53.schôdza

16.6.2015 - 3.7.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

17.6.2015 o 17:54 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:33

Július Brocka
Skontrolovaný text

102.
Ďakujem za podporu kolegom Bobíkovi a Přidalovi, za ich podporné stanoviská a tiež teda súhlasím, teda s kolegom Přidalom, že ak by rozhodujúca skupina poslancov za SMER tento návrh nepodporila, tak privítame aj to, ak sa inšpirujú týmto návrhom. Lebo určite je to dobrý návrh, aby priamo deti mohli, zamestnané deti mohli podporiť svojich rodičov, ktorí sú na dôchodku.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.6.2015 o 17:33 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:35

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

104.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi, aby som predložil návrh, ktorý sme pripravili s pani poslankyňou Editou Pfundtner, ktorá sa týka toho, čo je asi, patrí k jedným, jedným z najcennejších vecí v živote človeka. A tou vecou je krv.
Na Slovensku sa spotrebuje každoročne asi 180-tisíc transfúznych jednotiek červených krviniek. Nedostatok alebo dlhodobý nedostatok sa spravidla opakuje v letných mesiacoch, ale aj v iných nárazových obdobiach. Tento nedostatok môže mať závažné následky, či na život, alebo zdravie. Teraz idem apelovať na kolegov v tejto sieni zákonnosti ako zvykne hovoriť Janko Mičovský, nielen preto, že majú svojich voličov, že majú svoje deti, svoje manželky, ale že aj oni sami môžu raz potrebovať krv pri úraze, pri nehode, a kľudne sa môže stať, že tejto krvi nebude dostatok a oni tú krv nedostanú. Čiže osobne si myslím alebo som presvedčený, že tento návrh je vysoko apolitický. Nie je za ním nič skryté a je v zásade veľmi jednoduchý.
Ešte predtým vám poviem takú moju krátku skúsenosť a myslím si, že všetci, ktorí chodievate darovať krv, a v tejto sále, pokiaľ viem, je nás tu niekoľko, či je to Janko Mičovský, ktorý má, ak sa nemýlim, plaketu, Igor Hraško, myslím, že aj Ďuro Droba, a pokiaľ sa nemýlim, aj pani predkladateľka Pfundtner, chodíme darovať krv. A keď ste v tej sále, v tej čakárni, tak vidíte na tých ľuďoch, že sa nikam neponáhľajú, nemajú stres, že sú, skutočne, že to robia z lásky, že to robia úprimne a že tá dobročinnosť ide priamo z nich, že nemajú, nehľadajú za tým žiadny, žiadny veľký význam. A keď som sa tak chvíľku zastavil pri, vlastne po odbere vzorky, tak som sa opýtal sám seba, že čo pre týchto ľudí robí štát. Lebo pre týchto ľudí, dámy a páni, štát nerobí dokopy nič. Dáva im 2 eurá gastrolístok a dáva im čas dňa voľna. V minulosti inak Zákonník práce umožňoval celý deň plateného voľna, ak ste boli darovať krv. Dneska nás, ak sa nemýlim, je to dokonca regulácia Európskej únie, obmedzila tak, že máte voľno iba na čas nevyhnutný na rekonvalescenciu. Stáva sa, tie informácie existujú, že zamestnávateľ, ak umožní zamestnancovi ísť darovať krv, zamestnávateľ ho pošikuje do roboty veľmi rýchlo. Hodinku-dve, poď späť, si O. K. Toto nemyslím si, že je správne, ale toto ani nie je predmetom návrhu zákona.
Predmetom návrhu zákona je ukázať občanom našej krajiny, že nám záleží na tom, že dobročinnosť tejto krajine sa oceňuje. Oceňuje sa aspoň tak, že štát nezatvára oči. To je prvá rovina, pretože myslím, a to, to stojí za zmienku určite a poznáte to aj sami, že napríklad v Trnave futbaloví fanúšikovia Spartaka chodia hromadne darovávať krv. Hromadne. Je to, je to naozaj oceniteľné a v zásade ďakujem im povie iba tá sestrička či lekár na transfúznej stanici. Oni dokonca aj tie gastrolístky, ak sa nemýlim, darovávajú na charitu. Ale nič viac. Stále to nestačí k tomu, aby ľudia chodili darovať krv viacej, aby tej krvi bolo vždy dostatok, a preto si myslím, že by sme mali vytvoriť akýsi motivačný mechanizmus, ktorý, v zásade nie je priama motivácia, lebo to od nás nevyžaduje ani Rada Európy, ani Európska únia, dokonca nám odporúča nič také nerobiť. Preto sme sa v súlade s týmito odporúčaniami rozhodli, že poskytneme jednoduchú ukážku toho, že štát sa môže postarať o svojich ľudí tak, že im dá 33 euro, že o 33 euro sa im zníži základ dane za každé jedno darovanie, maximálne do výšky 100 euro, aby sme teda neboli diskriminační, jak ženy môžu darovať menej ako muži. V zásade to vychádza plus-mínus 6-7 euro za jedno darovanie a musím tu povedať, že zrejme by som mal v zmysle ústavného zákona o ochrane verejného záujmu povedať, že mám na tomto osobný záujem, pretože ide aj o mňa, ale už tu môžem verejne vyhlásiť, že ja si takúto odpočítateľnú alebo takéto zníženie v zákone ani nikdy nebudem uplatňovať, a myslím si, že nie som sám, že o to ani nejde, a myslím si, že to uplatnenie bude ďaleko nižšie, ako možno niektorí budú očakávať. Naozaj je to iba signál či symbol toho, že darcovia existujú a že štát na nich nezabúda.
Verím tomu, že tento návrh nájde podporu v tejto sieni alebo v tomto parlamente a bez akýchkoľvek problémov bude posunutý do druhého čítania.
Preto vás týmto, kolegovia, veľmi pekne žiadam o podporu môjho návrhu spolu s Editou Pfundtner.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

17.6.2015 o 17:35 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:41

Ivan Mikloš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému bodu. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou je aj stanovisko ministerstva financií.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú zo zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokoval výbor pre financie a rozpočet a ústavnoprávny výbor. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre financie a rozpočet. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 10. septembra 2015 a gestorský výbor do 11. septembra 2015.
Pán predseda, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.6.2015 o 17:41 hod.

Dr. h. c. Ing.

Ivan Mikloš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:42

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

108.
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predseda, vážené kolegyne, kolegovia, aj som rozmýšľal, či áno, či nie, ale tak spontánne, možno je to aj dobrá príležitosť k niektorým skutočnostiam sa vyjadriť, že sú veci medzi nebom a zemou, ktoré sa niekedy ťažko nazývajú, ale sú medzi nami a ja nehovorím, že tomu verím, ale verím, že keď nejaký človek urobí niečo dobre, tak plus-mínus niekedy by sa to mohlo aj vrátiť, teda nie vždy to platí absolútne, ale verím, že by to mohlo byť, teda že minimálne si vylepšuje nejakú karmu, čiže urobiť niečo, čo neni z toho absolútny benefit hneď okamžite a možno niekedy.
My sme, už asi 10 rokov, ak nie viac, dávame v prevádzkach, ktoré som vytvoril za..., keď príde darca, tak dostane u nás obed a dakedy sme dávali fľašu vína zadarmo, tak chodili študenti normálne v autobusoch, tak sme to museli upraviť, že sme to upravili na obed a pohár vína zadarmo, a sú to tisíce a za to obdobie už možno desiatky tisíc ľudí. Len chcem upozorniť na jednu takú aj zvláštnu vec, že v tejto krajine, čoho sme svedkom, že v určitý moment, a nevedel som to ani, kde to komu povedať, ako keby tí ľudia mali pocit, že my sme to povinní robiť.
Niekedy ako keby, niekto si dokonca myslel, že my berieme na to nejaké dotácie a že sme povinní to robiť, a potom bolo, že a prečo ste teda navarili to, keď oni mali chuť na rezeň. Naozaj a to vám už potom aj zvážite, že či to vôbec má zmysel, alebo nemá. Aj sa nám stala jedna skutočnosť, že jedna slečna, ktorá bola u nás druhý deň na zácviku, tak urobila chybu pri jednej slečne, ktorá ukazovala to potvrdenie, že bola, a obrátilo sa nám to úplne obludným spôsobom, že čo sme, kto sme. Aj to zamrzí, aj som si vtedy posteskol, že či z tých tisícov ľudí sa nenájde niekto, kto povie, však to robia, plnia to.
No prečo to hovorím. Pretože naozaj sa dá nejakým spôsobom pomôcť, a keď sa dá, tak treba pomôcť, a aby sme sa nedožili aj my chvíle, kde to budeme potrebovať, a niekedy možno tá chvíľa nastane. Čiže ak sa javí toto ako návrh, verím, že kolega Kadúc niekedy sa mu nie vždy zadarí, ale možno v tomto prípade sa mu zadarilo, že našiel naozaj návrh, ktorý by mohol pomôcť v tejto veci, tak by to bolo dobré. (Reakcia z pléna.) A nie vždy sa zadarí (povedané so smiechom), ale tak v tomto prípade sa možno zadarilo.
Takže chcem vyjadriť podporu tomuto návrhu, naozaj treba hľadať mechanizmy aj v sebe, ale, ale znova by sme nenachádzali riešenie vo všetkom, že z tohto štátu, lebo ja neviem, teda tu sú ministri. Včera tu sedel jeden minister, pán Mikloš, to by ste neverili, tu pre tých ľudí 100 mil. nie je peniaz, to proste oni rozhadzujú jak, to normálne človek žasne, žasne, že kde oni tie peniaze berú, hej, že proste, a to chcem tým povedať, že naozaj nie vždy je to o tom, že tento štát a štát a štát a štát a štát by mal, štát by mal... Aj my by sme mali, ak môžeme. Ak môžeme, tak by sme tiež trošku mali a s týmto návrhom sa stotožňujem.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.6.2015 o 17:42 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:45

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja predsi len musím naozaj veľmi krátko. Ono my máme záujem s pani Pfundtner ďalej rozvíjať povedzme že túto myšlienku a pomôcť darcom a hovorili sme aj o tom, že aby sme vytvorili prípadne nejaké priaznivejšie podmienky pre zamestnávateľov, nemáme to ešte premyslené, ako to spraviť, ale máme tento úmysel. Rozprávame sa aj o prednostných vyšetreniach tých ľudí, ktorí darujú krv napríklad.
A možno ešte jeden príklad, ktorý, ktorý som zabudol spomenúť, je, že rozbehla sa akcia, myslím, že z Rakúska, a údajne chodia rakúske nemocnice zvážať študentov z Bratislavy do ich nemocníc na darovanie krvi, dokonca im dávajú 20 euro. Toto si myslím, že nemôžme dovoliť, a minimálne by sme mali na to nejako, nejakým spôsobom reflektovať. Takže, takže len toľko.
A k tomu, že nie vždy sa zadarí, ja si to proste nemôžem odpustiť, Alojz, ty presne vieš, ako ja robím zákony a ako pristupujem ku svojej robote. Robili sme spolu prvý zákon, ktorý si mal ty, ja som dorobil druhý zákon a dobre vieš, ako to prebiehalo, že som si nechal záležať na akomkoľvek detaile. Prosím, nehovor mi toto, lebo viem, vieme, poznáme sa navzájom. A nebolo to úplne úprimné.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

17.6.2015 o 17:45 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:49

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predseda, milé kolegyne, vážení kolegovia, návrh novely zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia vychádza z požiadavky praxe, aby peňažný príspevok na kúpu osobného motorového vozidla mohol byť poskytnutý rodičom zdravotne ťažko postihnutých detí v predškolskom veku, ak títo navštevujú súkromné škôlky alebo jeho predškolskú výchovu zabezpečuje iná osoba, ako je zákonný zástupca.
Dnes sa rodičia detí v predškolskom veku stretávajú s veľkým nedostatkom miest v materských školách, a tak ak sú zamestnaní, musia hľadať iné možnosti v súkromných škôlkach alebo u súkromných vychovávateľov. Ak sa jedná o zdravotne ťažko postihnuté dieťa, je potrebné zabezpečiť pre neho aj dopravu k poskytovateľom takýchto služieb predškolskej výchovy. Zabezpečenie predškolskej výchovy je súčasťou integračného procesu detí so zdravotným postihnutím do vzdelávacieho procesu a vytvára ďalšie predpoklady na ich ďalšie integrované vzdelávanie na základných a ďalších vyšších typoch škôl. Čiže tento návrh sa snaží pomôcť rodičom ťažko zdravotne postihnutých detí, najmä v tejto situácii, ktoré, teda nemajú všetci prístup do štátnych alebo verejných materských škôl, aby mohli reálne zabezpečiť integrovanú výchovu predškolskú výchovu pre svoje deti aj v prípade, ak ich, ak svoje deti zapíšu do súkromných škôlok, kde je potrebná aj doprava ťažko zdravotne postihnutých detí.
Chcem vás kolegyne, kolegovia, požiadať o podporu návrhu novely zákona, čím by sme vedeli vyslať nielen signál, ale možno konkrétnu pomoc mnohým rodičom, ktorí nie sú, nemali až také šťastie, aby mali len zdravé deti, ale majú aj dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím.
Ďakujem, pán predseda.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

17.6.2015 o 17:49 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:51

Monika Gibalová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, pán predkladateľ, dámy a páni, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená Výborom Národnej rady pre sociálne veci za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 1587.
Predkladám informáciu k tomuto návrhu zákona a konštatujem, že návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku aj legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z rokovacieho poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 1605 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 10. septembra 2015 a gestorský výbor do 11. septembra 2015 od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predseda, skončila som svoju spravodajskú správu, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.6.2015 o 17:51 hod.

PhDr. Mgr. PhD.

Monika Gibalová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:54

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

116.
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predseda, milé kolegyne, vážení kolegovia, v pondelok sme mali mimoriadnu schôdzu ku kauze Gorila, k postupu špeciálneho prokurátora v tejto kauze. Ja som v tej súvislosti, ale aj pri voľbe špeciálneho prokurátora spomínal – a nehovorím to s radosťou –, že špeciálny prokurátor zlyháva pri trestnom stíhaní a vyšetrovaní korupčných prípadov. Týkalo sa to nielen kauzy Gorila, ale týkalo sa to aj ďalších vecí, ako bol Slovenský pozemkový fond, výstavba urgentného príjmu v Košiciach alebo otázka nelegálneho financovania politickej strany SMER. To všetko boli jeho rozhodnutia, ktorými zastavoval väčšinou trestné stíhanie, a keďže sú verejne tie rozhodnutia dostupné, tak sa dajú posúdiť, ja som jedno z nich citoval aj v pondelok, nebudem to opakovať, kde je zrejmé, že v každej inej normálne fungujúcej krajine by pri tom rozsahu dôkazov, aké boli zhromaždené, nebolo možné a mysliteľné o zastavení trestného stíhania hovoriť.
Z tohto dôvodu návrh novely zákona o prokuratúre rieši prípady odvolania špeciálneho prokurátora, ktorý je volený Národnou radou, v prípade – a to je dikcia jednak Trestného poriadku, ale jednak aj zákona o prokuratúre a teraz to odcitujem –, "ak výkonom svojej funkcie opakovane porušuje svoju zákonnú povinnosť náležite zistiť trestné činy, trestne stíhať podozrivé osoby a vykonávať dozor nad zachovávaním zákonnosti v prípravnom konaní."
Ja dlhodobo v Národnej rade, ale aj verejne hovorím, že najväčší problém na Slovensku nie sú samotné zákony, ktoré máme porovnateľné so zákonmi v iných krajinách Európskej únie, dokonca možno v niektorých oblastiach sú aj lepšie, v niektorých možno horšie, netvrdím, že sa nedajú zlepšovať, dajú sa zlepšovať, ale hlavný problém na Slovensku je v ľuďoch, ktorí tieto zákony vykonávajú, ktorí ich aplikujú, a to sa týka vo veľkej miere aj oblasti presadzovania spravodlivosti a justície. Keď pred mesiacom bola v Národnej rade kauza Váhostav, tak sme narýchlo prijímali podľa mojej mienky zlé riešenie pre reštrukturalizáciu, ale tam nebol hlavný problém. Zákon o konkurze, si trúfam povedať, že je v zásade veľmi podobný a porovnateľný so zákonom konkurzným nemeckým, Trestný zákon, Trestný poriadok sú porovnateľné tiež. Ak by sa tento prípad stal v Nemecku, ako sa stal na Slovensku, kauza Váhostav, tak by asi Bundestag nenovelizoval zákony, ale jednak by podvodná reštrukturalizácia nebola nikdy potvrdená súdom, nikdy a po druhé by zodpovedné osoby za prípravu reštrukturalizácie, za konanie pred ňou boli trestne stíhané vrátane majiteľov spoločností, manažmentu spoločností, mali by zablokované majetky a myslím si, že potom by si každý rozmyslel do budúcnosti, či by takéto konanie opakoval, alebo nie. Na Slovensku sa nestalo v princípe nič. Čiže problém je v ľuďoch, ktorí v kľúčových pozíciách zlyhávajú, a myslím si, že to veľkej časti politického sektora môže aj vyhovovať.
Čiže tento, tento návrh novely zákona umožňuje z dôvodov, ktoré sú citáciou Trestného poriadku a zákona o prokuratúre, odvolať špeciálneho prokurátora, pretože pokiaľ je v prípadoch mimoriadne závažných podozrení z korupčnej a ekonomickej trestnej činnosti nečinný, tak tým ničí dôveru našich občanov vyvodiť trestnú zodpovednosť voči každému, akokoľvek vplyvnému alebo bohatému, kto poruší zákon.
Ďakujem, pán predseda.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

17.6.2015 o 17:54 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:59

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte, aby som v zmysle § 72 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona.
Predmetný návrh zákona spĺňa po formálnoprávnej stránke náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a legislatívnych pravidlách tvorby zákonov.
Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby uvedený návrh zákona prerokoval ústavnoprávny výbor a výbor pre obranu a bezpečnosť. Ako gestorský výbor navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbor prerokoval návrh zákona do 10. septembra 2015 a gestorský výbor do 11. septembra 2015. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy, ktorý predniesol Daniel Lipšič.
Ako spravodajca určený navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výborom vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovania návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pán predseda, poprosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.6.2015 o 17:59 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:00

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

120.
Vážený pán predseda a vážený pán podpredseda Národnej rady, vážené kolegyne, kolegovia, asi budú sa aj rôzniť názory, že kedy je tá chvíľa, kedy je ten čas, a či toto je namieste, alebo nie je namieste. Aj my sme mali dneska takú diskusiu na tú tému, že treba k tomu pristupovať opatrne, že kedy áno, kedy nie. Ako to uviesť alebo čo povedať, alebo čo škodí?
Demokracia v zásade sa nedá kúpiť v Tescu, i keď si to niekto myslí, ja zase niekedy zvyknem hovoriť, že si ju treba aj zaslúžiť, už keď nie vybojovať, a možno fakt, že sú národy a spoločenstvá a entity, ktoré majú k tomu, by som povedal, že trošku iný vzťah, lebo vedia, čo to obnáša, a vedia, aké obete stáli na ceste k tomu, aby mohli mať systém, ktorý je demokratický a ktorý uplatňuje princíp trojdelenia moci, hej.
Čiže a ja som teda za filozofa nikdy nebol, ale tieto veci plus-mínus som už niekde počul. My sme to nevybojovali, my sme to, a nechcem sa teda dotknúť niektorých, ktorí aj možno niečo pre to kus urobili viac, ako len po treťom pive vykrikovali, že ako im to chýba cestovať do Rakúska. Preto máme možno k tomu taký zvláštny vzťah, preto sa aj u nás tie procesy dejú tak, že naozaj by jeden tomu neuveril, a naozaj je Slovenskou krajinou, ktorá sa zapíše možno aj do Guinnessovej knihy rekordov ako, alebo neviem, do nejakej inej, ako krajina, kde v zásade neexistuje korupcia. Neexistuje, lebo sa nič nevyšetrilo, nič neudialo z pohľadu, viete, inde stínajú vysoko, máme aj blízko vedľa nás, dole, hore, kde sa pozriete, všade, teda sú to darební korupčníci, len my sme tu taký ostrov naozaj cnosti a svätých Františkov a Márií Terézií a neviem koho v politike, kde nezoberú, ani, ani, ani keby neviem čo sa dialo. Nezoberú a nezoberú a naozaj je to tak.
Všimnite si, že u nás sme chytili len toho, čo tie kompóty bral, a to boli futbalisti, lebo, vidíte, však tak teraz sa potvrdzuje, že v tom futbale sa berie. U nás sme našli iba toho a tiež treba asi povedať, že toho chytili nie preto, že ho chceli chytiť, ale tí, čo brali peniaze, ho chceli chytiť, lebo už mu nestačili kompóty. A jak prípadne bol niekto kritický k tomu, že asi to nebude celkom pravda, to, čo hovorím, hej, a potom že kde sa stala chyba, hej. A my sme možno naozaj to trojdelenie moci poňali absolútne a mňa niekedy zaráža tá, ten štát v štáte a tá nedotknuteľnosť tej súdnej moci a proste prokuratúry, kde to sú vlastne, ich sa v zásade ani nemôžete spýtať, koľko je hodín, lebo v zásade to môžete, potom by to mohol niekto zneužiť v konaní, že ste sa snažili ovplyvniť.
Tých skúseností asi je viac, ja viem o prípade nejakého prokurátora v Malackách, ktorý sa preháňa Malackami na "ML-ku", v kufri má bejzbalku, ľudia vedia, že čo je zač, a nič. Preto to aj hovorím, lebo v Malackách boli aj podvodníci jedenásťkrát súdne trestaní, ktorého keď my sme chytili, tak do polhodiny bol vonku z polície a potom naveľa, naveľa a treba oceniť, oceňujem v tom prípade pána ministra, vtedy bol ministrom, že konal ako konal. Ale to bolo asi tou, tou, tým osobným prínosom, že naozaj asi v tých regiónoch poznáme tie príbehy bezbrehej arogancie, bezbrehej absolútnej moci a nepostihnuteľnosti a nedotknuteľnosti. A nie sú to, nie sú to chicagski gangstri z 30. rokov., hej, sú to častokrát predstavitelia možno aj súdnej moci a okolo nich ich obchádza mýtus, že ani sa ich radšej nespýtaj, koľko je hodín. A možno aj to je dôsledkom toho, ono sa to pretavilo, to, že ako to vnímame, aj do toho, ja som to namietal a budem to stále namietať, odhliadnuc od toho, čo tu čítal pán Kováčik, že ak Národná rada ho predvolala, tak človek, ktorý, ja viem, že to niekto nerád počuje, ale človek, ktorý je platený z peňazí daňových poplatníkov, a ho predvolá Národná rada, tak je jeho povinnosťou prísť. A mal nám vtedy povedať, že teda nemôže, pripúšťam, že tie dôvody môžu mať určitú relevanciu, ale nemohol proste reagovať tak, že nám tam pán predseda výboru čítal, čo čítal a ešte dali trápne o tom hlasovať. To je výrazom tej, toho nepochopenia, hej, výrazom tej arogancie, s ktorou my sa tu boríme.
A ja, ja ani teda, ak nie som ani filozof, tak nie som ani sociológ, ale toľko by som si ešte vedel odhadnúť, že proste vytváraním týchto božstiev a neriešením niečoho, čo je jasné, že by sa malo riešiť, sekundárnym dôsledkom sú veľké sociologické škody na vedomí obyvateľstva, že teda sa nikomu nič alebo niekomu sa nič nestane, a teda je to... A to by som teda s tým si dovolil namietať, že by sme túto hru nemali pripustiť, lebo ona nemá dobrý koniec, lebo v zásade takáto situácia až o nepostihnuteľnosti niekoho, dá sa možno v určitom móde nejakú dekádu vydržať, ale na konci buď bude znova nejaké vzopnutie ducha, hej, spoločnosti a národa, alebo, alebo tragédia.
Takže na to tiež by som chcel upozorniť, že my nemôžeme španovať tú tetivu, že akí sú tí sudcovia nedotknuteľní aj s excesmi alebo s prokurátormi aj s excesmi a niektorí ľudia, ktorí si myslia, že sú nad zákon. Nedá sa to do nekonečna španovať, lebo potom to niekedy praskne, a môže to spôsobiť aj nielen sociologické škody, ktoré to spôsobuje, ale možno už aj priame škody a na to by som chcel upozorniť. Čiže niekedy je lepšie vypustiť paru z hrnca, hej, a zjednodušene niekoho cez tie hradby hodiť. Ono to pôsobí dobre, hej, aj Rimania starí to vedeli, že raz za čas bolo treba niekedy hodiť niekoho cez hradby, a plnilo to úlohy aj to, že celá tá situácia na tú chvíľu sa ukľudnila a to vedomie, vedomie spoločnosti sa zlepšilo. To naši nie sú ochotní ani náhodou, ani trošku a to ma mrzí, že sekundujú tomu štátne orgány a tu už dochádza k paralýze potom, a tento návrh sa to snaží riešiť.
Asi bude stáť za to, toto je téma teraz v tejto chvíli v prvom čítaní, v druhom, verím, že bude príležitosť, a môžeme o tom porozprávať, že čo je to vedomé zlyhávanie, ale asi predpokladám, že aj to sa dá nejakým spôsobom uchopiť, lebo asi ja neviem, či vy môžete niekomu radiť, ako má viesť vyšetrovanie, akým spôsobom, ale ak je niečo jednoznačné a neopakovateľné a úkon, tak ho mal asi vykonať. Keď ho niekto nevykonal, tak podľa mňa môžeme, nemôžeme mu hovoriť, že neviedol dobre vyšetrovanie, ale... Podľa mňa to sa dá uchopiť, aby niekto nemal pocit, že sa snažíme manipulovať alebo má niekto tendenciu riadiť.
Predpokladám, že kolega, keď to písal, si týchto skutočnosti bol vedomý, ale keby sme sa naozaj dostali na vecnú rovinu, tak potom by v tej diskusii asi vyplynulo, že ak by náhodou to nebolo tak, ako, tak, že ako to treba vylepšiť a dostali by sme sa do štádia k tomu, že nebudeme čakať, kým pán Kováčik, ja neviem, vykradne Lidl, hej. Lebo teraz v zásade my musíme, je situácia taká, ak by náhodou pán Kováčik, špeciálny prokurátor, vykradol Lidl a chytili by ho, tak by to bol asi dôvod na odvolanie. Ja si myslím, že, teda nepredpokladám, že by to urobil. (Povedané so smiechom.) A niežeby na to nebol odkázaný, nepredpokladám, že by to neurobil preto, lebo to je, že by mu to nedalo svedomie, to ešte stále si dovolím tvrdiť, ale podľa mňa to nie je, nemôžme to nechať v tej polohe, že čakať iba na takúto najhoršiu možnú variantu. Že naozaj sa môže stať, že niekto si nebude vykonávať tie svoje povinnosti správne, hej, a tá tenká hranica medzi zasahovaním do vyšetrovania a nevykonávaním toho, čo má, poďme ju nájsť a áno, vyhraďme si právo.
Ja by som, viete, to je tendencia brať práva tejto Národnej rade, máme tu byť štatisti, máme tu chodiť v plážových šatách, máme tu o 10.00 hod., o 17.00 hod. prísť, zahlasovať, máme tu údajne kontrolovať a ja neviem koho, keď nikde neni čo kontrolovať, hej. Mne sa nepáči toto, táto dehonestácia parlamentu. Ja ju povyšujem aj mojím návrhom, že máme vrátiť aj legitimitu niektorých rozhodnutí naspäť a ja by som sa nezbavoval tých povinností, hej, alebo možností Národnej rady sa vyjadrovať k niektorým veciam. Ak sme učinili nejaké rozhodnutie, že sa zvolil špeciálny prokurátor, a myslím, že sa volí na sedem rokov. Hej. Sedem rokov je dlhá doba, to by ste neverili, že, že čo sa môže udiať za sedem rokov, a naozaj ja by som tam tú poistku nechal. Nejakú, nejakú poistku by som tam nechal. Nie preto, že by sme..., a viete, tak sa prichádza z nejakej premisy, že zneužiť, politicky zneužiť. Nie. A to je presne tá tenká hranica, ktorú by sme mali hľadať. Že naozaj aby sme nehazardovali s vedomím tej spoločnosť, že načo ich ešte chceme pripraviť, že na čo všetko sa má pozerať.
Viete, tu existuje človek, ktorý poskytuje rozhovory do novín, tie noviny sú zverejnené, že to videl, že to počul, hej. Viete, to je, akože nechcem to prehnať, preexponovať, ale že keby existoval svedok, ktorý videl a aj počul, ako niekto zarezal niekoho, ale nemôže to povedať preto, lebo bol príslušníkom SIS, hej, tak, nechcem povedať na roveň, ale možno spoločensky a sociologicky to bude možno na tej istej úrovni, tak nemôžme sa tváriť, že, že ho, že ako keby neexistoval, hej. Lebo naozaj tá škoda na vedomí tej spoločnosti je v tom, že, aha, vidíš a nič. Aha, vidíš a nič, hej. Lebo naozaj ak niekto tvrdí a svedecky vypovie, že videl a počul, a je to na papieri, podľa mňa to je vec, ktorou sa, už aké-také to súdnictvo je, je potrebné zaoberať, hej, a musel by sa niekto s tým vysporiadať. Skončím.
Ja sa neobávam toho, reči typu zasahovania do nezávislosti súdnictva a neviem čoho všetkého, nebral by som Národnej rade kompetencie, aby sme sa my tu nestali naozaj fakt, že, že štatistami. Čiže filozoficky sa mi tento prístup páči, ja vám na túto chvíľu, že áno, že budeme mať možnosť sa k tomu vrátiť. Či, či tá formulácia, ktorá tam je teraz, je tá správna, si na túto chvíľu netrúfam odpovedať, ale keby, vidíte, bola vôľa a chuť sa tomu venovať, tak verím, že by sme takú našli. Ale bojím sa, že tento stav vyhovuje. Že dobre zvolený prokurátor, keby sa dalo možno zvoliť na 30 rokov, ja by som veril, že by ste, nenapadá ma, akože pristúpili na to, hej. Že keby sa dal zvoliť prokurátor na 30 rokov a ten vhodný, tak by ste, verím, že niektorí z vás na to pristúpili, a to podľa mňa nie je správne.
Takže s týmto návrhom sa v tejto chvíli stotožňujem.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.6.2015 o 18:00 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video