54. schôdza

16.9.2015 - 7.10.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

16.9.2015 o 18:43 hod.

JUDr. PhD.

Róbert Madej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:32

Dušan Jarjabek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pani predsedajúca.
Pán poslanec Hlina, zaujímavý prejav, naozaj ma zaujal a som skutočne tuná počúval od začiatku do konca. Až na tie malichernosti, tie fľašky, to si nechajte a tú etiku v parlamente, to si iba znevažujete potom to, čo hovoríte k tejto vážnej téme. A hovoriť o etike v parlamente a potom o takejto vážnej téme, ktorá je skutočne nesmierne vážna, ako to nejde. Ale to hovorím, to proste malá výtka.
Nesúhlasím s vami v jednej veci, pán poslanec, že hovoríte, že je to ako keby nejaký boj o preferencie. To nie je pravda. Toto je boj o Slovensko, toto je boj o existenciu Slovenska, toto je boj o postavenie Slovenska v Európskej únii podľa môjho názoru a toto je podľa môjho názoru jedna z najvážnejších tém od roku 1993, keď tu Slovensko vzniklo. Preto tu sedím, preto tu počúvam a, samozrejme, veľmi zaujímavé niektoré veci, ale hovorím, neznevažujme to nejakými preferenciami, preto lebo toto je skutočne téma, ktorá tuná od roku ´93 nebola, lebo na tejto téme môže všetko zhorieť v rámci Európskej únie a Slovenska v nej. Čiže v prvom rade boj o Slovensko a boj o jeho existenciu a toto by sme si mali všetci uvedomiť.
A ja sa veľmi teším, že z veľkej väčšiny je v tomto parlamente zhoda na tejto téme a ja som rád, že máme premiéra takého, akého máme, ktorý tieto veci dokáže formulovať aj v mene exekutívy. Preto lebo keby tu bol, ja neviem, niekto iný, nechcem sa nikoho dotknúť, kto to Slovensko napríklad nechcel, bola by tu podstatne iná situácia.
Takže ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.9.2015 o 18:32 hod.

doc. Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:33

Ľuboš Blaha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pán kolega, naozaj tá metafora spoločnej lode je podľa mňa dobrá, lebo toto je a nielen preto, že my tu stopäťdesiati máme podobný názor, ale aj preto, že chceme vyjadriť teda nielen tú solidaritu s utečencami, ktorá je každému vlastná, a to ste povedal presne, ale teda máme pochybnosti o tom, že či sú vôbec zmysluplným riešením povinné kvóty, ale to je názor Slovenska ako takého, myslím, že 90 % ľudí na Slovensku. Toto je pointa. Myslím, že ten názor sa odvíja práve od tohto a v tomto je Slovensko demokratické a to je veľmi dobré.
Ale trošku by som spochybnil ten váš taký ten porazenecký prístup, že už viete dopredu, že automaticky prehráme. Tak ja tam minimálne, akože z hlavy mi idú tri zátarasy, alebo ten boj ešte bude pokračovať, kde môžeme naozaj presadiť svoju vôľu. Prvá je, keby Európska únia fungovala valcom, tak máte pravdu. Ale nie je precedens toho, že by valcovala pri takýchto veľkých témach, nie je. Preto, už v júli nás mohli prevalcovať. Prečo to neurobili? Už v júli, prečo, ako je možné, že na Európskej rade v júni dokázal Sobotka a Fico zablokovať kvóty? No, lebo očividne Európska únia nemá záujem fungovať valcom. Čiže pokiaľ budeme mať silnú diplomaciu, pokiaľ pôjde Robert Fico s veľmi silným mandátom, pokiaľ bude mať partnerov, ako už má, pána Sobotku alebo Maďarsko, čiastočne i Poľsko a ďalej, ďalej, tak máme šancu a o to treba bojovať.
Druhá vec, aj keby to obišli, aj keby to obišli, tak stále je tu legislatívny proces Európskej únie. Normálne je štandardný legislatívny proces, kde to musí ísť do Európskeho parlamentu ako jednej komory a na Radu ministrov ako druhej komory. Na Rade ministrov máte možnosť nazbierať opäť tú kvalifikovanú alebo blokujúcu menšinu a tam opäť môže diplomaticky pôsobiť minister Kaliňák. Zase máme Rumunsko, máme pobaltské krajiny, máme V4, máme Španielsko a väčšie štáty, takže máme tam šancu. Náš výbor, európsky výbor má možnosť dať žltú kartu. To znamená námietka subsidiarity, budeme to robiť, samozrejme, na tom pracujeme a budeme sa snažiť hľadať spojencov vo V4 a tak ďalej.
A tretia vec, aplikácia. Každá smernica sa musí aplikovať. A otázka je, aké sankcie by boli, keby sme túto neaplikovali.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.9.2015 o 18:33 hod.

PhDr. PhD.

Ľuboš Blaha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:35

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Nuž, máš to tu. Chcel som ten proces zhruba naznačiť ako môj predrečník, predseda výboru, ja zostanem iba v tej tretej fáze, čiže aplikácie. A myslím si, že keďže sa v tejto hre nehrá úplne prioritne o nás a chcú si niektoré krajiny, ktoré sú prevažne cieľovými stanicami tejto migrantskej krízy alebo humanitárnej krízy spôsobenej migráciou, urobiť nejaký zárez na pažbe, neviem, či to je dobré vyhodnocovať z pozície, že niekoho chcú poraziť. A mám pocit, že celá tá Európska únia aj celé to odďaľovanie prijímania konečného riešenia ako keby pripravovala pôdu na to, že nakoniec tí, ktorí striktne odmietajú, v tomto prípade V4 plus ďalší spojenci, budú mať obrovské problémy s aplikáciou alebo realizáciou tej smernice, ktorú silovo pretlačia.
Myslím si, že robíme strašne zle, pretože už dopredu, čím ďalej viacej sa o tom hovorí, vieme, že budeme porušovať nejaké ďalšie pravidlá, ktoré Európska únia ad jedna si deklaruje a ad dva štáty, ktoré to proste odmietnu, a myslím si, že my to odmietame dostatočne nahlas, to realizovať nebudú. Na to sa asi pravdepodobne budeme musieť nachystať aj doma, aj celá Európska únia, a čo ja poviem, že nerobí to dobre projektu Európskej únie, pretože ho to rozstreľuje a je to jeden z ďalších príkladov toho, že nefunguje dobre. Načo nás nútia do niečoho, čo podľa mňa sami vedia, že nikdy nenaplníme?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.9.2015 o 18:35 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:37

František Šebej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

164.
Ďakujem.
Pán kolega Hlina, nebudem komentovať celý váš príspevok, ale jeden detail považujem za potrebné komentovať. Nie je pravda, že sily NATO by sfúkli Islamský štát za tri dni. Jednoducho to nie je pravda, pretože sa jedná o rozptýlené, veľmi široké územie, jedná sa o veľmi odhodlaných bojovníkov, nie sú vyzbrojení hrdzavými kališnikovmi, ale majú v mnohom veľmi moderné zbrane, ktoré čiastočne ukoristili, či už sú to ruské zbrane, alebo sú to americké zbrane od irackej armády aj od sýrskej armády. Ten problém je po vojenskej stránke ale omnoho, omnoho zložitejší a náročnejší, ako máte predstavu. Ja budem o tom hovoriť vo svojom vystúpení, keď budem zhodnocovať realizmus alebo nerealizmus takých plánov, že poďme a my to v Sýrii vyriešime, lebo nevyriešime.
Tá vojenská operácia, ktorá by sa črtala, by predstavovala čosi ako angažovanie sa 400-tisícovej armády alebo tak, ak by to malo naozaj vyriešiť za krátky čas celé územie Sýrie a Iraku, aj tak by to bolo sporné. Vidím, že takéto úvahy sú motivované hlavne, prepáčte, ale neznalosťou toho celého.
A ešte jednu vec musím poznamenať: NATO má presne vymedzené v zmluve podmienky, za ktorých môže ako celok konať mimo svojho územia. Sú vymedzené všetkým možným. Už konalo aj za iných okolností, dobre, ale neviem si predstaviť, že by NATO ako také dospelo pri tejto zložitosti problému k nejakému jednotnému postoju. Takže zostaňme obidvomi nohami na zemi v tejto veci.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.9.2015 o 18:37 hod.

PhDr. CSc.

František Šebej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:40

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja na základe vášho vystúpenia, pán poslanec, chcem tiež vyjadriť svoj postoj, že riešenie migračnej krízy formou odmietnutia kvót je iba riešením parciálnym. Je to riešenie v dôsledkoch. Ja za nevyhnutné považujem zamerať sa a sústrediť všetko úsilie na riešenie príčin vzniku migračnej krízy, a to naozaj vzniká tam, teda v tých domovských krajinách.
Čo sa týka ekonomických imigrantov, tak riešenie sa črtá v tom, že zastaviť vlny ekonomických imigrantov možno zastavením vykorisťovania ľudí, ktorí žijú či už v severoafrických štátoch, alebo aj na Blízkom východe.
Čo sa týka zastavenia vĺn utečencov, ktorí utekajú naozaj v záujme ochrániť svoj život pred teroristami Islamského štátu, tak tam je opäť jednoznačné riešenie, ktoré sa núka v sústredenom úsilí na zastavenie agresora, na zastavenie týchto teroristov, a v tomto ja naozaj vidím veľký deficit. Preto aj z mojej strany znie výzva všetkým diplomatom a politikom, ktorí zastupujú Slovensko na medzinárodnej, svetovej úrovni, aby vyzývali bezpečnostné zložky, svetové bezpečnostné organizácie k tomu, aby bol tento agresor zastavený.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.9.2015 o 18:40 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:41

Alojz Hlina

Vystúpenie v rozprave 18:43

Róbert Madej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

170.
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani predsedajúca, vážený pán podpredseda vlády, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi, aby som aj ja veľmi v krátkosti vystúpil k tejto téme. Určite čelíme vážnemu problému, ktorý by som nazval migračná kríza, pretože v prvom rade je to o osobách prekračujúcich vonkajšie hranice Schengenu, teda schengenského priestoru Európskej únie.
Na tento problém z môjho pohľadu a myslím si, že sa zhodneme asi všetci, mnohé názory v iných krajinách, ktoré sú presne také iracionálne a do istej miery, do istej miery nemajú ani vlastný pud sebazáchovy, môžeme povedať, že normálny človek by si myslel, že sa Európska únia zbláznila. Dámy a páni, že sa Európa zbláznila. Podľa môjho názoru čelíme obrovskému problému v tejto politike, pretože nateraz to vyzerá a verím, že len nateraz, že sme stratili zmysel pre dodržiavanie zákonov, že sme stratili zmysel pre dodržiavanie medzinárodných zmlúv a že sme v Európskej únii stratili pud sebazáchovy.
V prvom rade vám chcem, dámy a páni, povedať, že ja si vážim každého človeka, ktorý trpí vojnovým konfliktom a potrebuje pomoc. Na druhej strane by som bol veľmi rád, aby sme sa pozerali racionálne, bez ovplyvnenia médií a možno toho, čo je dneska "in", toho, čo produkujú médiá a niektoré aj západné názory ohľadne problémov, ktoré v tejto situácii máme. Som aj za solidaritu a solidárnosť, ale naozaj len pre tých, ktorí to potrebujú.
Dámy a páni, ak sa tu niečo dnes deje, tak naozaj, to naozaj nie je častokrát tak, ako sa to zo strany médií a západných politikov podsúva. Migračná kríza, ktorá je dnes, spôsobila, že sa tu, po prvé, dámy a páni, prestali dodržiavať zákony. Po územiach členských štátov sa pohybujú neidentifikované osoby.
Dámy a páni, predstavte si, prekračovali ste schengenskú hranicu autom? Prezrú vám auto, pozrú vám kufor, náhodou či o desať mililitrov alkoholu neveziete tam alebo naspäť navyše, nieto viesť o osobu alebo psa, mačku cez hranicu schengenskú vonkajšiu, a máte prirodzený rešpekt pred touto hranicou bez ohľadu na to, či máte cestovný pas, služobný pas alebo nebodaj diplomatický pas. Máte rešpekt.
Dneska sa nám tu cez túto hranicu pohybujú ľudia, ktorí nemajú rešpekt k hranici, ku kontrolám hraničným, ktorí častokrát v rámci davovej psychózy odmietajú dodržiavať zákony ako také. Dneska si pozrite nemenovaný denník na webe, podarilo sa tým zúboženým, ktorí sú v tom nebezpečí, v tom Srbsku, podarilo sa im prelomiť hranicu v Maďarsku. Maďarsko zasiahlo vodou a dokonca slzotvorným plynom.
Dámy a páni, ale treba povedať, že krajiny, ktoré majú svoje vonkajšie hranice, majú právo si ich chrániť a majú právo, aby vyžadovali dodržiavanie zákonov, a to aj zákonov pri prekračovaní hraníc. Po územiach sa pohybujú neidentifikované osoby, ja poviem migranti. Dámy a páni, migranti preto, lebo ešte nemajú štatút utečenca. O tom budem hovoriť neskôr. Sú to migranti, ktorí sú tu nelegálne. Prišli bez toho, aby splnili administratívne podmienky našich migračných zákonov, či už v maďarských alebo v ďalších krajinách. Sú to osoby, a hovorilo sa o tom, s bezpečnostným rizikom. Nevieme, kto to je, nevieme, či sa tam neskrývajú aj osoby, ktoré sa skrývajú pred trestným stíhaním v tých svojich domácich krajinách. Nevieme, z ktorých krajín sú. Dneska je "in" zahodiť svoj pas a každý povie, že som zo Sýrie. Sú to osoby, ktoré, ako povedal pán poslanec Jarjabek, sú rizikom zdravotným. Navštívili sme Medveďov a môžu vám povedať škálu chorôb, ktoré častokrát migranti donášajú.
Nechcem hroziť, dámy a páni, ale problém aj nášho zákona, našich zákonov je ten, že od nelegálneho migranta nemôžete vyžadovať to, aby sa podrobil zdravotnej prehliadke. Musíme sa naozaj v súlade so všetkými konvenciami a možno našimi niektorými aj mäkkými zákonmi – napriek tomu, že si myslím, že sú dostatočne prísne, preto nás obchádzajú –, musíme sa k nim správať veľmi, veľmi slušne.
Na území členských štátov, dámy a páni, osoby, ktoré odhodia pas, tak sa snažia získať aj novú identitu. Stalo sa niekoľkokrát, že v jednom, druhom, treťom členskom štáte použijú už tretiu identitu, ktorá sa overuje v domácej krajine a trikrát to vyjde. A trikrát vyjde niečo iné. Môžu sa za tým skrývať osoby, ktoré páchali trestnú činnosť, môžu sa za tým skrývať teroristi, ale, samozrejme, a priznávam, môžu to byť ľudia aj ohrození, lenže dneska pri tom, ako sa prechádzalo cez hranice, to nevieme, dámy a páni, rozlíšiť.
Nedodržiava sa zákonnosť a ja sa chcem opýtať, prečo to je. A ja to pomenujem veľmi presne. Je to preto, lebo lídri veľkých európskych krajín vyzývali s otvorenou náručou: Príďte k nám, treba vám všetkým pomáhať, ktorí nelegálne, nelegálne prekračujete schengenskú hranicu, bez ohľadu na to, kto ste. A keď lídri veľkých krajín vyzývajú alebo mlčky, z ich vyjadrení vyplýva, že sa nemusia dodržiavať zákony, tak potom sa nečudujte zúfalstvu polície v Maďarsku, nečudujte sa zúfalstvu aj našej hraničnej a cudzineckej polície, ktoré by nasledovalo, keby sme trpeli takouto krízou.
Dámy a páni, prestali sa dodržiavať medzinárodné záväzky. Readmisia a návrat do štátov, ani to už neplatí. Neplatí to preto, lebo keď vám prejde jeden nelegálny imigrant, zákony sú dobré, viete ho vrátiť. No ale keď sú to stovky, tisíce, nedá sa vrátiť ani do Maďarska, nedá sa vrátiť ani do Srbska, ako ste počuli. A ako chcete toho človeka vrátiť, keď máte povinnosť ho prepustiť a rozhodovať prípadne o tolerovanom pobyte? On pôjde tam, kam chce, do Nemecka. A to je fakt pravda, že v takomto prípade, v takomto prípade sú kvóty úplne zbytočné.
Dámy a páni, pokiaľ sa nezabezpečia vonkajšie hranice Schengenu, to je jeden z našich najväčších zmluvných záväzkov medzi členskými štátmi Európskej únie, Schengen skončí. Treba podporiť Maďarsko podľa môjho názoru, aby všetkými zákonnými prostriedkami ochraňovalo vonkajšiu hranicu. Len tým, že dáte najavo, že nelegálna migrácia nebude fungovať ďalej, pretože si svoje hranice vieme strážiť a že keď niekto chce do našich krajín pricestovať, musí prísť v súlade s našimi administratívnymi a zákonnými postupmi, len v takomto prípade vieme zastaviť migračnú krízu, ktorá začala.
Je treba povedať, že naozaj sa môžu nájsť ľudia a nájdu ľudia, ktorí trpia vojnovým konfliktom. Ale keď si pozriete napríklad správy dnes, tí, ktorí prelamovali plot medzi Srbskom a Maďarskom, ktorí boli agresívni – medzi nami, pán poslanec Poliačik, to boli mladí muži vo veku vašom alebo pána poslanca Kadúca, neboli tam žiadne ženy, ktoré útočili na ten plot –, tak títo asi neboli tlačení žiadnym vojnovým frontom. V Srbsku neni žiadna vojna, aby niekto nelegálne útočil na hranice suverénneho štátu a prelamoval ich, prekračoval agresívnym spôsobom.
A ja sa pýtam, keď nedokážeme identifikovať týchto ľudí pri prechode cez hranice, ako môžeme zaručiť, že títo ľudia, ktorí takýmto násilným spôsobom prekračujú hranice, budú dodržiavať zákony platné v európskych členských štátoch? Ako toto chceme zabezpečiť? (Potlesk.) Neni to vôbec otázka na nás. Je to otázka na západných lídrov, lebo ja verím, dámy a páni, že my sa tu v tomto zhodneme.
Je podľa môjho názoru nepredstaviteľné, ako je možné, že máme takýto prienik migrantov cez hranice. Vznikol z toho obrovský biznis. Už sa hovorilo, že z toho môže byť financovaný Islamský štát a mnohé ďalšie nelegálne organizácie a je to jeden z veľmi ťažkých zločinov asi v každom členskom štáte Európskej únie. A tiež vyzdvihujem to, dámy a páni, že Slovenská republika 78 km našej východnej vonkajšej hranice strážiť vie. A je treba podporiť Maďarsko, aby vedela strážiť aj svoju hranicu táto krajina, lebo len keď ochránime svoje vonkajšie hranice, môžeme mať poriadok vo vnútri. Inak to, dámy a páni, nejde.
Keď chcete uvažovať o tom, ako bude vyzerať právny štát a zákonnosť, tak sa pozrite, ako sa polícia nečinne prizerala nelegálnemu prekračovaniu hraníc. Ja len dúfam, že tak isto keď niekto spácha jeden trestný čin, právo funguje, ale keď nám tu ktokoľvek, masy, keď si zvyknú - či už naši občania alebo ktokoľvek, keď si zvyknú na to, že sa hromadne môžu porušovať právne predpisy, vtedy už právny systém nefunguje, to je koniec právneho štátu a možno aj Európy.
Dámy a páni, práve preto hovorím o tretej téze, že Európa stratila pud sebazáchovy. 120-tisíc kvóta, čo to je? My nikoho podľa pravidiel, ktoré máme, nemôžme držať ani v tom Gabčíkove, tam mu môžeme ponúknuť posteľ, na druhý deň sadne na taxík, autobus a odíde. Nikoho tu nemôžme držať, pretože máme zákony také, že aj po istom čase zadržania musíte cudzinca pustiť a má tolerovaný pobyt, pokiaľ ho nemôžte vrátiť do krajiny pôvodu, o ktorej sa nedozviete ani, odkiaľ je. Z tohto vyplýva, že oni idú tam, kam chcú, a pokiaľ sa nezavedie poriadok, tak prestane platiť v Európe zákonnosť. Prestanú si ľudia vážiť právo a prestanú dodržiavať zákony, a to je začiatok konca.
Dámy a páni, aby som nevyzeral tak akčne, ja by som chcel povedať ešte jednu podľa môjho názoru veľmi dôležitú vec. Verím, že hovorím za všetkých z vás. Slovenská republika sa teší každému príchodu cudzinca na územie Slovenskej republiky, ktorý sa bude správať priateľsky a dodržiavať naše zákony. Verím, že sa v tomto vyjadrení všetci zhodneme. V Slovenskej republike máme 73-tisíc cudzincov, dámy a páni, nie je to žiadna veľká vec. Žijú medzi nami, tešíme sa z toho, prinášajú hodnoty a navzájom aj kultúrnu a inú výmenu. Sú dôležití pre rozvoj nášho štátu. Dámy a páni, ale každý z nich prišiel na územie Slovenskej republiky legálne. Každý z nich splnil procedúru podľa našich imigračných zákonov. Každý z nich požiadal o povolenie na pobyt na cudzineckej polícii a každý zo zákona bol povinný absolvovať zdravotnú prehliadku. Zákonná povinnosť pre toho, kto je tu legálne. Oproti tomu, máme ich 73-tisíc, tešíme sa z toho, príďte ďalší, buďte hodnotou pre našu krajinu.
Ale na druhej strane tu máme tisíce, desaťtisíce ľudí, ktorí denne prekračujú schengenské hranice, ktorým nič nehovorí povinnosť registrovať sa, dodržiavať platné zákony a prechádzať. A my si tu hovoríme, dámy a páni, že sú, majú strach, už pán premiér povedal, že majú strach v Srbsku? Keď majú strach v Srbsku, v Maďarsku, v Rakúsku? A ak chcú skončiť v Nemecku, tvrdím aj ja, dámy a páni, že je to špekulácia. Ale keď niekto za účelom dostať sa do Nemecka dokáže do istej miery častokrát porušovať zákony a pri mnohých prípadoch je to aj s tým, že istým agresívnym spôsobom, ako môžete vidieť v niektorých príspevkoch, akú istotu budeme mať, že v takomto prípade bude dodržiavaná zákonnosť v členských štátoch?
Nepoznáme identitu osôb, nepoznáme ich zdravotný stav. A práve kvôli tomu, dámy a páni, treba povedať, že dneska máme problémy s migráciou, nie zatiaľ s utečencami. Ja ešte neviem, že by niektorá krajina v hromadnej miere priznala týmto osobám štatút utečenca. Štatút utečenca si treba zaslúžiť.
Dovolím si citovať, dámy a páni, z dohovoru o právnom postavení utečencov. To, že je niekto utečencom, dámy a páni, treba preukázať. Situácia, keď sa naschvál napríklad odhadzujú pasy a ľudia hovoria, že som z tej a tej krajiny, ešte neznamená, že tejto osobe bude priznaný štatút utečenca. Podľa dohovoru utečencom je akákoľvek osoba, ktorá sa nachádza mimo svojej vlasti a má oprávnené obavy pred prenasledovaním z dôvodu rasových, náboženských, národnostných, z dôvodov príslušnosti k určitej skupine a tak ďalej. Čo je ale podstatné v kontexte Európskej únie, tieto záväzky preberá smernica. Z nej citujem: "Postavenie utečenca znamená uznanie členským štátom štátneho príslušníka tretej krajiny alebo osoby bez štátneho občianstva za utečenca." A podľa článku 4 smernice "žiadateľovi o štatút utečenca môže byť uložená povinnosť považovať za povinnosť žiadateľa predložiť čo možno najskôr všetky dôkazy potrebné na zdôvodnenie žiadosti o medzinárodnú ochranu. Dôkazy pozostávajú z vyhlásení žiadateľa a celej dokumentácie, ktorá je k dispozícii žiadateľovi" a tak ďalej, a tak ďalej.
Dámy a páni, treba poskytnúť útočisko ľuďom, ktorí sú ohrození vojnou. Obávam sa, úprimne sa obávam, že v tomto modernom trende nelegálneho prekračovania schengenskej hranice obrovská miera, obrovský počet ľudí prešla nelegálne cez schengenskú hranicu zo špekulatívnych dôvodov, dôvodov ekonomickej migrácie, ktorá nie je akceptovaná ani ženevským dohovorom o utečencoch a nemala by byť ani akceptovaná členskými štátmi.
Mnohí tu hovoríme o tom, čo sa deje. Pokiaľ viem, tak kolega Poliačik bol rozdávať, myslím, minerálku. Ja som sa tiež vybral medzi ľudí, ktorí naprieč Európu cestujú nie veľmi štandardným spôsobom, a to počas návštevy kolegov z českého ústavnoprávneho výboru Senátu Parlamentu Českej republiky a s pánom predsedom ústavnoprávneho výboru pánom Miroslavom Antlom sme v piatok navštívili Nickelsdorf a Parndorf. Išli sme oblečení v civile, oproti nám išiel húf migrantov a my sme išli proti prúdu opačným smerom, dvaja ľudia bez akéhokoľvek sprievodu. Rád by som sa s vami, dámy a páni, podelil o svoje zistenia. Áno, medzi týmito húfmi ľudí boli aj ženy a deti. Ale naozaj, 90 % aj z mojich očí, ak to môžem prezentovať, boli mladí ľudia, takí ako pán poslanec Poliačik, pán poslanec Kadúc a ďalší. Mladí muži. Keď si chcete nejaké fotografie pozrieť, pozrite si web pána poslanca, pána predsedu Antla. Preto si myslím, dámy a páni, že sú trápne otázky niektorých kolegov z opozície, lebo nakoniec sme všetci zajedno, že odkiaľ to vieme. No choďte sa pozrieť, kto prekračuje naše hranice, Parndorf, Nickelsdorf, Hegyeshalom, to sú dediny, ktoré sú, obce, ktoré sú veľmi blízko. Ľuďom treba pomáhať, ľuďom treba pomáhať, ale treba dodržiavať aj zákony, ktoré tu máme, pretože nedodržiavanie zákonov je snehová guľa, ktorá sa bude nabaľovať.
Osobne sme komunikovali aj s niektorými migrantami a môžem povedať, že to čo od nás chceli, samozrejme, usmernenie, kde sa ide na stanicu, vlak, či sa dá nájsť taxík, chceli si kúpiť SIM kartu do svojho mobilu, niekde sme videli aj i-phony, nechcem robiť reklamu, ale to čo je podstatné, keď som sa pýtal, odkiaľ sú, tak povedali dve veľmi zaujímavé slová, poučení, predpokladám, asi situáciou. V tom okamihu prestala komunikácia a povedali: No English. Vtedy už neviem odpovedať na otázku, odkiaľ som. Sýria je veľmi "in", že som zo Sýrie, automaticky dostanem právo na azyl. To, že som z inej krajiny sveta, Sýriu som v živote ani nevidel, nevadí, však prejdem nelegálne cez Európsku úniu.
A my musíme byť schopní, dámy a páni, vyselektovať, ktorí si zaslúžia postavenie utečenca a medzinárodnú ochranu a ktorí nie. A ak dovolíme nedodržiavať zákony, ak dovolíme týmto ľuďom odhadzovať pasy a povedať bez akýchkoľvek dokladov, som zo Sýrie, pomôžte mi, rezignujeme na dodržiavanie zákonnosti.
Už keď naše oči nestačia a možno ani oči pána Poliačika, pevne verím, že aspoň niekoľkokrát opakované štatistiky, keď z 14-tisíc migrantov požiada v Rakúsku, asi je to Rakúsko postihnuté vojnou, že len 700 požiada o azyl, prajem Rakúsku naozaj, aby v Rakúsku navždy vládol mier tak ako v našich všetkých krajinách. Ale asi je v niečom problém, keď len 5 % tých ľudí, ktorí sa dostanú do bezpečnej Európy, chcú zostať v krajine, v ktorej sa nachádzajú, ale pokračujú ďalej.
Dámy a páni, v tejto ťažkej medzinárodnej situácii som rád, že Slovensko má takú vládu, ako má, pretože len v tejto situácii vláda Roberta Fica, neviem si predstaviť zlepenec akejkoľvek pravicovej opozície, ako by hájil národnoštátne záujmy Slovenskej republiky a našich občanov. Ako by hájil bezpečnosť občanov. A je treba kričať v Európskej únii, je treba kričať, môžeme sa báť, že nás prehlasujú, ale tomuto, tejto diskusii a tomuto problému nebude koniec ani po pondelkovom stretnutí Rady ministrov. Pokiaľ Európska únia nedostane rozum, tak nebude tomu naozaj koniec.
Preto si myslím, dámy a páni, že našu politickú reprezentáciu Slovenskej republiky, vládu, premiéra a ministra vnútra treba podporiť a hlavne v tom, aby mohli ďalej presviedčať našich západných partnerov v troch veciach. Na tie by som sa ja osobne rád zameral:
Aby azylová politika krajín bola pomocou a záchranou v núdzi, ale aby nebola založená na príspevkoch osobám, ktoré im dlhodobo dovolia nepracovať, využívať sociálne benefity, aby neboli tým lákadlom pre migráciu.
Dámy a páni, Slovenská republika poskytuje azylantovi tri jedlá denne. Postará sa oňho, prežije, veď sa bojí vojny a dostane, samozrejme, 42 centov na deň príspevok, to je 12 euro 60. No ale sú štáty, kde dostane azylant 900 euro príspevok a pár, mladý pár v Dánsku 2 200. Povedzme si, toto je lákadlom ekonomickej migrácie, bohužiaľ. Treba sa o ľudí postarať a treba ich chrániť v ťažkej, veľmi ťažkej situácii, ale zase porovnávajme si aj situáciu našich občanov.
Treba podporiť našu politickú reprezentáciu v tom, aby sme dôsledne trvali na zabezpečení vonkajšej hranice. Schengenská hranica musí byť nepriepustná a naše štáty musia rozhodovať vonku alebo vo vnútri po legálnom prekročení hraníc, či niekomu udelia azyl alebo nie. Veď len ten, kto dodrží zákon, a do Európskej únie sa dá, dámy, dostať aj s pasom a prípadne vízami, tak ten, tomu môžeme dôverovať, že tu bude ďalej dodržiavať zákony.
Musíme teda zabezpečiť schengenskú hranicu – tak v Stredozemí, ako aj na balkánskej ceste na juhu, a dodržiavať azylové a imigračné zákony v našich štátoch.
No, dámy a páni, ja nechcem detailne rozoberať, ale pokiaľ to pôjde takto, tak sa môžeme pripraviť aj na zavedenie kontrol na našich vnútorných hraniciach. Pripravme sa na to a môžem vám tu, dámy a páni, citovať z nariadenia Európskeho parlamentu, že v prípade závažnej hrozby pre verejný poriadok alebo vnútornú bezpečnosť môžu štáty na 30 dní a potom predĺžiť, zaviesť vnútorné kontroly. Nemci to spravili na hranici s Rakúšanmi a nepomôže im to, kým nezistia, čo je príčina imigrácie do Nemecka, tak im to, bohužiaľ, nepomôže. A ja pevne verím, že tie kvóty sú to prvé a posledné, ktoré možno nejako prejdú. Ale ten problém zostane a v Európe sme boli jedna z prvých krajín, ktoré mali rozum, použili ratio pri riešení imigračnej krízy.
Naozaj ale nechcem, aby moje vyjadrenie bolo pochopené príliš radikálne, treba ľuďom pomáhať, ale treba vedieť a mať právne nástroje na to, aby sme vedeli ľudí rozdeliť. Na tých, ktorí azyl vyžadujú, potrebujú, a tí, ktorí sú tu zo špekulatívnych dôvodov. Zistenia ľudí vám už povedali mnoho.
Dámy a páni, mali by sme odporučiť ale aj lídrom veľkých západných štátov a poslať im nejaký odkaz. Možno aj pani kancelárke a ďalším, pretože ich vyjadrenia spôsobili najväčšiu pozvánku tejto nelegálnej imigrácie, ktorá by mi nevadila, keby sme ju vedeli zákonným spôsobom udržať v rámcoch práva. To sa dneska nedeje. Mali by sme prestať tolerovať porušovanie imigračných zákonov, pevne verím, že to neni z radosti toho, že niektorej krajine sa naplní deficit pracovníkov na trhu práce a vyrieši sa tak nepriaznivá demografická situácia. Nechcem veriť, že je to kvôli tomu. Zlé jazyky hovoria, že áno, ale dneska už Nemecko zatvára hranice, asi už pretiekol pohár trpezlivosti aj tam. Verím, že v týchto dňoch sa začnú hľadať reálne riešenia.
Rovnako by si mali naši partneri uvedomiť, kto spôsobil nestabilitu v regióne severnej Afriky a kto nekonaním spôsobuje nestabilitu, čo sa týka existencie a ďalšieho trvania Islamského štátu. Len jedna poznámka. Islamský štát a vojnový konflikt, ktorý začal, je jediný vojnový konflikt, pri ktorom klesá cena ropy. Pri každom vojnovom konflikte cena ropy stúpa, ale pri tomto klesá cena ropy. Prečo asi?
Ďalej by sme mali odporučiť našim lídrom, aby sa trvalo na riadnej ochrane schengenských hraníc. Už to asi pochopili tento týždeň a treba im uznať, že hoci dosť neskoro, ale aspoň konečne. Verím, že svojimi vyhláseniami už všetci lídri členských štátov prestanú vyzývať na porušovanie alebo prestanú tolerovať porušovanie imigračných zákonov a naozaj cez naše hranice budú musieť ľudia prechádzať tade, kade majú, lebo ja ako občan chcem dodržať zákon a chcem ísť cez hraničný priechod.
No a možno by bolo dobré, treba hľadať aj príčiny ekonomické, pre ktoré využíva tá časť imigrácie, ktorá je tu zo špekulatívnych dôvodov, príchod do západných štátov Európy a možno sa pozrieť ešte stále na neprimeranú výšku benefitov. Ja by som vzhľadom na to, čo bolo povedané a aké opatrenia prijala vláda Slovenskej republiky, povedal, že môžeme sa pripraviť ešte na horšie, ale za tie opatrenia a za tie vyhlásenia, ktoré boli urobené doteraz, môžeme byť veľmi vďační, pretože Slovensko je na okraji záujmu porušovania zákonnosti a dosť rozsiahlej aj trestnej činnosti spojenej s priekupníctvom, pašeráctvom a nelegálnym prevádzačstvom.
Veľmi pekne ďakujem. (Potlesk.)

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.9.2015 o 18:43 hod.

JUDr. PhD.

Róbert Madej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:13

Anton Martvoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pán poslanec Madej, myslím si, že výborné vystúpenie z pohľadu právnej analýzy aj odbornej analýzy ako takej.
Ja osobne v podstate by som chcel dodať, že okrem tých dokumentov, ktoré spomenul pán poslanec Madej, už ženevský dohovor z roku 1951 uvádza, že ekonomický migrant nemá právo na azyl. Samozrejme, na to reaguje aj naša ústava, čl. 53, azyl možno odoprieť, a čl. 23, sloboda pohybu a pobytu môže byť obmedzená zákonom, ak je to nevyhnutné pre bezpečnosť štátu a udržanie verejného poriadku. A tu nastáva tá situácia, že v podstate to, čo sa deje na maďarských hraniciach, jednoducho je narúšanie verejného poriadku, narúšanie v podstate bezpečnosti štátu ako takého a myslím si, že je na mieste, že sa na to reaguje takýmto spôsobom. A ako poslanec Madej povedal, že treba pomôcť Maďarskej republike na tomto úseku, aby zabránila takémuto násilnému vstupu migrantov, ekonomických migrantov na pôdu našich štátov.
Čo by som chcel ešte dodať, je to, že pokiaľ v určitej časti krajiny je mier, tak nespĺňa potom takýto utečenec, teda takýto migrant definíciu utečenca z dôvodu ohrozenia a nemá podľa môjho názoru právo na azyl, a to v Iraku v prípade hranice s Kuvajtom nemôžme hovoriť, že by tam vládla vojna alebo nejaké nepokoje. Čiže tí, čo sa vydávajú, teda čo sú Iračania, utekajú akože pred vojnou, tak majú na výber, môžu ísť do bezpečnej časti Iraku a nemajú podľa mňa právo na azyl.
Ďalej, čo by som chcel poukázať na to, je práve to, čo spomínal kolega Madej, že v podstate môže nastať ešte ďalší problém. Čo keď sa rozhodnú rumunskí a bulharskí Rómovia jednoducho, že prejdú do Nemecka, zahodia svoje... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.9.2015 o 19:13 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:15

Dušan Jarjabek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Áno, veľmi dobré vystúpenie pána poslanca Madeja. V nadväznosti na to by som chcel povedať, že mne sa ozaj zdá, ako keby časť Európskej únie chcela spáchať cielenú samovraždu. Prečo, to sa zrejme dozvieme v krátkom alebo možno trošku dlhšom čase, kto na tom zarobí, kto na tom prerobí, ako sú na tom tie veľké štáty Európskej únie, prečo madam Merkelová najskôr niekoho pozve a potom mu zavrie dvere. To sú všetko otázky, ktoré dnes sú nezodpovedané, ale na toto sa vykašľať.
Ja si myslím, že pre nás je skutočne najdôležitejšie to zdravotné riziko, o ktorom tuná už bola niekoľkonásobne reč. To zdravotné riziko je ozaj najväčším bezpečnostným rizikom a myslím si, že z toho dôvodu, lebo ono sa prejaví až v tej ďalšej generácii, hej, a budeme sa všetci veľmi čudovať, akým spôsobom, ako narástli rôzne infekčné choroby, ktoré už tuná jednoducho v Európe neboli. Ja si pamätám, že keď som išiel do Alžíra, tak tri mesiace predtým som chodil na imunologické oddelenie a dostával som kadejaké medikamenty, aby sa nejakým spôsobom zvýšila moja imunita v rámci prostredia, do ktorého idem. Dnes sa tu potĺka niekoľko desaťtisíc bezmenných utečencov v Európe, o ktorých nevieme skutočne nič. Jednoducho čo sa týka zdravotnej prevencie a ochrany, Európska únia absolútne zlyhala, absolútne zlyhala. Ja som počúval včera správy, akási treťosektorová organizácia zisťovala v Rakúsku zdravotný stav bežencov. No, ten lekár, ktorý hovoril, hovoril o tuberkulóze, hovoril o infekčných chorobách, hej, a to ešte napr. vôbec nevieme, akým spôsobom sa napr. posunie percento ľudí... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.9.2015 o 19:15 hod.

doc. Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:17

Martin Chren
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Priznám sa, niekedy ma až hnevá, že faktické poznámky trvajú až dve minúty, a niekedy mi je ľúto, že trvajú len dve minúty, čo je aj tento prípad, lebo rád by som toho povedal hrozne veľa. Ale dovolím si, pán kolega, upozorniť len na dva také zásadné logické rozpory vo vašom prejave.
Povedali ste, že najväčší problém je, že sa nedodržujú zákony a pravidlá. No dnes váš predseda a slovenský premiér vyhlásil, že za žiadnych okolností nebude rešpektovať rozhodnutie Rady EÚ a summitu, lebo nám nikto nebude diktovať, že čo máme robiť. Viete, to sú zákony a pravidlá. Tak ja odteraz nebudem rešpektovať výsledky hlasovania väčšiny v Národnej rade a nebudem rešpektovať výsledky budúcoročných parlamentných volieb, lebo mne predsa nikto nebude hovoriť, čo mám robiť. Prvý základný rozpor.
Povedali ste, pán kolega, že veci nie sú také, ako vyzerajú. Máte pravdu, nie sú také, ako vyzerajú, lebo viete, kto môže za to, že my nedokážeme vetovať v Bruseli to rozhodnutie o kvótach? Za to môže vaša vláda a váš premiér Robert Fico, ktorý schválil Lisabonskú zmluvu s pravidlami, ktoré nám zamedzujú právo veta v otázkach migračnej politiky. Čiže vy vlastne ste upozornili na tie veci, ktoré sám kritizujete, ale nemôžete hádzať na opozíciu ani na nikoho iného zodpovednosť za ne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.9.2015 o 19:17 hod.

Ing.

Martin Chren

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video