatívne konanie, ale nikto na toto nebol pripravený. Máte pravdu v tom, že však poznáte nás, akí sme zákerní, že vám to dáme, že ste mohli byť pripravení, že na tejto schôdzi to pôjde. Mohli ste si myslieť, že tie tri prezidentom vrátené zákony sú len zámienkou k tomu, aby bola zvolaná táto schôdza, aby mohlo to skrátené legislatívne konanie byť.
Ruku na srdce, panie poslankyne zo SMER-u a páni poslanci zo SMER-u, koľkí z vás vedeli o tom, že toto príde? Aspoň k vám bol niekto normálny a povedal vám to, že pripravte sa na to, lebo pôjde to skrátené legislatívne konanie?
Tu vlastne došlo k tomu, čo ešte fakt nebolo. Bol oklamaný ústavný orgán - Národná rada Slovenskej republiky. Povedalo sa, že nepríde skrátené legislatívne konanie, povedal to predseda vlády, ktorý má právo predkladať zákony v skrátenom legislatívnom konaní. Povedalo sa, že to pôjde na riadnu májovú schôdzu. O čom toto je? To tu fakt ešte nebolo.
A k samotnému zákonu. Absolútne nie je dôvod, aby sme to prerokovali v skrátenom legislatívnom konaní. Jednak, že Ústavnú súd podľa mňa zďaleka nevyčerpal všetky svoje možnosti, ako tento stav napraviť. Zdôrazňujem tie Bangalórske zásady, princípy je možné uplatniť aj bez zákona a v tom prípade by retroaktivita nehrozila, lebo Ústavný súd, áno, je postavený pred hotovú vec. Dvaja sudcovia sú vylúčení a ostatní s výnimkou jednej pani sudkyne sú namietnutí, nie sú ešte vylúčení, sú len namietnutí. Čiže situácia zďaleka nie je patová a my do toho vrážame hrubý klin. Hovorím, že hrozí tam retroaktivita, hrozí nám potom konanie pred Európskym súdom pre ľudské práva.
A trošku načrtnem aj tú obsahovú zložku toho zákona. Smiešny návrh dávate v tom, lebo aj pro futuro bude znamenať to, že niekto navrhne zaujatosť členov senátu, jedného, dvoch. Druhý toho vylúčeného alebo vylúčený bude chcieť mať v senáte, ktorý bude rozhodovať v jeho spore, jednoduchú vec musí spraviť, namietnuť všetkých ostatných, namietnuť všetkých ostatných a nastúpi tento váš hanebný zákon, na základe ktorého všetko sa vráti k tomu pôvodnému senátu, aj s tým vylúčeným. Čiže niekto bude mať oprávnené námietky, dôjde aj k vylúčeniu, druhý namietne všetkých ostatných a bude rozhodovať aj ten právoplatne vylúčený sudca.
Parádny zámer, parádny a la SMER! Čo ste s tým doriešili? Uvidíte, ako dopadne, ako dopadnú po tejto novele konania na Ústavnom súde. Treba sa pozerať aj na druhú stranu barikády, aké sú nedostatky tohto zákona. A je ich dosť. A vy to ešte chcete prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní.
A keď sa už dotkneme zákona o organizovaní Ústavného súdu, tak, pán spravodajca, v prvom rade by sme fakt mali zaviesť elektronickú podateľňu a ozajstný náhodný výber senátov a prideľovanie spisov, lebo to tak zďaleka nefunguje.
Na základe uvedených asi je jednoznačné, že poslanecký klub strany MOST - HÍD nepodporí tento návrh na skrátené legislatívne konanie ani samotný návrh zákona. A urobím všetko preto, aby tento návrh zákona, táto novela nenadobudla právoplatnosť. A kebyže náhodu áno, tak urobíme ďalšie kroky, aby taká skrivodlivosť na Slovensku nemohla byť v Zbierke zákonov.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.4.2013 o 15:49 hod.

Mgr.

Gábor Gál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:01

László Solymos
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Najprv by som sa chcel poďakovať pánovi kolegovi, že hovoril k veci a hovoril vlastne o tom, o čom je tento bod dnešného programu.
Jednoznačne nevidíme dôvod na zrýchlené legislatívne konanie. Nič, ale vôbec nič sa za uplynulý týždeň nestalo takého, čo by tento krok ospravedlňovalo. Možno až na urazenú ješitnosť pána premiéra, ktorého pozvanie na ďalšie dejstvo tej hry "Konštruktívny premiér a zlá opozícia" opozičné strany odmietli. Stáva sa pravidlom, že sa SMER, keď chce predložiť podozrivú novelu zákona, urobí tak vždy pred prázdninami, pred pracovným voľnom a zásadne v skrátenom legislatívnom konaní. Mali by sme však všetky tieto dni vyhlásiť za dni bdelosti.
Pravdepodobne ide o ďalší pokus, ako pre politikov SMER-u privatizovať ďalšiu oblasť spoločenského života, po Úrade verejného obstarávania, potom súdnictvo a teraz pravdepodobne aj Generálnu prokuratúru.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.4.2013 o 16:01 hod.

Ing.

László Solymos

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:02

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja celkom vzácne súhlasím s pánom Gálom, so všetkým, čo povedal. Naozaj, to sa, myslím, stotožňujeme na skoro 90 %, čo je fajn.
Ja by som iba doplnil k tej schôdzi, že kedy to bolo zvolané. To už bolo povedané, že bolo to veľmi rýchlo a nemôžme sa oboznámiť s návrhom, ale napríklad nebol tam pán Martin Poliačik. Poslanec opozície, ktorý by určite mal k tomu čo povedať, a on sa naozaj nemal možnosť dozvedieť o ďalšej schôdzi. Ja si myslím, že mu bolo upreté právo poslanca, to, aby vykonával svoju prácu tak, ako má. A iba tým, že niekto potreboval niečo nejako skryť, spraviť rýchlo, a zatiaľ nikto verejne nevie prečo. Mali by sme sa pýtať, čo je za tým. Mňa to naozaj zaujíma.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.4.2013 o 16:02 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:03

Anton Martvoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Musím zatlieskať ako po odbornej stránke a rečníckej stránke, pán poslanec, fakt, veľmi dobre vystúpenie. Vidno, že je tu starý harcovník ako právnik, ktorý je odborník, ako fakt vážim si a uznávam, že veľmi dobré vystúpenie.
Ale z toho vystúpenia vyplynuli dve, dva také nedostatky, na ktoré by som chcel poukázať. A pán poslanec Gál povedal, samozrejme, že súčasný stav je taký na Ústavnom súde, budem iba v odbornej rovine teda, že dvaja sú vylúčení sudcovia a ostatní sú namietnutí. No tu je problém, že nemá kto rozhodnúť o tých ostatných namietnutých, taká je teraz tá situácia.
Čo sa týka, ale jedna zaujímavosť, ktorá unikla všetkým, všetci sme zvyknutí, že pokiaľ sa nejaký zákon alebo niečo dotýka súdnej moci, tak súdna moc zvykne nejakým spôsobom zareagovať alebo aspoň dať nejaké teda nesúhlasné stanovisko. No, tu je tá zaujímavosť, že nikto z Ústavného súdu Slovenskej republiky, ani tí, ktorí v podstate, ktorých namietal pán prezident, tí sudcovia, nikto sa neozval, že by boli proti tomuto návrhu zákona a že by boli proti tomuto riešeniu, s akým prichádzame my, strana SMER, a teda vláda a pán minister.
Čiže tým chcem poukázať na to, že aj sudcovia na Ústavnom súde asi očakávajú túto zmenu, vidia, že je potrebná, a preto to nekritizujú, lebo sú tam, fakt, takého aj takého názoru a minimálne jeden alebo dvaja sudcovia by sa boli ozvali. Nikto sa neozval. To je tá zaujímavosť, že jednoducho zjavne aj oni tým potvrdzujú, teda kto mlčí, ten svedčí, že jednoducho je tam potreba zmeny, lebo nemá kto rozhodovať o tých namietnutých ostatných sudcoch.
Čiže toľko iba z mojej strany k tomu, že snažím sa teda, dobre bolo vystúpenie, snažím sa teda aj konštruktívne reagovať.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.4.2013 o 16:03 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:05

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja by som sa tiež chcel poďakovať pánovi poslancovi Gálovi za jeho vystúpenie a možno by som trošku pokračoval v intenciách toho, keď popisoval, akým spôsobom sa správa vláda Slovenskej republiky a strana SMER k Národnej rade Slovenskej republiky.
Dámy a páni, vláda si z Národnej rady Slovenskej republiky robí srandu. To je fakt. V nedeľu zvolal pán Paška schôdzu s troma bodmi. Veľmi dobre vedel pán predseda Národnej rady, veľmi dobre vedel, prečo to robí, prečo práve v utorok, prečo práve tieto tri body, ktoré by, naozaj ich prerokovanie malo trvať niekoľko desiatok minút. Dnes dramatická tlačovka, pamätáme sa na niečo podobné pri skrátenom legislatívnom konaní k druhému pilieru, a okamžité zaradenie skráteného legislatívneho konania k zákonu o Ústavnom súde, o ktorom minulý týždeň po vláde povedal predseda vlády, že pôjde do riadneho legislatívneho konania.
Začína schôdza, pán minister spravodlivosti si sadne na miesto navrhovateľa, lebo veľmi dobre vie, že opozícia môže namietať čokoľvek, mašinéria je spustená, veľký vodca strany SMER už rozhodol, že to bude takto a nič sa na tom nemení. A potom táto schôdza, ktorá absolútne nezaujíma kolegov zo strany SMER, jediné, čo ich zaujíma, je, kedy to už konečne môžu odhlasovať a kedy už konečne opoziční poslanci pochopia, že aj tak na tom nič nezmenia.
Dámy a páni zo SMER-u, vysmievate sa z parlamentu, vláda Slovenskej republiky sa vysmieva z parlamentu, Robert Fico sa vysmieva z parlamentu. Len chcem vás upozorniť, že keď sa vysmievate z parlamentu, vysmievate sa z občanov tejto krajiny, lebo ľudí, ktorí tu sedia, poslali občania tejto krajiny do parlamentu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.4.2013 o 16:05 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:07

Gábor Gál

Vystúpenie v rozprave 16:08

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, milé kolegyne, milí kolegovia, na úvod chcem povedať, že som právny laik, ale napriek tomu by som chcel vyjadriť ten svoj názor možno aj takou, teda právnicky, laickou rečou, ale chcel by som sa vyjadriť teda k tomu, čo podľa mňa sa dnes SMER chystá spáchať.
Na úvod tiež by som chcel povedať, že myslím si, že nemá nejaký veľký zmysel si vyčítať navzájom a hovoriť o tom, kto je zodpovedný za stav, že Slovensko viac ako dva roky nemá zvoleného generálneho prokurátora. Myslím si, že svoje maslo na hlave má aj opozícia v tomto, ale, samozrejme, aj strana SMER, a nie málo masla, a myslím si, že aj na kilá by sa dalo rátať v prípade pána prezidenta.
Ak každopádne dnes strana SMER alebo poslanci vládnej strany schvália skrátené konanie v tejto veci, tak podľa mňa nastane päť, päť takých potvrdení, kedy definitívne potvrdíte, že Slovensko je len ilúzia právneho štátu, kedy definitívne potvrdíte, že SMER sa nezastaví pred ničím a máme sa určite ešte načo tešiť, kedy definitívne urobíte zo súdnej moci doslova prostitútku v rukách jednej politickej strany, kedy definitívne zo samých seba urobíte len bábky v rukách majiteľov SMER-u a kedy definitívne urobíte z predsedu vlády korunovaného klamára, vzhľadom na to, čo vieme všetci, čo vyhlásil pred týždňom aj niečo.
Klamete doslova ľudí, vyvolávate vo verejnosti falošný pocit ohrozenia, hoci žiadne ohrozenie neexistuje. Už ľuďom jednoducho nepoviete, že v celom rozsahu práv generálneho prokurátora generálneho prokurátora zastupuje jeho prvý námestník. Vyvolávate vo verejnosti falošný pocit, že SMER nebude voliť nového kandidáta na generálneho prokurátora, kým nerozhodne Ústavný súd o námietkach Dr. Čentéša. To, že vy si týmto zákonom, ktorý predkladáte v skrátenom legislatívnom konaní, vlastne vyberiete vopred vybraných ľudí, ktorí o námietke budú rozhodovať, už ľuďom nepoviete. Síce na jednej strane vytvárate dojem, že akí ste vy demokrati, že vy počkáte na rozhodnutie Ústavného súdu, ale už ľuďom nevysvetľujete to, že vlastne teraz týmto zákonom si predchystáte rozhodnutie Ústavného súdu tak, ako vám bude vyhovovať. Jednoducho zneužívate nedostatok informácií vašich voličov. Ale to sa ani nečudujem, na tomto veľmi veľa politických strán má založený zmysel svojej existencie, ale teda SMER je v tomto dosť geniálny.
Naozaj ma mrzí, že ani pán spravodajca, ani pán minister sa podľa mňa nie dostatočným spôsobom nedokázali vysporiadať s námietkami, ktoré tu predložili viacerí poslanci opoziční, kedy hovorili a namietali, že nie sú splnené žiadne, alebo nie je splnený ani jeden z dôvodov na skrátené legislatívne konanie. A z tohto dôvodu si myslím, že vy veľmi dobre viete, že žiaden z týchto dôvodov na skrátené legislatívne konanie nie je splnený, a preto vedome idete porušiť zákon, a preto sa k tomu vôbec nevyjadrujete, lebo je to klasická politika SMER-u, k nepríjemným otázkam sa nevyjadrovať, vtedy sa verejnosť o nich nedozvie.
Veľmi ma mrzí, že pán minister, v ktorého som mal nádej, sa necháva zneužívať na tak bezprecedentné pošliapanie právneho štátu.
Dodnes boli právoplatne vylúčení z rozhodovania len štyria sudcovia, z dvanástich namietnutých štyria boli vylúčení. O zaujatosti ôsmich sudcov zatiaľ Ústavný súd dodnes právoplatne nerozhodol. To znamená, že dnes reálne ešte nenastala situácia právnej tiesne a nenastala situácia, aby sme museli uplatniť vami spomínanú doktrínu nevyhnutnosti.
Dovolím si v tejto veci upozorniť zároveň na to, že práve kvôli nenapĺňaniu stavu právnej núdze štrasburský súd už raz rozhodol v spore Harabin verzus Slovenská republika, že Ústavný súd nemal právo uplatniť doktrínu nevyhnutnosti v rozhodovaní v jeho veci. To znamená, že štrasburský súd už raz rozhodol, že takto konať súdy nesmú a nič to nezmení, ak si niekto myslí, že to zvráti zvráteným zákonom. Čiže raz už štrasburský súd povedal, že kým Ústavný súd, kým na Ústavnom súde nenastane situácia nevyhnutnosti, alebo nevyhnutnosť uplatniť doktrínu nevyhnutnosti, dovtedy ju nesmie uplatniť. My dnes sme v stave, kedy nenastala, ale týmto zákonom ju idete uplatniť. Čiže vlastne rovno idete prijímať zákon, ktorý je v rozpore s rozhodnutím štrasburgského súdu.
Ak návrh zákona prejde, nastane paradoxná situácia, kedy budú rozhodovať tí, ktorí sú právoplatne vylúčení z rozhodovania, čiže napríklad tí konkrétni dvaja spomenutí sudcovia, avšak tí sudcovia, ktorí ešte neboli vylúčení z rozhodovania, čiže sú iba namietnutí, ale nie sú vlastne právoplatne vylúčení z rozhodovania, rozhodovať nebudú môcť. Čiže tí, o ktorých je ešte len pochybnosť a neboli vylúčení, tí rozhodovať nebudú môcť, ale tí, o ktorých už pochybnosť nie je a ktorí sú vylúčení z rozhodovania, tých vaším zákonom splnomocníte, aby rozhodli. Celkom slušný paradox a myslím si, že nie hodný právneho štátu, ale možno nejakej banánovej republiky.
Prečo sme sa dostali až sem, si myslím, že odpoveď je jednoduchá. 23 rokov a, samozrejme, nechcem hovoriť o období predtým, ale 23 rokov slovenskí politici, bohužiaľ, nedokázali odolať pokušeniu, a to môžem povedať o všetkých, či modrých, alebo červených, že každý viac či menej a svojím spôsobom chce ovplyvňovať zloženie, či personálne, alebo pravidlá, akým spôsobom súdna moc má akože nezávisle rozhodovať. Pravidlami, ktoré vlastne umožňujú personálne ovplyvňovať výber a zloženie súdov. Čiže to neustále zasahovanie do nezávislosti súdnej moci a na druhej strane ľuďom tu hovoríme, že sme v právnom štáte. Nie, nie sme, predávame im ako politici iba ilúziu právneho štátu, ale našimi krokmi a týmto neustálym zasahovaním ten právny štát búrame, základy právneho štátu búrame.
Keď sa pýtame, ako z toho von, tak viacerí aj z poslancov SMER-u, minimálne dvoch som postrehol, hovorili, že ste ochotní hľadať s opozíciou prípadné aj iné riešenie, že ste ochotní na túto tému diskutovať, tak ja si dovolím navrhnúť iba dva spôsoby, a to by možno bolo, že vylosujme potom členov toho senátu, ktorý bude rozhodovať, ak teda takéto niečo chcete urobiť. Nikto vás potom nebude môcť upodozrievať z toho, že ste si dopredu vybrali vlastne sudcov. A ak by v tom prvom senáte sa tí dvaja správni sudcovia nenachádzali, tak by ste takýto zákon ani nepredkladali.
Ak dáte do zákona, a máte možnosť to zmeniť pravidlo, že z klobúka sa vylosujú traja sudcovia, ktorí budú tvoriť obsadenie toho daného senátu, nikto vás z takéhoto krivého úmyslu upodozrievať nebude. Alebo potom teda to druhé riešenie, ktoré tu spomenuté bolo, umožníme všetkým členom pléna, aby rozhodovali v tejto veci. Samozrejme, až potom, ak Ústavný súd právoplatne rozhodne o všetkých vznesených námietkach, o ktorých bolo doteraz rozhodnuté, ako som už hovoril, iba v štyroch prípadoch a v ôsmich prípadoch stále rozhodnutie nebolo.
Každopádne, ak SMER sa napriek všetkým upozorneniam rozhodne znásilniť právny štát, bude to len a len potvrdenie toho, že aj Slovensko trpí hlbokou krízou morálky, hlavne politickej. Napísať zákon, aby mohol rozhodovať senát, o ktorom dopredu viete, ako rozhodne, je nemorálne, ba priam perfídne. Bohužiaľ, a je to len a len na vás, páni poslanci zo SMER-u a poslankyne, či takéto niečo spáchate.
Obávam sa však, že spáchate a máte to dobre premyslené. Správy budú plné majálesov a stavaní májov Robertom Ficom a nikto nebude si všímať nejakú bočnú správu o tom Čentéšovi, čo nás po Čentéšovi, čo nás po tom, že v tieni stavania májov Robertom Ficom sa pošliapu práva jedného konkrétneho človeka.
Takto si vy predstavujete zrejme právny štát.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.4.2013 o 16:08 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video