66. schôdza

14.6.2022 - 30.6.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

15.6.2022 o 14:55 hod.

Ing.

Augustín Hambálek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:55

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán kolega Richter, tak ako dlhoročný minister práce, sociálnych vecí a rodiny viete, že tento príspevok, kedy dieťatko nastupovalo do prvého ročníka základnej školy, bol naozaj veľkým príspevkom pre každú jednu mladú rodinu, ktorá toho prváčika alebo prváčku má, pretože tieto náklady od zakúpenia všetkých základných atribútov, ktoré dieťa potrebuje, pretože v tej škole nedostane nič, všetko musí zabezpečiť, žiaľbohu, rodina. Čiže tento príspevok je naozaj dobrý. Nikdy nebol zneužitý ani marginalizovanými skupinami obyvateľstva, pretože aj takáto rodina mala určitú zodpovednosť voči tomu svojmu dieťaťu, takže tento príspevok naozaj nikdy nebol vhodný, aby bol musel byť prekvalifikovaný alebo preklopený na inštitút osobitného príjemcu, ktorým bola väčšinou buď obec alebo mesto, poprípade ešte nejaká iná organizácia, ak ten dotyčný rodič na to dal súhlas.
Čiže v tomto zákone, ktorý bol prijatý na minulej schôdzi, je tento, naozaj príspevok je vypustený. Je vypustený, jednoducho sa tam stratil, rozplynul, jednoducho také fluidum sa z neho stalo a neviem, či to bol zámer, či to bol úmysel, či predkladatelia tohto zákona to spravili nedopatrením, ale hovorím, všetko sa dá napraviť, všetko sa dá zjemniť, zmierniť, úplne uviesť na pravú mieru a tento váš návrh zákona, aby tento príspevok zostal zakomponovaný aj naďalej, je naozaj správny. A každý jeden človek, ktorý v tom minulom hlasovaní o balíčku pomoci rodinám hlasoval alebo sa pasoval do nejakej rodinnej alebo prorodinnej koalície, tak nemôže mať najmenší problém tento váš návrh zákona podporiť a tento váš návrh zákona ja osobne určite podporím.
Veľmi pekne ďakujem za jeho predloženie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.6.2022 o 14:55 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:55

Augustín Hambálek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážení páni poslanci a pani poslankyňa, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 1043. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý aj účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona v druhom čítaní výbory prerokovali do 9. septembra 2022 a gestorský výbor do 12. septembra 2022.
Skončil som, pán predsedajúci. Otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

15.6.2022 o 14:55 hod.

Ing.

Augustín Hambálek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:55

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, poslanci za Ľudovú stranu Naše Slovensko predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z., teda zákon o výchove a vzdelávaní, známy tiež pod názvom školský zákon.
Cieľom tohto predloženého návrhu zákona je zakázať pozitívnu diskrimináciu v prijímaní detí do škôlok za zákaz prijímania detí na úkor rodičov v spádovej materskej škole. Prijatie návrhu tohto zákona nebude mať žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy, žiadny vplyv na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, vplyv na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana. Bude mať pozitívny vplyv na sociálne vplyvy a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, inými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
A viac uvediem v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Skryt prepis

15.6.2022 o 14:55 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:10

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán podpredseda, ešte raz ďakujem za slovo.
Vážené poslankyne, páni poslanci, predkladáme viac-menej jednoduchý návrh zákona, ktorý má jasný cieľ. Tým cieľom je, aby slovenské deti alebo teda deti rodičov žijúcich v Slovenskej republike nemali problém umiestňovať svoje deti v materských školách.
Tento problém je na Slovensku dlhodobý, ale zase vypukol ten problém ešte viac práve teraz v čase vojenského konfliktu na Ukrajine, kedy množstvo rodičov s deťmi prišli na územie Slovenskej republiky. A tá situácia je naozaj veľmi náročná na zvládnutie, nehovoriac o tom, že to vedie aj k rôznym konfliktom, k napätiu a k negatívnym emóciám. A teda nielen ten samotný vojenský konflikt na Ukrajine rozdeľuje slovenskú spoločnosť vo veci toho, ako sa na ten konflikt ľudia pozerajú, ale ľudia sú rozdelení aj vo veci, akým spôsobom by sme mali pomáhať utečencom, ktorí utekajú pred vojnou z Ukrajiny. Nikto nespochybňuje, ani my tu nechceme spochybňovať, že každý, kto uteká pred vojnou, si zaslúži pomoc a poskytnutie adekvátnej starostlivosti a prostredia, v ktorom sa môžu aklimatizovať buď teda dočasne po, do skončenia toho vojenského konfliktu, alebo prípadne ak to bude obojstranne prospešné, tak, samozrejme, aj na dlhšie obdobie. Avšak čo je dôležité zdôrazniť, tak táto pomoc nemôže byť na úkor väčšinového obyvateľstva a nemôže rozdeľovať spoločnosť a vnášať do nej napätie a takým príkladom je práve prijímanie detí do materských škôl.
Každá rodina potrebuje zabezpečiť príjem na pokrytie nákladov súvisiacich nielen so samotnou domácnosťou, ale aj so starostlivosťou o deti. Štát, ako aj samosprávy by mali presadzovať zapojenie sa rodičov do pracovného prostredia, pretože inak v opačnom prípade to znamená nutnosť poskytnúť finančné prostriedky alebo finančnú podporu týmto rodinám, pretože nebudú mať možnosť svoje deti umiestniť v materských školách a teda vo väčšine prípadov matka nemôže plnohodnotne byť zapojená do pracovného prostredia, pretože sa musí starať o to dieťa, resp. deti doma. To by za ideálnych podmienok mali, samozrejme, vykonávať materské školy.
O to väčšie napätie nastalo v spoločnosti potom, keď materské školy začali prijímať deti ukrajinských rodičov na úkor slovenských detí a slovenských rodičov. V tomto prípade sa ani nedá použiť pojem pozitívna diskriminácia, pretože ten sa dá opísať ako zvýhodňovanie diskriminovaných alebo zvýhodňovanie znevýhodnených, avšak rodičia ukrajinských detí nie sú na území Slovenska znevýhodňované ani diskriminované. Pre deti z Ukrajiny by mal štát vytvoriť iný systém starostlivosti o deti, teda ešte raz to zopakujem, my nie sme proti tomu, aby rodičia, ktorí prišli s deťmi z Ukrajiny na Slovensko, aby nemali mať možnosť umiestniť si deti nikde, ale mal by byť podľa nášho názoru tomu vytvorený iný systém, teda nie systém klasických materských škôl, dá sa to vykonať napríklad znížením kritéria pravidiel na zriaďovanie takýchto špeciálnych a dočasných materských škôl alebo detských kútikov či iných obdobných zariadení. Treba, samozrejme, oceniť učiteľky, učiteľov, ktorí sa snažia pomáhať ukrajinským deťom, ako len dokážu. Zároveň sa však opakuje aj podobná situácia ako počas pandémie. Školy sú z veľkej časti odkázané samé na seba a štát nedostatočne reaguje a reflektuje na túto situáciu.
Tento návrh zákona sa nesnaží zakázať samosprávam, aby sa starali o tieto deti alebo akékoľvek iné deti v budúcnosti, ktoré z nejakého dôvodu prídu na územie Slovenskej republiky. Tento návrh zákona sa snaží do budúcnosti zabrániť situácii, aby rodičia slovenských detí alebo teda rodičia detí, deti rodičov žijúcich na území Slovenskej republiky na miesto v škôlke čakali roky a potom im ho obsadili deti napríklad z Ukrajiny. Argument, že si rodičia ukrajinských detí potrebujú nájsť miesto v materských školách pre svoje deti, aby sa mohli zamestnať, platí rovnako aj na slovenských rodičov. Čiže tento argument sa nedá použiť.
Súčasná legislatíva stanovuje, že na predprimárne vzdelávanie sa prednostne prijímajú deti, pre ktoré je plnenie predprimárneho vzdelávania povinné, to znamená deti do piatich rokov, od piatich rokov. Do materských škôl sa môžu prihlásiť deti od troch rokoch, resp. v špeciálnych prípadoch od dvoch rokoch. Pre štát, ale aj pre samosprávy je žiaduce vytvoriť také podmienky, aby sa čo najviac detí do materskej školy dostali, čo v konečnom dôsledku pomôže nielen samotným rodičom, ale aj štátu, aj samosprávam.
Ďakujem veľmi pekne za podporu.
Skryt prepis

15.6.2022 o 15:10 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:10

Lucia Drábiková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Pán kolega, popísali ste naozaj problém, ktorý je už v podstate dlhodobý. Na druhej strane, nedávno sme prijali zákon o detských skupinách, ktorý by mal čiastočne pomôcť aj pri riešení tohto problému, kde vlastne môže matka dieťaťa sa starať o nejaké ďalšie, myslím, že až štyri deti, pričom nie je to zaradené do siete tých školských zariadení a môže to vlastne, môže takto poskytovať starostlivosť vo veku detí v jasliach alebo v škôlke. Čiže chcem povedať, že už nejaký krok bol v tejto veci urobený.
Tak chcem sa opýtať, že či nevnímate tento návrh ako dostatočný, resp. akým spôsobom by podľa vás mal štát pomôcť práve pri riešení týchto problémov, čo sa týka utečencov z Ukrajiny, či vybudovať nové škôlky a jasle, alebo skôr možno podporiť práve takéto neformálne skupiny, ako to už vlastne urobil.
Ďakujem.
Skryt prepis

15.6.2022 o 15:10 hod.

Mgr. PhD.

Lucia Drábiková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:10

Magdaléna Sulanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja by som chcela zdôrazniť, že, samozrejme, každá pomoc, ktorá tu je, by mala byť, ide o vojenský konflikt, ale nemôže byť na úkor občanov Slovenskej republiky. Nemôžem na jednej strane nejakej jednej skupine, ktorí cudzincov, povedzme si cudzincov, ktorí neplatili dane, ktorí sa nepričinili o rozvoj hospodárstva tohto štátu, nemôže byť daná táto pomoc na úkor občanov Slovenskej republiky, konkrétne mladých rodín, ktorých rodičia platia, pracujú, platia dane, áno, a čakajú práve aj nejakú odozvu a pomoc od štátu. Treba pomáhať, ale len vtedy, keď sú zabezpečené všetky potreby občanov Slovenskej republiky. Pretože ja si myslím, že je neúnosné, aby päťmiliónový národ išiel zachraňovať 50-miliónový národ. Jednoducho my na to nemáme. Takže treba pomáhať, ale treba pomáhať len vtedy, keď, nie, teda respektíve treba pomáhať tak, aby to nebolo na úkor, aby sa nepoškodzovali občania Slovenskej republiky. Ďakujem.
Skryt prepis

15.6.2022 o 15:10 hod.

Ing.

Magdaléna Sulanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:10

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za faktické poznámky.
Pani poslankyňa Drábiková, ja som ani netvrdil, že štát neurobil nič, ja som len povedal, že štát na to reagoval nedostatočne, neflexibilne, to mi dáte za pravdu, že to mohlo byť oveľa skôr spravené a tiež som povedal, že si myslíme, že pre, v takýchto prípadoch by nemali byť zriadené nejaké nové alebo špeciálne škôlky, ale mali by sa využiť tie ďalšie kapacity, ako to aj v tomto prípade bolo spravené.
A keby teraz teoreticky prešiel tento zákon do druhého čítania, druhé čítanie by bolo v septembri, ten zákon by reálne platil potom v októbri, čo už môže byť aj po vojenskom konflikte, teda dúfam, že bude, čiže už možnože sa nebude tento už potom týkať týchto detí z Ukrajiny, ale my chceme do budúcnosti zamedziť takémuto prípadu, aby sa to neopakovalo, lebo nevieme, čo sa stane o päť, desať, pätnásť, dvadsať rokov.
Čiže chcem, aby štát proste vedel flexibilnejšie reagovať, aby mal v zákone to obmedzenie, alebo teda tie samosprávy, ktoré sme tam my navrhli, aby teda primárne sa prijímali deti slovenských rodín alebo teda rodín žijúcich v Slovenskej republike a potom, samozrejme, ak vznikne nejaká voľná kapacita, tak aj ostatné deti, ale primárne si myslíme, že by mali byť pre tieto špeciálne prípady dočasne vytvorené iné kapacity.
Ďakujem.
Skryt prepis

15.6.2022 o 15:10 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:10

Augustín Hambálek
Skontrolovaný text
Hlasovanie o tomto návrhu zákona bude o 17. hodine.
Skryt prepis

15.6.2022 o 15:10 hod.

Ing.

Augustín Hambálek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:10

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, poslanci za Ľudovú stranu Naše Slovensko predkladajú ďalší návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov. V jednoduchosti, cieľom predloženého návrhu zákona je zaviesť automatické zmrazovanie platov poslancov, členov vlády a prezidentky Slovenskej republiky v prípade, ak by Slovensko hospodárilo s deficitom verejných financií.
Tento, táto predložená novela zákona bude mať pozitívny vplyv na štátny rozpočet. Prijatie návrhu zákona nebude mať žiadny vplyv na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na životné prostredie, služby verejnej správy pre občana, na sociálne vplyvy ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s ústavou, ústavnými zákonmi, inými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Viac uvediem v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Skryt prepis

15.6.2022 o 15:10 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:10

Ján Blcháč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov a jeho súčasťou je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet a Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 9. septembra 2022 a gestorský výbor do 12. septembra 2022.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

15.6.2022 o 15:10 hod.

Ing. PhD.

Ján Blcháč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video