9. schôdza

6.9.2016 - 23.9.2016
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.9.2016 o 13:33 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 13:22

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, dovoľte mi na úvod uviesť, že som sa do rozpravy prihlásil aj písomne. Neviem, kde došlo k skratu na strane aparátu Národnej rady, ale vlastne to nie je ani také dôležité, keďže sa dá možno ešte stále prihlásiť aj ústne, keďže sme ešte pred zmenou rokovacieho poriadku, ako ho navrhujete. A teraz už k samotnej veci.
Dovoľte mi v mene troch poslancov, pani poslankyne Macháčkovej, pani poslankyne Petrík a mojej osoby, predniesť pozmeňujúci návrh na zmenu v zložení výborov Národnej rady. Využívam to, že kvôli pánovi poslancovi Tomášovi sa tento bod objavil a dovolím si riešiť jeden systémovejší a dlhodobejší problém, ktorého dôsledky však vidíme aj v tento deň.
Ten návrh znie: Národná rada Slovenskej republiky podľa § 2 ods. 3 písm. b) zákona o Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odvolá poslanca Jozefa Valockého, klub SMER – sociálna demokracia, z Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Dôvod, prečo tento návrh podávam, je to, že pán poslanec Valocký je zároveň riaditeľom fakultnej nemocnice v Nitre a zároveň členom Výboru Národnej rady pre zdravotníctvo. Fakultná nemocnica v Nitre má svojho zriaďovateľa, ktorým je ministerstvo zdravotníctva a ktorého právomoci vykonáva minister zdravotníctva. Zároveň výbor pre zdravotníctvo je zriaďovaný Národnou radou ako iniciatívny a kontrolný orgán Národnej rady v oblasti zdravotníctva. Pán poslanec Valocký tak zároveň kontroluje ministra, ktorý je jeho nadriadeným, a kontroluje jeho. Viem, že po kauze Bašternák už tieto typy konfliktov záujmov by nás akosi, sa už zdajú byť také až ezoterické, lebo, keďže máme ministra, ktorý vyšetruje sám seba, tak proti tomu možno toto teraz pôsobí ako dôraz na drobnosti, ale je to, je to veľmi nezdravé. A dovoľte mi to uviesť na dvoch príkladoch.
Prvý príklad je ešte z minulého funkčného obdobia, kedy bola odhalená takzvaná kauza vývarovní. Pri množstve káuz, ktoré sú na Slovensku, nejdem vás ňou nejak dlhšie nudiť, ale bola to kauza, kde riaditelia viacerých štátnych nemocníc podpísali nielen nevýhodné, ale najmä protizákonné zmluvy o, koncesné zmluvy o dodávkach jedla pre svoje nemocnice, a v jednej chvíli o tom rokoval aj parlamentný výbor pre zdravotníctvo. Keď som sa ako hosť zúčastnil rokovania, bol som šokovaný, že viacej poslanci na tomto výbore namiesto toho, aby kontrolovali ministra a tlačili ho do riešenia, tak obhajovali tieto tendre a chovali sa, by som povedal, pápežskejšie ako pápež. Minister za SMER Čislák bol kritickejší k týmto tendrom ako poslanci, ktorí by ho mali kontrolovať. Pochopil som však veľmi rýchlo, že prečo to tak je. Keďže štyria z týchto poslancov boli zároveň riaditeľmi štátnych fakultných nemocníc za SMER a tým pádom presne chránili najmä sami seba. Jeden z nich, dokonca pán poslanec Baláž, ktorý, ako sme si vypočuli, prestal byť poslancom po návrate pána Erika Tomáša, obhajoval na tomto výbore sám seba, keďže on bol jeden z tých riaditeľov, ktorí podpísali takúto nevýhodnú zmluvu, a zároveň bol poslancom výboru pre zdravotníctvo. Po zmene, po volebnej zmene voliči rozhodli, že obmenil sa teda poslanecký zbor a dnes už len, ak ma informácie neklamú, len pán poslanec Valocký je takýto mohykán dvojstupňovej kontroly, kde kontroluje ministra, ktorý kontroluje jeho. A myslím, že je načase tomuto urobiť koniec. Protestoval som proti aj v minulom období tomu, dnes je predložený konkrétny návrh na jeho riešenie.
Aby sme vedeli, o čom sa bavíme, že sa nebavíme o ezoterickej situácii, už niekoľko dní, dokonca už viac ako týždeň je vo fakultnej nemocnici v Nitre zásadný problém s tým, že existuje nedostatok anestéziológov, a preto nie je možné realizovať operácie, pričom viaceré plánované operácie musia byť rušené a pacienti posielaní domov. O tomto probléme informovali aj dve hlavné televízie, informovali o ňom médiá, informoval o ňom aj hlavný krajský lekár v Nitre, ktorý však, keďže fakultná nemocnica nie je zriaďovaná Nitrianskym samosprávnym krajom, má podľa vlastných slov v tejto veci obmedzené kompetencie. Som si istý, že keby riaditeľom tejto nemocnice bol ktokoľvek iný ako poslanec Národnej rady za SMER, ešte k tomu člen výboru pre zdravotníctvo, tak by ministerstvo zdravotníctva na takúto situáciu urýchlene reagovalo. Namiesto toho ministerstvo zdravotníctva už niekoľko dní strká hlavu do piesku, najprv hovorilo, že nedostalo žiadny podnet, a potom, čo sme im taký podnet zaslali, hovorila o tom, že situáciu skúmajú. Ja tu nechcem riešiť nitrianskych anestéziológov, na to sú iné fóra, ale čo chcem zdôrazniť, že na takých príkladoch vidno, že tento konflikt záujmov, to, keď kontrolovaný subjekt je zároveň kontrolujúci subjekt ministra, sa môže prejavovať v priamom dôsledku v zdraví a v živote občanov. Nie je to ezoterika, nie je to nejaká parlamentná estetika, je to niečo, čo sa môže týkať nás všetkých. Zároveň samozrejme rešpektujem to, že podľa parlamentnej logiky a matematiky toto miesto vo výbore prináleží strane SMER – sociálna demokracia, preto ani nenavrhujem nikoho na toto miesto, je to samozrejme v plnej kompetencií strany SMER, aby v prípade, že tento návrh uspeje, následne navrhla iného poslanca, ktorý bude do tohto výboru zvolený.
Chcem sa na záver obrátiť aj na predsedu Národnej rady, som rád, že ešte je tu pán Danko, a chcem vás, pán predseda, poprosiť. Vy chcete prinavrátiť dôveryhodnosť Národnej rade. Dovoľte mi však povedať, že dôveryhodnosť sa prinavracia skutkami. Dôveryhodnosť sa neprinavracia štúrovskými uniformami, dôveryhodnosť sa neprinavracia verbálne, dôveryhodnosť sa prinavracia skutkami. A jeden z takých skutkov je a jednou základných funkcií parlamentu je kontrolovať exekutívu. Všade na svete to je, úplne základná funkcia parlamentu je kontrolovať výkonnú moc a táto veľmi nezdravá situácia, ktorú tu máme, keď kontroluje v tak citlivej oblasti, ako je zdravotníctvo, výkonnú moc niekto, koho následne kontroluje táto výkonná moc, je niečo, čo by sme malí spoločne vyriešiť.
Ďakujem vám pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.9.2016 o 13:22 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:28

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja už som, keď sme odvolávali v minulom období ministra Čisláka, tuším sa pýtal aj viacerých poslancov za SMER, ži čo poznajú nejakú krajinu, keď robíte rôzne komparatívne štúdie, kde by poslanci vládnej strany boli zároveň riaditeľmi nemocníc. Lebo pán Valocký nie je jediný. Podľa mňa taká krajina neexistuje. Neexistuje. Je absurdné, že vy ste vytvorili z funkcie riaditeľov nemocníc politické funkcie. A je ešte absurdnejšie, že ich riaditelia sú v kontrolnom výbore, ktorý kontroluje ministra zdravotníctva, ktorého rezort ich menuje. Ja možno ešte vystúpim v ústnej rozprave, lebo to, čo sa deje pri konflikte záujmov na ministerstve vnútra, dnes boli vypovedať novinárky, ktoré, kde začalo trestné stíhanie vo veci ohovárania ministra vnútra Kaliňáka. Ja si myslím, že vy už nemáte hranicu, nemáte mieru. Prokurátor, ktorý preveroval trestnú činnosť ministra vnútra, bol nezákonne obvinený NAKA. Nezákonne nehovorím ja, to bola Generálna prokuratúra. Poproste, prosím vás, pána poslanca Číža, aby bol ticho. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim).

Danko, Andrej, predseda NR SR
Ďakujem a poprosím vás, pán poslanec, držme sa témy pri rokovaní...

Lipšic, Daniel, poslanec NR SR
Ja sa držím témy, ja hovorím o konflikte záujmov a poprosím vás, keby ste vašich poslancov upozornili, aby sa správali v sále slušne. Budem pokračovať.

Danko, Andrej, predseda NR SR
Poprosím o kľud v sále a poprosím držať sa témy. Ďakujem.

Lipšic, Daniel, poslanec NR SR
Držím sa témy, ktorou je konflikt záujmov. Začal som zdravotníctvom, hovorím o vnútre. Tá situácia podľa mojej mienky je neudržateľná, keď prebieha trestné stíhanie v kauze Chovanec za údajne ohováranie ministra vnútra, riešia to podriadené zložky ministra vnútra. Teraz vy zablokujete diskusie o jeho odvolávaní a potom tuná pán poslanec Číž vykrikuje, že o tom nemôžme hovoriť. Čiže môžme o tom hovoriť vlastne nikdy a nikde, hej. Budeme o tom hovoriť, pán predseda, a kauza pána poslanca Valockého je len vrcholkom ľadovca, toho, akým spôsobom vaši nominanti a vaši vrcholní predstavitelia sú v konflikte záujmov par excellence. Aj k tomu vyzývam váš sta... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.9.2016 o 13:28 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:30

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Beblavý, vecne s tým návrhom súhlasím, myslím, že to zdôvodnenie je jasné a presvedčivé. Je samozrejme možné, že poslanci vládnej koalície budú hlasovať proti, hlasovať proti sa dá, nejako to vecne zdôvodniť si veľmi neviem predstaviť. Ale na tvojom vystúpení ma zarazilo, že si ani na začiatku, ani na konci nespomenul, že treba odvolať aj ministra vnútra Roberta Kaliňáka, pretože o čomkoľvek bude táto Národná rada rokovať, kým bude vo funkcii, v takejto vysokej funkcií človek podozrivý z prepojenia na organizovaný zločin, tak to tým bude zatienené. A pri všetkom rešpekte k dôvodom pre odvolanie pána poslanca Valockého z funkcie predsedu výboru, k dôvodom, ktoré si uviedol, myslím si, že netreba zabúdať ani na to, že treba odvolať aj pána ministra Kaliňáka. Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.9.2016 o 13:30 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:32

Boris Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja si myslím, že tunak v tejto republike na mnohých postoch je ďaleko väčší problém v konflikte so záujmami. A v tomto prípade až taký veľký problém nevidím, u pána Jozefa Valockého, preto, lebo nevidím dôvod, ako by to mohol zneužiť, že sedí v tom výbore. Mne osobne to neprekáža a pripadá mi to rovnako detinské, ako keby sme pána Dušana Galisa, keď sa stane trénerom Slovana, vyhodili z výboru pre školstvo a šport len preto, že teraz začal trénovať Slovan. Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.9.2016 o 13:32 hod.

Mgr.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:32

Miroslav Číž
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. No, ak dobre čítam návrh programu, ktorý sme schválili, tak bod 1 je návrh na voľbu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky za člena výboru Národnej rady Slovenskej republiky. Vo väzbe na to, čo pán poslanec Beblavý tu narozprával a do akej miery teda je to v súlade s tým, o čom rokujeme, je pre každého súdneho človeka, myslím si, na prvý pohľad úplne jasné. V danom prípade ešte by som chápal, keby vzniklo, k nejakým novým veciam, ale my sme ešte pred tromi, či koľkými, štyrmi mesiacmi videli obrovské extempore pána poslanca Beblavého a samozrejme celej suity vo väzbe na diskusiu o tom, ako sa zaraďujú poslanci do výborov. Pokiaľ mi je známe, v Nitre ani nikde inde nedošlo k absolútne k žiadnej zmene odvtedy, čo vec bola vyriešená hlasovaním Národnej rady.
Pán poslanec, riaditeľ nemocnice, mimochodom, je riaditeľom päť rokov a päť rokov je aj poslancom, takže ten obrovský objav a to, že vniesť opäť do rokovania úplne nezmyselný konflikt, je, bohužiaľ, typický. O žiadny vecný problém nejde, je mi to ľúto a je škoda, že týmto spôsobom začíname opäť túto schôdzu Národnej rady. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.9.2016 o 13:32 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:33

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Tiež by som radšej začal pokračovaním mimoriadnej schôdze, mohli sme odvolať Kaliňáka, bolo by to asi zmysluplnejšie. A Valocký je menšia ryba. Ale každopádne ďalší dôvod, ktorý Miro Beblavý nespomenul, je to, že tento pán riaditeľ, ktorý už, bohužiaľ, päť rokov je riaditeľom nemocnice v Nitre, kryl podvod lekárky, ktorá bielila zdravotnú kartu malého dieťaťa, dvojročného dieťaťa, ktorého lekárka pripravila o zdravie, následne tento náš kolega Valocký, ktorý, bohužiaľ, je v zdravotníckom výbore, kryl tento podvod a obhajoval lekárku, ktorá podvod spáchala, a nie tú, ktorá na tento podvod upozornila, pani doktorku Pechočiakovú. Myslím si, že to je ďalší závažný dôvod, prečo tento človek nemá čo robiť v zdravotníckom výbore.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.9.2016 o 13:33 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:34

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predseda, v prvom rade dovoľte mi obhájiť postup pána Lipšica voči vám, pretože pán Lipšic explicitne sa vyslovoval k tomu, k čomu som sa ja vyslovoval, lebo ja som tiež hovoril o pánovi Kaliňákovi a ministerstve vnútra, takže on žiadnym spôsobom rokovací poriadok neporušil, porušili ste ho vy, keď ste ho vyzývali, aby, a brali ste mu čas. To je jeden bod.
Pokiaľ ide o to, čo povedal pán poslanec Dostál, musím sa mu ospravedlniť, mal samozrejme pravdu, mal som tak vykonať aj vzhľadom na predchádzajúce vyjadrenia a ďakujem mu za upozornenie.
Pokiaľ ide o to, čo povedal pán poslanec Kollár. Pán poslanec, viete, politika a teda aj tá parlamentná, aj životy sú niekedy aj o detailoch, viete. Nielen o tom veľkom obraze, nielen o tých večerných videách. A poviem vám tak, že ministerstvo školstva nezriaďuje a neriadi Slovan Bratislava. Preto keď sa pán Galis stane trénerom Slovana Bratislava, nebude podriadeným pána ministra, v tomto prípade Plavčana, a nevznikne nám tento začarovaný kruh. Fakultná nemocnica v Nitre je priamo zriaďovaná ministrom, a preto mu priamo podlieha, je to priamy podriadený. Je to tak ako, keďže viem, že ste riadili firmy, keď je to váš priamy podriadený. No keby bol váš priamy podriadený zároveň vaším kontrolórom vo vašich biznisoch, či už v minulých alebo súčasných, tak verím, že by ste to videli ako problém. Alebo ak nie, tak potom to niečo hovorí o vnímaní toho, ako sa majú riadiť či už spoločnosti alebo štát.
A v poslednom bode k pánovi poslancovi Čížovi, ako som aj uviedol, ja som na ten problém pána poslanca Valockého upozorňoval aj v minulosti, aj iných poslancov, takže nejde o nejaký náhly objav. A to, že je päť rokov riaditeľom nemocnice, hovorí naozaj niečo o tom, že pre stranu SMER osobitne problém konfliktu záujmov nezačal s pánom poslancom, pánom ministrom Kaliňákom a s kauzou Bašterňák, ale že jednoducho je to slovné spojenie, ktoré minimálne strane SMER nič nehovorí už dlhodobo.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.9.2016 o 13:34 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 13:37

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

36.
Ďakujem, pán predseda, za slovo. Prajem všetkým príjemný dobrý deň.
Cieľom novely tohto zákona je zabezpečiť, aby bankový sektor primerane prispieval k financovaniu nákladov na riešenie možných finančných kríz slovenského bankového sektora a aby sa tak odstránilo spoliehanie sa na finančné prostriedky daňovníkov. Za týmto účelom sa navrhuje ponechanie sadzby osobitného odvodu bánk na ďalšie kalendárne roky na úrovni súčasného koeficienta a časovo sa obmedzuje jeho platenie. Zároveň sa zrušujú ustanovenia o tzv. degresii sadzby bankového odvodu v závislosti od dosiahnutia sumy uhradeného odvodu a úrovne definovaného ukazovateľa, ktorým je podiel uhradených odvodov na celkových aktívach bankového sektora Slovenskej republiky tak, ako je to v texte zákona dnes. Prostriedky osobitného odvodu sú štátnymi finančnými aktívami kapitoly Všeobecná pokladničná správa. Sú účelovo určené a viazané na krytie nákladov spojených s riešením finančných kríz v bankovom sektore a na ochranu jeho stability. Tiež ich možno použiť aj na doplnenie zdrojov Fondu ochrany vkladov potrebných na výdavky z dôvodu výplaty náhrad za nedostupné vklady. Z toho vyplýva, že nie je možné ich použiť na iný ako zákonom stanovený účel.
Návrh tohto zákona bol 27. júla tohto roku predložený na vnútrokomunitárne pripomienkovanie Európskej centrálne banke a môžem vás informovať, že odpoveď prišla dnes s výsledkom bez výhrad. To znamená Európska centrálna banka konštatuje, že návrh tohto zákona neovplyvňuje stabilitu finančných inštitúcií na Slovensku. Toľko na úvod.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.9.2016 o 13:37 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:40

Radovan Baláž

Vystúpenie v rozprave 13:41

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predseda, vážený pán minister, vážení kolegovia, panie poslankyne, páni poslanci. Začnem, pán minister, priamo na vás. Vy ste uviedli tento zákon tak, ako ste ho uviedli, tak nebadám žiadnu nejakú zmenu, prečo vlastne sa prichádza k tomuto kroku. Ale ja by som chcel možno využiť túto príležitosť tým, že je to aj prvý vlastne zákon z vášho daňového balíčka v Národnej rade, tak by som chcel možno tak sa vyjadriť celkovo aj k tomuto balíčku a vyjadriť sa vôbec k opodstatnenosti aj tohto zákona, aj celého balíčka.
Ja by som možno na úvod chcel tak povedať, že štát má slúžiť ľuďom. A prečo to hovorím? Pretože myslím si, že toto je veľmi dôležité, aby sme mali na mysli práve aj pri správe financií a pri tom, ako zostavujeme rozpočet. A ja musím povedať, že to, ako čítam ja tento krok, tak vidím to skôr, aj tento konkrétny zákon, ako krok na to, ako si navýšiť príjmy do štátneho rozpočtu a tým pádom získať priestor aj pre vyšší deficit. Príde mi to, či už také prirovnanie potemkinových dedín alebo nejaká kamufláž na to, aby sme si mohli takýmto spôsobom prilepšiť.
Vy ste sa nazvali, keď ste prišli teda s programovým vyhlásením vlády, ste sa nazvali vláda kontinuity a pokroku. A už v roku 2012 ste sa zaviazali konsolidovať verejné financie. A ja stále čakám na to, kedy začnete konsolidovať práve výdavky. A práve tu aj narážam, pripravovaný daňový balíček, ktorý, tento zákon je prvý v Národnej rade. Ja musím povedať, že z toho, ako vnímam váš, alebo keď sa pozeráme na váš daňový balíček, tak je to vyslovene o tom, ako vybrať viac peňazí do štátneho rozpočtu, a nevidíme tam, že by ste prinášali nejaké riešenia na to, ako tomuto štátu pomôcť, ako reformovať práve tie verejné financie na strane výdavkov.
Ja by som preto chcel použiť pár čísel, aby sme si mohli vyslovene to aj tak ukázať, že čo sa udialo, povedzme, čo sa udialo od krízy na Slovensku, pretože vidíme, že na Slovensku výrazne narastajú práve výdavky verejných financií. A príjmy narastajú tiež, ale to už sme tu sa bavili aj pri iných zákonoch ešte pred letom, by som povedal, že nenarastajú pričinením vlády alebo výrazným pričinením vlády. Čiže keby sme si pozreli výdavky, a opäť to dám do takého porovnania s Európskou úniou, čo verím, že privíta pán predseda Národnej rady, a poďme sa teda pozrieť na výdavky.
V celej Únii je len jediný členský štát, ktorého nominálne výdavky oproti stavu v poslednom roku spred krízy boli v roku 2015 nižšie. V priemere tento nárast dosahuje 20 percent. Ale absolútnym lídrom je Slovensko. Čiže my sme lídrom v náraste výdavkov verejných financií, pretože nám narástli o 75 percent. Ak by sme chceli byť trošku zhovievaví a povieme si, že dobre, v roku 2015 bolo výrazné čerpanie, dočerpávanie eurofondov, tak do roku 2014, vieme, že to bolo, tieto daňové výdavky narástli o 56 percent.
Ďalší taký dôležitý faktor je veľkosť štátu. Opäť za toto obdobie nájdeme len štyri členské štáty, v ktorých sa veľkosť štátu meraná práve podielom verejných výdavkov na ekonomike zmenšila. A Slovensko zaznamenalo piaty najvyšší nárast v rámci Európskej únie. A to znamená, že nárast veľkosti štátu počas tohto krátkeho sledovaného obdobia je o 16 percent. Dnes tvorí, myslím, že okolo 45 percent.
Ďalšia dôležitá vec, ktorú, myslím si, že potrebujeme pri zostavovaní finančného štátneho rozpočtu mať na pamäti a ktorú by sme, aj vy, pán minister, mal zohľadňovať a myslím, že by ste mali aj na ňu tlačiť, je to, aký percentuálny podiel pracovníkov, zamestnancov, pracuje vo verejnom sektore. A my opäť tu patríme medzi lídrov v tomto európskom sektore, kde zamestnávame viac ako 27 % zo všetkých zamestnancov. Akoby sme tu budovali štátnu firmu. Audit potreby zamestnancov vo verejnej správe, pokiaľ viem, neprebehol viac ako desať rokov, čo je, myslím si, že dôležitá informácia, na ktorú by sme sa mali zamerať. A toto by mali byť práve kroky, ktoré by mali prichádzať ako nástroje reformy, a nie vymýšľať málo bolestné dane ako ešte viacej naliať do rozpočtu peňazí.
Čiže poďme sa pozrieť na príjmy. To je ďalšia dôležitá informácia, pretože tie Slovensko naozaj, vďakabohu, rastú a rastú niekedy až zázrakom. My sme zaznamenali do, do, v roku 2014 získali sme do verejného rozpočtu o 54 % viac príjmov ako v porovnaní s rokom 2007. O 54 percent. K týmto príjmom by som ešte povedal, že napríklad minulý rok ste prognózovali výber daní pre rok 2016 o 820 mil. eur menej, ako sa skutočne vybralo. Čiže vidíme tu, že naozaj vám tu masívne pritekajú peniaze do rozpočtu, a vy prichádzate dnes do Národnej rady s prvým návrhom a pripravujete ďalšie, kde chcete ľuďom povedať, že potrebujete vybrať viac daní. Pán minister, ja sa pýtam, prečo? Kde je opodstatnenosť toho? Kedy bude lepší čas na konsolidáciu verejných financií, hlavne na strane výdavkov, ako nie teraz, keď vidíme, že máme na to, že tu máme proste príjmy? S hrubým dlhom verejnej správy sa poriadne ani nepohlo. Ťažíme z toho, že percentuálne nám rastie HDP, takže viac-menej, keď nám rastie dlh, tak naše percentuálne vyjadrenie dlhu, hrubého dlhu, sa nemení alebo sa jemne zlepšuje. A ja osobne si myslím, že toto je veľmi nezodpovedné voči našej krajine, voči našej budúcnosti a práve voči tomuto obdobiu, ktoré tu teraz je.
Od roku 2011, keby som len povedal, tak sa zaviedlo 22 nových daní. Čiže systém len komplikujeme, zväčšujeme, zneprehľadňujeme a viac-menej, keby som to až tak možno nazval, vyciciavame našich občanov, ktorí očakávajú, že práve sa budeme správať hospodárne a prinesieme do tejto krajiny taký stav financií, že máme na to, keď vidíme, že máme na to, aby sme mali vyrovnaný rozpočet, tak urobíme všetko pre to.
Takže ja opäť chcem apelovať na opodstatnenosť nielen tohto samotného návrhu, ale vôbec všetkých návrhov, ktoré chystáte, práve aj cez optiku príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu tak, ako rastú. Rastú viac, ako predpokladáme, ako prognózujeme, a napriek tomu stále pýtame viac.
To je asi tak stručne, čo som chcel vyjadriť. A k čomu by som vás poprosil, teda aj vašu reakciu a aby ste to vysvetlili aj občanom našej republiky, že na čom to staviate a prečo teda vy vidíte tú potrebu stále vyššieho zvyšovania daní na úkor ľudí, pretože vidíme, že ľudia nie sú tí, ktorí by míňali verejné financie. Ľudia sa musia na to stále skladať. Napriek tomu, že máme tu prílev eurofondov, máme tu pomoc z Európskej únie a stále chceme našim ľuďom hovoriť: zaplaťte viac! Teraz idete na to takým rafinovaným spôsobom cez práve takéto menej bolestné dane, ale chystáte, vieme, aj ďalšie. Takže ja vás žiadam, aby ste vysvetlili túto opodstatnenosť, a ak tam naozaj opodstatnenosť nebude, aby ste stiahli tieto zákony.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.9.2016 o 13:41 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video