Pekný deň prajem. Vážená pani podpredsedníčka, vážené kolegyne, kolegovia, vážení členovia najvyššieho zákonodarného zboru Slovenskej republiky, tak sme sa dočkali. A tak sme sa dočkali a kolegovia zo strany SMER vedia, za čo majú zahlasovať. Týždeň zasadá najvyšší zákonodarný zbor Slovenskej republiky, aby sa dnes cez televíznu obrazovku s hodinovým oneskorením dozvedel, čo je legislatívne riešenie reštrukturalizácie Váhostavu, alebo čo musí urobiť zákonodarný zbor tejto republiky, aby dohoda všetkých zúčastnených pri reštrukturalizácii Váhostavu mohla klapnúť.
Hovorím to naschvál takýmto spôsobom, pretože pozmeňovací návrh, ktorý bol predložený pani poslankyňou Vittekovou, smeruje k tomu, aby sa vytvorili legislatívne podmienky na to, aby to, čo bolo dohodnuté medzi hlavnými aktérmi, kľúčovými hráčmi v rámci reštrukturalizácie Váhostavu pod tlakom verejnosti, mohlo byť naplnené.
To, čo je pre mňa z toho neprijateľný príbeh, je, že tá právna úprava sa bude vzťahovať na ďalších iks reštrukturalizácií, o ktorých nič nevieme a nevieme, či im to prospeje, poškodí, nebudú z toho reštrukturalizácie, alebo aký bude z toho výsledok. Lebo v konečnom dôsledku najvyšší zákonodarný zbor prijme právny predpis, ktorý bude mať všeobecnú platnosť. Ja rozumiem tomu, že sú situácie v živote krajiny, v živote spoločnosti, ktoré vyžadujú rýchly legislatívny zásah, niekedy aj účelový, ale vyžaduje sa rýchly zásah na to, aby sa vytvoril priestor na možno spravodlivejšie riešenie, alebo zabránenie nejakých škôd.
V tomto prípade ale ten priestor ide nad rámec toho, čo je podľa mojej mienky prijateľné, pretože, odcitujem, čo povedal zástupca veriteľov Váhostavu pán Blaho na tlačovej konferencii: "Vzhľadom na krátkosť času do ukončenia reštrukturalizácie sme dosiahli prijateľný výsledok." A ja sa pýtam, aká krátkosť času? Tá reštrukturalizácia prebieha štandardným procesným mechanizmom. Krátkosť času vznikla len tým, že kľúčoví veľkí hráči v rámci reštrukturalizácie Váhostavu dali úplne nabok nezabezpečených malých subdodávateľov Váhostavu spôsobom, ktorým prekročili všetky hranice, pretože 15 % je prekročením všetkých hraníc.
To, že dnes vznikla nejaká nová dohoda medzi kľúčovými hráčmi aj v prospech nezabezpečených subdodávateľov Váhostavu, to je výsledok verejného tlaku a verejnej reakcie na tento škandálny prípad. A keď mohla vzniknúť dnes, mohla vzniknúť aj včera, mohla vzniknúť aj pred týždňom a mohla vzniknúť aj pred mesiacom. A mohla vzniknúť aj bez akejkoľvek ingerencie štátu, pretože keď dnes môže pustiť pán Široký svoje akcie, tak ich takisto mohol pustiť pred mesiacom. A keď môže pustiť 49 % akcií, tak mohol pustiť aj 51 % akcií alebo 60 % akcií, aby bez ingerencie štátu boli uspokojení nezabezpečení subdodávatelia Váhostavu do tej výšky, ktorá je prijateľná.
Dnes lámeme pravidlá kvôli tomu, aby sa mohla naplniť dnešná dohoda, pričom si myslím, že vlastne z celého toho pozmeňovacieho návrhu vlastne potrebujeme možno len jedno ustanovenie. Ešte som si to tak detailne nepozrela. A je to to ustanovenie, ktoré umožňuje robiť zmeny v reštrukturalizačnom pláne až do schvaľovacej schôdze veriteľov. To je to ustanovenie, ktoré nám otvára dvere preto, aby teda tie banky mohli ešte niečo pustiť pre malých.
A v zásade platí, že keď teda sa stáva ten reštrukturalizačný plán otvorený, tak aj pán Široký to môže pustiť cez reštrukturalizačný plán a nie bokom. A potom nepotrebujeme žiadnu ingerenciu štátu, nepotrebujeme žiadne zlé pravidlá pre ostatné reštrukturalizácie, ktoré dnes prebiehajú. Myslím si, že toto je veľmi škodlivý precedens, ktorý predstavuje tento pozmeňovací návrh, pretože je škodlivý pre celkové prostredie, ktoré sa tým nastavuje pre reštrukturalizácie ako také. Takže som presvedčená o tom, že keď pán Široký môže pustiť akcie mimo reštrukturalizácie, tak ich môže pustiť aj v rámci reštrukturalizácie a v rámci reštrukturalizačného plánu, ktorý je pre všetkých účastníkov reštrukturalizácie záväzný.
Keď sa na to pozrieme, tak v zásade platí, že aj výsledok toho, čo máme na stole, asi zodpovedá tej téze, že ak sa zrazí záujem pána Širokého so záujmom štátu, tak spravidla vyhráva pán Široký a to isté platí aj po tejto reštrukturalizácii, pokiaľ prebehne podľa týchto pravidiel. Opakujem, keď teda zákonodarný zbor sa rozhodne otvoriť priestor pre zmeny reštrukturalizačného plánu až po schvaľovaciu schôdzu veriteľov, je tu voľný priestor, aby každý, nielen banky, nielen veľkí veritelia, ale aj majitelia Váhostavu v rámci reštrukturalizačného plánu pustili toľko, aby boli subdodávatelia zabezpečení.
Chcem povedať, že celý spôsob prerokovávania novely Obchodného zákonníka a s tým súvisiacich predpisov, vrátane spôsobu predloženia tohto pozmeňovacieho návrhu, kvôli ktorému tu v zásade celý týždeň sme sedeli a rokovali, aby sme ho nakoniec takýmto spôsobom v druhom čítaní v pléne dostali na stôl, je pre mňa ako poslankyňu Národnej rady absolútne neprijateľný a viete, čakať na to, ako sa dohodnú veľkí hráči s premiérom a ministrom spravodlivosti a potom dvíhať ruky, je skutočne dehonestujúce pre parlament a dehonestujúce pre väčšinu parlamentu a chcem povedať, že to je pozícia, ktorá je pre mňa absolútne, ale absolútne neakceptovateľná.
Napriek tomu by som chcela požiadať, a berte to ako procedurálny návrh, aby bola prerušená rozprava, alebo pred ukončením rozpravy aby bol vytvorený priestor na to, aby zasadol ešte raz ústavnoprávny výbor a pozmeňovacie návrhy boli prerokované v ústavnoprávnom výbore, aby sme vytvorili aspoň aký-taký priestor, aby poslanci, ktorí zjavne budú pripravení zdvihnúť za ten pozmeňovací návrh ruku, aby aspoň si mohli zachovať to dekórum a tváriť sa, že vedia, za čo budú dvíhať ruky.
Žiaľ, tento spôsob prerokúvania a riešenia je pre stranu MOST - HÍD neprijateľný, preto nebude môcť zaňho zahlasovať.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)