44. schôdza

4.4.2019 - 5.4.2019
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 12:08 hod.

Igor Janckulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 11:51

Béla Bugár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dnes tu riešime odvolávanie jedného z najlepších ministrov súčasnej vlády. A chcem povedať, samozrejme, že vnímam to ako čisté politikárčenie. Aj to aj vysvetlím za chvíľočku.
Rezort dopravy je jednou z najväčších a, samozrejme, aj najnáročnejších ministerstiev a Árpád Érsek naskočil do rozbehnutého vlaku. To znamená, nie je tam od začiatku volebného obdobia, to znamená, že nejaké veci aj zdedil a, samozrejme, na rozdiel od ostatných ministrov tak mal oveľa ťažšiu pozíciu a musel veci riešiť za pochodu. Ale musím povedať, že za dva roky jeho ministrovania, ešte raz, ministrovania, nie miništrovania, sa mu to podarilo, a hovorím, že robí to výborne.
Po prvé, je to ministerstvo bez škandálov. Nepamätám si jeden finančný škandál, ktorý by bol spomínaný v súvislosti s týmto rezortom. Keby taký existoval, som na 100 % presvedčený, že je to v dôvodovej správe patrične aj vyzdvihnuté. Takže, vážené kolegyne, kolegovia, idete odvolávať teda ministra dopravy, ktorý nemal ani jeden škandál.
Za druhé, idete odvolávať ministra dopravy, ktorý rieši problémy a nie ich spôsobuje. Len na pripomenutie, lebo už ako vidím, niektorí zabúdajú. V čase, keď Árpád Érsek nastúpil na post ministra dopravy, napríklad nebolo jasné trasovanie najdôležitejšieho úseku D1 Turany – Hubová. Práce na výstavbe na kritickom úseku D1 pri Ružomberku boli pozastavené. Chýbali kľúčové stavebné povolenia, napríklad na výstavbu obchvatu D4, R7.
Alebo už zabúdate, že tu v Národnej rade sme museli prijať v skrátenom legislatívnom konaní zmenu zákona, ktorý fakticky zamedzil tomu, aby ziskuchtiví občania mohli účelovo zabrzdiť (?), minimálne teda zabrzdiť výstavbu D4, R7. A, samozrejme, na podpis čakali rôzne zmluvy, napríklad na výstavbu úsekov diaľnic pri Kysuciach, pri Prešove, v Košiciach, a neboli technicky na 100 % pripravené ani cenovo neboli vyrokované. Nemali všetky povolenia. Dnes majú.
Za tretie, opozícia ministra Érseka kritizuje, že minulý rok neodovzdal ani jeden kilometer úseku diaľnic. No ale to opäť súvisí s tým, v akom stave fakticky sa dostal k tomuto rezortu, k tejto stoličke. A pred chvíľočkou sme si mohli vypočuť medzi dvoma poslankyňami, aký je rozdiel medzi EIA a stavebným povolením. No tak minimálne, musím povedať, že niektorí vaši samozvaní odborníci na dopravu by mali vedieť, akým spôsobom sa dá uskutočniť stavba. To znamená, že najprv musíte vyznačiť trasu, volá sa to trasovanie. Medzitým sa spustí proces EIA, samozrejme, to znamená vplyv na životné prostredie. Ale okrem toho musíte zabezpečiť dokumentáciu na územné povolenie. Keď už máte aj túto dokumentáciu, tak môžte vypísať tender na projekty, to už je ďalší úsek. Šesť takýchto úsekov len v rámci NDS, v rámci tohto rezortu existuje, lebo eiu sem nepočítam, to robí ministerstvo životného prostredia. Keď už toto máte, musíte zabezpečiť dokumentáciu na stavebné povolenie, ale, samozrejme, pred tým musíte mať vykúpené pozemky pod touto stavbou. A keď všetko máte, až potom môžte, samozrejme, vypísať súťaž na zhotoviteľa stavby.
Hovoril som o šiestich úsekoch v rámci NDS, v rámci tohto rezortu. A dobre viete, že potom musíte čeliť napríklad aj tomu, že dotknutí sa odvolávajú. To znamená, že predlžujú proces. Keď napadnú každý úsek, tak v priemere to trvá osem rokov, kým môžte stavať. Osem rokov. Ak všetko ide hladko, v úvodzovkách, ako po masle nôž, tak to trvá v priemere štyri roky. Pán minister je tam dva a pol roka.
Ale práve kvôli tomu, že keď nastúpil, zásobníky, teda v zásobníku na projekty, na vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa nenašiel nič, tak sa zameral na to a počuli ste ho minimálne minulý rok párkrát, že rok 2018 je rok súťaží, aby jeho nástupca nenašiel prázdny zásobník, lebo to nie je len o tom, že zoženiete peniaze, to je aj o tom, že máte čo stavať. Na začiatku pán minister, ja si to pamätám, na tých koaličných rokovaniach povedal: Keby som teraz dostal pár miliárd, nevieme to zužitkovať, lebo nie je nič hotové.
Ale poďme konkrétne, čo za to krátke dvaapolročné obdobie sa podarilo pánovi ministrovi Érsekovi. Naštartovala sa napríklad výstavba diaľnice na Kysuciach, rozbehla sa súťaž na výstavbu rýchlostných ciest na Orave, obnovila sa výstavba pri Ružomberku a definitívne sa stanovila trasa posledného chýbajúceho diaľničného úseku D1 medzi Bratislavou a Košicami. Začala sa výstavba D1 pri Prešove, pričom sa podarilo vyrokovať zníženú cenu, neviem, či si to pamätáte. Takisto sa spustila súťaž na výstavbu R4 smerom na poľskú hranicu, pričom sa podarilo obhájiť napríklad plný profil diaľnice.
Viete, že hodnota za peniaze aj v týchto projektoch zohráva dosť dôležitú úlohu a nie je jedno a nie je jednoduché, by som povedal, akým spôsobom vie vyargumentovať ministerstvo aj smerom na ministerstvo financií práve kvôli tej hodnote za peniaze, či plný profil alebo len polovičný profil. Pri Košiciach sa jeden úsek už stavia a druhý, samozrejme, tam je rozbehnutá súťaž. A osobne som veľmi rád, že pán minister dopravy sa venuje aj juhu. To znamená, že dva úseky rýchlostných ciest R2 medzi Zvolenom a Lučencom sa začali súťažiť teraz, teda súťaž na zhotoviteľa, a začnú sa stavať tento rok. Takisto sa pripravuje súťaž na ďalší úsek s tunelom Soroška, dokončenie južného obchvatu Košíc, v plnom prúde sú, samozrejme, i ďalšie projekčné práce.
Ale aby sme nehovorili len o diaľniciach, poďme aj k cestám I. triedy. Áno, na Slovensku sú problém. Dávno sa o tomto probléme vie, len dlho sa to neriešilo. Pán minister, keď nastúpil, naštartoval opravy niektorých mostov aj niektorých kľúčových úsekov ciest. Viackrát vyrokoval aj dodatočné peniaze, to znamená že nad štátny rozpočet, práve na opravu ciest I. triedy.
Prepáčte, pre mňa je dôležité niečo iné. Ako prvý minister vôbec za históriu Slovenska, ako prvý minister sa nestará len o to, čo on sám vie za to krátke, poviem to tak, trojročné obdobie sprostredkovať, vyriešiť a vystavať, ale sa zaujímal aj o to, čo bude po jeho funkčnom období. Ako prvý minister dopravy rokuje s ministrom financií o veľkom, rámcovom projekte na opravu ciest I. triedy v hodnote 200 mil. eur. Tejto projekt má slúžiť na štyri roky, to znamená, že ak je tu niekto z vás, ktorý poprípade rozmýšľa, že po ďalších voľbách by mohol byť napríklad aj ministrom dopravy, tak chcete odvolať ministra, ktorý robí aj vašu prácu, aby ste mali z čoho napríklad opravovať tieto cesty. Takže bojuje aj za vás.
Počúval som tu napríklad najväčšie problémy na železnici. No ale zabúdame napríklad na to, že vlaky sú staré 30 rokov, dá sa povedať, skoro nikto sa nestaral v minulosti o to, aby sa investovalo do železníc. Ale postavil sa k tomu ako chlap a začal to riešiť a nezatváral problém pred; teda oči pred problémom. Napríklad prvé dieselové súpravy už budú dodané tento rok, Zvolen a okolie. Pripravujú sa ďalšie elektrické rušne a tak ďalej a zásadným spôsobom zvýšil počet spojov na najvyťaženejších linkách. Ako prvý minister za veľmi dlhú dobu obnovil vlakové spojenia aj na tratiach, kde vlaky už roky nejazdili, a dokazuje, že vlaková doprava má zmysel. A ak sa pozriete, o koľko vzrástol počet ľudí prepravených po železniciach alebo po železnici, tak je jasné, že minister, ktorého chcete odvolať, svoju prácu robí veľmi dobre. Je zástancom udržateľnej a ekologickej dopravy, preto napríklad podporuje otvorene železničnú dopravu ako najekologickejší spôsob, ktorý najviac odľahčí preplnené mestá od áut.
V tomto smere sa púšťa napríklad do odvážnych projektov, ako je Dunajbus, ktorý určite by uľahčil a zrýchlil cestovanie z tých, dá sa povedať, obcí, ktoré sú okolo Dunaja, a zároveň by odľahčil hlavné mesto od áut. A môžem rozprávať ďalej. Napríklad o tom, že tento minister napríklad čo robí pre nemotorovú dopravu. Určite ešte si pamätáte také projekty, že Idem inak alebo Do práce na bicykli, alebo Do školy na bicykli. Tieto projekty zarezonovali v celej spoločnosti. A nedávno, keď som videl víťaziť napríklad Petru Vlhovú, tak som si spomenul, že práve to bol rezort dopravy, ktorý ju podporil, ale zároveň ju využil aj na marketingovú propagáciu Slovenska. Aj to je jeden z kúskov skladačky, vďaka ktorému sa napríklad turizmu na Slovensku darí a máme historicky najvyšší počet prenocovaní turistov.
Na záver by som veľmi rád zdôraznil aj jeden fakt, na ktorý zabúdame. Pozrite si, prosím, využívanie zdrojov z európskych fondov. Vy tu dnes chcete odvolať ministra, ktorý má najlepšie čerpanie z konkrétnych operačných programov, ktorý nielenže plynule využíva tie peniaze európskych fondov, čo dostal na rezort, ale je schopný absorbovať aj z iných rezortov, ktoré to nevedia využiť.
Vážené dámy poslankyne, páni poslanci, dnes tu idete odvolávať ministra a dá sa povedať takým štartérom, spúšťačom tu uvádzate situáciu na výstavbe D1 Lietavská Lúčka a Dubná Skala. Už viackrát tu ste mohli počuť, že pán minister tento úsek zdedil. Samozrejme, do tej doby, kým to vyzeralo tak, že zhotoviteľ je schopný túto stavbu dokončiť, tak im dával tú možnosť, ale určite si pamätáte napríklad na jeho tlačovky priamo z miesta činu, ak to môžem takto nazvať. Určite si pamätáte, v úvodzovkách, na prepadové komando, keď bez toho, že by oznámili, že ideme na kontrolu, s pánom premiérom Pellegrinim tam išli a zistili, že skoro tam nikto nerobí. Tá firma zavádzala. Takže keď zistil, že takýmto tempom by sa táto časť diaľnic dala postaviť do roku 2039, tak začal konať. Konal jasne, rázne a tak, že chráni štát, chráni ľudí, ale chráni aj subdodávateľov, ktorým, samozrejme, bohužiaľ, ale zhotoviteľ dlhuje veľké peniaze.
Môžem sa opýtať: A je v záujme štátu, aby sa tento úsek dokončil a čo najskôr? No určite je. No ale potom si nemohol dovoliť ísť do sporu so zhotoviteľom, lebo určite viete, že práve takéto silné firmy majú veľmi dobrých právnikov a by sme sa naťahovali roky a diaľnica, samozrejme, by stála a schátrala by sa. A sú, samozrejme, šikovní občania, ktorí aj z betónu vedia vybrať napríklad železo. Takže keď by som sa opýtal, že je v záujme ľudí a v záujme Slovenskej republiky, aby subdodávatelia neboli škodní, to znamená, aby dostali za vykonanú prácu aj plácu? No určite je, ale táto zmluva to garantuje. Takže neviem, nerozumiem tomu, musíte mi to vysvetliť, ako môžete chcieť odvolať ministra, ktorý rieši problém, ktorý tento problém nespôsobil, ale rieši.
Takže, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, ak ste ma počuli a vypočúvali, v úvodzovkách, teda vypočuli, tak neviem si predstaviť, že na základe čoho by ste hlasovali za odvolanie pána ministra. Ja ho považujem za ministra, ktorý vie, čo má robiť, ktorý robí v rámci možností a, samozrejme, ja som mu vďačný za to, že sa snaží vyriešiť najväčšie problémy práve v rezorte dopravy.
Ďakujem pekne, že ste si ma vypočuli.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.4.2019 o 11:51 hod.

Ing.

Béla Bugár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:06

Anna Zemanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Pán podpredseda, povedali ste, že je to ministerstvo bez finančných škandálov. No ešteže ste povedali to "finančných", lebo škandálov je tam naozaj veľmi veľa a tie keď sa premietnu na eurá, nuž tak budete prekvapení, keď tie škody, ktoré sa spôsobili práve už len na diaľnici D4, sa premietnu na eurá, alebo škody z toho, že vlastne sa postupuje nezákonným spôsobom.
Chcela by som sa vás opýtať, ako si vôbec môžte dovoliť povedať, že občania účelovo chceli zabrzdiť výstavbu D4, R7. V podstate vy označujete ľudí, ktorí poukazujú na to, že vaše ministerstvá postupujú nezákonným spôsobom, v konečnom dôsledku to potvrdil aj krajský súd, a vy označíte týchto ľudí za to, že oni sú vinní za zdržanie výstavby diaľnice D4, R7? To si ako dovolíte povedať? Namiesto toho, aby ste sa pozreli na vlastné rezorty a na konanie vášho pána ministra, ktorý je zodpovedný za tie meškania a za jeho, za jeho rezortné organizácie, ktoré spôsobujú svojimi obštrukciami a podivuhodným správaním sa tieto nedostatky.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 12:06 hod.

RNDr.

Anna Zemanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:08

Igor Janckulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Vážený pán podpredseda, my ideme hlavne odvolávať pána Érseka aj z dôvodu, že sa neplní programové vyhlásenie vlády. Vieme, že príprava trvá osem až desať rokov, potom samostatná realizácia tiež nejaké roky. Ale treba povedať, že minister Érsek vedel, do čoho ide, lebo pôsobil na ministerstve dopravy ako štátny tajomník v rokoch 2010 až 2012 a následne v roku 2016.
Mám pred sebou strategický plán prípravy rýchlostných ciest z dňa 13. januára 2017. Vtedy pán Érsek už bol ministrom dopravy a keď pozriem si tie dátumy, tak z tých dátumov a konkrétnych ciest, ktoré by sa mali realizovať, tak je tu až desať posunov, desať posunov určitých rýchlostných ciest. A ten posun je od jedného až do piatich rokov. Takže to je dosť veľmi smutné. Ja nehovorím, že za všetko môže pán Érsek. Ale má na to tím ľudí, ktorých by mal kontrolovať, prizerať, aby dodržiavali tieto termíny.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 12:08 hod.

Igor Janckulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:09

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca.
Pán podpredseda, ja to vidím asi tak, že teraz ani nechcem možno hodnotiť konkrétne osobu pána ministra, ale skôr možno aj tie výsledky, ktoré sa tu dejú. A myslím si, že to nie je maslo len na hlave pána ministra, ale je to maslo na hlave celej vlády. A to preto, pretože vidíme, že naozaj táto vláda mnohokrát koná, lebo aj pán minister je obmedzovaný politickými záujmami. A ak by aj chcel niečo pohnúť ďalej, tak narazí na istý strop, kam sa už ďalej nemôže pohnúť. A v tomto vidím zlyhanie práve aj vás, ale aj iných politických predstaviteľov koaličných strán, pretože vidíme, že ten samotný minister nemôže urobiť všetko, čo by chcel, na napravenie stavu, pretože tu má práve túto blokádu politickú a tam vidím koreň problému pri viacerých veciach, ktoré ste tu aj spomínali. Takže môžme možno vymenovať nejaké veci, ktoré on urobil, ale nemôže zájsť dostatočne hlboko na to, aby sme pocítili nejaký kvalitatívny posun práve z toho, že táto vláda zle spravuje Slovensko.
Ja by som povedal; a je to vidieť povedzme aj na tých prioritách tých ciest I. triedy, ktoré ste hovorili. To, že sa prileje pár desiatok miliónov, vieme, že nie je dostačujúce. To, že sa povie 200 mil. na štyri roky, je to síce veľká cifra, ale stále je to menej ako treba. A ja si pamätám na dobu, kedy vy ste boli vo vláde a boli ste schopní nájsť pri menších rozpočtových zdrojoch rezervy na potrebné priority. A pýtam sa, prečo sa to nedeje teraz. Prečo práve aj vy ako podpredseda parlamentu, ale hlavne predseda strany a člen koaličnej rady netlačíte na to, aby ste našli rezervy, pretože dnes v tom rozpočte sú omnoho väčšie rezervy pri efektivite na to, aby sme mohli zabezpečiť priority z hľadiska dopravy. A infraštruktúra je kľúčová pre Slovensko a ak ju má váš minister, tak by som očakával, že práve teraz budete aj v iných rezortoch ukazovať na to, kde sa... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 12:09 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:11

Tibor Bastrnák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vážený pán podpredseda, ja sa chcem poďakovať, že si vymenoval tie úspechy, ktoré sa stali za krátke pôsobenie pána ministra Érseka na poste ministra dopravy a výstavby. Ja si myslím, že sú to faktá a je vidieť aj z toho, že opozícia nie za prácu, alebo nie za to chce odvolať pána ministra, lebo by nepracoval dobre, neriešil by problémy, ale fakt zdedil niečo za dlhé, dlhé roky. A je to s tým len politikárčenie, lebo je vidieť, že už sme o tom aj viackrát upozornili alebo hovorili, že pozerá aj na cesty I. triedy, aj na železničnú dopravu. Samozrejme, je to veľký rezort, je tam veľa problémov, ale čo je dôležité, že pán minister vždy pozitívne pristupoval k problémom, vždy riešil a okamžite riešil tieto problémy. A ja si myslím, že ako celé ministerstvo alebo celý rezort jako pod jeho vedením jako napreduje. A to je veľmi dôležité.
Samozrejme, môžeme tu vyčítať, že koľko je peňazí alebo koľko neni peňazí. Nikdy nebude dosť peňazí, aby sme za dva roky alebo za tri roky všetky tie veci, ktoré sa nahromadili a sú problémové, aby sme vyriešili. Ale to je dôležité, že ten smer je veľmi dobrý, čo razí pán minister, a preto ja si myslím, že od opozície skôr pochvalu by potreboval alebo vyslúžil. A nie to, že idú ho odvolávať.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 12:11 hod.

MUDr.

Tibor Bastrnák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:12

Ján Marosz
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pán podpredseda, budem mať také skôr dve technické pripomienky. A myslím, že ak by sa zrealizovali, možno by ste si odčinili aj to, že ste zakázali v kostolíkoch spievať maďarskú hymnu.
Prvý postreh. Skúste urobiť taký plán dopravnej obsluhy pre ľudí z južného pohraničného územia medzi samosprávnymi krajmi a zároveň aj s maďarskými župami, kde by naozaj boli skoordinované vlaky, autobusy ako na maďarskej, aj slovenskej strane. Pomohli by ste mnohým občanom vyriešiť ich problémy, pokiaľ ide o prístup z práce a do práce, to je taký prvý postreh. By ste si akože nabili zas ten politický kredit.
A druhá vec, ktorá sa týka zase môjho regiónu a tunela Višňové, dohliadnite na to, aby v prílohe č. 4, kde sú rôzne tie práve sanačné práce, ktoré majú zabezpečiť, aby to dielo, ten tunel, momentálne tá najdrahšia jaskyňa na Slovensku, nechátrala, aby to bolo realizované a naplnené. Lebo moje informácie hovoria, že ten dodávateľ to neplánuje urobiť napriek tomu, že je to podpísané. Lebo ak by sa toto naplnilo, čo je v tej zmluve, tak by to dielo nedevalvovalo. Ale moje informácie hovoria, že to neplánuje robiť, a tým pádom to chátranie asi bude, bude na stole.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 12:12 hod.

Mgr.

Ján Marosz

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:14

Irén Sárközy
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Pán podpredseda, ďakujem za vecný a faktický príhovor. Spomínal si vo svojom príhovore účel príletu pána premiéra s pánom ministrom na Višňové a dovolím si ťa doplniť o fakty, pretože tuto v rozprave odzneli nepresné informácie vo vystúpení pani poslankyne Zemanovej, ktorá hovorila, že práve kvôli tomuto príletu odstupoval ten dodávateľ a vtedy začali problémy. Chcem, fakticky, 111 ľudí dostali na Višňovom výpovede ešte koncom novembra. Pán minister prišiel na Višňové s pánom premiérom 5. decembra. Takže prílet nemohol byť dôvodom vzniknutých problémov. Subdodávatelia odchádzali už koncom leta, pretože im zhotoviteľ neplatil.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 12:14 hod.

Ing. JUDr.

Irén Sárközy

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:15

Béla Bugár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne aj za faktické poznámky.
Najprv budem reagovať na pána Marosza. Viete, mýlite sa, mýlite sa práve preto, lebo nikto nikomu nemôže v kostole zakázať spievať takú alebo onakú hymnu. Maďarská hymna dokonca je v zborníku, môžte to spievať normálne ako, ako chcete. A nikto nemôže zakázať napríklad mne, vám, hocikomu, napríklad ani na futbalovom štadióne spievať, lebo to nemôže. Človeka, občana nemôže trestať. Takže len na vysvetlenie, aby ste si myslel, že keď ma pichnete, tak ma nepichnete. Lebo ja budem tvrdiť, že ja len otváram ústa. Nech sa páči a teraz to dokážte, že nie.
Áno, robíme to, čo hovoríte. Čo si myslíte, že prečo napríklad sa tlačí na ipeľské mosty? Lebo to spája slovensko-maďarské, dá sa povedať, pohraničné územie, čo je v prospech všetkých ľudí, ktorí tam žijú. Preto už ide ďalší ipeľský most.
Pán poslanec Heger, nikto, verte mi, nikto z vládnych strán neblokuje pána ministra. Zdedil rezort, ktorý zdedil tak, ako je. A v priebehu, viete, keď idete tam ako prvý, na začiatku začnete, poviem to tak, čistiť a dáte všade svojich ľudí. No ale potom, keď už nastúpite do rozbehnutého vlaku, samozrejme, môžte to urobiť, ale budete oveľa dlhšie pripravovať veci, lebo niektorí, ktorí rozrábali, rozrobili niečo, tých odstránite medzičasom.
Pani poslankyňa Zemanová, prepáčte, musím to takto povedať, vy si fakt mýlite pojmy s dojmami. Ja som nehovoril o občanoch, ja som hovoril o konkrétnych štyroch, kvôli ktorým sme tu museli prijať návrh zákona. Tí štyria nesúhlasili napríklad so stanovenou oficiálnou odbornou komisiou stanovenou cenou, ale chceli 10-násobok ako ostatní. To bol ten problém, tí štyria... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 12:15 hod.

Ing.

Béla Bugár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 12:17

Ján Marosz
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážené dámy, vážení páni, po troch rokoch vo funkcii ministra dopravy a výstavby pána Árpáda Érseka sme nielen my, ale všetci ľudia sklamaní. Dovolím si povedať, že plným právom. Pretože pán minister jednoducho neplní to, k čomu sa zaviazal, zaviazala vláda vo svojom programovom vyhlásení a čo od nej občania očakávali.
Myslím si, že je vhodný moment veľmi stručne pripomenúť nielen vám, pán minister, ale aj ľuďom, čo vláda sľúbila, keď v roku 2016 vznikla. V prvej vete chcete dobudovať, budovať dopravnú infraštruktúru a podporovať moderné a efektívne spôsoby dopravy. Za najdôležitejšiu prioritu si stanovila výstavbu diaľnice D1 tak, aby od roku 2020 mohli ľudia využívať všetky diaľničné úseky. Popri výstavbe diaľnic nezanedbať modernizáciu ciest I. triedy. V oblasti železničnej dopravy vláda sľúbila modernizovať trate, vozový park, železničné stanice a zvyšovať kultúru cestovania.
Vláda tiež chcela zriadiť národnú dopravnú autoritu, ktorá mala zosúladiť cestovné poriadky tak, aby boli prestupy medzi vlakmi a autobusmi pohodlné a plynulé. Samozrejme, to nie je všetko. Pán minister mal zabezpečiť presun tovarov z ciest na železnice, spracovať národný generel dopravy či podporovať budovanie integrovanej dopravy a mnoho, mnoho ďalšieho.
Pozrime sa ale na realitu. Diaľnice stoja a vlaky horia. Toto je, pán minister, vaša vizitka. Vy nie ste zlý človek, ale táto krajina potrebuje napredovať. Celý ten čas, čo ste vo funkcii ministra dopravy, tak Slovensko stagnuje. Doprava zamrzla v roku 2016. Vaše pôsobenie je preto pre nás a pre všetkých ľudí na Slovensku obrovským sklamaním. My ako opozícia sme sa snažili na všetky problémy včas upozorňovať minimálne preto, aby ste videli, kde treba zabrať a čo treba zlepšiť. Už minulý rok sme vás upozorňovali na nespoľahlivé vlaky opravované vo Vrútkach, ktoré sú napriek svojej novote takmer neustále pokazené a železnice veselo nakupujú ďalšie.
Dám vám len jeden príklad. Je taký rušeň, ktorý sa volá že Okuliarnik, 757. Dvadsaťpäť týchto rušňov bolo zmodernizovaných, jeden kus za 2 mil. eur. Momentálne z tých 25 modernizovaných rušňov jazdí 10 až 11 kusov. Ostatné sú odstavené v železničných dvoroch a nie sú bojaschopné. Po vážnych problémoch s horiacimi alebo roztrhnutými vlakmi sme volali po lepšej údržbe vlakov a lepších manažéroch v štátnych železničných firmách. Zároveň už mesiace upozorňujeme, že počet zmeškaných alebo úplne odrieknutých vlakov sa výrazne zvyšuje. Rastie množstvo rozbitých železničných tratí a koordinácia vlakov a autobusov prostredníctvom národnej dopravnej autority je v nedohľadne. Už v novembri sme vás, pán minister, upozornili na to, že poza váš aj náš chrbát odchádzajú z tunela Višňové robotníci a stavba sa zasekne.
Pripomínam, že tento stav bol iba vyvrcholením vašej trojročnej nečinnosti. Tie nožnice, čo malo byť urobené a nebolo, sa začali otvárať už v roku 2015. Nič sa však nestalo a rezort dopravy pokračuje v trende všeobecného úpadku. V roku 2018 nebol dokončený a ani nanovo rozpracovaný jediný kilometer novej rýchlostnej cesty alebo diaľnice. Takýto stav sme tu naposledy mali v roku 1992. Stav ciest a najmä mostov na cestách I. triedy sa nelepší, skôr naopak. A tak dôsledky dlho zanedbávanej údržby čoraz viac zamestnávajú médiá, napríklad naposledy v súvislosti s mostom pri Banskej Bystrici na frekventovanej ceste I. triedy do Brezna.
Na a za absolútne zlyhanie považujeme zastavenie prác na stavbe diaľničného úseku pri Višňovom, cez ktorý mali vodiči jazdiť už tento rok. Práve pre neschopnosť posledných ministrov SMER-u a MOST-u sa stavba tohto úseku výrazne predraží a jej dokončenie sa oddiali minimálne o štyri roky.
A teraz, pán minister, už neupozorňujeme, my už kričíme, že na stavbe bratislavského obchvatu sa dejú nekalé veci. Na obchvat sa navážajú hordy odpadkov, ktoré budú presakovať do cenných zdrojov pitnej vody. Projekty sa menia za pochodu, ale tak, aby sa šetrilo bez ohľadu na životné prostredie. Na a namiesto toho, aby ste sa sústredili na tieto najvážnejšie dopravné problémy, tak projektujete luxusné riešenia na podstatne menej frekventovaných cestných úsekoch, väčšinou na juhu Slovenska. Napríklad obchvat Komárna.
Zaoberáte sa zriaďovaním národných leteckých a lodných dopravcov, ktorých si vysníval Andrej Danko a v tejto krajine momentálne nemajú opodstatnenie, minimálne kým nezachránime jediného národného dopravcu, ktorého tu máme, a to je ten železničný, ktorý je v troskách.
Keby sme to prirovnali, tak v zásade asi taký obraz sa na to hodí, že po kolenách sa boríme v bahne, ale hlavou lietame v oblakoch a snívame tu o vlakoch, ktoré nám tu budú premávať tristovkou. Úprimne povediac, nevieme si už ani predstaviť, čo by sa ešte muselo stať, aby sa v rezorte dopravy zmenilo smerovanie od vŕšenia problémov k ich riešeniu. Sme presvedčení, že za normálnych okolností v normálnom štáte by za takéto výsledky bol minister dopravy už dávno odvolaný. Teraz ale, necelý rok pred riadnym termínom parlamentných volieb, už neočakávame žiaden reálny efekt od nie veľmi pravdepodobného úspechu opozície, napríklad pri tejto schôdzi. Za oveľa užitočnejšie považujeme prípravu na obdobie, ktoré príde po vás. Snáď táto debata prinesie význam aspoň v tomto zmysle.
Pán minister, na odstúpenie sme vás vyzývali už dávno. Aj preto dnes budem aj klub OĽANO bude hlasovať za vaše odvolanie. Zároveň však verím, že ak ľuďom záleží na riešení dopravných problémov, rozhodnú sa podľa toho v najbližších parlamentných voľbách. Je čas ukázať ľuďom, že sú aj politici, ktorí sa o riešenia problémov v doprave skutočne zaujímajú. A som veľmi hrdý na to, že v hnutí OĽANO chceme, tvoríme a máme pripravenú, pripravený plán spoľahlivej dopravy pre Slovensko.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

5.4.2019 o 12:17 hod.

Mgr.

Ján Marosz

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:25

Peter Antal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka.
Pán kolega Marosz, to nemyslíte vážne, že doprava zastala v roku 2016? Ktorý minister pred ministrom Érsekom zavádzal nové vlaky do spojenia? Železničná doprava za jeho pôsobenia ide výrazným spôsobom hore a preprava po železnici ľudí. Povedzte aspoň pravdu v tejto veci, že to je jednoducho tak. Však ako nalejme si úplne čistého vína. Veď sám nemôžte veriť tomu, čo ste teraz v tejto veci hovorili.
D4, R7 má problémy, ktoré tam nastali. Akým spôsobom môže za to minister životného prostredia? Z jeho kompetencie robí to, čo má robiť, rovnako s ministerstvom životného prostredia, a dal veľmi jasný signál a stanovisko zhotoviteľovi, ako v tejto veci bude aj ďalej postupovať, že nemieni tolerovať, ak tam budú zistenia. A robil to ešte a kontroly robil ešte pred tým, ako nastala táto situácia, kedy vstúpila do toho aj polícia, inšpekcia životného prostredia. Akým spôsobom za toto, za stav, že dodávateľ, ak sa to potvrdí, tam navážal kadečo iné, len to, čo mal, nenavážal, tak akým spôsobom on toto vie ovplyvniť zo svojej pozície? Má tam medzinárodný stavebný dozor, ktorý ho mal na túto skutočnosť prvý upozorniť už dávno, ak to tak bolo. A potom môže vyvodzovať dôsledky voči stavebnému dozoru.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.4.2019 o 12:25 hod.

Mgr.

Peter Antal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video