23. schôdza

3.9.2013 - 25.9.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

19.9.2013 o 11:21 hod.

Ing.

Igor Choma

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:36

Peter Muránsky
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Výbor ma poveril ako spoločného, ako spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Mikuláša Hubu, Miroslava Kadúca a Petra Polláka na vydanie zákona, ktorým sa bude meniť zákon 223/2001 Z. z. o odpadoch.
Konštatujem, že uvedený návrh v zmysle rokovacieho poriadku, § 70 ods. 1 zákona, spĺňa aj podľa zákona, § 82 ods. 1 zákona takisto o rokovacom poriadku, spĺňa všetko na doručenie aj na, aj na prerokovanie tohto zákona. Takisto spĺňa po formálno-technickej stránke všetky náležitosti.
V zmysle rokovacieho poriadku, ktorý hovorí § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku, po rozprave navrhujem, aby daný poslanecký návrh bol prerokovaný v druhom čítaní.
Zároveň navrhujem za výbory, ktoré prerokujú tento návrh zákona, Ústavnoprávny a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre poľnohospodárstvo a životné prostredie. Zároveň, samozrejme, za gestorský výbor navrhujem výbor pre poľhohospodárstvo a životné prostredie. Lehoty prerokovania do 30 dní a pri gestorskom výbore do 32 dní.
Prosím, pani predsedajúca, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.9.2013 o 10:36 hod.

Ing. Mgr.

Peter Muránsky

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:38

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň. Ďakujem za slovo, vážená pani podpredsedníčka Národnej rady. Zareagujem tak z vlastnej skúsenosti trocha impulzívne, ale veľmi úprimne.
Myslím si, že znenie tohto návrhu je veľmi potrebné a dôležité a z toho logicky sa dá odviesť, že je veľmi potrebné a dôležité, aby naša snemovňa takéto doplnenie zákona o odpadoch prijala.
Prečo si to myslím? Myslím si to preto, že aj keď žiaden zákon nie je dokonalý a tento určite nám nezabezpečí to, aby všetky divoké skládky zmizli, ale je v ňom skrytý jasný potenciál toho, že je veľmi pravdepodobné, že ak sa ho rozhodneme prijať, o čo týmto aj ja prosím a za čo sa prihováram, nie kvôli tomu, že sa to akosi patrí kvôli oddielovým kolegom, ale kvôli tomu, že som o tom úprimne presvedčený. Tak ak sa nám to podarí, takže sa počet divokých skládok zmenší a tie, ktoré existujú, sa môžu stratiť vo veľkom rozsahu.
Myslím si to hlavne kvôli tomu, že moja osobná skúsenosť ako človeka, ktorý je v každej voľnej chvíli hlavne turistom a ktorý ak mám v čomsi nejaký náskok pred priemerným občanom, tak je možno v tom, že za tie desaťročia mám Slovensko slušne zbehané, že je jedným zo smutných poznatkov práve to, že nenachádzame žiadny kataster, žiadnu dolinu, žiadnu obec, ktorá by sa mohla hrdiť tým, že u nás žiadna divoká skládka neexistuje. A to je výzva, ku ktorej sa poslanci Národnej rady zo žiadneho klubu nemôžu obrátiť chrbtom.
Ak by existovalo, teraz taký malý príklad, miesto, kde by sme chceli uložiť srdce Slovenska, keby som bol trocha lyrický, tak by som hlasoval za to, aby bolo umiestené kdesi v oblasti Sihly. Vždy, keď bolo málo času a boli nejakí návštevníci na Slovensku, tak som si povedal, no, ak im chcem ukázať voľačo krásne, tak času je málo, vybehnime na Sihlu, pozrime sa na štyri nádherné smery, dole na Utekáč, dolinou Rimavice alebo naopak, opačná strana, do krásnej doliny Kamenistého potoka alebo sa pozrime smerom na Hriňovú, alebo poďme na Balog, neďaleko Dobročský prales, Klenovský Vepor, nádherné scenérie.
No a minule, o čom chcem teraz povedať ten konkrétny zážitok, bolo to tohto roku na bežkách, objavil som, napriek tomu, že poznám tento kút, pri osade menom Sedmák nádhernú chalúpku, ako keby bola zabudnutá z 19. storočia, prekrásny slovenský kút, hotový pripraviť sa k reprezentácii pôvodného obydlia, zachované všetky prvky, takže som bol z toho prekvapený, ani sa nám stadiaľ nechcelo odísť, hoci bolo veterné a zimné počasie. A neďaleko, skutočne, vedľa tohto klenotu na tom snehu, to znamená žiadny minulý odpad, divoká skládka. Nebudem hovoriť, čo tam bolo, PVC a nejaké, proste všetko škaredé. A bol tam aj človek a ten mi hovorí: "Ja aj viem, kto mi to tam, aj som sa sťažoval, ale, viete, je to taký, čo mi to tam sype, no, má svoje postavenie." Proste, skončilo to tak, tá moja krátka debata, že aj keď bol možno pôvodca známy, voľáko sa nechceli v tej obci naťahovať o to a vypadalo to tak, že tú skládku si bude musieť odpratať tento majiteľ pozemku a toho krásneho domčeka sám.
Som presvedčený, že ak vstúpi do platnosti návrh, ktorý predložila skupina poslancov, že konkrétny prípad tohto človeka by takýto zákon vyriešil, pretože už by sa starosta, obec ani obvodný úrad životného prostredia nemohli k tomuto postaviť nejak bokom. Pretože tam tá výzva je jasná a z toho vyplývajúce dôsledky, kto to musí v takomto prípade spratať, sú zreteľne v zákone, v návrhu zákona písané.
Takže týmto krátkym svojím vstupom som chcel len poprosiť o podporu zákona, ktorý zase patrí do skupiny tých, kde v žiadnom prípade nemôžeme sa tu stavať ako predstavitelia nejakého politického boja, ale ako ľudia, ktorí majú našu krajinu radi a ktorým musí záležať na tom, aby sme do samospráv vniesli nástroje, ktoré umožnia sa voči fenoménu, ktorý je, žiaľ, skutočne veľmi rozšírený, účinne brániť.
Takže ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.9.2013 o 10:38 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:43

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega, stopercentne s tebou súhlasím. Myslím si, že tie skládky, ktoré som aj ja mal možnosť ešte v roku ´88, teda 1988, kedy ešte bolo nejaké také to prednovembrové dianie, ako člen SZOPK mapovať a snímali sme jednotlivé obce. U nás, v okrese Prešov, môžem povedať, že sme nenašli obec, kde by bolo menej ako 8 skládok a viac. Vtedy sme to ešte na čiernobiele foťáky fotili, mám z toho ešte dosť zaujímavé zábery. A keď si prídem po týchto nejakých 20 rokoch tam pozrieť, čo sa udialo, tak, div sa svete, niektoré možnože už aj zarástli, ale sú tam. Sú tam tie skládky.
Takže myslím si, že každý zákon, ktorý takúto, by som povedal, anomáliu z prírody odstráni, musí byť naozaj iba vítaný.
Koľko tých skládok máme na Slovensku? Tých, ktoré sú, dá sa povedať, tie neriadené? Podľa mojich údajov asi 20-tisíc. To, že máme tam aj nejaké environmentálne záťaže, ktoré sú staré, tých je asi 1 900, to je ďalšia vec. A myslím si, že je to vlastne aj pre tú obec. Ako chce pritiahnuť toho turistu? Toho zahraničného nejakého hosťa? Tým, že tam bude na každom druhom rohu nejaká skládka? Veď je to iba v ich prospech.
Som rád, že v tomto zákone hovoríme aj o povinnosti obvodného úradu životného prostredia pri iných anomáliách, čo má s tým robiť. A zvlášť ma upútalo, že ak dôjde k narušeniu prietočného profilu či vodného toku, k ohrozeniu kvality podzemných útvarov, že musí hlásiť príslušnému orgánu štátnej správy vodného hospodárstva. Super, beriem. Pretože momentálne sa o našu krajinu, by som povedal, ako má vyzerať, nemá kto starať. To znamená, stopercentne tá... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2013 o 10:43 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:45

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne obom mojim kolegom z výboru nielen za podporné stanovisko, ale aj za to, že vykompenzovali ten môj možno trošku akademický úvod naozaj takým emotívnejším, ľudskejším prístupom.
Ja by som ešte možno doplnil jednu informáciu na osvieženie vašej pamäte, že ideový návrh tohto zákona prišiel všetkým poslankyniam a poslancom začiatkom leta z dielne Občianskeho združenia Tatry, ktoré má asi najväčšie, najviac na Slovensku, a najbohatšie skúsenosti s identifikáciou, mapovaním a nahlasovaním týchto čiernych skládok, neviem, koľko rokov existujú, viac ako desať, zmapovali niekoľko tisíc takýchto lokalít a postúpili tieto informácie príslušným orgánom. Avšak zmocňuje sa ich obrovská frustrácia z toho, že vo veľkej väčšine prípadov tieto orgány nekonajú a práve ten ich pokus osloviť nás všetkých s takou zúfalou výzvou, aby sme presadili týmto zákonom najmä tú účasť oznamovateľa aj z radov občianskej verejnosti na celom správnom konaní. Lebo často je to naozaj, povedzme si úprimne, jediný subjekt, ktorému reálne záleží na tom, aby sa ten problém aj doriešil a tá skládka zlikvidovala, alebo nejakým iným spôsobom zneutralizovala. Takže veríme naozaj úprimne s našimi priateľmi z Občianskeho združenia Tatry, že práve týmto by sa situácia, ktorá naozaj je, nechcem dramatizovať, ale podľa mňa katastrofálna, a potvrdili to aj moji kolegovia z výboru, aby sa výrazne zlepšila.
Takže opäť apelujem na vás. To, že sme sa toho ujali my, alebo teda ja konkrétne, súvisí jedine s tým, že som environmentalista a predseda príslušného výboru, tak som tú reakciu na túto výzvu, ktorú sme, ale opakujem, dostali všetci, považoval za logické, že sa jej ujmem ja s mojimi kolegami. Ale takisto sa toho mohol ujať ktokoľvek iný. Dostali sme to v rovnakom čase, takže aspoň takto by sme mohli aj pozitívne reagovať a výnimočne v nadpolovičnej väčšine aj na opozičný, takzvane opozičný návrh, keďže je to zároveň aj prejav, bol by to prejav určitého uznania pre ľudí, ktorí vo voľnom čase túto nesmierne záslužnú činnosť robia a ktorí sú už zúfalí z toho, ako je to hádzanie hrachu o stenu.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

19.9.2013 o 10:45 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:48

Peter Muránsky
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Ja nie som prívržencom krátkych noviel alebo takých málo paragrafových noviel zákonov, hlavne nie takých, ako je zákon o odpadoch, ktorý je naozaj siahodlhou legislatívou, ktorá sa tvorila veľa rokov. Ale pokiaľ rieši napríklad diskrepanciu, ktorá tu bola prijatá, medzi, medzi zákonom o obaloch a zákonom o odpadoch, a čo sa týka napríklad PET fliaš, čo je veľmi závažná situácia, kde vznikajú naozaj skládky čierneho odpadu z týchto druhov odpadov, tak by som sa prihováral k všetkým poslancom, aby tento návrh zákona napriek aj ďalším proste paragrafom, ktoré sú tam uvedené, aby prijali.
Ďakujem.
Skryt prepis

19.9.2013 o 10:48 hod.

Ing. Mgr.

Peter Muránsky

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:49

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Takže už ma tu máte znova.
Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, poslanecký návrh zákona, ktorý predstavila už pani predsedajúca, predkladám spolu s kolegom Jánom Mičovským.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je obmedziť koncentrácie pachových znečisťujúcich látok vypúšťaných do ovzdušia zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia, konkrétne z veľkých a stredných zdrojov, a vytvoriť právny mechanizmus účinnej a efektívnej obrany a ochrany ľudí bývajúcich alebo pracujúcich v oblasti, v ktorej dochádza k obťažovaniu zápachom.
Návrh zákona je reakciou na požiadavky občanov, ktorí sa na predkladateľov obrátili s množstvom podnetov súvisiacich s obťažujúcim zápachom v ovzduší produkovaným stacionárnymi zdrojmi znečisťovania. Práve neznesiteľný zápach je v niektorých regiónoch Slovenska dôvodom zníženej kvality života občanov, obmedzovaním ich dennodenných aktivít či dokonca ich vynúteným presťahovaním.
Predkladaný návrh zákona má za cieľ chrániť občanov pred neprípustnou mierou obťažovania zápachom. Okrem toho dáva možnosť skupine najmenej 20 obyvateľov, ktorých obťažuje zápach, dať podnet na konanie obvodnému úradu životného prostredia, ktorý je v zmysle zákona o ovzduší v znení zákona č. 318/2012 Z. z. oprávnený uložiť pokutu prevádzkovateľovi veľkého zdroja a prevádzkovateľovi stredného zdroja. Na uloženie pokuty sa však vyžaduje súhlas príslušného obecného zastupiteľstva s cieľom objektívneho posúdenia obťažovania obyvateľstva zápachom reprezentatívnejším okruhom postihnutých, ako je len tých spomínaných 20 dotknutých osôb.
Návrh zákona umožňuje kontinuálne zlepšovanie kvality ovzdušia a minimalizuje negatívne účinky zápachu na obyvateľov a návštevníkov miest, obcí i voľnej krajiny.
Vytvorenie právneho rámca na ochranu občanov pred zápachom patrí medzi zásadné znaky kultúrnosti a vyspelosti krajiny. Vo vyspelej, kultúrnej krajine by kvalita životného prostredia, ovzdušia vrátane jeho senzorických vlastností a s tým spojená kvalita života obyvateľov mala byť na jednom z prvých miest záujmu každej zodpovednej vlády a parlamentu. Návrh zákona v smere zvyšovania ekologickej, resp. environmentálnej kvality predstavuje impulz v projektovaní environmentálne progresívnej spoločnosti, t. j. krajiny priateľskej k svojim občanom.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, má pozitívny vplyv na životné prostredie i na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie. Je upravený v primárnom práve Európskej únie, nebudem vám tu citovať konkrétne články. V danej oblasti nebol proti Slovenskej republike dosiaľ začatý postup Európskej komisie, ani konanie Súdneho dvora Európskej únie. Aj stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie možno označiť ako úplný.
Z dôvodu sledovaného cieľa predkladaného návrhu zákona je potrebné rozšíriť aj predmet úpravy zákona o ovzduší. Ustanovuje sa, že zákon o ovzduší upravuje nielen práva a povinnosti osôb pri ochrane ovzdušia pred vnášaním znečisťujúcich látok ľudskou činnosťou, ako aj pri obmedzovaní príčin a zmierňovaní následkov znečisťovania ovzdušia, ale aj práva a povinnosti osôb pri obťažovaní obyvateľov zápachom. Taktiež ustanovuje konkrétne práva a povinnosti i mechanizmus ochrany a obrany osôb, ktorých kvalita života je takýmito zapáchajúcimi látkami ohrozená.
Nebudem podrobne informovať o tomto zákone, máte to v dôvodovej správe. A blíži sa jedenásta hodina, takže prejdem už len možno na takú komparáciu s tým, ako je to riešené v iných krajinách, pokiaľ ide o meranie pachových znečisťujúcich látok. Viaceré členské štáty Európskej únie, napríklad Holandsko, Veľká Británia alebo Nemecko, ako aj štáty mimo Európskej únie, napríklad Japonsko alebo Austrália, prijali technické normy, ktoré túto otázku upravujú. Takisto aj na úrovni Európskej únie je prijatá technická norma č. 13725 s názvom Ochrana ovzdušia, stanovenie koncentrácie pachu dynamickou olfaktometriou, ktorá je platná od 1. 1. 2004.
Napriek tomu meranie pachových znečisťujúcich látok, povinnosti prevádzkovateľov dodržiavať určité limity znečistenia, týkajúce sa výlučne zápachu vrátane prípadných sankcií, však dosiaľ nebola predmetom úpravy platného zákona o ovzduší v Slovenskej republike. Čiže účelom tohto zákona je eliminovať tento deficit a napraviť tento stav.
Vychádzali sme aj podľa českého vzoru, kde postupujú podobným spôsobom. Za prípustnú mieru obťažovania zápachom sa v Českej republike, teda v českej legislatíve, považuje stav pachových znečisťovacích látok v ovzduší, ktorý sa má dosiahnuť použitím najlepšej dostupnej techniky a odstraňovaním alebo obmedzovaním obťažujúceho pachového vnímania, pričom pojem pachové znečisťujúce látky sa už v zákone o ovzduší používa, a to v § 9 ods. 1 písm. b).
Opäť tu mám príliš veľa, príliš veľa ďalších technikálií, ktorými vás nechcem obťažovať.
Zhrniem to asi tak, že obvodný úrad životného prostredia, ako orgán ochrany ovzdušia oprávnený ukladať pokuty, je na základe podnetu najmenej 20 osôb povinný začať konanie o udelení pokuty podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov a po splnení podmienok v odseku 2 uložiť pokutu vo výške stanovenej v § 20 ods. 3 písm. a) a ods. 5 zákona o ovzduší. Podnetom sa v tomto prípade rozumie podnet na začatie konania v širšom zmysle, na základe čoho bude začaté konanie z úradnej moci.
To sme už hovorili, že okrem tých 20 dotknutých osôb sa musí k tomu vyjadriť aj príslušné miestne zastupiteľstvo, aby sme eliminovali prípadný nadmerný subjektivizmus v oznamovaní takýchto situácií.
V súlade s cieľom predkladanej právnej úpravy je potrebné, aby sa prevádzkovateľom veľkých a stredných zdrojov uložila povinnosť dodržiavať prípustnú mieru obťažovania zápachom. Podľa súčasnej právnej úpravy ukladá obvodný úrad životného prostredia pokuty prevádzkovateľom veľkých a stredných zdrojov a obec ukladá pokuty prevádzkovateľom malých zdrojov. Vzhľadom na skutočnosť, že predkladaný návrh sa týka iba veľkých a stredných zdrojov, navrhuje sa, aby za porušenie povinnosti dodržať prípustnú mieru obťažovania zápachom uložil obvodný úrad životného prostredia pokutu vo výške určenej zákonom o ovzduší v rozmedzí od 160 eur po 33-tisíc eur prevádzkovateľovi veľkého zdroja a pokutu vo výške od 33 eur po 6 700 eur prevádzkovateľovi stredného zdroja. Je to analógia s inými druhmi znečisťovania prostredia, kde sú určené zo zákona takéto sadzby.
Takisto navrhujeme, aby sa účinnosť predkladaného návrhu zákona so zohľadnením legisvakačnej lehoty stanovila na 1. januára 2014.
V mene obyvateľov postihnutých lokalít a regiónov Slovenska aj v mene predkladateľov návrhu vás žiadam o podporu tohto návrhu a vopred vám ďakujem.
Skryt prepis

19.9.2013 o 10:49 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:05

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda. Ja nechcem byť protivný po včerajšku, čo sa vám udialo, ale naozaj v dobrom, prosím vás pekne, dajte hlasovať o mojom procedurálnom návrhu, aby bod interpelácia bol ukončený. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

19.9.2013 o 11:05 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:19

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Navrhujem predsa hlasovať o tom, že interpelácie z 5. 1. a z 5. 9. sú ukončené. Bol som vtedy tu, čakal som na svoje vystúpenie, mal som dve interpelácie, nedočkal som sa. Dve hodiny som čakal. Pamätám sa tak, že niekto z vedenia, môžme si to pozrieť aj na zázname, vtedy povedal, že interpelácie budú pokračovať 12. 9., čo sa nestalo. Ak môj návrh neakceptujete, žiadal by som vás o tú veľkorysosť, poobede tu budeme mať zasa dva pulty.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

19.9.2013 o 11:19 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:21

Branislav Škripek
Skontrolovaný text
Pán predseda, prosím vás, pri hlasovaní 196 moje zariadenie hlasovacie ešte nebolo aktívne, hlasoval som za.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

19.9.2013 o 11:21 hod.

Mgr.

Branislav Škripek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:21

Igor Choma
Skontrolovaný text
Vážené pani poslankyne, páni poslanci, ja vás chcem pozvať na tretie pracovné stretnutie k reforme štátnej správy ESO. Informovať o ďalšom postupe bude pán minister vnútra Robert Kaliňák a jeho zamestnanci, zúčastní sa aj ZMOS. A toto stretnutie sa uskutoční dnes o 12.00 hod. v miestnosti č. 30.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

19.9.2013 o 11:21 hod.

Ing.

Igor Choma

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video