48. schôdza

19.10.2021 - 12.11.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.10.2021 o 11:57 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:52

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán minister, len by som sa dvoch vecí dotkol. Spomenuli ste Nováky, že produkujú veľa CO2, otázka, že vo vzťahu ku komu a ku čomu veľa produkujú, lebo ku Číne je to zanedbateľné, to znamená, že my s Novákmi svet nezachránime, ale to, čo sa udialo, že ešte pred pár mesiacmi stála tona uhlia 50 eur za tonu, teraz stojí 250 eur za tonu, to znamená, že asi už úplne neplatí pri týchto cenových reláciách, že by Nováky produkovali takú stratu a že by boli vyslovene odkázané na dotáciách, samozrejme, že sa môžme baviť o tom, ako dlho tá cena 250 bude, ale to je realita dnešného dňa, možno to pôjde aj hore.
A práve z toho dôvodu si myslím, že ak sa pozrieme, čo urobili tí envirolobisti v Nemecku, že odstavujú absolútne životaschopné elektrárne, atómové elektrárne, ktoré sú najčistejším zdrojom elektrickej energie, pretože produkujú paru, a popritom zazmluvnili všetky v podstate voľné kapacity výroby uhlia v Poľsku a dnes Poľsko de facto je jediný producent, 90 % produkcie uhlia v Európskej únii ide už len z Poľska, pretože všetci boli machri a to poodstavovali, a dnes najbohatší magnáti v energetike sú Poliaci, tak napriek tomu teda sa pýtam, že či rozhodnutie odstaviť Nováky stále považujete za správne.
A druhá vec, pokiaľ ide o ten Enel, bez toho, aby človek šíril nejaké poplašné správy, ale každý kto okolo toho projektu sa trošku v tých Mochovciach hýbe, jednoducho Enel nikdy atómku nestaval, pokiaľ viem. A to, čo preniká odtiaľto, tam sa veľa ľudí už chytá za hlavu, to znamená, otázka je, že či nie je, nie je na stole aj alternatíva jednoducho sa s nimi dohodnúť, že by to celé prebralo, prebral štát, pretože to je jedno veľké trápenie, a sám, čo ste tu hovorili, to len túto verziu potvrdzuje.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.10.2021 o 11:52 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:54

Miroslav Žiak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja si dovolím doplniť úvod príhovoru pána ministra. Ja patrím k najmladším členom strany SaS od roku 2013 a známy som tým, že sa aktívne účastním každej jednej akcie, ktorú sa... v strane SaS organizuje, a neviem o tom, že by akýkoľvek kokaín alebo akékoľvek iné drogy boli v našej blízkosti.
Myslím si, že ja či každý iný člen SaS môže ísť na drogový test, a vieme ísť kedykoľvek, v tomto momente, kedy sa ráno, v noci zobudíme, ale takisto by som ale chcel vyzvať aj ja napríklad pána predsedu Fica, aby išiel napríklad na antigénový test alebo protilátkový test, pardon, aby dokázal, že nie je očkovaný, ako tvrdí, a takúto výzvu voči nemu veľmi rád prijmem, ak teda on bude ochotný ísť a dokáže, že skutočne nie je očkovaný, keďže on spochybňuje očkovanie, vyzýva ľudí na neočkovanie, dokonca povedal, že pán Soros mu vypísal tú... Greenpass, takže ak prijme takúto výzvu, budem rád a dokáže pred celým národom, že on skutočne je antivaxer.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.10.2021 o 11:54 hod.

Ing.

Miroslav Žiak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:55

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Pán minister, ja vám naozaj chválim všetko to, čo idete robiť ohľadom Geothermu na východnom Slovensku, len ten Geotherm, to nie sú len Košice, to je aj Prešov aj mnohé iné mestá, ktoré na Slovensku máme, ale určite o tom na ministerstve hospodárstva viete. (Reakcia z pléna.) Jasné, súhlasím, ale pár otázok možno mám takých, že akým spôsobom ide ministerstvo hospodárstva vykupovať pozemky, ktoré patria súkromným vlastníkom, akým spôsobom sa idú zabezpečovať stavebné povolenia, resp. stavebné konania k tejto celej výstavbe, a či už buď vy, alebo niekto, nejaký spolupracujúci subjekt s ministerstvom hospodárstva už predložil nejaké analýzy nákladovosti alebo aj výnosnosti ohľadne tejto celej aktivity, aby sme sa vedeli, v akých číslach alebo v akých intenciách sa dokážeme hýbať.
Tak ako včera sme rozprávali a pýtal som sa to vás, SPP má nejaký väčšinový podiel v Geotherme, zhruba nejakých 60 %, pokiaľ si dobre pamätám, čo ste mi povedal včera, a vždy budem vyčítať všetkým vládam, ktoré tuná boli od ’93. roku, že do geotermálnej energie sme sa nepustili nejakým spôsobom skôr, pretože ja stále budem hovoriť, geotermálne energie, ak ju na území Slovenskej republiky alebo na území nejakého štátu, kde občania žijú, máme, tak ju treba naozaj využívať, pretože to je jeden skvelý zdroj energie, a naozaj ak sa budeme tu baviť aj o ochrane životného prostredia a mnohých iných veciach, táto geotermálna energia je, je naozaj jednou skvelou a super energiou. Čiže naozaj 30 rokov sme už ju mohli pomaličky alebo nejakým rozumným spôsobom využívať. Takým úžasným, skvelým a príkladom môže byť nám Island, aj keď oni majú iné podmienky v rámci tejto geotermálnej energie, ale hovorím, aj Slovensko má kvalitné a výdatné zdroje, takže ja budem len veľmi rád, ak sa dozviem ešte niečo viac.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.10.2021 o 11:55 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:57

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán Sulík, ja som vás mal za takého vecného človeka a považujem za veľmi plytké, že sa vyhovárate na svojich predchodcov a na predchádzajúce vlády. To musí robiť človek, ktorý je naozaj v úzkych, že argumentuje takýmito lacnými argumentmi, a poviem vám, aj prečo si to myslím, a poviem vám, aj kde ste urobili chyby.
Minulý rok v septembri ste avizovali, že vďaka vaším krokom sa zlacnie, teda zlacnie na Slovensku teplo a elektrina asi o 10 % vďaka vaším krokom. To znamená, keď ide dole cena elektriny alebo cena tepla, tak je to vďaka vaším krokom. Keď ide hore cena elektriny alebo tepla, alebo plynu, tak za to môžu predchádzajúce vlády. Tomu nie celkom rozumiem, čo tu, ako tu argumentujete.
Vyhovárate sa, že sme urobili chyby, no, pri Mochovciach, že sme nekonali, že sme boli pasívni. Celé Slovensko čakalo, že kým sa dostanete vy za ministra hospodárstva a konečne to dostaviate, pretože 12 rokov to nebol nikto schopný dostavať. Ja som neprivatizoval Slovenské elektrárne tak, ja som nerozdelil Slovenské elektrárne tak, aby 66 % a výkon akcionárskych práv vykonával hlavne Enel a všetky manažérske právomoci mal Enel, takže mňa z tohto neodsudzujte.
Zároveň vám chcem povedať, že máte 200 mil. ušetrených v rámci TPS-ky, pretože dobre viete, že už nedoplácate ani na vodu, ani na bioplyn, ani na biomasu, pretože cena elektriny na trhoch je už vyššia ako výkupná cena pri týchto obnoviteľných zdrojoch.
Čiže vy čo chcete rozpustiť v rámci tej vašej novej TPS-ky, to je len to, čo ste ušetrili.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.10.2021 o 11:57 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:00

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
105.
Spravme to, prosím vás pekne, ako včera, že budem reagovať na všetkých, ale už nedávajte, prosím vás, faktické poznámky. Vieme sa tak dohodnúť? Ďakujem pekne. (Reakcia z pléna.) Prosím? (Reakcia z pléna.) Že vraj tu nie je záverečné slovo. Dobre, tak ak ste O. K., tak by som začal. (Reakcie z pléna.) Záverečné slovo má navrhovateľ. To je... (Povedané so smiechom a prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Kollár, Boris, predseda NR SR
106.
Ale od neho máme ubezpečenie, že nebude mať záverečné slovo, ako mi, ma informoval pán podpredseda, takže pán Fico nevyužíva záverečné slovo.

Sulík, Richard, podpredseda vlády a minister hospodárstva SR
107.
Dobre, dajte mi, prosím vás, 3-4 minúty a môžme to celé ukončiť. Budem teda... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Kollár, Boris, predseda NR SR
108.
Nech sa páči.

Sulík, Richard, podpredseda vlády a minister hospodárstva SR
109.
Budem rýchly. Pani Sulanová, no my sme v kontakte už aj v iných veciach, trochu ma prekvapuje, že ste sa s týmto neobrátili na mňa doteraz, neviem na... z voleja... (Reakcia z pléna.) Aha, vy ste sa len v pondelok dozvedeli. No a ja, ja sa to dozvedom... dozvedám teraz práve, ja vás pekne poprosím, Richard@Sulik.sk, napíšte mi mail, budem sa tomu hneď venovať, ako mail dostanem.
Pán Taraba. Je tu? Je, tu ste. No, k tým Novákom. Nováky produkujú 1,5 mil. ton CO2, je to veľa, jednoducho aj tam to okolie, tam keď napríklad prší a tak, je tam, tá, tá špina tam je, je to vidieť, nie je to len CO2, sú to aj pevné, teda tuhé častice. Oproti Číne je to nič, je to zanedbateľné. Však ja tiež patrím k tým, ktorí dlhodobo kritizujú tento Green Deal, túto, toto, tieto prehnané preteky o to, že o koľko percent znížime CO2, malo to byť, byť najprv 30 % v Európskom parlamente, Parížska dohoda, 30 % zníženie, tam som ja hlasoval, bol som pripravený hlasovať za, potom tam prišli, prišli rôzni ľudia, ktorí chcú, ktorí chceli by svet... o... za každú cenu lepším, niekedy až za vysokú cenu lepším, že 40 musí byť. To som už odmietol. Aj to bolo málo, potom, že 50. A potom prišla Ursula von der Leyen, že 54, 52 a je to 55 %. Pri takomto nastavení, navyše sa teda zužuje ponuka tých CO2 povoleniek, čo tiež že nie, Európska únia škrtí asi o 2 % ročne množstvo CO2 povoleniek pre Európu, to tiež ženie cenu tých CO2 povoleniek hore. Ak odíde Žiar nad Hronom, teda Slovalco ak zastaví výrobu, a táto výroba by sa presunula do Číny, tak konkrétne to znamená, že Žiar nad Hronom na každú vyrobenú tonu hliníka vyprodukuje 5,2 tony CO2, v Číne je táto hodnota 16 ton, čiže takto my pomôžeme svetovej klíme, ak tu budeme tu príliš škrtiť. Preto aj mám tu jeden čerstvý článok, ten je dva dni starý, z Nemecka, z nemeckého Die Welt, kde, kde konštatujú, že množstvo celosvetového CO2 rastie, napriek tomu, čo my tu teda všetko zažívame, množstvo rastie, 400, v 2015. roku bolo prekročených 400 PPM CO2, už je to, teraz sme pri 413 minulý rok, 416 tento rok a to nejaká stanica na Havaji alebo kde merala. Jednoducho množstvo CO2 rastie, lebo vytláčame z Európskej únie výrobu, ktorá potom v Číne vyrába omnoho, omnoho škodlivejšie pre životné prostredie.
Toto odo mňa nepočujete prvýkrát, napriek tomu som za to, aby sme Nováky odstavili, lebo my ešte za to platíme. Dobre, keď je teraz uhlie drahé, možnože by sme neplatili, ale hnedé uhlie je aj tak energeticky menej výdatné a je omnoho rozumnejšie prejsť na, na jadro. Ak budú dokončené Mochovce III a Mochovce IV, tak my budeme naozaj že energeticky nezávislí, preto si myslím, tá stratégia je dobrá, že CO2, že Nováky odstavíme. A aj Vojany. Vojany z dvanástich turbín bežia ešte, beží vlastne jedna teraz, ale majú veľkú kopu uhlia na dvore, takto asi 100-tisíc ton, hej, tak to ešte spália, a potom odstavíme finálne aj Nov... aj Vojany.

Povedali ste, že Enel, najlepšie by bolo, keby Enel prebral štát, tak ak máte, neviem koľko, 100 mil. eur, tak môžme sa o tom začať baviť. Ja si myslím, ďaleko účinnejšie a rýchlejšie je, keď začneme Enel tlačiť do toho, aby sa držal na dohody. To je, tá dohoda s Enelom akože nie je zlá. Len áno, neviem, vy ste to povedali alebo kto, Enel nemá nikde na svete jadrovú elektráreň ani nikdy nemal, robili nejaké prípravné pokusy v Taliansku, ale nemá s tým skúsenosti, nemá, áno, stala sa chyba, keď sa to privatizovalo. Ja som sa už vy... ja som sa viackrát vyjadril, že privatizáciu Slovenských elektrární z roku dvetisíc-, zdá sa mi, -štyri alebo -tri, považujem za najviac škandalóžnu... škandalóznu privatizáciu. To si viete vygúgliť, takéto moje výroky, hovorím to aj dnes.
Treba ale jedným dychom aj dodať, že v roku 2014 Robert Fico toto mohol zvrátiť, keď Enel predával polovicu svojho podielu, z tých 66 %, čo kúpil, predávali 33 českej firme EPH. Tam sa dalo vstúpiť, toto Robert Fico nespravil. Čiže myslím si, že on tiež nesie nejakú spoluvinu na dnešnom stave.

Pán Kočiš, pýtali ste sa na tie technické otázky. Poprosím vás, takisto na Richard@Sulík.sk mi poslať všetky vaše otázky. Aj ktokoľvek iný. A konkrétne otázky ku Geothermu v Košiciach posuniem na šéfo... posuniem šéfovi MH Managementu Ľubošovi Lopatkovi, ktorý to procesuje. Ja nemám dostatočne veľa technických informácií.
Chcem vám ale povedať s tým Geothermom, aby ste v tom nevideli nejakú, že úplnú spásu, my nesedíme jak Island na, na jednom veľkom jazere horúcej vody. Ten, to Slovenskom sa tiahne taká žila, ktorá má, si predstavte, ako nejaké potrubie, a tam sú ochranné pásmo. Ako keby, hej. Takže tiahne sa jedna žila, kde je tá teplota veľmi vysoká, dosahuje, povedzme tých spomínaných 130 stupňov, potom okolo nej, tam pár kilometrov, tu pár kilometrov sa viete navŕtať už ale iba na 100-stupňovú a 80-stupňovú vodu, a tam, samozrejme, čím nižšia vo... čím nižšia teplota, tak tým viac vám klesá efektívnosť, preto ako nie, nie je to, že, že spása pre celú krajinu, ale súhlasím, tam, kde to má najviac zmysel, tak tam to treba robiť. Len viete, vy si urobíte nejaký veľký vrt na juhu Slovenska, kde sú, kde sú povedzme samé dediny, čiže nemečuje to dostatočne s mestami, preto sme si povedali, ideme, kde je taká dobrá kombinácia najväčšej efektivity, najväčšej geotermálnej energie a najväčšieho spotrebiteľa, to sú Košice a tam to ideme spraviť. A tam napr. tie dva vyvŕtané, tie dva urobené vrty, keď sa, keď sa to podarí prepojiť, tak pokryjú asi len 40 % potreby Košíc. To len pre informáciu.

No a na záver, pán Žiga. Pán Žiga je tu? Tu ste. Pán Žiga, nevyhováram sa na svojich predchodcov, nie. V dvoch prípadoch hovorím lebo Fico, a to je v prípade podpory uhlia do roku 2023 a v prípade fotovoltaiky. Tu, v elektrárňach som konštatoval a to neberte to ako výhovorku však my sa s tým boríme, s tou atómkou, odkedy sme tam a nezvolávam tlačovky, Žiga spravil toto, Žiga nespravil toto, ale konštatujem, že vy ste mali, vy ste mohli a mali zasiahnuť. Toho Morejona ste tam jednoducho nemali trpieť. A namiesto toho, aby ste dupli si v prípade Morejona, ako sme si dupli my, tak vy ste v decembri 2019, tri mesiace pred voľbami, odvolali človeka z atómky, ktorý tam mal byť taký ten technický dozor. Keď sme my nastúpili, tá pozícia bola neobsadená a toto mám, vlastne fakt ja to len konštatujem, že, že tu sa dalo robiť viac už aj v minulosti, ale toto neberte ako výčitku, prosím vás.
Potom ešte tu mám takú poslednú poznámku, že keď cena ide hore, tak na vine je predchádzajúca vláda. Nie. To som ani takto, takto som to ani nikdy nepovedal. Povedal som to, že, že veľ... máme vysoké distribučné poplatky kvôli jednej z najvyšších TPS-iek v Európe, lebo tam sú zašité náklady na uhlie a náklady na OZE, toto ovládate minimálne tak dobre ako ja, takže nemusím tu ďalej o tom rozprávať.
Ja sa vám chcem teda úplne na záver poďakovať a snáď sa niekedy vidíme s nejakým zákonom.
Prajem pekný deň a dobrú chuť na obed.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.10.2021 o 12:00 hod.

Ing.

Richard Sulík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
48. schôdza NR SR - 6.deň - B. popoludní
 

14:03

Andrej Doležal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážení páni poslanci, dovoľte mi, aby som uviedol spomínaný vládny návrh zákona. Ide o to, že opatrenia prijaté Slovenskou republikou vo vzťahu k ochoreniu COVID týkajúce sa napríklad zákazu vykonávania určitých civilných letov alebo prekračovania hranice Slovenskej republiky, ako aj obmedzenia slobody pohybu a iné opatrenia mali zásadný vplyv na fungovanie podnikov vrátane leteckých dopravcov.
V skratke, predkladám, predkladám návrh zákona, z ktorého bude vychádzať veľká schéma štátnej pomoci pre letecké spoločnosti. Pozor, nemýľme si to s letiskovými spoločnosťami, bavíme sa o leteckých spoločnostiach. Na to, aby sa mohol niekto uchádzať o... o tento typ štátnej pomoci, musí mať licenciu na prevádzkovanie letov udelenou Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky, musel vykonávať počas rokov ’20 a ’21 predmetnú činnosť. No ak preukáže oprávnené náklady v súvislosti s poklesom viac ako 40 % cestujúcich, tak môže byť priznaná štátna pomoc až do výšky 1 mil. eur.
Vážené dámy, vážení páni, páni poslanci, pani poslankyne, dovoľujem si vás preto požiadať o podporu pri prerokovávaní predloženého vládneho návrhu zákona. Ja len dodám na okraj, paralelne s touto legislatívou je proces spustený aj na Protimonopolnom úrade, resp. na Európskej komisii, kde sa uchádzame s týmto typom štátnej pomoci o dôveru.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

27.10.2021 o 14:03 hod.

Ing.

Andrej Doležal

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 14:05

Peter Vons
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, kolegovia, kolegyne, vážený pán minister, predkladám spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 738), v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1011 z 20. októbra 2021 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a výboru pre hospodárske záležitosti.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť: ústavnoprávny výbor uznesením č. 382 z 26. októbra 2021, výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 246 z 26. októbra 2021 a výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 236 z 26. októbra 2021.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených bodov pod bodom III tejto správy nevyplývajú žiadne pozmeňujúce a doplňujúce návrhy.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 738), schváliť.
Spoločná správa výborov... spoločnú... spoločná správa výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre hospodárske záležitosti č. 237 z 26. októbra 2021.
Týmto uznesením ma výbor zár... zároveň poveril predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

27.10.2021 o 14:05 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 14:09

Andrej Doležal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážená pani poslankyňa, páni poslanci, dovoľte mi z poverenia vlády Slovenskej republiky uviesť v druhom čítaní na dnešné rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona o elektronických komunikáciách.
Vláda Slovenskej republiky vypracovala predložený návrh zákona o elektronických komunikáciách s cieľom zabezpečiť transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady z 11. septembra dvetisíc... z 11. decembra 2018, ktorou sa ustanovuje Európsky kódex elektronických komunikácií do právneho poriadku Slovenskej republiky. Smernica je výsledkom revízie existujúcich smerníc upravujúcich európsky regulačný rámec pre sektor elektronických komunikácií. Hlavnými cieľmi sú podpora hospodárskej súťaže, rozvoj vnútorného trhu a ochrana záujmov koncových užívateľov, pričom by sa mala postupne redukovať špecifická ex ante sektorová regulácia.
Zároveň je účelom návrhu zabezpečiť v čo najväčšej miere prístup k vysokokapacitným sieťam a ich využívanie všetkými občanmi a podnikateľskými subjektami za primeranú cenu pri zachovaní možnosti výberu, účinnú a spravodlivú hospodársku súťaž a v neposlednom rade efektívne využívanie frekvenčného spektra.
Boli sme oboznámení so spoločnou správou gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Súhlasíme so všetkými pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedených, uvedenými v časti IV, ktoré gestorský výbor odporúča schváliť.
Vážená pani poslankyňa, páni poslanci, dovoľte mi ešte upriamiť pozornosť na jednu vec. Nachádzame sa v druhej fáze tzv. infringement procesu s Európsku komisiou a bolo by obrovským problémom, keby Národná rada Slovenskej republiky neschválila tento, tento návrh zákona. Ďakujem veľmi pekne, a preto vás prosím, dovoľujem si vás požiadať o podporu pri prerokovávaní aj pri schválení tohto návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

27.10.2021 o 14:09 hod.

Ing.

Andrej Doležal

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:11

Miriam Šuteková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, predkladám spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o elektronických komunikáciách (tlač 645) v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 904 zo 16. septembra 2021 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárske záležitosti. Určila zároveň výbor pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona. Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť: ústavnoprávny výbor uznesením č. 356 zo 14. októbra 2021, výbor pre hospodárske záležitosti rokoval o návrhu dňa 18. októbra 2021. Výbor neprijal uznesenie, keďže navrhnuté uznesenie nezískalo potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplýva šesť pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 6 spoločne s odporúčaním schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona o elektronických komunikáciách schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 232 z 19. októbra 2021. Týmto uznesením ma zároveň výbor poveril predložiť návrh v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

27.10.2021 o 14:11 hod.

Miriam Šuteková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:15

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, bola to rozsiahla, veľmi... je... predkladáme veľmi rozsiahlu normu, ide v podstate o nový zákon. Tlačí nás dosť výrazne čas, ako už povedal aj pán minister. V rámci... medzi prvým a druhým čítaním sme sa snažili ešte precizovať niektoré, niektoré ustanovenia. Poviem veľmi stručne, aspoň sa vyjadrím k dvom.
Elektronické komunikácie sú opäť v podstate svojím spôsobom sieťové odvetvie a vždy, keď sa snažíme presadiť nejaký verejný záujem, dostáva sa do konfliktu, samozrejme, aj s vlastníckymi právami. Toto bol jeden z bodov, ktorý sme následne ešte v rámci koalícii, koalície konzultovali. Konzultovali sme ho s ministerstvom dopravy a konzultovali sme ho aj s dotknutými stranami, čo sa týka povedzme operátorov, resp. prevádzkovateľov a vlastníkov takýchto sietí.
Zároveň je tam druhý bod. Ten druhý bod sa týka opäť zverejňovania nejakých informácií. Samozrejme, v súlade s GDPR, ale resp. poskytovania nejakých informácií pre niektoré, pre niektoré zložky štátu, napríklad bezpečnostné zložky štátu, kde sme takisto rokovali s ministerstvom dopravy. V rámci koalície sme mali rôzne názory a dospeli sme následne k pozmeňovaciemu návrhu, ktorý následne predložím a ktorý sa týka práve týchto dvoch takých kľúčových oblastí.
Takže prečítam teraz pozmeňujúci a doplňujúci návrh, prosím, zastaviť čas.
Pozmeňujúci a doplňujúci a... Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Radovana Kazdu a Milana Vetráka k vládnemu návrhu zákona o elektronických komunikáciách (tlač 645).
Vládny návrh zákona o elektronických komunikáciách sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 21.ods. 4 druhej vete sa slová „30 dní“ nahrádzajú slovami „90 dní“ a na konci sa bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak sa však vedenie alebo iná časť siete na cudzej nehnuteľnosti zriaďuje, stavia alebo umiestňuje v rámci výstavby líniovej stavby, návrh na vykonanie záznamu do katastra nehnuteľností podá podnik do 90 dní od ukončenia výstavby líniovej stavby.
2. V § 21 ods. 5 tretej vete sa slovo „Súčasťou“ nahrádza slovami „Ak výšku primeranej náhrady určuje stavebný úrad podľa druhej vety, súčasťou“.
3. V § 21 ods. 5 sa na konci pripájajú tieto vety:
„Primeranú náhradu podnik vyplatí vlastníkovi nehnuteľnosti v lehote, v ktorej je povinný podať návrh na vykonanie záznamu do katastra nehnuteľností podľa ods. 4. V prípade, že podnik postaví alebo umiestni vedenie alebo inú časť siete na nehnuteľnosti v menšom rozsahu, ako vyplýva z dohody medzi podnikom a vlastníkom nehnuteľnosti, alebo v menšom rozsahu, ako určí stavebný úrad podľa druhej vety, alebo ak podnik upustí od zámeru postaviť alebo umiestniť vedenie alebo inú časť siete na nehnuteľnosti, výška primeranej náhrady sa pomerne zníži; ak sa podnik a vlastník nehnuteľnosti nedohodnú na znížení náhrady, výšku náhrady určí na návrh podniku súd.“
4. V § 21 ods. 6 štvrtej vete sa za slovo „známy“ vkladá čiarka a tieto slová „alebo ak sa výkon práv týka veľkého počtu vlastníkov alebo užívateľov nehnuteľností“ a slová „na úradnej tabuli príslušnej obce, ktoré bude vyvesené po dobu najmenej 15 dní“ sa nahrádzajú slovami „tak, že sa oznámenie vyvesí počas najmenej 30 dní na úradnej tabuli obce, ktorej katastrálne územie bude činnosťou priamo dotknuté“.
5. V § 21 ods. 7 prvej vete sa za slovo „vedenia“ vkladajú slová „alebo inej časti siete“.
6. V § 21 ods. 15 sa slová „vlastníka a užívateľa“ nahrádzajú slovami „vlastníka alebo užívateľa“ a slová „ak je známy,“ sa vypúšťajú.
7. V § 23 ods. 2 sa na konci pripája táto veta:
„Vlastník nehnuteľnosti má právo na primeranú náhradu na obmedzenie v obvyklom užívaní nehnuteľnosti z dôvodu ochranného pásma. Ak sa vlastník nehnuteľnosti s podnikom na výške primeranej náhrady nedohodnú, určí ju stavebný úrad; ustanovenie § 21 ods. 5 sa uplatňuje rovnako.“
8. V § 25 v ods. 2 a 3 sa za každé slovné spojenie „nenasvietených optických vlákien“ dopĺňa čiarka a slová „ktoré prevádzkovateľ siete ponúka alebo plánuje ponúknuť na sprístupnenie podnikom“.
8. § 92 znie:
„(1) Podnik poskytujúci službu prístupu k internetu alebo verejne dostupné interpersonálne komunikačné služby založené na číslach sprístupní
a) základnú úroveň rozpisu účtov v elektronickej podobe; základná úroveň rozpisu účtov sa bezplatne zasiela na kontaktnú adresu určenú vlastníkom pre zasielanie elektronickej pošty alebo inou elektronickou formou, ktorá umožňuje jej prijatie, pričom dotknutý účastník si môže zvoliť aj listinnú podobu, ktorá sa bezplatne zasiela na poštovú kontaktnú adresu uvedenú účastníkom v zmluve o poskytovaní služby,
b) na žiadosť účastníka bezplatne selektívne blokovanie odchádzajúcich volaní alebo prémiových SMS alebo MMS, alebo ak je to technicky uskutočniteľné, iných druhov podobných aplikácií,
c) počas lehoty určenej na zaplatenie podľa § 86 ods. 1písm. d) druhého bodu obmedzené poskytovanie služby na čas plynutia lehoty určenej na zaplatenie tak, aby účastník mohol využívať prichádzajúce volania a volania na bezplatné čísla v prípade interpersonálnych služieb založených na číslach a minimálnu úroveň služby prístupu k internetu v prípade služby prístupu k internetu,
d) poradenstvo o tarifách,
e) iný prostriedok kontroly nákladov ako podľa písm. a), najmä bezplatné upozornenie spotrebiteľa v prípade neobvyklej alebo nadmernej spotreby,
f) prostriedok na deaktiváciu vyúčtovania služby alebo tovaru tretej strany prostredníctvom faktúry za služby podniku,
g) identifikáciu čísla volajúceho pred spojením volania, ak je to technicky uskutočniteľné,
h) na žiadosť účastníka, ktorému poskytuje súčasne so službou prístupu k internetu aj adresu elektronickej pošty na doméne využívajúcej obchodné meno alebo ochrannú známku podniku poskytujúceho službu prístupu k internetu, v prípade ukončenia zmluvy o poskytovaní služby prístupu k internetu účastníkom preposielanie elektronickej pošty odoslanej z tejto adresy elektronickej pošty na novú adresu elektronickej pošty určenú pre tento účel účastníkom pri ukončení zmluvy o poskytovaní služby prístupu k internetu počas prechodného obdobia šiestich mesiacov od skončenia zmluvy o poskytovaní služby internetového prístupu, alebo prístup k elektronickej pošte na tejto adrese elektronickej pošty podľa uvedeného prechodného obdobia, ak je to uskutočniteľné.
(2) Ak tak úrad určí vo všeobecnom povolení podľa § 8 ods. 3 písm. c) bod 3, podnik poskytujúci službu prístupu k internetu alebo verejne dostupné interpersonálne komunikačné služby založené na číslach sprístupní možnosť predplatiť si prístup k sieti alebo službe a postupné platby poplatkov za pripojenie.“
9. V § 110 ods. 4 sa na konci pripája táto veta:
„Na tieto účely je podnik oprávnený získavať a spracovávať biometrické údaje účastníka alebo osoby oprávnenej konať v mene účastníka, a to v rozsahu biometrickej charakteristiky hlasu, tváre a podpisu.“
10. V § 131 ods. 5 sa na konci pripája táto veta:
„Ustanovenia o primeranej náhrade podľa § 23 sa vzťahujú na ochranné pásma zriadené po nadobudnutí účinnosti tohto zákona.“
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.10.2021 o 14:15 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video