10. schôdza

11.10.2016 - 27.10.2016
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2016 o 10:45 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:20

Milan Mojš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. 
V zmysle § 73 zákona o rokovacom poriadku odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet a Ústavnoprávny výbor Národnej rady. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pani predsedajúca, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

14.10.2016 o 10:20 hod.

Ing.

Milan Mojš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:21

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani predsedajúca.
Vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, vážení prítomní, ja len veľmi v rýchlosti, pretože máme tlačovú besedu k odvodovému bonusu a to je pre mňa trošku vyššia priorita ako registračné poplatky za autá a za hazard.
Takže, pán minister, ja by som teda tú latku nastavil pri tomto zákone tak veľmi soft. Uvažujem, rozmýšľam, premýšľam o tom, čo ste vlastne navrhli, už dva mesiace, do akej miery ísť do kritiky. No a tá kritika zaznie len v tom duchu, že ak hovoríme o tom, že registračný poplatok je istým spôsobom niečo ako majetková daň alebo ekologická daň, ak o tom teda tvrdia alebo takto to majú premietnuté vo svojej legislatíve iné krajiny Európskej únie, tak z tohto pohľadu tento váš návrh by bolo dobré ešte prepracovať, pretože ten majetkový aspekt tam cítiť len z hľadiska toho výkonu motora, ale výkon motora neznamená, že auto je hneď drahé, hej? Sú tzv. hot hedge, ktoré sú s motormi, ktoré majú tých 270, 280 kW, čiže sú vlastne v tej vami navrhnutej najvyššej sadzbe, ale pritom cena toho vozidla je niekde na úrovni 400-tisíc eur. Spomeniem Ford Mustang pre tých, ktorí sa zaujímajú o motorizmus, hej, 400, 40-tisícové, pardon, 40-tisícové auto s DPH, ale pritom ten výkon je tam ako veľmi vysoký. Ja sám sa vozím na podobnom aute, čiže som tu trochu v konflikte záujmov, samozrejme, čiže lacné, ale milé, vrtké, rýchle autíčko, hej, takže, samozrejme, bol by som tým pádom postihnutý alebo by som, budem postihnutý aj pri tom prepise, pretože ten prepis toho auta, keď ho raz predám, bude skrátka drahší ako 33 eur, to je úplne jasné.
Ten ekologický aspekt vy tam síce dávate z hľadiska tých áut, ktoré majú plyn a podobne, tieto pohony, to je fajn, to sa mi páči, ale vlastne sú zase autá, ktoré majú ten hoci výkonný motor, ale veľmi s nízkymi emisiami. Čiže ten vzorec by mal obsahovať práve tie emisie, ktoré sú vlastne v technickom preukaze auta, mal by obsahovať niečo ako nadobúdaciu cenu auta, ak má mať povahu majetkovej dane a má mať povahu ekologickej dane. Je to teda naplnené len sčasti, len sčasti, uvidíme, ako sa budú ľudia v budúcnosti správať, pretože to, samozrejme, môže ovplyvniť správanie najmä na trhu áut z druhej ruky, tie výkonnejšie autá a mladšie, ale predsa len ojazdené autá z druhej ruky sa vlastne tým pádom stanú trošku menej dostupnými, lebo možno o stovečku alebo o koľko tam porastie ten registračný poplatok.
Ale v zásade si myslím, že nejde o nejakú veľkú tragédiu, zamiešali ste s tým, zahrkali ste s tým, uvidíme, čo to v praxi dá, mohlo to byť možno o kúsoček lepšie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.10.2016 o 10:21 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:24

Peter Kažimír

Vystúpenie v rozprave 10:27

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia; ďakujem, pán minister. Ja by som tiež chcel zvoliť taký konštruktívny prístup a možno sa pozrieť ešte na jednu vec z hľadiska tohto zákona, lebo ako pán kolega Mihál tak pekne povedal, že ste tým tak zatriasli a sa to tak tam poupratovalo, tak to bolo veľmi výstižné. Aj to, že tie poplatky vlastne, tie úvodné, sa síce znížili, ale sa to rozložilo do viacerých splátok a v konečnom dôsledku to bude viac, alebo budú na to doplácať práve aj tí druhí a tretí vlastníci auta. Ale o tom tu až tak nechcem hovoriť, možno to ešte spomeniem.
Ale čo chcem tak poukázať a možno sa aj tak opýtať, lebo z toho, ako som ja ten návrh videl, tak mne tam vyskočilo jedno riziko, ktoré by mohlo, a ja som to nazval, že by sme sa mohli stať až vrakoviskom Európy, a to by som tu chcel možno s vami porozprávať.
Prvé je teda, že ste spomenuli, áno, že ste sa rozhodli ísť cestou majetkovej dane. No neviem, ako to je ďalšia daň, bavíme sa tu veľa o daniach a toto teda je ďalšia daň, ktorá tu prichádza. Ja osobne to vidím skôr ako administratívny úkon, a preto si myslím, že je vhodnejšie, aby to bolo riešené formou poplatku za administratívny úkon a práve pre tie kubatúry, ktoré sú, alebo nie kubatúry, pre ten výkon, ktorý je najfrekventovanejší, a vlastne pomôcť ľuďom, ktorí chcú kupovať nové autá. I keď tento robí ústupok v porovnaní s tým, čo tu máme, práve pri tých nižších výkonoch a pri nových autách, ale nie je to v porovnaní s tým, čo sme tu mali predtým, je ešte stále vyšší.
Ale teda chcel by som teraz prejsť k tej trhline, lebo keď sa pozrieme práve na ten koeficient veku auta, tak tu môžme vidieť, ako to výrazne klesá a práve, keď aj hovoríme z hľadiska toho infringementu, tak ten dovoz tých áut, starých áut s vysokým objemom a tým pádom zlomkovou cenou, lebo tá cena práve u týchto áut, ktoré majú vysoký výkon, pardon, nie objem, vysoký výkon, klesá omnoho drastickejšie ako pri autách, ktoré majú ten výkon taký štandardný, by som povedal, a zároveň aj tú takú štandardnú, priemernú cenu. Lebo luxusné autá práve po určitom veku veľmi skokovo klesá ich hodnota a sú viac-menej nepredajné, lebo ľudia nemajú záujem o to, lebo to stojí potom údržba väčšie peniaze a podobne. Ale napriek tomu sa stáva a keď je to takto zvýhodnené, sa stáva, že ľudia, ktorí majú menší obnos peňazí, tak siahnu, práve preto, jak ste aj povedali, že vo východných častiach Slovenska sa radi ľudia vozia vo veľkých autách, obzvlášť ak sú za babku, keď tak ľudovo poviem.
A tuto práve, keď sa pozrieme na ten koeficient veku, tak vidíme, že ten dovoz zo zahraničia pri starých autách, ktoré majú, tak ako ste hovorili, vysoké emisie, majú, už sú staré, čiže už sú aj nebezpečné, čo sa týka jazdných vlastností, a čo je najdôležitejšie, sú potom už nepredajné. Tak tuto práve tieto vráta, keď tak poviem, vytvárajú priestor na to, aby boli preferované a dovážané na Slovensko a odtiaľto sa ich už nezbavíme a budeme tu mať kopec starých áut s vysokým objemom, pardon, s vysokým výkonom, ktoré tu budú jazdiť len preto, že ich poplatok je výrazne, výrazne nižší, ako je tomu dnes. A toto je niečo, na čo ľudia prizerajú a povedia si, áno, je tu tá úspora, platil som po starom.
Len tak pre ilustráciu, pôvodný poplatok povedzme pri tých naozaj vysokých kilowattoch od 200, keby sme povedali, od 202 do 228 bol 2-tisíc euro a po 10 rokoch auta to bude 368 eur. To je 1 700 eur úspora, ktorú si povie, dobre, auto, ktoré stálo 5-, 6-tisíc, ja teraz ušetrím 1 700, toto môže byť ľahko lákadlo, či už aj pre ľudí, ktorí dovážajú tie autá, ako silný argument na to, aby ľudí nalákali práve na takéto staré autá. A preto tuto vidím tú veľkú trhlinu toho návrhu a vidím tu veľké riziko, ktoré môže práve na to správanie, ako ste aj povedali, že to bude meniť správanie, to môže zapôsobiť práve na to správanie ľudí a začne sa dovážať podstatne viacej takýchto starých áut, čo si myslím, že z hľadiska aj emisií, z hľadiska bezpečnosti na ceste, z hľadiska v konečnom dôsledku aj tých ľudí, pretože oni si nemusia hneď uvedomiť, že to staré auto práve takejto luxusnej triedy má omnoho vyššie náklady na údržbu a opravy, čiže v konečnom dôsledku to bude vyťahovať peniaze z ich vačkov, ale už sa ho nebudeme vedieť z našej krajiny zbaviť, lebo o takéto nikto záujem nemá, a budú sa tu takéto autá hromadiť a naozaj sa môže ľahko stať, že sa staneme v takom prípade vrakoviskom Európy.
Takže ja by som práve chcel toto sa len opýtať, že do akej miery toto bolo zohľadnené a že či vieme sa teda o tomto nejako baviť a zohľadniť tento faktor, že či aj vy ho vidíte ako rizikový. Ak nie, tak prečo. Pretože si myslím, že aj tým, že poznám, veľa som sa pohyboval práve aj v regiónoch východného Slovenska, poznám trošku mentalitu tých ľudí a tuto východniari by mohli k tomu ešte povedať viac, ale ja tam teda toto riziko naozaj vidím. A vidím tento problém ako dosť taký, hoci nenápadný, ale myslím, že dosť závažný, a preto, myslím, že je aj potrebné, aby bol riešený.
Tie ďalšie fakty, ako už hovoril aj kolega Mihál, čo sa týka rozloženia, a možno ešte tu kolega Ivan bude, vystúpi k tomu, takže to už prenechám im. Ja som si chcel zobrať hlavne túto porciu a budem rád, keď budem od vás teda k tomu počuť nejaké stanovisko, ak teda bude vôľa sa o tom baviť a nejako konštruktívne to riešiť. Tak toľko.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.10.2016 o 10:27 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:34

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Ten termín "vrakovisko Európy" je síce expresívny obraz, ale treba si naliať čistého vína, realita je proste taká, že Slováci v minulosti kupovali, teraz kupujú aj budú kupovať a dovážať autá zo západu, máloktorý Nemec chodí dovážať autá z Prešova. Jednoducho taká je realita, ja by som nad tým na rozdiel od kolegu taký problém nevidel. Samozrejme, plne s ním súhlasím, dajte pozor, pán minister, aby sme o dva roky nemali kolízie v niektorých častiach Slovenska práve s veľmi starými a veľmi veľkými autami, ktorých dovoz umožní táto novela. Ono naozaj obchodníci sú šikovní ľudia, oni už nájdu spôsob, ako ľudí presvedčiť na Slovensku o tom, čo inde vo svete opúšťajú, že poriadny chlap má mať nejaké obrovské auto, ktoré strašne veľa žerie, ale lacno si ho zaobstaral.
A dovolím si ešte jednu poznámku z mojej strany. Veľmi by som uvítal, keby ste, zrejme v tejto novele to nebude, ale chcem vám to povedať, keby ste uvažovali o nejakých bonusoch na dovoz elektrovozidiel. Elektrizácia automobilovej dopravy je v západnej Európe v plnom rozbehu. Už v týchto chvíľach sa tam predávajú aj elektrovozidlá, ktoré sa dajú kúpiť z druhej ruky. Slovensko by malo vytvoriť veľmi, proste otvoriť možnosti, aby si ľudia práve tieto ekologicky najprospešnejšie vozidlá, samozrejme, ktoré sú aj bezpečné, moderné, lebo sú nové, mohli dovážať čo s najmenšími daňami alebo administratívnymi prekážkami.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2016 o 10:34 hod.

Ján Budaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:36

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem kolegovi za toto doplnenie aj poukázanie. Ja by som ešte doplnil, že je iné a chápem teda ten vekový koeficient práve pri autách, ktoré už ako nové boli dovezené na Slovensko, lebo tých sa už naozaj, to sú autá, ktoré sem patria a tých sa nepotrebujeme ako zbavovať, resp. nevieme sa ich zbaviť. Čiže tam je to podľa mňa legitímne, že naozaj luxusné auto, ktoré bolo ako nové dovezené na Slovensko a je tu, pohybuje sa, tak keď si ho človek tu chce kúpiť, už je tu, jasne, táto úľava dáva zmysel z hľadiska toho veku. Ale práve tu je to riziko toho, že keď takto sa na to pozeráme, tak si nevšimneme, že si môžme nevšimnúť, že toto isté pravidlo sa uplatní na dovoz a tým pádom začne byť ten dovoz omnoho viacej preferovaný. A dokonca, keby som to mal porovnať, tak tie luxusné autá na Slovensku a dovážané, tak budú mať preferenciu, lebo aj práve na tomto trhu dnes sa hovorí, že auto dovážané z Nemecka, lepšie cesty, jedno s druhým, rôzne faktory, ktoré ľudia berú do úvahy, či už objektívne, alebo neobjektívne, vytvárajú práve tú trhlinu, ktorú vidím, že ten dovoz bude zvýšený a práve týchto starších áut. Takže to len na doplnenie.
Vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2016 o 10:36 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:38

Miroslav Ivan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, vážení kolegovia, úvodom by som chcel povedať, že kvitujem, čo povedal pán minister, že je to majetková daň. Áno, je to majetková daň a v Európe už nazývaná registračná daň, nie je to žiaden registračný poplatok. Poplatkom by to bolo, keby to naozaj pokrývalo administratívne náklady súvisiace s registráciou vozidla. Motoristi teda u nás platia daň z motorových vozidiel, spotrebnú daň, diaľničné poplatky, na toto všetko DPH, diaľničné mýto a teraz ešte ďalšiu registračnú daň.
Pred niekoľkými mesiacmi sme predkladali návrh, ktorý mal riešiť aj ten problém, ktorý pán minister spomenul, a to je to konanie Európskej komisie ohľadom tohto poplatku voči Slovenskej republike. To konanie bolo začaté preto, pretože bola porušená zmluva o fungovaní Európskej únie, a to v tom zmysle, že ojazdené vozidlá mali platiť rovnako vysokú registračnú daň, budem to už volať registračná daň a nie poplatok, ako vozidlá nové.
My sme v tomto navrhovali, poďme sa vrátiť do sumy 33 eur, aby to teda bolo poplatkom, čím by sme vyriešili aj to, že by to naozaj bolo poplatkom, a vyriešili by sme aj ten problém, ktorý nám vytýkala Európska komisia. To, že ministerstvo chce riešiť povedzme nejaké environmentálne zaťaženia a tak ďalej, to sa dalo riešiť aj inak, aj v iných zákonoch alebo napríklad aj v tej spomenutej dani z motorových vozidiel.
Samozrejme, matematika nepustí, náš návrh neprešiel, a tak ministerstvo prišlo so svojím návrhom, pretože konať muselo. No ale, keď to tak poviem, neboli by to sociálni inžinieri, ak by niečo nevymysleli. Vymysleli to, že keďže musia ustúpiť na vozidlách ojazdených, tak zaviedli opakované platby vysokých poplatkov, tak aby o svoje milióny v rozpočte neprišli. Ak by boli poplatky ostali na pôvodnej výške, ako tomu bolo do októbra roku 2012, 33 eur za vozidlo, príjmy do rozpočtu boli približne v úrovni 13 miliónov ročne z tohto poplatku. Po zavedení poplatku, ktorý v tom októbri schválila Ficova vláda, stúpli na úroveň približne 47 miliónov ročne, to je aj v súčasnosti. No a samozrejme, kto by sa chcel takejto sumy vzdať? No a tak to prepočítali, vyšli v ústrety Európskej komisii, trošku sa uľavilo tým vozidlám v menších kubatúrach, pridalo sa na vozidlách vo vysokých kubatúrach alebo výkone, aby sme boli úplne presní, ale pridalo sa tým, ktorí si jednoducho vozidlá medzi sebou predávajú a kupujú.
Takže môžem teraz opraviť, že nie registračná daň, ale daň z prevodu vlastníctva motorového vozidla. Takto to musíme začať už chápať a nie ako daň. My sme jednoducho zdanili prevod motorového vozidla medzi vlastníkmi a takto to teraz tu v tejto našej krajine mať budeme.
Samozrejme, my sa pokúsime v druhom čítaní predložiť pozmeňovací návrh, aby to bol zase len poplatok, ako to poplatok má byť. Nakoniec, vyjadrili sa aj v pripomienkovom konaní rôzne zamestnávateľské organizácie, dokonca bola tam aj výtka z ministerstva dopravy, bola tam aj zásadná pripomienka z ministerstva vnútra, ktoré odkazovalo na ten problém s ohodnocovaním vozidiel pri platbe, pretože dnes už na tých dopravných inšpektorátoch majú zavedený systém tých poplatkov a v prípade, že tam prídu ľudia so svojimi súdnoznaleckými odhadmi na tie ojazdené vozidlá, tak zase len vznikne nový problém. Takže vyrába sa tu na problémy ďalší problém, s čím, samozrejme, súvisia obavy, že sa budú vyrábať také súdnoznalecké odhady na cenu vozidla, aby tie poplatky boli čo najnižšie. Toto sú nie moje vyjadrenia, toto sú vyjadrenia ich vlastného ministerstva vnútra.
Takže máme tu vládny návrh, ktorý má teda riešiť a takto teda filigrantsky ho aj rieši, ten problém, ktorý nám Európska komisia vytkla, ale ako vravím, budeme platiť novú daň, daň z prevodu vlastníctva motorového vozidla. Chcem sa ale pri tejto príležitosti, keď tu je pán minister, ho opýtať. Pán minister, pán minister, áno? Ďakujem.
Od októbra 2012 je v platnosti tento vysoký poplatok alebo registračná daň za vozidlá. Za toto obdobie bolo vybraté summa summarum 100 miliónov eur navyše oproti stavu, kedy by tento poplatok nebol. Alebo teda bol by v tej sume 33 eur, ako to bolo do roku 2012. Tak chcem vás teraz požiadať, aby ste povedali občanom a motoristom, čo za tých 120 miliónov dostali za tie tri roky. Naozaj konkrétne by som to chcel počuť, pretože na prihlasovaní alebo na oddeleniach dopravných inšpektoroch je stále chaos, stále čakajú ľudia, chodia tam v skorých ranných hodinách, aby sa prihlásili a stihli si registrovať svoje vozidlo. Cesty máme rozbité, 40 % ciest 1. triedy máme v katastrofálnom stave, mosty tiež a naozaj chcem vedieť, načo tých 120, a teraz prosím nie tie, ktoré boli použité na obnovu informačných technológií z eurofondov, ale 120 miliónov, ktoré doniesli za tie tri roky motoristi na dopravné inšpektoráty.
Ďakujem pekne, skončil som. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.10.2016 o 10:38 hod.

Ing.

Miroslav Ivan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:45

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne.
Ja len práve tá posledná veta, ktorá zaznela, ma veľmi zaujala, že, a som rád, že tu bola vznesená, že naozaj, že čo z týchto peňazí pocítili práve konzumenti tej služby, pretože myslím, že toto je také, dobrá filozofia, že peniaze, ktoré sa vyberú práve od určitej skupiny ľudí, by mali oni pocítiť nejaký nárast služieb. Takže som vďačný, že to tu takto tiež bolo vznesené.
Vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2016 o 10:45 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:46

Jozef Rajtár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi upozorniť hlavne na dve veci. Prvá je absolútna nekoncepčnosť vlády Roberta Fica, a počnúc teda tou prvou vládou Roberta Fica, k automobilovému priemyslu a druhou je teda tá samotná daň alebo doteraz registračný poplatok a jeho tiež prudké zvýšenie za vlády Roberta Fica.
V akej situácii sme na Slovensku, v akej situácii sme s výrobou automobilov, v akej situácii sú motoristi? No treba povedať, že Slovensko je krajina, kde sa vyrobilo najviac alebo každoročne sa vyrába najviac automobilov na obyvateľa. Podľa štatistík z roku 2014 je to až 180 automobilov na tisíc obyvateľov. To je najvyššie číslo na svete. Susedná Česká republika, opäť podľa štatistík z roku 2014, vyprodukovala 107 automobilov na tisíc obyvateľov a tretí najväčší výrobca na hlavu na svete Južná Kórea 82. Dá sa povedať len 82, pritom Južná Kórea patrí k najväčším výrobcom automobilov na svete. U nás to bolo 180, vyše dvojnásobok ako Južná Kórea, keď si to berieme na tisíc obyvateľov.
A aj v celkovej výrobe áut, teda nie na obyvateľa, ale v celkovej výrobe áut sme na špičke, patríme na 15. miesto, a pritom to je proste v porovnaní s krajinami, ktoré sú neporovnateľne, neporovnateľne väčšie, ako je Slovensko. Veď napríklad len Južná Kórea má nejakých do 50 miliónov obyvateľov a my máme desaťnásobne menej a ešte aj v absolútnej, v absolútnych číslach pri výrobe áut dominujeme, patríme medzi najväčších na svete napriek veľkosti krajiny a počtu obyvateľov.
Ten problém je, že absolútne iné čísla sú, keď sa pozrieme na to, ako si kupujeme autá a koľko vlastníme, koľko vlastníme áut. Tu sú tie čísla úplne opačné. Slovensko, naopak, v Európe absolútne zaostáva a patríme medzi krajiny, kde je najmenej áut na počet obyvateľov. Porovnám to s priemerom Európskej únie. V priemere, teda priemer Európskej únie je 325 automobilov na tisíc obyvateľov, respektíve toto je naše číslo 325 a priemer Európskej únie je oveľa vyšší, s tým, že keď si zoberieme 10 krajín strednej a východnej Európy, tak aj tu je toto číslo oveľa vyššie, 378. Inak povedané, nezaostávame len za priemerom Európskej únie. Už vôbec nebudem hovoriť o číslach, čo sa týka západnej Európy ako takej, lebo v priemere Európskej únie sme aj my a východná Európa. Ale my zaostávame aj za okolitými krajinami a krajinami na východ alebo juhovýchod od nás. Lebo tam 10 krajín stredo-východnej Európy, ten priemer je podstatne vyšší, čo sa týka vlastnenia automobilov na tisíc obyvateľov ako u nás.
Čiže napriek tomu, že patríme k absolútnej špičke vo výrobe automobilov, čo sa týka počtu vyrobených automobilov vo svete, čo sa týka vlastnenia automobilov, je situácia úplne, úplne opačná. Inak povedané, vyrobíme, vyvezieme a tu si z toho necháme menej ako krajiny, kde sa vyrába automobilov aj oveľa, oveľa menej. Absolútny ostrý kontrast.
No a teraz, aká je koncepcia vlády Roberta Fica, počnúc tou prvou vládou Roberta Fica, k automobilizmu na Slovensku. Za prvej vlády Roberta Fica sa zavádzalo takzvané šrotovné v roku 2009, kde sa dotovala, kde sa dotoval predaj nových automobilov do sumy 1 500 eur. Keď to bolo kritizované, prečo sa dotuje nejaká, predaj nejakého typu výrobku, keď to bolo kritizované opozíciou vtedajšou, tak Robert Fico srdnato vystúpil voči opozícii a kritizoval ju za to. Nuž, v ďalšej vláde Roberta Fica, Robert Fico pristúpil k presnému opaku a začal od roku 2012, naopak, penalizovať, penalizovať nákup nových automobilov tým, že ich zaťažil tým registračným poplatkom až do výšky 3 000 eur. To znamená, že najprv tá koncepcia bola dotovať predaj nových automobilov, potom bola penalizovať predaj alebo teda kúpu nových automobilov na území Slovenska.
Aká je toto koncepcia celková k automobilizmu na Slovensku, keď raz niečo dotujem a potom to penalizujem? To nie je žiadna koncepcia, to je koncepcia absolútneho, absolútneho chaosu a neistoty. Ten automobilový priemysel, ak ho chcem veľmi podporovať, tak bol dôležitý nielen v čase krízy, ale je dôležitý kontinuálne pre Európu a pre Slovensko. Takže prečo penalizujete teraz od roku 2012? A týmto návrhom to pokračuje. To je iba prenastavenie nejakých parametrov, dokonca zvýšenie tej celkovej sumy tuším na 5-tisíc eur z maxima 3-tisíc eur. Takže prečo teraz penalizujete predaj nových áut, keď vieme pritom, že na Slovensku vlastníme oveľa, oveľa, oveľa menej áut, ako tomu bolo predtým?
Samozrejme, je zrejmé, že tie dôvody sú ako zvyčajne pri zvýšených daniach, zavedení nových poplatkov také, že chceme viac do štátneho rozpočtu. Aj keď opäť musím pripomenúť, že z tých vybratých peňazí sa často do štátneho rozpočtu až tak veľa nedostane, keďže už na daňových úradoch sa typicky tie peniaze rozkradnú. Vieme, že máme dva a pol miliardy nevybratú, nezaplatenú a rozkradnutú daň. Z toho miliarda je rozkradnutá dépeháčka a to znamená, že z daňového úradu ešte predtým, než vôbec do rozpočtu a na ministerstvá a tak ďalej tie peniaze prídu, tak sa už zaplatená daň v objeme jednej miliardy vyberie podvodníkmi naspäť, z toho mnohí sú naviazaní na stranu SMER. Takže zmyslom opatrenia, predpokladám aj teraz, je to, vybrať čo najviac, aby bolo z čoho rozdeľovať. A hovorím, že to už nie je len rozdeľovanie, ale vyslovene rozkrádanie, lebo sa deje už na daňových úradoch ešte predtým, ako sa tie peniaze dajú do rozpočtu.
Takže ešte raz pripomínam. Politika vlády je absolútne, čo sa týka automobilového priemyslu, nekoncepčná. Namiesto toho, aby vláda bola rada, keď sa predávajú automobily, aby sme dosiahli úroveň aspoň strednej a východnej Európy, aspoň priemer strednej a východnej Európy, za ktorým zaostávame, tak, naopak, vláda hádže polená pod nohy tým, čo si chcú kúpiť nové auto. Doslova ich doteraz motivovala si dovážať autá z kdekade a kupovať si ojazdené autá. No a, samozrejme, aj ten zámer samotný – od roku 2012 vybrať viac na registračných poplatkoch – je zlý.
A za stranu SaS môžem povedať, že navrhujeme návrat k 33 eurám. Je to registračný poplatok, je to jednoducho poplatok za to, že niekto to auto zaeviduje do systému a náklady nemôžu prevýšiť za jedno auto viac ako 33 eur. Pričom môj kolega už spomínal, Miro Ivan, akým spôsobom motoristi naozaj dotujú chod Slovenska rôznymi spotrebnými daňami, dépeháčkou a tak ďalej. Lebo len pri kúpe auta sa zaplatí tá 20-percentná dépeháčka, 20 % z ceny toho auta ide hneď, ide hneď na ten daňový úrad, kde sa teda tá miliarda z tej dépeháčky každý rok, nie celkovo za štyri roky, každý rok rozkradne. Takže toľko k tomu.
Navrhujem teda stiahnuť tento návrh a vrátiť sa k tej úrovni 33 eur aj preto, aby sa zbytočne teda nevyťahovali ďalšie peniaze, ale aj preto, aby jednoducho rástlo, aby si Slováci dokázali užiť to, že musia makať na tom, aby sa tu vyrobilo veľa áut a následne aby teda mohli si tie autá aj užívať a jazdiť na nich, tak ako to je minimálne v priemere v strednej a východnej Európe. Ideálne, keby sme niekedy sa priblížili k západu.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.10.2016 o 10:46 hod.

Dip Mgmt

Jozef Rajtár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:56

Alojz Baránik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja by som chcel reagovať; ďakujem; ja by som chcel reagovať v tej súvislosti, že kolega Rajtár uviedol v podobnej situácii podobné vyjadrenia, ako som ja nedávno uviedol v tejto snemovni, za čo som si vyslúžil od pána ministra výzvu, aby som sa hanbil. A pánovi Rajtárovi to len tak prešlo. To znamená, ja si myslím, pán minister, že by ste mali tiež podobne reagovať na pána Rajtára, ktorý povedal, že peniaze, ktoré vyberiete na daniach, sa vami rozkradnú. Nejaká základná spravodlivosť by tu mala panovať.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.10.2016 o 10:56 hod.

JUDr.

Alojz Baránik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video