65. schôdza

26.4.2022 - 25.5.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

10.5.2022 o 9:02 hod.

M. A.

Tomáš Valášek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:39

Marek Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda. Musíme si povedať, že zahraničné smerovanie Slovenska je jednoznačne USA a NATO, to vidíme, ako sa chová táto vláda voči záujmom Ameriky a NATO, ale povedzme si aj druhú vec, že opäť, jedno hovoria a druhé robia, pretože aj v tomto zákone je jasné už podľa toho starého, že ak niekto sa bude cítiť, že nie je mužom, ale ženou, tak takúto brannú povinnosť nebude mať, čiže mňa by ma zaujímalo teda že keby prišlo k nejakému vojenskému konfliktu nebodaj, čo, dúfam, že sa nestane, takže či by všetci tí poslanci, ktorí sú teraz vojnoví štváči, podporujú Washington, podporujú Ameriku, chcú bojovať, chcú dodávať bojové zbran... nejaké vozidlá na Ukrajinu, hovoria tu stále o vojne, zaťahujú nás do problémov, či potom by sa postavili na stranu a išli by bojovať, alebo by iba mudrovali, alebo by jedného dňa prišli na to, že ani vlastne nie sú chlapi, čiže prosím vás, vy aj vy (povedané so smiechom), pán kolega, teda aj s vaším kolegom, ktorý odišiel, stojíte za tým, stojíte za Amerikou, stojíte za NATO, podporujete Ukrajinu, podporujete vojenský konflikt, tak ja by som teda bol zvedavý, či by ste si naplnili tú brannú povinnosť a či by ste tam išli bojovať, keď za tým stojíte. Išli, nešli? Skúste mi to niekto iba vo faktickej odpovedať.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.5.2022 o 13:39 hod.

Mgr.

Marek Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:41

Andrej Medvecký
Skontrolovaný text
Tak ďakujem kolegom za podporné faktické poznámky, ja len chcem zdôrazniť, že týmto, alebo touto zmenou zákona my chceme vylúčiť ten § 7 ods. 13, aby určití ľudia nezneužívali tento paragraf na to, aby sa mohli vyhnúť prípadnej brannej povinnosti, pretože je to len taká, dá sa povedať, že len technická vec a veľmi veľa ľudí by tento paragraf vlastne mohlo zneužiť na to, aby sa vyhli tejto brannej povinnosti.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.5.2022 o 13:41 hod.

Andrej Medvecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:43

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda. Tento návrh zákona, ktorým sa mení zákon o starobnom dôchodkovom sporení a takisto zákon o sociálnom poistení, alebo resp. zmeny v II. pilieri, skrátene povedané, sme predložili, už aj na poslednej parlamentnej schôdzi bol návrh, bol tento návrh vrátený na dopracovanie, ja ho preto nebudem obšírnejšie už nejakým spôsobom predstavovať, pretože je vlastne takmer identický s tým predchádzajúcim návrhom okrem vlastne jednej zmeny, a to je ten spomenutý zákon o sociálnom poistení na návrh pána poslanca Cmoreja, tou treťou zmenou sa rušia poplatky z príspevkov na starobné dôchodkové sporenie v celkovej výške 0,5 %, ktoré si berie Sociálna poisťovňa. Z výšky 0,25 % sa podľa súčasného zákona tvorí správny fond, v minulosti to bolo 0,5. 0,25 sú príjmami Sociálnej poisťovne, v minulosti to bolo taktiež 0,5 %, čiže dokopy 0,5.
Táto zmena bude mať pozitívny vplyv na zvýšenie dôchodkov budúcich dôchodcov, ostatné zmeny sme nechali tak, ja teraz nechám priestor v rozprave, ak budú nejaké otázky, budem rád odpovedať. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

6.5.2022 o 13:43 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:44

Peter Cmorej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. V súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol výborom určený za spravodajcu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 986, predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky, ale zákon nebol prepracovaný, tak ako sme sa o ňom uzniesli na minulej, na minulom, na minulej schôdzi, už mám toho dneska nejak celkom dosť. (Povedané so smiechom.) Teda okrem toho jedného bodu, čo som teda rád, že inšpi... že som inšpiroval pánov, pána predkladateľa, ale teda tie výtky, ktoré som mal z minulej, pred mesiacom, ktoré neboli vyvrátené, tak tie tam ostali. Neviem, prečo sme si, že si robíme túto starosť a máme to tu o mesiac zasa. Navyše keď, navyše keď viete, že ona celá reforma... (Povedané so smiechom.)
Dobre, takže v zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73, odporúčam, aby Národná rada sa uzniesla na tom, že návrh zákona vráti navrhovateľovi na dopracovanie.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

6.5.2022 o 13:44 hod.

Mgr. Ing.

Peter Cmorej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:46

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Vidím, že nie je teda záujem znova otvárať tú diskusiu, avšak, samozrejme, to chápem.
A ja len technicky teda navrhujem v zmysle § 73 ods. 3 písm. d) zákona o rokovacom poriadku, aby ste, pán navrhovateľ, dal hlasovať o tom, že tá novela zákona sa prerokuje v druhom čítaní.
A ešte k tým vašim výtkam. Samozrejme, vy ste tu mali aj nejaké iné argumenty, ale to neznamená, že čokoľvek keď poviete, tak to musíme akceptovať. Tak niečo sme akceptovali, to sme tam pridali, avšak ak bude teda vrátený tento zákon na dopracovanie, tak ja teda ho nebudem znovu ho predkladať, aby sme tu urobili nejakú lokáciu, keďže viem, že prichádza ďalšia novela aj druhého piliera a videl som dnes aj na ministrovi Krajniakovi, že je tam otvorenosť nejakej diskusie aj s opozíciou, takže ak nejaké, nejaký priestor bude vytvorený, tak ho, samozrejme, využijeme a budem sa tešiť na spoluprácu aj s vami, pán poslanec.
Skryt prepis

6.5.2022 o 13:46 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:48

Martin Čepček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, je to veľmi drobná zmena, je to v podstate legislatívnotechnická zmena zákona. Jedná sa o to, aby všetky školské zariadenia bez ohľadu na zriaďovateľa, mali zmluvu o financovaní, ktorá nebude obsahovať zbytočné a podmienky navyše. Bude obsahovať iba podmienky, ktoré stanovuje zákon a nebude napr. vydierať súkromné a cirkevné školy a školské zariadenia, aby museli nejakým spôsobom robiť službu mestu, resp. samospráve, VÚC-ke a tak ďalej. To znamená, je to veľmi jednoduchá zmena.
Navrhujú sa zmeny a upresnenia smerujúce k zlepšeniu zrozumiteľnosti a prehľadnosti právnej úpravy a vylúčeniu výkladových pochybností. Nasledovná úprava je legislatívnotechnická úprava doplňujúcou chýbajúci odkaz na legislatívnu úpravu v súčasnom znení zákona. Doterajšia právna úprava taxatívne vymenúva náležitosti zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku na dieťa, žiaka alebo na poslucháča.
Navrhuje sa pre odstránenie pochybností pri výklade zákonného textu ohľadom pripomienok k zmluve, o doplnenie o to, že na poskytovateľov nebudú kladené ďalšie podmienky v snahe podmieniť financovanie či už zásahmi do poskytovaných vzdelávacích, alebo motivované snahou vyhnúť sa financovaniu zákona.
Ďakujem pekne, to bolo všetko.
Skryt prepis

6.5.2022 o 13:48 hod.

Mgr. et Mgr.

Martin Čepček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:50

Radovan Marcinčin
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážená pani poslankyňa, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona (tlač 988). Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady Slovenskej pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona v druhom čítaní výbory prerokovali do 10. júna 2022 a gestorský výbor do 13. júna 2022.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

6.5.2022 o 13:50 hod.

Mgr.

Radovan Marcinčin

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 13:57

Tomáš Valášek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľká vďaka, pán predsedajúci. Kolegyne, kolegovia, cieľom predkladaného návrhu zákona je nanovo zadefinovať a nastaviť príspevok na starostlivosť. Tie hlavné tri zmeny, ktoré robíme, je, spočívajú v predĺžení nároku až do veku, kedy deti nastupujú na povinnú školskú dochádzku, tá druhá zmena je navýšenie sumy príspevku na starostlivosť až na 350 eur a tá tretia zmena je zmena nároku na poberanie, aby ho mohli využívať aj osoby, ktorým bolo poskytnuté dočasné útočisko.
Mimochodom, už taká štvrtá zmena, ktorú by som mal spomenúť, je aj zmena názvu príspevku, po novom by sa volal príspevok na predprimárne vzdelávanie dieťaťa.
Ak dovolíte, pán predsedajúci, bližšie by som sa k dôvodom na zmenu tohto zákona aj k dôvodom na zvolenie toho riešenia, ktoré sme zvolili, venoval v rozprave, do ktorej sa týmto prihlasujem ako prvý. Vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie

6.5.2022 o 13:57 hod.

M. A.

Tomáš Valášek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:58

Ján Kerekréti
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážená pani poslankyňa, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol výborom určený za spravodajcu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 998. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 1037 z 11. apríla 2022 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 10. júna 2022 a v gestorskom výbore do 13. júna 2022.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

6.5.2022 o 13:58 hod.

Ján Kerekréti

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
65. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie v rozprave 9:02

Tomáš Valášek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Kolegyne, kolegovia, neviem, koľko z vás tu bolo v piatok a pamätá si, o čom sa bavíme, takže dovoľte mi veľmi stručne kontext a krátko povedať pár slov o tom návrhu zákona, ktorý som uviedol v piatok poobede.
Predkladáme návrh zákona o príspevku na predprimárne vzdelávanie dieťaťa. Išlo by svojím spôsobom o finančnú pomoc pre rodičov detí nielen do troch, ale aj od troch rokov veku až do ich nástupu na povinnú školskú dochádzku. Suma by bola 350 eur mesačne a nahradil by ten súčasný príspevok na starostlivosť.
Tento náš návrh zákona rieši hneď dva problémy. Jeden ťaží štátnu kasu, druhý ťaží rodičov malých detí. Tým prvým problémom je neporiadok doslova a nezmysel v príspevkoch na malé deti. Máme ich de facto dva. Tým menej známym je už práve spomínaný a citovaný príspevok na starostlivosť o dieťa, ktorý je v maximálnej výške 280 eur a je určený len rodičom detí do troch rokov a takmer nikto ho nečerpá, ak sa nemýlim. Tá suma na rok 2020 bola 255 ľudí z tých 5,4 mil. na Slovensku. Prečo? Pretože zároveň máme rodičovský príspevok a ten je dnes už na úrovni až 383,80 eur pre tých, čo predtým materské poberali, a jednoducho rodičom sa oplatí oveľa viac, logicky, brať ten vyšší príspevok, ktorý navyše nie je spojený so žiadnou administratívou, nemusia dokazovať, že sa, že majú náklady spojené so starostlivosťou. Čiže pohodlne tí, ktorí majú deti v škôlkach, či pardon, deti v jasliach, využívajú naň tento rodičovský príspevok bez toho, aby museli úradu práce dokladovať, že pracujú či že majú dieťa v zariadení.
Možno si poviete, fajn, máme tu jeden nezmyselný, zle nastavený príspevok, zrušme ho, ak je tak málo využívaný. Ale pozor! Málokto už vie, že príspevok na starostlivosť, o ktorom sme sa práve bavili, ten málo využívaný, minimálne využívaný, prakticky vôbec, je od roku 2014 súčasťou národného projektu hradeného z Európskeho sociálneho fondu, a teda že je hradený z európskych zdrojov. Naopak, rodičovský príspevok, ten, ktorý 99 % rodičov malých detí využíva, je kompletne vyplácaný zo zdrojov štátneho rozpočtu. A áno, rozumiete tomu správne, my sme legislatívu nastavili tak, že oveľa atraktívnejším sme urobili príspevok platený z našich daní namiesto toho, aby sme zatraktívnili príspevok platený z eurofondov, a teraz zbytočne vyplácame zo štátnej kasy niečo, čo by úplne v pohode preplatil Európsky sociálny fond.
Pevne verím, že vám sa to zdá byť rovnaký fiškálny nezmysel ako nám, preto navrhujeme, logicky, zatraktívniť príspevok na starostlivosť navýšením na tých spomínaných 350 eur, nech je takpovediac konkurencieschopným v porovnaní s rodičovským príspevkom, a tým zásadne ušetriť peniaze zo štátnej kasy. To je prvou výhodou nášho návrhu.
Tou druhou je, že zároveň riešime akútny nedostatok kapacít v materských škôlkach a to tak, že nami navrhovaná zmena v tom príspevku na starostlivosť, ktorý by sme premenovali na príspevok na predprimárne vzdelávanie, by sa zvýšila doba poberania príspevku tak, že by pokrývalo nielen deti od nula do troch, ale aj od troch do šesť rokov. Inými slovami, rodičia detí, ktoré by už mali byť v materskej škôlke, ale neušlo sa im miesto a nevedia si dovoliť či cirkevné, či súkromné škôlky, by takto dostali finančnú podporu.
Momentálne je to tak, že ak ste rodičom dieťaťa v predškolskom veku, vaše dieťa dosiahlo vek tri roky, okrem toho nízkeho prídavku na dieťa, ktorý možno teraz jednorazovo zvýšime, ale naďalej potom, predpokladám, bude nízky, nemáte nárok na takmer žiadnu finančnú podporu od štátu. Ak ste z Bratislavy či z Trnavského, Trenčianskeho, či Košického kraja, máte zároveň tak trochu smolu, pretože musíte popritom riešiť aj akútny nedostatok kapacít v materských škôlkach. Ak chcete umiestniť svoje dieťa v týchto škôlkach, to hovorím z vlastnej skúsenosti, priznám sa úprimne, máte smolu, pretože pretrváva obzvlášť v týchto krajoch či mestách už desaťročia obrovský nedostatok miest v škôlkach. Štát túto tému z roka na rok odkladá a sľubuje vybudovať nové škôlky, čo však môže trvať ďalšie roky.
Ak prejde náš návrh, rodičia budú môcť tieto peniaze, tento príspevok na predprimárne vzdelávanie použiť na preplácanie nákladov spojených s umiestnením dieťaťa do súkromnej či cirkevnej, či inej škôlky. Už nebudú musieť minúť polovicu výplaty na drahú škôlku, ktorá kľudne môže stáť v priemere, sme si to zisťovali, od nejakých 150 do 500 eur mesačne.
Kolegyne, kolegovia, sedíme tu v týždni, kedy nás čakajú, môžem použiť slovo, explozívne diskusie o tom, ako správne nastaviť pomoc rodinám v čase tohto zdražovania, energetickej krízy a iných. To, čo majú tie mnohé návrhy, ktoré sme zatiaľ počuli na tlačových konferenciách, evidujem, že ani vy z koalície ste ich nie ešte všetci videli do detailu, ale to, čo vieme o nich už teraz, sú dve veci. Po prvé sú neadresné, inými slovami platia rovnako pre všetkých. Môj kolega Michal Šimečka vyrátal, že ak teda môžeme brať vážne tie informácie zverejnené na tlačových konferenciách pred dvoma týždňami, tak zakladateľ Penty dostane väčší príspevok od štátu ako mladá bezdetná rodina, ktorá je čerstvo zo školy a v nízko platenom zamestnaní. Takže sú neadresné, čo je prvým problémom. Tým druhým problémom je, že sú všetky platené, samozrejme, z našej štátnej kasy, čiže vy, ja, my, čo tu sedíte za mnou, sa na ne budeme skladať.
Tento náš návrh, nehovoríme, že pokrýva všetky potreby, ktoré vznikli zdražovaním, ale pokrýva jednu akútnu a pre mnohé rodiny existenčnú potrebu, ten existenčný problém nedostatku kapacít v materských škôlkach. Má tú výhodu, že je adresný, vzťahuje sa na tých, ktorí by do tých škôlok reálne chodili, bolo by treba vydokladovať, že majú reálne tie náklady, ktoré si, na ktoré si nárokujú s preplácaním. A zároveň má tú výhodu, že je preplácaný z Európskeho sociálneho fondu.
Áno, platí, že je tu, že tento, že sa vzťahuje na to programové obdobie, ktoré teraz ide vypršať, ale preverovali sme si to s Európskou komisiou, nie je neskoro na to, aby bol prípadne zaradený aj do nového programového obdobia. Čiže nami navrhované riešenie nebude platiť a nebude možné preplácať z eurofondov len tento rok, mohol by byť kľudne preplácaný pri troche snahy aj celé ďalšie programové obdobie. Preto verím, že sa zhodneme na tom, že toto adresné riešenie, riešenie jedného akútneho problému, si nájde aj vašu podporu, a vďaka vopred za ňu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.5.2022 o 9:02 hod.

M. A.

Tomáš Valášek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video