35. schôdza

13.5.2014 - 12.6.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

11.6.2014 o 11:02 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:18

Monika Gibalová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Vážené dámy poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi, aby som v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku predniesla spravodajskú správu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 986.
Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Ďakujem, pani podpredsedníčka, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

11.6.2014 o 10:18 hod.

PhDr. Mgr. PhD.

Monika Gibalová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:21

Ján Hudacký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. V podstate ja by som chcel len dokumentovať, že je treba, aby sme sa solidarizovali, lebo títo aktívni ľudia takto vo viacgeneračných rodinách, aby sa medzi sebou vedeli solidarizovať a predovšetkým tí, ktorí sú ekonomicky aktívni, čiže rodičia, ktorí pracujú, jednak voči svojim deťom, tak ako som spomínal, tak aby prostredníctvom daňového bonusu mohli mať zníženú daň cca o 20 eur mesačne, čím vlastne sa vytvoria prostriedky na to, aby im mohli pomôcť pri štúdiu na vysokej alebo strednej škole. Na druhej strane zas, aby opäť tí aktívni rodičia vedeli podporiť na dôchodku svoje deti, a to pol percentom vymeriavacieho základu poistenca, ktorý síce nečiní nejaké veľké prostriedky pre tých dôchodcov, ale v každom prípade je to opäť prejav takej solidarity s tým, že ako ten tretí groš, že vracia toto, čo dostal požičané, keď bol mladý, skrz výchovu, skrz vzdelanie. Takže myslím si, že je to dobrý spôsob na to, aby sme posilňovali tú medzigeneračnú solidaritu, aby sme posilňovali tie vzťahy, tie väzby v rodinách, aby vlastne aj takýmto spôsobom bol odbremenený štát a koniec koncov sociálny systém, aby naše rodiny boli nezávislé, aby nečakali, že donekonečna sa bude len štát starať a tak ďalej. Že jednoducho prenechať tú zodpovednosť na tie rodiny. Ale na druhej strane motivovať týchto členov rodiny, aj viacgeneračných rodín, aby vedeli takto posilňovať tú vnútrorodinnú, vnútrogeneračnú solidaritu.
Ja chcem len povedať jeden príklad, že napríklad, keď by sme brali do úvahy, že máme dvoch pracujúcich, aktívnych ľudí, teda rodičov, ktorí majú dve deti a dvoch starých rodičov, pri minimálnej mzde 352 eur by ročne skrz tieto bonusy, ktoré sme hovorili, prvý a tretí groš mohla táto rodina dostať naviac okolo 1 000 eur. Pri priemernej mzde, ktorá činí okolo 800 eur, by takáto rodina mohla dostať okolo 1 000, 1 023 eur, čo nie je málo, keď si zoberieme tie podmienky na Slovensku, že mnohé rodiny, mnohé rodiny prakticky žijú zo svojich príjmov z mesiaca na mesiac. Aspoň takýmto malým príspevkov vlastne motivovať tie rodiny, aby vedeli v podstate a snažili sa spoluužívať a vytvárať v podstate ďaleko lepšie väzby v rodinách.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

11.6.2014 o 10:21 hod.

Ing.

Ján Hudacký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:25

Monika Gibalová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň prajem, Vážená pani predsedajúca, dámy a páni, dovoľte mi, aby som predložila návrh zákona, ktorý predkladám spolu s pánom Martinom Froncom, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o sociálnom poistení a reaguje na zhoršenú situáciu študentov, ktorí sa snažia cez letné prázdniny privyrobiť si na pokrytie výdavkov spojených s ich vzdelávaním.
Novelizáciou zákona o sociálnom poistení od 1. 1. 2013 sú študenti, ktorí pracujú na dohodu o brigádnickej činnosti, poškodení zo strany štátu výrazným zvýšením odvodov. To sa najviac prejavilo počas letných prázdnin, kedy si časť študentov snaží zarobiť aj na nasledujúci školský rok, resp. akademický rok. Vláda umožnila študentovi, ktorý nedosiahol vek 18 rokov, oslobodenie jednej brigády mesačne vo výške 8,39 % priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom za rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý sa platí poistné na dôchodkové poistenie, a to až do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom fyzická osoba dovŕšila vek 18 rokov, inak vo výške 19,72 % priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom za rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktoré sa platí poistné na dôchodkové poistenie.
V roku 2014 sú to mesačné sumy 68 eur do 18 rokov a 159 eur od 18 rokov. Vzhľadom na to, že výška oslobodenia je v každom mesiaci rovnaká, nereflektuje skutočnosť, že študenti počas letných prázdnin pracujú výrazne viac ako počas školského či akademického roka. Návrh zákona umožňuje študentom počas mesiacov júl a august privyrobiť si cez dohody o brigádnickej činnosti v práci bez zvýšených odvodov do dvojnásobnej výšky oproti ostatným mesiacom kalendárneho roka.
A teraz trošku dovoľte jednoduchšie trochu genézy. V lete pred dvoma rokmi vláda prijala v skrátenom legislatívnom konaní opatrenia, dôsledkom ktorých bolo zvýšenie odvodov. Po letných prázdninách študenti brigádnici precitli a sklamaní zistili, že vláda plánuje znížiť aj ich brigádnické príjmy. Pod tlakom študentov, ale aj opozície vláda napokon pristúpila na možnosť zarobiť si bez zvýšených odvodov v tomto čase do výšky 155 eur. Dneska je to do výšky 159 eur.
Odvtedy sa snažíme návrhmi zákonov v opozícii, aby to bolo do výšky životného minima. Pokúšali sme sa o to niekoľkokrát. Posledný pokus na ostatnej schôdzi, ktorý sme zrealizovali s pánom poslancom Štefancom, nebol akceptovaný. A keďže sa to nepodarilo v takejto podobe, tak sa pokúšame teraz s pánom poslancom Froncom predložiť cez novelu zákona umožniť študentom zarobiť si viac aspoň cez prázdniny. Sme presvedčení, že mali by sme študentov motivovať, ak si chcú cez prázdniny zarobiť, a nie ich trestať. Preto prichádzame s návrhom, aby cez letné prázdniny sa zdvojnásobil limit alebo možnosť zarobiť si u študentov; u stredoškolákov by sa zvýšil zárobok zo súčasných 68 eur na 136 eur a u vysokoškolákov zo 159 na 318 eur mesačne. Bolo by to fér, pretože študenti si, drvivá väčšina študentov si potrebuje cez prázdniny zarobiť na výdavky, ktoré ich čakajú počas nasledujúceho školského alebo akademického roka.
Návrh, ktorý sme predložili, môžme veľmi vtipne ilustrovať na príklade vysokoškoláka, ktorý sa rozhodne pracovať na dohodu o brigádnickej práci študenta a uplatňuje si pritom nezdaniteľnú časť aj odvodové oslobodenie. My sme si pripravili taký príklad študenta, ktorý, ak pracoval minulý rok za mesiac júl aj august, dostal 600 eur, tak z týchto 600 eur mu zostalo 520 eur. Ak by sa prijal náš návrh zákona, tak po prijatí zákona by študent, ktorý si počas letných prázdnin zarobí 600 eur, by dostal 594 eur.
Keď sme žiadali ministerstvo financií o stanovisko k tomuto návrhu, nášmu návrhu zákona, ministerstvo sa k tomu postavilo veľmi alibisticky s poukázaním, ako to už obligatórne býva v týchto stanoviskách, aby sme sa zamysleli nad tým, alebo poukázali, odkiaľ na to vziať financie, pretože iste aj takýto návrh, ktorý by u jedného študenta zdanlivo nepatrne spôsobil výšku príjmu, iste by štátny rozpočet stál nemalé finančné prostriedky.
No, napríklad Ministerstvo financií Slovenskej republiky minulý rok spustilo zavádzanie nového počítačového programu na všetky obce, cez ktoré chce monitorovať ich peniaze. Len za to, že nejaká ekonómka z obce zavolá do centra a spýta sa, ako do programu niečo naťukať, tak si externá firma vypýta od štátu 66 eur za hodinu. Táto firma pritom možno zamestnáva práve študenta brigádnika, pretože tí často pracujú v takýchto centrách, za 10 hodín jeho práce vytiahne od štátu firma 660 eur, pričom tieto peniaze mu možno vyplatí za celý júl a august jeho práce. Tu je len malá ukážka toho, že ak by ministerstvo financií chcelo, tak nájde finančné prostriedky na vylepšenie situácie študentov, ktorí, nie všetci, ale drvivá väčšina študentov, chcú, majú záujem a sú aj mnohí odkázaní na to, aby si cez letné prázdniny mohli privyrobiť na svoje budúce výdavky v školskom alebo akademickom roku.
Napríklad len 65 eur, o ktoré by sa zvýšil príjem takéhoto študenta po prijatí nášho návrhu zákona, by študent mohol použiť napríklad na zaplatenie internátu, čo si myslím, že možno pre nás 65 eur nie je veľká suma, ale pre študenta, ktorý má mnohé iné výdavky, aj základné, aj tie, ktoré sú neočakávané, je to dosť veľká suma.
Preto, vážení, vážené kolegyne, kolegovia, tento návrh zákona stojí za to, aby sme zvážili, aby ste zvážili, či podporíte, alebo nepodporíte, a ja vás prosím aj v mene kolegu predkladateľa, spolupredkladateľa pána Fronca, aby ste tento návrh zákona podporili.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

11.6.2014 o 10:25 hod.

PhDr. Mgr. PhD.

Monika Gibalová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:36

Viera Šedivcová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážená pani predkladateľka, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som vystúpila ako spravodajkyňa v prvom čítaní k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Moniky Gibalovej a Martina Fronca na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Je uvedený pod tlačou 994.
Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená Výborom Národnej rady pre sociálne veci za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 994. V menovanom súvise si dovoľujem predložiť informáciu k návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Prosím, pani predsedajúca, otvorte všeobecnú rozpravu k predmetnému zákonu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

11.6.2014 o 10:36 hod.

Mgr.

Viera Šedivcová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:39

Martin Fronc

Uvádzajúci uvádza bod 10:43

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, vážená pani podpredsedníčka Národnej rady Slovenskej republiky. Vážení prítomní, panie poslankyne, páni poslanci, hostia, úvodom možno treba povedať dôležitý fakt, že v našom klube má každý z poslancov naozaj nezávislosť pri mnohých svojich témach, ktoré považuje za témy, s ktorými prišiel do parlamentu a ktorými reprezentuje záujmy svojich voličov. Napriek tomu z toho nie je možné odvodiť záver, že v rámci týchto tém neexistujú v klube Obyčajných ľudí a nezávislých osobností kmeňové témy, ktoré nás jednoznačne spájajú. Jednou z takýchto profilových tém, kde naozaj nemáme rozdiely medzi záujmami jednotlivých poslancov, je aj téma boja proti korupcii. Je to téma, ktorá zaznieva tu v sieni zákonnosti veľmi často, je to téma, ktorá napriek tomuto častému opakovaniu ako keby nenachádzala dostatok odozvy v mysliach, svedomiach i uvažovaní mnohých poslancov. Nie je to téma, ktorou by sme chceli zaujať osobitne ako náš klub. Je to téma, o ktorej sme hlboko presvedčení, že je to téma nesmierne prioritná. Pretože korupcia je jeden z najväčších problémov našej spoločnosti a jeho tendencia, byť naozaj veľkým problémom, je, žiaľ, narastajúca.
Už veľakrát tu boli opakované fakty, ktoré hovorili o tom, že máme veľmi nelichotivé miesto v rámci európskeho rebríčka. Pohybujeme sa v oblasti problémov s korupciou kdesi na nelichotivých čelných miestach.
Možnože ešte väčší problém je však nie v nejakých štatistikách, ani nie v tom, že tak často sa tu narába, až to možno niekedy sa nechce ani počúvať, číslom 500 mil. euro ročne, ktoré tá koťuha korupcia jednoducho zo štátnych a verejných zdrojov spotrebuje, ale možno by sme na prvom mieste mali hovoriť o našom vnútornom pociťovaní tohto obrovského problému. Je tu veľmi pravdepodobne možné hovoriť o tom, že otázka korupcie je otázka nášho vnímania významnosti tohto problému, a keďže sme poslancami, tak tá vnímavosť by mala byť daná predovšetkým tým, ako vážne vo svojich svedomiach bereme problém s korupciou.
Možno si treba pripomenúť pôvod tohto slova. Nie je pravdivé, ak si predstavíme nejaký taký symbol, nejaká obálka, ktorá nemá adresáta, ktorá sa tak nenápadne niekde presúva medzi odosielateľom a prijímateľom. Je to také dosť ploché a málo výstižné. Možno tí starí Indovia, skadiaľ pochádza slovo reupt, mali viacej pochopenia pre pravú podstatu tohto fenoménu. Reupt, staroindické slovo, znamená lámať. A nie je to len lámanie pečatí na štátnych zdrojoch, ale, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, je to predovšetkým lámanie charakterov. Lámanie toho, čo by sme mali považovať za svoju prirodzenú výstuhu, niekto tomu hovorí chrbtová kosť, niekto svedomie, niekto jednoducho výchova a zásady, ktoré nemienime opustiť. Úplne jedno, či sme lesníkmi v Novej Sedlici, alebo poslancami Národnej rady Slovenskej republiky. A bojím sa, že práve toto ponímanie je naším veľkým problémom, ktorý ak neodstránime, tak akékoľvek snahy hovoriť tu o podpore ľudí, ktorí majú odvahu bojovať s týmto fenoménom, sú len pozlátkom, sú len bodom v programe, ako to tu už neraz zaznelo. Napokon včera sme tu mali návrh zákona skupiny poslancov z KDH, nazývame ho zákon pána poslanca Figeľa. Už tu bol návrh pána poslanca Lipšica. Už tu bol aj tento návrh, ktorý opätovne v mene celej 13-ky predkladám, a môžem povedať aj 14-ky, však napokon aj poslanec Huba sa na tom výrazne podieľal, nič sa na tom nezmenilo, že teraz momentálne sme 13-ou, ale celá tá pôvodná 14-ka má naozaj obrovské množstvo práce na tomto zákone za sebou.
Nuž tá podstata toho prístupu k tomuto problému je daná možno práve v tom, a ja to považujem za nesmierne dôležité, to vlastne svedčí o tom širokom vejári vnímania tohto problému, že tu v tejto snemovni sa nachádza skupina poslancov, ktorá pri tomto zákone vyslovila opakovane slovo udavač. Hnusné, zlé slovo, ktoré naozaj vystihuje čosi hlboko nedôstojné, čosi, čo nik slušný nemôže považovať za prirodzené. Možno od školských čias, keď existuje udávanie, že ktosi beží za pani učiteľkou zažalovať, možno už tam sa prejavujú tie problémy, ktoré niekto považuje za smiešne. Ja som ich vždycky považoval za vážne. A nepamätám si vo svojom živote, a každý máme, samozrejme, aj 13. komôrku, ktorú radi utajíme, pretože nikto nie sme anjeli, ale ja si naozaj nepamätám na nič, čo by som dokázal ja osobne spojiť so slovom udavačstvo. No napriek tomu je tu skupina poslancov, a netajme to, je to skupina poslancov zo SMER-u, ktorí takéto slovo opakovane použili. Ja som tým hlboko urazený a považujem to za urážku nie mňa, ja som tu nie za seba, ale považujem to za urážku všetkých tých, ktorí ma sem poslali.
Ak by sme hovorili o udavačstve. Môžme. Možnože ozaj história našej krajiny sa nevysporiadala ani s týmto fenoménom. Napadá ma možno také ťaživé historické svedectvo, keď v tejto krajine bolo bežné počas 2. svetovej vojny ukazovať na niektoré brány. Aj tam, aj toho, aj túto. A vypisovať, ja nie, to tí druhí. Ja neviem, či je to pravdivé, to sa možno tvrdí viackrát, ale údajne v análoch Gestapa je zaznamenané, že na Slovensku mali ľahkú robotu, že príliš veľa ľudí z rôznych dôvodov, možno zachrániť si krk a rodinu, možno zarobiť si, možno len z obyčajného ľudského strachu, udávalo. Áno, ak budeme hovoriť o hnedej farbe, ktorá poznačila históriu Slovenska, a o tom, že mnohí Slováci nemuseli zahynúť ani v Nemeckej, ani v Kremničke rukami vlastných súkmeňovcov, keby nebolo udavačstva, nuž, je to pravda. Toto slovo je strašné a jeho dôsledky dodnes sme nejakým spôsobom neprežili, nevyhodnotili. A ak budeme sa chcieť baviť o tomto udavačstve, som ochotný vždy, nie ako nejaký múdry človek, ktorý do toho vidí, ale s pokorou, že máme takéto temné stopy vo svojej histórii, sa postaviť medzi diskutujúcich, a nie preto, aby sme sa v tom rýpali, ale preto, aby sa to nezopakovalo. Pretože história neskončila a biedy, ktoré máme za sebou, nikto nezaručí, že sa môžu zopakovať ešte v horšom vydaní, ako je spomienka našich otcov a starých otcov.
Takže ak sa tu hovorí tak často o udávaní v súvislosti so zákonom, ktorý má podporovať, chrániť, povzbudzovať a odmeňovať ľudí, ktorí sa neboja tam, kde sa ostatní boja, tak to považujem za nedorozumenie, ktoré nám neumožňuje pokračovať v tejto téme. Môžme tu ešte desaťkrát priniesť zákony, aj pán Lipšic, aj pán Figeľ, aj klub OĽaNO, my sa nepohneme. Pretože to je naozaj zásadný problém, balvan, ktorý tu leží. Veď predsi podporovať nejakým zákonom udavačstvo, no tak na to nás tu nie je treba.
A preto sa spytujem, vážení poslanci z klubu SMER, či naozaj nemienite prehodnotiť toto zásadné vyjadrenie niektorých z vás. Ja viem, poviete, ja nie, to iný, ja vám to neprisudzujem všetkým en bloc, ale ja si naozaj pamätám málo ťažších chvíľ za tie dva roky pôsobenia v parlamente, ako boli tie, keď takéto vyjadrenia zazneli.
Preto by som veľmi prosil, ak máme pokročiť naozaj tým smerom, ktorý, verím, že je v záujme celej 150-ky, a ktorý môžme pomenovať ako záchranu obrovského množstva nielen prostriedkov, ale aj úpadkov vo vedomí ľudí, ktorí prestali veriť v spravodlivosť tejto krajine, ak máme v tom pokročiť, musíme sa vedieť pozrieť si do očí a povedať si, že slovo udavač prisúdiť ľuďom, ktorí za nás dokážu prehovoriť vo chvíľach, keď sa my bojíme, je hlboko urážlivé, nedôstojné a zničujúce samotnú podstatu toho, čo týmto zákonom všetci predkladatelia, ktorých som spomínal, sledujú. Preto by som vás chcel veľmi úprimne poprosiť, aby sme sa dostali k tomu, že takýto výraz už nikdy v tejto súvislosti nepoužijeme.
Veľakrát som už rozprával, mal som tú česť predstavovať tento zákon a zdá sa mi nenáležité, aby som prešiel, ale ja to napriek tomu prejdem, všetky tie nuansy, ktoré sú v tomto zákone pomenované. Možnože to bude trocha zdĺhavé. Nechcel by som sa dostať k tomu, aby som bol obvinený zo zbytočného opakovania slov, ale nemám inú možnosť, ako poprosiť ctenú snemovňu o to, aby tomuto zákonu prisúdili mimoriadnu pozornosť.
Ja rozmýšľam, máme nejaký zákon, ktorý predkladali takmer identicky nezávislí, KDH, Obyčajní, a dokonca pár mesiacov dozadu na tlačovej konferencii pán podpredseda vlády Slovenskej republiky Kaliňák oznámil, že takýto zákon sa pripravuje. To znamená, ak dobre rátam, štvrtý v poradí. No ak je to naozaj tak, ak máme takýto veľký vejár predkladateľov, nuž potom by to mohlo svedčiť aj o tom, že sa jedná o výnimočne dôležitú tému. Ak je to výnimočne zložitá téma a toľkí sa k tomu pokúšame nejakým spôsobom vyjadriť a zmocniť túto problematiku do paragrafov, tak potom mám za to, že je tu čas, aby sme sa zhodli na nejakom znení. A ja si myslím, že znenie, ktoré tu dnes predstavíme, náš klub, je znenie veľmi dobré. Bez nejakej snahy vstupovať do konkurencie s ostatnými predkladateľmi, je to najkomplexnejší návrh, ktorý naozaj rieši ochranu, odmeňovanie, pomoc všetkých, ktorých môžme nazvať nie udavačmi, ale ľuďmi, ktorí si zasluhujú našu úctu, vďaku, a ktorých môžme smelo pomenovať, že by mali byť pre nás všetkých, a najmä pre občanov, kde im chceme pomôcť v tejto oblasti, predstavovať prirodzený vzor.
Toľko asi na úvod k tomuto zákonu. Pevne verím, že vážnosť, ktorá je vložená do jeho jednotlivých klauzúl, bude vyjadrená aj vážnosťou prerokovania tohto zákona. A pri tom hlasovaní, viete, hovorím tu často o svedomí, ak sa stane, že opäť to bude také hlasovanie, že dali to Obyčajní, a preto tam bude svietiť za 30, 40, 50, no, nebude to poníženie predkladateľa ani vyjadrenie akejsi kritiky nekvality zákona. Bude to len potvrdenie toho, že mnohí z nás nepochopili, na čo nás sem ľudia poslali, ľudia, nie stranícke centrály, a nepochopili závažnosť problému, ktorý sa snažíme týmto zákonom nie vyriešiť, korupciu ešte nikto nevyriešil, ale obludný nárast tohto problému na Slovensku nastaviť, obmedziť a dať ľuďom nádej, že spravodlivosť môže niekedy aj víťaziť.
Toľko v úvodnom slove. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

11.6.2014 o 10:43 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:57

Lucia Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte, aby som v zmysle § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpila v prvom čítaní ako spravodajkyňa určená ústavnoprávnym výborom k predmetnému návrhu zákona.
Predmetný návrh zákona spĺňa po formálno-právnej stránke náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby uvedený návrh zákona prerokoval ústavnoprávny výbor, výbor pre financie a rozpočet, výbor pre obranu a bezpečnosť a výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny. Za gestorský navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory prerokovali návrh zákona v druhom čítaní do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní.
Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej právnej úpravy. Ako spravodajkyňa určená navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výborom vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pani predsedajúca, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

11.6.2014 o 10:57 hod.

doc. JUDr. PhD.

Lucia Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:02

Lucia Žitňanská

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:02

Igor Hraško
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán predseda. Nakoľko včera v rozprave sme zistili teda, že vláda pripravuje zákon podobného znenia, ktorý som predkladal včera ja, tak sťahujem svoj návrh zákona z rokovania Národnej rady. Jedná sa o zákon o VÚC, hneď vám to poviem, tlač 973.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

11.6.2014 o 11:02 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:03

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pán predseda, aj ja chcem stiahnuť z rokovania, lebo celá tá schôdza je tak domotaná, že sme to predložili ešte raz, ale pre túto schôdzu, aby sa nerokovalo o tlači 1015, 1016, 1018, 1012. Ďakujem pekne.

Paška, Pavol, predseda NR SR
45a.
1015, 1016 a 1018?

Hlina, Alojz, poslanec NR SR
45b.
A 1012.

Paška, Pavol, predseda NR SR
45c.
A 1012. Dobre. 1012 a 1018. Čiže sťahujete z programu 35. schôdze.

Hlina, Alojz, poslanec NR SR
45d.
Áno.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

11.6.2014 o 11:03 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video