10. schôdza

11.10.2016 - 27.10.2016
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

27.10.2016 o 12:39 hod.

Bc.

Milan Krajniak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:28

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega, myslím si, že váš návrh má ratio. Mám k nemu dve poznámky, ktoré budeme v prípade, ak prejde do druhého čítania, za náš klub navrhovať. Myslíme si, že existujú funkcie v štáte, ktoré štát reprezentujú. To znamená bez ohľadu na, teraz by som to povedal, až úsporu prostriedkov slúžia na to, aby tento štát reprezentovali doma, aj vo svete a dali funkciám vážnosť. Čiže myslíme si, že tí najvyšší ústavní činitelia, keď by som to takto povedal, samozrejme, že s rozvahou, ale keď si kúpia aj opancierovaného Maybacha, prosím, prosím.
Druhá poznámka je k prednostom obvodných úradov, tam vidím jeden problém. Prednosta obvodného úradu je zo zákona šéfom krízového štábu v prípade, ak sa udeje nejaká živelná pohroma, povodeň a tak ďalej. Častokrát tie obvodné úrady nie sú veľké. Čiže on sa potrebuje nejakým vôbec vozidlom dostať na to miesto živelnej pohromy, čo je častokrát v ťažkom teréne a tam, si myslím, že tento limit, ten, ktorý ste dali, o tom sa dá diskutovať, by im v podstate umožnil kúpiť si FABIU. Tou FABIOU by sa tam nedostali, takže toto sú naše dve také poznámky, čo si myslíme, že je vhodné osobitného zreteľa a dá sa tiež diskutovať, na akú triedu ktorú úroveň verejných funkcií v tomto štáte nastaviť, ale myslím si, že ten zákon je správny, pretože každý vyšší štátny úradník alebo politický predstaviteľ štátu by mal byť aspoň trochu asketický. A nemal by byť príliš rozhadzovačný, ak chce ísť nejakým príkladom občanom tohto štátu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.10.2016 o 12:28 hod.

Bc.

Milan Krajniak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:30

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja som osobne toho názoru, že v prvom rade treba pozerať na to, čo sa predkladá a nie, kto to predkladá, len teda chcel by som vás upozorniť, že keď neviete dávať vlastné návrhy a potrebujete kopírovať naše návrhy, no tak to opisujte poriadne. Však čítať tam viete hádam, no aspoň tak si ten návrh dvakrát prečítajte, ktorý my sme dali a keď chcete kopírovať naše návrhy, tak to opíšte od slova do slova a potom sa môžeme o niečom baviť. Ako my sme radi, keď inšpirujeme iné politické strany, ktoré nevedia vlastné návrhy predložiť a používajú naše riešenie, preto lebo to len ukazuje to, že sme strana odborníkov a čím viacej toho bude, tak tým to bude viacej dokazovať, že máme na to, aby sme viedli túto krajinu, čiže smelo do toho, kľudne preberajte naše ďalšie riešenia. Len prosím vás pekne, nemôžete, už to hovoril kolega Krajniak, nemôžete prezidenta posadiť do neopancierovaného auta, tak isto ministra vnútra, ministra obrany. To znamená, že nie je problém, máme veľmi veľké množstvo dobrých zákonov, treba ich predkladať, inšpirujte sa, ale ak neviete nejaké vylepšenia tam dať, zrejme asi neviete, aspoň opisujte poriadne. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.10.2016 o 12:30 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:31

Jaroslav Baška
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Pán poslanec, kolega župný, spomínali ste aj Trenčiansky samosprávny kraj, že má takúto cenu vozidla. No treba povedať, že to auto bolo kupované ešte pred ôsmimi rokmi. Ja som toto auto nekupoval, nekupoval som žiadne nové autá. Akurát tento rok a aj by som vám poradil, ak chcete ešte viac šetriť. To, čo spomínala podpredsedníčka Nicholsonová, tak ja som len v máji najazdil z domu do práce 1 070 kilometrov na bicykli, môžete to aj vy skúsiť.
A druhá vec, ak chcete ešte viac šetriť, tak obstarajte napríklad elektromobily a budete jazdiť za 2 eura na 100 kilometrov. My sme takéto elektromobily obstarali tento rok, čiže ja vám tiež takýmto spôsobom chcem poradiť, čo môžete urobiť, akým spôsobom môžete ušetriť finančné prostriedky Banskobystrickému samosprávnemu kraju.
A hovoríte teraz, aj to vystúpenie bolo o tom, že hovoríte o nejakej trošku morálke, o tom, ako treba šetriť verejné financie a tak ďalej. Skôr by ste tiež mohli povedať niečo na margo toho, že akým spôsobom vy zamestnávate napríklad na úrade Banskobystrického samosprávneho kraja vašu organizáciu a vašu rodinu, o tom by ste tiež mohli tiež trošku porozprávať a nielen o tom, že kto aké automobily za akú čiastku má mať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.10.2016 o 12:31 hod.

Ing.

Jaroslav Baška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:33

Martin Klus
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. No to, čo už naznačil aj pán poslanec Galko a tak isto pani podpredsedníčka Nicholsonová, mi tak trošku zobrali vietor z plachiet, ale predsa len mňa by zaujímalo, či ste vo svojom návrhu vôbec uvažovali nad tým, že aká bude inflácia, čo bude stáť servis pri týchto nízko nákladových vozidlách, pretože keď už hovoríte o tých čiastkach, ktoré boli využité na drahé vozidlá, treba povedať, že pri týchto vozidlách je potom aj servisovanie o niečom inom ako v prípade tých lacnejších a nakoniec my veríme tomu, že sú to práve voliči, ktorí majú vyhodnocovať to, kto sa na akom aute vozí a keď ste tu správne poukázali na ceny niektorých typov automobilov, mali by to byť voliči, ktorí rozhodnú, či títo páni, ktorí tieto zákazky zadávali, majú zostať vo svojich funkciách alebo nemajú.
V tejto súvislosti možno taký kacírsky návrh, ale prečo by sme nemali dať zákon, ktorý by umožňoval nakupovať vozidlá len na konci funkčného obdobia, tak aby to niekto kupoval pre svojho nasledovníka, to by mi dávalo celkom logiku, pretože v takom prípade by odpadol ten argument, že si kupujú drahé limuzíny pre seba.
No a keď ste spomínali, že strana SaS je v tomto smere schizofrenická, tak presne to, čo povedal pán poslanec Galko, my sme náš návrh totižto šili nie takou horúcou ihlou ako vy a my sme mysleli aj na tie situácie, ktoré boli naznačené a ja som už niekoľkokrát zdôraznil, že strana, ktorá má vo svojom programe okrem iného protištátnu činnosť v zmysle vystúpenia zo Severoatlantickej aliancie a z Európskej únie, ktorá označuje časť občanov za parazitov alebo za úchylákov, by v parlamente sedieť nemala a preto žiadny návrh, ktorý predložíte, nepodporím.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.10.2016 o 12:33 hod.

doc. PhDr. PhD. MBA

Martin Klus

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 12:35

Marian Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Že ďakujem za pripomienky. Máte bohovský, a poviem to teda, ak treba, tie tri autá teda využívame spoločne s riaditeľom úradu a s vedúcimi oddelení na úrade, nie sú to len pre mňa. Delíme sa, kto ako ich potrebuje.
Pán poslanec Krajniak, o limitoch na jednotlivé kategórie, samozrejme, môžeme debatovať, môžeme to, ak by to prešlo do druhého čítania, tak sme otvorení tej diskusii, môžeme to nastaviť, toto bola naša predstava, ako by to asi mohlo fungovať.
Pán poslanec Galko, vy ste mohli radšej byť asi ticho, pretože ak ide o váš vlastný návrh, ako ste to povedali, potom nechápem, prečo s ním má problém napríklad pani podpredsedníčka alebo pán poslanec Klus, ktorí povedali, že to proste nepodporia. Takže ak som hovoril o tej schizofrénii, tak vy aj poslanec Klus ste len potvrdili to, že mám naozaj pravdu.
Pán poslanec Baška, ten tip s elektromobilmi je zaujímavý, ale neviem si predstaviť, ako by sme na Banskobystrickom kraji využívali elektromobily vďaka tomu ich dojazdu, aký majú, ale určite sa môžeme spolu porozprávať o tom, ako ešte viac zefektívniť vozový park.
No a pani podpredsedníčka Nicholsonová, váš osobný príklad, na ktorý naviazal aj pán poslanec a župan Baška, je určite zaujímavý, ale ja si myslím a aj vzhľadom na ten prípad, na ktorý ste vy upozornili, že to asi nestačí, že váš príklad dobrej praxe je asi málo pre tých, ostatnú drvivú väčšinu teda politikov, ktorí si stále myslia, že tie autá sú ich vlastné a môžu si s nimi robiť, čo chcú. Takže možno práve preto sme išli do formy zákona a ak chceme nejaké veci systémovo limitovať, tak naozaj osobný príklad je pekný, ale málo.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

27.10.2016 o 12:35 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 12:37

Milan Uhrík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Galko, na začiatku svojej reči zareagujem troška na vás, neodchádzajte. Boli na Slovensku prezidenti, ktorí nepotrebovali ozbrojené autá, bolo to dokonca počas vojny a nemuseli sa báť chodiť medzi ľudí, čiže ten argument, prečo sa majú báť, je na zamyslenie. Ja by som chcel trošku povedať nejaké vysvetlenie z môjho pohľadu k tým cenovým stropom, k tým cenovým limitom, ktoré sú uvedené aj v tomto zákone. Isteže mnohým sa môžu zdať trošku nízke, mnohým sa môžu zdať tie autá málo reprezentatívne pre danú funkciu, ale musíme si uvedomiť jednu vec, Slovensko je momentálne extrémne zadlžená krajina. Štátny dlh je, myslím, 42 miliárd eur, pokiaľ to už nie je viac, ak sa nemýlim, tak páni vládni poslanci ma opravte, ak to narástlo. Vládny dlh je vyše 42-tisíc miliónov eur. My naozaj nie sme v situácii, aby si každý mohol kupovať také auto, na aké má chuť. Pre mňa za mňa, za súkromné peniaze nech si v garáži má, kto chce, aké chce auto, nikomu nebudeme pozerať do garáže, ale čo sa týka štátnych peňazí, verejných zdrojov, tak to by malo byť naozaj limitované a nemalo by to zostať na svojvôli, lebo potom vidíte, ako to dopadne, ľudia to zneužívajú a nedá sa spoliehať na charakter. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

27.10.2016 o 12:37 hod.

Ing. PhD.

Milan Uhrík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:39

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Pán kolega, ako priaznivec a fanúšik histórie sa chcem opýtať, samozrejme, s trochu nadsádzkou, či ste tým prezidentom, ktorý chodil neobrneným autom, mysleli Masaryka alebo Beneša, lebo pravdepodobne ten, ktorého ste mysleli, nebol jediný.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

27.10.2016 o 12:39 hod.

Bc.

Milan Krajniak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:40

Milan Uhrík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážení kolegovia, vážené kolegyne, trošku ma mrzí, že vás je tu tak málo, očividne vás to nezaujíma, ale nevadí, to sa časom zmení.
Dovoľte mi, aby som vám uviedol návrh zákona, novelu zákona o neziskových organizáciách, ktorej cieľom je sprehľadniť fungovanie, činnosť a v prvom rade financovanie mimovládnych organizácií pôsobiacich na území Slovenskej republiky, hlavne tých organizácií, ktoré sú financované zahraničným kapitálom, ktoré majú zahraničných pánov. Činnosť týchto mimovládnych organizácií, ako iste viete, spočíva najmä v propagačnej a agitačnej činnosti a prezentácii istých spoločenských názorov, spoločenských prúdov a istých ideológií.
Podľa nás každý, kto za peniaze zo zahraničia propaguje nejakú ideológiu, nejaký názor, musí byť považovaný za zahraničného agenta. Prečo? No lebo on ním jednoducho je. Dostane peniaze zo zahraničia, teda dostaneš peniaze zo zahraničia len vtedy, ak urobíš toto alebo toto. A on to naozaj robí na objednávku svojho pána, na objednávku svojho sponzora, na objednávku daného finančníka. Preto takéto organizácie musia byť nazvané pravým menom a musia byť považované za zahraničných agentov. Rovnako musia byť ale za zahraničných agentov považované aj iné organizácie, ktoré sú nepriamo napojené na rozpočty týchto priamo zainteresovaných zahraničných agentov, aby sa nestávalo, že tu vznikne jedna nejaká veľká organizácia, mimovládna, ktorá bude čerpať zahraničné zdroje a potom bude dotovať rôzne drobné občianske združenia a týmto spôsobom maskovať a kamuflovať svoje financovanie.
Tento návrh zákona zatiaľ rieši len neziskové organizácie. Je to prvý krok, v budúcnosti budeme v optimalizácii mimovládnych organizácii ešte pokračovať a plánujeme ho rozšíriť aj na občianske združenia a iné právne formy. Dokonca si myslím, že by stálo za úvahu, aby sa to rozšírilo aj na možno fyzické osoby verejných funkcionárov, pretože povedzme si pravdu, aj medzi poslancami Národnej rady je množstvo poslancov, ktorí sú zainteresovaní, zapojení do zahraničných mimovládok, do tretieho sektora, že pán Poliačik? Nie je tu. Pán poslanec Klus, pán poslanec Osuský, Dostál, pán poslanec Jurzyca, pani poslankyňa Nicholsonová, vy ste sa k tomu aj priznali dokonca, pani poslankyňa Sheherezád, či jak, Shahzad a množstvo ďalších ,dali by sa menovať. Títo všetci ľudia sú svojím spôsobom buď priamo platení alebo inak motivovaní na to, aby na Slovensku na pôde slovenských inštitúcií prezentovali názory svojich zahraničných pánov a oni tak aj robia. Oni tak aj robia a ak ste si všimli, tieto mimovládky alebo títo predstavitelia mimovládok si vždy zastávajú všetkých ostatných, len nie slušných, pracujúcich, bielych Slovákov. Všetkých ostatných, ale nikdy nie slušných pracujúcich bielych Slovákov. O takej mimovládke ste ešte určite nepočuli.
Cieľom nášho návrhu zákona je teda vytvoriť v prvom rade register zahraničných agentov, kde sa všetky tieto mimovládky budú musieť v budúcnosti registrovať. Budú sa tu musieť registrovať, aby ľudia videli na jednom mieste, kto je ten zahraničný agent, kto sem prišiel, s akým účelom, aby odkryli karty a zároveň aby aj ukázali svoje financovanie. Pretože povinnou súčasťou zverejnenia registra zahraničných agentov je aj zverejňovanie svojich výročných a finančných správ. Tak isto každá zahraničná mimovládna organizácia, nazvime ich teda "zahraničný agent", musí svoje propagačné materiály, to znamená videomateriály, plagáty, bilbordy, letáčiky, verejné vystúpenia označovať jasným a zreteľným označením "pozor, zahraničný agent". Aby všetci ľudia, všetci poslucháči, všetci diváci videli, že informácie, ktoré im poskytuje a podsúva táto organizácia, nie sú slovenského pôvodu, aleže sú financované a pochádzajú zo zahraničia.
Organizácia, ktorá túto povinnosť nesplní alebo teda nejakým spôsobom sa začne štorcovať, môže byť alebo respektíve bude súdom označená za nežiaducu, pretože koná jednak v rozpore so zákonom alebo priamo v rozpore so záujmami Slovenskej republiky. Organizácia, ktorá porušuje ustanovenia tohto zákona teda bude na území Slovenskej republiky zrušená a, samozrejme, aj zakázaná do budúcnosti. Inšpiráciou pre tento náš návrh zákona nebola žiadna iná krajina ako etalon demokracie, a to Spojené štáty americké, kde podobný návrh zákona platí už vyše 80 rokov od čias spred druhej svetovej vojny, kedy sa Spojené štáty snažili brániť vtedy nacistickým mimovládkam, aby prenikali na ich územie a aby tam šírili ich propagandu. V súčasnosti v Spojených štátoch amerických existuje registrovaných viac ako 380 aktívnych zahraničných agentov, ktorí takto minimálne oficiálne vystupujú a svoje činnosti a sa aj oficiálne priznávajú. Podobný návrh zákona je určený a platný aj v Ruskej federácii. Tam je tých zahraničných agentov, samozrejme, ďaleko viac, pretože väčšinou sú americkí a dokonca takýto návrh zákona má aj štát Izrael.
Čiže tento návrh zákona vonkoncom nemôže byť považovaný za nejaký nedemokratický, lebo keby taký bol, tak by ho tieto krajiny nemali. Vonkoncom nemôže byť považovaný za obmedzovanie nejakej slobody slova alebo slobody prejavu, pretože nikto nič nezakazuje. Jediným cieľom tohto zákona je, aby sa tie mimovládky, tie zahraniční agenti verejne priznali, koho myšlienky šíria, že doslova robia reklamu za peniaze pre nejakého zahraničného sponzora. Tak isto nikto nemôže argumentovať, že tento zákon je namierený proti nejakým bruselským alebo amerických mimovládkam, pretože on je namierený proti všetkým a ja verím tomu, že aj pán poslanec Osuský alebo pán poslanec Budaj, keď tu včera bol, tak hovoril o nejakých ruských trolloch, že tento návrh zákona musí podporiť, pretože pokiaľ sú tu nejaké ruské mimovládky, ktoré sú financované z Ruska, tak sa to bude vzťahovať predsa aj na ne.
Ja verím tomu, že hlasovanie o tomto návrhu zákona bude akousi skúškou morálky a skúškou, nazvime to, príslušnosti, kto za koho kope. Pretože ľudia, ktorí obhajujú záujmy Slovenskej republiky, nemajú problém za tento návrh zahlasovať, pretože ako som povedal, nie je určite nedemokratický, nie je extrémistický, nie je nič nebezpečné. Naopak ľudia, ktorí sú národne orientovaní, ktorí sú vlastenecky orientovaní, toto návrh zákona, samozrejme, nemôžu mať problém tak isto podporiť. Toľko z mojej strany ako predkladateľa.
Pani predsedajúca, otvorte, prosím, rozpravu a spravodajcu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

27.10.2016 o 12:40 hod.

Ing. PhD.

Milan Uhrík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:49

Stanislav Drobný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma uznesením č. 37 z 10. októbra 2016 určil za spravodajcu k návrhu zákona o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby, tlač 269. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálno-právnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku, aj v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní.
Pani predsedajúca, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

27.10.2016 o 12:49 hod.

Bc.

Stanislav Drobný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:52

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedníčka, vážené dámy a páni, prečo sme predložili tento návrh zákona o úprave lobingu? Za jeden z najťažších vojnových zločinov bolo vždy považované, keď niekto bojoval v cudzej uniforme. Rovnako bolo vždy považované za hlboko odsúdeniahodné, keď niekto postupoval ako pirát. To znamená, pritiahol pod cudzou vlajkou, na poslednú chvíľu ju zmenil a napadol svojho protivníka. A cieľom tohto zákona o lobingu je obmedziť pirátstvo v našom verejnom a politickom živote.
Ak má niekto meniť, ak má niekto záujem a chuť meniť zákony, meniť náš právny poriadok, meniť politický právny systém v Slovenskej republike, je to legitímne, ale nesmie to robiť ako pirát. Nesmie to robiť pod inou vlajkou, než sa to robiť má. Tak ako odsudzujeme, keď si nejaký oligarcha alebo finančná skupina platí politikov, aby ovplyvňovali spoločnosť v jeho prospech, rovnako odsudzujeme, ak si niekto platí napríklad mimovládnu organizáciu, aby menila verejnú mienku a právny poriadok Slovenskej republiky vo svoj prospech, či už je to prospech politický, ideologický alebo finančný. Nemôže chcieť niekto vystupovať ako lobista, to znamená meniť právny systém Slovenskej republiky a súčasne sa tváriť ako mimovládna organizácia, ktorá obhajuje celospoločenské, všeobecne prijímané dobro. To podľa nás nejde dokopy.
Lobizmus za svoje záujmy je v demokratickej spoločnosti prijateľný a je tolerovateľný. Ale musí byť priznaný. Ak niekto presadzuje nejaký záujem a je jedno, či s tým záujmom súhlasí, musí sa k tomu reálne prihlásiť a má byť zaregistrovaný ako lobista. Ak niekto nerobí iba charitu alebo nechráni iba prírodu alebo nepomáha iba ľuďom, ale súčasne lobuje za zmenu právneho systému Slovenskej republiky, mal by sa otvorene zaregistrovať podľa tohto zákona v Národnej rade Slovenskej republiky a prihlásiť sa k činnosti, ktorú robí. Mal by sa prihlásiť, kto ho financuje, mal by to priznať, mal by povedať, za čo lobuje, mal by povedať, u koho lobuje. To si myslíme, že je v demokratickej spoločnosti normálne. Každý občan by sa mal možnosť pozrieť na stránku Národnej rady a pozrieť si, kto je v zozname lobistov zapísaný, kto za akú vec lobuje a aký je jeho záujem. Ak niekto neprizná, že lobuje za zmenu právneho systému Slovenskej republiky, za zmenu zákonov, nariadení vlády alebo vyhlášky ministerstiev a bude tak robiť a súčasne tak bude robiť v právnej forme ako nezisková organizácia alebo mimovládna organizácia, tzv. NGO, takáto NGO bude zrušená, pretože tieto dve veci by mali byť priznané.
Chceme vylúčiť, aby lobista nemohol byť napríklad štátnym zamestnancom. To je podľa nás nezlučiteľné. Nie je predsa možné, aby niekto loboval za nejaký záujem akokoľvek legitímny, môže to byť demokratický záujem a súčasne bol štátnym zamestnancom, zamestnancom štátu, u ktorého lobuje za svoj záujem. To je podľa nás nefér, tak to nemá byť. Chceme vylúčiť, aby napríklad pani Pietruchová mohla byť štátnym zamestnancom a súčasne lobovať za svoju ideologickú predstavu o právnom poriadku tohto štátu, to považujem za absolútne neprijateľné. Chceme vylúčiť, aby bol niekto plateným lobistom Európskej únie, je to legitímne, je to demokratické, keď má niekto taký názor, a súčasne bol platený štátom ako odborník na európsku integráciu, ktorý sa má údajne nestranne vyjadrovať k tomu, nakoľko hlboko európsku integráciu potrebujeme alebo nepotrebujeme. To je podľa nás neprijateľné.
Každý si môže vybrať, či chce byť politik, či chce byť štátny úradník alebo lobista. Každý si môže slobodne zvoliť, kde vidí svoj priestor. Každý si môže vybrať, či chce byť všeobecne prospešná mimovládna organizácia alebo chce byť lobista, ale nemôže byť aj, aj. Nikto nemôže byť v tomto štáte aj sudca, aj žalobca. Nikto nemôže byť v tomto štáte aj sudca, aj obhajca. A ani nikto nemôže byť v tomto štáte aj žalobca, aj obhajca. Každý si podľa nás má vybrať dres, ktorý mu najviac sedí, ktorý mu najviac vyhovuje. A potom ľudia budú naozaj vedieť, v akom záujme a v akej roli ten-ktorý človek alebo organizácia vo verejnom živote vystupujú.
Pani podpredsedníčka Národnej rady, skončil som a súčasne sa hlásim do rozpravy ako prvý, kde svoj návrh hlbšie odôvodním.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

27.10.2016 o 12:52 hod.

Bc.

Milan Krajniak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video