23. schôdza

28.11.2017 - 13.12.2017
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

1.12.2017 o 13:46 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:27

Peter Pčolinský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vystúpenie pani kolegyni Nicholsonovej bolo zaujímavé, bolo v mnohých, v mnohých vetách pravdivé. S niektorými vecami môžem súhlasiť, nemusím súhlasiť a musím povedať, že pani Nicholsonová neklamala, hovorila pravdu a pravda je aj to, že mnohí poslanci Národnej rady jednoducho jedno si myslia, druhé robia. Bohužiaľ, je to tak, z toho nejakého politického hľadiska to chápem a nemusíme sa tu hrať na jednu veľkú šťastnú rodinu. Každá politická strana sa snaží dosiahnuť čo najlepší výsledok vo voľbách. Legitímnym cieľom každej strany je vyhrať voľby a vládnuť. Tak sa tu nehrajme na nejakých, neviem čo, a jednoducho, bohužiaľ, je to tak, mnohí koaliční poslanci hovorili, že majú problém s tým zmrazovaním platov, aj opoziční poslanci majú problém so zmrazovaním platov, ale treba povedať, že bolo povedané aj na tom grémiu, že opozícia je proti skrátenému konaniu, ale keď príde k samotnému rokovaniu o zmrazovaní platov, tak musíme byť za. Hovorím, musíme. Lebo poviem ešte jednu vec, všetci, čo tu sedia, každého by potešilo, aby prišlo niečo viac na účet, ale všetci vieme, že jednoducho si to nemôžme dovoliť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2017 o 13:27 hod.

Mgr.

Peter Pčolinský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:29

Boris Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. No musím potvrdiť, že pani podpredsedníčka to jasne povedala. Ja si myslím, že je neprípustné, aby sme každý rok využívali zmrazovanie platov ako populistickú tému a v poslednej dobe si to uzurpuje Robert Fico. Každý rok s tým príde a zakryje tým zvyšovanie, zvyšovanie tepla, energií, platov, všetkého možného. Proste s týmto vybehne a zakryje ostatné dôležité veci. Treba to vyriešiť, ako pani podpredsedníčka povedala, ale zároveň musím povedať, ako pán Hrnko pripravil. Mne je to jedno, kto to pripraví. Určite to podporíme, my musíme upraviť tento, tento vzťah, ktorý je krivý a osem rokov alebo koľko rokov tuná každý rok sa to tunak zmrazuje. Veď to je, zneužíva sa to na populizmus, zneužíva sa to na politický marketing. Samozrejme, a teraz nebuďme farizeji, kto z vás povie, že ja nechcem 900 euro? Ja ich nechcem, lebo ja som ľudový, sociálny, houbi, no jasné, samozrejme, hej. (Smiech v pléne.) To znamená, že nebuďme farizeji. Každému by to dobre padlo, ale nemôžme si to dovoliť voči svojim voličom, to je normálna vec. Lebo ľudia nemajú čo, prepáčte mi za výraz, čo žrať, ľudia nemajú si za čo zaplatiť vôbec bývanie, však chodia nám všetkým tisíce listov a vieme, ako sa ťažko žije, takže to je neustateľné. Lenže tunak to jedna aj druhá strana zneužíva politicky. Zmeňme ten zákon, urobme s tým poriadok a konečne a nezneužívajme to každý rok pred Vianocami na čistý bohapustý populizmus. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2017 o 13:29 hod.

Mgr.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:30

Ján Kecskés
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pani podpredsedníčka, hovoríte, alebo teda aj ostatní kolegovia hovoríme, zmeňme, zmeňme zákon a prispôsobme platy poslancov. Ja si len dovolím pripomenúť, v apríli tohto roku sme predložili návrh zmeny alebo novely zákona, ktorý hovorí aj o platoch poslancov a platy poslancov sme, aj platy poslancov Národnej rady Slovenskej republiky sme chceli prispôsobiť, alebo, áno, prispôsobiť v závislosti od rastu minimálnej mzdy. Boli ste, celý klub SaS-ky bol proti tomuto návrhu zákona, tak isto aj v ostatných kluboch, s výnimkou klubu SME RODINA, ktorí hlasovali za. Takže nehovorme o tom, že takáto zmena alebo takéto systematické riešenie tu ešte nebolo a stále sa to rieši, či skrátené legislatívne konanie. Bolo to tu, len ste za to nezahlasovali. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2017 o 13:30 hod.

Bc.

Ján Kecskés

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:32

Štefan Zelník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážená pani podpredsedníčka, vážené dámy, vážení páni, ja som pôvodne nemyslel, že budem vystupovať, ale nedá mi to aj v súvislosti s tým, čo tu bolo prezentované, ako prebiehali výbory na výbore pre zdravotníctvo.
Dvadsiateho prvého bol výbor, kedy sme ho prerušili práve kvôli iba tomu, že páni poslanci dostali na stôl pozmeňujúce návrhy a preto, aby si ich mohli prediskutovať, prerokovať, zoznámiť sa s nimi, pokračoval výbor 28. 11., kedy poslanci opustili rokovaciu sálu, pretože nemali dostatok času na prerokovanie nových pozmeňujúcich návrhov. Všetko to rešpektujem a keby to bolo ale naozaj úprimné, dneska je 1. 12., od rána sedíme a diskutujeme a ja sa pýtam, dámy a páni, ten zákon, hovorili ste, že je veľmi dôležitý a náročný a bude zasahovať do poskytovania zdravotnej starostlivosti. Čakal som, že teda bude naozaj diskusia a debata o jednotlivých pozmeňujúcich návrhoch, či sú dobré alebo nie a prečo sú dobré, keď teda nebola možnosť akože na výbore pre zdravotníctvo. O čom sa teraz debatovalo doteraz? Iba o jednej veci, a to doplnkové ordinačné hodiny a o platoch poslancov.
Tak ja sa pýtam, dámy a páni, všetci tí, čo doteraz vystupovali, ktorí hovorili, vrátane pani kolegyni, že nebolo času, ako to proste vedieme, celý ten výbor pre zdravotníctvo, keď teda nebolo času? Dvadsiateho prvého ja som ho prerušil, nebolo času, dvadsiateho ôsmeho, pretože teatrálne sa odišlo z výboru, tak som čakal aspoň tú odbornú diskusiu tu v parlamente. Nehnevajte sa na mňa, platy poslancov sú témou prerokovávania pri tomto zákone?
Nebudem ďalej pokračovať, aby som neoberal čas, ja sa potom vyjadrím vo faktických k ďalším rečníkom, ale využívam túto možnosť a dávam návrh, aby sa bod 82 spoločnej správy vyňal na osobitné hlasovanie. Úprava totižto obsahuje tento bod a už bola zahrnutá v zákone o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, ktoré sme včera schválili. Zároveň chcem požiadať pani predsedajúcu, aby sme o zákone, aby Národná rada nehlasovala o uvedenom návrhu zákona v utorok o 11.00 hodine. Ďakujem veľmi pekne. Neni to žiadne nejaké proste šachy, ale chcem poprosiť, idem na zahraničnú pracovnú cestu ohľadom drog a ja sa vrátim o 12.00 hod. na letisko a preto, keďže je takýto zákon, množstvo pozmeňujúcich návrhov, tak chcem poprosiť o takúto láskavosť, aby sa o jedenástej nehlasovalo.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

1.12.2017 o 13:32 hod.

MUDr. PhD.

Štefan Zelník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 13:35

Zuzana Šebová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň. Teraz trošku zase naspäť k zákonu ako takému, sme sa rozvášnili. Ja budem stručná a vecná. Ja mám nejaké otázky na pána ministra.
Ako prvá vec, ktorá ma zaujala, je, že v doplnkových, v doplnkových ordinačných hodinách sa ustanovilo, že ten, kto sa objedná na presný termín po riadnych ordinačných hodinách, bude ošetrený, nebude mu platené, nebudú lekárovi platené výkony z verejného zdravotníctva, zaplatí ich pacient, ale, ako tu píšeme, že lieky, zdravotnícke pomôcky, dietetické potraviny a všetko ostatné, ktoré indikoval lekár, ktorý má uzatvorenú zmluvu so zdravotnou poisťovňou, budú mu hradené obvyklým spôsobom podľa platných právnych predpisov. Takže ak som to dobre pochopila, pán minister, on síce pôjde v doplnkových hodinách, zaplatí výkon u lekára, ale liečba a všetko ostatné mu bude preplatené z verejných financií, áno? A ja sa teda pýtam a je to na margo mojej otázky na výbore, ak si spomínate, čo som vám položila, ak máme nezazmluvnených lekárov a idete k nim, tak zaplatíte za výkony, však to je samozrejmé, ale zaplatíte aj za lieky. Ale ja sa pýtam, aký je potom rozdiel medzi týmito dvoma prípadmi? Pretože pre mňa je to to isté, verejné financie nejdú na výkony, čo už máte aj u nezazmluvneného lekára, ale liečba je preplatená. Dobre, tak potom mi odpoviete. To ja pôjdem ďalej a vy mi odpoviete, to mi stačí. Dobre, takže toto bola prvá vec.
No druhá vec, ktorá ma, len mi ho zabavíte, nebude mi vedieť odpovedať. Mám veľa otázok. (Povedané so smiechom. Reakcie z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Ďuriš Nicholsonová, Lucia, podpredsedníčka NR SR
Pardon, ale prednosť má ten, kto je za pultom a je to teraz pani poslankyňa Šebová. Takže necháme pani poslankyňu dokončiť a potom, dobre? Ďakujem.

Šebová, Zuzana, poslankyňa NR SR
No druhá vec, pán minister, na ktorú by som teda bola rada, keby ste mi odpovedal, čo sa týka týchto, týchto doplnkových ordinačných hodín, tu som našla taký, taký odsek, že umožní sa pacientom lekár teda, ktorý má určené doplnkové ordinačné hodiny, objednanie sa na vyšetrenie počas týchto hodín prostredníctvom národného informačného systému na objednávanie prevádzkovaným, na prevádzkovanom Národným centrom zdravotníckych informácií. Neviem, máme taký systém? (Reakcia navrhovateľa.) Áno. Alebo informačného systému na objednávanie osôb, ktorý má overiť zhody. Čiže má licenciu po slovensky, áno? Alebo dostal certifikáciu. Dobre. Takže ten prvý asi nemáme ešte. Máme aj ten? Dobre. A toto druhé je, bude asi niečo také, že viem, že napríklad poisťovňa Dôvera disponuje takýmto, takýmto objednávacím, áno, viem, aj v Žiline majú nejaký taký systém. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Ďuriš Nicholsonová, Lucia, podpredsedníčka NR SR
Prepáčte, že vám do toho vstupujem. Pán minister, vy určite dostanete priestor na to, aby ste reagovali, lebo takto to nemá veľmi zmysel, lebo to nepočujú ani kolegovia tam vzadu. Takže bolo by dobré, pani poslankyňa, aby ste povedali a potom zareaguje pán minister.
Nech sa páči, v pohode, v pohode.

Šebová, Zuzana, poslankyňa NR SR
Dobre, tak zareagujete, áno, áno, dobre. Čiže to je, to bola jedna z otázok na NCZI, lebo pokiaľ viem, tak to malo byť súčasťou, áno, e-Healthu. A keďže tento, tento zákon má nadobúdať účinnosť 1. mája 2018, nechcem do vás rýpať, ale pochybujem, že dovtedy ten objednávací systém v rámci e-Healthu bude fungovať.
Potom tu mám takú jednu červenú zarážku, ale k tej sa vrátim nakoniec. A ešte ma v zákone zaujala jedna vec. Nikto z kolegov predo mnou sa o tom nezmienil, lebo všetci sme sa tak vrhli na tie doplnkové ordinačné hodiny, to je prehliadka mŕtvych tiel, ktorá sa tiež upravuje v rámci tohto zákona. Moja otázka znie, ak som to opäť dobre pochopila, bude vyhlásené verejné obstarávanie na organizátora, ktorý bude vlastne zastrešovať nejakých lekárov, ktorí budú mať na to právomoc alebo povolenie obhliadať mŕtvych, áno? Takže toto som asi dobre pochopila. Moja druhá otázka k tomu, alebo moja otázka k tomu znie: na čo potrebujeme organizátora, keď organizátor môže byť úrad pre dohľad? Rovnako môže zastrešiť týchto lekárov, ktorí budú môcť obhliadať mŕtvych a nepotrebujeme tam ďalší nejaký medzičlánok. To je ďalšia otázka.
Potom. Tomuto organizátorovi bude platený nejaký paušálny poplatok z verejných financií, za úhradu teda, teda za vykonanie prehliadky mŕtveho tela. Tak sa pýtam, či to máme stanovený nejaký strop, alebo tam máme nejakú dohodu? Na koľko budú tie zmluvy uzavreté? Na päť rokov? Alebo možno som sa nedočítala, alebo nešla som tak podrobne. Čiže je tam nejaká, nejaká doba, na ktorú bude mať ten organizátor povolenie vykonávať túto činnosť. Či tam bude aj nejaký strop, dnes je to 40 euro, aby sa nám nestalo, že za tri roky sa dohodnú lekári, že už im je to málo a oni chcú za obhliadku mŕtveho 120 euro. To bola ďalšia otázka.
Potom čo sa týka obhliadky mŕtveho tela v zdravotníckom zariadení ústavnej starostlivosti. Ak tomu dobre rozumiem, tak títo certifikovaní obhliadači alebo koroneri ich nazvem, aby to bolo jednoduchšie, budú chodiť aj do zdravotníckych, zdravotníckych zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti, čo znamená, že pacient zomrie v nemocnici a nemocnica je povinná zavolať takéhoto koronera, ktorý príde, obhliadne mŕtveho a povie áno, umrel bez cudzieho zavinenia, lebo neviem si inak predstaviť, že by ako z pohľadu vedel povedať, že bola zlá liečba alebo niečo, ale proste toto sa stane, áno? Dnes, pochopím to, keď je to, keď je to mimo ústavnej zdravotnej starostlivosti. Nie je mi to jasné, prečo aj do nemocníc. Dneska predsa, ak mám dobré informácie, tak vždy je nejaký lekár, ktorý má na to povolenie alebo certifikát, že môže, alebo že keď niekto umrie na onkológii, tak je tam lekár, ktorý príde, obhliadne a vykoná všetky tie úkony, ktoré sú pre to potrebné. Takže to bola ďalšia otázka.
Takisto by ma zaujímalo, pán minister, keby ste mi na to odpovedali, že ako to je potom so záchrannou zdravotnou službou. Či to takisto bude fungovať, že prídu zdravotníci k nejakému pacientovi, ktorý je, ktorý je v ťažkom zdravotnom stave a stane sa napríklad, že im umrie pri podávaní nejakej, nejakej prvej pomoci. Či aj oni musia, teda pacient umrel, zoberú sa, nasadnú do sanitky, idú naspäť, naspäť na stanovište a zavolajú koronera, ktorý príde, obhliadne mŕtveho a povie, že je mŕtvy, lebo neviem, čo iné môže zhodnotiť, prípadne je tam nejaké cudzie zavinenie, to je možno pri nejakých samovraždách, ale to ako nepredpokladáme, takže zase bude, zase príde ten koroner, ktorému zaplatíme 40 euro plus prepravu. To sú také otázky, ktoré by som k tomuto mala.
No a teraz, čo tu ešte máme? Tomuto som asi dosť nerozumela, ale je to tiež, týka sa to tej prehliadky mŕtveho tela. A je tu napísané: "Prehliadka mŕtveho tela lekárom poskytovateľa všeobecnej ambulantnej zdravotnej starostlivosti alebo poskytovateľa špecializovanej ambulantnej zdravotnej starostlivosti, ktorý je uvedený v rozpise úradu, je vykonaná bezodkladne aj vtedy, ak k oznámeniu úmrtia operačným strediskom tiesňového volania záchrannej zdravotnej služby dôjde
a) počas jeho ordinačných hodín", áno, nebudem to celé čítať, "a lekár vykoná prehliadku mŕtveho tela bezodkladne po ich skončení, alebo
b) v čase, v ktorom je týmto lekárom poskytovaná pevná ambulantná pohotovostná služba" bla-bla "a lekár vykoná prehliadku mŕtveho tela bezodkladne po ukončení času, v ktorom sa pevná pohotovostná služba poskytuje."
Čiže v príklade, lebo toto je zložité. Čiže lekár slúži napríklad na LSPP a má teda, je v zozname a má prehliadať (zaznievanie gongu) aj, už? (Reakcia z pléna.) Dobre. A má teda povolenie k prehliadke mŕtveho, ale teda má tam svojich, svojich pacientov. (Zaznievanie časomeru.) Tak áno, že? No dobre. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Ďuriš Nicholsonová, Lucia, podpredsedníčka NR SR
To nebolo na vás, ale teraz vám naozaj váš rečníčky čas podľa rokovacieho poriadku vypršal.

Šebová, Zuzana, poslankyňa NR SR
Dobre a môžem ešte, by som chcela poprosiť jednu vec. Žiadam o vyňatie jedného bodu zo spoločnej správy na samostatné hlasovanie a jedná sa mi o bod 38. Takže mám viacej otázok. Bod 38 je znížený, znížený príspevok štátu na tých 3,71.
Ďakujem pekne. Nestihla som to, no.
Skryt prepis

Vystúpenie

1.12.2017 o 13:35 hod.

Ing.

Zuzana Šebová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:45

Štefan Zelník
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Ak som v krátkom vystúpení hovoril o tom, že poslanci hovoria o všetkom inom, len nie o tom zákone, tak chcem poďakovať kolegyni Šebovej, ktorá jedna z mála doteraz vystupujúcich sa naozaj venovala zákonu a že si ho preštudovala a myslím si, že jej otázky sú úplne legitímne a správne. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2017 o 13:45 hod.

MUDr. PhD.

Štefan Zelník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:46

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani podpredsedníčka. Vážené kolegyne, kolegovia, musím priznať, že nie často sa vyskytujem v rozprave o zdravotníckych zákonoch a teším sa na vystúpenie môjho nasledovníka v tejto rozprave pána Alana Suchánka, ktorý sa bude venovať zdravotníckych témam. Chcel by som úvodom ale povedať, že vzhľadom na taký ten komplexný záber tej legislatívnej snahy, ktorá prichádza z ministerstva zdravotníctva, mňa zaujali a bude ma to zaujímať aj teraz aj vzhľadom na to, že po tejto schôdzi sa vzdávam mandátu poslanca a idem do exekutívnej funkcie na trnavskú župu, ktorá má zriaďovateľských, zriaďovateľské pôsobnosti, ale aj v kompetenciách veľký balík zdravotnej starostlivosti. Musím povedať aj to, že vzhľadom na prieskumy aj atmosféru počas volieb je aj v Trnavskom samosprávnom kraji téma zdravotníctva tá najvyššia a najdôležitejšia. Nespokojnosť s ňou vyjadrilo z hľadiska prieskumu až 89 % ľudí a preto mňa zaujíma jedna z tých parciálnych tém a chcem poďakovať aj ministrovi zdravotníctva, že je ochotný na túto tému sa rozprávať a je to téma, nazvem ju tak, ako sa ustálila v tom ľudovom jazyku, a to sú možné zavedené poplatky a podobne.
Čiže chcel by som povedať, aby sme pristúpili k riešeniu tejto témy spôsobom z môjho pohľadu, ktorá zabezpečí rozšírenie dostupnosti alebo ordinačných hodín a zároveň aj vyhoveli tomu tlaku, ktorý z druhej strany prichádza, aby si to jednoducho ľudia mohli dovoliť. To znamená, že ja som napísal nie štatút, ale status na Facebook, kde som, a doteraz si to myslím, kde som hovoril, že asi je treba ľuďom natvrdo povedať, že jednoducho zdravotná starostlivosť, ktorú kryjú odvody a u nás sa volá zadarmo, končí a to bol ten môj status. To znamená, očakávam od každého zodpovedného a rovného politika, ktorý je sic ľavicový alebo pravicový, že povie, že tento čas končí a prichádzame k dobe, kedy sa za vyšetrenia platí. Akým spôsobom sa k nim dopracujeme, to už sú potom odborné debaty a to už sú možno aj paragrafové znenia zákona. Toto mi na marketingovej ľavicovej politike totižto vadí najviac. Vadilo mi to pri predstavovaní predsedníctva, kedy sme všetci vedeli, alebo akcií okolo predsedníctva, koľko takéto akcie stoja, ale museli byť účelovo delené, pretože voličovi sa ťažko vysvetľuje, že niektoré akcie stoja toľko a toľko peňazí. Toto mi vadí na marketingovej ľavicovej politike, keď chcete urobiť rozumné riešenie, postavte sa zaňho, vysvetlite ho a či má nálepku ľavicové a pravicové, to jednoducho už ľudí dnes nezaujíma. Chcú vedieť, čo ich to bude stáť a či sa zlepší ich život.
Ak prichádzate z môjho pohľadu s pravicovým riešením, možno sa bojíte, aby to nechytilo marketingovú nálepku Zajacových dvadsať korunáčok, za ktorú si môžete sami, nie vy, pán minister, ale to, čo robil pán Fico v predchádzajúcich obdobiach a keď, a preto sa tak urputne bránite označeniu nejakej sumy 30, 40, 50 euro, lebo toto má v sebe tento náboj. Asi Robert Fico, ktorému vyčítam hlavne to, že ak pri základnej otázke, čo tu zostane po ňom, nie je reálna odpoveď, lebo nikto si nevie spomenúť, či tu máme zdravotníctvo podľa Fica, alebo školstvo, alebo tie základné, tie základné mohutné témy, ktoré štát jednoducho má zabezpečovať, tak toto, na toto ľudia veľmi nemajú odpoveď a bolo by asi zaujímavé, keby jedna z týchto tém bola, že tu po ňom zostávajú Ficove päťdesiatkorunáčky za, alebo päťdesiat eurovky za objednávanie si zdravotnej starostlivosti, sic garantované ústavou, ktorá teda hovorí, že má byť tá dostupnosť jednoducho zadarmo.
My všetci vieme, aj ľudia to vedia, že zadarmo nie je nič, platenie zdravotných odvodov je u nás, je to až taká floskula, proste vysoko daňovo-odvodové zaťaženie, vysoké daňovo-odvodové zaťaženie a skúsme - a vždycky to hovoríme - pozrieť sa na vnútorné rezervy, manažérsky prístup ministerstva zdravotníctva vítam a je vidieť. Lenže sa mi zdá, že nikto sa rovno nepostaví a nepovie, idem robiť toto, pretože je to tak správne.
A zrovna vo vašom rezorte sa vyskytol taký ten symbolický telefonát, ktorý podľa mňa jako v každej jednej slušnej spoločnosti musí byť neakceptovateľný, aby nejaký mačo tam proste zdvihol telefón a nejakému manažérovi nakázal, akým spôsobom sa má správať a podobne a toto sú vaše dôsledky, vy straníci aj nestraníci, politickí nominanti strany SMER tu púšťate jedného Džina z fľaše za druhým, no a potom si znášate dôsledky. Nie je to ale otázka alebo ako keby útok priamo na rezortného ministra, ktorý tu predkladá tento návrh zákona, deje sa to zvrchu, len, bohužiaľ alebo bohu vďaka, ryba vždy smrdí od hlavy a v našej krajine sa bude lepšie dariť, keď prestane tento typ hlúpej ľavicovej marketingovej politiky a dúfam, že sa tak stane čím skôr.
K druhej časti môjho vystúpenia chtiac-nechtiac mne je to tiež ľúto, že ste schytili tú funkciu predkladania jednak skráteného legislatívneho konania kvôli platom poslancov a po druhé teda to, že predseda nášho hnutia prišiel s pozmeňujúcim návrhom, ktorý premostil s tým, že áno, aj tu vieme ušetriť zdroje, áno, aj tu vieme nájsť to, akým spôsobom sa má vykonávať taká tá rovná politika. Ja súhlasím, nie je to veľmi často, ale musím súhlasiť s Borisom Kollárom, pretože áno, neexistuje na svete asi človek, ktorý by sa bránil zvyšovaniu platu. Lenže my sme tu Národná rada Slovenskej republiky a neklamme si do rukáva, každý jeden z nás by sa potešil 1 000 eurám mesačne vyššie. Lenže máme zodpovednosť. My máme zodpovednosť aj voči nášmu vlastnému programu a ten program hovorí, že nebudeme zvyšovať platy poslancov, kým nebude vyrovnaný rozpočet. A program bol predstavený pred voľbami, tak jednoducho to platí, budeme to držať.
Chcem sa poďakovať aj najbližšej strane tohoto politického fóra, a to je SaS, že držia takisto svoju pozíciu. A myslím si, že v tejto dobe to nie je ľahké a oni hovoria otvorene, že sú za zvýšenie platov, pretože, alebo systémové riešenie, ktoré by prišlo s valorizačným mechanizmom a preto, preto si myslím, že 23. schôdza, moja posledná, je dostatočný dlhý čas od roku 2016, ak vládna koalícia chcela robiť so systémovým riešením, dávno tu malo byť. Chcem odkázať kolegom zo SaS, OĽANO a SME RODINA, že zostáva to na vás. Mne sa zdá, že koalícia sa s týmto nevie vysporiadať, prineste návrh riešenia a dúfam, že túto tému možno už v januári budete, bohužiaľ, musieť naznačiť, vyriešiť, aj ponúknuť riešenie. Stane sa to, čo vždy, potom vám to ukradnú, predajú to, ako svoj vlastný návrh, ale budeme mať vyriešenú situáciu. Budeme mať vyriešené to, čo chcete vy, aby vždy, vždy a opakovanie pred Vianocami alebo v tom jesennom období neprichádzala téma, ktorá prekrýva 588-miliónové oddlžovanie nemocníc, ktorá prekrýva poplatky za vyšetrenia, ktorá prekrýva to, že vo vládnej koalícii je jednoducho opäť kríza. Tú krízu sme zažívali aj v auguste, aj v septembri a mne, ani nikomu z opozície sa nechce hasiť krízu vo vládnej koalícii. A neviem, na ktorom grémiu bol pán Hrnčiar, ja som bol na tom druhom a iba na jeho závere a povedal som, keď neviem, ktorý z tých politikov, ktorí tam sedeli, povedali, že voči opozícii je adresovaná požiadavka, no veď nám pomôžte, čo s tým máme robiť? Nejak tak to bolo adresované. Tak ja som povedal, že nám vyhovuje, že vláda padne a ja vás iba prosím, aby ste termín volieb určili na máj.
Toľko k tomu, čo si myslím, že na poslaneckom grémiu malo zaznieť, nie je to orgán, ktorý prijíma rozhodnutie, tam sa iba informujeme o jednotlivých postojoch. To, čo sa z neho vyťahuje a nevyťahuje, je na opäť a len politických interpretáciách. Čiže nechajme tieto témy tak, jednoducho, vážená opozícia, je to teraz na vás, aby ste prišli so systémovým riešením, ktoré, dúfam, že bude, uhasí túto tému, aby každý december sme riešili zmrazovanie platov poslancov ako nesystémový krok.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.12.2017 o 13:46 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:56

Štefan Zelník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Opakovane tu zazneli Zajacove dvadsaťkorunáčky a úhrada za doplnkové ordinačné hodiny, ale ja musím povedať, že tu je a dalo sa to aj do pomeru, že 66 halierov a teraz 30 euro. Musím povedať, že filozoficky je to diametrálny rozdiel. Zajacove dvadsaťkorunáčky boli, bola povinnosť každého pacienta, ktorý prekročil prah ambulancie, zaplatiť dvadsať korún. Toto sa nehovorí o nejakom povinnom platení, tu sa hovorí o tom, že ak máme teda málo špecialistov, ak poisťovne nedokážu zaplatiť nadlimitné výkony a my chceme znížiť čakacie doby, aby sme vytvorili možnosť, že dobre, ak lekár si splní povinnosť voči poisťovni a to, čo mu nakontrahovala a on to splní, môže si určiť dobrovoľne doplnkové ordinačné hodiny, kde príde pacient a zaplatí len za prácu tohoto lekára, lieky a všetky vyšetrenia budú hradené zdravotnou poisťovňou.
Bol tu návrh aj od pána Beblavého, kolegu Beblavého, že nech to potom zaplatí poisťovňa. Ale treba si uvedomiť jedno. Aj zdravotná, teraz nechcem nejakým spôsobom hájiť zdravotné poisťovne, ale zdravotná poisťovňa pracuje s nejakým limitom. To nie je guma, ktorá sa roztiahne. A keby sme povedali, že dobre, ak to lekár teda ošetrí tých pacientov, nech to zaplatí zdravotná poisťovňa, dostane sa presne do toho, čo bola Všeobecná zdravotná poisťovňa, ktorej sme potom vyčítali, že to nezvládol manažment, lebo dostala sa do dlhu. Čiže poisťovňa musí strážiť svoj daný limit a toto je len dávaná možnosť a nie povinnosť. Možnosť pre lekára dobrovoľne a dobrovoľne pre pacienta. Ja by som si prial, keby bolo toľko financií v zdravotníctve, ale k tomuto vôbec nemuselo prísť. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2017 o 13:56 hod.

MUDr. PhD.

Štefan Zelník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:59

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Zelník, ja si vás vážim, lebo viacej sa venujete tomu zdravotníctvu, ako hrnkovskému politikárčeniu, len ja som hovoril úplne o niečom inom. Tu sa napríklad vystavali problémy, ktoré definoval premiér počas svojich opozičných tlačoviek a urobil z niektorých pojmov a z niektorých javov, aj politických javov strašiakov. Spomeniem jedno slovko, privatizácia. Z privatizácie je jednoducho taký strašiak, že keď privatizuje SMER, tak to volá vstup strategického investora. Je jedno, či sa to deje za vlády predchádzajúcej alebo jeho. V Trnavskom kraji sprivatizovali dve nemocnice počas vlády SMER-u a s požehnaním aj smeráckych poslancov, ale volali to vstup strategického investora, lebo jednoducho tak funguje jazyk, tak fungujú symboly, tak funguje politika, lebo politika je aj o symboloch.
Čiže ja som hovoril o tom, že vecne dvadsaťkorunáčky a päťdesiateurovky budú rozdiel, ale vy potrebujete pätnásť rozvitých viet na to, aby ste to vysvetlili a tam je ten základný problém, pretože toho Džina z fľaše, akým spôsobom sa tu robí politika, nadiktoval predseda vlády, ktorý tu je desiaty rok. A dúfam, že sa politický diskurz bude môcť časom venovať aj hlbším témam a budú sa ľudia zaoberať aj tou štrnástou, pätnástou rozvitou vetou. Nateraz je to na útoky na prvú signálnu. A tam by som chcel sa aj ospravedlniť pani predsedajúcej, ja som to potom opravil aj v samotnej rozprave, hovoril som, že prídite so systémovým riešením, mi tam ubehlo ten, ten moment toho zvýšenia, alebo ja sa vôbec nehanbím za to, že vytvoriť valorizačný mechanizmus jednoducho, ktorý bude akceptovateľný, predvídateľný a podobne. Len aby to nebolo naveky v decembri zmrazovanie. Kto nezmrazí, vyhodiť z parlamentu, kto zmrazí, ten je ten chrumkavý. Nehrajme sa tu na chrumkavých a chrumkavejších, proste ja vám v tomto inak celkom fandím, lebo naozaj, váš postoj je konzistentný dlhodobo a teraz na tom strácate body.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2017 o 13:59 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
23. schôdza NR SR - 5.deň - A. dopoludnia
 

Uvádzajúci uvádza bod 9:01

Peter Pellegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vláda Slovenskej republiky ma poverila uviesť uvedený vládny návrh zákona.
Cieľom predloženého vládneho návrhu zákona je predovšetkým rozšírenie pôsobnosti zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov na ďalšie zaostávajúce okresy Slovenskej republiky, v ktorých sa tak umožní koncentrácia nástrojov, opatrení a peňažných zdrojov na akceleráciu hospodárskeho a sociálneho rozvoja a zvyšovania zamestnanosti za účelom odstraňovania regionálnych rozdielov, zvýšenia konkurencieschopnosti týchto regiónov a zlepšenia kvality životy v nich.
Za týmto účelom sa navrhuje zmena pre zápis okresu do zoznamu najmenej rozvinutých okresov, do ktorého sa podľa navrhovanej úpravy zapíše okres, v ktorom miera evidovanej nezamestnanosti vypočítaná z disponibilného počtu uchádzačov o zamestnanie, ktorý vykazuje úrad ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, bola vyššia ako 1,5-násobok priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike, pričom rozhodujúce obdobie pre výpočet zostáva zachované. Návrhom zákona sa ustanovujú aj ročné priority akčného plánu, na základe ktorých sa má zefektívniť a zjednodušiť realizácia cieľov akčného plánu v príslušnom kalendárnom roku. Vládnym návrhom zákona sa ďalej rozširuje okruh prijímateľov podpory v najmenej rozvinutom okrese o fyzické osoby podnikateľov, upravuje sa pôsobnosť Úradu vlády Slovenskej republiky, ako aj okresných úradov v sídle menej rozvinutých okresov.
Novým spôsobom sa upravuje aj Rada pre rozvoj menej rozvinutých okresov, v rámci ktorej sa vytvoria výbory pre každý najmenej rozvinutý okres. Navrhuje sa aj zmena podmienok poskytnutie regionálneho príspevku.
Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si ja vás požiadať o podporu tohto návrhu zákona v prvom čítaní.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

5.12.2017 o 9:01 hod.

Ing.

Peter Pellegrini

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video