49. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2019 o 16:16 hod.
Mgr.
Ján Marosz
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Ja by som len upresnil informáciu, ktorú pán Kollár hovoril, že teda tie autobusy, nebudú mať 18-roční, v rukách ten volant, ale 21, hej, z 24 na 21, to je také malé upresnenie.
Možno ešte by som dal do súvisu všetky tieto zmeny so stavom infraštruktúry, napríklad aj pre cyklodopravu v mestách. Keď som sa radil aj s odborníkmi napríklad zo žilinskej univerzity ohľadom tohto zákona, tak bolo povedané, že napríklad v takom Holandsku alebo Dánsku, tam naozaj nie je potrebné sprísňovať nejaké bezpečnostné prvky pre kolobežkárov, cyklistov a ďalšie skupiny v doprave, pretože tam tá infraštruktúra je na vysokej úrovni a v zásade tú samotnú bezpečnosť nesie už ten cyklochodník alebo tie priechody pre chodcov označené, tie semafory pre cyklistov a podobne. U nás sa to veľakrát robí v mestách tak, že sa urobí nejaký pás na frekventovanej komunikácii alebo že sa z chodníka uberie a urobí sa ako keby pás pre cyklistov, ale k tým kolíziám dochádza veľmi často, a preto je na mieste napríklad aj tie kolobežky, ktoré dosahujú, elektrokolobežky, ktoré dosahujú stále väčšie rýchlosti, aby štát pamätal na ochranu týchto ľudí. Takže tam s tými prilbami súhlasím.
Na druhej strane ale to, čo pán kolega vravel, ja tiež podčiarkujem a už som to aj raz povedal, že tie 10-tonové kamióny sa stávajú zbraňou v rukách mladých ľudí a bolo by dobré možno, aby pani ministerka zagarantovala, že akú úroveň budú mať tie vzdelávacie kurzy, o ktorých zrejme bude hovoriť, však sa nebojte, budú tí ľudia dobre zaškolení. Takže o kvalite tých kurzov by sme chceli niečo počuť.
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
15:36
Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:36
Peter ŠucaNávrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho...
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu k predmetnému bodu rokovania.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
19.9.2019 o 15:36 hod.
PaedDr.
Peter Šuca
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážená pani ministerka, panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi predniesť spravodajskú informáciu k predmetnému bodu rokovania. V súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre obranu a bezpečnosť za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 1555. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu k predmetnému bodu rokovania.
Rozpracované
15:37
Vystúpenie v rozprave 15:37
Miroslav IvanV dôvodovej správe pre zníženie veku z 21 na 18 uvádzate, že jedným teda z...
V dôvodovej správe pre zníženie veku z 21 na 18 uvádzate, že jedným teda z tých dôvodov je nedostatok vodičov pre nákladné vozidlá. Viem, že združenia, ako ČESMAD napríklad sa vyjadril, že skutočne je, je málo vodičov. Tu mi však chýba v dôvodovej správe nejaké exaktnejšie zdôvodnenie, vyjadrenie, aj koľko presne je nepokrytý dopyt napríklad na tomto trhu práce. A nie celkom som zástanca toho, že, že nedostatok vodičov v tejto kategórii ideme hneď riešiť znížením veku.
Mrzí ma, že neboli využité aj iné možnosti. Predsa len rokovanie vlády znamená, že jednotliví ministri diskutujú, a ja si myslím, že ak hľadáme, hľadáme riešenie nejakého problému o tom, ako obsadiť tie pracovné miesta, tak na to existuje niekoľko riešení. My napríklad aj na túto schôdzu predkladáme zákon o znížení dane pre nákladné autá nad 3,5 tony. Budeme ešte len o ňom rokovať, možno dnes, možno zajtra, kde tiež sme vypočuli ponosy dopravcov v tej rovine, že sú najviac zaťažení daňami, nie sú konkurenčne schopní. A aj to je dôvod, že, po prvé, registrujú svoje vozidlá v zahraničí v desiatkach, stovkách, tisíckach kamiónoch, ale nielen to. Ale že pri takom finančnom zaťažení v akom, v akom musia existovať a podnikať, majú pochopiteľne menej možností ako motivovať vodičov na ich autách. To znamená, mnoho slovenských vodičov, ktorí by mohli jazdiť v našich slovenských dopravných spoločnostiach, dnes jazdí pre rakúske, nemecké, české alebo iné zahraničné spoločnosti a naši Slováci si ich nemôžu, nemôžu dovoliť, pretože sú stláčaní tými podmienkami v podnikaní, akými sú. Jednou z nich je práve toto.
Ďalej ďalším možným riešením je predovšetkým analyzovať, čo by prilákalo tých vodičov do tohto remesla. Teraz stále hovorím bez nutnosti zníženia veku. Či sú to, je to neatraktívnosť povolania alebo iné regulácie, ktoré, ktoré ich odrádzajú vykonávať túto prácu. A napríklad s niektorými, s niektorými, niektoré možnosti môže riešiť aj vaše ministerstvo. Napríklad to je taká, taká vec, že zladiť povedzme zákaz jázd kamiónov v okolí víkendov, dní voľna a pracovného pokoja a tak ďalej, kde Slovensko napríklad nemá celkom zladené tieto, tieto pravidlá a tak mnoho vodičov kamiónov končí, povedzme, za hranicami Slovenska, hoci do domovskej stanice má len pár kilometrov. A to len preto, že máme prísnejší režim, čo sa týka zákazu jázd kamiónov ako, povedzme, okolité krajiny. Že ešte si myslím, že je veľa iných riešení, ktorými sa dalo eliminovať to, že je nedostatok týchto vodičov.
A teraz ešte jednu vec, ktorú som, samozrejme ja som diskutoval s dopravcami na túto tému, počul som ich ponosy, aj ako, ako to upraviť. No a aj chápem ich, aj chápem ich sťažnosti, čo sa týka tej vekovej, toho, tej medzery medzi 18. a 21. rokom, že teda končia vzdelanie a nemôžu, nemôžu, hoci by chceli, jazdiť na kamiónoch, nemôžu, musia čakať na 21. rok svojho veku. A aj tam je to riešené alebo riešiteľné napríklad tak, že by sa spočiatku upravili podmienky ich šoférovania takýchto automobilov. Lebo prax je taká dnes, že naozaj logistické, logistická náročnosť niektorých veľkých závodov, ako povedzme Volkswagen, je taká, že musia chodiť tam kamióny just in time, prakticky na minúty presne, aby zásobovali výrobu, a zdroje, a sklady, odkiaľ tie kamióny do Volkswagenu chodia, sú v krátkych vzdialenostiach. To znamená, že možno by bolo riešením, aby sa v tom období medzi 18. a 21. rokom nastavili tie parametre do akéhosi prechodného obdobia, kedy by sa umožnilo, umožnilo cez, povedzme, nejakú vzdialenosť odjazdenú denne istým spôsobom obmedziť riziká, ktoré by mohli spočívať v nehodovosti týchto mladých ľudí na 40-tonových autách. Alebo by sa to mohlo riešiť napríklad nastavením nejakého maximálneho strávenia v automobile denne, aby sme vylúčili, povedzme, faktory únavy a tak ďalej a tak ďalej.
Čo ma prekvapilo, je napríklad aj to, že v rámci pripomienkového konania som si našiel, že samotné ministerstvo dopravy malo, malo zásadnú pripomienku, čo sa týka zníženia veku vodičov kamiónov, a navrhovalo, aby vedľa takéhoto šoféra sedel skúsený vodič s desaťročnou praxou alebo s minimálne desaťtisíc kilometrami odjazdenými. Nebola uznaná táto pripomienka z ministerstva dopravy. Čiže zdá sa mi to veľmi, veľmi, povedal by som, unáhlené, nie celkom dobre premyslené urobiť to a nedať tam nejaké mimoriadne požiadavky na týchto ľudí v tom veku medzi 18 a 21.
Ja viem, že vy ste spomínali a je to aj v dôvodovej správe uvedené, že, že to upravujete s podmienkou dôkladnejšieho a hlbšieho vzdelania mladších vodičov. Ale dovolím si povedať, ja som si teda naštudoval dosť podrobne zákon 280/2006, zákon o základnej kvalifikácii a výcviku vodičov, kde je presne nastavené, sú podmienky, čo má splniť vodič nákladného vozidla kategórie C a CE a C1, aby mohol, aby mohol vykonávať profesionálneho vodiča. Lebo vieme, že, že na súkromné účely to nepotrebujete, túto kvalifikačnú kartu, hej. Potrebujete to, keď to vy robíte ako zamestnanec, ako profesionálny. A mám tu presne podrobne všetky tie stupne § 7 ods. 2 alebo ods. 3, riadna základná kvalifikácia 280 hodín, zrýchlená 140 hodín a tak ďalej a tak ďalej. Vy v samotnom zákone odkazujete, v tomto zákone odkazujete na tento zákon 280, avšak nenašiel som nič, čo by teraz sprísňovalo niečo, že by sa teraz nejakým spôsobom sprísňovali podmienky na tých, ktorí nie od 21, ale od 18 budú šoférovať tieto kamióny. Čiže toto, budem rád, keď presne mi poviete, čo presne navyše oproti súčasnému stavu, lebo jak som hľadal, tak som hľadal, nenašiel som to tam.
Ďalšia vec. Nehodovosť. V iných častiach dôvodovej správy uvádzate, že mladý vodič je rizikový. Vy sami to uvádzate vo vlastnej dôvodovej správe a je to tu podložené aj grafom. Ja som si to tu, aj sem zobral, kde vodiči od 17 do 24 rokov, týchto vodičov je, je 8 %, avšak, avšak nehodovosť je na úrovni niekde 17 % z celkového objemu nehôd. To je, to je veľký nepomer. Vy tu, vy tu uvádzate, že títo mladí šoféri sa majú, majú byť pod drobnohľadom prvé dva roky. Keď spôsobia nehody alebo porušia závažným spôsobom dopravné predpisy, pôjdu na ten rehabilitačný program. A teda áno, viem, uvádzate tam skupina B, ale jasné, že to platí aj pre týchto, lebo najprv musia mať béčko, až potom môžu mať céčko. No a teda vy sami uvádzate v zákone, že sú rizikoví, ale nenašiel som, ako vravím, v zákone nič, čím by sa tie riziká eliminovali. Vravím, dobre som si to pozeral. Tie podmienky, ktoré dnes musia spĺňať, tak aj títo po novom ich budú spĺňať. Akurát, že budú o tri roky mladší. Nijaké iné podmienky na nich sa nekladú.
Ďalej by som možno čakal v dôvodovej správe štatistiky nehodovosti vodičov nákladnej dopravy. To mi tu chýba. Je tu štatistika, ktorá je len k veku motoristov, ktorá sa dá vysvetľovať rôzne. Môžeme hovoriť, že sú to mladí na osobných autách, víkendoví vodiči, piatok večer párty a tak ďalej. Bohužiaľ, sme svedkami toho, čo sa deje na cestách. Mladí ľudia aj v nedávne dni ukázali, čo sa stáva na cestách. Spôsobili to mladí ľudia. Nechcem teraz robiť detektíva, čo boli príčiny. Tam na to sú vyšetrovacie orgány. Ale sú to mladí ľudia a keby toto sme mali podložené, že dobre, okolité krajiny, lebo tu sa aj odvolávate na iné krajiny, kde tento, táto výnimka platí, že môžeme šoférovať od osemnásť na vnútornom trhu, tá smernica to umožňuje, samozrejme to som nechcel až takto, že to, čo všetkým nám je známe rozprávať, tak viem, že v týchto krajinách to je. Tam sú hore v zákone alebo v návrhu, v dôvodovke uvedené. Keby sme videli, odtiaľ tie štatistiky, bol by to argument, že by sme boli náchylní to podporiť a nemali by sme z toho naozaj, poviem, zlý vnútorný pocit. To nám chýba. Toto sú veci, ktoré ako poslanci podľa mňa by mali dostať, než sa vážne vyjadria a dajú, dajú, dajú zelenú takto vážnemu zákonu, takto vážnej zmene v zákone.
Ešte sa pozriem, či tu niečo mám. No, takže toto sú tie výtky, ktoré, ktoré za klub SaS som chcel povedať. Niektoré, ako som povedal, sú otázkami, takže uvidím, poprosím, či sa k tomu vyjadríte, podľa toho budeme pristupovať aj k ďalšej podpore v ďalších fázach tohto schvaľovacieho procesu.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
19.9.2019 o 15:37 hod.
Ing.
Miroslav Ivan
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Vážené dámy, vážení páni, vážená pani ministerka, ja sa chcem venovať v tomto zákone tej zmene, kde sa upravuje zníženie veku vodičov kamiónov, nákladných motorových vozidiel kategórie "CC1" z 21 na 18 rokov. S množstvom tých úprav zákona, kde píšete o pravidlách cestnej premávky, tam je možné súhlasiť. Tu v tejto časti mám na vás viac otázok.
V dôvodovej správe pre zníženie veku z 21 na 18 uvádzate, že jedným teda z tých dôvodov je nedostatok vodičov pre nákladné vozidlá. Viem, že združenia, ako ČESMAD napríklad sa vyjadril, že skutočne je, je málo vodičov. Tu mi však chýba v dôvodovej správe nejaké exaktnejšie zdôvodnenie, vyjadrenie, aj koľko presne je nepokrytý dopyt napríklad na tomto trhu práce. A nie celkom som zástanca toho, že, že nedostatok vodičov v tejto kategórii ideme hneď riešiť znížením veku.
Mrzí ma, že neboli využité aj iné možnosti. Predsa len rokovanie vlády znamená, že jednotliví ministri diskutujú, a ja si myslím, že ak hľadáme, hľadáme riešenie nejakého problému o tom, ako obsadiť tie pracovné miesta, tak na to existuje niekoľko riešení. My napríklad aj na túto schôdzu predkladáme zákon o znížení dane pre nákladné autá nad 3,5 tony. Budeme ešte len o ňom rokovať, možno dnes, možno zajtra, kde tiež sme vypočuli ponosy dopravcov v tej rovine, že sú najviac zaťažení daňami, nie sú konkurenčne schopní. A aj to je dôvod, že, po prvé, registrujú svoje vozidlá v zahraničí v desiatkach, stovkách, tisíckach kamiónoch, ale nielen to. Ale že pri takom finančnom zaťažení v akom, v akom musia existovať a podnikať, majú pochopiteľne menej možností ako motivovať vodičov na ich autách. To znamená, mnoho slovenských vodičov, ktorí by mohli jazdiť v našich slovenských dopravných spoločnostiach, dnes jazdí pre rakúske, nemecké, české alebo iné zahraničné spoločnosti a naši Slováci si ich nemôžu, nemôžu dovoliť, pretože sú stláčaní tými podmienkami v podnikaní, akými sú. Jednou z nich je práve toto.
Ďalej ďalším možným riešením je predovšetkým analyzovať, čo by prilákalo tých vodičov do tohto remesla. Teraz stále hovorím bez nutnosti zníženia veku. Či sú to, je to neatraktívnosť povolania alebo iné regulácie, ktoré, ktoré ich odrádzajú vykonávať túto prácu. A napríklad s niektorými, s niektorými, niektoré možnosti môže riešiť aj vaše ministerstvo. Napríklad to je taká, taká vec, že zladiť povedzme zákaz jázd kamiónov v okolí víkendov, dní voľna a pracovného pokoja a tak ďalej, kde Slovensko napríklad nemá celkom zladené tieto, tieto pravidlá a tak mnoho vodičov kamiónov končí, povedzme, za hranicami Slovenska, hoci do domovskej stanice má len pár kilometrov. A to len preto, že máme prísnejší režim, čo sa týka zákazu jázd kamiónov ako, povedzme, okolité krajiny. Že ešte si myslím, že je veľa iných riešení, ktorými sa dalo eliminovať to, že je nedostatok týchto vodičov.
A teraz ešte jednu vec, ktorú som, samozrejme ja som diskutoval s dopravcami na túto tému, počul som ich ponosy, aj ako, ako to upraviť. No a aj chápem ich, aj chápem ich sťažnosti, čo sa týka tej vekovej, toho, tej medzery medzi 18. a 21. rokom, že teda končia vzdelanie a nemôžu, nemôžu, hoci by chceli, jazdiť na kamiónoch, nemôžu, musia čakať na 21. rok svojho veku. A aj tam je to riešené alebo riešiteľné napríklad tak, že by sa spočiatku upravili podmienky ich šoférovania takýchto automobilov. Lebo prax je taká dnes, že naozaj logistické, logistická náročnosť niektorých veľkých závodov, ako povedzme Volkswagen, je taká, že musia chodiť tam kamióny just in time, prakticky na minúty presne, aby zásobovali výrobu, a zdroje, a sklady, odkiaľ tie kamióny do Volkswagenu chodia, sú v krátkych vzdialenostiach. To znamená, že možno by bolo riešením, aby sa v tom období medzi 18. a 21. rokom nastavili tie parametre do akéhosi prechodného obdobia, kedy by sa umožnilo, umožnilo cez, povedzme, nejakú vzdialenosť odjazdenú denne istým spôsobom obmedziť riziká, ktoré by mohli spočívať v nehodovosti týchto mladých ľudí na 40-tonových autách. Alebo by sa to mohlo riešiť napríklad nastavením nejakého maximálneho strávenia v automobile denne, aby sme vylúčili, povedzme, faktory únavy a tak ďalej a tak ďalej.
Čo ma prekvapilo, je napríklad aj to, že v rámci pripomienkového konania som si našiel, že samotné ministerstvo dopravy malo, malo zásadnú pripomienku, čo sa týka zníženia veku vodičov kamiónov, a navrhovalo, aby vedľa takéhoto šoféra sedel skúsený vodič s desaťročnou praxou alebo s minimálne desaťtisíc kilometrami odjazdenými. Nebola uznaná táto pripomienka z ministerstva dopravy. Čiže zdá sa mi to veľmi, veľmi, povedal by som, unáhlené, nie celkom dobre premyslené urobiť to a nedať tam nejaké mimoriadne požiadavky na týchto ľudí v tom veku medzi 18 a 21.
Ja viem, že vy ste spomínali a je to aj v dôvodovej správe uvedené, že, že to upravujete s podmienkou dôkladnejšieho a hlbšieho vzdelania mladších vodičov. Ale dovolím si povedať, ja som si teda naštudoval dosť podrobne zákon 280/2006, zákon o základnej kvalifikácii a výcviku vodičov, kde je presne nastavené, sú podmienky, čo má splniť vodič nákladného vozidla kategórie C a CE a C1, aby mohol, aby mohol vykonávať profesionálneho vodiča. Lebo vieme, že, že na súkromné účely to nepotrebujete, túto kvalifikačnú kartu, hej. Potrebujete to, keď to vy robíte ako zamestnanec, ako profesionálny. A mám tu presne podrobne všetky tie stupne § 7 ods. 2 alebo ods. 3, riadna základná kvalifikácia 280 hodín, zrýchlená 140 hodín a tak ďalej a tak ďalej. Vy v samotnom zákone odkazujete, v tomto zákone odkazujete na tento zákon 280, avšak nenašiel som nič, čo by teraz sprísňovalo niečo, že by sa teraz nejakým spôsobom sprísňovali podmienky na tých, ktorí nie od 21, ale od 18 budú šoférovať tieto kamióny. Čiže toto, budem rád, keď presne mi poviete, čo presne navyše oproti súčasnému stavu, lebo jak som hľadal, tak som hľadal, nenašiel som to tam.
Ďalšia vec. Nehodovosť. V iných častiach dôvodovej správy uvádzate, že mladý vodič je rizikový. Vy sami to uvádzate vo vlastnej dôvodovej správe a je to tu podložené aj grafom. Ja som si to tu, aj sem zobral, kde vodiči od 17 do 24 rokov, týchto vodičov je, je 8 %, avšak, avšak nehodovosť je na úrovni niekde 17 % z celkového objemu nehôd. To je, to je veľký nepomer. Vy tu, vy tu uvádzate, že títo mladí šoféri sa majú, majú byť pod drobnohľadom prvé dva roky. Keď spôsobia nehody alebo porušia závažným spôsobom dopravné predpisy, pôjdu na ten rehabilitačný program. A teda áno, viem, uvádzate tam skupina B, ale jasné, že to platí aj pre týchto, lebo najprv musia mať béčko, až potom môžu mať céčko. No a teda vy sami uvádzate v zákone, že sú rizikoví, ale nenašiel som, ako vravím, v zákone nič, čím by sa tie riziká eliminovali. Vravím, dobre som si to pozeral. Tie podmienky, ktoré dnes musia spĺňať, tak aj títo po novom ich budú spĺňať. Akurát, že budú o tri roky mladší. Nijaké iné podmienky na nich sa nekladú.
Ďalej by som možno čakal v dôvodovej správe štatistiky nehodovosti vodičov nákladnej dopravy. To mi tu chýba. Je tu štatistika, ktorá je len k veku motoristov, ktorá sa dá vysvetľovať rôzne. Môžeme hovoriť, že sú to mladí na osobných autách, víkendoví vodiči, piatok večer párty a tak ďalej. Bohužiaľ, sme svedkami toho, čo sa deje na cestách. Mladí ľudia aj v nedávne dni ukázali, čo sa stáva na cestách. Spôsobili to mladí ľudia. Nechcem teraz robiť detektíva, čo boli príčiny. Tam na to sú vyšetrovacie orgány. Ale sú to mladí ľudia a keby toto sme mali podložené, že dobre, okolité krajiny, lebo tu sa aj odvolávate na iné krajiny, kde tento, táto výnimka platí, že môžeme šoférovať od osemnásť na vnútornom trhu, tá smernica to umožňuje, samozrejme to som nechcel až takto, že to, čo všetkým nám je známe rozprávať, tak viem, že v týchto krajinách to je. Tam sú hore v zákone alebo v návrhu, v dôvodovke uvedené. Keby sme videli, odtiaľ tie štatistiky, bol by to argument, že by sme boli náchylní to podporiť a nemali by sme z toho naozaj, poviem, zlý vnútorný pocit. To nám chýba. Toto sú veci, ktoré ako poslanci podľa mňa by mali dostať, než sa vážne vyjadria a dajú, dajú, dajú zelenú takto vážnemu zákonu, takto vážnej zmene v zákone.
Ešte sa pozriem, či tu niečo mám. No, takže toto sú tie výtky, ktoré, ktoré za klub SaS som chcel povedať. Niektoré, ako som povedal, sú otázkami, takže uvidím, poprosím, či sa k tomu vyjadríte, podľa toho budeme pristupovať aj k ďalšej podpore v ďalších fázach tohto schvaľovacieho procesu.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
15:51
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:51
Gábor GrendelPri každej jednej novele zákona si treba položiť základnú otázku. Je navrhovaná zmena vo verejnom záujme, alebo v súkromnom...
Pri každej jednej novele zákona si treba položiť základnú otázku. Je navrhovaná zmena vo verejnom záujme, alebo v súkromnom záujme? Podľa môjho názoru zníženie veku týchto vodičov je v súkromnom záujme, a to v záujme autodopravcov. Pani ministerka vie, musí to vedieť, že najrizikovejšou skupinou vodičov sú práve mladí vodiči. Zaznieva to na každej väčšej konferencii, kde sa prezentujú štatistiky nehodovosti. A ja si myslím, že neriešime touto novelou podstatu v tejto oblasti.
Čo je tou podstatou? Podstatou podľa mňa je, že klesá počet profesionálnych vodičov. No ale prečo klesá? Pretože sú v zahraničí lepšie zaplatení. A riešením preto nie je znižovanie veku. Riešením je podľa mňa vytvárať také podnikateľské prostredie, aby autodopravcovia mohli lepšie zaplatiť týchto vodičov a potom nebudú odchádzať do zahraničia. Čiže na tom treba popracovať. Vláda nech zlepší podnikateľské prostredie, potom nebudú vodiči odchádzať. V opačnom prípade to dopadne tak, že o desať rokov bude slovenský parlament dávať vodičáky aj päťročným deťom, pretože teraz sa míňajú dvadsaťštyriroční vodiči, potom sa minú osemnásťroční, potom sa minú pätnásťroční, desaťroční a nakoniec budeme dávať vodičáky aj päťročným.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2019 o 15:51 hod.
Mgr.
Gábor Grendel
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. S viacerými sprísneniami v tejto novele sa ja osobne stotožňujem. Súhlasím napríklad so sprísnením zákazu používania mobilných telefónov. Súhlasím tak isto aj s povinnými prilbami pre cyklistov do 15 rokov. Ale osobne mám rovnako problém so znižovaním veku pre vodičov nákladných áut a autobusov.
Pri každej jednej novele zákona si treba položiť základnú otázku. Je navrhovaná zmena vo verejnom záujme, alebo v súkromnom záujme? Podľa môjho názoru zníženie veku týchto vodičov je v súkromnom záujme, a to v záujme autodopravcov. Pani ministerka vie, musí to vedieť, že najrizikovejšou skupinou vodičov sú práve mladí vodiči. Zaznieva to na každej väčšej konferencii, kde sa prezentujú štatistiky nehodovosti. A ja si myslím, že neriešime touto novelou podstatu v tejto oblasti.
Čo je tou podstatou? Podstatou podľa mňa je, že klesá počet profesionálnych vodičov. No ale prečo klesá? Pretože sú v zahraničí lepšie zaplatení. A riešením preto nie je znižovanie veku. Riešením je podľa mňa vytvárať také podnikateľské prostredie, aby autodopravcovia mohli lepšie zaplatiť týchto vodičov a potom nebudú odchádzať do zahraničia. Čiže na tom treba popracovať. Vláda nech zlepší podnikateľské prostredie, potom nebudú vodiči odchádzať. V opačnom prípade to dopadne tak, že o desať rokov bude slovenský parlament dávať vodičáky aj päťročným deťom, pretože teraz sa míňajú dvadsaťštyriroční vodiči, potom sa minú osemnásťroční, potom sa minú pätnásťroční, desaťroční a nakoniec budeme dávať vodičáky aj päťročným.
Rozpracované
15:53
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:53
Ján MaroszTým chcem poukázať na ten fakt, že naozaj kamión v rukách 18-ročného mladíka sa stáva smrtiacou zbraňou. A toto je naozaj vec, ktorú si dovolím tvrdiť.
Na druhej strane ale u vodičov trolejbusov, ktorí chodia do päťdesiatky, či jako je tam definované, skutočne tuto, na rozdiel od kolegu Grendela, by som súhlasil s ministerstvom, že koná správne, koná zodpovedne ak chce podporiť mestské dopravné podniky. A zároveň ja napríklad si myslím, že je aj správne, že ministerstvo sa snaží vyjsť v ústrety autodopravcom, lebo nie je jednoduché naozaj nájsť tú pracovnú silu. Ale obávam sa, že pri stave infraštruktúry, ktorá je v Slovenskej republike, ktorá vedie cez centrá obcí a miest, sa bude stávať tento kamión plne naložený materiálom, vražednou zbraňou v rukách 18-ročných mladíkov... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2019 o 15:53 hod.
Mgr.
Ján Marosz
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán kolega, hovoril si, že nie je dostatok štatistických dát, na ktorých by si vedel preukázať, že čo, ako vlastne reagujú vodiči nákladných automobilov. Predsa existuje jedna štatistika, ktorá hovorí o dopravných nehodách podľa dĺžky držania vodičského oprávnenia u vinníka. A naozaj zaujímavé je to, že keď vodiči majú od, vodičský preukaz od nula do piatich rokov, tak sú tou najrizikovejšou skupinou, sú najčastejšími vinníkmi, najviac spôsobujú dopravné nehody. Čiže je to až 26 %, zatiaľ čo napríklad u tých, čo vlastnia vodičské oprávnenie v skupine šesť až desať rokov, je to len 17 % a najnižšie percento je u tých, ktorí majú vodičák tridsať až tridsaťpäť rokov. To sú len 2 %, že zavinia nejakú dopravnú nehodu.
Tým chcem poukázať na ten fakt, že naozaj kamión v rukách 18-ročného mladíka sa stáva smrtiacou zbraňou. A toto je naozaj vec, ktorú si dovolím tvrdiť.
Na druhej strane ale u vodičov trolejbusov, ktorí chodia do päťdesiatky, či jako je tam definované, skutočne tuto, na rozdiel od kolegu Grendela, by som súhlasil s ministerstvom, že koná správne, koná zodpovedne ak chce podporiť mestské dopravné podniky. A zároveň ja napríklad si myslím, že je aj správne, že ministerstvo sa snaží vyjsť v ústrety autodopravcom, lebo nie je jednoduché naozaj nájsť tú pracovnú silu. Ale obávam sa, že pri stave infraštruktúry, ktorá je v Slovenskej republike, ktorá vedie cez centrá obcí a miest, sa bude stávať tento kamión plne naložený materiálom, vražednou zbraňou v rukách 18-ročných mladíkov... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
15:55
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:55
Miroslav IvanA možno premostím, že, že nedávno sme mali v parlamente zákon, kde sme znižovali napríklad požiadavky na vzdelanie pre rušňovodičov, je to teda z kapitoly dopravy tiež, a to len preto, že opäť bol, bol tu argument a minister Érsek povedal, nie je rušňovodičov. Ja som mu vtedy povedal, no bolo by, keby sme hľadali príčiny, odhaľovali ich a išli po nich. Pretože plat rušňovodiča v Čechách je 1400 – 1500 eur, na Slovensku ten istý nástupný plat takého rušňovodiča je 700. A my sme mu znížili požadované vzdelanie, to je, to je to naše slovenské riešenie.
Pán Marosz, ďakujem za, za, za to, v podstate ste potvrdili, čo som vravel, ďakujem pekne. Tie štati... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2019 o 15:55 hod.
Ing.
Miroslav Ivan
Videokanál poslanca
Ďakujem za reakcie. Pán, pán kolega Grendel, v tomto máme zhodný názor, skutočne uprednostňujeme riešiť podnikateľské prostredie a to mi v tej dôvodovej správe chýba, že čo, čo je vlastne, či bola analýza o tom, čo odrádza vôbec vodičov od vykonávania tejto práce, či sú to, či, môže to byť výška mzdy, môžu to byť tie odlúčenia od rodiny, môžu to byť tie prenocovávania v tých kamiónoch. Je to ťažký život, každý to vie, každý videl tých kamionistov, ako, ako sa, ako trávia svoj večerný čas, tie oddychové pauzy, ktoré musia zo zákona mať na tých, na tých odpočívadlách. To nie je závideniahodný život. A tu sa mala spraviť naozaj dobrá analýza, že čo by, čo by ich, tých ľudí, čo to nerobia, alebo čo sú odradení, prečo to nerobia, čo, čo je najväčším dôvodom a či to je skutočne, že, že, že či to je tá mzda alebo... A tam, tam by sa malo začať to, to riešenie.
A možno premostím, že, že nedávno sme mali v parlamente zákon, kde sme znižovali napríklad požiadavky na vzdelanie pre rušňovodičov, je to teda z kapitoly dopravy tiež, a to len preto, že opäť bol, bol tu argument a minister Érsek povedal, nie je rušňovodičov. Ja som mu vtedy povedal, no bolo by, keby sme hľadali príčiny, odhaľovali ich a išli po nich. Pretože plat rušňovodiča v Čechách je 1400 – 1500 eur, na Slovensku ten istý nástupný plat takého rušňovodiča je 700. A my sme mu znížili požadované vzdelanie, to je, to je to naše slovenské riešenie.
Pán Marosz, ďakujem za, za, za to, v podstate ste potvrdili, čo som vravel, ďakujem pekne. Tie štati... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
15:58
Vystúpenie v rozprave 15:58
Boris KollárVo vašom návrhu zákona, pani ministerka, navrhujete teda umožniť udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel nákladnej a osobnej dopravy aj v nižšom veku, ako je to momentálne v súčasnosti. Motorové vozidlá skupiny C a CE, vozidlá určené na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony a motorové vozidlá skupiny D1, D1E, vozidlá určené na prepravu najviac 16 osôb s dĺžkou do 8 metrov, možno v súčasnosti viesť po dovŕšení 21 rokov. Motorové vozidlá skupiny D a DE, vozidlá určené na prepravu viac ako 8 osôb okrem vodiča, možno viesť po dovŕšení 24 rokov. Tieto maximálne, pardon, tieto minimálne roky sú spoločné v rámci celej Európskej únie a vychádzajú zo Smernice 2006/126/ES o vodičských preukazoch. V dôvodovej správe uvádzate, že táto smernica však nejasne v istej miere pripúšťala tieto roky znížiť a to za predpokladu aplikovania Smernice 2003/59/ES aj na udeľovanie vodičského oprávnenia.
Smernica 2003 2003/59/ES sa primárne vzťahuje na vodičov profesionálov a na základe nej môžu vodiči viesť motorové vozidlá určené na prepravu osôb alebo nákladu len po získaní základnej kvalifikácie. Okrem toho musia v pravidelných intervaloch, na Slovensku každých päť rokov, absolvovať pravidelný výcvik. Základná kvalifikácia a pravidelný výcvik sa vykonáva v školiacich strediskách, ktorými môžu byť aj autoškoly, pričom kurz základnej kvalifikácie môže prebiehať súčasne s vodičským kurzom žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia. Kurzy základnej kvalifikácie môžu riadne, môžu byť riadne, trvajú 280 hodín, alebo zrýchlené, trvajú 140 hodín. Takto to máte stanovené v odôvodnení návrhu zákona.
Tu sa chcem trochu pozastaviť a zdôrazniť, že čo je najskôr potrebné zmeniť, že čo, pardon, tu sa chcem pozastaviť a zdôrazniť, že čo najskôr je potrebné zmeniť systém celoživotného vzdelávania vodičov profesionálov skupiny C a D. Pripomenul by som predovšetkým zákon č. 280/2006 Z. z. o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov, ktorého realizácia je dnes v praxi nedostatočná a viac teoretická než praktická. Vodiči si za to nechcú platiť a sedieť v učebni, lebo častokrát sú skúsenejší než školiteľ. Rovnako sa stačí pozrieť na okolité štáty, z ktorých to robíme najhoršie.
Zákon č. 280/2006 Z. z. vznikol na základe nariadenia Európskej únie, pričom každý členský štát si školenie vodičov profesionálov pretavil do svojej legislatívy po svojom. Rakúsko trénuje vodičov na cvičiskách a zvyšuje im zručnosti, ktoré aj skúsenému vodičovi chýbajú. Na Slovensku si posadíme, si posadíme vodiča pekne do učebne, ak tam vôbec prídu, rozdáme pečiatky za účasť a všetci sú vysmiati a spokojní. Tu je potrebná komplexná zmena celoživotného vzdelávania vodičov profesionálov skupiny C a D a nie pripúšťať, ale nie púšťať na slovenské cesty tínedžerov sediacich za volantom kamiónu alebo autobusu.
Pani ministerka, uvedomte si, že do akého rizika idete, do akého rizika vystavujete vodičov na slovenských cestách. A to nie sú len tí mladí ľudia, ktorí teraz si urobili vodičský preukaz, a dáte im 20-, 40-tonový kolos bez akejkoľvek zručnosti a akejkoľvek skúsenosti. Ale vy nielen že ohrozujete ich životy, ale vy ohrozujete aj životy nás všetkých, vás, vašich detí, vašej rodiny, nás všetkých preto, lebo kamión v rukách neskúseného vodiča, ktorý má 18 rokov, včera získal vodičský preukaz, je zbraňou. Stretnúť sa, akékoľvek iné vozidlo, ktoré neni kamiónom, stretnúť sa s takýmto niečím na ceste je rovná smrť. Akékoľvek auto o váhe 1000 kg, 2000 kg, keď sa stretne, tá fyzika nepustí, s takýmto 40-tonovým kolosom, nemáte šancu takúto zrážku prežiť.
A si uvedomte, pani ministerka, čo vy idete tunak páchať. Ja by som si na vašom mieste toto na zodpovednosť nezobral. Každá jedna smrtiaca nehoda takéhoto mladého človeka bude na vašich pleciach, pani ministerka, ja by som to na vašom mieste nerobil, len vás na to upozorňujem.
Takto to máte stanovené teda v odôvodnení zákona. Tu sa treba pozastaviť, zdôrazniť čo najskôr, že potrebné je zamedziť systém celoživotného vzdelávania vodičov profesionálov.
Vyzývam vás, pani ministerka, ako aj predstaviteľov koaličných strán na prehodnotenie návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke napriek odborným opakovaným pripomienkam schválila vláda SR na svojom júnovom zasadnutí novelu zákona o cestnej premávke, kde navrhuje zníženie veku na udelenie vodičského oprávnenia C, nákladné vozidlá, z 21 na 18 rokov.
Priatelia, uvedomte si jednu vec. Ja si veľmi dobre pamätám, ako ja som robil vodičský preukaz. Mal som 17,5 roka, začal som si robiť vodičský preukaz, v osemnástich som ho dostal a bol som vyklepaný ako Sparta. Neviem, či si pamätáte tie cigarety. Ako Sparta. A minimálne dva roky som bol úplne pokakaný. A keď som konečne, ako sa snažil akože už nepozerať na šaltovaciu páku, keď som preraďoval, áno, to sú začiatočnícke chyby, tak som si myslel, že som majster sveta. A teraz si predstavte, že by som mal za sebou 20-, 40-tonový kolos. Mal by som jazdiť spústy, tisíce kilometrov v únave, v zácpach, v horúčave. A toto vy idete teraz vystaviť, takúto neodbornosť. Veď to, to je obrovská zbraň a strašná nezodpovednosť, čo idete robiť.
Ja vás chápem, pani ministerka, že je problém s vodičmi, že je absolútny problém, že majú títo ľudia, ale keď chcete už pomôcť tomuto sektoru a nie sú konkurencieschopní, ja viem, že vás tlačia, tak potom sa dohodnite naprieč vašim, s vašimi koaličnými partnermi a znížte odvody týmto vodičom, alebo im vydotujte naftu, čokoľvek, ale nehazardujte so zdravím ľudí, nehazardujte s ľudskými životmi, pre boha živého. Tak keď chcete veľmi pomôcť, tak to urobte tak, aby ste nám nezabíjali na tých cestách detí. Veď si zoberte, aké sú tam nehodovosti! Myslím, že tu to moji kolegovia už pred chvíľočkou spomenuli, pani ministerka, vy to veľmi dobre viete. Keď si zoberiete po udelení vodičského preukazu tých prvých 5 rokov, tam je najvyššia nehodovosť, je to až 26 percent. A pritom tých ľudí je strašne málo, si zoberte, že ich je len 8 % a majú takúto vysokú nehodovosť. A vy týmto deťom, ktorí ešte nemajú žiadne skúsenosti, ste ochotná znížiť ten vek na 18 rokov.
Viete, ja mám dnes nabehaných 1,5 milióna kilometrov. A keď sa ma spýtate, si dobrý vodič? Tak vám poviem, ešte nie som dobrý vodič, ešte nie som dobrý vodič. A keby ste mňa dnes posadili za kamión, po tridsiatich piatich rokoch šoférovania alebo koľko, a posadili ma za kamión, čo mám 1,5 milióna kilometrov a rôzne situácie v zadku a v rukách, a keby ste ma posadili za 40-tonový kolos, tak verte tomu, že by som sa vážne necítil komfortne ani bezpečne. A vy chcete deťom, ktoré si včera spravia vodičský preukaz, len preto, že nejakí dopravcovia nemajú, teda nemajú zamestnancov, tak vy chcete takto hazardovať.
Rovnako aj s pánom, pán kolega, ani s vami zrovna nesúhlasím preto, lebo že vy máte tiež deti. Ja neviem, či by ste chceli, aby 18-ročné decko šoférovalo autobus plný detí, ľudí, aj keď len po Bratislave. Asi by som nebol úplne nadšený tým, keby som vedel, že bude ho vodiť.
Ja vám poviem, moje deti si chodia občas aj do školy tým busom. Viete, že, keby som vedel, že ten bus, kde zoberú len 4 deti alebo 6 deti, že to šoféruje 18-ročný chlapec, myslíte si, že by som tam posadil moje decko? Ja nie. Vy áno? Ak si odpoviete ako ja, že áno, tak potom beriem späť. Ale ak poviete, že nie, tak potom nehovorte, aby šoféri autobusu mohli tiež chodiť od 18 rokov v mestskej hromadnej doprave. Prepáčte, to len, len, len som sa zamyslel. Tunak teraz ja neútočím na vás, ja len útočím na to, že toto je trestuhodná nezodpovednosť, čo chcete vy spáchať na našich cestách. Je to absolútna hlúposť a nezmysel. Keď chcete pomôcť, pomôžte, znížte im odvody, doplaťte im naftu, alebo nech neplatia také dane za naftu. Čokoľvek, ale nie s naším zdravím, pre boha živého. Štyridsaťtonový kolos v rukách 18 ročného decka je zbraňou, ktorá proste, keď sa niečo stane, čo štatistiky hovoria, že majú nadpriemernú nehodovosť, tak sa to rovná prakticky absolútnej smrti.
Pani ministerka, budete to mať vy na rukách. Ja by som na vašom mieste v žiadnom prípade takýto zákon nepodpísal a môžem tunak všetkým ľuďom sľúbiť, že keď sa nám podarí dostať do ďalšej vládnej koalície, to bude jedna z prvých vecí, že vás budeme chrániť aj týmto spôsobom, že toto nedovolíme. Ja by som nechcel tie dva roky alebo rok a pol alebo koľko to bude platiť, tŕpnuť na vašom mieste a čakať, že čo sa stane. Verte tomu, že prvá nehoda takéhoto 18-ročného kamionistu, budem vám stáť pred ministerstvom, to si môžete byť naprosto istá a budem vás za to osobne brať na zodpovednosť.
Bezpečnosť na cestách považujem za prvoradú záležitosť, ktorú nemožno nahrádzať a podriaďovať komerčným záujmom. Podľa mňa nejde len o otázku bezpečnosti prepravovaných ľudí a ostatných účastníkov cestnej premávky, ale o neskúsených mladých vodičov, ktorú som spomínal, s priveľkou zodpovednosťou. Otázka riadenia autobusov je podľa môjho názoru vozenie ľudí podstatne väčšia zodpovednosť ako vozenie nejakého nákladu, preto budeme apelovať na zachovanie súčasnej zákonnej úpravy, keďže podľa nášho názoru si mladý človek nedokáže uvedomiť všetky možné riziká, ktoré mu hrozia pri šoférovaní normálneho auta a nie ešte toho nákladného vozidla alebo autobusu.
Dôvodom trendu chýbajúcich vodičov je podľa tvrdení viacerých stavovských organizácií v oblasti nákladnej dopravy okrem iného vysoká odborná úroveň prípravy budúcich vodičov nákladnej dopravy, ktorá zahŕňa dlhodobé školenia, tréningy v oblasti techniky jazdy, konštrukcie motorového vozidla, sociálnej legislatívy, upevňovanie nákladu a tak ďalej. Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy. Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky môžu byť vydané osvedčenia a o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta.
Chcem vám povedať jednu vec. Pri milióne kilometrov by som si ja dnes za kamión nesadol a vy nás tunak idete, celý slovenský národ vystaviť, vystaviť nás idete šoférom, deťom 18-ročným, ktorí si ešte veľakrát nevedia ani vlastný život predstaviť nejako a brať ho zodpovedne, kde večer potrebujú ešte chodiť po diskotékach, prípadne si dobre vypiť. A takýchto ľudí, mladí ľudia, ja ich neodsudzujem, ale proste aj ja som bol mladý, ja viem, čo som robil tiež, keď som mal 18 rokov. Veľakrát som to robil, aj keď to mám teraz, ale chcem povedať, že tí ľudia proste veľakrát nemajú tú zodpovednosť ako starší vodiči, že vie, že na druhý deň má dlhú šichtu, ale ešte pôjde do toho, na tú diskotéku sa pozabávať a vyspí sa len tri hodiny. Takýto človek nemá takú zodpovednosť, nemá absolútne skúsenosti a vy im chcete dať takúto 40-tonovú zbraň do ruky. Je to pre nás absolútne pre nás neprijateľné. Tento zákon nepodporíme a budem sa snažiť na všetkých sociálnych sieťach šíriť to, čo chcete spáchať na tomto národe a budem kontrolovať každú jednu dopravnú nehodu, ktorú spôsobí človek, ktorý bude pod 21 rokov, a budem vás skutočne brať na zodpovednosť, pani ministerka. Veľmi dobre si to rozmyslite, lebo vy to budete mať na rukách, vy, čo tu sedíte a predkladáte tento návrh zákona.
Ďakujem za pozornosť.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážená pani ministerka, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, Národná rada Slovenskej republiky má na dnešnom programe prerokovanie vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 1555. Pričom v uvedenej rozprave sa chcem zamerať predovšetkým na body 77 až 85 uvedeného návrhu. Zaujali ma totiž predovšetkým ustanovenia, ktoré upravujú vodičské oprávnenia skupiny C a CE, ktoré podľa vášho návrhu možno udeliť aj žiadateľovi, ktorý dovŕšil vek 18 rokov, ak ukončil kurz základnej kvalifikácie. A taktiež vodičské oprávnenie skupiny D a DE, ktoré navrhujete udeliť aj žiadateľovi, ktorý dovŕšil vek 21 rokov a ukončil kurz základnej kvalifikácie.
Vo vašom návrhu zákona, pani ministerka, navrhujete teda umožniť udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel nákladnej a osobnej dopravy aj v nižšom veku, ako je to momentálne v súčasnosti. Motorové vozidlá skupiny C a CE, vozidlá určené na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony a motorové vozidlá skupiny D1, D1E, vozidlá určené na prepravu najviac 16 osôb s dĺžkou do 8 metrov, možno v súčasnosti viesť po dovŕšení 21 rokov. Motorové vozidlá skupiny D a DE, vozidlá určené na prepravu viac ako 8 osôb okrem vodiča, možno viesť po dovŕšení 24 rokov. Tieto maximálne, pardon, tieto minimálne roky sú spoločné v rámci celej Európskej únie a vychádzajú zo Smernice 2006/126/ES o vodičských preukazoch. V dôvodovej správe uvádzate, že táto smernica však nejasne v istej miere pripúšťala tieto roky znížiť a to za predpokladu aplikovania Smernice 2003/59/ES aj na udeľovanie vodičského oprávnenia.
Smernica 2003 2003/59/ES sa primárne vzťahuje na vodičov profesionálov a na základe nej môžu vodiči viesť motorové vozidlá určené na prepravu osôb alebo nákladu len po získaní základnej kvalifikácie. Okrem toho musia v pravidelných intervaloch, na Slovensku každých päť rokov, absolvovať pravidelný výcvik. Základná kvalifikácia a pravidelný výcvik sa vykonáva v školiacich strediskách, ktorými môžu byť aj autoškoly, pričom kurz základnej kvalifikácie môže prebiehať súčasne s vodičským kurzom žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia. Kurzy základnej kvalifikácie môžu riadne, môžu byť riadne, trvajú 280 hodín, alebo zrýchlené, trvajú 140 hodín. Takto to máte stanovené v odôvodnení návrhu zákona.
Tu sa chcem trochu pozastaviť a zdôrazniť, že čo je najskôr potrebné zmeniť, že čo, pardon, tu sa chcem pozastaviť a zdôrazniť, že čo najskôr je potrebné zmeniť systém celoživotného vzdelávania vodičov profesionálov skupiny C a D. Pripomenul by som predovšetkým zákon č. 280/2006 Z. z. o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov, ktorého realizácia je dnes v praxi nedostatočná a viac teoretická než praktická. Vodiči si za to nechcú platiť a sedieť v učebni, lebo častokrát sú skúsenejší než školiteľ. Rovnako sa stačí pozrieť na okolité štáty, z ktorých to robíme najhoršie.
Zákon č. 280/2006 Z. z. vznikol na základe nariadenia Európskej únie, pričom každý členský štát si školenie vodičov profesionálov pretavil do svojej legislatívy po svojom. Rakúsko trénuje vodičov na cvičiskách a zvyšuje im zručnosti, ktoré aj skúsenému vodičovi chýbajú. Na Slovensku si posadíme, si posadíme vodiča pekne do učebne, ak tam vôbec prídu, rozdáme pečiatky za účasť a všetci sú vysmiati a spokojní. Tu je potrebná komplexná zmena celoživotného vzdelávania vodičov profesionálov skupiny C a D a nie pripúšťať, ale nie púšťať na slovenské cesty tínedžerov sediacich za volantom kamiónu alebo autobusu.
Pani ministerka, uvedomte si, že do akého rizika idete, do akého rizika vystavujete vodičov na slovenských cestách. A to nie sú len tí mladí ľudia, ktorí teraz si urobili vodičský preukaz, a dáte im 20-, 40-tonový kolos bez akejkoľvek zručnosti a akejkoľvek skúsenosti. Ale vy nielen že ohrozujete ich životy, ale vy ohrozujete aj životy nás všetkých, vás, vašich detí, vašej rodiny, nás všetkých preto, lebo kamión v rukách neskúseného vodiča, ktorý má 18 rokov, včera získal vodičský preukaz, je zbraňou. Stretnúť sa, akékoľvek iné vozidlo, ktoré neni kamiónom, stretnúť sa s takýmto niečím na ceste je rovná smrť. Akékoľvek auto o váhe 1000 kg, 2000 kg, keď sa stretne, tá fyzika nepustí, s takýmto 40-tonovým kolosom, nemáte šancu takúto zrážku prežiť.
A si uvedomte, pani ministerka, čo vy idete tunak páchať. Ja by som si na vašom mieste toto na zodpovednosť nezobral. Každá jedna smrtiaca nehoda takéhoto mladého človeka bude na vašich pleciach, pani ministerka, ja by som to na vašom mieste nerobil, len vás na to upozorňujem.
Takto to máte stanovené teda v odôvodnení zákona. Tu sa treba pozastaviť, zdôrazniť čo najskôr, že potrebné je zamedziť systém celoživotného vzdelávania vodičov profesionálov.
Vyzývam vás, pani ministerka, ako aj predstaviteľov koaličných strán na prehodnotenie návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke napriek odborným opakovaným pripomienkam schválila vláda SR na svojom júnovom zasadnutí novelu zákona o cestnej premávke, kde navrhuje zníženie veku na udelenie vodičského oprávnenia C, nákladné vozidlá, z 21 na 18 rokov.
Priatelia, uvedomte si jednu vec. Ja si veľmi dobre pamätám, ako ja som robil vodičský preukaz. Mal som 17,5 roka, začal som si robiť vodičský preukaz, v osemnástich som ho dostal a bol som vyklepaný ako Sparta. Neviem, či si pamätáte tie cigarety. Ako Sparta. A minimálne dva roky som bol úplne pokakaný. A keď som konečne, ako sa snažil akože už nepozerať na šaltovaciu páku, keď som preraďoval, áno, to sú začiatočnícke chyby, tak som si myslel, že som majster sveta. A teraz si predstavte, že by som mal za sebou 20-, 40-tonový kolos. Mal by som jazdiť spústy, tisíce kilometrov v únave, v zácpach, v horúčave. A toto vy idete teraz vystaviť, takúto neodbornosť. Veď to, to je obrovská zbraň a strašná nezodpovednosť, čo idete robiť.
Ja vás chápem, pani ministerka, že je problém s vodičmi, že je absolútny problém, že majú títo ľudia, ale keď chcete už pomôcť tomuto sektoru a nie sú konkurencieschopní, ja viem, že vás tlačia, tak potom sa dohodnite naprieč vašim, s vašimi koaličnými partnermi a znížte odvody týmto vodičom, alebo im vydotujte naftu, čokoľvek, ale nehazardujte so zdravím ľudí, nehazardujte s ľudskými životmi, pre boha živého. Tak keď chcete veľmi pomôcť, tak to urobte tak, aby ste nám nezabíjali na tých cestách detí. Veď si zoberte, aké sú tam nehodovosti! Myslím, že tu to moji kolegovia už pred chvíľočkou spomenuli, pani ministerka, vy to veľmi dobre viete. Keď si zoberiete po udelení vodičského preukazu tých prvých 5 rokov, tam je najvyššia nehodovosť, je to až 26 percent. A pritom tých ľudí je strašne málo, si zoberte, že ich je len 8 % a majú takúto vysokú nehodovosť. A vy týmto deťom, ktorí ešte nemajú žiadne skúsenosti, ste ochotná znížiť ten vek na 18 rokov.
Viete, ja mám dnes nabehaných 1,5 milióna kilometrov. A keď sa ma spýtate, si dobrý vodič? Tak vám poviem, ešte nie som dobrý vodič, ešte nie som dobrý vodič. A keby ste mňa dnes posadili za kamión, po tridsiatich piatich rokoch šoférovania alebo koľko, a posadili ma za kamión, čo mám 1,5 milióna kilometrov a rôzne situácie v zadku a v rukách, a keby ste ma posadili za 40-tonový kolos, tak verte tomu, že by som sa vážne necítil komfortne ani bezpečne. A vy chcete deťom, ktoré si včera spravia vodičský preukaz, len preto, že nejakí dopravcovia nemajú, teda nemajú zamestnancov, tak vy chcete takto hazardovať.
Rovnako aj s pánom, pán kolega, ani s vami zrovna nesúhlasím preto, lebo že vy máte tiež deti. Ja neviem, či by ste chceli, aby 18-ročné decko šoférovalo autobus plný detí, ľudí, aj keď len po Bratislave. Asi by som nebol úplne nadšený tým, keby som vedel, že bude ho vodiť.
Ja vám poviem, moje deti si chodia občas aj do školy tým busom. Viete, že, keby som vedel, že ten bus, kde zoberú len 4 deti alebo 6 deti, že to šoféruje 18-ročný chlapec, myslíte si, že by som tam posadil moje decko? Ja nie. Vy áno? Ak si odpoviete ako ja, že áno, tak potom beriem späť. Ale ak poviete, že nie, tak potom nehovorte, aby šoféri autobusu mohli tiež chodiť od 18 rokov v mestskej hromadnej doprave. Prepáčte, to len, len, len som sa zamyslel. Tunak teraz ja neútočím na vás, ja len útočím na to, že toto je trestuhodná nezodpovednosť, čo chcete vy spáchať na našich cestách. Je to absolútna hlúposť a nezmysel. Keď chcete pomôcť, pomôžte, znížte im odvody, doplaťte im naftu, alebo nech neplatia také dane za naftu. Čokoľvek, ale nie s naším zdravím, pre boha živého. Štyridsaťtonový kolos v rukách 18 ročného decka je zbraňou, ktorá proste, keď sa niečo stane, čo štatistiky hovoria, že majú nadpriemernú nehodovosť, tak sa to rovná prakticky absolútnej smrti.
Pani ministerka, budete to mať vy na rukách. Ja by som na vašom mieste v žiadnom prípade takýto zákon nepodpísal a môžem tunak všetkým ľuďom sľúbiť, že keď sa nám podarí dostať do ďalšej vládnej koalície, to bude jedna z prvých vecí, že vás budeme chrániť aj týmto spôsobom, že toto nedovolíme. Ja by som nechcel tie dva roky alebo rok a pol alebo koľko to bude platiť, tŕpnuť na vašom mieste a čakať, že čo sa stane. Verte tomu, že prvá nehoda takéhoto 18-ročného kamionistu, budem vám stáť pred ministerstvom, to si môžete byť naprosto istá a budem vás za to osobne brať na zodpovednosť.
Bezpečnosť na cestách považujem za prvoradú záležitosť, ktorú nemožno nahrádzať a podriaďovať komerčným záujmom. Podľa mňa nejde len o otázku bezpečnosti prepravovaných ľudí a ostatných účastníkov cestnej premávky, ale o neskúsených mladých vodičov, ktorú som spomínal, s priveľkou zodpovednosťou. Otázka riadenia autobusov je podľa môjho názoru vozenie ľudí podstatne väčšia zodpovednosť ako vozenie nejakého nákladu, preto budeme apelovať na zachovanie súčasnej zákonnej úpravy, keďže podľa nášho názoru si mladý človek nedokáže uvedomiť všetky možné riziká, ktoré mu hrozia pri šoférovaní normálneho auta a nie ešte toho nákladného vozidla alebo autobusu.
Dôvodom trendu chýbajúcich vodičov je podľa tvrdení viacerých stavovských organizácií v oblasti nákladnej dopravy okrem iného vysoká odborná úroveň prípravy budúcich vodičov nákladnej dopravy, ktorá zahŕňa dlhodobé školenia, tréningy v oblasti techniky jazdy, konštrukcie motorového vozidla, sociálnej legislatívy, upevňovanie nákladu a tak ďalej. Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy. Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky môžu byť vydané osvedčenia a o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta.
Chcem vám povedať jednu vec. Pri milióne kilometrov by som si ja dnes za kamión nesadol a vy nás tunak idete, celý slovenský národ vystaviť, vystaviť nás idete šoférom, deťom 18-ročným, ktorí si ešte veľakrát nevedia ani vlastný život predstaviť nejako a brať ho zodpovedne, kde večer potrebujú ešte chodiť po diskotékach, prípadne si dobre vypiť. A takýchto ľudí, mladí ľudia, ja ich neodsudzujem, ale proste aj ja som bol mladý, ja viem, čo som robil tiež, keď som mal 18 rokov. Veľakrát som to robil, aj keď to mám teraz, ale chcem povedať, že tí ľudia proste veľakrát nemajú tú zodpovednosť ako starší vodiči, že vie, že na druhý deň má dlhú šichtu, ale ešte pôjde do toho, na tú diskotéku sa pozabávať a vyspí sa len tri hodiny. Takýto človek nemá takú zodpovednosť, nemá absolútne skúsenosti a vy im chcete dať takúto 40-tonovú zbraň do ruky. Je to pre nás absolútne pre nás neprijateľné. Tento zákon nepodporíme a budem sa snažiť na všetkých sociálnych sieťach šíriť to, čo chcete spáchať na tomto národe a budem kontrolovať každú jednu dopravnú nehodu, ktorú spôsobí človek, ktorý bude pod 21 rokov, a budem vás skutočne brať na zodpovednosť, pani ministerka. Veľmi dobre si to rozmyslite, lebo vy to budete mať na rukách, vy, čo tu sedíte a predkladáte tento návrh zákona.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
16:11
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:11
Ján BudajNa druhej strane musím súhlasiť so všetkými varovaniami, ktoré vyslovil predošlý rečník. Jednoducho je faktom, že veľké vozidlá sú zbraňou, ktorá je schopná zabiť celé posádky áut, ktoré dodržiavajú cestnú premávku a za nič nemôžu.
Myslím si, že ako ministerka by ste sa mala naozaj postarať o sprísnenie kontroly kvality práce aj bezpečnosti, celkovej životosprávy týchto ľudí. Robia to všade na svete. Aj ľudí, ktorí prechádzajú cez naše územie, lebo ten tranzit je jednoducho obrovský, a bolo by pravdepodobne priskoré siahať k takejto radikálnej zmene. Napriek tomu, čo vám hovorím, že taká spoločenská objednávka alebo taký spoločenský problém je, ale keby dopravný podnik v Bratislave začal platiť 18-, 19-ročných chlapcov v príprave a našiel by pre nich realizáciu alebo im dával stabilizačné byty, ako sa dávali kedysi, tak by mali zamestnancov. Oni len jednoducho nechcú preplácať, tak chcú znížiť vek.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2019 o 16:11 hod.
Ján Budaj
Videokanál poslanca
Neviem, či pani ministerka predkladá zákon len ako objednávku a lobistka nejakých majiteľov dopravných firiem, ale môžem ako komunálny poslanec potvrdiť, že reálna spoločenská, reálny spoločenský problém existuje. Jednoducho je faktom, že aj napríklad dopravný podnik v Bratislave má trvalý nedostatok vodičov, pretože muži okolo 21, resp. až 24 rokov už si volili dráhu, profesnú dráhu a veľmi už potom len nejakým, po nejakom neúspechu sa obracajú k tejto profesnej dráhe vodiča, profesionálneho vodiča.
Na druhej strane musím súhlasiť so všetkými varovaniami, ktoré vyslovil predošlý rečník. Jednoducho je faktom, že veľké vozidlá sú zbraňou, ktorá je schopná zabiť celé posádky áut, ktoré dodržiavajú cestnú premávku a za nič nemôžu.
Myslím si, že ako ministerka by ste sa mala naozaj postarať o sprísnenie kontroly kvality práce aj bezpečnosti, celkovej životosprávy týchto ľudí. Robia to všade na svete. Aj ľudí, ktorí prechádzajú cez naše územie, lebo ten tranzit je jednoducho obrovský, a bolo by pravdepodobne priskoré siahať k takejto radikálnej zmene. Napriek tomu, čo vám hovorím, že taká spoločenská objednávka alebo taký spoločenský problém je, ale keby dopravný podnik v Bratislave začal platiť 18-, 19-ročných chlapcov v príprave a našiel by pre nich realizáciu alebo im dával stabilizačné byty, ako sa dávali kedysi, tak by mali zamestnancov. Oni len jednoducho nechcú preplácať, tak chcú znížiť vek.
Rozpracované
16:13
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:13
Jozef LukáčVystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2019 o 16:13 hod.
Mgr.
Jozef Lukáč
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Súhlasím s tým, čo povedal Boris. Tínedžerom kamión do rúk nepatrí. My v Prešovskom kraji máme veľmi slabo vybudovanú infraštruktúru. Kamióny prechádzajú cez malé obce, už teraz neni možné prechádzať na druhú stranu. My dáme kamión do rúk 18-ročnému človeku? Mladý, nezrelý? Prešov, mesto, v ktorom žijem, je špecifické. Momentálne je doprava taká, aká je. Cez najväčšie sídlisko prechádza hlavný ťah mestom. Sú tam štyri základné školy, jedna stredná škola. Denne sú tam kolízne situácie. Ak niekto z mladých vodičov spôsobí tragickú dopravnú nehodu, ak by som hlasoval za tento zákon, do konca života budem žiť s tým, že som spoluvinník.
Rozpracované
16:14
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:14
Peter PčolinskýJa si neviem predstaviť 18-ročné, lebo je to dieťa, stále...
Ja si neviem predstaviť 18-ročné, lebo je to dieťa, stále je to dieťa. Však viete aj chlapi, ktorí majú 30, sú častokrát ešte deti, aspoň to naše ženy hovoria. A ja si neviem predstaviť 18-ročného chlapca za volantom takého kolosu.
Občas potrebujem previesť nejaký nábytok, tak požičiam si od kamaráta dodávku. A to sú, to sú malé dodávky, Mercedes Vito a podobné typy. A mám problém sadnúť si za dodávku, odšoférovať to, lebo predsa len nie je osobné auto. Čiže cítim dosť veľkú nervozitu pritom. A ja si fakt neviem predstaviť 18-ročných, že sadnú si za kamión.
Tento návrh zákona považujem za, neviem, možno nezodpovedný. A musím povedať, že poznám veľmi veľa zamestnancov v najväčšej špeditérskej spoločnosti na Slovensku. Mnohí pochádzajú z môjho okresu. Pracujú v tejto firme dlhé roky, keďže firma pochádza z môjho mesta, a jednoducho najväčší problém je práve s tými najmladšími vodičmi, pretože sú nezodpovední. Častokrát porušujú rýchlosť, častokrát jazdia nezodpovedne. Neviem, ten, ten zákon jako, ja by som naozaj na mieste navrhovateľa ho stiahol.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2019 o 16:14 hod.
Mgr.
Peter Pčolinský
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Nemám 1,5 milióna kilometra najazdených. Mám možno 500-tisíc, keďže jazdím od 18 rokov. Považujem sa za skúseného vodiča, ktorý dáva pozor na cestách, ale keď si spomeniem, keď som mal 18, 19, 20, 22 rokov, pani ministerka, keď si vytiahnete nejaké moje staré záznamy, nájdete tam, úplne vážne, možno 30 pokút za rýchlosť. Mladý, nerozvážny, jednoducho nezodpovedný.
Ja si neviem predstaviť 18-ročné, lebo je to dieťa, stále je to dieťa. Však viete aj chlapi, ktorí majú 30, sú častokrát ešte deti, aspoň to naše ženy hovoria. A ja si neviem predstaviť 18-ročného chlapca za volantom takého kolosu.
Občas potrebujem previesť nejaký nábytok, tak požičiam si od kamaráta dodávku. A to sú, to sú malé dodávky, Mercedes Vito a podobné typy. A mám problém sadnúť si za dodávku, odšoférovať to, lebo predsa len nie je osobné auto. Čiže cítim dosť veľkú nervozitu pritom. A ja si fakt neviem predstaviť 18-ročných, že sadnú si za kamión.
Tento návrh zákona považujem za, neviem, možno nezodpovedný. A musím povedať, že poznám veľmi veľa zamestnancov v najväčšej špeditérskej spoločnosti na Slovensku. Mnohí pochádzajú z môjho okresu. Pracujú v tejto firme dlhé roky, keďže firma pochádza z môjho mesta, a jednoducho najväčší problém je práve s tými najmladšími vodičmi, pretože sú nezodpovední. Častokrát porušujú rýchlosť, častokrát jazdia nezodpovedne. Neviem, ten, ten zákon jako, ja by som naozaj na mieste navrhovateľa ho stiahol.
Rozpracované
16:16
Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:16
Ján MaroszMožno ešte by som dal do súvisu všetky tieto zmeny so stavom infraštruktúry, napríklad aj pre cyklodopravu v mestách. Keď som sa radil aj s odborníkmi napríklad zo žilinskej univerzity ohľadom tohto zákona, tak bolo povedané, že napríklad v...
Možno ešte by som dal do súvisu všetky tieto zmeny so stavom infraštruktúry, napríklad aj pre cyklodopravu v mestách. Keď som sa radil aj s odborníkmi napríklad zo žilinskej univerzity ohľadom tohto zákona, tak bolo povedané, že napríklad v takom Holandsku alebo Dánsku, tam naozaj nie je potrebné sprísňovať nejaké bezpečnostné prvky pre kolobežkárov, cyklistov a ďalšie skupiny v doprave, pretože tam tá infraštruktúra je na vysokej úrovni a v zásade tú samotnú bezpečnosť nesie už ten cyklochodník alebo tie priechody pre chodcov označené, tie semafory pre cyklistov a podobne. U nás sa to veľakrát robí v mestách tak, že sa urobí nejaký pás na frekventovanej komunikácii alebo že sa z chodníka uberie a urobí sa ako keby pás pre cyklistov, ale k tým kolíziám dochádza veľmi často, a preto je na mieste napríklad aj tie kolobežky, ktoré dosahujú, elektrokolobežky, ktoré dosahujú stále väčšie rýchlosti, aby štát pamätal na ochranu týchto ľudí. Takže tam s tými prilbami súhlasím.
Na druhej strane ale to, čo pán kolega vravel, ja tiež podčiarkujem a už som to aj raz povedal, že tie 10-tonové kamióny sa stávajú zbraňou v rukách mladých ľudí a bolo by dobré možno, aby pani ministerka zagarantovala, že akú úroveň budú mať tie vzdelávacie kurzy, o ktorých zrejme bude hovoriť, však sa nebojte, budú tí ľudia dobre zaškolení. Takže o kvalite tých kurzov by sme chceli niečo počuť.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
19.9.2019 o 16:16 hod.
Mgr.
Ján Marosz
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Ja by som len upresnil informáciu, ktorú pán Kollár hovoril, že teda tie autobusy, nebudú mať 18-roční, v rukách ten volant, ale 21, hej, z 24 na 21, to je také malé upresnenie.
Možno ešte by som dal do súvisu všetky tieto zmeny so stavom infraštruktúry, napríklad aj pre cyklodopravu v mestách. Keď som sa radil aj s odborníkmi napríklad zo žilinskej univerzity ohľadom tohto zákona, tak bolo povedané, že napríklad v takom Holandsku alebo Dánsku, tam naozaj nie je potrebné sprísňovať nejaké bezpečnostné prvky pre kolobežkárov, cyklistov a ďalšie skupiny v doprave, pretože tam tá infraštruktúra je na vysokej úrovni a v zásade tú samotnú bezpečnosť nesie už ten cyklochodník alebo tie priechody pre chodcov označené, tie semafory pre cyklistov a podobne. U nás sa to veľakrát robí v mestách tak, že sa urobí nejaký pás na frekventovanej komunikácii alebo že sa z chodníka uberie a urobí sa ako keby pás pre cyklistov, ale k tým kolíziám dochádza veľmi často, a preto je na mieste napríklad aj tie kolobežky, ktoré dosahujú, elektrokolobežky, ktoré dosahujú stále väčšie rýchlosti, aby štát pamätal na ochranu týchto ľudí. Takže tam s tými prilbami súhlasím.
Na druhej strane ale to, čo pán kolega vravel, ja tiež podčiarkujem a už som to aj raz povedal, že tie 10-tonové kamióny sa stávajú zbraňou v rukách mladých ľudí a bolo by dobré možno, aby pani ministerka zagarantovala, že akú úroveň budú mať tie vzdelávacie kurzy, o ktorých zrejme bude hovoriť, však sa nebojte, budú tí ľudia dobre zaškolení. Takže o kvalite tých kurzov by sme chceli niečo počuť.
Ďakujem.
Rozpracované