14. schôdza

21.3.2017 - 7.4.2017
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2017 o 19:56 hod.

Ing.

Jana Nehézová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:36

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Áno, zhodneme sa. Jednoducho, jednoducho takéto správanie toho štátu je farizejstvo a treba to čo najrýchlejšie zmeniť a okrem iného, tí ľudia, ktorých ste spomínali, si, samozrejme, zaslúžia vyššiu mzdu. To je snáď jasné.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2017 o 19:36 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 19:37

Jana Nehézová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, na úvod sa musím poďakovať predkladateľom za túto novelu zákona, ktorá je už dlhodobo potrebná. Tiež sme mali pripravenú novelu tohto zákona, ale tento mesiac sme ju nestihli predložiť, tak skúsime na budúci mesiac, ak náhodou by to neprešlo, v úvodzovkách, pretože z praxe viem, že platy v zariadeniach sociálnych služieb, tak ako spomínal kolega pri samosprávnych krajoch, v zariadeniach v zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávnych krajov sú veľmi nízke a riaditelia stále bubnujú na poplach, že nevedia zostaviť platový dekrét pre zamestnancov, ako sú opatrovateľky, sociálni pracovníci, inštruktori sociálnej rehabilitácie, proste všetkých sfér, ktoré pracujú v domovoch sociálnych služieb.
Dnes sa v praxi často stretávame obchádzaním znenia tohto zákona zamestnávateľmi len za účelom poskytnutia svojim zamestnancom aspoň minimálnu mzdu, ktorá im má byť garantovaná zákonom. Zamestnávatelia sa snažia nájsť zákonné výnimky pre svojich zamestnancov, ktorých základná tabuľková mzda nedosahuje úroveň minimálnej mzdy. Takéto "zákonné príplatky" k základným tabuľkovým hodnotám sa prideľujú napríklad tak, že k základnej stupnici podľa § 7 ods. 4 zákona, má zamestnávateľ "odpustiť" zamestnancovi počet rokov praxe a automaticky ho zaradiť do najvyšších platových stupňov alebo mu vyrovnať plat k minimálnej mzde, na základné, základné udelenia príplatkov, napr. podľa § 8 príplatok za riadenie, § 9 príplatok za zastupovanie, § 10 príplatok za mimoriadne osobné schopnosti a iné príplatky. Pridelenie týchto príplatkov často slúži len na vyrovnanie platu, nie na skutočné ohodnotenie schopností a vedomostí zamestnancov s hodnotou minimálnej mzdy v danom období a nepredstavuje reálne dosahované schopnosti. Porušuje, zamestnávateľ tým porušuje jeden zákon, aby mohol splniť zákon o minimálnej mzde. Pri tomto obchádzaní zákona, odpúšťaní rokov praxe, zaraďovania do vyšších tried, udeľovania osobných príplatkov sa stáva, že odborní zamestnanci s kvalifikáciou a zamestnanci bez kvalifikácie dostanú rovnaký minimálny plat, sú na jednej platovej úrovni.
To všetko bola motivácia moja takisto, ako aj vaša, predpokladám, k úprave tohto zákona a hlavne k úprave tabuľkových hodnôt tak, aby zamestnávatelia nemuseli pri udeľovaní platov pre zamestnancov hľadať štrbiny v zákone, ako to robia dnes, a tak ho porušovať alebo obchádzať len z dôvodu vyrovnania platu zamestnanca s minimálnou mzdou v danom roku. V súčasnosti za účelom stanovenia mzdy títo zamestnanci zaradení podľa katalógu pracovných činností, ktorý je tiež neaktuálny, platových tried a stupňov v tabuľkách vymyslených úradníkmi, ktorí si nedali ani námahu ich racionálne a logicky zdôvodniť a meniť, ani im platy zákonom upraviť. Vyhotovujú ich byrokrati, ktorí sedia celý život v kanceláriách a nahadzujú z brucha čísla do tabuliek, ktoré zabúdajú pravidelne meniť a prispôsobovať novým okolnostiam. A tak sa stáva, že výška mzdy vo verejnom sektore v niektorých prípadoch nedosahuje ani výšku zákonom stanovenej minimálnej mzdy. Prečo sa na nich zabúda? Prečo v tomto zákone vládne nespravodlivé a nemotivujúce odmeňovanie a netransparentnosť? Prečo nikomu roky nevadilo, že vo verejnej správe zamestnanci, tzv. obslužný personál, dostáva aj nižšiu ako minimálnu mzdu stanovenú v inom zákone na základe takto stanovených podľa vlády spravodlivých mzdových predpisov? Vážená vláda, ste si vedomí dnešného stavu, kde sú všeobecné tabuľkové základné platy pomerne nízko, a preto zamestnávatelia sa snažia takmer každého natlačiť do vyšších tried, aby aspoň niekoho našli ochotného robiť túto prácu? Ak vám záleží na ľuďoch a tento návrh vám otvoril oči vo veci odmeňovania zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a nechcete, aby vaši voliči pracovali pod úroveň minimálnej mzdy, tak tento návrh podporíte. My predkladaný návrh určite podporíme.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.4.2017 o 19:37 hod.

Ing.

Jana Nehézová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 19:42

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, kolegyne, kolegovia, ďakujem všetkým, ktorí vystúpili aj v rozprave. Nebudem opakovať tie argumenty, ktoré zazneli, a dovoľte mi predsa len vypichnúť dve-tri veci, ktoré aj z tej rozpravy, aj z osobnej skúsenosti sú naozaj dôležité. Prvá vec je to, že musíme sa my ako Slovenská republika rozhodnúť, na čom chceme stavať svoju budúcnosť, a ak ju chceme stavať na ľuďoch, tak musíme naozaj zásadne prestavať aj odmeňovanie vo verejnej sfére. S týmto systémom, ako je dnes, sa naozaj už ďaleko nedostaneme a cítime to každý deň a každý rok a jeho zaostávanie aj za súkromným sektorom, aj za Západom sa prehlbuje.
Druhá vec, ktorú si musíme povedať, je, že naozaj dnes je ten čas, kedy sa to aj dá urobiť, minimálne z dvoch dôvodov. Po prvé, ako sme s kolegom Mihálom ukazovali, tie reálne finančné dopady pre štátny rozpočet sú pomerne nízke a štát si v ich dnešnej hospodárskej situácií môže dovoliť. To znamená, že kedy, ak nie dnes. Navyše tie nožnice sa budú len čoraz viac roztvárať a ich dotiahnutie a zavretie bude čoraz drahšie. Takže ani čakať s riešením tohto problému nemá zmysel.
A tretia vec, ktorú chcem dodať, je, že je otázkou základnej spravodlivosti a základnej, by som povedal, empatie voči ľudom, aby netrpeli v systéme, kde, oni vedia – a všetci to vedia a pripúšťajú –, že sú platení v podstate protiústavne, protizákonne len preto, že sa to nikomu nechce riešiť. Predstavte si, že vaša odmena je takto každodenne riešená. Už len preto by sme to mali vyriešiť, a preto vás chcem poprosiť o podporu tohto zákona.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

5.4.2017 o 19:42 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 19:44

Soňa Gaborčáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Takže dnes tu padli aj, aj sociálni pracovníci v zariadeniach sociálnych služieb, a chcem naozaj povedať, že za chvíľu tam nebude mať kto pracovať, a chcem potvrdiť to, čo hovoríte. Ja som to vlastne aj hovorila viackrát pánovi ministrovi, že jednoducho odborné činnosti, ktoré sa vykonávajú v zariadeniach sociálnych služieb, majú tarify platov, ako keby to robili nekvalifikovaní ľudia, a za chvíľu nebudeme mať opatrovateľky tu, ale budeme mať ich v Rakúsku alebo v iných krajinách a o našich starých a nevládnych ľudí sa nebude mať kto postarať. Nie je len nastaviť výšku minimálnej mzdy, ale je potrebné potom dotiahnuť veci do konca a to tento návrh zákona rieši, a preto si myslím, že, že minimálne by ho mohli okopírovať, a teda schváliť ako vládny.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

5.4.2017 o 19:44 hod.

PhDr.

Soňa Gaborčáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 19:45

Simona Petrík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, ktorí ešte ste tu, rada by som povedala pár slov k návrhu zákona, ktorý predkladáme s kolegami Mirom Beblavým a Jožom Mihálom.
Podávame návrh zákona, ktorý spočíva v tom, že výška vyplácaného rodičovského príspevku by závisela od počtu mesiacov, za ktorý sa ho rodič rozhodne čerpať. Ak by ho rodič čerpal rýchlejšie, čiže flexibilnejšie, získal by mesačne viac peňazí. Rodičovský príspevok by tak mohol mať počas najkratšieho obdobia poberania, čo je vlastne do dvoch rokov veku dieťaťa, výšku 355,33 eur. Pracovne tento návrh nazývame flexibilný rodičovský príspevok.
Chceme týmto opatrením presadiť väčšiu slobodu rodičov pri starostlivosti o dieťa. Podali sme aj rovnaký pozmeňujúci návrh na tejto schôdzi, ktorý zavádza flexibilitu rodičovského príspevku, a osobne ma mrzí, že minister tieto zmeny nepodporil, aj keď sa v reakcii teda vyjadril, že, dokonca istým spôsobom nás obvinil, že to ani nemyslíme možno vážne a úprimne, že sú to len, že to je len zbieranie nejakých politických bodov, čo sa mňa osobne aj dotklo, aj keď sa neradím medzi nejaké citlivejšie povahy, ale skrátka tejto téme sa naozaj venujem dlhodobo a záleží mi na tom, aby rodičia mali slobodu pri, pri starostlivosti o svoju, o svoje dieťa a zároveň aj slobodu pri poberaní financií od štátu, ak je to možné. Takže ja ho beriem za slovo, a lebo teda vyjadril sa, že nekomunikujeme a že sme tento návrh s ním nepreberali, takže ja mám s ním už dohodnuté stretnutie, tak budem veľmi zvedavá, ako sa ministerstvo postaví k tomu, k mojej snahe s nimi jednať na túto tému, pretože viem, že aj samotné ministerstvo sa už niekoľkokrát už vyjadrilo počas toho, ako som ja predkladala tento návrh, či už v podobe pozmeňujúceho návrhu, že teda je to v nejakej línií ich rozhodnutia, takže uvidíme.
Teraz by som vám rada možno bližšie predstavila, ako si fungovanie flexibilného rodičovského príspevku predstavujeme. Celková suma vybratého rodičovského príspevku, ktorá je 6 396 eur, sa nezmení. Bolo by ju však možné vybrať aj skôr, ako dieťa dosiahne tri roku veku. A my navrhujeme, aby dolnou hranicou výberu bola 24 mesiacov veku dieťaťa, čiže 2 roky. Výška rodičovského príspevku by tak bola v intervale od tej základnej sumy 213,20 eur, pokiaľ by sa poberala po dobu troch rokov až do tých spomínaných 355,33 eur, pokiaľ by bola vybratá za dva roky, a to v závislosti od mesiaca, v ktorom by rodič poberanie rodičovského príspevku ukončil. Čiže veľmi v skratke, matka alebo otec na rodičovskej dovolenke by si prilepšili mesačne nie o tých fixných 213,20 eur, ale bolo by možné počas kratšieho poberania získavať mesačne viac peňazí, čo je práve pre mladé rodiny oveľa podstatnejšie vo, vo svojom finančnom rodinnom rozpočte.
Chcem podotknúť, že toto nie je nejaký náš výmysel alebo nevyskúšaný experiment. Rovnaký systém sa osvedčil a funguje aj v Českej republike, kde zavádzajú už štvrtú rýchlosť čerpania, pretože rodičia túto možnosť často využívajú. To znamená, oni išli postupne tiež od dvoch rokov, potom jeden a pol roka a tak, a tak podobne, čiže tá, tá rýchlosť čerpania je už niekde inde. Životné situácie sú rôzne a mnohým rodičom môže táto možnosť pomôcť v rodinnom rozpočte, ako som už spomínala. Napríklad by bol výhodný pre osamelých rodičov, ktorí potrebujú zvýšenú pomoc pri bežných výdavkov na život, než sa opätovne zamestnajú, a potom by mohli dať dvojročné dieťatko ešte aj naspäť do jaslí, ktoré by boli hradené z príspevku na starostlivosť o dieťa, čiže tu by som ešte upozornila aj na, na nápad alebo ideu možnosti použiť príspevok na starostlivosť o dieťa aj pre dieťa, ktoré si vyčerpá rodičovský príspevok za dva roky, a ešte stále je tam ten jeden rok, počas ktorého by mohlo práve vyčerpať alebo používať prostriedky, teda jeho rodič, nie ono, z príspevku na starostlivosť o dieťa. Rodičovský príspevok totiž v súčasnej výške nestačí na to, aby z neho rodina, a najmä teda rodina samoživiteľa dôstojne vyžila. A na Slovensku je takýchto rodičov pomerne veľa.
Zrýchlené čerpanie rodičovského príspevku by pomohlo aj rodičom, ktorým sa narodili deti za sebou s menším odstupom, ako sú tri roky, a neprišli by o finančné zdroje od štátu, pretože tu opäť musím prízvukovať, neviem, či si to alebo či si to vlastne naša vláda uvedomuje, že, alebo teda ministerstvo na to veľmi neupozorňuje, že práve ten rodičovský príspevok na druhé dieťa, pokiaľ máte doma dve deti a nie sú v rozpätí alebo sú v rozpätí tých prvých troch rokoch, tak dostávate vlastne rodičovský príspevok v plnej sume iba na to prvé dieťa a na to druhé dieťa dostávate navyše nejakých 40 eur. Čiže dokopy je to výrazne menej, ako keby ste využili práve tento flexibilný rodičovský príspevok, ktorý by ste si vyčerpali dajme tomu za tie dva roky, a to dieťatko, ktoré by sa vám narodilo v rozmedzí týchto troch rokov, by opäť mohlo čerpať plný rodičovský alebo naň by ste mohli čerpať opäť rodičovský príspevok.
Ak by som teda mohla zhrnúť tento návrh do niekoľkých viet, predpokladám, že pán kolega Mihál ma ešte doplní, ale flexibilné čerpanie rodičovského príspevku znamená v prvom rade zanedbateľnú záťaž pre štátny rozpočet, ale pomohlo by reálne mnohým rodinám. Dnes majú rodiny rôzne pracovné aj výchovné stratégie a takisto sú aj rozdielne deti, ktoré potrebujú kolektív v rôznom veku, ale aktuálne nastavený rodičovský príspevok je vždy a fixný na tri roky, čo je zbytočne obmedzujúce. Preto vás žiadam o podporu nášho návrhu, ktorý je len prirodzeným vyústením vo vývoji rodinnej politiky a reaguje na dopyt rodičov po vhodnom zosúlaďovaní rodinného a pracovného života.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

5.4.2017 o 19:45 hod.

Mgr.

Simona Petrík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 19:52

Soňa Gaborčáková

Vystúpenie v rozprave 19:54

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja len stručne priblížim pár číslami český model. V Čechách je to tak, že rodičovský príspevok sa môže čerpať až do dosiahnutia štyroch rokov veku dieťaťa, čiže obrazne o jeden rok ako keby dlhšie, ale teda nemusíme sa zľaknúť, že tým pádom Česi až o toľko viac dávajú rodinám. V Česku je to tak, že rodina si môže vyčerpať na dieťa 220-tisíc českých korún, čo v prepočte na eurá pri kurze 27,50 znamená 8-tisíc eur na jedno dieťa. Aby bolo jasné, koľko je to na Slovensku, keď berieme, že máme 213,20 eur mesačne od 1. mája, tak krát 36 mesiacov, keď berieme, že niekto vyčerpal kompletne tri roky, nebol by na materskej, tak je to 7 675 eur, ak niekto je najprv 6 mesiacov na materskej, tak 30 mesiacov čerpá rodičovský príspevok, ktorý potom je dokopy 2 396 eur. Čiže sme v tomto mierne aj po tom zvýšení predsa len horší ako Česi. No a Česi si teda môžu tento flexibilný rodičovský príspevok čerpať už niekoľko rokov. Čiže rodičia sa môžu rozhodnúť, či si budú čerpať menšiu sumu mesačne, až do dosiahnutia 4 rokov veku dieťaťa alebo vyššiu sumu, ktorá môže byť podľa aktuálnej legislatívy až 418 eur v prepočte z českých korún, 418 eur mesačne na dieťa.
No a na záver vám teda poviem, že, samozrejme, bude to mať aj dopad na štátnu kasu v prípade, že rodičia si vyčerpajú rodičovský príspevok rýchlejšie a následne majú povedzme v rýchlejšom tempe druhé a ďalšie dieťa. Ale myslím si, že takáto investícia štátu by nás nemala mrzieť, práve naopak.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.4.2017 o 19:54 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:56

Jana Nehézová
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Ja by som sa chcela len opýtať, či ste rátali aj s rodičmi, ktorí nevedia hospodáriť s finančnými prostriedkami. Za dva roky vyčerpajú finančné prostriedky. Žijú, samozrejme, len z rodičovského príspevku. Čo bude ten posledný rok robiť? Tí rodičia teda.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2017 o 19:56 hod.

Ing.

Jana Nehézová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 19:56

Simona Petrík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja zareagujem teda už len v tom nejakom poslednom slove... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR
V záverečnom slove.

Petrík, Simona, poslankyňa NR SR
Áno, v záverečnom slove. Viem, čo myslíte, ale preto sme tú hranicu dali na tie dva roky, preto sme ju nedali na jeden rok, ani len tak na voľno, ale dali sme ju práve na tie dva roky, aby nedošlo k nejakému veľkému zneužívaniu tohto flexibilného čerpania, ale je to na rodičovi. Ako keď si to vyčerpá za dva roky, tak si to vyčerpá za dva roky. Skrátka tie peniaze dostane tie isté, štát mu na nič iné prispievať nebude. Skrátka, čo sa rodičovského príspevku týka, dostane rovnakú sumu. To, čo bude robiť ten ďalší rok, to isté sa môžem opýtať, a čo by potom robil po tie tri roky. Hej. Bavíme sa len o jednom roku, ktorý ten rodičovský príspevok nedostane. Skrátka počas dvoch rokov ho dostane vo vyššej sume a ten tretí rok už sa musí starať sám.
A myslím, že to by som len zareagovala k tomu, a všeobecne ďakujem veľmi pekne kolegovi Mihálovi za dovysvetlenie aj čísel z Českej republiky. Skrátka je to naozaj dobrý návrh zákona. Je jednoduchý. Viem, že ministerstvo zvažuje, že tento návrh zákona alebo, alebo k tomuto opatreniu pristúpi, takže budem zvedavá, ako sa to bude ďalej vyvíjať. Každopádne ešte raz žiadam o jeho podporu a verím, že sa vám tento návrh bude páčiť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

5.4.2017 o 19:56 hod.

Mgr.

Simona Petrík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 19:58

Simona Petrík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Toto je ďalší zo série zákonov v rámci balíka podpory mladých rodín s deťmi. Spolu s kolegyňou Zuzkou Zimenovou predkladáme na túto schôdzu návrh zákona o detských skupinách. Už som ich zmienila niekoľkokrát. Ak dovolíte, v skratke by som vysvetlila, čo detské skupiny sú.
Ide o formu starostlivosti o deti od 0 do 6 rokov veku, ktorá môže prebiehať aj inde ako v jasliach alebo v súkromných detských centrách. Napríklad v domácnosti matky alebo otca, ktorý sa doma na rodičovskej starajú o svoje dieťa. Zámerom je rozšíriť ponuku foriem starostlivosti o deti v predškolskom veku a tým prispieť k rýchlejšiemu a lacnejšiemu vytváraniu potrebných miest pre deti, keďže pôjde prevažne o využitie už existujúcich priestorov. Opäť spomeniem Českú republiku. V nej vzniklo od zavedenia detských skupín do zákona v roku 2014 do polovice roka 2016 približne 100 detských skupín, ktoré aktuálne ponúkajú okolo 1 500 miest pre deti. Pri tvorbe zákona sme sa teda inšpirovali Českou republikou, ale aj pôvodným návrhom bývalej poslankyne Národnej rady a v súčasnosti europoslankyne Jany Žitňanskej. Je potrebné povedať, že mnohokrát aj mnou, aj ostatnými kolegami kritizovaná vládna novela o sociálnych službách, ktorú dnes už pán Mihál spomínal, teda ináč nazývaný aj jasličkový zákon, detské skupiny zavádza, zavádza, ale má tri vážne nedostatky.
V prvom rade absentuje tam akýkoľvek podrobnejší popis fungovania detských skupín. To znamená, ich definícia v novele o sociálnych službách je veľmi vágna. Po druhé týka sa len detí do troch rokov veku a po tretie absolútne vynecháva potrebu vzdelávania týchto detí.
Náš návrh legislatívne vyčleňuje detské skupiny z novely o sociálnych službách, čiže rozhodli sme sa ju odtiaľ skrátka dať preč a urobiť ju lepšie a zavádza nový legislatívny rámec, v ktorom integruje tieto dva typy detských skupín do samostatného zákona pre deti alebo pre všetky deti od nula až do toho predškolského veku, teda do tých šesť rokov. Fungovanie detských skupín je v ňom detailne popísané, a to od všetkých typov zriaďovateľov cez podmienky založenia takejto skupiny až po zápis do registra poskytovateľov tejto služby, ktorý navrhujeme zriadiť priamo na webe ministerstva školstva spolu so zverejnením výchovnovzdelávacieho plánu, ktorý každá detská skupina bude musieť mať vypracovaný. Verejný zoznam so vzdelávacím plánom by prispel aj ku kvalite detských skupín. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)


Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR
Pani poslankyňa, ja vás ešte, pardon, preruším. Pani poslankyňa ma požiadala, že by chceli tento bod predkladatelia dokončiť, takže verím, že s tým nebudete mať problém. Neni, nech sa páči, môžete pokračovať.

Petrík, Simona, poslankyňa NR SR
Ďakujem. Takže vrátim sa k tej kvalite. Čiže práve tento verejný zoznam aj s tým vzdelávacím plánom, ktorý by bol zverejnený priamo na ministerstve, na webe ministerstva školstva, by docielil alebo prispel ku kvalite detských skupín tým, že by docielil transparentnosť, kontrolovateľnosť a tým aj zvýšil tlak na kvalitu samotnej služby. Rodičia budú mať možnosť porovnania rôznych foriem detských skupín a vyberú pre svoje dieťa vyhovujúci typ. Maximálny počet detí na jedného opatrovateľa bude šesť. Ak bude v skupine viac detí, bude, samozrejme, aj počet opatrovateľov rásť, a to konkrétne dve osoby na 20 detí a tri osoby, pokiaľ medzi týmito 20 deťmi bude aspoň jedno dieťa pod dva roky.
Detské skupiny sú aj z dlhodobého ekonomického hľadiska výhodnejším riešením ako stavba nových škôlok a jaslí, pretože momentálne síce kulminuje pôrodnosť, na svet prichádza, už som to spomínala, na svet prichádzajú potomkovia tzv. generácie Husákových detí, ale po opadnutí tohto baby boomu sa môže stať a pravdepodobne sa to aj stane, že v niektorých miestach budú škôlky opäť prázdne a budú sa zasa prerábať na iné zariadenia. Detské skupiny čiastočne riešia aj tento problém, keďže služba sa poskytuje už v existujúcich priestoroch alebo v domácom prostredí. Čiže keď sa mamička doma na rodičovskej dovolenke chce postarať okrem svojho jedného dieťaťa aj o dve-tri ďalšie, bude to môcť urobiť. Už dnes v komunitách prirodzene vznikajú rôzne formy svojpomoci medzi rodičmi. Chceli sme tomuto prirodzenému vývoju dať právny rámec a kontrolu a práve cez tento vznik detských skupín, aby každé dieťa malo šancu rozvíjať sa v kolektíve a aby mali rodičia prehľad o tom, ako sú v skupinách potreby detí napĺňané. Služby v detských skupinách budú aj cenovo dostupné. Čiže nie je to alternatíva k drahším súkromných škôlkam. Navrhujeme totiž, aby boli detské skupiny neziskového charakteru. Mohli by si účtovať rodičom, teda mohli by si účtovať len služby za cenu oprávnených nákladov. Tým sa zabezpečí, že detské skupiny budú fungovať len v prospech detí, a nie na tvorbu zisku.
Kolegyne, kolegovia, tento návrh považujeme za praktický, prospešný a takisto zároveň veľmi potrebný. Vďaka nemu by sme mohli riešiť nedostatok miest v škôlkach už teraz, a nie čakať na dostavby cez verejné obstarávania, ktoré často trvajú dlhé mesiace až roky, až možno do ďalšieho volebného obdobia, kedy sa začnú opäť odškrtávať niektoré budovy, ktoré boli pristavené. Preto na vás apelujem a žiadam vás o podporu tohto návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

5.4.2017 o 19:58 hod.

Mgr.

Simona Petrík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video