46. schôdza

27.1.2015 - 13.2.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

4.2.2015 o 14:38 hod.

Ing.

Pavol Pavlis

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:34

Alojz Přidal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja, tiež ma zaujalo to zmäkčenie podmienky, čo sa týka novovytvoreného počtu pracovných miest a to verím, že teda pán minister vysvetlí. Terajšia dikcia je taká, že teda ten čistý nárast pracovných miest nesmie byť menší ako 10 % nových pracovných miest a potom sa tam hovorí o 40 zamestnancoch, ale tých 40 zamestnancov to ešte stvrdzuje teda tú podmienku a teraz navrhujete bez ohľadu na to, aký má počet firma zamestnancov, že to musí byť 40 zamestnancov. Vôbec tú podmienku percentuálnu ste tam nedali, takže sa môže stať, že firma, ktorá má, ja neviem, tisíc zamestnancov, stačí, keď zvýši ten počet zamestnancov o štyridsať. A tomuto nerozumiem a ja verím, že pán minister teda zdôvodní to, alebo možnože, že to ušlo predkladateľovi a nejakým pozmeňovákom sa to zmení, pretože naozaj tá zamestnanosť je, alebo nezamestnanosť je problém a ja si myslím, že od tejto podmienky by sme nemali ustupovať, od vytvorenia teda minimálne tých 10 % nových pracovných miest.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.2.2015 o 14:34 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:35

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Nemali by sme, pán kolega, ale robíme to. Teda ja nie, ale pán minister ani nevie, čo doniesol. To ani jeden, ani druhý, nevedia, čo doniesli. Nechcem byť ale, to tak vyzerá. Prosím vás pekne, 40 ľudí, tam je ináč mimochodom cestovný ruch, v cestovnom ruchu. Hej, bolo, že 40 ľudí, ale bola, že nárast musí byť 10 %. Teraz to zmäkčujú na 40 ľudí, že by tam malo byť navyše, no. No, neúročno, viete, neúročnô, ale milióny eur to budú, jak to povedať pre ľudí, aby to prípadne pochopili, tú absurditu. To je ad absurdná absurdita. Čím vyššia suma, tým menej ľudí o tom rozhoduje, čím viac to proste deformuje trh, tak o to menej z toho tá spoločnosť má prospech. Je to proste tak.
Proste to, že niekto dostane investičnú pomoc v konkurenčnom prostredí, je, proste deformuje obrovským spôsobom trh. Ale spoločnosť to môže vyvážiť tým, že tam je zamestnanosť, že to proste má sociálne vplyvy. To, o tom môžme, v politickej rovine o tom môžeme, i keď ten, to môžme o tom diskutovať, ale my vypúšťame tú podmienku. My ju vypúšťame, my to zmäkčujeme, my už iba 40 ľudí, ja hovorím, to sú potraviny, to je, jeden Lidl má 40 ľudí. Ja, nechápe niekto, že, že prekračujeme, naozaj už ideme ad absurdne, že, že proste to indiánskym, amazónskym, nechcem sa ich dotknúť, tej kultúry, ale im proste tiež, keď v tom svete, oni si to tak pretvoria na svoj obraz a my tiež hľadáme, že ako sa dá, čo sa dá z toho vytrieskať a oni to sem nosia. A nedá sa vylúčiť, že pán Kondrót v druhom čítaní donesie pozmeňovák, ja už ani, mne fantázia niekde končí, ja neviem, aký pozmeňovák donesiete. Viete, že pokiaľ je stranícka, pokiaľ je to stranícka funkcia, tak to môže platiť aj na druhú generáciu... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.2.2015 o 14:35 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 14:38

Pavol Pavlis
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pán poslanec Hlina, hovorili ste o logike. Logika mi asi hovorí to, že ste tento zákon asi ani nečítali, ale dovolím si, zákon predtým, ako príde do vlády, existuje tzv. Rada hospodárskej a sociálnej dohody, s tým, že okrem odborárov sú tam aj Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení a Republiková únia zamestnávateľov. Asi sa zhodneme na tom, že Republiková únia zamestnávateľov nie je SMER a táto asociácia asi nie je moc blízka našej strane. Tak mi dovoľte, aby som citoval zo stanoviska Republikovej únie zamestnávateľov k tomuto zákonu, zásadná pripomienka, počet nových pracovných miest. Navrhujú v § 3 písm. m): vypúšťajú sa slová "pričom celkový počet, nárast pracovných miest nesmie byť menší ako 10 % nových pracovných miest, nesmie však byť menší ako 40 zamestnancov.". Ministerstvo hospodárstva túto pripomienku akceptovalo. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

4.2.2015 o 14:38 hod.

Ing.

Pavol Pavlis

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:39

Maroš Kondrót
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Ja by som rád krátko zareagoval na všetkých, ktorí vystúpili v rozprave. Ďakujem veľmi pekne. Chcem povedať, že ťažko povedať u niekoho, že nerozumie ničomu. Taký človek asi neexistuje. Ale vy, pán Hlina, rozumiete máločomu, ale o všetkom mudrujete. Mnohokrát si ani nenaštudujete do detailov veci, vám ide o pochybnosť, sebaprezentáciu. A to ma tak dosť unavuje, udivuje, aj unavuje. Asi toľko, ďakujem pekne. (Reakcia z pléna.)
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

4.2.2015 o 14:39 hod.

Ing.

Maroš Kondrót

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:41

Pavol Pavlis
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, cieľom predloženého návrhu zákona je precizovanie doterajšej právnej úpravy v oblasti európskych zoskupení územnej spolupráce. Európske zoskupenia územnej spolupráce sú dôležitým nástrojom, ktorým cieľom je posilnenie hospodárskej, sociálnej a územnej súdržnosti regiónov Európskej únie. Navrhovaná právna úprava má za cieľ zlepšiť fungovanie európskych zoskupení územnej spolupráce a posilniť právnu istotu ich členov v každodennej činnosti.
Pri príprave návrhu zákona boli využité praktické skúsenosti získané z aplikačnej praxe. Návrh zákona spresňuje ustanovenia súvisiace s kompetenciami registrového úradu a podrobnejšie upravuje jednotlivé konania tohto úradu. Zároveň precizuje ustanovenia súvisiace s majetkom a hospodárením európskych zoskupení územnej spolupráce. Súčasťou návrhu zákona je aj zjednotenie terminológie a odstránenie vnútorných rozporov, ktoré v súčasnosti platná úprava obsahuje.
Návrh zákona je v súlade s ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o schválenie predloženého návrhu.
Ďakujem.
Skryt prepis

4.2.2015 o 14:41 hod.

Ing.

Pavol Pavlis

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:42

Tibor Glenda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi predniesť spoločnú správu výborov Národnej rady o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 90/2008 Z. z. o európskom zoskupení územnej spolupráce a o doplnení zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov, tlač 1279, v druhom čítaní.
Za gestorský výbor bol určený Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Uvedený návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady pre hospodársku politiku a hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Výbory zaujali k nemu nasledovné stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 550 z 13. januára 2015 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 387 z 22. januára 2015 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 215 z 20. januára 2015 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 391 z 22. januára 2015 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pripomienkami.
Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom 3 spoločnej správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré nebudem čítať, lebo ich máme pred sebou. Je ich 25 a gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne o bodoch 1 až 25 s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady o uvedenom návrhu zákona bola schválená v druhom čítaní uznesením gestorského výboru č. 222 z 27. januára 2015. Výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov. Súčasne ma poveril predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy a hlasovať o predmetnom vládnom návrhu zákona ihneď po skončení rozpravy. Zároveň po skončení druhého čítania pristúpiť k tretiemu čítaniu ihneď podľa § 84 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Pán predsedajúci, skončil som. Otvorte rozpravu.
Skryt prepis

4.2.2015 o 14:42 hod.

Ing.

Tibor Glenda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:46

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, no pán Hraško mi už urobil plamenné entrée môjmu dnešnému vystúpeniu ešte minulý týždeň pri zákone o verejnom obstarávaní vrátenom pánom prezidentom. Žiaľ, negatívne. Neviem, či je to preto, lebo pán Hraško môj rozdaný pozmeňujúci návrh k tomuto bodu nečítal, alebo ho nevedel prečítať s porozumením.
Áno, idem predložiť pozmeňujúci návrh zákona o verejnom obstarávaní, kde by sme chceli zaviesť jednu výnimku z verejného obstarávania. Táto výnimka sa však týka len fyzických osôb, respektíve domácností, ktoré budú historicky prvýkrát priamymi poberateľmi prostriedkov z európskeho fondu regionálneho rozvoja, teda ide výlučne o fyzické osoby. Teda vôbec nie firmy a podnikatelia, ako sa to tu snažil naznačiť, respektíve obviňoval vo svojom vystúpení pán poslanec Hraško. Citujem pána poslanca Hraška: "Takže ďalšia výnimka. Môžeme sa pýtať opäť vládnych poslancov, že komu tá výnimka má prospieť? Občanom? Alebo tým skupinám, ktoré budú dodávať tento tovar a potrebujú byť z toho nejakým spôsobom vyňaté?"
Pán poslanec Hraško, áno, občanom, len a len občanom v tomto prípade, čo vysvetlím v nasledujúcom zdôvodnení.
Ide o obdobu príspevku z európskeho sociálneho fondu, napríklad ako je to dnes pri príspevku na škôlky, avšak tu sa nejedná o príspevok na výstavbu obnoviteľného zdroja energie, pardon, avšak tu sa jedná o príspevok na výstavbu obnoviteľného zdroja energie. V príspevku na aktívnu politiku práce z európskeho sociálneho fondu ministerstvo sociálnych vecí ukotvilo v nástrojoch vytvorených podľa zákona o aktívnej politike trhu práce, zatiaľ čo pre energetiku sme takýto nástroj nenašli. Zákon o dotáciách pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky sa výslovne nehodí, keďže je to procesná a nie hmotno-právna norma. Nehodí sa ani zákon o podpore obnoviteľných zdrojov energie, pretože ten stanovuje podporu na prevádzku obnoviteľných zdrojov energie a nie na investičnú výstavbu zdroja.
Pre vysvetlenie, z európskeho fondu regionálneho rozvoja doposiaľ čerpajú len organizácie pri štandardnom postupe obstarávania. My chceme túto možnosť rozšíriť aj pre fyzické osoby, domácnosti, pre ich osobnú potrebu, na ktoré by sa postupy verejného obstarávania nemali vzťahovať. A preto táto výnimka.
Ďalší lapsus, ktorého sa pán Hraško dopustil pri tom, ako teda uvádzal môj ešte nepredložený návrh, keď pri úplne inom bode sa venoval môjmu tomuto pozmeňovaciemu návrhu, ktorý som vtedy ešte ani nepredložil, keď ma obvinil, že prečo to nedáme do prerokovávaného zákona o verejnom obstarávaní vráteného prezidentom Slovenskej republiky, ale do podľa neho nesúvisiaceho zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o európskom zoskupení územnej spolupráce? Keby si pán Hraško prečítal rokovací poriadok, zistil by, že zákon vrátený prezidentom Slovenskej republiky nie je možné meniť, ani dopĺňať žiadnymi pozmeňujúcimi návrhmi, s výnimkou pripomienok, ktoré formuloval pán prezident. Teda akokoľvek by sme to tam chceli upraviť, pán poslanec, nie je to možné. (Reakcia z pléna: Skúste k veci.) Jeden, ja rozprávam veľmi k veci. (Reakcia z pléna.)

Číž, Miroslav, podpredseda NR SR
39.
Poprosím, páni kolegovia, dialóg nie je prípustné viesť v sále. Slovo má pán poslanec Susko.

Susko, Boris, poslanec NR SR
40.
Jeden z ďalších nezmyslov, ktorými tu pán poslanec Hraško argumentoval, citujem: "A v tom článku 2 musí byť vymenovaný úplne každý zákon, ktorého sa dotýka zákon o verejnom obstarávaní." Prosím vás pekne, veď je to úplný nezmysel. Pán Hraško by si asi mal prečítať legislatívne pravidlá tvorby zákonov a rokovací poriadok Národnej rady Slovenskej republiky. V tom článku musí byť uvedené celé označenie novelizovaného predpisu, vrátane zákonov, ktorým bol neskôr menený alebo dopĺňaný, a to bez ohľadu na to, či by išlo o úpravu samostatným zákonom alebo v inom zákone.
Pokiaľ ide o nepriamu novelizáciu, pán Hraško, toto nie je nepriama novelizácia. Nepriama novelizácia právneho predpisu je niečo celkom iné, ale tým nechcem zdržiavať toto ctené auditórium, to vám, pán poslanec, môžem vysvetliť individuálne, ak budete mať záujem, učí sa to v prvom ročníku právnických fakúlt.
A prečo sa to neupravilo priamo pri prijímaní zákona o verejnom obstarávaní? Na to je takisto jednoduchá odpoveď: pretože tieto zdroje sú z operačného programu Kvalita životného prostredia, kde v čase prijatia zákona o verejnom obstarávaní ešte nebolo jasné, akým spôsobom sa budú čerpať, až v tomto období sa hľadajú spoločne so Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou formy, akými sa budú tieto prostriedky čerpať, pričom naším zámerom je, aby domácnosti boli čo najviac odbremenené od administratívy, aby mali ľudia čo najjednoduchší prístup k fondom Európskej únie.
A prečo sme sa rozhodli riešiť to práve v zákone o európskom zoskupení územnej spolupráce? Pán Hraško, ak by ste si tento návrh prečítali, vedeli by ste, že práve preto, že tento návrh vytvára podmienky pre vznik európskych územných zoskupení, ktoré následne sa uchádzajú o projekty z fondov Európskej únie, ktoré súvisí s čerpaním európskych fondov, aj keď ide o novelizáciu zákona o verejnom obstarávaní, keďže však tento nie je na tejto schôdzi v programe, ako som už uviedol skôr. Teda myslím si, že je legitímne, že takouto novelou sa snažíme vyjsť v ústrety ľuďom.
A teraz by som teda konkrétne k vecnému zdôvodneniu tohto pozmeňujúceho návrhu, ktorý potom predložím. Ministerstvo životného prostredia v spolupráci so Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou pripravuje na spustenie nový program podpory pre obnoviteľné zdroje energie, ktorý by nezaťažil koncovú cenu elektriny, ale umožnil by zvýšiť nezávislosť domácností od veľkých distribútorov elektriny. Prekážkou je však zákon o verejnom obstarávaní, keďže každá domácnosť, ktorá si kúpi napríklad solárne panely za 4-tis. eur a dostane príspevok cca 1 500 eur, by musela obstarávať, čo by absolútne diskvalifikovalo akýkoľvek záujem o takýto príspevok. Pre domácnosť je nemysliteľné a komplikované, aby obstarávala tak, ako organizácie a na druhej strane zákon o verejnom obstarávaní je norma verejného práva, ktorá sa má vzťahovať na štátne organizácie a právnické osoby, nie na fyzické osoby.
Príspevky na obstaranie malých zdrojov sú mechanizmom, ako domácnostiam znížiť vysokú cenu zariadení a ktorým pomôžu šetriť náklady na elektrinu a teplo. Domácnosti do nákupu malých obnoviteľných zdrojov investujú svoje vlastné peniaze a po sprevádzkovaní zariadenia môžu požiadať o príspevok. Z toho je zjavné, že domácnosť bude mať záujem vynaložiť vlastné finančné prostriedky hospodárne. Ak by však zákon ukladal povinnosť vykonať verejné obstarávanie pri nákupe zdroja energie, vytvorilo by to veľkú administratívnu záťaž pre dotknuté domácnosti, ale aj pre celý administratívny aparát. Aj po vytvorení výnimky v zákone o verejnom obstarávaní sa zachovajú kontrolné nástroje, ktorými budú verejné orgány dozerať na hospodárne nakladanie s finančnými prostriedkami použitými na podporu vyššieho využitia malých obnoviteľných zdrojov energie.
Efektívnosť vynaložených prostriedkov bude zabezpečená určením oprávnených výdavkov Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou formou takzvanej štandardnej stupnice jednotkových výdavkov a to na jeden kilowatt inštalovaného elektrického výkonu pre fotovoltaické panely a veterné turbíny, inštalovaného tepelného výkonu pre slnečné tepelné kolektory a tepelné čerpadlá a kotle na spaľovanie tuhej biomasy. Na určenie stupnice jednotkových výdavkov Slovenská inovačná a energetická agentúra vyhotoví technické požiadavky pre vzorové inštalácie zariadení na výrobu elektriny a zariadení na výrobu tepla, ktoré zverejní na svojom webovom sídle. Transparentným a nediskriminačným spôsobom vyzve firmy, ktoré zabezpečujú inštaláciu takýchto zariadení, na vyčíslenie celkových nákladov na zverejnené vzorové inštalácie. Celkové náklady na zverejnené návrhy vzorových inštalácií pozostávajú z nákladov najmä na návrh technického riešenia na inštaláciu zariadenia na využívanie obnoviteľného zdroja energie, vypracovanie projektovej dokumentácie, dodávku a montáž všetkých nevyhnutných komponentov a spojovacích materiálov na zabezpečenie funkčnosti zariadenia a vykonanie revízií a funkčných skúšok.
Z poskytnutých celkových nákladov SIEA štatistickými metódami určí podľa typov technických zariadení jednotkové výdavky na jeden kilowatt inštalovaného elektrického výkonu, respektíve 1 kW inštalovaného tepelného výkonu. Agentúra bude štandardnú stupnicu jednotkových nákladov aktualizovať raz za kalendárny rok a aktualizáciu zverejní na svojom webovom sídle. Použitie štandardnej stupnice jednotkových výdavkov pre projekty financované zo štrukturálnych fondov umožňuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 1303/2013 článok 67 ods. 1b a štandardné stupnice jednotkových výdavkov sa určia podľa článku 67 ods. 5i na základe štatistických údajov alebo iných objektívnych informácií.
Čiže záverom treba povedať, že príspevok bude predstavovať fixnú čiastku podľa technických požiadaviek pre vzorové inštalácie. Pred spustením národného projektu Slovenská inovačná a energetická agentúra uskutoční analýzu trhu zameranú na cenovú hladinu malých zdrojov. Príspevok nepokrýva celkové náklady, je stanovený formou maxima pre 1 kW, pomerne väčšia časť nákladov ostáva na domácnosti. Predpoklad je, že 25 % bude tvoriť príspevok a 75 % vlastné financie fyzickej osoby, respektíve domácnosti.
Príspevok bude pre domácnosti nárokovateľný po splnení podmienok. Výber dodávateľa bude na domácnosti, domácnosť sa rozhodne, ktorú z približne 150 firiem na trhu si vyberie. Národný projekt z operačného programu kvalita životného prostredia má kapacitu približne 70-tisíc podporených malých zdrojov a príspevky budú smerované domácnostiam podľa pravidiel Európskej únie. Všetky informácie o podpore malých zdrojov budú verejné. Prijatie výnimky nie je v rozpore so Smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2004/18/EÚ o koordinácii postupov zadávania verejných zákaziek na práce, tovary a služby.
Predmetný zámer schválila vláda v koncepcii podpory malých obnoviteľných zdrojov, následne Európska komisia navrhnutú aktivitu schválila v operačnom programe Kvalita životného prostredia. Legislatíva Európskej únie nebráni využitiu takéhoto nástroja, Európska komisia s realizáciou opatrenia súhlasí, je však potrebné prispôsobiť národnú legislatívu, aby mohla byť podpora realizovaná, čo týmto pozmeňujúcim návrhom činíme.
Teda dovolím si teraz predniesť konkrétny pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 90/2008 Z. z. o európskom zoskupení územnej spolupráce a o doplnení zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, tlač 1279.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 90/2008 Z. z. o európskom zoskupení územnej spolupráce a o doplnení zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, tlač 1279, sa dopĺňa takto:
Za článok 1 sa vkladá nový článok 2, ktorý znie: Článok 2. Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 282/2006 Z. z., zákona č. 102/2007 Z. z., zákona č. 232/2008 Z. z., zákona č. 442/2008 Z. z., zákona č. 213/2009 Z. z., zákona č. 289/2009 Z. z., zákona č. 402/2009 Z. z., zákona č. 503/2009 Z. z., zákona č. 73/2010 Z. z., zákona č. 129/2010 Z. z., zákona č. 58/2011 Z. z., zákona č. 158/2011 Z. z., zákona č. 182/2011 Z. z., zákona č. 223/2011 Z. z., zákona č. 231/2011 Z. z., zákona č. 348/2011 Z. z., zákona č. 550/2011 Z. z., zákona č. 91/2012 Z. z., zákona č. 28/2013 Z. z., zákona č. 95/2013 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 34/2014 Z. z. a zákona z roku 2015 Z. z. sa mení a dopĺňa takto: v § 1 ods. 3 sa dopĺňa písmenom m), ktoré znie:
"m) dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác a poskytnutie služieb, ktorých výsledkom je dodávka a inštalácia malého zariadenia na výrobu elektriny alebo tepla z obnoviteľných zdrojov energie pre rodinné a bytové domy na účel bývania; v prípade výroby elektriny je malým zariadením zariadenie s výkonom do 10 kW, odkaz na poznámku pod čiarou 6ag, v prípade výroby tepla je malým zariadením zariadenie pokrývajúce spotrebu energie pre budovu užívanú fyzickou osobou alebo fyzickými osobami na bývanie.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 6ag znie:
"6ag) § 2 písm. b) bod 28 zákona č 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene (reakcia z pléna) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov."
V súvislosti s vložením nového článku 2 sa upraví názov zákona a primerane sa upraví aj označenie nasledujúcich článkov.
Odôvodnenie. Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a zmene a doplnení niektorých zákonov, ďalej ako zákon, sa navrhuje zmeniť formou doplnenia výnimky na účely realizácie aktivít týkajúcich sa inštalácie malých zariadení na využívanie obnoviteľných zdrojov energie, ďalej ako OZE v domácnostiach, t. j. s fyzickými osobami.

Číž, Miroslav, podpredseda NR SR
41.
Páni poslanci, mám, ak to náhodou nie je nachystané a že naozaj chcete diskutovať, hovorí a prednáša pozmeňujúci návrh zákona, ktorý žiada vložiť do toho, aby, a musí ho prečítať. Už nechápem, o čom tu rozprávate. (Reakcia z pléna.)
Vážené kolegyne, ako predsedajúci som teda, keďže cítim nejaké, nerozumiem vám, ak sú nejaké, akákoľvek pochybnosť, požiadať o výklad rokovacieho poriadku a budem apelovať na kolegov, aby hlasovali za to, na ústavnoprávny výbor, ale nezosmiešňujte to rokovanie, vážené kolegyne, kolegovia, ide o vážnu vec. Veľmi pekne vám ďakujem za porozumenie.
Pokračujte, prosím, pán poslanec.

Susko, Boris, poslanec NR SR
42.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, pokračujem v odôvodnení. Malým zariadením je pri výrobe elektriny zariadenie s výkonom do 10 kW, pri výrobe tepla ide o zariadenie, ktoré pokrýva spotrebu tepla v budove. Počíta sa s podporou pre niekoľko tisíc domácností. Výška podpory bude závislá od inštalovaného výkonu zariadení s určením maximálnych pravidelne aktualizovaných cien, ktoré budú predstavovať podklad oprávnenosti výdavkov z pohľadu ich hospodárnosti tak, aby sa návratnosť vložených finančných prostriedkov pri oprávnených inštaláciách pohybovala okolo 7 až 10 rokov. Podpora sa môže poskytovať domácnosti, fyzickej osobne napríklad vo forme poukážky, ktorou bude domácnosť pokrývať časť kúpnej ceny na zrealizovanú dodávku a inštalácia zariadenia, t. j. ex post a ktorú si dodávateľ zariadenia na využívanie obnoviteľného zdroja energie spätne uplatní na preplatenie z prostriedkov európskych štrukturálnych a investičných fondov.
Výška zákazky, ktorej predmetom by bolo obstaranie zariadenia na využívanie obnoviteľného zdroja energie jednotlivou domácnosťou nepresiahne sumu limitu nadlimitnej zákazky a výška podpory, ktorá sa bude poskytovať, bude predstavovať menej ako 50 % hodnoty zákazky, to znamená, že na právny režim vzťahujúci sa na takéto zákazky sa nebude vzťahovať Smernica 2004/18/EÚ a to s ohľadom na článok 7 a 8 smernice ohľadne finančných limitov a výšky podpory vo vzťahu k očakávanej hodnote zákazky, ako aj s ohľadom na skutočnosť, že podlimitné a iné zákazky podľa § 9 ods. 9 zákona sú v národnej kompetencii. V kontexte podmienok poskytovania podpory je možné uzavrieť, že na obstaranie zariadenia na využitie obnoviteľného zdroja energie jednotlivou domácnosťou, fyzickými osobami sa nevzťahujú predpisy Európskej únie týkajúce sa obstarávania v zmysle smernice alebo v zmysle výkladového oznámenia.
Rovnako nebol identifikovaný žiaden dôvod, pre ktorý by mohla komisia požadovať vyňatie fyzických osôb z terajšieho zákona za diskriminačné voči iným skupinám, a to aj s ohľadom na celkové rozdiely v úprave právneho postavenia fyzických osôb a ostatných subjektov v slovenskom právnom poriadku vo všeobecnosti ako aj v právnych predpisoch Európskej únie a Slovenskej republiky z hľadiska ochrany práv spotrebiteľa. Všetky ustanovenia, ktoré smernica alebo výkladové oznámenie uvádzajú, vychádzajú z toho, že subjekty, ktoré sú obstarávateľmi, alebo sú v postavení obstarávateľov, vykonávajú obstarávanie za účelom výkonu svojej pravidelnej činnosti, čo nie je prípad poskytovania podpory pre jednorazové obstaranie zariadenia na využitie obnoviteľných zdrojov energie zo strany domácností.
Páni kolegovia, ja si myslím, že toto nie je od témy, pretože návrh zákona, ku ktorému predkladám tento pozmeňovací návrh, je návrh novely zákona, ktorý sa týka európskych zoskupení a týka sa čerpania štrukturálnych fondov. Táto výnimka, ktorú som tu predniesol, tento pozmeňujúci návrh, sa týka tak isto čerpania štrukturálnych fondov a to fyzickými osobami, domácnosťami, občanmi. Ja dúfam, že aj opozícia, ak nie celá, aspoň časť, podporí tento pozmeňovací návrh, pretože je určená konečným spotrebiteľom, občanom a uľahčí im život a zníži im náklady na obnoviteľné zdroje energie.
Ďakujem za pozornosť, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.2.2015 o 14:46 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:05

Lucia Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Minulý mesiac v druhom čítaní v pléne pozmeňovací návrh, výnimka zo zákona o verejnom obstarávaní, tento mesiac v druhom čítaní v pléne novela zákona o verejnom obstarávaní, výnimka z pravidiel verejného obstarávania. Chcete, aby sme naozaj sa venovali obsahu toho pozmeňovacieho návrhu? Ale toto nie je normálny legislatívny proces, je v súlade so zákonom, ale nie je to normálny legislatívny proces. Tak si, ja neviem, dajte dotazník na všetky ministerstvá a pozbierajte všetky výnimky zo zákona o verejnom obstarávaní a doneste ich sem naraz a úplne najlepšie, keď ich všetky dáte do toho nového zákona o verejnom obstarávaní, ktorý je teraz v pripomienkovom konaní.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.2.2015 o 15:05 hod.

doc. JUDr. PhD.

Lucia Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:06

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. K tomu úvodu som rozmýšľal, že či tu príde nejaký pozmeňovák, aby pán poslanec Hraško už nemohol vystúpiť v tomto pléne, ale napriek tomu, pán poslanec, bod č. 15 tlač č. 1279 o európskom zoskupení územnej spolupráce, o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov má čo, preboha živého, s pozmeňovacím návrhom, ktorý ste tu predložili? Ja touto cestou chcem vyzvať pána ministra ako predkladateľa tohto zákona, nech sa jednoznačne vyjadrí, že to je absolútne nad rámec prerokovaného bodu a nemá nič, súvis s, nejaká možná umožnená podpora obnoviteľných zdrojov s tým, o čom my tu rokujeme.
Navyše sa chcem, pán poslanec Susko, opýtať, zajtra sa chystá protest pred Národnou radou, čo nám teraz prišlo, asi predpokladám aj vám, že sa snažili členovia výrobcov obnoviteľných zdrojov alebo elektriny z obnoviteľných zdrojov riešiť neblahý stav, ktorý nastal na základe zmeny zákona. Jednali s distribučkami, s ÚRSO, s ministerstvom hospodárstva a tým, že sa cítia absolútne bezmocní, tak zajtra organizujú tu pred Národnou radou, čo nám posielajú do mailov, protest. Súvisí aj táto vaša iniciatíva s tým, že ste im podľa ich slov zabránili, alebo tak je ten zákon nastavený, že nedostanú na rok 2015 žiadnu podporu a oni sa vyjadrujú, že to ohrozuje 3 600 ľudí priamo a celý ich podnikateľský zámer. Čiže nerozumiem prečo takýmto spôsobom predkladáte tak podstatný poz... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.2.2015 o 15:06 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:08

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Ja len verím, že si vedenie Národnej rady uvedomuje ten precedens, čo teraz vlastne vzniká. Kolega Poliačik si napíše pozmeňovák, že chce rozvody cez esemesku, toľko tých 15 podpisov zozbiera, bude vám šúpať do každého druhého čítania. Či sem príde Maďarič, či pán Pavlis, hociktorý minister sem príde s druhým čítaním, tak on to môže čítať. Veď, ako? (Reakcia z pléna.) A presne, každý si môže, ja si vybavím nejakú agendu, že zakážeme úžerníkov, nejaký pozmeňovák a budem vám to šúpať do každého druhého čítania. Všetko, čo bude v druhom čítaní, nám budete musieť nechať to prečítať. Veď toto bol nonsens, čo ste tu stvárali. Ja som aj pozeral, že čo to je vlastne za bod a tu čítali o solároch. A to je, to takto ideme fungovať, prosím vás? Toto, ja neviem, a najväčší odborník na právo, pán Číž, vykladateľ rokovacieho poriadku, zabezpečovateľ poriadku v sále, proste tam len sedel, jak pripečená mucha a pozeral, čo sa deje. Prosím vás, to je precedens. Mám to urobiť? Dneska ste mi dali možnosť, ukázali ste mi to a budem jobštruovať. Každé druhé čítanie vám budem čítať jeden nejaký pozmeňovák.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.2.2015 o 15:08 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video