2. schôdza

2.5.2012 - 16.5.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.5.2012 o 12:47 hod.

Ing.

Daniel Duchoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 12:32

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážení členovia vlády istôt pre občanov, vidím, že ste tu až dvaja, panie poslankyne, páni poslanci, maratón vystúpení k programovému vyhláseniu vlády sa blíži ku koncu. Počuli sme mnohé aj veľmi odborné vystúpenia. Mňa osobne zaujalo vystúpenie mojich kolegov Jozefa Mihála, Jozefa Kollára a Lucie Nicholsonovej, ktorí podľa mňa veľmi presne popísali všeobecnosť, absenciu riešení a, naopak, kopu fráz o istotách v dokumente, ktorý zaujme najmä z hľadiska svojho rozsahu.
V úvode by som sa najprv venoval problematike vonkajšej bezpečnosti, keďže za túto oblasť som zodpovedal v predchádzajúcej vláde. Paradoxne práve za túto časť programového vyhlásenia vlády musím vysloviť určitý pocit uspokojenia, pretože dovolím si povedať, 80 % programového vyhlásenia vlády v tejto časti čerpá buď priamo z programového vyhlásenia vlády našej, alebo sú v ňom zahrnuté naše plány, ktoré sme mali na rezorte rozpracované. To svedčí o kontinuálnom nadväzovaní na dobrú prácu nášho tímu a to je chvályhodné. Spomeniem napríklad systém naštartovania aktívnych záloh, snaha o stabilizáciu rozpočtu rezortu obrany, nové pravidlá pre vysielanie vojakov do zahraničných misií a operácií medzinárodného krízového manažmentu. Takisto posilnenie účasti ozbrojených síl pri živelných pohromách, to bola dokonca jedna z našich priorít. Tých zvyšných 20 %, čo mi v programovom vyhlásení vlády chýba, sa dá zhrnúť do troch bodov.
1) Je málo ambiciózne, pretože len konzervuje zlý stav ozbrojených síl. Chýbajú v ňom totiž rázne opatrenia, napríklad výrazné zníženie počtu civilistov na rezorte obrany a s tým súvisiace úspory.
2) Chýba záväzok naštartovať aspoň jeden-dva dlhodobé veľké modernizačné projekty, kombináciou úspor v rezorte a mimorozpočtovými zdrojmi. Napríklad nákup dopravných taktických lietadiel, viacúčelových vrtuľníkov alebo novej pozemnej techniky.
3) Je nekonkrétne v časti týkajúcej sa stabilizácie personálu ozbrojených zložiek, chýba záväzok , že súčasní vojaci a policajti zostanú nedotknutí alebo jasné a čestné pomenovanie toho, že im z ich výhod ubudne a ako im ubudne.
Dámy a páni, svoj príspevok zároveň chápem aj ako o pokus o lepšie zorientovanie niektorých nových poslancov, hlavne z radov hnutia Obyčajní ľudia. Práve vás a z vašich vystúpení mám priatelia pocit, že väčšina z vás sú naozaj silne veriaci ľudia, ktorí veria v dobro. No upozorňujem, že toto som si písal ešte včera, potom po tých faktických pripomienkach k vystúpeniu pána Poliačika, ale dobre, my z vás urobíme ešte liberálov za tie štyri roky. Pán Vašečka, pán Mičovský, pani Mezenská, pán Škripek, Števko Kuffa, ale aj ďalší, všetci, ktorí máte nesmiernu vieru v dobro a niektorí z vás ste sa tu dokonca aj modlili, žehnali ste parlamentu, premiérovi, vláde, dovoľujem si vás však upozorniť, že páni, tvoriaci dnešnú vládnu zostavu, nie sú nepopísané listy papiera. Sú za nimi, respektíve za ich nominantmi, reálne kauzy, špinavé biznisy... (Ruch v sále. Reakcia vystupujúceho: "Nevyrušujte ma, keď rozprávam, ja sa vám tiež neskákal do reči!")
... špinavé biznisy, korupčné praktiky, predražené nákupy a mnohé nečestné konania. Pamätám si veľmi dobre pôsobenie vlády za dominantnej účasti SMER-u v rokoch 2006 - 2010, pamätám si na pôsobenie SMER-u v opozícii po nástupe vlády Ivety Radičovej.
Chcem povedať z tohto miesta, že neverím v očistný účinok hrubých čiar za minulosťou. Neverím v prerod ľudí, ktorí nadávali novinárom, že sú hyeny, neverím členom vlády, ktorí nám v roku 2010 ako opoziční poslanci v rozprave k nášmu k programovému vyhláseniu vlády nadávali do podvodníkov, hochštaplerov a čo ja viem čoho ešte. Neverím v prerod ľudí, ktorí kupujú pre vojakov gumené člny bez motorov na hanbu sveta s drevenými vesielkami tak, že ich vyhlásia za utajený vojenský materiál, pričom na internete sa dajú voľne kúpiť za tretinovú cenu. Takisto neverím v prerod ľudí, čo uzatvárajú zmluvy na modernizáciu vrtuľníkov po životnosti za miliardy slovenských korún. Neverím v prerod ľudí, čo si vymyslia tzv. projekt vojaka 21. storočia za 100 miliónov slovenských korún a výsledkom ich niekoľkoročného "skúmania" je niekoľko kusov vzoriek uniformy skladajúce sa z dielov, ktoré je možné komerčne bežne kúpiť na internete. Neverím v prerod ľudí, čo si zo slávneho alebo skôr neslávneho mobilného systému, mobilného komunikačného systému MOKYS spravili dojnú kravu. A neverím v prerod ľudí, ktorí obhajujú škandálny predaj emisií pod cenu.
Dámy a páni, nominácia alebo pasovanie podpredsedu vlády a terajšieho ministra vnútra Roberta Kaliňáka za bojovníka proti korupcii je výsmechom všetkým nám, ktorí sme v boji proti korupcii boli ochotní ísť do enormného rizika a častokrát až na hranu. Je to výsmech nám, čo sme odhaľovali špinavé biznisy, rušili sme nevýhodné zmluvy, dávali trestné oznámenia a pranierovali nečestné praktiky. Náš nový bojovník proti korupcii sa zhostil svojho boja proti korupcii hneď od začiatku ozaj excelentne. Do pozície riaditeľa NBÚ navrhol človeka, ktorý "stopil" Gorilu. Do pozície policajného prezidenta predstavil ako svojho kandidáta človeka, ktorý ju "stopil" spolu s ním. Ten sa mimochodom, a to ešte nie je policajným prezidentom, vyjadril včera k vyšetreniu Gorily skepticky. Akú istotu tým dal vyšetrovaciemu tímu? Čo bude, ak sa prezidentom policajného zboru naozaj stane, si môžeme naozaj len domyslieť. Výsmech, priatelia, výsmech. Vysmievate sa ľuďom z námestí, účastníkom antigorilích protestov, škľabíte sa im do tvárí a myslíte si, akí ste mazaní borci. Opäť ožíva starý mečiarovský slogan, je po voľbách, zvyknite si. Chcete transparentnejšie financovanie politických strán, výborne, tak poďme transparentnejšie financovať, poďme spolu bojovať proti korupcii.
Vážení predstavitelia vlády istôt pre občanov, pamätáte si na Bohumila Hanzela, pamätáte si na poslanca za SMER, ktorý sa vám svojho času vzoprel a obvinil toho, čo získal pre stranu peniaze vlastnou hlavou z nečestných praktík? Bolo to na jar v roku 2010. Prišlo to v tom čase až tak ďaleko, že sa obával o svoj život a ako švédsky štátny občan na švédsku ambasádu odniesol dôkazy o korupčnom financovaní SMER-u. Pred týmito parlamentnými voľbami som vzal telefón a zavolal som mu, oznámil som mu, že chcem otvoriť túto kauzu. Nebudem tu hovoriť, čo mi povedal, pretože si ctím dôvernosť nášho rozhovoru. Ale môžem vám povedať, že z toho, s čím sa mi zdôveril, ma mimoriadne zamrazilo. Obrátil som sa spolu s niekoľkými kolegami - poslancami za SaS na švédske veľvyslanectvo a požiadal ho o informáciu, či sa dá daná obálka stále nachádza u nich. Zároveň som veľvyslanectvo požiadal o súčinnosť s našimi vyšetrovacími orgánmi v prípade, že budú v tejto veci vyzvaní a o sprostredkovanie mojej návštevy na veľvyslanectve. Odpoveď došla pred niekoľkými dňami. Dnes v pléne ju zverejním prvýkrát.
Dámy a páni, vážení členovia vlády, švédsky veľvyslanec sa síce za ten čas zmenil, ale obálka s dôkazmi o údajnom netransparentnom financovaní strany SMER stále leží na švédskej ambasáde. Neporušená. Dámy a páni zo SMER-u, chcete transparentnejšie financovanie politických strán, chcete boj proti korupcii? Vezmite Bohumila Hanzela, vezmite médiá, vyberte sa do Viedne na švédsku ambasádu, skrátka podniknite účinné kroky a otvorte tú obálku. Očistite sa, očistite toho, čo zháňal peniaze vlastnou hlavou a očistite vašu stranu definitívne.
Dámy a páni, vlády istôt pre občanov, nie haldy papierov programových vyhlásení vlády a haldy fráz o boji proti korupcii, činy a tu máte jedinečnú možnosť, tak ju využite. Verejne vás k tomu vyzývam. Dajte ľuďom istotu, že ste nepredávali funkcie v štáte, že ste sa financovali čestne a že ste nedávali na oplátku zákazky svojim bohatým mecenášom. Ďakujem vám za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.5.2012 o 12:32 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:44

Peter Šuca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani predsedajúca. Vážený pán poslanec Galko, priznám sa, bol som v túžobnom očakávaní vášho diskusného príspevku, pretože už niekoľko dní ste sa vyhrážali v rokovacej miestnosti, že vystúpite k programovému vyhláseniu vlády. Som z vás trocha prekvapený, lebo sa z vás stáva polyhistor, ktorý má veľký široký, má veľmi široký odborný záber a vo faktických poznámkach sa vyjadrujete ku každému, ku všetkému, je to vaše sväté právo. Pochopiteľne zväčša k predstaviteľom strany SMER - sociálna demokracia, ku ktorým ste mrzko invektívny, veľakrát až za hranicou únosnosti. Z vašich príspevkov je cítiť aroganciu, zlobu a čo je najpodstatnejšie, nie schopnosť hľadať dialóg, nie schopnosť viesť dialóg. Výsledkom toho je neschopnosť ponúknuť konštruktívne riešenia problematiky. Tam, kde je kritika, žiadajú sa aj východiská, ale toho asi nie ste schopný. Výsledkom toho je demagogický niekedy až hysterický krik, že je všetko zlé a podobne. No vzbudzujete dojem síce milého, ale smutného chlapca, ktorému zobrali nebezpečnú hračku a veľmi, veľmi za ňou smúti. Úprimne obdivujem vašu schopnosť otriasť sa, zabudnúť na to, akú spúšť ste zanechali na ministerstve obrany, aké zhorenisko zostalo po vás vo vojenských spravodajských službách a hlavne ako ste sa sám pasovali na vojvodu slušnosti, spravodlivosti a morálky. Dávam do pozornosti vaše minulé faktické poznámky počas rokovania Národnej rady. Dostali ste vojenské tajné služby cez vaše nehorázne, neprofesionálne, nekompetentné rozhodnutia do doby kamenej. Pošliapali ste niekoľkoročnú prácu profesionálov, ktorí ju vykonávali zodpovedne, čestne v súlade s platnými právnymi normami. Keď sa našiel odvážny človek, ktorý sa postavil k arogancii hlúpej sily, tak skončil uprataný na smiešnom mieste, to je ten lepší prípad, keď nie ten horší prípad, odišiel z armády sám alebo inak. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.5.2012 o 12:44 hod.

PaedDr.

Peter Šuca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:46

Anton Martvoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Ja v podstate, pán poslanec Galko, keďže ste mali politický prejav budem čiže reagovať politicky. V prvom rade v podstate vy ste kritizovali Obyčajných ľudí, ja si dovolím povedať, že na rozdiel od vás Obyčajní ľudia vystupujú v tejto rozprave konštruktívne a vážim si ich za ich konštruktívny dialóg. Čo sa týka vašej osoby, tak dovolil by som si poukázať na to, že vy ste nám tu vymenovali, proste komu všetkému v Slovenskej republike neveríte. Dalo sa to zhrnúť proste asi do jednej vety, že vy proste na Slovensku nedôverujete nikomu, dokonca ani vlastným kolegom zo strany, ani vlastnému šoférovi alebo ani vlastnej sekretárke, asi práve preto ste ich dali všetkých rovno odpočúvať. Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.5.2012 o 12:46 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:47

Daniel Duchoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja by som iba poukázal na skutočnosť, že napr. ste spomenuli, že vám tam chýbajú viaceré modernizačné, veľké modernizačné projekty, ako napr. nákup taktických dopravných lietadiel bol aj vysúťažený a začatý za našej éry, ale nerealizoval sa z dôvodu práve vypuknutia finančnej a hospodárskej krízy a tým pádom redukcii finančných prostriedkov. A jedna poznámka naozaj tiež k tomu, že komu teda neveríte z takých a onakých dôvodov, ale ja si myslím, ja teda osobne by som neveril človeku, ktorý zaviedol na rezort obrany naozaj eštebácke metódy a metódy minulej éry. Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.5.2012 o 12:47 hod.

Ing.

Daniel Duchoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:48

Dušan Bublavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja chcem, pán kolega, zareagovať na spomínanú Gorilu. Ja nie som v politike dlho, ale tie vedomosti, čo mám, tak v Gorile sú hlavne zainteresovaní vaši bývalí koaliční partneri, ktorí za druhej Dzurindovej vlády rozkrádali štátny majetok, SPP, elektrárne a vy ste o tejto kauze vedeli už dlhšiu dobu, len ste to zatajovali. Čo ste vtedy toho svojho koaličného partnera neobviňovali? Túto kauzu nemajú za sebou strana SMER, ale vaši bývalí koaliční, ktorých ste podporovali, a boli ste ticho vtedy ako voš pod chrastou, a to nie je naozaj z vašej strany seriózne teraz kritizovať a vyťahovať takéto kauzy proti strane SMER - sociálna demokracia. Takže ak chce byť k vám nejakým spôsobom spravodlivý, spravodlivý náhľad na vás, tak týmto to krivíte celé a plus musím ešte povedať to, že tiež ten nepopísaný papier už nie ste ani vy. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.5.2012 o 12:48 hod.

Bc.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:48

Andrej Kolesík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca. Pán poslanec Galko, ja žasnem, že tu o očistu žiada nejaký človek, ktorý sám sa neočistil spod obvinenia alebo spod istých podozrení, že nariadil odpočúvanie novinárov v slobodnej demokratickej krajine. Naozaj dúfam, že nebudem obvinený, že beriem Božie meno nadarmo, ale vy nemáte Boha pri sebe, pán poslanec Galko, vy sa nehanbíte, vy sa nehanbíte útočiť na ľudí ako je pán Magala? Pán Magala urobil pre Slovensko viac práce ako vy a celá tá vaša smiešna strana. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.5.2012 o 12:48 hod.

Mgr.

Andrej Kolesík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

12:48

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Môžem. Poprosil by som dve minúty.
Skryt prepis

11.5.2012 o 12:48 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:48

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Len keby sa tam zjavilo, lebo potrebujem sa kontrolovať, ďakujem.
Ďakujem pekne, odpoviem všetkým naraz. Myslím, že pán Kolesík to tak celkom fajn zhrnul. A som vám vstúpil na otlak, čo ? Ste sa vyrojili. Ja to vlastne chápem, 60 mil. eur, dámy a páni, 1,8 mld. slovenských korún, to nie sú moje čísla, to sú čísla od Ivety Radičovej, ktoré som za 10 mesiacov ušetril na rezorte. Mňa mrazí, kde v minulosti, na akých súkromných účtoch zbrojárov, nečestných politických strán, zamestnancov tieto peniaze končili. Devätnásť trestných oznámení, kopa popretŕhaných, naozaj špinavých biznisov a zmlúv, trestné stíhania, odsúdení nečestní korupční podnikatelia, zamestnanci, napriek mnohým výhražným upozorneniam, odkazom. Viete, aký je to pocit, pán Kolesík, viete, ako ma to zocelilo? Ja vám garantujem, že to stálo za to, opakujem, veľmi som vám musel stúpiť na otlak a veľmi som vás musel naštvať, pretože zorganizovať po vzornej spolupráci všetkých gorilích strán a za pomoci tajných služieb taký brutálny útok na čestného človeka, aký ste zorganizovali vy, zapojiť do toho médiá a popraviť ho do 24 hodín, to sa len tak ľahko nevidí. A ja vám garantujem, že raz vyjde moja pravda najavo, pán Kolesík. Ďakujem pekne.(Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.5.2012 o 12:48 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
2. schôdza NR SR - 7.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie v rozprave 9:05

Viera Tomanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pekné dobré ráno prajem všetkým. Vážená pani predsedajúca, vážený pán predseda vlády, vážení páni ministri, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi, aby som sa pripojila k tým, ktorí vystupovali k programovému vyhláseniu vlády. Vypočuli sme si na túto tému veľmi veľa, ale dovoľte mi, aby som povedala jednu vec. Predložené programové vyhlásenie vlády napriek všetkej vznesenej kritike je práve, naopak, mimoriadne ambiciózne, kladúce si za cieľ splnenie desiatich kľúčových úloh, ktoré v podstate v konečnej fáze znamenajú pokojný a dôstojný život pre tých občanov Slovenskej republiky, ktorí budú mať záujem tu žiť, pracovať, vzdelávať sa, vychovávať svoje deti, vnúčatá, opatrovať svojich rodičov alebo starých rodičov. Každý, kto sa chce dozvedieť, akým smerom sa táto vláda bude uberať, a to v akejkoľvek oblasti, má možnosť z tohto programového vyhlásenia vlády sa to dozvedieť. Hovoriť o tomto programovom vyhlásení vlády ako o málo ambicióznom, alibistickom, s nízko nastavenou latkou, ako o programe, ktorý ani nenaznačuje šancu, že zajtra, o rok o dva roky bude lepšie, je lžou, demagógiou, zlobou, ale najmä obrovskou snahou o znižovanie dôvery občanov Slovenskej republiky k súčasnej vláde. Je úplne samozrejmé, že predložené programové vyhlásenie vlády neobsahuje vaše záujmy a vaše ciele, dámy a páni z opozície, aj keď je postavené tak, že sa uchádza o vašu podporu, že je ústretové, a to v záujme dosiahnuť kompromisné riešenia v spolupráci aj s vami, lebo túžba väčšiny občanov Slovenska je dosiahnuť pokoj a sociálny zmier. Mali ste možnosť uplynulých dvadsať mesiacov realizovať svoje záujmy a ciele. Občania však tým vašim povedali jednoznačne nie. Preto skúste byť, dámy a páni z opozície, trochu vnímavejší, pozornejší, spravodlivejší, ale aj tolerantnejší k názorom iných. Skúste si predstaviť, aký rozsah tohto materiálu by musel byť, ak by mal plniť všetky vami vyslovené požiadavky. To by musel obsahovať kompletné koncepčné nielen zámery ale aj riešenia vami uvádzaných problémov, problémov, z ktorých mnohé nie sú riešené roky.
Skúste, prosím, len veľmi krátko počúvať, čo si vytýčila súčasná vláda v sociálnej oblasti. A to vytrhnem z celkového konceptu len niektoré body, aby ste pochopili to, aký rozsah úloh si vláda v tomto programovom vyhlásení vlády stanovila. Zameriam sa výlučne na sociálnu oblasť. V prvom rade je to zníženie vysokej miery nezamestnanosti mladých ľudí a systematické riešenie problému dlhodobej, najmä regionálnej nezamestnanosti, ďalej, znižovanie nezamestnanosti znevýhodnených skupín obyvateľstva a považovanie ich ohrozenia na trhu práce ako súčasti stratégie odstraňovania chudoby, pričom stratégiu odstraňovania chudoby v Slovenskej republike chceme považovať za viacdimenzionálny proces, ktorý nesúvisí iba s tvorbou pracovných miest a so službami zamestnanosti, pokračovanie v realizácii stratégie zamestnanosti v súlade s prioritami stratégie Európskej únie do roku 2020. Len tieto tri základné materiály hovoria o množstve úloh. A každý, kto tu sedí, by mal vlastne poznať stratégiu zamestnanosti Európskej únie a stratégiu Európskej únie do roku 2020.
Nuž musím povedať, že bude potrebné prebrať mnohé nové úlohy a novo pristupovať k problému nezamestnanosti. V tejto súvislosti sa chvíľočku zastavím, pretože už odznelo tu veľmi veľa vecí a najmä vecí, ktoré nie sú pravdivé a dotýkajú sa skutočne zamestnanosti, kde som sa dopočula o tom, že pán poslanec Kaník keď odchádzal z postu ministra, nechával mieru nezamestnanosti pod 10 %. Ja len chcem upozorniť, že 18 rokov pred nastúpením do vlády Roberta Fica v roku 2006 tu neklesla miera nezamestnanosti pod dvojciferné číslo. Za čias toho odchodu pána Ing. Kaníka miera nezamestnanosti v septembri 2005 bola 12,67 %, celková miera nezamestnanosti za rok 2005 bola 13,16 %. Ak by sme išli na evidovanú mieru nezamestnanosti, tak to bolo v roku 2005 v septembri 11,2 % a za rok 11,64 %. A koncoročná miera nezamestnanosti v roku 2009 k 1. 1. 2010, keď sme končili vo vláde, bola nižšia (11,44 %), ako zanechal, a to v čase, keď nastúpila celosvetová hospodárska kríza, dopady z celosvetovej finančnej krízy, ktoré sa premietali práve v ťažkých dopadoch v roku 2009.
Ešte zaujímavejšie sú čísla, ktoré sú tu, akonáhle sme vytiahli päty z vlády, čo sa dialo s mierou nezamestnanosti. A to už neboli také veľké dopady, ako boli v roku 2009. Ja len pripomeniem, že v roku 2009, kým SMER hľadal vo vláde také riešenia, aby sme pomohli nielen zamestnancom, ale aj zamestnávateľom, tak vlastne SDKÚ robila tlačovky, kde stále upozorňovala každý týždeň na mieru nezamestnanosti, aká je. A navrhovala opatrenia, ktoré ak by sa realizovali, situáciu by boli iba zhoršili. Ja musím povedať, že za uplynulých 20 mesiacov sa miera nezamestnanosti z toho čísla, ktoré sme nechali, vyšplhala, pokiaľ ide o celkovú mieru nezamestnanosti, na 15,24 %. A pokiaľ ide o evidovanú mieru nezamestnanosti, teda disponibilné zdroje k danému dátumu, je to 13,76-percentná miera nezamestnanosti. Ak zoberieme tieto údaje, ak vezmeme k tomu skutočnosť, že Slovenská republika má viac ako 34 % nezamestnaných mladých ľudí, ak povieme, že za uplynulých 20 mesiacov narástol počet dlhodobo nezamestnaných o takmer 50 000, tak musíme konštatovať, že je to katastrofálny stav práve v oblasti nezamestnanosti. A preto úlohy, ktoré sú vytýčené v tomto programovom vyhlásení vlády, majú ohromnú váhu, ale majú a kombinujú v sebe aj obrovskú tú ťažkú a namáhavú prácu.
Ja len v tejto súvislosti ešte spomeniem aj ďalšie body, pretože môžeme konštatovať, že vďaka opatreniam, ktoré sme prijali v roku 2008, v štvrtom štvrťroku, a v roku 2009, tak sa podarilo udržať viac ako 80 000 pracovných miest. A dokonca sme prispeli na ich vytvorenie vo výške viac ako 70 000. Ak sa dobre pamätám, bolo to 73 000 pracovných miest.
V tejto chvíli by som pripomenula ešte ďalšiu vec. A to je skutočnosť, že ak si vezmeme, že v roku 2010 sme v rozpočte Slovenskej republiky nechali vyčlenených 91 mil. eur na aktívnu politiku trhu práce, zopakujem, 91 mil. eur v roku 2010, v roku 2011 vláda vyčlenila 21 mil. na túto aktívnu politiku, musím povedať, pomaly to bola jedna pätina z toho. A dokonca pre rok 2012 je tam iba 5,9 mil. eur. V tejto súvislosti pripomeniem len princíp adicionality a problémy, ktoré z tohto zrejme budú vyplývať.
Dámy, páni, skutočne treba si uvedomiť, že oblasť zamestnanosti a nezamestnanosti je obrovským liekom aj na riešenie dôchodkového systému, pretože najlepším prostriedkom na vyriešenie deficitu a znižovanie deficitu v Sociálnej poisťovni je vysoká miera zamestnanosti. Čím viac ľudí bude pracovať, tým viacej odvodov do systému bude plynúť, a to, samozrejme, tým lepší rozpočet Sociálnej poisťovne bude. Preto je potrebné si skutočne uvedomiť, že problematike zamestnanosti a nezamestnanosti je potrebné venovať značnú pozornosť.
Dámy, páni, ešte by som vytiahla ďalší moment, a to, si myslím, je nesmierne ambiciózna úloha, vypracovať dlhodobú koncepciu dôchodkovej politiky, a to na základe širokej odbornej diskusie. V tejto súvislosti máme, zas môžem povedať, za sebou reformu v roku 2004 dôchodkovú, ktorá nebola dostatočne pripravená. Jej predpoklady sa vôbec nenaplnili. A dá sa povedať, že spôsobila sekeru 88,8 mld. Sk, teda v tom čase. A okrem toho vytvorila množstvo negatívnych prvkov v systéme sociálneho poistenia. Dá sa povedať, že okrem diskriminácie veľkej skupiny dôchodcov, či už budem hovoriť o invalidných dôchodcoch, starobných dôchodcoch, o vdovcoch, vdoveckých, vdovských dôchodkoch, tak jednoznačne treba hovoriť aj o tom, že tento systém, ktorý bol pripravený veľmi rýchlo bez dostatočných analýz, bez celospoločenského konsenzu, bez nejakej dohody naprieč celým politickým spektrom, má dodnes nekonečné a tvorí nekonečné problémy v rámci uvedeného systému.
Ja v tejto súvislosti by som pripomenula, že ministerstvo práce má spracované tri základné dokumenty. A je to návrh Stratégie všeobecne povinného dôchodkového systému v Slovenskej republike, Analýza dlhodobej udržateľnosti dôchodkového systému, ktorá obsahuje aj systém sociálneho zabezpečenia silových rezortov, samozrejme, s výnimkou SIS-ky a NBÚ, pretože tieto majú tajné materiály. A taktiež boli pripravené Vybrané aspekty dôchodkového systému, ktoré boli prerokované a ktoré vypracovávali odborníci v danom systéme alebo v Rade vlády pre seniorov. Celému tomuto komplexu predchádzala od roku 1991 príprava zhruba siedmich návrhov noviel zákonov o sociálnom poistení, ktoré boli opakovane konzultované, kde sa vyjednávalo v rámci sociálnych partnerov a vlády. A možno konštatovať, že aj ôsmy návrh v roku 2002 uzrel svetlo sveta (zákon č. 413/2002 Z. z. o sociálnom poistení. Bol to zákon, ktorý predkladal pán minister Magvaši v čase, keď SDĽ bola súčasťou vlády pána Dzurindu. Tento zákon, ktorý bol prijatý a schválený v parlamente, nikdy však nenadobudol právoplatnosť, pretože bol nahradený Kaníkovou reformou. A tento zákon, musím povedať, v porovnaní so zákonom pána Kaníka bol ďaleko lepší, pretože obsahoval aj prvky solidárnosti, ktoré v reforme pána Kaníka neboli, pretože reforma bola postavená vyložene na zásluhovom princípe, kto do systému platí, zo systému bude dostávať. A na druhej strane treba povedať, že napr. sa znižoval počet sociálnych udalostí, ktoré boli v tomto systéme ošetrené. Neboli vybilancované fondy. Uvažovalo sa taktiež s 2. pilierom, avšak 2. pilier, ktorý nastavila vláda v roku 2004, skutočne nenaplnil to, čo sa predpokladalo.
Keď hovorím o dôchodkovom systéme, nedá mi, aby som nespomenula, že v reforme pána Kaníka v roku 2004 vypadli zo systému invalidi z mladosti, hovorím teda o deťoch, ktoré sa narodili s ťažkým zdravotným postihnutím. A v čase, keď dovŕšili vek 18 rokov, mali by mať nárok byť ošetrené v nejakom systéme. Úplne z neho vypadli.
A takto by som mohla hovoriť o mnohých ďalších nedostatkoch reformy, ale pripomeniem len niektoré kroky, ktoré sme museli odstraňovať, keď sme nastúpili do vlády v roku 2004.
Zaznelo tu v uplynulých dňoch pri prerokúvaní tohto zákona, prečo sme tú zlú reformu nezrušili. Bolo to z veľmi jednoduchého dôvodu. Systém sociálneho poistenia je nesmierne citlivý na akékoľvek otrasy, akékoľvek zmeny. A akákoľvek zmena bez dôkladného poznania veci, môže nesmierne poškodiť občanov tak, ako napr. poškodila reforma v roku 2004 ľudí, ktorí od roku 1994 pracovali ako živnostníci, platili odvody z minimálnej mzdy, v roku 2004 odišli do dôchodku a ich dôchodky boli veľmi, veľmi nízke, na úrovni približne minimálnej mzdy. A to ich zachraňovalo obdobie, že mali odpracovaných 25, 30, 35 rokov v starom systéme sociálneho zabezpečenia. A, samozrejme, tento krok sa prejavil aj následne, pretože v roku 2004 pri spustení reformy sa započítaval a vypočítaval osobný mzdový bod iba z podielu príjmu, ktorý zarobil občan vo vzťahu k priemernej mzde v národnom hospodárstve iba za posledných desať rokov, od roku 1994. Samozrejme, toto sa riešilo, pretože na tento zákon len v priebehu jeden a pol roka prišlo 16 novelizačných zákonov, teda 16 noviel zákonov. Ale nikto nezmenil skutočnosť, že u ľudí, ktorí keby bola sa im započítavala mzda a vypočítaval osobný mzdový bod od roku 1984, tak, ako je to teraz účinné, dôchodok by nebol 200 eur, ale 400, možno 500 eur. A takto by som mohla hovoriť o mnohých ďalších diskrimináciách.
Môžem hovoriť o invalidných dôchodcoch, ktorým boli odňaté dôchodky. A 34 913 dôchodcom sme vracali invalidné dôchodky. Nestálo nás to málo, stálo nás to 72,898 mil. eur. Ak si to zoberiete, to je viac ako 2,2 mld. Sk. Bolo potrebné prehodnotiť viac ako 82 900 občanov ťažko zdravotne postihnutých, pretože v dôsledku sprísnených kritérií a kritérií, ktoré boli svojím spôsobom retroaktívne pre priznávanie invalidity, sme tak museli urobiť na základe nálezu Ústavného súdu.
Môžem hovoriť o ďalších krokoch, ktoré sme riešili. Museli sme ochrániť aj poistencov, ktorí si uplatňovali v rámci pozostalostných dôchodkov, teda tých invalidov, vdovské dôchodky, vdovecké dôchodky, sirotské dôchodky. Ale urobili sme kroky aj ďalšie, pretože z hľadiska príjmovej stratifikácie a z hľadiska výsledkov EU SILC 13-percentná miera chudoby bola veľmi vysoká. Priznali sme teda hneď po nástupe do vlády v roku 2006 dôchodcom, starobným dôchodcom vianočný príplatok k dôchodku. Zrušili sme neefektívny riadiaci model Sociálnej poisťovne. Znížili sme tam počet členov dozornej rady. Postavili sme ju na báze tripartity. Zaviedli sme príplatok k dôchodku politickým väzňom. Upravili sme možnosť postúpenia pohľadávky voči fyzickej osobe a právnickej osobe, na majetok ktorej bol vyhlásený konkurz alebo ktorá je v likvidácii, len na právnickú osobu so stopercentnou majetkovou účasťou štátu. Pripravili sme množstvo stabilizačných opatrení z hľadiska finančnej stabilizácie Sociálnej poisťovne. Jednak to bolo predĺženie potrebného obdobia dôchodkového poistenia z desať rokov na pätnásť rokov. Urobili sme to síce aj pre 2. pilier, ale pre 2. pilier je to úplne irelevantné, pretože z 2. piliera ten, kto bude odchádzať do dôchodku, si musí za peniaze, ktoré sa nasporia v dôchodkových správcovských spoločnostiach, kúpiť doživotnú rentu. A je irelevantné, či tam bude desať rokov, pätnásť rokov, dvadsať rokov, rok alebo nula rokov, pretože pokiaľ si tú rentu nedokáže zakúpiť v komerčnej životnej poisťovni, dovtedy do dôchodku z 2. piliera nemôže odísť. Sprísnili sme podmienky pre výplatu predčasných dôchodkov. Musím úprimne povedať, jednou z najväčších chýb zavedenia reformy v roku 2004 bolo priznávanie predčasných dôchodkov, a to vrátane súbehu s príjmom. Čiže človek vôbec nemusel prísť o prácu, bol zamestnaný a v prípade, že splnil základnú podmienku, že mal odpracovaných desať rokov, mohol mu byť vo veku 43 rokov priznaný predčasný starobný dôchodok. Kým odchádzal do dôchodku vo veku 62 rokov, to je 19 rokov rozdiel. Skúste si vypočítať popri príjme, koľké peniaze takto z poisťovne odtiekli, musím hovoriť o desiatkach miliárd, ktoré odišli na predčasné dôchodky takto nešťastne postavené. Zvýšili sme maximálne vymeriavacie základy. Zastavili sme s účinnosťou od 1. 1. 2008 zánik nároku na invalidný dôchodok z dôvodu dovŕšenia dôchodkového veku. Musím povedať, že množstvo, bolo by to viac ako niekoľko desiatok tisíc dôchodcov invalidov, ktorí od 1. 1. 2008 odišli ako invalidi do dôchodku. A keď dovŕšili dôchodkový vek, bol by sa im prehodnocoval dôchodok na základe podmienok starobného dôchodku. A tým, že nemali odpracované roky, nevznikol by im nárok na žiadny dôchodok. Čiže toto sú kroky, ktoré sme skutočne museli riešiť. Museli sme ochraňovať poistencov, ktorí v minulosti poberali invalidný dôchodok. A suma starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku sa nesmie v súčasnosti už určiť z nižšieho priemerného mzdového bodu, než bol invalidný dôchodok, čiže dá sa povedať, že sme stabilizovali svojím spôsobom dôchodky pre invalidov. Riešili sme presúvanie finančných prostriedkov medzi fondmi, pretože Sociálna poisťovňa, ktorá mala postavené fondové hospodárenie, mala nevybilancované fondy, kým niektoré fondy sú prebytkové, fond starobného dôchodkového poistenia je ťažko stratový. A takto by som mohla pokračovať donekonečna, čo všetko bolo potrebné urobiť.
V tejto súvislosti mi však nedá nepovedať, že tak ako je v programovom vyhlásení naznačené, že sa vytvoria teda a podmienky a budeme pokračovať v stratégii dlhodobej koncepcie dôchodkovej politiky, a to na základe širokej diskusie. Musím povedať, že to je tak ťažká úloha a splniť len túto úlohu v systéme sociálneho poistenia si vyžaduje skutočne sizyfovské úsilie.
Dámy, páni, v tejto súvislosti by som si dovolila ešte poznamenať ďalšie úlohy. Je to napr. vypracovanie národného programu podpory a ochrany starších ľudí. Musím povedať, že takýto program sme začali pripravovať, ale pán minister Mihál, samozrejme, s týmto materiálom by mal byť oboznámený, nepokračoval na prácach na tomto programe, ba dokonca zrušil aj svoj poradný orgán, Radu vlády pre seniorov.
Je potrebné ďalej a vláda si kladie cieľ vytvoriť optimálne podmienky pre implementáciu Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím, vrátane inštitucionálneho zabezpečenia procesu jeho implementácie a monitoringu. Ďalej si kladie vláda úlohu v intenciách dohovoru vypracovať nový národný program rozvoja životných podmienok pre občanov so zdravotným poistením, si kladie ďalšiu úlohu, a to spracovať koncepciu štátnej rodinnej politiky v Slovenskej republike. Znovu mi nedá, aby som sa nepristavila pri tomto bode. Možno konštatovať, že toľkou pozornosťou, koľko bolo venované v rokoch 2006 až 2010, skutočne, štátnej rodinnej politike, snažili sme sa rodinám pomôcť, či už to bola reálna pomoc sirotám, ktoré prišli vlastne o svojho jedného živiteľa. Pritom ten nebol poistený, a tak nevznikol nárok deťom na sirotský dôchodok. Riešili sme to osobitne, invalidných rodičov, ktorí nemôžu pracovať alebo nevládzu pracovať z titulu toho, že majú ťažké zdravotné postihnutie a vzhľadom na to, že nie sú zamestnaní. Nemali nárok na daňový bonus k prídavku na dieťa, toto riešenie, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa, príspevok pri starostlivosti o dieťa, riešenie rodičovského príspevku. Dalo by sa veľa hovoriť aj o rodičovskom príspevku a o zvýšení materského z hľadiska teda príjmu, 6 týždňov na materskej, zvýšení vymeriavacieho základu z 55 % na 65 %. Pripomínam však, že ide o vymeriavací základ 2 roky starý, pričom my sme sa snažili vychádzať z aktuálneho. Samozrejme, každý z nás môže mať úplne iný názor na to, ako pokračovať v koncepcii štátnej rodinnej politiky, ako pomáhať rodinám s deťmi, ale myslím si, že to je jediná cesta aj k riešeniu demografického vývoja tak, aby sme v rámci štátnej rodinnej politiky nastavili situáciu tak, aby skutočne sme vylepšili demografický vývoj, a nie aby sme ho zhoršovali.
Dámy, páni, v tejto súvislosti ešte pripomeniem aj ďalšie úlohy, ktoré sú obsiahnuté v programovom vyhlásení vlády. A to nie sú malé úlohy, ale obrovské úlohy.
Ak je tu úloha vytvoriť legislatívne podmienky pre pristúpenie k ratifikácii Európskeho zákonníka sociálneho zabezpečenia, tak už vlastne hovorím aj o tom, aké je to more úloh vyplývajúce z ratifikácie Európskeho zákonníka sociálneho zabezpečenia. Určite sme nepristúpili a nebudeme schopní pristúpiť ku všetkým jeho článkom, ale máme v programovom vyhlásení vlády vytýčené úlohy v oblasti zvýšenia garancie, pokiaľ ide o úrazové poistenie, vôbec úrovne sociálneho poistenia, poistenia v nezamestnanosti, riešenia nemocenských dávok a, samozrejme, riešenia aj materského. Takže kto len trošku pozná, čo obsahuje Európsky zákonník sociálneho zabezpečenia, ktorý sme podpísali vo februári v roku 2010, vie, aké úlohy nás čakajú.
Programové vyhlásenie vlády obsahuje aj úlohu podporiť sociálne bývanie v rámci bytovej politiky. Pôjde o ďalší krôčik priblíženia sa k právu na bývanie, právo na bývanie je jedno z najzákladnejších ľudských práv, čiže vlastne možnosti priblíženia sa k možnosti ratifikovať aj článok 31 Európskej sociálnej charty, keďže právo na bývanie je jedným zo základných sociálnych práv občanov.
Dámy, páni, tieto ciele sa vám zdajú málo? A naozaj to myslíte vážne, že sú nekonkrétne? Naozaj nevidíte zreteľne vytýčené ciele vlády v oblasti sociálnej politiky, či len chcete politikárčiť a za každú cenu kritizovať program tejto vlády? Dobre, je to úloha opozície. Ale dajte si ruku, prosím, na srdce a povedzte teraz vy pred občanmi verejne a konkrétne, ktorý z týchto cieľov vám prečo vadí. Ja si, naopak, myslím, že program vlády v oblasti sociálnej je nielen ambiciózny, ale aj dostatočne čitateľný. A je naplnený všetkými sľubmi, ktoré strana SMER – sociálna demokracia dala voličom pred voľbami. Tento program je pre občanov Slovenska, a nie pre opozíciu. Je predovšetkým pre tých občanov, ktorí volili zmenu, ale aj pre tých, ktorí nie sú našimi voličmi. Je to dobrý program, pretože Slovensku dáva reálny základ na to, aby sa ľuďom v našej krajine darilo, aby neboli odsúdení na ekonomickú emigráciu, aby boli vôbec hrdí na to, že sú občanmi Slovenska. A preto tento program ja podporím. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.5.2012 o 9:05 hod.

Ing. PhD.

Viera Tomanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:31

Lucia Nicholsonová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani poslankyňa Tomanová, vy ak hovoríte, že programové vyhlásenie vlády je mimoriadne ambiciózne, pretože prináša 10 konkrétnych úloh, ktoré majú zabezpečiť pokojný život občanov, tak ja by som vám odporučila, aby ste išli mapovať ten pokojný život občanov, ktorí žijú pri rómskych osadách, pretože medzi tými 10 konkrétnymi úlohami, ktoré ste si predsavzali plniť, som nenašla žiadne riešenie koncentrovanej chudoby v sociálne vylúčených spoločenstvách. Takže ak kritiku programového vyhlásenia vlády máte ako koalícia právo nazývať lžou a demagógiou, tak pri všetkej úcte ja nazývam lžou a demagógiou vašu glorifikáciu programového vyhlásenia vlády, ktorá nie je založená na žiadnych argumentoch.
Pýtate sa, aký obsah by malo mať programové vyhlásenie vlády, ak by malo zohľadňovať všetky pripomienky opozície. Nuž ja si myslím, že možno by ste mohli z programového vyhlásenia vlády vyhodiť všetky nič nehovoriace frázy a nahradiť ich konkrétnymi riešeniami. A ja som si úplne istá, že potom by programové vyhlásenie vlády malo ešte menší obsah, aký ho má teraz.
Hovoríte o tom, že otázkam zamestnanosti a nezamestnanosti treba venovať zvýšenú pozornosť. Ja s tým úplne súhlasím, ale potom celkom nerozumiem tomu, prečo pri zmienke o našej vláde tendenčne hovoríte len o miere nezamestnanosti, a nie o miere zamestnanosti, ktorá bola za našej éry dokonca vyššia, ako keď ste vy v roku 2008 bačovali s plnou špajzou, ktorú vám tu nechala pravicová vláda. Poviem trochu čísel. Za vašej vlády počas rokov 2008 až 2010 ubudlo 115 000 pracovných miest. Za našej vlády v roku 2011 pribudlo 50 000 pracovných miest, a to aj vďaka zmenám, ktoré sme urobili v Zákonníku práce a ktoré sa vy teraz chystáte zrušiť, pričom sa chystáte tým zošnurovať opätovne zamestnávateľov. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.5.2012 o 9:31 hod.

Lucia Nicholsonová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video