28. schôdza

13.3.2018 - 14.3.2018
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

14.3.2018 o 11:32 hod.

Mgr.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:31

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, dovoľte mi predniesť procedurálny návrh aj po dohode s kolegom Jozefom Mihálom, ktorý je tiež hospitalizovaný v tejto chvíli, že navrhujeme presunúť dva body na ďalšiu schôdzu. Jedno je bod 41, tlač 879, a jedno je bod 42, tlač 880. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

14.3.2018 o 11:31 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:31

Simona Petrík
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne. Ja by som podobne ako kolega Beblavý rada presunula dva body programu tejto schôdze, moje dva návrhy zákonov, a to konkrétne bod 43, tlač 881, a bod 44, tlač 882, na budúcu schôdzu. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

14.3.2018 o 11:31 hod.

Mgr.

Simona Petrík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:32

Oto Žarnay
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo. Ja by som, pán predsedajúci, tiež chcel požiadať o presunutie môjho bodu na ďalšiu schôdzu Národnej rady, ide o tlač 877.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

14.3.2018 o 11:32 hod.

Mgr.

Oto Žarnay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:32

Boris Kollár
Skontrolovaný text
Ďakujem. Chcem oznámiť všetkým členom výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj, že zvolávam zasadnutie výboru dnes na 13.30 v rokovacej miestnosti výboru č. 147. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

14.3.2018 o 11:32 hod.

Mgr.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:32

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Ďakujem. Takisto podobne, chcem oznámiť všetkým členom výboru pre financie a rozpočet, že dnes o 13.30 sa bude konať zasadanie výboru v rokovačke finančného výboru. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

14.3.2018 o 11:32 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:32

Veronika Remišová
Skontrolovaný text
Poprosila by som vás o presunutie bodu 30 na nasledujúcu schôdzu. Je to zákon, tlač 888. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

14.3.2018 o 11:32 hod.

Mgr. art. M.A. ArtD.

Veronika Remišová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:33

Béla Bugár
Skontrolovaný text
Predpokladám, je všeobecný súhlas. Áno, ďakujem pekne. Pán poslanec Hrnko.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

14.3.2018 o 11:33 hod.

Ing.

Béla Bugár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:33

Anton Hrnko
Skontrolovaný text
Zvolávam výbor pre obranu a bezpečnosť do miestnosti zasadacej na 13.00 hod. dnes. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

14.3.2018 o 11:33 hod.

PhDr. CSc.

Anton Hrnko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:40

Milan Mazurek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, ako spravodajca určený predsedníčkou navrhnutého gestorského výboru pre ľudské práva a národnostné menšiny v súlade s § 73 rokovacieho poriadku predkladám informáciu k uvedenému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou uvedeného návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 893 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali nasledovné výbory: ústavnoprávny výbor, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj a výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny ako gestorský výbor. Odporúčam, aby sa návrh zákona prerokoval do 4. mája 2018 a gestorský výbor do 9. mája 2018.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

14.3.2018 o 11:40 hod.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:41

Ján Kecskés
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dámy a páni, v Ústave Slovenskej republiky je v čl. 12 ods. 2 uvedené: "Základné práva a slobody sa zaručujú na území Slovenskej republiky všetkým bez ohľadu na pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vieru a náboženstvo, politické, či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod alebo iné postavenie. Nikoho nemožno z tých dôvodov poškodzovať, zvýhodňovať alebo znevýhodňovať." V civilizovaných spravodlivých a demokratických štátoch, ku ktorým sa, by sa aj Slovenská republika mala nepochybne hlásiť, je neakceptovateľné, aby sa vláda alebo akýkoľvek iný orgán štátnej a verejnej správy správal diskriminačne voči ktorémukoľvek obyvateľovi alebo voči akejkoľvek skupine obyvateľstva len na základe ich príslušnosti k rase, národnosti alebo etniku. V demokratickej spoločnosti je neprípustné, aby bola akákoľvek rasová, národnostná alebo etnická menšina úmyselne a účelovo znevýhodňovaná v porovnaní s väčšinou. V zmysle Ústavy Slovenskej republiky je však rovnako neprípustné aj to, aby bola akákoľvek rasová, národnostná alebo etnická menšina úmyselne a účelovo zvýhodňovaná v porovnaní s väčšinou.
Odmietanie diskriminačného prístupu musí platiť univerzálne. Akákoľvek pozitívna diskriminácia jednej skupiny môže byť totiž oprávnene vnímaná ako negatívna diskriminácia druhej skupiny. Podľa Ústavy Slovenskej republiky aj podľa oficiálne deklarovanej sociálnej a národnostnej politiky Slovenská republika nerobí rozdiely vo svojom vzťahu k jednotlivým etnikám. Realita však dokazuje opak. Zriaďovanie rôznych oficiálnych štátnych orgánov pre rôzne etnické skupiny je v skutočnosti formálnym potvrdením nerovnosti prístupu štátu voči jednotlivým etnikám. Praktickým dôkazom existencie oficiálnej diskriminácie zo strany štátu je existencia Úradu splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity.
Podľa štatútu, ktorý bol schválený uznesením vlády Slovenskej republiky č. 308 zo dňa 27. 6. 2012, plní splnomocnenec vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity najmä úlohy s dôrazom na zlepšenie bývania rómskej komunity, zlepšenie zdravotnej starostlivosti o rómsku komunitu, zlepšenie životných podmienok v obciach s rómskymi osadami, zvyšovanie právneho vedomia rómskej komunity, zvyšovanie aktívnej účasti rómskej komunity na verejnom živote a správe vecí verejných, zamestnanosť, zamestnateľnosť a začleňovanie rómskej komunity na pracovný trh, zvyšovanie vzdelanostnej úrovne rómskej komunity, zlepšovanie jej prístupu ku vzdelaniu a k príprave na povolanie, aktívnu účasť na medzinárodných projektoch zameraných na zlepšenie života rómskych komunít a zvyšovanie bezpečnosti a verejného poriadku v rómskej komunite a tak ďalej.
Splnomocnenec vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity teda neplní len úlohy, ktorých cieľom je zabrániť diskriminácii rómskej komunity, ale plní aj úlohy, ktorých evidentným cieľom je zlepšiť postavenie a blahobyt rómskej komunity na Slovensku, a to ako v absolútnom porovnaní, tak aj v relatívnom porovnaní so zvyšnou majoritnou časťou obyvateľstva. Takáto náplň práce je evidentne diskriminačná voči príslušníkom zvyšnej majoritnej časti obyvateľstva, ktorí takéhoto splnomocnenca a s ním spojené výhody nemajú len preto, že nepatria k vyvolenej etnickej menšine.
Za účelom prevencie ďalšieho rozmachu diskriminácie majority pod zámienkami podpory rôznych menšín preto predkladáme predmetnú novelu zákona. V rámci tejto novely zavádzame povinnosť pre vládu Slovenskej republiky a pre orgány štátnej a verejnej správy, aby v prípade vytvorenia či existencie špeciálneho podriadeného orgánu pre styk s rasovými, národnostnými alebo etnickými menšinami vytvorili obdobný podriadený orgán s obdobnou pôsobnosťou aj pre majoritnú časť obyvateľstva. Vďaka tomu by prišlo k eliminácii nespravodlivej pozitívnej diskriminácie rôznych etnických menšín, resp. ak by k takejto pozitívnej diskriminácii prichádzalo, tak by na túto pozitívnu diskrimináciu mali rovnaký nárok aj príslušníci majoritného obyvateľstva.
Predkladaný návrh zákona by zmiernil spoločenské napätie medzi jednotlivými etnickými a národnostnými skupinami žijúcimi na Slovensku, odstránil by pocit krivdy a diskriminácie jednej skupiny na úkor druhej a v konečnom dôsledku by prispel k zvýšeniu rovnosti prístupu štátu k jednotlivým etnickým a národnostným skupinám. Predkladaný návrh zákona má jednoznačne pozitívne sociálne vplyvy.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

14.3.2018 o 11:41 hod.

Bc.

Ján Kecskés

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video