4. schôdza

1.4.2020 - 3.4.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

1.4.2020 o 16:48 hod.

Ing.

Eduard Heger

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 16:30

Juraj Šeliga
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. S faktickými poznámkami šiesti poslanci.
Nech sa páči, pán poslanec Habánik.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.4.2020 o 16:30 hod.

Mgr.

Juraj Šeliga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:33

Jozef Habánik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja vidím, že je tu istá vôľa riešiť v čase takejto kritickej a krízovej situácie aj zasadnutia na obecnej úrovni alebo úrovni regionálnej samosprávy. Na druhej strane ale cítim z tejto rozpravy, že nie bezbreho a nie za každú cenu. Preto chcem povedať, že určite uvítam, ak zajtra na výboroch alebo aj inými poslaneckými návrhmi sa spresní, za akých podmienok je možné, aby jednotlivé obecné zastupiteľstvá rokovali videokonferenčne alebo proste online inak ako fyzickou účasťou poslancov na rokovaní. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.4.2020 o 16:33 hod.

doc. Ing. PhD.

Jozef Habánik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:34

Jozef Šimko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán minister, vážený pán predsedajúci, milé kolegyne, kolegovia, áno, rokujeme tu o vládnom návrhu, v podstate ideme novelizovať zákon 369/1990 Zb. Každý ste už na to povedali svoje stanovisko, ale ja si tu dovolím prečítať odsek 2, ktorý hovorí takto: "Rokovanie obecného zastupiteľstva podľa § 12 možno počas krízovej situácie uskutočniť prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie.". A teraz sa píše ďalej: "Ak to z technických dôvodov nie je možné, rokovanie podľa prvej vety možno uskutočniť aj bez účasti verejnosti.". Ja to chápem aspoň tak, alebo, pán minister, verím, že mi to vysvetlíte, že teda v tomto prípade aj obecné zastupiteľstvá, ktorých je skutočne neúrekom v rámci Slovenskej republiky, je menej ako tisíc ľudí, počítam okolo, okolo dvoch tisíc takýchto obecných zastupiteľstiev máme, ja si dovolím otvorene povedať, že rokovanie prostredníctvom videokonferencií, zrejme to nebude možné. To znamená ale, druhá časť, ktorá druhá veta jednoznačne umožňuje, že v skratke môžme rokovať tak, ako rokujeme tu v Národnej rade Slovenskej republiky. To znamená, že, to znamená, že je nás tu 150, zoberme obecné a miestne, niektoré miestne a mestské zastupiteľstvá. Však máme obce, kde máme päť poslancov. Ja sa skutočne pýtam, či prečo by nemohli oni rokovať bez prítomnosti verejnosti. Tak za to hovorím.
Pán minister, skúste sa nad tým zamyslieť a povedať nám, pretože ja si dovolím fakt povedať, že tie videokonferencie zrejme v rámci Slovenskej republiky zrejme nebudú možné, nebude to možné realizovať. To znamená, ak môžme sedieť my tu 150, dovolím si povedať, že môžu sedieť aj tí piati, siedmi, deviati, dvanásti, teda trinásti, pätnásti poslanci aj na obecných zastupiteľstvách bez prítomnosti verejnosti.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.4.2020 o 16:34 hod.

JUDr.

Jozef Šimko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:36

Tomáš Šudík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážení kolegovia, keďže som poslancom aj mestského zastupiteľstva, aj u nás v meste Humenné sme mali mať nedávno rokovanie mestského zastupiteľstva, ktoré sa zrušilo kvôli dôvodom, ktoré sú nám všetkým známe. A to prinieslo aj komplikácie, pretože prenášame rozhodnutia, o ktorých už dávno mohlo byť rozhodnuté. Nikdy by som nepovedal, že budem hlasovať za návrh, ktorý obmedzí verejnosti zúčastňovať sa na rozhodovacích procesoch v obciach či v mestách. No situácia je taká, aká je. Je veľmi vážna a preto súhlasím s tým, že musíme prijať aj také opatrenia, ktoré by sme možno pred pár mesiacmi vôbec neprijali. Preto podporím aj takéto hraničné riešenie, ako je per rollam. Je na nás, či na chvíľku oklieštime demokratické princípy na úkor ochrany zdravia, čo zdravie obyvateľov by mala byť naša priorita, priorita č. 1, alebo v mestách absolútne zabrzdíme život, čo môže v niektorých mestách či obciach mať aj vážnejšie následky. Takže aj to, ako ochránime zdravie občanov, nám zároveň umožní, aby sme v mestách mohli prijímať rozhodnutia, som za.
Treba však naozaj do detailov rozobrať, aké sú možnosti. Pri videokonferencii sa obávam, že technicky to bude komplikovanejšie, nakoľko na mestských zastupiteľstvách by malo byť prítomných viacero ľudí, odborov, kontrolór mesta a podobne. A veľmi často sa stáva, že internet je vyťažený, vypadáva, seká atď. Ja si myslím, že per rollam je technicky lepšie riešenie a verím, že spoločne to zvládneme v týchto ťažkých chvíľach.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.4.2020 o 16:36 hod.

Tomáš Šudík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:38

Marian Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani poslankyňa Pleštinská, vy ste na jednej strane povedali, že poslanci obecných zastupiteľstiev a mestských teda zastupiteľstiev nie sú žiadne padavky, s čím, samozrejme, všetci súhlasíme. A na strane druhej ste povedali, že ale musíme hľadať nejaké výnimky, akým spôsobom vieme zadefinovať to, že kedy a akým spôsobom nejako náhradným, náhradným riešením sa bude hlasovať. No ja chcem povedať, že veď predsa, keď sa tu zhodujeme na tom, že tí poslanci obecných a iných zastupiteľstiev sú plnohodnotní ľudia, tak skutočne vyhoďme to problémové hlasovanie per rollam z tejto zákonnej úpravy. Veľmi sa vyhneme problémom s chápaním tej novely, lebo však per rollam ide proti princípom demokracie a absolútne znižuje transparentnosť celého toho rozhodovacieho procesu a hlasovacieho procesu. A nehľadajme tu nejaké, nehľadajme tu nejaké barličky. Veď v týchto chvíľach predseda vlády mal tlačovku o tom, že blackout - vypnutie Slovenska a vidíme, aké to prináša obrovské emotívne negatívne reakcie. A načo to máme siliť? Načo to máme siliť ešte tým, že budeme zavádzať aj takéto pochybné mechanizmy? Veď, kolegovia, čo ste buď v samospráve alebo vo VÚC-ke, viete veľmi dobre, že per rollam je doslova extrémne krajné riešenie, ktoré je vždy problémové. My sme v BBSK niekoľko uznesení zrušili kvôli tomu, že boli prijaté per rollam, lebo sme vedeli, že je to v rozpore s ústavou a že by to ani cez prokuratúru nemohlo prejsť. Takže my teraz nepoďme úplne do krajnosti, do krajnosti, ktorá je nezákonná, do krajnosti, ktorá sa nám veľmi vypomstí, všetci to tu kritizujeme. Koalícia, naozaj, upravte si ten návrh tak, aby sme s kľudným a čistým svedomím v dobrej viere mohli zaňho v druhom čítaní hlasovať. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.4.2020 o 16:38 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:40

Monika Kavecká
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Milé kolegyne, kolegovia, skutočne ten návrh, ktorý predkladá pán minister vnútra, je čisto kvôli tomu, aby sa sfunkčnila vlastne samospráva. Tým pádom my musíme sa postaviť ku tomu zodpovedne bez emócií, je tento návrh naozaj čisto zašpecifikovaný iba na mimoriadne obdobie a s mimoriadnymi opatreniami. Ja takisto som zdravotník a som aj starosta obce a viem sama, že nesúhlasím s tým, že aby nebola prizývaná verejnosť. Ale, bohužiaľ, v týchto časoch musíme v podstate sa my všetci tu dohodnúť, čo je dôležitejšie.
Máme návrhy naozaj ku tomu takisto, ako aj vy všetci ostatní, že v podstate oklieštiť tie zastupiteľstvá, aby sa neprejednávali také zásadné otázky ako odpredaj majetku, alebo aby proste naozaj sa neriešili veci nadštandardné a za zatvorenými dverami bez prítomnosti verejnosti, ale naozaj na ten najnutnejší chod obce, aby bol tento inštitút možný využívať, si myslím, že je úplne legitímne. A naozaj by sme mohli potom možno navrhnúť aj také opatrenia, keby náhodou zastupiteľstvo alebo teda starosta obce, alebo primátor toto obdobie núdze a krízy zneužil v nejakom takom, by som povedala, akože čudnom zmysle, tak tam môžeme zase potom vyvodiť nejaké dôsledky. Ale neberme tento návrh, ako keby sme popierali demokraciu. Práveže naopak, pozrime sa na to, ako sfunkčniť bez akýchkoľvek dopadov vlastne tú samosprávu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.4.2020 o 16:40 hod.

Mgr. MHA, MPH

Monika Kavecká

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:42

Ján Blcháč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán minister, pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, dovoľte len veľmi stručne. Ako člen predsedníctva Združenia miest a obcí Slovenska a člen prezídia Únie miest Slovenska chcem oceniť vyvážený návrh, ktorý nám predložil pán minister vnútra, tak ako ho čítame. A iste doznie nejakých zmien ešte v druhom čítaní, čo sa nevylučuje, čo sa skôr predpokladá. Ale chcem potvrdiť, že tento vyvážený návrh rešpektuje širokú diskusiu, ktorá sa viedla na úrovni Únii miest Slovenska a Združenia miest a obcí Slovenska, pretože tí najlepšie, títo reprezentanti najlepšie poznajú reálnu situáciu v krajine a území v obciach a mestách.
Viete, to by sme museli dlho o tom rozprávať. Napríklad niekde môže byť problém, aby sa zastupiteľstvo reálne stretlo preto, pretože je tretina poslancov lekárov. Lekár nepríde na takéto zastupiteľstvo, pretože by sa mohol cítiť ohrozený a následne by mohol vypadnúť z procesu a porušiť tým súčasnú situáciu. On musí byť v pohotovosti a chrániť sa napríklad. A takýchto príkladov by som mohol povedať viac. Samozrejme, že oddialenie lehoty alebo zrušenie lehôt je dobré, ale ak máme zastaviť život v obciach a mestách len preto, že sa neumožní raz tak, raz tak, alebo raz tretím spôsobom zvolať zastupiteľstvo a hlasovať nielen o uzneseniach, ale aj o pozmeňovacích návrhoch, tak potom naozaj bude veľmi zle. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.4.2020 o 16:42 hod.

Ing. PhD.

Ján Blcháč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:44

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja len pár, pár poznámok a v konečnom dôsledku teraz to bolo aj povedané. Ja chcem len povedať, že naozaj tento návrh zákona bol po širokej diskusii všetkých zúčastnených, všetkých samospráv, všetci mali možnosť sa k tomu vyjadriť a tento návrh bol nakoniec konsenzuálne spracovaný. Čiže ja chápem všetky tie pripomienky, ktoré tu odzneli a chcel by som len upozorniť, že nie je dotknuté platné znenie toho zákona. A toto je daná len možnosť tým obciam jednoducho na ďalšie možnosti, akým spôsobom viesť tie zasadnutia a akým spôsobom viesť aj to hlasovanie. Per rollam je len možnosť hlasovania a dokonca je tam aj uvedené, že len pre prípad krízovej situácie hrozby vzniku škody. Ale ja chápem tie jednotlivé pripomienky a, samozrejme, je možné o nich diskutovať neskôr.
Len poviem to, že naozaj sme sa snažili len zmysluplne reagovať na všetky tie požiadavky samospráv a všetkých tých zúčastnených, ktorí sa zúčastnili na rokovaní na ministerstve vnútra a pretaviť ich do tohto návrhu zákona. A samozrejme upozorňujem, že toto je naozaj pre krízovú situáciu a pre trvanie krízy súvisiacej s COVID-19 a my naozaj sa zamýšľame nad všetkými možnými scenármi. Takže ja chápem vaše pripomienky, ďakujem za ne a ďakujem, ak podporíte tento návrh.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

1.4.2020 o 16:44 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:48

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda. Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, trošku som vám vstúpil do prestávky, ktorú som vám vyrobil. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Šeliga, Juraj, podpredseda NR SR
Poprosím o pokoj. Pán minister je tu, môžme pokračovať.

Heger, Eduard, podpredseda vlády a minister financií SR
Takže tak, ako som avizoval vlastne v tom čítaní o skrátenom legislatívnom konaní, tak predkladám na rokovanie vlády, vlastne, pardon, na rokovanie parlamentu vládny návrh zákona o niektorých opatreniach vo finančnej oblasti práve na zmiernenie vplyvu pandémie, ktoré vypracovalo ministerstvo financií ako iniciatívny materiál. Nadväzne na vzniknutú situáciu spôsobenú šírením koronavírusu je potrebné urýchlene prijať opatrenia, ktoré zabezpečia pomoc a podporu jednotlivým skupinám obyvateľstva v tejto náročnej situácii.
Návrh zákona obsahuje opatrenia vo finančnej oblasti, ktorých cieľom je vytvorenie podmienok, ktoré by znížili tlak na finančné rezervy a taktiež opatrenia, ktoré poskytujú zníženie administratívnej náročnosti. A teraz by som ich po jednotlivých oblastiach vlastne vymenoval.
Prvá časť, je to vlastne daňová oblasť. Jedná sa posunutie zákonných lehôt pri dani z príjmov, ktoré bolo teda avizované. Bolo urobené nariadením vlády a teraz vlastne k tomu je potrebné prijať aj túto legislatívu v parlamente. A jedná sa teda o podanie daňových priznaní, hlásení, ročných zúčtovaní za zamestnancov, oznámenia o odvedenie dane z nepeňažného príjmu poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a dani z motorových vozidiel v špecifických prípadoch. Taktiež sa jedná o posun lehôt pre účtovné závierky, výročné správy a správy audítora a ich uloženie do registra účtovných závierok a plnenie povinnosti pri vedení účtovníctva práve teda tiež z dôvodu prebiehajúcej pandémie ako prekážky na všetky tieto úkony.
Taktiež sú to opatrenia pre tretí sektor. To sa jedná 2 %, aby sa dostali k asignovaným finančným prostriedkom, taktiež posúvame lehoty, aby teda neboli nijako ohrození.
Ďalšie je vlastne oslobodenie od dovozného cla a DPH pri dovoze zdravotníckeho materiálu z tretích krajín. Pozor, týka sa to iba organizácií štátu a charitatívnych organizácií. Bolo to vlastne opatrenie, s ktorým prišla Európska komisia, ktorému sa dalo pripojiť, aby sa dalo vlastne ochranné prostriedky dovážať rýchlejšie na Slovensko, ak ich štát potrebuje. Takže toto je veľmi dôležité, aby neprišlo k nedorozumeniu, že teda je to veľmi úzke. Mnohé teda spoločnosti sa možno privátne ozvali, ale na nich sa to nevzťahuje. Je to teda regulované Európskou komisiou takýmto spôsobom.
Neaktualizovanie zoznamov daňových dlžníkov a platiteľov DPH, ktorí porušili svoje povinnosti práve v čase pandémie, aby teda neboli za to postihovaní nijako. Takže je to tiež vlastne pozastavené. Prerušenie daňových kontrol a daňových konaní okrem tých, ktorých výsledkom je vracanie finančných prostriedkov.
Ďalej tam máme odloženie daňových exekúcií, odpustenie zmeškania lehoty zo zákona bez žiadosti, t. j. bez poplatku a potreby vydania rozhodnutia, okrem podania daňového priznania a platenia daní. Neplatenie správnych poplatkov v dôsledku pandémie, zosúladenie doručovania s novými pravidlami pošty, riešenie nepredvídaných okolností pandémie pri organizovaní práce vo Finančnej správe, predĺženie lehôt pre niektoré povinnosti príslušníkov Finančnej správy.
Druhá časť sa týka oblasti finančného trhu. Tam ide o poskytnutie pomoci ministerstva financií pre mikropodniky, malé a stredné podniky formou záruk za úvery a bonifikáciu k úverom poskytované pre tieto podniky zo strany Exportno-importnej banky Slovenskej republiky a Slovenskej záručnej a rozvojovej banky na ich udržanie, na udržanie ich prevádzky. Taktiež v rámci tejto časti je tam mimoriadne oprávnenie Národnej banky Slovenska pre prípad, že jej budú okolnosti súvisiace s obdobím pandémie brániť v riadnom plnení povinností vyžadovaných osobitnými predpismi.
Tretia časť sa týka oblasti rozpočtových pravidiel. A jedná sa teda o prijatie potrebných opatrení na zmiernenie vplyvu pandémie v sfére hospodárenia štátu a hospodárenia subjektov územnej samosprávy. Je tam vytvorenie legislatívneho priestoru pre vládu na prevzatie úveru aj nad rámec splnomocnenia ustanoveného v štátnom zákone alebo, pardon, v zákone o štátnom rozpočte, prerušenie všetkých správnych konaní vo vzťahu k porušeniu finančnej disciplíny, prijatie potrebných opatrení vo vzťahu k poskytovaniu preddavkov z verejných prostriedkov a posunutie lehoty na čerpanie bežných výdavkov z minulého roka a taktiež teda vo vzťahu k mestám, obciam a vyšším územným celkom sa umožňuje až do konca roka 2021, aby na úhradu bežných výdavkov používali aj rezervný fond, kapitálové príjmy a tiež návratné zdroje financovania, ako úvery, pôžičky a podobne s cieľom mobilizácie zdrojov na krytie mimoriadnych výdavkov v období pandémie, ale aj v období predpokladaného výpadku vlastných daňových príjmov, a to najmä z dane príjmu fyzických osôb. A taktiež tam teda spadá uvoľnenie regulácie čerpania výdavkov v čase hospodárenia v rozpočtovom provizóriu, ozdravnom režime a nútenej správe a pri prijímaní rozpočtových opatrení v roku 2020.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, na záver mi dovoľte ešte požiadať vás o podporu a prijatie a schválenie predloženého návrhu zákona. Samozrejme, teším sa na rozpravu, ak nejaká bude. Ak budete mať nejaké otázky, rád vám odpoviem.
Ďakujem za pozornosť, skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

1.4.2020 o 16:48 hod.

Ing.

Eduard Heger

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 16:54

Juraj Gyimesi
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi, aby som v zmysle § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku Národnej rady vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca k uvedenému návrhu zákona.
Predmetný vládny návrh bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky s tým, že vláda požiadala prerokovať tento vládny návrh zákona prostredníctvom skráteného legislatívneho konania. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel a zaradil ho na rokovanie 4. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali - asi zajtra.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie

1.4.2020 o 16:54 hod.

Juraj Gyimesi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video