26. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Uvádzajúci uvádza bod
8.2.2018 o 9:48 hod.
JUDr. PhDr. PhD.
Ján Podmanický
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážení kolegovia poslanci, pani poslankyne, aj keď rozprava nebola až tak dlhá ako pri tom predchádzajúcom návrhu zákona, dovoľte mi niekoľko pripomienok. Začnem tým argumentom, že, ktorý spomenul pán poslanec Dostál, že SMER si tu robí nejaký PR. Nuž, pán poslanec, či sa vám to páči, alebo nie, logicky, keď je SMER vo vláde a tvorí jadro vládnej koalície a je vo vláde spolu so Slovenskou národnou stranou a spolu s MOST-om - HÍD, no tak celkom logicky každý návrh zákona, ktorý pomáha slušným pracujúcim ľuďom mať vyššie príjmy, tak môže byť z tohto pohľadu vnímaný, z vášho pohľadu, ako PR. Nejak cítim vo vašich slovách takú tíšku závisť, tichú závisť, že možno vy neprichádzate s takýmito opatreniami, ktoré pomáhajú pracujúcim ľuďom na Slovensku. Ale je to celkom logické, že dá sa to vyložiť aj takýmto spôsobom, a môžete sa nad tým smiať, koľko chcete, môžete, pán poslanec Gröhling, krútiť hlavou, pravda je taká, že prichádzame s návrhom novely Zákonníka práce, ktorá významne pomôže zvýšiť príjmy pracujúcim ľuďom na Slovensku.
Ak hovoríte, že je to na úkor niekoho iného, tak si treba povedať, že ak si zoberieme ukazovateľ podiel miezd na hrubom domácom produkte, tak na Slovensku tvoria mzdy 36 % hrubého domáceho produktu, zatiaľ čo v západných krajinách Európskej únie tvoria mzdy až 49 %. Na Slovensku na druhej strane je zisk firiem až 51 % z hrubého domáceho produktu, na Západe je ten zisk približne 36 % z hrubého domáceho produktu. Takže minimálne tento jeden ukazovateľ vám vytvára alebo nastavuje zrkadlo, aká je reálna situácia na Slovensku, a že je tu priestor na to, aby sa dvíhali mzdy, či už formou minimálnej mzdy, dvíhanie minimálnej mzdy, alebo formou zvyšovania príplatkov za prácu v noci, za prácu vo sviatok, za prácu v sobotu a nedeľu. Kedy inokedy máme pristúpiť k takémuto opatreniu, ak nie vtedy, keď sa ekonomike darí?
Práve teraz je čas na to, aby sme, áno, vytvorili tlak na zvyšovanie miezd pracujúcich ľudí na Slovensku. Sú to aj iné ukazovatele napríklad parita kúpnej sily v porovnaní s našimi susedmi, ktorá tiež nám jasne ukazuje, že nijakým spôsobom neohrozujeme konkurencieschopnosť, keďže parita kúpnej sily v okolitých štátoch je vyššia ako u nás. Takisto si môžeme zobrať napríklad ukazovateľ, kde Slovensko vykazuje najvyšší rast pridanej hodnoty v priemyselnej výrobe podľa štatistík OECD. Napríklad od roku 2008 vzrástla pridaná hodnota v priemysle na Slovensku o 40 %. Je teda celkom prirodzený tlak vládnej koalície, aby sa tento pozitívny trend výraznejšie prejavoval aj v platoch. Tu možno uviesť, že práve v priemyselnej výrobe je vyšší počet nočnej práce, takže tá snaha vlády o zvýšenie príplatku a snaha vládnej koalície o zvýšenie nočných príplatkov je úplne legitímna. Opäť štatistický údaj, v Slovenskej republike pracuje pravidelne v noci okolo 16 % zamestnancov, v krajinách Európskej únie je to len 6 %.
Vždy, predovšetkým strana Sloboda a Solidarita varovala, že prijímame opatrenia, ktoré komplikujú podnikanie na Slovensku, ktoré budú viesť k zvyšovaniu nezamestnanosti, ktoré budú viesť k prepúšťaniu ľudí z podnikov. No toto opakujete pravidelne, či už keď sme prijímali Zákonník práce, alebo keď dvíhame minimálnu mzdu. No ale tie skutočné čísla preukazujú alebo ukazujú presný opak. Naopak, dvíha sa zamestnanosť, znižuje sa nezamestnanosť. A to dokonca aj v tých okresoch, kde máme nezamestnanosť na najvyšších číslach. Aj tam sa dokonca na mesačnej báze znižuje nezamestnanosť. Takže, pán poslanec, ja viem, že ono sa to dobre počúva, predovšetkým ľuďom, ktorí zamestnávajú iných ľudí, keď vy hovoríte, že je niečo na ich úkor, ale fakt je taký, že práve tlak vlády a vládnej koalície, koalície pomáha ľuďom, aby sa im zvyšovali čisté príjmy, či už je to formou zvyšovania minimálnej mzdy, ktorá samozrejme zasa vytvára tlak na to, aby sa dvíhali platy, aj tie, ktoré sú vyššie, či už je to forma príplatkov za prácu v noci, za prácu vo sviatok a za prácu v soboru a v nedeľu.
Úplne na záver chcem ešte, chcel som ešte zareagovať na pána poslanca Dostála, ktorý robil tu rozbor rokovacieho poriadku. Pán poslanec, vy ste si mýlili vystúpenia navrhovateľa v úvodnom slove, ktoré vždy môže byť širšie, ktoré má nejakým spôsobom vložiť návrh zákona do nejakého rámca, a vystúpenie v rozprave, ktoré v druhom čítaní by malo byť predovšetkým technického charakteru. Mal by, mali by zaznievať pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. O zmysle zákona sa, samozrejme, rozpráva v prvom čítaní, ale úvodné a záverečné slovo predkladateľa má možnosť byť aj v širšom rámci. Napokon to vaše vystúpenie bolo ukážkou toho, ako z úplne inej témy sa dá prejsť k téme, ktorá, o ktorej sa rokuje. Musím uznať, že ste naozaj šikovný rečník a bolo to veľmi šikovné prepojenie. Na druhej strane, pán poslanec, vytiahnuť jeden jediný prípad, že niekto porušuje Zákonník práce, to nie je úlohou zákonodarného orgánu pri prijímaní návrhu zákona, ale je to úlohou napríklad inšpektorátu práce. Neviem, či ste sa obrátili už na inšpektorát práce, aby vykonal kontrolu v tejto firme. Ak bol Zákonník práce porušovaný, tak mali nastať sankčné mechanizmy. A garantujem vám, že aj keď prijmeme túto novelu Zákonníka práce, tak ak sa nájdu podnikatelia, ktorí nebudú chcieť rešpektovať Zákonník práce, tak sú tu štátne orgány, ktoré vymôžu, aby sa ľudom príplatky za prácu v noci, za prácu vo sviatok alebo za prácu v sobotu a nedeľu dvihli tak, ako v zákone schválime.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
9:36
Na úvod vyjadrujem poľutovanie, že na rozdiel od včerajška tu nie je medzi nami pán poslanec Číž, lebo keď sme diskutovali o novele zákona o službách zamestnanosti, tak napomínal poslancov, že sa vyjadrovali k všetkému možnému, a nie, nielen k tomu, čo sa má čítať v druhom čítaní, že rôzne súvislosti tam...
Na úvod vyjadrujem poľutovanie, že na rozdiel od včerajška tu nie je medzi nami pán poslanec Číž, lebo keď sme diskutovali o novele zákona o službách zamestnanosti, tak napomínal poslancov, že sa vyjadrovali k všetkému možnému, a nie, nielen k tomu, čo sa má čítať v druhom čítaní, že rôzne súvislosti tam nemajú byť spomínané, že sa má hovoriť iba o nejakých pozmeňujúcich návrhoch. No, tak keď som včera počul pána poslanca Podmanického, ako zdôraznil, že tento návrh je predkladaný v rámci sociálneho balíčka SMER-u, tak som si pomyslel, že však je to PR SMER-u, tak to možno pán poslanec Číž by mal potrebu napomenúť kolegu. Dnes, keď som počúval pána poslanca Baláža z SNS, ktorý tu dal prílepok o 13. a 14. platoch opäť v rozpore s legislatívnymi pravidlami, opäť, opäť rieši nejaké nesúvisiace zákony, tak som si zase pomyslel, že, že je to PR SNS, však aj je to PR SNS. No a škoda, že tu ten pán poslanec Číž nie je, lebo prinajmenšom faktickou poznámkou by, by sa určite k tomuto mal potrebu vyjadriť. Takto to nemá kto urobiť.
Ja som hlasoval proti tomuto návrhu zákona aj v prvom čítaní. Budem hlasovať aj v druhom čítaní. Som presvedčený, že, že mzda by mala byť záležitosťou dohody zamestnanca a zamestnávateľa a štát v podobe zákonov by do toho zamestnávateľom a zamestnancom mal hovoriť čo najmenej. Tuto ideme vytvárať nové príplatky, zdvíhať existujúce príplatky, teda štát bude do toho, do toho hovoriť viac. Ale, samozrejme, že rešpektujem, že pohľad ľavicových politikov a pravicových politikov na túto tému, čo všetko má štát robiť, čo ako všetko má, ako má zasahovať do Zákonníka práce napríklad a regulovať trh práce, je rôzny.
Len teda by som také dve drobnosti v tejto súvislosti zdôraznil, že to PR SMER-u ide na úkor zamestnávateľ, zamestnávateľov, lebo tie príplatky budú platiť zamestnávatelia, nie štát, ale teda je to sociálny balíček SMER-u a zaplatia to zamestnávatelia. A to PR SNS, teda tie 13. a 14. platy, na tom je zase zaujímavé, že sa to nebude vzťahovať na štátnych zamestnancov. Čiže dáme niečo súkromnej sfére, ale, ale štát nie. Dobre.
To, ale o čom chcem hovoriť v tých zostávajúcich siedmich minútach, je najmä, že mi príde veľmi paradoxné, ak SMER predkladá takýto návrh, a vidím tam trošku takú dvojitú tvár SMER-u. Trochu odbočím, ale teda vrátim sa, vrátim sa k tejto téme.
Minulý týždeň vo štvrtok, teda presne pred týždňom zvolila Národná rada na návrh SMER-u, predpokladám, že hlasmi SMER-u a časti jeho koaličných partnerov, pána Michala Mišíka za člena Súdnej rady Slovenskej republiky. Pred tým vystúpením som upozornil na niektoré pochybnosti, ktoré mám v súvislosti s osobou pána Mišíka, a v súvislosti s tým, že, že vystupoval na tlačovej besede prezidentského kandidáta Viliama Fischera, kde škandalizoval vtedajšieho kandidáta Andreja Kisku, na to, že je obchodný partner, jeho obchodného partnera je náš človek, teda váš človek Ladislav Bašternák. A ale aj na to, že pán Mišík je jedným z troch štatutárnych zástupcov konzorcia ARK, ktoré zabezpečuje zimnú údržbu v Bratislave. To ako sa to darí tomuto, tomuto konzorciu, sme mohli vidieť aj včera, keď sme museli odložiť hlasovanie o jedenástej, lebo vďaka... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR
Pán poslanec, prepáčte, pán poslanec... (Hovorené súbežne s rečníkom.)
Dostál, Ondrej, poslanec NR SR
Ja sa k tomu dostanem a neprerušujte ma... (Hovorené súbežne s predsedajúcim.)
Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR
... vy nás furt upozorňujete na dodržiavanie rokovacieho poriadku, tak by som vás chcel aj ja upozorniť...
Dostál, Ondrej, poslanec NR SR
Áno, áno, toto má priamu súvislosť s tým, o čom pojednáva tento zákon, takže ma neprerušujte, prosím, pán predsedajúci.
A minulý týždeň... Alebo nie. Tento týždeň bola tlačová beseda, na ktorej poslanci mestského zastupiteľstva upozornili na to, že firma ARK, ktorá má zabezpečovať zimnú údržbu a v ktorej je pán Mišík jedným z členov, z členov predstavenstva, teda jedným z troch štatutárov, pri vykonaní námatkovej kontroly nebola schopná dodržať zmluvné podmienky, teda do pol hodiny po, po vyhlásení pohotovosti mať k dispozícii 50 vozidiel, ktoré budú odhŕňať sneh.
Včera bola, bola ďalšia tlačová beseda, kde, kde boli doplnené ďalšie informácie, a medzi tými informáciami bola doplnená aj taká zaujímavosť, že teda jedna z firiem toho konzorcia ARK je firma AII, ktorá tú údržbu zabezpečuje, a jeden z jej zamestnancov vystúpil na tej tlačovej besede a informoval, že firma AII nedodržiava Zákonník práce. A už sa dostávam k téme. Napríklad nevypláca príplatky za prácu v noci alebo príplatky za, za prácu vo sviatok alebo napríklad predlžuje, reťazí, predlžuje zmluvy o pol roka alebo o rok svojim zamestnancom. Stiahnutý návrh novely Zákonníka práce z dielne OĽANO hovoril o tom, že iba pre, pre tých ľudí, ktorí sa podieľajú na europrojektoch, sa má predĺžiť možnosť reťazenia pracovných pomerov na dobu určitú, ale teda nad dva roky a viac ako dvakrát. Ale to aj vláda napríklad odmietla, že je to v rozpore s právom Európskej únie, tak návrh bol stiahnutý. A vo firme ARK podľa mojich informácií, podľa informácií, ktoré mám pána Ladislava Vašečku, ktorý vystúpil na tej tlačovej besede, a podľa informácie od Združenia bratislavských spotrebiteľov a pána Mihóka dochádza k porušovaniu práce aj ohľadom príplatkov za prácu v noci, aj ohľadom reťazenia pracovných zmlúv.
A čo je na tom zaujímavé, je, že pán Michal Mišík je nielen jedným so štatutárov ARK, ale je aj jedným zo štatutárov firmy AII, ktorá porušuje podľa mojich informácií Zákonník práce, a teda ako štatutár je za to zodpovedný. Čiže keď ide o piár SMER-u, tak SMER sa bije za práva zamestnancov, navrhuje, aby im zamestnávatelia platili vyššie príplatky za prácu vo sviatok, prácu, prácu v noci. Požičiame si od OĽANO nápad zaviesť príplatky za prácu v sobotu a v nedeľu a tento návrh, predpokladám, že bude, bude schválený týždeň po tom, čo tí istí poslanci SMER-u a vládnej koalície nemali problém zvoliť do Súdnej rady človeka, štatutárneho zástupcu organizácie, ktorá flagrantne porušuje Zákonník práce, dokonca aj v tom bode, ktorý poslanci SMER-u navrhujú ošetriť. A tento človek, ktorý, ak je to tak, tak ako štatutár je zodpovedný za porušovanie zákona, za porušovanie Zákonníka práce, bude teraz najbližších päť rokov dohliadať na to, či kandidáti na sudcov spĺňajú morálne a odborné kritériá, bude dohliadať na dodržiavanie sudcovskej etiky, bude sa podieľať na výbere členov disciplinárnych senátov, ktorí budú kontrolovať prehrešky sudcov.
Čiže pripadá mi to také dosť dvojtvárne, že minulý týždeň vo štvrtok zvolíme človeka zodpovedného za porušovanie Zákonníka práce do Súdnej rady a o týždeň neskôr odsúhlasíme novelu Zákonníka práce, ktoré sa akože bude snažiť zlepšiť postavenie zamestnancov presne v tej istej veci, v ktorej váš kandidát a dnes už zvolený kandidát do Súdnej rady a člen Súdnej rady zodpovedá za ich porušovanie. Nepríde mi to úplne kóšer.
Ďakujem za pozornosť.
Vážené dámy a páni, dovoľte, aby som sa vyjadril v druhom čítaní k novele Zákonníka práce, s ktorou prichádzajú poslanci SMER-u.
Na úvod vyjadrujem poľutovanie, že na rozdiel od včerajška tu nie je medzi nami pán poslanec Číž, lebo keď sme diskutovali o novele zákona o službách zamestnanosti, tak napomínal poslancov, že sa vyjadrovali k všetkému možnému, a nie, nielen k tomu, čo sa má čítať v druhom čítaní, že rôzne súvislosti tam nemajú byť spomínané, že sa má hovoriť iba o nejakých pozmeňujúcich návrhoch. No, tak keď som včera počul pána poslanca Podmanického, ako zdôraznil, že tento návrh je predkladaný v rámci sociálneho balíčka SMER-u, tak som si pomyslel, že však je to PR SMER-u, tak to možno pán poslanec Číž by mal potrebu napomenúť kolegu. Dnes, keď som počúval pána poslanca Baláža z SNS, ktorý tu dal prílepok o 13. a 14. platoch opäť v rozpore s legislatívnymi pravidlami, opäť, opäť rieši nejaké nesúvisiace zákony, tak som si zase pomyslel, že, že je to PR SNS, však aj je to PR SNS. No a škoda, že tu ten pán poslanec Číž nie je, lebo prinajmenšom faktickou poznámkou by, by sa určite k tomuto mal potrebu vyjadriť. Takto to nemá kto urobiť.
Ja som hlasoval proti tomuto návrhu zákona aj v prvom čítaní. Budem hlasovať aj v druhom čítaní. Som presvedčený, že, že mzda by mala byť záležitosťou dohody zamestnanca a zamestnávateľa a štát v podobe zákonov by do toho zamestnávateľom a zamestnancom mal hovoriť čo najmenej. Tuto ideme vytvárať nové príplatky, zdvíhať existujúce príplatky, teda štát bude do toho, do toho hovoriť viac. Ale, samozrejme, že rešpektujem, že pohľad ľavicových politikov a pravicových politikov na túto tému, čo všetko má štát robiť, čo ako všetko má, ako má zasahovať do Zákonníka práce napríklad a regulovať trh práce, je rôzny.
Len teda by som také dve drobnosti v tejto súvislosti zdôraznil, že to PR SMER-u ide na úkor zamestnávateľ, zamestnávateľov, lebo tie príplatky budú platiť zamestnávatelia, nie štát, ale teda je to sociálny balíček SMER-u a zaplatia to zamestnávatelia. A to PR SNS, teda tie 13. a 14. platy, na tom je zase zaujímavé, že sa to nebude vzťahovať na štátnych zamestnancov. Čiže dáme niečo súkromnej sfére, ale, ale štát nie. Dobre.
To, ale o čom chcem hovoriť v tých zostávajúcich siedmich minútach, je najmä, že mi príde veľmi paradoxné, ak SMER predkladá takýto návrh, a vidím tam trošku takú dvojitú tvár SMER-u. Trochu odbočím, ale teda vrátim sa, vrátim sa k tejto téme.
Minulý týždeň vo štvrtok, teda presne pred týždňom zvolila Národná rada na návrh SMER-u, predpokladám, že hlasmi SMER-u a časti jeho koaličných partnerov, pána Michala Mišíka za člena Súdnej rady Slovenskej republiky. Pred tým vystúpením som upozornil na niektoré pochybnosti, ktoré mám v súvislosti s osobou pána Mišíka, a v súvislosti s tým, že, že vystupoval na tlačovej besede prezidentského kandidáta Viliama Fischera, kde škandalizoval vtedajšieho kandidáta Andreja Kisku, na to, že je obchodný partner, jeho obchodného partnera je náš človek, teda váš človek Ladislav Bašternák. A ale aj na to, že pán Mišík je jedným z troch štatutárnych zástupcov konzorcia ARK, ktoré zabezpečuje zimnú údržbu v Bratislave. To ako sa to darí tomuto, tomuto konzorciu, sme mohli vidieť aj včera, keď sme museli odložiť hlasovanie o jedenástej, lebo vďaka... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR
Pán poslanec, prepáčte, pán poslanec... (Hovorené súbežne s rečníkom.)
Dostál, Ondrej, poslanec NR SR
Ja sa k tomu dostanem a neprerušujte ma... (Hovorené súbežne s predsedajúcim.)
Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR
... vy nás furt upozorňujete na dodržiavanie rokovacieho poriadku, tak by som vás chcel aj ja upozorniť...
Dostál, Ondrej, poslanec NR SR
Áno, áno, toto má priamu súvislosť s tým, o čom pojednáva tento zákon, takže ma neprerušujte, prosím, pán predsedajúci.
A minulý týždeň... Alebo nie. Tento týždeň bola tlačová beseda, na ktorej poslanci mestského zastupiteľstva upozornili na to, že firma ARK, ktorá má zabezpečovať zimnú údržbu a v ktorej je pán Mišík jedným z členov, z členov predstavenstva, teda jedným z troch štatutárov, pri vykonaní námatkovej kontroly nebola schopná dodržať zmluvné podmienky, teda do pol hodiny po, po vyhlásení pohotovosti mať k dispozícii 50 vozidiel, ktoré budú odhŕňať sneh.
Včera bola, bola ďalšia tlačová beseda, kde, kde boli doplnené ďalšie informácie, a medzi tými informáciami bola doplnená aj taká zaujímavosť, že teda jedna z firiem toho konzorcia ARK je firma AII, ktorá tú údržbu zabezpečuje, a jeden z jej zamestnancov vystúpil na tej tlačovej besede a informoval, že firma AII nedodržiava Zákonník práce. A už sa dostávam k téme. Napríklad nevypláca príplatky za prácu v noci alebo príplatky za, za prácu vo sviatok alebo napríklad predlžuje, reťazí, predlžuje zmluvy o pol roka alebo o rok svojim zamestnancom. Stiahnutý návrh novely Zákonníka práce z dielne OĽANO hovoril o tom, že iba pre, pre tých ľudí, ktorí sa podieľajú na europrojektoch, sa má predĺžiť možnosť reťazenia pracovných pomerov na dobu určitú, ale teda nad dva roky a viac ako dvakrát. Ale to aj vláda napríklad odmietla, že je to v rozpore s právom Európskej únie, tak návrh bol stiahnutý. A vo firme ARK podľa mojich informácií, podľa informácií, ktoré mám pána Ladislava Vašečku, ktorý vystúpil na tej tlačovej besede, a podľa informácie od Združenia bratislavských spotrebiteľov a pána Mihóka dochádza k porušovaniu práce aj ohľadom príplatkov za prácu v noci, aj ohľadom reťazenia pracovných zmlúv.
A čo je na tom zaujímavé, je, že pán Michal Mišík je nielen jedným so štatutárov ARK, ale je aj jedným zo štatutárov firmy AII, ktorá porušuje podľa mojich informácií Zákonník práce, a teda ako štatutár je za to zodpovedný. Čiže keď ide o piár SMER-u, tak SMER sa bije za práva zamestnancov, navrhuje, aby im zamestnávatelia platili vyššie príplatky za prácu vo sviatok, prácu, prácu v noci. Požičiame si od OĽANO nápad zaviesť príplatky za prácu v sobotu a v nedeľu a tento návrh, predpokladám, že bude, bude schválený týždeň po tom, čo tí istí poslanci SMER-u a vládnej koalície nemali problém zvoliť do Súdnej rady človeka, štatutárneho zástupcu organizácie, ktorá flagrantne porušuje Zákonník práce, dokonca aj v tom bode, ktorý poslanci SMER-u navrhujú ošetriť. A tento človek, ktorý, ak je to tak, tak ako štatutár je zodpovedný za porušovanie zákona, za porušovanie Zákonníka práce, bude teraz najbližších päť rokov dohliadať na to, či kandidáti na sudcov spĺňajú morálne a odborné kritériá, bude dohliadať na dodržiavanie sudcovskej etiky, bude sa podieľať na výbere členov disciplinárnych senátov, ktorí budú kontrolovať prehrešky sudcov.
Čiže pripadá mi to také dosť dvojtvárne, že minulý týždeň vo štvrtok zvolíme človeka zodpovedného za porušovanie Zákonníka práce do Súdnej rady a o týždeň neskôr odsúhlasíme novelu Zákonníka práce, ktoré sa akože bude snažiť zlepšiť postavenie zamestnancov presne v tej istej veci, v ktorej váš kandidát a dnes už zvolený kandidát do Súdnej rady a člen Súdnej rady zodpovedá za ich porušovanie. Nepríde mi to úplne kóšer.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
9:45
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:45
Ľubomír PetrákMy sme mali včera relatívne veľmi dlhú, niekoľkohodinovú diskusiu o tom, ako postupovať v tomto prípade, a ja som nezaznamenal ani z vašich úst, ani z úst vašich kolegov iný nástroj, aký predkladáme my, na to, aby sa zdvíhali mzdy pracovníkov. Všetci unisono tvrdíte, na Slovensku sú nízke mzdy,...
My sme mali včera relatívne veľmi dlhú, niekoľkohodinovú diskusiu o tom, ako postupovať v tomto prípade, a ja som nezaznamenal ani z vašich úst, ani z úst vašich kolegov iný nástroj, aký predkladáme my, na to, aby sa zdvíhali mzdy pracovníkov. Všetci unisono tvrdíte, na Slovensku sú nízke mzdy, ľudia, ktorí sú zo Slovenska v zahraničí, pracujú tam, ich hlavnou motiváciou je vyššia mzda. Títo ľudia sú ochotní vrátiť sa na Slovensko, ak budú vyššie mzdy a zodpovedajúce pracovné podmienky. A vo chvíli, keď predkladáme súbor návrhov zákonov, ktorý hovorí o tom, že zdvíhame mzdy cez príplatky, že dvíhame minimálnu mzdu a tlačíme tým pádom na rast miezd, nedvíhame mzdy len súkromnej sfére, ale aj vo verejnej sfére, čím vytvárame predpoklady pre to, aby sa urobil, urobil a posilnil sektor služieb, tak máte s tým zásadný problém.
Jako toto sú veci, ktorým ja nijakým spôsobom nerozumiem, a bol by som rád, keby sme si tieto veci lepšie vysvetlili.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.2.2018 o 9:45 hod.
Ing. CSc.
Ľubomír Petrák
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Pán kolega, vy ste sa opätovne dotkol rozdielneho pohľadu pravice a vládnej koalície na to, akým spôsobom zdvíhať mzdy.
My sme mali včera relatívne veľmi dlhú, niekoľkohodinovú diskusiu o tom, ako postupovať v tomto prípade, a ja som nezaznamenal ani z vašich úst, ani z úst vašich kolegov iný nástroj, aký predkladáme my, na to, aby sa zdvíhali mzdy pracovníkov. Všetci unisono tvrdíte, na Slovensku sú nízke mzdy, ľudia, ktorí sú zo Slovenska v zahraničí, pracujú tam, ich hlavnou motiváciou je vyššia mzda. Títo ľudia sú ochotní vrátiť sa na Slovensko, ak budú vyššie mzdy a zodpovedajúce pracovné podmienky. A vo chvíli, keď predkladáme súbor návrhov zákonov, ktorý hovorí o tom, že zdvíhame mzdy cez príplatky, že dvíhame minimálnu mzdu a tlačíme tým pádom na rast miezd, nedvíhame mzdy len súkromnej sfére, ale aj vo verejnej sfére, čím vytvárame predpoklady pre to, aby sa urobil, urobil a posilnil sektor služieb, tak máte s tým zásadný problém.
Jako toto sú veci, ktorým ja nijakým spôsobom nerozumiem, a bol by som rád, keby sme si tieto veci lepšie vysvetlili.
Rozpracované
9:47
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:47
Ondrej DostálJa si myslím, že mzdy porastú, keď porastie ekonomika.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.2.2018 o 9:47 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Pán poslanec Petrák, to bude nejaký omyl. Napriek tomu, že sa teda poznáme aj osobne, ale zrejme ste si ma v tomto prípade pomýlili s nejakým iným opozičným alebo neviem akým poslancom, lebo teda ja som nikdy nehovoril o tom, že sa mzdy majú riešiť spôsobom, že štát bude, bude niečo meniť v zákonoch, že bude nariaďovať vyplácanie vyššej minimálnej mzdy alebo, alebo zvyšovať príplatky, alebo, alebo niečo podobné. Ja som teda nikdy nič také netvrdil.
Ja si myslím, že mzdy porastú, keď porastie ekonomika.
Rozpracované
9:48
Ak hovoríte, že je to na úkor niekoho iného, tak si treba povedať, že ak si zoberieme ukazovateľ podiel miezd na hrubom domácom produkte, tak na Slovensku tvoria mzdy 36 % hrubého domáceho produktu, zatiaľ čo v západných krajinách Európskej únie tvoria mzdy až 49 %. Na Slovensku na druhej strane je zisk firiem až 51 % z hrubého domáceho produktu, na Západe je ten zisk približne 36 % z hrubého domáceho produktu. Takže minimálne tento jeden ukazovateľ vám vytvára alebo nastavuje zrkadlo, aká je reálna situácia na Slovensku, a že je tu priestor na to, aby sa dvíhali mzdy, či už formou minimálnej mzdy, dvíhanie minimálnej mzdy, alebo formou zvyšovania príplatkov za prácu v noci, za prácu vo sviatok, za prácu v sobotu a nedeľu. Kedy inokedy máme pristúpiť k takémuto opatreniu, ak nie vtedy, keď sa ekonomike darí?
Práve teraz je čas na to, aby sme, áno, vytvorili tlak na zvyšovanie miezd pracujúcich ľudí na Slovensku. Sú to aj iné ukazovatele napríklad parita kúpnej sily v porovnaní s našimi susedmi, ktorá tiež nám jasne ukazuje, že nijakým spôsobom neohrozujeme konkurencieschopnosť, keďže parita kúpnej sily v okolitých štátoch je vyššia ako u nás. Takisto si môžeme zobrať napríklad ukazovateľ, kde Slovensko vykazuje najvyšší rast pridanej hodnoty v priemyselnej výrobe podľa štatistík OECD. Napríklad od roku 2008 vzrástla pridaná hodnota v priemysle na Slovensku o 40 %. Je teda celkom prirodzený tlak vládnej koalície, aby sa tento pozitívny trend výraznejšie prejavoval aj v platoch. Tu možno uviesť, že práve v priemyselnej výrobe je vyšší počet nočnej práce, takže tá snaha vlády o zvýšenie príplatku a snaha vládnej koalície o zvýšenie nočných príplatkov je úplne legitímna. Opäť štatistický údaj, v Slovenskej republike pracuje pravidelne v noci okolo 16 % zamestnancov, v krajinách Európskej únie je to len 6 %.
Vždy, predovšetkým strana Sloboda a Solidarita varovala, že prijímame opatrenia, ktoré komplikujú podnikanie na Slovensku, ktoré budú viesť k zvyšovaniu nezamestnanosti, ktoré budú viesť k prepúšťaniu ľudí z podnikov. No toto opakujete pravidelne, či už keď sme prijímali Zákonník práce, alebo keď dvíhame minimálnu mzdu. No ale tie skutočné čísla preukazujú alebo ukazujú presný opak. Naopak, dvíha sa zamestnanosť, znižuje sa nezamestnanosť. A to dokonca aj v tých okresoch, kde máme nezamestnanosť na najvyšších číslach. Aj tam sa dokonca na mesačnej báze znižuje nezamestnanosť. Takže, pán poslanec, ja viem, že ono sa to dobre počúva, predovšetkým ľuďom, ktorí zamestnávajú iných ľudí, keď vy hovoríte, že je niečo na ich úkor, ale fakt je taký, že práve tlak vlády a vládnej koalície, koalície pomáha ľuďom, aby sa im zvyšovali čisté príjmy, či už je to formou zvyšovania minimálnej mzdy, ktorá samozrejme zasa vytvára tlak na to, aby sa dvíhali platy, aj tie, ktoré sú vyššie, či už je to forma príplatkov za prácu v noci, za prácu vo sviatok a za prácu v soboru a v nedeľu.
Úplne na záver chcem ešte, chcel som ešte zareagovať na pána poslanca Dostála, ktorý robil tu rozbor rokovacieho poriadku. Pán poslanec, vy ste si mýlili vystúpenia navrhovateľa v úvodnom slove, ktoré vždy môže byť širšie, ktoré má nejakým spôsobom vložiť návrh zákona do nejakého rámca, a vystúpenie v rozprave, ktoré v druhom čítaní by malo byť predovšetkým technického charakteru. Mal by, mali by zaznievať pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. O zmysle zákona sa, samozrejme, rozpráva v prvom čítaní, ale úvodné a záverečné slovo predkladateľa má možnosť byť aj v širšom rámci. Napokon to vaše vystúpenie bolo ukážkou toho, ako z úplne inej témy sa dá prejsť k téme, ktorá, o ktorej sa rokuje. Musím uznať, že ste naozaj šikovný rečník a bolo to veľmi šikovné prepojenie. Na druhej strane, pán poslanec, vytiahnuť jeden jediný prípad, že niekto porušuje Zákonník práce, to nie je úlohou zákonodarného orgánu pri prijímaní návrhu zákona, ale je to úlohou napríklad inšpektorátu práce. Neviem, či ste sa obrátili už na inšpektorát práce, aby vykonal kontrolu v tejto firme. Ak bol Zákonník práce porušovaný, tak mali nastať sankčné mechanizmy. A garantujem vám, že aj keď prijmeme túto novelu Zákonníka práce, tak ak sa nájdu podnikatelia, ktorí nebudú chcieť rešpektovať Zákonník práce, tak sú tu štátne orgány, ktoré vymôžu, aby sa ľudom príplatky za prácu v noci, za prácu vo sviatok alebo za prácu v sobotu a nedeľu dvihli tak, ako v zákone schválime.
Ďakujem pekne.
Uvádzajúci uvádza bod
8.2.2018 o 9:48 hod.
JUDr. PhDr. PhD.
Ján Podmanický
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážení kolegovia poslanci, pani poslankyne, aj keď rozprava nebola až tak dlhá ako pri tom predchádzajúcom návrhu zákona, dovoľte mi niekoľko pripomienok. Začnem tým argumentom, že, ktorý spomenul pán poslanec Dostál, že SMER si tu robí nejaký PR. Nuž, pán poslanec, či sa vám to páči, alebo nie, logicky, keď je SMER vo vláde a tvorí jadro vládnej koalície a je vo vláde spolu so Slovenskou národnou stranou a spolu s MOST-om - HÍD, no tak celkom logicky každý návrh zákona, ktorý pomáha slušným pracujúcim ľuďom mať vyššie príjmy, tak môže byť z tohto pohľadu vnímaný, z vášho pohľadu, ako PR. Nejak cítim vo vašich slovách takú tíšku závisť, tichú závisť, že možno vy neprichádzate s takýmito opatreniami, ktoré pomáhajú pracujúcim ľuďom na Slovensku. Ale je to celkom logické, že dá sa to vyložiť aj takýmto spôsobom, a môžete sa nad tým smiať, koľko chcete, môžete, pán poslanec Gröhling, krútiť hlavou, pravda je taká, že prichádzame s návrhom novely Zákonníka práce, ktorá významne pomôže zvýšiť príjmy pracujúcim ľuďom na Slovensku.
Ak hovoríte, že je to na úkor niekoho iného, tak si treba povedať, že ak si zoberieme ukazovateľ podiel miezd na hrubom domácom produkte, tak na Slovensku tvoria mzdy 36 % hrubého domáceho produktu, zatiaľ čo v západných krajinách Európskej únie tvoria mzdy až 49 %. Na Slovensku na druhej strane je zisk firiem až 51 % z hrubého domáceho produktu, na Západe je ten zisk približne 36 % z hrubého domáceho produktu. Takže minimálne tento jeden ukazovateľ vám vytvára alebo nastavuje zrkadlo, aká je reálna situácia na Slovensku, a že je tu priestor na to, aby sa dvíhali mzdy, či už formou minimálnej mzdy, dvíhanie minimálnej mzdy, alebo formou zvyšovania príplatkov za prácu v noci, za prácu vo sviatok, za prácu v sobotu a nedeľu. Kedy inokedy máme pristúpiť k takémuto opatreniu, ak nie vtedy, keď sa ekonomike darí?
Práve teraz je čas na to, aby sme, áno, vytvorili tlak na zvyšovanie miezd pracujúcich ľudí na Slovensku. Sú to aj iné ukazovatele napríklad parita kúpnej sily v porovnaní s našimi susedmi, ktorá tiež nám jasne ukazuje, že nijakým spôsobom neohrozujeme konkurencieschopnosť, keďže parita kúpnej sily v okolitých štátoch je vyššia ako u nás. Takisto si môžeme zobrať napríklad ukazovateľ, kde Slovensko vykazuje najvyšší rast pridanej hodnoty v priemyselnej výrobe podľa štatistík OECD. Napríklad od roku 2008 vzrástla pridaná hodnota v priemysle na Slovensku o 40 %. Je teda celkom prirodzený tlak vládnej koalície, aby sa tento pozitívny trend výraznejšie prejavoval aj v platoch. Tu možno uviesť, že práve v priemyselnej výrobe je vyšší počet nočnej práce, takže tá snaha vlády o zvýšenie príplatku a snaha vládnej koalície o zvýšenie nočných príplatkov je úplne legitímna. Opäť štatistický údaj, v Slovenskej republike pracuje pravidelne v noci okolo 16 % zamestnancov, v krajinách Európskej únie je to len 6 %.
Vždy, predovšetkým strana Sloboda a Solidarita varovala, že prijímame opatrenia, ktoré komplikujú podnikanie na Slovensku, ktoré budú viesť k zvyšovaniu nezamestnanosti, ktoré budú viesť k prepúšťaniu ľudí z podnikov. No toto opakujete pravidelne, či už keď sme prijímali Zákonník práce, alebo keď dvíhame minimálnu mzdu. No ale tie skutočné čísla preukazujú alebo ukazujú presný opak. Naopak, dvíha sa zamestnanosť, znižuje sa nezamestnanosť. A to dokonca aj v tých okresoch, kde máme nezamestnanosť na najvyšších číslach. Aj tam sa dokonca na mesačnej báze znižuje nezamestnanosť. Takže, pán poslanec, ja viem, že ono sa to dobre počúva, predovšetkým ľuďom, ktorí zamestnávajú iných ľudí, keď vy hovoríte, že je niečo na ich úkor, ale fakt je taký, že práve tlak vlády a vládnej koalície, koalície pomáha ľuďom, aby sa im zvyšovali čisté príjmy, či už je to formou zvyšovania minimálnej mzdy, ktorá samozrejme zasa vytvára tlak na to, aby sa dvíhali platy, aj tie, ktoré sú vyššie, či už je to forma príplatkov za prácu v noci, za prácu vo sviatok a za prácu v soboru a v nedeľu.
Úplne na záver chcem ešte, chcel som ešte zareagovať na pána poslanca Dostála, ktorý robil tu rozbor rokovacieho poriadku. Pán poslanec, vy ste si mýlili vystúpenia navrhovateľa v úvodnom slove, ktoré vždy môže byť širšie, ktoré má nejakým spôsobom vložiť návrh zákona do nejakého rámca, a vystúpenie v rozprave, ktoré v druhom čítaní by malo byť predovšetkým technického charakteru. Mal by, mali by zaznievať pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. O zmysle zákona sa, samozrejme, rozpráva v prvom čítaní, ale úvodné a záverečné slovo predkladateľa má možnosť byť aj v širšom rámci. Napokon to vaše vystúpenie bolo ukážkou toho, ako z úplne inej témy sa dá prejsť k téme, ktorá, o ktorej sa rokuje. Musím uznať, že ste naozaj šikovný rečník a bolo to veľmi šikovné prepojenie. Na druhej strane, pán poslanec, vytiahnuť jeden jediný prípad, že niekto porušuje Zákonník práce, to nie je úlohou zákonodarného orgánu pri prijímaní návrhu zákona, ale je to úlohou napríklad inšpektorátu práce. Neviem, či ste sa obrátili už na inšpektorát práce, aby vykonal kontrolu v tejto firme. Ak bol Zákonník práce porušovaný, tak mali nastať sankčné mechanizmy. A garantujem vám, že aj keď prijmeme túto novelu Zákonníka práce, tak ak sa nájdu podnikatelia, ktorí nebudú chcieť rešpektovať Zákonník práce, tak sú tu štátne orgány, ktoré vymôžu, aby sa ľudom príplatky za prácu v noci, za prácu vo sviatok alebo za prácu v sobotu a nedeľu dvihli tak, ako v zákone schválime.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
9:56
Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:56
Erik TomášKolegovia, kolegyne, gro našej ľavicovej politiky netvoria makroekonomické parametre, ale kvalita života jednotlivca. Áno, je pravda, ekonomika láme rekordné čísla, miera nezamestnanosti prudko klesá, pohybuje sa na historických minimách a zamestnanosť stúpa. Ide o vývoj, ktorý pred nás stavia dôležité...
Kolegovia, kolegyne, gro našej ľavicovej politiky netvoria makroekonomické parametre, ale kvalita života jednotlivca. Áno, je pravda, ekonomika láme rekordné čísla, miera nezamestnanosti prudko klesá, pohybuje sa na historických minimách a zamestnanosť stúpa. Ide o vývoj, ktorý pred nás stavia dôležité výzvy. Vážime si každého jedného podnikateľa i živnostníka, pretože oni prinášajú a vytvárajú pracovné miesta, ale pre stranu SMER - sociálna demokracia bol, je a vždy bude na prvom mieste zamestnanec a vzhľadom na priaznivú ekonomickú situáciu v súčasnosti viac ako kedykoľvek predtým aj jeho mzda. V kontexte tejto našej filozofie prichádzame s novelou Zákonníka práce, ktorá má okrem iného zaviesť alebo zvýšiť príplatky za prácu v noci, počas sviatkov a víkendov. Nemyslíme si, že tieto príplatky budú likvidačné pre zamestnávateľov. Je to podobná situácia ako v prípade zvyšovania minimálnej mzdy. Aj vtedy niektorí zamestnávatelia, niektorí pseudoodborníci, pseudoanalytici, odborníci z opozície strašili, že prudké zvyšovanie minimálnej mzdy bude znamenať hromadné prepúšťanie. A čo sa udialo? Napriek prudkému zvyšovaniu minimálnej mzdy prudko klesá nezamestnanosť a prudko stúpa počet nových pracovných miest. A po tejto minimálnej mzde sú príplatky druhým našim významným nástrojom na rast celkových miest. Cez minimálnu mzdu a cez tieto príplatky vytvárame tlak na to, aby ľudom jednoducho rástli platy.
Aj v prípade príplatkov prichádza to isté strašenie. Vraj to zlikviduje viacero firiem. Nesúhlasím. Fakty hovoria jasne. Niektoré z nich už spomenul aj môj kolega Podmanický a ja ich ešte raz zopakujem. Mzdové náklady v priemysle predstavujú len 7 % celkových nákladov. Pomer miezd na HDP v Slovenskej republike je okolo 36 %, pričom zisk až 51 %. Západné krajiny majú presne opačný pomer. Mzdy 49 %, zisk len 36 %. Chcem aj dodať, že v slovenskej, Slovenská republika má najviac nadčasov, nočných a nepretržitých zmien v Európskej únii. Až 23 % v priemysle, pričom priemer v EÚ je len 11 %. Na nočných smenách pracuje až 240-tisíc ľudí. Napriek nášmu jasnému presvedčeniu v tejto otázke sme boli pripravení aj diskutovať. Viete dobre, že sme boli pod paľbou kritiky, že chceme presadiť tieto opatrenia silou, bez akejkoľvek diskusie. Tak sme na túto diskusiu pristúpili. Bola diskusia na úrovni tripartity medzi zamestnávateľmi, odborármi a vládou. A výsledkom tejto diskusie je kompromis. Áno, nikto nebol spokojní, ale dosiahol sa kompromis. Týmto kompromisom sme chceli zabezpečiť konkurencieschopnosť našich firiem v rámci V4, ale aj tak zamestnanci našich firiem budú mať v rámci tohto priestoru najvyššie príplatky a zároveň sme sa, samozrejme, chceli postarať o spoločnosti, ktorých gro výroby je v noci, to sú tí toľko spomínaní pekári, a o spoločnosti s počtom pracovníkov do 20.
Prišiel som aj s vlastným pozmeňujúcim návrhom, ktorý už, ako dobre viete, garantuje tieto príplatky aj pre zamestnancov v štátnom a verejnom sektore minimálne v takej výške ako zamestnancom v súkromnom sektore. Myslím si, že tu sme sa dohodli spolu s niektorými predstaviteľmi opozície. Odmietam teda jednoznačne vaše tvrdenia opoziční kolegovia, že sme poškodili podnikateľov. Opakujem, ekonomike sa darí a je našou prvoradou povinnosťou, aby to ľudia pocítili, a firmy sa aspoň týmto spôsobom podelili o svoje zisky. Kultúra štátu, integrita štátu je založená aj na solidarite a sociálnom zmieri. Dejiny ukázali veľa negatívnych príkladov, keď sa sociálne nožnice roztvorili natoľko, že došlo k oslabeniu štátu, k nepokojom a jeho dezintegrácii.
Uvedomujem si, že si želáte politiku chaosu a občianskej nespokojnosti, a preto tieto opatrenia vnímam ako jasnú odpoveď na tieto vaše snahy. V tomto kontexte chcem zdôrazniť, že okrem tlaku na rast miest nezabúdame ani na riešenie dlhodobej nezamestnanosti. Trochu sa chcem, ale fakt len trochu a krátko vrátiť k tej včerajšej dlhej rozprave. Áno, nezamestnanosť je na historických minimách, ale stále tu máme... (Reakcia z pléna.)
Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR
Poprosím, poprosím kľud v rokovacej sále. (Reakcia z pléna.) Poprosím vás, poprosím vás, kľud v rokovacej sále, vidíme, že ten rokovací poriadok musí byť upravený vo viacerých častiach.
Tomáš, Erik, poslanec NR SR
Pán Poliačik, keď pán Dostál bol mimo témy, čušali ste ako voš pod chrastou a ja hneď pri prvej vete, keď som len povedal, že krátko sa chcem vrátiť, pretože aj k téme nezamestnanosti, lebo je to celková téma, tak tu kričíte. Nekričte! Mali ste byť tu, mali ste tu byť na čas, pán Poliačik, mali ste tu byť načas, prihlásiť sa do rozpravy a diskutovať. (Reakcia z pléna.) No tak ste sa mali pripraviť do rozpravy. (Reakcia z pléna.) Ale vy si zle robíte svoju prácu.
Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR
Poprosím vás, nediskutujte.
Tomáš, Erik, poslanec NR SR
Pán Poliačik, nechajte ma dokončiť môj prejav a buďte slušný, prosím vás. (Reakcia z pléna.)
Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR
Pán poslanec Poliačik.
Tomáš, Erik, poslanec NR SR
Zbabelý ste vy. Zbabelý ste vy, dobre, dobre.
Takže áno, nezamestnanosť je na historických minimách, ale stále tu máme pomerne početnú skupinu ľudí, ktorí nechcú pracovať alebo nevedia pracovať, pretože nemajú na to potrebnú kvalifikáciu. Spustili sme preto rôzne modely rekvalifikácie ľudí. Mohol by som hovoriť o mnohých, ale najnovší je už veľmi dobre známy. Napríklad ministerstvo práce sa dohodlo so Zväzom automobilového priemyslu, za 17 mil. euro rekvalifikuje 5-tisíc ľudí. Nebudem ich vymenovávať všetkých. Včera sa hovorilo o príplatkoch za dochádzanie za prácou, dokonca za presťahovaním za prácou a podobne.
Dôležitým opatrením môže byť, a tu sa opäť zhodujeme s časťou opozície, exekučná amnestia, ktorá môže uvoľniť pre trh až 40-tisíc ľudí. Prioritou je, a to chcem zdôrazniť a povedať aj populistom zo SME RODINA a Ľudovej strany Naše Slovensko, prioritou je, aby v prvom rade pracovali Slováci a Slovenky. Chceme čo najmenej dovážať cudziu pracovnú silu, ktorá má problém... (Reakcia z pléna.) Aj Maďari, áno, áno... (Povedané so smiechom.) Chceme čo najmenej dovážať, viete dobre, ako som to myslel, samozrejme, aj národnostné menšiny, samozrejme, chceme čo najmenej dovážať cudziu pracovnú silu, ktorá má problém s adaptáciou a integráciou. A preto chcem povedať, že zavádzame, opäť zopakovať, sociálny damping. Pre tých, ktorí nevedia, čo je sociálny damping, vysvetlíme, že zamestnanci, ktorí prídu z tretích krajín, musia pracovať za rovnakých podmienok ako naši zamestnanci, nesmú byť zvýhodňovaní a to je práve je, tá vec, ktorá pomáha tým našim ľudom. Máme strop. Zavádzame strop 30 % pre zamestnancov z tretích krajín z počtu, z celkového počtu zamestnancov vo firmách.
Dámy a páni, slovenská politická scéna je zásadne rozdelená na principiálnom konflikte. Politika, ktorá vychádza v ústrety ľudom, ktorá svojimi sociálnymi opatreniami smeruje k zlepšeniu kvality ich života, naráža na pravicový populizmus. Základné znaky pravicového populizmu sú nesúlad medzi ambíciou šetriť a rozdávať, kritika podpory príchodu nových investícií a tým aj zamestnanosti a ignorácia sociálneho postavenia ľudí a kvality ich života. Som presvedčený, že opatrenia, ktoré dnes schválime a o ktorých dnes hovoríme, sú jasnou odpoveďou pre verejnosť a zároveň návodou, ktorú alternatívu riadenia štátu si má vybrať.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
8.2.2018 o 9:56 hod.
Mgr.
Erik Tomáš
Videokanál poslanca
Vážení páni podpredsedovia Národnej rady, kolegovia, kolegyne dovoľte, aby som aj ja zaujal krátke stanovisko k novele Zákonníka práce.
Kolegovia, kolegyne, gro našej ľavicovej politiky netvoria makroekonomické parametre, ale kvalita života jednotlivca. Áno, je pravda, ekonomika láme rekordné čísla, miera nezamestnanosti prudko klesá, pohybuje sa na historických minimách a zamestnanosť stúpa. Ide o vývoj, ktorý pred nás stavia dôležité výzvy. Vážime si každého jedného podnikateľa i živnostníka, pretože oni prinášajú a vytvárajú pracovné miesta, ale pre stranu SMER - sociálna demokracia bol, je a vždy bude na prvom mieste zamestnanec a vzhľadom na priaznivú ekonomickú situáciu v súčasnosti viac ako kedykoľvek predtým aj jeho mzda. V kontexte tejto našej filozofie prichádzame s novelou Zákonníka práce, ktorá má okrem iného zaviesť alebo zvýšiť príplatky za prácu v noci, počas sviatkov a víkendov. Nemyslíme si, že tieto príplatky budú likvidačné pre zamestnávateľov. Je to podobná situácia ako v prípade zvyšovania minimálnej mzdy. Aj vtedy niektorí zamestnávatelia, niektorí pseudoodborníci, pseudoanalytici, odborníci z opozície strašili, že prudké zvyšovanie minimálnej mzdy bude znamenať hromadné prepúšťanie. A čo sa udialo? Napriek prudkému zvyšovaniu minimálnej mzdy prudko klesá nezamestnanosť a prudko stúpa počet nových pracovných miest. A po tejto minimálnej mzde sú príplatky druhým našim významným nástrojom na rast celkových miest. Cez minimálnu mzdu a cez tieto príplatky vytvárame tlak na to, aby ľudom jednoducho rástli platy.
Aj v prípade príplatkov prichádza to isté strašenie. Vraj to zlikviduje viacero firiem. Nesúhlasím. Fakty hovoria jasne. Niektoré z nich už spomenul aj môj kolega Podmanický a ja ich ešte raz zopakujem. Mzdové náklady v priemysle predstavujú len 7 % celkových nákladov. Pomer miezd na HDP v Slovenskej republike je okolo 36 %, pričom zisk až 51 %. Západné krajiny majú presne opačný pomer. Mzdy 49 %, zisk len 36 %. Chcem aj dodať, že v slovenskej, Slovenská republika má najviac nadčasov, nočných a nepretržitých zmien v Európskej únii. Až 23 % v priemysle, pričom priemer v EÚ je len 11 %. Na nočných smenách pracuje až 240-tisíc ľudí. Napriek nášmu jasnému presvedčeniu v tejto otázke sme boli pripravení aj diskutovať. Viete dobre, že sme boli pod paľbou kritiky, že chceme presadiť tieto opatrenia silou, bez akejkoľvek diskusie. Tak sme na túto diskusiu pristúpili. Bola diskusia na úrovni tripartity medzi zamestnávateľmi, odborármi a vládou. A výsledkom tejto diskusie je kompromis. Áno, nikto nebol spokojní, ale dosiahol sa kompromis. Týmto kompromisom sme chceli zabezpečiť konkurencieschopnosť našich firiem v rámci V4, ale aj tak zamestnanci našich firiem budú mať v rámci tohto priestoru najvyššie príplatky a zároveň sme sa, samozrejme, chceli postarať o spoločnosti, ktorých gro výroby je v noci, to sú tí toľko spomínaní pekári, a o spoločnosti s počtom pracovníkov do 20.
Prišiel som aj s vlastným pozmeňujúcim návrhom, ktorý už, ako dobre viete, garantuje tieto príplatky aj pre zamestnancov v štátnom a verejnom sektore minimálne v takej výške ako zamestnancom v súkromnom sektore. Myslím si, že tu sme sa dohodli spolu s niektorými predstaviteľmi opozície. Odmietam teda jednoznačne vaše tvrdenia opoziční kolegovia, že sme poškodili podnikateľov. Opakujem, ekonomike sa darí a je našou prvoradou povinnosťou, aby to ľudia pocítili, a firmy sa aspoň týmto spôsobom podelili o svoje zisky. Kultúra štátu, integrita štátu je založená aj na solidarite a sociálnom zmieri. Dejiny ukázali veľa negatívnych príkladov, keď sa sociálne nožnice roztvorili natoľko, že došlo k oslabeniu štátu, k nepokojom a jeho dezintegrácii.
Uvedomujem si, že si želáte politiku chaosu a občianskej nespokojnosti, a preto tieto opatrenia vnímam ako jasnú odpoveď na tieto vaše snahy. V tomto kontexte chcem zdôrazniť, že okrem tlaku na rast miest nezabúdame ani na riešenie dlhodobej nezamestnanosti. Trochu sa chcem, ale fakt len trochu a krátko vrátiť k tej včerajšej dlhej rozprave. Áno, nezamestnanosť je na historických minimách, ale stále tu máme... (Reakcia z pléna.)
Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR
Poprosím, poprosím kľud v rokovacej sále. (Reakcia z pléna.) Poprosím vás, poprosím vás, kľud v rokovacej sále, vidíme, že ten rokovací poriadok musí byť upravený vo viacerých častiach.
Tomáš, Erik, poslanec NR SR
Pán Poliačik, keď pán Dostál bol mimo témy, čušali ste ako voš pod chrastou a ja hneď pri prvej vete, keď som len povedal, že krátko sa chcem vrátiť, pretože aj k téme nezamestnanosti, lebo je to celková téma, tak tu kričíte. Nekričte! Mali ste byť tu, mali ste tu byť na čas, pán Poliačik, mali ste tu byť načas, prihlásiť sa do rozpravy a diskutovať. (Reakcia z pléna.) No tak ste sa mali pripraviť do rozpravy. (Reakcia z pléna.) Ale vy si zle robíte svoju prácu.
Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR
Poprosím vás, nediskutujte.
Tomáš, Erik, poslanec NR SR
Pán Poliačik, nechajte ma dokončiť môj prejav a buďte slušný, prosím vás. (Reakcia z pléna.)
Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR
Pán poslanec Poliačik.
Tomáš, Erik, poslanec NR SR
Zbabelý ste vy. Zbabelý ste vy, dobre, dobre.
Takže áno, nezamestnanosť je na historických minimách, ale stále tu máme pomerne početnú skupinu ľudí, ktorí nechcú pracovať alebo nevedia pracovať, pretože nemajú na to potrebnú kvalifikáciu. Spustili sme preto rôzne modely rekvalifikácie ľudí. Mohol by som hovoriť o mnohých, ale najnovší je už veľmi dobre známy. Napríklad ministerstvo práce sa dohodlo so Zväzom automobilového priemyslu, za 17 mil. euro rekvalifikuje 5-tisíc ľudí. Nebudem ich vymenovávať všetkých. Včera sa hovorilo o príplatkoch za dochádzanie za prácou, dokonca za presťahovaním za prácou a podobne.
Dôležitým opatrením môže byť, a tu sa opäť zhodujeme s časťou opozície, exekučná amnestia, ktorá môže uvoľniť pre trh až 40-tisíc ľudí. Prioritou je, a to chcem zdôrazniť a povedať aj populistom zo SME RODINA a Ľudovej strany Naše Slovensko, prioritou je, aby v prvom rade pracovali Slováci a Slovenky. Chceme čo najmenej dovážať cudziu pracovnú silu, ktorá má problém... (Reakcia z pléna.) Aj Maďari, áno, áno... (Povedané so smiechom.) Chceme čo najmenej dovážať, viete dobre, ako som to myslel, samozrejme, aj národnostné menšiny, samozrejme, chceme čo najmenej dovážať cudziu pracovnú silu, ktorá má problém s adaptáciou a integráciou. A preto chcem povedať, že zavádzame, opäť zopakovať, sociálny damping. Pre tých, ktorí nevedia, čo je sociálny damping, vysvetlíme, že zamestnanci, ktorí prídu z tretích krajín, musia pracovať za rovnakých podmienok ako naši zamestnanci, nesmú byť zvýhodňovaní a to je práve je, tá vec, ktorá pomáha tým našim ľudom. Máme strop. Zavádzame strop 30 % pre zamestnancov z tretích krajín z počtu, z celkového počtu zamestnancov vo firmách.
Dámy a páni, slovenská politická scéna je zásadne rozdelená na principiálnom konflikte. Politika, ktorá vychádza v ústrety ľudom, ktorá svojimi sociálnymi opatreniami smeruje k zlepšeniu kvality ich života, naráža na pravicový populizmus. Základné znaky pravicového populizmu sú nesúlad medzi ambíciou šetriť a rozdávať, kritika podpory príchodu nových investícií a tým aj zamestnanosti a ignorácia sociálneho postavenia ľudí a kvality ich života. Som presvedčený, že opatrenia, ktoré dnes schválime a o ktorých dnes hovoríme, sú jasnou odpoveďou pre verejnosť a zároveň návodou, ktorú alternatívu riadenia štátu si má vybrať.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
10:05
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 10:05
Martin PoliačikTak poprosím, aby ste pána Tomáša upozornili, aká je jeho práca v tomto pléne.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
8.2.2018 o 10:05 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, mám procedurálny návrh, pán predsedajúci, aby ste upozornili aj koaličných poslancov, čo je úlohou spravodajcu v rozprave. Toto bolo flagrantné zneužitie postavenia spravodajcu, ktorý už aj tak má silné postavenie, lebo sa do rozpravy môže prihlásiť kedykoľvek. Nie je namieste, aby sme v záverečnom slove mali nový obsah, na ktorý sa nedá reagovať. Samotný politický príhovor, ktorý je pripravený dopredu a ktorý má byť zákonite predmetom rozpravy, a nie záverečného slova. V záverečnom slove spravodajca má zhodnotiť technickú stránku rozpravy, vyjadriť sa k pozmeňovákom a oznámiť, kedy sa bude hlasovať.
Tak poprosím, aby ste pána Tomáša upozornili, aká je jeho práca v tomto pléne.
Rozpracované
10:07
Vystúpenie 10:07
Robert KaliňákPán Poliačik, vždy viete krásne kričať, ako sa porušuje rokovací poriadok, hoci som presvedčený, že pán Tomáš...
Pán Poliačik, vždy viete krásne kričať, ako sa porušuje rokovací poriadok, hoci som presvedčený, že pán Tomáš neporušil rokovací poriadok, ale len v prípade, ak sa jedná, že sa vám to hodí. Ste teraz členom Progresívneho Slovenska a chcete úprimne bojovať o tom (reakcia z pléna), čo hovoríte, pán poslanec, musíte, musíte, musíte sa (zaznievanie gongu) snažiť byť naozaj spravodlivý byť na všetkých. To znamená, mali ste takto vyskočiť a povedať pánovi Dostálovi, že celé jeho vystúpenie bolo od veci. Že sa netýkalo samotnej veci, že všetkých poslancov oklamal, keď rozprával o svojej komunálnej politike a snažil sa stiahnuť pozornosť sám na seba.
Viete, ľudia, ktorí podvádzajú pri voľbách, ktorí pravidelne obchádzajú volebný zákon len preto, aby sa na chrbte inej strany dostali do parlamentu, paradoxne vždy inej, lebo vždy majú potom po určitom čase tak trošku dosť v tej strane, tak musia striedať, pravidelne skáču tak, samozrejme, moralizujú v tomto parlamente najviac. A praktiky, ktoré používajú pri kádrovaní iných ľudí, sú proste ešte z čias roku ’88, ’87, ’86. Čo som to počul, pán Dostál? Že človek je problém, pretože kritizoval prezidenta? Že to je morálny, morálne bahno a morálny úpadok, že kritizoval prezidenta? Čo si to dovolil? Ja si myslím, že by ho mali zavrieť, pán Dostál. (Ojedinelý potlesk.) Ďakujem pekne. Búrlivý potlesk. (Povedané so smiechom a smiech v sále.)
Pán Dostál, vôbec cítite sa, že ako absolútne nespravodlivo vlastne hájite len svoje záujmy a presadzujete ich a nadávate všetkým ostatným, pritom používate komunistické praktiky? Toto robili eštebáci, čo robíte vy. Kádrovali ľudí podľa názoru. Čítali ste niekedy slovenskú ústavu, okrem toho, že na ňu stále poukazujete? Že nemôžete byť v tejto krajine nejakým spôsobom diskriminovaný kvôli výkonu svojej práce, či už advokáta, alebo notára, alebo kohokoľvek, že poviete svoj názor, za názor, za prácu, za presvedčenie, akýmkoľvek spôsobom postihovaný? To je pre mňa otázka, jednoducho zneužijete zákon, ktorý hovorí jasne o tom, aby sa vylepšili podmienky pracovníkom.
Tvrdíte, že vy ste zástanca toho, že si to majú vyjednať. A vy ste niekedy počuli o tom, že postavenie zamestnanca a zamestnávateľa nie je rovnocenné? Už ste o tom počuli? Už ste niekedy inak ako zo štátu brali peniaze, skúšali ste sa zamestnať a pracovať pod nejakým tvrdým šéfom, že čo vám povie na to, že čo si myslíte o svojom plate? Už ste to niekedy skúsili? Lebo vy ste celoživotný NGO-kár, to znamená, že moc tých skúseností nemáte. To znamená, povedzte mi, ako choďte raz do fabriky, robili ste niekedy manuálne? Viete, že skúsite, normálne že pôjdete do fabriky alebo niekam a vyskúšate si opýtať šéfa, že viete čo, mne sa tých 480 eur, čo mi dávaš, zdá málo! Dáš mi viac? Čo myslíte, čo? A on, samozrejme, prosím vás pekne, sadnite si pán kolega, tuná porozprávali sme sa o zvýšení vášho platu alebo vás rovno kopne do zadku? Pretože tak je to nastavené. Keď ste prišli do vlády v roku 2010, prvé, čo ste urobili zliberalizovali ste Zákonník práce, aby bolo možné ľudí vyhadzovať kedykoľvek. Rozumieme sa? To znamená, chápem, že sa vám to nepríjemne počúva. A keď chcete hovoriť o iných ľuďoch začnite tým, ktorého klubu predsedá človek, ktorý okradol Bratislavčanov o 20 mil., že prepísal pozemok na svoju vlastnú firmu. Bratislavčanov. Tým začnite a vtedy vám začnem veriť, pán Dostál, prvýkrát v živote, že máte o niečo záujem, že máte záujem byť spravodlivý, že naozaj chcete hodnotiť všetkých rovnako. Vtedy to bude dôveryhodné. V opačnom prípade, či už pán Poliačik, ktorý naozaj úplne nezmyselne (povedané so smiechom) zaútočil na spravodajcu, lebo robíte vždy prejavy, keď ste spravodajcovia. (Reakcia z pléna.) Tak, pani Nicholsonová, si to veľmi dobre pamätám. Vtedy ste na pani Nicholsonovú nekričali... (Ruch v sále.)
Bugár, Béla, podpredseda NR SR
Páni poslanci, môžte sa potom vyjadriť procedurál..., teda faktických. (Reakcia z pléna.)
Pán poslanec Poliačik, vo faktickej môžte!
Kaliňák, Robert, podpredseda vlády a minister vnútra SR
Vtedy ste nikdy na ňu nekričali... Pán poslanec, prosím vás pekne, vaša selektívna spravodlivosť je tak známa všeobecne, vás všetkých vlastne pôvodom zo SaS-ky, že je to na tom naozaj zábavné.
Ale proste zneužiť poslanecký, alebo teda zneužiť zákon na to, aby ste reprezentovali vlastné stranícke, komunálne veci, to tu už dávno nebolo! A teraz ma zaujíma, keď zákon hovorí jasne, že má kandidovať politická strana alebo v koalícii. V meste sa prezentujete, že ste OKS pán poslanec. Tu ste SaS. Tak ako je to naozaj? Aby sme vedeli, že jak ten zákon je, že či ste naraz v dvoch stranách alebo v koľkátich vlastne? A keď moralizujete, musíte začať od seba, lebo vy ste ten prvý, ktorý podviedol voličov, resp. zákon, ktorý hovorí jasne, buď ste straník, alebo koalícia. A SaS-ka nekandidovala ako koalícia, o tom som presvedčený. Takže od seba začnite, aby ste niekomu mohli niečo vyčítať. A keď sa snaží poslanecká časť alebo skupina poslancov presadiť aj vec, ktorá má zlepšiť podmienky, ja chápem, že sa vám to nepáči. Lebo prvé, čo ste urobili, keď ste boli vo vláde, ste tie podmienky zrušili a to by mali všetci vedieť.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, ja som si chcel dovoliť len zopár poznámok, ktoré som si dneska tak všimol, že takú tú selektívnu spravodlivosť, takú tú, také to selektívne rozhorčenie, ktoré tu funguje, a budem reagovať dnes na dvoch pánov poslancov, pána Dostála a pána Poliačika.
Pán Poliačik, vždy viete krásne kričať, ako sa porušuje rokovací poriadok, hoci som presvedčený, že pán Tomáš neporušil rokovací poriadok, ale len v prípade, ak sa jedná, že sa vám to hodí. Ste teraz členom Progresívneho Slovenska a chcete úprimne bojovať o tom (reakcia z pléna), čo hovoríte, pán poslanec, musíte, musíte, musíte sa (zaznievanie gongu) snažiť byť naozaj spravodlivý byť na všetkých. To znamená, mali ste takto vyskočiť a povedať pánovi Dostálovi, že celé jeho vystúpenie bolo od veci. Že sa netýkalo samotnej veci, že všetkých poslancov oklamal, keď rozprával o svojej komunálnej politike a snažil sa stiahnuť pozornosť sám na seba.
Viete, ľudia, ktorí podvádzajú pri voľbách, ktorí pravidelne obchádzajú volebný zákon len preto, aby sa na chrbte inej strany dostali do parlamentu, paradoxne vždy inej, lebo vždy majú potom po určitom čase tak trošku dosť v tej strane, tak musia striedať, pravidelne skáču tak, samozrejme, moralizujú v tomto parlamente najviac. A praktiky, ktoré používajú pri kádrovaní iných ľudí, sú proste ešte z čias roku ’88, ’87, ’86. Čo som to počul, pán Dostál? Že človek je problém, pretože kritizoval prezidenta? Že to je morálny, morálne bahno a morálny úpadok, že kritizoval prezidenta? Čo si to dovolil? Ja si myslím, že by ho mali zavrieť, pán Dostál. (Ojedinelý potlesk.) Ďakujem pekne. Búrlivý potlesk. (Povedané so smiechom a smiech v sále.)
Pán Dostál, vôbec cítite sa, že ako absolútne nespravodlivo vlastne hájite len svoje záujmy a presadzujete ich a nadávate všetkým ostatným, pritom používate komunistické praktiky? Toto robili eštebáci, čo robíte vy. Kádrovali ľudí podľa názoru. Čítali ste niekedy slovenskú ústavu, okrem toho, že na ňu stále poukazujete? Že nemôžete byť v tejto krajine nejakým spôsobom diskriminovaný kvôli výkonu svojej práce, či už advokáta, alebo notára, alebo kohokoľvek, že poviete svoj názor, za názor, za prácu, za presvedčenie, akýmkoľvek spôsobom postihovaný? To je pre mňa otázka, jednoducho zneužijete zákon, ktorý hovorí jasne o tom, aby sa vylepšili podmienky pracovníkom.
Tvrdíte, že vy ste zástanca toho, že si to majú vyjednať. A vy ste niekedy počuli o tom, že postavenie zamestnanca a zamestnávateľa nie je rovnocenné? Už ste o tom počuli? Už ste niekedy inak ako zo štátu brali peniaze, skúšali ste sa zamestnať a pracovať pod nejakým tvrdým šéfom, že čo vám povie na to, že čo si myslíte o svojom plate? Už ste to niekedy skúsili? Lebo vy ste celoživotný NGO-kár, to znamená, že moc tých skúseností nemáte. To znamená, povedzte mi, ako choďte raz do fabriky, robili ste niekedy manuálne? Viete, že skúsite, normálne že pôjdete do fabriky alebo niekam a vyskúšate si opýtať šéfa, že viete čo, mne sa tých 480 eur, čo mi dávaš, zdá málo! Dáš mi viac? Čo myslíte, čo? A on, samozrejme, prosím vás pekne, sadnite si pán kolega, tuná porozprávali sme sa o zvýšení vášho platu alebo vás rovno kopne do zadku? Pretože tak je to nastavené. Keď ste prišli do vlády v roku 2010, prvé, čo ste urobili zliberalizovali ste Zákonník práce, aby bolo možné ľudí vyhadzovať kedykoľvek. Rozumieme sa? To znamená, chápem, že sa vám to nepríjemne počúva. A keď chcete hovoriť o iných ľuďoch začnite tým, ktorého klubu predsedá človek, ktorý okradol Bratislavčanov o 20 mil., že prepísal pozemok na svoju vlastnú firmu. Bratislavčanov. Tým začnite a vtedy vám začnem veriť, pán Dostál, prvýkrát v živote, že máte o niečo záujem, že máte záujem byť spravodlivý, že naozaj chcete hodnotiť všetkých rovnako. Vtedy to bude dôveryhodné. V opačnom prípade, či už pán Poliačik, ktorý naozaj úplne nezmyselne (povedané so smiechom) zaútočil na spravodajcu, lebo robíte vždy prejavy, keď ste spravodajcovia. (Reakcia z pléna.) Tak, pani Nicholsonová, si to veľmi dobre pamätám. Vtedy ste na pani Nicholsonovú nekričali... (Ruch v sále.)
Bugár, Béla, podpredseda NR SR
Páni poslanci, môžte sa potom vyjadriť procedurál..., teda faktických. (Reakcia z pléna.)
Pán poslanec Poliačik, vo faktickej môžte!
Kaliňák, Robert, podpredseda vlády a minister vnútra SR
Vtedy ste nikdy na ňu nekričali... Pán poslanec, prosím vás pekne, vaša selektívna spravodlivosť je tak známa všeobecne, vás všetkých vlastne pôvodom zo SaS-ky, že je to na tom naozaj zábavné.
Ale proste zneužiť poslanecký, alebo teda zneužiť zákon na to, aby ste reprezentovali vlastné stranícke, komunálne veci, to tu už dávno nebolo! A teraz ma zaujíma, keď zákon hovorí jasne, že má kandidovať politická strana alebo v koalícii. V meste sa prezentujete, že ste OKS pán poslanec. Tu ste SaS. Tak ako je to naozaj? Aby sme vedeli, že jak ten zákon je, že či ste naraz v dvoch stranách alebo v koľkátich vlastne? A keď moralizujete, musíte začať od seba, lebo vy ste ten prvý, ktorý podviedol voličov, resp. zákon, ktorý hovorí jasne, buď ste straník, alebo koalícia. A SaS-ka nekandidovala ako koalícia, o tom som presvedčený. Takže od seba začnite, aby ste niekomu mohli niečo vyčítať. A keď sa snaží poslanecká časť alebo skupina poslancov presadiť aj vec, ktorá má zlepšiť podmienky, ja chápem, že sa vám to nepáči. Lebo prvé, čo ste urobili, keď ste boli vo vláde, ste tie podmienky zrušili a to by mali všetci vedieť.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
10:13
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:13
Ondrej DostálAle predovšetkým som rád, že ste mali potrebu prihlásiť sa k pánovi Mišíkovi a k firme ARK, ktorá, pretože teraz je predmetom kritiky na, na mestskej úrovni, tak evidentne ste potrebovali sa tejto firmy zastať.
Ja som nekritizoval pána Mišíka iba preto, že vystúpil na jednej tlačovke. Ja som poukázal na to, že vystúpil na tlačovke kandidáta, ktorý bol neskôr odsúdený za korupciu. Ja som poukázal na to, že bol vo firme alebo je vo firme ARK, ktorá sa nabaľuje na kšeftoch s bratislavským magistrátom. Ja som poukázal na to, že je tam s pánom Piterkom, ktorý je obchodným partnerom pána Baštrnáka, ktorého vy veľmi dôverne poznáte, a čelili ste aj odvolávaniu kvôli tomu, aké s ním máte vzťahy.
Takže som rád, že sa k tomu hlásite.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.2.2018 o 10:13 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Pán poslanec Kaliňák, či, pán minister, ospravedlňujem sa, pán poslanec Tomáš porušil ako spravodajca § 27 ods. 9 zákona o rokovacom poriadku, ktorý hovorí o tom, že po skončení rozpravy môže k jej výsledkom zaujať stanovisko navrhovateľ. Nezaujal stanovisko k jej výsledkom, hovoril o úplne iných veciach. Hovoril napríklad o včerajšej rozprave, kde nebol spravodajcom. Povedzte mi, aké ustanovenie o rokovacom poriadku som porušil ja. Žiadne. Ja som predsedom OKS a kandidoval som na kandidátnej listine strany Sloboda a Solidarita. Zákon to umožňuje. Všetci to mohli vedieť. Bolo to oficiálne oznámené, ja sa k tomu od začiatku hlásim. Som členom poslaneckého klubu strany Sloboda a Solidarita. Nie je žiadny problém s tým, že som zároveň členom inej politickej strany. Ak hovoríte, že niečo pod..., niečo obchádzam alebo niekoho som podviedol, tak klamete, ako je to u vás bežné.
Ale predovšetkým som rád, že ste mali potrebu prihlásiť sa k pánovi Mišíkovi a k firme ARK, ktorá, pretože teraz je predmetom kritiky na, na mestskej úrovni, tak evidentne ste potrebovali sa tejto firmy zastať.
Ja som nekritizoval pána Mišíka iba preto, že vystúpil na jednej tlačovke. Ja som poukázal na to, že vystúpil na tlačovke kandidáta, ktorý bol neskôr odsúdený za korupciu. Ja som poukázal na to, že bol vo firme alebo je vo firme ARK, ktorá sa nabaľuje na kšeftoch s bratislavským magistrátom. Ja som poukázal na to, že je tam s pánom Piterkom, ktorý je obchodným partnerom pána Baštrnáka, ktorého vy veľmi dôverne poznáte, a čelili ste aj odvolávaniu kvôli tomu, aké s ním máte vzťahy.
Takže som rád, že sa k tomu hlásite.
Rozpracované
10:15
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:15
Martin PoliačikA ešte jednu otázku mám. Nemali sme k dnešnému dátumu náhodou mať už ušetrenú na ESE prvú miliardu? Nemalo to tak byť? Nemala tá obrovská efektivizácia štátnej správy a spájanie služieb pre občanov prinášať prvé peniaze? Kde sú?
Choďte si robiť vlastnú robotu, pán minister, a neplytvajte časom tohto parlamentu s takýmito hlúposťami.
Ďakujem veľmi pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.2.2018 o 10:15 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Pozrite sa, pán minister, vy ste politicky mŕtvy človek, takže to už v zásade sú (reakcia z pléna), sú už len predposledné kopačky, ale rozmýšľam, že čo tak horí, čo tak horí, že potrebujete odpútavať pozornosť. Lebo vy máte akože robotu, ten rezort neni úplne v poriadku. A rozmýšľam, že čo by to mohlo byť. Možnože včerajší článok, na základe ktorého sa verejnosť dozvedela, že vrchný inšpektor pán Lučanský sa pravidelne fotí s mafiánmi po, po dovolenkách, a teda nie je úplne dôveryhodný človek. Možno to vás dvihlo zo stoličky, pán minister, a kvôli tomuto idete robiť dymovú clonu, lebo neverím tomu, že pri tom strašnom výkone práce, ktoré máte na tak dôležitom ministerstve, ako vy máte, a pritom...
A ešte jednu otázku mám. Nemali sme k dnešnému dátumu náhodou mať už ušetrenú na ESE prvú miliardu? Nemalo to tak byť? Nemala tá obrovská efektivizácia štátnej správy a spájanie služieb pre občanov prinášať prvé peniaze? Kde sú?
Choďte si robiť vlastnú robotu, pán minister, a neplytvajte časom tohto parlamentu s takýmito hlúposťami.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
10:16
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:16
Milan MazurekAko je na jednej strane dobré, že odhaľujete pravú tvár týchto tzv. liberálov alebo liberálnych boľševikov, ale na druhej strane, ako hovorím, nie ste v mnohom o nič lepší.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.2.2018 o 10:16 hod.
Milan Mazurek
Videokanál poslanca
Pán minister Kaliňák, vy asi viete (ruch v sále), že my sa nezhodneme takmer na ničom a ja nikdy nešetrím pri možnostiach vašej kritiky, ale v tomto ste mali jednoducho pravdu a je určite faktom, že väčšina tejto slovenskej arabskej strany má naozaj boľševické videnie sveta, a bojím sa, že keby ľudia ako pán Dostál, ktorí sú konzervatívni liberáli, čo je naozaj neuveriteľné, boli pri vláde, tak ešte aj tú vašu špeciálnu jednotku, boľševickú jednotku NAKA, ktorú ste zase vytvorili vy, pričom nie ste o nič lepší ako pán Dostál teraz v tejto funkcii, by vylepšili na ešte úplne novú úroveň a to, čo by sa tu dialo, to by bolo jednoducho neskutočné.
Ako je na jednej strane dobré, že odhaľujete pravú tvár týchto tzv. liberálov alebo liberálnych boľševikov, ale na druhej strane, ako hovorím, nie ste v mnohom o nič lepší.
Rozpracované