38. schôdza

27.11.2018 - 7.12.2018
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

3.12.2018 o 18:51 hod.

Ing.

Juraj Soboňa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:48

Eugen Jurzyca
Skontrolovaný text
Ďakujem. Len krátko. Rozumiem tomu tak, že teda nafta sa stane lacnejšou, podľa ekonomického myslenia by sa jej teda malo spotrebovať viac. Chcem sa opýtať, prečo sú dopady na životné prostredie nula? Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.12.2018 o 18:48 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:48

Ján Kvorka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Ja by som chcel poukázať, že už také dačo tuná v minulosti bolo. Martin na to poukazoval, vtedy to bola červená nafta, teraz je to zelená nafta. Ale musím to podporiť, pretože ako poľnohospodár som videl tú pomoc, ktorú pre to poľnohospodárstvo spravilo, ten prídel tej vtedy červenej nafty, pretože tá konkurencieschopnosť prvovýroby, predajného tohto, voči zahraničným sektorom u nás je ozaj mizivá, a toto je jeden zo spôsobov, ako sa dá tomu napomôcť.
A čo sa týka tých vecí, žiadostí, kto si môže podávať. No, viete, žiadosť si môže podať každý z podnikateľov, z farmárov a tak ďalej. A myslím si, že je tu správna pripomienka, obnovovanie tých ročných cyklov preukázania svojej dôveryhodnosti alebo beztrestnosti, atď., pretože máme aj také skúsenosti zo života, že táto nafta potom bola aj zneužívaná. Zneužívaná vôbec na veci, ktoré jednoducho nemajú s prvovýrobou nič spoločné. A toto by bol jeden, si myslím, z prostriedkov, ako by sme dokázali tieto veci upozorovať a ochrániť od toho, aby nedochádzalo k dajakému kupčeniu, nebodaj, k tomu, že je to lacnejšia nafta, potom sa to predá voľakomu, atď., hoci je to aj farba, ktorá ukazuje. A tak vieme, o čom hovoríme. Ale myslím si, že ten návrh, ktorý tuná Martin podal, tak ten návrh má svoju logiku. A bude potrebné nad tým porozmýšľať v druhom čítaní a voľakým spôsobom to zaužívať do praxe.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.12.2018 o 18:48 hod.

Ján Kvorka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:50

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, páni kolegovia. No, pán kolega Jurzyca, presúvam túto otázku na navrhovateľa, aby teda odpovedal. No a chcem veriť, že budú poľnohospodári s tým spokojní a že urobíte maximum, predkladatelia, proste, aby sa to nedalo zneužívať, pretože je to na vašom, vašej hlave. A budem to aj kontrolovať. Takže pokiaľ budú nejaké podnety, samozrejme, budete o tom vedieť a chcem veriť, že tá precíznosť, ktorá je teraz tu deklarovaná, že budeme aj to, aj to, aj to požadovať, že sa to zrealizuje aj v praxi. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.12.2018 o 18:50 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:51

Juraj Soboňa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Ja by som chcel ešte doplniť. Samozrejme, ďakujem za tieto poznatky. Vidím, že sa nestretli s nejakými negatívnymi odozvami. Pán Jurzyca, aj na vašu otázku možno odpoviem v tom mojom príspevku.
Vlastne tu sa jedná o to, že aby sa zjednodušila tá byrokracia, ktorá bola v minulosti. Predtým vlastne chodili na kontrolu aj colníci do jednotlivých objektov. Teraz tieto veci budú odpadať a vlastne hlavne tie veľké poľnohospodárske farmy, podniky, bývalé družstvá, tým vlastne odpadá táto administratíva.
A ďalšia vec, čo sa týka tých farebných aditív, áno, tak ako ste aj spomenuli, vlastne nebudú sa dávať žiadne farebné aditíva, pretože z tých skúseností, ktoré, som sa aj rozprával s predsedami družstiev a s farmármi, ktorí už poberali túto dávku, túto štátnu pomoc v minulosti, malo to negatívny vplyv aj na tie moderné stroje John Deere a tie, najmodernejšiu techniku a zanášalo to filtre. A týmto spôsobom vlastne aj preto sa pristúpilo k tomu, že nebudú sa pridávať žiadne tie farebné, farebné aditíva.
Ďalej. Vlastne ten objem prác bude vykonávaný ten istý. Vlastne tam sa nejako výrazne, výrazne nezvýši tá spotreba. Akurát, že vlastne ten poľnohospodár na tú dobytčiu jednotku, čo bude dostávať, na tú výmeru, ktorá je vypočítaná Výskumným ústavom ekonomiky a pôdohospodárstva a potravinárstva, ako aj Vysokou školou poľnohospodárskou v Nitre, vlastne oni tie objemy budú robiť prakticky tie isté, budú hospodáriť a farmárčiť na tých výmerách, ktoré budú z predchádzajúceho roku 2018 zo štatistiky. Takže tam nejaký výrazný nárast tej spotreby nafty určite nebude. Akurát, že tieto minerálne oleje alebo teda, ľudovo povedané, nafta budú dotované tou sumou 0,347 eura na jeden liter. Takže toľkoto.
A ja hovorím, čo som mal možnosť sa stretnúť a diskutovať, či už s farmármi drobnými, ale aj štatutármi veľkých poľnohospodárskych podnikov, myslím, že táto podpora, táto notifikovaná štátna dotácia, pomoc sa stretne s pozitívnym ohlasom jednak u našich ľudí, právnické a fyzické osoby, ktoré podnikajú v agrorezorte, ale si myslím aj vami, kolegami poslancami, ako som už povedal aj v úvodnom slove, nezávisle na politickom spektre.
Je to dlho očakávaná dotácia, tak jak Martin povedal, áno, očakávali to už v 2018., ale som rád, že sa plní to programové vyhlásenie vlády. Aj keď hovorím, prichádza to možno na rozhraní tých volebných období. Takže tým sa zaväzuje, že vlastne je to záväzok aj pre ďalšiu vládu, ktorá by mala pokračovať v tomto nastolenom trende.
A tam ešte treba spomenúť, že na tej PPA bude sa musieť vytvoriť, a s tým sa aj počíta v dôvodovej správe,10 pracovných miest, ktoré budú mať na starosti túto činnosť. A vlastne aj v tom rozpočte tých 161 940 ročne budú osobne výdavky na mzdy a odvody pre tých zamestnancov, ktorí budú mať na starosti kontrolu, plnenie, vypisovanie výzvy a celú tú administratívnu agendu, ktorá súvisí s týmto.
Viem, že je to menej administratívne náročne a pocítia to aj sami poľnohospodári a farmári, ktorí budú predkladať. A čo sa týka, áno, tých potvrdení, Martin, tiež som sa nad tým zamýšľal a sme to rozoberali. Je prísľub od PPA-čky, je tam viacero tých potvrdení, ktoré musí spĺňať štátna dotácia. Tam ich je ale sedem. Avšak prísľub je taký, že všetky ostatné, už zhruba päť tých potvrdení z daňového, sociálneho, zo zdravotnej poisťovne sa bude dať zistiť elektronicky cez elektronizáciu a z tých siedmich okolo dve, ako je buď tá reštrukturalizácia, alebo potvrdenie, či nie je v konkurze daný subjekt, tie bude musieť dokladovať, ale ostatné už nebudú musieť fyzicky dokladať zo všetkých týchto inštitúcií. To bude uvedené a konkretizované v jednotlivej výzve.
Zákon by mal nadobudnúť účinnosť od 1. 3. 2019. V druhom kvartáli 2019 by následné subjekty mali podávať žiadosti a prvé peniaze by sa poľnohospodárskym subjektom mali dostať v treťom kvartáli 2019. Tak je systém nastavený. Takže toľko ešte na objasnenie. (Reakcia z pléna.) Každoročne až do roku 2021.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

3.12.2018 o 18:51 hod.

Ing.

Juraj Soboňa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:56

Eugen Jurzyca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Znova len krátka otázka, čítam z dôvodovej správy: "Pokiaľ ide o preukazovanie, že žiadateľ použil minerálny olej (...) na účely spotreby v poľnohospodárskej prvovýrobe, táto podmienka je splnená odoslaním úplnej žiadosti o poskytnutie pomoci. Splnenie tejto podmienky následne overí platobná agentúra využitím údajov o počte hospodárskych zvierat (...) alebo z údajov o výmere obhospodarovanej poľnohospodárskej pôdy..." A tak ďalej. Tak ak je to takto, prečo tá dotácia ide cez naftu, keď sa to kontroluje cez počet zvierat a rozmer pôdy, veľkosť pôdy? Prečo nejde rovno na ten počet zvierat alebo na tú rozlohu pôdy? – ako laik sa pýtam teda. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.12.2018 o 18:56 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:57

Juraj Soboňa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca. Práve tam bude prepočítavací koeficient na tú dobytčiu jednotku, na ten počet tej dobytčej jednotky – oviec, ošípaných – a taktiež na výmeru, nebude sa podporovať slnečnica, nebude sa podporovať repka, ale, tie veci, ktoré sú teraz v rozmachu, ale budú sa práve podporovať koreninová zelenina, budú sa podporovať liečivé rastliny. Budú sa podporovať veci, ktoré stagnujú. Takže vlastne to presne je, týmto výskumným ústavom sú presne dané normatívy a vypočítané, koľko, bude urobená tabuľka, vlastne litrov toho minerálneho oleja, ako ste to vy nazvali, ľudovo povedané, nafty je spotrebované. Na to sú presné výpočty výskumného ústavu, ktoré určia koľko pripadá na dobytčiu jednotku, koľko na hektár jednotlivej tej výmery, tej potom siatiny, ktoré bude podliehať dotácii. Je presne, menované sú tie komodity, do ktorých to bude spadať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.12.2018 o 18:57 hod.

Ing.

Juraj Soboňa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:57

Ján Kvorka
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo. Chcem len požiadať, aby hlasovanie o tomto návrhu zákona prebehlo zajtra v utorok o jedenástej.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.12.2018 o 18:57 hod.

Ján Kvorka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 19:00

Anton Hrnko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená predsedajúca, ďakujem za udelené slovo. Na rokovanie Národnej rady predkladám spolu s mojimi kolegami návrh na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré ďalšie zákony.
Cieľom tejto novely zákona je vytvorenie zákonnej možnosti pre osoby poverené duchovnou a pastoračnou službou pôsobiace, teda tie osoby, v Policajnom zbore Slovenskej republiky, Zbore väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky alebo v ozbrojených silách Slovenskej republiky spočívajúcej v nepridelení a nepoužívaní zbrane. Novela sa tak dotýka zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov, zákona č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov a zákona č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky. Predkladaná novela zosúladí legislatívu Slovenskej republiky so ženevskými konvenciami, v ktorých sa duchovná služba považuje za službu nekombatantov, teda ľudí, ktorí nenosia zbrane.
Použitie zbrane môže viesť aj k smrteľným následkom, čo je v príkrom rozpore s prevažnou väčšinou náboženských vyznaní, keďže život vnímajú ako najvyššiu hodnotu. Osoby poverené duchovnou a pastoračnou službou pôsobiace v Policajnom zbore Slovenskej republiky, Zbore väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky alebo v ozbrojených silách Slovenskej republiky majú za cieľ plniť úplne odlišné úlohy ako ostatní policajti, príslušníci Zboru väzenskej a justičnej stráže alebo vojaci. Odlišné vnímanie duchovnej služby v ozbrojených silách a zboroch uplatňujú aj v iných krajinách sveta, napríklad v takých najzaujímavejších, v Nemecku, Taliansku, Chorvátsku či Spojených štátoch amerických. Tam vlastne duchovní nie sú oprávnení, resp. nemajú pridelenú služobnú zbraň.
V súčasnosti sa osobám povereným duchovnou a pastoračnou službou pôsobiacim v ozbrojených zboroch a v ozbrojených silách prideľujú zbrane a v niektorých prípadoch ich musia aj používať, napríklad počas povinných cvičení strelieb, ktoré musia absolvovať. V prípade Zboru väzenskej a justičnej stráže osoby poverené duchovnou a pastoračnou službou síce zbraň pridelenú nemajú, no používať ju počas povinných cvičení a strelieb musia.
Predkladaná novela generálne nezakazuje osobám povereným duchovnou a pastoračnou službou v ozbrojených silách a v ozbrojených zložkách držať zbrane. Bude na rozhodnutí príslušnej cirkevnej autority, či svojim osobám povereným duchovnou a pastoračnou prácou v týchto zboroch dovolí alebo nedovolí mať pridelenú a používať zbraň, alebo nie. V praxi môže nastať situácia, keď príslušná cirkevná autorita generálne neudelí súhlas s pridelením a používaním zbrane vo vzťahu k všetkým jej osobám povereným duchovnou a pastoračnou službou v ozbrojených zboroch a ozbrojených silách, ale aj situácia, keď takýto súhlas nebude udelený, len individuálne konkrétnej osobe poverenej duchovnou a pastoračnou službou, napríklad na základe jeho žiadosti vo vzťahu k jeho cirkevnej autorite z dôvodu výhrady vo svedomí.
Predkladaná novela tiež myslí na situácie, keď môže byť osoba poverená duchovnou a pastoračnou službou bez pridelenej zbrane počas výkonu jej služby v ohrození. Ak na to nastanú okolností, bude osobe poverenej duchovnou a pastoračnou službou bez pridelenej zbrane poskytnutá primeraná ochrana ozbrojeným zborom alebo ozbrojenými silami, ktorých je príslušníkom. Pod primeranou ochranou osoby poverenej duchovnou
a pastoračnou službou bez pridelenej zbrane sa napríklad rozumie pridelenie nepriestrelnej vesty, zavedenie režimových opatrení či pridelenie iného príslušníka so zbraňou na ochranu alebo iné vhodné obranné opatrenie v závislosti od závažnosti možného ohrozenia osoby poverenej duchovnou a pastoračnou službou bez pridelenej zbrane. Osoba poverená duchovnou a pastoračnou službou bez pridelenej zbrane bude môcť aj sama požiadať svoj ozbrojený zbor alebo ozbrojené sily o poskytnutie primeranej ochrany, ak sa bude domnievať, že si to okolnosti vyžadujú. O poskytnutí primeranej ochrany rozhodne príslušný veliaci v ozbrojených silách alebo v ozbrojených zložkách.
Predkladaný návrh zákona nemá žiadne, žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti a služby vo verejnej správe pre občana.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.
Na záver by som chcel ešte podotknúť, že rôzne cirkvi majú k tomuto návrhu zákona odlišný prístup, preto v návrhu zákona nie je generálne stanovené, že sa príslušníkom ozbrojených zborov a ozbrojených síl v duchovnej službe neprideľujú zbrane, ale záleží to na cirkevnej vrchnosti, ako sa k danému problému postaví.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

3.12.2018 o 19:00 hod.

PhDr. CSc.

Anton Hrnko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 19:11

Peter Antal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, ďakujem za slovo. Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som predložil návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.
Cieľom predloženého návrhu je nastaviť jasné pravidlá pre dohadovanie cien v prípade, ak jedným z účastníkov, väčšinou ide o osobu kupujúceho, je subjekt vo výhodnejšom hospodárskom postavení. Zároveň sa do zákona zavádza nový pojem "obchodná prirážka", ktorá súvisí s ďalším predajom nakúpeného tovaru a ktorá je dôležitým pojmom pre porovnávanie korektnosti prístupu obchodníka ku svojim dodávateľom.
Návrhom zákona sa dáva taktiež kompetencia ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka kontrolovať cenovú disciplínu v oblasti cien potravinárskych výrobkov. Návrh tak reaguje na zneužívanie ekonomickej sily jedného z účastníkov obchodného vzťahu, ktoré sa v obchodných vzťahoch, najmä pri predaji potravinárskeho tovaru vyskytuje stále častejšie.
V správnom poriadku Slovenskej republiky máme zákon o cenách, ktorý, ak to môžem tak nazvať, za celú dobu účinnosti tohto zákona nebol ani raz použitý pri kontrole cenotvorby v takýchto prevádzkach, čo je, čím následkom je aj to, čo sa dnes deje vo vzťahu správania obchodných reťazcov ku svojim dodávateľom. Nie je možné, aby obchodný reťazec striktne povedal, kúpim tovar za takú a takú cenu, hoci je cena aj pod ekonomicky oprávnené náklady. Nazvem to, že idem do akcie, a v akcii potom predáva jeden týždeň jeden obchodný reťazec, druhý týždeň druhý obchodný reťazec a napríklad také kura chladené je nonstop od výrobcov v nejakej akcii. Nemám problém s akciami, pokiaľ to bude na úkor obchodného reťazca, a nie na úkor dodávateľa.
Toto sú vzťahy, poľnohospodári alebo potravinári budú radi vyrábať a najlepšie, čím im vieme pomôcť, je, aby dokázali predávať svoje výrobky za ceny, ktoré im zabezpečujú normálnu reprodukciu, že z každého kila nevyrobia, alebo litra, alebo z mernej jednotky vo všeobecnosti nevyrobia stratu.
Očakávam aj od kolegov poslancov diskusiu na túto tému a budem veľmi rád, ak svojimi návrhmi pomôžu nastaviť zákon o cenách tak, aby bol použiteľný v praxi, aby sme zabránili tomu, že potravinári jednoducho neprežijú. A môžme to nazvať aj voľný trh, ktorý tu funguje, neni šanca. Saldo, ktoré, záporné saldo, ktoré nám neustále každým rokom a výrazne narastá, je dôsledkom toho, teda v oblasti potravinárskych výrobkov je dôsledkom toho, že nám potravinári končia. Nie preto že by sa, že by vyrábali draho alebo že by nevedeli vyrobiť kvalitne, ale práve dôsledkom toho, že nevedia zniesť dlhodobo podnákladové ceny na trhu.
To je tak na úvod k uvedeniu tohto zákona. Rád odpoviem aj na vaše otázky a poprosím vás aj o podporu tohto návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

3.12.2018 o 19:11 hod.

Mgr.

Peter Antal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 19:15

Eduard Adamčík