54. schôdza

16.9.2015 - 7.10.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

2.10.2015 o 13:30 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:26

Richard Vašečka
Skontrolovaný text

184.
Ďakujem za slovo. Ja len veľmi krátko. Súhlasím s tým, že jedným z dôvodov je aj tá väčšia možnosť inklúzie v rámci toho homeschoolingu, pokiaľ nie je v riadnom školskom systéme. Ale pre mňa stále zostáva aj tá druhá, to vlastne akoby prednosť rodičov pri výchove, pokiaľ, samozrejme, si to želajú a sú toho schopní.

Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.10.2015 o 13:26 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:26

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

186.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. No Martin, nepochybne studnica vedomostí svetových je hlboká, ale aj tak sa domnievam, že pre svet je lepšie, keď je tvorený ľuďmi ako bol Erazmus Rotterdamský alebo Matej Bel, veľká ozdoba Uhorska. Ako keby bol tvorený Adamom Dúškom z Tajovského Dedinskej hmly. A problém nenamemorovaného alebo blbo namemorovaného ukazuje tuná pred mojimi očami článok v zúfalom plátku zvanom Extra plus, kde nás Martin Dugas poučuje o pohrobkoch fašistického hnutia Ostapa Banderu, čo je nádherná syntéza Ostapa Bendera a Stepana Banderu. Treba ale povedať, že títo celkom spolu nesúvisia. To znamená, že to je len ukážka, keď niekto má zle namemorované a ešte ani neklikne na internet a z toho potom vychádzajú takéto plody na úrovni plátku, v ktorom vychádzajú.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.10.2015 o 13:26 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:27

Martin Fronc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

188.
No tak ako právo hádam mám, nie? No. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Jurinová, Erika, podpredsedníčka NR SR
Využite svoje právo, nebojte sa toho, páni poslanci!

Fronc, Martin, poslanec NR SR
Áno. Ja si ho využijem. Nemám problém. Zhrnutím, vystúpili traja páni poslanci v rozprave, nepodali žiaden procedurálny návrh. A k vecnej rozprave k trom bodom sa chcem vyjadriť. Prvé, ústavný alebo neústavný. Myslím si, že je v súlade s ústavou. Nakoniec nikto pokiaľ nepodal návrh na Ústavný súd, keď sme to zaviedli na prvom stupni, i keď treba povedať, že tu prítomná v minulosti poslankyňa, profesorka práva napádala, že to je protiústavné, aby ste vedeli, že existujú aj také názory, to je prvá poznámka.
Druhá, ku kolegovi Mikloškovi ako k matematikovi, no viete, z toho, že raz vidíme zatmenie Mesiaca, ešte nemôžeme súdiť, že Mesiac je stále zatmený. To by asi ako doktor vied z matematiky vie, že z jedného príkladu vo svojej rodine by nemal urobiť žiaden uzáver. To asi nie je vcelku seriózne.

A tretia, k socializácii. Ja viem, že to je pre niektorých dôvod to napádať. Ale zase nemôžem súhlasiť, že tá socializácia je úplná a dostatočná, pretože v takomto prípade sa stretávate vždy s komunitou ľudí, ktorí sú vám blízki, sú blízkeho zmýšľania, a to nie je naozaj úplná socializácia v prostredí, v ktorom sa to dieťa časom vyskytne.

Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

2.10.2015 o 13:27 hod.

doc. Mgr. PhD.

Martin Fronc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 13:30

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

192.
Ďakujem, pani predsedajúca. No v túto pokročilú hodinu je nás tu 15, čo je teda slušné číslo, napriek tomu je tu hluk, ale nevadí. Pôjdem. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Jurinová, Erika, podpredsedníčka NR SR
Áno. Preto prosím ctených kolegov, aby nechali priestor a kľud hlavne v sále, aby mohol predniesť svoje úvodné slovo pán poslanec Osuský.

Osuský, Peter, poslanec NR SR
Ďakujem pekne. Dovolím si zdôvodniť stručne to, prečo predkladám tento zákon.
Skúsenosť nás naučila, že z hľadiska rôznych nepravostí je kritické obdobie, ktoré uplynie, alebo ktoré plynie tesne pred vyhlásením volieb a potom do momentu, kým novozvolení preberajú moc vo vzťahu, a teraz hovorím, v čom sa dejú nepravosti, vo vzťahu k majetku, zmluvám alebo iným veciam verejného záujmu, kde končiaci z rôznych dôvodov volia rôzne využitia svojej doznievajúcej funkcie na konanie tých nepravostí. Dovolím si teda predložiť návrh zákona, ktorý obsahuje šesť stručných noviel zákonov, ktoré upravujú nakladanie s majetkom štátu, obecnej a regionálnej samosprávy a hospodárenie s verejnými prostriedkami.
Legislatívna iniciatíva je reakciou na prípady z minulosti, keď v období tesne pred voľbami, alebo dokonca po nich dochádzalo predstaviteľmi končiacej politickej garnitúry k uzatváraniu zmlúv nevýhodných pre štát alebo samosprávu. K takýmto prípadom prichádzalo ako na úrovni štátu, ministerstiev, štátnych orgánov a inštitúcií v súvislosti s voľbami do Národnej rady Slovenskej republiky a následnou zmenou zloženia vlády, tak na úrovni obecnej a regionálnej samosprávy v súvislosti s voľbami do samosprávy obcí a s voľbami do orgánov samosprávnych krajov, ktoré mali za následok zmeny na postoch starostov, primátorov, predsedov samosprávnych krajov a v zložení obecných, mestských, miestnych a krajských zastupiteľstiev.
Rizikové je najmä obdobie od volieb, v ktorých doterajší držitelia moci neuspejú a je jasné alebo vysoko pravdepodobné, že nebudú ďalej pokračovať vo funkcii a to riziko je hlavne do reálneho prevzatia moci novozvolenou garnitúrou. Toto obdobie zvykne trvať aj niekoľko týždňov, na úrovni miestnych samospráv je to známych 30 dní. Dochádza napríklad k nehospodárnemu nakladaniu s verejnými prostriedkami, k predajom verejného majetku za nižšiu ako reálnu cenu, k uzatváraniu nevýhodných a nevypovedateľných zmlúv o prenájme verejného majetku na neprimerane dlhé časové obdobia, či k subjektívnemu rozhodovaniu o poskytovaní nenárokovateľných dotácií.

Kým v priebehu volebného obdobia zverejnenie informácií o takýchto praktikách môže znížiť šance zodpovedných osôb uspieť v nasledujúcich voľbách, po neúspešných voľbách takáto hrozba neexistuje, zvyšuje sa teda riziko nezodpovedného správania sa zo strany predstaviteľov končiacej garnitúry. Podobné, hoci o niečo nižšie riziko existuje aj v období tesne pred voľbami, pretože v tomto období zasa hrozí, že sa informácia o uzavretí nevýhodnej zmluvy neobjaví do volieb na verejnosti, napríklad, že si ich nevšimnú médiá a nezaregistrujú voliči, a teda takýto čin nebude mať žiadny dopad na výsledok volieb.
Z týchto dôvodov sa navrhuje stanoviť obdobie, v ktorom nebude možné majetok štátu a samosprávy predávať, ani prenajímať, ani nebude možné poskytovať dotácie. Toto obdobie by malo začínať 30 dní pred termínom konania volieb a končiť až reálnym prevzatím moci novou garnitúrou. V prípade parlamentných volieb sa koniec predmetného obdobia navrhuje stanoviť na deň schválenia programového vyhlásenia novej vlády. V prípade volieb do samosprávnych orgánov by sa príslušné obdobie malo skončiť dňom nasledujúcom po zložení sľubu a ujatí sa funkcie novozvoleného starostu, primátora alebo predsedu samosprávneho kraja.
Návrh zákona neprináša nárok na pracovné sily, nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, na životné prostredie, ani na podnikateľské prostredie. Možno však očakávať, že bude mať pozitívny vplyv na verejné rozpočty a na hospodárenie s majetkom štátu a samospráv. Tento vplyv však nie je možné na charakter zákona exaktne vyčísliť. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Myslím si, že všetci chápete, o čom som v tejto dôvodovej správe hovoril. Iste viete a poznáte zo svojho okolia príklady nepravého konania, nesprávnych činov, ktoré sa tento zákon snaží znemožniť. Je zrejmé, že podrobný zoznam prehreškov využívajúcich neexistenciu takého zákona zostavený svedomitými miestnymi účastníkmi alebo vnímateľmi takéhoto konania by bol na Slovensku veľmi dlhý.
A preto si myslíme, že prijatie takéhoto zákona nie je straníckou záležitosťou, lebo strany, koalície strán a reprezentanti štatutárnych funkcií sú celkom reálne príslušníci všetkých strán. To znamená, že, a to nie je nejaké vydieranie a, samozrejme, že si nerobím ilúziu o priechodnosti a prejdení tohto zákona, ako o tých 29 doteraz, ktoré som predložil, ale každopádne nehlasovať zaň znamená nechať si celkom evidentne otvorené dvere pre všetko to, o čom som hovoril v dôvodovej správe.
To znamená, ten, kto neplánuje robiť to, čo mu tento zákon chce zamedzovať, nemôže mať problém zaň zahlasovať. Naopak ten, ktorý počíta s tým, že uvedené vymedzené obdobia využije presne v duchu toho, o čom som hovoril v dôvodovej správe, ten bude hlasovať proti. Takže ako sa vraví, vtáka poznáš po perí a strom po ovocí a poslanca a jeho úmysly po hlasovaní.

Ďakujem.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

2.10.2015 o 13:30 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:38

Alojz Přidal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

196.
Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, vážený pán predkladateľ, dámy a páni, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma uznesením č. 472 určil za spravodajcu k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Osuského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov, je to tlač 1762. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Jeho súčasťou je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Preto vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali tieto výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 9. novembra 2015 a v gestorskom výbore aby bol prerokovaný do 10. novembra 2015.

Pani podpredsedníčka Národnej rady, skončil som. Otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

2.10.2015 o 13:38 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 13:40

Peter Osuský
Skontrolovaný text

198.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Človeku sa žiada povedať, že keď ide o tento protizlodejský zákon, tak platí starý vtip zo sovietskych čias: "Vsjo jasno, za čem diskusia?" To je len parafrázované. Takže z tohto miesta chcem poďakovať hŕstke statočných účastníkov a pánovi spravodajcovi, ktorý zodpovedne zotrval na bojisku a odviedol svoju prácu poctivo. Ďakujem.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

2.10.2015 o 13:40 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:41

Alojz Přidal
Skontrolovaný text

200.
Aj ja chcem poďakovať pánovi predkladateľovi. Ja si myslím, že tento zákon naozaj nie je politický, lebo tie politické garnitúry aj na tých obciach sa môžu meniť a nikto nie je bez toho, že by mohol byť aj vystavený pokušeniu a tento zákon by naozaj mohol v nejakých nekalých obchodoch pomôcť a mohla by ho podporiť, samozrejme, aj opozícia, ale hlavne poslanci SMER-u, čo však nepredpokladám. Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

2.10.2015 o 13:41 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 13:42

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

202.
Ďakujem pekne. Pani predsedajúca, vážená snemovňa, milí priatelia, milí hostia na balkóne, prichádzam druhýkrát za sebou, takmer ako apoštoli na Staromestskom orloji v Prahe a opäť s niečím, čo si myslím, že je, ako hovorí Alexander Solženicyn v názve svojho diela Na poľzu dela, Vo vyššom záujme. Možno vo vyššom princípe.

Jedná sa o novelu zákona o prístupe k informáciám. Nedá mi, než pripomenúť, že som bol strašne rád, že to bola práve pred rokmi naša malá hŕstka, ktorá stála pri zrode tohto zákona. A myslíme si, že to bol jeden zo závažných počinov v dejinách slovenského parlamentu, ktorý, verím tomu, posunul cez všetky peripetie problémy, veci správnym smerom.
Teraz sa pripravovala rozsiahlejšia novela tohto zákona a treba povedať k jej genéze toľko, že viaceré veci, ktoré nie sú tej, teda ktoré nakoniec neprišli do finále, boli dobré. Ale stratili sa, ako to kedysi hovoril klasický taliansky komunista, na dlhej ceste inštitúciami. A treba povedať, že sa stratili veci, ktoré by bolo záhodno, aby sme ako zákon mali.
A preto možno je tento návrh zákona takým nejakým dozberom. Dobrí hospodári kedysi poslali, keď nie rodinu, tak aspoň hydinu na polia dozbierať klásky. Ale veci, ktoré padli pod stôl pri ceste zákona inštitúciami, sú viac ako jednotlivé polo vytrúsené klásky po žatve a bolo by dobré, aby nezostali zhniť na poli. A tak si dovolím teda predložiť túto novelu a oboznámiť vás aspoň v stručnosti s dôvodovou správou.
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám je jedným z najdôležitejších zákonov upravujúcich výkon občianskych práv a kontrolu orgánov štátu a samosprávy zo strany občanov. Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov, teda zákon o slobode informácií v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony reaguje na problémy aplikačnej praxe a má za cieľ odstrániť nedostatky, ktoré bránia efektívnemu získavaniu požadovaných informácií, ako aj efektívnej práci orgánov verejnej správy.
Tento návrh zákona najmä zavádza definíciu pojmu informácia, rozširuje rozsah povinne zverejňovaných informácií, konkretizuje informácie, ktoré sú povinné zverejňovať obce a vyššie územné celky, predlžuje dobu, na ktorú sa na internete zverejňujú povinne zverejňované informácie, zmluvy, objednávky a faktúry, zavádza povinnosť zverejňovať informácie sprístupnené na žiadosť, zjednocuje zverejňovanie zmlúv, objednávok a faktúr na jedno miesto, centrálny register zmlúv, rozširuje zverejňovanie informácií vo forme otvorených údajov, spresňuje lehoty pri poskytovaní informácií na žiadosť a uplatňovaní opravných prostriedkov, sprísňuje podmienky pre obmedzenie prístupu k informáciám, obmedzuje utajovanie dôležitých informácií pod zámienkou ochrany autorského práva, stanovuje, že dôvodom obmedzenia prístupu k informáciám je skutočnosť, že informácia je obchodným tajomstvom, nestačí, že je za obchodné tajomstvo označená. Zavádza možnosť zverejňovania informácií o odmietnutí trestného oznámenia a ďalších informácií o trestnom konaní, spresňuje povinnosti povinnej osoby pri poskytnutí informácií, zavádza inštitút prerušenia plynutia lehôt počas odosielania zákonných výziev a oznámení a podrobnejšie upravuje postup pri uplatňovaní opravných prostriedkov.
Návrh zákona v podstate vychádza zo znenia návrhu zákona, ktorý pripravila pracovná komisia na ministerstve spravodlivosti za účasti zástupcov viacerých verejných inštitúcií, Združenia miest a obcí Slovenska a niektorých mimovládnych organizácií. Ministerstvo spravodlivosti dalo návrh zákona do medzirezortného pripomienkového konania vo februári 2015. Do pripomienkovania návrhu zákona sa zapojila aj občianska verejnosť formou dvoch hromadných pripomienok z marca 2015. Po pripomienkovom konaní ministerstvo spravodlivosti vypustilo z návrhu zákona väčšinu ustanovení navrhovaného zákona s výnimkou ustanovení, ktoré sa týkajú opakovaného použitia informácií. V takejto zredukovanej forme návrh zákona v auguste 2015 schválila Národná rada Slovenskej republiky.
Predkladaný návrh zákona obsahuje väčšinu ustanovení z pôvodného návrhu ministerstva spravodlivosti, ktoré z neho boli ministerstvom po medzirezortnom pripomienkovom konaní vypustené. Návrh je upravený a doplnený v zmysle hromadných pripomienok verejnosti z marca 2015.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily, nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, na životné prostredie, ani na podnikateľské prostredie. Bude mať pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Inými slovami, predkladateľ sa očividne dostal do prešu toho pôvodného návrhu zákona a doslova a do písmena pustil perie. A pustil perie tak, že z medzirezortného pripomienkovania vybehlo kurča jak stvorené na pekáč miesto pôvodného živého a aktívneho tvora. Nemyslím si, že je dôvodné, aby sme bránili verejnosti v prístupe k informáciám. Skúsenosť nás učí za roky, keď tento zákon platil, že sa oveľa ťažšie, hoci stále sa to deje, utajujú, nechcem povedať, vždy priam hanebné, ale veľmi často skutočnosti, kde je evidentný záujem niektorého zúčastneného utajiť tie skutočnosti. A myslím si, že nie sme krajina, ktorá sa môže pýšiť fínskou alebo estónskou morálkou. V tomto zmysle, možno je to kruté, ale poviem, sme ďaleko viac Balkán, ako čokoľvek druhé.

Takže každý schodík, ktorý nás priblíži k čestnejšej informovanosti občanov, zaujatých občanov, ktorým leží na srdci dobro fungovania krajiny či už na úrovni obce, župy alebo krajiny ako celku, má mať možnosť dostať sa k tomu, čo sa rôznym spôsobom doteraz utajovalo. Opäť si myslím, že hlasovanie bude naplnením kritéria o tom, aká je úloha poslanca, či sprístupniť informácie alebo v duchu legendárneho docenta Plzáka "zatloukám a když to praskne, zatloukám dál".

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

2.10.2015 o 13:42 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:52

Lucia Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

204.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážení kolegovia, vážený pán predkladateľ, dovoľte, aby som v zmysle § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpila v prvom čítaní ako spravodajkyňa určená ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona. Návrh zákona spĺňa po formálno-právnej stránke náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov.
Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh zákona prerokovali: ústavnoprávny výbor, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj a výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny. Ako gestorský výbor navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory prerokovali návrh zákona do 9. novembra 2015 a gestorský výbor do 10. novembra 2015.
Zo znenia uvedeného návrhu je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Ako spravodajkyňa určená navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výborom, vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pani predsedajúca, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu a ak môžem, tak sa rovno do nej hlásim.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

2.10.2015 o 13:52 hod.

doc. JUDr. PhD.

Lucia Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:54

Lucia Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

206.
Ďakujem veľmi pekne. Ja naozaj len veľmi krátko. Pretože sledovala som genézu tvorby vládneho návrhu novely zákona o slobodnom prístupe k informáciám, z ktorej sa naozaj stala len čisto implementačná novela príslušnej smernice o opakovanom použití informácií, tak ako to hovoril pán predkladateľ Osuský a nadväzujúc na to, čo ako predkladateľ hovoril pán poslanec Osuský, ja len chcem povedať, že v tej rozprave k vládnemu návrhu som sa pýtala pána ministra, prečo stiahol tie ostatné časti návrhu zákona. On to odôvodnil tým, že za tým rokovacím stolom v čase prípravy zákona sľúbil všetkým zúčastneným, že keby sa mal zhoršiť štandard prístupu k informáciám, takže ten zákon stiahne, tak som z toho porozumela, že v rámci toho pripomienkového konania hrozilo, že sa zhorší štandard prístupu k informáciám, tak pán minister radšej ostal teda len pri tej minimálnej povinnosti implementovať smernicu Európskej únie.

Zároveň tu, samozrejme, o niečom svedčí, respektíve svedčí to, čo nie je dobré, pretože svedčí to aj o mandáte a sile ministra spravodlivosti, respektíve ministerstva spravodlivosti v tejto vláde v tejto veci. Pretože zároveň platí, že za tým stolom rokoval a hľadal kompromis v miere, v ktorej nevedel vlastne, aký má mandát, čo je tiež zložité, pretože vnímam to tak, že tí ostatní v dobrej viere sedeli za tým rokovacím stolom.

Takže to je asi reálna situácia. Ale zákon o slobodnom prístupe k informáciám vždy čelí tomu prešu, o ktorom hovoril pán poslanec Osuský a vždy aj s občianskou spoločnosťou bola zhoda na tom, že keď sa to má zhoršiť, tak potom radšej do toho nevstupujme. Takže mám pocit, že zas sme sa dostali do tejto situácie.

Ďakujem pekne. To len na margo. A ja osobne tento návrh podporujem.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

2.10.2015 o 13:54 hod.

doc. JUDr. PhD.

Lucia Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video