53.schôdza

16.6.2015 - 3.7.2015
 
 
This video file cannot be played.(Error Code: 102630)

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

1.7.2015 o 16:49 hod.

Mgr.

Marek Maďarič

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 16:36

Magdaléna Vášáryová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ďakujem za slovo. Pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, ja som vystupovala k prvému čítaniu a vyslovila som názor, ktorý som si potom dodatočne po prvom čítaní overovala medzi autormi, teda medzi tými, bez ktorých by autorský zákon nemal zmysel a nemohol by vôbec existovať. A preto som, ako už pán minister zdôraznil, v úzkej súčinnosti s ľuďmi, ktorí pripravovali tento zákon na ministerstve kultúry a ktorých prácu si veľmi vážim, pretože toto je zákon najvýraznejší, najkomplexnejší, najväčší a, uvidíme, či je aj najdôležitejší zákon osemročného ministrovania pána ministra Maďariča. Vážim si ich prácu, ich prístup a som veľmi rada, že sme sa dohodli na niektorých, možno nie na všetkých, ale myslím si, že sme sa dohodli na tých najdôležitejších veciach. Takže, len opakujem, viedla ma snaha odstrániť aspoň časť bariér nedôvery autorov voči producentom, voči správcovským spoločnostiam a voči všetkým tým, ktorí vlastne žijú z toho, že máme aj nejakých tvorivých ľudí medzi sebou.

Dovoľte, aby som vám prečítala tento pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona autorského (tlač 1496). Má to šesť bodov.
Bod 1. V § 86 sa odsek 4 dopĺňa písmenom c), ktoré znie: „c) je povinný previesť odmenu za káblovú retransmisiu audiovizuálne použitého diela, ktorú mu vyplatí príslušná organizácia kolektívnej správy, bez zbytočného odkladu po takomto vyplatení v prospech autora audiovizuálne použitého diela“.
Odôvodnenie. Doplnením ustanovenia § 86 ods. 4 o písmeno c) sa sleduje zrovnoprávnenie autorov audiovizuálne použitých diel s autormi audiovizuálnych diel, pokiaľ ide o ich nárok na odmenu za káblovú retransmisiu. Odlišný prístup k týmto autorom nie je odôvodnený. Neexistuje dôvod, prečo by napríklad autor hudby vytvorenej pre film, na ktorého sa ako na autora filmu vzťahuje režim podľa § 86 ods. 2 písm. c) návrhu, mal mať inak riešený nárok na odmenu za káblovú retransmisiu než autor tzv. preexistentnej audiovizuálne použitej hudby, ktorého hudba vo filme použitá je, ale autorom filmu nie je, ak v oboch prípadoch dochádza k použitiu úplne rovnakým spôsobom, káblovou retransmisiou príslušného audiovizuálneho diela.
Bod 2. § 91 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie: „Odseky 1 a 2 sa nevzťahujú na audiovizuálne dielo.“

Odôvodnenie. Doplnením ustanovenia sa má docieliť, aby nebolo možné jednoducho obchádzať podmienky vymedzené v § 86 cez režim diela na objednávku. Ak sa totiž napríklad vysielateľ, ktorý je producentom audiovizuálneho diela, nedohodne s režisérom alebo iným autorom audiovizuálneho diela „na odmene alebo spôsobe jej určenia osobitne za každé jednotlivé použitie audiovizuálneho diela“, nevznikne mu ako producentovi síce výkon majetkových práv podľa § 86 ods. 1, ale s ohľadom na uzatvorenú zmluvu o dielo (napríklad ústnu zmluvu o vytvorení audiovizuálneho diela) mu vznikne obdobná zákonná licencia, keďže podľa § 91 ods. 1 „ak autor vytvoril dielo na objednávku, platí, že udelil súhlas na jeho použitie na účel vyplývajúci zo zmluvy“. Z uvedeného príkladu najmä vyplýva, že vysielateľ bude môcť vysielať také audiovizuálne dielo aj bez dohody o odmene za jeho vysielanie a, samozrejme, použiť audiovizuálne dielo aj iným spôsobom, keďže účelom zmluvy pri audiovizuálnom diele je vždy predovšetkým jeho následná distribúcia. Navrhuje sa preto vylúčiť audiovizuálne dielo z režimu diela na objednávku a ponechať len klasický licenčný režim a osobitnú úpravu § 86.
Bod 3. V § 160 ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „Nositeľ práv zastupovaný organizáciou kolektívnej správy podľa § 164 ods. 1, ktorý nie je členom organizácie kolektívnej správy, má právo zúčastniť sa valného zhromaždenia a právo vyjadrovať sa na ňom ku všetkým otázkam, ktoré sa týkajú kolektívnej správy práv.“
Toto odôvodnenie je jasné, skrátka, ľudia majú právo sa zúčastňovať všetkých týchto rokovaní a pozdvihnúť svoj hlas.
Bod 4. § 160 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie: „Pozvánku na zasadnutie valného zhromaždenia spolu s programom zasadnutia valného zhromaždenia je organizácia kolektívnej správy povinná zverejniť v primeranej lehote pred jeho konaním na svojom webovom sídle.“
Odôvodnenie k týmto obidvom bodom. Pozmeňujúci návrh vylepšuje postavenie autorov a iných nositeľov práv, ktorých zmluvne zastupuje organizácia kolektívnej správy, a ochraňuje ich pred svojvoľným rozhodovaním orgánov kolektívnej správy. O otázkach kolektívnej správy práv vrátane „zásad výberu, prerozdelenia a vyplatenia licenčných odmien, primeraných odmien, náhrad odmien a dodatočných odmien nositeľov práv vybraných organizáciou kolektívnej správy vrátane príjmov z bezdôvodného obohatenia a náhrady škody“ totiž rozhodujú podľa návrhu zákona len členovia organizácie kolektívnej správy; v súčasnosti v Slovenskej republike ide len o občianske združenia. Návrh zákona v § 158 ods. 2 ustanovuje, že orgány kolektívnej správy určia objektívne, transparentné a nediskriminačné podmienky členstva v OKS, teda v organizácii kolektívnej správy, v zásade však nerieši účasť na rozhodovaní o podstatných otázkach kolektívnej správy tých nositeľov práv, ktorí nie sú členmi organizácie kolektívnej správy z rôznych objektívnych alebo subjektívnych dôvodov, napríklad na rozhodovaní o zásadách prerozdelenia licenčných odmien, a to napriek tomu, že ich výber sa neuskutočňuje z titulu členstva v organizácii kolektívnej správy, ale z titulu uzatvorenej zmluvy o zastupovaní. Pozmeňujúci návrh teda zabezpečuje aspoň minimálne práva zmluvne zastupovaného nositeľa práv tak, aby mohol ovplyvňovať spôsob fungovania organizácie kolektívnej správy, a to tým, že mu priznáva právo účasti na valnom zhromaždení a právo byť na ňom vypočutý. Zároveň nezasahuje do členskej štruktúry organizácie kolektívnej správy, keďže právo hlasovať ponecháva iba členom organizácie kolektívnej správy.
Bod 5. V § 166 ods. 4 sa na konci pripájajú tieto slová: „a na osobu, ktorá predáva alebo sprostredkúva predaj vstupeniek na verejné kultúrne podujatie“.
Odôvodnenie. Kľúčovým predpokladom na správne určenie autorskej odmeny je pravdivosť, správnosť a úplnosť vstupných informácií poskytovaných používateľom. V prípade živého predvedenia diel ide predovšetkým o informácie o predaji vstupeniek a kapacite miesta podujatia. Pre optimálny výber autorských odmien je nevyhnutné, aby organizácie kolektívnej správy mali k dispozícii efektívne nástroje pre zistenie informácií potrebných pre určenie týchto odmien.
Bod 6. § 176 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie: „Ak ide o riešenie sporu s nositeľom práv alebo používateľom, organizácia kolektívnej správy je povinná vždy sa pokúsiť o riešenie tohto sporu predovšetkým dohodou.“
Odôvodnenie. Pozmeňujúci návrh vylepšuje postavenie tých autorov a iných nositeľov práv, ktorí sa v súčasnosti v individuálnych vzťahoch s organizáciami kolektívnej správy pociťujú ako tzv. slabšia strana. Návrh však zohľadňuje aj skúsenosti používateľov; najmä skupina používateľov, ktorí nepredstavujú pre organizáciu kolektívnych správ tzv. veľkých používateľov, sa v individuálnych vzťahoch s organizáciami kolektívnej správy môže pociťovať ako tzv. slabšia strana. Navrhovaná povinnosť má zabezpečiť, aby strana sporu, ktorá sa vníma ako slabšia, reálne aj mohla využiť alternatívne prostriedky riešenia sporu, predovšetkým však možnosť rokovania a dosiahnutia vzájomného konsenzu v spornej otázke. Riešenie sporu dohodou tak môže i nemusí byť za účasti nezúčastnenej strany, zahŕňa preto nielen mediáciu, ktorej výsledkom je dohoda o mediácii podľa § 15 ods. 1 zákona č. 420/2004 Z. z., ale napríklad aj pokonávku, ktorej výsledkom je dohoda o urovnaní podľa § 585 Občianskeho zákonníka. Z pohľadu organizácie kolektívnej správy očakávame zníženie počtu súdnych sporov, a tým aj nákladov na vedenie súdnych sporov.
Musím povedať, že včera podvečer, dosť neskoro, sa ozvala jedna organizácia kolektívnej správy, pán minister, ktorá protestovala práve proti tomuto bodu 6. Ale, bohužiaľ, nejako neskoro sa zobudili a na ich žiadosť, aby som zmenila znenie zákona, na ktorom sme sa dohodli s ministerstvom kultúry, s vašimi pracovníkmi, som nepristúpila. Takto sa predsa nejedná. A znovu chcem povedať, že na tomto sme robili dva mesiace, dva a pol mesiaca, možno aj trošku dlhšie a, bohužiaľ, niektorí zaspali. Uvidíme, ako bude fungovať v praxi a či sa tie čierne predstavy jednej organizácie kolektívnych správ naplnia. A potom prípadne by sme mohli, keby naozaj to bolo také tragické, pristúpiť k nejakej drobnej novelizácii. Ale ja si myslím, že aj týmito ustanoveniami sa aspoň nejakým spôsobom subjektívne i objektívne zlepšuje postavenie tvorivých ľudí, bez ktorých by vlastne autorský zákon nemal žiaden zmysel.

Ďakujem ešte raz za spoluprácu a, prepáčte, je to naozaj veľmi obtiažny text a možno som si mala pred tým mala to urobiť, třistatřiatřicet stříbrných křepelek přeletělo přes třistatřiatřicet stříbrných střech, aby som mala dobrú výslovnosť. Ale ďakujem, že ste ma počúvali. Dovidenia.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.7.2015 o 16:36 hod.

Mgr.

Magdaléna Vášáryová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:39

Miroslav Číž
Skontrolovaný text

Ďakujem pekne.

Kolegyne, kolegovia, teraz sa pýtam, kto sa hlási do rozpravy ústne. Neregistrujem žiadneho pána poslanca prihláseného do rozpravy.

Dovoľte mi vyhlásiť rozpravu za skončenú.

Pán minister, chcete zaujať stanovisko? (Reakcia navrhovateľa.) Máte slovo, nech sa páči.

Skryt prepis

1.7.2015 o 16:39 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:49

Marek Maďarič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Tak máme za sebou takmer dvesto paragrafov naozaj jedného z kľúčových zákonov v oblasti kultúry, ale nielen kultúry, pretože ten zákon je prierezový.
Súhlasím s tými pozmeňujúcimi návrhmi, ktoré tu boli prednesené.
Chcem poďakovať najviac tým, ktorí ten zákon písali a koordinovali jeho prípravu, teda sekcii médií, audiovízie a autorského práva ministerstva kultúry, ale, samozrejme, aj všetkým tým, ktorí v priebehu tých rokov od toho samotného legislatívneho zámeru z roku 2013 až po v podstate dnešný deň alebo teda ešte možno po včerajší deň k tomu prispievali, spolupracovali. A aj preto na rozdiel od Českej republiky, kde bola podobná ambícia zhodená zo stola lobistickými skupinami, si myslím, samozrejme, uvidíme to ešte na hlasovaní, že sme boli úspešní.
A nadviažem tak trochu na to, čo sme hovorili pri prvom zákone, ktorý som ja dnes predkladal, ktorý bol novelou zákona o vysielaní a retransmisii. Ja si myslím, že nový minister kultúry alebo nová ministerka kultúry si v tom ďalšom období musí dať ambíciu vypracovania nového zákona o vysielaní a retransmisii, tak ako sme si my dali ambíciu vypracovať nový autorský zákon. Je to takisto zrelé. Dva také zákony, si myslím, by sa celkom zvládnuť nedali, lebo ten je možno ešte obtiažnejší, ale myslím si, že takú ambíciu ministerstvo kultúry v tom ďalšom období by malo mať. Ďakujem za spoluprácu ešte raz.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

1.7.2015 o 16:49 hod.

Mgr.

Marek Maďarič

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:49

Miroslav Číž
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ďakujem, pán minister.

Pán spravodajca? (Reakcia spravodajcu.) Nechce zaujať stanovisko.

Ďakujem im.

Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.

Kolegyne, ešte máme desať minút do hlasovania, tak mi dovoľte, aby sme pristúpili k rokovaniu o

návrhu Štatútu Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán, ktorý máme uvedený v tlači 1622.

Slovo má predseda výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj pán poslanec Choma. A tento materiál uvedie.

Skryt prepis

1.7.2015 o 16:49 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:51

Igor Choma
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ďakujem pekne. Vážený pán podpredseda, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, v súlade so zákonom č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým bola zriadená Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán, vám predkladám návrh štatútu tejto komisie.

Štatút Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán sa predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky v súlade s § 13 ods. 12 tohto zákona a upravuje podrobnosti o členstve v štátnej komisii, zániku funkcie člena štátnej komisie, prístupy politických strán pri delegovaní členov štátnej komisie. Štatút zároveň upravuje náležitosti oznámenia o delegovaní členov do štátnej komisie predkladaného predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky, ako i spôsob voľby predsedu štátnej komisie Národnou radou Slovenskej republiky.

Zákon o podmienkach výkonu volebného práva, zákon o politických stranách, zákon o volebnej kampani a tento štatút budú tvoriť základný súbor dokumentov pre činnosť štátnej komisie. Vzhľadom na procesné pravidlá, ktorými sú členovia komisie viazaní pri rozhodovaní, ďalšie pravidlá si upraví štátna komisia vo svojom rokovacom poriadku.

Prvá štátna komisia sa podľa tohto zákona vytvorí do 31. augusta 2015 podľa výsledkov volieb do Národnej rady Slovenskej republiky vykonaných v roku 2012, pričom predsedovia príslušných politických strán, predseda Ústavného súdu Slovenskej republiky, predseda Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, generálny prokurátor a predseda Najvyššieho kontrolného úradu majú podľa zákona povinnosť delegovať členov do štátnej komisie do 31. júla 2015.
Vážený pán podpredseda, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, vzhľadom na uvedené si vás dovoľujem požiadať o podporu predloženého návrhu štatútu.
Teraz mi dovoľte, dámy a páni vystúpiť aj ako spravodajca výboru a podám informáciu o spoločnej správe výborov.

Predseda Národnej rady rozhodnutím č. 1636 z 15. júna 2015 pridelil návrh Štatútu Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady a Výboru Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor bol určený výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj.

Obidva menované výbory s návrhom súhlasili a odporučili ho Národnej rade schváliť.

Gestorský výbor rokoval o návrhu dňa 24. júna 2015.

Na základe stanovísk výborov odporúčam Národnej rade Štatútu Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán (tlač 1622) schváliť.

Výbor ma určil za predkladateľa a spoločného spravodajcu výborov.

Súčasne ma výbor poveril predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady a návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky, návrh uznesenia Národnej rady máte pred sebou, preto ho nebudem čítať, a navrhnúť Národnej rade hlasovať o predmetnom návrhu ihneď po ukončení rozpravy k nemu.

Pán predseda, skončil som, otvorte rozpravu.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

1.7.2015 o 16:51 hod.

Ing.

Igor Choma

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:54

Miroslav Číž
Skontrolovaný text

Ďakujem pekne, pán predseda.

Poprosím vás, aby ste zároveň plnili úlohu spravodajcu a navrhovateľa.

Otváram rozpravu. Do rozpravy sa prihlásil písomne pán poslanec Alojz Hlina. Má slovo.

Skryt prepis

1.7.2015 o 16:54 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:55

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, pán predsedajúci verím, že mi svojou autoritou zabezpečíte poriadok v sále, alebo potom vystúpim po hlasovaní, nechám to na vás. (Ruch v sále.)





Číž, Miroslav, podpredseda NR SR

Vážené kolegyne, kolegovia poprosím vás o poriadok v sále, aby pán poslanec Hlina mohol vystúpiť bez rušenia. Ďakujem vám za pochopenie. Máte slovo, pán poslanec.




Hlina, Alojz, poslanec NR SR

Ďakujem. Koniec koncov je aj pre vás toto, akú autoritu požívate.

Poviem vám tri mená, sú to mená: Bill Gates, Mark Zuckerberg a Steve Jobs. Poznáte ich? Ešte raz, sú to mená Zuckerberg, Jobs a Gates. (Reakcie z pléna.) Dobre, poviem vám ďalšie mená. Sú to mená: Ellison, Ellen,... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)




Číž, Miroslav, podpredseda NR SR

Pán poslanec, ak budete viesť dialógovo rozpravu, tak nemôžem celkovo zabezpečiť poriadok v sále, buď teda budete prednášať, alebo chcete komunikovať (Potlesk a smiech v sále.) Tak to celkom nepôjde. Voľte, prosím, nejakú formu, budem sa jej držať.




Hlina, Alojz, poslanec NR SR

Pán podpredseda, podarila sa vám neskutočná vec, ste spojili SaS so stranou SMER. Tlieskajú spoločne, tak ako zahlasovali proti 10-percentnej dépeháčke, poviem tie mená ešte raz, dobre. Sú to proste géniovia tejto doby, a to Ellen, Ellison, Dale, Dorsey, Eck (Poznáte ich?) Spotify, Twitter, Oracle. Viete, čo mali spoločné? Ani jeden z nich neskončil vysokú školu, vážení. Predkladáte návrh zákona, ktorý hovorí, že členom nejakej komisie má byť niekto, kto má skončenú vysokú školu. Takže títo páni, ktorých som menoval, by sa na našom zaprdenom, pardon za výraz, Slovensku nemohli stať členmi takejto komisie, aj keby ich ergo niekto nominoval. Nechávam na zváženie toto hranie sa na vzdelanie, vážení. Ale to tu ešte nepredložili, pri návrhu pre SIS, kde vlastne poslanec, ktorý je zvolený, môže sa stať členom toho kontrolného výboru len vtedy, ak má skončenú vysokú školu. To bude novela zákona o SIS. Niekto hovoril, že je to kvôli Hlinovi, lebo ja ju nemám. Ja priznávam, že ja ju nemám, hej, čiže si predstavte, teraz máte jeden cenzus s tým, že sa nemôže stať členom tejto komisie, lebo nemá skončenú vysokú školu, niekto, ale ani poslanec. To, že my máme negramotných starostov, a vadilo to Ústavnému súdu, tak to už nevadí v tom prípade, keď niekto prejde voľbami parlamentnými, prejde sem. Ale už mu nie je dopriate, hoci voliči o ňom rozhodli, lebo nemá skončenú vysokú školu, byť členom kontrolného výboru na SIS. Vážení, toto vaše hranie sa na vysokú školu berie so sebou trošku problém. Naozaj stávajú sa tam čoraz častejšie negramotní, nechcem byť ešte expresívnejší, ľudia, lebo sa podarilo v tej komunite vykreovať toho človeka starostami. S tým neviete nič robiť. A tu sa idete hrať na vzdelanie?

Ja tak som mal možno začať moje vystúpenie, že som v konflikte záujmov, áno. Ja by som nemohol byť členom tejto komisie. Je mi to hrozne ľúto, tak ako by som nemohol, ak prijmete ten zákon, ak by som náhodou som sa tu ešte ocitol, byť členom ani tej inej komisie pre SIS. To som mal povedať na začiatku? Alebo som si mal urobiť vysokú školu? Vážení, také skončené vysoké školy, aké máte niektorí, by som si spravil aj tri. A ja som to zachytil niekde, pani Nicholsonová. A v zásade to sú moje slová. Keď ona vie, kto všetko už má skončenú vysokú školu, tak ju uráža mať tiež skončenú vysokú školu. A priznám sa, niečo podobné obchádza aj mňa, lebo tu vzdelanie už dávno stratilo zmysel. Tu je vaše hranie sa na vzdelanie s tým, že nezoberú človeka do roboty, ide na vysokú školu, prosím vás. Presne tak ste dopadli. Tu už študuje každý všetko. Tu už je inžinierka aj posledná upratovačka, aj posledný človek v reštaurácii McDonald´s. Čiže toto hranie sa na vzdelanie vám neberiem. Toto rozporujem. Podľa mňa to nie je správne.

A ešte chcem upozorniť na jednu skutočnosť a teraz neviem, pán predsedajúci, či to urobím po hlasovaní, hej, niekto mi povedal, že zdržiavam, rozumiete tomu, tu kolegovia zo strany SMER majú milión vecí na vybavenie, ja tu zdržiavam hlasovanie, potom to nestihnú odhlasovať, budem považovaný zase za zlého, čiže ja fakt nestojím o pozornosť, nemá to význam, pokojne počkám na to po hlasovaní, nechám to. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)




Pellegrini, Peter, predseda NR SR

Ako si želáte, pán poslanec, pokojne ešte vystúpte a môžeme ešte aj faktické vybaviť.




Hlina, Alojz, poslanec NR SR

Dobre. A nebudete mi tak vyčítať, že som vás niekde zdržal od nejakej práce pre voliča.




Pellegrini, Peter, predseda NR SR

Záleží na tom, či budete hovoriť 15 minút alebo 5 minút.




Hlina, Alojz, poslanec NR SR

Možno ani päť minút nebudem hovoriť.




Pellegrini, Peter, predseda NR SR

Nech sa páči.




Hlina, Alojz, poslanec NR SR

Druhá skutočnosť, na ktorú chcem upozorniť. Čiže prvé sme si definovali, ani Gates, ani Zuckerberg, ani Steve Jobs by u nás v komisii nemohli byť. Lúmeni jedni nevedeli skončiť ani jednu vysokú školu, tak im treba. Vy máte však vysokú školu jednu skončenú, či dve skončené máte vysoké školy? (Reakcia z pléna.) Jednu ju máte, dobre. Neviem, či máte docentúru, lebo neviem strácam tu už prehľad, lebo tu už je každý všetko neviem čo a už človek nevie, ako sa to ani číta. Toto namietam.

A druhá skutočnosť. To hovorí ináč o tom charaktere, čo sme, kto sme. Vytvoríme štátnu komisiu nejakú na to volebné. A viete, čo je tam definované, že tam je 1,5-násobný plat priemerného platu v národnom hospodárstve. Ungefähr 1 200 eur mesačne budú brať tí ľudia. Nároky celej tej komisie len na tých 14 členov sú niekde na úrovni viac ako milión eur za volebné obdobie. A majú kontrolovať dvoje volieb, majú kontrolovať iba voľby do parlamentu a do europarlamentu. Viete, keby bola korektnosť v tom prístupe, tak poviem, áno, ja budem posledný v tomto parlamente, kto by povedal, že niekto teda by to robil zadarmo, lebo, vážení, zadarmo, to je najdrahšie. To som posledný, kto by to povedal. Nehovorím to. Ale zase na druhej strane mi povedzte, prečo má niekto štyri roky brať 1 200 eur mesačne, keď primárnym cieľom tam je definované, čo vlastne tá komisia robí. A robí to iba z pohľadu dvoje volieb. Tak poďme povedať, je to 6 mesiacov pred tými voľbami a tri mesiace po nich, nejaké dobehy, korektné voči tým ľudom. Viete, my tu vytvárame ďalšiu nejakú komisiu, to presne dopadne ako ÚPN. Hentí chudáci nemajú na toner do kopírky, ale máte tam správnu radu, neviem dozornú radu, právnikov zo strany SMER, čo ani nevedia, čo bolo v roku 1968, či vtedy bol hokej alebo tanky, im sa to pletie. Ale 1 200 alebo 1 500 eur mesačne berú a presne takto nejakým spôsobom sa vykreuje ďalší orgán, ktorý, áno, ja to pripúšťam a nebudem tu rozporovať, má čo robiť, ale v tom danom momente, nie celé volebné obdobie.

A viete, keby ste chceli byť trošku korektní voči ľudom, tak poviete, strany majú veľké príspevky na svoju činnosť, tak nech v tom medziobdobí si uhrádzajú tých svojich delegátov prípadne zo svojich. A to ja viem, že tu som si nepomohol, hovorím to aj kvôli ľudom, lebo to je vecou toho prístupu. To znamená vytvoríme pre 14 ľudí veľmi dobrý zaujímavý flek s 1 200 eurami v čistom mesačne po dobu štyroch rokov, aj sa im to ráta do dôchodkového zabezpečenia. Čiže si aj pomôžu tým v dôchodku. Proste mi to príde nekorektné, prepáčte, mali ste povedať, že to bude odvtedy dovtedy, resp. kde všade, tak prispievajú na činnosť tejto komisie aj strany, ktoré nominujú kandidátov, lebo to všetko sa to týka len parlamentných strán.

Viete, tu už zaznelo všeličo, toto som považoval za potrebné povedať, dve skutočnosti namietam, namietam skutočnosť, že členom tej komisie sa nemôže stať niekto, kto nemá skončenú vysokú školu, a namietam to, že je to proste takto nastavené v dnešnej dobe tak, že vytvárate ďalší orgán, kde nehovorím, že sú len tí členovia, plus to má nejaký úrad, ten úrad zas bude niečo troviť a tu budú zase len ďalšie a ďalšie peniaze na zaťaženie nášho rozpočtu. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.7.2015 o 16:55 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:04

Peter Pellegrini
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán poslanec.


Na vaše vystúpenie sú štyri faktické poznámky. Končím možnosť prihlásiť sa s faktickými poznámkami.

Ako prvý s faktickou je pán podpredseda Číž.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.7.2015 o 17:04 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:04

Miroslav Číž
Skontrolovaný text

Pán poslanec, ja by som tak chcel vážne ani sa vás nejako nedotknúť, ale možno nie je dobré podceňovať tie vysoké školy, lebo možno keby ste teda ju absolvovali, vedeli by ste, že zákon o voľbách sme tu schválili. Toto je štatút, ktorý vykonáva ten zákon. Otázku vysokoškolského vzdelania uvádza zákon o voľbách, čiže musí to byť v štatúte. Čiže tu a teraz o tom hovoriť je pravdepodobne nezmyselné.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.7.2015 o 17:04 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 17:04

Peter Pellegrini
Skontrolovaný text
Pán poslanec Martvoň.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

1.7.2015 o 17:04 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video