39. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.10.2014 o 11:35 hod.
JUDr. PhD.
Róbert Madej
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážený pán poslanec, ja by som si len ako spravodajca dovolil faktickou poznámkou reagovať na vaše vystúpenie, hlavne procedurálny návrh, aby nedošlo k ďalším pochybnostiam. V prvom rade chcem upovedomiť vás o tom, že procedurálny návrh alebo návrh v rámci hlasovania smeruje k Národnej rade. To znamená, nepokračovať v rokovaní. Smerom k pánovi ministrovi to môže byť akákoľvek politická výzva, ale, samozrejme, o vašom návrhu sa bude hlasovať.
Ďalej by som chcel uviesť, že pokiaľ máme ísť v súlade so zákonom o rokovacom poriadku Národnej rady, musíme vyvodiť, o akom procedurálnom návrhu teda budeme hlasovať. Podľa § 73 ods. 3 písm. b) zákona o rokovacom poriadku sa Národná rada môže uzniesť, že nebude pokračovať v rokovaní o tomto návrhu zákona. O tomto môžeme dať, pán poslanec, hlasovať. Obávam sa, že tie ďalšie, že čo všetko má byť predložené, musíte žiadať v rámci možností, ktoré ponúka rokovací poriadok, požiadať vládu, ministerstvo o predloženie správy a tak ďalej. To znamená, že o tom, čo budeme na základe toho hlasovať, čo ste žiadali, je návrh nepokračovať v rokovaní o návrhu zákona. Len aby sme si to ozrejmili.
Ďakujem.
Neautorizovaný
Vystúpenia
11:05
Vystúpenie v rozprave 11:05
Alojz HlinaJa som zachytil aj možno také zhrozené veci, že ak by, ako by SMER mohol chcieť ohroziť vodu, nie, že tu aj, aj podľa mňa aj tých, aj niekomu povedal, že tým bol nejaký SMER pozitívny, povedal, že to by už SMER nemohol, pretože sa to zdalo veľké. Ja to pokúsim povedať na jednom prípade, lebo to je tak čarovné, vždycky tie mostíky treba hľadať, že ústava hovorí v tom čl. 44 okrem iného, že je potrebné chrániť, zveľaďovať životné prostredie a kultúrne dedičstvo.
Nuž ja vám poviem. Ak je SMER schopný zasypať rímske... Nie zasypať, zničiť, zbúrať! Normálne zbúrať rímske pamiatky. To je Tutanchamón strednej Európy. Tá nálezová situácia na Hradnom vrchu je na úrovni Tutanchamóna v rámci strednej Európy a oni sú to schopní zbúrať! Povedzme už konečne pravdu. Tie opatrné článočky, ktoré sa objavujú, že je to v poriadku. Nie je to v poriadku! Je podpísaná zmluva o mlčanlivosti. Chudáci archeológovia musia mlčať, aby dostali tú nejakú korunku, aby sa mohli hrabať v tej zemi. Zbúrať, normálne zbúrať rímske stavby z čias Tiberia sa musia zbúrať, lebo musia minúť peniaze, čo dohodol Paška so Širokým. Pán Číž, to je vec, čo? (Reakcia z pléna.) Ale to je však to isté ustanovenie ústavy, životné... a ja len dokumentujem ľuďom tejto krajiny, že čo ste schopní. Čiže nikto nemusí byť prekvapený, že či vôbec toho bol SMER schopný. No bol by toho schopný, vážení, vám garantujem, že by sa nerozpakoval ani sekundu.
Ja nevylučujem, že požiadam, viete, jak tí islamisti strhávajú sochy, tak UNESCO ich vyzýva, ja asi dneska pôjdem, tu je zastúpenie UNESCA niekde na ministerstve zahraničných vecí, pôjdem ich poprosiť, nech vás vyzve aspoň UNESCO. Ja už neviem, čo mám robiť, aby ste to nerobili, aby ste nebúrali, aby ste neničili kultúrne dedičstvo, aby ste neničili rímske stavby. 2 100 rokov vydržali, Pašku neprežijú! Vy ste toho schopní.
Čiže vôbec otázka nestojí, či by bol SMER schopný predať vodu. Jasné, že by bol. Nerozpakoval by sa ani sekundu. Nerozpakoval by sa ani sekundu. A ten pôvodný návrh, ktorý tu bol, presne o tom hovoril, pán minister. Otázka len stojí, my sme vám našli tú chybu. My sme vám našli tú zakopanú mínu a vy viete, dobre viete, že sme ju našli. Otázka len stojí, že či ste o tom vedeli alebo nevedeli. Lebo ja nevylučujem, že pre jednoduchosť myslenia je dosť možné, že ste o tom nevedeli. Ak ste o tom vedeli je to, samozrejme, o to horšie. To, samozrejme, o to horšie. Lebo v tom návrhu, ktorý tu bol, bola zakopaná mína pre ľudí, ktorí tu fungujú systémom "hodím si háčik". Lebo o to tu ide, o to tu ide. Hodím si háčik. Mám hodený háčik, už som vybavený. A u týchto, od tejto politickej garnitúry si kúpim, čo len chcem. Otázka stojí teraz, že za koľko a ako dlho to bude trvať. A či budú dva články v novinách, alebo tri. Teraz sa situácia na mediálnom trhu mení, už možno nebude ani jeden, to už nikto nevie. To znova, niečo sa zlacní, niečo zdraží, bude sa musieť iné účty pridávať. Všetci vieme, boli by ste toho schopní, nerozpakovali by ste sa ani sekundu.
Preto ja vám poviem, ja v zásade tento návrh, nieže v zásade, ja som to povedal aj v prvom čítaní, ja tento návrh, keď to tak dopadlo, jak to celé dopadlo, vítam, že je tu, lebo umožní, tí, ktorí, by skutočne brániť tú vodu, mať oporu, o niečo silnejšiu oporu, lebo ona bude pokúšať stále, ale o niečo silnejšiu oporu budeme mať, lebo ja určite budem bojovať za to, aby niekto tú vodu našim ľuďom neukradol, lebo v tomto móde, ako sme teraz, keby sme my, a nedá sa vylúčiť do budúcna, že aj vzhľadom ako sa situácia vyvíja, že bude to cenná surovina, že sa niečo zmení. Ale, možno sa podarí, že pre chvíľu sa zavrie táto téma a bude to dobré, lebo my nie sme, táto garnitúra nie je schopná zodpovedne rozhodnúť, žiaľ, musím to povedať.
Naša politická garnitúra nie je schopná zodpovedne rozhodnúť! Nechajme to na budúcich, budúce generácie. Táto politická garnitúra, ktorí ste tu, niektorí už jak dinosaury, už, už už sfosílneli, niektorí sú tu čerstvo, ale, ale názorovo sú fosílnejší jak tí sfosílnelí, prosím vás, nechajme to tak. Možno tí, po nás čo prídu, budú zodpovednejší, budú zodpovednejší k tomu. Táto garnitúra nie. Táto garnitúra je schopná vyvaliť rímsku stavbu! Vyvaliť rímsku stavbu je schopná! A ešte povedia, že kvôli garážam! Nuž ja chcem vidieť, ináč, mimochodom, ešte túto poznámku si nedovolím, že keď tu budeme v tom predsedníctve, ja tam budem stáť. Alebo ja urobím všetko preto a verím, že nebudem sám, aby tam tie garáže neboli, aby neboli tam, kde je rímska stavba. Ale keby sa vám to náhodou podarilo, vážení, a bude tam chcieť niekto prísť zaparkovať do tých v rámci toho predsedníctva, tak ja tam jak taký blbec budem stáť, za to mi to stojí, že parkujete na mieste rímskej stavby. Nech sa páči. Možno si niekto povie, tak to ja taký barbar nie som, nebudem sa zúčastňovať tohto, kľudne si fajčite, robte, čo chcete.
Prosím vás, čiže je dobré, je dobré, že to takto vyzerá, že možno na chvíľku skončí, lebo my nie sme zodpovední, nie sme schopní. Táto politická garnitúra nie je schopná zodpovedne rozhodnúť o obrovskom bohatstve, ktoré tu máme. Zaznelo nie raz, nie dvakrát sme sa tomu venovali, nechcem sa opakovať v tých veciach, že akou cennou surovinou sa tá voda môže stať. Hej? Ak tu niekto hovoril, že to je, to je nerentabilné, že kto by to vozil v tankeroch. Prosím vás, v Madrase, myslím, v Indii, už teraz vozia v cisternách, celé obrovské mesto Madras sa zásobuje cisternami. Barcelona vozí vodu v tankeroch. Barcelona je už dosť blízko. Hej? Čiže to nie je tak, že tu niekto hrúzy splieta a niečo, čo neni. Tá zdrojová báza, z ktorej toto čerpám, je dostatočne dôveryhodná, kto chce, si to kľudne, si to zverifikujte. Čiže ak už dneska do Barcelony vozia vodu v tankeroch, čiže nie je ďaleko tá doba, kde bude skutočne cennou tá, tá, tá surovina.
Ale pán kolega, aj to vám poviem, takú odbočku vám spravím, že Tibet. Tibet, tretia najväčšia zásobáreň pitnej vody je Tibet po Antarktíde a Arktíde. Čiže, chudáci mnísi, povedzme si pravdu. Hej? Ale oni sa stali obeťou geopolitického zápasu a význam Tibetu bude rásť nie pre jeho duchovno, ale pre jeho vodno, alebo jak to povedať. Tak? (Reakcia z pléna.) No. Takže v tom je celý pes zakopaný, jak sa hovorí.
Čiže naozaj, viete, ak nebude ropa, no tak nepôjdeme autom, ak nebude voda, nepôjdeme nikam. (Povedané so smiechom.) Čiže to je a nemusíte ani do školy chodiť. A už sa k tomu nechcem vracať. Čiže ak niečo má cenu, tak má voda, ak ju máme my, tak si ju chráňme. Voda nie je len v tom, že či bude drahá v Tescu, alebo keď si pustím kohútik, či sa bude dať z toho napiť. To tiež neviem, či to tu niekto akcentoval, to treba tiež povedať, voda je to, z čoho vznikajú..., aj oblek, to niekto raz vypočítal, že, počkajte, jak to bolo, že pulóver, na pulóver treba 5 000 litrov vody. Na, počkajte, hamburger 2 400 litrov vody treba. Hej? Že proste niekto to prepočítal cez nejaké ukazovatele, čiže naozaj, voda neni len to, že si kúpim 1,5-litrovú fľašku v Tescu. Hej? Voda je, ale tu to zaznelo, voda je život.
Čiže ja vám poviem a skončím, ja tento návrh zákona podporím za predpokladu, že bude prednesený pozmeňovací návrh, ktorý je pripravený, ja som ho čítal, cizeluje to znenie, ktoré bolo namietané, a vyzerá, že dôvodne aj po analýzach. Čiže ak bude to vycizelované takým spôsobom, ako je to v tom pozmeňovacom návrhu, ten pozmeňovací návrh bude schválený, ja za tento návrh ústavy zahlasujem.
Ďakujem.
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, skôr ako poviem, ešte poviem takú procedurálnu vec, že aj ľuďom poviem, aby vedeli, ako fungujú niektoré procedúry, že vy keď v štvrtok poviete, že v piatok zrušíte hlasovanie, to znamená, že dávate priepustku svojim poslancom. To, že tu, som prekvapený, že na, relatívne v piatok je tu veľa ľudí, to je preto, lebo sa predstavuje vládny návrh a oni tu musia teda držať štafáž. Ale zasa až toľkých nemáte. Tu už jak vám minule nezatlieskali, to bol prvý dobrý silný moment, ktorý sa mi páčil, a to, že nedržia štábnu kultúru, že poslanci sú pri svojom ministrovi a držia mu akože dvere, tak tiež nefunguje. Možno aj preto, že ste si ich včera pustili domov. Čiže všetci tí ľudia, ktorí sa trápite, žijete zo dňa na deň, nie preto, že tak chcete žiť, ale preto, že tak sa, tak to proste je, tak vedzte, že tu my máme úplne iný režim. My sme v režime, my ste tu, naozaj sa do tej slonovej veže zatvárame a potom to tak vyzerá, že nemáme absolútne kontakt s tou realitou.
Ja som zachytil aj možno také zhrozené veci, že ak by, ako by SMER mohol chcieť ohroziť vodu, nie, že tu aj, aj podľa mňa aj tých, aj niekomu povedal, že tým bol nejaký SMER pozitívny, povedal, že to by už SMER nemohol, pretože sa to zdalo veľké. Ja to pokúsim povedať na jednom prípade, lebo to je tak čarovné, vždycky tie mostíky treba hľadať, že ústava hovorí v tom čl. 44 okrem iného, že je potrebné chrániť, zveľaďovať životné prostredie a kultúrne dedičstvo.
Nuž ja vám poviem. Ak je SMER schopný zasypať rímske... Nie zasypať, zničiť, zbúrať! Normálne zbúrať rímske pamiatky. To je Tutanchamón strednej Európy. Tá nálezová situácia na Hradnom vrchu je na úrovni Tutanchamóna v rámci strednej Európy a oni sú to schopní zbúrať! Povedzme už konečne pravdu. Tie opatrné článočky, ktoré sa objavujú, že je to v poriadku. Nie je to v poriadku! Je podpísaná zmluva o mlčanlivosti. Chudáci archeológovia musia mlčať, aby dostali tú nejakú korunku, aby sa mohli hrabať v tej zemi. Zbúrať, normálne zbúrať rímske stavby z čias Tiberia sa musia zbúrať, lebo musia minúť peniaze, čo dohodol Paška so Širokým. Pán Číž, to je vec, čo? (Reakcia z pléna.) Ale to je však to isté ustanovenie ústavy, životné... a ja len dokumentujem ľuďom tejto krajiny, že čo ste schopní. Čiže nikto nemusí byť prekvapený, že či vôbec toho bol SMER schopný. No bol by toho schopný, vážení, vám garantujem, že by sa nerozpakoval ani sekundu.
Ja nevylučujem, že požiadam, viete, jak tí islamisti strhávajú sochy, tak UNESCO ich vyzýva, ja asi dneska pôjdem, tu je zastúpenie UNESCA niekde na ministerstve zahraničných vecí, pôjdem ich poprosiť, nech vás vyzve aspoň UNESCO. Ja už neviem, čo mám robiť, aby ste to nerobili, aby ste nebúrali, aby ste neničili kultúrne dedičstvo, aby ste neničili rímske stavby. 2 100 rokov vydržali, Pašku neprežijú! Vy ste toho schopní.
Čiže vôbec otázka nestojí, či by bol SMER schopný predať vodu. Jasné, že by bol. Nerozpakoval by sa ani sekundu. Nerozpakoval by sa ani sekundu. A ten pôvodný návrh, ktorý tu bol, presne o tom hovoril, pán minister. Otázka len stojí, my sme vám našli tú chybu. My sme vám našli tú zakopanú mínu a vy viete, dobre viete, že sme ju našli. Otázka len stojí, že či ste o tom vedeli alebo nevedeli. Lebo ja nevylučujem, že pre jednoduchosť myslenia je dosť možné, že ste o tom nevedeli. Ak ste o tom vedeli je to, samozrejme, o to horšie. To, samozrejme, o to horšie. Lebo v tom návrhu, ktorý tu bol, bola zakopaná mína pre ľudí, ktorí tu fungujú systémom "hodím si háčik". Lebo o to tu ide, o to tu ide. Hodím si háčik. Mám hodený háčik, už som vybavený. A u týchto, od tejto politickej garnitúry si kúpim, čo len chcem. Otázka stojí teraz, že za koľko a ako dlho to bude trvať. A či budú dva články v novinách, alebo tri. Teraz sa situácia na mediálnom trhu mení, už možno nebude ani jeden, to už nikto nevie. To znova, niečo sa zlacní, niečo zdraží, bude sa musieť iné účty pridávať. Všetci vieme, boli by ste toho schopní, nerozpakovali by ste sa ani sekundu.
Preto ja vám poviem, ja v zásade tento návrh, nieže v zásade, ja som to povedal aj v prvom čítaní, ja tento návrh, keď to tak dopadlo, jak to celé dopadlo, vítam, že je tu, lebo umožní, tí, ktorí, by skutočne brániť tú vodu, mať oporu, o niečo silnejšiu oporu, lebo ona bude pokúšať stále, ale o niečo silnejšiu oporu budeme mať, lebo ja určite budem bojovať za to, aby niekto tú vodu našim ľuďom neukradol, lebo v tomto móde, ako sme teraz, keby sme my, a nedá sa vylúčiť do budúcna, že aj vzhľadom ako sa situácia vyvíja, že bude to cenná surovina, že sa niečo zmení. Ale, možno sa podarí, že pre chvíľu sa zavrie táto téma a bude to dobré, lebo my nie sme, táto garnitúra nie je schopná zodpovedne rozhodnúť, žiaľ, musím to povedať.
Naša politická garnitúra nie je schopná zodpovedne rozhodnúť! Nechajme to na budúcich, budúce generácie. Táto politická garnitúra, ktorí ste tu, niektorí už jak dinosaury, už, už už sfosílneli, niektorí sú tu čerstvo, ale, ale názorovo sú fosílnejší jak tí sfosílnelí, prosím vás, nechajme to tak. Možno tí, po nás čo prídu, budú zodpovednejší, budú zodpovednejší k tomu. Táto garnitúra nie. Táto garnitúra je schopná vyvaliť rímsku stavbu! Vyvaliť rímsku stavbu je schopná! A ešte povedia, že kvôli garážam! Nuž ja chcem vidieť, ináč, mimochodom, ešte túto poznámku si nedovolím, že keď tu budeme v tom predsedníctve, ja tam budem stáť. Alebo ja urobím všetko preto a verím, že nebudem sám, aby tam tie garáže neboli, aby neboli tam, kde je rímska stavba. Ale keby sa vám to náhodou podarilo, vážení, a bude tam chcieť niekto prísť zaparkovať do tých v rámci toho predsedníctva, tak ja tam jak taký blbec budem stáť, za to mi to stojí, že parkujete na mieste rímskej stavby. Nech sa páči. Možno si niekto povie, tak to ja taký barbar nie som, nebudem sa zúčastňovať tohto, kľudne si fajčite, robte, čo chcete.
Prosím vás, čiže je dobré, je dobré, že to takto vyzerá, že možno na chvíľku skončí, lebo my nie sme zodpovední, nie sme schopní. Táto politická garnitúra nie je schopná zodpovedne rozhodnúť o obrovskom bohatstve, ktoré tu máme. Zaznelo nie raz, nie dvakrát sme sa tomu venovali, nechcem sa opakovať v tých veciach, že akou cennou surovinou sa tá voda môže stať. Hej? Ak tu niekto hovoril, že to je, to je nerentabilné, že kto by to vozil v tankeroch. Prosím vás, v Madrase, myslím, v Indii, už teraz vozia v cisternách, celé obrovské mesto Madras sa zásobuje cisternami. Barcelona vozí vodu v tankeroch. Barcelona je už dosť blízko. Hej? Čiže to nie je tak, že tu niekto hrúzy splieta a niečo, čo neni. Tá zdrojová báza, z ktorej toto čerpám, je dostatočne dôveryhodná, kto chce, si to kľudne, si to zverifikujte. Čiže ak už dneska do Barcelony vozia vodu v tankeroch, čiže nie je ďaleko tá doba, kde bude skutočne cennou tá, tá, tá surovina.
Ale pán kolega, aj to vám poviem, takú odbočku vám spravím, že Tibet. Tibet, tretia najväčšia zásobáreň pitnej vody je Tibet po Antarktíde a Arktíde. Čiže, chudáci mnísi, povedzme si pravdu. Hej? Ale oni sa stali obeťou geopolitického zápasu a význam Tibetu bude rásť nie pre jeho duchovno, ale pre jeho vodno, alebo jak to povedať. Tak? (Reakcia z pléna.) No. Takže v tom je celý pes zakopaný, jak sa hovorí.
Čiže naozaj, viete, ak nebude ropa, no tak nepôjdeme autom, ak nebude voda, nepôjdeme nikam. (Povedané so smiechom.) Čiže to je a nemusíte ani do školy chodiť. A už sa k tomu nechcem vracať. Čiže ak niečo má cenu, tak má voda, ak ju máme my, tak si ju chráňme. Voda nie je len v tom, že či bude drahá v Tescu, alebo keď si pustím kohútik, či sa bude dať z toho napiť. To tiež neviem, či to tu niekto akcentoval, to treba tiež povedať, voda je to, z čoho vznikajú..., aj oblek, to niekto raz vypočítal, že, počkajte, jak to bolo, že pulóver, na pulóver treba 5 000 litrov vody. Na, počkajte, hamburger 2 400 litrov vody treba. Hej? Že proste niekto to prepočítal cez nejaké ukazovatele, čiže naozaj, voda neni len to, že si kúpim 1,5-litrovú fľašku v Tescu. Hej? Voda je, ale tu to zaznelo, voda je život.
Čiže ja vám poviem a skončím, ja tento návrh zákona podporím za predpokladu, že bude prednesený pozmeňovací návrh, ktorý je pripravený, ja som ho čítal, cizeluje to znenie, ktoré bolo namietané, a vyzerá, že dôvodne aj po analýzach. Čiže ak bude to vycizelované takým spôsobom, ako je to v tom pozmeňovacom návrhu, ten pozmeňovací návrh bude schválený, ja za tento návrh ústavy zahlasujem.
Ďakujem.
Neautorizovaný
11:15
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:15
Mikuláš HubaA preto som naozaj rád, že si tu, aj keď nie vždy so všetkým, samozrejme, súhlasím, ani s formou, ani s obsahom, ale, chvalabohu, že otváraš tieto témy, ktoré sa niekto snaží úporne zametať pod koberec, a opäť si, myslím, trafil klinec po hlavičke, lebo pokiaľ nebudeme vedieť vidieť veci v súvislostiach časových, priestorových, hodnotových a iných, tak potom všetky tie drobné zmeny ústavy aj tak budú k ničomu.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.10.2014 o 11:15 hod.
prof. RNDr. CSc.
Mikuláš Huba
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Napriek tomu, Lojzo, že si na úvod spomenul to riziko našej uzavretosti v tejto sklenenej guli, ktorá nám často bráni bezprostredne vnímať to, čo sa deje vonku a kam sa uberá realita, ty si príkladom človeka, ktorý dokážeš spojiť tieto dve role. Tráviš tu rekordne veľa času, ale keď vyjdeš z tejto sály, tak chodíš s otvorenými očami a naozaj si všímaš to, čo sa deje okolo nás, asi viac ako väčšina z nás a navyše to vieš aj veľmi plasticky interpretovať.
A preto som naozaj rád, že si tu, aj keď nie vždy so všetkým, samozrejme, súhlasím, ani s formou, ani s obsahom, ale, chvalabohu, že otváraš tieto témy, ktoré sa niekto snaží úporne zametať pod koberec, a opäť si, myslím, trafil klinec po hlavičke, lebo pokiaľ nebudeme vedieť vidieť veci v súvislostiach časových, priestorových, hodnotových a iných, tak potom všetky tie drobné zmeny ústavy aj tak budú k ničomu.
Neautorizovaný
11:17
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:17
Martin PoliačikA k tomu Tibetu, ja neviem, že či si zorientovaný v tom poslednom dianí, ale nikto vlastne z tibetskej exilovej administratívy nepožaduje odtrhnutie sa od Číny, to znamená, že aj, aj zachovanie toku vody do Číny, aj zachovanie využívania nerastného bohatstva v Tibete by ostalo zachované. Jediné, čo sa požaduje, je, aby z toho tí Tibeťania niečo mali a aby mali nejakú kultúrnu a náboženskú autonómiu, aby sa prestali tam prisťahovávať noví a noví obyvatelia z Číny, pretože hrozí, že o pár desiatok rokov už nič také ako tibetská kultúra v Tibete nebude a všetko bude v Indii v exile.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.10.2014 o 11:17 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
No, Alojz, k dvom veciam sa vyjadrím. Tá prvá je, teda podľa všetkého naozaj katastrofický prístup ku kultúre, ktorý vidíme hneď tu oproti cez ulicu. Ono áno, v jednej veci majú chlapci a dámy z Váhostavu a Paškove vedenie parlamentu takisto pravdu, keby sa to nezačalo odkrývať, tak nevieme, že to tam je. Len tá reakcia by mala byť iná. V momente, keď vieme, že to tak je, tak sa začneme podľa toho správať. Len ono to je taký prístup pána predsedu parlamentu, že rovnako ako je možné v Košiciach zobrať si mestský park ako vlastnú predzáhradku a bývať v športovom zariadení a tváriť sa, že všetko je v poriadku, tak rovnako je zrejme normálne stavať garáže na, ktoré podľa mnohých vyjadrení ani nie sú potrebné, na mieste, ktoré je prešpikované unikátnym historickým materiálom. A pevne dúfam, že sa ešte dostaneme k tomu, že niečo z toho ešte niekedy uvidíme, že to tam neostane zaliate v betóne. To je prvá vec.
A k tomu Tibetu, ja neviem, že či si zorientovaný v tom poslednom dianí, ale nikto vlastne z tibetskej exilovej administratívy nepožaduje odtrhnutie sa od Číny, to znamená, že aj, aj zachovanie toku vody do Číny, aj zachovanie využívania nerastného bohatstva v Tibete by ostalo zachované. Jediné, čo sa požaduje, je, aby z toho tí Tibeťania niečo mali a aby mali nejakú kultúrnu a náboženskú autonómiu, aby sa prestali tam prisťahovávať noví a noví obyvatelia z Číny, pretože hrozí, že o pár desiatok rokov už nič také ako tibetská kultúra v Tibete nebude a všetko bude v Indii v exile.
Neautorizovaný
11:19
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:19
Anton MartvoňPo prvé. V dnešnej tlači vyšlo stanovisko, objavilo sa stanovisko pamiatkarov mestských, že tu čo sa deje všetko na Bratislavskom hrade, tak je v súlade so zákonom. Všetky pamiatky sú zakonzervovávané alebo ochraňované ako také, že nie je v tom žiaden problém.
Možno by som pochopil, kebyže s takýmto vystúpením vystúpi...
Po prvé. V dnešnej tlači vyšlo stanovisko, objavilo sa stanovisko pamiatkarov mestských, že tu čo sa deje všetko na Bratislavskom hrade, tak je v súlade so zákonom. Všetky pamiatky sú zakonzervovávané alebo ochraňované ako také, že nie je v tom žiaden problém.
Možno by som pochopil, kebyže s takýmto vystúpením vystúpi niekto iný, napr. možno pán poslanec Huba alebo pán poslanec Poliačik, ktorí v podstate nemajú niečo obdobné. Ale tým, že vystúpil pán poslanec Hlina, ktorý je všeobecne známy, že jeho firmy pod klenbou Zuckermandlovej radnice robia zemiakové placky alebo U Dobrého pastiera na rohu Židovskej ulice v pôvodných domčekoch starej Bratislavy majú predajňu biovýrobkov alebo na námestí SNP si zriadil krčmu taktiež v pôvodnom domčeku starej Bratislavy, tak myslím si, že je to dosť úsmevné, a nebudem ani spomínať, že na mieste bývalej alebo ešte sčasti botanickej záhrady v Stupave sa pasie Hlinov dobytok.
Čiže je to veľmi úsmevné, keď s takýmto vystúpením vystupuje práve pán poslanec Hlina, ktorý by mal byť práve v tomto momente ticho a šúcha nohami.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.10.2014 o 11:19 hod.
Mgr. PhD.
Anton Martvoň
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ja by som chcel zareagovať na pána poslanca Hlinu, lebo zasa tu prezentoval niečo jemu zvyčajné.
Po prvé. V dnešnej tlači vyšlo stanovisko, objavilo sa stanovisko pamiatkarov mestských, že tu čo sa deje všetko na Bratislavskom hrade, tak je v súlade so zákonom. Všetky pamiatky sú zakonzervovávané alebo ochraňované ako také, že nie je v tom žiaden problém.
Možno by som pochopil, kebyže s takýmto vystúpením vystúpi niekto iný, napr. možno pán poslanec Huba alebo pán poslanec Poliačik, ktorí v podstate nemajú niečo obdobné. Ale tým, že vystúpil pán poslanec Hlina, ktorý je všeobecne známy, že jeho firmy pod klenbou Zuckermandlovej radnice robia zemiakové placky alebo U Dobrého pastiera na rohu Židovskej ulice v pôvodných domčekoch starej Bratislavy majú predajňu biovýrobkov alebo na námestí SNP si zriadil krčmu taktiež v pôvodnom domčeku starej Bratislavy, tak myslím si, že je to dosť úsmevné, a nebudem ani spomínať, že na mieste bývalej alebo ešte sčasti botanickej záhrady v Stupave sa pasie Hlinov dobytok.
Čiže je to veľmi úsmevné, keď s takýmto vystúpením vystupuje práve pán poslanec Hlina, ktorý by mal byť práve v tomto momente ticho a šúcha nohami.
Neautorizovaný
11:20
Vystúpenie 11:20
Alojz HlinaA moja žena mi hovorila, že, že nereaguj na toho..., a potom povedala škaredé slovo, ktoré tu nemôžem povedať. A ja moju ženu počúvam (povedané so smiechom), ja zodpovedne, lebo ja ju mám rád. Ale chvíľočku, teda nech mi prepáči, len doplním jednu vec, že to, čo tu splietal. Ja si pamätám, my sme rekonštruovali jeden priestor a potom tam niekto robil, vyhodnocoval to, že či, teda taký jak bedeker a hovorili, že na stenách je plast, ktorý sa tvári ako mramor. Pravdou je, že to je mramor. Čiže to je, ja si vravím, že už nikto nemôže prekonať takúto stupiditu, ale vidíte, prekonal, lebo to, čo spomínal kolega, že pod radnicou Zuckermandlu, že Židovská ulica, U Dobrého pastiera, to sme vybudovali my ako pripomienku toho, čo bolo. Čiže to, rozumiete, my sme urobili (povedané so smiechom), jaj, asi sa to narýchlo nedá vysvetliť, čiže to nie je pôvodné. Čiže my sme vybudovali nárožný dom pôvodný, ako bol na Zuckermandli, a hovorili sme, že to je teda fasáda tohto domu, aby sme to pripomenuli, lebo to bolo zbúrané. A tuto to indivíduum hovorí, že my predávame placky pod, pod tým domom? (Povedané so smiechom.)
Prosím vás, asi najlepšie si to nechať na svoj vlastný názor.
Ďakujem pekne.
Ďakujem veľmi pekne. Expresne kolegovi Poliačikovi. Pán kolega, nieže zaliate, zničené! Časť zaliate, zasypané, časť zničené. To je fakt. Len oni by, tá nálezová situácia je hodná - to nehovorím ja, to hovoria odborníci - archeoparku. Len na archeoparku sa nedá zarobiť. Rozumiete. To je inštalácia, na ktorej v zásade neurobíte tie milióny eur na..., ktoré urobíte na garáži, lebo to nikto nikdy nezmeria. Čiže to je, tam je pes zakopaný.
A moja žena mi hovorila, že, že nereaguj na toho..., a potom povedala škaredé slovo, ktoré tu nemôžem povedať. A ja moju ženu počúvam (povedané so smiechom), ja zodpovedne, lebo ja ju mám rád. Ale chvíľočku, teda nech mi prepáči, len doplním jednu vec, že to, čo tu splietal. Ja si pamätám, my sme rekonštruovali jeden priestor a potom tam niekto robil, vyhodnocoval to, že či, teda taký jak bedeker a hovorili, že na stenách je plast, ktorý sa tvári ako mramor. Pravdou je, že to je mramor. Čiže to je, ja si vravím, že už nikto nemôže prekonať takúto stupiditu, ale vidíte, prekonal, lebo to, čo spomínal kolega, že pod radnicou Zuckermandlu, že Židovská ulica, U Dobrého pastiera, to sme vybudovali my ako pripomienku toho, čo bolo. Čiže to, rozumiete, my sme urobili (povedané so smiechom), jaj, asi sa to narýchlo nedá vysvetliť, čiže to nie je pôvodné. Čiže my sme vybudovali nárožný dom pôvodný, ako bol na Zuckermandli, a hovorili sme, že to je teda fasáda tohto domu, aby sme to pripomenuli, lebo to bolo zbúrané. A tuto to indivíduum hovorí, že my predávame placky pod, pod tým domom? (Povedané so smiechom.)
Prosím vás, asi najlepšie si to nechať na svoj vlastný názor.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
11:23
Vystúpenie v rozprave 11:23
Igor HraškoTakže a ešte na jedno margo, pán Číž tu celý čas nie je, bohviekde sedí, čo robí, pofajčieva alebo niečo možno popije a potom pribehne a vyjadrí sa úplne nezmyselne k tomu, čo sa tu vlastne od rána deje, a nielen od rána, ale vlastne od včerajška. Pretože ak hovoril, že tuná neni konštruktívna diskusia ani nič podobné, tak včera sme práve konštruktívne diskutovali s pánom ministrom, poslanecké kluby opozičné, tie, ktoré mali záujem na tom, aby sa naozaj pripravil podklad, ktorý by bol prechoditeľný, pretože na schválenie ústavného zákona je potrebný väčší počet hlasov ako na schválenie bežného zákona, takže sa naozaj racionálne riešilo, predložili sa racionálne pozmeňovacie návrhy, o ktorých sa včera diskutovalo s pánom ministrom. A on teraz príde a tuná rozpráva úplné bludy, že tuná nie je vecná diskusia, že tuná, zase proste úplne od veci. Ale to je jeho typický prístup, povie si svoju faktickú a potom zase zmizne. Takže odporúčal by som mu buď sedieť tuná a dávať pozor a vnímať to, že čo sa tuná rozpráva, alebo potom sa vôbec radšej nevyjadrovať, lebo to vyznie dosť smiešne.
Ako som spomínal, predostreli sme určité požiadavky, pretože po prvom predložení novely vodného zákona, kde bolo jasné, že niekto naozaj ide urobiť kšeft, sa prišlo teda k tomu, že sa ide chrániť voda a dokonca ústavou, prišiel, prišlo znenie, ktoré ale takisto malo svoje muchy, a bola polemika o tom, či sa dá nejakým spôsobom niekde vykľučkovať z niečoho, aby to nebolo zneužiteľné opäť v prospech niekoho, ale prišiel aj text sporného bodu alebo teda sporného § 17a novely vodného zákona po prípadnom prijatí novely ústavy na ochranu vody a v podstate vyzerá to tak, že naozaj by to mohlo byť v podstate prechoditeľné.
Ja sám však mám ešte vnútorné nejaké otázniky, nakoľko teda naozaj prvé, bol pripravený kšeft, druhé, zrazu ochrana, že človek prevrátil nie 180, ale možno aj viacej ako 360 stupňov, čo je v tomto prípade podozrivé, ale dá sa to chápať na druhej strane, pretože na jednej strane, keď nám nevyšiel kšeft, tak z toho vybŕdneme aspoň tak, že ideme teda sa zastávať alebo teda stať, stavať do polohy ochrancov, tých najväčších na svete, ale to je v podstate politická hra, ktorú musíme akceptovať, a teda buď sa jej prispôsobíme, alebo niečo urobíme tak, aby z toho dotyční nevybŕdli len tak, pretože vieme, že pôvodný zámysel bol úplne iný.
V každom prípade dospelo sa po nejakých diskusiách k určitému spoločnému kompromisu a ja som čakal, že kolega Puci, teda ako prizvaný, ako taký garant toho pozmeňováku sa prihlási ako prvý do rozpravy s pozmeňovákom, ale nevadí, však bude na konci, sme rýchlejší, nevadí. V každom prípade, keďže to ešte u mňa evokuje, naozaj ešte niekoľko otázok.
Prvá moja otázka je taká, že potrebujeme sa ponáhľať. V tomto prípade si odpoviem sám. Myslím si, že nepotrebujeme sa až tak ponáhľať, pretože naozaj jedná sa o prijatie strategického rozhodnutia, jedná sa o novelu Ústavy Slovenskej republiky a naozaj často sa v poslednom čase hovorí o tom, že z ústavy si poslanci robia trhací kalendár. Ústava je naozaj najvyšší zákon štátu a nemali by sa prijímať jej zmeny len na základe naozaj nejakých vyjdených bublín a káuz na povrch zemský a naozaj mala by byť zachovaná jej kontinuita tak, aby naozaj zmeny sa diali na tých nižších úrovniach zákonov alebo teda legislatívy všeobecne.
Keďže sa nemáme kam ponáhľať, aj napriek tomu, že sme dospeli k určitému kompromisu, k určitej dohode naprieč nie úplne celým, ale politickým spektrom, aj napriek tomu by som poprosil a požiadal pána ministra o akési ešte odloženie tohto návrhu. To znamená, že môj procedurálny návrh, ktorý teraz prednesiem, je v tom, aby sa ďalej nerokovalo o tomto bode programu - a teraz dôvetok - do času, kým ministerstvo nepripraví nasledovné dokumenty, pretože to bola jedna z takých podmienok, ktoré sme tam dávali alebo teda ktoré sme dávali aspoň na tlačovej besede predvčerom, kde sme teda žiadali ministerstvo ešte o jeden ústupok, ktorý nebol akýmsi spôsobom zapracovaný, a to, aby ministerstvo naozaj vypracovalo v čo najkratšom čase register vydaných povolení vodárenským spoločnostiam, ktorý bude pravidelne aktualizovaný tak, aby bol k dispozícii k nahliadnutiu verejnosti kedykoľvek.
Ďalej aby ministerstvo v čo najkratšom čase pripravilo strategický dokument o vodnej bilancii a kvality vôd na Slovensku, pretože toto je jedna z podmienok, z ktorých sa dá vôbec vychádzať, na základe teda čoho my môžeme, a či z čoho máme poskytovať vôbec pomoc vo forme humanitárnej pomoci alebo núdznej pomoci v prípade teda vody na Slovensku. Aj keď vieme, že v súčasnosti sa už takéto veci realizujú medzi Slovenskom a Maďarskom na určitých úsekoch, a to som hovoril už vlastne vo svojich predchádzajúcich prvých príspevkoch, že niekde tá voda na úseku v Maďarsku chýba, tam ju môžeme posielať my, na inom úseku zase chýba nám a Maďari nám ju môžu naspäť posielať. Ale to je, by som povedal, vecou takých bilaterálnych dohôd a okrem toho výmena vody na hraničných pásmach sa riadi európskou smernicou z roku 2006.
No a tretím bodom je prognóza využívania vodných zdrojov na Slovensku na najbližších 20 rokov. Pretože ako sme už hovorili včaššie, a hovoril o tom aj kolega Chren, niektoré vodné zdroje, a hovoril som to aj ja vo svojich predchádzajúcich príspevkoch, niektoré vodné zdroje sa nám strácajú a strácajú sa tým, že sa znehodnocuje kvalita vody, ktorá je využiteľná z týchto vodných útvarov.
Máme tuná kontamináciu, o ktorej som hovoril, a je to teda, jedná sa o Žitný ostrov, nielen bývalá Dimitrovka, ale aj samotný Slovnaft kontaminuje spodné vody pod Žitným ostrovom a my potrebujeme naozaj reálne vedieť, aká je tá kvalita vody na tom Žitnom ostrove a aké sú do budúcnosti možnosti jej využitia, a hlavne teda či sa zabráni ďalšej kontaminácii, alebo kontaminácia bude pokračovať. A, samozrejme, to aj v súvislosti s vodným dielom Gabčíkovo, ktoré teda vzdulo tie hladiny, a tá cirkulácia podzemných vôd už nie je taká, ako bývala kedysi, čiže to prirodzené čistenie tam akosi chýba. Takže je to moja prosba, nebudem teraz na nikoho kričať, naliehať ani nič podobné, je to moja prosba, naozaj, nemáme sa kam ponáhľať, pretože sa jedná o strategické rozhodnutie.
Včera na stretnutí s pánom ministrom padla teda aj poznámka ku spornej Legnave, že Legnava už teda alebo teda firma, ktorá má záujem o minerálku v Legnave, už ťahá potrubie alebo môže ťahať potrubie zo Slovenska do Poľska cez hranicu a v podstate ústavným zákonom by sa jej zabránilo. Myslím si, že tuná je možné vyvodiť zodpovednosť už teraz, nakoľko úradník na ministerstve životného prostredia nemal na základe čoho vydať povolenie na výstavbu alebo schválenie povolenia na výstavbu rúry do Poľska, ak o to požiadal špecializovaný stavebný úrad, nakoľko ním, podľa teda zákona na to nemal v žiadnom zákone oporu. To znamená, že navrhujem, aby sa teda zrušilo vydané stavebné povolenie na základe zistených pochybení. Uvažovalo sa aj o možno podaní trestného oznámenia v zneužití právomoci verejného činiteľa, ešte sa skúmajú teda niektoré právne aspekty tohto, možno k tomu aj dôjde, pretože som dostal informácie z určitých kruhov, že sa na tom pracuje. V každom prípade toto by bola taká legitímna možnosť a naozaj by sa týmto spôsobom zabránilo tej výstavbe tej rúry do Poľska, a teda zabránilo by sa aj preprave minerálnej vody z územia Slovenska mimo územia Slovenskej republiky.
Takže procedurálny návrh som podal, a teraz poprosím pána ministra, ak to bude akceptovateľné, aby to naozaj teda zvážil, či by to bolo možné, pretože skutočne nám chýbajú naozaj podklady, na základe ktorých by sme do budúcnosti vedeli povedať, že áno, toľkoto vody máme k dispozícii, toľkoto vody môžeme poskytnúť, a hlavne v ktorých častiach Slovenska, pretože niekde tej vody budeme mať naozaj málo, budeme ju potrebovať, ale zase z tej časti, a bolo to tu už tiež spomínané, už sa v Barcelone dováža voda vo veľkých cisternách, tankeroch, takže možno budeme musieť aj my vodu z našich vodných zdrojov prevážať na inú časť Slovenska.
Ďakujem pekne.
Ďakujem pekne. Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, milí občania, tu mám napísaný už len záver toho, čo budem chcieť teraz predniesť. V prvom rade by som však reagoval na kolegu Číža, ktorý tuná hovoril niečo o ľuďoch, ktorých si my kupujeme, aby potom tuná nejak sa tvárili pred Národnou radou. Tak mu môžem povedať, že ja som v živote nikoho nikdy nikde nekupoval pre nejakú, žiadnu príležitosť, ja to nepotrebujem. To, ak je to jeho praktika, hovoril z vlastnej skúsenosti, tak dobre, budiž, ako sa hovorí, podľa seba súdim teba.
Takže a ešte na jedno margo, pán Číž tu celý čas nie je, bohviekde sedí, čo robí, pofajčieva alebo niečo možno popije a potom pribehne a vyjadrí sa úplne nezmyselne k tomu, čo sa tu vlastne od rána deje, a nielen od rána, ale vlastne od včerajška. Pretože ak hovoril, že tuná neni konštruktívna diskusia ani nič podobné, tak včera sme práve konštruktívne diskutovali s pánom ministrom, poslanecké kluby opozičné, tie, ktoré mali záujem na tom, aby sa naozaj pripravil podklad, ktorý by bol prechoditeľný, pretože na schválenie ústavného zákona je potrebný väčší počet hlasov ako na schválenie bežného zákona, takže sa naozaj racionálne riešilo, predložili sa racionálne pozmeňovacie návrhy, o ktorých sa včera diskutovalo s pánom ministrom. A on teraz príde a tuná rozpráva úplné bludy, že tuná nie je vecná diskusia, že tuná, zase proste úplne od veci. Ale to je jeho typický prístup, povie si svoju faktickú a potom zase zmizne. Takže odporúčal by som mu buď sedieť tuná a dávať pozor a vnímať to, že čo sa tuná rozpráva, alebo potom sa vôbec radšej nevyjadrovať, lebo to vyznie dosť smiešne.
Ako som spomínal, predostreli sme určité požiadavky, pretože po prvom predložení novely vodného zákona, kde bolo jasné, že niekto naozaj ide urobiť kšeft, sa prišlo teda k tomu, že sa ide chrániť voda a dokonca ústavou, prišiel, prišlo znenie, ktoré ale takisto malo svoje muchy, a bola polemika o tom, či sa dá nejakým spôsobom niekde vykľučkovať z niečoho, aby to nebolo zneužiteľné opäť v prospech niekoho, ale prišiel aj text sporného bodu alebo teda sporného § 17a novely vodného zákona po prípadnom prijatí novely ústavy na ochranu vody a v podstate vyzerá to tak, že naozaj by to mohlo byť v podstate prechoditeľné.
Ja sám však mám ešte vnútorné nejaké otázniky, nakoľko teda naozaj prvé, bol pripravený kšeft, druhé, zrazu ochrana, že človek prevrátil nie 180, ale možno aj viacej ako 360 stupňov, čo je v tomto prípade podozrivé, ale dá sa to chápať na druhej strane, pretože na jednej strane, keď nám nevyšiel kšeft, tak z toho vybŕdneme aspoň tak, že ideme teda sa zastávať alebo teda stať, stavať do polohy ochrancov, tých najväčších na svete, ale to je v podstate politická hra, ktorú musíme akceptovať, a teda buď sa jej prispôsobíme, alebo niečo urobíme tak, aby z toho dotyční nevybŕdli len tak, pretože vieme, že pôvodný zámysel bol úplne iný.
V každom prípade dospelo sa po nejakých diskusiách k určitému spoločnému kompromisu a ja som čakal, že kolega Puci, teda ako prizvaný, ako taký garant toho pozmeňováku sa prihlási ako prvý do rozpravy s pozmeňovákom, ale nevadí, však bude na konci, sme rýchlejší, nevadí. V každom prípade, keďže to ešte u mňa evokuje, naozaj ešte niekoľko otázok.
Prvá moja otázka je taká, že potrebujeme sa ponáhľať. V tomto prípade si odpoviem sám. Myslím si, že nepotrebujeme sa až tak ponáhľať, pretože naozaj jedná sa o prijatie strategického rozhodnutia, jedná sa o novelu Ústavy Slovenskej republiky a naozaj často sa v poslednom čase hovorí o tom, že z ústavy si poslanci robia trhací kalendár. Ústava je naozaj najvyšší zákon štátu a nemali by sa prijímať jej zmeny len na základe naozaj nejakých vyjdených bublín a káuz na povrch zemský a naozaj mala by byť zachovaná jej kontinuita tak, aby naozaj zmeny sa diali na tých nižších úrovniach zákonov alebo teda legislatívy všeobecne.
Keďže sa nemáme kam ponáhľať, aj napriek tomu, že sme dospeli k určitému kompromisu, k určitej dohode naprieč nie úplne celým, ale politickým spektrom, aj napriek tomu by som poprosil a požiadal pána ministra o akési ešte odloženie tohto návrhu. To znamená, že môj procedurálny návrh, ktorý teraz prednesiem, je v tom, aby sa ďalej nerokovalo o tomto bode programu - a teraz dôvetok - do času, kým ministerstvo nepripraví nasledovné dokumenty, pretože to bola jedna z takých podmienok, ktoré sme tam dávali alebo teda ktoré sme dávali aspoň na tlačovej besede predvčerom, kde sme teda žiadali ministerstvo ešte o jeden ústupok, ktorý nebol akýmsi spôsobom zapracovaný, a to, aby ministerstvo naozaj vypracovalo v čo najkratšom čase register vydaných povolení vodárenským spoločnostiam, ktorý bude pravidelne aktualizovaný tak, aby bol k dispozícii k nahliadnutiu verejnosti kedykoľvek.
Ďalej aby ministerstvo v čo najkratšom čase pripravilo strategický dokument o vodnej bilancii a kvality vôd na Slovensku, pretože toto je jedna z podmienok, z ktorých sa dá vôbec vychádzať, na základe teda čoho my môžeme, a či z čoho máme poskytovať vôbec pomoc vo forme humanitárnej pomoci alebo núdznej pomoci v prípade teda vody na Slovensku. Aj keď vieme, že v súčasnosti sa už takéto veci realizujú medzi Slovenskom a Maďarskom na určitých úsekoch, a to som hovoril už vlastne vo svojich predchádzajúcich prvých príspevkoch, že niekde tá voda na úseku v Maďarsku chýba, tam ju môžeme posielať my, na inom úseku zase chýba nám a Maďari nám ju môžu naspäť posielať. Ale to je, by som povedal, vecou takých bilaterálnych dohôd a okrem toho výmena vody na hraničných pásmach sa riadi európskou smernicou z roku 2006.
No a tretím bodom je prognóza využívania vodných zdrojov na Slovensku na najbližších 20 rokov. Pretože ako sme už hovorili včaššie, a hovoril o tom aj kolega Chren, niektoré vodné zdroje, a hovoril som to aj ja vo svojich predchádzajúcich príspevkoch, niektoré vodné zdroje sa nám strácajú a strácajú sa tým, že sa znehodnocuje kvalita vody, ktorá je využiteľná z týchto vodných útvarov.
Máme tuná kontamináciu, o ktorej som hovoril, a je to teda, jedná sa o Žitný ostrov, nielen bývalá Dimitrovka, ale aj samotný Slovnaft kontaminuje spodné vody pod Žitným ostrovom a my potrebujeme naozaj reálne vedieť, aká je tá kvalita vody na tom Žitnom ostrove a aké sú do budúcnosti možnosti jej využitia, a hlavne teda či sa zabráni ďalšej kontaminácii, alebo kontaminácia bude pokračovať. A, samozrejme, to aj v súvislosti s vodným dielom Gabčíkovo, ktoré teda vzdulo tie hladiny, a tá cirkulácia podzemných vôd už nie je taká, ako bývala kedysi, čiže to prirodzené čistenie tam akosi chýba. Takže je to moja prosba, nebudem teraz na nikoho kričať, naliehať ani nič podobné, je to moja prosba, naozaj, nemáme sa kam ponáhľať, pretože sa jedná o strategické rozhodnutie.
Včera na stretnutí s pánom ministrom padla teda aj poznámka ku spornej Legnave, že Legnava už teda alebo teda firma, ktorá má záujem o minerálku v Legnave, už ťahá potrubie alebo môže ťahať potrubie zo Slovenska do Poľska cez hranicu a v podstate ústavným zákonom by sa jej zabránilo. Myslím si, že tuná je možné vyvodiť zodpovednosť už teraz, nakoľko úradník na ministerstve životného prostredia nemal na základe čoho vydať povolenie na výstavbu alebo schválenie povolenia na výstavbu rúry do Poľska, ak o to požiadal špecializovaný stavebný úrad, nakoľko ním, podľa teda zákona na to nemal v žiadnom zákone oporu. To znamená, že navrhujem, aby sa teda zrušilo vydané stavebné povolenie na základe zistených pochybení. Uvažovalo sa aj o možno podaní trestného oznámenia v zneužití právomoci verejného činiteľa, ešte sa skúmajú teda niektoré právne aspekty tohto, možno k tomu aj dôjde, pretože som dostal informácie z určitých kruhov, že sa na tom pracuje. V každom prípade toto by bola taká legitímna možnosť a naozaj by sa týmto spôsobom zabránilo tej výstavbe tej rúry do Poľska, a teda zabránilo by sa aj preprave minerálnej vody z územia Slovenska mimo územia Slovenskej republiky.
Takže procedurálny návrh som podal, a teraz poprosím pána ministra, ak to bude akceptovateľné, aby to naozaj teda zvážil, či by to bolo možné, pretože skutočne nám chýbajú naozaj podklady, na základe ktorých by sme do budúcnosti vedeli povedať, že áno, toľkoto vody máme k dispozícii, toľkoto vody môžeme poskytnúť, a hlavne v ktorých častiach Slovenska, pretože niekde tej vody budeme mať naozaj málo, budeme ju potrebovať, ale zase z tej časti, a bolo to tu už tiež spomínané, už sa v Barcelone dováža voda vo veľkých cisternách, tankeroch, takže možno budeme musieť aj my vodu z našich vodných zdrojov prevážať na inú časť Slovenska.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
11:33
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:33
Mikuláš HubaVystúpenie s faktickou poznámkou
17.10.2014 o 11:33 hod.
prof. RNDr. CSc.
Mikuláš Huba
Videokanál poslanca
Ja len toľko, ďakujem pekne za slovo. Niekoho možno v tejto sále alebo niekoho z nás, ktorí tu aj nie sme prítomní, znervózňuje to, že o tej vode hovoríme príliš veľa, ale myslím si, že to nemusí byť na škodu, a nakoniec je to aj reakcia na to, ako citlivo na vodu zareagovala odborná a občianska verejnosť. Takže myslím si, že napriek tejto a niekoľkohodinovej diskusii o vode a niekoľkomesačnej kampani, ktorá sa vedie aj napriek teda tomu, že sú v nej iste aj prvky istej politizácie a prihrievania si polievočky, myslím si, že je dobré, že táto diskusia, verejná diskusia prebieha a môže priniesť veľa užitočného, a nakoniec ukazuje sa aj v tom ustupovaní ministerstva a vlády, že aj prináša tento tlak svoje výsledky. A tiež sa prikláňam k tomu, čo povedal kolega Hraško, že by sme sa nemali uponáhľať v podpisovaní nejakého bianko šeku skôr, než budú splnené isté oprávnené požiadavky, či už na vypracovanie tej serióznej bilancie na zmapovanie rizík, ktoré našej vode hrozia, ale takisto aj na splnenie Rámcovej smernice o vode, kde už sme nedodržali niektoré zásadné termíny, ktoré veľmi úzko súvisia práve s touto prerokúvanou problematikou. Čiže aj z tohto dôvodu pravdepodobne podporím ten návrh, ktorý tu kolega Hraško predniesol.
Neautorizovaný
11:35
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:35
Róbert MadejĎalej by som chcel uviesť, že pokiaľ máme ísť v súlade so zákonom o rokovacom poriadku Národnej rady, musíme vyvodiť, o akom procedurálnom návrhu teda budeme hlasovať. Podľa § 73 ods. 3 písm. b) zákona o rokovacom poriadku sa Národná rada môže uzniesť, že nebude pokračovať v rokovaní o tomto návrhu zákona. O tomto môžeme dať, pán poslanec, hlasovať. Obávam sa, že tie ďalšie, že čo všetko má byť predložené, musíte žiadať v rámci možností, ktoré ponúka rokovací poriadok, požiadať vládu, ministerstvo o predloženie správy a tak ďalej. To znamená, že o tom, čo budeme na základe toho hlasovať, čo ste žiadali, je návrh nepokračovať v rokovaní o návrhu zákona. Len aby sme si to ozrejmili.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.10.2014 o 11:35 hod.
JUDr. PhD.
Róbert Madej
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážený pán poslanec, ja by som si len ako spravodajca dovolil faktickou poznámkou reagovať na vaše vystúpenie, hlavne procedurálny návrh, aby nedošlo k ďalším pochybnostiam. V prvom rade chcem upovedomiť vás o tom, že procedurálny návrh alebo návrh v rámci hlasovania smeruje k Národnej rade. To znamená, nepokračovať v rokovaní. Smerom k pánovi ministrovi to môže byť akákoľvek politická výzva, ale, samozrejme, o vašom návrhu sa bude hlasovať.
Ďalej by som chcel uviesť, že pokiaľ máme ísť v súlade so zákonom o rokovacom poriadku Národnej rady, musíme vyvodiť, o akom procedurálnom návrhu teda budeme hlasovať. Podľa § 73 ods. 3 písm. b) zákona o rokovacom poriadku sa Národná rada môže uzniesť, že nebude pokračovať v rokovaní o tomto návrhu zákona. O tomto môžeme dať, pán poslanec, hlasovať. Obávam sa, že tie ďalšie, že čo všetko má byť predložené, musíte žiadať v rámci možností, ktoré ponúka rokovací poriadok, požiadať vládu, ministerstvo o predloženie správy a tak ďalej. To znamená, že o tom, čo budeme na základe toho hlasovať, čo ste žiadali, je návrh nepokračovať v rokovaní o návrhu zákona. Len aby sme si to ozrejmili.
Ďakujem.
Neautorizovaný
11:37
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:37
Igor HraškoA ku kolegovi Madejovi, áno, to ostatné už bol len dôvetok. Samozrejme, o tom nemôžeme dať hlasovať, to bola otázka teda na pána ministra alebo teda taká malá výzva na pána ministra a takisto aj s procedúrou som sa neobrátil priamo na pána ministra, ale aby teda zvážil, keďže on je garantom tohto návrhu zákona, novely ústavy, aby teda z jeho úst možno prišla taká podporná alebo teda...
A ku kolegovi Madejovi, áno, to ostatné už bol len dôvetok. Samozrejme, o tom nemôžeme dať hlasovať, to bola otázka teda na pána ministra alebo teda taká malá výzva na pána ministra a takisto aj s procedúrou som sa neobrátil priamo na pána ministra, ale aby teda zvážil, keďže on je garantom tohto návrhu zákona, novely ústavy, aby teda z jeho úst možno prišla taká podporná alebo teda podporné stanovisko ku tomu, aby sa naozaj v súčasnosti prerušilo istým spôsobom rokovanie o tomto bode, a teda áno, dopresňujem teda, ak je to možné, že nerokovať ďalej o tomto bode. Už som to tak predniesol, takže už to nemôže stiahnuť naspäť. Možno by bolo záhodno aj prerušiť rokovanie o tomto bode, len zase na aký čas a podobne. Takže zatiaľ by som to nechal v tej podobe, že áno, to, čo ste povedali, nerokovať ďalej o tomto bode programu.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.10.2014 o 11:37 hod.
Ing.
Igor Hraško
Videokanál poslanca
Ďakujem kolegovi Hubovi za podporné stanovisko.
A ku kolegovi Madejovi, áno, to ostatné už bol len dôvetok. Samozrejme, o tom nemôžeme dať hlasovať, to bola otázka teda na pána ministra alebo teda taká malá výzva na pána ministra a takisto aj s procedúrou som sa neobrátil priamo na pána ministra, ale aby teda zvážil, keďže on je garantom tohto návrhu zákona, novely ústavy, aby teda z jeho úst možno prišla taká podporná alebo teda podporné stanovisko ku tomu, aby sa naozaj v súčasnosti prerušilo istým spôsobom rokovanie o tomto bode, a teda áno, dopresňujem teda, ak je to možné, že nerokovať ďalej o tomto bode. Už som to tak predniesol, takže už to nemôže stiahnuť naspäť. Možno by bolo záhodno aj prerušiť rokovanie o tomto bode, len zase na aký čas a podobne. Takže zatiaľ by som to nechal v tej podobe, že áno, to, čo ste povedali, nerokovať ďalej o tomto bode programu.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
11:38
Vystúpenie v rozprave 11:38
Martin FeckoSom veľmi rád, že polemika, ktorá nastúpila hneď po prvom čítaní, a čas, keď ideme už v druhom...
Som veľmi rád, že polemika, ktorá nastúpila hneď po prvom čítaní, a čas, keď ideme už v druhom čítaní dať tomu relatívne bodku, spôsobilo niektoré zmeny, ktoré, myslím, že vedú k určitému kompromisu, ktorý by mal byť pri každom prerokovanom zákone. Hovorilo sa tu, prečo tak dlho hovoríme o vode. Ja sa pýtam, o čom inom. Keď to dám do absurdity, keby sme dneska už vodu nemali, zajtra by naša republika mala byť bez vody, tak o čom by sme mali debatovať, ak nie o vode. Keď nebude voda, nebude život. Dúfam, že to si nemusíme vysvetľovať, takže myslím, že voda, či tu budeme debatovať o nej dva dni, päť dní, osem dní, má tú váhu pre ľudskú činnosť a život na Zemi ako taký.
Som veľmi rád, že sa aj tie jazykové prestrelky, ktoré sme mali, či už na výbore, resp. na ďalšom rokovaní, sa nejakým spôsobom utriasli, a tak ako hovorí zákon, ako sa má tvoriť zákon, teda legislatívne pravidlá, že v prípade nejakých slovných nejasností by sa to malo s nejakou inštitúciou prerokovať, ktorá je za to zodpovedná, myslím, že Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra Slovenskej akadémie vied je zodpovedný, tak preto sme aj my s kolegom Mičovským a Hubom vyzvali, aby sa nám jednoznačne vyjadril, aká tá, aké to slovné súvetie má byť, ako si ho vysvetľovať. Takže som veľmi rád, že máme ho tu. Kolega Mičovský to už predniesol, a že bude, dúfam, že zohľadnené, keď vystúpi pán Puci, je v rozprave, takže dúfajme, že bude tu mať túto tendenciu, aby to tam bolo pojaté, ako to bolo doteraz dojednané.
Vrátim sa znovu k tomu, čo mi je blízke, a síce vlastníctvo. Článok 4, nerastné bohatstvo, jaskyne, podzemné vody, prírodné liečivé zdroje a vodné toky sú vo vlastníctve Slovenskej republiky, čl. 4 Ústavy Slovenskej republiky. Ako si to vysvetľujú ľudia? Majú vo vlastníctve, je vo vlastníctve a asi by malo aj ostať vo vlastníctve. Pýtam sa, pán minister v úvodnom slove povedal, že voda je národným bohatstvom a zároveň je vo vlastníctve Slovenskej republiky, to znamená, aký je cieľ naložiť s národným bohatstvom a s vlastníctvom Slovenskej republiky, ktoré tu máme. Aký je cieľ, kto o tom rozhodne? Ja si myslím, že dobre, máme nejakú delegovanú právomoc cez voľby, ale u mňa pri tak vážnej veci ako národné bohatstvo, resp. vlastníctvo Slovenskej republiky, to znamená našich občanov, ako s ním naložiť, tak to, myslím, že by bolo hodno možno, že aj referenda ako ďalej, pretože ako sme naložili s dedičstvom našich predkov, ono v tej matérii, po '89. vidíme sami, aký je tu stav, a nikto sa nikoho nepýtal. Takže znovu budem kritizovať to, či sme až tak spôsobilí, aby sme my rozhodli o tom, ako naložiť s tým národným bohatstvom, či by to nemal povedať národ v referende. Chceme ho navyšovať, chceme ho konzervovať, chceme ho ponižovať, ako? Kto? Daná politická partia, ktorá sa dostane ku moci, tá má rozhodnúť o tom? Ja si takúto právomoc neuzurpujem ako poslanec Národnej rady a myslím si, že o tak závažnej veci by mali rozhodnúť občania v referende.
Samozrejme, že nehovorím už o plytvaní vody, ktoré, samozrejme, u nás má ďalekosiahle, by som povedal, a dlhodobé tradície, a mnoho ľudí, ktorí prídu k nám a sú ako hostia, tak sa čudujú, že my s pitnou vodou, dá sa povedať, že aj na toaletách a ďalších s ňou splachujeme, a to je pre nich najväčší šok. To je pre nich najväčší šok. To nech si už každý vstúpi do svedomia a myslím, že aj tu by sme mali robiť nejaké vážne úkony, akým spôsobom možnože tú úžitkovú vodu poslať do týchto zariadení, aby sa používala, nie pitnú vodu. Lebo pitná voda je to, ktoré nám nikto nikdy nenahradí, a pitná voda je iba ten vážny fenomén, ktorý nás vôbec drží pri živote.
Pán minister, myslím si, že tak ako ste hovorili, že chcete zabrániť predaju vody, tak chcem veriť tomu, že to ten pozmeňujúci návrh, ktorý prinesie pán Puci, bude tomu, dá tomu zadosť, a že bude to tak, ako deklarujete v takejto forme, aj prednesené.
Samozrejme, že tie pozmeňujúce návrhy, na ktorých som aj ja podpísaný, myslím si, že zlepšujú a stransparentňujú aj s nakladaním s ďalším bohatstvom tohto národa, ktoré tu máme a je vo vlastníctve, tak bol by som veľmi rád, keby aj nad tým sa zamysleli ako kolegovia z opozície, tak aj vládni poslanci, a aby ich svedomie sa prebudilo a pouvažovali nad tým veľmi vážne, ako budú hlasovať.
To, čo už tu bolo spomínané, že zvyšujú sa poplatky za vodu pre našich poľnohospodárov, samozrejme, ja ako poľnohospodár tiež, samozrejme, nemám, nesúhlasím s týmto spôsobom, pretože tá voda, ktorá nám odteká zadarmo preč, má tiež svoje kubíky a viac-menej nikoho to netrápi zatiaľ, takže bol by som veľmi rád, keby sme aj pri tom závlahovom hospodárstve, ktoré, naši poľnohospodári momentálne po ňom volajú, aby sme aj tam zvážili tie pre a proti, a myslím si, že poľnohospodári by mali mať tú, nechcem povedať, že výhodu, ale tú danosť, že tá voda, ktorá zabezpečuje nám dennodennú obživu, mala by predsa byť, veď na takýto účel nespoplatnená, ale to je asi rezort pôdohospodárstva, resp. iný, takže asi v takomto duchu to beriem, ale aby ste aj vy, je to predsa len príbuzná problematika.
To, že nemáme tú vodnú bilanciu, to je veľký problém a hlavne by som chcel vedieť, kto všetko by k tomu mal sa vyjadriť a kto by mal dať tú konečnú verziu, aká je tá bilancia naša. Boli tu spomenuté pánom Chrenom a inými rôzne cifry, ktoré, ale najlepšie by bolo, keby to bolo prezentované s príslušnou pečiatkou, s príslušným hlavičkovým papierom, že áno, to je tá konečná verzia našej bilancie, našej vodnej bilancie, akú ju máme. Ja osobne môžem za seba povedať, že tak som bol proti predaju pôdy, som aj proti predaju vody a som aj proti predaju vzduchu, keby náhodou sme raz uvažovali aj s týmto vzduchom, ho nejako predávať, lebo, myslím si, že na to nemáme kompetenciu. Na to musí povedať občan a občan v referende. Nebudem sa ďalej opakovať, chcem veriť, že všetky dobre mienené rady, ktoré tu boli, aj tie naše pozmeňujúce návrhy budú nejakým spôsobom prehodnotené u každého poslanca a jeho svedomie sa prebudí a bude hlasovať tak, ako mu to svedomie a jeho sľub na Ústavu Slovenskej republiky, keď vstupoval do parlamentu, tak takto zahlasuje.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
17.10.2014 o 11:38 hod.
Ing.
Martin Fecko
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Pán navrhovateľ, ma počujete, pán spravodajca, kolegyne, kolegovia, vážení hostia, dovoľte aj mne trošku prispieť do diskusie. Nechcem sa opakovať, čo som povedal už v prvom čítaní, takže nebude to také dlhé, myslím, že to zhutním do logických nejakých úvah, ktoré by možnože mali zaznieť v tomto druhom čítaní.
Som veľmi rád, že polemika, ktorá nastúpila hneď po prvom čítaní, a čas, keď ideme už v druhom čítaní dať tomu relatívne bodku, spôsobilo niektoré zmeny, ktoré, myslím, že vedú k určitému kompromisu, ktorý by mal byť pri každom prerokovanom zákone. Hovorilo sa tu, prečo tak dlho hovoríme o vode. Ja sa pýtam, o čom inom. Keď to dám do absurdity, keby sme dneska už vodu nemali, zajtra by naša republika mala byť bez vody, tak o čom by sme mali debatovať, ak nie o vode. Keď nebude voda, nebude život. Dúfam, že to si nemusíme vysvetľovať, takže myslím, že voda, či tu budeme debatovať o nej dva dni, päť dní, osem dní, má tú váhu pre ľudskú činnosť a život na Zemi ako taký.
Som veľmi rád, že sa aj tie jazykové prestrelky, ktoré sme mali, či už na výbore, resp. na ďalšom rokovaní, sa nejakým spôsobom utriasli, a tak ako hovorí zákon, ako sa má tvoriť zákon, teda legislatívne pravidlá, že v prípade nejakých slovných nejasností by sa to malo s nejakou inštitúciou prerokovať, ktorá je za to zodpovedná, myslím, že Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra Slovenskej akadémie vied je zodpovedný, tak preto sme aj my s kolegom Mičovským a Hubom vyzvali, aby sa nám jednoznačne vyjadril, aká tá, aké to slovné súvetie má byť, ako si ho vysvetľovať. Takže som veľmi rád, že máme ho tu. Kolega Mičovský to už predniesol, a že bude, dúfam, že zohľadnené, keď vystúpi pán Puci, je v rozprave, takže dúfajme, že bude tu mať túto tendenciu, aby to tam bolo pojaté, ako to bolo doteraz dojednané.
Vrátim sa znovu k tomu, čo mi je blízke, a síce vlastníctvo. Článok 4, nerastné bohatstvo, jaskyne, podzemné vody, prírodné liečivé zdroje a vodné toky sú vo vlastníctve Slovenskej republiky, čl. 4 Ústavy Slovenskej republiky. Ako si to vysvetľujú ľudia? Majú vo vlastníctve, je vo vlastníctve a asi by malo aj ostať vo vlastníctve. Pýtam sa, pán minister v úvodnom slove povedal, že voda je národným bohatstvom a zároveň je vo vlastníctve Slovenskej republiky, to znamená, aký je cieľ naložiť s národným bohatstvom a s vlastníctvom Slovenskej republiky, ktoré tu máme. Aký je cieľ, kto o tom rozhodne? Ja si myslím, že dobre, máme nejakú delegovanú právomoc cez voľby, ale u mňa pri tak vážnej veci ako národné bohatstvo, resp. vlastníctvo Slovenskej republiky, to znamená našich občanov, ako s ním naložiť, tak to, myslím, že by bolo hodno možno, že aj referenda ako ďalej, pretože ako sme naložili s dedičstvom našich predkov, ono v tej matérii, po '89. vidíme sami, aký je tu stav, a nikto sa nikoho nepýtal. Takže znovu budem kritizovať to, či sme až tak spôsobilí, aby sme my rozhodli o tom, ako naložiť s tým národným bohatstvom, či by to nemal povedať národ v referende. Chceme ho navyšovať, chceme ho konzervovať, chceme ho ponižovať, ako? Kto? Daná politická partia, ktorá sa dostane ku moci, tá má rozhodnúť o tom? Ja si takúto právomoc neuzurpujem ako poslanec Národnej rady a myslím si, že o tak závažnej veci by mali rozhodnúť občania v referende.
Samozrejme, že nehovorím už o plytvaní vody, ktoré, samozrejme, u nás má ďalekosiahle, by som povedal, a dlhodobé tradície, a mnoho ľudí, ktorí prídu k nám a sú ako hostia, tak sa čudujú, že my s pitnou vodou, dá sa povedať, že aj na toaletách a ďalších s ňou splachujeme, a to je pre nich najväčší šok. To je pre nich najväčší šok. To nech si už každý vstúpi do svedomia a myslím, že aj tu by sme mali robiť nejaké vážne úkony, akým spôsobom možnože tú úžitkovú vodu poslať do týchto zariadení, aby sa používala, nie pitnú vodu. Lebo pitná voda je to, ktoré nám nikto nikdy nenahradí, a pitná voda je iba ten vážny fenomén, ktorý nás vôbec drží pri živote.
Pán minister, myslím si, že tak ako ste hovorili, že chcete zabrániť predaju vody, tak chcem veriť tomu, že to ten pozmeňujúci návrh, ktorý prinesie pán Puci, bude tomu, dá tomu zadosť, a že bude to tak, ako deklarujete v takejto forme, aj prednesené.
Samozrejme, že tie pozmeňujúce návrhy, na ktorých som aj ja podpísaný, myslím si, že zlepšujú a stransparentňujú aj s nakladaním s ďalším bohatstvom tohto národa, ktoré tu máme a je vo vlastníctve, tak bol by som veľmi rád, keby aj nad tým sa zamysleli ako kolegovia z opozície, tak aj vládni poslanci, a aby ich svedomie sa prebudilo a pouvažovali nad tým veľmi vážne, ako budú hlasovať.
To, čo už tu bolo spomínané, že zvyšujú sa poplatky za vodu pre našich poľnohospodárov, samozrejme, ja ako poľnohospodár tiež, samozrejme, nemám, nesúhlasím s týmto spôsobom, pretože tá voda, ktorá nám odteká zadarmo preč, má tiež svoje kubíky a viac-menej nikoho to netrápi zatiaľ, takže bol by som veľmi rád, keby sme aj pri tom závlahovom hospodárstve, ktoré, naši poľnohospodári momentálne po ňom volajú, aby sme aj tam zvážili tie pre a proti, a myslím si, že poľnohospodári by mali mať tú, nechcem povedať, že výhodu, ale tú danosť, že tá voda, ktorá zabezpečuje nám dennodennú obživu, mala by predsa byť, veď na takýto účel nespoplatnená, ale to je asi rezort pôdohospodárstva, resp. iný, takže asi v takomto duchu to beriem, ale aby ste aj vy, je to predsa len príbuzná problematika.
To, že nemáme tú vodnú bilanciu, to je veľký problém a hlavne by som chcel vedieť, kto všetko by k tomu mal sa vyjadriť a kto by mal dať tú konečnú verziu, aká je tá bilancia naša. Boli tu spomenuté pánom Chrenom a inými rôzne cifry, ktoré, ale najlepšie by bolo, keby to bolo prezentované s príslušnou pečiatkou, s príslušným hlavičkovým papierom, že áno, to je tá konečná verzia našej bilancie, našej vodnej bilancie, akú ju máme. Ja osobne môžem za seba povedať, že tak som bol proti predaju pôdy, som aj proti predaju vody a som aj proti predaju vzduchu, keby náhodou sme raz uvažovali aj s týmto vzduchom, ho nejako predávať, lebo, myslím si, že na to nemáme kompetenciu. Na to musí povedať občan a občan v referende. Nebudem sa ďalej opakovať, chcem veriť, že všetky dobre mienené rady, ktoré tu boli, aj tie naše pozmeňujúce návrhy budú nejakým spôsobom prehodnotené u každého poslanca a jeho svedomie sa prebudí a bude hlasovať tak, ako mu to svedomie a jeho sľub na Ústavu Slovenskej republiky, keď vstupoval do parlamentu, tak takto zahlasuje.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný