8. schôdza

16.10.2012 - 7.11.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

16.10.2012 o 13:06 hod.

Ing. Bc.

Pavol Frešo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:05

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda. Už Letanovce nebudem dávať, lebo však už tam boli aspoň z výboru, tak ďakujem. Ale chcem dať návrh do programu, aby pán minister pôdohospodárstva predložil správu o tom, že kde sa stala chyba v distribúcii potravinovej pomoci. Treba povedať, že tá sa týkala cca pol milióna ľudí. Čiže to je dosť ľudí na to, aby sa tejto veci venovali aj parlament a plénum.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

16.10.2012 o 13:05 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:06

Pavol Frešo
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán predseda. Ja len technicky. Po dohode aj s ostatnými predkladateľmi, bod 38, to znamená návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ivana Štefanca a Pavla Freša na vydanie, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, tlač 72, poprosím presunúť na ďalšie rokovanie schôdze.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

16.10.2012 o 13:06 hod.

Ing. Bc.

Pavol Frešo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 13:10

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Paška, Pavol, predseda NR SR
Poprosím, pani poslankyňa Žitňanská, kolegyne, kolegovia.
(Zaznel gong.)

Žiga, Peter, minister životného prostredia SR
Dňa 12. decembra 2010 uplynula podľa čl. 40 ods. 1 rámcovej smernice o odpade transpozičná lehota určená na prevzatie rámcovej smernice o odpade do právneho poriadku Slovenskej republiky. Vzhľadom k tomu, že do dnešného dňa nebola táto smernica do právneho poriadku Slovenskej republiky prevzatá, podala Európska komisia proti Slovenskej republike dňa 26. júna 2012 žalobu na Súdny dvor Európskej únie. Ak Slovenská republika neprijme do doby rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie právnu úpravu, ktorou by transponovala rámcovú smernicu o odpade, bude vystavená sankcii a penále vo výške 17 136 eur denne odo dňa vyhlásenia rozsudku. Tým by Slovenskej republike vznikali značné hospodárske škody, preto je odôvodnené prerokovanie návrhu zákona podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v skrátenom legislatívnom konaní.
Verím, že predložený návrh na skrátené legislatívne konanie schválite.
Ďakujem pekne. Skončil som, pán predseda.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

16.10.2012 o 13:10 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:12

Tibor Lebocký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán minister, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie prerokoval na dnešnom rokovaní spravodajskú správu. Dovoľte mi, aby som predniesol správu teda o výsledku prerokovania návrhu vlády Slovenskej republiky na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o dopadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 261.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 245 z 12. októbra 2012 pridelil návrh vlády Slovenskej republiky na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch, na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie s termínom ihneď.
Výbor Národnej rady, ako som už spomenul, dnes na svojej 11. schôdzi, to znamená, 16. októbra 2012, prijal uznesenie č. 52 zo 16. októbra 2012 a súhlasil s návrhom vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch. Výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vysloviť súhlas s prerokovaním vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch, tlač 261, v skrátenom legislatívnom konaní s tým, že prvé, druhé a tretie čítanie sa uskutoční na 8. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predseda skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

16.10.2012 o 13:12 hod.

Ing.

Tibor Lebocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:15

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené dámy, vážení páni, vážený pán minister, my sme to pred krátkou chvíľou, tento návrh prerokovali na výbore, odobrili sme ho. Napriek tomu aj na výbore, aj teraz si neodpustím otázku, keďže ide o len čistú transpozíciu, síce troch smerníc, ale predsa len, ako sme boli ubezpečení pánom ministrom, len o transpozíciu európskeho právneho poriadku do nášho právneho poriadku,  prečo sme nedostali predsa len tento návrh skôr a prečo nemohol prejsť štandardným režimom? Pretože predsa len je to dosť zásadná právna norma, ktorú sa dnes chystáme po piatej prerokovať, a naozaj by si vyžadovala trochu viac času.
Ja osobne budem dosť s veľkými rozpakmi hlasovať v prípade tohto návrhu aj v prípade potom prvého, následne druhého čítania, pretože nemám celkom čisté svedomie, ak sa mám vyjadriť takto k zásadným novelám, aj keď sú "len transpozíciou", ako nám bolo potvrdené v rámci výboru. Pretože rád som, keď mám trošku viac času a možnosť si takéto zásadné vecipremyslieť a pripraviť si prípadne pozmeňovacie návrhy k nim a podobne, čo v tomto prípade zrejme nebude možné. Takže ja ani vás nevyzývam k tomu, aby ste, už v tejto situácii nemáme veľmi ani inú možnosť, ako podporiť tento návrh na skrátené legislatívne konanie, ale napriek tomu mi stále nie je jasné, prečo sme ten návrh nedostali skôr.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2012 o 13:15 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:17

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predseda, vážený pán minister, k tomuto chcem teda povedať, že som rád, že je v zrýchlenom, lebo naozaj treba niektoré veci, čo sa týka zákona o odpadoch, riešiť v zrýchlenom konaní, takže verím, že bude tá možnosť. Vyjadrujem tu presvedčenie a tú naivitu, ktorá ešte stále mi nejaká zostáva, že možno v tom druhom čítaní ten pozmeňovák, vzhľadom na to, že to je rýchlo, pôjde to rýchlo, pôjde to rýchlo, lebo však rýchlo treba. Minule ste Dobrovodského novelu, ktorú ja tak pracovne som nazýval, neschválili, takže teraz nadišiel ten čas, kedy to tam môžeme dať. Teraz nadišiel ten čas, kde môžeme kontinuálne, verím, že pani Grečková to, čo vravela, že aj v tom pracuje, že rieši to z pohľadu toho Trestného zákona, ale my kľudne môžeme do zákona o odpadoch napísať, to nič sa nestane, a v zrýchlenom, lebo rýchlo, lebo tie poklopy miznú, že poklopy by sa vykupovať nemali.
Čiže naozaj, paradoxne možno, oceňujem, že to prišlo v zrýchlenom, lebo na konci to bude rýchlo, čiže verím, že nielen rýchlo prijmeme transpozíciu, ktorú sme dva roky alebo koľko nevedeli prijať, ale teraz rýchlo prijmeme to, čo je nevyhnutné. Nie? Tak by to malo sedieť. Čiže predpokladám, že to je možno tým druhým zámerom, že prečo to tak rýchlo ku nám prišlo. Čiže z toho sa teším.
A jednu vec mi ešte dovoľte povedať. Niekedy je to ťažké v tomto parlamente naozaj diskutovať, lebo minule som tu pánovi Kažimírovi, keď predkladal správu, hovoril o tom, že nech nezničí jednu z posledných, ak nie jedinú, aktívum, ktoré máme. To znamená, že nejakú pracovnú silu, že aby sme ich neinfikovali nejakým vírom socializmu. A tuná pán župan na mňa vykrikoval, že k veci. Viete, to sa naozaj ťažko pracuje. No, čo už je viacej k veci, hej, ako to, keď som ministrovi financií hovoril, že nech posledné a jediné aktívum, ktoré máme, nezničí. A pán župan, ktorý sem prišiel zahlasovať, tu na mňa vykrikoval ako v štvorke krčme niekde v Žiline na Rondli, že k veci! Takže to je naozaj ťažko.
Ale teraz si jednu malú poznámočku neodpustím. Ja som to tu už avizoval. Vidím tu pána ministra. Zákon o odpadoch, keby sme možno v tej štvorke zostali, tak poviem, že je to zákon o bordeli. A tuná naozaj je bordel, bordel. Tuná oproti je Pečniansky les, 24 hektárov, vážení, ktorých ocenil niekto na 15 tis. eur a vymenil ich s pozemkami vo Veľkom Krtíši. Nuž, to je taký bordel, že na to by ste mohli prijať osobitne ústavný zákon. Toto je v tejto krajine možné. To znamená, tí ľudia sa nám dostali pod okná a prišli sa nám tu vysmievať, kto je tu pánom. A ja som poprosil úplne nevinne, vravím, že ešte nejaké tie možnosti sú, poprosil o prenájom jedného metra štvorcového tuná presne oproti Národnej rade a za tým by bol ten Pečniansky les, kde by sme vztýčili vlajku a počas celého súdneho sporu, ktorý by prebiehal o tom, že či je platné, alebo nie je. Lebo to je čistý podvod! To je absolútny a čistý podvod. Čiže počas celého toho súdneho sporu by tam tá vlajka bola a keby štát prehral ten spor, tak by sme ju dali dole.
Ale čo sa nestalo, vážení? A teraz to súvisí s tým, že je to bordel, z dvanástich podpisov som mal desať na prenájom toho jedného metra štvorcového. Dokonca som im sľúbil, že 30 eur budem ročne platiť za to. Ale potom sa to tajomne všetko zmenilo. Z dvanástich som mal desať, posledné dva podpisy sa štorcli a signál je taký, že od pána ministra. Takže ja som naozaj zvedavý, ja viem, že sú veľké mená nad Pečnianskym lesom. Pán minister, to sa vám až tak roztriasli tie kolená?! Až tak? Ja viem, že sú tam veľké mená, ja viem, ale ten jeden meter štvorcový, až tak sa, že ste vy museli zaúradovať, že ste vy museli povedať, nedajte mu ten meter štvorcový?! Že čo to spôsobí?
Vážení kolegovia, viem, že to s tým nesúvisí, župan tu nie je, nemá kto po mne kričať, že k veci. Cítil som tu ohromnú potrebu vám to povedať, vidím tu pána ministra. Naozaj je to smutná krajina, je to smutná krajina. Niekto nám spod nosa zoberie 24 hektárov, vymení to, úplne podvodne to vymení za nejaký Veľký Krtíš, lesy, k všetkej úcte k Veľkému Krtíšu, tu sa nám smejú do očí, keď spravíte jeden z posledných zúfalých krokov, ako to možno zmeniť, tak minister to zastaví! Ťažko sa žije v tejto krajine, vážení. Ťažko. Ja mám dosť energie, dosť chuti, dosť vôle, ale prichádzam o ňu postupne. A bojím sa, že nenávratne.
K tomuto samotnému zákonu budem sledovať, či naozaj, pardon, či naozaj bolo to, že to dávate v zrýchlenom aj v tom, že chcete pomôcť Dobrovodskému, a to, že chcete pomôcť, aby nemizli poklopy.
Vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2012 o 13:17 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:22

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň. Ďakujem za slovo, vážený pán predseda. Vážený pán minister, milé kolegyne, kolegovia. Trocha si ma inšpiroval, Lojzko, asi tým, že si hovoril o naivite, a to je, možno si to myslel nie celkom vážne, ale ja to celkom vážne potvrdím. Naivita, Lojzko aj všetci kolegovia, kolegyne, je dôležitá vlastnosť. Verím, že naivita je práve tá vec, ktorá dokáže meniť niekedy veci aj v tom prípade, keď sa nám zdá, že proti nám stojí val, ktorý je skoro neprekročiteľný. A preto by som sa dovolával toho, že tento princíp životnej filozofie aj tu v parlamente ja osobne uplatňovať budem a práve preto aj vystúpim vo veci, o ktorej som pred chvíľočkou rozprával aj na našom výbore pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Už asi s tou druhou časťou by som možno nesúhlasil, čo si povedal, že pán minister, sa mu roztriasli nohy. Ja by som ho trocha podporil, tak aj si možno šplhnem, že pán minister je z lesníckej rodiny a lesníkom sa nezvyknú nohy triasť len tak pre nič za nič. Tak pevne verím, že aj tento spor sa vyrieši tak, že budete obidvaja spokojní.
No a teraz k veci. Chcem poukázať na drobnosť, ktorá by mohla byť ohromne silným symbolom toho, že to s odpadmi v tejto krajine myslíme vážne a že konečne dokážeme prelomiť aj sily, ktoré možno by niekto nazval temné, niekto lobistické a niekto nazve iba silami politickej vôle a niekedy zlovôle, a to je vec, ktorá sa týka takej prostej, ale napriek hustej veci, ako sú PET fľaše. Ja totižto, keď počujem slovo odpad, obal, zákon o odpadoch, o obaloch, tak mi napadne len toľko, že nech vkročím na ktorýkoľvek kataster našej krásnej krajiny, nech sa pozriem na ktorýkoľvek vodný tok našej krajiny, nech sa pozriem na ktorúkoľvek divokú skládku, všade nachádzame stovky, tisícky, desaťtisíce, milióny prázdnych fliaš. A moja pamäť, aj keď som netušil, že niekedy budem mať možnosť o tomto rozprávať, ale spomínam si, že už je tu rad ministrov, buď životného prostredia, alebo pôdohospodárstva, podľa toho, kde tento problém patril, ktorí sa dušovali, že tie PET fľaše už konečne vyriešime, lebo je to problém, ktorý skutočne nemožno nevidieť, a aj keď možno na ňom nestojí ekologická čistota krajiny, tak musí štvať každého, kto má oči a srdce pre túto krajinu. No a tak sa teda dovolávam, aj keď pán minister mi vysvetlil asi pred hodinou, že teda nie je to celkom náležité, a ja s ním aj súhlasím, že práve pri tomto transpozičnom konaní by sme mali otvárať tento problém, predsa len, keď tu dnes zaznieva slovo odpad, fľaša, PET fľaša, ma vždy, akože hneď evokuje mi tento výraz.
Takže navrhujem, aby sme využili každú možnosť, pán minister, aj milé kolegyne, kolegovia, keď budeme niečo hovoriť o odpadoch, aby sme skúsili rozseknúť tento gordický uzol a proste povedali, že PET fľaše alebo sa budú vykupovať, alebo sa nebudú vyrábať. Že jednoducho urobíme krok, ktorý bude silnejší, ako je záujem lobistických skupín, ktoré nás presviedčajú, že je to nemožné, lebo že na to doplatí občan, lebo ide o ceny. Ja sa prihováram za to, aby sme v prípade, že bude takáto možnosť, ja ju určite využijem, aby sme jednoznačne povedali, že v rámci zákona o odpadoch si nepredstavujeme, aby sme mohli uvažovať ešte s takou nepeknosťou, ako sú PET fľaše v našich lesoch a vodách. A verím, že tak sa zaradíme k takým krajinám, ktoré kdesi na oriente, na orientálnej strane našej zemegule už dávno pochopili, že takéto veci nepatria do životného prostredia a výrobu PET fliaš jednoducho zakázali. Sú také krajiny a dokonca nie sú v Európe, ale na východ od Európy. Takže asi tak.
Ďakujem pekne, že ste vypočuli aj túto nie celkom náležitú poznámku.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2012 o 13:22 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:28

Zuzana Zvolenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň. Vážený pán predseda, vážení poslanci, veľmi sa ospravedlňujem za meškanie. Dovoľte mi, aby som uviedla vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých predpisov.
Predkladaný vládny návrh zákona zavádza spravodlivejšie metódy stanovovania cien liekov v Slovenskej republike zohľadňujúce zmeny cien v iných členských štátov Európskej únie a zmeny výmenných kurzov. Cena liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín by nemala byť vyššia ako priemer troch najnižších cien v Európskej únii.
Ďalej z osobitného spôsobu úhrady sa vypúšťajú lieky určené na povinné očkovanie, čoho následkom bude, že vakcíny už nebudú obstarávané priamo v lekárni, ale vydávané pacientom v lekárni na základe lekárskeho predpisu. Určovanie osobitného spôsobu úhrady liekov sa taktiež vzťahuje na lieky určené na nepovinné očkovanie a depotné antipsychotiká. Predmetný vládny návrh zákona precizuje jednotlivé ustanovenia z hľadiska ich zjednodušenia a minimalizácie administratívnej záťaže.
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci. Ďakujem. (Reakcia na podaný pohár vody.) Vážení páni poslanci, dovoľte mi vysloviť presvedčenie, že predložený vládny návrh zákona podporíte.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2012 o 13:28 hod.

JUDr.

Zuzana Zvolenská

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:29

Jozef Ježík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážená pani ministerka, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 363/2011 o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 224). Na základe uvedeného podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti uvedené v legislatívnych pravidlách. Predložený návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom Európskej únie.
Ako sa uvádza v dôvodovej správe, návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Prijatý zákon môže mať pozitívny vplyv na verejné zdroje, s ktorými hospodária zdravotné poisťovne, a to z dôvodu zavedenia regulácie cien referencovaním cien liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín. Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na rozpočet verejnej správy, samosprávnych krajov a rozpočty obcí. Prijatie navrhovaného zákona nemá vplyv na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a životné prostredie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 212 z 28. septembra 2012 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do tridsať dní a gestorský výbor do tridsať dva dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Ďakujem, pán predseda.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

16.10.2012 o 13:29 hod.

MUDr.

Jozef Ježík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 13:33

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda Národnej rady, vážená pani ministerka, vážený pán spravodajca, dámy a páni, dnes budeme prerokovávať dva zákony týkajúce sa liekovej politiky - zákon o rozsahu a zákon o liekoch, aby som to úplne zjednodušil a nečítal som tie krkolomné dlhé názvy týchto zákonov. Ja na úvod chcem povedať, že oba tieto zákony nie sú v záujme pacientov a nie sú v záujme ľudí. Oba tieto záujmy sú, oba tieto zákony sú v záujme lobistických skupín, v záujme ziskov farmaceutických firiem, v záujme ziskov časti lekárnikov, ktorí nechcú poskytovať zľavy. A to sa ako červená niť bude ťahať mojím vystúpením aj k zákonu o rozsahu, aj k zákonu o liekoch. Budem poukazovať na konkrétne príklady, ako to bude fungovať, aj na to, že chýbajú odborné argumenty, prečo sa ministerstvo rozhodlo predložiť takéto opatrenia do týchto dvoch návrhov zákonov.
Naozaj môžeme pokojne konštatovať, že vláda sa chystá zdražiť lieky pre chorých a dôchodcov. Výsledkom aplikácie týchto dvoch zákonov bude zdraženie liekov pre chorých a dôchodcov od 1. januára. Ja viem, sa pani ministerka bude vyhovárať na rôzne vyhlášky, na predchodcu, na to, ako to predtým fungovalo v kategorizačnej komisii, ako to bude fungovať. Faktom je, že my sme Národná rada Slovenskej republiky a schvaľujeme zákony a v týchto zákonoch je zdražovanie liekov pre chorých a dôchodcov napísané.
Ale poďme teda k obsahu novely zákona o rozsahu, ktorú prerokuvávame v prvom čítaní. Rozhodujúcou zmenou oproti platnej legislatíve je zmena pravidiel určovania cien liekov, zmena referencovania cien liekov. Vláda navrhuje, aby sa miesto druhej najnižšej ceny v Európskej únii na Slovensku cena určovala ako priemer troch najnižších cien. O tejto zmene budem hovoriť vo svojom vystúpení a nebudem zbytočne odpútavať pozornosť k niektorým iným opatreniam, ktoré navrhuje tento návrh zákona. Skutočne vláda prišla s návrhom, aby sa cena liekov na Slovensku určovala miesto druhej najnižšej ceny v Európskej únii ako priemer troch najnižších cien v Európskej únie. Treba povedať, že neexistujú žiadne objektívne dôvody na zmenu doterajšej cenovej regulácie. S účinnosťou od 1. decembra bolo zavedené referencovanie cien na úrovni druhej najnižšej ceny spomedzi krajín Európskej únie. V porovnaní s dovtedajšou právnou úpravou, ktorá vyžadovala referencovanie na úrovni priemeru šiestich najnižších cien, tak objektívne došlo k zníženiu cien liekov. Z nižších cien liekov logicky profitujú pacienti, ale aj zdravotné poisťovne, lebo väčšiu časť úhrady z ceny lieku zaplatia zdravotné poisťovne, ktoré logicky tak môžu ušetriť vzácne finančné prostriedky a použiť ich napríklad na nákup nových liekov alebo skrátenie čakacích dôb pri hospitalizáciách.
Dámy a páni, nie sú známe žiadne dôvody, pre ktoré ministerstvo navrhuje zmenu cenovej regulácie. Ministerstvo zdravotníctva k návrhu zákona nepredložilo žiadnu analýzu, žiadnu dopadovú štúdiu, ktorá by jasne odpovedala na otázku, či zmena regulácie cien v konečnom dôsledku povedie k ich zníženiu alebo zvýšeniu. Najzásadnejším nedostatkom návrhu zákona je skutočnosť, že ministerstvo zdravotníctva v podstate so zvýšením cien liekov či pomôcok počíta. Veľmi pozorne počúvajte túto vetu z dôvodovej správy: "Ceny liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín by aj naďalej mali ostať na jednej z najnižších úrovní v rámci Európskej únie." By aj naďalej mali zostať. Nie sme si istí, ministerstvo nemá analýzu, nevypočítalo, či zostanú, alebo nie, nedajbože, či budú lacnejšie, keďže to by mal byť náš spoločný záujem, aby lieky boli čo najlacnejšie, aby čo najviac peňazí v zdravotných poisťovniach ostalo na zdravotnú starostlivosť, na jej zlepšovanie, jej kvality, na lepšie platy, na lepšie služby. Mali by zostať, to je zbožné želanie ministerstva zdravotníctva? Nádej? To je napísané v dôvodovej správe.
Ministerstvo zdravotníctva v dôvodovej správe ďalej uvádza: "Návrh predpokladá spravodlivejšie stanovovanie cien liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín". Upútalo ma slovo spravodlivejšie. Spravodlivejšie v prospech koho? Spravodlivejšie pre pacientov, pre zdravotné poisťovne alebo pre farmaceutické firmy? Dámy a páni, žiaľ, z toho zákona trčí odpoveď: pre zisky farmaceutických firiem je to dobrý návrh cenovej regulácie. Som o tom presvedčený a štúdie a prepočty ukazujú, že zmena cenovej regulácie, zmena referencovania liekov povedie k zdraženiu týchto liekov na Slovensku. Vláda sa chystá týmto návrhom zákona zdražiť lieky pre chorých a dôchodcov od 1. januára. Veľmi pokojne tvrdím, že návrh tohto zákona je výsledkom lobingu farmaceutických firiem. Tento návrh zákona háji ich záujmy, ich zisky, zlepšuje ich príjmy, len musíme sa vždy jedným dychom opýtať, že na úkor koho. Na úkor napätých rozpočtov zdravotných poisťovní a na úkor peňaženiek pacientov, ktorí to zaplatia doplatkami za lieky v lekárňach.
Dámy a páni, mohol by som ešte dlho hovoriť a argumentovať. Myslím si, že bude dostatok priestoru dávať aj pozmeňovacie návrhy v druhom čítaní. Chcel by som vás naozaj poprosiť, aby ste uvažovali pri tomto návrhu zákona. Ja viem, že lobing farmaceutických firiem je veľmi silný, zažili sme ho aj v tejto snemovni v roku 2011, keď sme sa snažili znížiť ceny liekov na Slovensku na úroveň druhej najnižšej ceny v Európskej únii. Pamätáte si možno niektorí na list veľvyslancov krajín, odkiaľ tieto farmaceutické firmy pochádzajú, pani premiérke Radičovej priamo na rokovanie vlády, aby zastavila tento návrh zákona, ktorý ide na úroveň druhej najnižšej ceny v Európskej únii. Čiže ja viem, že ten tlak je obrovský. Ale chcem naozaj vyzvať poslancov Národnej rady, aby uvažovali a aby v tejto ťažkej situácii nezdražovali lieky pre dôchodcov a chorých. Niet na to žiadneho dôvodu. Dávam preto procedurálny návrh, aby sme nepokračovali v rokovaní o tomto návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

16.10.2012 o 13:33 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video