35. schôdza

13.5.2014 - 12.6.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.5.2014 o 9:28 hod.

MUDr.

Ivan Uhliarik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:36

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega Bublavý, sláva, sláva, hosana, za celý deň to tu bolo také frustrujúce, zdalo sa, že tu neprejde nič. Malo zmysel trištvrte roka hustiť na každej pracovnej skupine do pána ministra, do ďalších kolegov, že toto má zmysel, že nemôžme mať negramotných starostov, tí, čo nevedia čítať a písať. Som rád, že to malo zmysel, že ste s tým prišli, dobre, dali ste to nie do volebného zákona, dali ste to do 369-ky. Je to riešenie.
Podstatné je ale to, že každý starosta a primátor, ktorý sa chce uchádzať o túto funkciu, bude musieť mať strednú školu. Naozaj to má rôzne aspekty, o ktorých hovoril aj kolega Hlina. Ale som presvedčený, že negramotní starostovia, tí, čo nevedia čítať a písať, tí, čo nevedia prečítať zmluvu, nevedia podpísať uznesenie zastupiteľstva, lebo si ho nevedia prečítať, príkazy na úhradu a ďalšie náležitosti, ktoré musí starosta dennodenne vykonávať, že takýchto nebudeme mať.
A preto aj keď to technicko-takticky nebolo zrovna zvládnuté na jedničku, naozaj po skončení rozpravy, ale to teraz nie je podstatné, podstatné je, tá vec, aby sme nemali starostov, ktorí nevedia čítať a písať.
My tento pozmeňujúci návrh podporíme.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.5.2014 o 18:36 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:37

Anton Martvoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Taktiež chcem sa pripojiť do tejto debaty v tom zmysle, že po spolupráci s odborníkmi sa našlo riešenie, ktoré, si myslíme, že nebude v rozpore s ústavou. Je to dlhodobý problém, na ktorý poukazuje, opozícia poukázala, poukazovali aj sme my na to poslanci z koalície, ale hlavne poukázali samotní ľudia na to, ktorí bývajú v týchto dedinách, kde takýto problém je.
Samotné ZMOS malo k tomu vyjadrenia, že je to vážny problém, ktorý treba riešiť. A dokonca nastával na Slovensku fenomén, že začali sa takíto starostovia využívať pre mnohé skupiny ako tzv. biele kone, nakoľko, keďže ten starosta nevedel si prečítať poriadne ani ten zákon a pochopiť tomu zákonu, ktorý sa dotýkal obce, a pritom hospodáril a hospodári s peniazmi všetkých daňových poplatníkov, minimálne v danej obci, čo žijú, a teda s miestnymi poplatkami taktiež, tak bol to a je to vážny problém, ktorý týmto spôsobom sa snažíme a pokúsime, celá teda, podľa mňa, Národná rada, vyriešiť.
Zároveň chcem poďakovať aj kolegom z opozície, že podporili tak týmito vystúpeniami tento pozmeňujúci návrh, a myslím si, že to pozitívum, ktoré dokážeme spoločnými silami teraz presadiť a napomôcť do budúcnosti, aby sa tento fenomén, ktorý sa u nás začal rozširovať ako problémový fenomén bielych koní starostov, konečne vyriešil.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.5.2014 o 18:37 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:39

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Toto, čo sa tu teraz pácha, pani podpredsedníčka, je čisté svinstvo! Legislatívne svinstvo, svinstvo voči demokracii a svinstvo voči práci tohto parlamentu, že 18.39, keď už nikto netuší, že čo sa tu ešte bude chvíľku diať, príde tak dôležitá vec, tak dôležitá vec, ako zavedenie vzdelanostného cenzu do slovenského politického života, tak to je svinstvo par excellence. Obrovské svinstvo!
Budeme sa pozerať na to, kto má aké vzdelanie, ale to, že starostov po Slovensku robia mafiánski hajzli, ktorí rozkrádajú eurofondy, hajzli, ktorí rozkrádajú rozpočty vlastných obcí, a kľudne môžu mať dva diplomy alebo aj tri - to nikoho netrápi! Cenzus na morálku dávať nebudeme. Ale to, že sa dokáže vyšvihnúť v komunite jeden človek a začať na sebe pracovať, aj keď nemá vzdelanie, tak to posadíme pod čiaru a už za tri mesiace vo voľbách povieme, áno, pasívne volebné právo tu máme pre všetkých, ale pre vás nie!
To, čo tu práve teraz páchame a páchate, kolegovia, je, nie je žiadna veľká a kulantná vec. Môžeme si tomu hovoriť, ako chceme, teraz tu páchame svinstvo na najslabších obyvateľoch tohto štátu. Na tých, ktorí nemajú žiadne šance. Majú minimálne možnosti na to, aby boli vzdelaní, aby mohli pracovať. A keď začala vznikať aspoň nejaká nádej, že medzi nimi, medzi tými pár starostami môže byť jeden, dvaja, z ktorých môže vyrásť budúca elita, tak teraz ich pekne pošleme do čerta, lebo nemajú ani maturitu. Gratulujem! Gratulujem, civilizačný krok dopredu, naozaj môžme sa hanbiť, každý jeden človek, ktorý za toto zahlasuje!
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.5.2014 o 18:39 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:41

Ľubomír Petrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
No, ja budem musieť mať trošku iný názor, ako mal môj predrečník, ale keďže nemôžem reagovať naňho, tak budem hovoriť k tomu, čo zaznelo v pozmeňujúcom návrhu.
Ja osobne sa stotožňujem, nakoľko som spolutvorcom tohto návrhu, s tým, ako to bolo predložené a že sa našlo riešenie, ktoré považujeme za riešenie, ktoré je v súlade s ústavou a zavádza vzdelanostný cenzus.
Treba úplne jasne povedať, že výkon funkcie starostu nie je bezmenný poslanec, ktorý občas za niečo zahlasuje, ale to je exekutívna funkcia, a starosta vykonáva aj prenesený výkon štátnej správy. Ak si niekto myslí, že hospodáriť so všetkými finančnými prostriedkami - a teraz nehovorím o tom, že či všetci starostovia a všetky obecné zastupiteľstvá hospodária zodpovedne alebo nezodpovedne - je potrebné na to, aby spĺňal minimálne predpoklady. A myslím si, že na tomto sa zhodneme.
Neviem si predstaviť, že v prípade exekutívnej funkcie by bol zvolený do funkcie premiéra tohto štátu človek, ktorý nevie prečítať svoj sľub. Sľub. Ako ja si to fakt neviem predstaviť a z tohto pohľadu si neviem takisto predstaviť, že by za predsedu vyššieho územného celku bol zvolený takýto človek. Je, žiaľ, pravdou, že na Slovensku je niekoľko starostov, ktorí mali vážne problémy s týmto a museli sa pre nich vykonávať doučovacie kurzy.
Ja neberiem nikomu právo uchádzať sa o funkciu, ale hovorím, že musí spĺňať určité predpoklady. Demokracia nie je o tom, že každý, kto príde, má právo robiť to, čomu nerozumie, a najviac sa o tieto funkcie budú uchádzať ľudia, ktorí tomu nerozumia. (Reakcia z pléna.) Toto, čo predvádzajú niektorí kolegovia z opozície, je holý populizmus, s ktorým sa nemôžem stotožniť, a verím, že takáto mienka je väčšiny obyvateľov Slovenska.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.5.2014 o 18:41 hod.

Ing. CSc.

Ľubomír Petrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:43

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Hneď na úvod chcem povedať, že ja súhlasím s tým, aby starosta mal stredoškolské vzdelanie, aj keď sa to môjmu kolegovi z opozície pred chvíľou teda veľmi hlasno nepáčilo. Lebo naozaj si myslím, že tu nejde len o to, že komunita spomedzi seba si niekoho vyberie. Tu ide aj o to, že dnes majú starostovia stále viac a viac kompetencií v zmysle preneseného výkonu štátnej správy. A keď v štátnej správe od obyčajného referenta chceme vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, tak predsa samospráva, veľká obec, kde žije mnohokrát niekoľko tisíc obyvateľov, kde sa rozhoduje už o pomerne veľkých peniazoch a o mnohých prenesených kompetenciách, nemôže byť riadená niekým, ktorý nemá ani základné predpoklady na to, aby rozumel problematike, o ktorej má rozhodovať a ktorú má predkladať zastupiteľstvo.
Druhá moja poznámka je, že, samozrejme, kolegovia z KDH boli takým motorom presadzovania tejto legislatívnej zmeny v minulosti. Rád by som ale pripomenul len tak pre poriadok a čistotu, už začínam byť pomaly pamätník, že prví, ktorí s touto témou prišli do Národnej rady, bola pani podpredsedníčka, v blahej pamäti, Belousovová, ktorá navrhovala stredoškolské, maturitu, dokonca pre starostov. A vtedy bolo konštatované, že je to protiústavné, takže táto diskusia o tom, či je, alebo to nie je v súlade s volebným právom, tu rezonovala aj v priebehu dnešného dňa.
Musím povedať, že to, čo predložil pán poslanec Bublavý, je len dôkazom toho, že naša opozičná práca má zmysel. Keď bude geologický zákon, budem o tom znovu hovoriť. Jednoducho má zmysel veľmi trpezlivo na niečo poukazovať. Nakoniec to len niekto zo SMER-u od nás opíše v nejakej inej verzii a predloží. Takže nie je pravda, že opozícia je bezzubá a nevie nič presadiť.
A len tak na záver, aby som nebol prehnaný optimista, dúfam, že okrem toho, že to pán poslanec predložil... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.5.2014 o 18:43 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:45

Dušan Bublavý
Skontrolovaný text
Veľmi pekne ďakujem všetkým kolegom, ktorí podporujú môj a kolegov návrh, dvoch kolegov, ktorí dali so mnou.
Ja si myslím, že naozaj starostovia hospodária s verejnými zdrojmi a je potrebné ozaj, aby tá gramotnosť bola a aby to bolo aspoň na úrovni, ako sú hlavní obecní kontrolóri. Takže to vzdelanie naozaj je potrebné.
A ďakujem veľmi pekne za podporu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.5.2014 o 18:45 hod.

Mgr.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:48

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážená pani ministerka, vážení, ostávajúce kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, som avizoval, že k tomuto vystúpim, nedá mi, aby som nevystúpil, aby som jak Luther mohol povedať: "Dnes stojím tu, nemôžem ináč." Naozaj, stojím tu, nemôžem inač, vyviním sa, že som na to upozorňoval, a už to nechám na vás.
Ešte mi dovoľte malú poznámku, som rád, že sa podarilo, čo sa podarilo. A ku extempore kolegu, ja idem do vývrtky z niečoho - určitého pokrytectva. On povie, že 18.40 tu páchame, niečo že tu páchame. Prosím vás, je úplne jedno, či je 17.40, či je 13.40, či je 11.40, 12.40, pán Poliačik tu nie je! Je úplne jedno, je úplne jedno o koľkej. Ja nechápem, načo to hovoril. Je to úplne jedno! Špeciálne, ja som ho tu dva mesiace nevidel, robil si kampaň do eurovolieb, dva mesiace tu nesedel. Tu príde a mudruje na niečo, že čo je. Prosím vás, Hrušovský bol aspoň tak slušný, že si jeden plat nezobral, myslím, že tak to bolo, za prezidenta, keď kandidoval. Dva mesiace tu nebol, tak som zvedavý, jak sa s tým vysporiadal. A tu príde a bude mudrovať, že 18.40! Ako keby tu celý deň sedel.
Prosím vás, je nás tu zopár, ktorí môžme povedať, že kedy sa čo robí. Tak si na druhýkrát, prepáčte mi, to tú poznámku som si neodpustil, dobre rozmyslí, že čo chce povedať. Mal to postaviť nejak úplne ináč. Nie tu hrúziť, že 18.40. V jeho prípade to je absolútne jedno! A nielen v jeho, ale v prípade viacerých kolegov.
Naozaj sme urobili niečo, čo sme mali urobiť dávno, prosím vás. A na konci, keď niekto tu začne splietať, neviem o čom, tak si spomeňte na tie deti. Lebo tie deti v tých osadách môžte motivovať a môžte im povedať, keď sa budeš učiť, tak budeš ako tuná ujo Dezider, ktorý je starosta, prosím vás. Ak vám na ničom nezáleží, lenže sa tuná - napádajú ma expresívne výrazy, ale nepoviem -, tak si aspoň na to spomeňte. Dobre? Aspoň na to, keď tu niekto začne mudrovať a hovoriť, neviem, čo to všetko je alebo nie je.
Prosím vás, ale ak je niečo, použijem výraz kolegu Poliačika, ak je niečo svinstvo, teraz prepnem, chvála skončila, ak je niečo svinstvo, tak je to toto, čo tu predstavuje pani ministerka. Toto, čo tu doniesla, je naozaj brutál, je to čistý brutál! Je to útok na verejné financie a pribalili k tomu aj súkromné zdroje. To je normálne koordinovaný frontálny útok na verejné financie. A aby to tak nekričalo alebo ešte aby to tak nebolo, tak k tomu pribalili aj súkromné zdroje. To znamená, dotýka sa to každého, kto zamestnáva viac ako seba. Pri tých, čo zamestnávajú iba seba, pri nich majú odporúčací charakter. Ale pri tých, čo zamestnávajú viac ako seba, sa to všetko toto týka. Pracovná zdravotná služba je jeden megatunel! Normálny megatunel.
Ale viete, čo je na tom zákerné? Keď sme tu mali SPP, tam tiež bolo to zákerné v tom, že ak sa to ľuďom predstavovalo, že oni tu idú zabezpečiť cenu plynu, neviem čo, aj toto je zákerné, vážení. Lebo toto je predstavované, aj tu boli také reči, že teda jak to pomôže zdraviu zamestnancov. Nuž kto by bol proti, však? To sa ťažko oponuje, že teda, aha, on to je aký netvor. Čo? To je aký hrozný človek, že nechce. Pod to ste sa kryli.
Však jeden mýtus je, že teda chráni to zdravie zamestnancov, a druhý mýtus je, že to je smernica Európskej únie. Obidva mýty vám zborím, vážení! Zborím vám ich jak domček z karát a z piesku, normálne suchého piesku, a nie z mokrého, ten dlhšie drží. To je absolútne blud!
Prosím vás pekne, od 2007. Slovenská pošta sa stala terčom supov a ja mám pocit, že oni sa strategicky dohodli, aj J&T, aj Penta, že kto ju cez čo bude tunelovať. J&T urobilo to, to jeden by nerozumel, poviem vám to, tam vidím nejakú mládež, ja vám to poviem. Pozrite sa, mladí ľudia, pozrite sa, predstavte si jednu vec, že by zamestnanci Tesca v uniformách Tesca chodili po meste alebo stáli by pred Tescom a hovorili by, vážení, nenakupujte u nás, ale choďte do Lidlu. A teraz si predstavte, že za túto činnosť by im Tesco platilo 3 euro za každého jedného človeka, ktorého by prehovorili, že nejdú do Tesca, ale do Lidlu, tak by dostali 3 eurá. A nakoniec by sa ešte zistilo, že to Tesco je tak blbé, že oni si dokonca od Lidlu tie peniaze nevyberú, že oni to ako keby dotovali túto bohumilú činnosť alebo túto megahlúposť.
Čiže čo urobila Slovenská pošta? Poštárky presviedčali dôchodcov, aby si nechali doručovať svoje dôchodky cez Poštovú banku, to znamená, ona sa zbavovala svojho biznisu, poštárky dostávali za každú ulovenú dušu 3 eurá. A keď som interpeloval ministra Počiatka, že na základe akého titulu, že či si to aspoň fakturovali, tak mi prišlo, že to je utajené. Čiže toto je údajne, to som mimoriadne zvedavý, že čo to je. Čiže toto je jedna skupina, ktorá sa hrýzla do pošty, do Slovenskej pošty.
Penta historicky sa venuje inej bohumilej činnosti - zdravotníctvu. Prosím vás, Penta od 2007. doteraz vytunelovala Slovenskú poštu o 240 mil. korún. Vám to napíšem, prosím vás, aby ste si to vedeli predstaviť. (Rečník zobral do rúk tabuľku, na ktorú napísal číslice.) 240 a šesť núl. My, čo sme starí, poznáme ešte koruny. Prosím vás, nech si každý spraví predstavu, čo sa dá kúpiť za 240 mil. korún od Slovenskej pošty. A ja vám niečo poviem, vážení, 240 mil. korún Slovenská pošta, ale ergo verejné zdroje zaplatili Pente a ich firmám, ale poštárky nie sú ani o milimikrón zdravšie. Ani o milimikrón tie chúďatá poštárky zdravšie nie sú. Ja poštárov poznám veľa, ja sa s nimi stretávam, chodia fajčiť za sochy na SNP. Ja ich poznám. Ani o milimikrón nie sú zdravšie, nie sú.
Keby - prosím vás pekne, teraz ako nastaviť to vystúpenie, že komu je adresované, lebo aby ste znova nespustili tú vašu sociálnu demagógiu typu, že zlí podnikatelia nechcú sa starať o zdravie svojich zamestnancov. Prosím vás, to je blbosť! Absolútna megablbosť!!
Poštárky, tých 14-tisíc ľudí, ktorí robia v pošte, prosím vás pekne, 5 euro mesačne vám za jednu dušu účtovala táto pracovná zdravotná služba, to máte 60 euro ročne. Prosím vás, keď tá pošta vedela platiť Pente, pýtajte si tie peniaze. Prečo ich pošta nedala tým ľuďom ako vianočný príspevok 60 euro. Koho by nepotešilo 60 euro? A malo by to rádovo, rádovo väčší význam, ako to, čo je tá vaša údajná pracovná zdravotná služba.
Lebo pracovná zdravotná služba v praxi je, vážení, že vám niekto donesie takúto hrču papierov, volá sa to zdravotnícky audit, v ktorom vám napíšu, že sekretárka má mať podložku pod myšou s tou vatičkou. A šoférom v jednej inej firme povedali, že keď svieti slnko, majú nosiť čierne okuliare. A potom si dohodnú paušál. Lebo to je celý kľúčový moment, celej pracovnej zdravotnej služby je dohodnúť si paušál a vydreť, vydreť a vydreť čo najviac.
Ja dám spraviť teraz iný audit. Teraz si dám, v rámci interpelácií budem interpelovať všetky ministerstvá a im podriadené organizácie, ma zaujíma, koľko tie ministerstvá, lebo ja viem len o ministerstve sociálnych vecí, ministerstve dopravy, že mali tiež cez Pentu, sa im o tých úradníkov starala Penta. Ja som naozaj zvedavý, keď Penta vydrela len z pošty 240 mil. korún, koľko vydrela zo štátu. Lebo dokonca, by ste neverili, že Štátne lesy, Čierny Balog, obchodný závod Čierny Balog, však podľa mňa tí v ProCare ani nevedia, kde je Čierny Balog. Ale poistení boli v ProCare. Spišské Podhradie, Bolek Polívka by povedal, jak sa, viete, tam v tom Spišskom Podhradí, jak sa oni dozvedeli, že potrebujú zdravotnú? Spišské Podhradie je obec, Spišské Podhradie je 22 zamestnancov, malo dodávateľsky zabezpečenú službu od ProCaru firmy Penty. To bude zaujímavé zistiť!
Ten audit si vyzbierame, pani ministerka, dúfam, že mi odpoviete, tak ako máte, nie jak tu pán minister sa hrá, že ma ignoruje a robí zo mňa sekretárku.
To bude zaujímavé, keď len z pošty vydreli 240, ja si dovolím tvrdiť, tá suma sa blíži viac ako k pol miliarde korún. Za nič, vážení! Za nič! Rozumiete?! Za nič, len za to, že nájdu ľudí, ktorí im to sem donesú, ktorí to schovajú pod to, že to je ochrana zamestnancov, ktorí to schovajú a budú vás klamať, že to je nariadenie Európskej únie. Lebo to nie je nariadenie Európskej komisie! Nie je to nariadenie Európskej komisie, pani ministerka. A vy to viete. Dobre to viete.
Tuná je listing iných krajín, ako sa s tým kto vysporiadal, prosím vás. To je ináč urobené neprofesionálne, tak jak všetko z vášho ministerstva, ale nevadí. Už z tohto môžme vedieť, že nie je to nariadenie Európskej komisie. Klamete, zavádzate brutálnym spôsobom!
Ak by to bolo nariadenie Európskej komisie, vážená pani ministerka, prečo ste v 2013 sem doniesla zákon, tento istý zákon (rečník zaťukal na materiál na rečníkom pulte) bez jednotky a dvojky? Prečo ste ho sem doniesli? Prečo ste ho potichu stiahli? To ste si dovolili sem doniesť zákon, ktorý bol v rozpore s Európskou úniou, v rozpore so smernicou? Prečo ste ten návrh, alebo kto vám klepol po ušoch? Obrazne povedané. Kto vám povedal: Neblázni, neblázni! Však tam máme my PZS-ky! Keby to bolo, tam prebiehalo konanie, myslím, že v ten daný moment už bolo aj ukončené, ten EÚ pilot, to znamená, to odôvodnené zhodnotenie, neviem, čo vy si tomu hovoríte, nakoniec to chcete utajiť.
Nedovolili by ste si predložiť ten zákon, tak ako bol predložený. Kto chce, nech si pozrie. Vo februári 2013 bol tento zákon predložený bez jednotky a dvojky. A zrazu je tu predložený s jednotkou a dvojkou, to znamená pre všetkých. Pre všetkých, ktorí zamestnávajú viac ako seba, sa tento zákon týka. A znova sa, ten výraz som už dneska použil veľakrát, ale dneska je deň, kde je namieste, sa to chrapúnskym spôsobom schováva za ochranu zdravia zamestnancov a ešte to prekrývate Európskou komisiou k tomu a jej nariadeniu.
K tomuto celému ešte je čo povedať a, pani predsedajúca, ak dovolíte, ja by som dokončil zajtra. Je sedemnásť hodín, lebo už sa rozbehnem potom. (Reakcie z pléna.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.5.2014 o 18:48 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
35. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie v rozprave 9:01

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážená pani ministerka, vážení kolegovia, vážená kolegyňa, dovoľte mi v tejto komornej atmosfére, ja len podám stručnú informáciu aj ľudu tejto krajiny, že koľkých poslancov zaujíma zdravie. Keď už by sme išli na vašu lajnu, zdraviu zamestnancov a opatrenia s tým, prípadne ochrana verejných zdrojov, sme tu štyria, piati, šiesti. Čiže spravte si svoj názor. Šesť poslancov sa ráno zúčastňuje zasadnutia, rokovania parlamentu. Tuná kolega, ktorý sa včera rozčuľoval, že to presne sedí, ako som hovoril, o 18.40 h, 8.40 h, to je úplne jedno kedy, niektorí sú tu vôbec nie.
Prosím vás ešte takto. Tam, kde sme včera skončili, aby som sa tam k tomu nejako prepojil, a na začiatok ešte poviem, lebo znova sa bojím tej hrubej demagógie, toho, že niekto povie a nedajbože, že niekto na mňa povie, že mi nezáleží na zdraví zamestnancov a úplne teda možno až horšie, expresívnejšie výrazy, že ako mi nezáleží a čo tým všetko tým pádom som. Nuž ináč ešte to poviem. Takto ešte na začiatok treba povedať. Ak by niekomu záležalo na zdraví zamestnancov, ale už ani nielenže zamestnancov, aj detí, tak by napríklad nedovolil to, že vysielače mobilných operátorov sú umiestňované na strechy škôl. Vysielače mobilných operátorov sú umiestňované na strechy škôl. Viete prečo? Lebo keď sa niekto dohodne, a poväčšine sa dohodne ten, kto montuje tie vysielače s tou samosprávou, ktorá ich spravuje za výhodných podmienok, poväčšine tie školy sú na strategicky dobrých miestach. Ale už nikoho hlava z toho nebolí, že čo je to vlastne, že keď umiestnite vysielač nad deti? Len susedná krajina Rakúsko mala skrz to obrovský spor, sa sporili, že aká intenzita žiarenia? Kde môže byť? Kde nemôže byť? Ja som si vtedy, keď sme sa my, tým problémom analyzovali, robili taký listing iných krajín a by ste neverili, Rusko je ďalej, Čína je ďalej. To už nehovorím, kde sú západné krajiny. A už nikoho by nenapadlo to montovať nad hlavy detí.
Preto to hovorím, pani ministerka. Čiže keď si náhodou, by ste v záverečnej reči ma spomenuli, že ja som ten, komu nezáleží na zdraví zamestnancov, prípadne detí, tak ja vám poviem, že pred dvoma rokmi som robil poriadny cirkus, lebo nad hlavy mojich detí chceli dať antény. Tuná na Mudroňovej, lebo to je strategicky umiestnená škola. Výborná škola. Z tej strechy vidíte celú Bratislavu, dosah výborný. Tam mali tú drzosť to napchať. A urobili sme, čo sme mohli. Lenže to bolo vzopätie rodičov, ktorí sa tomu postavili. To nemali sme oporu v zákone. A ten zákon predložím, aby sme upravili tú normu, že či budeme škvariť tie deti v tých školách alebo nie. Som zvedavý, vážení kolegovia, som zvedavý, pani ministerka, som zvedavý, ako zareaguje váš odborný stav. Lebo to nebude výmysel. To bude len tam, kde už dávno moderný svet je. U nás nie. U nás tým deťom tie mozgy škvaríte. U nás to robíte. Takže ak by sme si mali zodpovedať otázku, komu na čom záleží, som zvedavý, keď toto sem príde. Lebo ja vám poviem, čo to spôsobí, keď upravíte tie normy. Že tí chlapci, ktorí to našúpali všade na tie strechy, pozrite si strechu, každú strechu bratislavskej školy, všade je tá anténa. Skoro na každej streche bratislavskej školy je tá anténa. To je tá zodpovednosť, tam chráňte, prosím vás. Tam je, tam vaši nech chránia. Dobre? Tie deti nech chránia, čo sú tam, prosím vás.
Toto, čo ste doniesli, zrekapitulujem k tomu, kde sme včera skončili, je útok na verejné financie. Je útok na verejné financie. Vy zavádzate niečo, čo sa zakrývate, že je podmienkou Európskej únie. Nie je. Vy to viete, že to nie je. Súkromný sektor sa s týmto vaším návrhom nejakým spôsobom vysporiada. Vysporiada sa teda v tom, aspoň v tom, že to bude sa snažiť vyriešiť efektívne, vybalansovať podľa ceny, dopytu, trhu, neviem čo, proste bude mať snahu nájsť cenu, ktorú už keď to musí, tak nech je čo najnižšia. Ale to neplatí pre verejný sektor. Pre verejný sektor to absolútne neplatí. Pre verejný sektor a pre ľudí, ktorým na tom záleží, pre ktorých to robíte, je to priepustka na to, že legálne vytiahnu z verejného sektoru obrovské peniaze. Ja sa pýtam, Kažimír o tom vie? Vie o tom Kažimír, že sa mu chystáte na 350-tisíc zamestnancov vo verejnom sektore otvoriť znova brány pre záujmy? Vie o tom? A ešte by nestačilo, vážení, ešte by nestačilo, ešte ste do tohto zákonu napchali aj školy. Školy, ale nie z pohľadu zamestnanec - zamestnávateľ, lebo každá škola je aj zamestnávateľ z pohľadu toho, že má svojich učiteľov v pracovnom, ale ste tam to doplnili a vycizelovali, že aj ten študent strednej odbornej školy prakticky, ale aj študent vysokej školy pri odborných činnostiach spadá pod ten zákon. No, by jeden nepovedal. Koľko je to ľudí?
Čiže rozširujete okruh. Čiže ak teraz rozširujete okruh, z ktorých je možné vydrieť nejaké peniaze, to znamená, ak je to 350-tisíc verejných zamestnancov vo verejnej správe, "ungefér", približne, tak tam ešte vložíte, ja neviem koľko je, 40, 60-tisíc študentov, ktorí tiež určitým, každý svojím spôsobom na každej vysokej škole robíte nejakú odbornú činnosť. Čiže aj tam ešte bude musieť Univerzita Komenského, pán Mičieta, prípadne vám odkazujem, ak ste doteraz mali pezédesku iba pre svojich zamestnancov, tak to budete musieť rozšíriť pre svojich študentov. Nebojte sa, príde za vami správna firma, ktorá vám povie, že má pre vás kompletný balík a nejakú zvýhodnenú cenu pre študentov. Čiže aj o to to rozširujete.
Pani ministerka, teda aby sme sa pohli, lebo vy sem za mesiac chcete prísť znova. Za mesiac sem chcete prísť znova. Ja mám šancu interpelovať zajtra. V čom budem interpelovať? Budem interpelovať napríklad v tom, že pozrite sa, toto sú tri návrhy ustanovení paragrafu 30. Jeden hovorí, že je povinný zabezpečiť pracovnú službu podľa § 30a pre všetkých zamestnancov. Druhý hovorí, je povinný zabezpečiť pracovnú zdravotnú službu podľa § 30, ktorí pracujú v trojke a štvorke. A tretí hovorí, že je povinný zabezpečiť pre zamestnancov zdravotný dohľad. No kto by tomu rozumel? Tri isté, to isté v troch variantoch. Ak ste sem minulý rok vo februári boli s návrhom, týmto návrhom, ktorý hovorí, vo februári do parlamentu prišiel návrh, ktorý hovoril, že pracovnú zdravotnú službu je povinný zabezpečiť pre prácu zaradenej do tretej alebo štvrtej kategórie. To sem prišlo do parlamentu. A zároveň tu bolo, že zamestnávateľ môže zabezpečiť pracovnú zdravotnú službu aj pre zamestnancov, ktorí vykonávajú jednotku, dvojku. Prípadne pre ľudí, ktorí to pozeráte, celý problém je v tom, o čom sa tu sporíme, že je približne dva milióny zamestnancov, teda v nejakom zamestnaneckom vzťahu. A na koľkých z nich, do koľkých z nich pustíme hladných ľudí, ktorí, niektorým možno aj záleží trošku na tom zdraví zamestnanca, ale poväčšine ide o peniaze tak, ako koniec koncov vždy. Špeciálne určitým ľuďom, ktorí vydreli, už len z Pošty koľko vydreli.
Teraz sa tieto ustanovenia, a to má svoju logiku, týkajú trojky, štvorky. To znamená, rizikových zamestnancov. Tých je cca 100-tisíc. Ostáva vám milión deväťstotisíc ľudí, ktorí sú v určitom vzťahu a o tých ide. O tých ide, ako ich dostať pod tento zákon a z tých milión deväťsto je tých cca 350-tisíc štátnych, o ktorých ide špeciálne, lebo 1 milión 900 mínus 350, to je súkromný sektor, ktorý si to nejakým spôsobom prizrie, ale bude ho to stáť. Tam Asociácia zamestnávateľských zväzov vyčíslila, že koľko to ten sektor bude stáť. Ale špeciálne ide o ten verejný, lebo tam otvoríte ohrady a tam sa bude súťažiť v úvodzovkách. Tak mi, pani ministerka, potom odpoviete v tej interpelácii, ako je možné, že tento návrh sem prišiel. A dôvodom, prečo ho stiahli, dôvodom, prečo ho stiahli, bolo aj na vláde, aj u vás, že sa stala administratívna chyba. No nech sa na mňa nikto nehnevá, v čom je administratívna chyba? Mne sa sem-tam stane v nejakej chybe, v čiarke, v mäkčeni, alebo v čom bola administratívna chyba?
Zaujímavé, ja som to sledoval, že na NPK v tom 2013 bol iný návrh. Čiže v NPK prešiel iný návrh, kde sa hovorilo, že je povinný zabezpečiť zdravotnú pre všetkých. Do parlamentu sa dostal, že môže, ale to nie je administratívna, to sú dva, dve, to je úplne iná kostra celého zákona. To znamená, čo to znamená? To znamená, že Úrad pre verejné zdravotníctvo, predpokladám, že mal vypracovaný ten variant, kde môže, len teda zabudol prekopírovať ten, kde teda nemôže, lebo údajne je to tak. No ja som zvedavý, potom však budeme sa o tom rozprávať. Už tak či onak, vážení. Tak či onak v parlamente bol návrh, že môže, NPK prešiel, že je povinný pre pracovnú zdravotnú službu, ale dneska máme tuná názov, kde nám hovorí, že je povinný zabezpečiť zdravotný dohľad. Kebyže to, nechcem to preceniť tieto zmeny v dikcii, ale môže to byť aj to, lebo si niekto uvedomil, že nikto od nás nechcel a možno by sa niekto našiel, ktorý by povedal, avšak nikto od nás nechce, aby ste zabezpečili pracovnú zdravotnú službu pre všetkých zamestnancov. Lebo pokiaľ ja viem, tá smernica hovorí len o tom, že majú, opravte ma, ale nejako, majú mať prístup zamestnanci k zdravotnej starostlivosti.
Čiže niekto vám opraví, už keby náhodou, že to nie je, to nie je a určite nie je smernica v tom, že ste povinní zabezpečiť pracovnú zdravotnú službu, no tak ste to zjemnili, sa to volá zdravotný dohľad. Ale zdravotný dohľad znamená, že musia zabezpečiť pracovnú zdravotnú službu v tých ďalších. Čiže ako, ja neviem, mám si z toho usudzovať, že ste to akože vyriešili? Celé to zjednoduším pre ľudí. Celé je to o tom, to, čo som tu už ukazoval včera. Povinná zdravotná služba, a že to je podmienka Európskej únie, je mýtus, ktorý preukazuje Írsko, Francúzsko, tu už ste Rakúsko pre istotu ani nedali.
Už len z tohto zle urobeného listingu krajín, kde sa, ako sa s tým kto vysporiadal, jednoznačne vyplýva, že to nie je zamerané na všetkých, že sú tam určité variácie na tú tému. Dobre? Už keď nič iné, tak vedia, sú krajiny, ktoré rozlišujú podľa počtu zamestnancov, ktorých vynímajú spod nejakého, a teraz hovorme o čom. Dohľadu? Pracovnej zdravotnej služby? Sú, a však vy to dobre viete. Pre ľudí, ktorí to nevedia, sú. Sú v modernej Európe krajiny, ktoré nerešpektujú smernicu Európskej únie? Majú "infringement"? Platia? Alebo čo? Alebo oni sú iní členovia? Alebo my sme iní? My sme viac hlboko v predklone, alebo o čo tu ide? Nejde o to. Ide o to, že potrebujete dostať minimálne štátnych zamestnancov do zákona tak, aby niekto mohol súťažiť, ponuky robiť, súťažiť. Prosím vás, súťažiť. Aby mohol vydrieť peniaze. To sa dozvieme, že koľko sa podarilo vydrieť doteraz skupinám v okolí firmy Penty, keď len z Pošty vydreli 240 miliónov korún.
Neviem, či to má vôbec zmysel hovoriť o tom, že čo s tým spôsobíte, keď zavediete nejakú ďalšiu administratívnu povinnosť, ktorá, ale viete, keby to tým ľuďom pomohlo. A teraz prípadne skúsim povedať, že ak niekto povie, že teda, ak by sme toto neschválili, že čo sa stane, že tí zamestnanci sú vydaní napospas. To, čo tu aj niekto hovoril, napospas žiareniu. Viete, to je proste, my máme zákon o BOZP, my máme zákon.
Toto zjednodušene, teraz trošku improvizujem, toto je len duálne, toto je dualita k nejakému existujúcemu za účelom nie čistým, nejakým fakt dobrým, za účelom, znova vám to poviem, tú Poštu 240 miliónov korún a poštárky nie sú zdravšie. To je duálny systém. Čiže ak by ste mali, ak ste cítili, že je tam, tak ste sa mali vysporiadať s tou smernicou cez BOZP nejakými, nejakými doplnenými. Ale nie tak, že z toho urobíte trh, že z toho urobíte biznis, špeciálne biznis pre niekoho.
Viete tie, koho by to tu však zaujímalo, ale ja som to už aj v iných príkladoch, už to sú aj pomaly, už aj rok aj dva dozadu, len si to skúste namodelovať, že sedíte niekde v Hongkongu na 30. poschodí a Chicagu na 20. poschodí, rozmýšľate, že máte nejakých pár korún voľných a že kde prípadne by ste s nimi šli. A niekto vám ponúkne biedny región Michaloviec. Už keď im tam nedajú značku, že tam auto nesmie ísť, to myslím u kolegyni sa stalo, keď im tam nepovypínajú prúd, čo tuná sa tiež stane, to je ináč tiež nonsens, tak ten človek si dá urobiť listing toho, že čo je povinné. To už nehovorím, že zákonník šiel v protismere, ale potom si dá urobiť listing a zistí, že tu sú pápežskejší od pápeža, že tu sú pápežskejší od pápeža. To znamená, ak niekto vydá nejakú smernicu, že sa má vytvoriť systém, ktorý by zabezpečil ochranu zdravia, tak tá malá krajina z toho urobí "deal" pre niekoho a nedbá na škody, ktoré to môže spôsobiť. Nedbá na škody v tom, že si niekto povie, no nehnevajte sa, toto čo je za hlúposť? Dajte ďalšiu krajinu. Dajte ďalšiu krajinu a to chcem teda aj apelovať na tých chlapcov, ktorí sa kŕmia.
Viete, ja mám úctu k ľuďom, ktorí niečo vytvorili. Ja som posledný boľševik v tomto parlamente. Ja mám úctu k ľuďom, ktorí niečo dokázali vytvoriť, vážení. Mám úctu k ľuďom, nebudem menovať z nášho teritória, aby som im neublížil, ale trebárs ľuďom ako je Jobs,alebo niekto, kto dokázali niečo vytvoriť. Ale odo mňa nechcite, vážení, nechcite ani troška, aby som prejavil úcty, ktorých jedinou, jedinou schopnosťou je vydrieť peniaze zo štátneho rozpočtu. Týmto ľuďom ja sa klaňať, tak ako vy, nebudem. Týmto ľuďom sa ja klaňať nebudem, tak ako ste vy v hlbokom predklone a čo ste vy tu schopní doniesť.
To už nehovorím o tom, že za chvíľku si zmyslia, že či by sa náhodou nedali sem zvoliť, aby to mali kratšiu cestu sem a tu niektorí povedia, však to nie je až taký zlý nápad, ale ja hovorím, je to zlý nápad. Pokiaľ je niekoho schopnosťou len to vydrieť, vydrieť a vydrieť peniaze z verejných zdrojov, vážení, lebo tie peniaze z pošty, to neboli peniaze pošty v zásade. To boli verejné zdroje. To boli zdroje tohto štátu. Však pošta ich mohla odovzdať buď tým poštárkam, poštárky ich mohli minúť v potravinách, na DPH by to Kažimír mal, alebo to mohli odviesť štátu ako zisk. Prečo to skončilo v Pente? Načo je dôležité, aby to skončilo v Pente? Načo je dôležité, aby to pokračovalo? Pokračovalo ďalej, ďalej a ďalej a ešte ste k tomu pribalili študentov.
V Amerike je také voľné zoskupenie, ktoré hovorí, že dá sa podnikať aj tak, aby ste neboli sviňa. Ja viem, že to sem ešte neprišlo. Minule som to pánovi Lajčákovi hovoril, že či by prípadne nejaký ten materiál na nástenku u neho na ministerstve nevyvesil, prípadne na úrad vlády, lebo keď sa tam možno po nociach niekde chodí, že by si to niekto pozrel. Lebo dá sa podnikať tak, aby ste neboli sviňa, aby ste nemuseli parazitovať na verejných zdrojoch, lebo tie niekde chýbajú, to nie sú peniaze, to sú peniaze, ja viem, že to znie, my čo máme skúsenosť s komunizmom, trošku zle a že to sú peniaze občanov tejto krajiny. A vy vytvárate legislatívne predpoklady na to, aby peniaze ľudí tejto krajiny, ktoré sú pripravené na niečo, sa presunuli legálne do súkromných zdrojov a doplňujem - za nič.
Pani ministerka, dávam návrh, aby teda ste, aby sa ten materiál stiahol a skončím s tým, že ak ho nestiahnete, čiže ho nestiahnete, samozrejme, však by ste dostali po ušiach, pardon, ale skúsim ešte jednu vec povedať, ktorá je podľa mňa dosť dôležitá a to si podľa mňa ani nikto, málokto uvedomil. Vážení, podľa, a teraz neviem, akého zákonu, ale máte nárok na to, aby ste raz za dva roky mohli ísť na preventívku. Raz za dva roky máte nárok ísť na preventívnu zdravotnú prehliadku. Tá preventívna zdravotná prehliadka je 500-bodová, ak sa nemýlim, to je nejakých 100 euro. To znamená, že zdravotná poisťovňa preplatí tomu lekárovi, kto ju vykonal, 100 euro. Na to má každý človek nárok, avšak aj zavedením tohto, vašich, týchto vašich ustanovení a to bude tiež predmetom tej interpelácie, koľkí boli na preventívnej zdravotnej prehliadke za peniaze zamestnávateľa? Teda, že "cui bono", ako my hovoríme zase, že "cui prodest". To je v zásade to isté. Komu by na tom záležalo poslať niekoho na preventívku za peniaze zamestnávateľa?
Pozrite sa, ak niekto má nárok ísť na preventívku a je poistencom, dajme tomu Dôvery, tak keď je, chráni si svoje zdravie, ide na preventívku, tak Dôvera musí tomu lekárovi, ktorý je, tú preventívku, mu zaplatiť 100 euro. Za minulý rok Dôvera zaplatila cez 2 milióny eur za preventívky, avšak vy chcete dostať do zákona, či priamo, či nepriamo, či podsúvaním to, aby sa preventívky vykonávali na účet zamestnávateľa. Čiže zamestnávateľ bude platiť to, na čo má človek, občan, pomlčka, lebo nie každý občan je aj zamestnanec, ale každý človek, občan, pomlčka, aj zamestnanec má nárok na bezplatnú.
Čo sa stane? Keď tak je úspešná firma Penta v našom zdravotníckom biznise, tak ona, poväčšine tie preventívky vykonávajú cez nich, u nich a platí to zamestnávateľ. U štátu to ide geniálne. Myslím, že ministerstvo práce, sociálnych vecí dokonca neviem, či nie 300 euro za človeka im neúčtovali. Čiže tuná tie peniaze zarobí, ale čo je ešte dôležité, a to mi ani napríklad nevedeli odpovedať vaši, keď som bol na konzultácii u vás na ministerstve, že keď ja pôjdem v marci na zdravotnú prehliadku, na ktorú ma poslal, alebo idem v zmysle tohto zákona, zamestnávateľ, aj to platí zamestnávateľ a v auguste pôjdem na preventívku, na ktorú mám nárok, čo mi povie môj lekár? Ťukne do počítača a povie: pán kolega, ale však vy ste boli v marci na preventívke. Áno, presne, ani vy neviete.
My sa k tomu dostaneme, že to bude tak prepojené, že to v tom počítači uvidí. Vyjde metodický pokyn, ktorý povie, metodický, a viete, čím bude krytý? Ochranou prostriedkov verejného zdravotníckeho systému, alebo ako sa to volá vlastne v tých poisťovniach, aby sa zamedzilo duálnemu, duálnemu využívaniu tohto parametru, že môžete ísť zadarmo na bezplatnú zdravotnú prehliadku, takže mu povie, že tieto výkony, ktoré ste už, ktoré boli, ja viem, že čo mi poviete, že skúmali iné. Prosím vás, čo skúmate u sekretárky? A odber krvi od zamestnávateľa, ktorý platí a odber krvi, ktorý platí cez zdravotnú, to je to isté.
Prosím vás, k tomu to dospeje, že sa vyeliminuje to, aby to bolo duálne. To znamená, to čo mala platiť poisťovňa, bude platiť zamestnávateľ a keby aj náhodou ste na tú chvíľku nemali tú drzosť, tak ja vám poviem psychologicky: ak ja som bol na preventívke v marci od zamestnávateľa, ktorú mi platil zamestnávateľ, no tak nepôjdem v auguste na preventívku, na ktorú mám nárok, lebo si poviem, však som, bol som v marci. To znamená, ak by sme chceli hľadať, že komu na tom ale hrozným spôsobom záleží, tak záleží na tom hrozným spôsobom aj zdravotným poisťovniam, špeciálne zdravotnej poisťovni Dôvera, lebo tuná ušetrí a keď bude šikovná, a bude šikovná v štátnom sektore, tak tu zarobí dvakrát.
Toto nie je, toto nie sú lúpežníci, toto nie sú vreckári v MHD, to treba uznať. Toto nie sú vreckári v MHD, to nie sú, čo kradnú jogurty v potravinách. Toto je sofistikovaná vec a to je komplot, určitým spôsobom komplot a už robíte presne to, na čo som upozorňoval pred ix-rokmi. Už vám nestačia verejné zdroje, už vám nestačí majetok, ktorý sa tu nejakým spôsobom vytuneloval, ten už je rozdelený. Už idete po peňaženkách, po peňaženkách ľudí, konkrétnych ľudí, v tomto prípade aj súkromného sektoru. Bez kúska hanby, len aby ste naplnili apetít niekoho, ktorý sa transferuje do výstavby niečoho, čo neviem, či my tu potrebujeme alebo nepotrebujeme. O absurdných výstavných projektoch niektorých skupín, ktoré tu sú, sa zmieňovať nebudem.
Vážená pani ministerka, skončím s tým, aby som bol konštruktívny, a to bude aj kľúčový moment a v interpelácii mi prípadne odpovedzte. Ak, a ja som za, ak chceme aj Európskej únii riportovať, že ako sme sa postarali, tak urobme jednu vec. Ja vám navrhnem jednu vec. Viete, čo urobme? Navrhnime to, že zamestnávateľ, aj to premietnime do Zákonníka práce, je povinný, povinný u zamestnanca kontrolovať, či sa zúčastnil povinnej tej bezplatnej zdravotnej prehliadky. V prípade, že nie, tak to môže byť rozväzujúca podmienka na pomer pracovný. Prečo nie? Prečo by sa, áno, však nech sa zamestnanec stará o zdravie svojich, a áno, lebo nemáte dohľad. Záujem o preventívky, špeciálne možno nie určité možno aj vzdelanostné aj sociálnych vrstiev nie sú vysoké, sú tretinové a keď nám skutočne, sama ste to povedali, na prevencii, prevencia je základ. Tak dostaňme to, že aspoň tých 2 milióny ľudí, ktorí sú v určitom vzťahu zamestnaneckom, tak ich, majme na to páku a dajme tú páku cez to a riportujte Európskej únii. Povedzte, prosím vás, my sme to vyriešili kulantne. U nás zamestnávateľ okrem BOZP, posilnite BOZP, ešte kontroluje, či v našom verejnom zdravotnom systéme je, že každé dva roky, ešte má právo kontrolovať, že či chodí na tie preventívky.
Lenže vážení, a to bude tá, toto sa nebude páčiť chlapcom z Penty, lebo keby sa im zrazu všetci rozbehli, že si tú bezplatnú, že si tú preventívku urobia, tak to im spadne úsmev, však? Ale vyriešite to, čo je. Však naplňte to, čo máme teraz v zákone, že máme nárok raz za dva roky. Urobte to. Toto je riešením, pani ministerka.
Som zvedavý, skúsim naformulovať potom tú interpeláciu, že, ja možno to skúsim pripraviť vo forme pozmeňovacieho návrhu alebo možno v ďalšom kole, počkáme, ako toto vlastne schválite. Ak chcete skutočne, ale ak skutočne chcete riešiť zdravie zamestnancov, tak potom je riešením to, že nájsť páku, ako zamestnávateľom dať určitým spôsobom dohľad, lebo hovoríme stále o dohľade, čiže zamestnávateľ bude mať dohľad nad zdravým zamestnancom takým spôsobom, že Jano, bol si už na preventívke? Musíš mi doniesť papier a ja to musím kontrolovať a keď nepôjdeš na preventívku, tak nehnevaj sa, ja ti môžem dať výpoveď. A Jano pôjde na preventívku. Ale Penta ju bude musieť zaplatiť, vážení, to je ten problém. To je celý ten problém. A to, zdá sa, je v týchto krajinách už nepriestrelné, však?
No som naozaj mimoriadne zvedavý, akým spôsobom toto, tento sofistikovaný útok na verejné financie dopadne a už nielen na verejné financie, ale na financie súkromného sektoru. To som naozaj mimoriadne zvedavý.
Ďakujem všetkým, ktorí si ma prípadne vypočuli. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.5.2014 o 9:01 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:28

Ivan Uhliarik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pani ministerka, ak z tohoto zákona nestiahnete prvú a druhú skupinu zamestnancov, pôjde nielen o opäť ďalšiu finančnú záťaž, ako sme tu dnes počuli, pre stovky zamestnávateľov, ale pôjde o najväčší tunel verejných zdrojov pod hlavičkou ochrany zdravia. Budete asi argumentovať tým, že prevencia je lacnejšia ako liečba. Vy veľmi dobre viete, pani ministerka, že kým tretia skupina zamestnancov alebo u tretej skupiny zamestnancov je to oprávnené, pretože pracujú naozaj možno v sťažených podmienkach, ale pri prvej a druhej skupine zamestnancov to oprávnené nie je. Presne to potvrdzuje aj ten zákon, ktorý ste podávali vo februári v roku 2013. Ročne, vy to dobre viete ako bývalá riaditeľka Všeobecnej zdravotnej poisťovne, navštevuje preventívne prehliadky okolo 30, maximálne 40 % ľudí. Ak by ste to myslela s prevenciou pre týchto ľudí vážne, urobíte presne ten istý mechanizmus, aký dnes funguje u stomatológov. To znamená, že v prípade, že ktokoľvek z nás nepôjde na preventívnu prehliadku k stomatológovi, nasledujúci rok mu nebude hradená žiadna liečba z verejných zdrojov. To znamená, ak nepôjde pacient na preventívnu prehliadku, bude mať problém s hradením z verejných zdrojov nasledujúce obdobie.
Vy viete, pani ministerka, že pre pacienta a pre ľudí je najväčším motivátorom, ako zmeniť svoje chovanie z hľadiska zdravotnej starostlivosti alebo ochrany svojho zdravia, buď peniaze alebo strach zo smrti. A práve týmto operujú, alebo práve týmto, toto funguje bežne v západných krajinách. To znamená, funguje to dokonca aj u nás na Slovensku u stomatológov. To znamená, keď to naozaj myslíte vážne, urobte prevenciu, niečo a... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.5.2014 o 9:28 hod.

MUDr.

Ivan Uhliarik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:30

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Viete, ja mám veľa priateľov živnostníkov a minule mi jeden povedal, že najväčší hlupák na Slovensku je ten, kto zamestnáva ľudí, kto sa rozhodne dať ľuďom prácu. Pretože štát ho zaťaží toľkými povinnosťami, toľkými daňami, odvodmi, poplatkami, hláseniami, že sa to jednoducho neoplatí, že to jednoducho absolútne komplikuje podnikanie. A teraz prichádza ďalšia povinnosť, darmo bude mať firmu, v ktorej má 20 zamestnancov, ktorí robia prácu v prvej kategórii, teda prakticky jednoduchú prácu bez akéhokoľvek rizika. Bude potrebovať ešte aj pracovnú zdravotnú službu, bude musieť za svojich zamestnancov platiť druhej súkromnej firme len preto, lebo Národná rada schváli takýto zvrátený zákon, podľa môjho názoru.
Chcem sa poďakovať kolegovi Hlinovi, že to pomenoval. Ono keď lekári hovoria o tom, je to vždy také dvojsečné a pani ministerka to dobre vie, lebo veď predsa nám záleží na tom, aby sme chránili zdravie ľudí a to je úlohou zdravotníctva. Faktom ale je, že aj preventívna prehliadka má zmysel len vtedy, keď naozaj pred niečím má chrániť a má niečo odhaliť.
Ja sa pamätám veľmi dobre na zápas, ktorý sme tu zvádzali počas prvej Ficovej vlády, tieto nápady nie sú nové, to len hovorím pánovi poslancovi Hlinovi, ale vtedy sa nám to podarilo vybojovať. Podarilo sa nám vybojovať to, aby sme chránili malé firmy, aby sme chránili živnostníkov, ktorí zamestnávajú niekoľko zamestnancov a hlavne aby sme nehnali ľudí, ktorí pracujú v prvej a druhej kategórii na zbytočné prehliadky a nenaháňali tak biznis pracovným zdravotným službám.
Myslím si, že tento zápas nás tu v druhom čítaní čaká, len budeme potrebovať na svoju stanu dostať hlavne verejnú mienku a podnikateľský sektor a potom som o tom presvedčený, že pani ministerka zmení názor.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.5.2014 o 9:30 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video