2. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
18.4.2016 o 17:28 hod.
Ing. CSc.
Ľubomír Petrák
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Ctení členovia výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, poprosím po ukončení rokovania pléna do miestnosti č. 33, aby sme mohli pristúpiť k ustanovujúcej schôdzi výboru a aj k 2. schôdzi výboru o programovom vyhlásení vlády. Ďakujem pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
16:37
Vystúpenie v rozprave 16:37
Jozef ViskupičDúfam, že atmosféra toho, čo sme tu boli svedkom, že to nebude pokračovať, že nebudeme pokračovať v žabomyších vojnách a v tom, že parlament by mal riešiť zásadné problémy a že budeme sa vedieť dohodnúť a bude dohoda na veciach, ktoré sú slušné a kultúrne. Preto mi dovoľte predniesť, že podľa § čl. 7 ods. 1 písm. a) a e) volebného poriadku o podrobnostiach o hlasovaní a o voľbách na ustanovujúcej schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky VII. volebného obdobia k uzneseniu Národnej rady Slovenskej republiky č. 1 z 23. marca 2016 v spojení s § 2 ods. 3 písm. b) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov navrhujem:
1. odvolať poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Gábora Grendela za hnutie OĽANO - NOVA z Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj, za člena ktorého bol zvolený na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky dňa 23. marca 2016;
2. vymenovať poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Gábora Grendela z hnutia OĽANO - NOVA za člena Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť.
Toto je môj pozmeňujúci návrh k predmetnému uzneseniu a dúfam, že napriek tomu, že sme dostali oznam od predsedu Národnej rady, že k dohode neprišlo, tak či situácia pána poslanca Beblavého alebo situácia pána poslanca Gábora Grendela bude vyriešená tak, že ukážeme verejnosti, ukážeme národu, že sa dohodnúť vieme, že sme naozaj slušní a pomery vo výboroch, ktoré doteraz boli 7:6, v podstatných výboroch alebo dôležitých výboroch a myslím si, že tu bolo a zaznelo o tomto už dosť veľa, vykreujeme takým spôsobom, aby boli funkčné, pretože ak to zhrnieme a na to sa pozrieme troška z objektívnych dôvodov, 7:6 je preukazné. Myslím si, že nič veľmi sa nestane poslancom vládnej koalície, ak opozícia bude mať v týchto výboroch zastúpených 6 poslancov. To, že to bude rešpektovať aj ich odbornosť, je to, čo by sme asi do verejnosti chceli odkázať. Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
18.4.2016 o 16:37 hod.
Mgr.
Jozef Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci. Úvodom môjho vystúpenia chcem povedať, že ma mrzí, že neprišlo v takto triviálnej veci z pohľadu možnej dohody k tej dohode na poslaneckom grémiu, a preto mi dovoľte, aby sme túto nešťastnú tému, ktorá sa otvorila pri ustanovujúcej schôdzi a tak isto otvorila aj túto schôdzu, aby som urobil aj procesu, aj tomu, čo sme deklarovali, zadosť a dovoľte mi, aby som predniesol doplňujúci návrh k uzneseniu a k tomu, čo sme tu vystupovali viacerí.
Dúfam, že atmosféra toho, čo sme tu boli svedkom, že to nebude pokračovať, že nebudeme pokračovať v žabomyších vojnách a v tom, že parlament by mal riešiť zásadné problémy a že budeme sa vedieť dohodnúť a bude dohoda na veciach, ktoré sú slušné a kultúrne. Preto mi dovoľte predniesť, že podľa § čl. 7 ods. 1 písm. a) a e) volebného poriadku o podrobnostiach o hlasovaní a o voľbách na ustanovujúcej schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky VII. volebného obdobia k uzneseniu Národnej rady Slovenskej republiky č. 1 z 23. marca 2016 v spojení s § 2 ods. 3 písm. b) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov navrhujem:
1. odvolať poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Gábora Grendela za hnutie OĽANO - NOVA z Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj, za člena ktorého bol zvolený na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky dňa 23. marca 2016;
2. vymenovať poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Gábora Grendela z hnutia OĽANO - NOVA za člena Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť.
Toto je môj pozmeňujúci návrh k predmetnému uzneseniu a dúfam, že napriek tomu, že sme dostali oznam od predsedu Národnej rady, že k dohode neprišlo, tak či situácia pána poslanca Beblavého alebo situácia pána poslanca Gábora Grendela bude vyriešená tak, že ukážeme verejnosti, ukážeme národu, že sa dohodnúť vieme, že sme naozaj slušní a pomery vo výboroch, ktoré doteraz boli 7:6, v podstatných výboroch alebo dôležitých výboroch a myslím si, že tu bolo a zaznelo o tomto už dosť veľa, vykreujeme takým spôsobom, aby boli funkčné, pretože ak to zhrnieme a na to sa pozrieme troška z objektívnych dôvodov, 7:6 je preukazné. Myslím si, že nič veľmi sa nestane poslancom vládnej koalície, ak opozícia bude mať v týchto výboroch zastúpených 6 poslancov. To, že to bude rešpektovať aj ich odbornosť, je to, čo by sme asi do verejnosti chceli odkázať. Ďakujem.
Rozpracované
16:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:40
Daniel LipšicÁno, zatiaľ máte v tomto parlamente väčšinu a robíte si, čo chcete. Ale chcem vám povedať pri tomto vašom hlasovaní, že je to hanbou vašou, ako takýmto zlomyseľným spôsobom budete rozhodovať, lebo ešte raz, to nerobili ani vlády predchádzajúce Roberta Fica a som veľmi prekvapený, že tí, ktorí vyčítali štýl riadenia Národnej rady Pavlom Paškom, sa dnes pridávajú k ešte horšiemu štýlu, ktorý chcete predviesť dneska.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
18.4.2016 o 16:40 hod.
JUDr. LL.M.
Daniel Lipšic
Videokanál poslanca
Pán poslanec Viskupič, pretože je dôležité si ujasniť fakty, tak tie fakty sú nasledovné, lebo si myslím, že sú veľmi dôležité, je dôležité ich povedať. Opozícia navštívila ešte pred ustanovujúcou schôdzou bývalého predsedu parlamentu so žiadosťou, aby sa napravili pomery navrhované vo výboroch. Bývalý predseda parlamentu odmietol tento návrh, tak sme ho otvorili na ustanovujúcej schôdzi. Súčasný predseda parlamentu na ustanovujúcej schôdzi povedal, že je tu vôľa to riešiť, ak zoberieme návrhy späť. Zobrali sme ich späť. Ak má niekto pocit, že zo strany opozície bola malá ústretovosť, tak tieto fakty ho usvedčujú z úplného opaku. Pri finančnom výbore zostáva zachovaný pomer 7:5, ktorý nezodpovedá pomerom na pléne. Pri branno-bezpečnostnom výbore sa pomer členov, počet členov znižuje na jedenásť členov, čo nebolo nikdy v novodobej histórii Národnej rady. Nie je to zdôvodnené ničím, ničím, žiadnym argumentom, absolútne žiadnym argumentom, len silou, len väčšinou, len zlomyseľnosťou.
Áno, zatiaľ máte v tomto parlamente väčšinu a robíte si, čo chcete. Ale chcem vám povedať pri tomto vašom hlasovaní, že je to hanbou vašou, ako takýmto zlomyseľným spôsobom budete rozhodovať, lebo ešte raz, to nerobili ani vlády predchádzajúce Roberta Fica a som veľmi prekvapený, že tí, ktorí vyčítali štýl riadenia Národnej rady Pavlom Paškom, sa dnes pridávajú k ešte horšiemu štýlu, ktorý chcete predviesť dneska.
Rozpracované
16:42
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:42
Ján BudajPáni kolegovia, vy dobre viete, že demokracia je o rešpektovaní menšiny....
Páni kolegovia, vy dobre viete, že demokracia je o rešpektovaní menšiny. My sme menšinou, my máme od voličov právo a očakávania, aby sme vykonávali kontrolnú funkciu a dožadujeme sa iba práce, iba práce. Dajte šancu ľuďom pracovať tam, kde ich voliči poslali.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
18.4.2016 o 16:42 hod.
Ján Budaj
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ja som veľmi rád, že kolega Jozef Viskupič vyšiel s takým tónom a napriek negatívnemu, negatívnej správe z politického grémia s takým prejavom, s akým vyšiel. To presne takýto hlas je tu potrebný a dovolil by som si reagovať na slová, ktoré tu odzneli, odzneli z úst pána predsedu Národnej rady pána Danka o tom, že demokracia je rešpektovaním väčšiny.
Páni kolegovia, vy dobre viete, že demokracia je o rešpektovaní menšiny. My sme menšinou, my máme od voličov právo a očakávania, aby sme vykonávali kontrolnú funkciu a dožadujeme sa iba práce, iba práce. Dajte šancu ľuďom pracovať tam, kde ich voliči poslali.
Rozpracované
16:43
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:43
Jozef ViskupičA pánovi poslancovi...
A pánovi poslancovi Budajovi chcem povedať, že áno, pán predseda parlamentu urobil chybu, lebo ak teda o demokracii budeme hovoriť, tak hovorme o vôli väčšiny, ktorá sa o chvíľku prejaví pri rešpektovaní práv menšín a menšina v tomto pléne je menšinou parlamentnou a volá sa opozícia. Čiže áno, budeme sa musieť podriadiť vôli väčšiny a dúfam, že tá vôľa väčšiny bude taká, aby sme mohli o nej hovoriť, že je kultúrna a slušná. Ak je kultúrna a slušná, tak nechá pomery vo výboroch sedem na šesť a či pozmeňujúci návrh pána poslanca Beblavého alebo môj k tomuto otvára cestu. Ak chcete, aby ste boli slušnou väčšinou, ktorej vôľu musíme rešpektovať, tak podporte, prosím vás, môj návrh.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
18.4.2016 o 16:43 hod.
Mgr.
Jozef Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci. Tá chronológia je veľmi dôležitá, pán kolega Lipšic, a myslím si, že už sme dostatočne osvetlili, že mali sme absolútny záujem na tom, aby ak nastala chyba, a v tom duchu sme rokovali pri ustanovujúcej schôdzi zhruba pred mesiacom, aby sa táto chyba mohla odstrániť. Tým, že boli stiahnuté vtedy pozmeňujúce návrhy, ktoré som ja teraz predkladal, tak sme ukázali dostatočne dobrú vôľu.
A pánovi poslancovi Budajovi chcem povedať, že áno, pán predseda parlamentu urobil chybu, lebo ak teda o demokracii budeme hovoriť, tak hovorme o vôli väčšiny, ktorá sa o chvíľku prejaví pri rešpektovaní práv menšín a menšina v tomto pléne je menšinou parlamentnou a volá sa opozícia. Čiže áno, budeme sa musieť podriadiť vôli väčšiny a dúfam, že tá vôľa väčšiny bude taká, aby sme mohli o nej hovoriť, že je kultúrna a slušná. Ak je kultúrna a slušná, tak nechá pomery vo výboroch sedem na šesť a či pozmeňujúci návrh pána poslanca Beblavého alebo môj k tomuto otvára cestu. Ak chcete, aby ste boli slušnou väčšinou, ktorej vôľu musíme rešpektovať, tak podporte, prosím vás, môj návrh.
Ďakujem.
Rozpracované
16:53
Slovenská republika je plnohodnotným a spoľahlivým členom Európskej únie, zoskupenia štátov, ktoré je dnes jedinečným garantom ekonomického rozvoja a bezpečnosti našej krajiny. Žijeme v dobe narastajúcich bezpečnostných rizík, masovej migrácie a ekonomických turbulencií s výrazným dopadom na konkurencieschopnosť krajín Európskej únie na svetových trhoch. A práve preto bolo veľmi dôležité čo najskôr vytvoriť stabilnú vládu. Vládu, ktorá bude postavená na zodpovednosti za Slovensko, ktorej členovia uprednostnia budúcnosť našej krajiny pred svojimi nemennými politickými zásadami a častokrát aj malichernými hádkami s politickými protivníkmi. Predstavitelia stabilných a štandardných politických strán si boli vedomí, že jedine umenie - vyspelosť politiky - známe z najrozvinutejších krajín Európskej únie ako sú Nemecko, Rakúsko, či škandinávske krajiny, dokáže spojiť strany pravicové s ľavicovými, či strany preferovane orientované na národnostne orientovaného voliča.
Vláda, ktorej programové vyhlásenie vám predkladám, je vládou jedinečnej a historickej štátotvornej dohody. Táto vláda dohody bola jediným možným vyústením výsledkov marcových volieb, v ktorých občania vyjadrili podporu programom politických strán založených na spoločensko-politickej stabilite, sociálnom dialógu a štrukturálnych reformách. Na základe získaného mandátu od občanov vznikla koaličná vláda vymenovaná v súlade s ústavnými postupmi Slovenskej republiky.
Narastajúce prenikanie zjednodušených riešení komplikovaných spoločenských problémov zastrešených účelovo založenými stranami veľmi pripomína obdobie konca 20. a začiatku 30. rokov minulého storočia. Aj vtedy jednoduché slogany, spočiatku podporené aj spoločenským establishmentom, dokázali voviesť ľudí na cestu skutočne jednoduchých sloganov končiacich érou fašizmu.
Vládny program sa otvorene hlási k európskym demokratickým tradíciám slobody, ľudskej dôstojnosti a tolerancie. Významnú úlohu v ňom zohráva boj proti fašistickým ideológiám, ako aj akýmkoľvek podobám extrémizmu v spoločnosti.
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi v mene predsedu vlády v tejto súvislosti poďakovať sa všetkým stranám súčasnej vládnej koalície za konštruktívny prístup, ako ku kreovaniu samotnej koaličnej dohody, tak i k príprave programového vyhlásenia vlády, ktorého najdôležitejšie strategické priority a hospodársko-politické zámery si vám dovoľujem v stručnosti predstaviť.
Každá z priorít je rozpracovaná do konkrétnych opatrení a krokov, ktoré tvoria rámec jej reálneho uskutočnenia. Vyjadrujú premyslené, cieľavedomé a komplexné pôsobenie výkonnej moci, ktorá má prispieť ku kvalitnému a bezpečnému životu občanov Slovenskej republiky. Sú vyjadrením vôle koaličných partnerov spoločne prispieť k rozvoju Slovenska a výsledkom spoločných prienikov volebných programov, s ktorými sa strany uchádzali o priazeň občanov v parlamentných voľbách a na základe ktorých získali mandát na spravovanie vecí verejných. Prijaté kompromisy neznižujú záväzky, ktoré koaliční partneri svojim voličom dali, ale práve naopak, sú dôkazom politickej vyspelosti politikov ku konštruktívnej dohode v prospech celku. Takáto prax nie je na Slovensku ešte stále celkom bežná a preto som rád, že okrem spoločnej tvorby racionálneho obsahu vznikol tento dokument ako produkt spoločnej vyspelej politickej kultúry, ktorú chceme uplatňovať aj naďalej.
Z hľadiska zabezpečenia a posilnenia spoločensko-politickej stability ako kľúčového predpokladu ďalšieho rozvoja nášho štátu chce vláda prinášať kontinuitu a pokrok. Pri jej koaličnom zložení a silnom odbornom zázemí, ktorým disponuje, má jedinečnú historickú šancu prekonať staré deliace čiary, ktoré od vzniku Slovenskej republiky vytvárali zbytočné bariéry brániace efektívnejšej politickej kooperácii pri riešení akútnych sociálnych a ekonomických problémov naakumulovaných v našej spoločnosti. Pre Slovensko sa tak vytvorila reálna možnosť sústrediť sa naplno na zvládnutie nových výziev, ktoré prináša dnešná dynamická a komplikovaná doba. V tomto smere je veľmi dôležitá úloha vlády realizovať dôveryhodnú, transparentnú a spoločensky akceptovateľnú politiku.
Pokiaľ ide o vplyv vonkajšieho prostredia na spoločensko-politický a sociálno-ekonomický vývoj Slovenska, rád by som v kontexte programového vyhlásenia uviedol niekoľko dôležitých myšlienok. Zložitý vývoj externého prostredia nám jasne signalizuje, a vláda si to dobre uvedomuje, že rozvoj Slovenska v ďalších rokoch bude ovplyvnený viacerými procesmi sociálneho, ekonomického, environmentálneho a bezpečnostného charakteru. Tieto budú rezonovať nielen v globálnom, európskom, ale čo je pre Slovensko obzvlášť dôležité a veľmi citlivé, aj v regionálnom rozmere. Medzi relevantné zdroje, ktoré generujú tieto rizikové procesy, patria najmä stupňujúca sa utečenecká a migračná kríza, pretrvávajúci vojenský konflikt a nestabilný spoločenský vývoj na Ukrajine, nedoriešené politicko-ekonomické problémy Grécka a mohol by som tu uviesť ešte mnohé ďalšie.
Z komplikovaného geopolitického a ekonomického vývoja externého prostredia rezonujú pre Slovensko viaceré strategické výzvy, ktorých spoločným a charakteristickým znakom je, že zásadným spôsobom ovplyvnia ďalší sociálny a ekonomický vývoj štátu a rozvoj celej našej spoločnosti. Ide o také strategické oblasti, ako je budúce ekonomické postavenie a vplyv Európskej únie vo svetovom hospodárstve. V kontexte tohto vývoja bude kľúčovou schopnosť Európskej únie rešpektovať špecifiká jednotlivých členských štátov v prebiehajúcom integračnom procese. Z pohľadu Slovenska to znamená najmä aktívnejšiu pozíciu pri presadzovaní národných politických a ekonomických záujmov a udržaní parametrov sociálneho charakteru štátu.
Pre ďalšie zabezpečenie a posilnenie konkurenčnej schopnosti odvetí priemyslu, sektora energetiky a dopravy s priamym dosahom na zamestnanosť a environmentálny rozvoj Slovenska sú rovnako závažné aj výsledky Parížskej dohody k zmene prírodných podmienok, ako i budúce smerovanie energetickej stratégie Európskej únie.
Pri tvorbe obsahu programového vyhlásenia sme kládli dôraz na zohľadnenie vonkajších vývojových trendov a výziev, ktoré so sebou prinášajú. Ich zapracovanie významne ovplyvnilo zameranie strategických priorít a hospodársko-politických cieľov vlády v oblasti zahraničnej politiky, bezpečnostnej politiky, hospodárskej politiky a sociálnej politiky. Ešte viac sa ukázala potreba ich vzájomnej nadväznosti a úzkeho previazania, čo bude aj naďalej permanentnou a kľúčovou úlohou vlády počas celého jej mandátu.
V súvislosti so strategickými výzvami by som chcel preto zvýrazniť, že je nevyhnutné včas reagovať nielen na centrálnej úrovni riadenia štátu, ale aj v relevantných sférach spoločnosti, na úrovni stavovských organizácií podnikateľského sektora, ako i sociálnych partnerov, čo si bude vyžadovať kvalitatívne novú úroveň vzťahov v oblasti koordinácie a efektívnej spolupráce dotknutých subjektov, ako verejného, tak aj súkromného života.
Podľa programového vyhlásenia, dovolím si citovať: „Národno-štátnym záujmom krajiny je jednoznačná kontinuita v proeurópskej a proatlantickej orientácii Slovenskej republiky, založená na širokej politickej zhode. Zahraničná a európska politika Slovenskej republiky je podriadená záujmom štátu a slúži občanom. Základom činnosti vlády preto budú potreby občana a ekonomické záujmy štátu.“
Nakoľko kľúčové záujmy Slovenskej republiky priamo súvisia s jej členstvom v Európskej únii, vláda bude posilňovať postavenie krajiny ako kredibilného, rešpektovaného a transparentného partnera v Európskej únie. Bezprostrednou úlohou vlády bude zabezpečiť dôstojný a úspešný priebeh historicky prvého predsedníctva Slovenskej republiky v Rade Európskej únie v druhej polovici roku 2016. V popredí strategickej vízie slovenského predsedníctva je zvyšovanie odolnosti Európskej únie ako celku, a tým aj jednotlivých členských krajín, ako aj zabránenie fragmentácie Únie. Vláda bude preto podporovať rozvoj transatlantických vzťahov ako základný pilier zaručenia bezpečnosti a budovania prosperity Slovenska.
Zachovanie bezpečnosti občanov a štátu považuje za nevyhnutné pre jeho stabilitu a dynamický ekonomický a sociálny rozvoj.
Za uvedeným účelom vláda sformuluje základné ciele bezpečnostnej a obrannej politiky a parametre zachovania bezpečnosti občanov a štátu v súčasnom a budúcom bezpečnostnom prostredí v aktualizovanej bezpečnostnej stratégii a obrannej stratégii Slovenskej republiky pri zohľadnení strategickej adaptácie NATO a Európskej únie.
Súčasťou bezpečnostnej politiky je aj ekonomická bezpečnosť štátu. Kľúčovou je energetická bezpečnosť. Vláda bude naďalej presadzovať zachovanie existujúcich prepravných trás energonosičov, zároveň podporovať diverzifikáciu energetických zdrojov, ako aj prepojenie energetických sietí so susednými štátmi. Systematická podpora hospodárskeho, sociálneho a environmentálneho rozvoja spoločnosti predstavuje pre vládu významnú hospodársko-politickú prioritu. Opatreniami v oblasti legislatívy, návrhmi podporných programov a rozvojových projektov, vrátane zabezpečenia zdrojov ich financovania, bude vláda vytvárať vecné predpoklady na udržateľný hospodársky rast, ako základ tvorby nových pracovných miest, zlepšovania finančných a materiálnych podmienok a celkového zvyšovania životnej úrovne, ako aj kvality života občanov.
V rámci štruktúrovania hospodárskej politiky identifikuje vláda tie oblasti, ktoré sú významné z hľadiska zabezpečenia makroekonomickej stability, rozvoja podnikania, vyššieho rastu hospodárstva a zamestnanosti. Prioritne bude orientovaná na rozvojovú trajektóriu Slovenska s cieľom vytvorenia 100-tisíc nových pracovných miest a zníženia a udržania miery nezamestnanosti pod 10 %. S touto hospodársko-politickou prioritou vlády budú previazané aj jednotlivé akčné plány, ktoré vláda postupne schváli pre okresy s najvyššou mierou nezamestnanosti.
V nadväznosti na stratégiu hospodárskej politiky pripraví vláda nové znenie zákona o strategických podnikoch a zákaze privatizácie strategického majetku štátu. Bude pokračovať v prijímaní komplexných riešení na znižovanie administratívneho zaťaženia pri podnikaní. S cieľom zabezpečenia ekonomicky efektívnej, bezpečnej, kapacitnej, kvalitnej a plynulej dopravy kabinet podporí spracovanie Národného generelu dopravy Slovenskej republiky. V oblasti cestnej dopravy vláda bude pokračovať v rozvoji dopravnej infraštruktúry výstavbou diaľnic a rýchlostných ciest, ako i modernizáciou ciest nižších kategórií. Zároveň vláda bude podporovať aj rozvoj ďalších typov dopravy.
V rámci opatrení na zvýšenie sebestačnosti Slovenska v základných potravinách a potravinovej bezpečnosti vláda podporí dlhodobé koncepčné riešenie zvýšenia potravinovej bezpečnosti Slovenska a podielu slovenských potravinárskych výrobkov z domácich surovín na spotrebiteľskom trhu a obnovu domáceho výrobného a spracovateľského potravinárskeho segmentu.
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, strategickou prioritou finančnej politiky vlády bude cieleným využívaním nástrojov rozpočtovej, daňovo-odvodovej, colnej a cenovej politiky posilniť úlohu štátu pri plnení funkcií verejných financií. Na zabezpečenie výkonu základných funkcií štátu zvýši vláda účinnosť výberu daní, ciel a odvodov a zároveň zefektívni alokovanie verejných výdavkov. Medzi hlavné hospodársko-politické ciele vlády v oblasti finančnej politiky patrí konsolidácia verejných financií, aktívna úloha štátneho rozpočtu v rozvoji hospodárstva, ako aj zvýšenie úrovne správy štátneho dlhu.
Na základe dohody s koaličnými partnermi zaraďujeme medzi ďalšie priority vlády dosiahnutie vyrovnaného rozpočtu verejnej správy do roku 2020, dodržiavanie rozpočtovej disciplíny subjektov verejného sektora, zníženie dane z príjmov u právnických osôb na 21% a každoročné prehodnocovanie jej ďalšieho možného znižovania, zrušenie daňových licencií pre zdaňovacie obdobie počnúc rokom 2018, zvýšenie limitov na uplatňovanie paušálnych výdavkov pre živnostníkov, pokračovanie v uplatňovaní osobitných odvodov a daní v regulovaných odvetviach hospodárstva s možnosťou ich rozšírenia na ďalšie odvetvia, prehodnotenie daňovej a účtovnej legislatívy s cieľom podpory investícií v rôznych sférach hospodárstva.
Efektívna a transparentná alokácia finančných prostriedkov z fondov Európskej únie, dôrazné uplatňovanie výsledkovo orientovaného prístupu, zjednodušená a účinná implementácia programov politiky súdržnosti predstavuje pre vládu ďalšiu príležitosť podporiť ekonomiku Slovenska a riešenie dlhodobých problémov, ako sú vnútorné dlhy v jednotlivých oblastiach infraštruktúry alebo v sektoroch verejnej správy. Tieto finančné zdroje zároveň umožnia vláde zvýšiť tempo modernizácie a revitalizácie hospodárstva, podporiť inovačné aktivity domácich podnikateľských subjektov, zlepšiť podmienky pre vedecko-výskumný potenciál, ako aj výraznejšie prepojiť akademickú sféru s podnikateľským sektorom.
Keďže budúcnosť Európy je v inováciách, týmto smerom sa musí uberať aj Slovenská republika. Téma inovácií je jednou z ďalších našich priorít na najbližšie roky. Úroveň inovačného systému je spolu s úrovňou vzdelania a ľudského potenciálu informačnou infraštruktúrou, legislatívnym prostredím a ekonomickými stimulmi považovaná za piliere znalostnej ekonomiky. Inovácie výrazne prispievajú k vyššej konkurenčnej schopnosti jednotlivých odvetví, k ich znižovaniu nákladov vo všetkých smeroch.
Vláda si je vedomá, že vo vzťahu k rastu hospodárstva, ako i rozvoja celej spoločnosti, tvoria demografický vývoj a kvalita ľudských zdrojov Slovenska kritické faktory. Preto rast a kvalitatívny rozvoj ľudských zdrojov predstavuje dlhodobú strategickú prioritu. Vzhľadom na jej prierezový charakter musí byť komplexne presadzovaná rezortmi vo všetkých relevantných oblastiach spoločnosti ovplyvňujúcich demografický vývoj, sociálnu a vzdelanostnú štruktúru populácie. Ľudské zdroje a najmä kvalifikovaná pracovná sila patria k rozhodujúcim faktorom, ktoré prispievajú k rastu produktivity práce a rozvoju hospodárstva Slovenska.
Na tomto mieste mi dovoľte vysloviť úprimné poďakovanie zástupcom koaličných partnerov za pochopenie pre zachovanie silnej sociálnej politiky štátu. Nástroje sociálnej pomoci a sociálnej podpory sú piliermi boja proti spoločenskému vylúčeniu a odstraňovania nerovností, ktorých existencia ohrozuje súdržnosť spoločnosti a môže viesť až k jej destabilizácii. Štát nimi zároveň uplatňuje princíp solidarity s tými, ktorí sú v konkrétnych životných situáciách na istú formu pomoci či podpory reálne odkázaní.
Pre krátkosť času ďalej uvediem len programové priority v sociálnej oblasti, ako sú dôsledné uplatňovanie sociálneho dialógu, adresné sociálne opatrenia, primerané zvyšovanie minimálnej mzdy, uplatňovanie pravidiel kolektívneho vyjednávania pri mzdových požiadavkách, úprava valorizácie dôchodkov pri zachovaní dlhodobej udržateľnosti verejných financií, zvýšenie vianočných príspevkov pre dôchodcov s dôrazom na starodôchodcov, možnosť programového výberu v II. dôchodkovom pilieri, flexibilita pri poberaní príspevkov pri rodičovskej starostlivosti, zavedenie účinného inštitútu osobného bankrotu, či boj s úžerou.
Rozvoj školstva je jednou z najvyšších priorít vlády v nadchádzajúcom volebnom období, nakoľko vzdelanosť ľudí je základným predpokladom rozvoja a prosperity Slovenskej republiky. Programové vyhlásenie obsahuje aj konkrétne riešenia, ktoré vychádzajú z nasledovných programových priorít, ktoré boli dohodnuté s koaličnými partnermi. Už na samotnej tvorbe programového vyhlásenia vlády bola zabezpečená účasť zástupcov pracovníkov školstva. Ďalej bude schválená dlhodobá koncepcia obsahu výchovy a vzdelávania. Dôjde k výraznému zvýšeniu verejných investícií do školstva spojených so zásadnými vnútornými zmenami systému školstva, čo je tak isto nevyhnutné. Ďalšie skvalitnenie systému duálneho vzdelávania. Posilnenie občianskej výchovy proti extrémizmu a totalitným režimom. Hľadanie nových zdrojov financovania športu prostredníctvom aktivovania aj súkromných zdrojov.
Dlhodobé zámery a ciele Slovenska v oblasti výchovy a vzdelávania bude obsahovať Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania vypracovaný do konca roku 2016. Vláda sa v programovom vyhlásení zaväzuje zabezpečiť výrazné zvýšenie verejných investícií do školstva tak, aby celkový objem takéhoto zvýšenia za volebné obdobie dosiahol sumu 2 mld. eur.
Od začiatku funkčného obdobia je preto potrebné venovať veľkú pozornosť a nasadenie urýchlenej tvorbe systémových zmien. Desaťročia naakumulované problémy a spoločenské pohyby otvorili aj otázku odmeňovania pedagógov. Programové vyhlásenie predpokladá zvýšenie platových taríf pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov od 1. septembra tohto roku o ďalších 6 %. Ďalšie zvyšovanie platových náležitostí v regionálnom školstve od roku 2018 však bude podmienené aj realizáciou zásadných vnútorných zmien v systéme výchovy a vzdelávania. Nad rámec zakotveného vo vládnom programe posudzujeme finančné možnosti pre zvýšenie nástupných platov pedagógov.
V oblasti zdravotníctva je kľúčovou prioritou postavenie pacienta. Vláda preto zabezpečí spravodlivé podmienky v dostupnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti skrátením čakacích lehôt na zdravotné a ošetrovateľské výkony a zavedie maximálne čakacie lehoty na plánované výkony v nemocniciach. Vláda taktiež pripraví zavedenie prehľadných pravidiel pri platbách pacientov a vytvorenie systému viaczdrojového financovania. Rezort zdravotníctva umožní zastúpenie opozície v kontrolných orgánoch Všeobecnej zdravotnej poisťovne a v Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Kľúčovou prioritou je taktiež postupná centralizácia transparentného obstarávania štátnych nemocníc na úrovni Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
V rámci efektívneho a účinného vynakladania verejných zdrojov bude rezort zdravotníctva realizovať viacero opatrení. Bude vykonaná dôsledná revízia všetkých prevádzkových zmlúv štátnych nemocníc a zavedený systém DRG v plnom rozsahu. Medzi ďalšie priority v oblasti zdravotníctva patrí aj zdôraznenie dôstojnosti povolania, presadzovanie odmeňovania na základe zásluhového princípu a realizácia dlhodobých opatrení na zabezpečenie obnovy, ako aj modernizácie zdravotníckych zariadení v pôsobnosti štátu s dôrazom na vybudovanie novej univerzitnej nemocnice v Bratislave.
Riešenie dlhodobo nakopených problémov v oblasti pretrvávajúcej rozdielnej úrovne hospodárskeho a sociálneho rozvoja regiónov už neznesie odklad. Jedná sa o celospoločenský problém, ktorý musí byť prioritou pre vládu, pre všetky relevantné politické reprezentácie, regionálnu a miestnu samosprávu. Strategickou prioritou vlády je využitie existujúceho potenciálu regiónov na zvýšenie ich ekonomickej výkonnosti pri súčasnom raste životnej úrovne obyvateľov Slovenska.
V lehote určenej zákonom vláda v roku 2016 schváli akčné plány pre všetky najmenej rozvinuté okresy a bude pokračovať vo svojej tradícii výjazdových rokovaní vlády priamo do okresov, ktoré sú tu uvádzané. Na základe uvedeného uceleného programu umožní už obdobnú pomoc pre všetky ostatné najmenej rozvinuté okresy, kde sa tak ešte nestalo. Ide o okresy Lučenec, Poltár, Revúca, Rimavská Sobota, Veľký Krtíš, Sabinov, Svidník, Vranov nad Topľou, Rožňava, Sobrance a Trebišov. Tu všade v najbližších mesiacoch bude výjazdovo zasadať vláda Slovenskej republiky priamo v okresoch, kde bude riešiť túto situáciu. A vláda zároveň rozšíri pôsobnosť zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov aj na ďalšie okresy.
Ochrana a podpora rozvoja národnostných menšín je prirodzenou súčasťou formovania modernej spoločnosti. Vláda preto garantuje dôstojné podmienky pre rozvoj každej národnostnej menšiny v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a medzinárodnými zmluvami a dohovormi pri zachovaní vyvážených vzťahov väčšinového národa s národnostnými menšinami prostredníctvom tolerantného dialógu v slovenskej spoločnosti.
Zložité obdobie si vyžaduje ďalej posilňovať úlohu štátu a ochranu verejného sektora. Posilňovanie demokratického a právneho štátu je dôležitým záujmom spoločnosti, ako aj jednotlivých občanov. V nadväznosti na iniciatívu „Rule of Law Initiative“ bude vláda pokračovať v dôslednom plnení Akčného plánu na posilnenie Slovenskej republiky ako právneho štátu, a to vo všetkých jeho troch častiach, ktorými sú transparentnosť, predvídateľnosť a participatívnosť legislatívneho procesu, korupcia ako negatívny a škodlivý faktor pre „značku Slovensko“ a transparentná a efektívna justícia ako pevný základ pre domácich aj zahraničných investorov.
Korupcia predstavuje závažný spoločenský a ekonomický problém, ktorý ovplyvňuje tak kvalitu života občanov, ako aj kvalitu hospodárskeho rozvoja Slovenskej republiky. Zužovanie priestoru pre korupčné konanie vo všetkých oblastiach verejnej správy si bude vyžadovať nielen prijatie ďalších legislatívnych opatrení, ale aj ich dôsledné uplatňovanie v praxi. V prierezovej politike boja proti korupcii bude kľúčovou súhra zákonodarnej, výkonnej, aj súdnej moci pri presadzovaní nulovej tolerancie ku korupčnému správaniu.
Ucelený protikorupčný program obsahuje nasledovné programové priority. Prijatie účinného protischránkového zákona vzťahujúceho sa na všetky verejné zdroje, začlenenie iniciatívy „Rule of Law“ do Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky, dôsledné uplatňovanie princípov otvoreného vládnutia, úsilie presadiť ústavný zákon o preukazovaní pôvodu majetku s cieľom jeho reálnej účinnosti, vytvorenie podmienok na zavedenie osobnej hmotnej zodpovednosti osôb nakladajúcich s verejnými zdrojmi, zákonná úprava zákazu poskytovania a prijímania neetických výhod, zdokonalenie a rozšírenie systému povinného zverejňovania zmlúv, zavedenie protikorupčnej doložky aj pri návrhoch zákonov, ako aj posilnenie ochrany verejného záujmu v záväzkovo-právnych vzťahoch.
Vláda sa bude usilovať o zvýšenie dôvery verejnosti k súdnej moci a jej orgánom. Za účelom, aby súdna moc bola vykonávaná efektívne, vláda sa legislatívnymi, organizačnými a inými opatreniami bude usilovať o nastavenie efektívneho riadenia výkonu súdnictva, správu súdov a fungovanie procesov vykonávaných súdmi, a to pri rozumnom vynakladaní zdrojov tak, aby súdnictvo v primeranej lehote poskytovalo ochranu práv a právom chránených záujmov fyzických osôb a právnických osôb.
Opäť bude vychádzať z programových priorít, ako zvýšenie verejnej kontroly justície od výberu cez hodnotenie až po disciplinárne konanie sudcov, posilnenie občianskeho prvku v Súdnej rade Slovenskej republiky, či zvýšenie osobnej zodpovednosti za rozhodovanie sudcov. Zavedú sa zásadné opatrenia na zvýšenie efektívnosti súdov s cieľom zrýchlenia súdneho konania. Medzi piliere patrí aj úsilie presadiť ústavný zákon o tvorbe Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Motorom dobre fungujúceho štátu, ktorý vytvára podmienky pre plnohodnotný a bezpečný život ľudí je aj efektívna verejná správa. Táto musí ponúkať kvalitnejšie služby občanom a podnikom. Zároveň musí byť významnou súčasťou verejného života spoločnosti, ktorá umožňuje jej komplexný a harmonický rozvoj. Za uvedeným účelom vláda vytvorí inštitucionálny a legislatívny rámec na zabezpečenie skvalitnenia riadenia ľudského kapitálu v štátnej službe za účelom profesionalizácie štátnej správy. Vláda bude pokračovať v takých opatreniach, ktoré sú zamerané na rozšírenie služieb e-governmentu ako aj efektívne nasadzovanie moderných technológií s cieľom zabezpečiť zefektívnenie procesov a znižovanie ich nákladovosti, skracovanie doby čakania a vybavovanie občanov proklientsky. Pri modernizácii a ozdravení verejnej správy bude postupovať tak, aby občania dostávali za peniaze odvedené na daniach skutočnú hodnotu v podobe kvalitných a dostupných služieb. Tento záväzok vlády si vyžaduje moderný prístup k budovaniu štátneho IT porovnateľného s modelmi v zahraničí, ako je napríklad Veľká Británia či Estónsko. Preto sa vláda vo svojom programovom vyhlásení zaviazala, že podporí centrálne riadenie informatizácie.
Jasným zámerom takéhoto kroku nastupujúcej vlády je zvýšiť transparentnosť a hlavne efektívnosť investícií z verejných zdrojov do informatizácie spoločnosti uplatňovaním princípu hodnoty za verejné peniaze a pridanej hodnoty pre občana s dôrazom na bezpečnosť údajov a informácií. Víziou je optimalizácia realizovaných projektov, vylučovanie potrebných legislatívnych zmien, koordinácia spolupráce s odbornou verejnosťou na presadzovanie stratégií, koncepcií, architektúry a projektového portfólia informatizácie.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Slovenská republika v uplynulých rokoch prijala efektívne a razantné opatrenia na zvýšenie bezpečnosti a zníženie kriminality. Dosiahnuté výsledky ju radia na úroveň najbezpečnejších krajín v Európe. Vzhľadom na aktuálnu medzinárodnú situáciu prichádzajú neustále výzvy a riziká asymetrického ohrozenia v podobe terorizmu, nekontrolovanej nelegálnej migrácie, nových podôb a foriem organizovaného zločinu. Vláda s ohľadom na nedávne teroristické útoky prijme zvýšené bezpečnostné opatrenia v súvislosti s nastávajúcim predsedníctvom Slovenska v Rade Európskej únie, aby bol zabezpečený plynulý priebeh podujatí v rámci predsedníctva v súvislosti s ochranou verejného poriadku. Vláda tiež prijme všetky opatrenia smerujúce k posilneniu bezpečnosti a ochrany obyvateľov a ich rodín, pokojný život v obciach a mestách.
V oblasti vnútorného poriadku a bezpečnosti okrem iného programové vyhlásenie predpokladá aj inštitucionálne posilnenie nezávislosti kontroly činnosti ozbrojených zborov na Slovensku. V súčasnosti má Slovensko pred sebou riešenia náročných prierezových a vzájomne prepojených problémov, ktoré si vyžadujú adekvátne ľudské, materiálne a finančné zdroje, politickú vôľu a odvahu, ale i čas. Hlavnou úlohou premysleného, cieľavedomého a komplexného pôsobenia výkonnej moci je zabezpečiť kvalitný, plnohodnotný a bezpečný život občanov Slovenska. Myšlienka zodpovedne spravovaného a dobre fungujúceho sociálneho štátu, štátu rešpektujúceho solidaritu a efektívnosť s dôrazným plnením princípu hodnoty za peniaze je jedným z hlavných nástrojov pre lepšie fungujúcu spoločnosť. To je možné dosiahnuť harmonizáciou pôsobenia jednotlivých verejných politík ústredných orgánov štátnej správy a so zapojením, angažovanosťou, ale aj motiváciou samospráv, podnikateľského sektora a občianskych združení.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, záverom mi dovoľte znovu zopakovať, že za kľúčové politiky, ktoré sú súčasťou Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky a majú prierezový charakter, vláda považuje politiku podpory tvorby pracovných miest, politiku odstraňovania rozdielov medzi regiónmi, politiku boja proti korupcii a politiku efektívnej verejnej správy. Predložené štyri prierezové politiky vlády dokumentujú, že vláda chce ciele programového vyhlásenia naplniť nielen ako aritmetický súčet plnenia úloh jednotlivých ministerstiev a ústredných orgánov štátnej správy. Vláda má dostatok skúseností, schopností a odhodlania pre dosiahnutie ďalšieho posunu v kvalite života našich občanov. Nechce byť sumou individualít, ale vládou silného jednoliateho kolektívu vytvárajúceho podmienky pre tvorivú stabilitu a efektívne vládnutie pre občanov Slovenskej republiky.
Úspešné zvládnutie strategických výziev a tlmenie dôsledkov rizikového vývoja vonkajšieho prostredia a efektívne riešenie štrukturálnych problémov Slovenska v hospodárstve, verejných financiách, v zdravotníctve, v školstve, na trhu práce a s tým súvisiaca realizácia potrebných systémových reforiem a zmien budú rozhodujúcim impulzom ďalšieho spoločenského rozvoja našej krajiny.
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, preto si vás v závere ešte raz dovoľujem v súlade s čl. 113 Ústavy Slovenskej republiky požiadať, aby ste novej vláde Slovenskej republiky vyslovili dôveru.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, členovia vlády, vážení hostia, dovoľte mi, aby som na základe poverenia predsedu vlády Slovenskej republiky vystúpil v mene vlády Slovenskej republiky, ktorú vymenoval prezident Slovenskej republiky a ktorá predstupuje podľa čl. 113 Ústavy Slovenskej republiky pred Národnú radu Slovenskej republiky, predkladá jej svoj program a žiada o vyslovenie dôvery.
Slovenská republika je plnohodnotným a spoľahlivým členom Európskej únie, zoskupenia štátov, ktoré je dnes jedinečným garantom ekonomického rozvoja a bezpečnosti našej krajiny. Žijeme v dobe narastajúcich bezpečnostných rizík, masovej migrácie a ekonomických turbulencií s výrazným dopadom na konkurencieschopnosť krajín Európskej únie na svetových trhoch. A práve preto bolo veľmi dôležité čo najskôr vytvoriť stabilnú vládu. Vládu, ktorá bude postavená na zodpovednosti za Slovensko, ktorej členovia uprednostnia budúcnosť našej krajiny pred svojimi nemennými politickými zásadami a častokrát aj malichernými hádkami s politickými protivníkmi. Predstavitelia stabilných a štandardných politických strán si boli vedomí, že jedine umenie - vyspelosť politiky - známe z najrozvinutejších krajín Európskej únie ako sú Nemecko, Rakúsko, či škandinávske krajiny, dokáže spojiť strany pravicové s ľavicovými, či strany preferovane orientované na národnostne orientovaného voliča.
Vláda, ktorej programové vyhlásenie vám predkladám, je vládou jedinečnej a historickej štátotvornej dohody. Táto vláda dohody bola jediným možným vyústením výsledkov marcových volieb, v ktorých občania vyjadrili podporu programom politických strán založených na spoločensko-politickej stabilite, sociálnom dialógu a štrukturálnych reformách. Na základe získaného mandátu od občanov vznikla koaličná vláda vymenovaná v súlade s ústavnými postupmi Slovenskej republiky.
Narastajúce prenikanie zjednodušených riešení komplikovaných spoločenských problémov zastrešených účelovo založenými stranami veľmi pripomína obdobie konca 20. a začiatku 30. rokov minulého storočia. Aj vtedy jednoduché slogany, spočiatku podporené aj spoločenským establishmentom, dokázali voviesť ľudí na cestu skutočne jednoduchých sloganov končiacich érou fašizmu.
Vládny program sa otvorene hlási k európskym demokratickým tradíciám slobody, ľudskej dôstojnosti a tolerancie. Významnú úlohu v ňom zohráva boj proti fašistickým ideológiám, ako aj akýmkoľvek podobám extrémizmu v spoločnosti.
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi v mene predsedu vlády v tejto súvislosti poďakovať sa všetkým stranám súčasnej vládnej koalície za konštruktívny prístup, ako ku kreovaniu samotnej koaličnej dohody, tak i k príprave programového vyhlásenia vlády, ktorého najdôležitejšie strategické priority a hospodársko-politické zámery si vám dovoľujem v stručnosti predstaviť.
Každá z priorít je rozpracovaná do konkrétnych opatrení a krokov, ktoré tvoria rámec jej reálneho uskutočnenia. Vyjadrujú premyslené, cieľavedomé a komplexné pôsobenie výkonnej moci, ktorá má prispieť ku kvalitnému a bezpečnému životu občanov Slovenskej republiky. Sú vyjadrením vôle koaličných partnerov spoločne prispieť k rozvoju Slovenska a výsledkom spoločných prienikov volebných programov, s ktorými sa strany uchádzali o priazeň občanov v parlamentných voľbách a na základe ktorých získali mandát na spravovanie vecí verejných. Prijaté kompromisy neznižujú záväzky, ktoré koaliční partneri svojim voličom dali, ale práve naopak, sú dôkazom politickej vyspelosti politikov ku konštruktívnej dohode v prospech celku. Takáto prax nie je na Slovensku ešte stále celkom bežná a preto som rád, že okrem spoločnej tvorby racionálneho obsahu vznikol tento dokument ako produkt spoločnej vyspelej politickej kultúry, ktorú chceme uplatňovať aj naďalej.
Z hľadiska zabezpečenia a posilnenia spoločensko-politickej stability ako kľúčového predpokladu ďalšieho rozvoja nášho štátu chce vláda prinášať kontinuitu a pokrok. Pri jej koaličnom zložení a silnom odbornom zázemí, ktorým disponuje, má jedinečnú historickú šancu prekonať staré deliace čiary, ktoré od vzniku Slovenskej republiky vytvárali zbytočné bariéry brániace efektívnejšej politickej kooperácii pri riešení akútnych sociálnych a ekonomických problémov naakumulovaných v našej spoločnosti. Pre Slovensko sa tak vytvorila reálna možnosť sústrediť sa naplno na zvládnutie nových výziev, ktoré prináša dnešná dynamická a komplikovaná doba. V tomto smere je veľmi dôležitá úloha vlády realizovať dôveryhodnú, transparentnú a spoločensky akceptovateľnú politiku.
Pokiaľ ide o vplyv vonkajšieho prostredia na spoločensko-politický a sociálno-ekonomický vývoj Slovenska, rád by som v kontexte programového vyhlásenia uviedol niekoľko dôležitých myšlienok. Zložitý vývoj externého prostredia nám jasne signalizuje, a vláda si to dobre uvedomuje, že rozvoj Slovenska v ďalších rokoch bude ovplyvnený viacerými procesmi sociálneho, ekonomického, environmentálneho a bezpečnostného charakteru. Tieto budú rezonovať nielen v globálnom, európskom, ale čo je pre Slovensko obzvlášť dôležité a veľmi citlivé, aj v regionálnom rozmere. Medzi relevantné zdroje, ktoré generujú tieto rizikové procesy, patria najmä stupňujúca sa utečenecká a migračná kríza, pretrvávajúci vojenský konflikt a nestabilný spoločenský vývoj na Ukrajine, nedoriešené politicko-ekonomické problémy Grécka a mohol by som tu uviesť ešte mnohé ďalšie.
Z komplikovaného geopolitického a ekonomického vývoja externého prostredia rezonujú pre Slovensko viaceré strategické výzvy, ktorých spoločným a charakteristickým znakom je, že zásadným spôsobom ovplyvnia ďalší sociálny a ekonomický vývoj štátu a rozvoj celej našej spoločnosti. Ide o také strategické oblasti, ako je budúce ekonomické postavenie a vplyv Európskej únie vo svetovom hospodárstve. V kontexte tohto vývoja bude kľúčovou schopnosť Európskej únie rešpektovať špecifiká jednotlivých členských štátov v prebiehajúcom integračnom procese. Z pohľadu Slovenska to znamená najmä aktívnejšiu pozíciu pri presadzovaní národných politických a ekonomických záujmov a udržaní parametrov sociálneho charakteru štátu.
Pre ďalšie zabezpečenie a posilnenie konkurenčnej schopnosti odvetí priemyslu, sektora energetiky a dopravy s priamym dosahom na zamestnanosť a environmentálny rozvoj Slovenska sú rovnako závažné aj výsledky Parížskej dohody k zmene prírodných podmienok, ako i budúce smerovanie energetickej stratégie Európskej únie.
Pri tvorbe obsahu programového vyhlásenia sme kládli dôraz na zohľadnenie vonkajších vývojových trendov a výziev, ktoré so sebou prinášajú. Ich zapracovanie významne ovplyvnilo zameranie strategických priorít a hospodársko-politických cieľov vlády v oblasti zahraničnej politiky, bezpečnostnej politiky, hospodárskej politiky a sociálnej politiky. Ešte viac sa ukázala potreba ich vzájomnej nadväznosti a úzkeho previazania, čo bude aj naďalej permanentnou a kľúčovou úlohou vlády počas celého jej mandátu.
V súvislosti so strategickými výzvami by som chcel preto zvýrazniť, že je nevyhnutné včas reagovať nielen na centrálnej úrovni riadenia štátu, ale aj v relevantných sférach spoločnosti, na úrovni stavovských organizácií podnikateľského sektora, ako i sociálnych partnerov, čo si bude vyžadovať kvalitatívne novú úroveň vzťahov v oblasti koordinácie a efektívnej spolupráce dotknutých subjektov, ako verejného, tak aj súkromného života.
Podľa programového vyhlásenia, dovolím si citovať: „Národno-štátnym záujmom krajiny je jednoznačná kontinuita v proeurópskej a proatlantickej orientácii Slovenskej republiky, založená na širokej politickej zhode. Zahraničná a európska politika Slovenskej republiky je podriadená záujmom štátu a slúži občanom. Základom činnosti vlády preto budú potreby občana a ekonomické záujmy štátu.“
Nakoľko kľúčové záujmy Slovenskej republiky priamo súvisia s jej členstvom v Európskej únii, vláda bude posilňovať postavenie krajiny ako kredibilného, rešpektovaného a transparentného partnera v Európskej únie. Bezprostrednou úlohou vlády bude zabezpečiť dôstojný a úspešný priebeh historicky prvého predsedníctva Slovenskej republiky v Rade Európskej únie v druhej polovici roku 2016. V popredí strategickej vízie slovenského predsedníctva je zvyšovanie odolnosti Európskej únie ako celku, a tým aj jednotlivých členských krajín, ako aj zabránenie fragmentácie Únie. Vláda bude preto podporovať rozvoj transatlantických vzťahov ako základný pilier zaručenia bezpečnosti a budovania prosperity Slovenska.
Zachovanie bezpečnosti občanov a štátu považuje za nevyhnutné pre jeho stabilitu a dynamický ekonomický a sociálny rozvoj.
Za uvedeným účelom vláda sformuluje základné ciele bezpečnostnej a obrannej politiky a parametre zachovania bezpečnosti občanov a štátu v súčasnom a budúcom bezpečnostnom prostredí v aktualizovanej bezpečnostnej stratégii a obrannej stratégii Slovenskej republiky pri zohľadnení strategickej adaptácie NATO a Európskej únie.
Súčasťou bezpečnostnej politiky je aj ekonomická bezpečnosť štátu. Kľúčovou je energetická bezpečnosť. Vláda bude naďalej presadzovať zachovanie existujúcich prepravných trás energonosičov, zároveň podporovať diverzifikáciu energetických zdrojov, ako aj prepojenie energetických sietí so susednými štátmi. Systematická podpora hospodárskeho, sociálneho a environmentálneho rozvoja spoločnosti predstavuje pre vládu významnú hospodársko-politickú prioritu. Opatreniami v oblasti legislatívy, návrhmi podporných programov a rozvojových projektov, vrátane zabezpečenia zdrojov ich financovania, bude vláda vytvárať vecné predpoklady na udržateľný hospodársky rast, ako základ tvorby nových pracovných miest, zlepšovania finančných a materiálnych podmienok a celkového zvyšovania životnej úrovne, ako aj kvality života občanov.
V rámci štruktúrovania hospodárskej politiky identifikuje vláda tie oblasti, ktoré sú významné z hľadiska zabezpečenia makroekonomickej stability, rozvoja podnikania, vyššieho rastu hospodárstva a zamestnanosti. Prioritne bude orientovaná na rozvojovú trajektóriu Slovenska s cieľom vytvorenia 100-tisíc nových pracovných miest a zníženia a udržania miery nezamestnanosti pod 10 %. S touto hospodársko-politickou prioritou vlády budú previazané aj jednotlivé akčné plány, ktoré vláda postupne schváli pre okresy s najvyššou mierou nezamestnanosti.
V nadväznosti na stratégiu hospodárskej politiky pripraví vláda nové znenie zákona o strategických podnikoch a zákaze privatizácie strategického majetku štátu. Bude pokračovať v prijímaní komplexných riešení na znižovanie administratívneho zaťaženia pri podnikaní. S cieľom zabezpečenia ekonomicky efektívnej, bezpečnej, kapacitnej, kvalitnej a plynulej dopravy kabinet podporí spracovanie Národného generelu dopravy Slovenskej republiky. V oblasti cestnej dopravy vláda bude pokračovať v rozvoji dopravnej infraštruktúry výstavbou diaľnic a rýchlostných ciest, ako i modernizáciou ciest nižších kategórií. Zároveň vláda bude podporovať aj rozvoj ďalších typov dopravy.
V rámci opatrení na zvýšenie sebestačnosti Slovenska v základných potravinách a potravinovej bezpečnosti vláda podporí dlhodobé koncepčné riešenie zvýšenia potravinovej bezpečnosti Slovenska a podielu slovenských potravinárskych výrobkov z domácich surovín na spotrebiteľskom trhu a obnovu domáceho výrobného a spracovateľského potravinárskeho segmentu.
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, strategickou prioritou finančnej politiky vlády bude cieleným využívaním nástrojov rozpočtovej, daňovo-odvodovej, colnej a cenovej politiky posilniť úlohu štátu pri plnení funkcií verejných financií. Na zabezpečenie výkonu základných funkcií štátu zvýši vláda účinnosť výberu daní, ciel a odvodov a zároveň zefektívni alokovanie verejných výdavkov. Medzi hlavné hospodársko-politické ciele vlády v oblasti finančnej politiky patrí konsolidácia verejných financií, aktívna úloha štátneho rozpočtu v rozvoji hospodárstva, ako aj zvýšenie úrovne správy štátneho dlhu.
Na základe dohody s koaličnými partnermi zaraďujeme medzi ďalšie priority vlády dosiahnutie vyrovnaného rozpočtu verejnej správy do roku 2020, dodržiavanie rozpočtovej disciplíny subjektov verejného sektora, zníženie dane z príjmov u právnických osôb na 21% a každoročné prehodnocovanie jej ďalšieho možného znižovania, zrušenie daňových licencií pre zdaňovacie obdobie počnúc rokom 2018, zvýšenie limitov na uplatňovanie paušálnych výdavkov pre živnostníkov, pokračovanie v uplatňovaní osobitných odvodov a daní v regulovaných odvetviach hospodárstva s možnosťou ich rozšírenia na ďalšie odvetvia, prehodnotenie daňovej a účtovnej legislatívy s cieľom podpory investícií v rôznych sférach hospodárstva.
Efektívna a transparentná alokácia finančných prostriedkov z fondov Európskej únie, dôrazné uplatňovanie výsledkovo orientovaného prístupu, zjednodušená a účinná implementácia programov politiky súdržnosti predstavuje pre vládu ďalšiu príležitosť podporiť ekonomiku Slovenska a riešenie dlhodobých problémov, ako sú vnútorné dlhy v jednotlivých oblastiach infraštruktúry alebo v sektoroch verejnej správy. Tieto finančné zdroje zároveň umožnia vláde zvýšiť tempo modernizácie a revitalizácie hospodárstva, podporiť inovačné aktivity domácich podnikateľských subjektov, zlepšiť podmienky pre vedecko-výskumný potenciál, ako aj výraznejšie prepojiť akademickú sféru s podnikateľským sektorom.
Keďže budúcnosť Európy je v inováciách, týmto smerom sa musí uberať aj Slovenská republika. Téma inovácií je jednou z ďalších našich priorít na najbližšie roky. Úroveň inovačného systému je spolu s úrovňou vzdelania a ľudského potenciálu informačnou infraštruktúrou, legislatívnym prostredím a ekonomickými stimulmi považovaná za piliere znalostnej ekonomiky. Inovácie výrazne prispievajú k vyššej konkurenčnej schopnosti jednotlivých odvetví, k ich znižovaniu nákladov vo všetkých smeroch.
Vláda si je vedomá, že vo vzťahu k rastu hospodárstva, ako i rozvoja celej spoločnosti, tvoria demografický vývoj a kvalita ľudských zdrojov Slovenska kritické faktory. Preto rast a kvalitatívny rozvoj ľudských zdrojov predstavuje dlhodobú strategickú prioritu. Vzhľadom na jej prierezový charakter musí byť komplexne presadzovaná rezortmi vo všetkých relevantných oblastiach spoločnosti ovplyvňujúcich demografický vývoj, sociálnu a vzdelanostnú štruktúru populácie. Ľudské zdroje a najmä kvalifikovaná pracovná sila patria k rozhodujúcim faktorom, ktoré prispievajú k rastu produktivity práce a rozvoju hospodárstva Slovenska.
Na tomto mieste mi dovoľte vysloviť úprimné poďakovanie zástupcom koaličných partnerov za pochopenie pre zachovanie silnej sociálnej politiky štátu. Nástroje sociálnej pomoci a sociálnej podpory sú piliermi boja proti spoločenskému vylúčeniu a odstraňovania nerovností, ktorých existencia ohrozuje súdržnosť spoločnosti a môže viesť až k jej destabilizácii. Štát nimi zároveň uplatňuje princíp solidarity s tými, ktorí sú v konkrétnych životných situáciách na istú formu pomoci či podpory reálne odkázaní.
Pre krátkosť času ďalej uvediem len programové priority v sociálnej oblasti, ako sú dôsledné uplatňovanie sociálneho dialógu, adresné sociálne opatrenia, primerané zvyšovanie minimálnej mzdy, uplatňovanie pravidiel kolektívneho vyjednávania pri mzdových požiadavkách, úprava valorizácie dôchodkov pri zachovaní dlhodobej udržateľnosti verejných financií, zvýšenie vianočných príspevkov pre dôchodcov s dôrazom na starodôchodcov, možnosť programového výberu v II. dôchodkovom pilieri, flexibilita pri poberaní príspevkov pri rodičovskej starostlivosti, zavedenie účinného inštitútu osobného bankrotu, či boj s úžerou.
Rozvoj školstva je jednou z najvyšších priorít vlády v nadchádzajúcom volebnom období, nakoľko vzdelanosť ľudí je základným predpokladom rozvoja a prosperity Slovenskej republiky. Programové vyhlásenie obsahuje aj konkrétne riešenia, ktoré vychádzajú z nasledovných programových priorít, ktoré boli dohodnuté s koaličnými partnermi. Už na samotnej tvorbe programového vyhlásenia vlády bola zabezpečená účasť zástupcov pracovníkov školstva. Ďalej bude schválená dlhodobá koncepcia obsahu výchovy a vzdelávania. Dôjde k výraznému zvýšeniu verejných investícií do školstva spojených so zásadnými vnútornými zmenami systému školstva, čo je tak isto nevyhnutné. Ďalšie skvalitnenie systému duálneho vzdelávania. Posilnenie občianskej výchovy proti extrémizmu a totalitným režimom. Hľadanie nových zdrojov financovania športu prostredníctvom aktivovania aj súkromných zdrojov.
Dlhodobé zámery a ciele Slovenska v oblasti výchovy a vzdelávania bude obsahovať Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania vypracovaný do konca roku 2016. Vláda sa v programovom vyhlásení zaväzuje zabezpečiť výrazné zvýšenie verejných investícií do školstva tak, aby celkový objem takéhoto zvýšenia za volebné obdobie dosiahol sumu 2 mld. eur.
Od začiatku funkčného obdobia je preto potrebné venovať veľkú pozornosť a nasadenie urýchlenej tvorbe systémových zmien. Desaťročia naakumulované problémy a spoločenské pohyby otvorili aj otázku odmeňovania pedagógov. Programové vyhlásenie predpokladá zvýšenie platových taríf pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov od 1. septembra tohto roku o ďalších 6 %. Ďalšie zvyšovanie platových náležitostí v regionálnom školstve od roku 2018 však bude podmienené aj realizáciou zásadných vnútorných zmien v systéme výchovy a vzdelávania. Nad rámec zakotveného vo vládnom programe posudzujeme finančné možnosti pre zvýšenie nástupných platov pedagógov.
V oblasti zdravotníctva je kľúčovou prioritou postavenie pacienta. Vláda preto zabezpečí spravodlivé podmienky v dostupnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti skrátením čakacích lehôt na zdravotné a ošetrovateľské výkony a zavedie maximálne čakacie lehoty na plánované výkony v nemocniciach. Vláda taktiež pripraví zavedenie prehľadných pravidiel pri platbách pacientov a vytvorenie systému viaczdrojového financovania. Rezort zdravotníctva umožní zastúpenie opozície v kontrolných orgánoch Všeobecnej zdravotnej poisťovne a v Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Kľúčovou prioritou je taktiež postupná centralizácia transparentného obstarávania štátnych nemocníc na úrovni Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
V rámci efektívneho a účinného vynakladania verejných zdrojov bude rezort zdravotníctva realizovať viacero opatrení. Bude vykonaná dôsledná revízia všetkých prevádzkových zmlúv štátnych nemocníc a zavedený systém DRG v plnom rozsahu. Medzi ďalšie priority v oblasti zdravotníctva patrí aj zdôraznenie dôstojnosti povolania, presadzovanie odmeňovania na základe zásluhového princípu a realizácia dlhodobých opatrení na zabezpečenie obnovy, ako aj modernizácie zdravotníckych zariadení v pôsobnosti štátu s dôrazom na vybudovanie novej univerzitnej nemocnice v Bratislave.
Riešenie dlhodobo nakopených problémov v oblasti pretrvávajúcej rozdielnej úrovne hospodárskeho a sociálneho rozvoja regiónov už neznesie odklad. Jedná sa o celospoločenský problém, ktorý musí byť prioritou pre vládu, pre všetky relevantné politické reprezentácie, regionálnu a miestnu samosprávu. Strategickou prioritou vlády je využitie existujúceho potenciálu regiónov na zvýšenie ich ekonomickej výkonnosti pri súčasnom raste životnej úrovne obyvateľov Slovenska.
V lehote určenej zákonom vláda v roku 2016 schváli akčné plány pre všetky najmenej rozvinuté okresy a bude pokračovať vo svojej tradícii výjazdových rokovaní vlády priamo do okresov, ktoré sú tu uvádzané. Na základe uvedeného uceleného programu umožní už obdobnú pomoc pre všetky ostatné najmenej rozvinuté okresy, kde sa tak ešte nestalo. Ide o okresy Lučenec, Poltár, Revúca, Rimavská Sobota, Veľký Krtíš, Sabinov, Svidník, Vranov nad Topľou, Rožňava, Sobrance a Trebišov. Tu všade v najbližších mesiacoch bude výjazdovo zasadať vláda Slovenskej republiky priamo v okresoch, kde bude riešiť túto situáciu. A vláda zároveň rozšíri pôsobnosť zákona o podpore najmenej rozvinutých okresov aj na ďalšie okresy.
Ochrana a podpora rozvoja národnostných menšín je prirodzenou súčasťou formovania modernej spoločnosti. Vláda preto garantuje dôstojné podmienky pre rozvoj každej národnostnej menšiny v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a medzinárodnými zmluvami a dohovormi pri zachovaní vyvážených vzťahov väčšinového národa s národnostnými menšinami prostredníctvom tolerantného dialógu v slovenskej spoločnosti.
Zložité obdobie si vyžaduje ďalej posilňovať úlohu štátu a ochranu verejného sektora. Posilňovanie demokratického a právneho štátu je dôležitým záujmom spoločnosti, ako aj jednotlivých občanov. V nadväznosti na iniciatívu „Rule of Law Initiative“ bude vláda pokračovať v dôslednom plnení Akčného plánu na posilnenie Slovenskej republiky ako právneho štátu, a to vo všetkých jeho troch častiach, ktorými sú transparentnosť, predvídateľnosť a participatívnosť legislatívneho procesu, korupcia ako negatívny a škodlivý faktor pre „značku Slovensko“ a transparentná a efektívna justícia ako pevný základ pre domácich aj zahraničných investorov.
Korupcia predstavuje závažný spoločenský a ekonomický problém, ktorý ovplyvňuje tak kvalitu života občanov, ako aj kvalitu hospodárskeho rozvoja Slovenskej republiky. Zužovanie priestoru pre korupčné konanie vo všetkých oblastiach verejnej správy si bude vyžadovať nielen prijatie ďalších legislatívnych opatrení, ale aj ich dôsledné uplatňovanie v praxi. V prierezovej politike boja proti korupcii bude kľúčovou súhra zákonodarnej, výkonnej, aj súdnej moci pri presadzovaní nulovej tolerancie ku korupčnému správaniu.
Ucelený protikorupčný program obsahuje nasledovné programové priority. Prijatie účinného protischránkového zákona vzťahujúceho sa na všetky verejné zdroje, začlenenie iniciatívy „Rule of Law“ do Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky, dôsledné uplatňovanie princípov otvoreného vládnutia, úsilie presadiť ústavný zákon o preukazovaní pôvodu majetku s cieľom jeho reálnej účinnosti, vytvorenie podmienok na zavedenie osobnej hmotnej zodpovednosti osôb nakladajúcich s verejnými zdrojmi, zákonná úprava zákazu poskytovania a prijímania neetických výhod, zdokonalenie a rozšírenie systému povinného zverejňovania zmlúv, zavedenie protikorupčnej doložky aj pri návrhoch zákonov, ako aj posilnenie ochrany verejného záujmu v záväzkovo-právnych vzťahoch.
Vláda sa bude usilovať o zvýšenie dôvery verejnosti k súdnej moci a jej orgánom. Za účelom, aby súdna moc bola vykonávaná efektívne, vláda sa legislatívnymi, organizačnými a inými opatreniami bude usilovať o nastavenie efektívneho riadenia výkonu súdnictva, správu súdov a fungovanie procesov vykonávaných súdmi, a to pri rozumnom vynakladaní zdrojov tak, aby súdnictvo v primeranej lehote poskytovalo ochranu práv a právom chránených záujmov fyzických osôb a právnických osôb.
Opäť bude vychádzať z programových priorít, ako zvýšenie verejnej kontroly justície od výberu cez hodnotenie až po disciplinárne konanie sudcov, posilnenie občianskeho prvku v Súdnej rade Slovenskej republiky, či zvýšenie osobnej zodpovednosti za rozhodovanie sudcov. Zavedú sa zásadné opatrenia na zvýšenie efektívnosti súdov s cieľom zrýchlenia súdneho konania. Medzi piliere patrí aj úsilie presadiť ústavný zákon o tvorbe Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Motorom dobre fungujúceho štátu, ktorý vytvára podmienky pre plnohodnotný a bezpečný život ľudí je aj efektívna verejná správa. Táto musí ponúkať kvalitnejšie služby občanom a podnikom. Zároveň musí byť významnou súčasťou verejného života spoločnosti, ktorá umožňuje jej komplexný a harmonický rozvoj. Za uvedeným účelom vláda vytvorí inštitucionálny a legislatívny rámec na zabezpečenie skvalitnenia riadenia ľudského kapitálu v štátnej službe za účelom profesionalizácie štátnej správy. Vláda bude pokračovať v takých opatreniach, ktoré sú zamerané na rozšírenie služieb e-governmentu ako aj efektívne nasadzovanie moderných technológií s cieľom zabezpečiť zefektívnenie procesov a znižovanie ich nákladovosti, skracovanie doby čakania a vybavovanie občanov proklientsky. Pri modernizácii a ozdravení verejnej správy bude postupovať tak, aby občania dostávali za peniaze odvedené na daniach skutočnú hodnotu v podobe kvalitných a dostupných služieb. Tento záväzok vlády si vyžaduje moderný prístup k budovaniu štátneho IT porovnateľného s modelmi v zahraničí, ako je napríklad Veľká Británia či Estónsko. Preto sa vláda vo svojom programovom vyhlásení zaviazala, že podporí centrálne riadenie informatizácie.
Jasným zámerom takéhoto kroku nastupujúcej vlády je zvýšiť transparentnosť a hlavne efektívnosť investícií z verejných zdrojov do informatizácie spoločnosti uplatňovaním princípu hodnoty za verejné peniaze a pridanej hodnoty pre občana s dôrazom na bezpečnosť údajov a informácií. Víziou je optimalizácia realizovaných projektov, vylučovanie potrebných legislatívnych zmien, koordinácia spolupráce s odbornou verejnosťou na presadzovanie stratégií, koncepcií, architektúry a projektového portfólia informatizácie.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Slovenská republika v uplynulých rokoch prijala efektívne a razantné opatrenia na zvýšenie bezpečnosti a zníženie kriminality. Dosiahnuté výsledky ju radia na úroveň najbezpečnejších krajín v Európe. Vzhľadom na aktuálnu medzinárodnú situáciu prichádzajú neustále výzvy a riziká asymetrického ohrozenia v podobe terorizmu, nekontrolovanej nelegálnej migrácie, nových podôb a foriem organizovaného zločinu. Vláda s ohľadom na nedávne teroristické útoky prijme zvýšené bezpečnostné opatrenia v súvislosti s nastávajúcim predsedníctvom Slovenska v Rade Európskej únie, aby bol zabezpečený plynulý priebeh podujatí v rámci predsedníctva v súvislosti s ochranou verejného poriadku. Vláda tiež prijme všetky opatrenia smerujúce k posilneniu bezpečnosti a ochrany obyvateľov a ich rodín, pokojný život v obciach a mestách.
V oblasti vnútorného poriadku a bezpečnosti okrem iného programové vyhlásenie predpokladá aj inštitucionálne posilnenie nezávislosti kontroly činnosti ozbrojených zborov na Slovensku. V súčasnosti má Slovensko pred sebou riešenia náročných prierezových a vzájomne prepojených problémov, ktoré si vyžadujú adekvátne ľudské, materiálne a finančné zdroje, politickú vôľu a odvahu, ale i čas. Hlavnou úlohou premysleného, cieľavedomého a komplexného pôsobenia výkonnej moci je zabezpečiť kvalitný, plnohodnotný a bezpečný život občanov Slovenska. Myšlienka zodpovedne spravovaného a dobre fungujúceho sociálneho štátu, štátu rešpektujúceho solidaritu a efektívnosť s dôrazným plnením princípu hodnoty za peniaze je jedným z hlavných nástrojov pre lepšie fungujúcu spoločnosť. To je možné dosiahnuť harmonizáciou pôsobenia jednotlivých verejných politík ústredných orgánov štátnej správy a so zapojením, angažovanosťou, ale aj motiváciou samospráv, podnikateľského sektora a občianskych združení.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, záverom mi dovoľte znovu zopakovať, že za kľúčové politiky, ktoré sú súčasťou Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky a majú prierezový charakter, vláda považuje politiku podpory tvorby pracovných miest, politiku odstraňovania rozdielov medzi regiónmi, politiku boja proti korupcii a politiku efektívnej verejnej správy. Predložené štyri prierezové politiky vlády dokumentujú, že vláda chce ciele programového vyhlásenia naplniť nielen ako aritmetický súčet plnenia úloh jednotlivých ministerstiev a ústredných orgánov štátnej správy. Vláda má dostatok skúseností, schopností a odhodlania pre dosiahnutie ďalšieho posunu v kvalite života našich občanov. Nechce byť sumou individualít, ale vládou silného jednoliateho kolektívu vytvárajúceho podmienky pre tvorivú stabilitu a efektívne vládnutie pre občanov Slovenskej republiky.
Úspešné zvládnutie strategických výziev a tlmenie dôsledkov rizikového vývoja vonkajšieho prostredia a efektívne riešenie štrukturálnych problémov Slovenska v hospodárstve, verejných financiách, v zdravotníctve, v školstve, na trhu práce a s tým súvisiaca realizácia potrebných systémových reforiem a zmien budú rozhodujúcim impulzom ďalšieho spoločenského rozvoja našej krajiny.
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, preto si vás v závere ešte raz dovoľujem v súlade s čl. 113 Ústavy Slovenskej republiky požiadať, aby ste novej vláde Slovenskej republiky vyslovili dôveru.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
17:27
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:27
František ŠebejVystúpenie s procedurálnym návrhom
18.4.2016 o 17:27 hod.
PhDr. CSc.
František Šebej
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predseda. Oznamujem členom zahraničného výboru, že my sa zídeme nie pol hodinu po prerušení schôdze, ale hneď v miestnosti č. 183. Poprosím, aby ste prišli. Ďakujem pekne.
Rozpracované
17:27
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:27
Martin PoliačikVystúpenie s procedurálnym návrhom
18.4.2016 o 17:27 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predseda. Môj výbor nie je na tom papieri, lebo sa netýka priamo programového vyhlásenia vlády, ale schádza sa zajtra o 9.00 hodine v rokovacej miestnosti výboru pri ubytovacom zariadení. Zároveň chcem pripomenúť poslancom, ktorí sa ujali verejnej funkcie 23. 3., to znamená noví poslanci, že majú podať oznámenia o svojich majetkoch do piatku 22. 4. Tak to, prosím, stihnite, lebo by som vás nerád potom naháňal s pokutami. Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
17:28
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:28
Dušan JarjabekVystúpenie s procedurálnym návrhom
18.4.2016 o 17:28 hod.
doc. Mgr. art.
Dušan Jarjabek
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Prosím kolegov z výboru pre kultúru a médiá, je to rokovacia miestnosť č. 32. Budeme mať dva výbory, teda dve schôdze. Prvá schôdza bude ustanovujúca a zhruba po 30 minútach budeme prerokovávať programové vyhlásenie vlády. Ďakujem pekne za pozornosť.
Rozpracované
17:28
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:28
Ľubomír PetrákVystúpenie s procedurálnym návrhom
18.4.2016 o 17:28 hod.
Ing. CSc.
Ľubomír Petrák
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Ctení členovia výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, poprosím po ukončení rokovania pléna do miestnosti č. 33, aby sme mohli pristúpiť k ustanovujúcej schôdzi výboru a aj k 2. schôdzi výboru o programovom vyhlásení vlády. Ďakujem pekne.
Rozpracované
17:28
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:28
Erika JurinováVystúpenie s procedurálnym návrhom
18.4.2016 o 17:28 hod.
Ing.
Erika Jurinová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Rada by som oznámila členom ľudsko-právneho výboru, že zasadať budeme o 18.00 hodine v miestnosti č. 149, o 18.00 hodine. Ďakujem pekne.
Rozpracované