21. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka, dobré ráno všetkým kolegom, kolegyniam. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, cieľom navrhovanej právnej úpravy je zefektívniť prípravu a realizáciu významných investícií a tým prispieť k zatraktívneniu podnikateľského prostredia v Slovenskej republike, k udržaniu hospodárskeho rastu a poklesu miery nezamestnanosti. Návrhom zákona sa rozširuje kategória významných investícií na všetky druhy stavieb. Zároveň sa však precizujú a objektivizujú kritériá, ktoré musia byť splnené, aby sa určitá investícia mohla považovať za významnú. Takisto pribudli kontrolné a sankčné ustanovenia.
V prvom čítaní prebehla vcelku zaujímavá diskusia, kde sme pozorne počúvali, ak sa objavili relevantné výhrady či pochybnosti, pokúsili sme sa na ne v tom duchu aj reagovať.
Návrh zákona bol prekonzultovaný s príslušnými rezortmi, takisto ako aj s parlamentnou legislatívou a výsledkom sú vylepšenia, doplnenia návrhu zákona, ktoré sú zahrnuté v spoločnej správe výborov.
A dovoľujem si vás, vážené kolegyne, kolegovia, požiadať o podporu tohoto návrhu zákona.
Ďakujem.
Neautorizovaný
Vystúpenia
19:08
Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:08
Árpád ÉrsekPánovi Hrnčiarovi toľko len poviem, áno, hazardné hry. Pani Schmögnerová zobrala tie peniaze, ktoré boli v Tipose, odvtedy sa do rozpočtu nikdy športu nevrátili. Záleží to na tom, jak sa k tomu postavia ministri financií všetkých, od tej doby všetkých.
Samozrejme, my keď sme robili, keď sme dávali návrh na tú olympijskú rentu - pamätáte sa? - tá renta stojí ročne 480 000 euro,...
Pánovi Hrnčiarovi toľko len poviem, áno, hazardné hry. Pani Schmögnerová zobrala tie peniaze, ktoré boli v Tipose, odvtedy sa do rozpočtu nikdy športu nevrátili. Záleží to na tom, jak sa k tomu postavia ministri financií všetkých, od tej doby všetkých.
Samozrejme, my keď sme robili, keď sme dávali návrh na tú olympijskú rentu - pamätáte sa? - tá renta stojí ročne 480 000 euro, a tam som určil presne, že tie peniaze sa môžu zobrať priamo zákonom od Tiposu. Čiže tie peniaze by sa nejakým spôsobom vrátili do športu.
Čo hovoril pán Poliačik, mládež, rodičia, profišport, áno, samozrejme, súhlasím s tým. Profesionálny šport treba oddeliť od toho. A nech si profesionálny šport zarobí na svoje výdavky a na svoje príjmy a bude ziskový alebo stratový.
S pánom Galisom samozrejme súhlasím. V regióne treba zabezpečiť podmienky tým, aby deti mali možnosť športovať. Darmo, ja s tým súhlasím, ja som nemal s tým problém ani na výbore. Ja som povedal, áno, treba dať do poriadku to, čo teraz máme, a potom rozmýšľať o tom, čo budeme ďalej, ďalej ešte budovať.
Čo sa týka, samozrejme, infraštruktúra, čo povedal pán Mikloško. Nepleťme školskú telesnú výchovu, by som neplietol do toho športového, lebo jedná sa o šport už teraz, nie o základnú telesnú výchovu. A jedná sa o šport, športové kluby. Takže ja by som to nedával dokopy.
A samozrejme nebudem sa vadiť s Dušanom, že koľko ihrísk išlo nateraz na južné Slovensko alebo na severné. To je super, tie ihriská, kde fungujú, tam fungujú. Je to v poriadku. Ale sú aj také miesta, a to treba povedať tiež, kde je slabý starosta, kde už rozkradli, rozbúrali tie ihriská, ale boli vybudované. A nie je to chyba tých, ktorí to budovali. Je to chyba tých, ktorí s nimi nevedia zaobchádzať, to treba tiež povedať. Určite to bude mať svoj prínos. Samozrejme, takéto iniciatívy môžeme podporiť, len nech je to priehľadné, nech ľudia vedia, že áno, na čo, na čo to má slúžiť.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
20.6.2013 o 19:08 hod.
PaedDr.
Árpád Érsek
Videokanál poslanca
Ďakujem. Ďakujem za faktické poznámky.
Pánovi Hrnčiarovi toľko len poviem, áno, hazardné hry. Pani Schmögnerová zobrala tie peniaze, ktoré boli v Tipose, odvtedy sa do rozpočtu nikdy športu nevrátili. Záleží to na tom, jak sa k tomu postavia ministri financií všetkých, od tej doby všetkých.
Samozrejme, my keď sme robili, keď sme dávali návrh na tú olympijskú rentu - pamätáte sa? - tá renta stojí ročne 480 000 euro, a tam som určil presne, že tie peniaze sa môžu zobrať priamo zákonom od Tiposu. Čiže tie peniaze by sa nejakým spôsobom vrátili do športu.
Čo hovoril pán Poliačik, mládež, rodičia, profišport, áno, samozrejme, súhlasím s tým. Profesionálny šport treba oddeliť od toho. A nech si profesionálny šport zarobí na svoje výdavky a na svoje príjmy a bude ziskový alebo stratový.
S pánom Galisom samozrejme súhlasím. V regióne treba zabezpečiť podmienky tým, aby deti mali možnosť športovať. Darmo, ja s tým súhlasím, ja som nemal s tým problém ani na výbore. Ja som povedal, áno, treba dať do poriadku to, čo teraz máme, a potom rozmýšľať o tom, čo budeme ďalej, ďalej ešte budovať.
Čo sa týka, samozrejme, infraštruktúra, čo povedal pán Mikloško. Nepleťme školskú telesnú výchovu, by som neplietol do toho športového, lebo jedná sa o šport už teraz, nie o základnú telesnú výchovu. A jedná sa o šport, športové kluby. Takže ja by som to nedával dokopy.
A samozrejme nebudem sa vadiť s Dušanom, že koľko ihrísk išlo nateraz na južné Slovensko alebo na severné. To je super, tie ihriská, kde fungujú, tam fungujú. Je to v poriadku. Ale sú aj také miesta, a to treba povedať tiež, kde je slabý starosta, kde už rozkradli, rozbúrali tie ihriská, ale boli vybudované. A nie je to chyba tých, ktorí to budovali. Je to chyba tých, ktorí s nimi nevedia zaobchádzať, to treba tiež povedať. Určite to bude mať svoj prínos. Samozrejme, takéto iniciatívy môžeme podporiť, len nech je to priehľadné, nech ľudia vedia, že áno, na čo, na čo to má slúžiť.
Ďakujem.
Autorizovaný
19:10
Uvádzajúci uvádza bod 19:10
Dušan ČaplovičPo prvé, veľmi dobre viete, že tento návrh novely zákona predkladá Úrad vlády a na výboroch ho predkladal vedúci Úradu vlády. A keďže vedúci Úradu vlády v zmysle rokovacieho poriadku nemôže predkladať v pléne, tak niekto z ministrov tento návrh novely zákona musel predložiť. A v tom som mal najbližšie ja, tak tento návrh, ktorý...
Po prvé, veľmi dobre viete, že tento návrh novely zákona predkladá Úrad vlády a na výboroch ho predkladal vedúci Úradu vlády. A keďže vedúci Úradu vlády v zmysle rokovacieho poriadku nemôže predkladať v pléne, tak niekto z ministrov tento návrh novely zákona musel predložiť. A v tom som mal najbližšie ja, tak tento návrh, ktorý pripravovala legislatívna skupina na Úrade vlády a legislatívny odbor, som takýmto spôsobom aj predložil.
Po druhé, čo je veľmi dôležité povedať, že, že som neodpovedal. No ja som nemohol odpovedať na prvom čítaní na úvahy, ktoré boli povedané. Ale každý poslanec mal právo ísť na výbory, či už ústavnoprávny, pre financie a rozpočet alebo na výbor pre vzdelanie, vedu, mládež a šport, na gesčný, a predložiť pozmeňovacie návrhy. Predložiť svoje pripomienky, ktoré tam mohli byť buď schválené, alebo neboli schválené. Existuje istá legislatívna postupnosť a túto legislatívnu postupnosť by páni poslanci mali vedieť. Nemôžem reagovať na to, čo sa povie vo voľnej diskusii. Budem reagovať na interpeláciu, ktorú dostanem, písomnú alebo ústnu, tuná v parlamente. Alebo na konkrétne veci, ktoré budú samozrejme predložené, ako to hovorí legislatívny poriadok v Národnej rade. Musíme to dodržiavať. A preto si myslím, že pán Mikloško sa veľmi mýlil, že takýmto spôsobom postupoval. Mohol kľudne prísť na výbor a na výbore, či už v gesčnom alebo ďalších výboroch predložiť pozmeňovacie návrhy, ktoré, o ktorých chcel, alebo o ktorých sme mohli dneska v pléne Národnej rady diskutovať.
Transparentnosť, netransparentnosť. Po prvé, pri ministerstve školstva funguje rada štátnej reprezentácie, kde sú zastúpené tie najdôležitejšie, samozrejme, zväzy, najdôležitejšie organizácie. Sú tam zástupcovia tak aj pre malé športy, takzvané malé športy, ale sú tam samozrejme aj veľké športové organizácie, olympijský výbor, paraolympijský výbor a ďalší zástupcovia Fakulty telesnej výchovy a športu, dekanát a ďalší ľudia, ktorí majú čo do tejto oblasti povedať.
KPMG nám urobilo... Prečítajte si, čo napísalo KPMG! Asi, dúfam, že to máte k dispozícii. To je verejne prístupné na www., olympijský výbor si to vyžiadal, financovanie športu a jej analýzu, aká je. Tridsaťtri miliónov eur ide z rezortu školstva. Ďalšie idú na armádny a policajný šport z rezortu vnútra a z rezortu obrany. A 124 miliónov eur ide ročne zo samosprávy do športu obcí, miest a regionálnej samosprávy. A tam sa nám často strácajú peniaze, o ktorých nevieme, pretože neprechádzajú tým, by som povedal, legitímnym presunom tých finančných zdrojov. Stodvadsaťštyri miliónov eur ide zo samosprávy na šport.
Viete veľmi dobre a pán Érsek to veľmi dobre vie, lebo chodieva do haly Elán a vie, že tam máme Národné športové centrum... (Reakcia z pléna.) Prosím? Mladosť, Mladosť a Elán je vedľa, to bola Mladosť. A v Národnom športovom centre sa sprístupnil informačný systém, kde dávajú všetky športové zväzy, ešte niektoré nám nedodali, a preto majú veľké problémy s financovaním, všetky celú databázu, kto športuje, ako športuje, aké sú kluby, aké je financovanie, akí sú rozhodcovia a tak ďalej a tak ďalej. A toto je myslím, že východisko, ktoré nám stransparentní posun finančných prostriedkov v tejto oblasti.
A napokon, a to je veľmi dôležité, tieto zdroje, ktoré idú, pôjdu predovšetkým naozaj na podporu mládeže, regionálneho rozvoja v oblasti telesnej kultúry na našich školách a rôznych hrách, ktoré sa organizujú. No kto zorganizoval za posledné tri - štyri roky toľko regionálnych hier pre mládež, pre základné školy, ako sme to zorganizovali, ministerstvo v súčasnom období s Úradom vlády? Sedem regionálnych súťaží, od atletiky cez kolektívne športy, cez gymnastiku, cez plávanie, kde mali k tomu dispozičné možnosti. Mladí ľudia sa zúčastnili, niekde 1 700 mladých ľudí, desiatky a desiatky škôl základných, ktoré súťažili a dostávali ocenenia, ktoré im odovzdával buď pán Galis a keď som prišiel ja, tak som to odovzdával aj ja. A samozrejme toto chceme aj ďalej rozvíjať, pretože nám toto predovšetkým chýba. Nie je pravda, že mladí ľudia nechcú športovať, ale nie sú im vytvorené podmienky pre súťaženie. Pretože mladí ľudia, aj ktorí sú viacej obéznejší, radi si zasúťažia. A mali by ste vidieť na týchto súťažiacich mladých ľudí, aké dosahujú výsledky.
Po ďalšie, florbal je teraz v súčasnosti najobľúbenejším mládežníckym športom v telocvičniach. A preto som sa rozhodol a robím to za posledný rok, že z havarijného fondu dávam predovšetkým z veľkej časti peniaze na havárie nielen telocviční, ale obnovy telocvičných priestorov vrátane ich vybavenia, aby sme mohli povedzme tieto telocvične skutočne v regiónoch v maximálnej miere využívať. Takže všetky tieto zdroje, ktoré idú, či už cez ministerstvo školstva, prechádzajú verejným, verejnou oponentúrou. O tom rozhodujú komisie, ktoré sú, nanominovaní ľudia. Ja o tom nerozhodujem. Ja dostávam len návrhy. A samozrejme sú vyhlásené výzvy a na tieto výzvy sa prihlasujú z celého Slovenska jednotlivé organizácie. Istá čiastka išla na Úrad vlády práve na podporu týchto mládežníckych aktivít. My by sme nikdy nemohli zorganizovať toľko podujatí pre základné a v súčasnosti už aj pre stredné školy v rámci športu, ako sa zorganizovali tohto roku, na jar tohto roku. Alebo v lete, v letných mesiacoch, keď už budem hovoriť jún, aj v letných mesiacoch tohto roku.
Čiže to sú výsledky a to sú konkrétne výsledky, lebo učitelia tomu fandia, mladí ľudia sa tešia, rodičia sú nadšení a starostovia, zriaďovatelia základných škôl, veľmi tomu tak iste napomáhajú a vytvárajú všetky podmienky pre túto aktivitu. Takže tento návrh, ktorý tu je daný, je dobrý a samozrejme považujem ho za veľmi potrebný, aby sme vedeli práve v týchto oblastiach niektoré veci zafinancovať. A myslím si, že bude to transparentné, pretože to pôjde cez konkrétne výzvy na Úrade vlády.
Po ďalšie; čo sa týka návrhu pána poslanca Mihála, ten ide nad rámec tohto zákona, preto neodporúčam poslancom, aby sa tento návrh pána Mihála prijal pri schvaľovaní, ako pozmeňujúci návrh pri schvaľovaní tejto novely zákona.
Ďakujem vám veľmi pekne.
Ja by som si dovolil pár naozaj vysvetľujúcich faktov, lebo sa tu pletú hrušky s jablkami.
Po prvé, veľmi dobre viete, že tento návrh novely zákona predkladá Úrad vlády a na výboroch ho predkladal vedúci Úradu vlády. A keďže vedúci Úradu vlády v zmysle rokovacieho poriadku nemôže predkladať v pléne, tak niekto z ministrov tento návrh novely zákona musel predložiť. A v tom som mal najbližšie ja, tak tento návrh, ktorý pripravovala legislatívna skupina na Úrade vlády a legislatívny odbor, som takýmto spôsobom aj predložil.
Po druhé, čo je veľmi dôležité povedať, že, že som neodpovedal. No ja som nemohol odpovedať na prvom čítaní na úvahy, ktoré boli povedané. Ale každý poslanec mal právo ísť na výbory, či už ústavnoprávny, pre financie a rozpočet alebo na výbor pre vzdelanie, vedu, mládež a šport, na gesčný, a predložiť pozmeňovacie návrhy. Predložiť svoje pripomienky, ktoré tam mohli byť buď schválené, alebo neboli schválené. Existuje istá legislatívna postupnosť a túto legislatívnu postupnosť by páni poslanci mali vedieť. Nemôžem reagovať na to, čo sa povie vo voľnej diskusii. Budem reagovať na interpeláciu, ktorú dostanem, písomnú alebo ústnu, tuná v parlamente. Alebo na konkrétne veci, ktoré budú samozrejme predložené, ako to hovorí legislatívny poriadok v Národnej rade. Musíme to dodržiavať. A preto si myslím, že pán Mikloško sa veľmi mýlil, že takýmto spôsobom postupoval. Mohol kľudne prísť na výbor a na výbore, či už v gesčnom alebo ďalších výboroch predložiť pozmeňovacie návrhy, ktoré, o ktorých chcel, alebo o ktorých sme mohli dneska v pléne Národnej rady diskutovať.
Transparentnosť, netransparentnosť. Po prvé, pri ministerstve školstva funguje rada štátnej reprezentácie, kde sú zastúpené tie najdôležitejšie, samozrejme, zväzy, najdôležitejšie organizácie. Sú tam zástupcovia tak aj pre malé športy, takzvané malé športy, ale sú tam samozrejme aj veľké športové organizácie, olympijský výbor, paraolympijský výbor a ďalší zástupcovia Fakulty telesnej výchovy a športu, dekanát a ďalší ľudia, ktorí majú čo do tejto oblasti povedať.
KPMG nám urobilo... Prečítajte si, čo napísalo KPMG! Asi, dúfam, že to máte k dispozícii. To je verejne prístupné na www., olympijský výbor si to vyžiadal, financovanie športu a jej analýzu, aká je. Tridsaťtri miliónov eur ide z rezortu školstva. Ďalšie idú na armádny a policajný šport z rezortu vnútra a z rezortu obrany. A 124 miliónov eur ide ročne zo samosprávy do športu obcí, miest a regionálnej samosprávy. A tam sa nám často strácajú peniaze, o ktorých nevieme, pretože neprechádzajú tým, by som povedal, legitímnym presunom tých finančných zdrojov. Stodvadsaťštyri miliónov eur ide zo samosprávy na šport.
Viete veľmi dobre a pán Érsek to veľmi dobre vie, lebo chodieva do haly Elán a vie, že tam máme Národné športové centrum... (Reakcia z pléna.) Prosím? Mladosť, Mladosť a Elán je vedľa, to bola Mladosť. A v Národnom športovom centre sa sprístupnil informačný systém, kde dávajú všetky športové zväzy, ešte niektoré nám nedodali, a preto majú veľké problémy s financovaním, všetky celú databázu, kto športuje, ako športuje, aké sú kluby, aké je financovanie, akí sú rozhodcovia a tak ďalej a tak ďalej. A toto je myslím, že východisko, ktoré nám stransparentní posun finančných prostriedkov v tejto oblasti.
A napokon, a to je veľmi dôležité, tieto zdroje, ktoré idú, pôjdu predovšetkým naozaj na podporu mládeže, regionálneho rozvoja v oblasti telesnej kultúry na našich školách a rôznych hrách, ktoré sa organizujú. No kto zorganizoval za posledné tri - štyri roky toľko regionálnych hier pre mládež, pre základné školy, ako sme to zorganizovali, ministerstvo v súčasnom období s Úradom vlády? Sedem regionálnych súťaží, od atletiky cez kolektívne športy, cez gymnastiku, cez plávanie, kde mali k tomu dispozičné možnosti. Mladí ľudia sa zúčastnili, niekde 1 700 mladých ľudí, desiatky a desiatky škôl základných, ktoré súťažili a dostávali ocenenia, ktoré im odovzdával buď pán Galis a keď som prišiel ja, tak som to odovzdával aj ja. A samozrejme toto chceme aj ďalej rozvíjať, pretože nám toto predovšetkým chýba. Nie je pravda, že mladí ľudia nechcú športovať, ale nie sú im vytvorené podmienky pre súťaženie. Pretože mladí ľudia, aj ktorí sú viacej obéznejší, radi si zasúťažia. A mali by ste vidieť na týchto súťažiacich mladých ľudí, aké dosahujú výsledky.
Po ďalšie, florbal je teraz v súčasnosti najobľúbenejším mládežníckym športom v telocvičniach. A preto som sa rozhodol a robím to za posledný rok, že z havarijného fondu dávam predovšetkým z veľkej časti peniaze na havárie nielen telocviční, ale obnovy telocvičných priestorov vrátane ich vybavenia, aby sme mohli povedzme tieto telocvične skutočne v regiónoch v maximálnej miere využívať. Takže všetky tieto zdroje, ktoré idú, či už cez ministerstvo školstva, prechádzajú verejným, verejnou oponentúrou. O tom rozhodujú komisie, ktoré sú, nanominovaní ľudia. Ja o tom nerozhodujem. Ja dostávam len návrhy. A samozrejme sú vyhlásené výzvy a na tieto výzvy sa prihlasujú z celého Slovenska jednotlivé organizácie. Istá čiastka išla na Úrad vlády práve na podporu týchto mládežníckych aktivít. My by sme nikdy nemohli zorganizovať toľko podujatí pre základné a v súčasnosti už aj pre stredné školy v rámci športu, ako sa zorganizovali tohto roku, na jar tohto roku. Alebo v lete, v letných mesiacoch, keď už budem hovoriť jún, aj v letných mesiacoch tohto roku.
Čiže to sú výsledky a to sú konkrétne výsledky, lebo učitelia tomu fandia, mladí ľudia sa tešia, rodičia sú nadšení a starostovia, zriaďovatelia základných škôl, veľmi tomu tak iste napomáhajú a vytvárajú všetky podmienky pre túto aktivitu. Takže tento návrh, ktorý tu je daný, je dobrý a samozrejme považujem ho za veľmi potrebný, aby sme vedeli práve v týchto oblastiach niektoré veci zafinancovať. A myslím si, že bude to transparentné, pretože to pôjde cez konkrétne výzvy na Úrade vlády.
Po ďalšie; čo sa týka návrhu pána poslanca Mihála, ten ide nad rámec tohto zákona, preto neodporúčam poslancom, aby sa tento návrh pána Mihála prijal pri schvaľovaní, ako pozmeňujúci návrh pri schvaľovaní tejto novely zákona.
Ďakujem vám veľmi pekne.
Autorizovaný
9:01
Vystúpenie 9:01
Maroš KondrótV prvom čítaní prebehla vcelku zaujímavá diskusia, kde sme pozorne počúvali, ak sa objavili relevantné výhrady či pochybnosti, pokúsili sme sa na ne v tom duchu aj reagovať.
Návrh zákona bol prekonzultovaný s príslušnými rezortmi, takisto ako aj s parlamentnou legislatívou a výsledkom sú vylepšenia, doplnenia návrhu zákona, ktoré sú zahrnuté v spoločnej správe výborov.
A dovoľujem si vás, vážené kolegyne, kolegovia, požiadať o podporu tohoto návrhu zákona.
Ďakujem.
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka, dobré ráno všetkým kolegom, kolegyniam. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, cieľom navrhovanej právnej úpravy je zefektívniť prípravu a realizáciu významných investícií a tým prispieť k zatraktívneniu podnikateľského prostredia v Slovenskej republike, k udržaniu hospodárskeho rastu a poklesu miery nezamestnanosti. Návrhom zákona sa rozširuje kategória významných investícií na všetky druhy stavieb. Zároveň sa však precizujú a objektivizujú kritériá, ktoré musia byť splnené, aby sa určitá investícia mohla považovať za významnú. Takisto pribudli kontrolné a sankčné ustanovenia.
V prvom čítaní prebehla vcelku zaujímavá diskusia, kde sme pozorne počúvali, ak sa objavili relevantné výhrady či pochybnosti, pokúsili sme sa na ne v tom duchu aj reagovať.
Návrh zákona bol prekonzultovaný s príslušnými rezortmi, takisto ako aj s parlamentnou legislatívou a výsledkom sú vylepšenia, doplnenia návrhu zákona, ktoré sú zahrnuté v spoločnej správe výborov.
A dovoľujem si vás, vážené kolegyne, kolegovia, požiadať o podporu tohoto návrhu zákona.
Ďakujem.
Neautorizovaný
9:03
Vystúpenie 9:03
Lea GrečkováNárodná rada Slovenskej republiky uznesením z 29. mája 2013 č. 619 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy, pardon. Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky chváliť: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením z 11. júna 2013 č. 252, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením z 13. júna 2013 č. 179 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením z 11. júna 2013 č. 179. Z uznesení výborov Národnej rady pod bodom III tejto správy vyplýva 11 pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča o bodoch 1 až 11 hlasovať spoločne s odporúčaním schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákonaodporúčaNárodnej rade Slovenskej republiky návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Maroša Kondróta, Michala Bagačku a Františka Petra na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorým sa mení zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku, schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením č. 183 z18. júna 2013. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril ako spravodajcu predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2 a § 83 ods. 4 a § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pani predsedajúca, skončila som, prosím, otvorte rozpravu.
Vážená pani predsedajúca, kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Maroša Kondróta, Michala Bagačku a Františka Petra na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku v znení neskorších predpisov, podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 29. mája 2013 č. 619 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy, pardon. Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky chváliť: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením z 11. júna 2013 č. 252, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením z 13. júna 2013 č. 179 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením z 11. júna 2013 č. 179. Z uznesení výborov Národnej rady pod bodom III tejto správy vyplýva 11 pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča o bodoch 1 až 11 hlasovať spoločne s odporúčaním schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákonaodporúčaNárodnej rade Slovenskej republiky návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Maroša Kondróta, Michala Bagačku a Františka Petra na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorým sa mení zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku, schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením č. 183 z18. júna 2013. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril ako spravodajcu predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2 a § 83 ods. 4 a § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pani predsedajúca, skončila som, prosím, otvorte rozpravu.
Neautorizovaný
9:07
Vystúpenie 9:07
Igor MatovičAle hneď na začiatku by som povedal, že, alebo by som konštatoval, že vlastne tá spoločná správa ruší tú podmienku 300 pracovných miest. A keď...
Ale hneď na začiatku by som povedal, že, alebo by som konštatoval, že vlastne tá spoločná správa ruší tú podmienku 300 pracovných miest. A keď som vlastne túto informáciu dostal, hovoril mi to človek, ktorý mal dosť veľké výhrady voči tomuto návrhu zákona v prvom čítaní, tak hovoril mi to s takým potešujúcim konštatovaním, čo vlastne to najviac, čo nám v tom zákone vadilo, tak už odtiaľ vypadlo. Nedalo mi to, nedalo to ani mojej asistentke, tak sme sa trošičku v tom zákone povŕtali, aj v tej novele a hlavne v tej spoločnej správe. A, čuduj sa svete, sa novela predkladaná podľa môjho názoru dostala do ešte horšieho stavu, jako bol ten pôvodný v prvom čítaní. Nemôžem sa ubrániť dojmu, že 300 pracovných miest, tam bola taká udička, taká návnada, aby sa vlastne pozornosť a zloba opozičných poslancov sústredila na 300 pracovných miest, čo sa aj na základe rozpravy v prvom čítaní, myslím si, že dosť efektívne podarilo. A teraz sa udička vyhodila a zrejme cieľ bol taký, aby sa opoziční poslanci ukľudnili, aby už boli spokojní, že vlastne ten cieľ, ten bubo, ktorý bol pôvodne v pôvodnom znení novely, keď sa stratí, tak vlastne opadnú emócie a už všetko bude v poriadku.
Čo sa však, keď si pozorne prečítate spoločnú správu, čo sa vcelku zaujímavé udialo, je niečo, čo je veľmi, veľmi, veľmi významné. A to je to, že pokým v pôvodnej novele bolo, že obce nemôžu hovoriť, obce a mestá nemôžu hovoriť do vyvlastňovania a územného konania pri diaľniciach a rýchlostných cestách, novela do toho priniesla prvok, že ani pri významných stavbách, tak šikovne cez spoločnú správu, s ktorou by sme mali byť akože všetci spokojní, sa tam prináša pár slov, ktoré odoberajú každej jednej obci, každému jednému mestu na Slovensku možnosť hovoriť aj do stavebného konania. A nielen pri diaľniciach a rýchlostných cestách, ale aj pri významných stavbách.
A ak tu v prvom čítaní bola najväčšia pozornosť sústredená voči 300 pracovným miestam a toto sme kritizovali, upozorňujem všetkých opozičných poslancov, že mali by sme zmeniť cieľ našej opozičnej kritiky a uvedomiť si túto najzásadnejšiu zmenu, ktorú vlastne predložená novela v kontexte so spoločnou správou, ktorá zrejme sa chystá byť schválená, ktoré prináša.
Čiže ešte raz, nie 300 pracovných miest, to zrejme nebude problém, lebo v spoločnej správe sa chystá zrušenie tejto podmienky. Problém je ten, že odoberáme každej jednej obci, každému jednému mestu akúkoľvek možnosť zasiahnuť do vyvlastňovacieho, územného, stavebného konania v prípadoch diaľnic, rýchlostných ciest, ale aj významných stavieb. Inak povedané, keďže pri významných stavbách už aj odpadla, odpadol počet zamestnaných ľudí, no dobre, ten si nebudem všímať, ale pri tých významných stavbách alebo významných investíciách podľa podmienok, ktoré sú nadstavené, že vlastne vláda môže vyhlásiť za národohospodársky významnú stavbu, ktorú uzná ona za vhodné, lebo nikde sa nenachádzajú podmienky, že čo národohospodársky významná stavba je. Čiže ak si teraz vláda povie, že národohospodársky významná stavba z dôvodu, lebo táto stavba alebo využívanie tejto stavby bude prispievať do plnenia štátneho rozpočtu, alebo z dôvodu, že sa zamestnajú nejakí ľudia, alebo z dôvodu, že tí ľudia budú platiť odvody a dane, tak vyhlási niektorú takúto stavbu za významnú, tak ukáže investor prstom: "Tento pozemok pod lesom sa mi páči, tu si to chcem postaviť." A tam si to postaví, lebo vláda mu to schváli.
A preto upozorňujem, že, a hlavne to, že obec už nebude môcť robiť v tejto veci nič, lebo všetky kompetencie v prípade vyvlastňovacieho, územného a stavebného konania novela zároveň so spoločnou správou presúva na úradníka, ktorého si bude nominovať SMER na stavebnom úrade v sídle kraja, čiže kvázi v krajskom stavebnom úrade.
Inak povedané, ak sa ľudia budú v Detve búriť proti zlatej bani, alebo na Jahodnej, alebo ak sa ľudia v Petržalke budú búriť proti megakasínu, tak si absolútne nič nepomôžu. Stačí, aby predložili svoj návrh na vládu, vláda si povie, áno, táto stavba je národohospodársky významná, všetky tieto investície, ktoré som spomenul, alebo ropovod cez Bratislavu, ale hovorím, megakasíno, zlatá baňa v Detve, na Jahodnej, všetky tieto investície sú nad 100 mil. eur, čiže bez problémov aj pro forma zvýšenú nejakú túto hranicu spĺňa, vláda si povie: "Čo budeme na dnešnom zasadnutí, vláda, považovať za národohospodársky významné? No budeme považovať to, čo nám prispeje do štátneho rozpočtu." Tak, áno, zlatá baňa v Detve, zlatá baňa na Jahodnej, megakasíno v Jarovciach, bordel pre tisíc prostitútok pod Tatrami, všetko bude národohospodársky významné, lebo to bude prispievať do štátneho rozpočtu a vláda jedným šmahom rozhodne, že táto investícia sa zrealizuje na cudzom pozemku, na pozemku niekoho, koho možno prarodičia v roku 1700 si pozemok zaobstarali. Bez toho, aby sa tohoto človeka pýtali, bez toho, aby obec a mesto mohli do tohoto konania, či vyvlastňovacieho, územného alebo stavebného, čokoľvek povedať a zasiahnuť. S kompetenciou vydať definitívnu pečiatku na postavenie stavby úradníkovi ktoréhosi, politickému nominantovi, toho sa neobávam, že tak nebude, v stavebnom úrade v sídle kraja, čiže de facto v krajskom stavebnom úrade.
Toto je kľúčová zmena, ktorú tu prezentujete. A ešte raz, tak ako som povedal na začiatok, odporúčam všetkým opozičným poslancom zmeniť cieľ svojej opozičnej kritiky z 300 pracovných miest, to bola iba udička, aby nás zaviedli niekam, na túto zásadnú zmenu. Berú obciam, mestám kompetenciu akúkoľvek rozhodnúť vo vyvlastňovacom, územnom a stavebnom konaní pri všetkých významných stavbách, pri diaľniciach a rýchlostných cestách.
Čo mi zároveň teda vadí, je to, čo už možno aj teda bolo spomenuté v prvom čítaní, ale to, že podľa môjho názoru ide jednoznačne o vládnu novelu zákona. Tuto, že pán Kondrót plní úlohu poslíčka a vláda takýmto spôsobom využíva jeho ako poslanca, jeho zákonodarnú iniciatívu, aby predložil tento návrh zákona, nenechajme sa znova tým zmiesť. Ide o zásadnú vládnu novelu zákona, ktorú podľa môjho názoru naschvál vláda nechcela dať do pripomienkového konania, lebo by tam urobili rekord pripomienok, ktoré by obdržali. Čiže keď teraz tu boli zákony, ktoré mali 1 200, verím, že v tomto prípade by dostali 3-tisíc pripomienok, možno v tom pôvodnom znení. Ale ak by dali do obehu, že vlastne obciam berú právo, to, čo im berú vlastne teraz cez spoločnú správu, cez pozmeňováčik nenápadný, ktorý bol predložený na výbore, že berú obciam akékoľvek právo rozhodovať, berú im možnosť byť orgánom pri stavebnom konaní, pri územnom konaní, pri všetkých tých stavbách, ktoré som hovoril, tak verím, že každá jedna obec by napísala aspoň tri pripomienky k tomuto ustanoveniu a tento návrh, ak by išiel cez vládu štandardným medzirezortným pripomienkovým konaním, tak vláda by sa za neho určite hanbila. Takto ten návrh zákona predložia cez poslanca, pán Kondrót si to už nejako znesie, zobere si to na triko, bude mať nejaké plusové body v SMER-e, možno potom za to niečo dostane, ale tá špina sa znesie na jeho hlavu.
Znova by som upriamil pozornosť nás všetkých, neobviňujme Kondróta, toto je vládny návrh zákona, ktorý sa iba predkladá cez poslanca, kde chce využiť a zneužiť vládna strana možnosť, že keď poslanec predloží návrh zákona, zákon nepodlieha pripomienkovému konaniu.
Pri takto zásadnej zmene si práve preto aj myslím, že pripomienkové alebo rezortné pripomienkové konanie by výrazne pomohlo aj samotnej kvalite zákona. Ale keďže taktika je zrejmá, že podľa môjho názoru tu bol úmysel predložiť cez výbor v druhom, de facto teda, čítaní, predložiť pozmeňováčik, ktorý zoberie obciam možnosť robiť stavebné konanie v týchto veciach, tak tiež by sme si mali všimnúť, že akým spôsobom sa to robí a podľa mňa to jednoducho nie je čistý a férový spôsob.
Čiže poviem to ešte inak, to, čo navrhujete, je úplné oklieštenie kompetencií miest a obcí pri výstavbe diaľnic, rýchlostných ciest a významných investícií. Významných investícií, ktoré vláda podľa toho, ako sa vyspí, alebo podľa toho, ako kto zaplatí, podľa toho, ako kto bude lobovať, určí za významné investície. To, že zdvíhate latku z miliardy korún na 100 mil. eur, je nepodstatné. Sami vieme, že významná investícia tým pádom bez problémov by bol nejaký Central Park, Eurovea. Central Park, bolo to tu spomínané v prvom čítaní, 200 mil. eur, Eurovea 300 mil. eur. Jednoducho 100 mil. eur v dnešnej dobe nejaká investícia nie je problém. Sami viete, že magakasíno v Petržalke, kde ste dostali 112-tisíc podpisov ľudí z Bratislavy, ktorí si túto investíciu v Bratislave neprajú, a kde to mohlo vlastne mesto zastaviť, ak by teda bolo účastníkom konania, alebo by bolo kompetentným orgánom pri územnom stavebnom konaní, tak na základe tohto, čo navrhujete, už mesto nezastaví nič. Jednoducho váš úradníček, ktorého si dosadíte na krajský stavebný úrad, alebo teda stavebný úrad v sídle kraja, si rozhodne o megakasíne. A sami viete, že investícia do megakasína bola viac ako desaťnásobok sumy, ktorú vy určujete ako tú hraničnú na významnú investíciu. Čiže určite by ste v dnešnej dobe, kedy vždy používate slovíčko čarovné alebo čarovnú formulku "konsolidácia verejných financií", určite by ste dokázali megakasíno vyhlásiť za významnú investíciu alebo národohospodársky teda významnú a tým pádom by sa stala významnou investíciou a tým pádom by podliehala inému režimu pri vyvlastňovacom konaní, pri územnom konaní, stavebnom konaní a všetko by ste mali v rukách a všetky by mal v rukách váš človek, ktorého si budete nominovať do príslušných úradov.
Viem, že pán Kondrót sa snažil v prvom čítaní argumentovať, že o žiadne vyvlastňovanie nejde, ale potom by som mu asi odporúčal prečítať si stavebný zákon, ktorý konkrétne hovorí o tom, za akých podmienok, čo sa kedy, ako vyvlastniť môže. A tam sa potom dočítate, pán Kondrót, že významné investície podliehajú vlastne tomuto režimu vyvlastňovania. Inak povedané, to, čo prijímate, znamená, že ktorýkoľvek zbohatlík, a veľa z nich je takých, ktorí predtým ľudí na Slovensku okradli cez rôzne kupónové fondy a podobne, teraz príde, ukáže prstom na ľubovoľný pozemok, aký sa mu na Slovensku zamanie, povie, túto chcem dať 100 mil. eur a už tam nebude ani podmienka, že 300 zamestnancov, jednoducho 100 mil. eur keď investuje na ten pozemok, tak vy mu ho dáte. Bez toho, aby obec mohla k tomu niečo povedať, aby ľudia k tomu mohli niečo povedať, bude sa prihliadať možno iba na technické parametre, či tá stavba bude mať dostatočne tepelnoizolačné vlastnosti, či bude tak, jako má byť postavená podľa súčasných nejakých platných stavebných noriem, ale určite sa nebude prihliadať na to, že či tí ľudia v tej obci chcú, alebo nechcú.
Inak povedané, ak sa niekomu zamanie teraz kdekoľvek pod Tatrami, na Orave, kresťanský Oravec teraz povie, že on na tej Orave práve ten bordel chce postaviť pre tisíc prostitútok, tak on ho tam postaví. Stačí, že donesie papier na vládu, že tam investuje 100 mil. eur, pre vládu to je národohospodársky významné a na tej Orave na ktoromkoľvek ľubovoľnom pozemku si ten pozemok, či ten bordel postaví.
Toto prinášate vašou novelou, pán Kondrót, toto prináša SMER svojou vlastne vládnou novelou, ktorú predkladá cez poslanca Kondróta. Pripadá mi to veľmi nefér. A chcel by som iba upozorniť, že už raz si SMER popálil prsty so svojimi snahami o vyvlastňovanie. A takisto by som poprosil, aby ste si v tomto prípade dávali veľký pozor na to, čo robíte.
Aj z toho dôvodu, čo robíte, a podľa mňa že páchate veľmi veľké zlo hlavne na kompetenciách obcí a na ľuďoch samotných, ktorí tie pozemky vlastnia, že už dnes nebude významná stavba iba to, čo bude niečo niekde vyrábať, ale v podstate akákoľvek stavba, lebo aj toto je zmena, ktorú navrhujete, že už to nemusí byť výroba, už to môže byť vlastne de facto hocičo, čiže naozaj aj možno tá zlatá baňa už aj predtým tam do toho patrila, ale aj ten bordel, aj to kasíno, tak nie je to fér.
Myslím si, že, neviem, možno vám by to problém nerobilo, ale ak ja by som mal nejaký pozemok a mám k nemu vzťah, že je to dedovizeň a viem, že moji prapraprarodičia ten pozemok vlastnili, ak by teraz prišla vláda, ktorá mi na tom pozemku postaví napríklad ten bordel, a som nejakého iného zmýšľania a s tým bordelom nesúhlasím, tak neviem, ako by to dopadlo s tou vládou, a neviem, či by som nespáchal nejaký teroristický čin.
Nie je fér sa ľudí neopýtať, či súhlasia, aby na ich pozemku sa niečo stavalo, nie je fér, ak pod rúškom nejakého národohospodárskeho významu sa tých ľudí, keď už im teda vyvlastníte pozemok, ste sa im aspoň nedali možnosť vyjadriť, či súhlasia s tým vaším úmyslom, ktorý tam stavať chcete, alebo nie. Či je to v súlade s ich nejakým presvedčením, alebo nie. Vy sa vôbec týmto nezaoberáte, vôbec vás to netrápi.
Obávam sa, že tým, čo navrhujete, idete Slovensko vrátiť hlboko do 50. rokov minulého storočia. Do obdobia, kedy družstevníci prišli alebo miestny komunista prišiel, ukázal na roľu a povedal si: "Áno, toto nám bude pasovať do družstva." Jednoducho, bolo to v družstve.
Osobne v našej rodine sa stala situácia, kedy o mesiac skorej to bolo niekedy, alebo trošku viac ešte, keď kvitnú čerešne, tak prišli za mojou babkou, prišiel chlapík, miestny traktorista, a hovorí:
"Pani Viskupičová, máte to hotové."
"Čo mám hotové?"
"No tie čerešne."
"Čo mám s nimi hotové? Však kvitnú."
"No už ich máte vytrhané."
"Jakože ich mám vytrhané?!"
"No však do družstva to ide."
No a babku skoro porazilo. Čiže krásna alej čerešní, kde sa vždy tešili na to, že budú čerešne zrelé, kde Borová dedina, kde sa to stalo, bola známa tým, že sa pestovali čerešne, kde chodili z celého Slovenska ľudia pomáhať tie čerešne oberať, tak jednoducho družstevníci si povedali: "Toto bude naše." Vytrhali babke čerešne v čase, keď kvitnú, úplne necitlivo. A bude tam to, čo tam bude. Ďalších 15 rokov tam nebolo nič. Zelina tam rástla, kosili ju, potom tam posadili kedy-tedy kukuricu, potom žito.
Do tohto obdobia vy vraciate Slovensko, možno s tým rozdielom, že pravdepodobne ten súkromník to nenechá ležať ladom a ten bordel tam postaví alebo to megakasíno, na pozemku, ktorý vy mu schválite.
Hovoríte síce o nejakých sankciách, ktoré zavádzate, ale v sankciách, ktoré sú napísané tak, že bez najmenších problémov, teraz niekto si povie, že tuto mám 100 mil., tuto Janovi poviem, za tisíc eur nech mi napíše projekt, ktorý predložíme na vládu, dobre preháňaj, napíš to, aby to teda vyzeralo, že teda jak ideme ľudí zamestnať, jak budeme dane platiť, predložíme na vládu, vláda pod svojou pečiatkou svojím rozhodnutím rozhodne, áno, toto je významná investícia, dáme tomu zelenú. Tým pádom cez stavebný zákon, alebo teda cez, krásne to prejde ako vyvlastňovacie konanie, bez ohľadu na to, kto to vlastnil, nikoho to už nezaujíma. Čiže za nejaké úradné ceny sa pozemok odkúpi, ktorýkoľvek, ktorý si ten človek zmyslí, dostane sa k pozemku. Vy zavádzate sankcie, že bude platiť 15 % z investície, keď to tam nezrealizuje do 15 rokov, tak, tak, tak. A on v momente, jak ten pozemok nadobudne, ho prevedie na firmu Ferka, Janka za tú istú cenu napríklad, nevytuneluje firmu, lebo vlastne on za tú istú cenu, za čo nadobudol, to prevedie na druhú firmu. Tá firma, ktorá získala povolenie alebo súhlas vlády na významnú investíciu, tak tá zostane bez majetku, zostane bez pozemku a povie si, no nemáme pozemok, nemôžeme realizovať významnú investíciu. Vláda na základe vašich bezzubých sankcií, ktoré zavádzate, dá sankciu 15 % z investície, ešte pred tým bude 7 rokov čakať, či sa to tam postaví. Samozrejme, že sa to tam nepostaví. Môže tam postaviť medzičasom úplne niečo iné, lebo pozemok je už čistý, už prebehlo vlastne vyvlastňovacie konanie, ktoré sa nedá zvrátiť, neni tam žiadna podmienka. Vy nedávate žiadnu podmienku do zákona, že ak by sa to vyvlastnilo a nepoužilo na ten účel, že sa pozemok má vrátiť pôvodným majiteľom, a takýto pozemoček, pekne už sa tam bude stavať úplne niečo iné, možno rodinné domčeky niektorého bratranca možno z vás. A vláda dá sankciu, vyrubí 150 mil., 300 mil. sankciu, koľkokoľvek, 15 % z tej zamýšľanej investície, ale vzhľadom na to, že tá firma, ktorá požiadala o pridelenie štatútu významnej investície, už nemá pozemok, nemá majetok. Tak dobre, no tak vláda bude mať pohľadávku, firma pôjde do konkurzu, príde exekútor, za mesiac napíše papier, neni čo exekvovať.
A takto sú napísané vaše sankcie, pán Kondrót, takto sú napísane vaše sankcie, vládna strana SMER. Čiže, áno, urobíte tam akože sankcie, akože bu-bu, aby sme znova boli spokojní, aby ste znova mali čo povedať, že čo zavádzate, ako zásadne sprísňujete podmienky. Ale sankcie, ktoré šmahom ruky sa dajú obísť. Ak by ste tam napísali to, že sa nerealizuje investícia, pozemok sa vracia späť pôvodným vlastníkom, možno sa môžme baviť o nejakej sankcii, o nejakej hrozbe. Ale vy umožňujete vyvlastniť akýkoľvek pozemok, stačí iba mať úmysel, že investujem 100 mil. Ani v podstate ich nemusím mať, lebo asi zrejme pri tom, keď vláda bude posudzovať, či to ten úmysel je národohospodársky významný, alebo nie je, tak vlastne asi nebude pozerať niekomu na účet, či to tam má. Ale dobre, aj keď si povie, že teda bude pozerať, tak teda asi by to nebol taký veľký problém. Ale pozemok sa vyvlastní, alebo inštitút významnej investície sa získa, pozemok sa vyvlastní a nemáte žiadnu páku, aby ten pozemok, ak sa investícia realizovať nebude, aby sa pozemok vrátil pôvodným majiteľom.
Naozaj by ma zaujímalo, pre akú investíciu šijete tento zákon na mieru? O čo vám ide? Či to je ten TriGranit, či jak sa to volalo, ktorý ste veľmi, veľmi, veľmi chceli schváliť, čiže to megakasíno petržalské, či to sú tie zlaté bane v Detve alebo na Jahodnej, či to je ten spomínaný bordel, o ktorom možno niekto sníva, Slovensko ho nemá, však môžme byť jednotka aspoň v niečom svetová. Či to je ten ropovod cez Bratislavu, či máte problém niekde s nejakou obcou, ktorá si háji svoje práva nejak cez stavebné konania pri diaľniciach alebo rýchlostných cestách. Naozaj ma zaujímalo, a zrejme sa to veľmi rýchlo dozvieme po platnosti tohto zákona, ak ho prijmete, na akú stavbu, na aký kšeft ste tento zákon uplietli na mieru.
Ešte raz si dovolím pripomenúť to, čo som hovoril na začiatku. Opoziční kolegovia, nenechajme sa oblbnúť tým, že najväčší problém tohto zákona bolo 300 pracovných miest. To bola zámienka, udička pre nás, aby sme sa toho chytili, aby sme sústredili všetku zlobu na tento jeden fakt. Najväčší problém je to, čo sa vyskytlo v spoločnej správe, tichučko cez výbor dvomi-tromi slovami, že obciam a mestám bereme drasticky kompetencie, lepšie povedané, úplne im bereme kompetencie vo vyvlastňovacom, územnom a stavebnom konaní pri diaľniciach, rýchlostných cestách a všetkých významných investíciách, to znamená pri všetkých stavbách, ktoré si vláda zmyslí vyhlásiť za národohospodársky významné.
Mám tu toho ešte viac, ale možno prípadne potom v ústnej rozprave, ale na úvod, myslím si, že takto by stačilo.
Ďakujem.
Vážená pani predsedajúca, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som sa vyjadril k predloženej novele zákona, ale aj teda v kontexte návrhu, alebo teda spoločnej správy, ktorú, ako sme počuli od pani spravodajkyne, navrhuje príslušný výbor, aby de facto aj s pozmeňujúcimi návrhmi bola schválená.
Ale hneď na začiatku by som povedal, že, alebo by som konštatoval, že vlastne tá spoločná správa ruší tú podmienku 300 pracovných miest. A keď som vlastne túto informáciu dostal, hovoril mi to človek, ktorý mal dosť veľké výhrady voči tomuto návrhu zákona v prvom čítaní, tak hovoril mi to s takým potešujúcim konštatovaním, čo vlastne to najviac, čo nám v tom zákone vadilo, tak už odtiaľ vypadlo. Nedalo mi to, nedalo to ani mojej asistentke, tak sme sa trošičku v tom zákone povŕtali, aj v tej novele a hlavne v tej spoločnej správe. A, čuduj sa svete, sa novela predkladaná podľa môjho názoru dostala do ešte horšieho stavu, jako bol ten pôvodný v prvom čítaní. Nemôžem sa ubrániť dojmu, že 300 pracovných miest, tam bola taká udička, taká návnada, aby sa vlastne pozornosť a zloba opozičných poslancov sústredila na 300 pracovných miest, čo sa aj na základe rozpravy v prvom čítaní, myslím si, že dosť efektívne podarilo. A teraz sa udička vyhodila a zrejme cieľ bol taký, aby sa opoziční poslanci ukľudnili, aby už boli spokojní, že vlastne ten cieľ, ten bubo, ktorý bol pôvodne v pôvodnom znení novely, keď sa stratí, tak vlastne opadnú emócie a už všetko bude v poriadku.
Čo sa však, keď si pozorne prečítate spoločnú správu, čo sa vcelku zaujímavé udialo, je niečo, čo je veľmi, veľmi, veľmi významné. A to je to, že pokým v pôvodnej novele bolo, že obce nemôžu hovoriť, obce a mestá nemôžu hovoriť do vyvlastňovania a územného konania pri diaľniciach a rýchlostných cestách, novela do toho priniesla prvok, že ani pri významných stavbách, tak šikovne cez spoločnú správu, s ktorou by sme mali byť akože všetci spokojní, sa tam prináša pár slov, ktoré odoberajú každej jednej obci, každému jednému mestu na Slovensku možnosť hovoriť aj do stavebného konania. A nielen pri diaľniciach a rýchlostných cestách, ale aj pri významných stavbách.
A ak tu v prvom čítaní bola najväčšia pozornosť sústredená voči 300 pracovným miestam a toto sme kritizovali, upozorňujem všetkých opozičných poslancov, že mali by sme zmeniť cieľ našej opozičnej kritiky a uvedomiť si túto najzásadnejšiu zmenu, ktorú vlastne predložená novela v kontexte so spoločnou správou, ktorá zrejme sa chystá byť schválená, ktoré prináša.
Čiže ešte raz, nie 300 pracovných miest, to zrejme nebude problém, lebo v spoločnej správe sa chystá zrušenie tejto podmienky. Problém je ten, že odoberáme každej jednej obci, každému jednému mestu akúkoľvek možnosť zasiahnuť do vyvlastňovacieho, územného, stavebného konania v prípadoch diaľnic, rýchlostných ciest, ale aj významných stavieb. Inak povedané, keďže pri významných stavbách už aj odpadla, odpadol počet zamestnaných ľudí, no dobre, ten si nebudem všímať, ale pri tých významných stavbách alebo významných investíciách podľa podmienok, ktoré sú nadstavené, že vlastne vláda môže vyhlásiť za národohospodársky významnú stavbu, ktorú uzná ona za vhodné, lebo nikde sa nenachádzajú podmienky, že čo národohospodársky významná stavba je. Čiže ak si teraz vláda povie, že národohospodársky významná stavba z dôvodu, lebo táto stavba alebo využívanie tejto stavby bude prispievať do plnenia štátneho rozpočtu, alebo z dôvodu, že sa zamestnajú nejakí ľudia, alebo z dôvodu, že tí ľudia budú platiť odvody a dane, tak vyhlási niektorú takúto stavbu za významnú, tak ukáže investor prstom: "Tento pozemok pod lesom sa mi páči, tu si to chcem postaviť." A tam si to postaví, lebo vláda mu to schváli.
A preto upozorňujem, že, a hlavne to, že obec už nebude môcť robiť v tejto veci nič, lebo všetky kompetencie v prípade vyvlastňovacieho, územného a stavebného konania novela zároveň so spoločnou správou presúva na úradníka, ktorého si bude nominovať SMER na stavebnom úrade v sídle kraja, čiže kvázi v krajskom stavebnom úrade.
Inak povedané, ak sa ľudia budú v Detve búriť proti zlatej bani, alebo na Jahodnej, alebo ak sa ľudia v Petržalke budú búriť proti megakasínu, tak si absolútne nič nepomôžu. Stačí, aby predložili svoj návrh na vládu, vláda si povie, áno, táto stavba je národohospodársky významná, všetky tieto investície, ktoré som spomenul, alebo ropovod cez Bratislavu, ale hovorím, megakasíno, zlatá baňa v Detve, na Jahodnej, všetky tieto investície sú nad 100 mil. eur, čiže bez problémov aj pro forma zvýšenú nejakú túto hranicu spĺňa, vláda si povie: "Čo budeme na dnešnom zasadnutí, vláda, považovať za národohospodársky významné? No budeme považovať to, čo nám prispeje do štátneho rozpočtu." Tak, áno, zlatá baňa v Detve, zlatá baňa na Jahodnej, megakasíno v Jarovciach, bordel pre tisíc prostitútok pod Tatrami, všetko bude národohospodársky významné, lebo to bude prispievať do štátneho rozpočtu a vláda jedným šmahom rozhodne, že táto investícia sa zrealizuje na cudzom pozemku, na pozemku niekoho, koho možno prarodičia v roku 1700 si pozemok zaobstarali. Bez toho, aby sa tohoto človeka pýtali, bez toho, aby obec a mesto mohli do tohoto konania, či vyvlastňovacieho, územného alebo stavebného, čokoľvek povedať a zasiahnuť. S kompetenciou vydať definitívnu pečiatku na postavenie stavby úradníkovi ktoréhosi, politickému nominantovi, toho sa neobávam, že tak nebude, v stavebnom úrade v sídle kraja, čiže de facto v krajskom stavebnom úrade.
Toto je kľúčová zmena, ktorú tu prezentujete. A ešte raz, tak ako som povedal na začiatok, odporúčam všetkým opozičným poslancom zmeniť cieľ svojej opozičnej kritiky z 300 pracovných miest, to bola iba udička, aby nás zaviedli niekam, na túto zásadnú zmenu. Berú obciam, mestám kompetenciu akúkoľvek rozhodnúť vo vyvlastňovacom, územnom a stavebnom konaní pri všetkých významných stavbách, pri diaľniciach a rýchlostných cestách.
Čo mi zároveň teda vadí, je to, čo už možno aj teda bolo spomenuté v prvom čítaní, ale to, že podľa môjho názoru ide jednoznačne o vládnu novelu zákona. Tuto, že pán Kondrót plní úlohu poslíčka a vláda takýmto spôsobom využíva jeho ako poslanca, jeho zákonodarnú iniciatívu, aby predložil tento návrh zákona, nenechajme sa znova tým zmiesť. Ide o zásadnú vládnu novelu zákona, ktorú podľa môjho názoru naschvál vláda nechcela dať do pripomienkového konania, lebo by tam urobili rekord pripomienok, ktoré by obdržali. Čiže keď teraz tu boli zákony, ktoré mali 1 200, verím, že v tomto prípade by dostali 3-tisíc pripomienok, možno v tom pôvodnom znení. Ale ak by dali do obehu, že vlastne obciam berú právo, to, čo im berú vlastne teraz cez spoločnú správu, cez pozmeňováčik nenápadný, ktorý bol predložený na výbore, že berú obciam akékoľvek právo rozhodovať, berú im možnosť byť orgánom pri stavebnom konaní, pri územnom konaní, pri všetkých tých stavbách, ktoré som hovoril, tak verím, že každá jedna obec by napísala aspoň tri pripomienky k tomuto ustanoveniu a tento návrh, ak by išiel cez vládu štandardným medzirezortným pripomienkovým konaním, tak vláda by sa za neho určite hanbila. Takto ten návrh zákona predložia cez poslanca, pán Kondrót si to už nejako znesie, zobere si to na triko, bude mať nejaké plusové body v SMER-e, možno potom za to niečo dostane, ale tá špina sa znesie na jeho hlavu.
Znova by som upriamil pozornosť nás všetkých, neobviňujme Kondróta, toto je vládny návrh zákona, ktorý sa iba predkladá cez poslanca, kde chce využiť a zneužiť vládna strana možnosť, že keď poslanec predloží návrh zákona, zákon nepodlieha pripomienkovému konaniu.
Pri takto zásadnej zmene si práve preto aj myslím, že pripomienkové alebo rezortné pripomienkové konanie by výrazne pomohlo aj samotnej kvalite zákona. Ale keďže taktika je zrejmá, že podľa môjho názoru tu bol úmysel predložiť cez výbor v druhom, de facto teda, čítaní, predložiť pozmeňováčik, ktorý zoberie obciam možnosť robiť stavebné konanie v týchto veciach, tak tiež by sme si mali všimnúť, že akým spôsobom sa to robí a podľa mňa to jednoducho nie je čistý a férový spôsob.
Čiže poviem to ešte inak, to, čo navrhujete, je úplné oklieštenie kompetencií miest a obcí pri výstavbe diaľnic, rýchlostných ciest a významných investícií. Významných investícií, ktoré vláda podľa toho, ako sa vyspí, alebo podľa toho, ako kto zaplatí, podľa toho, ako kto bude lobovať, určí za významné investície. To, že zdvíhate latku z miliardy korún na 100 mil. eur, je nepodstatné. Sami vieme, že významná investícia tým pádom bez problémov by bol nejaký Central Park, Eurovea. Central Park, bolo to tu spomínané v prvom čítaní, 200 mil. eur, Eurovea 300 mil. eur. Jednoducho 100 mil. eur v dnešnej dobe nejaká investícia nie je problém. Sami viete, že magakasíno v Petržalke, kde ste dostali 112-tisíc podpisov ľudí z Bratislavy, ktorí si túto investíciu v Bratislave neprajú, a kde to mohlo vlastne mesto zastaviť, ak by teda bolo účastníkom konania, alebo by bolo kompetentným orgánom pri územnom stavebnom konaní, tak na základe tohto, čo navrhujete, už mesto nezastaví nič. Jednoducho váš úradníček, ktorého si dosadíte na krajský stavebný úrad, alebo teda stavebný úrad v sídle kraja, si rozhodne o megakasíne. A sami viete, že investícia do megakasína bola viac ako desaťnásobok sumy, ktorú vy určujete ako tú hraničnú na významnú investíciu. Čiže určite by ste v dnešnej dobe, kedy vždy používate slovíčko čarovné alebo čarovnú formulku "konsolidácia verejných financií", určite by ste dokázali megakasíno vyhlásiť za významnú investíciu alebo národohospodársky teda významnú a tým pádom by sa stala významnou investíciou a tým pádom by podliehala inému režimu pri vyvlastňovacom konaní, pri územnom konaní, stavebnom konaní a všetko by ste mali v rukách a všetky by mal v rukách váš človek, ktorého si budete nominovať do príslušných úradov.
Viem, že pán Kondrót sa snažil v prvom čítaní argumentovať, že o žiadne vyvlastňovanie nejde, ale potom by som mu asi odporúčal prečítať si stavebný zákon, ktorý konkrétne hovorí o tom, za akých podmienok, čo sa kedy, ako vyvlastniť môže. A tam sa potom dočítate, pán Kondrót, že významné investície podliehajú vlastne tomuto režimu vyvlastňovania. Inak povedané, to, čo prijímate, znamená, že ktorýkoľvek zbohatlík, a veľa z nich je takých, ktorí predtým ľudí na Slovensku okradli cez rôzne kupónové fondy a podobne, teraz príde, ukáže prstom na ľubovoľný pozemok, aký sa mu na Slovensku zamanie, povie, túto chcem dať 100 mil. eur a už tam nebude ani podmienka, že 300 zamestnancov, jednoducho 100 mil. eur keď investuje na ten pozemok, tak vy mu ho dáte. Bez toho, aby obec mohla k tomu niečo povedať, aby ľudia k tomu mohli niečo povedať, bude sa prihliadať možno iba na technické parametre, či tá stavba bude mať dostatočne tepelnoizolačné vlastnosti, či bude tak, jako má byť postavená podľa súčasných nejakých platných stavebných noriem, ale určite sa nebude prihliadať na to, že či tí ľudia v tej obci chcú, alebo nechcú.
Inak povedané, ak sa niekomu zamanie teraz kdekoľvek pod Tatrami, na Orave, kresťanský Oravec teraz povie, že on na tej Orave práve ten bordel chce postaviť pre tisíc prostitútok, tak on ho tam postaví. Stačí, že donesie papier na vládu, že tam investuje 100 mil. eur, pre vládu to je národohospodársky významné a na tej Orave na ktoromkoľvek ľubovoľnom pozemku si ten pozemok, či ten bordel postaví.
Toto prinášate vašou novelou, pán Kondrót, toto prináša SMER svojou vlastne vládnou novelou, ktorú predkladá cez poslanca Kondróta. Pripadá mi to veľmi nefér. A chcel by som iba upozorniť, že už raz si SMER popálil prsty so svojimi snahami o vyvlastňovanie. A takisto by som poprosil, aby ste si v tomto prípade dávali veľký pozor na to, čo robíte.
Aj z toho dôvodu, čo robíte, a podľa mňa že páchate veľmi veľké zlo hlavne na kompetenciách obcí a na ľuďoch samotných, ktorí tie pozemky vlastnia, že už dnes nebude významná stavba iba to, čo bude niečo niekde vyrábať, ale v podstate akákoľvek stavba, lebo aj toto je zmena, ktorú navrhujete, že už to nemusí byť výroba, už to môže byť vlastne de facto hocičo, čiže naozaj aj možno tá zlatá baňa už aj predtým tam do toho patrila, ale aj ten bordel, aj to kasíno, tak nie je to fér.
Myslím si, že, neviem, možno vám by to problém nerobilo, ale ak ja by som mal nejaký pozemok a mám k nemu vzťah, že je to dedovizeň a viem, že moji prapraprarodičia ten pozemok vlastnili, ak by teraz prišla vláda, ktorá mi na tom pozemku postaví napríklad ten bordel, a som nejakého iného zmýšľania a s tým bordelom nesúhlasím, tak neviem, ako by to dopadlo s tou vládou, a neviem, či by som nespáchal nejaký teroristický čin.
Nie je fér sa ľudí neopýtať, či súhlasia, aby na ich pozemku sa niečo stavalo, nie je fér, ak pod rúškom nejakého národohospodárskeho významu sa tých ľudí, keď už im teda vyvlastníte pozemok, ste sa im aspoň nedali možnosť vyjadriť, či súhlasia s tým vaším úmyslom, ktorý tam stavať chcete, alebo nie. Či je to v súlade s ich nejakým presvedčením, alebo nie. Vy sa vôbec týmto nezaoberáte, vôbec vás to netrápi.
Obávam sa, že tým, čo navrhujete, idete Slovensko vrátiť hlboko do 50. rokov minulého storočia. Do obdobia, kedy družstevníci prišli alebo miestny komunista prišiel, ukázal na roľu a povedal si: "Áno, toto nám bude pasovať do družstva." Jednoducho, bolo to v družstve.
Osobne v našej rodine sa stala situácia, kedy o mesiac skorej to bolo niekedy, alebo trošku viac ešte, keď kvitnú čerešne, tak prišli za mojou babkou, prišiel chlapík, miestny traktorista, a hovorí:
"Pani Viskupičová, máte to hotové."
"Čo mám hotové?"
"No tie čerešne."
"Čo mám s nimi hotové? Však kvitnú."
"No už ich máte vytrhané."
"Jakože ich mám vytrhané?!"
"No však do družstva to ide."
No a babku skoro porazilo. Čiže krásna alej čerešní, kde sa vždy tešili na to, že budú čerešne zrelé, kde Borová dedina, kde sa to stalo, bola známa tým, že sa pestovali čerešne, kde chodili z celého Slovenska ľudia pomáhať tie čerešne oberať, tak jednoducho družstevníci si povedali: "Toto bude naše." Vytrhali babke čerešne v čase, keď kvitnú, úplne necitlivo. A bude tam to, čo tam bude. Ďalších 15 rokov tam nebolo nič. Zelina tam rástla, kosili ju, potom tam posadili kedy-tedy kukuricu, potom žito.
Do tohto obdobia vy vraciate Slovensko, možno s tým rozdielom, že pravdepodobne ten súkromník to nenechá ležať ladom a ten bordel tam postaví alebo to megakasíno, na pozemku, ktorý vy mu schválite.
Hovoríte síce o nejakých sankciách, ktoré zavádzate, ale v sankciách, ktoré sú napísané tak, že bez najmenších problémov, teraz niekto si povie, že tuto mám 100 mil., tuto Janovi poviem, za tisíc eur nech mi napíše projekt, ktorý predložíme na vládu, dobre preháňaj, napíš to, aby to teda vyzeralo, že teda jak ideme ľudí zamestnať, jak budeme dane platiť, predložíme na vládu, vláda pod svojou pečiatkou svojím rozhodnutím rozhodne, áno, toto je významná investícia, dáme tomu zelenú. Tým pádom cez stavebný zákon, alebo teda cez, krásne to prejde ako vyvlastňovacie konanie, bez ohľadu na to, kto to vlastnil, nikoho to už nezaujíma. Čiže za nejaké úradné ceny sa pozemok odkúpi, ktorýkoľvek, ktorý si ten človek zmyslí, dostane sa k pozemku. Vy zavádzate sankcie, že bude platiť 15 % z investície, keď to tam nezrealizuje do 15 rokov, tak, tak, tak. A on v momente, jak ten pozemok nadobudne, ho prevedie na firmu Ferka, Janka za tú istú cenu napríklad, nevytuneluje firmu, lebo vlastne on za tú istú cenu, za čo nadobudol, to prevedie na druhú firmu. Tá firma, ktorá získala povolenie alebo súhlas vlády na významnú investíciu, tak tá zostane bez majetku, zostane bez pozemku a povie si, no nemáme pozemok, nemôžeme realizovať významnú investíciu. Vláda na základe vašich bezzubých sankcií, ktoré zavádzate, dá sankciu 15 % z investície, ešte pred tým bude 7 rokov čakať, či sa to tam postaví. Samozrejme, že sa to tam nepostaví. Môže tam postaviť medzičasom úplne niečo iné, lebo pozemok je už čistý, už prebehlo vlastne vyvlastňovacie konanie, ktoré sa nedá zvrátiť, neni tam žiadna podmienka. Vy nedávate žiadnu podmienku do zákona, že ak by sa to vyvlastnilo a nepoužilo na ten účel, že sa pozemok má vrátiť pôvodným majiteľom, a takýto pozemoček, pekne už sa tam bude stavať úplne niečo iné, možno rodinné domčeky niektorého bratranca možno z vás. A vláda dá sankciu, vyrubí 150 mil., 300 mil. sankciu, koľkokoľvek, 15 % z tej zamýšľanej investície, ale vzhľadom na to, že tá firma, ktorá požiadala o pridelenie štatútu významnej investície, už nemá pozemok, nemá majetok. Tak dobre, no tak vláda bude mať pohľadávku, firma pôjde do konkurzu, príde exekútor, za mesiac napíše papier, neni čo exekvovať.
A takto sú napísané vaše sankcie, pán Kondrót, takto sú napísane vaše sankcie, vládna strana SMER. Čiže, áno, urobíte tam akože sankcie, akože bu-bu, aby sme znova boli spokojní, aby ste znova mali čo povedať, že čo zavádzate, ako zásadne sprísňujete podmienky. Ale sankcie, ktoré šmahom ruky sa dajú obísť. Ak by ste tam napísali to, že sa nerealizuje investícia, pozemok sa vracia späť pôvodným vlastníkom, možno sa môžme baviť o nejakej sankcii, o nejakej hrozbe. Ale vy umožňujete vyvlastniť akýkoľvek pozemok, stačí iba mať úmysel, že investujem 100 mil. Ani v podstate ich nemusím mať, lebo asi zrejme pri tom, keď vláda bude posudzovať, či to ten úmysel je národohospodársky významný, alebo nie je, tak vlastne asi nebude pozerať niekomu na účet, či to tam má. Ale dobre, aj keď si povie, že teda bude pozerať, tak teda asi by to nebol taký veľký problém. Ale pozemok sa vyvlastní, alebo inštitút významnej investície sa získa, pozemok sa vyvlastní a nemáte žiadnu páku, aby ten pozemok, ak sa investícia realizovať nebude, aby sa pozemok vrátil pôvodným majiteľom.
Naozaj by ma zaujímalo, pre akú investíciu šijete tento zákon na mieru? O čo vám ide? Či to je ten TriGranit, či jak sa to volalo, ktorý ste veľmi, veľmi, veľmi chceli schváliť, čiže to megakasíno petržalské, či to sú tie zlaté bane v Detve alebo na Jahodnej, či to je ten spomínaný bordel, o ktorom možno niekto sníva, Slovensko ho nemá, však môžme byť jednotka aspoň v niečom svetová. Či to je ten ropovod cez Bratislavu, či máte problém niekde s nejakou obcou, ktorá si háji svoje práva nejak cez stavebné konania pri diaľniciach alebo rýchlostných cestách. Naozaj ma zaujímalo, a zrejme sa to veľmi rýchlo dozvieme po platnosti tohto zákona, ak ho prijmete, na akú stavbu, na aký kšeft ste tento zákon uplietli na mieru.
Ešte raz si dovolím pripomenúť to, čo som hovoril na začiatku. Opoziční kolegovia, nenechajme sa oblbnúť tým, že najväčší problém tohto zákona bolo 300 pracovných miest. To bola zámienka, udička pre nás, aby sme sa toho chytili, aby sme sústredili všetku zlobu na tento jeden fakt. Najväčší problém je to, čo sa vyskytlo v spoločnej správe, tichučko cez výbor dvomi-tromi slovami, že obciam a mestám bereme drasticky kompetencie, lepšie povedané, úplne im bereme kompetencie vo vyvlastňovacom, územnom a stavebnom konaní pri diaľniciach, rýchlostných cestách a všetkých významných investíciách, to znamená pri všetkých stavbách, ktoré si vláda zmyslí vyhlásiť za národohospodársky významné.
Mám tu toho ešte viac, ale možno prípadne potom v ústnej rozprave, ale na úvod, myslím si, že takto by stačilo.
Ďakujem.
Neautorizovaný
9:31
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:31
Maroš KondrótHovoríte o bordeli za 3 mld. To myslíte vážne? Tisíc prostitútok? Veď to sú 3 mil. na jednu osobu. To si neviem predstaviť, preboha!...
Hovoríte o bordeli za 3 mld. To myslíte vážne? Tisíc prostitútok? Veď to sú 3 mil. na jednu osobu. To si neviem predstaviť, preboha! Hej, čiže ako to sú, to sú také rádovo pekné táraniny.
Doteraz platilo 30-tisíc euro. Ja si myslím, že to je málo, na tom sa asi zhodneme, preto to dvíhame na 100-tisíc, hej, 30-tisíc euro platilo doteraz, to vám nevadilo, do toho nikto nepichal, nerýpal.
Tento zákon platí, čo sa týka vyvlastňovania, 14 rokov. Prijala ho Dzurindova vláda. 30-tisíc euro, miliarda korún, platilo 14 rokov, takisto do toho nikto nerýpal. Trošku to dvíhame. Myslíte si, že Eurovea je zlý projekt? Ja si myslím, že je to dobrý projekt.
Vašej babke vyťali čerešne. Na pozemkoch môjho deda stojí Duslo Šaľa. Nemali sme ho postaviť kvôli, ja neviem, 500 metrom štvorcovým? Pozrite sa, však áno, potom nepostavíte nič, pán kolega.
Predstavte si, že niekde stojí pôda ladom, ktorá je úplne zbytočná, vymyslím si príklad Kysuce, a príde tam veľký investor a povie, že tam postaví jedno nádherné centrum turistického ruchu, postaví tam Diesneyland alebo Aquapark, nie každému sa to bude páčiť, ale tristo ľudí bude chcieť predať a jeden Matovič bude vydierať, lebo on predať nechce. Čiže to právo tých 300 ľudí bude ohrozené právom jedného človeka, to tiež nie je správne. Čiže neakceptujem túto vašu pripomienku.
Nie je to chystané na žiaden konkrétny projekt. Ropovod som vám vravel minule, je nachystaných... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
21.6.2013 o 9:31 hod.
Ing.
Maroš Kondrót
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ďakujem pekne, pán Matovič, teda za príspevok, samozrejme, ho opäť pozorne počúvam. Takto, no ja dúfam, že sa vy nikdy nestanete premiérom, pretože určitá zvrhlosť vo vašom myslení ma napĺňa vážnymi obavami. Ja neviem, vy len hľadáte, kde by ste čo oklamali, ošmekli, zneužili a tak ďalej.
Hovoríte o bordeli za 3 mld. To myslíte vážne? Tisíc prostitútok? Veď to sú 3 mil. na jednu osobu. To si neviem predstaviť, preboha! Hej, čiže ako to sú, to sú také rádovo pekné táraniny.
Doteraz platilo 30-tisíc euro. Ja si myslím, že to je málo, na tom sa asi zhodneme, preto to dvíhame na 100-tisíc, hej, 30-tisíc euro platilo doteraz, to vám nevadilo, do toho nikto nepichal, nerýpal.
Tento zákon platí, čo sa týka vyvlastňovania, 14 rokov. Prijala ho Dzurindova vláda. 30-tisíc euro, miliarda korún, platilo 14 rokov, takisto do toho nikto nerýpal. Trošku to dvíhame. Myslíte si, že Eurovea je zlý projekt? Ja si myslím, že je to dobrý projekt.
Vašej babke vyťali čerešne. Na pozemkoch môjho deda stojí Duslo Šaľa. Nemali sme ho postaviť kvôli, ja neviem, 500 metrom štvorcovým? Pozrite sa, však áno, potom nepostavíte nič, pán kolega.
Predstavte si, že niekde stojí pôda ladom, ktorá je úplne zbytočná, vymyslím si príklad Kysuce, a príde tam veľký investor a povie, že tam postaví jedno nádherné centrum turistického ruchu, postaví tam Diesneyland alebo Aquapark, nie každému sa to bude páčiť, ale tristo ľudí bude chcieť predať a jeden Matovič bude vydierať, lebo on predať nechce. Čiže to právo tých 300 ľudí bude ohrozené právom jedného človeka, to tiež nie je správne. Čiže neakceptujem túto vašu pripomienku.
Nie je to chystané na žiaden konkrétny projekt. Ropovod som vám vravel minule, je nachystaných... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Neautorizovaný
9:33
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:33
Alojz HlinaViete, že toto objavovanie Ameriky je trošku neskoro po mesiaci, to potom znižuje zase význam toho, tej našej ofenzívy, ktorú by sme mali začať. To som chcel povedať.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
21.6.2013 o 9:33 hod.
Alojz Hlina
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ja sa snažím nereagovať tuná na kolegu predrečníka, ale už keď vyzýva, tak zareagujem. Ja v zásade vydržím, ja vydržím veľa, aj keď štyrikrát povie to isté v jednej reči. Nevadí. Ale keď už vyzýva poslancov opozičných, aby si všimli niečo, čo si už dávno všimli, tak nech aspoň povie, že vyzývam poslancov opozičných okrem Hlinu, Hrušovského, Poliačka a neviem koho všetkého, ktorí si to už dávno všimli, že tam to ustanovenie o územnoplánovacej informácii je.
Viete, že toto objavovanie Ameriky je trošku neskoro po mesiaci, to potom znižuje zase význam toho, tej našej ofenzívy, ktorú by sme mali začať. To som chcel povedať.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
9:34
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:34
Zoltán DanišA pokiaľ sa...
A pokiaľ sa týka územného konania, tak chcem vám len povedať, že už za čias prvej Ficovej vlády, za čias ministrovania Ľuba Vážneho zobrala vláda prakticky tú možnosť samospráve a dala to štátu a územné konanie už v tom čase vykonával krajský stavebný úrad, pretože obce, pokiaľ sa ony vyjadrovali k týmto záležitostiam, tak namontovali do toho všetko možné: ihriská, WC verejné, predražovalo sa to, spomaľovalo sa to a bolo treba k tomuto pristúpiť.
Vy to asi nepoznáte, aj to vaše celé vyjadrenie, je jasné, že v týchto otázkach ste laik. Prosím vás pekne, tvrdiť niečo také, však to nejaký úradníček, ktorého tam niekto dosadil; vy nemáte predstavu, vy nepoznáte, prosím vás pekne, legislatívu, tak stavebnú určite nie, nehnevajte sa. Ja by som si nikdy nedovolil v takýchto otázkach ako vy takto suverénne vystupovať.
Chcem vám povedať len jedno, prosím vás pekne, tento zákon, tak ako povedal kolega Kondrót, nedá sa spochybňovať, nedá sa spochybňovať, vláda sa nejako vyspí a postaví tam niečo také alebo onaké. Jak to vôbec môžte niečo vypustiť také aj z úst?! Ja sa vám strašne čudujem.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
21.6.2013 o 9:34 hod.
Ing.
Zoltán Daniš
Videokanál poslanca
Pán Matovič, nuž, veľmi som nemilo prekvapený, čo ste tu predvádzal, to je skutočne púha demagógia, táraniny, prepáčte, a ešte ste to dokola točil, jak to povedal kolega Hlina pred chvíľou. Na vrchole je všetkého to, že ste sa venoval tej udičke a zdôrazňoval ste, aká tá udička, nepozerajte sa na to, pozerajte sa na toto, a pritom to je už pred mesiacom. Však čítajte tie zákony! Prosím vás pekne, to je v čl. II, § 117b znie.
A pokiaľ sa týka územného konania, tak chcem vám len povedať, že už za čias prvej Ficovej vlády, za čias ministrovania Ľuba Vážneho zobrala vláda prakticky tú možnosť samospráve a dala to štátu a územné konanie už v tom čase vykonával krajský stavebný úrad, pretože obce, pokiaľ sa ony vyjadrovali k týmto záležitostiam, tak namontovali do toho všetko možné: ihriská, WC verejné, predražovalo sa to, spomaľovalo sa to a bolo treba k tomuto pristúpiť.
Vy to asi nepoznáte, aj to vaše celé vyjadrenie, je jasné, že v týchto otázkach ste laik. Prosím vás pekne, tvrdiť niečo také, však to nejaký úradníček, ktorého tam niekto dosadil; vy nemáte predstavu, vy nepoznáte, prosím vás pekne, legislatívu, tak stavebnú určite nie, nehnevajte sa. Ja by som si nikdy nedovolil v takýchto otázkach ako vy takto suverénne vystupovať.
Chcem vám povedať len jedno, prosím vás pekne, tento zákon, tak ako povedal kolega Kondrót, nedá sa spochybňovať, nedá sa spochybňovať, vláda sa nejako vyspí a postaví tam niečo také alebo onaké. Jak to vôbec môžte niečo vypustiť také aj z úst?! Ja sa vám strašne čudujem.
Ďakujem.
Neautorizovaný
9:36
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:36
Martin PoliačikUž tu nemáme znárodňovanie silou a...
Už tu nemáme znárodňovanie silou a armádou, už tu máme iba maličké odchýlky v pravidlách, aby niečo išlo ľahšie. Je to sofistikované, lebo dnes už si SMER nemôže zďaleka toľko, chvalabohu, dovoliť, ako si mohli tí komunisti v 50. rokoch.
Ale tie výčitky, ktoré sme dali voči tomuto zákonu, voči tejto novele ešte v prvom čítaní, stále platia. Koľko času mala verejnosť, jednak laická, jednak odborná, na to, aby sa vyjadrila k zmene týchto pravidiel? Prečo zásadne veľké veci, keď ste to mali tak dobre pripravené, páni predkladatelia, prichádzajú vo výbore a dokonca niektoré sa idú upravovať ešte teraz pozmeňovákom pani spravodajkyne? Akým spôsobom máme my ako opozícia pracovať s niečím, čo sa nám tu ešte bude meniť na poslednú chvíľu? A každá jedna čiarka, každý jeden nový odsek a odstavec môže znamenať zmenu v nejakej zmluve nejakého investora, ktorý, ako som už povedal minule, možno práve teraz pláva pod hladinou a v momente, keď to prejde, tak vystrčí zuby. Ako to máme vedieť?
Vystúpenie s faktickou poznámkou
21.6.2013 o 9:36 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Je potrebné uvedomiť si rozdiel medzi komunistom z 50. rokov a touto novelou pravidiel pre vyvlastňovanie, ktorú máme na stole. Komunista prišiel s kosou, usekol človeku nohu, vôbec sa za to nehanbil, zobral si ju a zjedol. Ale toto, to je skalpel. Sofistikovaný presný rez, ktorý pustí konkrétne tou žilou, ktorá nezabije toho človeka, ale pustí dostatočne na to, aby sa z toho dalo vyžiť. Toto je ono.
Už tu nemáme znárodňovanie silou a armádou, už tu máme iba maličké odchýlky v pravidlách, aby niečo išlo ľahšie. Je to sofistikované, lebo dnes už si SMER nemôže zďaleka toľko, chvalabohu, dovoliť, ako si mohli tí komunisti v 50. rokoch.
Ale tie výčitky, ktoré sme dali voči tomuto zákonu, voči tejto novele ešte v prvom čítaní, stále platia. Koľko času mala verejnosť, jednak laická, jednak odborná, na to, aby sa vyjadrila k zmene týchto pravidiel? Prečo zásadne veľké veci, keď ste to mali tak dobre pripravené, páni predkladatelia, prichádzajú vo výbore a dokonca niektoré sa idú upravovať ešte teraz pozmeňovákom pani spravodajkyne? Akým spôsobom máme my ako opozícia pracovať s niečím, čo sa nám tu ešte bude meniť na poslednú chvíľu? A každá jedna čiarka, každý jeden nový odsek a odstavec môže znamenať zmenu v nejakej zmluve nejakého investora, ktorý, ako som už povedal minule, možno práve teraz pláva pod hladinou a v momente, keď to prejde, tak vystrčí zuby. Ako to máme vedieť?
Neautorizovaný
9:38
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:38
Jozef ViskupičČokoľvek poviete na obhajobu tohoto zámeru, nikdy nezmažete to, že bol obídený štandardný legislatívny proces, že nie je príprava, že chcete cez pozmeňovacie návrhy alebo cez...
Čokoľvek poviete na obhajobu tohoto zámeru, nikdy nezmažete to, že bol obídený štandardný legislatívny proces, že nie je príprava, že chcete cez pozmeňovacie návrhy alebo cez poslanecký návrh urobiť niečo, čo je neakceptovateľné. Ak sa tu bavíme o 100-miliónových investíciách, prečo, preboha, ste toto neurobili štandardnou cestou?
Takisto tie otázky, môžte sa hnevať, koľko chcete, sú proste absolútne legitímne, tak ako ich hovoril Igor Matovič. Sú legitímne, pretože ľudia sa môžu pýtať alebo mohli by byť zahrnutí do legislatívneho procesu a ich názory sú v tomto relevantné. Preboha, veď ide o ich pozemky a niekto bude rozhodovať o ich pozemkoch na úrovni vlády a podobne. Čiže platí, ľudia, traste sa o vlastné pozemky.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
21.6.2013 o 9:38 hod.
Mgr.
Jozef Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem. Ono v Anglicku svojho času platilo, že, ľudia, traste sa, zasadá parlament. Momentálne sa mi zdá, tak ako si na mnohých miestach hovoril v rozprave, že je na stole taký zákon, ktorý hovorí, ľudia, traste sa, zasadá parlament, traste sa o svoje pozemky.
Čokoľvek poviete na obhajobu tohoto zámeru, nikdy nezmažete to, že bol obídený štandardný legislatívny proces, že nie je príprava, že chcete cez pozmeňovacie návrhy alebo cez poslanecký návrh urobiť niečo, čo je neakceptovateľné. Ak sa tu bavíme o 100-miliónových investíciách, prečo, preboha, ste toto neurobili štandardnou cestou?
Takisto tie otázky, môžte sa hnevať, koľko chcete, sú proste absolútne legitímne, tak ako ich hovoril Igor Matovič. Sú legitímne, pretože ľudia sa môžu pýtať alebo mohli by byť zahrnutí do legislatívneho procesu a ich názory sú v tomto relevantné. Preboha, veď ide o ich pozemky a niekto bude rozhodovať o ich pozemkoch na úrovni vlády a podobne. Čiže platí, ľudia, traste sa o vlastné pozemky.
Ďakujem.
Neautorizovaný