46. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.6.2019 o 9:25 hod.
JUDr.
Tibor Bernaťák
Videokanál poslanca
Ďakujem. Ja by som chcel reagovať na pani poslankyňu, a síce v tom zmysle, že my takisto načúvame podnikateľom, živnostníkom, prípadne ľuďom z podnikateľského prostredia, ktorí s týmto majú problém. Nie je pravda, čo ste hovorili, že by sme niečo opajcli od vás. O tomto, o tomto probléme vieme a rozprávali sme sa o tom už dlhodobejšie. Naposledy myslím, že aj v pondelok, keď sa lídri rozprávali, pokiaľ mám dobré informácie, takisto riešili tento problém a samotný pozmeňujúci návrh, ktorý hovoríte, že sme vraj od vás nejak, nejak sa inšpirovali, môžem vám ukázať aj komunikáciu. My sme vlastne aj v pondelok aj včera sa rozprávali o tom, akým spôsobom ten pozmeňovací návrh nastavíme a dovolím si povedať, že my sme mali ten pozmeňovací návrh hotový skôr, ako vy ste ho zverejnili, respektíve dali do podateľne. To som si na takmer na sto percent istý, môžem vám ukázať aj komunikáciu. Neviem, kedy ste vy ju dali do podateľne, tento váš pozmeňujúci návrh, ale dovolím si povedať, a to na sto percent viem, že vôbec sme sa neinšpirovali vaším pozmeňujúcim návrhom, ale mali sme ho pripravený. Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
9:23
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:23
Eduard HegerVystúpenie s faktickou poznámkou
19.6.2019 o 9:23 hod.
Ing.
Eduard Heger
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Presne tak, toto sú koncepčné pozmeňujúce návrhy, pretože je vidieť, že ten prístup aj k tvorbe legislatívy beriete koncepčne, takto by to malo byť. Vieme a veľa rozprávame o tom aj v tomto pléne, že zákony s dopadom na podnikateľské prostredie by mali byť uvádzané do platnosti k 1. 1., pretože akýkoľvek zásah do podnikateľského prostredia počas roka je zmena pravidiel hry. Stojí ich to peniaze, ktoré tým pádom nemôžu dať napríklad na zvýšenie miezd zamestnancov. Hovorí o tom samotné ministerstvo hospodárstva vo svojich stratégiách, vo svojich dokumentoch, hovorí o tom samotný pán premiér a samotní koaliční poslanci sa tým neriadia. Takže ja som tiež rád, že dnes zazneli tieto pozmeňujúce návrhy aj zo strany vašej, ale aj zo strany teda koalície, ktorá sa inšpirovala, predpokladám, že týmito, týmito pozmeňujúcimi návrhmi, ale je to určite správny krok v prospech stabilizácie a stability podnikateľského prostredia a aj keď malý krok, tak veríme, že budú nasledovať ďalšie a respektíve musia nasledovať ďalšie v prospech stability podnikateľského prostredia pre takú krajinku a otvorenú ekonomiku, akou je slovenská. Ďakujem.
Rozpracované
9:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:25
Tibor BernaťákVystúpenie s faktickou poznámkou
19.6.2019 o 9:25 hod.
JUDr.
Tibor Bernaťák
Videokanál poslanca
Ďakujem. Ja by som chcel reagovať na pani poslankyňu, a síce v tom zmysle, že my takisto načúvame podnikateľom, živnostníkom, prípadne ľuďom z podnikateľského prostredia, ktorí s týmto majú problém. Nie je pravda, čo ste hovorili, že by sme niečo opajcli od vás. O tomto, o tomto probléme vieme a rozprávali sme sa o tom už dlhodobejšie. Naposledy myslím, že aj v pondelok, keď sa lídri rozprávali, pokiaľ mám dobré informácie, takisto riešili tento problém a samotný pozmeňujúci návrh, ktorý hovoríte, že sme vraj od vás nejak, nejak sa inšpirovali, môžem vám ukázať aj komunikáciu. My sme vlastne aj v pondelok aj včera sa rozprávali o tom, akým spôsobom ten pozmeňovací návrh nastavíme a dovolím si povedať, že my sme mali ten pozmeňovací návrh hotový skôr, ako vy ste ho zverejnili, respektíve dali do podateľne. To som si na takmer na sto percent istý, môžem vám ukázať aj komunikáciu. Neviem, kedy ste vy ju dali do podateľne, tento váš pozmeňujúci návrh, ale dovolím si povedať, a to na sto percent viem, že vôbec sme sa neinšpirovali vaším pozmeňujúcim návrhom, ale mali sme ho pripravený. Ďakujem.
Rozpracované
9:26
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:26
Ondrej DostálVystúpenie s faktickou poznámkou
19.6.2019 o 9:26 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Pani poslankyňa Kiššová, ja by som chcel podporiť ten pozmeňujúci návrh, ktorý si predniesla, pretože je to systémové riešenie, nie je to len nejaké plátanie diery, ale mňa by naozaj zaujímalo, že keďže my sme s tým naším pozmeňujúcim návrhom, ktorý si teraz predniesla, prišli ako s poslaneckým návrhom novely zákona, urobili k nemu tlačovku, vyzvali vládu, aby to takto vyriešila skráteným legislatívnym konaním, vláda sa rozhodla pre iné riešenie na návrh ministerstva financií, čiže nie odložiť účinnosť zákona, ale odložiť, odložiť iba tú dobu, keď sa začne, začnú platiť pokuty. Tak mňa by zaujímalo, že prečo sa vláda rozhodla pre to druhé riešenie, lebo ako v podstate tie dopady budú veľmi podobné, akurát, akurát je to, je to inak, inak naformulované. A mňa by teda zaujímalo, že v čom vláda vidí, vidí prednosti toho svojho riešenia v porovnaní s tým, s ktorým sme prišli my a ktoré sa premietlo teraz do toho pozmeňujúceho návrhu. Bol by som rád, keby pán minister zareagoval, myslím, že pán minister Kažimír, jeho predchodca, zvykol reagovať ešte aj v rámci rozpravy, aby sa naňho dalo, dalo zareagovať, tak to by bolo úplne optimálne, ale keď nie, tak dúfam, že aspoň v záverečnej reči sa k tomu vyjadrí. Ďakujem.
Rozpracované
9:27
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:27
Jana KiššováA, pán poslanec Bernaťák, my sme nedávno, myslím, že to bolo minulý týždeň, sedeli spolu na jednej konferencii, kde sme hovorili o dôvere vo vládu zákona a témami boli, bolo presne toto, že zvečera do rána sa podávajú návrhy zákonov, že si to ľudia nemôžu, poslanci, ktorí o tom majú hlasovať, v dostatočnom predstihu v kľude preštudovať, dozvedieť sa dopady, jednoducho nejakým spôsobom to, to, to prežuť, aby sme vedeli, či hlasujeme dobre alebo zle. Vy ste sa k tejto filozofii toto nerobiť prihlásili a vy sami to robíte? Tak to naozaj, naozaj ja, postráda to akúkoľvek logiku. Vedeli ste o tom probléme, zvečera do rána podávate návrh pozmeňujúci, o ktorom sa má o pár hodín hlasovať. Nedáva to celé zmysel.
Pán poslanec Heger, chcem poďakovať, že ste pripomenuli, kto všetko sa tam, kde treba, tvári, že naozaj, aby sme akú-takú právnu istotu dali, tak by sme mali schvaľovať zákony k 1. 1., koniec koncov je to aj v programovom vyhlásení vlády. Prečo to aj nerobíte?
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.6.2019 o 9:27 hod.
Ing.
Jana Kiššová
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Dovoľte mi, aby som reagovala na pána poslanca Bernaťáka. No v poriadku, ja sa teraz nebudem s vami naťahovať, že kto mal čo v mailoch skôr, kto nemal. Ale ak ste vy o tomto probléme vedeli, ja sa pýtam, prečo nie je súčasťou toho návrhu, ktorý ste podali v skrátenom konaní? Prečo nie je jeho súčasťou? Pani vaša štátna tajomníčka, nominantka vašej strany je štátna tajomníčka na ministerstve financií. Ak ste vy v SNS-ke o tomto probléme vedeli, prečo nie je súčasťou toho návrhu zákona? A ak ste sa o tom dozvedeli trošku neskôr, ja sa pýtam, prečo o tom nevedela ani včera na výbore, večer, keď sme o tomto hovorili? Prečo nás neinformovala, že takýto pozmeňujúci návrh vaša, poslanci vašej strany idú podať? Tak ja sa teraz naozaj, nemám inú možnosť, ako sa domnievať, že vznikol zvečera na ráno, keď sme o tom probléme hovorili.
A, pán poslanec Bernaťák, my sme nedávno, myslím, že to bolo minulý týždeň, sedeli spolu na jednej konferencii, kde sme hovorili o dôvere vo vládu zákona a témami boli, bolo presne toto, že zvečera do rána sa podávajú návrhy zákonov, že si to ľudia nemôžu, poslanci, ktorí o tom majú hlasovať, v dostatočnom predstihu v kľude preštudovať, dozvedieť sa dopady, jednoducho nejakým spôsobom to, to, to prežuť, aby sme vedeli, či hlasujeme dobre alebo zle. Vy ste sa k tejto filozofii toto nerobiť prihlásili a vy sami to robíte? Tak to naozaj, naozaj ja, postráda to akúkoľvek logiku. Vedeli ste o tom probléme, zvečera do rána podávate návrh pozmeňujúci, o ktorom sa má o pár hodín hlasovať. Nedáva to celé zmysel.
Pán poslanec Heger, chcem poďakovať, že ste pripomenuli, kto všetko sa tam, kde treba, tvári, že naozaj, aby sme akú-takú právnu istotu dali, tak by sme mali schvaľovať zákony k 1. 1., koniec koncov je to aj v programovom vyhlásení vlády. Prečo to aj nerobíte?
Rozpracované
9:30
Pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, pozdravujem aj kolegov z ministerstva financií aj finančnej správy. Tento zákon, alebo respektíve táto téma tu bola prežutá v parlamente naozaj zľava, sprava a by som povedal, že dostala, nenechali sme na nej možno ani nitku suchú a tak je to dobré, tak je to dobré. Mňa mrzí, že v politike sa zatiaľ nenosí úplne priznať si chybu alebo povedať veci na...
Pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, pozdravujem aj kolegov z ministerstva financií aj finančnej správy. Tento zákon, alebo respektíve táto téma tu bola prežutá v parlamente naozaj zľava, sprava a by som povedal, že dostala, nenechali sme na nej možno ani nitku suchú a tak je to dobré, tak je to dobré. Mňa mrzí, že v politike sa zatiaľ nenosí úplne priznať si chybu alebo povedať veci na rovinu, ale ja by som sa chcel teraz trošku tak pozrieť aj do tej, do tej genézy, lebo je to naozaj veľmi pálčivá téma.
Tento zákon spôsobil bolesť hlavy aj myslím, že ministerstvu financií, aj finančnej správe, ale aj výrobcom, aj servisným technikom, aj predajcom. Veď naozaj toľko podnetov, ktoré teraz prichádzali za tieto mesiace na poslancov, to nevidíme často pri zákonoch. Vídavame to, ale, a obzvlášť, keď sú to technickejšie zákony a podobne. Čiže bolo jednoznačne cítiť, že sa reže veľmi ostro ako keby nožom do podnikateľského prostredia a tie rezy sú veľmi necitlivé a, a proste narážajú na to ľudia a viete, podnikatelia sa prirodzene ozývajú preto, lebo jednak tam bol problém času, ale bol tam problém aj, aj nákladov. Je to prirodzené. Technického riešenia a podobne. Toto je technický zákon.
Ja rozumiem tomu, že pôvodne tá eKasa mala za cieľ dve veci. Tú liberalizáciu, pretože ministerstvo malo v zuboch tých troch hlavných výrobcov, ktorí dominovali na trhu, ale zase povedzme si na rovinu, oni na tom trhu dominovali, ale tá dominancia sa vytvorila za dlhé roky a dovtedy to nejakým spôsobom zrejme ministerstvu nevadilo. Neviem, toto nechcem analyzovať, ale proste bola, tá liberalizácia bola proste odpoveď na to, aby, aby tu nebolo iba pár firiem, aby to mohlo robiť omnoho viacej firiem. Druhý krok bola práve tá onlinizácia, preto sa vlastne prechádzalo aj z elektronickej registračnej pokladnice na online registračnú pokladnicu, čiže na ORP.
Lenže musíme si uvedomiť, že už aj v tom roku 2014, keď sa začalo vlastne hovoriť o elektronizácii, tak kasy boli vybavované portom na pripojenie na finančnú správu, hoci áno, výrobcovia si to trošku uľahčili a dali tam len ten port, to riešenie zrejme nebolo schopné v danom momente ako, ako bolo dodané u zákazníka, len tak sa pripojiť a fungovať s finančnou správou, ak by finančná správa takú spôsobilosť na opačnej strane mala, ale to bol teda pôvodný úmysel a teda prišlo sa minulý rok s tým, že ide sa teda prejsť na online po inšpirácii vzoru Českej republiky. Opakujem, ale tu si musíme zopakovať, že Česká republika sa inšpirovala registračnými pokladnicami od nás, pretože tú históriu máme omnoho, omnoho dlhšiu a videla, že teda ten ich spôsob, akým nechávajú slobodu podnikateľom, spôsobuje, že im unikajú, uniká im aj daň z pridanej hodnoty, ale aj samotná daň.
Teraz by som sa chvíľku chcel vrátiť práve k tej 2020 teda k tomu, ako aj vláda a programové vyhlásenie, už aj premiér na to apeluje, aby boli akékoľvek zákony, ktoré majú dopad na podnikateľské prostredie, aby boli s účinnosťou od 1. 1. práve kvôli tej stabilite podnikateľského prostredia a toto je exemplárny príklad, ako sa to robiť nemá, ako sa spôsobí vlastne zemetrasenie v podnikateľskom prostredí, pretože sa deje všetko za pochodu a, a toto je podľa mňa niečo, čo by sme, čoho by sme sa mali vyvarovať. O to viac, áno, videlo sa, však tie čísla boli prezentované, je tu nejaká diera v rámci výberu DPH povedzme v tom maloobchode, ale vidíme, že 491, ak si správne pamätám, miliónov, ale vieme, že trojnásobne väčšia je celkovo, ešte dokonca viac, za minulý rok 2,3 miliardy eur, je medzera na výbere DPH a toto sú sumy, ktoré sa veľmi ťažko skresávajú, ak štát nezvolí správne mechanizmy.
Takže očakávať, že tu príde nejaký čarovný prútik, kiežby takýto čarovný prútik fungoval, ja by som si to, samozrejme, prial, aby zrazu budúci rok sme mali o 491 miliónov v rozpočte viac vďaka zavedeniu eKasy. Obávam sa, že to sa nestane.
Ale ešte sa vrátim k tomu teda procesu. Aj minulý rok ako sme boli svedkami toho, ako sa to dialo, rozhodlo sa, že sa pôjde teda na liberalizáciu a onlinizáciu. Najprv to bolo myslené tak, že teda nič vôbec, len, len proste dáme akékoľvek riešenie, ktoré sa pripojí na internet a môžu blokovať, respektíve no blokovať, ako účtovať samotné prevádzky. Potom sa zrazu zistilo, že dobre a čo keď tie elektronické dáta, eKasy nebudú schopné byť pripojené na internet, tak čo vlastne, ako budú blokovať? A tam sa zrazu zistilo, že tam by to bolo deravé a vlastne ten režim offline by nemal žiadny spôsob, ako zachytiť tie tržby a nedalo by sa ani nijako toho podnikateľa postihnúť a vtedy si aj finančná správa uvedomila, keď sa na toto poukázalo, že teda nejaké úložisko by tam malo byť, náhrada vtedajšieho, predtým, vtedajšieho fiskálneho modulu, nový názov, aby sa to teda nebilo a aby to nebolo to isté, tak sa to zmenilo na CHDU, čiže chránené dátové úložisko, ale aj okolo toho teda bolo naozaj, by som povedal, chaos v tej komunikácii. Videli sme tlačové besedy ešte vtedy pána Imreczeho a podobne. Tí, ktorí tomu naozaj rozumeli, videli, že je to, sú to také, ja by som to nazval trošku takými dymovými clonami, ale dobre. Bolo tu pochopené, že offline režim bez tohto chráneného dátového úložiska by bol problém.
To, ako sa to vyriešilo, tí, ktorí sa tomu rozumejú, vedia, že to riešenie nie je nejaké dokonalé, že stále tam ostávajú, ostávajú ako keby nedotiahnuté veci. Dobre, keby som chcel nad tým prižmúriť oči, poviem, dobre, bude sa to ešte dolaďovať, ale problém je to, že toto všetko sa teda dialo za pochodu a keď si zoberieme krajiny, ako je napríklad Nemecko a, alebo iné, vidíme, že tam tá citlivosť na to podnikateľské prostredie je omnoho väčšia. Čiže keď sa aj oznámi, že niečo sa ide robiť, tak sa nechá rok, dva na to, aby sa podnikateľské prostredie tomu mohlo prispôsobiť. Takže to je, to je tiež dôležité.
Určite by som ešte chcel poukázať aj na to, ako vlastne boli, prebiehala samotná certifikácia, ako sa vlastne hľadalo, čo vlastne, ako to, ako vymyslieť to konečné riešenie na základe toho zákona, keďže aj ten zákon bol, ako som povedal, písaný takou horúcou ihlou, tak sa vlastne potom hľadalo a preto aj také tie prvé definície o tom, ako má vyzerať to riešenie na to, aby prešlo certifikáciou, prichádzalo až, myslím, vo februári, čiže chyby boli na strane aj finančnej správy, sa dolaďovali za pochodu aj na strane výrobcov, ktorí prinášali riešenia, zistilo sa, že to nefunguje, čiže sa to utriasalo, len všetko lehoty bežali a boli to lehoty, ktoré boli pod tlakom, lebo všetko sa to muselo stihnúť ako keby do 1. 4.. Podnikatelia žili v tom, že to, k 1. 4. to musí tú certifikáciu mať, lebo potom nebudú môcť od 1. 4. predávať novým zákazníkom, takže tuto bolo veľa zmätočných informácií a preto aj tie podnety prichádzali na nás poslancov a tí, ktorí sme sa tomu venovali, tak sme museli s tými ľuďmi komunikovať a dá sa povedať, robili sme prácu aj finančnej správy a vysvetľovali sme podrobnosti toho, čo, čo je ale naozaj práca finančnej správy a práve preto, že tam boli také krátke lehoty, práve preto, že tam boli, tým pádom tam vznikali aj obavy na strane podnikateľov a toto spôsobilo ako keby celý ten, ten chaos okolo, okolo tohto riešenia a nebudem, alebo ešte spomeniem len záhadný vznik firmy CHDU, ktorá teda nevznikla, ale sa premenovala 1. 2. na firmu CHDU a podobne. Čiže tých okolností tu bolo okolo toho naozaj veľmi veľa a toto podľa mňa ukazuje opäť to, že keď sa dnes nachádzame v júni tohto roku, kedy od 1. 1. ako keby ten zákon vlastne začal bežať, tie lehoty, tak vidíme, že veľa udalostí za krátky čas a podnikateľské prostredie na to nedokázalo adekvátne reagovať, pretože okrem toho, že sa venujú spĺňaniu podmienok finančnej správy, aj podnikajú a chcú sa venovať vlastnému, vlastnému biznisu, z ktorého generujú príjmy a v konečnom dôsledku aj dane.
Takže tu opäť vidíme, že je to záťaž, ktorá je tu pre podnikateľov a najhoršie na tom je, alebo teda najhoršie, no, tá rétorika, ktorú aj počúvam zo strany štátu, je, že však čo, to je taký problém, aby si podnikatelia proste uniesli takúto sumu a kúpili si nové zariadenie a podobne? No tu nejde o to, či je to problém. Ten zákon prichádza preto, lebo chce potrestať nepoctivých, chce začať chytať nepoctivých. Chce ich primäť k tomu a dostať z nich tie peniaze. Ale tie riešenia si musia kúpiť aj tí poctiví a tých je podstatne viac. Takže poctiví opäť doplácajú na nepoctivých. A keď štát povie, že však čo máte s tým, jaký problém, tak prosím vás pekne, však si to kúpte, však keď neviete, keď neviete si zarobiť na jednu kasu, tak ani nepodnikajte.
No ako ja si osobne myslím, že toto je z pohľadu štátu arogantné, lebo ak ten poctivý, ktorý odvádza tie tržby a má nejaké riešenie a na ňom odvádza všetky tržby a teraz mu štát povie, že no ale musíš si kúpiť nové riešenie, lebo je tu, sú tu nejakí nepoctiví, ktorí, tak ty vlastne doplácaš na nich. Takže nejaká tá citlivosť tej komunikácie by tu určite mala byť, aj zmysel pre to, že títo ľudia reálne živia zamestnancov, prinášajú, generujú hospodársky domáci produkt, hrubý domáci produkt a generujú hospodársky rast a podobne. Takže ja naozaj, sa mi nepáči, keď štát pristupuje k podnikateľom ako k triednemu nepriateľovi, pretože podnikatelia sú kostrou fungovania štátu.
Takže tuto vidím ten problém aj v tom procese a zároveň aj v tých nákladoch, pretože ja si pamätám a priniesol som aj sem do Národnej rady novelu toho zákona, kde stačilo, a teraz liberalizácia okej, ale keby sa to robilo poctivo, tak nech sa naozaj tam nechá dostatok času. A ak sme chceli riešiť dieru v elektronických registračných pokladniciach, tak práve na tú dieru som doniesol záplatu na jeseň s, novela, kde stačila malá úprava, ktorá by zďaleka nebola taká nákladná, ako sú teraz zmena na eKasu a vyriešila by veľkú časť tej diery a tá podstata bola v tom, že by sa do fiskálneho modulu, pretože ERP majú fiskálny modul, eKasy majú CHDU, len aby sme to rozlíšili. Do fiskálneho modulu by sa neukladali len denné uzávierky, ale ukladali by sa bez možnosti zmeny všetky bločky, pretože už dnes ERP ukladá všetky bločky do svojich dátových úložísk, ktoré tam má, do takých SD kariet, ale nie je to ten fiskálny modul. Niekde je, niekde nie je. A stačilo, aby sa toto ukladalo do toho fiskálneho modulu, ktorý by bol nemeniteľný, aby nemali. Pretože problém bol v tom, že tí podnikatelia, ktorí chceli podvádzať, tí nepoctiví, mali možnosť aj, a teraz nebudem preberať dôvody, mali možnosť upravovať vlastne tieto bločky a mali možnosť upravovať tržby a mali možnosť teda upravovať tým pádom aj svoju daňovú povinnosť. Tam stačilo túto záplatu zaplátať, museli by to ukladať, tam by došlo k výmene teda tohto úložiska, ako hovorím, to by bola podstatne menšia, menší výdavok, aj menšia operácia, tým pádom by sa tá diera zaplátala, dobre, finančná správa by v danom momente ešte nedisponovala tými údajmi, ale boli by v tých kasách a boli by na nedotknuteľnom mieste pre podnikateľov a mohol bežať proces liberalizácie. Mohol sa dať dostatočný čas na to, aby sa testovalo, aby sa hľadalo to najlepšie riešenie a aby tá liberalizácia, keď príde, naozaj sa udiala tak, že všetci majú rovnosť príležitostí a majú hlavne na to dostatok času, aby to nebolo proste preteky a závod o čas.
To by podľa mňa bolo citlivé, takže na jednej strane by sa zaplátala diera, výber by bol vyšší, na druhej strane by sa mohol adoptovať silnejší systém kontroly, lebo aj dnes, aj dnes, keď budú chcieť podnikatelia klamať, tak budú vedieť vydať falošný doklad, ktorý vyzerá ako doklad z eKasy. Nebude to doklad z eKasy, samozrejme, keď si ho niekto overí na, s QR kódom, tak zistí, že ten doklad je falošný, ak si ho overí, ale ak niekto na to bude ochotný takto riskovať, tak to bude robiť a v takom prípade aj tak bude nevyhnutné, aby finančná správa robila poctivo kontrolu, aby teda tých nepoctivých postihovala, ale toto mohlo bežať teda paralelne, mohli byť zaplátané diery, mohol byť vyšší výber a mohla sa pripravovať onlinizácia s oveľa väčším citom a podľa aj dokumentov samotnej vlády, čiže v zmysle toho, že by to bolo k 1. 1., či už k 1. 1. 2020 alebo k 1. 1. 2021. Akokoľvek by sa vláda rozhodla, tá diera, ja som to ponúkal na jeseň, čiže k 1. 1. by sa to stihlo, hovorím, malý zásah, nebol by tam žiadny nejaký veľký problém ani na strane výrobcov alebo na strane servisných technikov.
Takže toto, takto by som si predstavoval ja ten samotný postup. Áno, hovoril som, pre čo sa teda vláda rozhodla. Tie skutočné dôvody by, ak nejaké sú ešte nevypovedané, by ma určite zaujímali, ale nie je to teraz, nie je nutne podstatné.
Ďalšiu dôležitú vec, ktorú by som chcel povedať pri tejto príležitosti, je, že práve tí malí podnikatelia, ktorí sú zaťažení registračnými pokladnicami, či už ORP, ERP a musia vynaložiť teraz a kúpiť si to zariadenie nové a vláda hovorí, že však keď to nevieš si kúpiť, tak ani nepodnikaj, okej, tak práve títo čelia naozaj mnohým reguláciám a mnohej byrokratickej záťaži, ktorá ich stojí peniaze a nemôžu, respektíve nieže nemôžu, stojí ich peniaze a musia do toho investovať a bráni im to v rozvoji podnikania, mnohokrát na to naozaj tí najmenší, a tých je pomerne dosť, a ja vyzývam vládu aj z tohto miesta, aby urobila krok voči týmto mikro podnikateľom, ako sme včera mali zákon o tejto novej kategórii, týmto mikro podnikateľom a odbremenila ich od tej záťaže. To sme počuli aj na tej konferencii, ktorú spomínala pani predsedníčka hospodárskeho výboru, kde samotní zástupcovia podnikateľov hovoria, že mal by tu byť, proste keď sa zavedie jedna, tak dve by sa mali stiahnuť. A tu každým rokom pribúdajú. Tých regulácií je niekde okolo 1 800. Takže ja vyzývam aj vládu z tohto miesta, nielen ministra financií, ale aj vládu, pretože to sú aj iné rezorty, aby začala odrezávať z tých regulácií, obzvlášť pre týchto malých podnikateľov, ktorí sú zaťažení najviac v pomere ku svojim tržbám touto, touto byrokraciou a bráni to ich rozvoju a bráni to ich, by som povedal, pohodliu podnikania a rozvoju, pretože musia venovať sa činnostiam, ktorým nerozumejú, alebo si musia zaplatiť ľudí, ktorí tomu rozumejú, ale sú to enormné časti z ich výdavkov, ktoré keby nemali, tak by mohli investovať do rozvoja svojho podnikania.
A tu vidím ďalšiu Achillovu pätu, ktorá ide ruka v ruke aj s týmto zákonom, pretože povedzme si na rovinu, aj sú viacerí malí podnikatelia, ktorí povedia, ja nedokážem všetky tržby priznať, lebo ak by som priznal, tak by som skrachoval. Ale áno, môžeme tu mať ten argument, že keď to nevieš zaplatiť, tak skrachuj, okej, toto môže byť jedna optika, ale druhá optika by mohla byť taká, že dobre, ja ako štát ťa odbremením od zbytočnej byrokracie, ktorá ti nepatrí, a potom sa pozriem na to, a ak ani potom nevieš podnikať, potom naozaj skrachuj, keď to nevieš robiť. Ale ak ty trpíš a nevieš proste dosahovať zisk kvôli tomu, že musíš si platiť kopec poradcov a podobne len preto, že tá byrokratická záťaž je taká vysoká, tak si nemyslím, že tento argument je legitímny a štát je zodpovedný za to, aby to podnikateľské prostredie bolo jednoduché, aby bolo prehľadné a hlavne aby bolo stabilné. Toto by som očakával od zodpovednej vlády, ktorá chce, aby sa Slovensko hýbalo vpred a konkurovalo okolitým krajinám, pretože to je ďalšia otázka, ale tej sa teraz nechcem venovať.
Ďakujem veľmi pekne, skončil som.
Ďakujem veľmi pekne.
Pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, pozdravujem aj kolegov z ministerstva financií aj finančnej správy. Tento zákon, alebo respektíve táto téma tu bola prežutá v parlamente naozaj zľava, sprava a by som povedal, že dostala, nenechali sme na nej možno ani nitku suchú a tak je to dobré, tak je to dobré. Mňa mrzí, že v politike sa zatiaľ nenosí úplne priznať si chybu alebo povedať veci na rovinu, ale ja by som sa chcel teraz trošku tak pozrieť aj do tej, do tej genézy, lebo je to naozaj veľmi pálčivá téma.
Tento zákon spôsobil bolesť hlavy aj myslím, že ministerstvu financií, aj finančnej správe, ale aj výrobcom, aj servisným technikom, aj predajcom. Veď naozaj toľko podnetov, ktoré teraz prichádzali za tieto mesiace na poslancov, to nevidíme často pri zákonoch. Vídavame to, ale, a obzvlášť, keď sú to technickejšie zákony a podobne. Čiže bolo jednoznačne cítiť, že sa reže veľmi ostro ako keby nožom do podnikateľského prostredia a tie rezy sú veľmi necitlivé a, a proste narážajú na to ľudia a viete, podnikatelia sa prirodzene ozývajú preto, lebo jednak tam bol problém času, ale bol tam problém aj, aj nákladov. Je to prirodzené. Technického riešenia a podobne. Toto je technický zákon.
Ja rozumiem tomu, že pôvodne tá eKasa mala za cieľ dve veci. Tú liberalizáciu, pretože ministerstvo malo v zuboch tých troch hlavných výrobcov, ktorí dominovali na trhu, ale zase povedzme si na rovinu, oni na tom trhu dominovali, ale tá dominancia sa vytvorila za dlhé roky a dovtedy to nejakým spôsobom zrejme ministerstvu nevadilo. Neviem, toto nechcem analyzovať, ale proste bola, tá liberalizácia bola proste odpoveď na to, aby, aby tu nebolo iba pár firiem, aby to mohlo robiť omnoho viacej firiem. Druhý krok bola práve tá onlinizácia, preto sa vlastne prechádzalo aj z elektronickej registračnej pokladnice na online registračnú pokladnicu, čiže na ORP.
Lenže musíme si uvedomiť, že už aj v tom roku 2014, keď sa začalo vlastne hovoriť o elektronizácii, tak kasy boli vybavované portom na pripojenie na finančnú správu, hoci áno, výrobcovia si to trošku uľahčili a dali tam len ten port, to riešenie zrejme nebolo schopné v danom momente ako, ako bolo dodané u zákazníka, len tak sa pripojiť a fungovať s finančnou správou, ak by finančná správa takú spôsobilosť na opačnej strane mala, ale to bol teda pôvodný úmysel a teda prišlo sa minulý rok s tým, že ide sa teda prejsť na online po inšpirácii vzoru Českej republiky. Opakujem, ale tu si musíme zopakovať, že Česká republika sa inšpirovala registračnými pokladnicami od nás, pretože tú históriu máme omnoho, omnoho dlhšiu a videla, že teda ten ich spôsob, akým nechávajú slobodu podnikateľom, spôsobuje, že im unikajú, uniká im aj daň z pridanej hodnoty, ale aj samotná daň.
Teraz by som sa chvíľku chcel vrátiť práve k tej 2020 teda k tomu, ako aj vláda a programové vyhlásenie, už aj premiér na to apeluje, aby boli akékoľvek zákony, ktoré majú dopad na podnikateľské prostredie, aby boli s účinnosťou od 1. 1. práve kvôli tej stabilite podnikateľského prostredia a toto je exemplárny príklad, ako sa to robiť nemá, ako sa spôsobí vlastne zemetrasenie v podnikateľskom prostredí, pretože sa deje všetko za pochodu a, a toto je podľa mňa niečo, čo by sme, čoho by sme sa mali vyvarovať. O to viac, áno, videlo sa, však tie čísla boli prezentované, je tu nejaká diera v rámci výberu DPH povedzme v tom maloobchode, ale vidíme, že 491, ak si správne pamätám, miliónov, ale vieme, že trojnásobne väčšia je celkovo, ešte dokonca viac, za minulý rok 2,3 miliardy eur, je medzera na výbere DPH a toto sú sumy, ktoré sa veľmi ťažko skresávajú, ak štát nezvolí správne mechanizmy.
Takže očakávať, že tu príde nejaký čarovný prútik, kiežby takýto čarovný prútik fungoval, ja by som si to, samozrejme, prial, aby zrazu budúci rok sme mali o 491 miliónov v rozpočte viac vďaka zavedeniu eKasy. Obávam sa, že to sa nestane.
Ale ešte sa vrátim k tomu teda procesu. Aj minulý rok ako sme boli svedkami toho, ako sa to dialo, rozhodlo sa, že sa pôjde teda na liberalizáciu a onlinizáciu. Najprv to bolo myslené tak, že teda nič vôbec, len, len proste dáme akékoľvek riešenie, ktoré sa pripojí na internet a môžu blokovať, respektíve no blokovať, ako účtovať samotné prevádzky. Potom sa zrazu zistilo, že dobre a čo keď tie elektronické dáta, eKasy nebudú schopné byť pripojené na internet, tak čo vlastne, ako budú blokovať? A tam sa zrazu zistilo, že tam by to bolo deravé a vlastne ten režim offline by nemal žiadny spôsob, ako zachytiť tie tržby a nedalo by sa ani nijako toho podnikateľa postihnúť a vtedy si aj finančná správa uvedomila, keď sa na toto poukázalo, že teda nejaké úložisko by tam malo byť, náhrada vtedajšieho, predtým, vtedajšieho fiskálneho modulu, nový názov, aby sa to teda nebilo a aby to nebolo to isté, tak sa to zmenilo na CHDU, čiže chránené dátové úložisko, ale aj okolo toho teda bolo naozaj, by som povedal, chaos v tej komunikácii. Videli sme tlačové besedy ešte vtedy pána Imreczeho a podobne. Tí, ktorí tomu naozaj rozumeli, videli, že je to, sú to také, ja by som to nazval trošku takými dymovými clonami, ale dobre. Bolo tu pochopené, že offline režim bez tohto chráneného dátového úložiska by bol problém.
To, ako sa to vyriešilo, tí, ktorí sa tomu rozumejú, vedia, že to riešenie nie je nejaké dokonalé, že stále tam ostávajú, ostávajú ako keby nedotiahnuté veci. Dobre, keby som chcel nad tým prižmúriť oči, poviem, dobre, bude sa to ešte dolaďovať, ale problém je to, že toto všetko sa teda dialo za pochodu a keď si zoberieme krajiny, ako je napríklad Nemecko a, alebo iné, vidíme, že tam tá citlivosť na to podnikateľské prostredie je omnoho väčšia. Čiže keď sa aj oznámi, že niečo sa ide robiť, tak sa nechá rok, dva na to, aby sa podnikateľské prostredie tomu mohlo prispôsobiť. Takže to je, to je tiež dôležité.
Určite by som ešte chcel poukázať aj na to, ako vlastne boli, prebiehala samotná certifikácia, ako sa vlastne hľadalo, čo vlastne, ako to, ako vymyslieť to konečné riešenie na základe toho zákona, keďže aj ten zákon bol, ako som povedal, písaný takou horúcou ihlou, tak sa vlastne potom hľadalo a preto aj také tie prvé definície o tom, ako má vyzerať to riešenie na to, aby prešlo certifikáciou, prichádzalo až, myslím, vo februári, čiže chyby boli na strane aj finančnej správy, sa dolaďovali za pochodu aj na strane výrobcov, ktorí prinášali riešenia, zistilo sa, že to nefunguje, čiže sa to utriasalo, len všetko lehoty bežali a boli to lehoty, ktoré boli pod tlakom, lebo všetko sa to muselo stihnúť ako keby do 1. 4.. Podnikatelia žili v tom, že to, k 1. 4. to musí tú certifikáciu mať, lebo potom nebudú môcť od 1. 4. predávať novým zákazníkom, takže tuto bolo veľa zmätočných informácií a preto aj tie podnety prichádzali na nás poslancov a tí, ktorí sme sa tomu venovali, tak sme museli s tými ľuďmi komunikovať a dá sa povedať, robili sme prácu aj finančnej správy a vysvetľovali sme podrobnosti toho, čo, čo je ale naozaj práca finančnej správy a práve preto, že tam boli také krátke lehoty, práve preto, že tam boli, tým pádom tam vznikali aj obavy na strane podnikateľov a toto spôsobilo ako keby celý ten, ten chaos okolo, okolo tohto riešenia a nebudem, alebo ešte spomeniem len záhadný vznik firmy CHDU, ktorá teda nevznikla, ale sa premenovala 1. 2. na firmu CHDU a podobne. Čiže tých okolností tu bolo okolo toho naozaj veľmi veľa a toto podľa mňa ukazuje opäť to, že keď sa dnes nachádzame v júni tohto roku, kedy od 1. 1. ako keby ten zákon vlastne začal bežať, tie lehoty, tak vidíme, že veľa udalostí za krátky čas a podnikateľské prostredie na to nedokázalo adekvátne reagovať, pretože okrem toho, že sa venujú spĺňaniu podmienok finančnej správy, aj podnikajú a chcú sa venovať vlastnému, vlastnému biznisu, z ktorého generujú príjmy a v konečnom dôsledku aj dane.
Takže tu opäť vidíme, že je to záťaž, ktorá je tu pre podnikateľov a najhoršie na tom je, alebo teda najhoršie, no, tá rétorika, ktorú aj počúvam zo strany štátu, je, že však čo, to je taký problém, aby si podnikatelia proste uniesli takúto sumu a kúpili si nové zariadenie a podobne? No tu nejde o to, či je to problém. Ten zákon prichádza preto, lebo chce potrestať nepoctivých, chce začať chytať nepoctivých. Chce ich primäť k tomu a dostať z nich tie peniaze. Ale tie riešenia si musia kúpiť aj tí poctiví a tých je podstatne viac. Takže poctiví opäť doplácajú na nepoctivých. A keď štát povie, že však čo máte s tým, jaký problém, tak prosím vás pekne, však si to kúpte, však keď neviete, keď neviete si zarobiť na jednu kasu, tak ani nepodnikajte.
No ako ja si osobne myslím, že toto je z pohľadu štátu arogantné, lebo ak ten poctivý, ktorý odvádza tie tržby a má nejaké riešenie a na ňom odvádza všetky tržby a teraz mu štát povie, že no ale musíš si kúpiť nové riešenie, lebo je tu, sú tu nejakí nepoctiví, ktorí, tak ty vlastne doplácaš na nich. Takže nejaká tá citlivosť tej komunikácie by tu určite mala byť, aj zmysel pre to, že títo ľudia reálne živia zamestnancov, prinášajú, generujú hospodársky domáci produkt, hrubý domáci produkt a generujú hospodársky rast a podobne. Takže ja naozaj, sa mi nepáči, keď štát pristupuje k podnikateľom ako k triednemu nepriateľovi, pretože podnikatelia sú kostrou fungovania štátu.
Takže tuto vidím ten problém aj v tom procese a zároveň aj v tých nákladoch, pretože ja si pamätám a priniesol som aj sem do Národnej rady novelu toho zákona, kde stačilo, a teraz liberalizácia okej, ale keby sa to robilo poctivo, tak nech sa naozaj tam nechá dostatok času. A ak sme chceli riešiť dieru v elektronických registračných pokladniciach, tak práve na tú dieru som doniesol záplatu na jeseň s, novela, kde stačila malá úprava, ktorá by zďaleka nebola taká nákladná, ako sú teraz zmena na eKasu a vyriešila by veľkú časť tej diery a tá podstata bola v tom, že by sa do fiskálneho modulu, pretože ERP majú fiskálny modul, eKasy majú CHDU, len aby sme to rozlíšili. Do fiskálneho modulu by sa neukladali len denné uzávierky, ale ukladali by sa bez možnosti zmeny všetky bločky, pretože už dnes ERP ukladá všetky bločky do svojich dátových úložísk, ktoré tam má, do takých SD kariet, ale nie je to ten fiskálny modul. Niekde je, niekde nie je. A stačilo, aby sa toto ukladalo do toho fiskálneho modulu, ktorý by bol nemeniteľný, aby nemali. Pretože problém bol v tom, že tí podnikatelia, ktorí chceli podvádzať, tí nepoctiví, mali možnosť aj, a teraz nebudem preberať dôvody, mali možnosť upravovať vlastne tieto bločky a mali možnosť upravovať tržby a mali možnosť teda upravovať tým pádom aj svoju daňovú povinnosť. Tam stačilo túto záplatu zaplátať, museli by to ukladať, tam by došlo k výmene teda tohto úložiska, ako hovorím, to by bola podstatne menšia, menší výdavok, aj menšia operácia, tým pádom by sa tá diera zaplátala, dobre, finančná správa by v danom momente ešte nedisponovala tými údajmi, ale boli by v tých kasách a boli by na nedotknuteľnom mieste pre podnikateľov a mohol bežať proces liberalizácie. Mohol sa dať dostatočný čas na to, aby sa testovalo, aby sa hľadalo to najlepšie riešenie a aby tá liberalizácia, keď príde, naozaj sa udiala tak, že všetci majú rovnosť príležitostí a majú hlavne na to dostatok času, aby to nebolo proste preteky a závod o čas.
To by podľa mňa bolo citlivé, takže na jednej strane by sa zaplátala diera, výber by bol vyšší, na druhej strane by sa mohol adoptovať silnejší systém kontroly, lebo aj dnes, aj dnes, keď budú chcieť podnikatelia klamať, tak budú vedieť vydať falošný doklad, ktorý vyzerá ako doklad z eKasy. Nebude to doklad z eKasy, samozrejme, keď si ho niekto overí na, s QR kódom, tak zistí, že ten doklad je falošný, ak si ho overí, ale ak niekto na to bude ochotný takto riskovať, tak to bude robiť a v takom prípade aj tak bude nevyhnutné, aby finančná správa robila poctivo kontrolu, aby teda tých nepoctivých postihovala, ale toto mohlo bežať teda paralelne, mohli byť zaplátané diery, mohol byť vyšší výber a mohla sa pripravovať onlinizácia s oveľa väčším citom a podľa aj dokumentov samotnej vlády, čiže v zmysle toho, že by to bolo k 1. 1., či už k 1. 1. 2020 alebo k 1. 1. 2021. Akokoľvek by sa vláda rozhodla, tá diera, ja som to ponúkal na jeseň, čiže k 1. 1. by sa to stihlo, hovorím, malý zásah, nebol by tam žiadny nejaký veľký problém ani na strane výrobcov alebo na strane servisných technikov.
Takže toto, takto by som si predstavoval ja ten samotný postup. Áno, hovoril som, pre čo sa teda vláda rozhodla. Tie skutočné dôvody by, ak nejaké sú ešte nevypovedané, by ma určite zaujímali, ale nie je to teraz, nie je nutne podstatné.
Ďalšiu dôležitú vec, ktorú by som chcel povedať pri tejto príležitosti, je, že práve tí malí podnikatelia, ktorí sú zaťažení registračnými pokladnicami, či už ORP, ERP a musia vynaložiť teraz a kúpiť si to zariadenie nové a vláda hovorí, že však keď to nevieš si kúpiť, tak ani nepodnikaj, okej, tak práve títo čelia naozaj mnohým reguláciám a mnohej byrokratickej záťaži, ktorá ich stojí peniaze a nemôžu, respektíve nieže nemôžu, stojí ich peniaze a musia do toho investovať a bráni im to v rozvoji podnikania, mnohokrát na to naozaj tí najmenší, a tých je pomerne dosť, a ja vyzývam vládu aj z tohto miesta, aby urobila krok voči týmto mikro podnikateľom, ako sme včera mali zákon o tejto novej kategórii, týmto mikro podnikateľom a odbremenila ich od tej záťaže. To sme počuli aj na tej konferencii, ktorú spomínala pani predsedníčka hospodárskeho výboru, kde samotní zástupcovia podnikateľov hovoria, že mal by tu byť, proste keď sa zavedie jedna, tak dve by sa mali stiahnuť. A tu každým rokom pribúdajú. Tých regulácií je niekde okolo 1 800. Takže ja vyzývam aj vládu z tohto miesta, nielen ministra financií, ale aj vládu, pretože to sú aj iné rezorty, aby začala odrezávať z tých regulácií, obzvlášť pre týchto malých podnikateľov, ktorí sú zaťažení najviac v pomere ku svojim tržbám touto, touto byrokraciou a bráni to ich rozvoju a bráni to ich, by som povedal, pohodliu podnikania a rozvoju, pretože musia venovať sa činnostiam, ktorým nerozumejú, alebo si musia zaplatiť ľudí, ktorí tomu rozumejú, ale sú to enormné časti z ich výdavkov, ktoré keby nemali, tak by mohli investovať do rozvoja svojho podnikania.
A tu vidím ďalšiu Achillovu pätu, ktorá ide ruka v ruke aj s týmto zákonom, pretože povedzme si na rovinu, aj sú viacerí malí podnikatelia, ktorí povedia, ja nedokážem všetky tržby priznať, lebo ak by som priznal, tak by som skrachoval. Ale áno, môžeme tu mať ten argument, že keď to nevieš zaplatiť, tak skrachuj, okej, toto môže byť jedna optika, ale druhá optika by mohla byť taká, že dobre, ja ako štát ťa odbremením od zbytočnej byrokracie, ktorá ti nepatrí, a potom sa pozriem na to, a ak ani potom nevieš podnikať, potom naozaj skrachuj, keď to nevieš robiť. Ale ak ty trpíš a nevieš proste dosahovať zisk kvôli tomu, že musíš si platiť kopec poradcov a podobne len preto, že tá byrokratická záťaž je taká vysoká, tak si nemyslím, že tento argument je legitímny a štát je zodpovedný za to, aby to podnikateľské prostredie bolo jednoduché, aby bolo prehľadné a hlavne aby bolo stabilné. Toto by som očakával od zodpovednej vlády, ktorá chce, aby sa Slovensko hýbalo vpred a konkurovalo okolitým krajinám, pretože to je ďalšia otázka, ale tej sa teraz nechcem venovať.
Ďakujem veľmi pekne, skončil som.
Rozpracované
9:47
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:47
Jana KiššováOni to už majú za sebou a veľmi dobre vedia, že tie očakávané finančné výnosy, ktoré zo zavedenia eKasy očakávali, tie neprišli. Tie jednoducho neprišli a preto ja som naozaj veľmi zvedavá, ako to dopadne na Slovensku, lebo ja som veľmi skeptická, že u nás tomu bude inak. Navyše viaceré časti toho českého zákona, ktorý je veľmi podobný inak s tým naším, český ústavný súd posúdil ako protiústavné. Preto sa aj my v tejto veci budeme obracať na Ústavný súd, aby teda posúdil, že či aj tento návrh je alebo nie je v istých bodoch protiústavný.
A ešte jedna dôležitá vec, a o tej stále hovoríme, že na to nebol dostatočný čas, v Čechách to zavádzali dva roky a dva roky tilovali a dva roky sa na to pripravovali, až potom to zaviedli. U nás na to bolo jednoducho pár mesiacov, čo tiež nie je fér a toto spôsobilo tie mnohé problémy, ktoré sme mohli tiež za dva roky vyriešiť. Ale nie, tu existujú zjavne nejaké dôvody, prečo sa to nemohlo u nás zavádzať v kľude a ja teraz nehovorím, ak máme nejaké povinnosti vo vzťahu k normám európskej legislatívy, tak sa s tým malo začať skôr. Ale nieže sa najprv nič nedeje a potom všade šibeničné termíny.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.6.2019 o 9:47 hod.
Ing.
Jana Kiššová
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Ja by som chcela reagovať na pár vecí. Ja som v tej svojej rozprave nechcela príliš zasahovať do toho obsahu, čo všetko a aké všetky problémy a prečo všetko si myslím, že takto zavedená povinnosť online elektronickej registračnej pokladne nie je dobrá, pretože dnes máme na stole len zmenu, ktorá sa týka posunutia nesankcionovania. Ale keďže už pán poslanec Heger tieto veci do tej diskusie priniesol, myslím si, že sú veľmi podstatné a je potrebné ich pripomínať, chcem spomenúť ešte jednu vec, ktorú treba naozaj podčiarknuť, pretože príklad v Českej republike jasne niektoré veci hovorí.
Oni to už majú za sebou a veľmi dobre vedia, že tie očakávané finančné výnosy, ktoré zo zavedenia eKasy očakávali, tie neprišli. Tie jednoducho neprišli a preto ja som naozaj veľmi zvedavá, ako to dopadne na Slovensku, lebo ja som veľmi skeptická, že u nás tomu bude inak. Navyše viaceré časti toho českého zákona, ktorý je veľmi podobný inak s tým naším, český ústavný súd posúdil ako protiústavné. Preto sa aj my v tejto veci budeme obracať na Ústavný súd, aby teda posúdil, že či aj tento návrh je alebo nie je v istých bodoch protiústavný.
A ešte jedna dôležitá vec, a o tej stále hovoríme, že na to nebol dostatočný čas, v Čechách to zavádzali dva roky a dva roky tilovali a dva roky sa na to pripravovali, až potom to zaviedli. U nás na to bolo jednoducho pár mesiacov, čo tiež nie je fér a toto spôsobilo tie mnohé problémy, ktoré sme mohli tiež za dva roky vyriešiť. Ale nie, tu existujú zjavne nejaké dôvody, prečo sa to nemohlo u nás zavádzať v kľude a ja teraz nehovorím, ak máme nejaké povinnosti vo vzťahu k normám európskej legislatívy, tak sa s tým malo začať skôr. Ale nieže sa najprv nič nedeje a potom všade šibeničné termíny.
Ďakujem.
Rozpracované
9:49
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:49
Eduard HegerA ešte to, čo si spomínala, pani predsedníčka, aj ohľadom tých, toho podania na Ústavný súd, ale myslím si, že je to, je to dôležité, toto podanie, pretože Ústavný súd by mal vyhodnotiť, či zber týchto, big dáta, akoby som to nazval, o ktoré tu ide, či nezasahuje do práve tej slobody alebo ochrany osobnej slobody. Takže toto bude veľmi dôležité, aby to Ústavný súd posúdil. Ak to vyhodnotí tak, že nie, okej, ale ak áno, tak samozrejme nemôžme schvaľovať zákony, ktoré by protiústavné boli a tento vyzerá, že je na tej hranici alebo za hranicou. Takže určite som za to, aby sa to podalo na Ústavný súd, aby sa to, aby to Ústavný súd prehodnotil.
Ďakujem, skončil som.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.6.2019 o 9:49 hod.
Ing.
Eduard Heger
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za reakciu. Ešte by som teda chcel dodať, že samozrejme podporíme tento návrh, pretože ide ako keby tým správnym smerom v tej patálii, v ktorej sme sa ocitli. Čiže určite to podporíme, ale ja som preto aj chcel, aby tie veci odzneli, pretože my musíme sa z tohto poučiť. My sa musíme z tohto poučiť aj ako Národná rada, ale aj vláda a tie veci si je potrebné povedať na rovinu, aby sme naozaj si uvedomili, kde tie problémy nastali a preto sa aj z toho poučili, lebo to naozaj súvisí, lebo my tu dnes nesedíme, pretože len tak z ničoho nič chceme posunúť ten termín, ale preto, že tie veci, ktoré som spomínal, nastali a tie veci vyvrcholili do tohto momentu, takže ja som tú genézu tam kvôli tomu dával, aby sme si uvedomili tú prepojenosť, prečo tu dnes sme. Ale áno, samozrejme podporíme tento návrh, aj tie pozmeňujúce návrhy, lebo idú v prospech ako keby nápravy, ktorá sa tu vykonala tými predchádzajúci krokmi.
A ešte to, čo si spomínala, pani predsedníčka, aj ohľadom tých, toho podania na Ústavný súd, ale myslím si, že je to, je to dôležité, toto podanie, pretože Ústavný súd by mal vyhodnotiť, či zber týchto, big dáta, akoby som to nazval, o ktoré tu ide, či nezasahuje do práve tej slobody alebo ochrany osobnej slobody. Takže toto bude veľmi dôležité, aby to Ústavný súd posúdil. Ak to vyhodnotí tak, že nie, okej, ale ak áno, tak samozrejme nemôžme schvaľovať zákony, ktoré by protiústavné boli a tento vyzerá, že je na tej hranici alebo za hranicou. Takže určite som za to, aby sa to podalo na Ústavný súd, aby sa to, aby to Ústavný súd prehodnotil.
Ďakujem, skončil som.
Rozpracované
9:51
Dovoľte mi najprv ilustrovať taký chaos, ktorý vládne na Finančnom riaditeľstve. Finančné riaditeľstvo je inštitúcia, ktorá je právne oddelená od colných a daňových...
Dovoľte mi najprv ilustrovať taký chaos, ktorý vládne na Finančnom riaditeľstve. Finančné riaditeľstvo je inštitúcia, ktorá je právne oddelená od colných a daňových úradov. Stalo sa to tak, že colné a daňové úrady sa zlučovali do takpovediac jednej organizácie a nad nimi sa vytvorilo takzvané Finančné riaditeľstvo. Toto opatrenie, si myslím, že v princípe bolo dobré, ale to, čo sa stalo, bolo, že to umožnilo dávať tam politických nominantov do vedenia tejto novej organizácie a umožnilo to obrovskú, obrovskú korupciu a umožnilo to doslova odstrániť profesionálov, colníkov a daňovákov, ktorí celý život robili vo svojom obore a ktorí sú takpovediac až vzácni na samotnom Finančnom riaditeľstve, ktoré sa hemží politickými nominantami a podľa toho to aj vyzerá. Tá organizácia je doslova v kríze, ja som o tom hovoril, keď musel odísť František Imrecze bývalý šéf finančnej správy po obrovských colných podvodoch, ktoré musel vyšetrovať až európsky vyšetrovací orgán OLAF a vyčíslil ich na 325 miliónov. Tam mal nastúpiť krízový manažér, ktorý by vyčistil, hlavne teda Finančné riaditeľstvo. Šancu by dostali práve odborníci, ktorých je dosť na daňových a colných úradoch, ktorí sa do svojho fachu vyznajú a ktorí by vedeli zodpovedne riadiť túto inštitúciu. Bohužiaľ, nová dočasná šéfka pani Wittenbergerová sklamala akékoľvek očakávania a neurobila rázne zmeny.
Dokumentujem to na takomto príklade, čo sa týka chaosu na Finančnom riaditeľstve. Pred pár dňami až týždňami poslala, poslalo Finančné riaditeľstvo e-maily, v ktorých vyzývalo podnikateľov a živnostníkov, aj keď v skutočnosti nielen podnikateľov a živnostníkov, na to, aby si teda, aby sa zaregistrovali s novými online eKasami a aby neotáľali s touto povinnosťou. Prečítam len prvý odstavec ich mailu: "Vážený klient, v našich zoznamoch sme identifikovali u vás aspoň jednu nezrušenú elektronickú registračnú pokladnicu, ERP. Dovoľujeme si vám dať preto do pozornosti, že od 1. 7. 2019 ste povinný používať na evidenciu prijatých tržieb pokladnicu eKasa klient. Každá pokladnica musí mať najneskôr k tomuto dátum pridelený kód eKasa klient, aby ste podnikali v súlade so zákonom", atď., atď.
Komu všetkému posielalo Finančné riaditeľstvo tento e-mail? Posielalo to ľuďom alebo teda subjektom, ktorí už zaregistrovanú novú online eKasu majú, takže ich mail bol úplne bezpredmetný. A svedčí to o tom, že nemali absolútne prehľad, komu to posielajú. Posielalo to živnostníkom a podnikateľom, ktorí kedysi mali RITTEL a mali, mali takúto registračnú pokladnicu klasickú. Ale už ju napríklad niekoľko rokov nemali, lebo ju dajme tomu pred piatimi rokmi odhlásili a nevenovali sa už ďalej RITTEL-u. Dokonca, dokonca Finančné riaditeľstvo posielalo takúto výzvu ľuďom, ktorí nikdy nepodnikali, nikdy neživnostníčili. Alebo podnikali a živnostníčili, ale nikdy nie v maloobchode, nikdy nie v takom obchode, kde bolo treba používať registračnú pokladnicu.
Viete si predstaviť, že toto Finančné riaditeľstvo - teraz sa odkladá udeľovanie pokút - by malo na starosti udeľovanie pokút? Komu by tieto pokuty dávalo, keď nemajú najmenšieho zdania, kto už má zaregistrovaný ten inicializačný kód na novú online pokladnicu? Nemajú zdania, kto vôbec prevádzkuje nejakú registračnú pokladnicu. A nemajú zdania, kto vôbec podniká alebo živnostníči a kto vôbec nepodniká a neživnostníči. Akým spôsobom by vôbec tieto pokuty udeľovali? Boli by to buď teda náhodné kontroly, tak ako sú náhodné kontroly doteraz, alebo ak paušálne obrovskému množstvu ľudí, tak by pokutovali kde-kade. Snažili by sa pokutovať aj ľudí, ktorí v živote ani len nemali živnosť alebo podnikanie, nieto ešte, že by prevádzkovali nejakú registračnú pokladnicu.
Takýto extrémny chaos, takýto extrémy chaos panuje na Finančnom riaditeľstve. A niet divu, že výsledkom toho je, že keď sa teda certifikujú tieto nové online pokladnice, tak neznáme firmy, pochybné firmy, firmy, ktoré nikdy pokladnice neprevádzkovali, zrazu dostali nejakou náhodou certifikát, aj zázračne za pár dní od svojho vzniku, tak takých géniov ocertifikovali na finančnej správe a firmy, ktoré tradične majú teda väčšinu trhu a roky, až desiatky rokov sa pokladnicami zaoberajú, tak tieto certifikáty, certifikáty nedostali. No niet sa čo diviť, že ten výsledok je taký, pokiaľ tak extrémny chaos, tak extrémny chaos vládne na Finančnom riaditeľstve. Je to obrovská hanba tejto inštitúcie. A ja ľutujem tých profesionálov, ktorí pracovali celý život ako colníci, ako daňováci, že sa na to musia pozerať, čo to rozbité Finančné riaditeľstvo s politickými nominantami doslova vyvádza a predvádza už roky. Je to hanba, ako takíto ľudia dokázali rozbiť predtým funkčné inštitúcie.
Po druhé. Celé toto opatrenie onlinizácií eKás je pravdepodobne teda v rozpore, ako tu už bolo povedané, s ústavou a na náš podnet to bude skúmať ústavný, Ústavný súd. Ale dovoľte mi hlavne podčiarknuť takúto sociopatickú náturu tohto opatrenia. V Čechách keď sa to zaviedlo a bolo na to teda viac času, tiež sa o tom hovorilo dva roky, tak na to doplatilo niekoľko desaťtisíc subjektov tých najmenších a najzraniteľnejších. Na Slovensku z toho nebolo žiadne poučenie a doslova sociopaticky sa toto nariadilo úplne každému. A naozaj aj tým najmenším, aj najzraniteľnejším. V Čechách sa aj samotná vláda po tejto skúsenosti trošku spamätala a sama navrhuje hranicu obratu pre subjekty, pre ktoré bude povinné mať online kasu v prepočte 24 000 eur ročne. Čiže samotný ten, kto to zavádzal, Andrej Babiš a jeho vláda, navrhujú po otrasnej skúsenosti, kedy desaťtisíce živnostníkov hlavne prišlo o svoju, o svoje živobytie vďaka zvýšeným nákladom, tak sama vláda v Čechách to takýmto spôsobom koriguje. Tu takéto poučenie nebolo. A ja dúfam, že aspoň teda počas tohto predloženia sa k tomu dopracujeme a dodatočne sa minimálne takéto opatrenie ešte pripraví. Opozícia dokonca navrhuje hranicu obratu 40-tisíc a dokonca je návrh aj na 80-tisíc v prepočte eur, eur ročne, aby teda subjekty do tohto obratu nemali povinnosť používať online pokladnicu.
Naozaj, keď sa to už zavádzalo inde, osobitne v tak blízkej krajine, ako je Česká republika, tak si myslím, že predkladatelia tohto návrhu, vláda, ministerstvo, finančná správa si mali zobrať príklad a poučenie z toho, čo sa teda stalo v susednej Českej republike, kde navyše teda na to boli dva roky, aj keď sa tam zároveň teda zavádzali aj elektronické pokladnice ako, ako také.
Takže ja dúfam, že ten odklad, ktorý je zatiaľ iba do septembra, ale predpokladám, že aj tak sa to v septembri bude predlžovať ešte do minimálne decembra, sa využije aj na to, aby sa minimálne teda odstránila takáto sociopatická nátura. Ale takisto aj z veľa iných dôvodov, aj z dôvodov externej korupcie, ktorá mala za následok obrovské colné podvody, obrovské podvody na DPH, ktoré stále pokračujú, je nevyhnutné naozaj vymeniť vedenie finančnej správy a dať tam krízového manažéra, ktorý zatočí s korupčníkmi a konečne krok po kroku dá tú organizáciu do poriadku. Hovorím, tá organizácia na to potenciál má, keďže tam pracuje veľa dobrých profesionálov, ktorí sú však doslova sabotovaní tým politickým vedením tejto inštitúcie. Čiže na to tiež treba čas. A až potom by sa táto organizácia mala zamýšľať nad tým, ako bude riadiť živnostníkov, podnikateľov a aké náklady a aké problémy im vyrobí, alebo teda dúfam, že už potom, po nejakej svojej reorganizácii už nebude mať takéto zvláštne nápady.
Dovoľte mi teda pozmeňujúci návrh. Poprosím zastaviť čas.
Prečítam pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jozefa Rajtára, Jany Kiššovej, Eugena Jurzycu, Milana Laurenčíka, Alojza Baránika a Ondreja Dostála k návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov, tlač 1552.
Bod 1. V čl. I § 18cf ods. 1 a 2 sa slová "30. septembra" nahrádzajú slovami "31. decembra".
Odôvodnenie: Navrhuje sa predĺžiť obdobie, počas ktorého nebudú udeľované pokuty, až do konca kalendárneho roka 2019.
Bod 2. V čl. I § 18cf ods. 1 sa vypúšťajú slová "si záväzne objednal online registračnú pokladnicu u výrobcu, dovozcu alebo distribútora, ktorému bolo vydané rozhodnutie o certifikácii pokladničného programu a chráneného dátového úložiska podľa § 4c a ak".
Bod 3. V čl. I § 18cf ods. 2 sa vypúšťajú slová "si záväzne objednal online registračnú pokladnicu u výrobcu, dovozcu alebo distribútora, ktorému bolo vydané rozhodnutie o certifikácii pokladničného programu a chráneného dátového úložiska § 4c,".
Odôvodnenie: Navrhuje sa vypustiť jedna z podmienok pre neudeľovanie pokút - záväznú objednávku online registračnej pokladnice u výrobcu, dovozcu alebo distribútora, pretože nie všetkým výrobcom, dovozcom alebo distribútorom už bolo vydané rozhodnutie o certifikácii pokladničného programu a chráneného dátového úložiska. Pokuty by sa neudeľovali podnikateľom, ktorí požiadajú o pridelenie kódu pokladnice eKasa klient.
O bode 1 pozmeňujúceho návrhu žiadame hlasovať samostatne, o bodoch 2 až 3 spoločne.
Chcem teda ešte raz zdôrazniť, že podporíme akýkoľvek návrh bez ohľadu na to, ako sme sa teda k tomu dopracovali tu v Národnej rade, ktorý predĺži, predĺži spustenie eKasy, alebo minimálne predĺži alebo teda oddiali pokutovanie podnikateľov. Aj v prípade oddialenia pokutovania to nie je príliš dobré riešenie. Ideálne riešenie by bolo odložiť projekt ako celok, minimálne teda do konca, do konca roka a pokiaľ prejde tento pozmeňujúci návrh, ktorý predniesla kolegyňa poslankyňa pani Kiššová, tak tento môj pozmeňujúci návrh, ktorý som teraz prečítal, bude, bude bezpredmetný. Návrh, kde sa len odďaľuje pokutovanie, sa dá povedať, stále kriminalizuje podnikateľov a živnostníkov, keďže tvrdí, že len sa nebudú dávať pokuty, aj keď nejaké porušenie zákona, zákona tam je. A to nie je správne riešenie bez toho, aby mali na to reálny dosah kriminalizovať ľudí, ktorí podnikajú a ktorí živnostníčia, a to ešte z dôvodu nejakého násilného opatrenia štátu, navyše urobeného narýchlo a chaotickým spôsobom.
Ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
19.6.2019 o 9:51 hod.
Dip Mgmt
Jozef Rajtár
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi vysvetliť, prečo projekt online eKasy treba minimálne posunúť do konca tohto roka, alebo teda do začiatku budúceho roka a na začiatku, teda na konci svojho príspevku potom prednesiem pozmeňovací návrh k tomuto.
Dovoľte mi najprv ilustrovať taký chaos, ktorý vládne na Finančnom riaditeľstve. Finančné riaditeľstvo je inštitúcia, ktorá je právne oddelená od colných a daňových úradov. Stalo sa to tak, že colné a daňové úrady sa zlučovali do takpovediac jednej organizácie a nad nimi sa vytvorilo takzvané Finančné riaditeľstvo. Toto opatrenie, si myslím, že v princípe bolo dobré, ale to, čo sa stalo, bolo, že to umožnilo dávať tam politických nominantov do vedenia tejto novej organizácie a umožnilo to obrovskú, obrovskú korupciu a umožnilo to doslova odstrániť profesionálov, colníkov a daňovákov, ktorí celý život robili vo svojom obore a ktorí sú takpovediac až vzácni na samotnom Finančnom riaditeľstve, ktoré sa hemží politickými nominantami a podľa toho to aj vyzerá. Tá organizácia je doslova v kríze, ja som o tom hovoril, keď musel odísť František Imrecze bývalý šéf finančnej správy po obrovských colných podvodoch, ktoré musel vyšetrovať až európsky vyšetrovací orgán OLAF a vyčíslil ich na 325 miliónov. Tam mal nastúpiť krízový manažér, ktorý by vyčistil, hlavne teda Finančné riaditeľstvo. Šancu by dostali práve odborníci, ktorých je dosť na daňových a colných úradoch, ktorí sa do svojho fachu vyznajú a ktorí by vedeli zodpovedne riadiť túto inštitúciu. Bohužiaľ, nová dočasná šéfka pani Wittenbergerová sklamala akékoľvek očakávania a neurobila rázne zmeny.
Dokumentujem to na takomto príklade, čo sa týka chaosu na Finančnom riaditeľstve. Pred pár dňami až týždňami poslala, poslalo Finančné riaditeľstvo e-maily, v ktorých vyzývalo podnikateľov a živnostníkov, aj keď v skutočnosti nielen podnikateľov a živnostníkov, na to, aby si teda, aby sa zaregistrovali s novými online eKasami a aby neotáľali s touto povinnosťou. Prečítam len prvý odstavec ich mailu: "Vážený klient, v našich zoznamoch sme identifikovali u vás aspoň jednu nezrušenú elektronickú registračnú pokladnicu, ERP. Dovoľujeme si vám dať preto do pozornosti, že od 1. 7. 2019 ste povinný používať na evidenciu prijatých tržieb pokladnicu eKasa klient. Každá pokladnica musí mať najneskôr k tomuto dátum pridelený kód eKasa klient, aby ste podnikali v súlade so zákonom", atď., atď.
Komu všetkému posielalo Finančné riaditeľstvo tento e-mail? Posielalo to ľuďom alebo teda subjektom, ktorí už zaregistrovanú novú online eKasu majú, takže ich mail bol úplne bezpredmetný. A svedčí to o tom, že nemali absolútne prehľad, komu to posielajú. Posielalo to živnostníkom a podnikateľom, ktorí kedysi mali RITTEL a mali, mali takúto registračnú pokladnicu klasickú. Ale už ju napríklad niekoľko rokov nemali, lebo ju dajme tomu pred piatimi rokmi odhlásili a nevenovali sa už ďalej RITTEL-u. Dokonca, dokonca Finančné riaditeľstvo posielalo takúto výzvu ľuďom, ktorí nikdy nepodnikali, nikdy neživnostníčili. Alebo podnikali a živnostníčili, ale nikdy nie v maloobchode, nikdy nie v takom obchode, kde bolo treba používať registračnú pokladnicu.
Viete si predstaviť, že toto Finančné riaditeľstvo - teraz sa odkladá udeľovanie pokút - by malo na starosti udeľovanie pokút? Komu by tieto pokuty dávalo, keď nemajú najmenšieho zdania, kto už má zaregistrovaný ten inicializačný kód na novú online pokladnicu? Nemajú zdania, kto vôbec prevádzkuje nejakú registračnú pokladnicu. A nemajú zdania, kto vôbec podniká alebo živnostníči a kto vôbec nepodniká a neživnostníči. Akým spôsobom by vôbec tieto pokuty udeľovali? Boli by to buď teda náhodné kontroly, tak ako sú náhodné kontroly doteraz, alebo ak paušálne obrovskému množstvu ľudí, tak by pokutovali kde-kade. Snažili by sa pokutovať aj ľudí, ktorí v živote ani len nemali živnosť alebo podnikanie, nieto ešte, že by prevádzkovali nejakú registračnú pokladnicu.
Takýto extrémny chaos, takýto extrémy chaos panuje na Finančnom riaditeľstve. A niet divu, že výsledkom toho je, že keď sa teda certifikujú tieto nové online pokladnice, tak neznáme firmy, pochybné firmy, firmy, ktoré nikdy pokladnice neprevádzkovali, zrazu dostali nejakou náhodou certifikát, aj zázračne za pár dní od svojho vzniku, tak takých géniov ocertifikovali na finančnej správe a firmy, ktoré tradične majú teda väčšinu trhu a roky, až desiatky rokov sa pokladnicami zaoberajú, tak tieto certifikáty, certifikáty nedostali. No niet sa čo diviť, že ten výsledok je taký, pokiaľ tak extrémny chaos, tak extrémny chaos vládne na Finančnom riaditeľstve. Je to obrovská hanba tejto inštitúcie. A ja ľutujem tých profesionálov, ktorí pracovali celý život ako colníci, ako daňováci, že sa na to musia pozerať, čo to rozbité Finančné riaditeľstvo s politickými nominantami doslova vyvádza a predvádza už roky. Je to hanba, ako takíto ľudia dokázali rozbiť predtým funkčné inštitúcie.
Po druhé. Celé toto opatrenie onlinizácií eKás je pravdepodobne teda v rozpore, ako tu už bolo povedané, s ústavou a na náš podnet to bude skúmať ústavný, Ústavný súd. Ale dovoľte mi hlavne podčiarknuť takúto sociopatickú náturu tohto opatrenia. V Čechách keď sa to zaviedlo a bolo na to teda viac času, tiež sa o tom hovorilo dva roky, tak na to doplatilo niekoľko desaťtisíc subjektov tých najmenších a najzraniteľnejších. Na Slovensku z toho nebolo žiadne poučenie a doslova sociopaticky sa toto nariadilo úplne každému. A naozaj aj tým najmenším, aj najzraniteľnejším. V Čechách sa aj samotná vláda po tejto skúsenosti trošku spamätala a sama navrhuje hranicu obratu pre subjekty, pre ktoré bude povinné mať online kasu v prepočte 24 000 eur ročne. Čiže samotný ten, kto to zavádzal, Andrej Babiš a jeho vláda, navrhujú po otrasnej skúsenosti, kedy desaťtisíce živnostníkov hlavne prišlo o svoju, o svoje živobytie vďaka zvýšeným nákladom, tak sama vláda v Čechách to takýmto spôsobom koriguje. Tu takéto poučenie nebolo. A ja dúfam, že aspoň teda počas tohto predloženia sa k tomu dopracujeme a dodatočne sa minimálne takéto opatrenie ešte pripraví. Opozícia dokonca navrhuje hranicu obratu 40-tisíc a dokonca je návrh aj na 80-tisíc v prepočte eur, eur ročne, aby teda subjekty do tohto obratu nemali povinnosť používať online pokladnicu.
Naozaj, keď sa to už zavádzalo inde, osobitne v tak blízkej krajine, ako je Česká republika, tak si myslím, že predkladatelia tohto návrhu, vláda, ministerstvo, finančná správa si mali zobrať príklad a poučenie z toho, čo sa teda stalo v susednej Českej republike, kde navyše teda na to boli dva roky, aj keď sa tam zároveň teda zavádzali aj elektronické pokladnice ako, ako také.
Takže ja dúfam, že ten odklad, ktorý je zatiaľ iba do septembra, ale predpokladám, že aj tak sa to v septembri bude predlžovať ešte do minimálne decembra, sa využije aj na to, aby sa minimálne teda odstránila takáto sociopatická nátura. Ale takisto aj z veľa iných dôvodov, aj z dôvodov externej korupcie, ktorá mala za následok obrovské colné podvody, obrovské podvody na DPH, ktoré stále pokračujú, je nevyhnutné naozaj vymeniť vedenie finančnej správy a dať tam krízového manažéra, ktorý zatočí s korupčníkmi a konečne krok po kroku dá tú organizáciu do poriadku. Hovorím, tá organizácia na to potenciál má, keďže tam pracuje veľa dobrých profesionálov, ktorí sú však doslova sabotovaní tým politickým vedením tejto inštitúcie. Čiže na to tiež treba čas. A až potom by sa táto organizácia mala zamýšľať nad tým, ako bude riadiť živnostníkov, podnikateľov a aké náklady a aké problémy im vyrobí, alebo teda dúfam, že už potom, po nejakej svojej reorganizácii už nebude mať takéto zvláštne nápady.
Dovoľte mi teda pozmeňujúci návrh. Poprosím zastaviť čas.
Prečítam pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jozefa Rajtára, Jany Kiššovej, Eugena Jurzycu, Milana Laurenčíka, Alojza Baránika a Ondreja Dostála k návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov, tlač 1552.
Bod 1. V čl. I § 18cf ods. 1 a 2 sa slová "30. septembra" nahrádzajú slovami "31. decembra".
Odôvodnenie: Navrhuje sa predĺžiť obdobie, počas ktorého nebudú udeľované pokuty, až do konca kalendárneho roka 2019.
Bod 2. V čl. I § 18cf ods. 1 sa vypúšťajú slová "si záväzne objednal online registračnú pokladnicu u výrobcu, dovozcu alebo distribútora, ktorému bolo vydané rozhodnutie o certifikácii pokladničného programu a chráneného dátového úložiska podľa § 4c a ak".
Bod 3. V čl. I § 18cf ods. 2 sa vypúšťajú slová "si záväzne objednal online registračnú pokladnicu u výrobcu, dovozcu alebo distribútora, ktorému bolo vydané rozhodnutie o certifikácii pokladničného programu a chráneného dátového úložiska § 4c,".
Odôvodnenie: Navrhuje sa vypustiť jedna z podmienok pre neudeľovanie pokút - záväznú objednávku online registračnej pokladnice u výrobcu, dovozcu alebo distribútora, pretože nie všetkým výrobcom, dovozcom alebo distribútorom už bolo vydané rozhodnutie o certifikácii pokladničného programu a chráneného dátového úložiska. Pokuty by sa neudeľovali podnikateľom, ktorí požiadajú o pridelenie kódu pokladnice eKasa klient.
O bode 1 pozmeňujúceho návrhu žiadame hlasovať samostatne, o bodoch 2 až 3 spoločne.
Chcem teda ešte raz zdôrazniť, že podporíme akýkoľvek návrh bez ohľadu na to, ako sme sa teda k tomu dopracovali tu v Národnej rade, ktorý predĺži, predĺži spustenie eKasy, alebo minimálne predĺži alebo teda oddiali pokutovanie podnikateľov. Aj v prípade oddialenia pokutovania to nie je príliš dobré riešenie. Ideálne riešenie by bolo odložiť projekt ako celok, minimálne teda do konca, do konca roka a pokiaľ prejde tento pozmeňujúci návrh, ktorý predniesla kolegyňa poslankyňa pani Kiššová, tak tento môj pozmeňujúci návrh, ktorý som teraz prečítal, bude, bude bezpredmetný. Návrh, kde sa len odďaľuje pokutovanie, sa dá povedať, stále kriminalizuje podnikateľov a živnostníkov, keďže tvrdí, že len sa nebudú dávať pokuty, aj keď nejaké porušenie zákona, zákona tam je. A to nie je správne riešenie bez toho, aby mali na to reálny dosah kriminalizovať ľudí, ktorí podnikajú a ktorí živnostníčia, a to ešte z dôvodu nejakého násilného opatrenia štátu, navyše urobeného narýchlo a chaotickým spôsobom.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
10:05
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:05
Ondrej DostálVystúpenie s faktickou poznámkou
19.6.2019 o 10:05 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Pán poslanec Rajtár, myslím, že ten návrh je dobrý. Je podobne dobrý, ako ten návrh pána poslanca Baláža. A myslím, že všetci by sme ho mali podporiť.
Rozpracované
10:06
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:06
Dušan MuňkoAle neviem, prečo dehonestujete a stále spomínate ľudí, ktorí, ja som presvedčený, že vy vôbec neviete, ako funguje finančná správa a daňové riaditeľstvo. A neviete ani, aké platy majú verejná správa, čiže daňové riaditeľstvo, Sociálna poisťovňa. Zohnať kvalitných právnikov, zohnať kvalitných ekonómov za tie peniaze, ktorú sú, za ktoré sú platené, je obrovský problém. A stále dehonestovať tých ľudí, to prestáva baviť. Ja vám to hovorím úplne smrteľne vážne, že dostanú sa, či to je Sociálna poisťovňa, či je to zdravotná, zdravotné poisťovne, či je to daňové riaditeľstvo, finančná správa sa dostane do problémov, pretože to je, pre nás všetkých poslancov by to mala byť svätá záležitosť. Pokiaľ je podnikateľské prostredie, resp. ľudia, ktorí páchajú trestnú činnosť tak, aby orgány trestné, tie, ktoré majú konať, mali konať. Ja som podával ročne desaťtisíc trestných oznámení vo veci. Napriek tomu, že to boli obchodné prípady a nemohol som ináč pohnúť s niektorými vecami. Takže by som poprosil, nedehonestujte to, čo zavádzame, pretože každý, každá vec... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.6.2019 o 10:06 hod.
Ing.
Dušan Muňko
Videokanál poslanca
Pán poslanec, bol by som rád, keby ste už prestali kritizovať finančnú správu alebo vôbec orgány, ktoré spravili, ale hlavne finančná správa a daňové riaditeľstvo po páde daňového systému spravilo obrovský kus práce. Vy si vôbec neuvedomujete tých ľudí a stále dehonestuje finančnú správu a daňové riaditeľstvo. Samozrejmá vec, že podnikateľské prostredie na Slovensku vieme, aké je. Keď som zavádzal v Sociálnej poisťovni, my sme predĺžili vec o rok. Podnikateľské prostredie aj tak reagovalo na poslednú chvíľu. Túto zmenu, ktorú zavádza ministerstvo financií, je veľmi správna a som presvedčený, že nie to, čo má vyrátané, čo táto zmena donesie, donesie desaťnásobne viac. Som o tom presvedčený.
Ale neviem, prečo dehonestujete a stále spomínate ľudí, ktorí, ja som presvedčený, že vy vôbec neviete, ako funguje finančná správa a daňové riaditeľstvo. A neviete ani, aké platy majú verejná správa, čiže daňové riaditeľstvo, Sociálna poisťovňa. Zohnať kvalitných právnikov, zohnať kvalitných ekonómov za tie peniaze, ktorú sú, za ktoré sú platené, je obrovský problém. A stále dehonestovať tých ľudí, to prestáva baviť. Ja vám to hovorím úplne smrteľne vážne, že dostanú sa, či to je Sociálna poisťovňa, či je to zdravotná, zdravotné poisťovne, či je to daňové riaditeľstvo, finančná správa sa dostane do problémov, pretože to je, pre nás všetkých poslancov by to mala byť svätá záležitosť. Pokiaľ je podnikateľské prostredie, resp. ľudia, ktorí páchajú trestnú činnosť tak, aby orgány trestné, tie, ktoré majú konať, mali konať. Ja som podával ročne desaťtisíc trestných oznámení vo veci. Napriek tomu, že to boli obchodné prípady a nemohol som ináč pohnúť s niektorými vecami. Takže by som poprosil, nedehonestujte to, čo zavádzame, pretože každý, každá vec... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované