51. schôdza

23.11.2021 - 14.12.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

24.11.2021 o 10:19 hod.

Bc.

Milan Krajniak

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:03

Vladimír Ledecký
Skontrolovaný text
Termín hlasovania je dnes o 11.00 hod.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

24.11.2021 o 10:03 hod.

PhDr.

Vladimír Ledecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:03

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda. Skúsim zhrnúť, čo sa touto novelou zákona mení, vylepšuje.
Po prvé zvyšujeme finančnú pomoc na... vybraným zariadeniam sociálnych služieb, to znamená krízovej intervencii. Doteraz bol príspevok na pomoc týraným ženám alebo týraným deťom, alebo ľuďom bez domova stanovený sumou 150 eur mesačne. Od roku 2012 sa nemenil. Po novom to meníme na 250 eur mesačne, čiže je to pomerne veľmi významné navýšenie príspevku, ale asi aj v týchto časoch pandémie všetci rešpektujeme, že je to potrebné.
Po druhé upravujeme podmienky, na základe ktorého bude fungovať od začiatku budúceho roka informačný systém sociálnych služieb, ktorý nám umožní zhromaždiť všetky dáta o poskytovaní sociálnych služieb po celom Slovensku, a na základe toho potom férovo stanoviť prepočtové vzorce, ako v jednotlivých regiónoch, koľko takáto služba stojí, aby sme vedeli nastaviť finančné podporu štátu, a o tom budeme debatovať o rok. To znamená, už na základe týchto dát sa pokúsime stanoviť nejaký férový regionálny, aj teda regionálne odlišnosti zahŕňajúci vzorec a na základe toho by sme potom mohli stanoviť dlhodobo podporu štátu pre tieto zariadenia, pre tieto služby.
Po ďalšie zvyšujeme pokutu v správnych deliktoch pre poskytovateľov sociálnych služieb z 2 000 na 5 000 eur. Tým reagujeme na tie prípady, kedy niektoré boli aj medializované, kedy došlo k nejakému flagrantnému porušeniu povinností niektorých prevádzkovateľov, poskytovateľov sociálnych služieb. Chvalabohu, sa jedná o veľmi, veľmi výnimočné prípady. A upravujeme spôsob, akým chceme financovať pomoc pre klientov, ktorí využívajú sociálne služby v neverejných, v neverejných poskytovateľov sociálnych služieb.
To je asi zhrnutie, ďakujem veľmi pekne a prosím vás o podporu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.11.2021 o 10:03 hod.

Bc.

Milan Krajniak

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:06

Vladimír Ledecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne a vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov, ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 707).
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 994 z 19. októbra 2021 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci, určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Predmetný návrh zákona (tlač 707) prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť oba určené výbory. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplýva 9 pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 až 9 v IV. časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 151 z 23. novembra 2021. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady.
Pán predsedajúci, prosím vás, otvorte rozpravu a hlásim sa prvý do rozpravy.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

24.11.2021 o 10:06 hod.

PhDr.

Vladimír Ledecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:10

Vladimír Ledecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja v svojom príspevku by som chcel len reagovať na pozmeňujúci návrh, ktorý som po dohode s pánom ministrom podal.
Súčasný právny stav nie je asi vyhovujúci, nakoľko podľa uvedeného zákona pre neverejných poskytovateľoch sociálnych služieb, hlavne čo sa týka zariadení seniorov a zariadení opatrovateľskej služby, nie všetky obce a mestá platia za túto službu. Hlavne menšie obce a mestá, ale nie je to, nie je to pravidlom, za túto službu neplatia.
Čiže sú obce a mestá, ktoré platia, a potom máme obce a mestá, čo neplatia. Vzhľadom na to, že aplikačná prax poukazuje na problém neposkytovania finančných prostriedkov zo samospráv pobytovým sociálnym službám, je tu návrh, aby na budúci rok, to znamená na rok 2022 za jedného klienta na mesiac za takúto pobytovú službu sa platilo 100 euro mesačne. To znamená, že ako keby sa precizuje zákon, kde, kde by malo byť jasné, že za túto službu sa musí platiť, a dokonca aj tá cifra na budúci rok, tá suma je presne určená.
Ako spomínal pán minister, ďalší rok sa vyhodnotí, v ktorom regióne koľko takét... tieto pobytové služby budú stáť, a na základe toho sa určí pre jednotlivé regióny vzorec, aby to bolo aj regionálne spravodlivé. Čiže tento pozmeňujúci návrh bude platiť na budúci rok.
Možno, možno upozorním, že všetky obce a mestá dostávajú podielové dane okrem Košíc a Bratislavy, lebo tam majú ten koeficient troška vyšší, alebo výrazne vyšší. Všetci, ostatné mestá a obce na Slovensku pre občanov, ktorí majú viac ako 62 rokov, dostávajú ten príspevok relatívne v rovnakej výške. Tak preto sa vyhovárať v niektorých obcí, že... alebo miest, že nemajú na to zdroje, a, naopak, iný si na to zdroje nájde, nájdu si, myslím si, že je dosť nekorektné.
A zároveň si myslím, že každý občan má právo si vybrať, či chce ísť do súkromného zariadenia alebo či ste... či chce ísť do zariadenia, ktorý poskytuje nejaký verejný poskytovateľ, to je štát alebo, alebo samospráva. Má na to, samozrejme, rôzne dôvody a my, čo žijeme ďaleko od Bratislavy, to vieme, že tie vzťahy častokrát nie sú dobré.
Takisto reagujem na to, že tieto spory, ktoré sú medzi samosprávou, ktorá neplatí za svojich klientov v týchto zariadeniach sociálnych služieb, prerástli do právnych sporov. Je veľa súdov, ktoré sa tým zaoberajú, a dokonca obracajú sa na ministerstvo, ale aj na nás, na Národnú radu, dokonca na náš výbor, ktorý, aktuálne riešime jeden problém jednej obce, kde sú tri súdne spory na základe, na základe tohto problému. Takže som rád, že raz jasne bude dané, ako to má správne platiť.
Ďakujem. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.11.2021 o 10:10 hod.

PhDr.

Vladimír Ledecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 10:10

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Pán kolega, ja len sa chcem spýtať, všetko, čo ste rozprával, fajn, rozumiem tomu, som v tejto problematike viac ako doma, len dôležité je si uvedomiť, aký je obsah a rozsah poskytovania sociálnej služby v zariadení, ktoré je štátne, a obsah a rozsah sociálnej služby v zariadení, ktoré je neštátne, buď je nejakou NO-čkou, alebo je občianskym združením a bolo založené na základe podnetu buď samotných rodičov, alebo nejakých priateľov, alebo sympatizantov, alebo podporovateľov danej sociálnej služby. Čiže v tomto je veľký rozdiel.
Ja viem, chápem a úplne som s tým stotožnený, že každý jeden klient daného sociálneho zariadenia, potencionálny klient, chce ísť určite do lepšieho, nie do priemerného alebo do horšieho. To je úplne jasné a je to naozaj holý fakt. Len treba si uvedomiť, že tieto - v úvodzovkách - súkromné alebo neštátne domovy sociálnych služieb, alebo denné stacionáre majú častokrát a veľakrát obmedzenú kapacitu na určitý počet osôb, či už je to určené metrážou daného zariadenia, alebo počtu pracovníkov, ktorý umelo navýšiť nevieme. Nevieme nafúknuť budovu, neviem do budovy nafúknuť viacej pracovníkov, pretože nás jednoducho metre štvorcové, ktoré sú teraz určené v zákone, nepustia.
Čiže ja úplne tomu chápem, úplne sa stotožňujem s vašimi myšlienkami, ale trebalo by sa zamyslieť nad tým, prečo štátne zariadenie, ktoré je, nie je obmedzené ani kapacitou ľudských zdrojov, ani kapacitou priestorov nedokáže poskytnúť aspoň adekvátnu, porovnateľnú službu ako zariadenie, ktoré je neštátne. Čiže všetko je to najmä o ľuďoch.
A tá vaša poznámka o tom, že niektorí starostovia sa nesprávajú zodpovedne voči svojim občanom a neplatia za nich dané, dané príspevky týmto zariadeniam, áno, s tým súhlasím, len by sa možno trebalo zaoberať, či tá výška je dostatočná, alebo by sme ju nevedeli znížiť, navýšiť podľa počtu a veľkosti obce.
Ďakujem pekne.

Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
S reakciou na faktickú poznámku, pán poslanec Ledecký
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

24.11.2021 o 10:10 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:12

Vladimír Ledecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Jedná sa výhradne o zariadenie pre seniorov a zariadenie opatrovateľskej služby, ktorú financujú obce, lebo tie ostatné zariadenia financuje buď štát, alebo vyšší územný celok. Je jasné, že keď to niekto robí so srdcom, je to niečo iné, ako keď je tam zamestnaný a chodí do práce a ešte ho to aj nebaví, čo tým nechcem povedať, že tie štátne zariadenia sú všetky výrazne horšie, bo práve aj prax nám ukázala, že tie súkromné zariadenia niektoré sa riešili tak, že sa až museli zatvoriť. Čiže určite to nie je pravidlom.
No a tá výška toho príspevku, naozaj tá výška tých 100 euro na osobu a na mesiac bola daná, aká skutočne potrebná reálna výška bude vypočítaná o rok, to znamená, bude to platiť iba rok a potom naozaj reálne podľa regionálnych nákladov, ktoré tam budú, to bude vyhodnotené.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

24.11.2021 o 10:12 hod.

PhDr.

Vladimír Ledecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:13

Lucia Drábiková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi podať v pléne pozmeňujúci návrh k zákonu, ktorého cieľom je rozšíriť cieľovú skupinu, ktorej možno poskytovať sociálnu službu v zariadení krízovej intervencie, ktorým je integračné centrum. Toto rozšírenie je o osoby, ktoré sa ocitli v nepriaznivej sociálnej situácii pre svoje ťažké zdravotné postihnutie alebo nepriaznivý zdravotný stav.
Cieľom tejto úpravy je pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo nepriaznivým zdravotným stavom, ktoré si z objektívnych dôvodov nedokážu nájsť, resp. udržať prácu a ocitajú sa tak v nepriaznivej sociálnej situácii, umožniť poskytovanie sociálnej služby v integračnom centre, a tak predísť ich sociálnemu vylúčeniu alebo obmedzeniu ich schopnosti spoločensky sa začleniť a umožniť sociálne začlenenie, inklúziu týchto osôb. Prijatím tohto návrhu sa zároveň sprostredkovane vytvoria aj podmienky pre zvýšenie kvality života týchto osôb v zmysle Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím.
Teraz pristúpim k čítaniu pozmeňujúceho návrhu.
Pozmeňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej, Lucie Drábikovej, Petry Krištúfkovej, Juraja Šeligu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 707).
V čl. I sa za bod 14 vkladá nový bod 15, ktorý znie:
„15. V § 24c úvodnej vete sa slová „podľa § 2 ods. 2 písm. a) a i)“ nahrádzajú slovami „podľa § 2 ods. 2 písm. a), d) a i“.
Navrhovaná právna úprava nadobúda účinnosť 1. januára 2022. Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne aj do článku upravujúceho účinnosť.
To je koniec pozmeňujúceho návrhu a chcela by som vás týmto poprosiť o jeho podporu. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.11.2021 o 10:13 hod.

Mgr. PhD.

Lucia Drábiková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:16

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pani kolegyňa, tak ako váš predošlý pozmeňujúci návrh zákona, aj tento pozmeňujúci návrh zákona určite podporíme, pretože osoby so zníženou schopnosťou, či už je to znížená schopnosť mentálneho alebo fyzického uplatnenia sa v živote, nie sú nám na príťaž, ale sú to jednoducho naši partneri v našej spoločnosti a v našich životoch, takže každé jedno uľahčenie ich zdravotného stavu alebo ich daného stavu, v ktorom sa momentálne nachádzajú, je určite dobré, je správne, a pokiaľ by sme v týchto sociálnych veciach, ktoré tuná sú predkladané, či už najmä teda zo strany koalície, nakoľko opozičné podobné návrhy nepredchádzajú, ale to je debata na inú tému alebo o iných veciach, vedeli konštruktívne a zmysluplne diskutovať aj o iných veciach, tak myslím si, že plénum Národnej rady by sa míľovými krokmi posúvalo ďalej.
Ja som veľmi rád, že aspoň v otázke sociálnych vecí a sociálnej pomoci sme našli naozaj spoločnú zhodnú a schodnú cestu naprieč politickým spektrom v pléne Národnej rady.
Takže na záver ešte raz, veľmi pekne ďakujem za váš pozmeňovák a veľmi radi ho podporíme.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

24.11.2021 o 10:16 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:17

Lucia Drábiková
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán kolega, za podporu nášmu pozmeňujúcemu návrhu.
Čo sa týka podpory osôb s ťažkým zdravotným postihnutím alebo s nepriaznivým zdravotným stavom, myslím si, že máme dosť veľké rezervy, a som veľmi vďačná, že aspoň môžme postupne robiť ďalšie kroky na to, aby im tá pomoc a podpora bola poskytovaná.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

24.11.2021 o 10:17 hod.

Mgr. PhD.

Lucia Drábiková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:19

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda, bez toho, aby som chcel akokoľvek spochybňovať vašu autoritu, sa chcem naozaj opýtať iba technickú vec a pán poslanec Šeliga, ktorý sedí vedľa vás, by to mal vedieť. Toto je prvé čítanie? Je to druhé?

Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Takto. Je to návrh na vyslovenie súhlasu, takže tu nie sú čítania.

Krajniak, Milan, minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Tak, tak, O. K., O. K., iba, že či som náhodou ja niečo, aby, lebo keďže je to medzinárodná zmluva, tak aby sme neurobili nejakú chybu, že urobíme procesne niečo, čo potom budeme musieť opravovať. Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda.
Je to asi posledný formálny akt, ktorý musíme urobiť na to, aby Európsky orgán práce, ktorý už na Slovensku de facto sídli, zmluva bola podpísaná, tento orgán už vykonáva svoju prácu a už bol aj slávnostne otvorený za účasti pána komisára Schmita, pána predsedu vlády Hegera, aby teda definitívne bol ukotvený aj v našom právnom rámci. Je to prvá európska inštitúcia so sídlom na Slovensku.
Ja si myslím, že máme byť féroví aj v politike, a nie je podľa mňa na škodu alebo nie je to žiadna chyba, keď človek uzná aj takpovediac zásluhy svojho oponenta. Ja by som tu chcel povedať, že o... o to, že Európsky orgán práce sídli na Slovensku, sa výraznou mierou zaslúžil pán poslanec Richter, v tom čase minister práce, sociálnych vecí a rodiny. (Potlesk.)
To hlasovanie na európskej úrovni bolo prekvapujúce veľmi. Nikto nečakal, že sa nám to ako Slovenskej republike podarí. Pokiaľ sa nemýlim, tak hneď v prvom kole Slovensko dostalo 15 hlasov. Ja som poďakoval aj pánovi eurokomisárovi Schmitovi za to, že v tomto Slovensko výrazne podporil a presviedčal takpovediac tie väčšie krajiny, aby nám takúto dôveru ako Slovensku dali. On aj osobne kvôli tomu si považoval za potrebné alebo dôležité prísť osobne akoby oficiálne otvoriť priestory toho úradu. Neurobili sme si, pre vašu informáciu, nie že hanbu, urobili sme si dobré, dobré meno v tom, že tie priestory sú veľmi dôstojné a pekné. To znamená, všetci, ktorí tam prišli aj z prostredia európskych inštitúcií, alebo Európskeho parlamentu, tak si myslím, že boli, mohli byť na to hrdí, že ten priestor má naozaj dôstojnú úroveň, a myslím si, že to, to bol dobrý krok.
Aby som teda pochválil aj seba, ako sa to v politike, v politike robí, pán poslanec Richter, boli veľké tlaky potom, keď sa vymenila vláda, kde ešte niektorí poslanci Európskeho parlamentu sa snažili akoby zbrzdiť ten formálny proces tak, aby prípadne sa dalo povedať, že, žiaľ, sú nejaké technické problémy, dajme to radšej do Paríža alebo, alebo kamkoľvek. To sa podarilo vyriešiť. Čiže vlastne týmto schválením tejto zmluvy definitívne tu bude tento Európsky orgán práce.
A je to dobrá vec aj z praktického hľadiska je to niečo, čo sa nás takpovediac týka a s čím sa bude Slovenská republika boriť dlhé roky, myslím, aj prakticky do budúcnosti. Viete, že máme, mali sme aj v minulosti problém s nelegálnym zamestnávaním. To znamená, že občania Slovenskej republiky boli vytláčaní z pracovného trhu všelijakými podvodnými zahraničnými agentúrami, ktoré sem vozili za dumpingových podmienok ľudí. Tí ľudia ani, ako používali ich, teraz prepáčte, že to tak poviem pejoratívne, ako polootrokov, pretože nemali žiadne pracovnoprávne krytie títo ľudia. Tak práve my sme to nevedeli v tom čase riešiť, lebo nebola európska inštitúcia, ktorá by mohla skoordinovať napríklad s Maďarskom a s ďalšími krajinami takúto spoločnú akciu. A teraz už je to možné vďaka tomu, že Európsky orgán práce existuje, a je pre nás dobré, že funguje v Bratislave.
Takže ďakujem veľmi pekne za vašu podporu. Predpokladám, že toto je taká vec, za ktorú môže zahlasovať celý parlament bez ohľadu na to, že či je to opozícia, alebo koalícia.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

24.11.2021 o 10:19 hod.

Bc.

Milan Krajniak

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video