51. schôdza

15.10.2019 - 29.10.2019
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Zodpovedanie otázky

17.10.2019 o 14:51 hod.

Ing. PhD.

Denisa Saková

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 14:15

Árpád Érsek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň. Ďakujem za slovo. Vážený pán poslanec, ďakujem za otázku.
Pre čo najrýchlejšie dokončenie úseku je proces verejného obstarávania v rozfázované na štyri etapy. Ako prvý sa začne súťažný dialóg na diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala vrátane tunela Višňové. Národná diaľničná koncom júla zorganizovala prípravné trholé, trhové konzultácie, vyhlásenie tejto súťaže. Aktuálne výstupy z týchto trhových konzultácií Národná diaľničná spoločnosť zapracovala do súťažných podkladov. Finalizuje sa dokumentácia, ex-ante kontrolu a na ÚVO. Už je podaná. Konečná verzia tendrovej dokumentácie podlieha ešte kontrole a schválenie ministerstva dopravy, to tiež priebežne ide. Následne sa pristúpi k vyhláseniu súťaže na zhotoviteľa hlavnej trasy úseku.
Nasledovať bude súťaž na stredisku údržby vrátane operátorského pracoviska, ako tretie sa vyhlási verejné obstarávanie na technológiu tunela a poslednou bude súťaž na odpočívadlo Turie. V časti križovatky Lietavská Lúčka je súčasťou úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Potrebné na sprejazdenie úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka zrealizuje zhotoviteľ úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka. Práve tieto naše vysoko nadštandardné kroky, ako napríklad trhové konzultácie, zabezpečia to, aby všetky firmy, ktoré sa prihlásili do súťaže, mali tie najlepšie informácie a ponúkli adekvátnu cenu, ktorú budú vedieť, za ktorú to budú vedieť dokončiť.
Úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala bude dostavaný ako celok. Zo súťaže sa oddeľujú iba technologické prvky, ktoré vždy realizujú špecializované firmy, pričom si vyžaduje náročnejšiu prípravu aj na samotnú súťaž. Národná diaľničná spoločnosť postupuje vyhlásiť súťaž v tomto a budúcom roku.
Skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.10.2019 o 14:15 hod.

PaedDr.

Árpád Érsek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:25

Igor Janckulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán minister, za odpoveď. Ja si stále myslím, že bola to obrovská chyba a obrovská škoda, že sa zastavila výstavba tohoto veľmi dôležitého úseku, ktorý je veľmi potrebný pre Žilinský kraj, a určite to bude mať podstatne veľké navýšenie finančných zdrojov na dostavbu tohoto úseku.
A ja vás chcem len, pán minister, poprosiť, aby tie termíny, aj ktoré ste tu hovoril, aby boli dodržané, aby ste zo svojho postavenia vyvinuli maximálne úsilie, aby tam neboli nejaké prieťahy a aby tento potrebný úsek sa čím skôr dostaval.
Ďakujem.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

17.10.2019 o 14:25 hod.

Igor Janckulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:26

Árpád Érsek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Samozrejme, pán... Môžem, môžem? (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Hrnčiar, Andrej, podpredseda NR SR
Môžete. Nech sa páči.

Érsek, Árpád, minister dopravy a výstavby SR
Ďakujem pekne. Pán poslanec, samozrejme, aj ja som toho názoru, že musíme dodržať termíny, ktoré my sme si stanovili. Ale treba povedať na to, že vôbec nebola chyba, že my sme vylúčili taliansko-slovenskú skupinu Salini - Dúha. Poviem vám prečo. Lebo napríklad dva týždne nato v Poľsku vylúčili firmu Salini a pred dvomi alebo mesiacom takisto vylúčili firmu Salini v Čechách. Takže asi opodstatnená naša, naše prvé kolo bolo. Samozrejme, treba aj to povedať, že určite budú nejaké navýšenie finančných prostriedkov na dostavbu tejto cesty, pretože POZ-ka hovorila o 840 mil. a vysúťažené to bolo za 440, a to boli ceny z roku 2014.
Ďalšia vec, ktorá je potrebná, ja som bol presvedčený po dvoch kontrolách na tom úseku a sami to, bolo to medializované, že túto, toto dielo, tieto firmy, ktoré som spomenul, nedokončia, len bol rozkopaný tunel. Pán poslanec, však vy veľmi dobre viete, že keď kopete tunel, to je banské dielo. Asi by nebolo dobré, keby sme ich v strede banského diela odtiaľ poslali preč. Počkali sme, kým dokončia toto banské dielo, a potom ste videli sám dobre, že robilo asi 30 ľudí na stavbe. Takže to bol stav neudržateľný.
Ďakujem, skončil som.
A ešte sa chcem spýtať, tá druhá otázka, čo ste mi dal, je, je zhoda, v zhode v tejto istej. Či potrebujete, aby som...? (Reakcia z pléna.)
Ďakujem pekne, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

17.10.2019 o 14:26 hod.

PaedDr.

Árpád Érsek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:28

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán poslanec, dovoľte mi, aby som vás informoval o stave výzvy WiFi pre Teba. Náš úrad pred vyše rokom, 30. 7. 2018 vyhlásil dopytovú výzvu na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok na projekty s názvom Wifi pre Teba. A výzva bola vyhlásená na sumu, a je stále otvorená na sumu do 10 mil. eur zo zdrojov Európskej únie s cieľom zabezpečiť uspokojenie čo najväčšieho počtu miest a obcí v Slovenskej republike a na jeden projekt je v rámci výzvy vyčlenená maximálna čiastka 15-tisíc eur. To znamená, že z tejto výzvy môže byť uspokojených až 784 obcí a miest, ak by žiadali maximálny možný príspevok v sume 15-tisíc eur.
Prostredníctvom tejto výzvy môžu mestá a obce žiadať o finančné prostriedky z európskych štrukturálnych a investičných fondov, a to konkrétne z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, z jeho prioritnej osi 7, na zriaďovanie zón, tzv. hotspotov pre šírenie WiFi signálu a ich potrebné technické vybavenie, pričom je ten, tou základnou požiadavkou, aby táto služba bola poskytovaná pre občanov na verejne dostupných miestach zadarmo. Ide o jeden z krokov, ktorým Slovenská republiky prináša mestám a obciam spôsob ako zabezpečiť pre ich občanov a návštevníkov prístup k vysokokvalitnému, bezdrôtovému, a teda predovšetkým bezplatnému pripojeniu na internet, a to vo vybraných verejných priestranstvách, ako sú parky, námestia, verejné budovy, detské ihriská. Je potrebné zdôrazniť, že táto výzva sa týka obcí a miest, ktoré spadajú do území mimo Bratislavského samosprávneho kraja.
Aktuálne prebieha kolo výzvy, ktorého uzatvorenie bude 13. 11. 2019, a v závislosti od počtu predložených žiadosti, zvážime ešte otvorenie šiesteho kola výzvy, nakoľko v rámci výzvy ostáva ešte dostatočná alokácia pre ďalších žiadateľov, čo zatiaľ znamená, že uspokojený je každý uchádzač, kto o bezplatnú WiFi požiada.
A teraz si vám dovolím uviesť niekoľko štatistických údajov k tejto výzve. K 16. 10. bolo predložených 428 žiadostí o nenávratný finančný príspevok v systéme ITMS2014+. Z týchto žiadostí už je uzatvorených 252 zmlúv o poskytnutí nenávratného finančného príspevku a ostatné budú nasledovať, nakoľko sú žiadosti momentálne v schvaľovacom procese, resp. v procese uzavretia zmluvy o poskytnutí NFP.
Možno neviete, ale prvým úspešným žiadateľom, s ktorým úrad podpísal zmluvu v maximálnej sume 15-tisíc eur, bola obec Lendak, ktorá pokryla v rámci svojho projektu miesta ako obecný úrad, zdravotné stredisko, obecnú knižnicu, workoutové ihrisko, ale napríklad aj miestny cintorín a kultúrny dom, či kultúrno-spoločenskú sálu, autobusovú zastávku a Múzeum ľudovej kultúry.
Čo sa týka jednotlivých krajov, tak najviac žiadostí o nenávratný finančný príspevok bolo predložených v Nitrianskom samosprávnom kraji, a to konkrétne 132, možno aj preto, že tam pôsobíte veľmi aktívne, pán poslanec. Za ním je kraj Žilinský (reakcia z pléna), 82, Banskobystrický, 69, najmenej žiadosti bolo predložených v Košickom samosprávnom kraji. Musím sa zamyslieť nad tým. (Povedané so smiechom.)
Momentálne nám prichádzajú od úspešných žiadateľov prvé žiadosti o platby v mnohých obciach, ktoré mám napísané. No a v druhej polovici októbra, začiatkom novembra náš úrad s ministerstvom dopravy a výstavby v spolupráci s informačno-poradenskými centrami plánuje v každom zo samosprávnych krajov usporiadať pre žiadateľov, prijímateľov školenia. Cieľom týchto školení bude eliminovať nedostatky v rámci predkladaných podkladov týkajúcich sa verejného obstarávania a žiadostí o platbu, aby výdavky úspešným žiadateľom boli preplatené v čo najkratšom čase pri minimalizácii, pri minimalizácii chýb. Ďakujem pekne.
Pán predsedajúci, skončil som. A pokiaľ by pán poslanec chcel, tak mu viem dať aj zaujímavé tabuľky s číslami.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

17.10.2019 o 14:28 hod.

MUDr. PhD. MPH

Richard Raši

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:33

Denisa Saková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, dovoľte, aby som prečítala odpoveď od pani ministerky.
„Ja ako ministerka a lekárka vo svojich vystúpeniach, to pani ministerka napísala, „budem vždy zdôrazňovať dôležitosť očkovania. Očkovanie patrí medzi najefektívnejšie spôsoby prevencie proti závažným infekčným ochoreniam, ktorým možno predchádzať očkovaním. Preto aj podpora očkovania chápaná ako prioritná oblasť verejného zdrav..., preto je aj podpora očkovania chápaná ako prioritná oblasť verejného zdravotníctva.
V oblasti očkovania je venované zvýšené úsilie edukácií nielen rodičov, ale aj ostatnej verejnosti na rôznych fórach. Téma povinného očkovania je prezentovaná verejnosti v printových a v elektronických médiách, takisto na internetových a sociálnych sieťach. Na regionálnych úradoch verejného zdravotníctva sú zriadené napríklad poradne očkovania, kde odborníci z oblasti epidemiológie poskytujú rodičom bezplatné konzultácie v súvislosti s očkovaním. Význam povinného očkovania, ako aj riziko, ktoré hrozí dieťaťu v prípade, že nebude očkované približujú taktiež očkujúci lekári. Pri zabezpečení vzdelávacích aktivít postupujú regionálne úrady verejného zdravotníctva koordinovane a úzko spolupracujú so Slovenskou epidemiologickou a vakcionologickou spoločnosťou a inými odbornými spoločnosťami. Cieľom je chrániť zdravie verejnosti znížením, resp. stabilizovaním počtu neočkovaných detí v rámci povinného očkovania z dôvodu odmietnutia a zvýšením počtu osôb očkovaných odporúčaným očkovaní a zároveň posilniť dôveru odbornej, aj laickej verejnosti v očkovanie.
Na podporu očkovania boli realizované úspešné projekty ako Hodnota očkovania, Očkovanie hrou a viaceré kampane. Každoročne sa Slovenská republika zapája do Európskeho imunizačného týždňa zameraného na podporu imunizácie. Túto kampaň podporujú všetky krajiny euroregiónu, niektoré regionálne a národné organizácie vrátane Detského fondu OSN, UNICEF, a Európskeho centra pre prevenciu a kontrolu chorôb. V rámci podpornej kampane imunizácie Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky na svojej internetovej stránke každoročne uverejňuje očkovací kalendár na daný rok. Ide o praktickú a zrozumiteľnú pomôcku pre odbornú a laickú verejnosť, kde si záujemca nájde základné informácie o povinnom a odporúčanom očkovaní pre bežnú populáciu. Túto pomôcku v printovej podobe Úrad verejného zdravotníctva v spolupráci so Všeobecnou zdravotnou poisťovňou distribuuje pre tehotné ženy v poradniach, taktiež pre tehotné a rodičky v pôrodniciach v Slovenskej republike.
Vzhľadom na dôležitosť a význam očkovania je potrebné, tak ako aj doteraz, naďalej vykonávať osvetu v rámci imunizácie, poskytovať laickej a odbornej verejnosti relevantné informácie a argumenty nielen o význame očkovania, ale aj o možných nežiadúcich účinkoch po očkovaní, médiá, webové stránky, sociálne siete, edukačné materiály a podobne. Ďalej je potrebné vykonávať edukáciu očkujúcich lekárov o potrebe informovať rodičov detí pred výkonom očkovania o význame očkovania pre ich dieťa, ale aj možných nežiaducich účinkoch očkovania, ďalej apelovať na očkujúcich lekárov, aby individuálne a citlivo, aby indviduáne pristupovali k očkovaniu každého dieťaťa a dodržiavali indikácie a kontraindikácie očkovania, zabezpečovať naďalej systém kvality a bezpečnosti očkovacích látok.
Cieľom očkovania je čo najúčinnejšie chrániť jednotlivca, ale aj celú spoločnosť pred závažnými infekčnými ochoreniam.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

17.10.2019 o 14:33 hod.

Ing. PhD.

Denisa Saková

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:38

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci a zároveň podpredseda Národnej rady, gratulujem k zvoleniu a držím vám palce v tejto dôležitej funkcii, aby ste ju zvládli, ako zvykne hovoriť náš predseda vlády, dôstojne.
Takže, vážený pán poslanec a zároveň pán podpredseda Národnej rady, vládny návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2020 - 2022 bol schválený s deficitom na úrovni 0,49 % HDP. Každý rozpočet predstavuje plán. Na to, aby ste ho vedeli zostaviť, potrebujete poznať základné parametre, od ktorých sa môžete odraziť. V prípade rozpočtu ide o makroekonomickú prognózu a na ňu nadväzujúcu prognózu daňových a odvodových príjmov. V prípade zostavovania rozpočtu máte určitú výhodu v tom, že obe tieto prognózy sú predmetom rokovania výborov, v ktorých sú parametre týchto prognóz diskutované a výsledkom posledného rokovania je, že prognózu daňových a odvodových príjmov hodnotili členovia ako realistickú.
Minulosť nás ale naučila, že ekonomický vývoj je veľmi živá veličina, ktorá sa nie vždy vyvíja tak, ako by sme si analyticky naprognózovali. Rozpočet ako každý iný plán teda v sebe nesie vždy určitú mieru rizík a v prípade ich materializácie je potrebné v závislosti od ich výšky na ne priebežne reagovať.
Uvedené platí nielen z pohľadu budúcoročného rozpočtu, ale boli sme toho napríklad aj svedkami v tomto roku. Posledná makroekonomická prognóza potvrdila, že najlepšie časy ekonomiky má už Slovensko za sebou, a prišlo ochladenie, ktoré sa prejavilo aj na príjmovej strane rozpočtu už od tohto roka. Zmenili sa tak pomerne významne parametre, na ktorých bol tohtoročný rozpočet zostavený. Zároveň vznikla v priebehu roka potreba dofinancovania sektoru zdravotníctva. Výsledkom je, že odhad na tento rok revidujeme na 0,68 % hrubého domáceho produktu, čo by v prípade jeho naplnenia sa aj tak predstavovalo najlepší výsledok hospodárenia Slovenska. Ako minister financií máte k dispozícii nástroje, ktorých použitie závisí aj od času, ktorým disponujete. V prípade potreby legislatívnych úprav, či už na strane príjmov, alebo výdavkov, viete reagovať aj na aktuálny vývoj, ale zvyčajne si tieto opatrenia vyžadujú dlhší reakčný čas.
Ďalším nástrojom je riadenie výdavkov, a práve tento nástroj sa v týchto dňoch realizuje. Po mojich viacnásobných apeloch na kolegov s potrebou šetrenia v tomto roku im bolo doporučené, doručené oznámenie o konkrétnej výške šetrenia, ktoré od nich v tomto roku očakávam - teda očakáva pán minister financií - v celkovej výške 214 mil. eur. V týchto dňoch sú doručované ich návrhy, ktoré budú posudzované a následne sa pristúpi k viazaniu.
Ďakujem pekne, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

17.10.2019 o 14:38 hod.

MUDr. PhD. MPH

Richard Raši

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:45

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vážený pán poslanec, zástupca generálneho tajomníka OECD Jeffrey Schlagenhauf prišiel na Slovensko na moje pozvanie s cieľom predstaviť protikorupčnú stratégiu pre oblasť implementácie európskych fondov, ktorú sme vypracovali v spolupráci s OECD. Konkrétne ide o oblasť riadenia rizík spojených s korupciou a podvodmi pri implementácii eurofondov.
Hovorili sme o prínose projektu pre Slovensko a zhodli sme sa, že mechanizmy riadenia rizík sú na Slovensku nastavené v súlade s európskymi požiadavkami. Cieľom nášho spoločného projektu je snaha o ich ďalšie vylepšenie.
V tejto súvislosti sme v spolupráci s OECD vypracovali akčný plán, ktorý v sebe obsahuje 12 konkrétnych opatrení, ktoré ešte viac vylepšia prostredie riadenia rizík a podvodov, a prevencie podvodov v procese implementácie. Spomeniem aspoň najdôležitejšie z nich.
Spolu s OECD sme presvedčení, že do procesu riadenia rizík a prevencie podvodov je potrebné intenzívnejšie zapájať orgány činné v trestnom konaní. Z praxe disponujeme informáciami, že riadiace orgány, ktoré sú zodpovedné za proces implementácie fondov Európskej únie, nedospinujú, nedisponujú dostatočnými administratívnymi kapacitami, ktoré sú schopné už v prvom momente odhaliť potenciálne riziko podvodného konania alebo korupcie, preto angažovanosť orgánov činných v trestnom konaní a ich aktívna spolupráca s riadiacimi orgánmi musí fungovať už na začiatku celého projektového cyklu a preventívne brániť vzniku podvodného konania a korupcii už od začiatku.
Ďalšou pomôckou pre riadiace orgány bude vypracovanie tzv. katalógu rizík. Experti nášho úradu v spolupráci s riadiacimi orgánmi vypracujú katalóg situácií, ktoré sú z pohľadu implementačného cyklu najviac dotknuté rizikom korupcie a podvodu, pričom ku každému sa priradí aj jeho závažnosť, resp. pravdepodobnosť jeho vzniku. Som rád, že v niektorých prípadoch príprava tohto katalógu prebiehala už počas misií expertov OECD u nás a v prípadoch niektorých ministerstiev je tento katalóg už vo finálnej fáze jeho prípravy.
Medzi ďalšie opatrenia, na ktorých sme sa spolu s OECD zhodli, je potreba akcelerácie prípravy etických kódexov v podmienkach orgánov štátnej správy a vytvorenie aktívneho fóra na zdieľanie informácií medzi zainteresovanými subjektami a v neposlednom rade aj zabezpečenie systému expertných školení v procese boja proti podvodom a korupcii.
Ctené dámy poslankyne a vážení páni poslanci, toto je v súčas..., v stručnosti zhodnotenie mimoriadne konštruktívnej spolupráce medzi zástupcami úradu podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu a expertmi OECD. Pripomeniem, že ide o jedno z opatrení, ktoré vyplýva z Akčného plánu na posilnenie transparentnosti a zjednodušenie implementácie fondov Európskej únie, ktoré schválila vláda, vláda Slovenskej republiky ešte v jeseni v roku 2017. Zároveň som presvedčený, že tieto opatrenia môžu napomôcť práve prevencii podvodov v oblasti implementácie fondov EÚ a som veľmi rád, že zástupca generálneho tajomníka OECD Jeffrey Schlagenhauf vyjadril Slovensku podporu v jeho úsilí a prejavil veľký záujem pokračovať v naštartovanej spolupráci.
Ďakujem pekne, skončil som.
Skryt prepis

17.10.2019 o 14:45 hod.

MUDr. PhD. MPH

Richard Raši

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:45

Miroslav Lajčák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda Národnej rady, medzirezortná konzultačná - a teda nie koordinačná - skupina pre boj proti dezinformáciám a strategickú komunikáciu Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky vznikla v marci 2019 ako ad hoc konzultačný nástroj oddelenia strategickej komunikácie nášho rezortu osobitne v reakcii na odporúčania Akčného plánu Európskej únie proti dezinformáciám z 5. decembra 2018 vrátane účasti expertov občianskeho sektora.
Ako ad hoc konzultačný nástroj preto, lebo v Slovenskej republike pre túto oblasť doteraz neexistoval legislatívny rámec ani nadrezortný koordinačný mechanizmus. Táto oblasť musí byť v budúcnosti koordinovaná v zmysle prístupov hollow government alebo hollow society z pozície centrálneho nadrezortného útvaru, a nie z pozície jediného rezortu. Téma sa diskutuje v Bezpečnostnej rade Slovenskej republiky. Jej terminologická komisia nedávno prijala definíciu strategickej komunikácie.
Skupina zároveň vznikla z okamžitej potreby a v podmienkach neexistencie príslušných zákonov v krátkom období aspoň metodicky pripraviť expertov na príslušných rezortoch na európske voľby v máji 2019 z pohľadu možných dezinformačných kampaní, ďalej šíriť povedomie o orgánoch v Slovenskej republike a Európskej únii kompetentných konať v tej-ktorej oblasti, ako sú napríklad kybernetické a ďalšie hybridné útoky a o európskej koordinácii týchto príprav.
Jedným z viacerých koordinačných útvarov Európskej únie pred európskymi voľbami bola práve v I. polroku 2019 európska sieť spolupráce pre ochranu integrity európskych volieb a demokratických inštitúcií Európskej únie, v ktorej Slovenskú republiku zastupoval v tom období vedúci oddelenia strategickej komunikácie ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí.
V iných pracovných skupinách Európskej únie k téme eurovolieb však boli zastúpené ďalšie rezorty: ministerstvo vnútra, odbor volieb, referend a politických strán, útvary kybernetickej ochrany, útvar boja proti hybridným hrozbám v kancelárii Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky, ktoré v konzultačnej skupine informovali o svojich získaných informáciách a skúsenostiach. Iniciatíva konzultačnej skupiny v agende volieb sa po eurovoľbách skončila, pretože na základe nami iniciovanej diskusie a rozhovorov v Bezpečnostnej rade Slovenskej republiky pán predseda vlády listom požiadal pani ministerku vnútra vytvoriť medzirezortnú pracovnú skupinu, ktorá by sa venovala organizačnému a legislatívnemu rámcu ochrany volebných procesov a demokratických inštitúcií v Slovenskej republike pred dezinformačnými a ďalšími útokmi na internete.
Táto nová medzirezortná pracovná skupina, citujem: „pre úpravu pravidiel vedenia volebnej kampane a politickej reklamy na internete“ koordinovaná odborom volieb, referenda a politických strán Ministerstva vnútra Slovenskej republiky bola prvýkrát zvolaná 16. septembra 2019. Rezort zahraničných vecí vníma nominovaných dvoch expertov.
Činnosť našej konzultačnej expertnej skupiny bude na ad hoc báze do vytvorenia riadneho nadrezortného koordinačného mechanizmu pre boj s dezinformáciami pokračovať. Okrem informovania o vývoji v tematike napríklad v pracovnej skupine systému rýchlej reakcie európskej služby vonkajšej činnosti vyplývajúceho práve z Akčného plánu Európskej únie proti dezinformáciám totiž ponúkame nami organizované projekty budovania kapacít štátnej správy v oblasti boja proti dezinformáciám s účasťou zahraničných partnerov, expertov, výmenných skúseností s nimi vo viacerých dimenziách tejto agendy alebo iné zahraničné iniciatívy.
Skončil som, pán podpredseda.
Skryt prepis

17.10.2019 o 14:45 hod.

JUDr.

Miroslav Lajčák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:45

Miroslav Lajčák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vnímam to jednoznačne ako dobrú správu. Viem, som informovaný, že práve pred chvíľou bola v Bruseli ohlásené dosiahnutie dohody.
My stále hovoríme, že najhoršie zo všetkých riešení by bol brexit bez dohody. Samozrejme, tá dohoda, ako bola doho..., ako je vyrokovaná, neprekračuje žiadne červené čiary, to znamená, neohrozuje integritu vnútorného trhu Európskej únie. Samozrejme, ešte musí prejsť schválením v britskom parlamente, čo podľa najnovších čísiel vyzerá byť pomerne napäto. Premiér Johnson potrebuje 320 hlasov a podľa tých informácií, ktoré prichádzajú, má v tejto chvíli 321, ak nikto nezlyhá. A posledný termín na to, aby britská strana dohodu schválila a nemusela žiadať o predĺženie termínu brexitu, je táto sobota 19. októbra. Čiže máme dva dni na to, aby sme vedeli, či britská strana s touto dohodou súhlasí. Líder opozície Jeremy Corbyn už túto dohodu odmietol, pretože podľa jeho názoru vytvára hranicu medzi Severným Írskom a zvyškom Veľkej Británie v Írskom mori.
Takže prajme si, aby dohoda bola schválená. Sme presvedčení, že v tejto chvíli je to najlepšie možné riešenie.
Skryt prepis

17.10.2019 o 14:45 hod.

JUDr.

Miroslav Lajčák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:51

Denisa Saková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za otázku. Vážený pán predsedajúci, zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva už v súčasnosti presne definuje, čo obsahuje kandidátna listina a najmä údaje, ktoré sa uvádzajú v zozname kandidátov. Donedávna bolo toto ustanovenie všeobecne rešpektované.
Najvypuklejšie sa nerešpekt..., najvyvypik..., najvypuklejšie sa nerešpektovanie zákona prejavilo v komunálnych voľbách na jeseň v roku 2018, po ktorých aj Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán, ktorá je zložená z nominantov všetkých politických strán zastúpených v parlamente, skonštatovala, že dochádza k zneužívaniu rubriky zamestnanie, ktoré kandidát vykonáva v čase podania kandidátnej listiny na politickú reklamu. Navrhovaná zmena v podstate na veci nič nemení, iba má ambíciu vynútiť si dodržiavanie zákona. Ministerstvo vnútra problém v čase prípravy a konania komunálnych volieb zaznamenalo a pripravuje vládny návrh novely tzv. volebného zákona, pričom jedným z bodov malo byť aj vyriešenie tohto problému, ktorých, ktorým sa zaoberala nielen štátna komisia, ale ktorý zaznamenalo v čase registrácie kandidátnych listín desiatky miestnych a mestských volebných komisií.
Poslanci však boli v tomto bode oveľa rýchlejší a pripravili poslanecký návrh pre ministerstvo, ak návrh bude schválený, to znamená, že tento bod z pripravovanej novely zákona vypustíme.
Ďakujem, skončila som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

17.10.2019 o 14:51 hod.

Ing. PhD.

Denisa Saková

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video