46. schôdza

27.1.2015 - 13.2.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.1.2015 o 11:27 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:27

Peter Pellegrini
Skontrolovaný text
S reakciou na faktické poznámky pán poslanec Hlina, nech sa páči.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.1.2015 o 11:27 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:29

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Niekedy sa stane, ono je to výnimočné, že sem príde vec aj z vlády, ktorá má logiku. Takže v tom chcem byť poctivý. Všetkých nás dobehla tá nepoctivosť toho celého. Viete, ja nemám rád, keď kalkulujete u ľudí s tým, že sú to teliatka, hej, kalkulujete s tým, že to sa nebude búriť, kalkulujete s tým, že je to blbé, kalkulujete s tým, že to sa dá nahovoriť na všetko. A ja si pamätám, ako to prebiehalo. Mňa to ohromným spôsobom iritovalo, ako proste z tých ľudí robili hlupákov, naozaj. Bolo to mimoriadne nekorektné. A ja som sa vtedy o politiku vôbec nezaujímal. Ale nezachytil som proste reč, ktorá by to snažila sa vyvážiť. A možno preto prišli aj o klienta DSS-ky Ja nie som klientom DDS-ky práve kvôli tomu, lebo ma to urážalo, hej, tá forma komunikácie, ten spôsob komunikácie ma urážal.
A tie riziká, ktoré sú alebo nie sú, pán Brocka, čo ste spomínali, ja sa pokúsim pri mojom vystúpení, keď budem hovoriť o tele zákona, pokúsim sa tiež, áno, pomenovať. A sú a sú veľké a je potrebné sa nimi zaoberať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.1.2015 o 11:29 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:39

Viera Tomanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca. Odpustite mi, že sa vyjadrujem, lebo som sa nechcela vyjadriť. Ale hovoríte, pani podpredsedníčka, o nepoctivosti v strane SMER. Tak ak tu niekto nepoctivý je, tak sú to tí, ktorí II. pilier zaviedli a podporili ho vo vláde aj v parlamente, a tí, ktorí ho tu obhajujú. Ja si vás len dovolím upozorniť a dať vám do pozornosti, Maďari zrušili druhý pilier, Poliaci zrušili druhý pilier, teraz už aj Česi tento rok rušia druhý pilier.
Dovoľte mi povedať ešte takú poznámku, že Poliaci dokonca majú trestný čin, tuším dva roky nepodmienečne pre tých, ktorí navádzajú ľudí vstúpiť do takéhoto systému.
Preto vám odporúčam, pani podpredsedníčka, keď neviete, o čom hovorím, radšej sa k tomu nevyjadrujte a nehovorte tu o obludnostiach. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.1.2015 o 11:39 hod.

Ing. PhD.

Viera Tomanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:40

Viera Šedivcová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi stručne zareagujem na pani podpredsedníčku parlamentu. Má pravdu v tom, že naozaj o tom treba hovoriť, treba diskutovať a treba dať argumenty na stôl. Ale na druhej strane to považujem za alibistické od Obyčajných ľudí, ktorí by mali naozaj za to zahlasovať s nami, pretože vy reprezentujete tých ľudí, tých obyčajných ľudí, nízkopríjmových vo veľkej väčšine, ktorí doplatili na to, že vstúpili do II. piliera, ktorých dôchodky sú teraz také veľmi nízke. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.1.2015 o 11:40 hod.

Mgr.

Viera Šedivcová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:41

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za pripomienky. Pani poslankyne, naozaj ja som tu nebola pri tom, keď sa hlasovalo o vytvorení II. piliera. Netuším, aká tu bola atmosféra. To ma v podstate ani nezaujíma. Ale hovorím o súčasnom stave a hovorila som o poctivosti a nepoctivosti. Tak ako to vy vnímate, že bola nepoctivá debata alebo možnože mediálna kampaň, mediálna kampaň nepoctivá na začiatku tohto, ja hovorím, že premiér robí teraz nepoctivú mediálnu kampaň dnes v týchto časoch. On nazval II. pilier obludnosťou. On ho tak nazval. Ja som povedala, že obludnosti robila strana SMER tými mohutnými zásahmi do investovania v II. pilieri, do znižovania percenta II. piliera.
Na margo toho, že okolité krajiny zrušili II. pilier. Pani poslankyňa, pani kolegyňa, akože my sa ideme riadiť podľa toho, čo robí druhá krajina, alebo riešime situáciu v našej krajine? Ak vieme, že ročne dotujeme Sociálnu poisťovňu takmer miliardou, tak akože my sa máme tváriť , že je to úplne v poriadku, akože nemáme robiť žiadne iné opatrenia?
Hovorila som o tom, že naozaj tým, že bol takto sprznený ten II. pilier, ja neviem možnože by to mohlo byť ešte horšie, neviem, ale vnímam vaše zásahy negatívne, že tým, že nebol ani vytvorený poriadny spôsob na vyplácanie tých dôchodkov, tak nebola možnosť porovnávať aj vyplácanie alebo súbeh tých dôchodkov, starobného aj zo sporenia z II. piliera. Takže je to podľa mňa veľká škoda, že teraz sa tu naozaj politicky pretláčame.
A k tomu, že som obyčajný človek. Som v hnutí Obyčajní ľudia a zastávam si obyčajných ľudí, lebo vidím, že robíte chyby a robíte veľké chyby. Bohužiaľ, zastávam si ľudí, vysvetlila som, prečo... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.1.2015 o 11:41 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:43

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pokúsim sa byť stručný, aby sme tie časové relácie dodržali.
Meritum veci, o ktorej diskutujeme v tejto rozprave, je skrátené konanie. Preto som mal záujem vstúpiť a vstúpil som do rozpravy, aby som to konkrétne vysvetlil. Myslíme, že na základe ďalších vystúpení to viacerí pochopili.
Mrzí, že ma nepochopil pán poslanec Hraško. Ale tam si stačí nakresliť tú priamku, aký je ten legislatívny proces, desať dní pred schôdzou treba dodať do Národnej rady materiál, prvé čítanie na jednej schôdzi, druhé čítanie na druhej schôdzi. Potom má termíny zákonné pán prezident. Nedajboh, keď to ešte vráti, veci sa predlžujú. Myslím, že tu niet o čom hovoriť, ani z časového hľadiska.
A tie mesiace, ktoré v tomto prípade riešime, sú dôležité nie pre vládu, ale pre tých ľudí, pre ktorých toto riešenie ponúkame. A tu chcem povedať, že vždy keď sme otvárali II. pilier, nám išlo v prvom rade o sporiteľov, o ľudí, o to, hľadať lepší spôsob ochrany týchto sporiteľov. A to je aj teraz takto. (Potlesk.)
Ak dovolíte, vyjadrím sa ku konkrétnym vystúpeniam.
Začnem od pani podpredsedníčky. Pani podpredsedníčka, ak očakávate, že vláda vstúpi do celého procesu tým, že bude viacej regulovať, že bude určovať marže, no tak potom je niečo absolútne pomýlené. Toto je komerčný pilier. Ja ľavicový politik by som mal trvať na tom, aby boli čím väčšie zásahy štátu. Ale štát nemôže na seba brať všetky riziká, ktoré sa zbabrali pri nastavení tohto piliera, my len opravujeme, regulujeme. Veď anuitu sme pripravili preto, že tá pôvodná, ktorá bola ponúknutá, bola nevykonateľná, opakujem, nevykonateľná. A ten, čo to pripravil, nás teraz kritizuje za to, čo urobil. (Potlesk.) Opakujem, sanujeme problémy, nedostatky, chyby, ktoré sa urobili pred desiatimi rokmi. A robíme to v prospech sporiteľa. To znamená, to je základná odpoveď, ktorá s týmto jednoducho súvisí.
No a do toho možno pridám aj niektoré tvrdenia pána Brocku. No ale v tejto chvíli, preboha, my nemôžeme posudzovať, že to nie sme my politici, to urobili tú chybu tie DSS-ky. Veď vy ste tie DSS-ky nastavili, vy ste im tie pozície dali.
Možno tu je veľmi konkrétna otázka na pána poslanca Kaníka. V nedeľu v relácii som si mohol pozrieť, ako telefonoval milióntemu sporiteľovi a blahoželal mu. Prečo v tom čase už neupozornil ľudí, ktorí v tom pilieri boli, že tam nemajú čo robiť, že boli zavedení, podvedení, prečo nereagoval na tie DSS-ky? Na to môže dať odpoveď jedine on. No nemal o to záujem. Aký tam bol vzťah a prepojenie, to ja skúmať nebudem.
Ku konkrétnym otázkam, ktoré zazneli, i keď ony sa už týkajú vecnej stránky, o ktorej budeme asi veľmi dlho hovoriť v tej ďalšej časti.
Pán Brocka nastolil tri otázky, prečo útočíme na sporenie, prečo je tá špinavá kampaň a: „Pozrite sa, ako to spravujú okolité krajiny.“ No nerozumiem tomu. Špinavá kampaň bola DSS-iek, nie teraz. My dávame len odpovede ľuďom na to, ako boli zavedení, aby sa vedeli objektívne podľa toho rozhodnúť, ale brali aj zodpovednosť. Mám sa pozrieť na tie okolité štáty? Pýtam sa pravicových politikov, prečo ste neupozornili podpredsedu Európskej ľudovej strany pána Orbána, čo robí s druhým pilierom v Maďarsku? To je váš politický partner. U Poliakov to je to isté. (Reakcie z pléna.) No ja Orbána neevidujem ako socialistu zatiaľ. To znamená, čo nám to vlastne vyčítate, že sme nepostupovali, tak ako to bolo v okolitých krajinách? No, nie, my ideme zodpovednejšie v tomto prípade. Áno, správame sa ďaleko zodpovednejšie a my máme záujem povedať: „Týmto ľuďom sa tam oplatí byť, majú šancu si jednoducho nasporiť, a preto v žiadnom prípade nejdeme rušiť II. pilier, chceme vytvoriť podmienky pre to, aby ďalej mohli investovať, ale máme záujem, aby tí, ktorí boli oklamaní a podvedení, mali poslednú šancu sa rozhodnúť a zobrať zodpovednosť.“ (Potlesk.)
Pán Švejna, čo sa týka vôbec nastavenia, ja mnohým veciam rozumiem, ale my sa zhodneme v tom, že priorita priorít aj II. piliera je doživotný dôchodok. A to som nenastavoval ja, to nastavil tvorca II. piliera, ale v plnej miere s tým súhlasím, a že nadstavba môže byť hľadanie riešení akéhokoľvek výberu alebo iných profitov, ktoré z toho vyplývajú. Ale ten základný cieľ a priorita, by som bol rád, aby sme sa tu dohodli, musia byť zachované. My sa nemôžeme dostať do situácie, že si jednoducho človek vyberie úspory z II. piliera a o 10 rokov mu bude doplácať štát do životného minima. Myslím, že v tomto prípade sa zhodneme.
Čo sa týka kupovania sporiteľov, pekne ďakujem. Som rád, že po dlhom čase niekto aj z opozičných lavíc povedal, že jednoducho boli podvedení, zavedení a kúpení. To nebolo len 4-tisíc, to bolo aj viac peňazí, ktoré v tomto prípade do toho DSS-ky dávali.
No a k pánovi Kaníkovi. Absolútne s ním súhlasím, možno výnimočne, ale absolútne, vláda zobrala všetko, čo zobrať mohla. Má pravdu. Ale nebola to vláda Ficova, ale „Kaníkova“ pri tvorbe II. piliera na čele s ministrom práce Kaníkom. O tomto to je, on má pravdu, len časovo to presunul do úplne iného obdobia. A preto ak používa výraz arciknieža klamstiev a podvodu, no tak je to on, oklamal státisíce ľudí, ktorí nemajú čo v II. pilieri robiť, a neurobil nič pre to, aby si objektívne vedeli vybrať svoju budúcnosť z hľadiska dôchodkov. Tým vlastne dal aj odpovede, ktoré sa týkajú viacerých vecí. Na druhej strane ja som rád, že aj pán Kaník po desiatich rokoch tu v pléne Národnej rady povedal, že v II. pilieri sú ľudia, čo tam nemajú čo robiť. Už to je úspech, že aspoň takto ďaleko si prišiel k tomu, čo znamená, celkom logicky očakávam, že otvorenie II. piliera asi podporí a to u viacerých, ktorí ste sa s týmto jednoducho stotožnili. Dve pozitíva z tejto diskusie mi vyplynuli ako veľmi dôležité, po prvé, pomenovanie kupovania sporiteľov, som rád, že to konečne zaznelo, lebo doteraz to bolo veľké tabu, minimálne na pravej strane politického spektra, a, po druhé, že v II. dôchodkovom pilieri sú ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. Za to chcem poďakovať Kaníkovi.
Uchádzam sa o podporu skráteného konania. Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

29.1.2015 o 11:43 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 12:01

Mojmír Mamojka
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo. Pripomínam len kolegom z nášho výboru, že o 12.30 hodine budeme mať krátke operatívne stretnutie v zasadačke výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Ďakujem.

(Prerušenie rokovania o 12.03 hodine.)

(Pokračovanie rokovania o 14.00 hodine.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

29.1.2015 o 12:01 hod.

Dr. h. c. mult. prof. JUDr. CSc.

Mojmír Mamojka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
46. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní
 

Vystúpenie 14:06

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda, za slovo. Dovoľte mi, aby som z poverenia predsedu vlády a podľa rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlnil z dnešnej hodiny otázok neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním.
Podpredseda vlády a minister vnútra Slovenskej republiky Robert Kaliňák sa nezúčastní hodiny otázok. Zastupuje ho minister Ján Počiatek. Takisto je neprítomný minister školstva, vedy, výskumu a športu Juraj Draxler. Zastupuje ho pán minister Ján Richter. Hodiny otázok sa takisto nezúčastnia pán podpredseda vlády a minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák, nie sú naňho ale žiadne otázky, tak isto podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny, takisto naňho nie sú otázky. A neprítomný bude aj minister spravodlivosti Tomáš Borec, na ktorého takisto otázky nie sú. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

29.1.2015 o 14:06 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:06

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda, za slovo. Odpoveď na vašu otázku má niekoľko elementov. Ak dovolíte, prejdem ich jeden po druhom.
Slovenská republika v súčasnosti používa komfortnú dôveru domácich aj zahraničných finančných trhov, investorov, ktorí nakupujú naše dlhopisy a pokladničné poukážky.
Pre ilustráciu predtým, než prejdeme k číslam, dovoľte povedať mi niekoľko poznatkov z našich stretnutí s investormi Spojených štátov amerických z októbra minulého roku. Na našich spoločných stretnutiach z ich strany zaznelo aj toto, citujem: „Ste pre nás úspešný príbeh, nakupujeme vaše dlhopisy radi a mali by ste ich emitovať viac. Napriek tomu, že ste pre nás drahí, vás chceme mať v portfóliu". Vyjadrenie, len na dovysvetlenie, „ste pre nás drahí,“ znamená, že úroky, ktoré si môžeme pýtať a pýtame od investorov pri našich aukciách, už pre nich nie sú tak lukratívne ako kedysi. Táto epizóda názorne ilustruje dosiahnuté výsledky pokračujúcej fiškálnej konsolidácie zodpovedného prístupu k riadeniu verejných financií, čo bolo potvrdené aj samotnou Európskou komisiou.
Samozrejme, treba tu povedať aj B. Priaznivej situácii na finančných trhoch z nášho pohľadu prispievajú aj rekordne nízke úrokové sadzby reflektujúce expanzívnu menovú politiku Európskej centrálnej banky. Tá sa v boji s ultranízkou infláciou minulý týždeň vo štvrtok uchýlila k bezprecedentnému kroku v európskom priestore, k takzvanému kvantitatívnemu easingu určenému na novonastolenie zdravej cenovej úrovne.
Boli sme obviňovaní z mrhania, z nezodpovednosti, z riskovania dlhodobej udržateľnosti verejných financií. No ako aj v iných prípadoch v minulosti, tak sa nakoniec ukázalo, že tieto obvinenia nemajú racionálny základ. Tu mi dovoľte povedať, že tieto obvinenia zaznievali a často zaznievajú nezmyselne práve z pôdy tejto Národnej rady.
Dokázali sme v oblasti verejného dlhu urobiť niečo, čo je dnes chápané s titulom premianta ako v eurozóne, tak aj v celej Európskej únii. Vynaložili sme veľké konsolidačné úsilie, urobili sme poriadok vo verejných financiách. Vďaka týmto krokom, ale aj pod vplyvom iných okolností sa nám podarilo oživiť hospodársky rast. Stúpa domáca spotreba. V roku 2014 sa nám podarilo znížiť verejný dlh o 1 %, čím sme premianti v európskom priestore. Úroveň dlhu by podľa našich prepočtov v roku 2014 mala klesnúť pod 54 % hrubého domáceho produktu. Samozrejme, definitívne číslo nám prinesie Eurostat. Bude notifikovať číslo, ktoré vojde do histórie z hľadiska stavu našich verejných financií. Náš dlh je najlacnejší v histórii. Jeho absolútna výška bola niečo cez 40 mld. eur, náklady na obsluhu dlhu v roku 2014 boli na úrovni 1,4 mld. eur. Ušetrili sme 117 mil. oproti plánu. A je to na základe, samozrejme, profesionálneho riadeného dlhu, ako aj vďaka priazni investorov, v ktorej sa, samozrejme, ako zrkadlo odráža stav aj našich verejných financií. Začiatkom tohto roka sme zrealizovali predaj dvanásťročných dlhopisov za historicky najlepších podmienok na úrovni približne 1,45 % per annum.
Záujem o kúpu dlhopisov prejavilo viac než dvesto investorov, najmä z Nemecka, Rakúska a z krajín Beneluxu. V praxi to znamená, že šetríme peniaze, pokiaľ ide o obsluhu štátneho dlhu. Za rok 2014 sme podľa informácií ušetrili viac ako 100 mil. len na obsluhe štátneho dlhu. Predpokladáme, že podobná úspora môže byť aj v tomto roku, v roku 2015. Toto sú všetko položky, ktoré nám umožňujú sústrediť sa v nasledujúcich mesiacoch na financovanie našich priorít, predovšetkým zamestnanosť, vzdelávanie a podporu a pomoc mladým rodinám. Tieto problémy rezonujú ako u nás, tak aj v celej Európskej únii.
Verejný dlh klesá presne tak, ako sme to naplánovali a povedali. A toto všetko nám garantuje výborné postavenie na finančných trhoch. Na tento rok plánujeme minúť na obsluhu dlhu menej ako minulý rok, a to vo výške 1,3 mld. eur. Ale už na základe zrealizovaných aukcií dlhopisu v tomto roku aj v minulom týždni si myslíme, že aj oproti tejto sume opäť ušetríme, pričom k presným číslam sa, samozrejme, dostaneme až v priebehu tohto roka.
V roku 2014 sme ušetrili vyše 8 % výdavkov, ktoré sme pôvodne plánovali na obsluhu dlhu, potreba financovania na tento rok je niečo okolo 5 mld. eur. Z hľadiska potrieb financovania je to parameter 6,4 % hrubého domáceho produktu a úroveň do 10 % HDP je považovaná za prijateľnú. To znamená, sme hlboko pod hranicou 10 %.
Priemerná splatnosť nášho dlhu je 6,8 roka, durácia dlhu je 6 rokov. Pre porovnanie euroval má identické parametre, priemernú splatnosť sedem rokov a duráciu 6 rokov.
Priemerný úrok v roku 2014 dosiahol úroveň 3,3 % per annum. V tomto roku by sme už na základe zrealizovaných aukcií mali ísť nižšie na úroveň okolo 3 %. Je to priemerné úročenie celého portfólia 40 mld. eur dlhu.
Počas troch rokov našej vlády nám bol dvakrát zlepšený výhľad nášho ratingu a hotovostná rezerva ku koncu minulého roku bola na úrovni 1,5 mld. eur. Po zaplatení deficitu splatenia našich záväzkov k 1. februáru tohto roku by sme mali mať identický stav hotovostnej rezervy na účtoch Štátnej pokladnice, teda čiastku 1,5 mld. eur.
Od začiatku roka sme trikrát vstúpili na finančné trhy. Najprv to boli deväťmesačné štátne pokladničné poukážky v objeme 440 mil. eur, dosiahnutý úrok na úrovni 0,55 % per annum. To znamená šesť stotín percenta per annum. Tento úver splatíme ešte tento rok. Následne sme prišli so zásadnou benchmarkovou emisiou dvanásťročného bondu v objeme 1,5 mld. Dosiahli sme úrok 1,4 %. To znamená úročenie štátu dvanásťročný úver de facto za 1,4 % per annum. A dosiahli sme aj historicky rekordne najvyšší dopyt po kúpe týchto dlhopisov v objeme cez 5 mld. eur. To znamená, že nám investori boli ochotní požičať rádovo väčší objem peňazí, niekoľkonásobne väčší objem peňazí, aký sme boli ochotní vziať. No a v posledných dňoch sme ešte zrealizovali dve aukcie. Sú to dva bondy, dvojročný a štvorročný v celkovom objeme 200 mil. eur za podmienok 0,17 % per annum a 0,13 % per annum.
Zrejme vám neuniklo ani to, čo sa dialo vo Švajčiarsku zdôvodnením fixného kurzu švajčiarskeho franku voči euru, mám na mysli tzv. capovanie, 1,2 násobok zavedený ešte v roku 2011. Národná banka Švajčiarska tento fixný kurz opustila a spustila tak v minulom týždni búrku a uvoľnila kurz medzi eurom a švajčiarskym frankom. Hovorím o tom preto, pretože Slovensko má emitovaný dlh aj vo švajčiarskych frankoch v objeme 1 mld. eur, ale keďže máme hedgeovanú túto pozíciu, neprišli sme ani o euro. Keby sme tak nekonali, tak by sme zo dňa na deň mohli prísť o cca 200 mil. eur. Ale keďže správame sa k riadeniu dlhu profesionálne, všetkým takýmto rizikám sme sa vyhli.
Čo hovoria všetky tieto parametre? Všetky ukazovatele dlhu hovoria o tom, že sú to historicky najlepšie výsledky Slovenskej republiky. Znamená to nielen premiantstvo v regióne, ale hlavne bezpečnosť pre krajinu, pretože týmto prístupom chránime našu krajinu pred možnými budúcimi šokmi. Všetci cítime, v akej dobre žijeme. Diferencujeme riziko, diferencujeme investorov, aj regionálne, aj z pohľadu typu investorov. Môžeme sa preto aj odvážnejšie rozhodovať v oblasti financovania. Snažíme sa financovať na dlhšie obdobie a, samozrejme, za lacnejších, za lepších podmienok.
Portfólio našich dlhopisov nesie všetky znaky stability. A na základe toho nie sme v podstate na najbližšie roky pod žiadnym tlakom. A prípadné výkyvy na finančných trhoch, ktoré v tejto turbulentnej dobe nikdy nemôžeme vylúčiť, nás nijako nemôžu ohroziť, pretože máme minimálne potreby a sme aj predfinancovaní.
Rád by som tu povedal, že to je aj výsledok racionálneho správania sa vlády, úsilia všetkých občanov tejto krajiny a profesionálnej práce Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity, ktorá riadi náš dlh. Je to tím ľudí, ktorí sa 10 rokov profesionálne venujú správe nášho dlhu. A 10 rokov sú to tí istí ľudia bez vplyvu politických výmen. Takže si myslím, že poďakovanie patrí určite aj im.
Keďže sa môže dnes odvážnejšie financovať a snažíme sa financovať na dlhšie obdobie a za lepších podmienok, portfólio našich dlhopisov nesie znaky stability z hľadiska budúceho vývoja.
Ak máte niekedy pocit, že táto téma je ľuďom vzdialená, tak si treba uvedomiť jednu zásadnú vec, že síce financovať dlh nie je príjemná záležitosť, ale na druhej strane dnes neexistujú v Európskej únii štáty, ktoré by nemali vlastný dlh. Majú rôzne výšky dlhov, samozrejme. Ale pravdou je, že ak si pozrieme programové krajiny, ktoré museli využiť pomoc eurovalu alebo dočasného eurovalu, tak padli na kolená práve v momente, keď sa neboli schopní financovať.
Na uváženie tu by sme mohli spomenúť možnosť predfinancovať sa oveľa viac, keby sme nemali tak prudentne nastavenú dlhovú brzdu z hľadiska pohotovostného zostatku. A rovnako by nám to pomohlo pri financovaní investícií cez štátne, a nie privátne linky.
Slovensko sa aktuálne na desaťročných dlhopisoch refinancuje lacnejšie ako napríklad Taliansko, Španielsko, Írsko, Slovinsko či Portugalsko a len o niečo drahšie ako druhá najväčšia ekonomika eurozóny, Francúzsko. Spomedzi krajín používajúcich spoločnú menu euro má Slovensko deviaty najlepší dlhodobý rating. Investori Slovensku veria vďaka zníženiu deficitu pod 3 % a klesajúcemu verejnému dlhu. V roku 2013 sa pritom aj pre inú metodiku pohyboval nad 55 % hrubého domáceho produktu, čo spôsobilo aktivovanie dlhovej brzdy, ktorá vládu nútila do rozsiahlych škrtov. To všetko je jednoducho dôkaz toho, že malá otvorená ekonomika, akou Slovensko je, sa dokáže v ťažkých podmienkach správať veľmi racionálne. A som veľmi rád, že nehovoríme tak po mesiaci vládnutia, ale hovoríme tak po veľmi ťažkých troch rokoch prijímaných opatrení.
Od tlačenia peňazí, ktoré Európska centrálna banka spustila pre zamrznutie finančných trhov na prelome rokov 2011 a 2012, Slovensko nemá problém s požičiavaním.
Iba nedávno Európska centrálna banka oznámila historicky prvý tzv. kvantitatívny easing, krok, ktorý ma za cieľ boj proti rizikám deflácie a nezdravo dlhému obdobiu veľmi nízkej inflácie. Zároveň je krokom, ktorý ma napomôcť veľmi slabému oživovaniu ekonomiky eurozóny skrz veľmi nízke úrokové sadzby.
Čo môžeme očakávať v tejto oblasti na tento rok? Na základe doterajších výsledkov našej ekonomiky by sa vnímanie Slovenska ako dôveryhodnej krajiny nemalo oslabiť. Ale skôr, naopak, napríklad od jednej ratingovej spoločnosti Standard and Poor's má Slovenská republika od augusta 2014 pozitívny výhľad.
Ako už bolo oznámené Európskou centrálnou bankou, v eurozóne bude realizované opatrenie kvantitatívneho easingu, čo pre finančné trhy znamená ďalší tlak na pokles úrokových sadzieb štátnych dlhopisov. Nepochybne to bude mať značný vplyv aj na úrokové sadzby dlhopisov Slovenskej republiky.
Obavy z výsledkov volieb v Grécku sa vo svetle opatrenia ECB prejavili na finančných trhoch v tom, že ovplyvnili len výnosovú krivku Grécka.
Na základe uvedeného a predpovedí vývoja na finančných trhoch v roku 2015 predpokladáme, že Slovensko si bude môcť požičať na finančných trhoch za ešte výhodnejších podmienok pri náhrade záväzkov splatných v budúcich obdobiach, najmä v roku 2015, čo prispeje k relatívne menším nákladom na obsluhu dlhu Slovenskej republiky.
Tak ako sa v roku 2014 zmenšila priemerná vážená úroková sadzba portfólia dlhu z 3,6 % per annum na 3,35 % per annum, predpokladáme, že sa uvedený parameter v roku 2015 opäť zmenší na úroveň okolo 3 % per annum.
A úplne nakoniec snáď otázka kvantitatívneho easingu. Podľa vyhlásenia Európskej centrálnej banky v roku 2015 môže ECB nakúpiť slovenské dlhopisy v hodnote 3,2 mld. eur, avšak pravdepodobne to bude v účtovnej hodnote, čo v súčasných podmienkach na trhu znamená menej ako 3 mld. eur v menovitej hodnote. Nie je isté, či sa tento zámer podarí naplniť a investori budú ochotní dlhopisy predať, keďže Európska centrálna banka bude transakcie realizovať na sekundárnom trhu, vplyv na primárny trh bude iba sprostredkovaný, pokiaľ abstrahujeme od iných vplyvov, na primárnom trhu by mal byť väčší dopyt po štátnych dlhopisoch.
Možno sa pýtate, ako nám môže kvantitatívny easing pomôcť pri znižovaní úrokov. No keďže sa o takýchto opatreniach ECB už špekulovalo vopred a oznam o tejto realizácii bol zverejnený už minulý týždeň, my predpokladáme, že trhy preniesli realitu ohlásenia kvantitatívneho easingu už do ocenenia aj našich dlhopisov, pretože úrokové sadzby väčšiny krajín eurozóny sa zmenšili asi o 0,2 %. Sú tu možné ešte ďalšie posuny, ale v nich už bude zahrnutý aj dovtedajší vývoj a prípadné ďalšie opatrenia. (Vystúpenie prerušené predsedajúcim.)

Pellegrini, Peter, predseda NR SR
Pán podpredseda, chcem vás len upozorniť, že vypršal čas, ak by ste dokončili...

Kažimír, Peter, podpredseda vlády a minister financií SR
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.1.2015 o 14:06 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:11

Peter Pellegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda a minister financií.
Budeme pokračovať odpoveďami členov vlády na otázky poslancov podľa vyžrebovaného poradia.
Prvá otázka je od pána poslanca Pavla Zajaca adresovaná ministrovi dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jánovi Počiatkovi a znie: „Pán minister, v Štúdii uskutočniteľnosti PPP projektu D4 a R7 je zadefinované, že v najbližších štyroch až piatich rokoch nevieme nájsť ročne z verejných zdrojov 200 mil. až 250 mil. eur potrebných na výstavbu tohto projektu. V tejto štúdii sú ale zadefinované predpokladané ročné splátky pre súkromného koncesionára vo výške 135 mil. až 150 mil. eur, ktoré zaplatíme každoročne po dobu 30 rokov po dokončení projektu. Viete povedať, z akých zdrojov zaplatíme v priebehu 30 rokov predpokladaných 4 mld. až 4,5 mld.?“
Nech sa páči, pán minister, odpovedajte na otázku.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.1.2015 o 14:11 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video