49. schôdza

10.9.2019 - 25.9.2019
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2019 o 16:21 hod.

Mgr.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:18

Soňa Gaborčáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Tak chcem na teba, pán kolega, nadviazať, že v podstate som si uvedomila, keď si tak hovoril, že neliečime príčinu choroby, ale liečime symptómy choroby. A v podstate problém s nedostatkom vodičov vyriešime znížením veku vodiča, problémy s nedostatkom sestier vyriešime znížením nárokov na vzdelanie sestier. Problém s lekármi vyriešime znížením podmienok pre uznanie vzdelávania lekárov zo zahraničia. Problém s učiteľmi tým, že im pošleme do dôchodku, aj keď sú schopní učiť naše deti.
Takže jednoducho je to systémový problém. A osobne si myslím, že je to naozaj nebezpečné. A ja som už pani ministerke raz spomínala, že vlastne chýbajú aj tie drogové testery na to, aby mladí ľudia, častokrát sú súčasťou dopravných nehôd práve preto, že šoférujú pod vplyvom drog, ale policajti nedokážu preukázať, lebo nemajú drogové testery, že jednoducho príčinou toho je droga.
Takže naozaj máme sa sústrediť na to, čo, čo je problémom. A toto tu je systémový problém zamestnávania ľudí na Slovensku.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2019 o 16:18 hod.

PhDr.

Soňa Gaborčáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:19

Dušan Muňko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani ministerka, viem, že máte zložitú situáciu, pretože tento zákon prešiel pripomienkovým konaním. Chodil som okolo tohto zákonu pomerne dosť, pretože stavovské organizácie tlačia vzhľadom na to, že nemajú šoférov. Ja budem, ja viem, že prejde tento zákon do druhého čítania, ale v druhom čítaním pôjdem s pozmeňujúcimi návrhmi, aby sa vytvoril špeciálny útvar, či pri ministerstve vnútra alebo pri ministerstve dopravy, ktorý bude preskúšavať ľudí 18-ročných a 21-ročných, či už to na kamióne alebo autobusovú dopravu. Pretože iná vec je jazdiť s autom a iná vec je jazdiť s kolosom, ktorý má, niektorý, dve nápravy. To úplne ináč sa šoféruje.
Treba povedať jednu vec. Ja to hovorím preto, že prevádzkujeme autobusovú dopravu a viem, akí šoféri sú u nás a viem, akí šoféri sú v meste, či v bratislavskom alebo v ktoromkoľvek dopravnom podniku, ktorý na Slovensku je. Čiže treba skutočne zvážiť, pretože človek, ktorý nemá odjazdených aspoň 100-tisíc kilometrov, by nemal sadať za kamión alebo za autobus. To hovorím smrteľne vážne. A druhá vec je, keď prídete ku mne a spýtate sa šoférov po sezóne, ešte pred sezónou, pretože jazdia pomerne dlhé trasy, každý z nich je vyťažený. Druhá vec, mladí ľudia sú agresívni. Proste ja mám vážne obavy, ale jedinou možnosťou, že v druhom čítaní napraviť veci, ktoré nie tak ako teraz, že dostane vodičský preukaz, ale bude musieť byť preskúšaný ten človek ešte úplne v ťažkých podmienkach. A beriem, že nájdu sa jednotlivci, ktorí by mohli prejsť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2019 o 16:19 hod.

Ing.

Dušan Muňko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:21

Boris Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Budaj, ďakujem za podnetné, za podnetnú faktickú poznámku.
Pán Lukáč, máte pravdu, deťom kamión do rúk nepatrí.
Kolega Pčolinský, ďakujem.
Pán poslanec Marosz, ďakujem za vypichnutie kurzov.
A teraz tu chcem povedať, pani ministerka, prosím pekne, dobre počúvajte. Tunak sa bavíme o tých kurzoch. "Domnievam sa, že za navrhovaných podmienok nie je možné, aby vodiči prechádzali psychotestami a boli dosadzovaní na svoje miesta profesionálnych vodičov a boli dosadzovaní na svoje miesta vodičov v tak mladom veku. Pri vydávaní oprávnení pre profesionálnych vodičov sa posudzujú kritériá ako osobnosť a tiež napríklad zrelosť, ako je schopný v kritickom momente človek reagovať. Treba sa opýtať i posudkových lekárov, ktorí potvrdia, že osoby vo veku 12 až 20 rokov patria do kategórie adolescentov, doktori mi dajú za pravdu, a im na základe súčasných kritérií nie je možné vystaviť potrebné oprávnenie."
Pán kolega Muňko, musím povedať, že vašu faktickú beriem preto, lebo viem, že máte tieto kamióny, a som rád, že ste nedržali len stranícku líniu a že ste neopustili zdravý rozum a skutočne ste vypichli z reálnych podmienok napríklad, o ktorých vy viete v rámci týchto šoférov alebo máte nám čo k tomuto povedať. Pevne verím, že tie skúsenosti máte bohaté za tie, za tie roky, že skutočne toto je veľmi vážny problém, a ďakujem za vašu faktickú poznámku.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2019 o 16:21 hod.

Mgr.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:23

Peter Pčolinský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Dobrý deň, pani ministerka. Viete dobre, že ja rešpektujem mnohé vaše kroky, rozhodnutia, pôsobenie, ale toto podľa mňa ľudia, ktorí vám pripravovali tento návrh zákona, nevymysleli dobre. Hovorí sa tu o školeniach, len tu neodznela jedna vec. Vy môžte byť vyškolený akokoľvek najlepšie, viete, môžte absolvovať milión školení, ale poviem to trošku pejoratívne, raz, keď ste magor, tak vám nepomôžu žiadne školenia. To nie je o školeniach, ale to je o praxi a o vyzretosti danej osoby. Lebo tak ako som spomínal na sebe, bol som mladý, prchký, mnohí vodiči sú agresívni, vidíme to dennodenne a je pravda, to sú také faktory, ktoré si možno neuvedomujete, ale tí mladí ľudia radi žúrujú, tí mladí ľudia málo spia a viete veľmi dobre, že je to tak, a jednoducho na druhý deň, keď si sadne za volant, tá únava sa skôr či neskôr prejaví.
Kolega Muňko by vám vedel povedať, keď prídu skúsení šoféri mestskej hromadnej dopravy do inej autobusovej, diaľkovej dopravy, oni nevedia cúvať. On nevie cúvať s autobusom, hej. A to sú ľudia, ktorí majú najazdené iks kilometrov, jednoducho on nevie cúvať s tým autobusom, lebo jazdil na MHD len furt dookola, len furt kolečká robiť.
A spomínal som, že poznám veľmi dobre najväčšiu špeditérsku firmu, ktorá je z nášho mesta, majú, myslím, možno, možno to už je starý údaj, vyše 500 kamiónov. Mnohí moji kamaráti a známi robia v tejto firme, robia šoférov, špeditérov, administratívnych pracovníkov, ja sa s nimi stretávam, bavím sa o všetkom možnom, aj o ich práci. Nieže by ma to nejako strašne zaujímalo, že ako funguje špeditérska firma, ale jednoducho z tej debaty vyplynú nejaké pikošky. A medzi tie pikošky práve, práve patria najmä pikošky s vodičmi týchto kamiónov. Že mali taký a taký problém, mali taký a takýto prúser. A väčšinou z toho, čo počúvam, tak ide o vodičov, ktorí sú neskúsení, ktorí sú mladí, nastúpili, lebo ide zarobiť peniaze, nemá rodinu, deti, tak jemu to je jedno, bude aj mesiac v kamióne a bude jazdiť. Lenže z toho vzniká množstvo problémov. A naozaj, máte deti všetci, ja mám 15-ročnú dcéru. A teraz si predstavte úplne teoreticky, že by moja dcéra v osemnástich mala sadnúť za kamión. Však to je choré. To je na hlavu, však je to furt decko. Viete veľmi dobre, že 20-roční sú deti, 25-roční sa častokrát správajú ako deti. A ešte raz, naše ženy hovoria, že ani v tridsiatke nemáme rozum, chlapi. Je to možno aj pravda, lebo jednoducho toho chlapca máme v sebe ešte aj v starobe.
Ja by som naozaj veľmi, pani ministerka, zvážil na vašom mieste buď, buď to stiahnuť. Viem, že to asi neurobíte, lebo by to blbo vyzeralo, rozumiem tomu, ale minimálne v tom druhom čítaní, ak bude možnosť, urobme tam nejaké pozmeňováky, pretože v tomto znení tento návrh zákona je naozaj nebezpečný. Chápem, že špeditéri a dopravcovia majú problém, nemajú šoférov. Ja to počúvam dennodenne, chodia pravidelne vybavovať povolenia na ambasády, ťahajú tu Ukrajincov, Srbov, kdekoho. Ja tomu rozumiem, že majú s tým problém. Lenže tak ako bolo spomínané, sa nerieši, nerieši sa príčina, ale riešia sa, riešia sa symptómy. Je to to isté, ako vláda tejto krajiny urobila to, že zamestnanci vo fabrikách, tak namiesto toho, žeby sme tlačili firmy, aby zamestnávali Slovákov a dali im tam lepšie podmienky, tak umožníme firmám tu dovážať lacnú pracovnú silu, napríklad zo Srbska a Ukrajiny. Robíte presný opak toho, čo by normálna vláda mala systematicky robiť. A to isté platí aj pri týchto vodičoch, znížime vek, lebo máme veľa šoférov. A za 10 rokov, keď ich stále bude málo, čo urobíme? Budeme dávať vodičáky od 15 rokov na kamióny, lebo máme málo šoférov?
Čiže treba sa naozaj nad tým zamyslieť. Ja už budem končiť, ale naozaj si myslím, že to nie je to dobrý návrh zákona. Podporujem väčšinu vašich vecí, aj vás pochválim, aj neviem čo, ale toto naozaj nie je domyslené. A je na zváženie, kolegovia na balkóne, fakt sa na toto pozrieť, lebo spôsobí to mnohé problémy, ktoré, potom budete sa chytať za hlavu, že čo sme to napísali.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.9.2019 o 16:23 hod.

Mgr.

Peter Pčolinský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:28

Boris Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem velice, Peter, za vystúpenie. Ja by som k nemu povedal len toľko, že ani Petrove vystúpenie, ani moje nie je útok na pani ministerku Sakovú, lebo principiálne nemáme absolútne žiadne problémy, ako vedie ministerstvo. Ani ju nenapádame, lebo si myslíme, že je to dobrý odborník, slušný človek. Rovnako môžem aj tu pred všetkými povedať, že aj s tou Threemou s tým Kočnerom stála na správnej strane, neni na nej jeden biľak. A som presvedčený, že, pani ministerka, ani vy toto ste nepriniesli, lebo ste chceli. Ste matkou, máte dieťa, tak isto nechcete, aby bolo ohrozené týmito 18-ročnými deťmi s kamiónmi v rukách. Takže asi ste boli dotlačená vládou, ale cez to všetko by som vás chcel možno ako matku poprosiť, aby ste sa na tento zákon pozreli a možno využili tú možnosť, ktorú spomínal pán Muňko, a urobili trochu pri tom nejakom pozmeňovacom návrhu zákona, aby sa to sprísnilo, aby sme naozaj chránili tie, tie naše rodiny. Ďakujem velice pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2019 o 16:28 hod.

Mgr.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29

Ľudovít Goga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Myslím, že už veľa skutočností tu odznelo, nechcem sa opakovať, ale chcel by som len zo skúseností, akú máme my, povedať niečo. My sme pôvodne prevádzkovali autopožičovňu so zahraničnou spoločnosťou SIXT a tu zo skúseností už bolo to, že vodičovi mladistvému do 21 rokov sa vôbec nepožičiavajú autá. To nehovoríme o nákladných autách. A vodiči vo veku od 21 do 25 rokov mali tzv. ten under age restriction, čo bolo vlastne vekové obmedzenie. A poistka pre nich bola, myslím, že 10 euro na deň za požičanie. Takže už aj tie požičovne to vedia, že tí vodiči nemajú skúsenosti tým, že nešoférujú. A bavíme sa stále iba o osobných autách. A to vôbec, ani drahé limuzíny sa im nepožičiava. Takže určite to, čo odznelo, skúsenosti naberajú podľa mňa odjazdenými kilometrami a určite aj preškolením. Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2019 o 16:29 hod.

Ing.

Ľudovít Goga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:30

Peter Pčolinský
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne za faktické. A posledná veta, pani ministerka, nechcem, aby to vyznelo ako klišé, ale skúste sa na ten návrh zákona pozrieť nie cez tabuľky, ale skúste sa na neho pozrieť srdcom.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2019 o 16:30 hod.

Mgr.

Peter Pčolinský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:31

Denisa Saková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážené pani poslankyne, pardon, vážený pán predsedajúci, vážená pani poslankyňa, vážení páni poslanci, dobre viete, že každoročne ministerstvo vnútra vydáva štatistiky o dopravných nehodách a veľmi sme sa tešili štatistikám, ktoré sme mohli prezentovať za rok 2018, pretože za posledných 10 rokov sme dosiahli, nechcem to nazvať druhý najúspešnejší rok, keďže sa bavíme o počte dopravných nehôd a hlavne o počte dopravných nehôd s následkom smrti za posledných 10 rokov minulý rok bolo druhé najnižšie číslo, čo sa týka počtu usmrtených na našich cestách. A je to suma alebo je to číslo 229. Na základe štatistík vždy Policajný zbor prijíma opatrenia na ročnej, mesačnej aj týždennej báze, aby skutočne tie štatistiky sme dosahovali čo najlepšie, aby sme sa radili medzi tie štáty, ktoré skutočne tú bezpečnosť na cestnej premávke kontrolujú a hlavne sa, snažia sa pre občanov Slovenska spraviť na cestách to najlepšie, čo môžu.
Takže všetky tie diskusie voči tomu, nehodovosť, zníženie veku, "céčka" a "déčka", začnem takto. Na základe, ešte pred rokom 2013, si všetci pamätáte, že minimálny vek na udelenia na vodičské oprávnenie C a CE bolo 18 rokov, tak isto D a DE bolo 21 rokov. Prišla smernica Európskej únie, ktoré sme, nemusím vysvetľovať, čo je smernica Európskej únie, že je to záväzný právny akt, ktorá smeruje k tomu, aby sa zapracovala do národnej legislatívy, aby sa každý, v každom členskom štáte dosiahol požadovaný výsledok. Táto smernica vzhľadom na to, že mala záujem eliminovať počet dopravných nehôd a počet usmrtených na cestách, zvýšila, zvýšila vek "céčka" na 21 rokov a vodičské oprávnenie D na 24 rokov. Znova pristupujeme v rámci tejto novely zákona k zníženiu veku, naspäť na 18 rokov a naspäť na 21 rokov. Primárny dôvod je aplikácia smernice Európskej únie, ktorú máme povinnosť aplikovať do 23. mája v roku 2020. Takže ak sa bavíme o nejakom ČESMAD-e alebo autobusových prepravcov alebo komkoľvek, to je všetko sekundárne, primárna je smernica.
Odôvodnenie smernice a schválenie tejto smernice Európskym parlamentom vychádzalo zo štatistík a tie štatistiky hovoria, že počet dopravných nehôd spáchaných vodičmi alebo spôsobených vodičmi, ktorí majú oprávnenie D, oprávnenie C a obsluhujú vozidlá N2, N3 a M2, je v podstate mizivou, mizivé percento týchto vodičov, ktorí spôsobujú dopravné nehody pri vedení týchto typov vozidiel. Tá nehodovosť z celkového počtu nehodovosti je 0,6 percenta, 0,7 percenta a 0,8 percenta.
Ešte raz, primárny dôvod je aplikácia smernice, ktorou Európska únia chce opäť znížiť tento vek, pretože zistila, že skutočne štatistiky dopravných nehôd pri týchto typoch vodičských oprávnení a tých typoch vozidiel sú veľmi nízke, čo sa týka uskutočnenia dopravných nehôd.
A keď už by sme sa úplne mali baviť o tom, či sme vyhoveli ČESMAD-u, nevyhoveli ČESMAD-u, tie diskusie sú tu od roku 2015, 2016, kedy prišli s touto myšlienkou. My prichádzame s novelou teraz v roku 2019, pretože smernica Európskej únie, to je hlavný dôvod. A keby sme už chceli sledovať nie verejný charakter alebo teda, pardon, charakter, ktorý nám prichádza z privátnej sféry, keď už by som raz presadzovala bez smernice zvýšenie tohto veku, tak poviem, že primárne je to kvôli hasičom a kvôli dobrovoľným hasičom, pretože musíme čakať pri type vodičského oprávnenia C, kým nám dosiahnu 21 rokov a pri dobrovoľných hasičoch aj pri našich hasičoch, sú tým hendikepovaní. Ale vždy je to sekundárne a nebol to dôvod. Dôvod a príčina, prečo toto riešime, je smernica.
Ďakujem veľmi pekne.
A samozrejme, pán poslanec, ak chcete štatistiky kľudne vám tie štatistiky ohľadne dopravnej nehodovosti a hlavne vodičského oprávnenia C, D a typy vozidiel N2, N3 a M2, kľudne vám ich doručíme a vieme s nimi sa o tom pobaviť, že tá nehodovosť je taká, akú deklarujeme.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.9.2019 o 16:31 hod.

Ing. PhD.

Denisa Saková

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:37

Maroš Kondrót
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážení kolegovia, kolegyne, 4. septembra 2019 sa skončilo funkčné obdobie Ing. Jánovi Horkovičovi, členovi Regulačnej rady, ktorého na návrh Národnej rady Slovenskej republiky vymenoval prezident Slovenskej republiky na obdobie šiestich rokov. Podľa § 7 ods. 4 zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach na uvoľnené miesto člena Regulačnej rady navrhuje nového kandidáta ten, kto navrhol člena rady, ktorého členstvo zaniklo. Na každé miesto člena rady sa navrhujú dvaja kandidáti. Z uvedeného dôvodu je potrebné vykonať voľbu kandidátov na člena Regulačnej rady.
Za člena Regulačnej rady môže byť vymenovaný občan Slovenskej republiky, ktorý spĺňa zákonom ustanovené podmienky. Na základe listu predsedníčky Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti z 27. augusta 2019, adresovaného všetkým poslancom Národnej rady Slovenskej republiky, boli predložené tri návrhy uchádzačov, a to: Sylvia Beňová, Eduard Hulík a Zsolt Lukáč.
Výbor na 90. schôdzi 18. septembra 2019 posúdil predložené návrhy za účasti navrhnutých uchádzačov na kandidátov a konštatoval, že všetci traja kandidáti spĺňajú predpoklady ustanovené v § 7 ods. 5, 7, 9 a 10 citovaného zákona. Výbor odporučil vykonať akt voľby podľa príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a volebného poriadku o voľbe a odvolávaní funkcionárov a v súlade s nimi navrhol ďalší postup, a to: po prvé, zvoliť dvoch kandidátov na člena Regulačnej rady verejným hlasovaním použitím technického zariadenia a o každom navrhovanom hlasovať osobitne; po druhé, ak nebude zvolený požadovaný počet kandidátov, t. j. dvaja kandidáti, vykonať podľa čl. 15 volebného poriadku opakovanú voľbu. Do opakovanej voľby postupujú všetci nezvolení kandidáti; ak ani v opakovanej voľbe nebude zvolený požadovaný počet kandidátov, t. j. dvaja kandidáti, navrhujem vykonať novú voľbu podľa čl. 16 volebného poriadku na ďalšej schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci oznámil, že je tu návrh na vykonanie voľby spôsobom tajnou voľbou, a mojím návrhom je, aby sme túto voľbu vykonali budúcu stredu 25. septembra o 17.00.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.9.2019 o 16:37 hod.

Ing.

Maroš Kondrót

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:40

Karol Galek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň prajem. Pán predsedajúci, pán predseda, kolegyne, kolegovia, pani ministerka. Od mnohých z vás som dostal otázku, čo je to vlastne tá Regulačná rada a čo to tu vlastne ideme dnes voliť, pretože pre mnohých je to možno taký nejaký imaginárny a neznámy pojem. Dovolím si teda zacitovať zo zákona, aby bolo všetkým jasné, o čom budeme rozhodovať.
Rada zabezpečuje strategické riadenie a koncepciu regulácie v sieťových odvetviach. Viem, že toto asi viacerým z vás veľa nepovie, ale takým tým najzákladnejším a najdôležitejším dokumentom, o ktorom sa bavíme v prípade Regulačnej rady, je regulačná politika, prijíma regulačnú politiku. No a čo je predmetom regulačnej politiky hlavne, a to je napríklad aj to, ktoré odvetia akým spôsobom regulovať alebo deregulovať. Takisto Regulačná rada rozhoduje v odvolacom konaní, čiže rozhoduje proti rozhodnutiam alebo pri rozhodnutiach Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktoré sú nejakým regulovaným subjektom napadnuté. V minulosti bola, žiaľ, táto rada nefunkčná. Alebo ani nieže nefunkčná, ale to jej fungovanie bolo značne obmedzené tým, že predseda úradu bol súčasne aj predsedom Regulačnej rady. Bolo to ešte za pána Holienčíka. Následne po tej kauze vysokých cien energií sa toto celé zmenilo a vlastne toho predsedu Regulačnej rady si tí členovia vyberajú zo svojho stredu.
Súčasne ostala parlamentu tá možnosť, teda možnosť je tu to, že my volíme troch členov Regulačnej rady a troch navrhuje vláda a potom si vyberá pani prezidentka. Čiže my musíme vždy nominovať dvoch kandidátov. Z tohto pohľadu nastalo v zákone naozaj zlepšenie tým, že tá Regulačná rada je už teraz prísne oddelená od toho úradu cez tú osobu vlastného predsedu, ale stále tam ostáva jeden nonsens. A to, že sa bavíme o nezávislom úrade a teda by tam mala byť aj nezávislá Regulačná rada alebo teda rada ako odvolací orgán, a týchto nominantov, ktorých posúvame pani prezidentke, sú politickí nominanti. To znamená, že tu musia nominovať, opäť iba niekto, niekto z nás. To sa, to sa koniec koncov aj udialo, máme tu troch nominantov, musím povedať, že kvalitných. Mali sme ich včera naozaj na tom, na tom vypočúvaní na výbore a všetci môžem povedať, že jednak spĺňajú tie kritériá, ale takisto aj vedia, o čom je tá energetika, o čom je tá regulácia.
Ale chcel by som sa teraz zamerať práve na to pravidlo toho, tej politickej nominácie alebo teda nominácie cez niektorého z poslancov, cez niektorého z nás stopäťdesiatich. Predsedníčka výboru pani Jana Kiššová sa pokúsila minimálne túto politickosť okresať tým spôsobom, že oslovila viacero zamestnávateľských organizácii, obchodných komôr a profesných združení, aby oni dali jej návrh na takéhoto kandidáta. Toto všetko sú organizácie, ktorých sa nejakým spôsobom tá regulácia v energetike týka. Čiže bol tu naozaj taký ten pozitívny posun od tej politickej tak troška do tej nepolitickej roviny, pričom prisľúbila, že akéhokoľvek kandidáta, jedného, dvoch, desiatich, všetkých posunie do parlamentu, aby o ňom mohol rozhodovať. Napokon sme dostali dvoch kandidátov, pani Beňovú a pána Lukáča, pričom pani Beňovú následne navrhol aj pán Bastrnák, takže vlastne teraz ako jediná nominácia zo strany pani Kiššovej ostal práve pán Lukáč, ktorý ale je tým nezávislým kandidátom. To znamená, že nie je nominantom v tom pravom slova zmysle pani Kiššovej. Z tohto pohľadu by som ale chcel naozaj povedať, že všetci tí kandidáti sú a boli navrhnutí určite najmä na základe tej svojej, na základe tých svojich odborných predpokladov. Rovnako aj pán Holík, ktorý takisto nás včera presvedčil o svojich kvalitách. Takže máme tu troch kvalitných kandidátov, z ktorých budeme v stredu, v stredu o piatej vyberať.
Ja by som chcel z tohto miesta ešte raz poďakovať týmto kandidátom, ktorí sem včera merali tú cestu a našli tú odvahu sa odprezentovať a zodpovedať všetky otázky, ktoré som aj ja im napríklad kládol a ktoré určite neboli jednoduché. Držím im palce, rovnako ako aj vám držím palce pri tej voľbe do Regulačnej rady, do tak dôležitého orgánu.
Takže ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.9.2019 o 16:40 hod.

RNDr. MSc.

Karol Galek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video