23. schôdza

3.9.2013 - 25.9.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2013 o 10:20 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 10:16

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán predkladateľ, pán spravodajca, dámy a páni, chcel by som veľmi podporiť návrh kolegu Osuského. Som veľmi rád, že predkladá túto novelu nedávno prijatého, podľa môjho názoru, nešťastného zákona o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý si, myslím, oprávnene vyslúžil hanlivý prívlastok vyvlastňovací zákon. Viacerí poslanci a poslankyne, medzi ktorých som mal tú česť patriť aj ja, urobili všetko, čo bolo v ich silách, pre to, aby tento zákon nebol prijatý, až po žiadosť pánovi prezidentovi, aby ho vrátil. Žiaľ, nestalo sa tak, ako veľmi dobre vieme, väčšina opäť rozhodla a argumenty akokoľvek pádne a oprávnené neboli vyslyšané.
Ale som tiež rád, že kolega Osuský sa okrem tých asi najčastejšie skloňovaných aspektov tohto zákona, to je ten priamy atak na vlastnícke práva a ohrozovanie a znižovanie právomocí samospráv, ako aj toho, že tu hrozí akútne riziko, že opäť budú podporované niektoré vybrané subjekty, dotkol aj toho rizika, ktoré mňa obzvlášť trápi. A to je riziko, že opäť pod zámienkou takzvaného verejného záujmu, o ktorom rozhodne malá skupinka ľudí, budú ohrozené skutočné verejné záujmy, medzi ktoré nepochybne patrí naša príroda, naša krajina, naše životné prostredie. Nakoniec, boli sme toho svedkami aj doteraz, a to nielen niekde vo voľnej, zdanlivo menej hodnotnej krajine, ale aj na území národných parkov. Ak túto možnosť devastovať prostredie tento v súčasnosti platný zákon ešte podporí, je naozaj veľmi žiaduce podporiť zákon, aký pripravil kolega Osuský, aby sme tieto všetky riziká eliminovali a tento zákon zrušili.
Takže záverom tohto môjho stručného podporného vystúpenia len ešte raz chcem poďakovať kolegovi Osuskému, ľutujem, že som sa nepridal ako spolupredkladateľ, nabudúce, o pol roka sa prihlásim (S úsmevom povedané.) a chcem vás požiadať aj ostatných, aby ste tento návrh zákona podporili. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.9.2013 o 10:16 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:20

Zoltán Daniš
Skontrolovaný text
Ďakujem, pani predsedajúca. Vážený pán poslanec Huba, prepáčte, tentoraz ste ozaj netrafili ten klinec, ako sa zvyčajne hovorí. Ja som sa pred chvíľou snažil vysvetliť, a viem, že vy to nemusíte poznať, v príprave vôbec, a nechcem tu ten celý stupeň prípravy územného plánu vysvetľovať, je práve vylúčená táto možnosť, aby prichádzalo k devastácii, poškodzovaniu prírody. A ste spomenuli národné parky. Tak, prepáčte, to je absurdný príklad. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2013 o 10:20 hod.

Ing.

Zoltán Daniš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:20

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Nechcem to obšírne komentovať, ale zareagujem na tú vašu poslednú vetu. Naozaj, situácia v našich národných parkoch je úplne absurdná, v tom vám dávam za pravdu, hoci vy ste to mysleli úplne inak. Choďte sa, pán kolega, pozrieť do Jasnej alebo do Tatranskej Lomnice, na Skalnaté Pleso, choďte sa pozrieť na Štrbské pleso, sú to súčasti národných parkov a zároveň v niektorých prípadoch dokonca súčasti národných prírodných rezervácií s najvyššou kategóriou ochrany alebo s najvyšším stupňom ochrany. A prebieha tam absolútne nehorázna stavebná a iná činnosť. Čiže, ak my takéto tendencie ešte podporíme prijatím podobných zákonov, aký sme prijali nedávno, tak naozaj tie národné parky a prírodné rezervácie môžeme rovno zrušiť. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.9.2013 o 10:20 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:22

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážená snemovňa, vážení kolegovia, ďakujem všetkým, ktorí tým či oným prispeli do rozpravy o tomto návrhu.
A ctený kolega Daniš ma i svojím vystúpením a potom ďalšími reakciami podnietil k tomu, aby som sa v tom záverečnom slove orientoval skôr na tú časť predloženého návrhu, ktorý sa týka stavebného zákona.
Samozrejme, ak sa zasadzujem za to, aby sa v súlade so zákonnými normami nedalo ponad hlavy k základni bližších štruktúr rozhodovať o veciach, je to principiálna záležitosť. Nerobím si ilúzie, tak ako to tu zaznelo, že sa i v najnižších štruktúrach, ako povedal kolega Kuffa, vždy dodrží verejný záujem. Nerobím si ilúzie, že poslanci i tí najbližšie k tej pôde alebo k tomu kusu zeme nie sú kúpiteľní, nie sú ovplyvniteľní. Dá sa im nejako temne vyhrážať. To všetko je možné. Ale predsa, z pohľadu občana, ktorý má žiť s tým, čo bude výsledkom investície, má mať pocit, že jeho volení zástupcovia rozhodujú zaňho v jeho záujme. Ak tak nerobia, tak má možnosť ich v najbližších voľbách sankcionovať. Niekto namietne, to potom môžeme spraviť aj s vládou. Len problém je, že ak niekto postaví niekomu kafilériu pri dome, tak sa to týka tých domov a tej obce, ale nie dva a pol tisíca iných obcí a platí jednoducho „bližšia košeľa ako kabát“.
To, že i orgány, o právomoci ktorých sa usilujem, môžu zlyhať, je dramaticky a na Slovensku veľmi známo manifestované kauzou pezinskej skládky, keď tí, ktorí rozhodujú a povoľujú, sú priam pokrvne spojení s tými, ktorým sa povoľuje a o ktorých sa rozhoduje. Ale, opäť, je to len ukážka.
A ak sa kolega odvoláva na územný plán, no veď, hej, pred pár týždňami som mal tú česť bojovať za dobrý názor mestskej časti Bratislavy Vrakune, keď táto bránila rozšíreniu a zmene plánov vo veci ďalšieho zastavovania voľnej pôdy napriek tomu, že v samotnej mestskej časti na jej území je veľmi veľa voľného priestoru na prípadné rozvíjanie. Ten zápas som spolu s pani vicestarostkou a niekoľkými ďalšími kolegami v mestskom zastupiteľstve Bratislavy prehral. Bojoval som ho ako občan Starého Mesta, ktorý vo Vrakuni bol málokedy v živote. Ale jednoducho z princípu som považoval za dobré, aby Vrakuňa vedela, čo je pre ňu dobré. Takže o tých územných plánoch, neviem, prepáčte, pán kolega Daniš, neviem, kde žijete a ako to funguje u vás, ani o tom si ilúziu nerobím, ale každopádne by som bol rád, aby boli tí, ktorí zle rozhodnú, jasne viditeľní a jasne pomenovateľní a blízko k tým ľuďom, ktorí budú následky toho rozhodnutia niesť.
A, samozrejme, ľudia sú hriešni, všetci robia chyby. Ide o to, či umožňujeme páchať hriechy zo zákona, opretí o zákon. A to sa mne nezdá. A preto si myslím, že je primerané, aby sme takéto právomoci dali čo najbližšie k tej štruktúre, ktorej sa to potom bude rok a desaťročia a storočia týkať. Teda ak niekto niekde niečo postaví, tak by o tom mali rozhodovať bez ohľadu na počty pracovných miest a bez ohľadu na čokoľvek tí, ktorí s tým budú musieť žiť, alebo ich volení zástupcovia.
A v tomto zmysle plne súhlasím s tým, čo povedal môj ctený kolega pán profesor Huba. Jednoducho existujú isté hranice. A je to len ukážkou, to sa nedá nazvať prírodným úkazom, ale devastáciou, ktorá sa deje na pôde Tatranského národného parku, že budú obidvaja rečníci považovať dané vystúpenie za absurdné. A je to totálne protikladne absurdné, pretože si viem živo predstaviť, že okrem póla na koňoch by sa možno dali brehy Štrbského plesa vyklčovať a postaviť tam kasíno, ktoré iste zamestná 300 krupierov, barmanov, hostesiek, toaletárok a všetkého toho, čo tam patrí, správcov garáží a strážcov parkovacích miest. 300 ľudí tam proste umiestnim. A tu bude platný zákon, ktorý úplne normálne, aj keď teoreticky, ako to pripustím pri tomto príklade, to umožní. Bude to umožnené zo zákona. Nebude to podvod, nebude to zločin na prírode, bude to niečo, čo sa odohralo v súlade so zákonom. A ja sa, s dovolením, nechcem na tom podieľať, ako Pilát Pontský, aby som si umyl ruky a povedal, to je mimo mňa. Nie je to mimo mňa. A preto som rád, že kolegovia ma podporili, aj keď si, ešte raz hovorím, ilúziu nerobím. A kolegovi profesorovi Hubovi sľubujem, že nabudúce ho pri týchto návrhoch oslovím. Ďakujem.
Skryt prepis

20.9.2013 o 10:22 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:29

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Dámy a páni, dovoľte mi, aby som uviedol návrh zákona o živnostenských licenciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Tento návrh zákona predkladám v tomto volebnom období opätovne už druhýkrát, pretože prvýkrát sme s návrhom neuspeli, a druhý dôvod je, pretože som úprimne presvedčený o tom, že tento zákon je potrebný.
Zmyslom tohto zákona je zavedenie živnostenských licencií tak, aby živnostníci, ktorí sa chcú sústrediť na svoju aktívnu činnosť, mohli tak urobiť, mohli byť produktívnejší, mohli zamestnávať viac ľudí, chceme teda podporiť zamestnanosť. A títo živnostníci sa nemusia sústreďovať na zbytočnú administratívu, na to, aby si usledovali náklady, aby si takpovediac optimalizovali dane, ale jednoducho raz za rok vopred zaplatia dane a odvody formou licencií. A potom budú mať po celý rok pokoj. Znížia sa im administratívne náklady. Títo živnostníci, ktorí často majú zbytočné náklady na účtovníctvo a musia si najímať na tieto činnosti ďalších ľudí, môžu ušetriť, môžu získať nielen čas, ale aj peniaze, ktoré takto môžu venovať na svoje produktívne činnosti.
Živnostenská licencia by sa teda platila raz ročne vopred, úroveň navrhujeme vo výške 500 eur daňovej povinnosti a minimálne odvody, ktoré sú teraz, vo výške 2 220 eur.
Prilepší si takisto z hľadiska cash flow aj štátny rozpočet a aj poisťovne, ktoré takto získajú zdroje vopred.
Výšku 500 eur, čo sa týka daní, sme navrhli na základe analýzy, keďže v súčasnosti podľa analýz vychádza priemerne zaplatená daň živnostníka 503 eur. Jedná sa o živnostníkov, ktorí neplatia daň z pridanej hodnoty. Na nich by sa mal teda vzťahovať tento zákon. Sú to všetci živnostníci, ktorí majú ročný obrat do výšky 50 000 eur.
Pokiaľ by sa v diskusii objavil názor, že táto úprava by sa mohla posunúť smerom dole, chcem pripomenúť ctenej snemovni, že sme pripravení ako predkladatelia zákona diskutovať. A viem si predstaviť na túto tému diskusiu za účelom kompromisu, pretože som presvedčený, že je možná dohoda aj pri nižšej úrovni obratu, ale ten princíp je dôležitý, princíp, že raz za rok človek zaplatí a potom má pokoj. Jedná sa teda o výrazné zníženie administratívnej záťaže. A to považujem za hlavný prínos licencie, za hlavný prínos tohto návrhu.
Ako som spomínal, okrem jednorazového zaplatenia dane si živnostník jednou platbou za rok dopredu zabezpečuje platbu zdravotných a sociálnych odvodov, ktorú správca dane za neho odvedie poisťovniam. Teda prilepšia si takisto aj poisťovne. A som presvedčený, že veľa ľudí by sme dostali zo šedej ekonomiky, kam ich vyhnalo súčasné neúmerné zvyšovanie daní a odvodov, naspäť do legálnej práce. A teda tento návrh zákona je win-win nielen pre živnostníkov, ale aj pre štátny rozpočet.
Dámy a páni, chcem ešte upozorniť, tak ako sme veľakrát hovorili, že podnikateľské prostredie sa u nás nevyvíja dobre, máme najhoršiu úroveň podnikateľského prostredia za 12 rokov, máme najnižšiu konkurencieschopnosť v celej Európskej únii hneď Grékmi, sme v tom 78. na svete. Je to aj preto, že máme zlé daňové a odvodové zákony, ktoré súčasná vláda presadila, máme zlý Zákonník práce a, bohužiaľ, pracovné právo chce ďalej zhoršovať, ako napríklad návrhmi zákonov o kolektívnom vyjednávaní, ktoré sú aj na tejto schôdzi. Potrebujeme teda robiť presný opak, potrebujeme znižovať dane, zjednodušovať odvody, spružniť pracovné právo, znižovať administratívu. Tento návrh je presne taký, ktorý ide v tomto zmysle, v tomto trende. A má podporiť predovšetkým zamestnanosť, pretože na Slovensku máme stále veľa administratívy. Zvýšila sa nám nezamestnanosť za posledný rok. Nie je to náhoda, je to, opäť zopakujem, výsledok pôsobenia súčasnej vlády. Aby sme zvrátili tento trend, tak potrebujeme presadzovať zákony, ktoré znížia administratívu a predovšetkým pomôžu vytvoriť pracovné miesta, pretože to by mal byť zmysel predovšetkým legislatívnej práce.
Dámy a páni, z týchto dôvodov si vás preto dovoľujem požiadať o podporu tohto návrhu zákona. Ďakujem.
Skryt prepis

20.9.2013 o 10:29 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:34

Martin Chren
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani predsedajúca, ctené kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma určil za spravodajcu k predloženému návrhu zákona, a preto v súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam spravodajskú informáciu.
Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh a v súlade s § 72 ods. 2 rokovacieho poriadku ho zaradil na rokovanie dnešnej schôdze Národnej rady Slovenskej republiky. Zo znenia predloženého návrhu je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla na tom, že po rozprave odporučí uvedený poslanecký návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
Zároveň navrhujem, aby poslanecký návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Zároveň odporúčam, aby určené výbory predmetný poslanecký návrh zákona prerokovali v termíne do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

20.9.2013 o 10:34 hod.

Ing.

Martin Chren

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:36

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedníčka, vážený pán predkladateľ, vážený pán spravodajca, milé kolegyne, kolegovia, študenti na balkóne, dúfam, že si môžem dovoliť aj ich privítať, teším sa, toto je budúcnosť nášho národa, tak aby sme boli vzorom a slušní aj my poslanci a naozaj hodní nasledovania. To, čo bolo toho týždňa, tak nebolo hodné nasledovania. Tie bitky, šarvátky a všetko, čo sa tu zomlelo, tak to sú odstrašujúce príklady, ale... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Zmajkovičová, Renáta, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, poprosím vás, skutočne...

Kuffa Štefan, poslanec NR SR
Ale aj to je príklad, aj na zlom príklade dá sa poučiť. Ďakujem.

Zmajkovičová, Renáta, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, skutočne vy ste teraz pred chvíľočkou niečo povedali, dodržujme rokovací poriadok. Budeme sa vracať každý deň k predchádzajúcim udalostiam? Takže nech sa páči, k podstate veci.

Kuffa Štefan, poslanec NR SR
Áno, prepáčte. Chcem podporiť tento návrh zákona, ktorý tu predkladá už opätovne pán kolega pán Štefanec Ivan, lebo oprávnene sa aj domnievam a som o tom presvedčený, že naozaj zlepší to podnikateľské prostredie. Čím je jednoduchšia legislatíva, v každom jednom štáte, nielen u nás, tak tým je to lepšie.
A myslím si, že tu boli aj tie upozornenia, možno na ten prípadný Zákonník práce, ktorý sa skostnatel, a podobné veci v daňovej reforme. Tak sme svedkami toho, že táto nezamestnanosť stúpa. Naozaj treba úprimne hľadať odpoveď na to, prečo tu je 78. miesto v konkurencieschopnosti našej krajiny. Myslím si, že to nie je hodné miesto, ktorým by sme sa mohli chváliť. Aj mne je to ľúto ako opozičnému poslancovi. A záleží mi na tom, aby práve mladí ľudia boli tí, ktorí budú mať prácu. Je to neúctivé a nedôstojné pre každého človeka, ktorý nemá prácu. Mladí ľudia dnes utekajú, odchádzajú do zahraničia, veľakrát neutekajú, mnohí aj utekajú, odchádzajú do zahraničia. To by nebol problém, ale problém je v tom, že už sa nechcú vrátiť, čakajú ich tu len samé problémy. Nemám prácu, nemám vytvorené podmienky pre to, aby som mohol naozaj flexibilne aj sa pohybovať na tom trhu, možno konkurenčnom ako podnikateľ, mám problém s bývaním, s peniazmi, samý problém na problém. Áno, ten západný svet je taký, ktorý ti ponúka viac tieto výhody. A je to také komfortnejšie. Je to také ľahké, ale naša krajina je nádhernou krajinou. Ja chcem žiť v tejto krajine. Ja sa teším, že som občanom tejto krajiny. A chcem tu žiť. Cez legislatívu poslanci sme na to, aby sme vytvárali podmienky, nie na to, aby sme vyriešili my všetky veci a všetky problémy, ale my sme povinní vytvárať podmienky.
Tieto licencie sú tu predkladané a ja sám osobne keby som bol podnikateľom, zaplatím si jednu z nich, stojí ma to 2 220 eur, 500 eur je na tých daniach, a mám svätý pokoj. Naozaj aj tie protikorupčné zákony, o ktorých sme sa tu doťahovali, či majú byť také alebo také, aj toto znižuje mieru korupcie. Veľakrát aj musím, žiaľ, povedať, že sú to práve aj úradníci, aj kontrolóri, ktorí sú korumpovaní. A tak zaplatím tú licenciu a mám pokoj od všetkých úradov aj štátnych úradníkov. Zaplatím to a mám čistý štít. Myslím si, že ten ročný obrat do tých 50 tisíc, a teda aby nebol platca DPH, to sú také podmienky a kritériá základné, ktoré sú na to, ten živnostník aby ich splnil. Myslím si, že je to dobré.
A chcem vyzvať všetkých nás kolegov a hlavne teda aj opozičných, aby ste sa nad tým zamysleli, aby tento dobrý návrh zákona, ktorý tu predkladá pán Štefanec, už druhýkrát, sme dokázali podporiť a naozaj naša krajina aby sa z toho 78. miesta odrazila aspoň medzi tú prvú pätnástku. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.9.2013 o 10:36 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:40

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň prajem. Ďakujem za slovo. Pani predsedajúca, vážený pán kolega predkladateľ, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi povedať pár slov k predloženému zákonu o živnostenských licenciách.
Vždy vítam, keď do tohto parlamentu príde zákon, ktorý zlepší podnikateľské prostredie. Sekundárne na to by sa zlepšila aj zamestnanosť, zlepšila by sa kvalita života, výška príjmov, zárobkov, ľudí, ktorí pracujú, ktorí sa živia svojou prácou, a potom spätne v treťom rade aj vyššie dane, vyššie odvody, ktorými sa financujú tie potreby, ktoré tento štát má, a financujú sa napríklad, povedzme, dôchodky alebo dávky pre nezamestnaných. Čiže je veľmi dôležité, aby do tohto parlamentu prichádzali zákony, ktoré zlepšia podnikateľské prostredie, ktoré zlepšia okrem iného aj podmienky pre živnostníkov.
Preto v zásade vítam iniciatívu kolegov z SDKÚ, ktorí takýto zákon predložili, musíme si ale však uvedomiť reálnu situáciu, v ktorej tu sme. Je tu valec 83 poslancov za SMER, ktorý pustí či do druhého čítania alebo celkovo cez túto snemovňu len také zákony, ktoré vyhovujú súčasnej vláde Roberta Fica. A keď sú iniciatívy, ktoré vyvíjajú opoziční poslanci bez ohľadu na to, či teraz sú to poslanci za SDKÚ, o chvíľku to budem aj ja, kto tu bude niečo ďalšie hovoriť a predkladať, tieto iniciatívy opozičných poslancov treba chápať tak, aké sú, čiže bez reálnej šance na akýkoľvek úspech. Čiže povedali by ste si, že na čo to potom vlastne opoziční poslanci robia. No ak by opoziční poslanci len ticho sedeli v týchto laviciach alebo dokonca by tu vôbec neboli, tak potom je otázka, akým spôsobom by ich voliči hodnotili ich prácu, ich aktivitu, ich aspoň tú snahu zlepšiť podmienky života práve ich, tých ľudí, ktorí ich volili, ktorí ich podporujú a ktorí upierajú nádej na ich mená, na ich tváre, aby ich zastupovali v tejto snemovni tak, ako si to teda volič predstavuje. Čiže tá opozičná práca, predkladanie opozičných návrhov svoj zmysel v konečnom dôsledku určite má. A nikto nemôže žiadnemu opozičnému poslancovi zazlievať, keď príde sem so svojím návrhom zákona alebo prípadne s pozmeňujúcimi návrhmi, či už s opozičným alebo vládnym návrhom.
V každom prípade ale každý opozičný poslanec musí si predstaviť, mať určitú víziu, že v tom parlamente, kde dnes sedí ako opozičný poslanec, možno bude o tri roky, po voľbách v roku 2016, ak vláda Roberta Fica bude robiť politiku takú, akú bude. Tak je to veľmi reálne. Musí si uvedomiť, že v roku 2016 sa možno tá pozícia zmení a bude tu už ako koaličný, resp. vládny poslanec. A vtedy ich voliči oprávnene budú hovoriť: „To, čo ste predložili, keď ste boli v opozícii, predložte teraz, keď ste vo vláde. A teraz, keď to môžete presadiť, tak to chceme naozaj reálne vidieť.“ Čiže všetci, ktorí sme v opozícii a ktorí smelo predkladáme rôzne opozičné návrhy, lebo chceme zlepšiť toto, lebo chceme zlepšiť toto, poprosím vás, uvažujme reálne a nebuďme populisti. To znamená, zvažujte, či ste schopní tie návrhy, ktoré predkladáte dnes, predložiť aj po úspešných voľbách v roku 2016, keď sa dostanete do vlády.
Hovorím to v súvislosti so zákonom o živnostenských licenciách preto, pretože my sme v tej vláde boli (aj SDKÚ, aj SaS) a dobre si všetci pamätáme, pretože to nebolo až tak dávno, ako za nami, ako za vládnymi politikmi, ako za ministrami, či Miklošom, či napr. mnou, chodili živnostníci s tým, že sa snažili v tom čase presadiť zavedenie živnostenských licencií. To, ako to dopadlo, všetci vieme. Ako vládni predstavitelia, ako vláda sme ich vtedy odmietli a mali sme na to svoje dôvody. A ja tie dôvody teraz poviem vo veľmi stručnej podobe.
Jednoducho taký zákon, aký vtedy presadzovali tí živnostníci, ktorí za nimi chodili a ktorý vlastne vo svojej podstate máme aj tu teraz, v podobe opozičného návrhu , jednoducho nie je dobrý. Viete, že mojím záujmom dlhodobo je, aby zákony Slovenskej republiky boli kvalitné a, pokiaľ ide o obor môjho záujmu, to znamená daňové a odvodové zákony, aby tie zákony boli kvalitné na druhú, to znamená, inými slovami, ľudovo povedané, aby neboli deravé, aby sa nedali poľahky obchádzať, zneužívať a aby tu nevznikali rôzne skupiny ľudí, ktoré poľahky využijúc deravý zákon nemorálnym až spôsobom ušetria pri platení daní a odvodov na úkor inej skupiny ľudí. Jednoducho ja osobne nemám rád, ak v tejto snemovni máme zákony, ktoré sú práve takéhoto typu. Bohužiaľ, musím konštatovať, že predložený zákon o živnostenských licenciách takým je.
Ja nemám absolútne nič proti tomu, aby sa živnostníkom znížili dane a odvody. Nemám nič proti tomu, aby sa živnostníkom znížili administratívne povinnosti. Ale dá sa to urobiť aj inak. Pokiaľ ide o nižšie dane, pokiaľ ide o nižšie odvody, tak osobne budem presadzovať a o pár týždňov to sem aj oficiálne dáme, aby sa buď znížili, alebo úplne zrušili tzv. povinné minimálne odvody. Čiže ten živnostník, ktorý je v strate, ten živnostník, ktorý má relatívne nízky základ dane, relatívne nízky čistý príjem, tak ako neplatí dane, a neplatí ich, a je to tak v poriadku, pretože keď príjmy nemá, tak nemá dôvod, prečo by z neexistujúcich príjmov platil dane, aby z tých neexistujúcich príjmov alebo pri strate, pri nízkych príjmoch neplatil ani neprimerane vysoké odvody, lebo dnes, treba si uvedomiť, každý živnostník, ktorý má príjem brutto cez 4 800 eur v hrubom, to neznamená, že má taký aj príjem, pretože ak má výdavky, tak môže byť dokonca v strate. Každý takýto živnostník musí mesačne platiť najmenej 185 eur na sociálne a zdravotné poistenie. A od budúceho roka to bude 190 eur, ktoré bude musieť každý mesiac platiť. Pre živnostníka, ktorý má čistý príjem okolo 200, 300, 400, eur je to úplne zničujúca suma. A takíto živnostníci nám v podstate už ani neexistujú, pretože vracajú živnosti. To sa jednoducho nedá uniesť. A nedá sa to uniesť najmä vtedy, ak tá živnosť je určitého sezónneho charakteru. Ak to teda je napr. kurič v letnom kine, ktorý to robí na živnosť, tak príjmy naozaj nemá v tej zime a možno ani v lete. A tým pádom pre neho tie mesiace, keď je bez príjmov, ale musí zaplatiť poisťovňa tých 185 eur, ho úplne likvidujú. Čiže toto napr. treba odstrániť a treba vylepšiť.
Pokiaľ ide o administratívu, ktorá je spojená s platením, vykazovaním odvodov, tak tam by som skôr sústredil svoje sily aj ako pozičný poslanec na to, aby v tomto štáte bol čo najrýchlejšie zavedený tzv. jednotný výber daní, ciel a odvodov, známy aj pod skratkou UNITAS, aby táto vláda, ktorá tak úžasným spôsobom vie napr. odkúpiť SPP na prospech občanov, robila veci, ktoré na prospech občanov skutočne sú, to znamená, zjednodušila daňový a odvodový systém tým, že zavedie tento jednotný výber daní, ciel a odvodov čo najrýchlejšie. A výhovorky typu Mikloš a daňový úrad v Košiciach a neviem čo, tak to už si prosím od kolegov z koaličných lavíc odpustiť. Už prešlo dosť veľa času na to, aby sa už zodpovednosť dala kompletne na vaše plecia, pretože vy tu dnes vládnete, tak to ukážte, akí ste šikovní, akí ste dobrí, máte na to možnosť.
A pokiaľ ide o tú administratívu, tak musím na druhej strane aj pochváliť ministra Kažimíra a jeho tím, pretože v zákona o dani z príjmov sú zmeny, ktoré zjednodušujú administratívu živnostníkov. Čiže podľa toho, ak sa to naozaj presadí, čo zrejme sa presadí, tak drvivej väčšine živnostníkov odpadne povinnosť viesť jednoduché alebo podvojné účtovníctvo, namiesto toho budú mať tzv. zjednodušenú evidenciu, ktorá je pre nich jednak naozaj jednoduchšia, jednak lacnejšia, a nastaviť si v banke trvalý prevodný príkaz na platbu daní a odvodov a raz do roka ho zmeniť, to, si myslím, až taký veľký problém nie je, problémom je, samozrejme, výška tej sumy, ktorá na tom prevodnom príkaze svieti.
A zdôrazňujem ešte raz, že živnostníkov trápi najmä to, že tá suma je 185 eur mesačne. Čiže poprosím, tam aby sme sústredili svoje sily a tam aby sme skúsili živnostníkom pomôcť. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.9.2013 o 10:40 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 10:51

Jozef Mikuš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Pán kolega, povedali ste, že vždy rád počujete a čítate návrh, ktorý zlepšuje podnikateľské prostredie. A hovorili ste o tomto konkrétnom návrhu o zavedení živnostenských licencií, že je dobrý. Áno, tento návrh je dobrý, lebo zlepšuje podnikateľské prostredie, hlavne v priestore malého podnikania toho živnostenského a po celom Slovensku plošne rovnako, samozrejme, tak ako každý zákon pôsobí plošne. Ale živnostníci pôsobia plošne v rámci celého Slovenska, zhruba rovnako z hľadiska ekonomiky. A práve my potrebujeme rozprúdiť aj tú malú ekonomiku, lebo tá je najpružnejšia, ako som spomínal, plošne najmenej aj zraniteľná a hlavne najpočetnejšia.
A súhlasím aj s tým, že tento návrh nevyhovuje vláde, ale, bohužiaľ, nie preto, že nie je dobrý, ale preto, že je navrhnutý poslancami z radov opozície.
A som rád, že aj vy sústreďujete svoju pozornosť na zlepšovanie podnikateľského prostredia, hlavne aj toho živnostenského.
A súhlasím aj s tým, že mali by sme sústrediť svoje sily na to, aby sme podnikateľské prostredie zlepšili, pretože súčasná ekonomika to nevyhnutne potrebuje. Sme toho svedkami aj v súčasnosti. Včera sme preberali správu predsedu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, rastie nám neuveriteľne deficit, zadlženosť krajiny takisto. Takže je veľmi dôležité zlepšovať podnikateľské prostredie a to živnostenské zvlášť. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

20.9.2013 o 10:51 hod.

Ing.

Jozef Mikuš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:53

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca. Ctené kolegyne, vážení kolegovia, ďakujem všetkým, ktorí sa vyjadrili v rozprave, za podporu pánovi poslancovi Kuffovi. A z veľkej časti vystúpenia súhlasím aj s pánom poslancom Mihálom, aj s tým, čo povedal pán poslanec Mikuš. Ale chcem k tomu povedať zopár poznámok.
Tou prvou poznámkou je skutočnosť, že návrh na živnostenské licencie je nie nový, to vieme všetci, už pri uvádzaní som spomenul fakt, že predkladám ho druhýkrát v tomto volebnom období. A konzistentnosť je dôležitá. Ja som názor na živnostenské licencie nezmenil bez ohľadu na to, či sme boli vo vláde, či sme v opozícii. A v každom čase tento návrh som presadzoval a budem presadzovať, pokiaľ je záujem diskutovať o zmenách, kozmetických úpravách, tak ako som spomenul v úvodnom slove, vždy som pripravený na túto tému hovoriť. Čo sa týka výšky obratu, posunutia smerom dole, prípadne nastavenia parametrov, môžeme o tom diskutovať. Ale ja som hlboko presvedčený, že znižovanie administratívy, zjednodušenie podmienok pre podnikanie je kľúčová vec preto, aby sa mohli živnostníci a malí podnikatelia úspešne rozvíjať.
Má význam predkladať aj opozičné návrhy. To, čo povedal pán Mihál, takisto je pravda na tému vytvárania verejnej mienky. Ja som presvedčený, že má význam o tom hovoriť, má význam oboznamovať verejnosť o našich názoroch, našich spôsoboch na riešenie súčasných problémov, pretože spoluvytváranie verejnej mienky považujem takisto za našu povinnosť, dámy a páni. A nie je to snaha márna. Dovoľte mi spomenúť pár príkladov. Od začiatku tohto volebného obdobia napr. to bolo zvýšenie nezdaniteľnej čiastky pre živnostníkov, ktoré, keď sme začali tlačiť o 50 %, z 1 660 na 2 500 eur, najskôr sa nestretlo s pochopením. Po troch mesiacoch sme ho pretlačili, aj keď náš návrh bol odmietnutý, nakoniec do vládneho zákona o dani z príjmu. Podarilo sa to. Pamätáte si nezmyselné návrhy z vlády o zriadení akéhosi odbytového fondu, že všetci budú platiť, ale niektorí budú čerpať? Keď sa urobil krik, vláda od týchto zámerov ustúpila. Má to zmysel. O znížení odvodov pre nízkopríjmové skupiny koľko hovoríme? Už rok a pol. Vláda bola hluchá, za posledné týždne počúvame, že vláda prichádza s návrhom na zníženie odvodov pre nízkopríjmové skupiny. No, fajn, uvidíme, v akom zmysle a v akej konštelácii tento návrh tu bude predstavený, pretože veľakrát to, čo sa pôvodne predstaví, tak nakoniec do parlamentu príde v inej podobe. A už len to, že sa vláda tým zaoberá, považujem za dobrú správu. A má to význam, že s takýmito návrhmi prichádzame, pretože keď sa podarí vytvoriť ten spoločenský tlak, keď dostaneme na našu stranu významné skupiny zamestnancov, zamestnávateľov, všetkých, ktorých sa to týka, keď sa o tom začne hovoriť ako o tom, že je to dobrý užitočný návrh, tak v konečnom dôsledku má šancu aj sa presadiť. Čiže práca s verejnou mienkou je takisto významná súčasť našej práce a každý návrh, ktorý tu predkladáme, tak, samozrejme, má šancu to ovplyvniť.
Ešte krátka poznámka k minimálnym odvodom. Áno, minimálne odvody považujem aj ja za neúmerne vysoké. Tento rok sa zvýšili o 300 eur ročne, čo považujem za významný zásah do podnikania, pretože viac než 80 % živnostníkov platí minimálne odvody, viac než 80 % živnostníkom sa zhoršilo prostredie a zhoršil významne život práve týmto zásahom. No ale práve aj preto predkladáme tento návrh, aby sme im odbúrali náklady, aby sme im zjednodušili život, aby zaplatili raz a potom po celý rok sa mohli sústrediť na svoju produktívnu činnosť, na podnikanie, na to, čo naozaj chcú robiť. Považujem teda aj ducha aj zmysel tohto zákona za užitočný. A bez ohľadu na to, či ho prijmete alebo neprijmete, kolegyne a kolegovia, budem sa snažiť ďalej vás presviedčať o tom, že neustále znižovanie administratívy a pomoc živnostníkom, malým podnikateľom je jedným z najlepších spôsobov pre to, ako môžeme pomôcť vytvoriť pracovné miesta na Slovensku. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

20.9.2013 o 10:53 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video