25. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem za slovo. No, Juraj, až sme si dobre rozumeli, tak si doštuduj predpisy. A keď máš zelenú šípku súčasne s červenou, musíš dať prednosť. Musíš dávať pozor, či ti nejdú autá a až potom môžeš odbočiť. Len toľko, treba si to doštudovať. A ty hovoríš o sólo červenom svetle a sólo odbočovaní. Čiže doštudovať si treba predpisy. Len toľko. Ďakujem.
Autorizovaný
Vystúpenia
13:38
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:38
Anton MartvoňVystúpenie s faktickou poznámkou
25.10.2013 o 13:38 hod.
Mgr. PhD.
Anton Martvoň
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán poslanec Vašečka, ja taktiež s vami súhlasím, ja samozrejme návrh poslanca Suska podporím. Je to dobrý návrh. Čo sa týka toho prvého návrhu pána poslanca Drobu, ohľadom tých pruhov pre verejnú mestskú alebo teda hromadnú mestskú dopravu, to tiež podporím. Ale vrátim sa k tým cyklistom. No, budem reagovať tým nepriamo, ospravedlňujem sa, aj na pani poslankyňu Nicholsonovú. Samozrejme česť všetkým cyklistom, ale myslím si, že toto nie je riešenie. V podstate skôr by bolo riešením pre cyklistov vyznačovať cyklistické trasy ako také aj na tých cestách alebo budovať pre ne tie cyklistické trasy, kde to je pre nich bezpečné ako také, lebo samozrejme, tak ako občania, teda vodiči majú čierne ovce, že jazdia okolo cyklistov bezohľadne, tak je to aj naopak. Ako ja, napríklad u nás na Orave často sa stáva, ale aj v iných krajoch, že niektorým cyklistom nestačí ani celý jeden jazdný pruh, že proste tak ich kolíše alebo idú tak, takým spôsobom. Na druhej strane, naposledy som mal mesiac dozadu aj skúsenosť na diaľnici, že proste išiel cyklista po diaľnici, čo tam nemal čo robiť, možno išiel tak maximálne 30 kilometrov za hodinu, smrť v očiach a zavadzal samozrejme všetkým. Čiže čierne ovce nájdeme aj na tej strane aj na tej. Čiže znova chcem povedať, že ten návrh vo vzťahu k dodržiavaniu 1,5 metra od cyklistu bude problematický, hlavne v praxi a z pohľadu praxe. Toľko z mojej strany, ďakujem.
Autorizovaný
13:39
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:39
Richard VašečkaA tie cyklistické chodníčky spomínané, no bolo by fajn, bol by som veľmi rád, keby moje deti mohli z toho nášho Marčeka do Žiliny ísť po cyklotrase. Bohužiaľ, nie je tam z rôznych dôvodov. Nemyslím si, že je to nejakou zlou vôľou alebo neochotou, proste taká je realita momentálne. Snáď sa to časovo bude vylepšovať. Ale do tej doby, keď to bude, samozrejme, že budú tie cyklotrasy, tak by možno stálo za zváženie tento návrh podporiť. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
25.10.2013 o 13:39 hod.
Mgr.
Richard Vašečka
Videokanál poslanca
Ďakujem, ja len veľmi krátko. Myslím, že s tými cyklistami je to taká, taká optika, lebo uhol pohľadu. No tí cyklisti sú proste najzraniteľnejší. Pri nejakom, nejakej drobnej kolízii možno stačí aj vzdušná turbulencia, nemusí to byť ani konkrétny fyzický dotyk, ten cyklista môže dopadnúť veľmi zle. Samozrejme, som za to, aby aj cyklisti dodržiavali jednak aj predpisy a jednak aj aby boli ohľaduplní. Samozrejme, to je o ľuďoch z jednej, aj z druhej strany, ale vieme, že zákon je na to, aby chránil slabších, zraniteľnejších ale zároveň, samozrejme, aby umožňoval aj určitú plynulosť. Opakujem znova, je to, myslím si, že návrh do diskusie, ten pozmeňujúci návrh, aby som o tom mohli uvažovať.
A tie cyklistické chodníčky spomínané, no bolo by fajn, bol by som veľmi rád, keby moje deti mohli z toho nášho Marčeka do Žiliny ísť po cyklotrase. Bohužiaľ, nie je tam z rôznych dôvodov. Nemyslím si, že je to nejakou zlou vôľou alebo neochotou, proste taká je realita momentálne. Snáď sa to časovo bude vylepšovať. Ale do tej doby, keď to bude, samozrejme, že budú tie cyklotrasy, tak by možno stálo za zváženie tento návrh podporiť. Ďakujem.
Autorizovaný
13:40
Vo všeobecnosti nepovažujem uskutočnenie takýchto závažných zmien v pravidlách cestnej premávky prostredníctvom pozmeňujúcich návrhov v druhom čítaní bez primeraného priestoru na...
Vo všeobecnosti nepovažujem uskutočnenie takýchto závažných zmien v pravidlách cestnej premávky prostredníctvom pozmeňujúcich návrhov v druhom čítaní bez primeraného priestoru na vyjadrenia zainteresovaných subjektov a mesiac pred nadobudnutím účinnosti za najvhodnejšie riešenie. Takéto zmeny by sa mali uskutočňovať na základe reálnych faktov po dôkladnom zanalyzovaní dopadov na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, po komparácii navrhovaných zmien a s medzinárodnými dohovormi a s obdobnými pravidlami aspoň v okolitých štátoch, ako aj po zvážení prípadných finančných dopadov nadväzujúcich na tieto zmeny.
Okrem vyššie uvedených vecí, výhrad má každý pozmeňujúci návrh aj nedostatky legislatívno-technického charakteru.
Teraz by som k odstupu pri prechádzaní cyklistov. V súčasnosti sa nesmie predchádzať, ohroziť pri predchádzaní, ohroziť ani obmedziť predchádzané vozidlo, pričom od neho musí zachovať dostatočný bočný odstup. Toto pravidlo platí vo všeobecnosti pre každé predchádzanie. Teda aj pri predchádzaní motocykla alebo cyklistu. Preto považujem navrhované doplnenie za nadbytočné, ktoré neprináša oproti súčasnému pravidlu nadhodnotu a naopak môže spôsobiť viac problémov pri jeho praktickom uplatňovaní, predĺženie samotného úkonu predchádzania, ktorý má byť vykonaný v čo najkratšom čase, úzke miestne komunikácie a tak ďalej.
Teraz k odbočovaniu vpravo na červenú. Zákon o cestnej premávke v žiadnom svojom ustanovení neupravuje pokyny vyplývajúce zo svetelnej signalizácie, teda takáto úprava legislatívy patrí do vyhlášky č. 9/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke. Takéto pravidlo nepovažujem z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky za prínosné. Na križovatkách, kde takáto možnosť prichádza do úvahy bez negatívnych dopadov na bezpečnosť cestnej premávky, sa inštaluje dodatková zelená šípka, myslím smerová, ktorá umožňuje odbočiť vpravo aj vtedy, ak na hlavnom semafore svieti červená. Toto zaužívané pravidlo považujem za vhodnejšie, keďže umožňuje riešiť každú križovatku individuálne s prihliadnutím na všetky aspekty cestnej premávky na danom mieste. Takéto pravidlo ani neexistuje vo väčšine európskych štátoch a teda by pôsobnosť pôsobila zmätočne aj vo vzťahu k zahraničným účastníkom cestnej premávky.
K otáčaniu na križovatke. Podľa odôvodnenia k tomuto návrhu nie je jasné, či navrhovaná zmena nevychádza z nesprávneho posúdenia súčasného pravidla. Otáčať sa nemôže iba na riadenej križovatke, to jest na križovatke bez semaforov sa otáčať možno vždy, ak to nie je dopravnou značkou zakázané. Zákaz otáčania sa na riadenej križovatke platí na našom území už minimálne od 60. rokov minulého storočia, rovnako platí dodnes aj v Českej republike. Ide teda o zaužívané pravidlo, ktorému sú prispôsobené technické riešenia križovatiek a ich rozmerové a stavebné usporiadanie, nastavenie radičov a predovšetkým správanie sa účastníkov cestnej premávky. Križovatky riadené semaformi sa používajú najmä v zastavaných oblastiach s intenzívnou premávkou, s častejším výskytom kolíznych situácií medzi rôznymi druhmi účastníkov cestnej premávky. Predovšetkým treba brať na zreteľ motorové vozidlo verzus chodec a s danými šírkovými usporiadaniami cestnej siete, ktoré nemožno zásadne meniť, myslím rozširovať.
Tieto faktory si vyžadujú potrebu riadené križovatky semaformi a je teda to najjednoduchšie smerovanie dopravy rôznymi smermi tak, aby sa dosiahla čo najväčšia bezpečnosť a priepustnosť križovatky, pokiaľ možno bezkolíznym spôsobom, teda aby nedošlo k vzájomnému stretu vozidiel a chodcov idúcich rôznymi smermi.
V krátkosti som chcel vyjadriť aj svoj názor k týmto trom bodom a je na každého zvážení, ako sa rozhodne posúdiť tieto navrhované zmeny. Ďakujem za pozornosť.
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi v krátkosti môj pohľad na tri pozmeňujúce návrhy pána poslanca Drobu a to k bodom: k odstupu pri predchádzaní cyklistov, odbočovanie vpravo na červenú a k otáčaniu sa na križovatke.
Vo všeobecnosti nepovažujem uskutočnenie takýchto závažných zmien v pravidlách cestnej premávky prostredníctvom pozmeňujúcich návrhov v druhom čítaní bez primeraného priestoru na vyjadrenia zainteresovaných subjektov a mesiac pred nadobudnutím účinnosti za najvhodnejšie riešenie. Takéto zmeny by sa mali uskutočňovať na základe reálnych faktov po dôkladnom zanalyzovaní dopadov na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, po komparácii navrhovaných zmien a s medzinárodnými dohovormi a s obdobnými pravidlami aspoň v okolitých štátoch, ako aj po zvážení prípadných finančných dopadov nadväzujúcich na tieto zmeny.
Okrem vyššie uvedených vecí, výhrad má každý pozmeňujúci návrh aj nedostatky legislatívno-technického charakteru.
Teraz by som k odstupu pri prechádzaní cyklistov. V súčasnosti sa nesmie predchádzať, ohroziť pri predchádzaní, ohroziť ani obmedziť predchádzané vozidlo, pričom od neho musí zachovať dostatočný bočný odstup. Toto pravidlo platí vo všeobecnosti pre každé predchádzanie. Teda aj pri predchádzaní motocykla alebo cyklistu. Preto považujem navrhované doplnenie za nadbytočné, ktoré neprináša oproti súčasnému pravidlu nadhodnotu a naopak môže spôsobiť viac problémov pri jeho praktickom uplatňovaní, predĺženie samotného úkonu predchádzania, ktorý má byť vykonaný v čo najkratšom čase, úzke miestne komunikácie a tak ďalej.
Teraz k odbočovaniu vpravo na červenú. Zákon o cestnej premávke v žiadnom svojom ustanovení neupravuje pokyny vyplývajúce zo svetelnej signalizácie, teda takáto úprava legislatívy patrí do vyhlášky č. 9/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke. Takéto pravidlo nepovažujem z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky za prínosné. Na križovatkách, kde takáto možnosť prichádza do úvahy bez negatívnych dopadov na bezpečnosť cestnej premávky, sa inštaluje dodatková zelená šípka, myslím smerová, ktorá umožňuje odbočiť vpravo aj vtedy, ak na hlavnom semafore svieti červená. Toto zaužívané pravidlo považujem za vhodnejšie, keďže umožňuje riešiť každú križovatku individuálne s prihliadnutím na všetky aspekty cestnej premávky na danom mieste. Takéto pravidlo ani neexistuje vo väčšine európskych štátoch a teda by pôsobnosť pôsobila zmätočne aj vo vzťahu k zahraničným účastníkom cestnej premávky.
K otáčaniu na križovatke. Podľa odôvodnenia k tomuto návrhu nie je jasné, či navrhovaná zmena nevychádza z nesprávneho posúdenia súčasného pravidla. Otáčať sa nemôže iba na riadenej križovatke, to jest na križovatke bez semaforov sa otáčať možno vždy, ak to nie je dopravnou značkou zakázané. Zákaz otáčania sa na riadenej križovatke platí na našom území už minimálne od 60. rokov minulého storočia, rovnako platí dodnes aj v Českej republike. Ide teda o zaužívané pravidlo, ktorému sú prispôsobené technické riešenia križovatiek a ich rozmerové a stavebné usporiadanie, nastavenie radičov a predovšetkým správanie sa účastníkov cestnej premávky. Križovatky riadené semaformi sa používajú najmä v zastavaných oblastiach s intenzívnou premávkou, s častejším výskytom kolíznych situácií medzi rôznymi druhmi účastníkov cestnej premávky. Predovšetkým treba brať na zreteľ motorové vozidlo verzus chodec a s danými šírkovými usporiadaniami cestnej siete, ktoré nemožno zásadne meniť, myslím rozširovať.
Tieto faktory si vyžadujú potrebu riadené križovatky semaformi a je teda to najjednoduchšie smerovanie dopravy rôznymi smermi tak, aby sa dosiahla čo najväčšia bezpečnosť a priepustnosť križovatky, pokiaľ možno bezkolíznym spôsobom, teda aby nedošlo k vzájomnému stretu vozidiel a chodcov idúcich rôznymi smermi.
V krátkosti som chcel vyjadriť aj svoj názor k týmto trom bodom a je na každého zvážení, ako sa rozhodne posúdiť tieto navrhované zmeny. Ďakujem za pozornosť.
Autorizovaný
13:45
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:45
Mikuláš HubaA jedna praktická vec, nemám pozmeňovák, ale chcem sa aj pána ministra opýtať, keď som bol pred dvoma rokmi v Bruseli, tak som s potešením videl, ako veselo cyklisti chodia v protismere v jednosmerkách, a je to legálne. Som sa pýtal pána Kľučku, povedal, že je to údajne uzákonené aj u nás, ale chýba posledný krok, ako to často u nás býva, aby príslušný policajný orgán z dopravnej polície tam tú značku osadil, že ten bicykel tam môže, môže v tom protismere ísť. Myslím, že by to veľmi cyklistom uľahčilo život, keby sa táto možnosť legalizovala. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
25.10.2013 o 13:45 hod.
prof. RNDr. CSc.
Mikuláš Huba
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Ako vášnivému cyklistovi a zároveň Bratislavčanovi mi nedá nevyjadriť sa k téme cyklodoprava alebo cyklisti a cestná premávka, najmä v mestách, pretože v našich mestách, a budem hovoriť za Bratislavu a mám také poznatky aj z rozhovorov s bývalými čelnými predstaviteľmi dopravy na magistráte, ktorí nás stále presviedčali, že bicykel nie je dopravný prostriedok, ale je to len nástroj na športovanie, že si máme vyviesť bicykel niekde do Malých Karpát na aute a tam ho môžme používať, ale aby sme zabudli na to, používať bicykel v meste. To sú ľudia, ktorí asi neboli v živote v Holandsku, v Dánsku a v iných krajinách, ktoré sú úplne zaplavené bicyklami. Ja viem, že tie prírodné, civilizačné, urbanistické a iné podmienky môžu byť iné v iných mestách, ako je Bratislava, ale aj tak sú tu obrovské rezervy. Chcem v tomto vyzdvihnúť nedávno prijatú stratégiu rozvoja cyklistickej dopravy. Vo všeličom sa sporíme s rezortom dopravy, ale toto je naozaj veľmi pozitívny počin, že sa podarilo túto národnú stratégiu prijať. Držím palce národnému cyklokoordinátori Petrovi Kľučkovi, aby sa mu podarilo tie zámery dostať aj do praxe.
A jedna praktická vec, nemám pozmeňovák, ale chcem sa aj pána ministra opýtať, keď som bol pred dvoma rokmi v Bruseli, tak som s potešením videl, ako veselo cyklisti chodia v protismere v jednosmerkách, a je to legálne. Som sa pýtal pána Kľučku, povedal, že je to údajne uzákonené aj u nás, ale chýba posledný krok, ako to často u nás býva, aby príslušný policajný orgán z dopravnej polície tam tú značku osadil, že ten bicykel tam môže, môže v tom protismere ísť. Myslím, že by to veľmi cyklistom uľahčilo život, keby sa táto možnosť legalizovala. Ďakujem.
Autorizovaný
13:47
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:47
Juraj DrobaČo sa týka ešte, poviem aj k tej jazde bicyklov v protismere. Ono je to, ja som zvažoval dokonca aj podanie piateho pozmeňujúceho návrhu, tak ako pán Huba spomenul jazdu bicyklov v protismere, ale tam ma upozornili, že mohlo by to byť veľmi kontroverzné povoliť akúkoľvek jazdu v protismere, lebo by si to zase slovenskí aj vodiči, aj cyklisti mohli interpretovať ináč. Takže, takže tento návrh som nepodal, ale filozoficky sa s ním tiež stotožňujem. Napríklad taká Medená ulica, je tam 200 m, ktoré ak chcete ísť podľa predpisov na bicykli, tak z tých 200 m sa vám stane zrazu 900 m, keď to musíte celé obísť ten blok a podobne. Tých situácií je veľa. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
25.10.2013 o 13:47 hod.
Mgr. MBA M.A.
Juraj Droba
Videokanál poslanca
Ja dvom veciam. Čo sa týka zelenej šípky doprava, tak môj návrh nie je identický s tými, s ním, lebo tá zelená šípka zasvieti iba v momente, ak už žiadne iné auto tadiaľ ísť nemôže. Ja hovorím o situáciách, kde vy jednoducho doprava môžte odbočiť vždy, ale je na vás, aby ste si strážili, že či niečo prichádza zľava alebo neprichádza, ale z protismeru. Takže tá zelená šípka je vlastne automaticky signálom, môžte ísť, nič vás neohrozí, možnože chodci akurát, vy môžte ohroziť chodcov. Ale nestane sa vám, že keď máte zelenú šípku, takže vám niečo príde vlastne od ľavej ruky.
Čo sa týka ešte, poviem aj k tej jazde bicyklov v protismere. Ono je to, ja som zvažoval dokonca aj podanie piateho pozmeňujúceho návrhu, tak ako pán Huba spomenul jazdu bicyklov v protismere, ale tam ma upozornili, že mohlo by to byť veľmi kontroverzné povoliť akúkoľvek jazdu v protismere, lebo by si to zase slovenskí aj vodiči, aj cyklisti mohli interpretovať ináč. Takže, takže tento návrh som nepodal, ale filozoficky sa s ním tiež stotožňujem. Napríklad taká Medená ulica, je tam 200 m, ktoré ak chcete ísť podľa predpisov na bicykli, tak z tých 200 m sa vám stane zrazu 900 m, keď to musíte celé obísť ten blok a podobne. Tých situácií je veľa. Ďakujem.
Autorizovaný
13:48
Vystúpenie 13:48
Marián KovačócyĎakujem za slovo. No, Juraj, až sme si dobre rozumeli, tak si doštuduj predpisy. A keď máš zelenú šípku súčasne s červenou, musíš dať prednosť. Musíš dávať pozor, či ti nejdú autá a až potom môžeš odbočiť. Len toľko, treba si to doštudovať. A ty hovoríš o sólo červenom svetle a sólo odbočovaní. Čiže doštudovať si treba predpisy. Len toľko. Ďakujem.
Autorizovaný
13:49
Uvádzajúci uvádza bod 13:49
Robert KaliňákČo sa týka tých jednotlivých pozmeňovacích návrhov, myslím si, že v tej oblasti taxíkov, ktoré je spoločným návrhom pána poslanca Suska a kolegov z SaS, tak má svoje asi logické opodstatnenie. V prípade poslanca Drobu, sú to naozaj trochu výskumné projekty a s mnohými sa dá...
Čo sa týka tých jednotlivých pozmeňovacích návrhov, myslím si, že v tej oblasti taxíkov, ktoré je spoločným návrhom pána poslanca Suska a kolegov z SaS, tak má svoje asi logické opodstatnenie. V prípade poslanca Drobu, sú to naozaj trochu výskumné projekty a s mnohými sa dá duševne a vnútorne súhlasiť. Všetci, ktorí sme niekedy jazdili v Spojených štátoch, tak vieme, že je to naozaj najbežnejšie, ale kedykoľvek, keď cez tú červenú idem, tak mám proste mykne. Nikdy proste to tak automatiku cez tú červenú, proste človek nezoberie pri tom odbočovaní doprava. A čo je zaujímavé, čo som si všimol nedávno, funguje aj odbočovanie doľava na červenú, pretože na rozdiel od Slovenska, tam je omnoho väčšie množstvo jednosmerných ciest. Takže akonáhle je jednosmerná, tak vlastne sa to isté pravidlo uplatňuje plynule pri odbočovaní doľava, čo si myslím, že by vnieslo na slovenských cestách už taký chaos, že by sme to proste naozaj nedokázali v bezpečnej situácii.
Myslím si, že možno toto je zaujímavým impulzom na to, aby sme začali viacej aplikovať zelené šípky a začali sa nad tým zameriavať a začať s nejakou postupnou výchovou, lebo opatrenie je to dobré. V rámci plynulosti premávky je to jednoznačné opatrenie, ktoré pomáha v prípade, že je nevyťažený ten hlavný ťah, ktorý ide semaforom, tak vedľajší vlastne má šancu odťažovať tú pripájajúcu sa cestu. O tom niet pochýb. Pochybnosti sú o tom, aká by bola verejnosti slovenských vodičov. Čiže ja si myslím, že možno toto je dobrá výzva na to, aby sme išli cestou väčšieho množstva zelených odbočovacích šipiek, ktoré poznáme, ktoré sú aj v predpisoch uvedené, ako tie, kedy sa dá odbočiť v prípade, že dám prednosť autu prichádzajúcemu zľava.
Čo sa týka predchádzania cyklistov, plne podporujem všetky druhy ochrany cyklistov, ale toto je presne tá veľmi ťažko vykonateľná nielen meraním, teda väčšinou zákon obchádza nemerateľné údaje tým, že s dostatočným odstupom, aby neohrozil plynulosť, čo si myslím aj dneska sčasti v zákone je, ale čo je podstatné, tak len taká možno jednoduchosť, že neviem si predstaviť, ako by sa dal cyklista alebo akokoľvek keby aj stál, predbehnúť na uličke pri Univerzite Komenského. Zabudli ste všetci na jednosmerky. Nie je podstatné, že dvojsmerka môže byť úzka, ale aj jednosmerné a niektoré cesty proste tretej triedy sú vyslovene buď jednosmerné alebo natoľko úzke, že jednoducho auto plus jeden a pol metra je širší ako celková komunikácia. Čiže, no, v jednosmerke je povolené. (Reakcia z pléna.) No, dobre, keď sme sa bavili akože o univerzite. Áno, áno, tá je. Tá univerzitná je, ale v podstate sa bavíme o tom, že pri veciach, ktoré sú dlhšie, je to ťažko urobiteľné.
Hľadajme tie alternatívy v tomto smere pri ochrane cyklistov. Ja mám ale taký pocit, že napriek tomu, že si spomenul, pán poslanec, že tá agresivita vodičov je veľká, ja si myslím, že sa to výrazne znížilo. Som naozaj na dvojstopových vozidlách všetkého typu od s manuálnym pohonom, až po motorový pohon, môžem povedať prešiel niekoľko desaťtisíc kilometrov a tie skúsenosti máme, ale napriek tomu, že situácia pred revolúciou bola čo do počtu automobilov rozhodne priaznivejšia, teda bol menší počet áut, ale pamätám si dosť často moja ľavá strana bola od mnohého typu oleja, ktoré nákladné autá vtedy väčšinou vyhadzovali a chodili tesne okolo cyklistov. Takže v tomto si myslím, že citlivosť na cyklistov sa zlepšila najmä preto, že mnoho vodičov zároveň cyklistami sú. Z toho tak dosť vyplýva aj ich vzťah k cyklistom. Chodníky sú riešením absolútnym, len to nie je vec pre zákon o pravidlách cestnej premávky. A mám pocit, že touto jeden a pol metrovou úpravou by sme asi nedosiahli úplne ten výsledok, i keď úmysel je, úmysel je určite dobrý.
Čo sa týka k otáčaniu v križovatke, som rovnakým priaznivcom. Rovnaký je to americký model presne taký istý, ako model pri odbočovaní doprava. Je fakt, že po tom, čo sme sa o tom bavili, prednedávnom sme si urobili veľmi krátku, stručnú, rýchlu analýzenku, malinkú, ktorá hovorila o tom, že u nás otáčanie v križovatke bez riadenia semaforov možné je. Tam, kde sa vlastne semafory nachádzajú, otáčanie možné nie je, najmä preto, že tá signalizácia bola zriadená väčšinou na tie križovatky práve preto, že boli svojím postavením aj nebezpečné. Čiže je ďaleko menší počet predbežne, ešte nehovorím, že je to úplný záver tých križovatiek, kde by také povolenie bolo možné. Takže aj tu vlastne pripúšťam skôr opačnú cestu tým, že skúsime si len tak narýchlo na nejakej vzorke pozrieť tie počty, ako to vychádza a keď to bude zodpovedať tomu malému exkurzu, ktorý sme tam vykonali, tak skôr príkazovú alebo teda povoľovaciu značku, ktorá je napríklad na križovatke, keď už si spomínal cestu Bajkalská, tak Bajkalská - Vajnorská má vlastne "you turn" povolený už značkou. Čiže to je veľmi dôležité, že v tomto prípade by sme mohli postupovať takýmto uvoľňovaním tých pravidiel a vychovávaním vodičov tohto smeru.
Všetkým ďakujem za príspevky. Vzácna zhoda, teším sa, že tento zákon bude mať aj širšiu podporu. Ďakujem pekne.
Ďakujem pekne. K jednotlivým návrhom, povedali sme si obsah zákona, ďakujem pekne. Verím, že sa viacerí z vás podpíšete aj pod podporu celého zákona ako takého.
Čo sa týka tých jednotlivých pozmeňovacích návrhov, myslím si, že v tej oblasti taxíkov, ktoré je spoločným návrhom pána poslanca Suska a kolegov z SaS, tak má svoje asi logické opodstatnenie. V prípade poslanca Drobu, sú to naozaj trochu výskumné projekty a s mnohými sa dá duševne a vnútorne súhlasiť. Všetci, ktorí sme niekedy jazdili v Spojených štátoch, tak vieme, že je to naozaj najbežnejšie, ale kedykoľvek, keď cez tú červenú idem, tak mám proste mykne. Nikdy proste to tak automatiku cez tú červenú, proste človek nezoberie pri tom odbočovaní doprava. A čo je zaujímavé, čo som si všimol nedávno, funguje aj odbočovanie doľava na červenú, pretože na rozdiel od Slovenska, tam je omnoho väčšie množstvo jednosmerných ciest. Takže akonáhle je jednosmerná, tak vlastne sa to isté pravidlo uplatňuje plynule pri odbočovaní doľava, čo si myslím, že by vnieslo na slovenských cestách už taký chaos, že by sme to proste naozaj nedokázali v bezpečnej situácii.
Myslím si, že možno toto je zaujímavým impulzom na to, aby sme začali viacej aplikovať zelené šípky a začali sa nad tým zameriavať a začať s nejakou postupnou výchovou, lebo opatrenie je to dobré. V rámci plynulosti premávky je to jednoznačné opatrenie, ktoré pomáha v prípade, že je nevyťažený ten hlavný ťah, ktorý ide semaforom, tak vedľajší vlastne má šancu odťažovať tú pripájajúcu sa cestu. O tom niet pochýb. Pochybnosti sú o tom, aká by bola verejnosti slovenských vodičov. Čiže ja si myslím, že možno toto je dobrá výzva na to, aby sme išli cestou väčšieho množstva zelených odbočovacích šipiek, ktoré poznáme, ktoré sú aj v predpisoch uvedené, ako tie, kedy sa dá odbočiť v prípade, že dám prednosť autu prichádzajúcemu zľava.
Čo sa týka predchádzania cyklistov, plne podporujem všetky druhy ochrany cyklistov, ale toto je presne tá veľmi ťažko vykonateľná nielen meraním, teda väčšinou zákon obchádza nemerateľné údaje tým, že s dostatočným odstupom, aby neohrozil plynulosť, čo si myslím aj dneska sčasti v zákone je, ale čo je podstatné, tak len taká možno jednoduchosť, že neviem si predstaviť, ako by sa dal cyklista alebo akokoľvek keby aj stál, predbehnúť na uličke pri Univerzite Komenského. Zabudli ste všetci na jednosmerky. Nie je podstatné, že dvojsmerka môže byť úzka, ale aj jednosmerné a niektoré cesty proste tretej triedy sú vyslovene buď jednosmerné alebo natoľko úzke, že jednoducho auto plus jeden a pol metra je širší ako celková komunikácia. Čiže, no, v jednosmerke je povolené. (Reakcia z pléna.) No, dobre, keď sme sa bavili akože o univerzite. Áno, áno, tá je. Tá univerzitná je, ale v podstate sa bavíme o tom, že pri veciach, ktoré sú dlhšie, je to ťažko urobiteľné.
Hľadajme tie alternatívy v tomto smere pri ochrane cyklistov. Ja mám ale taký pocit, že napriek tomu, že si spomenul, pán poslanec, že tá agresivita vodičov je veľká, ja si myslím, že sa to výrazne znížilo. Som naozaj na dvojstopových vozidlách všetkého typu od s manuálnym pohonom, až po motorový pohon, môžem povedať prešiel niekoľko desaťtisíc kilometrov a tie skúsenosti máme, ale napriek tomu, že situácia pred revolúciou bola čo do počtu automobilov rozhodne priaznivejšia, teda bol menší počet áut, ale pamätám si dosť často moja ľavá strana bola od mnohého typu oleja, ktoré nákladné autá vtedy väčšinou vyhadzovali a chodili tesne okolo cyklistov. Takže v tomto si myslím, že citlivosť na cyklistov sa zlepšila najmä preto, že mnoho vodičov zároveň cyklistami sú. Z toho tak dosť vyplýva aj ich vzťah k cyklistom. Chodníky sú riešením absolútnym, len to nie je vec pre zákon o pravidlách cestnej premávky. A mám pocit, že touto jeden a pol metrovou úpravou by sme asi nedosiahli úplne ten výsledok, i keď úmysel je, úmysel je určite dobrý.
Čo sa týka k otáčaniu v križovatke, som rovnakým priaznivcom. Rovnaký je to americký model presne taký istý, ako model pri odbočovaní doprava. Je fakt, že po tom, čo sme sa o tom bavili, prednedávnom sme si urobili veľmi krátku, stručnú, rýchlu analýzenku, malinkú, ktorá hovorila o tom, že u nás otáčanie v križovatke bez riadenia semaforov možné je. Tam, kde sa vlastne semafory nachádzajú, otáčanie možné nie je, najmä preto, že tá signalizácia bola zriadená väčšinou na tie križovatky práve preto, že boli svojím postavením aj nebezpečné. Čiže je ďaleko menší počet predbežne, ešte nehovorím, že je to úplný záver tých križovatiek, kde by také povolenie bolo možné. Takže aj tu vlastne pripúšťam skôr opačnú cestu tým, že skúsime si len tak narýchlo na nejakej vzorke pozrieť tie počty, ako to vychádza a keď to bude zodpovedať tomu malému exkurzu, ktorý sme tam vykonali, tak skôr príkazovú alebo teda povoľovaciu značku, ktorá je napríklad na križovatke, keď už si spomínal cestu Bajkalská, tak Bajkalská - Vajnorská má vlastne "you turn" povolený už značkou. Čiže to je veľmi dôležité, že v tomto prípade by sme mohli postupovať takýmto uvoľňovaním tých pravidiel a vychovávaním vodičov tohto smeru.
Všetkým ďakujem za príspevky. Vzácna zhoda, teším sa, že tento zákon bude mať aj širšiu podporu. Ďakujem pekne.
Autorizovaný
13:59
Vystúpenie v rozprave 13:59
Jana LaššákováNávrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení o činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 až 1989 a o založení Ústavu pamäti národa je výsledkom konsenzu všetkých politických strán...
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení o činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 až 1989 a o založení Ústavu pamäti národa je výsledkom konsenzu všetkých politických strán zastúpených v Národnej rade Slovenskej republiky a je predkladaný ako návrh Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny. Výbor svojím uznesením ma zároveň poveril na uvedenie tohto zákona v druhom čítaní.
Predmetným návrhom zákona reagujeme na aktuálnu situáciu nevyhnutnej potreby šetrenia finančných prostriedkov v rámci fiškálnej konsolidácie štátnych výdavkov. Tu by som chcela uviesť, že, a zvýrazniť, že tento návrh zákona je naozaj návrhom výboru a nevznikol z iniciatívy predsedu Správnej rady Ústavu pamäti národa, ako som mohla z niektorých vyjadrení zistiť. Podľa súčasnej platnej právnej úpravy patrí predsedovi dozornej rady bez ohľadu na výšku príplatku určenom správnou radou za výkon funkcie mesačne odmena vo výške trojnásobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúceho roku, v ktorom sa mu má odmena vyplácať.
Taktiež podľa súčasnej platnej právnej úpravy patrí jednotlivým ostatným členom dozornej a správnej rady za výkon funkcie mesačne odmena vo výške dvojnásobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republike zistené Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúci roku, v ktorom sa im má odmena vyplácať.
Zmenou v § 10 ods. 5 zákona sa navrhuje iné vyplácanie odmien. Týmto návrhom sa vlastne ušetrí viac ako 110 tis. euro. Návrh zákona bol prerokovaný vo výboroch, ktorým bol určený a chcem uviesť, že takýto návrh bol v tých výboroch podporený. V spoločnej správe z výborov nie sú uvedené žiadne pripomienky. A keďže návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a nijako zásadne nemení a neovplyvňuje postavenie, význam, či plnenie odborných úloh Ústavu pamäti národa, poprosím vás, aby ste po tom, ako vás spravodajca oboznámi so spravodajskou informáciou, aj po rozprave hlasovali za tento návrh. A chcem oceniť to, že tento návrh bol ako návrh výboru a je naozaj výsledkom konsenzu politických strán, ktorí sú v tom výbore zastúpení. Ďakujem pekne a poprosím vás o podporu.
Vystúpenie v rozprave
25.10.2013 o 13:59 hod.
JUDr.
Jana Laššáková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pani podpredsedníčka. Dovoľte mi teda, aby som z poverenia Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny odôvodnila návrh zákona, ktorý predkladá výbor.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení o činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 až 1989 a o založení Ústavu pamäti národa je výsledkom konsenzu všetkých politických strán zastúpených v Národnej rade Slovenskej republiky a je predkladaný ako návrh Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny. Výbor svojím uznesením ma zároveň poveril na uvedenie tohto zákona v druhom čítaní.
Predmetným návrhom zákona reagujeme na aktuálnu situáciu nevyhnutnej potreby šetrenia finančných prostriedkov v rámci fiškálnej konsolidácie štátnych výdavkov. Tu by som chcela uviesť, že, a zvýrazniť, že tento návrh zákona je naozaj návrhom výboru a nevznikol z iniciatívy predsedu Správnej rady Ústavu pamäti národa, ako som mohla z niektorých vyjadrení zistiť. Podľa súčasnej platnej právnej úpravy patrí predsedovi dozornej rady bez ohľadu na výšku príplatku určenom správnou radou za výkon funkcie mesačne odmena vo výške trojnásobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúceho roku, v ktorom sa mu má odmena vyplácať.
Taktiež podľa súčasnej platnej právnej úpravy patrí jednotlivým ostatným členom dozornej a správnej rady za výkon funkcie mesačne odmena vo výške dvojnásobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republike zistené Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúci roku, v ktorom sa im má odmena vyplácať.
Zmenou v § 10 ods. 5 zákona sa navrhuje iné vyplácanie odmien. Týmto návrhom sa vlastne ušetrí viac ako 110 tis. euro. Návrh zákona bol prerokovaný vo výboroch, ktorým bol určený a chcem uviesť, že takýto návrh bol v tých výboroch podporený. V spoločnej správe z výborov nie sú uvedené žiadne pripomienky. A keďže návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a nijako zásadne nemení a neovplyvňuje postavenie, význam, či plnenie odborných úloh Ústavu pamäti národa, poprosím vás, aby ste po tom, ako vás spravodajca oboznámi so spravodajskou informáciou, aj po rozprave hlasovali za tento návrh. A chcem oceniť to, že tento návrh bol ako návrh výboru a je naozaj výsledkom konsenzu politických strán, ktorí sú v tom výbore zastúpení. Ďakujem pekne a poprosím vás o podporu.
Autorizovaný
14:03
Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:03
Iveta LiškováUvedený návrh zákona Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 17. septembra 2013 č. 781 pridelila na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre ľudské práva a národnostné menšiny ako gestorskému výboru. Uvedené výbory návrh zákona prerokovali v určenej lehote a zhodne ho odporúčali Národnej rade schváliť bez pripomienok. Gestorský výbor nedostal žiadne stanovisko od poslancov týchto výborov, ktorým návrh zákona nebol pridelený na prerokovanie. Gestorský výbor odporúča Národnej rade zákon schváliť. Spoločná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru z 10. októbra 2013 č. 109.
Vážená pani predsedajúca, otvorte, prosím, rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
25.10.2013 o 14:03 hod.
Ing. PhD.
Iveta Lišková
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi v súlade s § 79 rokovacieho poriadku predložiť Národnej rade spoločnú správu výborov o prerokovaní návrhu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 – 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a doplnení niektorých zákonov (zákon o pamäti národa) v znení neskorších predpisov, tlač 644 vo výboroch v druhom čítaní.
Uvedený návrh zákona Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 17. septembra 2013 č. 781 pridelila na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre ľudské práva a národnostné menšiny ako gestorskému výboru. Uvedené výbory návrh zákona prerokovali v určenej lehote a zhodne ho odporúčali Národnej rade schváliť bez pripomienok. Gestorský výbor nedostal žiadne stanovisko od poslancov týchto výborov, ktorým návrh zákona nebol pridelený na prerokovanie. Gestorský výbor odporúča Národnej rade zákon schváliť. Spoločná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru z 10. októbra 2013 č. 109.
Vážená pani predsedajúca, otvorte, prosím, rozpravu.
Autorizovaný
14:05
Vystúpenie v rozprave 14:05
Alojz HlinaVážení občania, pre vás to má význam, aby ste si vy vedeli spraviť predstavu, ako si my tu žijeme. Čiže, keď ten človek dostal skoro milión korún a zasadali dvakrát, čiže za jedno stretnutie dostal skoro pol milióna korún. No nie je to radosť? Znova zopakujem, pre istotu. Nie je to Lehman Brothers, nie je to VÚB, nie je to Slovenská sporiteľňa, je to ÚPN. Nepríde vám to hrozne absurdné? Nepríde vám to úplne až hrozivé?
Teraz, zdá sa, že niekde sa pohli ľady a niekoho to možno a ja identifikujem, že pána nového predsedu, ktorého, keď tu predkladal správu o ÚPN, bola, až sršala taká chuť niečo urobiť, taká energia a hľadať zdroje. Čiže možno fakt po zložitých, aj nepredpokladám, že pán Jánoš, že jeho to trápilo. A od neho asi, alebo predpokladám, že z ÚPN priamo vyšiel ten podnet, že treba s tým niečo robiť a tie prostriedky nechať na činnosť. Lebo o to ide, vážení. By ste neverili. ÚPN tak, ako sme tu mali ombudsmanku. Ombudsmanka je tiež určitý úrad a skôr ako poviem, ombudsmanka je tiež určitý úrad, ktorý má peniaze na svoju činnosť. Minule tu chúďa skoro plakala, pani Dubovcová, hyperbolizujem samozrejme, že nemá na telefón a nemajú ani na to, aby mohli ísť autom za nejakú stránku, lebo musia platiť Móricovi nájomné. Viete, čiže úrad ombudsmana nebol vytvorený na to, aby chránil ľudské práva a teda aby verejný obhajca práv, aby sa mal niekto kde sťažovať ako posledná inštitúcia. Ale my sme vytvorili, vy ste vytvorili, tento parlament vytvoril úrad na to, aby platil niekto Móricovi nájomné a za to históriu, čo tam sídli ten ombudsman, dostal, ja som to niekde počítal, cez sto miliónov korún. V jednej mizernej, škaredej budove v Ružinove. By ste neverili. Toto by ste neverili. To je pravda. Viac ako sto miliónov korún. A zdá sa, že tu máme iný úrad. Ako odkladisko? Alebo čo to je za trafiku? Čo to je, keď vytvoríte niečo, čo má dokumentovať hrozné obdobia vo vývoji našej krajiny, má odhaľovať príbehy aj odvahy nejakého statočného postoja, ale v zásade potom zistíte, že nie. Že to je vytvorené na to, aby nejaký 30-ročný právnik SMER-u, ktorý je predseda dozornej rady, neviem či má 30, 33, no nech mi je odpustené, to je proste, jeho sa totalita dotkla tak, ako mňa 2. svetová vojna, to znamená nijako.
Tento človek, pre neho bola vytvorená, že za jedno stretnutie, že sa vybral niekde do budovy ministerstva dopravy, raz sa vybral, dostal pol milióna, druhý raz sa vybral, dostal ďalšieho pol milióna korún? Nemáte pocit, že s tým niečo treba robiť? Že to je obludné? A ľuďom, tým, ktorí trpeli či v Jáchymove, či od eštébakov, však to by sme vedeli, však, koľkí z nich ešte. Ale to si nechám. Toto prehltnem. Týmto nemá to ÚPN za čo poslať pomaly taký na peknom voskovom papieri nejakú plaketu, že ich oceňuje. Nemá. Musí platiť právnikovi SMER-u, kandidátovi SMER-u pol milióna za jedno stretnutie. Pol milióna korún. Ľudia počúvajte dobre. Váš SMER, sociálny SMER, ich právnik, ich nominant dostal pol milióna za jedno stretnutie a nič. Nerozpakoval sa. Ani mu to neprišlo blbé. A ešte teraz, už keď je zle, keď pán Krajňák, keď proste má chuť to riešiť, tak má tam pomaly revolúciu na tom úrade. Má tam pomaly revolúciu, že kto si to dovolil siahnuť na sväté právo nominantov brať peniaze za nič. Má tam, tam prebiehajú rôzne boje, obštrukcie. A čo chcú? S čím tu chce niekto predstúpiť, predseda dozornej rady tu chce prísť a predstaviť, že on si ich zaslúži? Alebo, že. Úbohé. Viete, a tým on čelí.
Ja oceňujem, že vôbec prišiel ten návrh v tejto podobe, ale hovorí aj o, nie o tom, že by sme potichu uznali, že sme to prešvihli a učesali tak, ako sa má, ale len pre túto chvíľu, nie celkom kozmeticky, ale len tak trochu to mení. A mení to, a znova to poviem len pre ľudí, lebo pre nich to význam, že nová predstava predkladateľov, že čo si zaslúži 30-ročný právnik SMER-u je takáto, že jeden a pol násobok tej mzdy. To je 800 krát 1,5. Tisíc dvesto euro mesačne si zaslúži. To je 14 či 15 tisíc euro ročne si zaslúži tento 30-ročný právnik SMER-u. Možno sa stretnú trikrát. Ja neviem, koľko sa stretnú v roku 2013? Takže, vážení občania, vy čo žijete z 280-eurových dôchodkov, vám, čo Burian poslal exekútorov s Krutým a s Fuchsom a tam vás terorizujú, skáčete z okna, neviete, či ráno si máte kúpiť taký rožok alebo hentaký rožok. Je tu SMER, ich predseda dozornej rady, ktorý podľa ich návrhu nie vo VÚB-ke, nie v niečom, nie vo fabrike, v ÚPN. Ešte aj tam sa napchali. V ÚPN, Ústav pamäti národa, bude dostávať po novom pol milióna korún. Za rok dostane pol milióna korún, 1 200 euro mesačne. Zaslúži si, že? Jasné, že si zaslúži. Však oni vedia, že si zaslúži. Toto je ten návrh. Toto je návrh SMER-u, ktorý nám tu doniesli.
ÚPN, neviem, či je až tak paralyzované ako ombudsman. Ombudsman je paralyzovaný. Ombudsman, jeho činnosť je úplne paralyzovaná, lebo nemajú na telefón, platia Móricovi. Čo viem, to viem, že ÚPN má problémy tiež týkajúce sa s existenciou, s bežnou prevádzkou. A viem to podľa jednej skutočnosti, ktorú s nimi máme. A skôr, ako nejaký exot tu zas začne niečo splietať, tak toto si dovolím ešte uviesť, páni predkladatelia. My robíme súkromné múzeum, lebo tento štát je tak mizerný, ako je, súkromné múzeum 17. novembra. Všetko platíme, všetko, všetko od poslednej žiarovky po posledný klinec. Ale na to, aby sme sa vyhli tomu, že tu niekto začne splietať, že sme to nepoňali dobre, tak sme ako odborného garanta zobrali ÚPN. ÚPN pre súkromné múzeum 17. novembra robí tú odbornú časť, to znamená, že pomenúvava tie udalosti. Spracúvava ich. Ale všetko, či od tej tabule, či od tej tlače, či preklad, či inštaláciu, všetko, všetko platí ten súkromník. V tomto prípade ja.
Prečo to hovorím? Aby sa mi to nevrátilo tuná od niektorých géniov geniálnych, lebo ja viem, že keby ste to vy robili alebo niekto od vás, tak vydrete z toho ÚPN chudákov tak, že neviem, že im zničíte ten rozpočet. To chcem povedať. A pri tejto príležitosti som zisťoval tie skutočnosti, že nemajú na bežnú prevádzku. Nemajú. Nemajú na to, aby mohli poslať plakety nejakým ľuďom, čo trpeli. Nemajú. Na to chcem upozorniť, keby si tu niekto náhodou chcel obtierať, obtierať ústa o to, tak ho na to sakramentsky upozorňujem. Dobre? Že ÚPN neplatí v prípade inštalácie súkromného múzea 17. novembra absolútne, ale absolútne nič. Iba sme sa dohodli, že budú garantom toho, aby nám niekto nevykrikoval, že sme zabudli dať fotku niekoho, že sme to odborne nezvládli. Oni sú odborníci zo zákona, tak my to akceptujeme, rešpektujeme, čo tam dajú. Odtiaľ to viem, čo sa tam deje. Odtiaľ to viem, čo sa tam deje. V tom ÚPN, kde ste si napchali svojich. A nielen vy. Treba korektne uznať nielen vy, nielen SMER. Ale pravdou je, že predseda dozornej rady je právnik SMER-u, kandidát SMER-u, mladý človek, ktorý v sebe našiel odhodlanie brániť záujmy ÚPN za milión ročne. A teraz pristúpil na to, že za pol milióna to tiež zvládne.
Pozmeňovák je v tom, že my navrhujeme, že pri tých zmenách, čo sa týka správnej rady, áno, lebo správna rada ešte predsa len ako tak niečo. Ale pri dozornej rade, čo sa týka troch ľudí okrem predsedu ešte dvoch členov, navrhujeme, aby to bola čestná funkcia. Znova, vrátime sa tam, kde sme už niekedy boli, pokiaľ by sme vedeli, čo je česť a že niekto o ňu bojuje. Tak česť je byť niekde a je cťou niekomu niekde byť. Mne napríklad, keď mne niekto ponúkol byť v dozornej rade ÚPN, tak pre mňa by to bolo cťou. Nenárokoval by som si. Možno to bude aj takým signálom pre nás. Takže ten pozmeňovák je o tom, že títo členovia by boli čestné funkcie. Samozrejme by to pokrývalo nejaké náklady spojené s výkonom tých, že dôjdu a náhrad, áno, toto samozrejme, to zákon na to pamätá, hej? Ale hovoríme o tom, že by to bolo pre nich cťou a tak verím, že by to aj cítili. A samozrejme tie peniaze, ktoré nie sú malé, by mohli byť použité na plakety, by mohli byť použité na nejaké semináre, mohli by zájsť za nejakým, už umierajú pomaly. Už im je ťažko, niektorí sú na tom zle, zájsť za nimi, podať ruku, vyjadriť obdiv. Obdiv, lebo tu boli ľudia, ktorí boli schopní, boli schopní za svoj názor bojovať. Tu boli. My v tom múzeu jedinú vec, ktorú som si dovolil mať, že tak by som ju chcel, je pamiatka pre pána Korca, ktorý za svoj názor bol ochotný opravovať výťahy a gúľať sudy, prosím vás. Za svoj názor bol toto ochotný robiť. Tu si to urobme, to zrkadlo, ktorí by z nás boli schopní kvôli svojmu názoru, presvedčeniu a sile svojho presvedčenia proste pridať takúto z tohto pohľadu nie profesnú, alebo nie jemu odbornú prácu?
Prosím vás pekne, by som sa pozrel na tých hrdinov. To sú príbehy. To sú príbehy, ktoré treba obdivovať. A tých ľudí ešte zopár niekde je a za nimi treba ísť. Tam nech si nasadajú členovia správnej rady a nech idú za nimi, nech mu dajú kyticu, nech mu dajú možno pohár dobrého alebo fľašu dobrého vína a plaketu. Tieto peniaze, čo ušetríme, čo ušetrí tento štát, lebo štát platí ÚPN, tak použime, prosím vás, aspoň takýmto spôsobom, kým nám neumrú všetci. A nenastúpi tu nová generácia a mal by som na jazyku povedať, aj keď sa bojím, že by tu mohla nastúpiť, ale verím, že nenastúpi, že sa tomu ubránime.
Čiže čítam pozmeňujúci návrh. Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Alojza Hlinu k návrhu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 - 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a o doplnení niektorých zákonov (zákon o pamäti národa) v znení neskorších predpisov. Predložený je na základe § 82 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Návrh výboru, návrh Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 - 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a o doplnení niektorých zákonov (zákon o pamäti národa) v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto: V § 10 odsek 5 znie:
"(5) Členovia správnej rady a dozornej rady majú nárok na úhradu nákladov spojených s činnosťou v týchto orgánoch podľa osobitných predpisov. 2ab) Predsedovi správnej rady patrí za výkon funkcie mesačne odmena vo výške trojnásobku priemernej mesačnej mzdy, nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúceho roku, v ktorom sa má odmena vyplácať. Ostatným členom správnej rady patrí za výkon funkcie mesačne odmena vo výške priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúceho roku, v ktorom sa má im odmena vyplácať. Členstvo v dozornej rade je čestnou funkciou. Náklady spojené s výkonom funkcie v správnej rade a dozornej rade sa uhrádzajú z rozpočtu ústavu."
Poznámka pod čiarou k odkazu 2ab znie: "2ab) Zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov."
Prípadne mi pomôžte. Odôvodnenie nemusím už čítať, keď som hovoril. Áno? (Reakcia navrhovateľa.) Áno? Tak pre istotu, lebo verím, že prejde tento pozmeňovák, čiže aby nebol problém, hej?
Tak odôvodnenie k §10 ods. 5. Týmto pozmeňovacím návrhom sa predovšetkým mení členstvo v dozornej rade Ústavu pamäti národa na čestnú funkciu a znižujú sa odmeny za výkon funkcie u členov správnej rady s výnimkou predsedu správnej rady. Členovia správnej rady a dozornej rady by mali mať nárok na úhradu nákladov spojených s činnosťou v týchto orgánoch podľa osobitných predpisov. Predsedovi správnej rady sa v zmysle tohto návrhu za výkon funkcie nemení a ponecháva mesačne vo výške trojnásobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúceho roku, v ktorom sa mu má odmena vyplácať. Ostatným členom správnej rady bude patriť za výkon funkcie mesačne odmena vo výške priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúceho roku, v ktorom sa im má odmena vyplácať. Členovia dozornej rady by vykonávali svoje funkcie ako čestné funkcie, t.j. bez nároku na odmenu. Predsedovi správnej rady a podpredsedovi správnej rady sa súčasne zrušuje príplatok, ktorého výšku určovala správna rada. Touto zmenou by sa výrazne znížili finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu vynakladané doteraz na odmeny členov orgánov Ústavu pamäti národa, čo v rámci súčasných snáh o maximálnu konsolidáciu verejných financií zo strany štátu považujeme za zásadný prínos v tomto smere.
Takže mám tu všetko. Podpísaných dokonca 16 poslancov a naprieč politickým spektrom okrem SMER-u, ale verím, že SMER sa k tejto, k tomuto návrhu postaví naozaj tak, ako vzhľadom na okolnosti, ktoré sa uviedli, tak ako sa má, to znamená ho akceptuje, o čo vás naozaj, vážení kolegovia, v túto chvíľu prosím. Ďakujem pekne.
Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, vážení občania, mám aj pozmeňovací návrh. Dúfam, že sa mi nestane tá chyba čo minule, že zabudnem prečítať. Skôr ako ho prečítam, mi dovoľte uviesť, aby sme vedeli, že ako si my tu tak žijeme. Existujúci stav hovorí, že predseda dozornej rady má trojnásobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve za predchádzajúci kalendárny rok. Ja neviem, či presne bola, ale bola to ungefér niekde na úrovni 800 euro. Čiže trojnásobok je 2 400 krát 12, počúvajte dobre je 28 800 euro, čo je nejakých šesťsto, 860 tisíc starých korún, ktoré ešte počítam, ja tiež ešte počítam ešte v starých korunách. Čiže nie veľa do milióna zobral predseda dozornej rady ÚPN. Nie Investičnej a rozvojovej banky, nie Lehman Brothers, nie VÚB, ale ÚPN. Predseda dozornej rady ÚPN za minulý rok ungefér približne skoro milión korún. Sám pán Jánoš, tu keď predkladal v prvom čítaní tento návrh, a keď som ja teda namietal tieto skutočnosti, tak povedal, že podľa jeho vedomostí zasadala dozorná rada dvakrát za rok 2012.
Vážení občania, pre vás to má význam, aby ste si vy vedeli spraviť predstavu, ako si my tu žijeme. Čiže, keď ten človek dostal skoro milión korún a zasadali dvakrát, čiže za jedno stretnutie dostal skoro pol milióna korún. No nie je to radosť? Znova zopakujem, pre istotu. Nie je to Lehman Brothers, nie je to VÚB, nie je to Slovenská sporiteľňa, je to ÚPN. Nepríde vám to hrozne absurdné? Nepríde vám to úplne až hrozivé?
Teraz, zdá sa, že niekde sa pohli ľady a niekoho to možno a ja identifikujem, že pána nového predsedu, ktorého, keď tu predkladal správu o ÚPN, bola, až sršala taká chuť niečo urobiť, taká energia a hľadať zdroje. Čiže možno fakt po zložitých, aj nepredpokladám, že pán Jánoš, že jeho to trápilo. A od neho asi, alebo predpokladám, že z ÚPN priamo vyšiel ten podnet, že treba s tým niečo robiť a tie prostriedky nechať na činnosť. Lebo o to ide, vážení. By ste neverili. ÚPN tak, ako sme tu mali ombudsmanku. Ombudsmanka je tiež určitý úrad a skôr ako poviem, ombudsmanka je tiež určitý úrad, ktorý má peniaze na svoju činnosť. Minule tu chúďa skoro plakala, pani Dubovcová, hyperbolizujem samozrejme, že nemá na telefón a nemajú ani na to, aby mohli ísť autom za nejakú stránku, lebo musia platiť Móricovi nájomné. Viete, čiže úrad ombudsmana nebol vytvorený na to, aby chránil ľudské práva a teda aby verejný obhajca práv, aby sa mal niekto kde sťažovať ako posledná inštitúcia. Ale my sme vytvorili, vy ste vytvorili, tento parlament vytvoril úrad na to, aby platil niekto Móricovi nájomné a za to históriu, čo tam sídli ten ombudsman, dostal, ja som to niekde počítal, cez sto miliónov korún. V jednej mizernej, škaredej budove v Ružinove. By ste neverili. Toto by ste neverili. To je pravda. Viac ako sto miliónov korún. A zdá sa, že tu máme iný úrad. Ako odkladisko? Alebo čo to je za trafiku? Čo to je, keď vytvoríte niečo, čo má dokumentovať hrozné obdobia vo vývoji našej krajiny, má odhaľovať príbehy aj odvahy nejakého statočného postoja, ale v zásade potom zistíte, že nie. Že to je vytvorené na to, aby nejaký 30-ročný právnik SMER-u, ktorý je predseda dozornej rady, neviem či má 30, 33, no nech mi je odpustené, to je proste, jeho sa totalita dotkla tak, ako mňa 2. svetová vojna, to znamená nijako.
Tento človek, pre neho bola vytvorená, že za jedno stretnutie, že sa vybral niekde do budovy ministerstva dopravy, raz sa vybral, dostal pol milióna, druhý raz sa vybral, dostal ďalšieho pol milióna korún? Nemáte pocit, že s tým niečo treba robiť? Že to je obludné? A ľuďom, tým, ktorí trpeli či v Jáchymove, či od eštébakov, však to by sme vedeli, však, koľkí z nich ešte. Ale to si nechám. Toto prehltnem. Týmto nemá to ÚPN za čo poslať pomaly taký na peknom voskovom papieri nejakú plaketu, že ich oceňuje. Nemá. Musí platiť právnikovi SMER-u, kandidátovi SMER-u pol milióna za jedno stretnutie. Pol milióna korún. Ľudia počúvajte dobre. Váš SMER, sociálny SMER, ich právnik, ich nominant dostal pol milióna za jedno stretnutie a nič. Nerozpakoval sa. Ani mu to neprišlo blbé. A ešte teraz, už keď je zle, keď pán Krajňák, keď proste má chuť to riešiť, tak má tam pomaly revolúciu na tom úrade. Má tam pomaly revolúciu, že kto si to dovolil siahnuť na sväté právo nominantov brať peniaze za nič. Má tam, tam prebiehajú rôzne boje, obštrukcie. A čo chcú? S čím tu chce niekto predstúpiť, predseda dozornej rady tu chce prísť a predstaviť, že on si ich zaslúži? Alebo, že. Úbohé. Viete, a tým on čelí.
Ja oceňujem, že vôbec prišiel ten návrh v tejto podobe, ale hovorí aj o, nie o tom, že by sme potichu uznali, že sme to prešvihli a učesali tak, ako sa má, ale len pre túto chvíľu, nie celkom kozmeticky, ale len tak trochu to mení. A mení to, a znova to poviem len pre ľudí, lebo pre nich to význam, že nová predstava predkladateľov, že čo si zaslúži 30-ročný právnik SMER-u je takáto, že jeden a pol násobok tej mzdy. To je 800 krát 1,5. Tisíc dvesto euro mesačne si zaslúži. To je 14 či 15 tisíc euro ročne si zaslúži tento 30-ročný právnik SMER-u. Možno sa stretnú trikrát. Ja neviem, koľko sa stretnú v roku 2013? Takže, vážení občania, vy čo žijete z 280-eurových dôchodkov, vám, čo Burian poslal exekútorov s Krutým a s Fuchsom a tam vás terorizujú, skáčete z okna, neviete, či ráno si máte kúpiť taký rožok alebo hentaký rožok. Je tu SMER, ich predseda dozornej rady, ktorý podľa ich návrhu nie vo VÚB-ke, nie v niečom, nie vo fabrike, v ÚPN. Ešte aj tam sa napchali. V ÚPN, Ústav pamäti národa, bude dostávať po novom pol milióna korún. Za rok dostane pol milióna korún, 1 200 euro mesačne. Zaslúži si, že? Jasné, že si zaslúži. Však oni vedia, že si zaslúži. Toto je ten návrh. Toto je návrh SMER-u, ktorý nám tu doniesli.
ÚPN, neviem, či je až tak paralyzované ako ombudsman. Ombudsman je paralyzovaný. Ombudsman, jeho činnosť je úplne paralyzovaná, lebo nemajú na telefón, platia Móricovi. Čo viem, to viem, že ÚPN má problémy tiež týkajúce sa s existenciou, s bežnou prevádzkou. A viem to podľa jednej skutočnosti, ktorú s nimi máme. A skôr, ako nejaký exot tu zas začne niečo splietať, tak toto si dovolím ešte uviesť, páni predkladatelia. My robíme súkromné múzeum, lebo tento štát je tak mizerný, ako je, súkromné múzeum 17. novembra. Všetko platíme, všetko, všetko od poslednej žiarovky po posledný klinec. Ale na to, aby sme sa vyhli tomu, že tu niekto začne splietať, že sme to nepoňali dobre, tak sme ako odborného garanta zobrali ÚPN. ÚPN pre súkromné múzeum 17. novembra robí tú odbornú časť, to znamená, že pomenúvava tie udalosti. Spracúvava ich. Ale všetko, či od tej tabule, či od tej tlače, či preklad, či inštaláciu, všetko, všetko platí ten súkromník. V tomto prípade ja.
Prečo to hovorím? Aby sa mi to nevrátilo tuná od niektorých géniov geniálnych, lebo ja viem, že keby ste to vy robili alebo niekto od vás, tak vydrete z toho ÚPN chudákov tak, že neviem, že im zničíte ten rozpočet. To chcem povedať. A pri tejto príležitosti som zisťoval tie skutočnosti, že nemajú na bežnú prevádzku. Nemajú. Nemajú na to, aby mohli poslať plakety nejakým ľuďom, čo trpeli. Nemajú. Na to chcem upozorniť, keby si tu niekto náhodou chcel obtierať, obtierať ústa o to, tak ho na to sakramentsky upozorňujem. Dobre? Že ÚPN neplatí v prípade inštalácie súkromného múzea 17. novembra absolútne, ale absolútne nič. Iba sme sa dohodli, že budú garantom toho, aby nám niekto nevykrikoval, že sme zabudli dať fotku niekoho, že sme to odborne nezvládli. Oni sú odborníci zo zákona, tak my to akceptujeme, rešpektujeme, čo tam dajú. Odtiaľ to viem, čo sa tam deje. Odtiaľ to viem, čo sa tam deje. V tom ÚPN, kde ste si napchali svojich. A nielen vy. Treba korektne uznať nielen vy, nielen SMER. Ale pravdou je, že predseda dozornej rady je právnik SMER-u, kandidát SMER-u, mladý človek, ktorý v sebe našiel odhodlanie brániť záujmy ÚPN za milión ročne. A teraz pristúpil na to, že za pol milióna to tiež zvládne.
Pozmeňovák je v tom, že my navrhujeme, že pri tých zmenách, čo sa týka správnej rady, áno, lebo správna rada ešte predsa len ako tak niečo. Ale pri dozornej rade, čo sa týka troch ľudí okrem predsedu ešte dvoch členov, navrhujeme, aby to bola čestná funkcia. Znova, vrátime sa tam, kde sme už niekedy boli, pokiaľ by sme vedeli, čo je česť a že niekto o ňu bojuje. Tak česť je byť niekde a je cťou niekomu niekde byť. Mne napríklad, keď mne niekto ponúkol byť v dozornej rade ÚPN, tak pre mňa by to bolo cťou. Nenárokoval by som si. Možno to bude aj takým signálom pre nás. Takže ten pozmeňovák je o tom, že títo členovia by boli čestné funkcie. Samozrejme by to pokrývalo nejaké náklady spojené s výkonom tých, že dôjdu a náhrad, áno, toto samozrejme, to zákon na to pamätá, hej? Ale hovoríme o tom, že by to bolo pre nich cťou a tak verím, že by to aj cítili. A samozrejme tie peniaze, ktoré nie sú malé, by mohli byť použité na plakety, by mohli byť použité na nejaké semináre, mohli by zájsť za nejakým, už umierajú pomaly. Už im je ťažko, niektorí sú na tom zle, zájsť za nimi, podať ruku, vyjadriť obdiv. Obdiv, lebo tu boli ľudia, ktorí boli schopní, boli schopní za svoj názor bojovať. Tu boli. My v tom múzeu jedinú vec, ktorú som si dovolil mať, že tak by som ju chcel, je pamiatka pre pána Korca, ktorý za svoj názor bol ochotný opravovať výťahy a gúľať sudy, prosím vás. Za svoj názor bol toto ochotný robiť. Tu si to urobme, to zrkadlo, ktorí by z nás boli schopní kvôli svojmu názoru, presvedčeniu a sile svojho presvedčenia proste pridať takúto z tohto pohľadu nie profesnú, alebo nie jemu odbornú prácu?
Prosím vás pekne, by som sa pozrel na tých hrdinov. To sú príbehy. To sú príbehy, ktoré treba obdivovať. A tých ľudí ešte zopár niekde je a za nimi treba ísť. Tam nech si nasadajú členovia správnej rady a nech idú za nimi, nech mu dajú kyticu, nech mu dajú možno pohár dobrého alebo fľašu dobrého vína a plaketu. Tieto peniaze, čo ušetríme, čo ušetrí tento štát, lebo štát platí ÚPN, tak použime, prosím vás, aspoň takýmto spôsobom, kým nám neumrú všetci. A nenastúpi tu nová generácia a mal by som na jazyku povedať, aj keď sa bojím, že by tu mohla nastúpiť, ale verím, že nenastúpi, že sa tomu ubránime.
Čiže čítam pozmeňujúci návrh. Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Alojza Hlinu k návrhu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 - 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a o doplnení niektorých zákonov (zákon o pamäti národa) v znení neskorších predpisov. Predložený je na základe § 82 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Návrh výboru, návrh Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnostných zložiek štátu 1939 - 1989 a o založení Ústavu pamäti národa a o doplnení niektorých zákonov (zákon o pamäti národa) v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto: V § 10 odsek 5 znie:
"(5) Členovia správnej rady a dozornej rady majú nárok na úhradu nákladov spojených s činnosťou v týchto orgánoch podľa osobitných predpisov. 2ab) Predsedovi správnej rady patrí za výkon funkcie mesačne odmena vo výške trojnásobku priemernej mesačnej mzdy, nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúceho roku, v ktorom sa má odmena vyplácať. Ostatným členom správnej rady patrí za výkon funkcie mesačne odmena vo výške priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúceho roku, v ktorom sa má im odmena vyplácať. Členstvo v dozornej rade je čestnou funkciou. Náklady spojené s výkonom funkcie v správnej rade a dozornej rade sa uhrádzajú z rozpočtu ústavu."
Poznámka pod čiarou k odkazu 2ab znie: "2ab) Zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov."
Prípadne mi pomôžte. Odôvodnenie nemusím už čítať, keď som hovoril. Áno? (Reakcia navrhovateľa.) Áno? Tak pre istotu, lebo verím, že prejde tento pozmeňovák, čiže aby nebol problém, hej?
Tak odôvodnenie k §10 ods. 5. Týmto pozmeňovacím návrhom sa predovšetkým mení členstvo v dozornej rade Ústavu pamäti národa na čestnú funkciu a znižujú sa odmeny za výkon funkcie u členov správnej rady s výnimkou predsedu správnej rady. Členovia správnej rady a dozornej rady by mali mať nárok na úhradu nákladov spojených s činnosťou v týchto orgánoch podľa osobitných predpisov. Predsedovi správnej rady sa v zmysle tohto návrhu za výkon funkcie nemení a ponecháva mesačne vo výške trojnásobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúceho roku, v ktorom sa mu má odmena vyplácať. Ostatným členom správnej rady bude patriť za výkon funkcie mesačne odmena vo výške priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúceho roku, v ktorom sa im má odmena vyplácať. Členovia dozornej rady by vykonávali svoje funkcie ako čestné funkcie, t.j. bez nároku na odmenu. Predsedovi správnej rady a podpredsedovi správnej rady sa súčasne zrušuje príplatok, ktorého výšku určovala správna rada. Touto zmenou by sa výrazne znížili finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu vynakladané doteraz na odmeny členov orgánov Ústavu pamäti národa, čo v rámci súčasných snáh o maximálnu konsolidáciu verejných financií zo strany štátu považujeme za zásadný prínos v tomto smere.
Takže mám tu všetko. Podpísaných dokonca 16 poslancov a naprieč politickým spektrom okrem SMER-u, ale verím, že SMER sa k tejto, k tomuto návrhu postaví naozaj tak, ako vzhľadom na okolnosti, ktoré sa uviedli, tak ako sa má, to znamená ho akceptuje, o čo vás naozaj, vážení kolegovia, v túto chvíľu prosím. Ďakujem pekne.
Autorizovaný