48. schôdza

10.3.2015 - 18.3.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

10.3.2015 o 16:22 hod.

MUDr. MPH

Viliam Čislák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

16:13

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Nech sa páči, Miroslav Kadúc.
Skryt prepis

10.3.2015 o 16:13 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:15

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán poslanec Blanár, ja celkom mám problém s týmto zákonom, čo sa týka procesu, akým bol prijatý, aj čo sa týka dôvodovej správy a zrejme budem k tomu reagovať v ústnej rozprave, ale na vás som napríklad nechcel reagovať, ale vyrušila ma jedna vec a vy ste povedal, že využili ste svoje právo dať pozmeňujúci návrh, to vám nikto neberie, len ja tu mám s tým taký, taký celkom proste problém, že ja vás, alebo vyzeráte ako slušný človek. Ja si myslím, že právo by sa malo používať ako nástroj pomoci, nie ako nástroj moci. A vyhovárať sa na to, že ja som využil právo a nič mi to nezakazuje, znamená v preklade možno aj to, alebo, ak budeme sa takto, takto argumentovať, že máme vytvoriť právnu normu na úplne, ale úplne všetko, čo si myslím, že nie je potrebné, ak človek má mieru, mieru slušnosti a mieru nejakej kolegiality ku svojim kolegom. A myslím si, myslím, že to viete aj vy, opravte ma, alebo povedzte mi opak, ak ste na ten nápad prišli trošku neskôr, že to vaše právo ste podľa mňa zneužili a nie je to podľa mňa správne. Ak by ste ho, ak by ste ten návrh dali o niečo skôr, mohla byť diskusia, mohli sme prísť k záverom, ktoré by pomohli práve tomu, kto to potrebuje, a kto je v tomto prípade na prvom rade, a to je pacient. Kľudne sme mohli prísť k riešeniu, ktoré je zrozumiteľné, určité a nevyvoláva žiadne pochybnosti. To je to, čo mi vadilo na prijatí práve toho vášho pozmeňujúceho návrhu, pretože si myslím, že mohol byť spravený o niečo pragmatickejším spôsobom a mohli byť spokojní v prvom rade pacienti a aj všetci poslanci, alebo väčšina poslancov v tejto sále.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.3.2015 o 16:15 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:15

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Nech sa páči, Štefan Kuffa.
Skryt prepis

10.3.2015 o 16:15 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:17

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. No problém na Slovensku u nás je stále ten, že nevieme zaplatiť našich lekárov a myslím si, že od toho by sme, sa mohla aj naša diskusia ďalej odvíjať. Keď bola tu taká rečnícka otázka položená, že v zahraničí ako funguje zdravotníctvo? No funguje inak, nie sú také nabité čakárne, ako sú u nás a to už kolega tuná spomenul, že v podstate v porovnaní s Európskou úniou dvakrát viac ľudí chodí u nás k lekárovi, ako v krajinách Európskej únie. Veď si premietnime, keď len každý privrieme oči a sa prenesieme do svojich vlastných regiónov, tak vidíme tie naplnené čakárne. Ja som to už minule povedal a znova to poviem, tých 20 a 50 korún, to, čo sa zviedlo, malo predovšetkým taký výchovný moment a malo sa tuná odbúrať tých simulantov, ktorí naozaj zaťažujú naše zdravotníctvo. Veľakrát oni k lekárovi idú, lekár sa im venuje a veľakrát aj predpíše lieky, ale to sú takí chronickí, lieky vyhodia do koša a jednoducho, oni potrebujú ospravedlnenie. To je ten zásadný problém, ktorý tuná naozaj v tomto zdravotníctve my tuná máme. Ja keď zas na druhej strane si tak premietnem možno takýchto pediatrov, hej, že teda aké by to mohli oni poplatky tuná zavádzať, za aké prednostné ošetrenia, myslím si, že žiadne. A čo sú tam možno poplatky, tak za nejaké tie vypísania na vodičský preukaz, resp. prihlášky na vysoké školy. Ale čo ja som sa v praxi stretol a k tým virtuálnym pokladniam, nestihnem na mnohé veci reagovať, ale lekári odmietajú virtuálne pokladne. Povedali, že nebudú mať teda žiadne a nebudú účtovať žiadne teda poplatky, možnože budú hľadať iné spôsoby, ako vykryť si náklady v ambulancii... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.3.2015 o 16:17 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:17

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
S reakciou, nech sa páči, Juraj Blanár.
Skryt prepis

10.3.2015 o 16:17 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:20

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem všetkým za vystúpenie alebo faktické poznámky na moje vystúpenie. Pani poslankyňa Šípošová, ja som citoval z toho, čo vrátil pán prezident, jednu časť, ktorá hovorí o tom, že objednávanie u pacientov, zjednodušene povedané, je bežná vec v členských krajinách a nemalo to byť spoplatnené, čo nie je vôbec v žiadnej krajine Európskej únie. A toto, si myslím, že je správne a pán prezident to podporil.
Pán bývalý minister zdravotníctva, pán poslanec Uhliarik, no vy hovoríte, že sme znížili na nulu tú 20 a 50-korunáčku. Je to terminus technicus, lebo vyčítate aj pánovi poslancovi Bastrnákovi, ktorý pred chvíľou povedal, že sme zrušili 20 a 50-korunáčky, to je len technická záležitosť. Faktom je, že sa 20 a 50-korunáčkami neplatí a ak si myslíte, že je potrebné, keď budete vo vláde, nech sa páči, príďte s tým návrhom a môžete tú nulu zvýšiť. Je to na vašej politickej zodpovednosti. Myslím si, že my sme urobili dobre a urobili by sme to vždy takto.
Vznikli ďalšie poplatky, pán poslanec Bastrnák. No vznikli, pretože tu bol systém, ktorý ste schválili vy v platnosti a on je doteraz v platnosti. Ja viem, že sa vám ťažko hovorí, pán poslanec Simon, o tom, že my sme tu dlho. Nuž ale to, čo ste vy napáchali tou privatizáciou v zdravotníctve, to, čo ste urobili so súkromnými zdravotnými poisťovňami, to nás ešte bude dobiehať veľmi dlho.
Pán poslanec Novotný, Žilinský samosprávny kraj má jednu polikliniku, žiadnu nepredal, neklamte, prosím, žiadnu nepredal. Nikdy sme nepredávali, čiže, pán poslanec, dobre si v tom urobte poriadok.
No a pán poslanec Mihál, vy si myslíte, akože ľudia, ktorí si svoj čas vážia, nie sú v Rakúsku, v Nemecku, v Česku? Prečo tam nezaviedli ten poplatok za prednostné vyšetrenie? Tam sú všetko hlupáci?
A pán poslanec Kadúc, nie ste tu, ale... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.3.2015 o 16:20 hod.

Ing.

Juraj Blanár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:20

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
O vystúpenie požiadal teraz pán minister Viliam Čislák. Nech sa páči, dávam mu slovo. Potom bude nasledovať ústna časť rozpravy.
Nech sa páči. Prosím? (Reakcia navrhovateľa.) V rozprave ste, áno.
Skryt prepis

10.3.2015 o 16:20 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 16:22

Viliam Čislák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi, aby som sa vyjadril k stanovisku pána prezidenta, pretože zazneli tu dneska argumenty, ale body, ktoré pán prezident spomínal, alebo ktoré nám vyčítal, tu dnes nezazneli, resp. niektoré áno.
V prvom bode pán prezident nám vyčíta, že neexistujú komplexné analýzy, iba o akútnom stave vyberania úhrad od pacientov. Je to pravda, na Slovensku je 10 500 zdravotníckych zariadení, z toho 10 300 je ambulantných zdravotníckych zariadení a žiadna právna norma, ani žiadna povinnosť nezaväzuje tieto zariadenia a poskytovateľov, aby podávali informáciu o tom, aké a koľko v rámci poplatkov množstvo peňazí vlastne vyberajú. Pre mňa ale je veľmi dôležité a pre mňa sú dôležité hlavne podnety, pretože dennodenne sa stretávam s podnetmi, ktoré dostávam na ministerstve zdravotníctva a ja sa práve čudujem, páni kolegovia poslanci, a ste to práve vy, lekári, ktorí ste spomínali a niekedy som sa už bál, že keby nebolo prednostné ošetrenie, už ani ten človek, ktorý je postihnutý, alebo má vážnu chorobu, nebude ošetrený, lebo nadobudol som dojem, keď som tak počúval, že bez prednostného ošetrenia sa nejakým spôsobom nepohneme a teda pre mňa sú dôležité tie podnety tých pacientov, ktorí jednoducho nemali jasno v tom, za čo majú platiť, kedy majú platiť, kedy sú tie prednostné ošetrenia, akým spôsobom sa vlastne postupuje.
Čo je dôležité, spomínal som dva roky práce. Dva roky práce jednania so spoločnosťami, ktoré tu už boli spomínané, s Jednotou dôchodcov, s Asociáciou ochrany práv pacientov, s Ligou proti rakovine a hádam nie sú pochybnosti o tom, že títo pacienti alebo predstavitelia týchto organizácií mali nejakú inú predstavu o tomto zákone. Ja som sa netajil ani o tom, ani, že v minulosti o tomto zákone, resp. o tejto úprave uvažovalo ministerstvo zdravotníctva, ale v konečnom dôsledku je veľmi dôležité to, že sa to schválilo a v parlamente to prešlo takým spôsobom, ako to prešlo.
Čo je veľmi dôležité, chcem spomenúť, že vládny návrh zákona, smerujem teraz k tomu, čo dneska často zaznievalo v zdravotníckom výbore a čo je vlastne ako keby hlavný bod sváru vo výklade, a to je to, že tento zákon, resp. novela tohto zákona, ktorý predkladáme, v žiadnom prípade neobmedzuje poskytovanie zdravotnej starostlivosti, tej, ktorá nie je zazmluvnená. Teda ak budem konkrétny, práve v § 44, štyridsaťštyri, sa ponechala tá možnosť, že zdravotnícke výkony, kde nie je zazmluvnenie, je možné na vyžiadanie, nie na vyžiadanie, mám na mysli zo strany lekára, ale pacienta, a teda hovorím o dobrovoľnej úhrade, teda nepožadovanej úhrade a to je veľmi dôležité. A my vždycky takto tento zákon aj pánovi prezidentovi, aj iným budeme vykladať, že v tomto § 44 sa jedná nie o požadovanú úhradu, ale o dobrovoľnú úhradu na základe dohody. To znamená napríklad, ako si spomínal, pán poslanec, ak je nejaký výkon alebo prístroj zazmluvnený u niekoho, konkrétneho lekára, susedný lekár to nemá zazmluvnené, tak ten, čo to nemá zazmluvnené, sa môže takýmto spôsobom dohodnúť, opakujem, dohodnúť dobrovoľne, alebo to môže mať vykonané u lekára, ktorý to zazmluvnené má. Čiže nie je pravda, že ten priestor tam neostáva. Ostáva otvorený a je čisto legitímny. Čiže toto je jedna vec a si myslím, že je veľmi zásadná.
Ďalej chcem ešte pripomenúť z bodov, ktoré nám pán prezident vyčítal, to je to, že tie výkony, respektíve tie úkony, ktoré sme dali medzi výkony poskytovania zdravotnej starostlivosti, on by zaradil medzi súčasť poskytovania služieb, z služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, a to sú práve tie, ktoré, s ktorými sme prišli, tých šesť, to je vlastne objednanie poistenca na vyšetrenie, to je vypísanie lekárskeho predpisu, vypísanie lekárskeho poukazu, vypísanie o návšteve, poukaz ďalej k ošetrujúcemu lekárovi, ku špecialistovi alebo k ústavnej zdravotnej starostlivosti, lebo máme za to, že toto je súčasť výkonu. To znamená, ak je, nakoniec aj v zákone 578 je presne tak definované, a v prípade, že sa uskutočnia všetky tieto úkony, až vtedy môžeme považovať, že sme urobili všetko preto, aby ten pacient bol komfortne liečený a v prípade, že by sa to dostalo medzi služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, mohla by tam byť úvaha, že kde to speňažiť, respektíve spoplatniť, alebo nie ako je napríklad doprava a stravovanie.
Čiže toto sú hlavné body, ktoré v rámci stanoviska pán prezident nám vyčítal a ku ktorým som sa v tejto chvíli vyjadril.
A ak dovolíte, reagoval by som na vaše jednak faktické pripomienky a myslím si, že už od rána vedieme túto debatu aj v zdravotníckom výbore a veľmi ma prekvapuje, ako sa pozeráte na prednostné vyšetrenia vy, páni poslanci, a ste tu, ste tu lekári a potom aj pani poslankyňa, ktorej som tu dneska sa snažil nejakým spôsobom vysvetliť, pretože v dobrej viere, ako ste mi to hovorili, vy si myslíte, že jednoducho bude strata tejto inštitúcie prednostného, prednostného vyšetrenia. Jednoducho nejakým spôsobom budete, budete neskôr ošetrení, nechcem povedať diskriminovaní, lebo diskriminovaní pacienti sú tí, ktorí sú predbehnutí, lebo ináč sa to jednoducho nazvať nedá. Ale povieme to takto v rámci štúdia medicíny, aj v rámci normálneho manažovania si svojho života, a v ambulantnej praxi to platí zvlášť, existuje, a tu dneska už bolo spomenuté, manažovanie pacienta. Manažovanie pacienta, to nie je nič dramatické, nie je to žiadna jadrová fyzika, je to o tom, ako pacienti, a u špecialistu zvlášť, kedy sú iba 80 % výkonoví a elektívni, je 20 % urgentných a u všeobecného to tak isto, doktorovi nebráni v tom, aby si týchto pacientov podľa objednania jednoducho na ten-ktorý termín dal.
Čiže chcel som len povedať, že to, že vy si žiadate, aby ste zaplatili za to, aby ste išli na čas, ktorý chcete, vy na to právo máte. A príkladom je to, ako už tu bolo spomínané, sú to krajiny Európskej únie. Presne tak. Nechcem sa opakovať alebo nechcem kolegov opakovať, ale hádam, keď to tam funguje, tak to musí jednoducho fungovať aj u nás. Čiže nepovažujeme to za niečo, o čo ľudia prídu a jednoducho nejakým spôsobom tu bude problém, čo sa týka zamestnaných ľudí, bude tu nejaký problém, ktorí sú postihnutí a budú si musieť platiť opatrovateľov a tak ďalej, a tak ďalej. Myslím si, že nie je dôvod na paniku a v žiadnom prípade sa toho netreba báť.
Pán poslanec Novotný, ty si spomínal dneska veľa vecí, to si už aj zahrnul v pléne, presne tú Európsku úniu. Na jednej strane si hovoril, že prednostné treba, potom si povedal, že v Európskej únii to tak nie je, čiže tak trošku si protirečíš. Hovoríš, že vnášame do toho nejakým spôsobom chaos. Ja opakujem. Práve nie. Ja si myslím, že tým, že sme vymenovali, za čo poplatky sa vyberať nebudú, a to sú tie výkony, ktoré sú priradené k poskytovaniu zdravotnej starostlivosti, ktoré som taxatívne vymenoval, potom sú tam výkony, ktoré z nariadenia vlády č. 777 ostávajú ako možnosť, teda je to jasné, že ktoré to môžu byť. A potom som definoval tú možnosť zaplatiť si tú zdravotnú starostlivosť, ktorá nie je garantovaná, respektíve, ktorá nie je zazmluvnená, to je ďalšia vec.
A čo je veľmi dôležité, tiež to tu dneska zaznelo, a to je kompetencia VÚC-ky, ktorá bude kontrolovať to, čo kontrolovať má. Spomínali ste, že nebude vedieť. Veď zo zákona vyplýva, že ona dostane informácie z danej ambulancie, čo a aké výkony a za koľko, za aký poplatok jednoducho ten-ktorý lekár bude, bude vyberať. Kontroly, samozrejme ja to poviem rovno, samozrejme, na zdravotníckych odboroch VÚC-ky, ako to budú robiť, samozrejme, aj dneska reagujú na podnety. Čiže túto možnosť budú mať, možnosť skontrolovať, a ja si myslím, že k dnešnému dňu alebo od 1. 4., keď bude účinný zákon, budú pozitívne motivovaní, pretože tieto pokuty budú ich zdrojom. Takže ja si myslím, že je to pozitívne.
Takže ak dovolíte, na záver by som povedal toľko, že ja si myslím, že my sme po dlhej dobe pripravili zákon, ktorý v tejto chvíli urobí poriadok v poplatkoch a myslím si, že je toho času najoptimálnejšie pripravený. Samozrejme, život ukáže, jednoducho čo v praxi, v praxi to prinesie, ale samozrejme, vždycky je tu čas na vylepšovanie. A v tejto chvíli si myslím, že sme spoločne urobili dobrú prácu a ja si myslím, že v prvom rade, v prvom rade, ak tu zaznelo pacient, slovo pacient, tak je to pre pacienta.
Ďakujem pekne. (Potlesk).
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.3.2015 o 16:22 hod.

MUDr. MPH

Viliam Čislák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:25

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Na vystúpenie pána ministra sú štyri faktické poznámky. Pán minister, môžte potom podobne reagovať vo faktickej.
Nech sa páči, Novotný Viliam, s prvou.
Skryt prepis

10.3.2015 o 16:25 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:30

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ďakujem pekne aj pánovi ministrovi, že vystúpil v rozprave a vysvetlil to, o čom sme diskutovali dnes na výbore pre zdravotníctvo. Myslím, že je dobré, že to tu odznelo, lebo je to jeden z argumentov, pre ktorý sa lekári obrátili na pána prezidenta a to je ten problém, či je možné spoplatniť nezazmluvnený výkon. Aby som to veľmi jednoducho povedal. To znamená, že lekár na ambulancii vie urobiť nejaký zdravotnícky výkon. Hovorí sa napríklad o vyšetrení EKG alebo ultrazvukovom vyšetrení, nemá ale toto vyšetrenie, tento výkon zazmluvnený od zdravotnej poisťovni, musí poslať v takomto prípade pacienta niekde inde, k inému zazmluvnenému lekárovi alebo to za platbu môže urobiť.
Odpoveď ministerstva tu dnes odznela, podčiarknem to. Keď je pacient ochotný dobrovoľne zaplatiť, môže to urobiť. Verím, že to takto bude aj v budúcnosti ministerstvo zdravotníctva, ako pán minister naznačil na výbore, to interpretovať. Myslím si, že keď ste rozhodnutí prelomiť prezidentovo veto, bolo by dobré, keby v nejakej ďalšej novelizácii sa to veľmi explicitne aj upravilo, aby sme mali o jeden problém menej, aby to bolo jednoznačné.
To druhé, čo chcem povedať, pán minister sa toho dotkol, hovoril o tom aj dnes pán poslanec Blanár, je skutočnosť, že pán prezident vo svojom odôvodnení hovorí o tom, že nie je dobré, aby bolo spoplatnené objednávanie a osobne si myslí, že objednávanie pacienta je niečo prirodzené, čo nemá byť spoplatnené a vy ste to v návrhu zákona aj zakázali. Druhá vec sú prednostné vyšetrenia, či je alebo nie je možné vyberať za to poplatok. Ten návrh je, aby to nebolo možné, ale pán prezident hovorí o niečom inom vo svojom odôvodnení. Čiže používať jednu argumentáciu a pliesť ju s druhou argumentáciou, nemyslím si, že je práve najšťastnejšie. Pán prezident preto vrátil práve tento zákon, lebo vyvoláva... (Prerušenie vystúpenia časomerom).
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.3.2015 o 16:30 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom