51. schôdza

23.11.2021 - 14.12.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

25.11.2021 o 10:41 hod.

Mgr.

Peter Liba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:16

Marcel Mihalik
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo. Chcem sa poďakovať, samozrejme, za to, že predložený návrh je tuná v pléne, predkladateľom, takisto všetkým poslancom – koaličným aj opozičným – za vecné rokovanie, jednanie nielen tu v pléne, ale takisto aj na výboroch a pevne verím, že táto zmena zákona napomôže k väčšej bezpečnosti na našich cestách.
Na záver mi dovoľte uviesť, hlasovanie bude dnes o 11.00 hod.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

25.11.2021 o 10:16 hod.

PaedDr. Ing

Marcel Mihalik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:18

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov predkladám spoločne na rokovanie Národnej rady so spolunavrhovateľmi pani poslankyňou Žitňanskou, pánom poslancom Kremským a pánom poslancom Ledeckým.
Jedným zo základných znakov a nástrojov podpory rozvoja bývania sú v súčasnej dobe predovšetkým Štátny fond rozvoja bývania a dotácie na rozvoj bývania poskytnuté Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky. Prostredníctvom týchto nástrojov, ktoré sú v zákone stanovené, štát dlhodobo potrebuje financovania priorít, ktoré sú premietnuté v štátnej bytovej politike pri rozširovaní a zveľaďovaní bytového fondu v rámci našej krajiny.
Cieľom návrhu zákona je upraviť niektoré podmienky pre poskytovanie výhodného úveru podľa zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov a pre poskytovanie dotácií na rozvoj bývania z Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
Zámerom návrhu zákona je zlepšenie podmienok a zvýšenie dostupnosti finančných zdrojov zameraných na rozširovanie sektora nájomného bývania s cenovo dostupným bývaním v jednotlivých regiónoch krajiny.
Návrh zákona súčasne obsahuje úpravy a doplnenia, ktorých potreba vyplynula z aplikačnej praxe.
Predloženým návrhom nevzniknú nové požiadavky na štátny rozpočet. Predložený návrh zákona nevyžaduje ani nové nároky alebo zaťaženie na štátny rozpočet.
V úvodnom slove všetko. Ďakujem pekne zatiaľ.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

25.11.2021 o 10:18 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:20

Peter Liba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, predkladám spoločnú správu výboru Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Miloša Svrčeka, Jany Žitňanskej, Petra Kremského a Vladimíra Ledeckého na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov (tlač 731), v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1021 z 21. októbra 2021 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre hospodárske záležitosti a výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade schváliť ústavnoprávny výbor uznesením č. 409 z 18. novembra 2021, výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 253 z 22. novembra 2021. A výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj o návrhu nerokoval, pretože podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku nebol uznášaniaschopný.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplýva šesť pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 6 spoločne s odporúčaním schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky uvedený návrh schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúča schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 259 z 23. novembra 2021. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril predložiť návrhy príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

25.11.2021 o 10:20 hod.

Mgr.

Peter Liba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:23

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
K uvedenému návrhu zákona prebehla rozprava aj v prvom čítaní. Z obsahového hľadiska sme si vydiskutovali aj dosť veľa vecí v rámci rokovania jednotlivých výborov a myslím si, že aj na tých výboroch sme sa zhodli, že bývanie na Slovensku je dosť dôležitá téma, ktorú je potrebné otvárať a v rámci aplikačnej praxe aj riešiť problémy. A v rámci posledných mesiacov sme mali nespočetné množstvo stretnutí aj so zástupcami samosprávy, či už aj cez Štátny fond rozvoja bývania, cez ministerstvo dopravy, sekciu výstavby alebo v jednotlivých regiónoch, a v rámci tých rokovaní sme boli dosť konfrontovaní s tými problémami, ktoré sa vyskytujú v aplikačnej praxi.
Práve z toho dôvodu sme prišli aj s týmto návrhom zákona, ktorý je teraz v druhom čítaní a ktorý ešte chcem vyprecizovať aj spoločne s pani poslankyňou Žitňanskou predložením pozmeňujúceho návrhu, ktorý je zverejnený a ktorý aj prečítam v závere tohto vystúpenia. Ale určite sa všetci zhodneme na tom, že bývanie celkovo patrí medzi veľmi dôležitú tému a otázku, ktorá, ktorá určite kvári dosť veľa zástupcov samosprávy.
Čo sa týka toho súčasného platného znenia zákona, tak to umožňuje poskytovať podporu aj na stavebnú úpravu nájomného bytu v bytovom dome, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou alebo sa nachádza v lokalitách zapísaných v zozname svetového dedičstva, a budovy, v ktorých sa nachádzajú byty vyžadujúce stavebnú úpravu a sú národnou kultúrnou pamiatkou UNESCO, však v mnohých prípadoch nie sú zapísané ako bytové domy alebo napríklad ako meštianske domy a podobne. Pre obnovu bytov v týchto budovách je nevyhnutné zmeniť pojem "bytový dom" na všeobecný pojem "budova" a vytvoriť možnosť poskytovania podpory aj na meštianske domy s existujúcimi bytmi. Zvyčajne ide o schátrané objekty v centrách miest, ktoré je obzvlášť dôležité obnoviť a skultúrniť.
Zároveň týmto návrhom navrhujeme zvýšiť maximálny limit úveru na účel obstarania nájomných bytov na 1 500 euro za meter štvorcový, čím by sa zohľadnil vplyv rastu cien stavebných prác a materiálov spotrebovaných v stavebníctve v uplynulom období, v posledných mesiacoch aj zvýšené nároky na technické a energetické riešenie budov. V prípade obstarania nájomného bytu stavebnou úpravou budovy je podmienkou poskytnutia podpory aj výmena všetkých technických zariadení budov, čiže rozvodov, kotolní, výťahov a podobne, a je podmienka na splnenie požiadaviek na energetickú hospodárnosť budovy pre novú budovu.
Cieľom navrhovanej úpravy je optimalizovať náklady pri prestavbe budov na nájomné byty. Podľa platnej právnej úpravy je táto požiadavka stanovená na päť rokov, čo v niektorých prípadoch môže spôsobovať neefektívnu výmenu zariadenia, ak vymenené zariadenie je v rámci svojej doby životnosti, a preto sa navrhuje predĺžiť túto dobu.
Navrhnutou úpravou sa vytvára aj možnosť navýšenia poskytovaného úveru zo Štátneho fondu rozvoja bývania aj po uzatvorení zmluvy o poskytnutí úveru a dotácie tak, aby boli dodržané podmienky poskytnutia podpory podľa zákona o ŠFRB. V prípade preukázania zvýšenia obstarávacích nákladov sa umožní zvýšiť napríklad aj financovanie nájomných bytov dostatočným navýšením úveru zo štátneho fondu, a to až do výšky stanoveného limitu obstarávacieho nákladu na obstaranie nájomného bytu.
Navrhujeme aj zmeniť podmienku pre žiadateľov o úver právnické osoby, ktorá sa týka povinnosti zachovania nájomného charakteru podporených nájomných bytov. Povinnosťou žiadateľa je zachovať nájomný charakter obstarávaného nájomného bytu počas lehoty najmenej 30 rokov. Cieľom tejto navrhovanej úpravy je zvýšenie záujmu o obstaranie nájomných bytov zo strany súkromného sektora.
Z aplikačnej praxe vyplynula aj ďalšia potreba, napríklad umožniť obstaranie garážového stojiska, ktoré je nielen súčasťou budovy s nájomnými bytmi, ale aj v prípade, že garážové stojisko je samostatným stavebným objektom v bezprostrednej blízkosti bytového domu alebo polyfunkčného domu, v ktorom sa obstarávajú nájomné byty v prípade, ak nie je vhodné alebo efektívne umiestniť stojisko priamo v rámci budovy, bytového domu alebo polyfunkčného domu.
Garážové stojisko je určené na užívanie spolu s obstaraným nájomným bytom a nachádza sa priamo v budove s nájomnými bytmi alebo v samostatnej budove umiestnenej v spoločnom pozemku, na spoločnom pozemku s domom alebo na priamo susediacom pozemku s pozemkom, kde sa bytový dom alebo polyfunkčný dom nachádza.
Navrhovaná úprava ustanovuje aj v prípade zvýšenia obstarávacích nákladov počas trvania platnosti zmluvy o poskytovaní dotácie na obstarávanie nájomného bytu možnosť, aby sa riešili otázky poskytovania dotácií. Ustanovenie dopĺňa možnosť, kedy ministerstvo rozhodne o neposkytnutí dotácie o vrátenej žiadosti žiadateľovi o situáciu, kedy bola na obstaranie nájomného bytu uzatvorená zmluva o poskytnutí dotácie v predchádzajúcom období, od ktorej niektorá zo zmluvných strán odstúpila.
Nebudem detailne hovoriť o všetkých týchto ustanoveniach, ale v rámci ešte rokovaní po prvom čítaní sme mali stretnutie aj so zástupcami ministerstva dopravy. Tam vyplynula možnosť ešte zmeny tej úpravy, ktorý, ktorú sme mali po prvom čítaní, a preto, z toho dôvodu by sme chceli predložiť aj s pani poslankyňou Žitňanskou pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorého cieľom je poskytnúť lepšie podmienky pri získaní podpôr rodinám s maloletým dieťaťom tým, že súčasné zvýhodnenia, ktoré sa uplatňujú pre odchovancov detských domovov a rodiny ZŤP osôb, sa použijú aj pre rodiny s maloletými deťmi.
Žiadateľom o poskytnutie podpory môže byť v zmysle § 7 ods. 1 písm. g) zákona len právnická osoba so sídlom na území Slovenskej republiky, preto spoločne s pani poslankyňou navrhujeme, aby aj materská spoločnosť, ktorá pristupuje za žiadateľa k záväzku z úverovej zmluvy, mala sídlo na území Slovenskej republiky. Posudzovanie splnenia podmienok na poskytnutie podpory v prípade zahraničnej právnickej osoby by bolo problematické a v praxi v podstate aj nevykonateľné.
Cieľom predloženého pozmeňujúceho návrhu je poskytnúť lepšie podmienky pri získavaní podpôr rodinám s maloletým dieťaťom vo veku do šiestich rokov. V ustanovení § 10 ods. 10 písm. d) je upravená podmienka pre poskytnutie úveru, ktorou sa požaduje, aby minimálne 15 % z celkového počtu obstarávaných nájomných bytov v bytovej alebo nebytovej budove, ktorá má zriadený výťah, bolo navrhnutých v univerzálnom dizajne, tak aby z hľadiska stavebných konštrukcií boli tieto byty využiteľné aj pre osoby so zdravotným postihnutím bez dodatočných úprav stavebných konštrukcií. Tieto osoby majú iné požiadavky na dispozičné riešenie či vybavenie bytu než bežné osoby, a preto majú problém obstarať si bývanie na voľnom trhu. Uplatňovanie tejto podmienky je podmienené vydaným všeobecným... všeobecne záväzného právneho predpisu a dostatočným časovým obdobím, aby táto podmienka nemala negatívny dopad na investičné projekty.
Zámerom bolo tieto podmienky ustanoviť v rámci vykonávacích predpisov vydaných k novému stavebnému zákonu. Vzhľadom na časový posun v legislatívnom procese a vytvorenie dostatočného časového predstihu alebo obdobia pre prípravu projektov navrhujeme predmetnú podmienku neuplatňovať pre žiadosti podávané v roku 2023.
Zároveň v ustanovení § 11 ods. 1 písm. e) je upravená podmienka pre poskytnutie úveru, ktorou sa požaduje, aby minimálne 15 % z celkového počtu obstarávaných nájomných bytov v bytovej alebo nebytovej budove, ktorá má zriadený výťah, bolo navrhnutých v univerzálnom dizajne, tak aby z hľadiska konštrukcií boli tieto byty využiteľné aj pre osoby so zdravotným postihnutím.
Práve z toho dôvodu predkladám tento pozmeňujúci návrh a doplňujúci návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej a poslanca Národnej rady Miloša Svrčeka k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka, Jany Žitňanskej, Petra Kremského a Vladimíra Ledeckého na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov (tlač 731).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré znejú takto... Poprosím zastaviť časomieru.
1. K čl. I, nový bod
V čl. I sa za bod 2 vkladá nový 3. bod, ktorý znie:
"3. V § 6 ods. 4 písm. a) sa na konci pripájajú slová "alebo manželia podľa § 10 ods. 5 písm. b)".".
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
2. K čl. I, bod 5
V čl. I v bode 5, v § 9 odsek 12 znie:
"(12) Ak žiadateľ podľa § 7 ods. 1 písm. g) nevykonával hospodársku činnosť pred podaním žiadosti, splnenie podmienky podľa odseku 1 písm. a) môže preukázať materská spoločnosť žiadateľa, ktorá pristúpi k záväzku vyplývajúcemu z úveru. Materskou spoločnosťou na účely tohto zákona sa rozumie právnická osoba, ktorá má väčšinový obchodný podiel u žiadateľa a sídlo na území Slovenskej republiky."
3. K čl. I, nový bod
V čl. I sa za bod 5 vkladá nový 6. bod, ktorý znie:
"6. V § 10 ods. 5 písmeno b) znie:
"b) manželov s maloletým dieťaťom vo veku najviac šesť rokov,"."
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
4. K čl. I, nový bod
Čl. I sa dopĺňa bodom 10, ktorý znie:
"10. Za § 23h sa vkladá § 23i, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 23i
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2023
Podmienka podľa § 10 ods. 10 písm. d) sa použije prvýkrát na posudzovanie žiadostí podaných od 15. januára 2024."."
V čl. I, nový bod 10 nadobúda účinnosť 1. januára 2023, čo sa premietne do ustanovenia o nadobudnutí účinnosti pri spracúvaní čistopisu schváleného zákona.
5. K čl. II, nový bod
Čl. II sa dopĺňa bodom 7, ktorý znie:
"7. Za § 24d sa vkladá § 24e, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 24e
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2023
Podmienka podľa § 11 ods. 1 písm. e) sa použije prvýkrát na posudzovanie žiadostí podaných od 15. januára 2024."."
V čl. II, nový bod 7 nadobúda účinnosť 1. januára 2023, čo sa premietne do ustanovenia o nadobudnutí účinnosti pri spracúvaní čistopisu schváleného zákona.
Súčasne vynímam na osobitné hlasovanie body 2 až 4 spoločnej správy.
Pán spravodajca, tu máte pozmeňujúci.
Takže záverom, kolegyne, kolegovia, po tej diskusii v rámci jednotlivých aj regiónov, aj s vecnými a gestorskými organizáciami, či už sekciou výstavby, alebo Štátnym fondom rozvoja bývania, si myslím, že len sčasti sme vyfiltrovali niektoré aplikačné problémy, s ktorými sa stretávajú samosprávy, ale aj štát pri rozvoji tohto segmentu národného hospodárstva. A hlavne nájomné bývanie je určite oblasť, ktorá je, čo sa týka číselne a čo sa týka faktami, pod priemerom Európskej únie. Na Slovensku sa v poslednom období pomaličky znižuje nezamestnanosť, ale myslím si, že faktorom, ktorý trošku brzdí znižovanie tejto nezamestnanosti a zvyšovanie zamestnanosti, je ochota Slovákov cestovať z jednotlivých regiónov za prácou a práve aj nedostatok nájomných bytov a nájomného bývania v tých jednotlivých regiónoch, kde by Slováci chceli pracovať, je tým činiteľom, ktorý spôsobuje to, že trošku pomalšie sa rozvíja táto zamestnanosť a nechcú prichádzať do týchto regiónov, pretože im chýba nájomné bývanie. Práve z tohto dôvodu aj prichádzame s týmto návrhom zákona, aby sa podporil tento segment národného hospodárstva, aby sme aj trošku pomohli samosprávam pri budovaní nájomného bývania. A z toho dôvodu si aj žiadam ako vás, ctené plénum, aby ste podporili tento návrh zákona.
Veľmi pekne ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

25.11.2021 o 10:23 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:38

Jana Majorová Garstková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci, za slovo.
Chcem len krátko povedať, že kvitujem tento návrh zákona, konkrétne ustanovenie, v ktorom sa maximálny príjem žiadateľov o mestské nájomné byty v určitých prípadoch dvíha až na päťnásobok životného minima. Aj ako poslankyňa mestského zastupiteľstva v Kežmarku ma občania oslovovali práve s týmto problémom, pretože po rokoch bývania sa predsa niečo mení. Súčasne som rada, že, za zmenu zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania, v ktorom sa mení trvalý charakter nájomných bytov na dobu 30 rokov. Chcem sa aj touto cestou poďakovať ministerstvu dopravy, že povolilo takúto zmenu, lebo zhruba pred rokom a pol som o to žiadala a neboli tomu veľmi prístupní, tak som rada, že nakoniec k tejto zmene dochádza.
Ďakujem pekne za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.11.2021 o 10:38 hod.

Mgr.

Jana Majorová Garstková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:39

Vladimír Ledecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja by som chcel upriamiť na jeden bod tohto zákona a to je, že pokiaľ sa uzatvárala zmluva medzi dodávateľom stavby a obcou alebo mestom, tak bolo tam jasne napísané, že cena je konečná, nemenná, čo bolo veľmi dobrý bod pre, aby sme sa vyhli špekulantom rôzneho druhu. Ale tento bod bol veľmi dobrý do dôb, keď nebola inflácia, naopak, bola dokonca deflácia, takže bolo to dobré. Ale pri tom, ako narástli teraz tieto ceny stavebných hmôt a ako narástli ceny práce, tak, samozrejme, je potreba to meniť, lebo táto stavba, keď už bola začatá a je ešte niekde v začiatku procesu výstavby, ťažko ju ten dodávateľ dodá za takú cenu, keď tie ceny stavebných materiálov naozaj vyleteli vysoko a hrozili by dve možnosti, buď sa na tú stavbu vykašle, alebo... a nechá to na pleciach mesta, obce, čo je veľmi, by bolo veľmi nedobré, alebo jednoducho nechá tú firmu skrachovať a zase ten čierny Peter by ostal na mestách a obciach. To znamená, som rád, že sa v rozpočte našli peniaze na to, aby sa tento čierny Peter, ktorý by skôr či neskôr sa ukázal, neostal, ale naozaj tých niekoľko stoviek miliónov pomôže tomu, aby sa tie byty dostavali a naozaj slúžili tomu účelu, ktorému, ktorému majú slúžiť, a nenechali sme tie obce a mestá na holičkách.
Čo v tomto prípade ešte veľmi dôležité je, sa zamyslieť nad tým, že či v rozpočte nevyčleniť viacej peňazí pre ministerstvo, aby sa tých bytov viacej stavalo, lebo naozaj prax niekoľko desiatok rokov zo štátneho fondu bývania ministerstva výstavby pri týchto verejných bytoch je veľmi pozitívna a byty sa stavajú, dokončujú a odovzdávajú nájomníkom.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.11.2021 o 10:39 hod.

PhDr.

Vladimír Ledecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:41

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno. Veľmi pekne ďakujem za faktické poznámky.
Ja som tiež rád tomu, že sa podarilo navrhnúť a zmeniť tú podmienku pre žiadateľov o úver pre právnické osoby, ktorá sa týka povinnosti zachovania toho nájomného charakteru, pretože viem, že s tým boli dosť veľké problémy aj v tých regiónoch a samosprávach, a som veľmi rád, že nakoniec aj sekcia výstavby, ministerstvo dopravy ako kvitovali túto požiadavku a že je zahrnutá v tejto právnej úprave. Myslím si, že to dosť pomôže samosprávam, ale to je len taký, taká malá tehlička do celého, do celej tej stavby kvalitne fungujúceho nájomného bývania na Slovensku a hlavne aplikovania tej legislatívy. Čiže myslím si, že je tam ešte cesta na to, aby sme zefektívňovali tú legislatívu v rámci nájomného bývania.
A čo sa týka v prípade obstarávania nájomného bytu stavebnou úpravou budovy, tak som aj rád tomu, že podmienkou poskytnutia podpory bude aj výmena všetkých tých technických zariadení budovy. To znamená, že bude do toho zahrnutá možnosť výmeny aj výťahov, kotolní, rozvodov, a aj táto podmienka na splnenie energetickej hospodárnosti budov pre novú budovu bude takto stanovená. Práve energetické... ešte to som zabudol povedať aj v tej rozprave mojej, energetická otázka budov je určite veľká téma, ktorá si zaslúži pozornosť do budúcna. My aj s kolegami z vládnej koalície pripravujeme do budúcna práve otvorenie tejto otázky a možno prípravy legislatívy, aby sa nejak stanovila energetická otázka pri výstavbe nájomného bývania.
A čo sa týka rozpočtu, ja si myslím, že určite rezort dopravy by mal mať oveľa väčšie finančné prostriedky na výstavbu nájomných bytov a hlavne pre Štátny fond rozvoja bývania, lebo čo mám informáciu, tak... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.11.2021 o 10:41 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:41

Peter Liba
Skontrolovaný text
Hlasovať budeme dnes o 11.00 hod.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.11.2021 o 10:41 hod.

Mgr.

Peter Liba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:44

Peter Kremský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Rád by som odôvodnil návrh zmeny zákona, ktorý je teraz v prvom čítaní, a preto je veľmi dôležité, aby sme ho prerokovali a schválili práve na tejto schôdzi, pretože jeho platnosť začína od 1. marca 2022, plánovaná, ak teda poslanci s ním vyslovia súhlas.
Ide o zákon o regionálnej investičnej pomoci a je to zákon, ktorý napomáha tomu, aby práve aj do najodľahlejších a najmenej ekonomicky rozvinutých regiónov našej krajiny sa dostali nové investície, aby tam ľudia mali prácu, aby tam rástli podniky, ktoré nielen prinášajú priemyselnú výrobu, ale takisto súvisiace služby.
Iste viete, že priemysel na jedno pracovné miesto priamo vytvorené v priemyselnej výrobe vytvára tri až päť ďalších pracovných miest a vrátane rodín týchto ľudí, ktorí získavajú prácu, je to až často pomer jedna ku desiatim. Ja osobne som dlho pracoval ako ekonomický novinár, navštívil som veľmi veľa takýchto podnikov, najmä na západnom Slovensku, a viem, že takáto investícia v malom meste dokáže celý región naštartovať a potiahnuť ho dopredu a vlastne posunúť ho z regiónu s vysokou nezamestnanosťou k regiónu s pomerne nízkou nezamestnanosťou a rastúcimi mzdami. Možno spomeniem regióny alebo mestá, mestečká, kde takéto investície prišli pred dvadsiatimi rokmi a vlastne dneska tieto mestá sú regiónmi s jednými z najnižších mier nezamestnanosti na Slovensku, napríklad Vráble, Galanta, Trenčín a okolie a tak ďalej a tak ďalej.
Táto novela prináša zmeny, ktoré reagujú na situáciu spôsobenú pandémiou COVID-19, pretože ona, samozrejme, ovplyvňuje aj podnikateľské subjekty. Práve dnes alebo tento týždeň sa stretávame so zavedením nových opatrení, ktoré ovplyvňujú takisto firmy, ktoré vlastne je potrebné chrániť, aby neboli natoľko ovplyvnené touto situáciou, že by museli zastaviť výrobu. To by bola situácia, keď by nielen boli preťažené naše nemocnice, ale by bol tak preťažený, tak preťažená finančná situácia štátu, že by tieto nemocnice časom nebolo z čoho financovať.
Čiže je to naozaj niečo, čo je veľmi dôležité, čo je v záujme tejto krajiny.
V tomto, týmto návrhom zákona sa menia a zmierňujú podmienky splnenia alebo zmiernenie požiadavky splnenia podmienok investičnej pomoci, ktorá bola v minulosti udelená, a umožňuje sa to, aby firmy vlastne mali určité úľavy, keďže sú postihnuté pandemickou situáciou. Samozrejme, je veľmi dôležité, aby táto, tých, nejaká, aby ich problémy netrvali vlastne alebo nezačali už pred pandémiou, to znamená, že napríklad neboli podnikom v ťažkostiach už pred 1. 1. 2020.
Ide teda o to, aby firmy, ktoré inak spĺňajú podmienky tejto investičnej pomoci, ale počas pandémie sa dostali do ťažkostí alebo sa im zhoršili ich výkazy, neboli z tejto investičnej pomoci vylúčené alebo aby neboli voči nim uplatnené sankcie. Ide nám o to, aby aj Slovensko ako krajina, ako investičné prostredie bola serióznym partnerom, aby nebola krajinou, ktorá je len takým policajtom, ktorý striehne, kde niekto niečo poruší a nejaký, nejaký ukazovateľ náhodou sa zhorší a už zasiahne a dá pokutu, ale aby bola krajinou, ktorá je naozaj dobrým investičným prostredím a ktorá si váži ľudí, ktorí investujú svoje peniaze, firmy, ktoré sem prichádzajú a ktoré rozvíjajú svoje podnikanie na Slovensku.
Takže chcel by som vás požiadať o podporu tohto zákona v prvom čítaní a potom aj neskôr na ďalšej schôdzi v druhom čítaní.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.11.2021 o 10:44 hod.

Mgr.

Peter Kremský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:49

Milan Kuriak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Radovana Kazdu a Petra Kremského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 766). V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 28. januára 2022 a v gestorskom výbore do 31. januára 2022.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.11.2021 o 10:49 hod.

Milan Kuriak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video