25. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Dobre. Ja by som napriek teraz tej, to nebola ani prestrelka, to bola výmena názorov medzi saskármi a smerákmi, chcem poďakovať za konštruktívny príspevok. Lebo to, čo tu povedal Richard Sulík tónom a spôsobom dnes, je konzistentné s iným tónom, čo povedal pred mesiacom. Ale konzistentné z hľadiska obsahu. A to je legitímne. Ja vnímam za legitímny iný pohľad na veci.
Kľúčové je to, že všetci vieme, že daňové úniky v oblasti obchodovania s alkoholom a výroby alkoholu sú. Aj pri výrobe samotnej, aj pri predaji samotnom sú daňové úniky. Musím povedať, že ja si pamätám ešte z rokov ´06 a ´10, a to je opäť, to je proste povinnosť, to nie je otázka politického zafarbenia nejakej vlády, buď sa tomu venujete, alebo sa tomu nevenujete, je pravda, že v tom období si pamätám, že neboli žiadne nároky na tlačiarne a zavádzali sme akési minimálne bezpečnostné povinnosti. Niečo ako povinnosť bezpečnostnej previerky. To prešlo z tohto pohľadu a nejakým spôsobom sa pokračovalo.
Musím povedať, mám tu záznam, lebo som pripravený, už v minulosti ste sa na to pýtali. V rokoch 2009 až 2011 daňový dozor, presne tak ako povedal pán poslanec Osuský, vykonal nad tlačou a distribúciou kontrolných známok formou miestneho zisťovania a na základe medzinárodnej spolupráce kontroly v dvoch tlačiarňach na Slovensku a v jednej tlačiarni v Čechách. Súčasne boli požiadané na základe medzinárodnej spolupráce príslušné orgány v Poľsku, aby mohli urobiť aj v Poľsku, lebo aj v Poľsku bola alebo je tlačiareň, teraz neviem. (Reakcia z pléna.) Áno, áno, ale kontrola nebola umožnená poľskými orgánmi. Nebola umožnená. Na základe výkonu daňového dozoru boli zistené nasledovné pochybenia: chýbajúce obligatórne údaje v odberných poukazoch, nekorešpondujúce dátumy a strata odberných poukazov. To sú informácie, ktoré ja mám. Informácie boli postúpené Colnému kriminálnemu úradu a vedeniu vtedy Colnej správy a teraz Finančnej správy a podobne. Problém tu proste je. Ako v každom prípade ten problém tu existuje. A tak, ako existuje problém v Číne s tým, že Čína vyrába Lewisky 501, úplne tie oficiálne, ktoré si každý kupuje za stovky eur, tak každú noc ešte zbehnú mašinu a vyrobia tisícky iných, ktoré sa predávajú, to by vedel Lojzo Hlina povedať, za desatiny centov na trhovisku v rôznych častiach Pekingu.
Takže toto je klasický problém, toto je klasický problém. A podozrenia tu samozrejme sú. Ony existujú v podobnej oblasti, ako je, ako sú napríklad kolky. Veď kolkové známky, možno si pamätáte ten, to bol zase súboj, kolkové známky sa kedysi úplne pohodlne predávali všade. Potom sa zistilo na základe podania a upozornenia z polície, že sa predávajú na Krajskom súde v Bratislave dole v bufete falošné kolky. No proste, tak to je! Ako to sa dialo. Čiže sme pod veľkým tlakom a súbojom sústredili predaj len na poštách. Viete, že z toho bol cirkus, lebo ten komfort sa znížil. Každý musel ísť na poštu. Potom došlo k rozhodnutiu o zrušení kolkov ako takých, ale bez nejakého náväzného riešenia. Viete, že sme s ním stotožnení a riešime a chystáme jasné unitárne riešenie pre celý štát.
Toto je podobná oblasť. A ja musím povedať, že sa pokúšame o to, a priznám slovo, že pokúšame, a môže to, ja verím, že dopadnúť dobre, a môže to dopadnúť aj zle, jak proste, život je taký, je plný rizík, pokúšame sa vlastne o vytvorenie štátnej tlačiarne cenín. Pokúšame sa o to. A to je vlastne rozhodnutie ísť touto cestou. A zároveň musím povedať, že podľa mňa každého v tejto krajine by mal šľak trafiť z toho, koľko peňazí sme za dvadsať rokov našej histórie dali na tlač občianskych preukazov, pasov, takých, onakých, zelených, bordových, s biometrickými znakmi, bez biometrických znakov, vodičských preukazov. Proste množstvá toho, čo je predmetom, čo v normálne, v normálnej krajine ustálenej a v relatívne bohatej z pohľadu celoglobálneho, že na to má, by mala robiť štátna tlačiareň cenín. Nielen kvôli bezpečnosti tej tlače, ale aj kvôli distribúcii, ako aj kvôli minimalizácii nákladov, samozrejme, ako takej. Lebo tiež si môžme, sa rozprávať o tom, aké boli tendre, čo za nimi všetko bolo. Okrem toho tu sa vždycky súťaží v oblasti tlače cenín z veľmi malého počtu. Lebo proste v zásade sú to v Európe certifikované spoločnosti, ktoré musia prejsť nejakými testami. Aj v prípade toho stroja, ktorý toľkokrát spomínate, podľa mojich informácií sú na svete dve firmy, ktoré ich dodávajú. Lebo sú to vlastne podobné stroje ako na tlač peňazí a podobné farby ako na tlač peňazí. Čím sa, samozrejme, znižuje, podľa nás sa znižuje priestor na falšovanie. Boli sme upozornení napríklad, že keby to boli hologramy, tak hologramy vám naozaj vyrobí hocikto. Opäť v Číne, v Tokiu alebo v Pekingu to máte proste na trhovisku. Viete si zohnať akékoľvek hologramy.
Je aj pravdou, že známka je len nosič a kľúčová je informácia, ktorá bude na tomto nosiči. A ešte dôležitejšia je kontrola tej informácie. Chcem povedať, to z tohto zákona priamo netrčí, ale konečným riešením, ktoré dotiahne snáď nejaká ďalšia vláda, pevne verím, že áno, bude to, že cez smartfóny bude možnosť byť aplikácia, ktorá bude umožňovať tú časť kódu čítať, verejne prístupnú. Žeby si mal každý spotrebiteľ mať možnosť v podstate cez odfotenie tej známky a mečovanie tej známky s registrom vlastne potvrdiť, či tá predávaná fľaša alkoholu je registrovaná, alebo nie je registrovaná. To nie je žiadny sen, to sa proste dá doručiť v dnešnej dobe. A na to potrebujeme nejaké základné predpoklady, aby sme ich splnili. Čiže toto, tlač samotná, nie je naozaj odpoveďou na vyriešenie problémov, ani hroziacich škôd na zdraví, ani na vždy prítomných daňových únikoch.
Musím aj potvrdiť, a to tiež poviem zo svojej skúsenosti historickej, že to bolo v čase, keď som mal možnosť s legislatívou pracovať na rezorte financií, keď sme vytvorili prvýkrát v histórii akúsi, proste tím ľudí, ktorý bol zmiešaný z kombinácie obchodu, výrobcov, colnej správy vtedy a legislatívcov, a tam sme sa snažili vlastne riešiť opatrenia, ktoré nemusia všetkým ako voňať z tohto pohľadu, ale kľúčovo platí, že výrobca alkoholu má záujem, aby bolo toho alkoholu čo najviac legálneho a čo aby najmenej bol prístup nelegálneho. To v zásade logicky musí platiť, pokiaľ niekto nemá nejakú inú rúru natiahnutú z oficiálneho na neoficiálny. A to je už problém zase iný. Viete o prítomnosti stálych daňových dozorov, o plombách, o všelijakých metrických zariadeniach a týchto veciach, ktoré zase začínajú a končia na ľudskom faktore, lebo vždycky je to aj o ľudskom faktore ako takom.
Vnímam to ako proste spor rôznych koncepcií. Ja musím len podotknúť, že my máme odvahu toto riešiť aj s rizikami, ktoré pri každom projekte existujú, či sa podaria, či sa podaria zrealizovať, či zrealizovať načas, či budú fungovať a koľko budú stáť. A tieto veci sú proste pod kontrolou, aj pod vašou kontrolou a budete sa môcť k tomu priebežne vyjadrovať. A tých projektov je dnes na rezorte financií naozaj niekoľko. Je to dokončovanie UNITAS-u, pokračovanie v tej prvej fáze a nastupovanie druhej fázy spoločného výberu daní a odvodov. Sú to tieto elektronické kolkové známky. Je to táto štátna tlačiareň a samozrejme v rámci toho obrovský súboj s daňovými únikmi, lebo to je proste kľúčový nosič ako všetkých týchto opatrení.
Ku Kremnici. Viete, ja sa odvolám na široké historické až encyklopedické znalosti pána profesora, ktorý dobre vie, že Kremnica je unikát. Je to unikát v Európe aj vo svete z hľadiska kontinuálneho, možno je to jediná alebo najstaršia kontinuálne fungujúca manufaktúra, dnes fabrika, v Európe aj na svete z roku 1328, tak tuším ako, dokonca v tej istej budove od roku 1400 neviem koľko, ospravedlňujem sa, ale je to unikát. Je to unikát aj z toho pohľadu, že tá fabrika si je schopná dneska na seba zarobiť. Ale pamätám si časy a musím si teda pamätať, že sa zvažovalo, že sa sprivatizuje, že sa predá, lebo bola ťarchou. Tam sú dodnes stroje, na ktorých sa razili mince v roku 1918 pri vzniku Československej republiky. Dodnes sú tam a sú funkčné. Nerazia sa na nich euro mince, ale razia sa na nich pamätné medaile, ale môžte sa tam ísť na ne pozrieť. Je to sčasti technické múzeum a sčasti proste, nieže relatívne, moderná fabrika, ktorá je schopná konkurovať na svetových trhoch. Ale pravdou aj je, že časy razby mincí môžu pominúť, lebo teraz sú dobré časy, a tá fabrika, ktorá je štátnou mincovňou a svojím spôsobom naozaj súčasťou histórie Slovenska, slovenského národa a vôbec prítomnosti tejto skupiny ľudí na tomto území a je to naše dedičstvo, a môže mať problémy.
Z tohto pohľadu mi nevyčítate, možno to je v rozpore s vaším konceptom videnia ekonomického, ale ja nevidím nič zlé, ak vytvárame ďalšiu nohu podnikania tejto firmy, ktorú nemôžme zavrieť, podľa mňa ju nemôžme predať a privatizovať, nehnevajte sa, podľa mňa ju nemôžme privatizovať, tak sa snažíme o to, aby bola efektívna. Čo je na tom zlé, ak jej dáte ďalší výrobný program? Toto môže tvoriť 20 % ich výrobného programu, 20 % výrobného programu. A stroj, o ktorom hovoríte, im samozrejme umožní tlačiť aj iné ceniny, nielen tento typ známok. Opäť, máte pravdu, môže to skončiť fiaskom ako v štátnej firme, ale nemusí, lebo myslím, že táto štátna firma dokazovala pod vedením rôznej farby ministrov, že je efektívna, že si vie na seba zarobiť, vie si požičať a vie aj splácať tieto úvery. Nehovoriac o tom, že svojím spôsobom Kremnica má svoje problémy so zamestnanosťou, a ak to vytvorí niekoľko desiatok pracovných miest, s tým tiež nemôže byť nejaký problém.
Ale nechcem hovoriť, že toto je unikátny proste projekt, ktorý teraz je geniálny tým, že má toľko pozitívnych efektov. Chcem len povedať, že primárnou je snaha centralizácie tlače so snahou minimalizácie daňových únikov a že ten koncept má riziká, je pravdivý, ale je pod verejným dohľadom a kontrolou, pretože sa realizuje vo sfére verejnej správy, štátu, štátneho vlastníctva, a je kontrolovateľný. A pevne verím, že bude aj úspešný.
Ďakujem vám veľmi pekne.
Autorizovaný
Vystúpenia
16:02
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:02
Vladislav PetrášA tiež som na úvod svojho vystúpenia nepoukazoval na to, ako ste vy v minulosti viedli ako predseda Národnej rady schôdzu a poslanci boli zmätení a nevedeli čo majú robiť. Takže myslím si, že aby ste si to nabudúce odpustil.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.10.2013 o 16:02 hod.
Ing.
Vladislav Petráš
Videokanál poslanca
Ja by som sa len rád spýtal pána poslanca Sulíka, že neviem prečo sa znižuje k nejakým invektívam. Ja som mu zatiaľ nikdy neublížil. Chcem ho uistiť, že ten pozmeňujúci návrh som čítal niekoľkokrát a aj napriek tomu, že ten pozmeňujúci zákon bol aj skontrolovaný odborom legislatívy, tak som tam našiel, ja neviem, dve chyby, ktoré som ešte tesne pred chvíľou opravil. Takže to ho chcem len uistiť, že som ozaj ten zákon, teda ten pozmeňujúci návrh čítal niekoľkokrát.
A tiež som na úvod svojho vystúpenia nepoukazoval na to, ako ste vy v minulosti viedli ako predseda Národnej rady schôdzu a poslanci boli zmätení a nevedeli čo majú robiť. Takže myslím si, že aby ste si to nabudúce odpustil.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
16:03
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:03
Peter OsuskýVystúpenie s faktickou poznámkou
17.10.2013 o 16:03 hod.
MUDr. PhD.
Peter Osuský
Videokanál poslanca
Ja by som si dovolil zabrúsiť, pani predsedajúca, ďakujem za slovo, do trochu inej oblasti. Problém cenín, problém tlačenia vecí, ako sú poštové známky, kolky alebo aj ochranné pásky, samozrejme by mal prebiehať v tlačiarni, ktorá je buď štátnou tlačiarňou cenín, to už nemáme. Ani v Českej republike Štátna tlačiareň cenín Praha, ktorá tlačila dlhé roky a ešte stále tlačieva aj slovenské známky poštové, mala štátny dozor. Existuje teda inštitút štátneho dozoru, ktorý zabezpečí, aby priamo v tlačiarni nemohli vznikať reálne falzifikáty, napodobeniny, dodatočné množstvá alebo podobne. Treba povedať, že ak sa nerozhodneme mať vlastnú tlačiareň tohto druhu, tak viem celkom pozitívne, že v blízkom okolí v strednej Európe existujú tlačiarne cenín s, keď sa objedná, štátnym dozorom a zároveň i povedzme s možnosťou tlačiť holografické prvky a podobné ochranné prvky, ktoré by sťažovali prípadné budúce falšovanie alebo podobne. To znamená, v tomto zmysle je tlač poštových známok veľmi blízka k tlačeniu niečoho podobného. A ten problém ozaj je, ak je strojovo a technicky tlačiareň pripravená len v tom, aby tam bol zabezpečený štátny dozor nad tlačou štátnych cenín.
Autorizovaný
16:05
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:05
Richard SulíkA ďalšia reakcia, to je typicky smerácka, a to neberte ako osobnú invektívu, smerák, smerácka zatiaľ nie je nadávka. A hovoríte teda, že: No, pán Sulík, tak ako vy ste viedli Národnú radu. No tak ja vám poviem, ako som viedol Národnú radu. Okrem toho, že som tu bol úplne nový, myslím si, že som ju viedol o triedu lepšie, ako to vedie teraz pán Paška preto, lebo ja som dodržiaval do posledného písmenka rokovací poriadok. Ale váš predseda pán Paška to nerobí, a potom je tu taký bordel, aký tu občas zvykne. Ako pán Paška je katastrofa pre túto Národnú radu. To mňa s ním porovnávať, no neviem. Ale nikdy sa mne nestala situácia, že by bolo niekomu umožnené, povedzme kolegovi Hlinovi, tak skákať mne po hlave, ako on skáče a mohol skákať pánovi Paškovi po hlave, lebo ten zase to dovolil, aby Kaliňák tu šaškoval, a ide dnu a ide von a tak ďalej. Čiže ja by som pomlčal o národnej... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.10.2013 o 16:05 hod.
Ing.
Richard Sulík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. No, pán poslanec Petráš, ja som si predtým nevedel vaše meno spomenúť, lebo ja vás asi prvýkrát teraz počujem niečo hovoriť. Neviem teda, že prekvapuje ma tá vaša citlivosť. Hneď hovoríte o osobných invektívach. Ja keď vyslovím podozrenie, že ste to čítali prvýkrát, to nie je osobná invektíva. Osobná invektíva je napríklad, keď kolega Martvoň povie Petrovi Osuskému, že je univerzitný šašo. To je osobná invektíva. Ale vysloviť podozrenie, že ste to čítali prvýkrát, snáď aj pri teda mimoriadnej citlivosti kolegov zo SMER-u, osobnou invektívou snáď ešte nebude. Takže vy ste to čítali niekoľkokrát, hej? Takže pozmeňovací návrh, ktorý vy predkladáte, ste čítali niekoľkokrát. Ja som teda dúfal, že poviete, ja som ho písal. Lebo návrhy, ktoré ja predkladám, tak ich si aj napíšem. Vám to zrejme niekto strčil do ruky, niekto z ministerstva, čo len potvrdzuje to, že tento zákon je šitý horúcou ihlou. No tak dobre, nepovedali ste, že ste to teda vy písali, ale že ste to niekoľkokrát čítali. Chcem vám veriť.
A ďalšia reakcia, to je typicky smerácka, a to neberte ako osobnú invektívu, smerák, smerácka zatiaľ nie je nadávka. A hovoríte teda, že: No, pán Sulík, tak ako vy ste viedli Národnú radu. No tak ja vám poviem, ako som viedol Národnú radu. Okrem toho, že som tu bol úplne nový, myslím si, že som ju viedol o triedu lepšie, ako to vedie teraz pán Paška preto, lebo ja som dodržiaval do posledného písmenka rokovací poriadok. Ale váš predseda pán Paška to nerobí, a potom je tu taký bordel, aký tu občas zvykne. Ako pán Paška je katastrofa pre túto Národnú radu. To mňa s ním porovnávať, no neviem. Ale nikdy sa mne nestala situácia, že by bolo niekomu umožnené, povedzme kolegovi Hlinovi, tak skákať mne po hlave, ako on skáče a mohol skákať pánovi Paškovi po hlave, lebo ten zase to dovolil, aby Kaliňák tu šaškoval, a ide dnu a ide von a tak ďalej. Čiže ja by som pomlčal o národnej... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Autorizovaný
16:07
Uvádzajúci uvádza bod 16:07
Peter KažimírKľúčové je to, že všetci vieme, že daňové úniky v oblasti...
Kľúčové je to, že všetci vieme, že daňové úniky v oblasti obchodovania s alkoholom a výroby alkoholu sú. Aj pri výrobe samotnej, aj pri predaji samotnom sú daňové úniky. Musím povedať, že ja si pamätám ešte z rokov ´06 a ´10, a to je opäť, to je proste povinnosť, to nie je otázka politického zafarbenia nejakej vlády, buď sa tomu venujete, alebo sa tomu nevenujete, je pravda, že v tom období si pamätám, že neboli žiadne nároky na tlačiarne a zavádzali sme akési minimálne bezpečnostné povinnosti. Niečo ako povinnosť bezpečnostnej previerky. To prešlo z tohto pohľadu a nejakým spôsobom sa pokračovalo.
Musím povedať, mám tu záznam, lebo som pripravený, už v minulosti ste sa na to pýtali. V rokoch 2009 až 2011 daňový dozor, presne tak ako povedal pán poslanec Osuský, vykonal nad tlačou a distribúciou kontrolných známok formou miestneho zisťovania a na základe medzinárodnej spolupráce kontroly v dvoch tlačiarňach na Slovensku a v jednej tlačiarni v Čechách. Súčasne boli požiadané na základe medzinárodnej spolupráce príslušné orgány v Poľsku, aby mohli urobiť aj v Poľsku, lebo aj v Poľsku bola alebo je tlačiareň, teraz neviem. (Reakcia z pléna.) Áno, áno, ale kontrola nebola umožnená poľskými orgánmi. Nebola umožnená. Na základe výkonu daňového dozoru boli zistené nasledovné pochybenia: chýbajúce obligatórne údaje v odberných poukazoch, nekorešpondujúce dátumy a strata odberných poukazov. To sú informácie, ktoré ja mám. Informácie boli postúpené Colnému kriminálnemu úradu a vedeniu vtedy Colnej správy a teraz Finančnej správy a podobne. Problém tu proste je. Ako v každom prípade ten problém tu existuje. A tak, ako existuje problém v Číne s tým, že Čína vyrába Lewisky 501, úplne tie oficiálne, ktoré si každý kupuje za stovky eur, tak každú noc ešte zbehnú mašinu a vyrobia tisícky iných, ktoré sa predávajú, to by vedel Lojzo Hlina povedať, za desatiny centov na trhovisku v rôznych častiach Pekingu.
Takže toto je klasický problém, toto je klasický problém. A podozrenia tu samozrejme sú. Ony existujú v podobnej oblasti, ako je, ako sú napríklad kolky. Veď kolkové známky, možno si pamätáte ten, to bol zase súboj, kolkové známky sa kedysi úplne pohodlne predávali všade. Potom sa zistilo na základe podania a upozornenia z polície, že sa predávajú na Krajskom súde v Bratislave dole v bufete falošné kolky. No proste, tak to je! Ako to sa dialo. Čiže sme pod veľkým tlakom a súbojom sústredili predaj len na poštách. Viete, že z toho bol cirkus, lebo ten komfort sa znížil. Každý musel ísť na poštu. Potom došlo k rozhodnutiu o zrušení kolkov ako takých, ale bez nejakého náväzného riešenia. Viete, že sme s ním stotožnení a riešime a chystáme jasné unitárne riešenie pre celý štát.
Toto je podobná oblasť. A ja musím povedať, že sa pokúšame o to, a priznám slovo, že pokúšame, a môže to, ja verím, že dopadnúť dobre, a môže to dopadnúť aj zle, jak proste, život je taký, je plný rizík, pokúšame sa vlastne o vytvorenie štátnej tlačiarne cenín. Pokúšame sa o to. A to je vlastne rozhodnutie ísť touto cestou. A zároveň musím povedať, že podľa mňa každého v tejto krajine by mal šľak trafiť z toho, koľko peňazí sme za dvadsať rokov našej histórie dali na tlač občianskych preukazov, pasov, takých, onakých, zelených, bordových, s biometrickými znakmi, bez biometrických znakov, vodičských preukazov. Proste množstvá toho, čo je predmetom, čo v normálne, v normálnej krajine ustálenej a v relatívne bohatej z pohľadu celoglobálneho, že na to má, by mala robiť štátna tlačiareň cenín. Nielen kvôli bezpečnosti tej tlače, ale aj kvôli distribúcii, ako aj kvôli minimalizácii nákladov, samozrejme, ako takej. Lebo tiež si môžme, sa rozprávať o tom, aké boli tendre, čo za nimi všetko bolo. Okrem toho tu sa vždycky súťaží v oblasti tlače cenín z veľmi malého počtu. Lebo proste v zásade sú to v Európe certifikované spoločnosti, ktoré musia prejsť nejakými testami. Aj v prípade toho stroja, ktorý toľkokrát spomínate, podľa mojich informácií sú na svete dve firmy, ktoré ich dodávajú. Lebo sú to vlastne podobné stroje ako na tlač peňazí a podobné farby ako na tlač peňazí. Čím sa, samozrejme, znižuje, podľa nás sa znižuje priestor na falšovanie. Boli sme upozornení napríklad, že keby to boli hologramy, tak hologramy vám naozaj vyrobí hocikto. Opäť v Číne, v Tokiu alebo v Pekingu to máte proste na trhovisku. Viete si zohnať akékoľvek hologramy.
Je aj pravdou, že známka je len nosič a kľúčová je informácia, ktorá bude na tomto nosiči. A ešte dôležitejšia je kontrola tej informácie. Chcem povedať, to z tohto zákona priamo netrčí, ale konečným riešením, ktoré dotiahne snáď nejaká ďalšia vláda, pevne verím, že áno, bude to, že cez smartfóny bude možnosť byť aplikácia, ktorá bude umožňovať tú časť kódu čítať, verejne prístupnú. Žeby si mal každý spotrebiteľ mať možnosť v podstate cez odfotenie tej známky a mečovanie tej známky s registrom vlastne potvrdiť, či tá predávaná fľaša alkoholu je registrovaná, alebo nie je registrovaná. To nie je žiadny sen, to sa proste dá doručiť v dnešnej dobe. A na to potrebujeme nejaké základné predpoklady, aby sme ich splnili. Čiže toto, tlač samotná, nie je naozaj odpoveďou na vyriešenie problémov, ani hroziacich škôd na zdraví, ani na vždy prítomných daňových únikoch.
Musím aj potvrdiť, a to tiež poviem zo svojej skúsenosti historickej, že to bolo v čase, keď som mal možnosť s legislatívou pracovať na rezorte financií, keď sme vytvorili prvýkrát v histórii akúsi, proste tím ľudí, ktorý bol zmiešaný z kombinácie obchodu, výrobcov, colnej správy vtedy a legislatívcov, a tam sme sa snažili vlastne riešiť opatrenia, ktoré nemusia všetkým ako voňať z tohto pohľadu, ale kľúčovo platí, že výrobca alkoholu má záujem, aby bolo toho alkoholu čo najviac legálneho a čo aby najmenej bol prístup nelegálneho. To v zásade logicky musí platiť, pokiaľ niekto nemá nejakú inú rúru natiahnutú z oficiálneho na neoficiálny. A to je už problém zase iný. Viete o prítomnosti stálych daňových dozorov, o plombách, o všelijakých metrických zariadeniach a týchto veciach, ktoré zase začínajú a končia na ľudskom faktore, lebo vždycky je to aj o ľudskom faktore ako takom.
Vnímam to ako proste spor rôznych koncepcií. Ja musím len podotknúť, že my máme odvahu toto riešiť aj s rizikami, ktoré pri každom projekte existujú, či sa podaria, či sa podaria zrealizovať, či zrealizovať načas, či budú fungovať a koľko budú stáť. A tieto veci sú proste pod kontrolou, aj pod vašou kontrolou a budete sa môcť k tomu priebežne vyjadrovať. A tých projektov je dnes na rezorte financií naozaj niekoľko. Je to dokončovanie UNITAS-u, pokračovanie v tej prvej fáze a nastupovanie druhej fázy spoločného výberu daní a odvodov. Sú to tieto elektronické kolkové známky. Je to táto štátna tlačiareň a samozrejme v rámci toho obrovský súboj s daňovými únikmi, lebo to je proste kľúčový nosič ako všetkých týchto opatrení.
Ku Kremnici. Viete, ja sa odvolám na široké historické až encyklopedické znalosti pána profesora, ktorý dobre vie, že Kremnica je unikát. Je to unikát v Európe aj vo svete z hľadiska kontinuálneho, možno je to jediná alebo najstaršia kontinuálne fungujúca manufaktúra, dnes fabrika, v Európe aj na svete z roku 1328, tak tuším ako, dokonca v tej istej budove od roku 1400 neviem koľko, ospravedlňujem sa, ale je to unikát. Je to unikát aj z toho pohľadu, že tá fabrika si je schopná dneska na seba zarobiť. Ale pamätám si časy a musím si teda pamätať, že sa zvažovalo, že sa sprivatizuje, že sa predá, lebo bola ťarchou. Tam sú dodnes stroje, na ktorých sa razili mince v roku 1918 pri vzniku Československej republiky. Dodnes sú tam a sú funkčné. Nerazia sa na nich euro mince, ale razia sa na nich pamätné medaile, ale môžte sa tam ísť na ne pozrieť. Je to sčasti technické múzeum a sčasti proste, nieže relatívne, moderná fabrika, ktorá je schopná konkurovať na svetových trhoch. Ale pravdou aj je, že časy razby mincí môžu pominúť, lebo teraz sú dobré časy, a tá fabrika, ktorá je štátnou mincovňou a svojím spôsobom naozaj súčasťou histórie Slovenska, slovenského národa a vôbec prítomnosti tejto skupiny ľudí na tomto území a je to naše dedičstvo, a môže mať problémy.
Z tohto pohľadu mi nevyčítate, možno to je v rozpore s vaším konceptom videnia ekonomického, ale ja nevidím nič zlé, ak vytvárame ďalšiu nohu podnikania tejto firmy, ktorú nemôžme zavrieť, podľa mňa ju nemôžme predať a privatizovať, nehnevajte sa, podľa mňa ju nemôžme privatizovať, tak sa snažíme o to, aby bola efektívna. Čo je na tom zlé, ak jej dáte ďalší výrobný program? Toto môže tvoriť 20 % ich výrobného programu, 20 % výrobného programu. A stroj, o ktorom hovoríte, im samozrejme umožní tlačiť aj iné ceniny, nielen tento typ známok. Opäť, máte pravdu, môže to skončiť fiaskom ako v štátnej firme, ale nemusí, lebo myslím, že táto štátna firma dokazovala pod vedením rôznej farby ministrov, že je efektívna, že si vie na seba zarobiť, vie si požičať a vie aj splácať tieto úvery. Nehovoriac o tom, že svojím spôsobom Kremnica má svoje problémy so zamestnanosťou, a ak to vytvorí niekoľko desiatok pracovných miest, s tým tiež nemôže byť nejaký problém.
Ale nechcem hovoriť, že toto je unikátny proste projekt, ktorý teraz je geniálny tým, že má toľko pozitívnych efektov. Chcem len povedať, že primárnou je snaha centralizácie tlače so snahou minimalizácie daňových únikov a že ten koncept má riziká, je pravdivý, ale je pod verejným dohľadom a kontrolou, pretože sa realizuje vo sfére verejnej správy, štátu, štátneho vlastníctva, a je kontrolovateľný. A pevne verím, že bude aj úspešný.
Ďakujem vám veľmi pekne.
Dobre. Ja by som napriek teraz tej, to nebola ani prestrelka, to bola výmena názorov medzi saskármi a smerákmi, chcem poďakovať za konštruktívny príspevok. Lebo to, čo tu povedal Richard Sulík tónom a spôsobom dnes, je konzistentné s iným tónom, čo povedal pred mesiacom. Ale konzistentné z hľadiska obsahu. A to je legitímne. Ja vnímam za legitímny iný pohľad na veci.
Kľúčové je to, že všetci vieme, že daňové úniky v oblasti obchodovania s alkoholom a výroby alkoholu sú. Aj pri výrobe samotnej, aj pri predaji samotnom sú daňové úniky. Musím povedať, že ja si pamätám ešte z rokov ´06 a ´10, a to je opäť, to je proste povinnosť, to nie je otázka politického zafarbenia nejakej vlády, buď sa tomu venujete, alebo sa tomu nevenujete, je pravda, že v tom období si pamätám, že neboli žiadne nároky na tlačiarne a zavádzali sme akési minimálne bezpečnostné povinnosti. Niečo ako povinnosť bezpečnostnej previerky. To prešlo z tohto pohľadu a nejakým spôsobom sa pokračovalo.
Musím povedať, mám tu záznam, lebo som pripravený, už v minulosti ste sa na to pýtali. V rokoch 2009 až 2011 daňový dozor, presne tak ako povedal pán poslanec Osuský, vykonal nad tlačou a distribúciou kontrolných známok formou miestneho zisťovania a na základe medzinárodnej spolupráce kontroly v dvoch tlačiarňach na Slovensku a v jednej tlačiarni v Čechách. Súčasne boli požiadané na základe medzinárodnej spolupráce príslušné orgány v Poľsku, aby mohli urobiť aj v Poľsku, lebo aj v Poľsku bola alebo je tlačiareň, teraz neviem. (Reakcia z pléna.) Áno, áno, ale kontrola nebola umožnená poľskými orgánmi. Nebola umožnená. Na základe výkonu daňového dozoru boli zistené nasledovné pochybenia: chýbajúce obligatórne údaje v odberných poukazoch, nekorešpondujúce dátumy a strata odberných poukazov. To sú informácie, ktoré ja mám. Informácie boli postúpené Colnému kriminálnemu úradu a vedeniu vtedy Colnej správy a teraz Finančnej správy a podobne. Problém tu proste je. Ako v každom prípade ten problém tu existuje. A tak, ako existuje problém v Číne s tým, že Čína vyrába Lewisky 501, úplne tie oficiálne, ktoré si každý kupuje za stovky eur, tak každú noc ešte zbehnú mašinu a vyrobia tisícky iných, ktoré sa predávajú, to by vedel Lojzo Hlina povedať, za desatiny centov na trhovisku v rôznych častiach Pekingu.
Takže toto je klasický problém, toto je klasický problém. A podozrenia tu samozrejme sú. Ony existujú v podobnej oblasti, ako je, ako sú napríklad kolky. Veď kolkové známky, možno si pamätáte ten, to bol zase súboj, kolkové známky sa kedysi úplne pohodlne predávali všade. Potom sa zistilo na základe podania a upozornenia z polície, že sa predávajú na Krajskom súde v Bratislave dole v bufete falošné kolky. No proste, tak to je! Ako to sa dialo. Čiže sme pod veľkým tlakom a súbojom sústredili predaj len na poštách. Viete, že z toho bol cirkus, lebo ten komfort sa znížil. Každý musel ísť na poštu. Potom došlo k rozhodnutiu o zrušení kolkov ako takých, ale bez nejakého náväzného riešenia. Viete, že sme s ním stotožnení a riešime a chystáme jasné unitárne riešenie pre celý štát.
Toto je podobná oblasť. A ja musím povedať, že sa pokúšame o to, a priznám slovo, že pokúšame, a môže to, ja verím, že dopadnúť dobre, a môže to dopadnúť aj zle, jak proste, život je taký, je plný rizík, pokúšame sa vlastne o vytvorenie štátnej tlačiarne cenín. Pokúšame sa o to. A to je vlastne rozhodnutie ísť touto cestou. A zároveň musím povedať, že podľa mňa každého v tejto krajine by mal šľak trafiť z toho, koľko peňazí sme za dvadsať rokov našej histórie dali na tlač občianskych preukazov, pasov, takých, onakých, zelených, bordových, s biometrickými znakmi, bez biometrických znakov, vodičských preukazov. Proste množstvá toho, čo je predmetom, čo v normálne, v normálnej krajine ustálenej a v relatívne bohatej z pohľadu celoglobálneho, že na to má, by mala robiť štátna tlačiareň cenín. Nielen kvôli bezpečnosti tej tlače, ale aj kvôli distribúcii, ako aj kvôli minimalizácii nákladov, samozrejme, ako takej. Lebo tiež si môžme, sa rozprávať o tom, aké boli tendre, čo za nimi všetko bolo. Okrem toho tu sa vždycky súťaží v oblasti tlače cenín z veľmi malého počtu. Lebo proste v zásade sú to v Európe certifikované spoločnosti, ktoré musia prejsť nejakými testami. Aj v prípade toho stroja, ktorý toľkokrát spomínate, podľa mojich informácií sú na svete dve firmy, ktoré ich dodávajú. Lebo sú to vlastne podobné stroje ako na tlač peňazí a podobné farby ako na tlač peňazí. Čím sa, samozrejme, znižuje, podľa nás sa znižuje priestor na falšovanie. Boli sme upozornení napríklad, že keby to boli hologramy, tak hologramy vám naozaj vyrobí hocikto. Opäť v Číne, v Tokiu alebo v Pekingu to máte proste na trhovisku. Viete si zohnať akékoľvek hologramy.
Je aj pravdou, že známka je len nosič a kľúčová je informácia, ktorá bude na tomto nosiči. A ešte dôležitejšia je kontrola tej informácie. Chcem povedať, to z tohto zákona priamo netrčí, ale konečným riešením, ktoré dotiahne snáď nejaká ďalšia vláda, pevne verím, že áno, bude to, že cez smartfóny bude možnosť byť aplikácia, ktorá bude umožňovať tú časť kódu čítať, verejne prístupnú. Žeby si mal každý spotrebiteľ mať možnosť v podstate cez odfotenie tej známky a mečovanie tej známky s registrom vlastne potvrdiť, či tá predávaná fľaša alkoholu je registrovaná, alebo nie je registrovaná. To nie je žiadny sen, to sa proste dá doručiť v dnešnej dobe. A na to potrebujeme nejaké základné predpoklady, aby sme ich splnili. Čiže toto, tlač samotná, nie je naozaj odpoveďou na vyriešenie problémov, ani hroziacich škôd na zdraví, ani na vždy prítomných daňových únikoch.
Musím aj potvrdiť, a to tiež poviem zo svojej skúsenosti historickej, že to bolo v čase, keď som mal možnosť s legislatívou pracovať na rezorte financií, keď sme vytvorili prvýkrát v histórii akúsi, proste tím ľudí, ktorý bol zmiešaný z kombinácie obchodu, výrobcov, colnej správy vtedy a legislatívcov, a tam sme sa snažili vlastne riešiť opatrenia, ktoré nemusia všetkým ako voňať z tohto pohľadu, ale kľúčovo platí, že výrobca alkoholu má záujem, aby bolo toho alkoholu čo najviac legálneho a čo aby najmenej bol prístup nelegálneho. To v zásade logicky musí platiť, pokiaľ niekto nemá nejakú inú rúru natiahnutú z oficiálneho na neoficiálny. A to je už problém zase iný. Viete o prítomnosti stálych daňových dozorov, o plombách, o všelijakých metrických zariadeniach a týchto veciach, ktoré zase začínajú a končia na ľudskom faktore, lebo vždycky je to aj o ľudskom faktore ako takom.
Vnímam to ako proste spor rôznych koncepcií. Ja musím len podotknúť, že my máme odvahu toto riešiť aj s rizikami, ktoré pri každom projekte existujú, či sa podaria, či sa podaria zrealizovať, či zrealizovať načas, či budú fungovať a koľko budú stáť. A tieto veci sú proste pod kontrolou, aj pod vašou kontrolou a budete sa môcť k tomu priebežne vyjadrovať. A tých projektov je dnes na rezorte financií naozaj niekoľko. Je to dokončovanie UNITAS-u, pokračovanie v tej prvej fáze a nastupovanie druhej fázy spoločného výberu daní a odvodov. Sú to tieto elektronické kolkové známky. Je to táto štátna tlačiareň a samozrejme v rámci toho obrovský súboj s daňovými únikmi, lebo to je proste kľúčový nosič ako všetkých týchto opatrení.
Ku Kremnici. Viete, ja sa odvolám na široké historické až encyklopedické znalosti pána profesora, ktorý dobre vie, že Kremnica je unikát. Je to unikát v Európe aj vo svete z hľadiska kontinuálneho, možno je to jediná alebo najstaršia kontinuálne fungujúca manufaktúra, dnes fabrika, v Európe aj na svete z roku 1328, tak tuším ako, dokonca v tej istej budove od roku 1400 neviem koľko, ospravedlňujem sa, ale je to unikát. Je to unikát aj z toho pohľadu, že tá fabrika si je schopná dneska na seba zarobiť. Ale pamätám si časy a musím si teda pamätať, že sa zvažovalo, že sa sprivatizuje, že sa predá, lebo bola ťarchou. Tam sú dodnes stroje, na ktorých sa razili mince v roku 1918 pri vzniku Československej republiky. Dodnes sú tam a sú funkčné. Nerazia sa na nich euro mince, ale razia sa na nich pamätné medaile, ale môžte sa tam ísť na ne pozrieť. Je to sčasti technické múzeum a sčasti proste, nieže relatívne, moderná fabrika, ktorá je schopná konkurovať na svetových trhoch. Ale pravdou aj je, že časy razby mincí môžu pominúť, lebo teraz sú dobré časy, a tá fabrika, ktorá je štátnou mincovňou a svojím spôsobom naozaj súčasťou histórie Slovenska, slovenského národa a vôbec prítomnosti tejto skupiny ľudí na tomto území a je to naše dedičstvo, a môže mať problémy.
Z tohto pohľadu mi nevyčítate, možno to je v rozpore s vaším konceptom videnia ekonomického, ale ja nevidím nič zlé, ak vytvárame ďalšiu nohu podnikania tejto firmy, ktorú nemôžme zavrieť, podľa mňa ju nemôžme predať a privatizovať, nehnevajte sa, podľa mňa ju nemôžme privatizovať, tak sa snažíme o to, aby bola efektívna. Čo je na tom zlé, ak jej dáte ďalší výrobný program? Toto môže tvoriť 20 % ich výrobného programu, 20 % výrobného programu. A stroj, o ktorom hovoríte, im samozrejme umožní tlačiť aj iné ceniny, nielen tento typ známok. Opäť, máte pravdu, môže to skončiť fiaskom ako v štátnej firme, ale nemusí, lebo myslím, že táto štátna firma dokazovala pod vedením rôznej farby ministrov, že je efektívna, že si vie na seba zarobiť, vie si požičať a vie aj splácať tieto úvery. Nehovoriac o tom, že svojím spôsobom Kremnica má svoje problémy so zamestnanosťou, a ak to vytvorí niekoľko desiatok pracovných miest, s tým tiež nemôže byť nejaký problém.
Ale nechcem hovoriť, že toto je unikátny proste projekt, ktorý teraz je geniálny tým, že má toľko pozitívnych efektov. Chcem len povedať, že primárnou je snaha centralizácie tlače so snahou minimalizácie daňových únikov a že ten koncept má riziká, je pravdivý, ale je pod verejným dohľadom a kontrolou, pretože sa realizuje vo sfére verejnej správy, štátu, štátneho vlastníctva, a je kontrolovateľný. A pevne verím, že bude aj úspešný.
Ďakujem vám veľmi pekne.
Autorizovaný
16:19
Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:19
Vladislav PetrášNaposledy to bolo to, čo sme tu mali pred chvíľou, ten súhrnný výkaz o DPH, kde bola trošku iná konštelácia. A myslím si, alebo teda možno sa len domnievam, ale na môj podnet ministerstvo ten návrh trošku prerobilo a ten súhrnný výkaz bude vyzerať trošku inak a podľa mňa prijateľnejšie pre podnikateľov. To je jedna vec.
Druhá vec je, ešte sa chcem zmieniť, k tej tlačiarni. Veľmi často sa stýkam s podnikateľmi. Viem presne, o čom to je. A nemyslím si, že keď štát vytvorí nejakú podmienku alebo nemyslím si, že je to zvýhodnenie, ale umožní alebo zadá prácu domácej slovenskej firme, tá firma bude platiť mzdy, odvody týmto zamestnancom, tak si myslím, že pre tú slovenskú ekonomiku je to dobré. Už podľa môjho názoru to slovo kríza by sme mali potlačiť do úzadia. A to môžme jedine takým spôsobom, že všemožne sa budeme snažiť dávať slovenským firmám prácu. Tak si myslím, že keď padlo také rozhodnutie, že tlač týchto kolkových známok bude prebiehať na Slovensku v slovenskej firme, tak teoreticky by malo byť jedno, či je to štátna firma alebo súkromná. Ja som presvedčený o tom, ja som presvedčený o tom, že aj štátna firma s dobrým a zodpovedným manažmentom vie fungovať aj efektívne.
Ďakujem, pani predsedajúca.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
17.10.2013 o 16:19 hod.
Ing.
Vladislav Petráš
Videokanál poslanca
Dovoľte aj mne, aby som sa na záver vyjadril pár slovami. Chcel by som také dva body. Prvé, čo pán Sulík povedal, že autorstvo pozmeňujúceho návrhu. Ja vzhľadom na to, že vo vysokej politike, keď to mám tak povedať, som relatívne krátko, ale v komunálnej politike som asi 10 rokov, tak som sa naučil, alebo viem, že ľuďom treba hovoriť pravdu a nemá sa klamať. Takže ja som nikdy nepovedal, ja predkladám samozrejme tento pozmeňujúcu návrh, ale je faktom, že bol vypracovaný ministerstvom financií. A tak isto aj dámy a pán hore mi potvrdia, že keď prichádzajú návrhy zákonov do Národnej rady, tak vedieme, si myslím si, že bohatú diskusiu na to, a sú mi oni svedkom, že ja ich tak isto bombardujem otázkami a snažím sa, aby ten zákon, návrh zákona bol nejakým spôsobom vylepšený. Napriek tomu netrpím nejakou ješitnosťou, že ak som vniesol podľa môjho názoru dobrú myšlienku a zapracovalo ju ministerstvo financií a predkladá to ministerstvo, tak som není nešťastný z toho, že nie som autorom toho pozmeňujúceho návrhu. Mám z toho radosť, že nejaká moja myšlienka sa premietla do návrhu zákona.
Naposledy to bolo to, čo sme tu mali pred chvíľou, ten súhrnný výkaz o DPH, kde bola trošku iná konštelácia. A myslím si, alebo teda možno sa len domnievam, ale na môj podnet ministerstvo ten návrh trošku prerobilo a ten súhrnný výkaz bude vyzerať trošku inak a podľa mňa prijateľnejšie pre podnikateľov. To je jedna vec.
Druhá vec je, ešte sa chcem zmieniť, k tej tlačiarni. Veľmi často sa stýkam s podnikateľmi. Viem presne, o čom to je. A nemyslím si, že keď štát vytvorí nejakú podmienku alebo nemyslím si, že je to zvýhodnenie, ale umožní alebo zadá prácu domácej slovenskej firme, tá firma bude platiť mzdy, odvody týmto zamestnancom, tak si myslím, že pre tú slovenskú ekonomiku je to dobré. Už podľa môjho názoru to slovo kríza by sme mali potlačiť do úzadia. A to môžme jedine takým spôsobom, že všemožne sa budeme snažiť dávať slovenským firmám prácu. Tak si myslím, že keď padlo také rozhodnutie, že tlač týchto kolkových známok bude prebiehať na Slovensku v slovenskej firme, tak teoreticky by malo byť jedno, či je to štátna firma alebo súkromná. Ja som presvedčený o tom, ja som presvedčený o tom, že aj štátna firma s dobrým a zodpovedným manažmentom vie fungovať aj efektívne.
Ďakujem, pani predsedajúca.
Autorizovaný
16:22
Uvádzajúci uvádza bod 16:22
Peter KažimírĎakujem vám veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne. Ja by som chcel, aby som sa neopakoval a nezaťažoval vás textom, ktorý je úplne identický, kľúčové je, opätovne je zriadenie jednej tlačiarne z hľadiska opatrovania tabakových výrobkov kontrolnou známkou. Takisto sú tu snahy na znižovanie administratívnej záťaže a potom aj časť, samozrejme, ktorá sa týka daňových únikov, sprísnenie obchodovania s tabakovou surovinou. To znamená, to sú ďalšie oblasti, ktoré sú v zákone pomenované. To je všetko.
Ďakujem vám veľmi pekne.
Autorizovaný
16:23
Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:23
Eva HufkováVýbor...
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva túto spoločnú správu výborov o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona:
Národná rada uznesením č. 738 zo 4. septembra 2013 pridelila vládny návrh zákona týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky: výboru pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru, výboru pre hospodárske záležitosti a výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona stanoviská poslancov Národnej rady.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory tieto stanoviská: odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúci návrhmi – výbor pre financie a rozpočet, uznesenie č. 222 zo dňa 8. októbra 2013, ústavnoprávny výbor, uznesenie č. 317 zo dňa 9. októbra 2013, výbor pre hospodárske záležitosti, uznesenie č. 214 zo dňa 8. októbra 2013, a výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, uznesenie č. 177 zo dňa 8. októbra 2013. Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom III tejto správy vyplynuli pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené pod bodom IV spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: o bodoch spoločnej správy č. 1 a 2 a 4 až 16 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť, o bode spoločnej správy č. 3 hlasovať s návrhom gestorského výboru neschváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov, vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov (tlač 653), schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov Národnej rady bola schválená uznesením gestorského výboru č. 234 zo 14. októbra 2013.
Ďakujem, pani predsedajúca, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
17.10.2013 o 16:23 hod.
PhDr.
Eva Hufková
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Vážená pani podpredsedníčka, dovoľte mi, aby som ako určená spravodajkyňa predniesla spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov (tlač 653), vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva túto spoločnú správu výborov o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona:
Národná rada uznesením č. 738 zo 4. septembra 2013 pridelila vládny návrh zákona týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky: výboru pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru, výboru pre hospodárske záležitosti a výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona stanoviská poslancov Národnej rady.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory tieto stanoviská: odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúci návrhmi – výbor pre financie a rozpočet, uznesenie č. 222 zo dňa 8. októbra 2013, ústavnoprávny výbor, uznesenie č. 317 zo dňa 9. októbra 2013, výbor pre hospodárske záležitosti, uznesenie č. 214 zo dňa 8. októbra 2013, a výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, uznesenie č. 177 zo dňa 8. októbra 2013. Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom III tejto správy vyplynuli pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené pod bodom IV spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: o bodoch spoločnej správy č. 1 a 2 a 4 až 16 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť, o bode spoločnej správy č. 3 hlasovať s návrhom gestorského výboru neschváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov, vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov (tlač 653), schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov Národnej rady bola schválená uznesením gestorského výboru č. 234 zo 14. októbra 2013.
Ďakujem, pani predsedajúca, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
Autorizovaný
16:27
Vystúpenie v rozprave 16:27
Maroš Kondrót1. V čl. I bode 3 v § 9 ods. 4 v tretej vete sa vypúšťajú slová "cigár a".
2. V čl. I bode 3 v § 9 ods. 7 sa vypúšťajú slová "cigár a".
3. V čl. I bode 4 v § 9b ods. 5 v štvrtej vete sa vypúšťajú slová "cigár alebo".
4. V čl. I bode 4 v § 9b ods. 10 a 11 písm. a) sa v celom texte vypúšťajú slová "cigár a".
5. V čl. I v doterajšom bode 37 v doterajšom § 44n ods. 14 sa v celom texte vypúšťajú slová "cigár alebo".
6).V čl. I v doterajšom bode 37 v doterajšom § 44n sa za ods. 14 vkladá nový odsek 15, ktorý znie:
"(15) Spotrebiteľské balenie cigár neoznačené kontrolnou známkou možno uvádzať do daňového voľného obehu najneskôr do 28. februára 2016 a predávať najneskôr do 31. decembra 2016. Po tomto dátume bude takéto spotrebiteľské balenie cigár považované za neoznačené. Osoba, ktorá je oprávnená v rámci podnikania predávať spotrebiteľské balenia cigár a ktorá skladuje spotrebiteľské balenia cigár uvedené v prvej vete, ktoré nepredala do 31. decembra 2016, je povinná do 15. januára 2017 oznámiť colnému úradu množstvo takýchto spotrebiteľských balení cigár a zároveň v tejto lehote požiadať colný úrad o ich zničenie; colný úrad takéto spotrebiteľské balenia cigár zničí na náklady osoby a o zničení vyhotoví protokol o zničení, pričom ustanovenie § 41 ods. 1 písm. a) sa nepoužije.".
Doterajšie odseky 15 až 20 sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Z dôvodu, že cigary sú v porovnaní s cigaretami špecifickým tovarom, ktorý je z dôvodu vyššej ceny a nižšieho dopytu nízkoobrátkový tovar, navrhuje sa predĺžiť lehota dopredaja cigár neoznačených kontrolnou známkou o jeden rok. Keďže cigary nepredstavujú rizikový tovar z pohľadu daňových únikov, navrhuje sa v súvislosti s odberom kontrolných známok určených na označovanie cigár znížiť administratívnu záťaž pre odberateľa kontrolných známok.
O všetkých bodoch je potrebné hlasovať spoločne.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
17.10.2013 o 16:27 hod.
Ing.
Maroš Kondrót
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, vážený pán podpredseda vlády a minister financií, vážená pani spravodajkyňa, v súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov.
1. V čl. I bode 3 v § 9 ods. 4 v tretej vete sa vypúšťajú slová "cigár a".
2. V čl. I bode 3 v § 9 ods. 7 sa vypúšťajú slová "cigár a".
3. V čl. I bode 4 v § 9b ods. 5 v štvrtej vete sa vypúšťajú slová "cigár alebo".
4. V čl. I bode 4 v § 9b ods. 10 a 11 písm. a) sa v celom texte vypúšťajú slová "cigár a".
5. V čl. I v doterajšom bode 37 v doterajšom § 44n ods. 14 sa v celom texte vypúšťajú slová "cigár alebo".
6).V čl. I v doterajšom bode 37 v doterajšom § 44n sa za ods. 14 vkladá nový odsek 15, ktorý znie:
"(15) Spotrebiteľské balenie cigár neoznačené kontrolnou známkou možno uvádzať do daňového voľného obehu najneskôr do 28. februára 2016 a predávať najneskôr do 31. decembra 2016. Po tomto dátume bude takéto spotrebiteľské balenie cigár považované za neoznačené. Osoba, ktorá je oprávnená v rámci podnikania predávať spotrebiteľské balenia cigár a ktorá skladuje spotrebiteľské balenia cigár uvedené v prvej vete, ktoré nepredala do 31. decembra 2016, je povinná do 15. januára 2017 oznámiť colnému úradu množstvo takýchto spotrebiteľských balení cigár a zároveň v tejto lehote požiadať colný úrad o ich zničenie; colný úrad takéto spotrebiteľské balenia cigár zničí na náklady osoby a o zničení vyhotoví protokol o zničení, pričom ustanovenie § 41 ods. 1 písm. a) sa nepoužije.".
Doterajšie odseky 15 až 20 sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: Z dôvodu, že cigary sú v porovnaní s cigaretami špecifickým tovarom, ktorý je z dôvodu vyššej ceny a nižšieho dopytu nízkoobrátkový tovar, navrhuje sa predĺžiť lehota dopredaja cigár neoznačených kontrolnou známkou o jeden rok. Keďže cigary nepredstavujú rizikový tovar z pohľadu daňových únikov, navrhuje sa v súvislosti s odberom kontrolných známok určených na označovanie cigár znížiť administratívnu záťaž pre odberateľa kontrolných známok.
O všetkých bodoch je potrebné hlasovať spoločne.
Ďakujem.
Autorizovaný
16:31
Vystúpenie v rozprave 16:31
Daniel Duchoň1. V čl. I bod 4 v § 9b ods. 6 sa text "Na každom balíku je tlačiareň povinná uviesť prvé a posledné identifikačné číslo kontrolných známok, ktoré balík obsahuje. Ak tlačiareň balí balíky do skupinového obalu alebo prepravného obalu, na každom skupinovom obale a prepravnom obale uvedie prvé a posledné identifikačné číslo kontrolných známok uvedené na všetkých balíkoch nachádzajúcich sa v skupinovom obale alebo prepravnom obale." nahrádza textom, ktorý znie: "Na každom balíku je tlačiareň povinná uviesť označenie, ktoré obsahuje informáciu o identifikačných číslach kontrolných známok nachádzajúcich sa v balíku. Ak tlačiareň balí balíky do skupinového obalu alebo prepravného obalu, na každom skupinovom obale a prepravnom obale uvedie označenie, ktoré obsahuje informáciu o identifikačných číslach kontrolných známok v každom balíku nachádzajúcom sa v skupinovom obale alebo prepravnom obale.".".
Odôvodnenie: S cieľom predísť možným chybám pri ďalšej manipulácii s kontrolnými známkami odberateľom kontrolných známok, sa zavádza možnosť označiť balík označením, ktoré bude poskytovať informáciu o identifikačných číslach kontrolných známok, ktoré obsahuje.
2. V čl. I bode 4 v § 9b ods. 9 sa veta "Odberateľ kontrolných známok predloží reklamované kontrolné známky zamestnancovi finančného riaditeľstva v tlačiarni." nahrádza vetou, ktorá znie: "Odberateľ kontrolných známok, najneskôr tri pracovné dni pred predložením reklamovaných kontrolných známok zamestnancovi finančného riaditeľstva v tlačiarni elektronicky oznámi zamestnancovi finančného riaditeľstva v tlačiarni počet a identifikačné čísla reklamovaných kontrolných známok.".".
Odôvodnenie: Z dôvodu overenia údajov o kontrolných známkach správcom dane, ako i z dôvodu lepšieho a rýchlejšieho zrealizovania reklamácie kontrolných známok sa ustanovuje povinnosť pre odberateľa kontrolných známok oznámiť vopred počet a identifikačné čísla kontrolných známok, ktoré chce reklamovať.
3. V čl. I v bode 4 v § 9b ods. 13 znie:
"(13) Odberateľ kontrolných známok je povinný v súvislosti s označovaním spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov oznamovať finančnému riaditeľstvu údaje ustanovené všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá ministerstvo. Z týchto údajov finančné riaditeľstvo zverejňuje na svojom webovom sídle údaje nevyhnutne potrebné na overenie správnosti označenia spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov. Ministerstvo ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom a) štruktúru a spôsob označenia, ktoré obsahuje informáciu o identifikačných číslach kontrolných známok v balíku, v skupinovom obale alebo prepravnom obale, ak sú balíky balené v skupinovom obale alebo v prepravnom obale podľa ods. 6, b) rozsah údajov, ktoré oznamuje odberateľ kontrolných známok podľa prvej vety, o identifikačných číslach použitých kontrolných známok na označovanie spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov a o spotrebiteľských baleniach tabakových výrobkov označených kontrolnou známkou, c) rozsah údajov nevyhnutne potrebných na overenie správnosti označenia spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov kontrolnou známkou zverejňovaných finančným riaditeľstvom podľa druhej vety, d) lehoty na oznamovanie údajov oznamovaných odberateľom kontrolných známok podľa prvej vety, e) lehotu, v ktorej má finančné riaditeľstvo zverejňovať podľa druhej vety údaje oznamované odberateľom kontrolných známok.".".
Odôvodnenie: Splnomocňovacím ustanovením sa umožňuje vydať Ministerstvu financií Slovenskej republiky vykonávací predpis, ktorým sa spresní postup odberateľa kontrolných známok pri oznamovaní údajov a podrobností o identifikačných číslach kontrolných známok, ktoré odberateľ kontrolných známok nalepil na spotrebiteľské balenia tabakových výrobkov.
4. V čl. I v bode 4 v § 9b doterajšie odsek 14 až 16 sa vypúšťajú a doterajšie odseky 17 až 25 sa primerane prečíslujú vrátane vnútorných odkazov v pôvodných odsekoch 20, 21 a 25.
Odôvodnenie: Legislatívna úprava ustanovení súvisiaca so splnomocňovacím ustanovením, ktorým sa umožňuje vydať Ministerstvu financií Slovenskej republiky vykonávací predpis týkajúci sa spresnenia postupu odberateľa kontrolných známok pri oznamovaní údajov a podrobností o identifikačných číslach kontrolných známok, ktoré odberateľ kontrolných známok nalepil na spotrebiteľské balenia tabakových výrobkov.
5. V čl. I bode 4 v § 9b doterajšom ods. 25 písmeno d) znie:
"d) boli nenávratne zničené v technologickom zariadení slúžiacom na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov najviac v množstve 0,1 % vrátane, a to z množstva kontrolných známok vložených do technologického zariadenia slúžiaceho na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov za kalendárny mesiac.".
Odôvodnenie: Z dôvodu, aby nedochádzalo k daňových únikom pri vykazovaní fiktívnych množstiev kontrolných známok zničených v technologickom zariadení slúžiacom na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov, sa ustanovuje, že za preukázané použitie kontrolných známok sa považuje najviac 0,1 % kontrolných známok z množstva kontrolných známok vložených do technologického zariadenia slúžiaceho na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov za kalendárny mesiac.
6. V čl. I doterajšom bode 32 v § 41 ods. 1 písm. c) sa slová "13, 14, 15, 17, 20, 21 alebo ods. 22" nahrádzajú slovami "13, 14, 17, 18 a 19 alebo neoznámi údaje v rozsahu podľa všeobecne záväzného právneho predpisu vydaného ministerstvom podľa § 9b ods. 13".
Odôvodnenie: V nadväznosti na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým sa spresní postup odberateľa kontrolných známok pri oznamovaní údajov identifikačných čísel kontrolných známok, ktoré odberateľ kontrolných známok nalepil na spotrebiteľské balenia tabakových výrobkov, je potrebné upraviť aj znenie ustanovenia upravujúceho vznik správneho deliktu.
7. V čl. I sa za doterajší bod 32, sa vkladajú nové body 33 a 34, ktoré znejú:
"33. V § 41 sa odsek 1 dopĺňa písm. n) ktoré znie:
"n) sa zistí, že množstvo nenávratne zničených kontrolných známok vložených do technologického zariadenia slúžiaceho na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov presiahne 0,1 % za kalendárny mesiac.
34. V § 41 sa odsek 2 dopĺňa písmenom n), ktoré znie:
"n) za správny delikt podľa ods.1 písm. n) vo výške 1,80 eur za každú kontrolnú známku, najmenej však 500 eur.".".
Nové body 33 a 34 nadobúdajú účinnosť 1. októbra 2014, čo sa premietne do ustanovenia o nadobudnutí účinnosti zákona (čl. II). Doterajšie body 33 a 34 sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: V nadväznosti na doplnenie za kontrolné známky nenávratne zničené v technologickom zariadení slúžiacom na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov sa považuje najviac 0,1 % z množstva kontrolných známok vložených do technologického zariadenia slúžiaceho na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov, je potrebné upraviť ustanovenie o správnych deliktoch.
O všetkých bodoch je potrebné hlasovať spoločne a súčasne vynímam na osobitné hlasovanie bod 16 zo spoločnej správy.
Ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
17.10.2013 o 16:31 hod.
Ing.
Daniel Duchoň
Videokanál poslanca
Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, vážený pán minister, dovoľte mi predniesť pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Daniela Duchoňa k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov.
1. V čl. I bod 4 v § 9b ods. 6 sa text "Na každom balíku je tlačiareň povinná uviesť prvé a posledné identifikačné číslo kontrolných známok, ktoré balík obsahuje. Ak tlačiareň balí balíky do skupinového obalu alebo prepravného obalu, na každom skupinovom obale a prepravnom obale uvedie prvé a posledné identifikačné číslo kontrolných známok uvedené na všetkých balíkoch nachádzajúcich sa v skupinovom obale alebo prepravnom obale." nahrádza textom, ktorý znie: "Na každom balíku je tlačiareň povinná uviesť označenie, ktoré obsahuje informáciu o identifikačných číslach kontrolných známok nachádzajúcich sa v balíku. Ak tlačiareň balí balíky do skupinového obalu alebo prepravného obalu, na každom skupinovom obale a prepravnom obale uvedie označenie, ktoré obsahuje informáciu o identifikačných číslach kontrolných známok v každom balíku nachádzajúcom sa v skupinovom obale alebo prepravnom obale.".".
Odôvodnenie: S cieľom predísť možným chybám pri ďalšej manipulácii s kontrolnými známkami odberateľom kontrolných známok, sa zavádza možnosť označiť balík označením, ktoré bude poskytovať informáciu o identifikačných číslach kontrolných známok, ktoré obsahuje.
2. V čl. I bode 4 v § 9b ods. 9 sa veta "Odberateľ kontrolných známok predloží reklamované kontrolné známky zamestnancovi finančného riaditeľstva v tlačiarni." nahrádza vetou, ktorá znie: "Odberateľ kontrolných známok, najneskôr tri pracovné dni pred predložením reklamovaných kontrolných známok zamestnancovi finančného riaditeľstva v tlačiarni elektronicky oznámi zamestnancovi finančného riaditeľstva v tlačiarni počet a identifikačné čísla reklamovaných kontrolných známok.".".
Odôvodnenie: Z dôvodu overenia údajov o kontrolných známkach správcom dane, ako i z dôvodu lepšieho a rýchlejšieho zrealizovania reklamácie kontrolných známok sa ustanovuje povinnosť pre odberateľa kontrolných známok oznámiť vopred počet a identifikačné čísla kontrolných známok, ktoré chce reklamovať.
3. V čl. I v bode 4 v § 9b ods. 13 znie:
"(13) Odberateľ kontrolných známok je povinný v súvislosti s označovaním spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov oznamovať finančnému riaditeľstvu údaje ustanovené všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá ministerstvo. Z týchto údajov finančné riaditeľstvo zverejňuje na svojom webovom sídle údaje nevyhnutne potrebné na overenie správnosti označenia spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov. Ministerstvo ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom a) štruktúru a spôsob označenia, ktoré obsahuje informáciu o identifikačných číslach kontrolných známok v balíku, v skupinovom obale alebo prepravnom obale, ak sú balíky balené v skupinovom obale alebo v prepravnom obale podľa ods. 6, b) rozsah údajov, ktoré oznamuje odberateľ kontrolných známok podľa prvej vety, o identifikačných číslach použitých kontrolných známok na označovanie spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov a o spotrebiteľských baleniach tabakových výrobkov označených kontrolnou známkou, c) rozsah údajov nevyhnutne potrebných na overenie správnosti označenia spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov kontrolnou známkou zverejňovaných finančným riaditeľstvom podľa druhej vety, d) lehoty na oznamovanie údajov oznamovaných odberateľom kontrolných známok podľa prvej vety, e) lehotu, v ktorej má finančné riaditeľstvo zverejňovať podľa druhej vety údaje oznamované odberateľom kontrolných známok.".".
Odôvodnenie: Splnomocňovacím ustanovením sa umožňuje vydať Ministerstvu financií Slovenskej republiky vykonávací predpis, ktorým sa spresní postup odberateľa kontrolných známok pri oznamovaní údajov a podrobností o identifikačných číslach kontrolných známok, ktoré odberateľ kontrolných známok nalepil na spotrebiteľské balenia tabakových výrobkov.
4. V čl. I v bode 4 v § 9b doterajšie odsek 14 až 16 sa vypúšťajú a doterajšie odseky 17 až 25 sa primerane prečíslujú vrátane vnútorných odkazov v pôvodných odsekoch 20, 21 a 25.
Odôvodnenie: Legislatívna úprava ustanovení súvisiaca so splnomocňovacím ustanovením, ktorým sa umožňuje vydať Ministerstvu financií Slovenskej republiky vykonávací predpis týkajúci sa spresnenia postupu odberateľa kontrolných známok pri oznamovaní údajov a podrobností o identifikačných číslach kontrolných známok, ktoré odberateľ kontrolných známok nalepil na spotrebiteľské balenia tabakových výrobkov.
5. V čl. I bode 4 v § 9b doterajšom ods. 25 písmeno d) znie:
"d) boli nenávratne zničené v technologickom zariadení slúžiacom na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov najviac v množstve 0,1 % vrátane, a to z množstva kontrolných známok vložených do technologického zariadenia slúžiaceho na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov za kalendárny mesiac.".
Odôvodnenie: Z dôvodu, aby nedochádzalo k daňových únikom pri vykazovaní fiktívnych množstiev kontrolných známok zničených v technologickom zariadení slúžiacom na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov, sa ustanovuje, že za preukázané použitie kontrolných známok sa považuje najviac 0,1 % kontrolných známok z množstva kontrolných známok vložených do technologického zariadenia slúžiaceho na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov za kalendárny mesiac.
6. V čl. I doterajšom bode 32 v § 41 ods. 1 písm. c) sa slová "13, 14, 15, 17, 20, 21 alebo ods. 22" nahrádzajú slovami "13, 14, 17, 18 a 19 alebo neoznámi údaje v rozsahu podľa všeobecne záväzného právneho predpisu vydaného ministerstvom podľa § 9b ods. 13".
Odôvodnenie: V nadväznosti na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým sa spresní postup odberateľa kontrolných známok pri oznamovaní údajov identifikačných čísel kontrolných známok, ktoré odberateľ kontrolných známok nalepil na spotrebiteľské balenia tabakových výrobkov, je potrebné upraviť aj znenie ustanovenia upravujúceho vznik správneho deliktu.
7. V čl. I sa za doterajší bod 32, sa vkladajú nové body 33 a 34, ktoré znejú:
"33. V § 41 sa odsek 1 dopĺňa písm. n) ktoré znie:
"n) sa zistí, že množstvo nenávratne zničených kontrolných známok vložených do technologického zariadenia slúžiaceho na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov presiahne 0,1 % za kalendárny mesiac.
34. V § 41 sa odsek 2 dopĺňa písmenom n), ktoré znie:
"n) za správny delikt podľa ods.1 písm. n) vo výške 1,80 eur za každú kontrolnú známku, najmenej však 500 eur.".".
Nové body 33 a 34 nadobúdajú účinnosť 1. októbra 2014, čo sa premietne do ustanovenia o nadobudnutí účinnosti zákona (čl. II). Doterajšie body 33 a 34 sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie: V nadväznosti na doplnenie za kontrolné známky nenávratne zničené v technologickom zariadení slúžiacom na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov sa považuje najviac 0,1 % z množstva kontrolných známok vložených do technologického zariadenia slúžiaceho na nalepenie kontrolných známok na spotrebiteľské balenie tabakových výrobkov, je potrebné upraviť ustanovenie o správnych deliktoch.
O všetkých bodoch je potrebné hlasovať spoločne a súčasne vynímam na osobitné hlasovanie bod 16 zo spoločnej správy.
Ďakujem za pozornosť.
Autorizovaný
16:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:40
Richard SulíkĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.10.2013 o 16:40 hod.
Ing.
Richard Sulík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Tak, pán Duchoň, aj vy ste nám prečítali návrh, zrejme ste mali nutkanie takýto napísať. Opäť to len potvrdzuje to, že ministerstvo financií to nemá dostatočne dobre pripravené, je to šité horúcou ihlou. A chcel by som teda ale prinajmenšom to oceniť, že bude, dúfam, teda niekoľko dní času, že ten zákon navrhovaný sa spíše do jedného celku a že to nebudú takéto siahodlhé, siahodlhé pozmeňovacie návrhy. A že aspoň legislatívci si to budú môcť prečítať. Lebo takto horúcou ihlou šitých vecí, väčšinou to dopadne tak, že potom tam sme zabudli, tam sme nevedeli, tam sme si mysleli, a sú z toho úplne zbytočné problémy.
Ďakujem.
Autorizovaný