28. schôdza

4.5.2021 - 28.5.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.5.2021 o 18:58 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:57

Anna Záborská

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:58

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vďaka za slovo, pán predsedajúci. Pán kolega Baránik, chcem sa spýtať jednu vec, pretože mi to nie je veľmi jasné. Čo má spoločné kolúzna väzba s trestným konaním? Kolúzna väzba a trestné konanie nemajú spoločné nič. V trestnom konaní existujú viaceré kroky. Predprípravné konanie, samotné konanie a potom už nejaký súdny proces. Kolúzna väzba je ohľadne toho, aby dotyčná osoba, voči ktorej je nejaké podozrenie, aby nepôsobila nejakým spôsobom rušivo či už na súdy, či už na nejakého vyšetrovateľa, alebo, nedajbože, na svedkov. To znamená, že vo vašom prípade, vo vašom príspevku ste tuná povedal veci, že týka sa v terajšej dobe kolúzna väzba iba deviatich ľudí. To je absolútne jedno, či ich tam je deväť, či sú tam dvaja. Pán Baránik, aj keby ste bol vy v kolúzne väzbe, tak budem hlasovať za tento zákon. Pretože tu ide o človeka. Tu nejde absolútne o to, ako sa na to budú pozerať politicky médiá, ako sa na to budú pozerať politicky občania, to je srdečne jedno.
Mňa nezaujíma, že je v kolúznej väzbe Jankovská alebo je tam Pčolinský, alebo je tam Kováčik. Jednoducho sú to ľudské osoby, ktorých postihol rovnaký osud, sú v kolúznej väzbe.
Kolúzna väzba nemá byť o tom, že má tam byť držaná osoba, voči ktorej je začaté nejaké konanie, a bezdôvodne je tam držaná na základe toho, že súdy alebo prokuratúra, alebo vyšetrovateľ nekonajú rýchlo. To, že môžme držať človeka v kolúznej väzbe 24 až 60 mesiacov, to neoprávňuje k nejakému spomalenému konaniu. Práve naopak. Každý jeden vyšetrovateľ, každý jeden prokurátor by mal konať čo najrýchlejšie, čo najprecíznejšie, aby došlo k čo najmenšej ujme daného človeka. A je mi absolútne jedno, kto tam sedí alebo z čoho je obvinený. Pokiaľ je len obvinený a nie je odsúdený, stále na takého človeka musíme pozerať ako na nevinného.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.5.2021 o 18:58 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:00

Ľuboš Krajčír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega Baránik, ja chápem váš pohľad z praxe obhajcu. Správne ste aj povedali, že naozaj častokrát sa ten čas naťahuje umelo aj zo strany obhajcov a prokurátorov. Nemajte nám ale za zlé náš pohľad. Mrzí ma, že to znie tak, čo ste vytkli pani kolegyni Hatrákovej, že tu zavádza s nejakým spánkovým deficitom alebo ja tiež morálne úplne nie som na strane pána Suju, ale demokraticky bol zvolený vo voľbách. Ak tu rozprávate o tom, že čo z neho vypadne, keď tu bliaka a vykrikuje, zachovajme nejakú slušnosť, prosím vás, v tomto parlamente a ľudia, ktorí tu boli demokraticky zvolení, tak, žiaľbohu, musíme ich akceptovať.
Viete, vravíte, že ako to bude politicky vyzerať. Mne je to absolútne srdečne jedno, ako to bude politicky vyzerať. My sme tu neni zvolení na to, aby sme vyzerali dobre alebo aby sme si tu robili v jednom kuse svoje nejaké piár politické, ale preto, aby sme ľuďom pomáhali a v tomto prípade naozaj nezakrývajme oči pred nehumánnym správaním.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.5.2021 o 19:00 hod.

PhDr.

Ľuboš Krajčír

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:01

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Baránik, poviem vám to takto. Aj kvôli len jednému aj jedinému spravodlivému a neoprávnene držanému človeku celé mesiace alebo roky vo väzbe je nevyhnutné a našou povinnosťou zmeniť zákon. Viete, vy ste sa tuná tak oháňali tým Trestným poriadkom, že ako ho treba prekopávať a tak. Teraz my to prepáčte, ale vy sa neoháňajte tým krompáčom, lebo vy sa tak oháňate tým krompáčom, že celý ten Trestný zákon zakopete. Vy radšej do toho ani nezasahujte, pán Baránik, a kolegyňa, ktorú tuná obviňujete, že zavádza spánkovým deficitom, už máte nejaké roky, ale keby vás ktosi začal týrať takto, že by vás každú pol hodinu budil alebo každých 20 minút, svietil vám do očí a podobne. Určite by sa to negatívne odrazilo na vašom psychickom zdraví.
A tu nejde len o jedného človeka, hej, v našom kontexte Slovenskej republiky. Nezjednodušujme to, ale keby to bol aj jeden jediný človek, tak sme povinní, my poslanci Národnej rady, aby sme sa tým zaoberali a zmenili tieto podmienky na Slovensku, ale tu je viac ako 1 800 ľudí väzobne stíhaných vo väzbe. Viac ako 1 800. To si zoberte, to je o 1 000 % viac, ako je v susednej Českej republike. Podľa vás je normálne? V susednej Českej republike je to 90 ľudí a u nás je to 1 800 ľudí.
Veď tu si treba spytovať svedomie, čo my robíme? To my chceme celú republiku zavrieť do basy? Toto je cesta? Vo svete sa hovorí o alternatívnych trestoch a my tuná za každú cenu pcháme ľudí do basy. Pritom tie basy praskajú vo švíkoch, sú preplnené, neľudské podmienky, nedôstojné podmienky, nehovoriac už o tej kolúznej väzbe. To je... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.5.2021 o 19:01 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:03

Alojz Baránik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Hneď z kraja zoberiem pána Kuffu.
Pán Kuffa, zle ste pochopili, čo som hovoril, a to myslím si, že určite nie prvýkrát, že ste zle niečo pochopili. Realita je taká, že ja nezľahčujem spánkovú depriváciu. Ubezpečujem vás, že nie z vlastnej skúsenosti, ale zo skúseností môjho vlastného otca viem veľmi dobre, čo je to týranie spánkovou depriváciou. Takže nechajte si tieto poznámky pre seba.
Pani kolegyňa Hatráková, ja som chcel len povedať to, že ak hovoríme tu o podmienkach vo výkone väzby, tento návrh zákon ich nerieši, a preto považujem za zavádzanie, keď tu hovoríme o spánkovej deprivácii a takýchto veciach, ktoré, samozrejme, vzbudzujú odpor u každého slušného človeka. A ak existujú pochybnosti, tak, prosím, láskavo sa obráťte na vami všetkými takmer zvoleného generálneho prokurátora, nech to rieši. To je jeho zodpovednosť, jeho zodpovednosť. Takže spytujte si svedomie, ktorí ste ho zvolili.
Pokiaľ ide o zbavenie mlčanlivosti. Pán kolega, toto je ústavné právo. Každý má právo vypovedať čokoľvek na svoju obranu, nekrúťte mi rukou. Ja neviem, že aký máte dôvod na toto vaše tvrdenie, ale je to nonsens. Zákon nemôže stanoviť to, čo je v rozpore s ústavou a prečítajte si tú ústavu. Je to tam napísané a okrem toho, samozrejme, je to v medzinárodných dokumentoch, ktorými sme viazaný viac ako zákonmi. Takže ja naozaj si myslím, že všetci dúfam, že uznáte, že ja nie som proti tomu, aby sa zlepšili podmienky... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

13.5.2021 o 19:03 hod.

JUDr.

Alojz Baránik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
28. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie v rozprave 9:16

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán podpredseda. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte, aby som v druhom čítaní uviedol návrh novely zákona o hospodárskej mobilizácii.
Cieľom návrhu zákona je legislatívne upraviť možnosť prijímania niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie nielen vo výnimočnom stave a v núdzovom stave, ale aj v mimoriadnej situácii, keďže je predpoklad, že núdzový stav v priebehu pár dní skončí a mimoriadna situácia bude pokračovať, a je potrebné, aby niektoré opatrenia hospodárskej mobilizácie boli zachované.
Obsiahlo sme o tom diskutovali v rozprave včera, takže nebudem ja tu už ďalej rozvádzať.
Ako vyplýva zo spoločnej správy, sú tam dva pozmeňujúce návrhy, ktoré, ktoré, ako predkladateľ s nimi súhlasím.
Takže za mňa toľko.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.5.2021 o 9:16 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:18

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, predkladám spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, tlač 533a, v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 772 z 13. mája 2021 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre hospodárske záležitosti, výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj a výboru pre zdravotníctvo. Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa rokovacieho poriadku.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade schváliť: výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 174 zo 14. mája 2021 a výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 94 z 13. mája 2021. Ústavnoprávny výbor o návrhu zákona nerokoval, nakoľko podľa § 52 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku nebol uznášaniaschopný. Výbor pre zdravotníctvo o návrhu zákona taktiež nerokoval, nakoľko podľa totožného uznesenia, teda ustanovenia rokovacieho poriadku nebol uznášaniaschopný.
V uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú dva pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 a 2 spoločne s odporúčaním schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh skupiny poslancov Národnej rady schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre hospodárske záležitosti č. 175 zo 14. mája 2021. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.5.2021 o 9:18 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:22

Mária Kolíková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, jedná sa o návrh zákona, ktorý nám vlastne vyrieši elektronické hlasovanie o kľúčových otázkach orgánov, to znamená, kto bude v kľúčových orgánoch právnických profesií. Osobitne sa jedná o konferenciu advokátov, ktorá je momentálne pripravovaná na začiatok júna, keďže samotná, v samotnej Slovenskej advokátskej komore je okolo 6-tisíc advokátov a museli už zvolať takúto konferenciu advokátov vzhľadom a ešte na súčasnú situáciu v súvislosti s pandémiou je vhodné, aby aj takéto právnické komory mali možnosť pre svojich členov, aby mohli hlasovať aj elektronicky, aby sme im to jednoznačne umožnili a bolo zrejmé, že takéto hlasovanie bolo platné, tak je potrebná takáto právna úprava.
Dovolím si vás požiadať o podporu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.5.2021 o 9:22 hod.

Mgr.

Mária Kolíková

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 9:24

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážená pani ministerka, dovoľte, aby som vás informoval o prerokovaní vládneho návrhu zákona v ústavnoprávnom výbore.
Národná rada pridelila návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, ktorý určila aj ako gestorský výbor s tým, aby gestorský výbor prerokoval návrh zákona na 28. schôdzi Národnej rady ihneď.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko.
Schôdza ústavnoprávneho výboru bola zvolaná na 14. mája 2021. O uvedenom vládnom návrhu zákona výbor nerokoval, keďže nebol uznášaniaschopný. O návrhu správy vrátane stanoviska gestorského výboru ústavnoprávny výbor ako gestorský výbor nerokoval, keďže podľa zákona o rokovacom poriadku nebol uznášaniaschopný.
Predseda ústavnoprávneho výboru ma ako spravodajcu poveril, aby som na schôdzi Národnej rady informoval o výsledku rokovania výboru.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

14.5.2021 o 9:24 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:26

Mária Kolíková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, sme v rozprave v prvom čítaní k návrhu inštitútu, zmeny inštitútu kolúznej väzby, ktorý súvisí s novelou Trestného poriadku. Chcem najskôr povedať k samotnému legislatívnemu procesu.
Som veľmi nešťastná ako ministerka spravodlivosti, že takýto inštitút je tu prerokovaný na základe poslaneckého návrhu. Je to kľúčový inštitút v rámci trestného konania a pri jeho právnej úprave a pri jeho návrhu sa vôbec nezúčastnili orgány činné v trestnom konaní. Môžme, samozrejme, dať priestor poslancom, aby upravovali čokoľvek, Občiansky súdny poriadok, Trestný poriadok, Občiansky zákonník, ale predsa len členovia vlády, ktorí majú v gescii takúto právnu úpravu, osobitne, ak sa jedná o túto právnu úpravu, minister spravodlivosti, tak je naozaj ten, ktorý má k dispozícii celé medzirezortné pripomienkové konanie, kde práve pre takéto kľúčové inštitúty je dôležité, aby takýto proces bol zachovaný.
Veľmi dôrazne odmietam takúto právnu úpravu, ktorá je navrhovaná takýmto spôsobom. Dôrazne to odmietam, pretože mám za to, že takýmto spôsobom môžeme narušiť trestné konanie, zmariť trestné vyšetrovanie vo veciach, v ktorej, v ktorých máme aj momentálne obvinené osoby v kolúznej väzbe.
Ja som si vypočula niečo priamo, niečo dodatočne, čo všetko tu včera odznelo v rámci rozpravy ku kolúznej väzbe. Také množstvo dezinformácií, neprávd, ktoré súvisia s väzbou, som ešte nepočula. A myslím si, že je dôležité si povedať naozaj, ako to je.
Ak sa bavíme o výkone väzby, tak momentálne pri kolúznej väzbe máme sedem osôb. Sedem. Z tých siedmich momentálne vo výkone väzby tri, o ktorých vie verejnosť a súvisia s kauzami, ktoré sú vyšetrované. Samozrejme, že sa jedná o osoby, pri ktorých platí prezumpcia neviny. Sú to obvinení. Je to prezumpcia neviny, je, samozrejme, platná. Ale z tých, o ktorých vieme, že súvisia s kauzami, tak konkrétne sa jedná napríklad o obvinenú Jankovskú, obvineného Kičuru, áno, aj obvineného Pčolinského. Toto sú osoby, ktoré sú momentálne okrem ďalších štyroch v kolúznej väzbe.
Tak ja sa pýtam, kvôli týmto siedmim osobám musíme dnes takýmto rýchlym spôsobom, lebo je to rýchly spôsob, ak sa jedná o poslanecký návrh, riešiť takýto kľúčový inštitút kolúznej väzby? Ja si myslím, že nie. Nevyplýva z rozhodnutí ani Ústavného súdu, ani medzinárodných inštitúcií, ani Európskeho súdu pre ľudské práva, že by právna úprava, ktorá sa týka tohto inštitútu, bola v rozpore s medzinárodnými štandardmi. To vôbec nie je pravda. Právna úprava, ktorá súvisí s kolúznou väzbou, je právna úprava, voči ktorej nie sú medzinárodné námietky. Máme tu právnu úpravu, ktorá súvisí aj s preskúmavaním tohto inštitútu. Máme tu rozhodnutie prvostupňového súdu, druhostupňového súdu. Spochybňujeme rozhodnutia súdov? Pretože to je sudca, ktorý rozhoduje o tom, či je osoba vo väzbe, alebo nie je vo väzbe. To nie je vyšetrovateľ, to nie je prokurátor, je to sudca. Je to sudca v rámci prvostupňového súdu a potom je to odvolací senát.
Viete veľmi dobre, že je vládny návrh zákona, v ktorom ja som pripravená sa postaviť ku kolúznej väzbe a riešiť ju, to znamená sprísniť podmienky, keď sa rozhoduje o nej. Sprísniť podmienky aj pre sudcu. Fakticky do nej vkladáme to, čo je zrejmé, že je potrebné, aby na to prihliadal sudca, a rovnako som pripravená urobiť takzvané dva režimy, ktoré teda platia aj v Českej republike, a to je takzvaný skrátený režim pre prípad takzvanej domnienky, ak sa bavíme o kolúznej väzbe, a potom je tu aj ten štandardný režim, kde neplatí, že, že sú tam hlavne skutočnosti, že už došlo ku kolúznej väzbe, ale predsa len máme tu aj štandardný režim, ktorý je dlhší ako tých pár mesiacov.
Vy tu často hovoríte o troch mesiacoch z Českej republiky, ale vytrhávate veci z kontextu, porovnávate právnu úpravu z iných krajín, ale to je úplne vytrhnutie z kontextu. Neberiete vôbec do úvahy, že máme trestný proces u nás, ktorý je komplikovaný, jednoducho vyšetrovateľ u nás musí urobiť iné úkony ako vyšetrovateľ v Českej republike. Vy nemôžete vybrať a vytrhnúť z kontextu iba nejakú časť ku takémuto kľúčovému inštitútu v rámci trestného konania. Ak chcete zmariť vyšetrovanie, áno, môžte to urobiť, tak to urobte, ale presne k tomuto cielite, chcete zmariť vyšetrovanie vo veciach, ktoré sú práve prejednávané v rámci trestného konania.
Ja som pripravená zmeniť celý Trestný poriadok. Som pripravená ho zjednodušiť a už teraz vlastne na tom pracujeme, v rámci toho je aj predbežná informácia, že ministerstvo spravodlivosti chce skrátiť celé trestné konanie. To znamená, chce zjednodušiť prácu pre vyšetrovateľov, aby sa nemuseli duplicitne robiť niektoré úkony, ale ten vyšetrovateľ ich dnes urobiť musí. On môže konať iba podľa zákona. Iba na základe toho Trestného poriadku, ktorý nám platí, tak kým ho nezmeníme a kým ho nezjednodušíme, tak on jednoducho tie úkony musí urobiť. To znamená, ak my teraz vybereme a vytrhneme z kontextu inej právnej úpravy nejaké zjednodušenie a skrátenie tých lehôt, my tým našim vyšetrovateľom nedávame šancu, aby mohli riadne prešetriť veci, ktoré majú na stole. (Reakcia z pléna.)
No proste tak to je, pán poslanec. (Zaznenie gongu. Reakcia z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, poprosím vás, aby ste sa prihlásili faktickou poznámkou...

Kolíková, Mária, ministerka spravodlivosti SR
(Hovorené súbežne s predsedajúcim.) Ja som rovnako pripravená...

Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
(Hovorené súbežne s rečníčkou.) ... ak máte niečo na doplnenie.

Kolíková, Mária, ministerka spravodlivosti SR
... ja som rovnako pripravená riešiť... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Pán poslanec...

Kolíková, Mária, ministerka spravodlivosti SR
... aj procesne lehoty, ktoré súvisia s návrhmi na prepustenie z väzby. Som pripravená sa o tom rozprávať. Môžme spresniť takéto postupy v rámci vládneho návrhu zákona, ale nie v rámci poslaneckého návrhu, ktorý takýmto spôsobom rieši naozaj razantne právnu úpravu ku kolúznej väzbe.
Pretože tu nie sú ani prechodné ustanovenia. To znamená, že všetci, ktorí sú obvinení v takejto kolúznej väzbe, budú vlastne okamžite prepustení. Nie ako je aj riešené v rámci napríklad návrhu, ktorý má vládny... ktorý, ktorý predkladám v rámci vládneho návrhu zákona. A pritom sa o nič nejedná. Veď na ďalšiu schôdzu prídeme s vládnym návrhom zákona, ktorý to rieši tak, ako je to teraz možné v rámci platnej právnej úpravy a v rámci Trestného poriadku.
Jednoducho nemôžete teraz zmeniť takto kľúčovo inštitút bez toho, aby ste o tom akokoľvek konzultovali ten postup, či je vhodný, aj s orgánmi činnými v trestnom konaní. Je to nezodpovedné. Maríte tým účel vyšetrovania, ak to urobíte, ja vás na to upozorňujem.
A ohradzujem sa skutočne voči podmienkam, ktoré sú vo výkone väzby. Z ničoho nevyplynulo, že by sa príslušníci alebo príslušníčky správali k obvineným alebo k odsúdeným spôsobom, ktorý je v rozpore so zákonom. Ja som pripravená aj tu zmeniť právnu úpravu a uvoľniť, čo sa dá v rámci štandardov, ktoré sú nastavené.
Ale čo stýka podmienok vo väzbe, tak je pekné teraz tu vyťahovať a rozprávať, žeby sme to tam chceli mať krajšie. Aj ja to tam chcem mať krajšie. Samozrejme, že asi nečakáme, že to budú hotely. Ale, isteže, to, aký je priestor v cele, závisí aj od toho, koľko sme doteraz dali financií do väzenstva.
Doteraz to nikoho netrápilo. Koncepcia väzenstva od roku 2010 – 2020 nebola neplnená, pretože tam neboli dané prostriedky, prostriedky za vlády Fica a Pellegriniho. Tak tam tie peniaze nedali, tak tie podmienky sa nezlepšili, tak teraz nech neplačú! (Reakcia z pléna.)
No a nemohla som to (zaznenie gongu) realizovať ako štátna, pretože neboli na to prostriedky, nech sa páči. (Reakcie z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Kolegovia, naozaj vás prosím, aby ste sa prihlásili s faktickými poznámkami a neprekrikovali sa počas rozpravy.

Kolíková, Mária, ministerka spravodlivosti SR
Takže ja vás žiadam a prosím, aby ste k procesu úpravy kolúznej väzby pristúpili zodpovedne a zvážili ste aj slová, ktoré tu zaznievajú smerom k výkonu väzby, pretože je naozaj nevhodné, aby sme šírili informácie, ktoré nie sú pravdivé.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.5.2021 o 9:26 hod.

Mgr.

Mária Kolíková

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video