65. schôdza

26.4.2022 - 25.5.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2022 o 15:19 hod.

doc. Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:15

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Pán poslanec Fico, veľmi správne ste poukázali na to, že celý tento návrh je v rozpore so zákonom o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, pretože nie sú splnené ani základné podmienky skráteného legislatívneho procesu, ktoré, § 89 tohto zákona hovorí, že môže byť skrátené legislatívne konanie len za mimoriadnych okolností, ak môže dôjsť k ohrozeniu základných ľudských práv a slobôd, bezpečnosti, alebo hrozia štátu značné hospodárske škody. Keď si pozriete dôvodovú správu k tomuto návrhu zákona, v tej dôvodovej správe neni ani jedno jediné slovo, ani jedna veta, ktorá by analyzovala, akým spôsobom príde k značným hospodárskym škodám štátu. Nie je tu žiadna analýza dopadov týchto opatrení na, na hospodárstvo štátu a z tohto dôvodu teda ide o jasné porušenie zákona o rokovacom poriadku.
Ministerstvo financií tu aj prezentuje, že príjmy vyšších územných celkov budú po reforme daňového bonusu v roku 2023 na takej istej úrovni ako v roku 2022. No len zabudlo ministerstvo financií na to, že tu máme nejakú infláciu medziročne 10 až 15 % a že v roku 2023 to bude mať práve opačný efekt, že tieto protiinflačné opatrenia práve spôsobia infláciu, pretože služby samosprávy budú z hľadiska ich cien stúpať a naopak príjmy obcí budú klesať, čiže ešte sa znásobí práve tá inflácia, znásobia sa ceny za poskytované služby.
A to nehovorím ja, to hovorí váš koaličný župan, ktorý nám to píše v otvorenom liste.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2022 o 15:15 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:17

Ondrej Ďurica
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán podpredseda. Ja nadviažem na svojho predchodcu pána Suska, pretože tak ako povedal vo svojej rozprave aj poslanec Fico, tento návrh zákona je likvidačný pre samosprávy a nie je to náš názor alebo náš pocit, alebo naša nejaká politická rovina a postoj, je to vyjadrenie samospráv, ktoré sa búria a sú dokonca v štrajkovej pohotovosti, tak ako bolo povedané, zaslali poslancom Národnej rady list, v ktorom apelujú na poslancov, aby toto v žiadnom prípade nepodporili, pretože vo finále, vo finále odkazujú všetkým poslancom, že sa stane to, že štát bude za pekného a samosprávy budú tie, ktoré budú od ľudí pýtať peniaze a ktoré budú znášať všetky jednoducho krivdy a všetky, všetky nedokonalosti tohto zákona. Takže toto, toto si treba uvedomiť a netreba sa na to pozerať z pozície tej, že teraz opozícia za každú cenu ide kritizovať každú pomoc rodinám. To v žiadnom prípade. My na tieto veci upozorňujeme dlhodobo, takisto by sme boli najradšej keby sa tu prijal návrh zákona, ktorý pomôže rodinám. Asi nám neupriete to, že tu celé mesiace kričíme, že aj vzhľadom na zdražovanie, aj vzhľadom na ďalšie, ďalšie skutočnosti treba rodinám pomôcť, ale toto nie je návrh zákona, ktorý by pomohol toto vo finále. Z úst predstaviteľov samospráv vypáli tak, že samosprávy budú jednoducho v problémoch a potom budú ony tie, ktoré budú znášať dopady tohto navrhovaného zákona.
Hovoria o tom, že sa jedná o tvrdý úder, dokonca smrtiaci úder. Veď to sú vyjadrenia županov, to sú vyjadrenia proste zástupcov samospráv. To nie je o diskusii v tomto pléne z pozície opozičných strán, ktoré za každú cenu chcú všetko negovať. Veď si ich vypočujte! Veď ten návrh zákona, ktorý tu bol prednesený, ja neviem, či oni potom dostali nejaké iné znenie. Veď sa zamyslite nad tým, že akú vlnu kritiky a ako veľmi, veľmi kričia proti tomuto návrhu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2022 o 15:17 hod.

Ondrej Ďurica

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:19

Dušan Jarjabek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. No v náväznosti na to, čo povedal pán kolega Fico, mňa napadajú už iba dve veci, viete. Ide o to, že mňa zaujíma, či sa tento štát ničí touto koalíciou z nejakej nevedomosti a neschopnosti vládnuť, to je jedna vec, alebo na druhej strane, či sa toto absolútne cielené ničenie zámerne robí na objednávku niekoho. To sú len dve veci, ktoré môžu normálneho človeka napadnúť pri takýchto návrhoch zákona a im podobných, ktoré sme si tu mohli za tých, za tie dva roky vypočuť. Proste to je, o čom, o čom to, prosím vás pekne, je? Kto z tohoto bude mať úžitok?
Mne to už pripadá ako začatie predvolebnej kampane koalície, ktorá sa tuná doťahuje, kto z koho, a je len otázkou času, kedy sa to rozpadne a kedy sa budú títo ľudia predbiehať v tom, kto prvý z tejto skutočne otrasnej koalície vyjde ako prvý, kto získa na tom najviac tých preferenčných bodov? Veď toto je absurdné, čo sa tuná deje v tomto, v tomto štáte. Boj koalície v rámci seba. Urážanie v rámci seba, oni budú štrajkovať dokonca sami proti sebe. Jeden a druhý, jeden z jednej strany, druhý z druhej strany. Postavia sa na čelo štrajku tých, ktorým mali dať peniaze, a budú sa navzájom obviňovať, kto za to môže. Prosím vás pekne, skončite to, choďte už od toho preč a nezdržujte tuná všetkých, pokiaľ to nerobíte na objednávku niekoho iného, to by som ešte tak vedel pochopiť, že teda toto je to vaše, toto je tá vaša argumentácia.
A je to strašné, je to strašné a ja dúfam, že to Slovensko vám to raz poriadne zráta.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2022 o 15:19 hod.

doc. Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:21

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, téma pomoci zraniteľným skupinám obyvateľstva v časoch cválajúcej inflácie, aktuálne sme medziročne na 11,9 %, je úplne legitímnou témou. V SaS hovoríme od začiatku jasne, je potrebné rýchlo a efektívne pomôcť všetkým zraniteľným skupinám obyvateľstva. Zároveň je potrebné túto pomoc napasovať aj na možnosti štátneho rozpočtu a celých verejných financií. Zvýšené dane alebo rozvrátené verejné financie by totiž občanom viac uškodili, ako pomohli.
Minister financií chce rodinám každoročne rozdať 1,3 mld. eur navyše. Chce pomôcť rodinám, okej, to je dobré, ale úplne všetkým a navyše ešte viac bohatým ako chudobným. Na druhej strane ostatným postihnutým skupinám obyvateľstva, aj takí sú, bez detí sa neušlo žiadnej pomoci. V číslach len, alebo 37 % všetkých domácností má deti a z nich 430-tisíc osôb je objektívne v pásme chudoby a potrebujú pomoc. Áno, potrebujú pomoc, tu je tá pomoc náležitá a správna. Šesťdesiat tri percent domácností, ten zvyšok, nemá deti, resp. má deti odrastené, alebo teda už nie sú v závislom postavení, alebo ich z akýchkoľvek dôvodov nemajú, a v tejto skupine domácností je 200-tisíc osôb, ktoré sú v rovnakom pásme chudoby, ako teda tej skupiny s deťmi, tiež potrebujú pomoc, ale nedostanú ju. Toto je hlavný problém.
Minister Matovič zvykne spomínať graf, podľa ktorého sú slovenské rodiny ohrozené chudobou najviac spomedzi krajín Európskej únie. Áno, vzhľadom ku slovenským špecifikám je to tak. Treba však presne povedať, ktorých rodín sa to týka. Z rodín, ktoré majú oboch rodičov a majú jedno či dve dieťa, dve deti, je pod hranicou chudoby 10 %, čo je menej ako celoslovenský priemer. Pri početnejších rodinách je, samozrejme, situácia iná, čiže pri rodinách s troma a viacerými deťmi je to až 36 %, ktoré sú teda ohrozené chudobou, a pri rodinách s jedným rodičom, pochopiteľne to je, samozrejme, zasa ďalšia zraniteľná skupina, je to 34 %. Rodiny, ktoré majú dosť peňazí na život, a teda vidíme, že je ich takých, pretože väčšina rodín má jedno alebo dve deti, nepotrebujú od štátu vyššie sociálne dávky, potrebujú však lepšie školy. Mnohé matky na materskej a rodičovskej dovolenke nepotrebujú od štátu ďalšie peniaze. Potrebujú lepšie podmienky na to, aby sa mohli vrátiť do práce, napríklad aby mali dostupné jasle alebo materskú školu.
Prečo sa ide pomáhať aj tým rodinám s deťmi, ktoré vďaka svojej životnej úrovne pomoc nepotrebujú, a možno si ju ani nevšimnú, keď ju dostanú? A na druhej strane pomoc sa nedostane ku tým núdznym, ktorí z rôznych dôvodov nemajú deti a z neznámeho dôvodu vypadli z tejto pomoci.
Zároveň aj rôzne skupiny rodín teda potrebujú od štátu odlišný prístup. Pán minister však navrhuje približne rovnakú pomoc pre všetkých. Takto sa pán minister prihlásil ku forme "sociálneho štátu", ktorý funguje na princípe balíčkov pre určité skupiny ľudí s následným kalkulom ocenenia vo voľbách. Namiesto zmysluplnej a cielenej pomoci pre všetkých tých, všetkých tých, ktorí ju reálne potrebujú. Okrem výrazu ´Slovenský štát´ si však pán minister od predchodcov zo strany SMER zobral aj zvyk urýchleného prijímania zákonov v skrátenom legislatívnom konaní a utajovania informácií o tom, čo jednotlivé zmeny prinesú, respektíve čo všetko vlastne obsahujú. Tento zlozvyk, a poviem, že sme spoločne dotiahli na neprekonateľnú úroveň, na úroveň, keď sa nebojím povedať, že aktuálne skrátené legislatívne konanie je jasným znásilnením jeho princípov. Je teda nenáležité.
Na pochopenie, o čom je reč. Minister financií navrhuje najväčšiu zmenu v sociálnej politike možno za desiatky rokov, ale prvý paragraf z navrhovaných zmien bol ukázaný len niekoľko hodín pred včerajším rokovaním vlády, v podstate v utorok o deviatej večer, základný rámec bol opisovaný na tlačovkách a bez vysvetlenia desiatok potrebných detailov. Vrchol takého, že takto by to nemalo byť, bol dosiahnutý, keď Rada pre rozpočtovú zodpovednosť počíta dopady na základe informácií z tlačovej besedy. Takto by to ale fakt nemalo byť.
Skrátené legislatívne konanie slovenské zákony povoľujú iba pod podmienkou, že nastala mimoriadna okolnosť, z ktorej vyplýva ohrozenie či už základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti, v prípade by štátu mohli hroziť, byť spôsobené značné hospodárske škody.
Ja si myslím, že teraz takáto okolnosť nenastala. Veď pán minister od začiatku roka počúval, že treba pomôcť chudobným s vysokými cenami, ale neurobil to, lebo podľa neho mal peniaze niekde hľadať pán minister Sulík, najlepšie na ministerstve hospodárstva. Čiže keďže mal pán minister financií na presadenie štedrejších rodinných dávok niekoľko mesiacov, nie je pravda, že zrazu, že teraz, v tomto momente, tento týždeň nastala udalosť, s ktorou sa nedalo počítať a pre ktorú treba schvaľovať zákony za 1,3 mld. ročne rýchlo a bez znalosti základných faktov.
Ešte treba upozorniť, že my všetci hovoríme, že áno, že je to ročne, ale to sú trvalé výdavky, to je v horizonte desiatich rokov 13 mld. euro. Bavíme sa o tom zo dňa na deň bez kompletných analýz, bez, bez počúvania či už tých, ktorých sa to týka, alebo analytikov, alebo aj štátnych analytických útvarov rôznych.
Myslím si, že každý poslanec parlamentu, ktorý si ctí zákony, by sme mali odmietnuť skrátené legislatívne konanie a tento návrh odmietnuť. Predložený návrh zákona nie je určený ľuďom, ktorí pre vysoké ceny nemajú na jedlo a energie. Ide o trvalé zvýšenie dávok pre všetkých, chudobných aj bohatých, aj tých, čo to nepotrebujú. A to, presne to, čo dáme tým, ktorí to nepotrebujú, napríklad aj našim deťom, tak práve tie peniaze budú potom chýbať tým, ktorí to potrebujú, a napríklad nemali to šťastie, že vedia mať vlastné deti, alebo už tie deti vyleteli z hniezda a už sa živia samé.
Slovensku nehrozia značné hospodárske škody ani ohrozenie ľudských práv, ak tento balík neschválime v zrýchlenom režime. Naopak som presvedčený, že takéto škody hrozia, keď sa pretlačí takáto zásadná a veľká zmena za 1,3 mld. euro ročne bez debaty s ľuďmi, ktorí rozumejú makroekonómii, rozumejú sociálnym dávkam. Úplné vypojenie štátnych analytických útvarov, či už Inštitútu sociálnej politiky, Inštitútu finančnej politiky ale aj Útvaru hodnoty za peniaze, je, myslím, veľkou chybou a analytici ani odborná verejnosť nemali žiadnu možnosť alebo sme mali minimálnu možnosť sa vyjadriť, neprebehli žiadne etapy riadneho legislatívneho procesu, žiadne vnútrorezortné pripomienkové konanie, žiadne medzirezortné pripomienkové konanie, žiadne rozporové konanie. Boli porušené všetky, všetky, kompletne všetky pravidlá legislatívneho procesu.
Pri takomto časovom zhone hrozí, že autori zmien i pri tej najlepšej vôli, tu nikto nehovorí, že je vôľa zlá proste, toto v žiadnom prípade. Ale pri takomto chvate autori zmien urobia mnoho chýb, ktoré sa potom budú len veľmi ťažko naprávať. Totiž je politicky takmer nemožné znižovať dávky, ktoré už štát raz začal rozdávať. Nerozumiem, ako mohli ministri bez mihnutia oka včera na vláde prijať zmenu na mnoho rokov dopredu bez toho, aby presne vedeli, či je dobre premyslená, čo vlastne spôsobí, a napríklad aj pri voľnočasových poukazoch či je vôbec realizovateľná.
Aj vlády SMER-u zneužívali zrýchlené legislatívne konanie. Napríklad, a to si spomeňme, keď už teda kritizujem, pred voľbami v roku 2020 sa neúspešne pokúsili narýchlo zvýšiť prídavky na deti z 26 na 50 euro, presne to, čo sa chce teraz urobiť. Ročné náklady mali byť okolo 300 miliónov. Úspešnejší boli pri zavedení 13. dôchodkov, ktoré okrem SMER-u a SNS podporila aj SME RODINA a ĽSNS. Tak isto to bolo opatrenie za stovky miliónov. Ale na schvaľovanie opatrení v sume 1,3 miliardy štrukturálnych, to znamená každý rok bez základných demokratických postupov, si na Slovensku zatiaľ nikto netrúfol, až my teraz, až my teraz, fakt, myslime na to, prosím.
Pán minister financií cez skrátené legislatívne konanie pretlačil očkovací bonus, aj lotériu, aj keď tiež nešlo o mimoriadnu udalosť. V podstate aj vtedy ten nízky záujem o vakcíny bol dlhodobý problém. Myslím, že na tomto však pán minister pochopil, že mu stačí nadpolovičná väčšina ministrov a potom poslancov v parlamente, ktorí sa nebudú na nič pýtať a radi sa zvezú na jeho populizme, lebo teda rodiny sú dôležitou cieľovou skupinou.
Myslím, že teraz tiež nejde o život. Možno ide, ale nejde, a hovorím to preto, lebo nepomáhame všetkým, ktorým ide o život, hej? Pomáhame iba rodinám s deťmi, nie iným chudobným, ktorí deti nemajú, ale teda posúva, posúva sa táto hranica ešte ďalej cez facebookové statusy, cez tlačovky sa presadzuje fakt takáto veľká zásadná zmena a suma.
Ďalší zásadný problém je, že takmer polovicu balíka zaplatia samosprávy, ktorým výrazné zvýšenie daňového bonusu na dieťa výrazne zníži príjmy alebo teda v prvom rade zníži nárast ich príjmov. Ich sa tiež nikto nepýtal na názor, ale k tomuto už potom k rozprave priamo.
Záverom už len pár slov. Vnímam, že sa, že sa minister financií vybral cestou Maďarska a Poľska, ktoré sa snažia výraznou podporou rodín zvýšiť pôrodnosť, okej. V prípade oboch krajín sú to veľmi drahé riešenia, rovnako ako to bude drahé riešenie aj na Slovensku. Ale treba povedať, že nefungujú. Keď si pozrieme štatistiky, či už Poľska alebo Maďarska, tak tá reálne nízka pôrodnosť, ktorú tieto dve krajiny majú, sa nijak nezvyšuje. Ľudia sa jednoducho nenechajú uplatiť vyššími dávkami, aby mali deti. Ľudia potrebujú viac ako v "úplatok", aby mali deti. Ľudia potrebujú fungujúcu spoločnosť, priestor sa sebarealizáciu, fungujúci štát, dostupné škôlky, kvalitné zdravotníctvo. Potrebujú krajinu, kde si vedia predstaviť život svojich detí.
A treba vnímať ešte jednu vec, ak aj ľudia majú deti a proste krajina nám nebude fungovať a za tú krajinu sme tak nejak všetci, ako tu sedíme, zodpovední, tak tie deti aj tak zo Slovenska odídu. Prvé deti nám odchádzajú už študovať na zahraničné stredné školy. Máme obrovský problém, ako veľa detí nám odchádza študovať na vysoké školy zahraničné a bude len malá šanca, aby sa nám vrátili. Čiže aj keby hneď sa podarilo stimulovať pôrodnosť, nestačí to. Nestačí, aby sa dieťa narodilo, ešte musí chcieť žiť v tejto krajine, a to je, to je naša úloha.
Ďakujem pekne. Len teda na záver informácia, klub SaS nebudeme hlasovať za skrátené legislatívne konanie. Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

19.5.2022 o 15:21 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:22

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
!!! VYMAZAŤ NADBYTOČNÝ RÁMČEK !!!
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.5.2022 o 15:22 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:35

Marek Šefčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Tak Marián, hovoril o niektorých veciach, dotknem sa len niečoho. Povedal si, že 37 % domácností má deti, keď som si dobre zapamätal, no a práve týmto chceme pomôcť. Ja si myslím, že existujú výskumy, však to vieme, že práve tieto rodiny s malými deťmi sú najviac ohrozené v spoločnosti. A zarazilo ma troška, že si povedal ´pomáhame´, ale nepomáhame všetkým, ktorým "ide o život". No veď v poriadku, toto je balík na pomoc rodinám. Ty určite so svojimi kolegami pripravíš balík, v ktorom podporíme tých 200-tisíc domácností, ktoré sme v tomto prípade vynechali. Nemôžme v jednom balíku podporiť všetkých a všetko. Ale je tu balík na pomoc pomoci, na pomoc rodinám, takže, takže skúsme aspoň túto skupinu na začiatok nejakým spôsobom "vyriešiť".
Povedal si, že tí, ktorí majú jedno, dve deti, že nepotrebujú pomoc od štátu. Ja si to nemyslím, potrebujú aj oni pomoc od štátu a tak isto si myslím, že môže to byť motivácia pre nich mať viac detí, hoci ty si to, ty si to negoval.
Ja si pamätám, že, a neviem, ako je to presne teraz v Rakúsku s tým sociálnym systémom, ale chodia tam pracovať ľudia do Rakúska, aby mali 200 eur na dieťa a tam sa prihlásia, tam pracujú, nie sú tu, a z Rakúska poberajú 200-eurové prídavky, aby si prilepšili a oplatí sa im to.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2022 o 15:35 hod.

Mgr.

Marek Šefčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:37

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanecký kolega, venoval si sa, budem trošku kritickejší, venoval si sa aj nad rámec toho návrhu, ktorému tu, ku ktorému sa asi budeme vyjadrovať potom v prvom čítaní, ale to je len taká malá kritická poznámka. Dôležité je to, čo tam zaznelo.
Vystihol si veľmi správne to, že tento návrh nijako neeliminuje značné hospodárske škody. To je naprosto jasný fakt. Aj keby sme prijali, domnievam sa, naprosto falošnú ekonomickú predstavu o tom, že týmto eliminujeme značné hospodárske škody, tak jednoznačne a rozhodne ich neeliminujeme za mesiac, ktorý ušetríme skrátením konaním a nebolo by to ani za tri mesiace, keby sa to konanie nejakým spôsobom predlžovalo v riadnom konaní a cez MPK. Toto jednoznačne môžeme povedať už teraz a ja predpokladám, že to vedia aj kolegovia z koalície.
A rozhodne, rozhodne neeliminujeme ekonomické, hospodárske škody tým, že spustíme dotačný program na financovanie voľného času detí. Mne tieto dve veci absolútne nejdú dohromady. Neviem, ako kolegom z koalície, ale že by v nejakej krajine niekto eliminoval hospodárske škody tým, že vytvorí 400-miliónový, ročne 400-miliónový balík na financovanie voľného času detí, tak ja myslím, že toto je naozaj, to by bolo ťažké sústo stráviteľné pre kohokoľvek z iných krajín, kto by, kto by sa stretol s takýmto návrhom.
A tak isto, tak isto to nie je pomoc rodinám, to by som chcel zdôrazniť. Pomoc dáva ten, kto má vlastné peniaze a dá vlastnú, vlastnú iniciatívu. Nie vláda, ktorá má peniaze od daňových poplatníkov. To nie sú jej peniaze, ona je len správnom tých peňazí a ona prerozdeľuje, ona rodinám nepomáha, ona sa môže rozhodnúť prerozdeliť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2022 o 15:37 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:40

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pán kolega Viskupič, každá pomoc má byť v prvom rade adresná, v prvom rade má byť rýchla, v ďalšom slede musí byť udržateľná, ale najmä musí mať základné znaky, základné znaky zásluhovosti a základné znaky zdravého rozumu. Táto kombinácia, ktorá nám tu prišla v skrátenom legislatívnom, sa z tohto aspektu značne vymyká; 1,2 miliardy to nie je jednoducho zanedbateľná čiastka peňazí, o ktorej sa bavíme, na celý kalendárny rok s platnosťou aj od budúceho kalendárneho roka a niekto si povie, že fajn, v tomto prípade alebo v tejto dobe by to bolo vhodné, nejakým spôsobom to pustiť, ľudovo povedané, k ľuďom a takýmto nejakým zázračným spôsobom, ako si to pán minister financií myslí, im ani nieže zalepiť oči, pretože naozaj zvýšenie rodinného prídavku je vždy fajn, ale aj na základe zvýšenia rodinného prídavku musíme posudzovať a najmä zodpovedne posudzovať, či daná rodina to zvýšenie rodinného prídavku potrebuje alebo či daná rodina si ho zaslúži.
Čo sa týka skráteného legislatívneho konania, tak tento návrh zákona určite nespĺňa znaky, aby prišiel do pléna Národnej rady v skrátenom legislatívnom konaní, pretože základný kameň alebo základný taký stavebný materiál, ktorý je v tomto zákone postavený, nie je o tom, že sa nám navýšia prídavky na deti alebo že sa nám zvýši daňový bonus na dieťa či do 5, do 15 alebo nad 15 rokov, ale pán minister financií túto svoju geniálnu ďalšiu myšlienku postavil na tom, že financovanie krúžkovej činnosti v sume 400 miliónov eur ročne zabráni národohospodárskym škodám. Čiže ja sa len chcem naozaj pýtať a racionálne dožadujem sa odpovede, akým spôsobom, akou analýzou, alebo akou syntézou na to ministerstvo financií prišlo, pretože podľa mňa je to naozaj hlúposť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2022 o 15:40 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:42

Milan Potocký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Myslím, že všetci poslanci, ktorí sme teraz v tejto sále, sa zhodneme na tom, že ekonomická a sociálna situácia mnohých rodín na Slovensku je veľmi zlá, až kritická. Sám ste to, pán Viskupič, konštatoval, že až 330-tisíc ľudí, ktorí majú deti, sú v pásme chudoby. To znamená, títo ľudia teraz neočakávajú od nás, že my tu budeme pol roka alebo rok rečniť o tom, aký má byť tento proces, ako prebehne legislatíva, či máme viesť tu pol roka alebo rok nejaký sociálny dialóg. Ľudia od nás všetkých očakávajú rýchlu a efektívnu pomoc. To ste tu povedal aj vy sám.
Ja som poslanec z východného Slovenska a zároveň som v mestskom zastupiteľstve člen sociálnej komisie, kde máme množstvo žiadostí každý mesiac od matiek s deťmi, rodín, kde nás žiadajú o 50 euro, jednorazové sociálne príspevky na ošatenie, na lieky, na jedlo. Sú to veľmi ťažké životné situácie a títo ľudia, keď teraz pozerajú prenos a pozerajú tu na nás, že my sa tu handrkujeme o tom, že chceme ešte rok sa naťahovať, aby prebehol ten legislatívny proces čo najlepšie, aby sme tu ešte viedli sociálny dialóg, ľudia očakávajú od nás rýchlu pomoc a preto musíme konať. A preto práve teraz prichádza tento zákon v skrátenom legislatívnom konaní.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2022 o 15:42 hod.

Milan Potocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:43

Monika Kozelová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega Viskupič, ty hovoríš, že v čase hlbokej celosvetovej inflácie nie je teraz čas na pomoc rodinám s deťmi, tak potom nerozumiem slovu solidarita v názve tvojej domovskej strany, lebo toto solidarita v týchto časoch je. Aj ja som liberálneho zmýšľania, napriek tomu si myslím, že pomoc rodinám s deťmi je zásadná vec. Označovať tento krok ako predvolebnú kampaň je z môjho hľadiska úplne mimo misu. O tejto úprave sa diskutuje, čo si len ja pamätám, viac ako pol roka a nikde sme sa ešte nepohli. V tejto úprave ide len a jedine o deti, ktoré až doposiaľ mali predchádzajúce vládne garnitúry hlboko v paži. Takže si myslím, že to, že ideme s týmto návrhom teraz, je viac ako dôležité, viac ako potrebné.
A keď už sa teda bavíme o predvolebnej kampani, tak mi dovoľte pripomenúť, že vami navrhovaná úprava, ktorú ste predniesli s kolegami v televízii, na tlačovej besede, by podľa ekonómov stála štát deväťsto miliónov, takže nie sme ďaleko od seba.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.5.2022 o 15:43 hod.

Mgr.

Monika Kozelová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video